منظور از قرض دادن به خدا چیست

خواص دارویی و گیاهی

به گزارش جام نیوز به نقل از ایکنا، در شش آیه، خداوند به بیان هاى مختلف، مردم را به قرض دادن به خدا ترغیب مى كند یا كسانى را كه به خدا قرض داده اند، مى ستاید؛ مانند آیه 245 سوره بقره: «مَنْ ذا الَّذِى یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضَاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ» / كیست كه به خدا قرض حسن بدهد تا خداوند آن را برایش چندین برابر كند.
همانطور که اشاره شد، این مطلب، در چند جاى قرآن با تعابیر مختلف تكرار شده است.
بعضى گمان مى‌كنند كه منظور از این آیات، همان مالى است كه مردم به هم وام مى دهند؛ اما باید توجه كرد كه منظور اصلى از قرض دادن به خدا در این آیات، همان صدقه دادن و انفاق كردن است و خداوند براى تشویق مردم به انفاق و دادن صدقه، از این تعبیر استفاده كرده است تا به مردم بفهماند كه مالى كه صدقه مى‌دهند، از بین نمى‌رود، بلكه آن را به خدا قرض مى‌دهند و نزد خدا محفوظ است و هنگامى كه به شدت به آن نیاز دارند، از او پس خواهند گرفت.
منبع: آیت الله مصباح یزدی ،اخلاق در قرآن ج۳ ص ۳۰۶

 


در شش آیه، خداوند به بیان هاى مختلف، مردم را به قرض دادن به خدا ترغیب مى كند یا كسانى را كه به خدا قرض داده اند، مى ستاید؛ مانند:

(مَنْ ذا الَّذِى یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضَاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ) (بقره/ 245)

كیست كه به خدا قرض حسن بدهد تا خداوند آن را برایش چندین برابر كند.

این مطلب، در چند جاى قرآن با تعابیر مختلف تكرار شده است.

بعضى گمان مى كنند كه منظور از این آیات، همان مالى است كه مردم به هم وام مى دهند؛ اما باید توجه كرد كه منظور اصلى از قرض دادن به خدا در این آیات، همان صدقه دادن و انفاق كردن است و خداوند براى تشویق مردم به انفاق و دادن صدقه، از این تعبیر استفاده كرده است تا به مردم بفهماند كه مالى كه صدقه مى دهند، از بین نمى رود، بلكه آن را به خدا قرض مى دهند و نزد خدا محفوظ است و هنگامى كه به شدت به آن نیاز دارند، از او پس خواهند گرفت.


بعضی گمان می کنند که منظور، همان مالی است که مردم به هم وام می دهند؛ اما باید توجه کرد که منظور اصلی از قرض دادن به خدا در این آیات، همان صدقه دادن و انفاق کردن است.

– ” به نقل از ایکنا، در شش آیه، خداوند به بیان های مختلف، مردم را به قرض دادن به خدا ترغیب می کند یا کسانی را که به خدا قرض داده اند، می ستاید؛ مانند آیه 245 سوره بقره: مَنْ ذا الَّذِی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضَاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ / کیست که به خدا قرض حسن بدهد تا خداوند آن را برایش چندین برابر کند.

همانطور که اشاره شد، این مطلب، در چند جای قرآن با تعابیر مختلف تکرار شده است.

بعضی گمان می کنند که منظور از این آیات، همان مالی است که مردم به هم وام می دهند؛ اما باید توجه کرد که منظور اصلی از قرض دادن به خدا در این آیات، همان صدقه دادن و انفاق کردن است و خداوند برای تشویق مردم به انفاق و دادن صدقه، از این تعبیر استفاده کرده است تا به مردم بفهماند که مالی که صدقه می دهند، از بین نمی رود، بلکه آن را به خدا قرض می دهند و نزد خدا محفوظ است و هنگامی که به شدت به آن نیاز دارند، از او پس خواهند گرفت.

به گزارش جام نیوز به نقل از ایکنا، در شش آیه، خداوند به بیان هاى مختلف، مردم را به قرض دادن به خدا ترغیب مى کند یا کسانى را که به خدا قرض داده اند، مى ستاید؛ مانند آیه 245 سوره بقره: «مَنْ ذا الَّذِى یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضَاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ» / کیست که به خدا قرض حسن بدهد تا خداوند آن را برایش چندین برابر کند. همانطور که اشاره شد، این مطلب، در چند جاى قرآن با تعابیر مختلف تکرار شده است. بعضى گمان مى کنند که منظور از این آیات، همان مالى است که مردم به هم وام مى دهند؛ اما باید توجه کرد که منظور اصلى از قرض دادن به خدا در این آیات، همان صدقه دادن و انفاق کردن است و خداوند براى تشویق مردم به انفاق و دادن صدقه، از این تعبیر استفاده کرده است تا به مردم بفهماند که مالى که صدقه مى دهند، از بین نمى رود، بلکه آن را به خدا قرض مى دهند و نزد خدا محفوظ است و هنگامى که به شدت به آن نیاز دارند، از او پس خواهند گرفت. منبع: آیت الله مصباح یزدی ،اخلاق در قرآن ج۳ ص ۳۰۶

[ مشاهده متن کامل منظور از قرض دادن به خدا چیست؟ در جام نیوز ]

با عضویت در خبره تی نیوز می توانید روزانه خبرهای روز را در خود مشاهده کنید

با عضویت در خبره تی نیوز می توانید روزانه خبرهای روز را در خود مشاهده کنید

قدم اول در این راه، طلب توفیق خداوند منان است که اهمیتی بسزا در موفقیت قرآن آموز در مراحل بعدی دارد. مواردی مشاهده شده است که فرد یا افرادی با بی تجربگی یا
تجربه ای اندک و تنها با نیت خیر و مخلصانه پا در این راه گذاشته اند و درنهایت به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند.استفاده از نوار قاریان برتر به شکل ترتیل به موازات حفظ به صورت معمولی یا سه بار تکرار فواید بسیاری را برای حافظ به دنبال دارد.

به زودی در این بخش راهنمای کاملی برای کاربران محترم ارائه خواهد شد.

قرائت قرآن از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و ترتیل خوانی یکی از روشهای بسیار ممتاز تلاوت قرآن است. از این رو، در آیات قرآن و روایات ارزشمند معصومان علیهم السلام ترتیل به عنوان روشی زیبا و کامل برای تلاوت قرآن کریم سفارش شده است.
تقسیم بندی انواع تلاوت، بدین صورت معروف است: 1. تحقیق؛ 2. تدویر؛ 3. تحدیر (حَدْر). این تقسیم بندی به لحاظ سرعت قرائت است، اما طبعاً در کیفیت ادای حروف و اجرای قواعد تجویدی نیز مؤثر است و در سرعتهای مختلف، کیفیت اجرای تجوید و الحان دستخوش تغییرات می شود.

در اهميت اين علم همين بس كه در تفسير آيه «ورَتِّلِ القُرءانَ تَرتيلا»(سوره مزمل/73،4) از اميرمؤمنان امام على عليه السلام آورده‌اند كه: «الترتيل تجويد الحروف و معرفة الوقوف» يا «حفظ الوقوف و بيان الحروف».در اين سخن دو محور اساسى براى ترتيل قرآن، ترسيم شده است: يكى تجويد حروف كه ضامِن سلامت الفاظ قرآن است. ديگرى شناخت وقف هاى قرآن كه ضامن سلامت معناى قرآن است. شناخت و رعايت وقوف قرآن، مبتنى بر معرفت عبارات و جمله‌هاست كه در فهم صحيح كلام الهى اثر دارد.به زودی در این بخش راهنمای کاملی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت .

هدف از آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن این است که تا علاقه مندان در کنار انس مستمر و قرائت قرآن، به تدریج با فرهنگ و معارف قرآن از طریق فهم آیات الهی آشنا شوند. در آموزش حاضر بیش از 12 کلمه از کلمات قرآن در قالب طرحی آموزشی و با استفاده از آیات قرآن کریم آموزش داده می شود؛ به گونه ای که فراگیران عزیز می توانند بسیاری از آیات ساده قرآن را معنا کنند و چون تقریباً تمام معارف اساسی قرآن در همین آیات گرد آمده است، راه یابی به این دسته از معارف قرآن عزیز آسان می گردد.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *