موارد مصرف قرص xeloda

خواص دارویی و گیاهی

موارد مصرف قرص xeloda
موارد مصرف قرص xeloda

ماده موثر:کپسیتابین (Capecitabine) 

نام های شرکتی دیگر:کپسیتابین اَکت (Capecitabine ACTE)، اُسلودا (Osloda)

کاپسیتابین (Capecitabine) با نام تجاری زلودا یا اکسلودا (Xeloda) یک آنتی متابولیت و یک داروی ضد سرطان است که با تداخل در تولید پروتئین های لازم برای رشد سلول های سرطانی٬ از تکثیر و گسترش آنها در بدن جلوگیری می کند.

کاپسیتابین برای درمان سرطان پستان و کولون یا رکتوم سرطان که به سایر نقاط بدن گسترش یافته است استفاده می شود. این دارو در درمان انواع خاصی از سرطان های سینه، روده بزرگ، یا سرطان روده بزرگ در بعضی از بیماران مورد استفاده قرار می گیرد؛موارد مصرف قرص xeloda

این ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با سایر داروهای ضد سرطان و یا پرتو درمانی استفاده می شود. کاپسیتابین نیز ممکن است برای اهداف دیگری که در این راهنمای دارو ذکر نشده است مورد استفاده قرار گیرد .

Capecitabine یک پیش دارو است که به فلورواوراسیل در بافت های بدن تبدیل می شود. به صورت خوراکی در درمان سرطان کولورکتال متاستاتیک و سرطان پستان متاستاتیک و موضعی پیشرفته تجویز می شود.

دوز روزانه توصیه شده g/m2 5/2 در دو دوز تقسیم شده و حدود 12 ساعت دور از غذا می باشد که به مدت 2 هفته تجویز می گردد و سپس با یک هفته استراحت دنبال می شود و با توجه به بروز مسمومیت دوزهای تجویزی باید اصلاح شوند. در بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی دوز تجویزی دارو باید کاسته شود. تجویز این دارو در دیگر بدخیمی ها در حال بررسی است.

Capecitabine به سهولت از مسیر گوارشی جذب می شود و اوج غلظت پلاسمائی آن طی حدود 5/1 ساعت حاصل می شود. غذا باعث کاهش سرعت و میزان جذب می شود. این دارو در کبد به 5-deoxy- 5- fluorocytidine متابولیزه می شود که سپس به 5-deoxy- – 5fluorouridine و متعاقب آن در بافت های بدن به 5 -fluorouracil تبدیل می شود. 

حتماً قبل از مصرف دارو برگه راهنمای داخل جعبه را مطالعه فرمائید.

در صورت بروز هرکدام از عوارض زیر حتماً پزشک معالج خود را مطلع سازید. 

درمورد دوره درمان شخصاً تصمیم گیری نکنید و بدون دستور پزشک درمان را قطع یا نسخه را تکرار نکنید. 

هرگز به صورت ناگهانی مصرف دارو را قطع نکنید. 

برای جلوگیری از بروز تداخلات دارویی از مصرف خودسرانه هر دارویی خودداری کرده و قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید. 

برای جلوگیری از تداخلات دارویی، قبل از مصرف این دارو، لیست داروهایی را که مصرف میکنید به پزشک خود اطلاع دهید. 

برای مصرف دارو در بارداری یا شیردهی حتماً با پزشک خود مشورت کنید. مصرف این دارو در بارداری منع شده است.

گروه D این دارو برای جنین مضرمی باشد و می تواند به جنین آسیب برساند٬ قبل از مصرف این دارو در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید٬ همچنین با استفاده از روش های کنترل بارداری می توانید از مشکلات پیش آمده جلوگیری نمایید .

معلوم نیست که آیا کاپسیتابین می تواند به شیر مادر عبور می کند و به کودک شیرخوار آسیب برساند یا خیر. با پزشک خود درباره مصرف این دارو در دوران شیردهی صحبت نمایید .

مونوتراپی:2500mg بازائ هر متر مربع در 2 دوز منقسم در روز صبح و عصر 30 دقیقه بعد از غذا با یک لیوان آب 

درمان :14 روز و 7 روز استراحت 

ترکیب با دوستاکسل:2500mg/ بازاء هر متر مربع در 2 دوز منقسم 2 هفته مصرف و یک هفته استراحت و 75 میلیگرم بر متر مربع دوستاکسل هر 3 هفته انفوزیون یک ساعتی این سیکل 3 هفته ای تا بهبود یا توقف درمان ادامه مییابد.

عوارض جانبی دارو توسط درمان علامتی برطرف میشود معمولا نیازی به توقف درمان یا تعدیل دوز نیست. 

در بیماران مبتلا به هپاتیت نیاز به تنظیم دوز نیست مگر اینکه بیلیروبین بیشتر از 3 و ترانس آمینازها بیشتر از 2.5 شود. 

در بیماران با نقص کلیوی در صورت کلیرانس کراتینین بین 80-51 نیازی به تنظیم دوز نیست. و کلیرانس بین 50-30 دوز دارو باید 75 درصد کاهش یابد. 

در کودکان مطالعات کافی نیست. 

در افراد بالای 65 سال عوارض بیشتر است.

زلودا معمولا دو بار در هر روز مصرف می شود. دستورالعمل نسخه خود را دنبال کنید. استفاده این دارو در مقادیر بزرگتر یا کوچکتر و یا طولانی تر از دستورالعمل پزشک توصیه نمیشود. 

زلودا معمولا در یک دوره درمان 3 هفته ای ارائه می شود و ممکن است شما فقط در طول 2 هفته اول هر دوره، زلودا را مصرف کنید. یعنی این که دو هفته باید مصرف کنید و یک هفته استراحت. 

پزشک شما مدت هر دوره برای درمان با زلودا را تعیین خواهد کرد. 

زلودا تنها بخشی از یک برنامه برای درمان سرطان است و ممکن است داروهای دیگری نیز در برنامه های مختلف همراه با زلودا مصرف شوند. شما باید دستورالعمل مصرفی که توسط پزشک ارائه شده را با دقت دنبال کنید. 

زلودا باید همراه با غذا و یا ظرف 30 دقیقه بعد از خوردن غذا مصرف شود. 

زلودا را با یک لیوان (8 اونس) آب مصرف کنید.

موارد مصرف قرص xeloda

اگر در معرض استفراغ و اسهال بیش از حد هستید، اگر نتوانید به خاطر بیماری معده غذا بخورید یا اگر بیش از حد معمول عرق می کنید با پزشک خود مشورت کنید. بیماری طولانی مدت می تواند منجر به کم آبی یا نارسایی کلیه شود. 

شما ممکن است نیاز به آزمایش های متعدد پزشکی داشته باشید تا مطمئن شوید که این دارو اثرات مضری برای شما ندارد. درمان سرطان ممکن است با توجه به نتایج این آزمایشات با تاخیر مواجه شود. زلودا می تواند اثرات طولانی مدت بر بدن شما داشته باشد. بعد از اینکه شما این دارو را متوقف کردید، ممکن است برای مدت کوتاهی به آزمایشهای پزشکی مکرر نیاز داشته باشید. 

در حالی که زلودا را مصرف می کنید باید تحت مراقبت پزشکتان قرار گیرید. 

زلودا را در دمای اتاق و بدور از رطوبت و گرما نگه دارید. وقتی که از آن استفاده نمیکنید در بطری را بطور محکم ببندید. 

تمام موارد راهنمای بیمار، راهنمای دارویی و ورق های آموزشی ارائه شده به شما را بخوانید. اگر سوالی دارید، از دکتر یا داروخانه بپرسید.

هر نوبت مصرفی که فراموش کردید هر چه زود تر مصرف کنید یا اگر موعد نوبت بعدی رسیده است از مصرف دوباره داروی فراموش شده باز زنید، برای جبران نوبت های از دست رفته به صورت دوبل مصرف نکنید. اگر در این رابطه نگران هستید، با پزشک خود در تماس باشید. 

در صورت سوء مصرف کمک های اولیه را دریافت و با اورژانس تماس بگیرید.

وارفارین 

لکوورین:ماکزیمم دوز قابل تحمل به تنهایی 3000 میلیگرم بازاء هر متر مربع است اما در مصرف با لکوورین 2000 است. 

سوریوودین و آنالوگهای آن به علت مهار دی هیدرو پیریدین سبب سمیت کشنده آن میشود. 

تهوع اسهال تحریک خونریزی دپرسیون مغز استخوان دارو باید با الکترولیت تراپی دیورتیک و دیالیز برطرف شود. 

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

زلودا (کاپیتیباتین) یک دارو ضد سرطانی است که در رشد سلولهای سرطانی تداخل ایجاد میکند و باعث کند شدن گسترش آن ها در بدن می شود.

زلودا اغلب در ترکیب با سایر داروهای ضد سرطانی و درمان های تابشی دیگر استفاده می شود.

شما نباید زلودا را در صورت داشتن بیماری شدید کلیوی یا یک اختلال متابولیکی به نام DPD (دی هیدروپیریمیدین دهیدروژناز)، مصرف کنید.

اگر از رقیق کننده های خون (وارفارین، کومادین، یانتوون) مصرف می کنید، ممکن است آزمایش های “INR” یا پروترومبین به طور متوانی نیاز داشته باشید. مصرف رقیق کننده های خون همراه با زلودا یا برای مدت کوتاهی پس از قطع مصرف زلودا می تواند خطر ابتلا به خونریزی شدید را در شما افزایش دهد. این خطر در بزرگسالان بالای 60 سال بالاتر است.

زلودا را در صورت حساسیت به کاپسیتابین یا فلوئورواوراسیل (Adrucil) نباید مصرف کنید.موارد مصرف قرص xeloda

در صورتی که موارد زیر در شما صدق میکند زلودا را مصرف نکنید:

برای اطمینان از اینکه زلودا برای شما مضرر نیست، اگر هر کدام از این شرایط را داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید:

اگر حامله هستید از زلودا استفاده نکنید، چون ممکن است به جنین آسیب برساند.

هنگام استفاده از زلودا از راهکار های پیشگیری از بارداری (کاندوم، قرص های ضد بارداری و…) برای جلوگیری از حاملگی استفاده کنید. اگر بارداری در طول درمان اتفاق بیفتد، به پزشک خود اطلاع دهید.

مشخص نیست که آیا کاپسیتابین به شیر مادر منتقل می شود یا این که ممکن است به یک نوزاد شیر خوار آسیب برساند یا نه. هنگام استفاده از زلودا نباید نوزاد خود شیر بدهید.

زلودا معمولا دو بار در هر روز مصرف می شود. دستورالعمل نسخه خود را دنبال کنید. استفاده این دارو در مقادیر بزرگتر یا کوچکتر و یا طولانی تر از دستورالعمل پزشک توصیه نمیشود.

زلودا معمولا در یک دوره درمان 3 هفته ای ارائه می شود و ممکن است شما فقط در طول 2 هفته اول هر دوره، زلودا را مصرف کنید. یعنی این که دو هفته باید مصرف کنید و یک هفته استراحت.

پزشک شما مدت هر دوره برای درمان با زلودا را تعیین خواهد کرد.

زلودا تنها بخشی از یک برنامه برای درمان سرطان است و ممکن است داروهای دیگری نیز در برنامه های مختلف همراه با زلودا مصرف شوند. شما باید دستورالعمل مصرفی که توسط پزشک ارائه شده را با دقت دنبال کنید.

زلودا باید همراه با غذا و یا ظرف 30 دقیقه بعد از خوردن غذا مصرف شود.

زلودا را با یک لیوان (8 اونس) آب مصرف کنید.

اگر در معرض استفراغ و اسهال بیش از حد هستید، اگر نتوانید به خاطر بیماری معده غذا بخورید یا اگر بیش از حد معمول عرق می کنید با پزشک خود مشورت کنید. بیماری طولانی مدت می تواند منجر به کم آبی یا نارسایی کلیه شود.

شما ممکن است نیاز به آزمایش های متعدد پزشکی داشته باشید تا مطمئن شوید که این دارو اثرات مضری برای شما ندارد. درمان سرطان ممکن است با توجه به نتایج این آزمایشات با تاخیر مواجه شود. زلودا می تواند اثرات طولانی مدت بر بدن شما داشته باشد. بعد از اینکه شما این دارو را متوقف کردید، ممکن است برای مدت کوتاهی به آزمایشهای پزشکی مکرر نیاز داشته باشید.

در حالی که زلودا را مصرف می کنید باید تحت مراقبت پزشکتان قرار گیرید.

زلودا را در دمای اتاق و بدور از رطوبت و گرما نگه دارید. وقتی که از آن استفاده نمیکنید در بطری را بطور محکم ببندید.

تمام موارد راهنمای بیمار، راهنمای دارویی و ورق های آموزشی ارائه شده به شما را بخوانید. اگر سوالی دارید، از دکتر یا داروخانه بپرسید.

هر نوبت مصرفی که فراموش کردید هر چه زود تر مصرف کنید یا اگر موعد نوبت بعدی رسیده است از مصرف دوباره داروی فراموش شده باز زنید، برای جبران نوبت های از دست رفته به صورت دوبل مصرف نکنید. اگر در این رابطه نگران هستید، با پزشک خود در تماس باشید.

در صورت سوء مصرف کمک های اولیه را دریافت و با اورژانس تماس بگیرید.

کاپسیتابین می تواند به مایعات بدن (از جمله ادرار، مدفوع، استفراغ) منتقل شود. در حین تمیز کردن مایعات بدن بیمار، دست زدن به سطل زباله های آلوده یا لباس های شسته شده یا تغییر پوشک، مراقبین باید دستکش را پوشیده باشند. قبل و بعد از از استفاده دستکشها دست هایتان را بشویید. لباس های خیس و زیر بیمار را به طور جداگانه از لباس های دیگر بشویید.

در صورت وجود علائم واکنش آلرژیک مانند ورم کهیر؛ تنفس سخت، تورم صورت، لبها، زبان یا گلو با اورژانس تماس بگیرید.

اگر عوارض جانبی زیر در شما پدیدار شد با پزشک خود در تماس باشید:

عوارض جانبی معمول زلودا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نیست و ممکن است عوارض دیگری هم رخ دهند. در مورد هرگونه عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید.

اگر از رقیق کننده های خون (وارفارین، کومادین، یانتوون) مصرف می کنید، ممکن است آزمایش های “INR” یا پروترومبین به طور متوالی نیاز داشته باشید. مصرف رقیق کننده های خون همراه با زلودا یا برای مدت کوتاهی پس از قطع مصرف زلودا می تواند خطر ابتلا به خونریزی شدید را در شما افزایش دهد. این خطر در بزرگسالان بالای 60 سال بالاتر است.

سایر دارو ها و درمان ها هم میتواند در کاپسیتابین تداخل ایجاد کنند. درباره هر دارو یا درمانی که در حال استفاده از آن هستید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر هنوز سوالی در رابطه با زلودا دارید. میتوانید آن را در انجمن پرسش و پاسخ مطرح کرده و متخصصین مربوطه در وب سایت به آن جواب دهند.

مترجم:
امیر فرصتی

نوشته شده در 25 شهر 1396

مرجع : www.drugs.com

ایا برای درمان سرطان مفید است

ارسال جواب

زلودا میتواند برای درمان انواع مختلفی از سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ . یا سرطان سینه متاستاتیک تجویز شود.

ایا سلکو کسیب با زلودا همیشه مصرف شود

ارسال جواب

با سلام و خسته نباشید مادرم من کنسر پستان داره و دکترش بهش داروی زلودا داده. بعد از سه کورس خوردن دارو عوارض پوستی روی دست و پا ایجاد شده. پماد مناسب که برای دست و پا استفاده کنه چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

ارسال جواب

آیا قرص زالود باعث ریزش مو و کچلی میشود

موارد مصرف قرص xeloda

ارسال جواب

شما می توانید سوال های خود را در انجمن پرسش و پاسخ وب سایت داروی مطرح کنید و پزشکان و متخصصین داروی در این رابطه پاسخ دهند.

برای در این وب سایت شما بایستی قوانین وب سایت را در این رابطه مطالعه کنید.

اپلیکیشن موبایل داروی

کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت داروی محفوظ میباشد و استفاده از محتوا و امکانات آن وابسته به رعایت قوانین آن میباشد.

زلودا (کاپیتیباتین) یک دارو ضد سرطانی است که در رشد سلولهای سرطانی تداخل ایجاد میکند و باعث کند شدن گسترش آن ها در بدن می شود.

زلودا اغلب در ترکیب با سایر داروهای ضد سرطانی و درمان های تابشی دیگر استفاده می شود.

شما نباید زلودا را در صورت داشتن بیماری شدید کلیوی یا یک اختلال متابولیکی به نام DPD (دی هیدروپیریمیدین دهیدروژناز)، مصرف کنید.

اگر از رقیق کننده های خون (وارفارین، کومادین، یانتوون) مصرف می کنید، ممکن است آزمایش های “INR” یا پروترومبین به طور متوانی نیاز داشته باشید. مصرف رقیق کننده های خون همراه با زلودا یا برای مدت کوتاهی پس از قطع مصرف زلودا می تواند خطر ابتلا به خونریزی شدید را در شما افزایش دهد. این خطر در بزرگسالان بالای 60 سال بالاتر است.

زلودا را در صورت حساسیت به کاپسیتابین یا فلوئورواوراسیل (Adrucil) نباید مصرف کنید.موارد مصرف قرص xeloda

در صورتی که موارد زیر در شما صدق میکند زلودا را مصرف نکنید:

برای اطمینان از اینکه زلودا برای شما مضرر نیست، اگر هر کدام از این شرایط را داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید:

اگر حامله هستید از زلودا استفاده نکنید، چون ممکن است به جنین آسیب برساند.

هنگام استفاده از زلودا از راهکار های پیشگیری از بارداری (کاندوم، قرص های ضد بارداری و…) برای جلوگیری از حاملگی استفاده کنید. اگر بارداری در طول درمان اتفاق بیفتد، به پزشک خود اطلاع دهید.

مشخص نیست که آیا کاپسیتابین به شیر مادر منتقل می شود یا این که ممکن است به یک نوزاد شیر خوار آسیب برساند یا نه. هنگام استفاده از زلودا نباید نوزاد خود شیر بدهید.

زلودا معمولا دو بار در هر روز مصرف می شود. دستورالعمل نسخه خود را دنبال کنید. استفاده این دارو در مقادیر بزرگتر یا کوچکتر و یا طولانی تر از دستورالعمل پزشک توصیه نمیشود.

زلودا معمولا در یک دوره درمان 3 هفته ای ارائه می شود و ممکن است شما فقط در طول 2 هفته اول هر دوره، زلودا را مصرف کنید. یعنی این که دو هفته باید مصرف کنید و یک هفته استراحت.

پزشک شما مدت هر دوره برای درمان با زلودا را تعیین خواهد کرد.

زلودا تنها بخشی از یک برنامه برای درمان سرطان است و ممکن است داروهای دیگری نیز در برنامه های مختلف همراه با زلودا مصرف شوند. شما باید دستورالعمل مصرفی که توسط پزشک ارائه شده را با دقت دنبال کنید.

زلودا باید همراه با غذا و یا ظرف 30 دقیقه بعد از خوردن غذا مصرف شود.

زلودا را با یک لیوان (8 اونس) آب مصرف کنید.

اگر در معرض استفراغ و اسهال بیش از حد هستید، اگر نتوانید به خاطر بیماری معده غذا بخورید یا اگر بیش از حد معمول عرق می کنید با پزشک خود مشورت کنید. بیماری طولانی مدت می تواند منجر به کم آبی یا نارسایی کلیه شود.

شما ممکن است نیاز به آزمایش های متعدد پزشکی داشته باشید تا مطمئن شوید که این دارو اثرات مضری برای شما ندارد. درمان سرطان ممکن است با توجه به نتایج این آزمایشات با تاخیر مواجه شود. زلودا می تواند اثرات طولانی مدت بر بدن شما داشته باشد. بعد از اینکه شما این دارو را متوقف کردید، ممکن است برای مدت کوتاهی به آزمایشهای پزشکی مکرر نیاز داشته باشید.

در حالی که زلودا را مصرف می کنید باید تحت مراقبت پزشکتان قرار گیرید.

زلودا را در دمای اتاق و بدور از رطوبت و گرما نگه دارید. وقتی که از آن استفاده نمیکنید در بطری را بطور محکم ببندید.

تمام موارد راهنمای بیمار، راهنمای دارویی و ورق های آموزشی ارائه شده به شما را بخوانید. اگر سوالی دارید، از دکتر یا داروخانه بپرسید.

هر نوبت مصرفی که فراموش کردید هر چه زود تر مصرف کنید یا اگر موعد نوبت بعدی رسیده است از مصرف دوباره داروی فراموش شده باز زنید، برای جبران نوبت های از دست رفته به صورت دوبل مصرف نکنید. اگر در این رابطه نگران هستید، با پزشک خود در تماس باشید.

در صورت سوء مصرف کمک های اولیه را دریافت و با اورژانس تماس بگیرید.

کاپسیتابین می تواند به مایعات بدن (از جمله ادرار، مدفوع، استفراغ) منتقل شود. در حین تمیز کردن مایعات بدن بیمار، دست زدن به سطل زباله های آلوده یا لباس های شسته شده یا تغییر پوشک، مراقبین باید دستکش را پوشیده باشند. قبل و بعد از از استفاده دستکشها دست هایتان را بشویید. لباس های خیس و زیر بیمار را به طور جداگانه از لباس های دیگر بشویید.

در صورت وجود علائم واکنش آلرژیک مانند ورم کهیر؛ تنفس سخت، تورم صورت، لبها، زبان یا گلو با اورژانس تماس بگیرید.

اگر عوارض جانبی زیر در شما پدیدار شد با پزشک خود در تماس باشید:

عوارض جانبی معمول زلودا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نیست و ممکن است عوارض دیگری هم رخ دهند. در مورد هرگونه عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید.

اگر از رقیق کننده های خون (وارفارین، کومادین، یانتوون) مصرف می کنید، ممکن است آزمایش های “INR” یا پروترومبین به طور متوالی نیاز داشته باشید. مصرف رقیق کننده های خون همراه با زلودا یا برای مدت کوتاهی پس از قطع مصرف زلودا می تواند خطر ابتلا به خونریزی شدید را در شما افزایش دهد. این خطر در بزرگسالان بالای 60 سال بالاتر است.

سایر دارو ها و درمان ها هم میتواند در کاپسیتابین تداخل ایجاد کنند. درباره هر دارو یا درمانی که در حال استفاده از آن هستید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر هنوز سوالی در رابطه با زلودا دارید. میتوانید آن را در انجمن پرسش و پاسخ مطرح کرده و متخصصین مربوطه در وب سایت به آن جواب دهند.

مترجم:
امیر فرصتی

نوشته شده در 25 شهر 1396

مرجع : www.drugs.com

ایا برای درمان سرطان مفید است

ارسال جواب

زلودا میتواند برای درمان انواع مختلفی از سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ . یا سرطان سینه متاستاتیک تجویز شود.

ایا سلکو کسیب با زلودا همیشه مصرف شود

ارسال جواب

با سلام و خسته نباشید مادرم من کنسر پستان داره و دکترش بهش داروی زلودا داده. بعد از سه کورس خوردن دارو عوارض پوستی روی دست و پا ایجاد شده. پماد مناسب که برای دست و پا استفاده کنه چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

ارسال جواب

آیا قرص زالود باعث ریزش مو و کچلی میشود

موارد مصرف قرص xeloda

ارسال جواب

شما می توانید سوال های خود را در انجمن پرسش و پاسخ وب سایت داروی مطرح کنید و پزشکان و متخصصین داروی در این رابطه پاسخ دهند.

برای در این وب سایت شما بایستی قوانین وب سایت را در این رابطه مطالعه کنید.

اپلیکیشن موبایل داروی

کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت داروی محفوظ میباشد و استفاده از محتوا و امکانات آن وابسته به رعایت قوانین آن میباشد.

زلودا (کاپیتیباتین) یک دارو ضد سرطانی است که در رشد سلولهای سرطانی تداخل ایجاد میکند و باعث کند شدن گسترش آن ها در بدن می شود.

زلودا اغلب در ترکیب با سایر داروهای ضد سرطانی و درمان های تابشی دیگر استفاده می شود.

شما نباید زلودا را در صورت داشتن بیماری شدید کلیوی یا یک اختلال متابولیکی به نام DPD (دی هیدروپیریمیدین دهیدروژناز)، مصرف کنید.

اگر از رقیق کننده های خون (وارفارین، کومادین، یانتوون) مصرف می کنید، ممکن است آزمایش های “INR” یا پروترومبین به طور متوانی نیاز داشته باشید. مصرف رقیق کننده های خون همراه با زلودا یا برای مدت کوتاهی پس از قطع مصرف زلودا می تواند خطر ابتلا به خونریزی شدید را در شما افزایش دهد. این خطر در بزرگسالان بالای 60 سال بالاتر است.

زلودا را در صورت حساسیت به کاپسیتابین یا فلوئورواوراسیل (Adrucil) نباید مصرف کنید.موارد مصرف قرص xeloda

در صورتی که موارد زیر در شما صدق میکند زلودا را مصرف نکنید:

برای اطمینان از اینکه زلودا برای شما مضرر نیست، اگر هر کدام از این شرایط را داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید:

اگر حامله هستید از زلودا استفاده نکنید، چون ممکن است به جنین آسیب برساند.

هنگام استفاده از زلودا از راهکار های پیشگیری از بارداری (کاندوم، قرص های ضد بارداری و…) برای جلوگیری از حاملگی استفاده کنید. اگر بارداری در طول درمان اتفاق بیفتد، به پزشک خود اطلاع دهید.

مشخص نیست که آیا کاپسیتابین به شیر مادر منتقل می شود یا این که ممکن است به یک نوزاد شیر خوار آسیب برساند یا نه. هنگام استفاده از زلودا نباید نوزاد خود شیر بدهید.

زلودا معمولا دو بار در هر روز مصرف می شود. دستورالعمل نسخه خود را دنبال کنید. استفاده این دارو در مقادیر بزرگتر یا کوچکتر و یا طولانی تر از دستورالعمل پزشک توصیه نمیشود.

زلودا معمولا در یک دوره درمان 3 هفته ای ارائه می شود و ممکن است شما فقط در طول 2 هفته اول هر دوره، زلودا را مصرف کنید. یعنی این که دو هفته باید مصرف کنید و یک هفته استراحت.

پزشک شما مدت هر دوره برای درمان با زلودا را تعیین خواهد کرد.

زلودا تنها بخشی از یک برنامه برای درمان سرطان است و ممکن است داروهای دیگری نیز در برنامه های مختلف همراه با زلودا مصرف شوند. شما باید دستورالعمل مصرفی که توسط پزشک ارائه شده را با دقت دنبال کنید.

زلودا باید همراه با غذا و یا ظرف 30 دقیقه بعد از خوردن غذا مصرف شود.

زلودا را با یک لیوان (8 اونس) آب مصرف کنید.

اگر در معرض استفراغ و اسهال بیش از حد هستید، اگر نتوانید به خاطر بیماری معده غذا بخورید یا اگر بیش از حد معمول عرق می کنید با پزشک خود مشورت کنید. بیماری طولانی مدت می تواند منجر به کم آبی یا نارسایی کلیه شود.

شما ممکن است نیاز به آزمایش های متعدد پزشکی داشته باشید تا مطمئن شوید که این دارو اثرات مضری برای شما ندارد. درمان سرطان ممکن است با توجه به نتایج این آزمایشات با تاخیر مواجه شود. زلودا می تواند اثرات طولانی مدت بر بدن شما داشته باشد. بعد از اینکه شما این دارو را متوقف کردید، ممکن است برای مدت کوتاهی به آزمایشهای پزشکی مکرر نیاز داشته باشید.

در حالی که زلودا را مصرف می کنید باید تحت مراقبت پزشکتان قرار گیرید.

زلودا را در دمای اتاق و بدور از رطوبت و گرما نگه دارید. وقتی که از آن استفاده نمیکنید در بطری را بطور محکم ببندید.

تمام موارد راهنمای بیمار، راهنمای دارویی و ورق های آموزشی ارائه شده به شما را بخوانید. اگر سوالی دارید، از دکتر یا داروخانه بپرسید.

هر نوبت مصرفی که فراموش کردید هر چه زود تر مصرف کنید یا اگر موعد نوبت بعدی رسیده است از مصرف دوباره داروی فراموش شده باز زنید، برای جبران نوبت های از دست رفته به صورت دوبل مصرف نکنید. اگر در این رابطه نگران هستید، با پزشک خود در تماس باشید.

در صورت سوء مصرف کمک های اولیه را دریافت و با اورژانس تماس بگیرید.

کاپسیتابین می تواند به مایعات بدن (از جمله ادرار، مدفوع، استفراغ) منتقل شود. در حین تمیز کردن مایعات بدن بیمار، دست زدن به سطل زباله های آلوده یا لباس های شسته شده یا تغییر پوشک، مراقبین باید دستکش را پوشیده باشند. قبل و بعد از از استفاده دستکشها دست هایتان را بشویید. لباس های خیس و زیر بیمار را به طور جداگانه از لباس های دیگر بشویید.

در صورت وجود علائم واکنش آلرژیک مانند ورم کهیر؛ تنفس سخت، تورم صورت، لبها، زبان یا گلو با اورژانس تماس بگیرید.

اگر عوارض جانبی زیر در شما پدیدار شد با پزشک خود در تماس باشید:

عوارض جانبی معمول زلودا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نیست و ممکن است عوارض دیگری هم رخ دهند. در مورد هرگونه عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید.

اگر از رقیق کننده های خون (وارفارین، کومادین، یانتوون) مصرف می کنید، ممکن است آزمایش های “INR” یا پروترومبین به طور متوالی نیاز داشته باشید. مصرف رقیق کننده های خون همراه با زلودا یا برای مدت کوتاهی پس از قطع مصرف زلودا می تواند خطر ابتلا به خونریزی شدید را در شما افزایش دهد. این خطر در بزرگسالان بالای 60 سال بالاتر است.

سایر دارو ها و درمان ها هم میتواند در کاپسیتابین تداخل ایجاد کنند. درباره هر دارو یا درمانی که در حال استفاده از آن هستید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر هنوز سوالی در رابطه با زلودا دارید. میتوانید آن را در انجمن پرسش و پاسخ مطرح کرده و متخصصین مربوطه در وب سایت به آن جواب دهند.

مترجم:
امیر فرصتی

نوشته شده در 25 شهر 1396

مرجع : www.drugs.com

ایا برای درمان سرطان مفید است

ارسال جواب

زلودا میتواند برای درمان انواع مختلفی از سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ . یا سرطان سینه متاستاتیک تجویز شود.

ایا سلکو کسیب با زلودا همیشه مصرف شود

ارسال جواب

با سلام و خسته نباشید مادرم من کنسر پستان داره و دکترش بهش داروی زلودا داده. بعد از سه کورس خوردن دارو عوارض پوستی روی دست و پا ایجاد شده. پماد مناسب که برای دست و پا استفاده کنه چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

ارسال جواب

آیا قرص زالود باعث ریزش مو و کچلی میشود

موارد مصرف قرص xeloda

ارسال جواب

شما می توانید سوال های خود را در انجمن پرسش و پاسخ وب سایت داروی مطرح کنید و پزشکان و متخصصین داروی در این رابطه پاسخ دهند.

برای در این وب سایت شما بایستی قوانین وب سایت را در این رابطه مطالعه کنید.

اپلیکیشن موبایل داروی

کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت داروی محفوظ میباشد و استفاده از محتوا و امکانات آن وابسته به رعایت قوانین آن میباشد.

زلودا (کاپیتیباتین) یک دارو ضد سرطانی است که در رشد سلولهای سرطانی تداخل ایجاد میکند و باعث کند شدن گسترش آن ها در بدن می شود.

زلودا اغلب در ترکیب با سایر داروهای ضد سرطانی و درمان های تابشی دیگر استفاده می شود.

شما نباید زلودا را در صورت داشتن بیماری شدید کلیوی یا یک اختلال متابولیکی به نام DPD (دی هیدروپیریمیدین دهیدروژناز)، مصرف کنید.

اگر از رقیق کننده های خون (وارفارین، کومادین، یانتوون) مصرف می کنید، ممکن است آزمایش های “INR” یا پروترومبین به طور متوانی نیاز داشته باشید. مصرف رقیق کننده های خون همراه با زلودا یا برای مدت کوتاهی پس از قطع مصرف زلودا می تواند خطر ابتلا به خونریزی شدید را در شما افزایش دهد. این خطر در بزرگسالان بالای 60 سال بالاتر است.

زلودا را در صورت حساسیت به کاپسیتابین یا فلوئورواوراسیل (Adrucil) نباید مصرف کنید.موارد مصرف قرص xeloda

در صورتی که موارد زیر در شما صدق میکند زلودا را مصرف نکنید:

برای اطمینان از اینکه زلودا برای شما مضرر نیست، اگر هر کدام از این شرایط را داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید:

اگر حامله هستید از زلودا استفاده نکنید، چون ممکن است به جنین آسیب برساند.

هنگام استفاده از زلودا از راهکار های پیشگیری از بارداری (کاندوم، قرص های ضد بارداری و…) برای جلوگیری از حاملگی استفاده کنید. اگر بارداری در طول درمان اتفاق بیفتد، به پزشک خود اطلاع دهید.

مشخص نیست که آیا کاپسیتابین به شیر مادر منتقل می شود یا این که ممکن است به یک نوزاد شیر خوار آسیب برساند یا نه. هنگام استفاده از زلودا نباید نوزاد خود شیر بدهید.

زلودا معمولا دو بار در هر روز مصرف می شود. دستورالعمل نسخه خود را دنبال کنید. استفاده این دارو در مقادیر بزرگتر یا کوچکتر و یا طولانی تر از دستورالعمل پزشک توصیه نمیشود.

زلودا معمولا در یک دوره درمان 3 هفته ای ارائه می شود و ممکن است شما فقط در طول 2 هفته اول هر دوره، زلودا را مصرف کنید. یعنی این که دو هفته باید مصرف کنید و یک هفته استراحت.

پزشک شما مدت هر دوره برای درمان با زلودا را تعیین خواهد کرد.

زلودا تنها بخشی از یک برنامه برای درمان سرطان است و ممکن است داروهای دیگری نیز در برنامه های مختلف همراه با زلودا مصرف شوند. شما باید دستورالعمل مصرفی که توسط پزشک ارائه شده را با دقت دنبال کنید.

زلودا باید همراه با غذا و یا ظرف 30 دقیقه بعد از خوردن غذا مصرف شود.

زلودا را با یک لیوان (8 اونس) آب مصرف کنید.

اگر در معرض استفراغ و اسهال بیش از حد هستید، اگر نتوانید به خاطر بیماری معده غذا بخورید یا اگر بیش از حد معمول عرق می کنید با پزشک خود مشورت کنید. بیماری طولانی مدت می تواند منجر به کم آبی یا نارسایی کلیه شود.

شما ممکن است نیاز به آزمایش های متعدد پزشکی داشته باشید تا مطمئن شوید که این دارو اثرات مضری برای شما ندارد. درمان سرطان ممکن است با توجه به نتایج این آزمایشات با تاخیر مواجه شود. زلودا می تواند اثرات طولانی مدت بر بدن شما داشته باشد. بعد از اینکه شما این دارو را متوقف کردید، ممکن است برای مدت کوتاهی به آزمایشهای پزشکی مکرر نیاز داشته باشید.

در حالی که زلودا را مصرف می کنید باید تحت مراقبت پزشکتان قرار گیرید.

زلودا را در دمای اتاق و بدور از رطوبت و گرما نگه دارید. وقتی که از آن استفاده نمیکنید در بطری را بطور محکم ببندید.

تمام موارد راهنمای بیمار، راهنمای دارویی و ورق های آموزشی ارائه شده به شما را بخوانید. اگر سوالی دارید، از دکتر یا داروخانه بپرسید.

هر نوبت مصرفی که فراموش کردید هر چه زود تر مصرف کنید یا اگر موعد نوبت بعدی رسیده است از مصرف دوباره داروی فراموش شده باز زنید، برای جبران نوبت های از دست رفته به صورت دوبل مصرف نکنید. اگر در این رابطه نگران هستید، با پزشک خود در تماس باشید.

در صورت سوء مصرف کمک های اولیه را دریافت و با اورژانس تماس بگیرید.

کاپسیتابین می تواند به مایعات بدن (از جمله ادرار، مدفوع، استفراغ) منتقل شود. در حین تمیز کردن مایعات بدن بیمار، دست زدن به سطل زباله های آلوده یا لباس های شسته شده یا تغییر پوشک، مراقبین باید دستکش را پوشیده باشند. قبل و بعد از از استفاده دستکشها دست هایتان را بشویید. لباس های خیس و زیر بیمار را به طور جداگانه از لباس های دیگر بشویید.

در صورت وجود علائم واکنش آلرژیک مانند ورم کهیر؛ تنفس سخت، تورم صورت، لبها، زبان یا گلو با اورژانس تماس بگیرید.

اگر عوارض جانبی زیر در شما پدیدار شد با پزشک خود در تماس باشید:

عوارض جانبی معمول زلودا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نیست و ممکن است عوارض دیگری هم رخ دهند. در مورد هرگونه عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید.

اگر از رقیق کننده های خون (وارفارین، کومادین، یانتوون) مصرف می کنید، ممکن است آزمایش های “INR” یا پروترومبین به طور متوالی نیاز داشته باشید. مصرف رقیق کننده های خون همراه با زلودا یا برای مدت کوتاهی پس از قطع مصرف زلودا می تواند خطر ابتلا به خونریزی شدید را در شما افزایش دهد. این خطر در بزرگسالان بالای 60 سال بالاتر است.

سایر دارو ها و درمان ها هم میتواند در کاپسیتابین تداخل ایجاد کنند. درباره هر دارو یا درمانی که در حال استفاده از آن هستید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر هنوز سوالی در رابطه با زلودا دارید. میتوانید آن را در انجمن پرسش و پاسخ مطرح کرده و متخصصین مربوطه در وب سایت به آن جواب دهند.

مترجم:
امیر فرصتی

نوشته شده در 25 شهر 1396

مرجع : www.drugs.com

ایا برای درمان سرطان مفید است

ارسال جواب

زلودا میتواند برای درمان انواع مختلفی از سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ . یا سرطان سینه متاستاتیک تجویز شود.

ایا سلکو کسیب با زلودا همیشه مصرف شود

ارسال جواب

با سلام و خسته نباشید مادرم من کنسر پستان داره و دکترش بهش داروی زلودا داده. بعد از سه کورس خوردن دارو عوارض پوستی روی دست و پا ایجاد شده. پماد مناسب که برای دست و پا استفاده کنه چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

ارسال جواب

آیا قرص زالود باعث ریزش مو و کچلی میشود

موارد مصرف قرص xeloda

ارسال جواب

شما می توانید سوال های خود را در انجمن پرسش و پاسخ وب سایت داروی مطرح کنید و پزشکان و متخصصین داروی در این رابطه پاسخ دهند.

برای در این وب سایت شما بایستی قوانین وب سایت را در این رابطه مطالعه کنید.

اپلیکیشن موبایل داروی

کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت داروی محفوظ میباشد و استفاده از محتوا و امکانات آن وابسته به رعایت قوانین آن میباشد.

XELODA®
CAPECITABIN

شکل دارویی:قرص های فیلم کوتد 150و 500 میلیگرم خواص و اثرات زلودا:دارو در 3 مرحله آنزیمی به فرم فعال 5 فلوئورو اوراسیل تبدیل میشود..که سبب مهار سنتز DNA  میشود و سبب ایجاد RNA      ناقص میشود که مستقیما روی بیوسنتز پروتئین نقش دارد تشکیل 5 فلورو اوراسیل از دارو در سلول های تومور به واسطه فاکتور آنژیوژنیک وابسته به تومور کاتالیز میشود در سرطان های انسانی اثر سینرژیسم دارو با دوستاکسول مشاهده شده است غلظت های بالا تر دارو در بافت های تومور نسبت به بافت سالم مشاهده شده است .مزیت دارو نسبت به 5FU:به علت فعال شدن دارو در سلول های تومور در معرض قرار گرفتن بافت سالم به حداقل میرسد و ایمنی دارو بیشتر میشود. فارماکوکنتیک:جذب خوراکی دارو کامل تجویز با غذا سرعت جذب را کم میکند اما اثری روی میزان کل جذب دارو ندارد.
اتصال به پروتئین دارو زیاد است دارو در کبد به ترکیبات غیر فعال تبدیل میشود متابولیت ها عمدتا در ادرار ترشح میشوند نیمه عمر دارو 4-3 ساعت است.فارماکوکنتیک دارو در شرایط خاص:

دوز توصیه شده:

درمان : 14 روز و 7 روز استراحت

تنظیم دوز دارو در طی درمان :

موارد مصرف قرص xeloda

عوارض جانبی زلودا:
 1- اسهال استفراغ
اسهال : بیماران با اسهال شدید باید به دقت از لحاظ مایع درمانی و جایگزینی الکترولیت بررسی شوند.

اگر اسهال در درجه 2 باشد باید دارو درملنی متوقف شود و یا دوز دارو کم شود.
 2- سندرم دست و پا : تورم دردناک یا قرمزی در دست یا پا و حتی زخم که باعث شود فعالیت های روزمره مختل شود.
 3-عوارض قلبی : آریتمی قلبی و آنزین صدری
4- نوتروپنی و نوروتوکسیسیتی همراه تب5- کمبود آنزیم دی هیدرو پیریدین دهیدروژناز
بیشتر عوارض جانبی قابل برگشت هستند و نیازی به توقف درمان نیست و ممکن است ظرف چند روز برطرف شوند. تداخلات دارویی :

عوارض مصرف بیش از حد:
تهوع اسهال تحریک خونریزی دپرسیون مغز استخوان دارو باید با الکترولیت تراپی دیورتیک و دیالیز برطرف شود.

.All right reserved by Astan Quds Razavi



نام تجاری: Xeloda®

نوع دارو:کپسیتابین یک داروی ضد سرطان (“ضدسرطان” و یا “سیتوتوکسیک“) و داروی شیمی درمانی است. کپسیتابین به عنوان یک “antimetabolite.” طبقه بندی میشود. (برای جزئیات بیشتر، بخش “چگونه کپسیتابین کار میکند” را ببینید).

کاربردهای کپسیتابین:

موارد مصرف قرص xeloda

توجه داشته باشید: یک دارو برای استفاده خاص تایید شده است ، ممکن است پزشک از داروی مشابه برای مشکلات دیگری که ممکن است برای آنها نیز مفید باشند نیزاستفاده کند.

چگونه کپسیتابین تجویز میشود:

مقدار کپسیتابین که شما دریافت خواهید کرد بستگی به عوامل بسیاری، از جمله قد و وزن، سلامت عمومی و یا دیگر فاکتورهای سلامت، و نوع سرطان شما دارد. دکتر شما دوز و برنامه شما را تعیین می کند.

عوارض جانبی کپسیتابین:

موارد مهمی را در مورد عوارض جانبی کپسیتابین به یاد داشته باشید:

عوارض جانبی کپسیتابین و شدت آن متفاوت است و به مقدار کپسیتابین تجویز شده است بستگی دارد.( به عبارت دیگر، دوز بالای کپسیتابین ممکن است عوارض جانبی شدیدتر تولید کند).

عوارض جانبی مشترک (در بیشتر از ۳۰٪ رخ میدهد) برای بیمارانی که کپسیتابین دریافت میکنند:

ندیر: یعنی کمترین میزان ، منظور از ندیر نقطه زمان بین چرخه شیمی درمانی است که در آن شما تجربه کاهش تعداد سلول های خون را خواهید داشت.

شروع: N / A  , ندیر: ۱۰-۱۴ روز , بهبودی: N / A

این عوارض جانبی کمتر شایع هستند، به این معنی که در ۱۰-۲۹ درصد از بیمارانی که کپسیتابین دریافت میکنند رخ می دهد:

همه عوارض جانبی کپسیتابین در بالا ذکر شده است، برخی از عوارض جانبی که خیلی نادر هستند (در کمتر از ۱۰٪ از بیماران رخ میدهد) در اینجا ذکر نشده است. با این حال، شما همیشه باید به پزشک خود وجود هر گونه علائم غیر معمول را اطلاع دهید.

چه زمان با  دکتر و یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس داشته باشید:

با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بلافاصله، روز یا شب، در صورت وجود هر یک از علائم زیر  تماس بگیرید:

علائم زیر به توجه پزشکی  نیاز دارد، اما اضطراری نیست. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود ظرف ۲۴ ساعت در صورت وجود هر یک از علایم زیر تماس بگیرید:

همیشه به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در صورت وجود هر گونه علائم غیر معمول اطلاع دهید.

هشدارها یی برای کپسیتابین:

نکات مراقبت از خود هنگام مصرف کپسیتابین:

در صورت وجود علائم یا عوارض جانبی، لازم است تا درمورد آنها با تیم مراقبت های بهداشتی خود گفتگو نمایید. آنها می توانند دارو تجویز کنند / یا پیشنهادات دیگری که در مدیریت این گونه مسائل موثر است را رائه دهند.

نظارت و تست هنگام مصرف کپسیتابین:

شما به طور منظم توسط پزشک خود در حالی که کپسیتابین مصرف میکنید چک خواهید شد و این چک برای نظارت بر عوارض جانبی دارو و بررسی پاسخ بدن شما به درمان خواهد بود. تست دوره ای خون برای نظارت بر شمارش کامل تعدا گلبول های خون (CBC) انجام میشود و همچنین بررسی عملکرد سایر ارگان ها (مانند کلیه ها و کبد) نیز توسط دکتر شما دستور داده خواهد شد.

چگونه نسخه کپسیتابین کار میکند:

تومورهای سرطانی توسط تقسیم سلولی، که دیگر کنترل آن در بافت طبیعی نیست مشخص می شود. سلول های “عادی” زمانی که با سلول مشابه تماس پیدا کنند دیگر تقسیم نمیشوند، که این مکانیسم به عنوان بازدارنده (مهار تماس ) شناخته شده است. سلولهای سرطانی این توانایی را از دست می دهند. سلول های سرطانی دیگر کنترل عادی و توازن را در جایی که محدودیت تقسیم سلولی هست ندارند. فرایند تقسیم سلولی، در سلول های طبیعی یا سرطانی از طریق چرخه سلولی است .چرخه سلولی از فاز خوابیده به فاز روینده فعال، و سپس به میتوز (تقسیم) میرود.

توانایی شیمی درمانی برای کشتن سلول های سرطانی بستگی به توانایی خود مبنی بر توقف تقسیم سلولی دارد. معمولا، داروها توسط آسیب رساندن به RNA یا DNA عمل میکنند که می گوید سلول چگونه هنگام تقسیم خودش را کپی کند. اگر سلولها قادر به تقسیم نباشند، آنها می میرند.در تسریع تقسیم سلول ها ، بیشتر احتمال دارد که شیمی درمانی سلولهای تومور را از بین ببرد. آنها همچنین خودکشی سلولی (مرگ برنامه ریزی شده یا آپوپتوز) را القا میکنند.

داروهای شیمی درمانی که برسلول های درحال تقسیم اثر میگذارد چرخه خاص سلول نامیده می شود. داروهای شیمی درمانی که بر سلول های در حال استراحت اثر میگذارد چرخه غیر اختصاصی سلول نامیده می شود.برنامه ریزی شیمی درمانی بر اساس نوع سلول، میزانی که آنها تقسیم میشوند، و زمانی که در آن دارو به احتمال زیاد موثر بوده است، میباشد. به همین دلیل است که شیمی درمانی معمولا در چرخه ( دوره ) داده شده است.

شیمی درمانی بیشتر در کشتن سلول هایی که به سرعت در حال تقسیم شدن هستند موثر است. متاسفانه، شیمی درمانی تفاوت بین سلول های سرطانی و سلول های طبیعی را نمی داند. سلول های “عادی” دوباره رشد خواهند کرد و سالم میشوند، اما در طول این مدت، عوارض جانبی رخ می دهد. سلول های “عادی” که معمولا با شیمی درمانی تحت تاثیر قرار میگیرند سلول های خون، سلول ها ی دهان، معده و روده، و فولیکول های مو هستند، در نتیجه کاهش تعداد سلول های خون ، زخم دهان، حالت تهوع، اسهال، و / یا ریزش مو اتفاق می افتد. داروهای مختلف ممکن است قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قراردهد.

کپسیتابین متعلق به رده ایی از شیمی درمانی به نام Antimetabolites است. Antimetabolites بسیار شبیه به مواد طبیعی در داخل سلول می باشد. هنگامی که سلول های این مواد با متابولیسم سلولی ترکیب میشوند، دیگر قادر به تقسیم نمی باشند. Antimetabolites چرخه سلول خاص هستند. آنها به سلول در مراحل بسیار خاص از چرخه حمله میکنند. Antimetabolites مطابق با ماهیت تداخلی شان طبقه بندی میشوند.

Folic acid antagonist: Methotrexate.

Pyrimidine antagonist: 5-Fluorouracil, Foxuridine, Cytarabine, Capecitabine, and Gemcitabine.

Purine antagonist: 6-Mercaptopurine and 6-Thioguanine.

Adenosine deaminase inhibitor: Cladribine, Fludarabine and Pentostatin.

توجه: اکیدا به شما توصیه میکنیم با مراقب بهداشتی خود در مورد وضعیت پزشکی خاص خود و درمان آن صحبت نمایید. اطلاعاتی که در این وب سایت است میتواند مفید باشد و آموزشی است، اما یک جایگزین برای توصیه های پزشکی نیست.

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دکتر محمود سامعی می باشد.© 2019

InChI=1S/C15H22FN3O6/c1-3-4-5-6-24-15(23)18-12-9(16)7-19(14(22)17-12)13-11(21)10(20)8(2)25-13/h7-8,10-11,13,20-21H,3-6H2,1-2H3,(H,17,18,22,23)/t8-,10-,11-,13-/m1/s1 YKey:GAGWJHPBXLXJQN-UORFTKCHSA-N Y

کپسیتابین (به انگلیسی: Capecitabine)

رده درمانی: ترکیبات درمان سرطان .

اشکال دارویی: قرص

درمان سرطان کولورکتال متاستاتیک (مرحله ۴) و احتمالاً پیشگیری از بروز متاستاز آن در مرحله ۳، درمان سرطان سینه متاستاتیک.
موارد مصرف قرص xeloda

این ترکیب در واقع یک پیش دارو است و در بدن به ۵-fluorouracil تبدیل می شود که با ایجاد اشتباه در بازسازی DNA سلولهای سرطانی عمل می کند.

عوارض شیمی درمانی مانند ریزش مو و… .
تاری دید و بی اشتهایی و زردی پوست و احساس خستگی و حالت تهوع و اسهال…

مجری طرح پایلوت : انجمن داروسازان اصفهان

تحت نظارت معاونت غذا و دارو

مسئولیت صحت اطلاعات بر عهده داروخانه می باشد

*دریافت دارو فقط بصورت حضوری در محل داروخانه و با نسخه کامل امکان پذیر است*

چنانچه در خصوص “کاپسیتابین” سوالی دارید، عارضه خاصی مشاهده نموده اید و یا مطلب ویژه ای به نظرتان می رسد با دیگران به اشتراک بگذارید

مدپلاس

کاپسیتابین (Capecitabine) با نام تجاری زلودا یا اکسلودا (Xeloda) یک آنتی متابولیت و یک داروی ضد سرطان است که با تداخل در تولید پروتئین های لازم برای رشد سلول های سرطانی٬ از تکثیر و گسترش آنها در بدن جلوگیری می کند.

کاپسیتابین برای درمان سرطان پستان و کولون یا رکتوم سرطان که به سایر نقاط بدن گسترش یافته است استفاده می شود.

این دارو در درمان انواع خاصی از سرطان های سینه، روده بزرگ، یا سرطان روده بزرگ در بعضی از بیماران مورد استفاده قرار می گیرد؛ این ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با سایر داروهای ضد سرطان و یا پرتو درمانی استفاده می شود.

کاپسیتابین نیز ممکن است برای اهداف دیگری که در این راهنمای دارو ذکر نشده است مورد استفاده قرار گیرد .موارد مصرف قرص xeloda

نام ژنریک: کاپسیتابین (Capecitabine)

نام تجاری: زلودا (Xeloda)

کلاس درمانی: آنتی نئوپلاستیک عامل

کلاس دارویی: آنتی متابولیت

برای اینکه مطمئن شوید این دارو برای شما بی خطر است٬ در مورد تمامی سابقه ها و حساسیت های خاص٬ پزشک خود را در جریان قرار دهید .

بیماری کلیوی.
بیماری کبدی.
سابقه بیماری عروق کرونر.
استفاده از یک رقیق کننده خون (وارفارین، کومادین، Jantoven).
یک اختلال کمبود سوخت و ساز بدن به نام DPD (دی هیدرو پیریمیدین دهیدروژناز) .

این دارو برای جنین مضرمی باشد و می تواند به جنین آسیب برساند٬ قبل از مصرف این دارو در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید٬ همچنین با استفاده از روش های کنترل بارداری می توانید از مشکلات پیش آمده جلوگیری نمایید .

معلوم نیست که آیا کاپسیتابین می تواند به شیر مادر عبور می کند و به کودک شیرخوار آسیب برساند یا خیر.  با پزشک خود درباره مصرف این دارو در دوران شیردهی صحبت نمایید .

اگر شما پس از مصرف این دارو دچار هر یک از عارضه های جدی زیر شدید٬ با پزشک خود تماس گرفته و او را در جریان قرار دهید .

حالت تهوع، از دست دادن اشتها ، خوردن بسیار کمتر از حد معمول ،
استفراغ ( بیش از یک بار در 24 ساعت )؛
اسهال شدید ( بیش از 4 بار در روز، و یا در طول شب )؛
مدفوع سیاه و سفید ، خونی و یا قیری .
سرفه خونی یا استفراغی که به نظر می رسد مانند قهوه است .
تب، لرز ، بدن درد، علائم آنفلوآنزا ،
کبود شدن آسان یا خونریزی ، تکه های سفید یا زخم در داخل دهان یا روی لب .
پوست رنگ پریده ،
تنگی نفس ، ضربان قلب سریع ، مشکلات تمرکز سرگیجه .
درد، حساسیت به لمس، قرمزی، تورم، تاول ، یا لایه برداری پوست دست و یا پا .
تورم ، افزایش وزن سریع؛
یرقان (زردی پوست و چشم ) .

درد معده یا ناراحتی ، یبوست .
احساس خستگی .
بثورات پوستی خفیف .
بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها .

قبل از استفاده از این دارو با دکتر خود در مورد تمام نسخه ها و داروهایی که استفاده می کنید ( حتی  ویتامین ها، مواد معدنی، داروهای گیاهی و … ) مشورت نمایید٬ به خصوص داروهای زیر :
leucovorin.
فنی توئین.
داروهای قلب و ضد فشار خون.
داروهای دیابت شفاهی؛
NSAID ها (داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی) – ایبوپروفن (Advil، و موترین)، ناپروکسن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و داروهای مشابه .

مطلب قبلی

رالوکسیفن Raloxifene

مطلب بعدی

والپروئکس سدیم Divalproex Sodium

سوماتروپین

آلپرازولام Alprazolam

آمپی سیلین

جنتامایسین

کلرامفنيکل | Chloramphenicol

تهیه روغن گل سرخ در خانه

سلام من س۴ سال پیش سرطان سینه داشتم امسال سینه دیگرم درگیرشده و حالا داروی شیمی درمانی مصرف میکنم‌مدتی که سرفه های خشک و شدید که عمراه با استفراغ می باشند دارم ایا ممکنه ریه ام درگیر باشد

من سرطان ریه دارم، البته متاستاتیک سینه س، بعد از 12 جلسه شیمی درمانی ، چون هنوز تومور مارکرم بالا بود ، دکترم زلودا رو توصیه کردن روزی 2000 میلی گرم
ولی سرفه و تنگی نفسم دو روزه برگشته
ممکنه عوارض دارو باشه؟ یا ممکنه درگیری ریه م بیشتر شده باشه؟!

البته باید در نظر داشت بیماری اولیه شما چی بوده که به ریه ها متاستاز داده اما ، معمولا بعد از تاثیر زیادی که بر روی تومور شیمی درمانی تزریقی داشته باشه قرص زلودا تجویز میشه اما باید در نظر داشت افرادی که تحت شیمی درمانی قرار میگیرن به دلیل پایین آمدن گلبول های سفید خون بیشتر در معرض بیماری و عفونت از جمله عفونت ریه خواهند بود . پس بهتره بدون نگرانی به درمانتون ادامه بدید که عوارض کوتاه مدته به امید خدا از شر بیماریتون خلاص خواهد شد

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد

مشخصات من را ذخیره کن

کد کپچا *

موارد مصرف قرص xeloda

اطلاعات دارویی


آمینوگلوتتیمید Aminoglutethimide


سفالکسین Cephalexin


سرماخوردگی بزرگسالان Adult cold


آکوتان


ترامادول Tramadol


کلرپروپامید Chlorpropamide

دیفن هیدرامین (بنادریل) یک آنتی هیستامین…


سولینداک Sulindac


مفنامیک اسید Mefenamic Acid


سیپروفلوکساسین Ciprofloxacin


اطلاعاتی در مورد بوتاکس


اپوژن


ستیریزین Cetirizine


کارموستین Carmustine


فکسوفنادین Fexofenadine


آدرال Adderall


آریپیپرازول| ابیلیفای


آلتریتامین Altretamine


مومتازون Mometasone


گلیکلازید Gliclazide

دریافت مطالب جدید , اخبار و اطلاعیه ها در ایمیل شما

 

از عضویت شما سپاسگذاریم . ایمیل خود را جهت تایید بررسی کنید

مطالب تصادفی


رژیم غذایی و سرطان


کاهش سردرد با میوه درمانی


مشکلات بانوان در رسیدن به اوج لذت جنسی


مسمومیت بارداری و راه های پیشگیری آن


چگونه کودکان را به ورزش کردن تشویق کنیم؟

آموزش ترغیب شیرخواران و کودکان نوپا به غذا خوردن

کتاب پیش نویس های زندگی در تحلیل رفتار متقابل


درمان جوش های زیر پوستی


آموزش طرز تهیه قاووت خشخاش


عوارض مصرف مصرف شنبلیله و رازک


حسادت کودک نسبت به میهمان تازه وارد


با دوستان تخیلی کودک چگونه برخورد کنیم؟

آیا مادران زمان کافی برای فرزندانشان می گذرانند؟

بررسی مشکلات قلبی در ورزشکاران – مرگ و میر…


درمان مشکلات گوارشی با تهیه دمنوش نعناء

اهمیت پیشگیری از بیماریهای قلبی, دیابت و سرطان از…

دکتر عباس نادری، پیشکسوت داروسازی صنعتی ایران

در دوران بارداری این غذاها را ویار نکنید!


نوزادان درشت و خطر ابتلا به سرطان سینه

زمانی که سیســتم ایمنی پیام هــای غلطی را به پوســت می فرســتد و باعث رشــد بیشتر ســلول های آن می شــود؛ چندین لایه ســلول مرده به شکل پوســته های ســفید رنگ در سطح پوست تجمع پیدا می کنند.

(بیشتر بخوانید : پسوریازیس )

مدپلاس

کپسیتابین (Capecitabine) با نام تجاری زلودا (Xeloda) یک داروی ضد سرطان است که با رشد سلول های سرطانی تداخل ایجاد می‌کند و مانع گسترش آنها در بدن می‌شود.
کپسیتابین برای درمان سرطان پستان٬ سرطان روده بزرگ و سرطان کولورکتال (سرطان کولون یا رکتوم) که به سایر نقاط بدن گسترش یافته است استفاده می شود و اغلب در ترکیب با داروهای دیگر سرطان و یا پرتو درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نام علمی: کپسیتابین (Capecitabine)

نام تجاری: زلودا (Xeloda)

کلاس درمانی: عامل آنتی نئوپلاستیک

موارد مصرف قرص xeloda

کلاس دارویی: ضد متابولیت

 [ در حال حاظر دسترس نمی‌باشد ]

اگر شما داری شرایط زیر می‌باشید نباید از این دارو استفاده کنید.

یک اختلال متابولیک به نام DPD ( کمبوددی هیدرو پیریمیدین دهیدروژناز) .
حساسیت به کپسیتابین یا فلوروراسیل-5.
مشکلات کلیوی شدید.

برای اینکه مطمئن شوید این دارو برای شما بی خطر است٬ در مورد تمامی سابقه ها و حساسیت های خاص به ویژه شرایط زیر٬ پزشکتان را در جریان قرار دهید.

بیماری کلیوی.
بیماری کبدی.
سابقه بیماری عروق کرونر.
اگر شما از یک رقیق کننده خون استفاده می‌کنید (وارفارین، کومادین، Jantoven).

این دارو می‌تواند به جنین آسیب برساند و یا باعث نقائصی در هنگام تولد نوزاد شود٬ اگر شما از این دارو استفاده می کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید
هنوز معلوم نیست که این دارو میتواند به شیر مادر عبور کند و یا به کودک شما آسیب برساند٬ قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی پزشک خود را در جریان قرار دهید .

اگر شما پس از مصرف این دارو دچار هر یک از عارضه های زیر شدید٬ سریعا با پزشک خود تماس گرفته و او را در جریان قرار دهید .

تهوع، از دست دادن اشتها، استفراغ (بیش از یک بار در 24 ساعت).
اسهال شدید (بیش از 4 بار در روز، یا در طول شب).
مدفوع قیری٬ خونین، سیاه و سفید.
سرفه خونی یا استفراغی.
تب، لرز، بدن درد، علائم آنفلوانزا، کبودی یا خونریزی آسان، تکه های سفید و یا زخم های داخل دهان و یا لب.
پوست رنگ پریده، تنگی نفس، سریع شدن ضربان قلب، تمرکز.
درد، حساسیت به لمس، قرمزی، تورم، تاول، و یا لایه برداری پوست در دست یا پا.
تورم، افزایش وزن سریع؛
یرقان (زردی پوست و چشم).

درد معده یا ناراحتی، یبوست.
احساس خستگی.
بثورات خفیف پوست.
بی حسی یا سوزش در دست یا پا.

قبل از استفاده از این دارو با دکتر خود در مورد تمام نسخه ها و داروهایی که استفاده می کنید ( حتی  ویتامین ها، مواد معدنی، داروهای گیاهی و … ) مشورت نمایید٬ به خصوص داروهای زیر:

فنی توئین.
داروهای قلب یا فشار خون.
داروهای دیابت خوراکی.
NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) – ایبوپروفن (Advil، و موترین)، ناپروکسن (ناپروکسن)، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام، و غیره.
ضد انعقادهای خاص (به عنوان مثال، phenprocoumon، وارفارین) به دلیل اینکه ممکن است خطر خونریزی توسط کپسیتابین افزایش یابد.
Leucovorin به دلیل افزایش خطر ابتلا به مشکلات شدید روده، اسهال، و از دست دادن آب بدن.
هیدانتوئین‌ها (به عنوان مثال، فنی توئین) به دلیل اینکه عوارض جانبی آنها ممکن است توسط کپسیتابین افزایش یابد.

این اطلاعات نباید توسط شما مورد استفاده قرار گیرد و شما مجاز به تصمیم گیری در مورد تجویز این دارو یا هرگونه داروی دیگری نمی‌باشید.
تنها ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما دانش و اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری در مورد تجویز این دارو دار می‌باشد و مشخص می‌کند که آیا این دارو برای شما مناسب می‌باشد یا خیر.
این اطلاعات تنها خلاصه ای از اطلاعات عمومی در مورد این دارو است٬ و هرگز اطلاعات کاملی را در مورد امکان استفاده، هشدارها، احتیاط، تداخلات دارویی، عوارض جانبی، و یا خطراتی که ممکن است برای شما اتفاق بیوفتند را در اختیار شما قرار نمی‌دهد .
این اطلاعات توصیه های پزشکی نیست و جایگزین اطلاعاتی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در اختیار شما قرار می‌دهد نمی‌باشد.
شما باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود٬ برای دریافت اطلاعات کامل در مورد خطرات و مزایای استفاده از این دارو صحبت نمایید.

مطلب قبلی

کارموستین Carmustine

مطلب بعدی

پاکلیتاکسل Paclitaxel

سوماتروپین

آلپرازولام Alprazolam

آمپی سیلین

جنتامایسین

کلرامفنيکل | Chloramphenicol

تهیه روغن گل سرخ در خانه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد

مشخصات من را ذخیره کن

کد کپچا *

اطلاعات دارویی


میتوتان Mitotane

موارد مصرف قرص xeloda


ریتوناویر Ritonavir


روزوواستاتین rosuvastatin


سلکوکسیب celecoxib


ترازتوزوماب Trastuzumab


تربينافين Terbinafine


پالیویزوماب Palivizumab


جمسیتابین Gemcitabine


اورولیموس Everolimus


ایندومتاسین


بلئومایسین Blenoxane


نفازولين Naphazoline Hcl


پرومتازین Promethazine


ستوکسیماب Cetuximab


دالفامپريدين Dalfampridine


وانکومایسین | Vancomycin


آکاربوز Acarbose


واردنافیل Vardenafil


کلرفنیرامین | Chlorpheniramine Maleate


ایزونیازید Isoniazid

دریافت مطالب جدید , اخبار و اطلاعیه ها در ایمیل شما

 

از عضویت شما سپاسگذاریم . ایمیل خود را جهت تایید بررسی کنید

مطالب تصادفی


نقش داروسازان در تشخیص زودهنگام ام اس


چطور آلرژی کودکمان را کنترل کنیم ؟


نکاتی برای افزایش قد کودکان


علت و درمان عفونت ادراری در زنان


راه هایی برای درمان هموروئید یا بواسیر


عادت های مخرب کلیه


کاهش وزن با رعایت این نکات کاربردی


شستشوی صحیح آلت تناسلی و اهمیت آن


علت و درمان طبیعی سیاه سرفه


داروخانه ها در بريتانيا


اطلاعاتی ریز و درشت درباره سرطان

استفاده طولانی مدت کودکان از نمایشگر‌ها


زعفران سوغاتی زائران سرطان‌زاست


گلاب،معجون سلامتی ایرانی


چطور با فرزندمان درباره بلوغ صحبت كنيم؟


چه موادی را در سالاد استفاده کنیم ؟


بهترین نوشیدنی ضد سرطان چیست؟


درمان جوش های زیر پوستی


آیا دیر انزالی یک بیماری است ؟

زمانی که سیســتم ایمنی پیام هــای غلطی را به پوســت می فرســتد و باعث رشــد بیشتر ســلول های آن می شــود؛ چندین لایه ســلول مرده به شکل پوســته های ســفید رنگ در سطح پوست تجمع پیدا می کنند.

(بیشتر بخوانید : پسوریازیس )

این دارو همچنین برای درمان سرطان متاستاتیک کولورکتال (سرطان کولون یا رکتوم است که به سایر نقاط بدن گسترش یابد) استفاده می شود.
کاپسیتابین نیز همراه با دوستاکسل  در درمان سرطان پستان(سرطان پستانی که در تمامی بدن پخش می شود) در بیمارانی که از داروهای دیگر استفاده می کنند (به عنوان مثال، تاکسل) اما به خوبی اثر نمی کنند، یا در بیمارانی که نمی توانند از داروهای سرطان استفاده کنند .
کاپسیتابین متعلق به گروه از داروها به نام آنتی نئوپلاستیک antineoplastics (داروهای سرطان) می باشد.این دارو با رشد سلولهای سرطانی تداخل پیدا می کند و در نهایت در بدن نابود می شوند . سپس رشد سلول های طبیعی نیز ممکن است تحت تاثیر داروها قرار گیرند. عوارض جانبی دیگر نیز ممکن است رخ دهد. برخی از این  عوارض ممکن است جدی  باشند و باید به دکتر گزارش داده شوند.
 کاپسیتابین در بیماران خاص با شرایط پزشکی زیر استفاده می شود:
سرطان پیشرفته یا متاستاتیک معده (سرطانی که به مناطق دیگر بدن پخش می شود)، اولین راه درمان
سرطان متاستاتیک کولورکتال (سرطان کولون یا رکتوم است که به مناطق دیگر بدن پخش می شود)، اولین راه درمان، در ترکیب با بواسیزوماب و اگزالیپلاتین.
سرطان معده (سرطان معده)، مرحله دوم به IIIB، در ترکیب با اگزالیپلاتین.
سرطان رکتوم (سرطان روده راست) به صورت ناحیه ای پیشرفته، کمکی و یا درمان نئوادجوانتی، در ترکیب با پرتودرمانی.
این داروباید تحت نظرپزشک تجویزشود، و به شکل های زیر در بازار موجود است:
قرص

در تصمیم گیری برای استفاده، بهتر است خطرات مربوط به این داروی مورد نظر گرفته شوند و در مقابل مزیت های آن قرار گیرند. این تصمیم توسط پزشک و شما گرفته می شود. برای این دارو، نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرند: 
آلرژی وحساسیت
اگر تاکنون واکنش غیرعادی و آلرژیک به این دارو یا هر داروی دیگری داشته اید، با پزشک خود در میان بگذارید.  به علاوه هرگونه حساسیت دیگر، مانند حساسیت غذایی، حساسیت به مواد نگهدارنده و حساسیت به حیوانات، را به پزشک خود اطلاع دهید. برای محصولات غیر تزریقی، دستورالعمل روی بسته بندی و ترکیبات دارو را با دقت مطالعه کنید..
اطفال
اطلاعات کافی در مقایسه با استفاده از کاپسیتابین در کودکان و دیگر گروه های سنی  وجود ندارد،ایمنی و اثر بخشی دارو ثابت نشده است.
سالمندان
مطالعات انجام شده تا به امروز هیچ مشکل و محدودیتی در رابطه بااستفاده این دارو بر روی سالمندان نشان نداده است.در بیماران کلیوی ،کبدی با احتیاط و حداقل میزان ممکن بکار رود.
دوران بارداری
مطالعات انجام شده نشان میدهد،مصرف این دارو در زنان باردار برای جنین خطرساز است .اگر چه فواید درمان در وضعیت خطرناک یا یک بیماری جدی، ممکن است به نفع بیمار باشد.
دوران شیردهی و مادران شیرده
بررسی ها نشان داده اند که استفاده  این دارو در دوران شیردهی نوزاد را تهدید نمی کند. برای استفاده، بهتر است خطرات مربوط به این داروی مورد نظر گرفته شوند و در مقابل مزیت های آن قرار گیرند. این تصمیم توسط پزشک و شما گرفته می شود. 
تداخلات دارویی
 گرچه برخی داروها نباید همزمان با یکدیگر مصرف شوند، اما برخی موارد وجود دارند که با وجود تداخلات دارویی، بهتر است که به طور همزمان استفاده شوند. در اینگونه موارد پزشک به بیمار توصیه می کند که میزان مصرف داروها را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی دیگری را به وی گوش زد می کند. به هرحال هر داروی دیگری که مصرف می کنید (تجویز شده توسط پزشک یا داروهای موجود در بازار) را به پزشک خود اطلاع دهید. 
Rotavirus Vaccine, Live
Tegafur

استفاده این دارومعمولا با داروهای زیر توصیه نمیشود ، اما در شرایطی استعمال همزمان داروها ممکن است بهترین گزینه درمانی برای بیمار به شمار آید. در صورت استعمال هر داروی مشخص، پزشک ممکن است میزان یکی از داروهای تجویز شده را تغییر دهد.
Acenocoumarol
Adenovirus Vaccine Type 4, Live
Adenovirus Vaccine Type 7, Live
Azanidazole
Bacillus of Calmette and Guerin Vaccine, Live
Benznidazole
Cimetidine
Influenza Virus Vaccine, Live
Isoconazole
Measles Virus Vaccine, Live
Methotrexate
Metronidazole
Mumps Virus Vaccine, Live
Nimorazole
Ornidazole
Phenprocoumon
Poliovirus Vaccine, Live
Rubella Virus Vaccine, Live
Secnidazole
Smallpox Vaccine
Tamoxifen
Tinidazole
Typhoid Vaccine
Varicella Virus Vaccine
Warfarin
Yellow Fever Vaccine
تداخلات دارویی دیگر
برخی داروها نباید موقع صرف غذا یا نزدیک به نزدیک به این زمان مصرف شوند. به علاوه ممکن است خوردن برخی غذاها و مصرف تنباکو و الکل در زمان تجویز این داروممنوع میباشد. در رابطه با تمام این محدودیت های دارویی و غذایی با پزشک متخصص خود مشورت کنید. استفاده همزمان داروها ممکن است بهترین گزینه درمانی برای بیمار به شمار آید. در صورت استعمال هر دو داروی مشخص، پزشک ممکن است میزان یکی از داروهای تجویز شده را تغییر دهد.
سایر مشکلات پزشکی
وجود مشکلات دارویی دیگر نیز بر روی اثربخشی این دارو تاثیر خواهد داشت. هرگونه مشکل دارویی را با پزشک خود در میان بگذارید، به ویژه وجود موارد زیر: 
آلرژی فلوئورواوراسیل 
بیماری های کلیوی حاد
کمبود آنزیمی به نام دی هیدرو پیریمیدین دهیدروژناز (DPD) که بدن شما به آن نیاز دارد، نباید در بیماران با این شرایط استفاده شود.
بیماری عروق کرونر قلب،ممکن است عوارض جانبی  بدتر شود.
کم شدن آب بدن 
بیماری های کلیوی متوسط یا خفیف 
 بیماری کبد با احتیاط استفاده شود، ممکن است شرایط را بدتر کند.
عفونت، ممکن است توانایی بدن شما را در مقابله با عفونت کاهش یابد.

این دارو توسط پزشک برای بهبود وضعیت فعلی شما تجویزشده است. بیش از حد وبیش از زمانی که  این دارو تجویز شده است،استفاده ننمایید.  داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان بسیار قوی هستند و می توانند عوارض جانبی بسیاری داشته باشد. قبل از استفاده از این دارو، تمامی معایب و مزایا دارو را با دقت مطالعه نمایید. این مهم است که در طول درمان با پزشک خود همکاری نزدیک داشته باشید.
این دارو با یک بروشور اطلاعات بهمراه است.با دقت دنبال آنرا مطالعه نموده و طبق دستورالعمل از دارو استفاده نمایید . اگر سوالی داشتید از دکتر خود بپرسید.
این دارو را  با غذا یا در عرض 30 دقیقه بعد از غذا  میل نمایید.
 قرص با یک لیوان آب میل نمایید. از شکستن، خرد کردن  یا جویدن آن اجتناب کنید.
میزان مصرف
 بیمار می بایست طبق دستور العمل پزشک یا راهنمایی های موجود بر روی برچسب دارو اقدام به استفاده و مصرف دارو کند. مقدار داروی مصرفی به شدت بیماری و قدرت اثربخشی دارو بستگی دارد. تعداد دفعاتی که دارو در طی روز دریافت می شود، فاصله زمانی میان هر بار مصرف کپسول و دوره زمانی تعیین شده و مجاز برای استفاده از دارو به شدت بیماری و نوع دارو بستگی بسیار دارد.
برای فرم دوز خوراکی (قرص):
برای متاستاتیک سینه و سرطان روده بزرگ:
برای بیمارانی که ازاین دارو به تنهایی استفاده می کنند:
بزرگسالان:میزان داروباید بر اساس اندازه بدن  و توسط دکتر تعیین میشود. .  در ابتدا، 2500 میلی گرم در هر متر مربع از سطح بدن در روز،  تقسیم شده در 2 دوز و حدود 12 ساعت از هم جدا به مدت 2 هفته، سپس 1 هفته استراحت،  بعد در هفته سوم دوباره مصرف دارو آغاز می شود.  در صورت نیازممکن  پزشک میزان دارو را  تنظیم نماید.
کودکان استفاده و میزان داروباید توسط دکتر تعیین شود.
برای بیمارانی این دارو را بهمراه دوستاکسل استفاده می کنند:
بزرگسالان: میزان داروباید بر اساس اندازه بدن  و توسط دکتر تعیین میشود.  در ابتدا، 2500 میلی گرم در هر متر مربع از سطح بدن در روز،  تقسیم شده در 2 دوز و حدود 12 ساعت از هم جدا به مدت 2 هفته، سپس 1 هفته استراحت،  بعد در هفته سوم دوباره مصرف دارو آغاز می شود.  در صورت نیازممکن  پزشک میزان دارو را  تنظیم نماید.
کودکان: استفاده و میزان دارو باید توسط دکتر تعیین شود.
در صورت فراموش کردن یک وعده ی دارویی چه کنیم؟
اگر بیمار، یک نوبت دارو را فراموش کند، به‌محض یادآوری، باید آن را مصرف کند. اگر نزدیک نوبت بعدی باشد، باید نوبت بعدی را حذف کند و سپس به برنامۀ داروییِ منظم‌ خود بازگردد. مقدار دارو را نباید دوبرابر کرد.
در هنگام استفاده ی بیش از حد و موارد اورژانسی چه کنیم؟
در این شرایط به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه نموده و چنانچه وضعیت بیمار بحرانی گشته و قادر به تنفس نمیباشد با مرکز فورییت های پزشکی تماس بگیرید.
در هنگام استفاده از دارو چه موارد تغذیه ای را باید در نظر گرفت؟
تا زمانیکه کتر معالجتان به شما رژیم غذایی خاصی را توصیه نکرده است رژیم معمولی و نرمال روزانه خود را ادامه دهید.
شیوه ی نگهداری از دارو
از قرار دادن دارو در معرض نور مستقیم خورشید، رطوبت و آتش خودداری کنید. 
دارو را از دسترس کودکان دور نگاه دارید. 
از مصرف داروهای تاریخ گذشته و قدیمی پرهیز کنید.
 دارو در یخچال نگهداری شود.
از پزشک معالج خود سئوالاتی راجع به نحوه ی دور ریزی داروهای بی مصرف مطرح کنیم. 

مصرف‌کنندۀ دارو باید به‌طور منظم به پزشک خود مراجعه کند تا بهبود او را زیر نظر داشته‌باشد.
 ممکن است پزشکتان  از شما بخواهد آزمایشی برای تعیین لخته شدن خون انجام دهید، اگر از رقیق کننده خون استفاده کرده باشید ممکن است این آزمایش بارها انجام شود.
استفاده از این دارو به هنگام بارداری می تواند به نوزاد متولد نشده شما آسیب برساند.به هنکام استفاده از ایندارو ازروشهای موثر دیگری برای ازجلوگیری از بارداری استفاده نمایید.اگر فکر می کنید که حامله شده اید بلافاصله این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
این دارو ممکن است باعث مشکلات قلبی شود. بلافاصله به دکتر مراجعه نمایید اگر درد قفسه سینه به، فک، پشت، یا گردن پخش شد و یا اگر منجربه غش، تهوع، تورم در دست، مچ پا، یا پا، تنفس مشکل، یا تعریق غیر معمول 
 اگر هر یک از علائم زیر رخ داد بلافاصله به دکتر مراجعه نمایید:
اسهال نسبتا شدید (4تا6 مرتبه مدفوع در روز و یا در طول شب و بیشتر از حد معمول ).
تهوع شدید به اندازه ای که مانع  غذا خوردن کمتر از حد معمول شود.
استفراغ دو بار یا بیشتر در یک دوره 24 ساعته.
درد و قرمزی، تورم یا زخم ها ، زخم در دهان  و یا بر روی لب ها به اندازه ای که با غذا خوردن تداخل کند.
مصرف این دارومی تواند واکنش های پوستی جدی را در بر داشته باشد. در صورت بروز علائم زیر به دکتر مراجعه نمایید:
تاول یا شل شدن پوست، ضایعات قرمز پوست، آکنه شدید یا بثورات پوستی، درد مفاصل و یا عضلات، زخم ها و یا زخم بر روی پوست، تب یا لرز.
مصرف کاپسیتابین می تواند به طور موقت تعداد گلبولهای سفید در خون را کاهش دهد در نتیجه شانس ابتلا به عفونت را نیز افزایش دهد و همچنین می تواند تعداد پلاکت هایی را که برای خون لازم است کاهش دهد.
ازمعاشرت با افرادی که  مبتلا به عفونت هستند، اجتناب فرمایید . به هنگام استفاده از مسواک ،نخ دندان ، خلال دندان مراقب باشید ممکن است دکتر معالجتان یا دندانپزشک روش دیگری را برای تمیزکردن دندان هایتان پیشنهاد دهند.
  به هنگام استفاده از اشیاء نوک تیز مانند ناخن گیر یا تیغ ریش تراش مراقب باشید تا خود را زخمی نکنید ، از ورزشها یا دیکر کارهایی که موجب آسیب دیدگی یا مجروحیت  شما شود اجتناب کنید.موارد مصرف قرص xeloda

در حالی که شما در حال درمان با Capecitabine با، و بعد از درمان را متوقف می با آن، هیچ واکسن (واکسن) بدون تایید دکتر خود را ندارند. Capecitabine با ممکن است مقاومت بدن شما را کاهش داده و واکسن ممکن است به خوبی عمل نمی یا شما ممکن است عفونت واکسن است که به منظور جلوگیری از دریافت کنید. علاوه بر این، شما باید در اطراف افراد دیگر زندگی در خانواده شما که واکسن ویروس زنده از آنجا که یک شانس آنها می توانند ویروس را به شما منتقل می کند وجود داشته باشد. برخی از نمونه های واکسن های زنده شامل سرخک، اوریون، آنفلوانزا (واکسن آنفلوانزای بینی)، فلج اطفال (به صورت خوراکی)، روتا و سرخجه. هنوز نزدیک به آنها را دریافت کنید و برای مدت طولانی در همان اتاق با آنها باقی نمی ماند. اگر شما سوالی در مورد این، به دکتر خود را.
لطفا موضوع را با دکتر خود بلافاصله اگر متوجه هر گونه خونریزی غیر معمول و یا کبودی، سیاه و سفید، مدفوع قیری،  ادرار یا مدفوع خونی، و لکه های قرمز روی پوست  بلافاصله به دکتر مراجعه نمایید.
چشم و یا درون بینی خود را لمس نکنید مگر اینکه دستان خود را شسته باشید.
 ازانجام ورزش و شرایط دیگیر که منجر به کبودی یا آسیب دیدگی شود اجتناب کنید.
 

به همراه تاثیرات مفید، هر دارو دارای اثرات ناخواسته ای نیز می باشد. گرچه تمام این عوارض جانبی اتفاق نمی افتند، اما در صورت مشاهده ی هرکدام از آنها درمان های فوری نیاز خواهد بود. در صورتی که هر یک از عوارض زیر را مشاهده کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید: 
عوارض شایع
درد شکم و معده
اسهال
تهوع
بی حسی، درد، سوزش، و یا سایر احساسات غیر معمول در کف دست یا کف پا
درد، تاول، قرمزی، یا تورم کف دست یا کف پا
درد، قرمزی، تورم، زخم، و یا زخم در دهان  و یا در لب خ
خستگی و ضعف غیر معمول
استفراغ
عوارض غیرشایع و ناد
گرفتگی و درد (شدید) شکم یا معده
تحریک
کمر درد
خونریزی و کبودی
خونریزی لثه
خون در ادرار یا مدفوع
بینی خونین
مدفوع قیری ،خونین و یا سیاه و سفید
تاری دید
سوزش، خشکی، و یا خارش چشم
درد قفسه سینه
لرز
 بی ثباتی
سرد
سقوط
کما
گیجی
یبوست
تشنج
سرفه یا گرفتگی صدا (همراه با تب یا لرز)
سرفه همراه با خاط
سرفه و یا تف خون
ادرار تیره
کاهش فرکانس و یا مقدار ادرار
مشکل با تنفس
عدم وجود بلع یا درد در پشت گلو یا قفسه سینه در هنگام بلع
ترشح از چشم
خواب آلودگی
دهان خشک
ضربان قلب 
قرمزی چشم، سوزش، یا درد
غش
بی نظمی ضربان قلب
تب یا لرز
علائم شبیه سرماخوردگی
توهم
سردرد ناگهانی و شدید
دوره های قاعدگی سنگین تر
تب شدید
 پوست قرمز
عدم توانایی در صحبت
افزایش جریان قاعدگی و یا خونریزی واژینال
افزایش تشنگی
کج خلقی
خارش پوست آلت تناسلی 
سبکی سر
مدفوع رنگ روشن
از دست دادن هوشیاری
پهلو درد (به همراه تب و لرز)
درد عضلانی و گرفتگی عضلات
اسپاسم های عضلانی
خون دماغ
بی حسی یا سوزش در دست ها، پاها، و یا لب
ادرار کردن دردناک و یا مشکل (همراه با تب یا لرز)
 تورم پاها
درد، حساسیت به لمس، یا تورم در منطقه فوقانی شکم یا معده
پوست رنگپریده
فلج
مشکلات با هماهنگی
خونریزی طولانی مدت 
تنفس تند و سطحی
ادرار قهوه ای قرمز یا تیره
قرمزی، درد یا تورم چشم، پلک، و یا پوشش داخلی پلک
تشنج
یبوست شدید
راش پوستی یا خارش
ضربان قلب کند یا نامنظم
لکنت زبان
عطسه، گلودرد، گرفتگی بینی
 زخم، و یا لکه های سفید بر روی لب ها و یا در دهان
گرفتگی گردن
نفخ ، سوزش یا درد معده
تورم صورت، انگشتان دست، پا
تورم غدد لنفاوی
تورم غدد
کوری موقت
خستگی و ضعف
مشکل با صحبت کردن
تنفس مشکل و یا تنگی در قفسه سینه
خون دماغ غیر قابل توضیح
خونریزی غیر معمول و یا کبودی
برآمدگی غیرمعمول یا بادکردگی در قفسه سینه
استفراغ خون یا ماده ای است که به رنگ قهوه به نظر می رسد
ضعف در دست یا پا در یک طرف از بدن
افزایش وزن یا از دست دادن وزن
تکه های سفید رنگی در دهان یا گلو یا روی زبان
تکه های سفید رنگی با بثورات پوشک
پوست یا چشمان زرد 
برخی عوارض جانبی نیازی به درمان ندارند و پس از مطابقت بدن با دارو، به خودی خود برطرف می شوند. به علاوه پزشک می تواند روش هایی برای مقابله و پیشگیری از بروز این عوارض ارائه دهد. در صورتی که هر یک از عوارض زیر برای شما ایجاد مشکل کرده و یا پس از گذشت زمان برطرف نشدند، به پزشک خود مراجعه کنید
عوارض غیر شایع
سوزاندن، خزنده، خارش، بی حسی، سوزن سوزن، “سوزن سوزن”، سوزن سوزن شدن احساسات و یا
تغییرات و یا تغییر رنگ در ناخن دست یا ناخن پا
مشکل با حرکت
دلسردی
سرگیجه
سردرد
سوزش سر دل
افزایش حساسیت پوست به نور خورشید
درد عضلانی
درد
درد و قرمزی پوست در محل درمان اشعه ایکس
درد در مفاصل یا دست و پا
قرمز، چشم درد
چشمهای گود رفته
تشنگی
مشکل خواب
ضعف
پوست چروکیده
نادر

درد استخوان
تغییر در رنگ پوست درمان
مشکل با راه رفتن
دلسردی
احساس حرکت ثابت از خود و یا محیط اطراف
احساس غم یا خالی
احساس کامل و یا پف کرده و یا فشار در معده
احساس عمومی از ناراحتی یا بیماری
گرگرفتگی
اختلال تعادل
افزایش تعریق
درد مفاصل
فقدان اشتها
از دست دادن علاقه یا لذت بردن
ضعف عضلانی
تنفس پر سر و صدا
درد در راست روده
درد، تورم، قرمزی و یا در مفاصل
عبور گاز کمتر
خشن، صدا خارش به صدای
آبریزش بینی
احساس چرخش
لرزش در پاها، بازوها، دست ها و پاها
لرز
زخم بر روی پوست
تورم ناحیه شکم یا معده
لرزش و یا تکان دادن دست یا پا
مشکل در تمرکز
تغییرات صدای
پس از استفاده این دارو عوارض دیگری هم ممکن است مشاهده شود که در اینجا ذکر نشده است در صورت مشاهده ی هرگونه علائم خطرناک به پزشک مراجعه کنید.


 

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

دانشمندان دقیقا نمی دانند که چه چیزی باعث رشد سلولهای سرطانی  در معده می شود. اما چندین عامل می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.شایع ترین علت سرطان معده عفونت باکتریایی به نام هلیکوباکتر پیلوری است.

سوء هاضمه ممکن است هر فردی را در هر زمانی درگیر کند . عادات غذایی و یا یک مشکل گوارشی مزمن می تواند  آغاز کننده سوء هاضمه باشد.

در صورتی که شما به بیماری کرون مبتلا باشید،احتمالا متوجه شده اید که تعدادی از مواد غذایی باعث بروز نشانه های روده ای میشوند ،به خصوص زمانی که بیماری شروع میشود.در صورتی که بتوانید از غذاهای محرک این بیماری دوری کنید،علائم گوارشی ان کاهش می یابند و به بهبود وضعیت روده ای شما کمک میکنند.

به هر خونی که از مقعد ناشی شود ، خونریزی رکتوم می گویند که این خونریزی معمولا  از روده بزرگ یا راست روده نشات می گیرد . 

عواملی که در شکل گیری پولیپ و یا سرطان روده بزرگ موثر است عبارتند از : سن ، سابقه خانوادگی ، استعمال دخانیات  و یا الکل ، نژاد و …………

داروی مورد نظرتان را جستجو کنید و همه چیز را در مورد آن مطالعه کنید.

آشنایی با بیماری ها و اختلالات طبی و روش های درمان و پیشگیری

در صورت که سوال و یا مشکل پزشکی خاصی دارید به راحتی می توانید سوالات خود را از پزشکان متخصص ما بپرسید و به سرعت پاسخ تخصصی دریافت کنید. برای این منظور می توانید از ربات تلگرامی ما با نام @askq_bot استفاده کنیبد.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌گاه برای گروه سبز و سالم محفوظ می باشد.

© All Rights Reserved

موارد مصرف قرص xeloda
موارد مصرف قرص xeloda
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *