مضرات خوردن آب انار

خواص و مضرات انار

انار یک نوع میوه درختی است که رنگ پوست آن رنگی بین قرمز ، سیاه یا زرد است. دانه های انار در مواقع قرمز هستند ، البته در برخی مواقع این دانه ها رنگ سفید یا ترکیبی از رنگ قرمز و سفید دارند.

به دلیل اینکه انار در کشورهای محدودی کشت می شود جزو با ارزش ترین و مرغوب ترین میوه های دنیا محسوب می شود. جالب است بدانید که انار در فهرست برترین میوه های دنیا جزو ۱۰ میوه برتر قرار دارد.

در حال حاضر فقط در کشورهای ایران ، افغانستان ، پاکستان ، عراق و ترکیه انار کشت می شود و همین محدودیت باعث شده است که این میوه از ارزش بالایی در سطح دنیا برخوردار شود.

مضرات خوردن آب انار

نکته جالب در مورد انار این است که کشور عزیزمان ایران با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن انار بزرگترین تولید کننده انار در سطح جهان است و به این ترتیب شهر ساوه بزرگترین شهر تولید کننده انار در کل جهان محسوب می شود.

نکته جالب و شاید غیر باور در مورد انار این است که در مرکز تحقیقات کشاورزی استان یزد بیش از ۷۰۰ نوع انار نگه داری می شود و مرغوب ترین انار تولیدی در کشورمان متعلق به دهستان زیر تنگ سیاب است.

نکته مهم دیگر در مورد انار این است که انار سه بار در قران آمده است و در سوره الرحمن از این میوه به عنوان میوه بهشتی برده شده است. مصرف انار به صورت خوراکی می باشد.

عمده مصرف خوراکی انار به صورت میوه است. از دیگر مصارف خوراکی انار می توان به مصرف این میوه به صورت آب انار ، رب انار ، مربای انار و لواشک انار اشاره کرد. از پوست انار هم برای درست کردن برخی رنگ های سنتی استفاده می شود.

انار میوه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این میوه ارزشمند را برایتان جمع اوری کرده ایم. برای شناخت مهم ترین خواص انار در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

خواص انار

اگر پوست خشکی دارید حتما در کنار درمان های مرسوم درمان با انار را هم امتحان کنید. آب انار برای رفع خشکی پوست بسیار موثر است. به دلیل اینکه ساختار مولکولی آب انار به صورت عمیق در پوست نفوذ می کند می تواند به آبرسانی پوست کمک شایانی کند و در نتیجه باعث رفع خشکی پوست شود.

انار به خاطر وجود مواد معدنی فراوان می تواند برخی از نیازهای بدن را فراهم کند ، ضمن اینکه برای رفع تشنگی و کاهش اشتها نیز بسیار موثر است. جالب است بدانید که انار فاقد چربی اشباع شده است.

انار علاوه بر اینکه فاقد کلسترول است حاوی مقادیر مناسبی از فیبر رژیمی است که برای دفع سموم و چربی های اضافی بدن بسیار مفید است و به همین دلیل در رژیم های لاغری می تواند موثر عمل کند.

آب انار علاوه بر اینکه برای پوست های خشک مفید است و باعث آبرسانی به پوست می شود برای پوست های چرب که مستعد جوش و آکنه هستند هم بسیار مفید است. مصرف آب انار می تواند از بروز جوش و آکنه روی پوست های چرب جلوگیری کند.

و علاوه بر این می تواند باعث درمان و رفع جای جوش های روی پوست صورت و آکنه نیز شود. برای تهیه ماسک ضد جوش با انار به اندازه ۱ قاشق غذاخوری روغن هسته انگور و پودر پاپایای سبز را با ۲ قاشق غذاخوری آب انار مخلوط کنید و روی پوست ماساژ دهید. حدود یک ساعت بعد پوست صورت را با آب ولرم بشویید.

مصرف انار می تواند باعث تولید کلاژن و الاستین در پوست صورت شود که باعث شفافیت و زیبایی رنگ پوست می شود. علاوه بر این با مصرف آب انار می توانید چین و چروک های صورت را از بین ببرید و پوست جوان تری داشته باشید.

بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا بیماری های باکتریایی و ویروسی هستند. مصرف آب انار باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و خواص ضد باکتریایی دارد که می تواند برای درمان بیماری هایی همچون آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار مفید عمل کند.

فولیکول های مو یک دستگاه پوستی است که وظیفه تولید موهای جدید را در بدن به عهده دارد. مصرف آب انار باعث تقویت فولیکول های مو می شود و علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از ریزش مو می شود به رویش موهای جدید نیز کمک می کند.

انار یک منبع فوق العاده مناسب از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است که برای رشد و سلامت جنین بسیار مفید و موثر است. آب انار برای رفع کم خونی در زنان باردار مثمر ثمر است و علاوه بر رفع کم خونی باعث بهبود جریان خون نیز می شود.

برای رفع گرفتکی عضلات در دوران بارداری انار مصرف کنید زیرای پتاسیم موجود در انار می تواند از گرفتگی عضلات جلوگیری کند. مصرف انار علاوه بر موارد ذکر شده می تواند از خطر زایمان زودرس و تولد نوزادانی با وزن کم نیز تا حد زیادی جلوگیری کند.

مضرات انار

به دلیل اینکه انار حاوی مقادیر فراوانی از ویتامین های مختلف ، عناصر معدنی مانند آهن است دیر هضم می شود. هضم کند انار برای کسانی که معده های حساس و ضعیف دارد می تواند مشکلاتی ایجاد کند. بهتر است این افراد قبل از مصرف انار با پزشک یا مشاور تغذیه مشورت کنند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.

انار میوه ای محبوب بوده و آب انار حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به سایر آب میوه ها و همچنین چای سبز است. این آنتی اکسیدان ها شامل مواد مغذی گیاهی مانند پلی فنول، تانن و آنتوسیانین می باشد. بنابراین به دلیل میزان ترکیبات فنولی موجود در این نوشیدنی، مصرف روزانه آب انار برای تقویت عملکرد آنتی اکسیدان ها قوی تر از سایر آب میوه ها است.

مصرف روزانه آب انار باعث تندرستی می شود. اما ممکن است با برخی داروهای مرتبط با درمان افزایش کلسترول و افزایش فشار خون تداخل ایجاد کند. براساس مقاله منتشر شده در مجله امریکایی قلب و عروق، در صورتیکه از داروی رزوواستاتین ( داروی پایین آورنده کلسترول بالا) استفاده می کنید؛ مصرف آب انار ممکن است خطر رابدومیولیز را افزایش دهد. رابدومیولیز آسیب و تخریب عضلات اسکلتی است که محتویات سلول های عضلانی اسکلتی تخریب شده وارد خون می‌شود. در صورت تخریب سریع این سلولها، میوگلوبین آزاد شده در خون اثرات سمی بر کلیه دارد و حتی می‌تواند موجب نارسایی کلیوی شود. بنابراین در صورت تمایل به مصرف روزانه آب انار حتما با پزشک مشورت کنید.

براساس وزارت کشاورزی امریکا یک فنجان آب انار حاوی میزان بالایی قند است به طوریکه یک فنجان آب انار ۱۳۴ کالری و ۳۱.۵ گرم از کل قندها را شامل می شود که تقریبا حاوی ۵۰ درصد گلوکز و ۵۰ درصد فروکتوز است و این درحالیست که مصرف بالای قند باعث افزایش قندخون می شود.

آنتی اکسیدان های موجود در آب انار به ویژه پلی فنول ها، منجر به کاهش یا توقف ساخت کلسترول در رگ ها می شود. آنتی اکسیدان با کاهش لیپوپروتئین با چگالی پایین (کلسترول LDL یا بد) حافظ سلامت قلب است. همچنین براساس مجله ویتامین وتحقیقات تغذیه، مصرف آب انار باعث کاهش کلسترول LDL یا نوع بد و افزایش کلسترول HDL یا نوع خوب شده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ که سطح بالایی از چربی و کلسترول دارند کاهش می دهد.

ترجمه شده از وب سایت: www.livestrong.com

مضرات خوردن آب انار

 

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را

خربزه ها جزء خانواده کدویی می باشند  که شامل کدو مسما ، خیار ، کدو تنبل و کدو قلیانی و []

در این راهنما چگونگی مصرف انواع مختلف پروتئین را بیان می‌کنیم تا از سلامتی خود اطمینان پیدا کنید. میزان پروتئین لازم برای بدن شما چقدر است؟ و از چه راهی آن را کسب کنید

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین برای متابولیسم چربی ها، اسیدهای آمینه و کربوهیدرات ها ضروری بوده و برای ساخت اسیدفولیک و []

میوه انار دانه­ ای یاقوتی و آبدار دارد و طعم تازه آن مخلوطی از طعم ­های ترش و شیرین است. []

مصرف سبزیجات خام یا افزایش مقدار آن در رژیم غذایی می ­تواند به تلاش شما برای کنترل وزن کمک شایانی []

چرب، سیر کننده، حاوی مواد مغذی و بسیار چند منظوره؛ مواد غذایی کمی وجود دارد که به اندازه آووکادو شما []


وارد کردن موارد ستاره دار الزامی است



 

از نظر طب قدیم ایران میوه انار سرد، تر و قابض است. آب انار سرد و تر است. پوست انار نیز سرد و خشک و بسیار قابض است.

آب انار خون ساز است و خون را تصفیه می‌کند و برای سالمندان بهترین دارو برای تقویت کلیه است. رنگ صورت را شاداب می‌کند و شادی بخش و مفرح است. صدا را باز کرده و گرفتگی صدا را برطرف می‌کند. برای افزایش وزن مصرف انار مفید است و آب انار مقوی قلب و معده است.

مضرات خوردن آب انار

متخصصان انگلیسی در یک بررسی جدید دریافته‌اند که نوشیدن روزانه آب انار می‌تواند با پایین آوردن فشار خون و کاهش میزان هورمون استرس، تنش‌ها و استرس‌های کارمندان را در محل کار کمتر کند.

متخصصان دانشگاه کوئین مارگات در ادینبورگ با انجام آزمایشاتی، تأثیر فیزیولوژیکی مصرف روزانه نیم لیتر آب انار را طی یک دوره دو هفته‌ای مورد ارزیابی قرار دادند.

آن‌ها دریافتند تمام 6 نفری که داوطلبانه در این آزمایش شرکت کرده بودند و در محیط‌های کاری مختلف مشغول به کار بودند، پس از نوشیدن این آب میوه اشتیاق بیشتری پیدا کردند و کمتر دچار استرس و آشفتگی می‌شدند.

به گزارش روزه تلگراف، مطالعات بسیاری تاکنون نشان داده است که آب انار مزایای بسیاری برای سلامتی دارد و انجام مطالعات برای شناسایی خواص مفید این میوه ضروری است.

به نقل از مد نیوز ری‌پورت، این بار متخصصان تغذیه تاکید کرده‌اند که آب انار همچنین می‌تواند چربی‌های اطراف معده و شکم را در زنان و مردان چاق کاهش دهد.

این متخصصان در یک آزمایش یک ماهه ثابت کردند، میزان تشکیل سلول‌های چربی در اطراف شکم در افرادی که آب انار مصرف می‌کنند، کاهش می‌یابد.

کسانی که آب انار می‌نوشند، فشار خونشان نیز پایین می‌آید و بنابراین خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی و بیماری کلیوی در این اشخاص نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

پزشکان معتقدند که آب انار می‌تواند مقدار اسید چرب موجود در خون موسوم به اسید چرب «NEFA» را کاهش دهد.

آزمایشات قبلی که روی انسان و حیوانات انجام گرفته، نشان داده است که مقدار زیادی از این اسید چرب، ذخیره چربی را در اطراف شکم افزایش می‌دهد و در نتیجه سبب تشدید احتمال ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع دوم می‌شود.

 

خواص آنتی اکسیدانی انار تأثیر زیادی بر کاهش احتمال ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی دارد. آب انار به خاطر داشتن مقادیر فراوانی فلاوونوئید (نوعی آنتی اکسیدان) تأثیر فوق‌العاده‌ای بر خنثی سازی سرطان ناشی از رادیکال‌های آزاد دارد.

طی نتایج حاصله از تحقیقات روی موش‌ها، این میوه می‌تواند در پیشگیری از سرطان پوست و سینه موثر باشد و نیز طی یافته‌های جدید محققان آمریکائی، مصرف آب انار، روند رشد سلول‌های سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

در یک مطالعه زمانی که مصرف آب انار را ارزیابی کردند، مشخص شد: این ماده به دلیل وجود آنتی اکسیدان به مقدار زیاد می‌تواند به عنوان راهی برای مبارزه و جلوگیری از سرطان سینه باشد.


این گروه دریافتند: میوه‌های قرمز دارای آب و دانه به طور طبیعی یک نوع ماده شیمیایی به «اسید الاژیک» تولید می‌کنند که به نظر می‌رسد برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطان در بافت‌های سینه مفید باشد.


در آزمایشگاه محققان روی آنزیم روماتاس که نقش کلیدی در تولید استروژن و توسعه رشد سرطان سینه و اثرات ده‌ها ترکیب موجود در انار که با مبارزه با سرطان سینه مرتبط هستند، مطالعه کردند.

به طور کلی محققان اظهار داشتند: با استفاده از آب میوه‌های قرمز دانه‌دار به خصوص انار می‌توان به مبارزه با رشد سرطان سینه پرداخت.

آب انار سرشار از نوعی ماده آنتی اکسیدان است و همین ماده انار را در صدر میوه‌های دارای آنتی اکسیدان از قبیل زغال اخته، پرتقال و انگور قرار داده است.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای آمریکا معتقدند، میزان آنتی اکسیدان آب انار که به فنولیک موسوم است، از انواع چای سبز و زیتون سیاه نیز به مراتب است. بر اساس پژوهش این محققان آب انار دست کم 2 درصد بیش از دیگر آب میوه‌ها دارای خواص آنتی اکسیدان است.

نوشیدن روزانه یک لیوان آب انار می‌تواند تا بیش از یک سوم، جریان خون به قلب را افزایش دهد.

خواص آنتی اکسیدانی این میوه، از ایجاد کلسترول بد پیشگیری می‌کند و سرخرگ‌ها را تمیز نگه می‌دارد و احتمال حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. 

 

آب انار مزایای بسیار زیادی برای بیماران کلیوی به خصوص بیماران در حال دیالیز به همراه دارد.

 

دکتر فرانک بروسیوس با اشاره به نتایج بررسی متخصصان دانشگاه میشیگان در این باره افزود: آب انار که شامل سطوح آنتی اکسیدان پلی فنول است، قادر به کاهش تخریب سلول‌ها به وسیله ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود. وجود چنین آنتی اکسیدانی در رژیم غذایی بیماران کلیوی می‌تواند به دلیل ایجاد رادیکال‌های آزاد در خون، امکان افزایش گردش خون به وسیله دستگاه دیالیز را فراهم کند.

بر این اساس محققان، 11 بیمار دیالیزی را به طور تصادفی برای مصرف آب انار یا بدون مصرف این نوشیدنی انتخاب و بررسی کردند و نتایج آن نشان داد: آن‌هایی که هفته‌ای 3 بار نصف فنجان آب انار مصرف می‌کردند، نسبت به سایرین دچار کاهش التهابات مولکول و عفونت‌ها در خون خود شدند.

بیماران کلیوی که هر هفته از نوشیدنی‌های ترش استفاده می‌کنند، احتمال عفونت که دومین عامل کشنده بیماران دیالیزی است را کاهش می‌دهند.

تاکنون هیچ نوشیدنی دیگری که چنین خاصیت از بین برندگی عفونت را داشته باشد، مشاهده نشده است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

همشهری آنلاین – شهره فرجی

فارس – مرتضی صفوی

مضرات خوردن آب انار

ایسنا

پزشکان بدون مرز

حتی دانه انار هم مفید است

ناگفته های انار

خواص رُب انار

12 فایده انار

تاثیر آب انار در رفع مواد سمی بدن

 

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *