موارد مصرف ریسپریدون 1 میلی گرم

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت روزدارو می باشد

‎ریسیپریدون
‎ریسیپریدون یک دارو از دسته داروهای موثر بر سیستم اعصاب می باشد که به آن ها داروهای ضد سایکوز گفته می شود. این دارو ها با تاثیر بر روی تعادل ناقل های شیمیایی که مسئول ارتباطات و مخابره ی پیام عصبی در مغز می باشند، نقش درمانی خود را ایفا می کنند.
‎ریسیپریدون ممکن است جهت بهبود علائم در بیماران مبتلا به شیزوفرنی یا سایر اختلالات روانی که با تغییر افکار، احساسات و رفتار ها در ارتباط هستند، تجویز گردد. به این نوع اختلالات اصطلاحا سایکوز گفته می شود.
‎این دارو همچنین گاهی در افرادی که رفتار های پرخاشگرانه از خود نشان می دهند و قصد صدمه زدن به خود یا دیگران را داشته اند توسط متخصص تجویز می شود.
‎ریسیپریدون همچنین به صورت تزریقی نیز تولید شده است و به صورت آمپول تزریقی طولانی اثر در موارد خاص توسط متخصصان قابل استفاده می باشد.

‎پیش از شروع مصرف ریسیپریدون 
‎-در صورتی که باردار یا شیرده هستید، پیش از شروع مصرف این دارو حتما پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-در صورت سابقه یا ابتلا به اختلالات قلبی، عروقی، کبدی، کلیوی یا مشکلات پروستات حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.
‎-چنانچه سابقه ی اختلالات تنفسی دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورتی که مبتلا به هر یک از بیماری های عصبی از جمله صرع، افسردگی، پارکینسون، فشار بالای چشمی (گلوکوم) یا بیماری عضلانی میاستنی گراویس هستید پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-در صورتی که قرار است تحت عمل جراحی چشم قرار بگیرید پزشک خود را مطلع کنید.
‎-در صورتی که تاکنون سابقه ی زردی پوست یا چشم و یا بیماری خونی، تومور در ناحیه ی غدد فوق کلیوی داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-هرگونه حساسیت دارویی خود را به پزشک یا داروساز اعلام نمایید.
‎-به دلیل این که این دارو می تواند با داروهای بسیاری تداخل ایجاد نماید، لیست کاملی از کلیه ی داروها و مکمل های مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید تا در صورت وجود تداخل، اقدامات لازم انجام شود.

‎نحوه ی صحیح مصرف ریسیپریدون 
‎-مقدار مصرف و نحوه ی مصرف این دارو با توجه به بیماری و شرایط بیمار توسط پزشک تعیین می گردد. ریسیپریدون را دقیقا طبق دستور مصرفی که پزشک برای شما مشخص نموده است مصرف نمایید. ممکن است در ابتدا مقدار مصرفی کمتری تجویز شده باشد و به تدریج مقدار مصرف دارو افزایش یابد.
‎-سعی کنید دارو را در زمان مشخص و به صورت منظم مصرف کنید تا از فراموش کردن نوبت دارو پیشگیری نمایید و اثرات درمانی مطلوب تری از مصرف دارو مشاهده نمایید.
‎-مصرف ریسپریدون با غذا تداخلی ندارد و می توان آن را قبل یا پس از غذا مصرف کرد.
‎-معمولا بهتر است قرص را همراه با یک لیوان آب شود اما در صورت مشکل در بلع به پزشک خود اطلاع دهید تا قرص های قابل انحلال در آب یا قرص های حل شونده در دهان برای شما تجویز نماید.
‎-قرص های قابل انحلال در دهان (ordispersible) برای باز شدن در دهان فرموله شده اند. با دست های خشک قرص را از بسته بندی خارج نمایید (از خارج کردن قرص با فشار دادن از پوشش آلومینیومی خودداری نمایید) و روی زبان خود قرار دهید و اجازه دهید قرص روی زبانتان حل شود (مانند آبنبات).
‎-در صورت مصرف نوع مایع دارو، مقدار داروی مصرفی دارو را با سرنگ مخصوص بصورت دقیق اندازه گیری نمایید و در صورتی که مشکلی در این مورد دارید، حتما روش درست اندازه گیری مقدار دارو را از داروساز خود سوال کنید. در صورت نیاز می توانید دارو را در هرگونه نوشیدنی غیر الکلی به غیر از چای و نوشابه رقیق نمایید. (نصف لیوان آب، شیر کم چرب یا آب پرتقال پیشنهاد می شود.)
‎در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، بلافاصله بعد از یادآوری مصرف کنید مگر اینکه به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک باشد، در این صورت دوز فراموش شده را مصرف نکنید و نوبت بعدی را طبق بره ی سابق مصرف نموده و از دو برابر کردن مقدار مصرف در یک نوبت خودداری نمایید.

‎توصیه ها ی لازم در خصوص مصرف ریسپریدون
‎-در مدت درمان با این دارو، تحت نظر پزشک خود بمانید و معاینات و آزمایشات بالینی دوره ای را طبق دستورات پزشک انجام دهید تا روند بهبودی شما بررسی گردد.
‎-مصرف فرآورده های الکلی در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض دارویی را افزایش دهد لذا از مصرف فرآورده های الکلی خودداری نمایید.
‎-در صورتی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید، درمانگر خود را در جریان مصرف این دارو قرار دهید زیرا ریسیپریدون می تواند با داروهای بیهوشی تداخل ایجاد نماید. خصوصا در صورتی که قرار است تحت عمل جراحی چشم قرار بگیرید، حتما پزشک خود را از ابتدا در جریان مصرف این دارو قرار دهید زیرا ممکن است عوارض چشمی در بر داشته باشد.
‎-از آنجا که این دارو، با داروهای بسیاری تداخل ایجاد می نماید در صورت نیاز به شروع هرگونه داروی جدید (حتی داروهای بدون نسخه) داروساز خود را در جریان مصرف این دارو قرار دهید تا از بروز تداخلات دارویی جلوگیری شود.
‎-در صورتی که مبتلا به دیابت هستید، در مدت درمان با این دارو قند خون خود را چک نمایید زیرا ریسیپریدون می تواند بر روی سطح قند خون اثر بگذارد لذا توصیه های لازم را از پزشک خود دریافت نمایید.
‎-معمولا دوره ی درمان با این دارو طولانی می باشد و قطع ناگهانی این دارو می تواند عوارض جدی ایجاد نماید لذا مصرف دارو را تا زمانی که پزشک توصیه می نماید ادامه دهید و قطع دارو حتما زیر نظر پزشک و به صورت تدریجی انجام گیرد.

‎عوارض دارویی ریسیپریدون
‎-در صورت احساس تهوع، یبوست، اسهال، دلپیچه و درد شکمی یا سؤهاضمه، با مصرف وعده های غذایی ساده و خودداری از مصرف غذاهای پر چرب و پر ادویه می توان این عوارض را کاهش داد.
‎-معمولا احساس سرگیجه یا خواب آلودگی یا تاری دید پس از مصرف ریسیپریدون ایجاد می شود در صورتی که این علائم را مشاهده نمودید، تا زمانی که اثر دارو برطرف نشده، از رانندگی و کار با ابزار هایی که نیاز به احتیاط دارند، خودداری کنید و فرآورده های الکلی نیز مصرف ننمایید.
‎-سردرد و احساس درد در نقاط دیگر بدن ممکن است در ابتدای مصرف این دارو مشاهده شود. در این صورت مایعات به مقدار زیاد مصرف نمایید و با داروساز خود درباره ی داروی ضد درد مناسب شرایط خود مشورت نمایید. در صورتی که درد مزمن و ادامه دار شد، به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎-در صورت احساس لرزش و بی قراری یا حرکات غیر ارادی در عضلات در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه نمایید زیرا معمولا در این شرایط نیاز به تنظیم مجدد مقدار مصرفی دارو می باشد.
‎-افزایش وزن، اختلال خواب، تغییرات خلق و خو، افزایش فشار خون، سرفه و احساس سرماخوردگی، تپش قلب، لکه های قرمز پوستی، اختلال در میل جنسی، درد و حساسیت پستان ها، ترشح شیر از پستان ها، اختلال در قاعدگی و خشکی دهان می تواند در مدت مصرف این دارو بروز کند. در صورتی که این علائم شدید شد یا برای شما آزار دهنده بود به پزشک خود اطلاع دهید.
-در صورت احساس سفتی عضلات، تب بالا، احساس گیجی، افزایش ضربان قلب همراه با تعریق سریعا به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه نمایید زیرا این علائم می تواند نشانه هایی از یک عارضه ی نادر اما جدی باشد که باید توسط پزشک بررسی گردد و اقدامات لازم صورت گیرد.

مشاهده داروهای ضد افسردگی با منشاء گیاهی در داروخانه اینترنتی دارویاب

Reference1: www.drugs.com
Reference2: www.webmd.com

ریسپریدون یک دارو از دسته داروهای موثر بر سیستم اعصاب می باشد که به آن ها داروهای ضد سایکوز گفته می شود. این دارو ها با تاثیر بر روی تعادل ناقل های شیمیایی که مسئول ارتباطات و مخابره پیام عصبی در مغز می باشند، نقش درمانی خود را ایفا می کنند.

ریسپریدون ممکن است جهت بهبود علائم در بیماران مبتلا به شیزوفرنی یا سایر اختلالات روانی که با تغییر افکار، احساسات و رفتار ها در ارتباط هستند، تجویز گردد. به این نوع اختلالات اصطلاحا سایکوز گفته می شود.

‎ریسپریدون همچنین به صورت تزریقی نیز تولید شده است و به صورت آمپول تزریقی طولانی اثر در موارد خاص توسط متخصصان قابل استفاده می باشد.

مصرف اين دارو به مدت زياد موجب اختلالات حركتي مي شود.

موارد مصرف ریسپریدون 1 میلی گرم

این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد:
۱- برطرف کردن افکار غیر عادی و بیمارگونه: که منجر به اشتغال ذهنی فرد با آنها شده و واقع بینی و کارکرد روزانه ی وی را مختل می سازَد.
۲-از بین بردن افکار وسواسی: مانند افکار غیرقابل کنترل توهین به مقدسات یا افکار ناخواسته ی جنسی یا افکار قبول آسیب زدن به دیگران.
۳-در درمان علایم منفی روانپریشی(مانند ِکم حرفی،گوشه گیری،انزوای اجتماعی،فقر محتوای فکری).
۴- تصحیح باورهای غلطِ استدلال ناپذیر :مانند بدبینی به مردم و یا بدبینی به همسر و شریک زندگی.
۵- در کودکان در خود فرو رفته ی (اوتیستیکِ) بین شش تا هفده سال که در ارتباط عاطفی و معاشرت با دیگران ناتوانند ،برای کنترل قشقرق و ناسازگاری و خودزنی .
۶- حالات سرخوشی (مانیا)در نوسانات خلقی و دو قطبی(بایپولار) .
۷- در اختلالات رفتاری کودکان مانند اختلال سلوک(conduct) یا در خصومت و لجبازی آنها با والدین (ODD) و نیز در اختلال بیش فعالی(ADHD).
۸- در درمان اختلال تیک (توره ).
۹-همه ی داروهای ضد روانپریشی در دوزهای پایین برای اختلالات روان نژندی (نروتیک)مانندِ اضطراب فراگیر(GAD) و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال هویت تجزیه ای (Dissociatve identity disorder) و همچنین در دلیریوم و اختلالات خواب و اختلالات خوردن بنا به صلاحدید روانپزشک میتوانند بکار روند.

اثر آنتي سايكوتيك: دارو با بلوك گيرنده‌هاي دوپاميني تيپ 2 و سروتونيني تيپ 2 اثر آنتي سايكوتيك دارد. بلوك ديگر گيرنده ‌ها ممكن است مسؤول ديگر اثرات دارو باشد.


جذب: بعد از مصرف خوراكی به طور كامل جذب می‌ شود. فراهمی زیستی مطلق دارو 7% است. غذا روی جذب دارو تأثیری ندارد. بعد از تجویز عضلانی به آهستگی جذب شده؛ اثر آن بعد از 3 هفته شروع شده و 7 هفته دوام دارد.
پخش: میزان اتصال به پروتئینهای پلاسما 9% برای دارو و 77% برای متابولیت‌های اصلی فعال دارو می‌ باشد.
متابولیسم: دارو به طور گسترده در كبد به 9- هیدروكسی ریسپریدون تبدیل می‌ شود.
دفع: از طریق كلیه دفع شده در نارسایی كلیوی كلیرانس دارو كاهش می‌ یابد.


میزان دقیق مصرف این دارو حتما باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. به طور معمول به منظور درمان اسکیزوفرنی در بزرگسالان مقدار یک میلی‌گرم از دارو دوبار در روز از راه خوراکی و در روز دوم و سوم، یک میلی‌گرم دوبار در روز مصرف می‌شود. می‌توان دوز دارو را افزایش داده تا به سه میلی‌گرم دوبار در روز برسد. برای استفاده باید قرص را از بسته‌بندی خارج کرده و روی زبان خود قرار دهید و اجازه دهید قرص همانند آبنبات روی زبانتان حل شود. توجه داشته باشید که برای بهبود نشانه‌های بیماری حداقل چند هفته باید به مصرف دارو ادامه دهید.

به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی دارو هستید دوز فراموش شده را مصرف نکنید و طبق بره مصرفتان نوبت بعدی را مصرف نمایید. برای جبران دوز فراموش شده مقدار بیشتری دارو مصرف نکنید.


اگر هرکدام از نشانه های حساسیت دارویی در شما ظاهر شد سریعا با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.


عوارض خفیف تر این دارو عبارتند از:

عوارض دیگری غیر از موارد ذکر شده نیز ممکن است در اثر مصرف داروی ریسپریدون ایجاد شود. در صورت مشاهده هر گونه علائم غیرمعمول و ناراحت کننده به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

اگر به صورت منظم داروهایی مصرف می کنید که باعث خواب آلودگی تان می شود (مانند داروهای سرماخوردگی، داروهای ضدحساسیت، داروهای ضددرد حاوی مواد مخدر، قرص های خواب، شل کننده عضلات و داروهای ضدصرع، افسردگی و اضطراب) قبل از مصرف ریسپریدون این موضوع را با پزشک معالجتان در میان بگذارید. در صورت مصرف هرکدام از داروهای زیر پزشکتان را در جریان بگذارید:

فهرست تداخلات دارویی مذکور کامل نیست و امکان تداخل داروهای دیگری نیز در عملکرد ریسپریدون وجود دارد. در مورد تمامی داروهای مصرفی تان (دارویی یا مکمل) با پزشکتان مشورت کنید. این موارد شامل ویتامین ها، املاح، محصولات و فرآورده های گیاهی و داروهایی که برای سایر بیماری هایتان مصرف می کنید می شود. هرگز مصرف داروی جدیدی را بدون مشورت با پزشک معالجتان شروع نکنید.

1- ریسپریدون افزايش فاصله QT، در بعضي از بيماران مي‌ شود. براديكاردي، اختلالات الكتروليتي و مصرف همزمان ساير داروهايي كه باعث افزايش فاصله QT مي‌ شوند و اختلالات مادرزادي با QT طولاني احتمال اين عارضه را بيشتر مي‌ كند.
2- زماني كه دارو به صورت خوراكي تجويز مي‌ شود. طبقه بره 3 روزه مصرف شود.
3- زماني كه بيمار را از داروي آنتي سايكوتيك ديگر به ريسپريدون تغيير مي‌ يابد. در صورت امكان مصرف داروي اول قطع شود.
4- قبل از شروع تجويز دارو به صورت عضلاني، دوز خوراكي را تنظيم كنيد.
5- براي آماده سازي محلول تزريقي، محلول رقيق كننده همراه دارو را در ويال ريخته و براي 1 ثانيه مخلوط كنيد. سوسپانسيون بايد يكنواخت، غليظ و شيري رنگ باشد. ذرات بايد مشخص باشند. 6 ساعت بعد از رقيق شدن و ترجيحاً بلافاصله استفاده شود. در صورتي كه فاصله آماده سازي تا تزريق بيشتر از 2 دقيقه طول كشيد، مجدداً قبل از تزريق ويال را به خوبي تكان دهيد.
6- عارضه ديكسينزي ديررس بعد از مصارف طولاني مدت دارو رخ مي‌ دهد. ممكن است ماهها يا سالها بعد بروز كرده، خود به خود برطرف شود يا با قطع دارو ادامه يابد.
7- سندرم نورولپتيك بدخيم يك عارضه نادر ولي كشنده است. از نظر علائم اين سندرم مانند هايپر پيركسي، رژيديتي عضلاني، تغيير سطح هوشياري، ضربان نبض نظم، ‌تغييرات فشار خون و تعريق بيمار را ارزيابي كنيد.
8- بدنبال مصرف دارو ممكن است هايپرگليسمي رخ دهد. اگر در بيمار خطر ابتلا به ديابت وجود دارد. قند خون را قبل از مصرف و سپس به صورت دوره‌اي چك كنيد. تمام بيماران را از نظر علائم هايپرگليسمي شامل پرنوشي، پر ادراري، پرخوري و ضعف بررسي كنيد. در صورت بروز علائم، قند خون ناشتا را بررسي كنيد. عموماً با قطع دارو اين عارضه برطرف مي‌ شود.
9- در صورتي كه دارو طولاني مدت مصرف مي‌ شود. منافع بر مضرات مصرف در بيمار سنجيده شود.
1-بهتر است مصرف دارو برای سالمندان با دوزهای پایین تر آغاز شود.
11- ایمنی و اثربخشی این دارو در کودکان به جز در اوتیسم اثبات نشده است.

ريسپريدون باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری شود. ضمناً از تابش نور و یخ زدگی محافظت گردد.



بخوانید:

7 خاصیت شگفت انگیز مصرف دارو در بیماران ( روحی ) روانی

موارد مصرف قرص پروزاک یا فلوکستین ( داروی ضد افسردگی )

موارد مصرف آکسابین یا ریواروکسابان و عوارض جانبی این دارو



گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

 

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

موارد مصرف و عوارض ریسپریدون : هر فردی ممکن است در زندگی با بیماریها و اختلال های روانی روبرو شود و نیاز است که در چنین شرایطی به فکر درمان باشد. متاسفانه برخی اصلا به این دسته از بیماری ها توجه نمی کنند و بیماری را تنها به جسم مرتبط می دانند. یکی از اختلال های روانی، بیماری روان پریشی می باشد که موجب می شود تا فرد به صورت غیرعمدی به توهم دچار شود.  

البته در گذشته به دلیل اینکه اطلاعات کافی در خصوص این گونه بیماری ها وجود نداشت مردم آن را با جن زدگی و مجنون می شناختند. اما این روزها برای کنترل روان پریشی، داروهای زیادی وجود دارد که می توانیم به قرص ریسپریدون اشاره نماییم.

این دارو با های تجاری Risperdal , Risperdal Consta , Risperdal M-Tab نیز شناخته می شود و همانند سایر داروها مصرف آن می تواند منجر به بروز عوارض برای بیمار شود.

اگر این دارو برای درمان اسکیزوفرنی باشد میزان آن در افراد بزرگسال 1 میلی گرم 2 بار در روز از طریق خوراکی شروع می شود و در روزهای 2 و 3 ، یک میلی گرم 2 بار در روز مصرف می گردد. البته این میزان دوز می تواند بعد از آن افزایش پیدا کند و به 3 میلی گرم 2 بار در روز برسد اما فراموش نکنید که ختما باید میزان دقیق مصرف را پزشک تعیین نمایید وبه مصرف خودسرانه هیچ دارویی نباید پرداخت.

شیوه ی مصرف: این قرص باید پس از خارج شدن از جعبه ، بر روی زبان قرار گرفته و بیمار اجازه دهد تا مثل آب نبات بر روی زبان حل گردد. برای اینکه نشانه های بهبودی حاصل شود نیاز است که حداقل چند هفته ی این دارو مصرف گردد.

موارد مصرف ریسپریدون 1 میلی گرم

موارد مصرف و عوارض ریسپریدون 

همانطور که اشاره کرده ایم این دارو یک نوع داروی ضد جنون بشمار می رود و همانند سایر داروها میتواند عوارضی را در پی داشته باشد. لذا توصیه می شود حتما در صورت بروز عوارض به پزشک اطلاع بدهید:

حتما در خصوص تداخل های دارویی این دارو از پزشک اطلاعات لازم را دریافت کنید همچنین اگر دارویی خاصی را مصرف می کنید به پزشک اطلاع بدهید.

موارد مصرف و عوارض ریسپریدون 

این امکان وجود دارد که در زمان مصرف ریسپریدون فرد نسبت به هوای سرد و گرم دچار حساسیت شود. پس باید از قرار گرفتن در محیطهای خیلی گرم یا برعکس خودداری کند. در زمان فعالیت یا حضور در هوای گرم باید میزان زیادی آب بنوشد.

1) از عوارض جانبی این دارو می توان به ایجاد تاثیر منفی روی افکاری و تخریب اشاره کرد.

2)در زمان مصرف این دارو از فعالیتهای که نیاز به تمرکز دارند یا رانندگی دوری کنید یا در صورت انجام با احتیاط کامل اینکار را انجام بدهید.

3)در طول دوره درمان نباید الکل مصرف کنید چون می تواند منجر به افزایش عوارض مصرف ریسپریدون شود.

4)نشانه های حساسیت این دارو شامل مواردی چون ورم صورت ، لب ،کهیر، مشکلات تنفسی ومی باشد.

5)دقت داشته باشید که این دارو می تواند بر روی جنین تاثیر بگذارد لذا مصرف آن برای خانم های باردار یا شیرده حتما با نظر پزشک و تجویز او صورت بگیرد.

طراحی سایت و اجرا توسط اینتن

دکتر کربی و تیم تحقیق وی محور توجه خود را روی اثرات «ریسپریدون» (risperidone) در روده متمرکز کردند که یک داروی ضد روان پریشی (آنتی سایکوتیک) است که مصرف آن موجب افزایش قابل توجه وزن در بیماران می شود.

ریسپریدون که تجویز آن در دو دهه اخیر به شدت افزایش یافته است، برای درمان اختلالات روانی در بزرگسالان و کودکان مانند بیماری های اوتیسم، اختلال دو قطبی و شیزوفرنی استفاده می شود.

محققان آیووا تلاش کردند که توضیح دهند تغییر میکروبیومی ناشی از مصرف ریسپریدون، موجب اختلال عملکرد باکتری های روده و افزایش وزن می شود.


براساس یافته این محققان، ریسپریدون موجب افزایش وزن در موش ها می شود به طوری که موش ها در عرض دو ماه 2.5 گرم و یا حدود 1 درصد کل توده بدنی خود افزایش وزن پیدا کردند.
مطالعه یاد شده همچنین نشان داد که این دارو ترکیب باکتریایی میکروبیوم موش ها را به طور قابل توجهی تغییر می دهند و تغییر در میکروبیوم عامل تغییر سوخت و ساز و افزایش وزن است.
این مطالعه نشان می دهد که دستکاری متابولیسم بدن – به طور خاص با هدف قرار دادن میکروبیوم روده – می تواند رویکرد جدیدی در درمان چاقی باشد.
محققان همچنین خاطرنشان کردند که جلوگیری از تغییرات ناسالم در میکروبیوم می تواند برای بیمارانی که داروی ریسپریدون مصرف می کنند، مفید باشد.
میکروبیوم به مجموع ژنوم میکروب هایی اطلاق می شود که بدن انسان میزبان آنها است.

موارد مصرف ریسپریدون 1 میلی گرم


شناسه مختصر دارو


هاي تجارتي : Risperdal

دسته دارويي : داروي درمان بيماري هاي رواني
ميزان خطر مصرف بيش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زياد
ميزان وابستگي و اعتياد به دارو : كم
احتياج به نسخه پزشك : بلي
قابل استفاده براي عموم : خير 


موارد استعمال دارو

اين دارو براي درمان بيماري هاي شديد و مزمن رواني مانند شيزوفرني، مورد استفاده قرار مي گيرد. دارو در درمان علائم مثبت بيماري (حالت جنون، اختلال فكري، حالت تهاجم) و درمان علائم منفي بيماري (انزوا و گوشه گيري از جمع) كاربرد دارد.
ضمناً به برطرف نمودن علائم ديگر همراه با بيماري شيزوفرني نظير افسردگي كمك مي نمايد.

– موارد مصرف ریسپریدون: 
این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد: 
۱- برطرف کردن افکار غیر عادی و بیمارگونه: که منجر به اشتغال ذهنی فرد با آنها شده و واقع بینی و کارکرد روزانه ی وی را مختل می سازَد.

۲-از بین بردن افکار وسواسی: مانند افکار غیرقابل کنترل توهین به مقدسات یا افکار ناخواسته ی جنسی یا افکار قبول ِ آسیب زدن به دیگران.
۳-در درمان علایم منفی روانپریشی(مانند ِکم حرفی،گوشه گیری،انزوای اجتماعی،فقر محتوای فکری).
۴- تصحیح باورهای غلطِ استدلال ناپذیر : مانند بدبینی به مردم و یا بدبینی به همسر و شریک زندگی.
۵- در کودکان ِ در خود فرو رفته ی (اوتیستیکِ) بین شش تا هفده سال که در ارتباط عاطفی و معاشرت با دیگران ناتوانند ،برای کنترل قشقرق و ناسازگاری و خودزنی .
۶- حالات سرخوشی (مانیا) در نوسانات خلقی و دو قطبی(بایپولار) .
۷- در اختلالات رفتاری کودکان مانند اختلال سلوک (conduct) یا در خصومت و لجبازی آنها با والدین (ODD) و نیز در اختلال بیش فعالی(ADHD).
۸- در درمان اختلال تیک (توره ).

 همچنین همه ی داروهای ضد روانپریشی در دوزهای پایین برای اختلالات روان نژندی (نروتیک)مانندِ اضطراب فراگیر(GAD) و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال هویت تجزیه ای (Dissociatve identity disorder) و همچنین در دلیریوم و اختلالات خواب و اختلالات خوردن بنا به صلاحدید روانپزشک میتوانند بکار روند.

اشكال دارو : قرص، محلول، تزريقي
زمان مصرف دارو : قرص و محلول (1 تا 2 بار در روز)
اندازه دوز مجاز مصرفي دارو : قرص دارو (ابتدا 2 ميلي گرم در روز، سپس اين مقدار به 4 تا 6 ميلي گرم در روز قابل افزايش است) محلول دارو (2 ميلي گرم در روز. سپس اين مقدار به ميزان 4 تا 6 ميلي گرم در روز قابل افزايش است). محلول دارو (2 ميلي ليتر در روز در ‎آغاز درمان با دارو، سپس اين مقدار به ميزان 4 تا 6 ميلي ليتر در روز قابل افزايش مي باشد) نوع تزريقي دارو (25 ميلي گرم هر 2 هفته يكبار، در آغاز درمان و سپس اين مقدار به 5 ميلي گرم هر 2 هفته يك بار قابل افزايش است)
چگونگي تأثير دارو: اثرات نوع محلول و قرص دارو‌، ظرف 2 تا 3 روز و حداكثر 4 هفته و اثرات نوع تزريقي دارو ظرف 3 هفته پس از شروع درمان با دارو ظاهر مي شوند. ضمناً اين اثرات مدت 2 روز پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن دوام خواهند داشت.
طريقه نگهداري دارو: اين دارو بايد در محفظه سربسته و در جاي خشك و خنك دور از دسترس كودكان نگهداري شود. ضمناً از تابش نور محافظت گردد.
چگونگي قطع مصرف دارو : مصرف اين دارو را بدون مشورت با پزشك قطع نكنيد زيرا قطع ناگهاني مصرف دارو ممكن است به عود مجدد بيماري منتهي شود. اما اگر پس از مصرف دچارعوارض شديدي همچون تب شديد، خشكي و سفتي عضلات گشتيد مصرف دارو را قطع كرده و سريعاً با پزشك تماس بگيريد. 


عوارض جانبي مصرف دارو :

از عوارض جانبي مصرف دارو مي توان به بيخوابي، اضطراب، پريشاني، سردرد، خواب آلودگي، مشكل تمركز حواس و سرگيجه اشاره نمود. 

ضمناً در صورت بروز عوارضي همانند افزايش وزن، لرزش بدن ظاهر شدن جوش و تشنگي زياد با پزشك مشورت نماييد. 

نكات احتياطي مهم در مصرف دارو : اگر به امراض و بيماري هاي زير مبتلا مي باشيد حتماً قبل از مصرف اين دارو پزشك معالج خود را در جريان قرار دهيد:
* اگر دچار نارسايي قلبي مي باشيد و يا مشكلات گردش خون داريد.
* اگر قبلاً دچار بيماري صرع بوده ايد يا به دردهاي مزمن كبدي و كليوي مبتلا هستيد.
* اگر بيماري نوع پاركينسوني داريد و يا داروهاي ديگري را مصرف مي نماييد. 

مصرف دارو در بارداری : چون مفيد بودن اين دارو براي مصرف در دوران حاملگي به اثبات نرسيده است لذا بهتر است با پزشك مشورت شود. 

مصرف دارو براي زنان شيرده : چون دارو در شيرمادر ترشح مي شود و ممكن است روي بچه تأثير بگذارد لذا بهتر است با پزشك مشورت گردد. 

مصرف دارو براي افراد بالاي 6 سال : كاهش دوز مصرفي مجاز دارو براي اين گروه سني ضروري مي باشد.

 چون اين دارو مي تواند موجب عدم تمركز حواس و يا كندي عكس العمل گردد، لذا كليه رانندگان و افرادي كه كارهاي پرمخاطره انجام مي دهند بايد هنگام مصرف اين دارو از فعاليت هاي مربوطه دست بكشند.  


– نکات مهم در مصرف ریسپریدون:

۱-اگر دچار آلرژی شُدید این قرص را مصرف نکنید. علایم آلرژی می‌تواند این‌ها باشد: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، ورم کردن لب یا زبان یا صورت، ورم کردن گلو، خارش و قرمزی و دون دون شدن پوست، کهیر در هر نقطه از پوست.
۲-سالمندانی که دچار انواع دمانس (زوال عقل) و آلزایمر هستند ممکن است با خوردن این قرص برای مدتی بیش از دوازده هفته، مجددا دچار سکته‌های ریز مغزی (mini stroke) شوند.
۳-خالی یا پر بودن شکم تاثیری در جذب این دارو ندارد.
۴- این قرص ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا اثرات خوبش را نشان بدهد،پس لطفا زود قضاوت نکرده و دارو را تا آنموقع قطع نکنید.

۵- در پسران، بزرگ شدن سینه ها یا چاقی ممکن است دردسرساز شود. 


عوارض ریسپریدون:


۱-عوارض خفیف و گذرا:

– احتمال وقوع این عارضه‌ها یک در صد نفر است. این عوارض یا خودشان بتدریج برطرف می‌شوند و یا با یک تجویز دیگر بسرعت قابل رفع هستند بنابرین وقوعِ آن‌ها مجوزی برای قطعِ آن‌ها نیست و شما فقط باید با پزشکتان تماس بگیرید:
– یبوست یا اسهال -درد معده – تهوع یا استفراغ -خشکی دهان -خواب آلودگی یا بیخوابی -بیقراری(restlessness) -سرآسیمگی (آژیتاسیون) – افزایش اشتها -افزایش وزن – افزایش ترشح بزاق – سوزش سر دل -درد عضلات یا مفاصل -راش پوستی -بزرگی پستان یا ترشح از پستان -طولانی شدن عادت ماهیانه یا عادت ماهیانه نشدن – مشکل در بینایی – مشکل در ادرار کردن -پوست خشک یا تغییر رنگ پوست.


۲- عوارض جدی:

هر چند این عوارض کمیاب و نادرند ولی چنانچه آن‌ها را مشاهده کردید باید بسرعت برای بررسی آن‌ها بصورت حضوری به پزشک خودتان یا در صورت عدم دسترسی به ایشان، به بیمارستان مراجعه کنید:

-گیجی و ناهوشیاری
– تب بالا و سفتی عضلات و تعریق(احتمال سندرم نرولپتیک بدخیم)
– بثورات پوستی و خارش زیاد یا کهیر(احتمال سندرم استیونس جانسون)
– بی‌نظمی،کاهش یا افزایش غیر عادی ضربان قلب(تاثیر بر روی ریتم قلب،افزایش فاصله ی QT.
-از هوش رفتن
– تشنج
-حرکات غیر عادی و غیر اختیاری در صورت و بدن(تاردیو دیسکنزی)
-مشکل در بلع یا تنفس(التهاب مخاطات در واکنش آلرژیک و سندرم استیونس جانسون)
-در پسران و مردان، بزرگ شدن سینه ها و افزایش وزن شدید.
-نعوظ دردناک یا طولانی.


مسمومیت دارویی:

– در صورتِ خوردنِ تعداد زیاد قرص و مسمومیت با آن( چه اشتباهی و چه به قصد آسیب زدن به خود ) فورا فرد مبتلا را به مرکز درمان مسمومیتهای دارویی (در تهران بیمارستان لقمان ) برسانید.یا در کل کشور به شماره ۱۴۹۰ زنگ بزنید و گزینه ی دوم را انتخاب کنید.

– توجه:
۱– توجه داشته باشید که تمام داروهای روانپزشکی فقط بنابر تشخیص یک روانپزشک که از مکانیسم اثر آن‌ها و از نحوهٔ تعامل نروترانسمیتر‌ها و رسپتور‌ها در سلولهای عصبی آگاهیِ کامل داشته و برآن‌ها مسلط است قابل تجویز است و مصرف خودسرانهٔ دارو‌ها آن هم فقط با کسبِ اطلاعات سَرسَری از صفحات اینترنتی و یا توصیه‌های ناقصِ دانشجویی و یا با الگو گرفتن از نسخهٔ سایر بیماران و تهیه آن‌ها از مراکز غیر مجاز خیابانی، بسیار خطرناک است و عواقب آن قابل پیش بینی نیست.

۲-همچنین در جریان باشید که سود و زیان یک دارو را باید در مقایسه با یکدیگر بسنجید و به صِرفِ وجودِ یک عارضهٔ کوتاه مدت، خودتان را به اشتباه از مصرف دارویی که می‌تواند با تنظیم خلق و رفتارتان،سرنوشت ِ شما را به سمت یک زندگیِ سالم و پر از آرامش سوق دهد، محروم نکنید. 


لطفاً درباره این مطلب نظر دهید!

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

از ریسپریدون برای برطرف نمودن افکار غیر عادی و از بین بردن فکر های وسواسی و درمان بیش فعالی کودکان استفاده می کنند. این دارو در رده داروهای درمانی ضد روان پریشی قرار می گیرد.

داروی ریسپریدون یک نوع داروی ضدجنون محسوب می شود. این دارو موجب ایجاد تغییراتی در میزان مواد شیمیایی موجود در مغز می شود. این دارو برای درمان اختلالات حاد و یا حالات مزمن روانی مثل اسکیزوفرنی و علایم اختلالات دو قطبی مانند افسردگی و شیدایی مصرف می گردد. از شربت و قرص ریسپریدون همچنین برای درمان و کاهش تحریک پذیری مفرط کودکان بیش فعال به کار می رود. نشانه های مثبت همانند توهم زایی، اختلال فکر و نشانه های منفی همانند انزوا، ناراحتی های احساسی و عاطفی را برطرف می گرداند.

در بیماران مسن یا ناتوان، دچار افت فشار خون و بیماران با نارسایی شدید کبدی یا کلیوی دارند، قرص یا شربت ریسپریدون را با .5 میلی گرم خوراکی دوبار در روز شروع کنید. سپس به صورت .5 میلی گرم دوبار در روز افزایش دهید. از 1.5 میلی گرم دوبار در روز هفتگی افزایش ندهید.


موارد مصرف ریسپریدون 1 میلی گرم

داروی ریسپریدون با بلوک گیرنده های دوپامینی تیپ دو و سروتونینی تیپ دو اثر آنتی سایکوتیک دارد. این دارو بعد از مصرف خوراکی به طور کامل جذب می گردد. فراهمی زیستی مطلق دارو هفتاد درصد است. غذا روی جذب دارو تأثیری نمی گذارد. بعد از تجویز عضلانی به آهستگی جذب می شود و اثر آن بعد از گذشت سه هفته شروع شده و تا هفت هفته ادامه و دوام دارد. متابولیسم این دارو در کبد اتفاق می افتد و از طریق کلیه ها دفع می شود.

داروی ریسپریدون جز گروه C می باشد و در بارداری و حتی تصمیم در بارداری منع مصرف دارد و در دوران شیردهی نیز استفاده از این دارو ممنوع می باشد.

اگر مبتلا به سرطان سینه،برادی کاردی، اختلالات الکترولیتی، بیماری های قلبی –عروقی وعروقی مغز، سابقه سکته قلبی یا حمله عصبی، دهید راتاسیون، کاهش حجم خون، اختلالات شدید کبدی وکلیوی، بیماری پارکینسون، حساسیت مفرط نسبت به دارو و همراه با سایر دارو های طولانی کننده فاصله QT نباید از قرص یا شربت ریسپریدون استفاده کنید.

از عارضه های جانبی شربت و قرص ریسپریدون می توان به آکاتیزیا، اضطراب، عصبانیت، تاری دید، اختلالات جنسی، کاهش تمایل جنسی، سرگیجه، دیسمنوره، منوراژی، اثرات خارج هرمی، دیستونی، پارکینسون، بی خوابی، اختلال در دفع ادرار، تغییرات خلق و خوی، بی قراری، اختلال در تمرکز، مشکلات حافظه ای، بثورات پوستی وخارش، اسهال یا یبوست، سرفه، خشکی دهان، سوءها ضمه، سردرد، تهوع، التهاب بینی و حلق وافزایش وزن وسندرم بدخیم نورولپتیک اشاره کرد.

از این دارو به طور همزمان با الکل مصرف نکنید .مصرف این دارو با داروهای ضد فشار خون بالا سبب افت شدید فشار خون می گردد.

قبل و در حین استفاده از قرص و شربت ریسپریدون توصیه های زیر را جدی بگیرید:

ریسپریدون را در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک به دور از دسترس اطفال و تابش مستقیم نور نگهداری کنید.

در مصرف این دارو برای کودکان و سالمندان باید بدانید که تاثیرات این دارو در کودکان مشخص نشده و در سالمندان باید با دوزهای پایین شروع به مصرف نمود و به طور کل استفاده از این دارو در هر شکلی بدون نسخه و تجویز پزشک ممنوع می باشد و عوارض جدی دارد.

منبع : آرگا







با بهترین بهترین مراکز خرید استانبول آشنا شوید




15 حقیقت شوکه کننده در مورد دبی

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

ذخیره ، و من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *