مقاله در مورد پیشگیری از رفتارهای پرخطر

مقاله در مورد پیشگیری از رفتارهای پرخطر
مقاله در مورد پیشگیری از رفتارهای پرخطر


phone
22431813 (021)- 29905327


email
jfr@sbu.ac.ir


location_on
Array

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و دورنگار: 44265001 (9821+)

مقاله در مورد پیشگیری از رفتارهای پرخطر

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

–      آبادینسکی، هووارد (1384) مواد مخدر، نگاه اجمالی، ترجمة جلیل کریمی، صلاح الدین قادری، محمدعلی زکریایی و همکاران، تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات مواد مخدر.

–      اطهری، اسدالله و یغموری، مریم (1395) تاثیر شبکه‌های  اجتماعی بر تعاملات اجتماعی نوجوانان دختر مدارس غیرانتفاعی آموزش و پرورش منطقه یک تهران، اسلام و علوم اجتماعی، سال 8، شماره 15: 189-169.

–      ارونسون، الیوت (1390) روانشناسی اجتماعی، ترجمة حسین شکرکن، تهران: انتشارات رشد.

–      بخشانی، نورمحمد (1381) پیشگیری و درمان اعتیاد. زاهدان: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان . ص11.

–      بشیر، حسن، و افراسیابی، محمدصادق (1391) شبکه های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان: مطالعة موردی بزرگترین جامعة مجازی، تحقیقات فرهنگی ایرانیان، دوره 5، شماره 1(17): 60-31.

مقاله در مورد پیشگیری از رفتارهای پرخطر

–      بیرشک، بهروز؛ بخشانی، نورمحمد(1382) مشاوره جنسی و نه گفتن در مواقع حساس . تهران: انستیتو روانپزشکی تهران، ص6.

–      تورن، آلن (1380) نقد مدرنیته، ترجمه مرتضی مردی ها، تهران: گام نو.

–      ثناگوی محرز، غلامرضا، کرمان ساروی، فرهاد و غریبی، محمد (1386) بررسی شیوع مصرف سیگار در دانشجویان آزاد اسلامی واحد زاهدان، دومین کنگره سراسری رفتارهای پر خطر، زاهدان، دانشگاه سیستان و بلوچستان.

–      خسروی، مصطفی (1395) بررسی رابطه عضویت در شبکه‌های  اجتماعی مجازی و وقوع رفتارهای پر خطر مطالعه موردی دانشجویان کارشناسی دختر و پسر مشغول به تحصیل در دانشگاه پیام نور، علوم انسانی اسلامی، سال دوم، شماره 18، جلد 1: 580-566.

–      دانا و هاینی (2002) شبکه دوستان و گرایش به مصرف سیگار به بررسی ماهیت ارتباط با گروه بزهکار همسال(ترجمة باقر ریحانی، 1392)، همایش منطقه ای مواد مخدر، دانشگاه شاه مسعود.

–      دانش، پروانه (1388) الگوی مصرف شبکه های ماهواره ای، پیک نور، دوره 7، شماره3: 11-3.

–      ربیعی، علی (1387) رسانه‌های  نوین و بحران هویت، فصلنامه مطالعات ملی، 9(4): 176-149.

–      زاده محمدی، علی؛ احمد آبادی، زهره (1387) هم وقوعی رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان دبیرستان‌های  شهر تهران: فصلنامه خانواده پژوهی، 4(13): 100-88 .

–      زاده محمدی، علی؛ احمد آبادی، زهره (1388) بررسی رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان، راهکارهایی برای پیشگیری از جرم در محیط خانواده، فصلنامه خانواده پژوهی، 5(20): 485-468 .

–      ساروخانی، باقر؛ توسلی، غلامعباس و سیدعربی نژاد، عزیزه (1388) تاثیر فضاهای مجازی بر کنش اجتماعی جوانان دانشجوی دختر با تاکید بر اینترنت. پژوهش نامه علوم اجتماعی. سال دوم، شماره اول، 152-131.

–      سازمان جهانی بهداشت بهداشت و سلامتی جوانان (1379) ترجمه گیتی کریمخان لویی، زنجان: انتشارات سرانجام.

–      سراوانی، سلیمان، ملک کیانی، غلامرضا، هاشم زهی، نورالله و توکلی، الهام (1386) بررسی شیوع رفتارهای در بین  دانشجویان پزشکی زاهدان، دومین کنگره سراسری رفتارهای پر خطر، زاهدان، دانشگاه سیستان و بلوچستان.

–      سراج زاده، سید حسین و فیضی، ایرج (1386) عوامل اجتماعی مؤثر بر مصرف تریاک و مشروبات الکلی در بین دانشجویان، نامه علوم اجتماعی، دوره جدید، شماره 33: 102-81.

–      سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1386) روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.

–      سهرابی، فرامرز؛ اکبری زردخانه، سعید؛ ترقی جاه، صدیقه؛ فلسفی نژاد،  محمدرضا؛ یعقوبی، حمید و رمضانی، ولی الله (1388) مصرف مواد در دانشجویان دانشگاه های دولتی، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال دهم، شماره 34، صص 82-65.

–      شریف زاده، غلامرضا، میری، محمدرضا و قنودی، فاطمه (1386) بررسی شیوع مواد اعتیاد آور در دانشجویان پسر دانشگاه‌های  بیرجند، اولین همایش سراسری رفتارهای پر خطر، زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان.

–      شکیبا، منصور، بخشانی، نورمحمد و غیرتی، مهتاب (1386) بررسی خصوصیات شخصیتی دانشجویان سیگاری و غیر سیگاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دومین کنگره سراسری رفتارهای پر خطر، زاهدان، دانشگاه سیستان و بلوچستان.

–      شمس علیزاده، نرگس؛ مقدم، مرضیه؛ محسن پور، بهزاد و رستمی گوران، نرگس (1387) شیوع مصرف مواد در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 13(2): 26-18.

–      عاملی، سعیدرضا (1388) شبکه‌های  علمی مجازی ، تهران :پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

–      علیوردی نیا، اکبر(1393) بررسی وضعیت رفتارهای پرخطر در میان دانشجویان دانشگاه مازندران، فصلنامه توسعه اجتماعی (توسعه انسانی سابق)، 7(3) :154-123.

–      علیوردی نیا، اکبر؛ صالح نژاد، صالح (1390) خودکنترلی، جنسیت و تاثیر آن بر رفتارهای انحرافی فصلنامه، زن در توسعه سیاست، 9(4): 26-5.

–      علیوردی نیا، اکبر و همتی، (1392) تحلیل اجتماعی گرایش به مصرف مشروبات الکلی در میان دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی. 7: 102-77.

–      علیوردی نیا، اکبر، رضایی، احمد و پیرو، فریبرز (1390) تحلیل جامعه شناختی گرایش دانشجویان به خودکشی، جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و دوم، شماره 4(44): 18-1.

–      فرجی ها، محمد (1385) بازتاب رسانه ای جرم، فصلنامه رفاه اجتماعی، دوره 6، شماره 22: 86-57.

–      قنبری، شهلا و رمضانخانی، علی(1386) نقش رسانه‌ها در ترویج رفتارهای مخاطره آمیز، پژوهش های ارتباطی، سال چهاردهم، شماره 49: 102-87.

–      کاستلز، مانوئل (1390) عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ (ظهور جامعه شبکه ای )، مترجم: احمد علیقلیان و افشین خاکباز ، چاپ هفتم، تهران: انتشارات طرح نو.

–      گیبینز، جان و ریمر فبو (1388) سیاست پست مدرنیته . ترجمه منصور انصاری . تهران :نشر گام نو.

–      عبدی، سیروان (1392)  آسیب شناسی سریال های عامه پسند ماهوارهای در جامعة امروز ایران از دید صاحبنظران، پایان نامة کارشناسی ارشد رشتة علوم ارتباطات، دانشکدة صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

–      ماهر، فرهاد (1383) رفتارهای پرخطر در اوقات فراغت جوانان؛ روندها و الگوها، فصلنامه مطالعات جوانان، دوره ششم: 143-118.

–      مباشری، فرهاد ( 1384) رفتارهای پر خطر در اوقات فراغت جوانان، اولین همایش سراسری رفتارهای پر خطر، زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان.

–      محمدخانی، شهرام (1389) عوامل خطرساز و حفاظت کننده خانوادگی مصرف مواد، نخستین کنگره کشوری پیشگیری از سوء مصرف مواد، تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

–      معمار، ثریا؛ عدلی پور، صمد و خاکسار، فائزه (1391) شبکه‌های  اجتماعی مجازی و بحران هویت (با تاکید بر بحران هویتی ایران ) فصلنامه علمی– پژوهشی مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 1(4): 176- 155.

–      مهرابی، حسینعلی؛ محمودی، فهیمه و مولوی، حسین(1395) پیش بینی گرایش به رفتارهای پر خطر بر اساس باورهای دینی، هیجان خواهی، آلودگی محیط و رسانه‌ها در دانشجویان دختر، دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، سال هفدهم، شماره 2(64): 14-4.

–      مهرابی، حسینعلی؛ کجباف، محمدباقر و مجاهد، عزیزاله (1389) پیش بینی رفتار پرخطر براساس هیجان خواهی و عوامل جمعیت شناختی در دانشجویان دانشگاه اصفهان. مطالعات روانشناختی، 6(2): 166-144.

–      میرزایی، الهه (1386) مواد مخدر: عوامل خطرزا و محافظت کننده، دومین کنگره سراسری رفتارهای پر خطر، زاهدان، دانشگاه سیستان و بلوچستان.

مقاله در مورد پیشگیری از رفتارهای پرخطر

–      منطقی، مرتضی (1386) راهنمای اولیاء در استفادة فرزندان از فن آوریهای ارتباطی جدید: تلفن همراه، چاپ اول، تهران: نشر عابد.

–      ناستی زایی، ناصر(1388) بررسی ارتباط سلامت عمومی با اعتیاد به اینترنت، طبیب شرق، دوره 11، شماره 1: 63-57.

–      یاسمین نژاد پریسا، گل محمدیان، محسن و یوسفی، ناصر (1391) رابطة سلامت عمومی و استفادة مفرط از تلفن همراه در دانشجویان، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، دوره 13، شماره 1(47): 72-60.

–      یوسفی، فرهاد، احمدی، رضا، احمدنژاد، شهرام، شیرمحمدی، الهام و حاتمی، ساناز (1386) بررسی شیوع رفتارهای پر خطر جنسی در دختران 20-12 ساله شهرستان ارومیه، دومین کنگره سراسری رفتارهای پر خطر، زاهدان، دانشگاه سیستان و بلوچستان.

–      Boyd D. (2007) why youth social network sites: The role of networked publics in teenage social life. The John D. and Catherine MacArthur Foundation Series on Digital Media and Learning. 2007, MIT Press. 142-119.

–      Boyer, Ty W. (2006) The development of risk-taking: A multi-perspective review. Developmental review, 26(3), 291-345.

–      Brezina , T. (1996) Adapting to strain: An Examination of Delinqency Coping Responses ,   Criminology 34 , PP. 39 – 60.

–      Buelow . M. T. (2005) The  influence  of  cognithve, personality  and  social  variables: predicting  changes in  Risky Behaviors  over  a Two – Years  Interval. Ohio University : College of Arts  and  Science.

–      Grady, C. Danis, M. Soeken, KL. O’Donnell, P. Taylor, C. Farrar, A. Ulrich, CM. (2008) Does ethics education influence the moral action of practicing nurses and social workers? Am J Bioeth. (4): 4-11.

–      Irvin, C. E. (1993) Adolesent and risk taking :How are they related ?In N. bell and Bell (Eds). Adolesent and risk taking (pp. 7-28). New bury Park, CA: Sage Publication.

–      Masten, A. S. (1991) Resilience and development: contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology, 2(4): 425-444.

–      Papacharissi, Z. (2004) The virtual sphere: The internet az a public sphere, in The information society reader, Edited by Frank Webester. London and New York: Routledge.

–      Pempek T. , Yevdokiya A. Yermolayeva, Sandra L. C. (2009) “College Students’ Social Networking Experiences on Facebook”, Journal of Applied Developmental Psychology,30: 238–227.

–      Praprotnik, T. (2004) “How to Understand Identity in Anonymous, Communication?  ”Available in: www. hsd. hr/revija/pdf/1-2-2004/01-praprotnik. pdf

–      Rensburg,  CJ ,Surujlal. (2013) Gender differences related to the health and lifestyle patterns of university students. journal of Interdisciplinary Health Sciences,18(1):1-8.

–      Rushkoff, D. (2002) Cyberia: Life in the trenches of hyperspace: Clinamen Press Ltd.

–      Stewart, R. , Moamed, S. , Daet, R. (2002) Strategic implementation of IT/IS projects in construction: A case study. Automation in Construction, 11: 681–694.

–      Wakefield, M. , Flay, B. (2003) Appraisal of anti–smoking advertising by youth at risk for regular smoking: a comparative study in the United States. Australia and Britain American. Journal of Public Health, 12(2): 180-199.

–      Zukerman, M. (2007) Sensation seeking and risky behavior Washington. American Psychological Association.

 

 

%PDF-1.3
%
2 0 obj
>
endobj

9 0 obj
[
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 500 500
244 163 500 500 500 437 500 500 281 281 510 375 204 375 163 207
469 469 469 469 469 469 434 469 469 469 163 500 500 375 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 313 500 313 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 479 500 479 500 500
500 677 500 500 500 500 500 500 500 500 500 250 500 518 316 500
793 240 240 317 317 500 500 500 792 500 500 250 500 18 18 500
500 204 500 500 500 500 500 500 500 500 500 417 500 500 500 500
500 500 500 500 500 500 500 198 500 500 204 417 500 500 500 342
500 310 247 208 322 208 647 147 677 313 677 677 518 518 518 382
382 316 316 867 867 920 920 375 649 649 449 449 302 673 565 792
500 538 500 400 546 313 322 500 500 500 500 500 647 647 500 500
0 0 0 0 500 0 0 462 0 500 0 500 500 18 18 500
]
endobj

12 0 obj
[
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 500 500
195 193 500 500 500 413 500 500 285 285 476 420 250 420 192 264
413 413 413 413 413 413 413 413 413 413 192 500 500 420 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 241 500 241 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 479 500 479 500 500
500 770 500 500 500 500 500 500 500 500 500 250 500 591 372 500
980 240 240 317 317 500 500 500 978 500 500 250 500 16 16 500
500 250 500 500 500 500 500 500 500 500 500 254 500 500 500 500
500 500 500 500 500 500 500 198 500 500 250 255 500 500 500 375
500 347 368 229 386 239 638 167 770 295 770 770 591 591 591 370
370 372 372 841 844 998 998 462 647 647 478 478 229 829 574 978
500 488 500 367 479 295 386 500 500 500 500 500 638 638 500 500
0 0 0 0 500 0 0 413 0 500 0 500 500 16 16 500
]
endobj

16 0 obj
[
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 500 500
195 312 500 500 500 666 500 500 398 396 783 724 308 724 308 497
447 418 539 653 619 590 592 623 620 490 308 500 500 640 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 295 500 295 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 479 500 479 500 500
500 741 500 500 500 500 500 500 500 500 500 250 500 628 437 500
898 240 240 317 317 500 500 500 892 500 500 250 500 16 16 500
500 308 500 500 500 500 500 500 500 500 500 417 500 500 500 500
500 500 500 500 500 500 500 198 500 500 308 417 500 500 500 401
500 387 472 240 431 239 728 259 741 430 741 741 628 628 628 472
472 437 437 977 977 1048 1048 462 758 758 642 637 612 757 632 892
500 612 500 507 646 430 431 500 500 500 500 500 728 728 500 500
0 0 0 0 500 0 0 640 0 500 0 500 500 16 16 500
]
endobj

20 0 obj
[
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 500 500
227 235 500 500 500 493 500 500 303 303 563 489 237 489 231 277
479 479 479 479 479 479 479 479 479 483 231 500 500 489 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 208 500 208 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 479 500 479 500 500
500 853 500 500 500 500 500 500 500 500 500 250 500 720 423 500
1149 240 240 317 317 500 500 500 1148 500 500 250 500 17 17 500
500 237 500 500 500 500 500 500 500 500 500 417 500 500 500 500
500 500 500 500 500 500 500 198 500 500 237 417 500 500 500 340
500 426 416 238 429 260 817 238 853 439 853 853 720 720 720 485
485 423 423 1016 1016 1128 1128 462 794 794 685 685 371 840 696 1148
500 744 500 514 686 439 429 500 500 500 500 500 817 817 500 500
0 0 0 0 500 0 0 483 0 500 0 500 500 17 17 500
]
endobj

24 0 obj
[
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 778 778
250 333 408 500 500 833 778 180 333 333 500 564 250 333 250 278
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 278 278 564 564 564 444
921 722 667 667 722 611 556 722 722 333 389 722 611 889 722 722
556 722 667 556 611 722 722 944 722 722 611 333 278 333 469 500
333 444 500 444 500 444 333 500 500 278 278 500 278 778 500 500
500 500 333 389 278 500 500 722 500 500 444 480 200 480 541 778
500 778 333 500 444 1000 500 500 333 1000 556 333 889 778 611 778
778 333 333 444 444 350 500 1000 333 980 389 333 722 778 444 722
250 333 500 500 500 500 200 500 333 760 276 500 564 333 760 500
400 549 300 300 333 576 453 333 333 300 310 500 750 750 750 444
722 722 722 722 722 722 889 667 611 611 611 611 333 333 333 333
722 722 722 722 722 722 722 564 722 722 722 722 722 722 556 500
444 444 444 444 444 444 667 444 444 444 444 444 278 278 278 278
500 500 500 500 500 500 500 549 500 500 500 500 500 500 500 500
]
endobj

27 0 obj
[
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 778 778
250 333 420 500 500 833 778 214 333 333 500 675 250 333 250 278
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 333 333 675 675 675 500
920 611 611 667 722 611 611 722 722 333 444 667 556 833 667 722
611 722 611 500 556 722 611 833 611 556 556 389 278 389 422 500
333 500 500 444 500 444 278 500 500 278 278 444 278 722 500 500
500 500 389 389 278 500 444 667 444 444 389 400 275 400 541 778
500 778 333 500 556 889 500 500 333 1000 500 333 944 778 556 778
778 333 333 556 556 350 500 889 333 980 389 333 667 778 389 556
250 389 500 500 500 500 275 500 333 760 276 500 675 333 760 500
400 549 300 300 333 576 523 250 333 300 310 500 750 750 750 500
611 611 611 611 611 611 889 667 611 611 611 611 333 333 333 333
722 667 722 722 722 722 722 675 722 722 722 722 722 556 611 500
500 500 500 500 500 500 667 444 444 444 444 444 278 278 278 278
500 500 500 500 500 500 500 549 500 500 500 500 500 444 500 444
]
endobj

30 0 obj
[
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 500 500
250 183 500 500 500 431 500 500 303 302 544 443 219 443 190 255
430 430 430 430 430 430 430 430 430 430 181 500 500 441 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 285 500 285 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500
500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 500 479 500 479 500 500
500 780 500 500 500 500 500 500 500 500 500 250 500 579 369 500
770 240 240 317 317 500 500 500 735 500 500 250 500 16 16 500
500 219 500 500 500 500 500 500 500 500 500 278 500 500 500 500
500 500 500 500 500 500 500 198 500 500 220 278 500 500 500 378
500 343 246 206 405 232 641 161 780 285 780 780 579 579 579 349
349 369 369 892 892 1059 1059 438 628 629 455 455 315 778 580 735
500 495 500 365 478 284 403 500 500 500 500 500 641 641 500 500
0 0 0 0 500 0 0 330 0 500 0 500 500 16 16 500
]
endobj

1 0 obj
>
endobj

3 0 obj
>
endobj

33 0 obj
>
stream
xK$ɑׯcBE!DV$AeɈb
ڛ=5`Yf+>{z˗K{/qNċVI]1J]rb1BA
oyy;FY
ga
s_l
ޕouQjDLH}ވJ5Em?͏$y޻Q.aaY|rR^)SQLb~{8X`8WNwL
0J[T%d ?3%@^O’F21%mN^
ᄿAƅ/2(A(Iq^ЂeN

V6`A?E@ut#tTZ*tI=|ߟ^GZT|*$t0LZ})u/^B$BP6TaNV$L՝(a

  مقدمه : امروزه شیوع رفتارهای پر خطر در جوانان به یکی از مهم ترین و گسترده ترین دل نگرانی های جوامع بشری تبدیل شده است برخی از این رفتارها عامل تعداد زیادی مرگ و جراحات در نوجوانان بوده یا اثرات منفی روی جوامع دارد از جمله مصرف مواد مخدر ، مصرف الکل ، سوء مصرف مواد محرک و رفتارهای جنسی پر خطر ( ابتلا به ایدز ) لذا پژوهشگران تحقیقی را با هدف تعیین ارتقاء سطح سلامت دختران جوان با آموزش روش های پیشگیری از رفتارهای پر خطر جنسی در ایدز در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1385 انجام دادند .

  مواد و روش ها : پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که با هدف تأثیر آموزش ( قبل و بعد ) صورت گرفته است . نمونه های این پژوهش 300 دانشجوی دختر واجد شرایط مشغول به تحصیل در دانشکده های پرستاری و مامایی ، بهداشت و پیراپزشکی بود که به روش تصادفی انتخاب شدند . گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام گرفت که قسمت اول مربوط به مشخصات دموگرافیک و قسمت دوم مربوط به رفتارهای پر خطر جنسی در ایدز بود . اعتبار و اعتماد علمی ابزار به روش اعتبار محتوی و اعتماد از طریق آزمون مجدد انجام گرفت . برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید .

  یافته ها : بر اساس یافته های پژوهش ، میانگین آگاهی در ارتباط با نحوه پیشگیری از رفتارهای پر خطر جنسی در ایدز قبل از آموزش برابر با 70/64 و بعد از آموزش برابر با 24/71 و اختلاف میانگین در حدود 53/6 می باشد . جهت بررسی اختلاف میانگین از آزمون آماری تی زوج استفاده گردید که با ( 05/0 > P و 21 = df و 33/10- = t ) می توان گفت که اختلاف معنی دار بوده و آموزش در پیشگیری از رفتارهای پر خطر جنسی نقش دارد .

  بحث و نتیجه گیری : یافته های تحقیق حاضر نشان داد میان کسب آگاهی در مورد بیماری ایدز و رفتارهای پر خطر جنسی ارتباط معنی دار وجود دارد لذا به نظر می رسد که دریافت آگاهی و کسب مهارتهای پیشگیری از رفتارهای پرخطر در مدارس و دانشگاه ها می تواند باعث کاهش رفتارهای جنسی پرخطر گردد و کمک مؤثری در جهت حفظ سلامتی جوانان خواهد بود .


مقاله در مورد پیشگیری از رفتارهای پرخطر

 

 

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-94-fa.html

مقاله در مورد پیشگیری از رفتارهای پرخطر
مقاله در مورد پیشگیری از رفتارهای پرخطر
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *