میزان مصرف ویتامینها در روز






خانه

موبایل

آیا می دانید بهترین ساعت روز برای جذب ویتامین چه ساعتی است؟یا می دانید بهترین ساعت برای جذب ویتامین های مختلف چه ساعتی در روز است ؟میزان مصرف ویتامینها در روز

 

امروزه حتی با داشتن یک بره غذایی کامل و صحیح تنها درصدی از نیازهای تغذیه‌ای روزانه تأمین می‌شود و از طرفی در شرایطی همچون رژیم‌های سخت، کم اشتهایی، اصلاح نیازهای تغذیه‌ای، مصرف مولتی ویتامین‌ها ضرورت پیدا می‌کند.

 

ضرورت مصرف مولتی ویتامینیک بره غذایی صحیح نیاز تغذیه‌ای فرد را از بهترین منابع تأمین می‌کند. اما برای اطمینان از دریافت کافی ویتامین‌ها و املاح بسیاری از افراد مولتی ویتامین مصرف می‌کنند. البته باید توجه داشت که مولتی ویتامین‌ها هرگز جایگزین گروه‌های غذایی نیستند و نباید به دلیل استفاده از آن‌ها مصرف مواد غذایی تازه را از بره غذایی خود حذف کرد بلکه مکمل‌ها تنها بره غذایی را از لحاظ دریافت ویتامین و املاح غنی‌تر می‌کنند.

 

مصرف مکمل نه تنها موجب تأمین نیازهای تغذیه‌ای تأمین نشده از غذاها می‌شود بلکه در بسیاری موارد موجب پیشگیری یا کاهش عوارض یک بیماری می‌شود. برای مثال مصرف فولیک اسید در کم خونی و یا قرص‌های کلسیم + ویتامین D در پیشگیری یا کاهش عوارض استئوپروز (پوکی استخوان).

 

از آنجا که عوارض دریافت ناکافی ویتامین و املاح بسیار از عوارض مصرف بیش از حد نیاز آن‌هاست می‌توان به این نتیجه رسید که مصرف مکمل‌ها کار عاقلانه‌ای است.بدن در ساعت های مختلف روز، فعالیتهای متفاوتی انجام می دهد. بسیاری از افراد خوردن مکمل های غذایی را در ساعتهای مختلف روز پیشنهاد می کنند تا با دستگاه گوارش و هضم و جذب این مواد مغذی مطابقت داشته باشد.

 

بسیاری خوردن کلسیم را در شب پیشنهاد می کنند. به این دلیل که کلسیم در شب مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به دلیل اینکه کلسیم می تواند زمانی که در رختخواب هستید به خوابیدن تان کمک کند. برای مثال خوردن یک لیوان شیر را قبل از خواب به خاطر بسپارید. جذب کلسیم دلیل این امر است. منیزیم نیاز است که با کلسیم همراه شود. بسیاری از افراد منیزیم را با کلسیم، با مکمل های شبیه به هم، در موقع خواب مصرف می کنند اگرچه برخی معتقدند که منیزیم در روز بهتر جذب می شود. اگر مکمل کلسیم که شامل منیزیم می شود، هر دو در یک زمان مصرف شود مناسبتر است.

 

بسیاری از ویتامین ها با غذا مصرف می شود، بنابراین مصرف آنها همراه با غذا توصیه می شود. به خاطر داشته باشید که ویتامین ها را با غذا بخورید زیرا در آن لحظه شما درحال خوردن و آشامیدن هستید.

ویتامین های محلول در چربی به چربی نیاز دارند تا جذب شوند بنابراین آنها باید همیشه با غذاهایی که چربی دارند مصرف شود. این ویتامین ها شامل ویتامین آ، ویتامین د، ویتامین ای، و ویتامین کا هستند.

 

ویتامین سی فقط چند ساعت در رگ درحال گردش است. برای کسب نتیجه بهتر ویتامین سی باید هر ۳ ساعت یکبار یا در ۳ وعده غذایی تقسیم شده و مصرف شود.بهترین زمان برای جذب فیبر صبح است. در این لحظه، فیبر در روده وارد شده بدون اینکه غذایی مانع ورود آن شود. فیبر می تواند مانع جذب ویتامین ها شود، زیرا به عنوان یک پوشش برای روده عمل می کند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف فیبر ویتامین استفاده نکنیم. آهن نیز همراه با فیبر به خوبی جذب نمی شود.

 

 

پروبیوتیک ها همراه با غذا و گاهی اوقات قبل از غذا مخصوصا ۲۰ دقیقه قبل از غذا جذب می شود.آنزیم های گوارشی جهت تاثیرگذاری بیشتر، همراه با غذا مصرف شوند.

 

ویتامین های محرک مثل ویتامین سی، نباید قبل از خواب مصرف شوند زیرا شخص را بیدار نگه می دارد. بعضی ها معتقدند که آب مرکبات و ویتامین سی خواب را برهم می زند اما این مورد تایید نشده است.

 

اگر شما مکمل های غذایی زیاد مصرف می کنید، بایستی آنها را در قوطی های قرص سر و سامان دهید و هر قوطی ای را مختص ساعتی از روز قرار دهید. آنها را به اندازه ای که توصیه شده و سر ساعت مصرف کنید.

 

گذاشتن قوطی قرص ها نزدیک میز شامتان باعث می شود که موقع غذا خوردن، خوردن آنها را فراموش نکنید. حتی اگر ویتامین ها را سر ساعت نخوردید، اضافه کردن آنها در بره غذایی تان در هر ساعتی از روز به سلامتی شما کمک می کند.

پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند که خوردن ویتامین ها و املاح در زمان هایی می تواند جذب بیشتری داشته باشد یا برعکس همراه کردن آنها با بعضی از خوراکی ها می تواند از اثربخشی آنها بکاهد.

 

در بین مکمل های خوراکی به زمان مناسب خوردن نمونه هایی از آنها اشاره می کنیم، مثلا بسیاری خوردن کلسیم را در شب پیشنهاد می کنند به این دلیل که مصرف کلسیم در بدن در شب صورت می گیرد و همچنین به دلیل این که کلسیم می تواند به خوابیدن کمک کند.همچنین ویتامین های محلول در چربی برای جذب به چربی نیاز دارند بنابراین آنها باید همیشه با غذاهایی که چربی دارند مصرف شود.این ویتامین ها شامل ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، و ویتامین K هستند.

 

از طرف دیگر همراه کردن قرص کلسیم در صورتی که پزشک برای شما تجویز کرده با شیر جذب آن را افزایش می دهد بنابراین نوشیدن یک لیوان شیر شب ها قبل از خواب همراه با قرص کلسیم را فراموش نکنید.

 

در مورد مجموعه ای از ویتامین های گروه B مثل B 1 تا B 12 گفته می شود چون ما در حالت عادی این ویتامین ها را که از جمله ویتامین های محلول در آب هستند با غذا دریافت می کنیم پس بهتر است این ویتامین ها هم همزمان با خوردن غذا به خصوص میوه ها و سبزی ها مصرف شوند.

 

دقت کنید در صورتی که قرص آهن برای شما تجویز شده است از نوشیدن شیر و لبنیات و همچنین قرص کلسیم با آن خودداری کنید چون جذب آهن را کاهش می دهد.

 

میزان مصرف ویتامینها در روز

ویتامین C هم از ویتامین های محلول در آب است اما تفاوت آن با دیگر ویتامین ها این است که فقط چند ساعت در خون می ماند و به سرعت از راه کلیه ها دفع می شود به همین علت برای کسب نتیجه بهتر، ویتامین C بهتر است در هر سه وعده غذایی تقسیم و مصرف شود.

 

 

خوشبختانه ویتامین C تنها ویتامینی است که خوردن میزان بیش از نیاز آن دفع می شود و عارضه ای ندارد.اگر از فیبر خوراکی هم برای رفع یبوست یا کاهش وزن استفاده می کنید، بهترین زمان برای جذب آن صبح است و لازم است که قرص های مکمل ویتامینی و املاح همراه با آن میل نشوند چون فیبر مانع جذب ویتامین ها می شود.در واقع پودرهای حاوی فیبر به عنوان پوششی برای روده عمل می کنند، بنابراین بهتر است مصرف فیبر را به صبح ها موکول کنیم و ویتامین ها را با وعده دیگری از غذا میل کنیم. آهن نیز همراه با فیبر به خوبی جذب نمی شود.

 

به تازگی لبنیات مثلا ماست حاوی پروبیوتیک ها هم به بازار آمده اند.اضافه کردن پروبیوتیک ها که گروهی از باکتری های مفید برای بدن هستند به این علت در علم تغذیه امروز مهم شمرده می شوند که ثابت شده این مواد می توانند از بدن در مقابل سرطان ها حفاظت کنند.

پروبیوتیک ها هم بهتر است همراه با غذا و گاهی قبل از غذا مخصوصا ۲۰ دقیقه قبل از غذا مصرف شوند چون جذب آنها در آن زمان بهتر است.

 

دقت کنید که ویتامین C نباید قبل از خواب مصرف شوند چون ماده ای محرک است و شخص را بیدار نگاه می دارد.اگر شما مکمل های غذایی زیاد مصرف می کنید، بایستی آنها را در قوطی های قرص سر و سامان دهید و هر قوطی را مختص ساعتی از روز قرار دهید.آنها را به اندازه ای که توصیه شده است و سر ساعت مصرف کنید. گذاشتن قوطی قرص ها نزدیک میز غذا کمک می کند، خوردن آنها را فراموش نکنید.

 

مصرف قرص های مکمل ویتامین ها و املاح در شرایط خاص مثلا در گروهی از سالمندان، برخی از کودکان، مبتلایان به بیماری های مزمن و همچنین کسانی که تحت رژیم های غذایی قرار دارند یا مبتلا به بیماری های گوارشی هستند توصیه می شود.

 

البته پزشکان تاکید می کنند خوردن نابجا و بدون تجویز ویتامین ها فقط از این جنبه که بخواهیم سلامت بیشتری داشته باشیم صحیح نیست و چه بسا ممکن است متحمل عوارض تجمع آنها در بدنمان هم بشویم.منبع:edcoan.ir


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

هیچ‌وقت برای شروع مراقبت از کودک‌تان زود نبوده و هیچ‌زمانی هم برای این کار بهتر از همین حالا و قبل از شکل‌گیری او نیست. هیچ چیزی مؤثرتر و آسان‌تر از مصرف یک مولتی‌ویتامین خوب نیست.

اگر چه می‌توانید با یک رژیم غذایی مناسب و متعادل تمامی نیازهای روزانه‌ی خود به ویتامین‌ها را تأمین کنید، اما بسیاری از پزشکان موافق مصرف مکمل‌ها توسط همه‌ی افراد جامعه هستند. با مصرف مکمل‌های ویتامینی این اطمینان خاطر را خواهید داشت که هیچ کمبودی در بدن خود نداشته و برای یک بارداری سالم، آماده هستید. اگر چه هیچ‌گاه نباید از رژیم غذایی مناسب غافل شده و تنها از راه مصرف مکمل به فکر تأمین نیاز خود باشید.

بهبود تهوع بارداری: تحقیقات نشان داده زنانی که قبل از بارداری و در طی هفته‌های اول بارداری مولتی‌ویتامین مصرف کرده‌اند تهوع و استفراغ کمتری را در سه‌ماهه‌ی اول بارداری تجربه کرده‌اند.

تقویت باروری: با مصرف مولتی‌ویتامین نه تنها از سلامت کودک‌تان اطمینان پیدا می‌کنید، بلکه شانس باردار شدن خود را افزایش می‌دهید.میزان مصرف ویتامینها در روز

کاهش نقایص مادرزادی: شاید مهم‌ترین دلیل مصرف مولتی‌ویتامین، اسید فولیک موجود در آن است.

انواع مختلفی از مولتی‌ویتامین‌ها در بازار موجود است، نیاز فردی شما ممکن است متفاوت با آن‌ها باشد. بنابراین بهتر است با پزشک خود راجع به مقدار نیاز خود و انتخاب بهترین مولتی‌ویتامین مشورت کنید. در ادامه مقدار نیاز برخی از ویتامین‌ها با توجه به شرایط کنونی شما توضیح داده می‌شود.

اسید فولیک؛ 6 میکروگرم در روز                 

به این دلیل که لوله‌ی عصبی جنین در ماه اول بارداری شکل می‌گیرد، شروع مصرف مولتی‌ویتامین قبل از اقدام به بارداری امری ضروری است. زنانی که سابقه‌ی خانوادگی نقص لوله‌ی عصبی دارند، طبق منابع معتبر بهتر است روزانه 4 میلی‌گرم اسید فولیک مصرف کنند، اما توصیه می‌شود قبل از مصرف مکمل اضافی با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

 

 

کلسیم؛ 15 میلی‌گرم در روز

کلسیم از جمله مواد مغذی حیاتی برای زنان می‌باشد، خصوصاً در زمانی که استخوان‌های کودک‌ در حال شکل‌گیری است. تمامی زنان در سنین 19 تا 5 سال روزانه به 1 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند. به علاوه باید کلسیم را از منابعی مانند شیر، ماست یا سایر غذاهای غنی شده با کلسیم و یا از مکمل‌ها به دست آورید.

 

 

 

 

آهن؛ 27 میلی‌گرم در روز

این ماده برای سلول‌های کودک شما ضروری بوده و مسلماً شما در طول بارداری به مقدار بیشتری از آن نیازمند هستید. اگر دچار کم خونی باشید پزشک توصیه‌های لازم برای مصرف منابع آهن را به شما خواهد کرد.

ید؛ 15 میکروگرم در روز

ید به تکامل مغز و تیروئید کودک شما کمک می‌کند. مطالعات نشان داده بسیاری از زنان آمریکایی از این ماده‌ی معدنی به حد کافی استفاده نمی‌کنند. به همین دلیل انجمن کودکان آمریکا به تمامی زنان باردار توصیه می‌کند در هنگام پخت غذا، نمک یددار اضافه کنند و مقدار دریافتی خود را به 22 میکروگرم برسانند. اگر میزان دریافتی شما از غذاها کافی نباشد پزشک برای شما مکمل ید تجویز خواهد کرد.

ویتامین B6؛ 1.9 میلی‌گرم در روز

این ویتامین به کاهش علایم بیماری صبحگاهی دوران بارداری کمک می‌کند. در واقع داروهای تولید شده برای این بیماری حاوی پیریدوکسین (ویتامین B6) و داکسیلامین (آنتی‌هیستامین) هستند.

اسیدهای چرب امگا 3؛ راجع به مقدار مصرف نظر پزشک خود را جویا شوید. مکمل‌های ویتامینی به طور کلی حاوی امگا 3 نیستند. امگا 3 یک چربی سالم است که در ماهی وجود دارد و به تکامل مغز کودک قبل و پس از تولد کمک می‌کند. اگر شما توانایی مصرف مقدار توصیه‌شده‌ی هفتگی (2 تا 3 وعده) از ماهی‌های مفید در بارداری را ندارید، از پزشک خود بخواهید تا مکمل این ماده را برای شما تجویز کند.

 

ویتامین A؛ نباید از 1 واحد در روز مصرف شود.

به این دلیل که بیش از این مقدار می‌تواند مضر باشد. در جستجوی تأمین این ویتامین از بتاکاروتن باشید. منابع این ویتامین سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج، زردآلو و فلفل هستند.

ویتامین D؛ 6 واحد در روز

بدن شما به ویتامین D در ترکیب با کلسیم، برای رشد استخوان‌های کودک‌تان و قوی‌تر شدن خودتان، نیاز دارد. اگر پزشک به ناکافی بودن دریافت کلسیم در بدن شما شک کند، از طریق انجام آزمایش قبل از بارداری سطح این ویتامین را در خون شما می‌سنجد و اگر دچار کمبود باشید از طریق تجویز مکمل، روزانه 1 تا 2 واحد به بدن شما ویتامین خواهد رسید.

روی؛ 11 میلی‌گرم در روز

این ماده‌ی معدنی سیستم ایمنی و تقسیم سلولی شما را محافظت می‌کند.

مس، .9 میلی‌گرم در روز

بدن شما این ریزمغذی را به شکل سلول‌های خونی، همین‌طور به عنوان نگهدارنده‌ی سلول‌های عصبی، استخوان و سیستم ایمنی استفاده می‌کند.

ویتامین C؛ 85 میلی‌گرم در روز

شما به راحتی می‌توانید مقدار فراوانی از این ویتامین را که به جذب آهن کمک کرده و سیستم ایمنی را حمایت می‌کند به دست آورید. مصرف بیش از 2 میلی‌گرم در روز می‌تواند باعث صدمه زدن به کودک‌تان شود. بنابراین بدون نظر پزشک از مکمل‌های این ویتامین استفاده نکنید.میزان مصرف ویتامینها در روز

سایر ویتامین ها؛ مکمل‌های دوره‌ی بارداری حاوی 2 تا 3 برابر مقدار توصیه شده‌ی روزانه برای ویتامین E (12 میلی‌گرم)، تیامین (1.2 میلی‌گرم)، ریبوفلاوین (1.2 میلی‌گرم)، نیاسین (14 میلی‌گرم) و ویتامین بی12 (2.2 میلی‌گرم) هستند. البته اثرات مضری با این دوز دیده نشده است. برخی از مکمل ها حاوی منیزیم، فلوراید، بیوتین، فسفر، پنتوتنیک اسید و ویتامین B6 اضافی هم هستند.

در نتیجه راجع به نوع مولتی‌ویتامین مصرفی حتماً با پزشک خود مشورت کنید. 



انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این

آمبلیوپی یا تنبلی چشم وضعیتی است که در آن، بینایی یک یا هر دو چشم فرد کم می شود و حتی با استفاده از عینک هم نمی توان این شرایط را تصحیح کرد. این یک اختلال رشدی است و زمانی رخ می دهد که چشم و مغز، هماهنگی مناسبی برای تولید تصاویر بصری نداشته باشند. در صورتی که این ضعف بینایی در مراحل اولیه خود درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن بینایی فرد شود. در این مقاله از بخش چشم و چشم

کرم و انگل روده در کودکان به چه دلایلی بوجود می آید؟ راه های درمان و تشخیص وجود آن چیست؟ عفونت های حاصل از انگل روده، رایج ترین نمونه عفونت روده ای هستند که توسط انگل رودهی ایجاد می شوند. این کرم ها هر ساله میلیون ها انسان را مبتلا می کنند که کودکان هم از این قاعده مستثنی نیستند. به عنوان والدین کودک باید به این موضوع توجه کنید. اما نگران نباشید زیرا راحت شدن از دست این عفونت زیاد زمان بر نیست! این

آیا تا به حال به بوتاکس کردن موهایتان فکر کرده اید؟ آیا می دانید کراتین مو بهتر است یا بوتاکس؟ بوتاکس مو درمانی برای جوان سازی مو است که باعث کاهش فر بودن و بهبود سلامت مو می شود و برای همه نوع مویی مناسب است. بوتاکس مو نسبت به درمان کراتینی (شیمیایی) اطمینان بخش تر است. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام به بررسی فواید و مزایای بوتاکس مو می پردازیم و تفاوت آن را با کراتین مو مورد میزان مصرف ویتامینها در روز

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک

آمبلیوپی یا تنبلی چشم وضعیتی است که در آن، بینایی یک یا هر دو چشم فرد کم می شود و حتی با استفاده از عینک هم نمی توان

در پستانداران و انسان ها، گوش به صورت طبیعی ماده ای مومی شکل ب جرم گوش تولید می کند. تمیز کردن جرم گوش در کودکان و بزرگسالان در

کرم و انگل روده در کودکان به چه دلایلی بوجود می آید؟ راه های درمان و تشخیص وجود آن چیست؟ عفونت های حاصل از انگل روده، رایج ترین

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *