مقاله پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس

مقاله پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس
مقاله پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس

به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، نادر
منصوركیایی ، معاون دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی ، بره های
پیشگیری از آسیب های اجتماعی مدارس در سال تحصیلی 93-1392 را به شش دسته
(1)  بره های آموزشی پیشگیرانه برای دانش آموزان (2) بره های آموزشی و
توانمندسازی برای والدین و كاركنان (3) بره های فرهنگی و ترویجی (4)
بره های توسعه گرا و راهبردی (5) بره های مداخله ای و (6) بره های
استانداردسازی و  كیفیت بخشی تقسیم بندی نمود.

آسيب هاي اينترنت را می توان در سه زمینه مورد بررس قرار داد:

1-آسيب هاي فکري

مقاله پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس

2-آسيب هاي اجتماعي- فرهنگي

3-آسيب هاي اخلاقي

4-آسيب هاي جسماني

در این مقاله به بررسی هر یک از موارد فوق می پردازیم.

هميشه از دير باز تاكنون خانواده به
عنوان نخستين نهاد اجتماعي و مبناي تشكيل تمام جوامع بشر از بدوي تا
پيشرفته مطرح بوده است. كه هر يك از اعضاي آن بر ديگري تأثير گذار و داراي
وابستگي‌ها و روابط عاطفي متقابلي كه نوع و چگونگي آن، تأثير بسيار مهم و
قابل توجهي در شخصيت و آينده تك تك افراد آن بخصوص كودكان و نوجوانان دارد.
در گذشته خانه و خانواده در عين حال كه به عنوان كوچكترين واحد اجتماعي
محسوب مي‌شد ولي در جاي خود به عنوان پايه و اساس اجتماعات بزرگ نيز مطرح
بود تا جايي كه به غير از مسائل تربيتي كودكان حتي امر آموزش آنان نيز از
طريق خانواده امكان‌پذير بود. اما

آشنایی با آسیب های روانی اجتماعی

احساس نیاز به امنیت ، الفت ،‌محبت ، همراهی و همدردی از
جمله مسایل سرشتی و فطری انسان است . نخستین مرجعی که بطور عمیق و ریشه دار
، طبیعی و سالم جوابگوی نیازهای مذکور است ، کانون مصفای خانواده است .
خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی و نخستین پرورشگاه شخصیت های انسانی ،
از دیر باز مورد توجه پژوهشگران ، اعم از جامعه شناسان ، روانشناسان و
متخصصان تعیلم و تربیت قرار داشته است . رویکرد نظریه پردازان به مسئله
تاثیر محیط و عوامل محیطی بر پرورش و رشد قوا و استعدادهای انسان و اهمیت
این عوامل در دوران کودکی ، مسئله آموزش والدین را به عنوان یک راه و روش
کار مطرح ساخت .

آسیب های اجتماعی چیست؟

 آسیب های اجتماعی که به تعبیر بعضی از اندیشمندان حاصل و معلول مستقیم
انقلاب صنعتی هستند، در اکثر جوامع وجود دارند و تاثیرات خود را می گذارند.
اما آن چه جوامع مختلف را در این مورد از هم متفاوت می سازد، نوع نگرش این
جوامع به علل به وجود آورنده آسیب ها و راهکارهای اصلاح وبهبود آن است. در
مورد نگرش، آن چه مهم است این که این آسیب ها چرا به وجود آمده اند؟ آیا
وجود آسیب ها در جوامع امری لازم وضروری است یا می توان جامعه ای بدون آسیب
داشت؟ پاسخ به این پرسش ها مستلزم شناخت نظریه های مختلف جامعه شناسی و
روان شناسی است که هرکدام سعی درتبیین مسائل ،آسیب ها وبحران های اجتماعی
از نظر گاه های مختلف دارند.این دید گاه ها متاثر از باورهای سیاسی و
اقتصادی هر جامعه است.

مشکلات نوجوانان و راه حل آنها

از نظر روانشناسان، دوره نوجوانی  از سن 12 تا
18 سالگی میباشد. البته در اذهان عمومی سنین 12 تا 15 سالگی دوره راهنمایی
تحصیل مطرح است. براساس تحقیقات موجود میانگین سن بلوغ برای دختران 5/12
تا 5/14 سالگی و برای پسران 14 تا 15 سالگی میباشد. البته عواملی از قبیل
وراثت، خانواده، وضعیت جسمانی، آب و هوا، تغذیه، فرهنگها، حتی بهره هوشی در
زودرسی بلوغ موثر هستند. مهمترین وظیفه مربیان در تعلیم و تربیت، شناخت
خصایص و ویژگیهای نوجوانان در دوران مذکور میباشد.

نابهنجاری دانش آموزان ایرانی

حيدر زنديه‌، معاون‌ نظري‌ و مهارتي‌ آموزش‌ و پرورش‌ تهران‌ در گفت‌وگو با
ايسنا از اقدام‌ به‌ خودكشي‌ 283 دانش‌ آموز در شهر تهران‌ خبر داد و
گفت‌: بيشتر آنها كه‌ طي‌ سال‌ گذشته‌ اتفاق‌ افتاده‌ مربوط‌ به‌ دانش‌
آموزان‌ دختر بوده‌ است‌.

مقدمه:

         مطالعه آسيب هاي اجتماعي اعم از نابهنجاريها
و انحرافات اجتماعي يكي ا ز مهمترين موضوعات مورد بحث جامعه شناسي است. اگر
چه مساله نابهنجاري امري نسبي است و از جامعه اي به جامعه ديگر متفاوت
است. اما آنچه كه در اين مبحث مطرح مي باشد اين است كه چه عواملي آسيب
هاي اجتماعي را كاهش يا افزايش مي دهد و به بياني ديگر چگونه مي توان آسيب
هاي اجتماعي را در بين دانش آموزان كنترل نمود؟

مقاله پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس
مقاله پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *