میزان مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

خواص دارویی و گیاهی

میزان مصرف قرص ویتامین دی در کودکان
میزان مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

مجله دانستنیها و سبک زندگی

ویتامین D برای رشد و توسعه‌ی کودکان مهم است. کمبود ویتامین D می‌تواند به نرمی استخوان منجر شود، بیماری که در آن بافت‌های استخوان رسوب نمی کنند، و به نرم شدن استخوان و ناهنجاری‌های اسکلت منجر می‌شود.

ویتامین D نه تنها برای استخوان مورد نیاز است بلکه برای سیستم ایمنی بدن نیز مورد نیاز است، و در برابر عفونت‌ها از بدن حمایت می‌کند و از آرتریت زودهنگام نیز جلوگیری می‌کند. تحقیقات انجام شده روی بزرگسالان نشان می‌دهد که میزان مناسب ویتامین D در بدن فرد می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت کمک کند.

اگر شما نیز از جمله مادرهای نگران هستید، که درباره میزان مصرف کودکان مطمئن نیستید، پس مهم است که میزان مصرف مناسب ویتامین D را بسته به سن فرزندان بدانید.

– نوزادان زیر ۱۲ ماه، به ۱۰ میکرو گرم ویتامین D در روز نیاز دارند.

میزان مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

– کودکان بالای ۱ سال به ۱۵ میکرو گرم ویتامین D در روز نیاز دارند.

کمبود خفیف ویتامین D موجب بروز نشانه‌های جدی نمی‌شود، ولی ممکن است شاهد این باشید که کودکان به راحتی خسته می‌شود و درد عمومی بدن دارد.

در ادامه شما را با برخی علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین D در کودکان آشنا می‌کنیم.

۱. کودک‌تان با کمبود ویتامین  Dممکن است به گرفتگی عضلات و مشکلات تنفسی دچار شود. این مشکلات به کمبود کلسیم نیز مرتبط هستند.

۲. استخوان جمجمه و پای آن‌ها نرم است، که به این دلیل ممکن است خمیده به نظر برسد. کودکانی که از کمبود ویتامین D رنج می‌برند ممکن است از دردهای شدید در پا و عضلات‌شان رنج ببرندکه به‌خاطر ضعف است. چنین شرایطی را نرمی استخوان می‌گویند.

۳. کودکانی که کمبود ویتامین D دارند رشد کمی خواهند داشت. وزن آن‌ها نیز به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. رشد کلی آن‌ها پایین خواهد بود.

۴. کودکانی که کمبود ویتامین D دارند دیرتر دندان در می‌آورند.

۵. کج خلق‌تر هستند.

۶. مستعد عفونت‌های مختلف مانند عفونت‌های تنفسی هستند.

۷. با نرم شدن قفسه سینه، تنفس تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

۸. وقتی نرمی استخوان تشدید شود، موجب کمبود کلسیم در خون شود. لازم است در این شرایط کودک بلافاصله در بیمارستان بستری شود.

۹. در آخر این‌که، اگرچه بسیار نادر است، ویتامین D باعث ضعیف شدن عضلات قلب می‌شود.

دلیل اصلی کمبود ویتامین D به خاطر مصرف نامناسب (کم) مواد مغذی در رژیم غذایی است، دیگر دلایل آن عبارتند از:

– کمبود نور آفتاب؛ پوستی که پوشیده شده باشد نمي تواند ویتامین D را سنتز کند.

– پوست تیره

– پوشیدن لباس‌های رنگ تیره

– مشکلات سلامتی

رژیم غذایی متعادل برای کودکان که ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسبی را شامل شود بسیار مهم است.

– ماهی‌های چرب

– پنیر

– زرده تخم مرغ

– شیر سویا

– شیر خشک

– غلات صبحانه

– تمام محصولات لبنی

– آب میوه (پرتقال)

– روغن کبد ماهی

به منظور جلوگیری از کمبود ویتامین D، بهتر است با مشورت پزشک، به تمام نوزادان از بدو تولد مکمل ویتامین D داده شود.

– بهتر است به واسطه‌ی مصرف دوز متعادلی از ویتامین D در زمان بارداری و شیردهی مادر، از کمبود ویتامین D، به ویژه در شیرخوارها، جلوگیری شود.

– اجازه دهید کودک‌تان برای یک دوره زمانی کوتاه بدون محافظت در آفتاب بازی کند.

– خوراکی‌هایی برای کودک‌تان آماده کنید که سرشار از مولتی ویتامین باشد. این کار باعث جبران ویتامین‌های ناکافی می‌شود. همنین، شما می‌توانید به صورت روزانه مکمل ویتامین D به کودک‌تان بدهید.

– شما می‌توانید از پزشک اطفال وقت بگیرید و کودک‌تان را از نظر کمبود ویتامین D بسنجید.

بهتر است درمان به صورت مقتضی انجام شود. ممکن است کمبود ویتامین D خفیف یا شدید باشد:

– درمان با دوزهای بالای ویتامین D پیشنهاد می‌شود. این درمان می‌تواند از مشکلات استخوانی جلوگیری کند.

– این درمان می‌تواند به صورت خوراکی یا تزریق عضلانی باشد.

میزان مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

– ویتامین D تزریق شده تا ۶ ماه در بدن باقی می‌ماند. این روش برای کودکانی که از مصرف خوراکی ویتامین D خوش‌شان نمی‌آید مؤثر است.

– ممکن است پزشک مصرف مکمل کلسیم و فسفر را نیز توصیه کند.

– قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای زمان محدود نیز می‌تواند مفید باشد.

– رژیم غذایی سالم یک ضرورت است که باید رعایت شود.

 

منبع: momjunction

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

برای داشتن یک تناسب اندام و لاغر کردن در وهله اول باید از یک رژیم لاغری مناسب پیروی کنید. در این مطلب درباره رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن و…

وجود ویتامین D برای تنظیم کلسیم و فسفر در بدن نیاز میباشد . بدن با واکنش های شیمیایی طی ۵ تا ۳۰ دقیقه با تابش مستقیم آفتاب میتواند این ویتامین را تولید کند . ویتامین D باعث تقویت سیستم دفاعی بدن ، کاهش ریسک ابتلا به بعضی از سرطان ها و جلوگیری از پوکی استخوان میشود . البته تامین ویتامین …

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

میزان مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز

مرا به خاطر بسپار



نام‌کاربری*

رمز عبور*

تأیید رمز عبور*

میزان مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

کد امنیتی* برای به روز رسانی تصویر امنیتی بر روی تصویر کلیک کنید

فراموشی رمز عبور

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

با سلام و تشکر در خصوص گروه سنی ۲ تا ۱۲ سال مقدار توصیه شده ویتامین D را هر دو ماه یکبار ۵۰ هزار واحد نوشته اید که می خواستم بدانم از آنجایی که دادن قرص به کودکان کمی دشوار است به چه صورت می توان این مقدار را به کودکان داد؟ آیا می توان به جای قرص از آمپول ویتامین د آن استفاده کرد؟ ممنون می شوم اگر بیشتر توضیح دهید.

شما باید وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید پاسخ ارسال کنید

 پرسش قبلی

پرسش بعدی 

ویتامین دی در کودکان و نوزادان نقش مهمی در رشد استخوان ها دارد. کمبود ویتامین دی در کودکان سبب بروز نرمی استخوان می گردد. مقدار مصرف مکمل ویتامین دی در کودکان 600 واحد به طور روزانه می باشد.

دروانا:

ویتامین دی ماده ای مغذی می باشد که نقش مهمی در هموستاز کلسیم و سلامت استخوان ها به عهده دارد. کمبود ویتامین دی در نوزادان سبب بروز نرمی استخوان و کاهش مقدار کلسیم می شود. کمبود ویتامین دی در کودکان نیز همین مشکلات را به همراه خواهد داشت. کمبود ویتامین دی در کودکان و نوزادان در فرم های شدید می تواند بروز تتانی و تشنج را به همراه داشته باشد (تتانی به انقباض غیر ارادی ماهیچه ها اشاره دارد). کمبود ویتامین دی در کودکان در جمعیت هایی شایع است که به مشکل سوء تغذیه دچارند.

کبمود ویتامین دی در کودکان در فرم های نه چندان شدید در ابتدا علائم بالینی ظاهر نمی کند، اما می دانیم کمبود ویتامین دی در کودکان حتی اگر به بروز نرمی استخوان منجر نشود عوارضی مانند کاهش تراکم استخوان را به همراه خواهد داشت.

ویتامین دی پیش ساز هورمونی می باشد که بعد از مجاورت با اشعه فرابنفش در پوست ساخته می شود. این پیش ساز هورمونی در کبد و کلیه ها متابولیزه شده و به فرم فعال تبدیل می شود. 25(OH)Dفرم فعال ویتامین دی در بدن می باشد. اندازه گیری 25(OH)Dشاخص خوبی از وضعیت ویتامین دی در کودکان فراهم می سازد. در صورت عدم مصرف مکمل ویتامین دی در کودکان و نوزادان، کمتر از 10% ویتامین دی مورد نیاز از طریق غذا تامین می شود.

میزان مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

به طور کلی باید عنوان کرد استاندارد دقیقی برای تعریف میزان نرمال ویتامین دی در کودکان در دست نمی باشد، اما با توجه به تحقیقاتی که انجام شده استانداردهای زیر در تعریف میزان نرمال ویتامین دی در کودکان مشخص گردیده است:

علت کمبود ویتامین دی در کودکان و فاکتورهای خطر مربوط به آن عبارت است از:

برخی فاکتورهای پریناتال نیز در کمبود ویتامین دی در نوزادان دخالت دارد. علت کمبود ویتامین دی در نوزادان عبارت است از:

علائم کمبود ویتامین دی در کودکان و نوزادان عبارت است از:

مقدار مصرف مکمل ویتامین دی در کودکان 1 تا 18 سال معادل 600 واحد برابر با 15 میکروگرم به طور روزانه می باشد. مقدار ویتامین دی در نوزادان شیرخوار معادل 400 واحد در روز می باشد. برای بهینه سازی مقدار ویتامین دی در نوزادان توصیه می شود خانم های باردار از مقدار کافی ویتامین دی بدن خود در این دوران مطلع باشند. در خانم های باردار و خانم های شیرده مصرف روزانه 600 واحد ویتامین دی توصیه می گردد. همچنین توصیه می شود انجام غربالگری ویتامین دی در کودکانی که فاقد رشد مناسب بوده و یا دچار تاخیر حرکتی هستند انجام شود. انجام غربالگری ویتامین دی در نوزادانی که سابقه نارس بودن داشته اند نیز توصیه می گردد.

دکتر زهرا دیالمه متخصص کودکان و نوزادان اظهار می دارند که در ایران براساس پروتکل تعیین شده توسط وزارت بهداشت، تمام نوزادان از بدو تولد تا دو سالگی باید روزانه 400 واحد بین المللی ویتامین دی مصرف کنند. بعد از آن نیز استفاده از منابع غذایی غنی از ویتامین دی توصیه می گردد.

نوجوانان و بزرگسالان خصوصا خانم هایی که در سنین باروری قرار دارند باید مصرف ماهانه یک عد قرص ویتامین دی پنجاه هزار واحدی را در نظر داشته باشند. البته این مقادیر صرفا جهت پیشگیری از کمبود ویتامین دی می باشد و در موارد کمبود باید تحت نظر پزشک دوزهای درمانی بالاتری را مصرف نمایند.

نکته قابل توجه این است که مصرف بیش از حد نیاز از ویتامین دی موجب مسمومیت ناشی از این ویتامین و بروز عوارضی همچون سنگ های کلیوی می گردد. بنابراین مصرف ویتامین دی در هر سنی باید با مشورت پزشک صورت گیرد.

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.

%PDF-1.5
%
1 0 obj
>>>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>/Font>/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] >>/MediaBox[ 0 0 595.32 841.92] /Contents 4 0 R/Group>/Tabs/S/StructParents 0>>
endobj
4 0 obj
>
stream
x]I

U1vC-=mY>̿>.$E0ŴԥH.߾0O?|O_o2|??OerqAG%;7 #to?~oߜ_’tt$bx7ъA[53o#o7o޾yrwީAk2R5:r#}Ά޾
?VF 6jm۰OpKH$u+wP+
߿ݿ

ویتامین دی 50000 یک ویتامین محلول در چربی است که در بافت چربی ذخیره میشود. این ویتامین به عنوان ویتامین نور آفتاب شتاخته شده است. زیرا بعد از در معرض آفتاب قرار گرفتن در بدن تامین میشود. بنابراین شما می توانید مکمل ویتامین دی را بصورت دارو دریافت کنید زیرا منابع غذایی ویتامین دی محدود می باشد. در واقع شکل تجویزی ویتامین دی بصورت قرص ویتامین دی با مقدار 50000 واحد تعریف میشود.

ویتامین دی 50000 به بدن شما برای جذب کلسیم و فسفر کمک میکند که هر دو این عناصر برای تشکیل استخوان ضروری هستند. همچنین در انقباض عضله، قلب، شش ها و مغز استفاده میشود. در این مقاله اطلاعات کامل در مورد قرص ویتامین دی توضیح داده میشود:

عوارض کمبود ویتامین دی
فرق ویتامین d و d3
مسمومیت با ویتامین دی 50000
منابع تامین کننده ویتامین d
تداخلات دارویی قرص ویتامین دی 50000
زمان و طریقه مصرف قرص ویتامین d 

زمانی کمبود رخ میدهد که بدن ذخایر کافی ویتامین را برای حفظ سلامت بدن نداشته باشد. شما در معرض کمبود ویتامین دی هستید اگر زیر 65 سال سن دارید،چاق هستید و یا پوست تیره دارید. کمبود شدید ویتامین دی باعث پوکی استخوان در بزرگسالان و راشیتیسم در کودکان میشود. مطالعات امروز نشان میدهد که کمبود ویتامین دی در ارتباط است با دیابت، فشار خون بالا، آسم، آلزایمر، افسردگی و بیماری های خودایمن. پزشک سطح ویتامین دی شما را با یک آزمایش خون مشخص میکند.

شواهد اخیر نشان می دهد دوزهای بالای مکمل های ویتامین D برای بیمارانی مانند سالمندان که کمبود ویتامین D دارند، مفید است. قرص ویتامین دی 50 هزار واحد پشتیبانی تغذیه ای موقت برای ارتقای سطح ویتامین D می باشد:

میزان مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

دو نوع مختلف از ویتامین D وجود دارد: ویتامین D و D3. ویتامین D از قرارگرفتن قارچ ها در معرض نور خورشید به دست می آید. ویتامین D3 نوعی است که در پوست شما ساخته می شود.. هر دو نوع باید قبل از استفاده بدن از آن ها و مفیدبودن به هورمون کلسیتریول شوند. ویتامین D گاهی به عنوان کلسیفرول نیز شناخته می شود. اما اصطلاحا به عنوان یک چتر شامل ویتامین D و D3 استفاده می شود. اگر چه هر دو فرم را می توان برای مکمل تولید کرد، اما ویتامین D3 که از روغن گوسفند ساخته شده است بیشتر استفاده می شود.

ویتامین D3 منبع بیولوژیک ویتامین D است که در اثر تابش نور خورشید در پوست ایجاد می شود. بر اساس تحقیقات اخیر:

مصرف خوراکی ویتامین D یا تزریق به عضله در مقادیر توصیه شده، کاملا ایمن می باشد. اکثر مردم معمولا عوارض جانبی در اثر مصرف ویتامین D تجربه نمی کنند، مگر اینکه مصرف این ویتامین بیش از حد مصرف باشد. برخی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D عبارتند از: ضعف، خستگی، خواب آلودگی، سردرد، از دست دادن اشتها، خشکی دهان، طعم فلزی در دهان، تهوع، استفراغ و …

مصرف ویتامین D برای مدت زمان طولانی در دوزهای بالاتر از 4000 واحد در روز، غیر مجاز است و ممکن است باعث ایجاد کلسیم اضافی در خون شود. با این حال، دوزهای بالا برای درمان کوتاه مدت ضروری هستند. این نوع درمان باید تحت نظارت پزشک انجام شود.

ویتامین دی 50000 ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک پوستی شود. قبل از استفاده از این مکمل اگر حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید. این ویتامین همچنین روی قند خون شما نیز اثر می گذارد. اگر دیابت دارید قبل از مصرف به پزشک اطلاع دهید. هر کدام از شرایط زیر را اگر قبلا داشتید و الان دارید به پزشک اطلاع دهید:

اگرچه شایع نیست، مقدار زیاد از حد آن مسمومیت می دهد. معمولا با دریافت 40000 واحد بصورت روزانه این مسمومیت رخ میدهد. زیرا اغلب دوز 50000 برای ماهانه تجویز میشود و اگر کمبود داشت تنها تا چند هفته مجاز به مصرف دارو می باشد.

مسمومیت با قرص ویتامین دی باعث هایپر کلسمی میشود. این سزایط باعث بروز مشکلاتی مانند ناتوانی کلیه، ریتم غیر عادی قلب و کما است.

تعدادی از مطالعات نشان میدهد که مکمل ویتامین دی به کاهش وزن کمک میکند

ارتباطی بین سطح پایین ویتامین دی و علائم افسردگی وجود دارد.

غذاهایی اندکی حاوی ویتامین d هستند که شامل:

سایر غذاهایی که با این ویتامین غنی سازی میشوند:

در بارداری کمبود ویتامین دی شایع است. مطالعات اخیر نشان میدهد که مقدار بالاتر روزانه 4000 واحد در دوران بارداری با کاهش خطر دیابت بارداری و زایمان زودرس همراه است . مکمل های پره ناتال تامین کننده این مقدار ویتامین دی است. قبل از مصرف هر گونه مکمل در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

خانم برزویی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در اینباره می گویند: “مادرهای باردار باید بیشتر از هرزمان دیگر در مصرف قرص و مکمل محتاط باشند. ترجیح این است که در سه ماهه اول بارداری از قرص ویتامین d استفاده نکنید، از سه ماهه های دوم و سوم بارداری مشکلی ندارد. حتما قبل از شروع به استفاده از ویتامین دی آزمایش بدهید. اگر کمبود داشتید ، ویتامین دی 1000 واحدی را مصرف کنید که اغلب بصورت روزانه تجویز میشود. به هیچ عنوان دوز 50000 هزار واحد ویتامین d در بارداری توصیه نمیشود مگر تحت شرایط خاص”.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر پزشک را مطلع سازید:

بارداری و تغذیه با شیر مادر: مصرف مقادیر کمتر از 4000 واحد ویتامین D در دوران بارداری و شیردهی ایمن است. از دوزهای بالاتر فقط با تجویز پزشک استفاده کنید. مصرف بیش از حد ویتامین D در دوران بارداری و یا شیردهی غیر مجاز است. استفاده از دوزهای بالاتر ممکن است سبب آسیب جدی به نوزاد شود.

مصرف ویتامین D می تواند این وضعیت را بدتر کند؛ به ویژه در افراد مبتلا به بیماری کلیوی.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به هیستوپلاسموز افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

مصرف ویتامین D می تواند این وضعیت را بدتر کند.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به هیپرپاراتیروئیدیسم افزایش دهد. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به لنفوم افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را افزایش دهد و خطر “سخت شدن شریان ها” را در افرادی که بیماری کلیوی دارند افزایش دهد. سطح کلسیم باید با دقت در افراد مبتلا به بیماری کلیوی کنترل شود.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به سارکوئیدوز افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به سل افزایش دهد. این مسئله ممکن است به عوارضی مانند سنگ کلیه منجر شود.

مقاله پیشنهادی اوما: مسمومیت با ویتامین d با 7 علامت

هر گونه دارو و یا مکمل را در صورت مصرف به پزشک خود اطلاع دهید  مخصوصا با این داروهای معرفی شده:

— کوتیکواستروئید ها مانند پردنیزون

— اورلیستات

— داروهای دیابتی

— داروهای فشار خون

— استاتین ها

— داروهای تشنج مانند فنوباربیتال

— مکمل کلسیم 

— آنتی اسیدها

میزان مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

ویتامین دی هم بصورت قرص و هم بصورت تزریقی وجود دارد. مقدار و دوز آن بسته به جنس، سن و وزن متغییر خواهد بود. معمولا برای سنین مختلف بصورت زیر است:

– 600 واحد برای کودکان و بزرگسالان زیر 70 سال

– 800 واحد برای بزرگسالان کمتر از 70 سال

– 400 واحد برای نوزادان

اگر شما 3 بار در هفته و هر بار 10 تا 15 دقیقه مقابل آفتاب باشید ویتامین دی مورد نیاز شما تامین خواهد شد.

50 هزار واحد در هفته برای 6 تا 12 هفته استفاده شده است. با این حال، برخی از بیماران نیاز به دوزهای بالاتر برای مدت طولانی برای حفظ سطح مطلوب ویتامین دی در خون دارند.

400-1000 واحد ویتامین دی در روز در کلکلسیفرول برای سالمندان استفاده شد. معمولا این قرص همراه با 500-1200 میلی گرم کلسیم در روز مصرف می شود. بعضی از کارشناسان توصیه می کنند که دوزهای بالاتر از 1000 تا 2000 واحد در روز و 0.43-1.0 میکروگرم در روز کلسیتروئیل برای 36 ماه استفاده شود.

0.25-1.0 میکروگرم در روز ویتامین دی به شکل کلسی تريول یا الفاکالسیدول برای مدت 6 تا 36 ماه استفاده می شود. در بسیاری از موارد، این فرم ویتامین دی همراه با کلسیم استفاده می شود. همچنين، 50 تا 32000 ميلي گرم در روز ويتامين دی به صورت کلسفيديول به مدت 12 ماه مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت، 1750 تا 50 هزار واحد ویتامین دی در روز یا هفته برای 12 تا 12 ماه مصرف می شود.

1400-1500 میلی گرم در روز کلسیم به اضافه 1100 واحد ویتامین دی در روز به شکل کلوکلسیفرول تا 7 سال استفاده می شود.

800 واحد / روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به تنهایی یا همراه با 1000 میلی گرم در روز کلسیم به مدت 3 سال مصرف می شود.

800 واحد در روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به مدت 3 ماه مورد استفاده قرار گرفته است.

400 واحد / روز ویتامین دی برای جلوگیری از MS (علائم ام اس خفیف ) استفاده می شود.

300 تا 4000 واحد ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به مدت 7 هفته تا 13 ماه مورد استفاده قرار می گیرد.

700 واحد ویتامین دی در روز به شکل کلکلسیفرول همراه با 500 میلی گرم کلسیم در روز به مدت 3 سال مورد استفاده قرار می گیرد.

 برای کمبود ویتامین دی: 300000 واحد ویتامین دی به عضله تزریق می شود.

خوراکی: برای جلوگیری از عفونت دستگاه تنفسی: 1200 واحد / روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول در طی زمستان به کودکان مدرسه ای داده شده است تا از ابتلا به آنفلوانزا جلوگیری شود. همچنین 500 واحد در روز کلکلسیفرول برای جلوگیری از بدتر شدن علائم آسم ناشی از عفونت دستگاه تنفسی استفاده شده است. اکثر مکمل های ویتامین حاوی تنها 400 واحد (10 میکروگرم) ویتامین دی هستند.

خانم برزویی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، در مورد زمان و نحوه مصرف ویتامین دی می گویند: “ویتامین d ، ویتامین محلول در چربی است، بهترین زمان مصرف این ویتامین بعد از غذا یا همراه غذاست. اما در مورد دوز مصرفی ویتامین دی برای کسی که کمبود ندارد، جهت پیشگیری و در ایران به این صورت است: برای کودکان 2 تا 8 ساله، هر 2 ماه یکبار یک عدد مکمل 50 هزار واحدی بخورند. نوجوانان 8 تا 18 سال; در مقطع دبستان، هر 2 ماه یکبار یکعدد مکمل 50 هزار واحد و سایر دانش آموزان ماهانه یکعدد مکمل ویتامین دی 50 هزار واحد توصیه میشود. افراد 19 تا 59 سال نیز ماهانه یکعدد مکمل دی توصیه میشود”.

خستگی ناگهانی ممکن است نشانه ای از ویتامین دی زیاد باشد. اکثر افرادی که بیش از حد ویتامین دی مصرف کرده اند، حداقل دو مورد از علائم زیر را طی چند روز پس از تجویز مشاهده می کنند:

افراد مبتلا به سمیت شدید یا مزمن ویتامین دی ممکن است علائم تهدید کننده زندگی را مشاهده کنند، از جمله:

1-woman health. Vitamin D. www.nhs.uk.2018

2- Christine Mikstas. Vitamin D Deficiency. www.webmd.com. May 16, 2018

3- Ecemis GC, Atmaca A. Quality of life is impaired not only in vitamin D deficient but also in vitamin D-insufficient pre-menopausal women. J Endocrinal Invest. 2013 Sep;36(8):622-7

4- McCarty DE. Resolution of hypersomnia following identification and treatment of vitamin d deficiency. J Clin Sleep Med. 2010 Dec 15; 6(6):605-8

با سلام و خسته نباشید.ببخشید بنده یه سوال داشتم خواهشا راهنماییم کنید.راستش خواهر زاده بنده یک سال و نیمش هست که متاسفانه بدون اجازه یه قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ خورده.البته قسمت ژله ایش رو انداخته بیرون فقط محتویات داخل ژله رو خورده.و یک دختر یک سال و نیم هست.راستش اولش بالا اورد.ولی الان که دوازده ساعت میگذره کاملا سالمه.فقط خواستم بپرسم خطری تهدیدش نمیکنه؟و باید چیکار کنیم.خواهشا راهنماییم کنید

وقت بخیر من 19 سالمه آزمایش خون دادم سطح ویتامین دی من روی عدد 7 بود و دکتر اعلام کرد که باید ویتامین دی 50000 رو مصرف کنی اما گفته یک هفته باید هر روز با غذا بخوری و بعد از اون هم هفته ای یک عدد اینکه من برای یک هفته باید هر روز این قرص رو مصرف کنم خطرناک نیست ؟؟؟

سلام مصرف قرص ویتامین دی 50 هزار واحد روزانه مجاز نیست و باید هفته ای مصرف شود. میتوانید ابتدا آمپول ویتامین دی در دو نوبت تزریق کنید و بعد 6 تا 8 هفته ، هفته ای یکعدد ویتامین دی 50 هزار واحد مصرف شود

سلام ویتامین دی من ۴۵۰ هست😓چیکار کنم بیاد پایین.اول کمبود داشتم قرص استفاده کردم اینجوری شد

سلام وقت بخیر .تاریخ انقضای قرص ویتان دی ۵۰۰۰۰چند وقت هست ؟ و اینکه دوز برای کسی که مشکل آمنوره و کم کاری تیروئئد داره چقد خوبه باشه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

سلام دوز مصرفی با توجه به کمبود مشخص میشود. تاریخ انقضا روی قرص نوشته شده است چک کنید

سلام خسته نباشید. در چه ساعتی از روز قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ مصرف بشه بهتره؟ بعد ناهار یا شام یا صبح یا….؟

سلام بهتره قرص ویتامین دی 50 هزار همراه غذا مصرف شود

ویتامین d ویتامینی است که برای سلامتی ضروری است. بر خلاف ویتامین های دیگر، ویتامین d را از غذاها بدست نمی آوریم. بلکه بخش عمده ی آن بوسیله بدن ساخته می شود. در واقع این ویتامین در اثر تابش نور آفتاب در پوست بدن ساخته می شود. و این خیلی خوب است چرا که بسیاری از غذاها بطور طبیعی مقدار کمی ویتامین d د ارند.

ویتامین d از ویتامین های محلول در چربی است که برای جذب کلسیم از روده و استحکام استخوان ها لازم است.

1- از طریق تابیدن اشعه آفتاب( اشعه ماوراء بنفش) به پوست بدن:

در پوست انسان ماده ای به نام دهیدروکلسترول وجود دارد که پیش سازویتامین d است و در اثر تابیدن اشعه آفتاب به پوست، مراحلی را در بدن طی کرده و سرانجام در کلیه، به ویتامین DD فعال تبدیل می شود.

میزان مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

2- از طریق غذا:

موادغذایی حاوی ویتامین d شامل:کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ ، خامه ، جگر، شیرهای غنی شده با ویتامین d، سرلاک و شیرخشک هستند.

3- می توان ویتامین d را به صورت سنتیتک ( یعنی مصنوعی یا ساختگی) نیز به بدن رساند.

غذای شیرخواران ممکن است حاوی مقادیر بسیار کمیویتامین d باشد. شیرگاو حاوی IU40(واحد بین المللی) و سبزیجات و میوه جات حاوی مقادیر بسیار ناچیز ویتامین d هستند. زرده تخم مرغ حاوی 400-120 واحدویتامین d در هر گرم می باشد که منبع بسیار با ارزشی است. به اغلب شیر خشک ها ویتامین D را در حد معقولی اضافه کرده اند.

1- قرار نگرفتن در معرض اشعه آفتاب ؛لازم به تذکر است که آفتاب باید مستقیم به پوست بتابد و اشعه ای که از پشت پنجره بتابد، فاقد اشعه ماورای بنفش است.

2- عدم استفاده از غذاهای حاوی ویتامین d مثل تخم مرغ

3- رشد بسیار سریع کودک. برای مثال کودکان با وزن کم هنگام تولد ( کمتر از 2500 گرم) که پس از تولد رشد سریعی دارند و همچنین کودکان در دوران بلوغ که رشدشان بسیار سریع می شود، اگر ویتامین d را به مقدار کافی دریافت نکنند، ممکن است دچار کمبود این ویتامین شوند.

4. کودکانی که دارای بیماری های خاصی هستند، ممکن است به علت عدم جذب ویتامین D دچار کمبود این ویتامین شوند. به عنوان مثال در انواع بیماری هایی که با سوء جذب چربی همراه هستند.

همچنین داروهای ضد تشنج که در انواع صرع یا در تشنج های دیگر مصرف می شوند، مثل فنوباربیتال یا فنی توئین نیز به علت مداخله در متابولیسم ویتامین d، بیمار را در معرض کمبود این ویتامین قرار می دهد.

در اثر کمبود ویتامین d در بدن، بیماری نرمی استخوان( راشیتیسم یا Rickets) ایجاد می شود. وقتی در اثر کمبود ویتامین d، جذب کلسیم از روده ها متوقف شود، برای نگه داری سطح کلسیم خون در حد طبیعی، هورمونی به نام پاراتورمون از غده پاراتیروئید ترشح می شود. این هورمون، کلسیم را از استخوان ها برمی دارد و وارد خون می کند. از این رو سطح کلسیم خون در حد طبیعی باقی می ماند، اما فسفر که از طریق ادرار دفع می شود، در خون پایین می آید.

اثرات کمبود ویتامین d در بدن، چند ماه بعد ظاهر می شود. این علائم در کودکان شیرخواری که مادرانشان کمبود این ویتامین را دارند، در عرض 2 ماه پس از تولد ظاهر می شود؛ اما در بقیه موارد در اواخر سال اول و در حین سال دوم زندگی، علائم مزبور بروز می کنند. در سایر دوران کودکی( به جز سن شروع بلوغ) کمبود این ویتامین نادر است.

* جعبه ای شکل شدن سر

* پیشانی برجسته

* دیربسته شدن ملاج یا فونتانل ها

*دیردندان درآوردن

*پوسیدگی زودرس دندان ها

* ضخامت مچ دست

* بد شکل شدن لگن( این مسئله در دخترها، بعدها سبب تنگی لگن شده و به ناچار باید از طریق سزارین زایمان کنند)

*پرانتزی شدن ساق پاها، تمای له شکستگی در استخوان ها و نافرمی در ستون فقرات، ساق پاها و لگن که سبب کوتاهی قد می شود؛

* دیرنشستن

* دیر به راه افتادن

تشخیص این بیماری بر اساس علائم بالینی، تاریخچه مصرف ویتامین d، انجام رادیوگرافی و آزمایش خون از نظر بررسی سطح کلسیم، فسفر و آنزیم آلکالان فسفاتاز صورت می گیرد.

1. تجویز ویتامین d با دوز روزانه 400 واحد از راه خوراکی

2. استفاده از زرده تخم مرغ بعد از سن 7 ماهگی

3. استفاده از آفتاب مستقیم که اگر روزانه به مدت 10-5 دقیقه به مناطق باز بدن مثل سر، صورت و دست ها از آرنج تا انگلشتان دست و زانو تا انگشتان پا بتابد، کافی است.

عالیه تیرامیسو من دوست دارم

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

میزان مصرف قرص ویتامین دی در کودکان
میزان مصرف قرص ویتامین دی در کودکان
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *