مصرف قرص پروژسترون برای پریود شدن

خواص دارویی و گیاهی

مصرف قرص پروژسترون برای پریود شدن
مصرف قرص پروژسترون برای پریود شدن



       

قاعدگی در سلامت زنان تاثیر بسیار ویژه ای دارد. به طوری که اگر منظم نباشد می تواند سلامتی تمام ارگان ها را به خطر بیاندازد. در این مطلب برای شما از قرصی صحبت کردیم که می تواند به نظم دوران قاعدگی یا پریود زنان کمک کند.

قرص مدروکسی پروژسترون، نوعی استروژن سنتتیک است. پروژسترون یکی از هورمون هایی است که سیکل قاعدگی و تخمک گذاری را کنترل می کند و ماهانه یک تخمک را از تخمدانها آزاد میکند. پروژسترون همچنین به آماده سازی دیواره رحم برای بارداری کمک کرده و در هر ماه بعد از اینکه بارداری اتفاق نمی افتد دیواره رحم فرو میریزد و شما پریود میشوید.مصرف قرص پروژسترون برای پریود شدن

مدروکسی پروژسترون استات یک نوع هورمون زنانه ( پروژسترون ) است و در زنانی که باردار نیستند و به دوره منوپوز نرفته اند استفاده می شود از این دارو برای درمان خونریزی غیر طبیعی رحم و برای باز گرداندن دوره قاعدگی طبیعی در زنانی که برای چند ماه آمنوره شده اند استفاده می شود. مدروکسی پروژسترون استات برای کاهش علائم گرگرفتگی در یائسگی به عنوان ترکیب جایگزین استروژن استفاده می شود. برای درمان آمنوره و خونریزی غیر طبیعی رحم این دارو را معمولاً یکبار در روز برای مدت 5 -10 روز در طول نیمه دوم چرخه قاعدگی استفاده می شود معمولا خونریزی بعد از 3 – 7 روز توقف قرص مدروکسی پروژسترون شروع می شود. برای دستور مقدارمصرف دارو از پزشک زنان کمک بگیرید.

رایج ترین قرص برای درمان اختلالات مختلف مربوط به سیکل قاعدگی است که اغلب بدلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد میشود.این اختلالات شامل  خونریزی غیر طبیعی و نامنظم رحم، آمنوره (قطع شدن پریود)، اندومتریوز و خونریزی شدید و یا زمانی که سلول تخم خارج از رحم در حال رشد است، می باشد.

مدروکسی پروژسترون اغلب برای القا خونریزی و یا پریود شدن در زنانی که بطور منظم پریود نمی شوند استفاده میشود و یا گاهی به مدت کوتاه برای باردار شدن به همراه سایر داروهای تحریک کننده تخمدان مانند کلومیفن تجویز میشود.

داروهای القا کننده آنزیم های کبدی مانند کاربامازپین ، فنوباربیتال ،فنی توئین و ریفامپین ممکن است باعث کاهش اثر مدروکسی پروژسترون (از جمله کاهش اثر ضد بارداری)شوند.افزایش و کاهش اثر وارفارین در مصرف همزمان با مدروکسی پروژسترون گزارش شده است.

بیمارانی که داروی مدروکسی پروژسترون را برای درمان اختلالات قاعدگی مصرف می کنند توجه نمایند که 3 تا 7 روز بعد از قطع دارو، خونریزی خواهند داشت.

توصیه می شود در صوت بروز اختلال بینایی، میگرن، ضعف ناگهانی، عدم هماهنگی، اشکال در تکلم، سردرد، درد ساق پا، کوتاهی تنفس، درد قفسه سینه، تغییر در الگوی خونریزی واژینال، زردی پوست، تورم در اندام ها، راش و افسردگی به پزشک مراجعه نمائید.

احتمالا بعد از مصرف دارو دچار خونریزی از لثه خواهید شد و توصیه می شود بهداشت دهان و دندان رعایت گردد.

در صورت قطع قاعدگی یا شک به بارداری به پزشک اطلاع دهید. برای کاهش احتمال بروز آسیب های جنینی تا 3 ماه بعد از قطع درمان برای باردار شدن اقدام نکنید.

بیماران تحت درمان با این دارو در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب ممکن است لکه های قهوه ای رنگی به نام ملاسما روی پوست صورتشان ایجاد گردد به این دلیل توصیه می شود هنگام خروج از منزل از قرار گرفتن در معرض نور خودداری نمائید و از عینک های آفتابی یا لباس های محافط استفاده نمائید.

آزمایشات پیگیر فیزیکی مانند کنترل فشار خون، بررسی پستان، شکم، لگن و انجام پاپ اسمیر بسیار اهمیت دارد و توصیه می گردد.

اندازه گیری فشار خون در فواصل منظم حین درمان ضروری است.

در موارد ابتلا به دیابت ملیتوس،آسم،صرع،میگرن،پورفیری،لوپوس اریتماتوز سیستمیک،همانژیوم کبدی با احتیاط فراوان مصرف گردد.

دارو را همراه غذا مصرف نمایید.

امتياز 4 از 5 بر اساس نظر50 نفر

| 1396/09/12 | مدروکسی پروژسترون سلامت زنان اختلالات قاعدگی قاعدگی دارو زنان

الو دکتر یک سایت جامع برای ارائه جدیدترین مطالب و اطلاعات پزشکی است. الو دکتر همچنین بانک کامل اطلاعات تمام بیماری ها، علائم و نشانه ها و علل و عوامل خطرساز آن ها را به همراه راه های ساده پیشگیری و نیز عوارض و درمان بیماری ها در اختیار شما قرار می دهد. سایت الو دکتر جایگزین پزشک نیست و تنها برای بالا بردن فرهنگ سلامت و اطلاعات عمومی در خدمت شماست.

هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883 – 09128333237

کلیه حقوق این سایت متعلق به الو دکتر بوده و استفاده از مطالب آن فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

مدروکسی پروژسترون هورمونی زنانه است که به تنظیم تخمک گذاری (انتشار تخمک از تخمدان) و دوره های پریودی کمک می کند. مدروکسی پروژسترون برای درمان شرایطی مانند پریودی های غیرواقعی یا غیرمعمول یا خونریزی غیر طبیعی رحم استفاده می شود. مدروکسی پروژسترون همچنین برای کاهش خطر ابتلا به هیپرپلازی اندومتر (مشکلی که ممکن است به سرطان رحم منجر شود) در هنگام مصرف استروژن نیز مورد استفاده قرار گیرد.
مدروکسی پروژسترون برای جلوگیری از رشد بیش از حد در پوشش رحم در زنان یائسه که مصرف هورمون استروژن را جایگزین می کنند استفاده می شود.

اگر حامله هستید یا بیماری کبدی دارید، سرطان مرتبط با هورمون مانند سرطان سینه یا رحم دارید، سابقه سکته مغزی یا لخته شدن خون دارید یا خونریزی واژینال غیرطبیعی دارید، نباید از داروهای مدروکسی پروژسترون استفاده کنید.

مدروکسی پروژسترون نباید برای جلوگیری از بیماری های قلبی، سکته مغزی، و یا بیماری زوال عقل استفاده شود. این دارو احتمالا خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. استفاده طولانی مدت از داروهای مدروکسی پروژسترون ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان، حمله قلبی، سکته مغزی یا لخته شدن خون را افزایش دهد. 

قرص مدروکسی پروژسترون می تواند نقایص مادرزادی ایجاد کند. در صورت بارداری از این دارو استفاده نکنید. اگر در طول درمان باردار شدید، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. اگر نسبت به مدروکسی پروژسترون حساسیت دارید یا یکی از مشکلات زیر را دارید نباید از این دارو استفاده کنید:

برای اطمینان از اینکه مدروکسی پروژسترون برای شما مناسب است، در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود بگویید:مصرف قرص پروژسترون برای پریود شدن

– مدروکسی پروژسترون ممکن است خطر ابتلا به  هایی که می تواند منجر به سرطان رحم شود را افزایش دهد. برای کمک به کاهش این خطر، پزشک پروژستین را برای مصرف همراه با داروی هورمون پروژسترون تجویز می کند. هر گونه خونریزی غیرطبیعی واژن را بلافاصله به پزشک گزارش دهید. مدروکسی پروژسترون می تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به نوزاد شیرخوار منتقل شود. در صورتی که شیردهی می کنید، به پزشک خود بگویید.

– قرص مدروکسی پروژسترون از بیماری قلبی، سرطان پستان یا زوال عقل جلوگیری نخواهد کرد و در واقع ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را در زنان بعد از یائسگی افزایش دهد.  قرص مدروکسی پروژسترون همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم یا تخمدان را در برخی از خانم ها افزایش دهد. درمان طولانی مدت با استروژن ها و پروژستین ها (مانند مدروکسی پروژسترون) ممکن است خطر ابتلا به حمله قلبی، لخته شدن خون و یا سکته مغزی را افزایش دهد.

– در مورد خطرات و مزایای استفاده از این دارو خاص با پزشک خود صحبت کنید، به ویژه اگر سیگار  می کشید یا اضافه وزن دارید. پزشک شما باید به صورت منظم (هر 3 تا 6 ماه) پیشرفت شما را بررسی کند تا تعیین کند آیا باید این درمان را ادامه دهید یا خیر.

مدروکسی پروژسترون را دقیقا مطابق با دستور پزشک خود مصرف کنید. برچسب دارو را مطالعه کنید. این دارو را در مقادیر بزرگتر یا کوچکتر و یا طولانی تر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید. مدروکسی پروژسترون معمولا چند روز پشت سرهم در هر ماه مصرف می شود. ممکن است لازم باشد مصرف دارو را در یک روز خاص از چرخه قاعدگی خود شروع کنید ( اغلب از روز شانزدهم سیکل پریودی به مدت ده شب، شبی دو عدد). طبق دستورالعمل های پزشک عمل کنید.

در هنگام مصرف این دارو به صورت منظم معاینات فیزیکی انجام دهید و توده های سینه (روش معاینه سینه زنان ) را بررسی کنید. این دارو می تواند منجر به نتایج غیر معمول با آزمایش های پزشکی خاص شود. به پزشک معالج خود در خصوص مصرف داروهای مدروکسی پروژسترون بگویید. این دارو را در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری کنید.

به محضی که به یاد آوردید دارو را مصرف کنید. اگر زمان قرص بعدی رسیده است قرص فراموش شده را مصرف نکنید. دو قرص را به صورت همزمان مصرف نکنید.

هنگام مصرف این دارو از سیگار کشیدن اجتناب کنید. سیگار کشیدن به میزان زیادی خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد. این دارو می تواند به مایعات بدن منتقل شود (از جمله ادرار، مدفوع، استفراغ). در حین تمیز کردن مایعات بدن بیمار، سطل زباله آلوده یا لباس های بیماری دستکش لاستیکی بپوشید. قبل و بعد از این کار دست ها را بشویید. 

این قرص زمانی که پریود نامنظم است تجویز میشود و اغلب دو تا سه دوره تنظیم تجویز میشه، در زمان مصرف میشه برای بارداری اقدام کرد و از روز شانزدهم سیکل پریودی باید مصرف شود. 

در صورت وجود هر گونه نشانه از واکنش های آلرژیک به قرص های مدروکسی پروژسترون، به اورژانس مراجعه کنید. علائم واکنش آلرژیک عبارتند از تنفس دشوار، تورم صورت، لبها، زبان یا گلو. در صورت وجود مشکلات زیر با پزشک تماس بگیرید:

عوارض جانبی قرص مدروکسی پروژسترون معمول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است عوارض جانبی دیگر نیز وجود داشته باشد. در مورد عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید.

104 میلیگرم در هر سه ماه. دوز اول فقط در 5 روز اول دوره قاعدگی طبیعی، در عرض 5 روز پس از زایمان در صورتی که شیردهی انجام نمی شود، یا در 6 هفته بعد از زایمان در صورتی که شیردهی انجام می شود، باید داده شود. 

5 تا 10 میلی گرم به صورت خوراکی یک بار در روز به عنوان یک مکمل برای درمان جایگزین استروژن، از روز اول یا روز 16 هر دوره شروع می شود و برای 12 تا 14 روز متوالی در هر ماه ادامه می یابد.

یا

2.5 میلی گرم خوراکی یک بار در روز به طور مداوم در طول درمان جایگزین استروژن.

150 میلیگرم عضلانی یا 104 میلی گرم در هر 3 ماه. دوز اول فقط در 5 روز اول دوره قاعدگی طبیعی، در عرض 5 روز پس از زایمان در صورتی که شیردهی انجام نمی شود، یا در 6 هفته بعد از زایمان در صورتی که شیردهی انجام می شود، باید داده شود. 

5 تا 10 میلی گرم به صورت خوراکی یک بار در روز، از روز 16 شروع می شود و برای 10 روز ادامه می یابد یا از روز 21 شروع می شود و 5 روز ادامه می یابد. خونریزی معمولا 3 تا 7 روز پس از آخرین دوز اتفاق می افتد.

5 تا 10 میلی گرم به صورت خوراکی یک بار در روز از هر زمان و از 5 تا 10 روز ادامه دارد. خونریزی معمولا 3 تا 7 روز پس از آخرین دوز اتفاق می افتد.

400 تا 1000 میلی گرم IM یکبار در هفته. ممکن است یک بار در ماه به میزان 400 میلی گرم IM کاهش یابد. اگر پیشرفت مشاهده شود، معمولا در عرض چند هفته تا چند ماه، فرکانس تزریق کاهش می یابد.

400 تا 1000 میلی گرم IM یکبار در هفته. ممکن است یک بار در ماه به میزان 400 میلی گرم IM کاهش یابد. اگر پیشرفت مشاهده شود، معمولا در عرض چند هفته تا چند ماه، فرکانس تزریق کاهش می یابد.

حتما بخوانید: چند روز بعد از آمپول پروژسترون پریود میشم

> 13 سال: کودکان

5 تا 10 میلی گرم به صورت خوراکی یک بار در روز، از روز 16 شروع می شود و برای 10 روز ادامه می یابد یا از روز 21 شروع می شود و 5 روز ادامه می یابد. خونریزی معمولا 3 تا 7 روز پس از آخرین دوز اتفاق می افتد.

> 13 سال:

5 تا 10 میلی گرم به صورت خوراکی یک بار در روز از هر زمان و از 5 تا 10 روز ادامه دارد. خونریزی معمولا 3 تا 7 روز پس از آخرین دوز اتفاق می افتد.

سایر داروها ممکن است با داروهای مدروکسی پروژسترون تداخل داشته باشند، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها، و محصولات گیاهی.  تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروها یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این سند شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را به پزشک و داروساز خود بگویید. شروع دارو، تغییر دوز و متوقف کردن دارو باید با دستور پزشک انجام شود.

بعضی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: aminoglutethimide، داروهایی که بر آنزیم های کبدی اثر می گذارند که داروهای مدروکسی پروژسترون (مانند ریفامپین، سنتور جاناتان، ضد قارچ های آئول از جمله ایتراکونازول، داروهای ضد تشنج، از جمله کاربامازپین / فنوباربیتال / فنیتوین) را از بدن شما پاک می کنند.

این دارو می تواند نتایج آزمایشات آزمایشگاهی خاصی را تحت تاثیر قرار دهد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و تمام پزشکان شما می دانند که شما از این دارو استفاده می کنید.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: www.drugs.com

“),t.close()},t.write(‘

من ضخامت اندومترم پایین بوده دکتر به من استروژن دادن تا روز 21 و مدروکسی پروژسترون تا روز 25 بعد از شروع پریود من این ماه دوره دومه که خوردم. … ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بیشتر بدانید …)

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

می پسندم

مصرف قرص پروژسترون برای پریود شدن

4

سایر خبرها

های جلوگیری از بارداری در کنار کاهش وزن، درمان خط اول برای کنترل بی نظمی قاعدگی و پرمویی برای مبتلایان بهPCO است و مادران نباید نگران دریافت قرص های جلوگیری در دختران خود باشند زیرا ریزش حداقل هر 3 ماه یکبار سطح اندومتر برای پیشگیری از سرطان اندومتر ضروری است. وی ادامه داد:البته در صورت عدم تحمل یا منع مصرف قرص های ترکیبی، درمان خط دوم و سوم استفاده از ترکیبات پروژسترون و همچنین متفورمین …

قاعدگی (پریود) در هر دختری و پس از رسیدن به سن بلوغ رخ می دهد و از نظر پزشکی یک فرد سالم هر ماه (هر 28 روز یکبار) به مدت 5 الی 7 روز خونریزی دارد. مقدار خونریزی و طول مدت آن با توجه به ژنتیک، شرایط بدنی فرد و شرایط روحی آن شخص در طول ماه های مختلف ممکن است کمی تغییر کند. به طور کلی تغییر در میزان ترشح دو نوع هورمون استروژن و پروژسترون عامل اصلی بروز عادت ماهانه به شمار می آید. سلامت قاعدگی برای …

سوال مخاطب نی نی بان: من به خاطر پلی کیستیک که دارم متفورمین مصرف می کنم. چند ماه بعد از هر وعده غذایی نصف قرص می خوردم. بعد دکتر بهم گفتم صبح ها قرص کامل بخورم و بعد از دو هفته بعد از وعده ناهار یا شام که دقیق یادم نیست یه قرص کامل بخور. کسی می دونه بعد از ناهار هست یا شام؟ پاسخ دکتر زینب توکل، دکترای تخصصی سلامت باروری: دوست عزیز مصرف روزانه قرص مهم است و این که در چه زمانی از شبانه روز باشد اهمیت خاصی ندارد. …

؟درضمن اگه این لکه بینیم اگر تا چند روز ادامه داشته باشه چی؟اخه دکترم برام قرص ضدبارداری تجویز کرده باید بخورم از روز پنجم پریودم..الان چیکارکنم.تورو خدا جواب سوالمو بدید. پاسخ دکتر نوشین نظری، متخصص زنان و زایمان: دوست عزیز شما نسبت به بدن خود بسیار عجول هستید. مصرف رازیانه کاملا در این شرایط ممنوع است. پس از تزریق مذکور تا 15 روز زمان دارید و این لکه بینی ها کاملا طبیعی است. هر وقت پریود کامل شدید از شب پنجم مصرف داروی تجویز شده را آغاز کنید. …

بیمار خانم بیست و سه ساله که اذعان داره روز نهم دوره اینترکورس داشته ب این امید ک شب قبل شروع دوره قرص یاز رو داشته(بیمار چهار دوره مصرف یاسمین داشته از روز س الی پنج شروع میکرده و این ماه قصد شروع پیشگیری با روش کاندوم داشته ولی روز هشتم تصمیم ب مصرف یاز میگیره و فردای روز اینترکورس داشته.دوازده ساعت بعد چهار قرص یاز و دوازده ساعت بعد مجددا چهار قرص مصرف کرده.روز بعد بدلیل شک ب نداشتن جزئ …

خونریزی بعد از دوران یائسگی علل شایع منوراژی 1) عدم تعادل هورمون در یک سیکل طبیعی و نرمال قاعدگی، تعادل میان هورمون های استروژن و پروژسترون باعث تنظیم ساخته شدن جداره ی داخلی رحم (آندومتر) می شود. این دیواره (آندومتر) طی چرخه ی قاعدگی از بین رفته و با خونریزی دوره قاعدگی خارج می شود. چنانچه تعادل بین هورمون ها مختل شود، آندومتر به مقدار زیاد ساخته شده و فرد در قاعدگی …

. Jasbir Singh از مرکز پزشکی Baylor در تگزاس می گوید ” در اوایل بارداری، در بدن هورمون استروژن و پروژسترون زیادی تولید می شود که باعث رشد غدد موجود در سینه ها می شوند. این نوسانات هورمونی باعث تجمع مایعات در سینه و درنتیجه سنگین شدن، درد و حساس شدن بیشتر آن ها از حالت نرمال می شود. ” برای تسکین این حالت، می توانید از لباس زیر های مخصوص استفاده کنید. نشانه ی دوم – خونریزی …

سوال مخاطب نی نی بان: من 18 سالمه .یک سال و نیمه که ازدواج کردم 3ماهه عروسی کردم من از مجردی تنبلی تخمدان داشتم و هر 45 روز پریود می شدم دکتر قرص دوفاستون و یه امپولی رو برام نوشت وقتی اون امپول و زدم 3 روز بعدش پریود شدم من حدود.4.5ماه قرصو می خوردم و پریودم تنظیم شد و هر 25 روز پریود می شم این ماه من و شوهرم برای بارداری اقدام کردیم و منم فکر کردم که نباید این قرص و بخورم برای همین نخوردم …

…> – در طول 8 روز پس از 1 قرص، میزان استروژن را کاهش می دهد – تخمک های سالم را ارتقاء می دهد. – سطوح آزاد تستوسترون (تستوسترون چیست؟) بالا را اصلاح می کند. میواینوزیتول یک عنصر کلیدی در مایع فولیکولی تخمک سالم است. بیماران مبتلا به PCOS یا بیماران مسن اغلب فاقد میواینوزیتول هستند و بنابراین تخمک های با کیفیت پایین را تولید می کنند و در نتیجه احتمال ابتلا به بارداری را …

سوال مخاطب نی نی بان: بدلیل مصرف 3 تا قرص اورژانسی 75صدمی اووسیز در یک ماه و نیم پیش؛ الان بعد از چند روز تاخیر فقط کمی لکه بینی دارم. برای مراجعه به پزشک جهت تنظیم قاعدگی، آزمایش هورمونیِ کامل کافیه یا باید سونوگرافی هم داشته باشم؟ برای این مورد سونوگرافی معمولی لگن کفایت می کنه یا باید واژینال باشه؟ پاسخ دکتر زینب توکل، دکترای تخصصی سلامت باروری: همراه گرامی چنانچه شما بعد …

سوال مخاطب نی نی بان: من پلی کیستیکم و دیروز روز 14 سیکلم که سونوگرافی دادم گفت تخمکت آزاد شده و ضخامت اندومترم 7.5 بود. ماههای قبل از روز 15 سیکلم تا 10 روز ، روزی 1 عدد دوفاستون مصرف میکردم. امروز که روز 15 ام هست دوفاستون و مصرف بکنم؟از اونجایی که ضخامت اندومترم 7.5 بود و لب مرزه واسه بارداری نمی خوام کمتر بشه. بعضی جاها میگن دوفاستون ضخامتو کم میکنه و بعضی جاها میگن زیاد میکنه . می خواستم …

“),t.close()},t.write(‘

احتمالا کلمه ی پروژسترون به گوش بسیاری از زنان آشناست. در سیکل قاعدگی بانوان هورمونهای مختلفی از جمله پروژسترون دخالت دارند که پس از تحقیقات مختلف معلوم شد پروژسترون کنترل کننده سیکل قاعدگی و عامل آزاد شدن تخمک از تخمدان ها در تاریخ معینی از ماه به حساب می آید. از آن جاییکه بسیاری از بانوان به دلایل طبیعی و هورمونی قادر به تولید حد نرمالی از این هورمون نیستند لذا محققان بعد از تحقیقات بسیار به تولید داروهایی نظیر مدروکسی پروژسترون که همان کار هورمون طبیعی را در بدن انجام می دهد, دست یافتند.

 

مشخصات مدروکسی پروژسترون

داروی مدروکسی پروژسترون (Medroxyprogesterone) که با نام های دیگری مثل Fariutal, Depo-provera, Adgyn-medro نیز در داروخانه ها موجود و در طبقه بندی دارویی هورمون های جنسی زنان جای می گیرد امروزه به دلایل نا معلومی بسیار پر کاربرد شده است! بنا بر گفته ی پزشکان گرچه این دارو باعث وابستگی در فرد نمی شود ولی استفاده بیش از حد از مدروکسی پروژسترون خطرناک و پر ضرر اعلام شده است و به همین دلیل اگر قصد خرید این دارو را دارید حتما باید نسخه پزشک معالجتان را به داروخانه تحویل و سپس دارو را دریافت کنید.مصرف قرص پروژسترون برای پریود شدن

این دارو شبیه به هورمون طبیعی (پروژسترون) برای درمان بیماری های قاعدگی زنان و درمان رشد غیر طبیعی رحم (زهدان) بسیار پر کاربرد بوده و علاوه بر این ممکن است در درمان برخی سرطان ها، از جمله سرطان پستان، سرطان – رحم و سرطان پروستات، نیز کاربرد داشته باشد. اگر زنی خونریزی های غیر طبیعی از رحم دارد احتمال اینکه پزشک برای بازگرداندن سیکل طبیعی قاعدگی داروی مدروکسی پروژسترون را برای او تجویز کند نیز بسیار زیاد است.

امروزه یکی از بیشترین کاربردهای مدروکسی پروژسترون بدین صورت است که در زمان یائسگی در برخی موارد و طبق صلاح دید پزشک از مدروکسی پروژسترون برای کاهش حالت هایی مثل گرگرفتگی جایگزین استروژن طبیعی استفاده می شود. فرد مصرف کننده حتما با اشکال مختلف دارو یعنی قرص و تزریقی مخزنی برخورد کرده است اما اینکه کدام یک برای شرایط بدنی فرد مناسب تر است سوالیست که باید از پزشک پرسیده شود.

نحوه ی مصرف مدروکسی پروژسترون

طبق نظر جمعی از متخصصان بهترین زمان مصرف دارو در نوع خوراکی دارو (۱ تا ۳ بار در روز در وقت معینی از دوره قاعدگی) و در نوع تزریقی دارو (هر 3 ماه یک بار) و اندازه دوز مجاز مصرفی دارو در درمان بیماری های قاعدگی زنان (۲/۵ تا ۱۰ میلی گرم در روز) و در درمان سرطانها (۱۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم در روز) اعلام شده است. شایان ذکر است که پزشک معالج شما ممکن است روند مصرفی دیگری را با توجه به شرایط بدنی شما اتخاذ نماید. در زنانی که قصد بارداری دارند داروی مدروکسی پروژسترون قادر به ایجاد یک قاعدگی مصنوعی است بدین صورت که فرد 10 روز از این دارو مصرف خواهد کرد و بعد به مدت 2 تا 10 روز منتظر پریود خود می ماند و این عامل باعث ایجاد عمل تخمک گذاری شده و به بارداری کمک خواهد کرد.

چگونگی تأثیر مدروکسی پروژسترون

اثرات دارو در درمان سرطان ها، ظرف ۱ تا ۲ ماه و اثرات دارو در درمان بیماری های دیگر ظرف ۱ تا ۲ هفته پس از شروع درمان با دارو، ظاهر شده و اثرات نوع خوراکی دارو مدت ۱ تا ۲ روز و اثرات نوع تزریقی آن مدت چند ماه پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن باقی می مانند. جذب مدروکسی پروژسترون به راحتی و از سیستم گوارش بوده و در کبد نیز متابولیزه خواهد شد.در هنگام مصرف مدروکسی پروژسترون حتما این دارو باید در یک محفظه سربسته، در جای خشک و خنک، دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

نکته: مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. زیرا قطع ناگهانی مصرف دارو، ممکن است به عود مجدد علائم بیماری منجر شود اما اگر دچار عوارض شدیدی مانند ظاهر شدن جوش، خارش بدن و اکنه (جوش جوانی)، گشتید مصرف دارو را قطع کرده و سریعا با پزشک مشورت نمایید.

عوارض جانبی مصرف مدروکسی پروژسترون

مدروکسی پروژسترون نیز با وجود اینکه یک هورمون طبیعی به شمار می آید اما دارای عوارض خاص به خود مانند تجمع آب میان بافتی که منجر به تورم پاها و زانوها و همچنین افزایش وزن میشود, است. ضمنا ممکن است عوارضی مانند نرمی پستان، تهوع، خستگی و کوفتگی، افسردگی و قاعدگی های نامنظم در زنان، نیز حادث شوند.

نکات احتیاطی مهم در مصرف مدروکسی پروژسترون

اگر به دردها و امراض زیر مبتلا می باشید، حتما قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.

اگر به بیماری دیابت (افزایش میزان قند خون)، مبتلا می باشید و یا میزان فشار خونتان بالاست.

اگر قبلا دچار حمله قلبی یا لختگی خون شده اید.

اگر به دردهای مزمن کبدی و کلیوی دچار می باشد و یا داروهای دیگری را مصرف میکنید.

مصرف دارو برای زنان حامله مجاز نمی باشد. زیرا ممکن است سبب ایجاد ناهنجاری در رشد نوزاد گردد.

بیمارانی که برای رفع اختلالات قاعدگی از این دارو استفاده می کنند آگاه باشند که ظرف 3 تا 7 روز بعد از قطع دارو پریود خواهند شد.

اندازه گیری مداوم فشار خون در طی درمان با مدروکسی پروژسترون ضروری است.

احتمال اینکه پی از مصرف مدروکسی پروژسترون دچار خونریزی از لثه شوید زیاد است پس بهداشت دهان و دندان فراموش نشود.

ممکن است آبسه استریل در محل تزریق این دارو ایجاد شود.

داروی مدروکسی پروژسترون را همراه با غذا میل کنید.

Progesterone

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.



مطالب پر بازدید

مطالب پیشنهادی

مدروکسی پروژسترون از جمله قرص هایی است که در آن از هورمون های زنانه استفاده شده و اغلب برای درمان مشکلات جنسی و هورمونی بانوان مورد استفاده قرار می گیرد. البته مصرف این قرص برای برخی بانوان لا محدودیت هایی مواجه خواهد بود و حتی عوارض جبران ناپذیری را برای فرد مصزف کننده در پی خواهد داشت. در ادامه با دکتر سلام همراه باشید.مصرف قرص پروژسترون برای پریود شدن

قرص مدروکسی پروژسترون، نوعی استروژن سنتتیک است. پروژسترون یکی از هورمون هایی است که سیکل قاعدگی و تخمک گذاری را کنترل می کند و ماهانه یک تخمک را از تخمدانها آزاد میکند. پروژسترون همچنین به آماده سازی دیواره رحم برای بارداری کمک کرده و در هر ماه بعد از اینکه بارداری اتفاق نمی افتد دیواره رحم فرو میریزد و شما پریود میشوید.

قرص مدروکسی پروژسترون در درمان‌ سرطان‌ پستان‌ در دوران‌يائسگي‌، هيپرپلازي‌ آندومتر و نيز سندرم‌ پلي‌كيستيك‌ تخمدان‌ همین طور در درمان خونريزي هاي‌ نامنظم‌ رحم‌، به‌ عنوان‌ جانشين‌ درماني‌ هورموني‌در زنان‌ يائسه‌ و نيز ارزيابي‌ ميزان‌ توليدآندروژن‌ و استروژن‌ بكار مي‌رود.

(اصلی ترین علت مصرف مدروکسی پروژسترون تنظیم سیکل قاعدگی و بهبود اختلالات دوره های جنسی است. دلایل به هم ریختن دوره های قاعدگی و تخمک گذاری متفاوتند اما اصلی ترین علت بروز این اختلالات بروز عدم تعادل هورمونی است. )

این اختلالات شامل  خونریزی غیر طبیعی و نامنظم رحم، آمنوره (قطع شدن پریود)، اندومتریوز و خونریزی شدید و یا زمانی که سلول تخم خارج از رحم در حال رشد است، می باشد.

(از دیگر موارد استفاده از قرص مدروکسی پروژسترون می توان به تحریک خونریزی و تخریب دیواره رحم اشاره کرد. استفاده از این قرص برای درمان ناباروری در زنان صورت می گیرد که همراه با آن دارو های دیگری نیز برای تحریک بارداری مورد استفاده قرار می گیرد.)

زمانی این قرص در زنانی که قصد باردارشدن د ارند تجویز میشود، معمولا به مدت 10 روز این قرص را مصرف می کنند. بعد از آن، باید از 2 تا 10 روز بعد انتظار خونریزی داشته باشید. این روال معمولا برای خانم هایی که قصد باردار شدن دارند در ابتدا یک پریود مصنوعی توسط قرص مدروکسی پروژسترون ایجاد میشود و بعد از آن می تواند داروهای محرک باروری مانند کلومیفن را شروع کرد.کلومیفن در روز سوم، چهارم و یا پنجم سیکل قاعدگی تجویز میشود و به تخمک گذاری کمک میکند.

همچنین این قرص به منظم شدن پریود ها کمک کرده اما با تخمک گذاری ارتباط بهتری دارد. بطور معمول، قرص مدروکسی پروژسترون برای مدت زمان کوتاه و در شرایط خاص تجویز میشود و بطور دائم برای زنان با قصد باردار شدن استفاده نخواهد شد. زیرا مصرف طولانی آن، خود با توقف تخمک گذاری و ضخیم شدن دیواره رحم  شده و لانه گزینی رویان با مشکل انجام خواهد شد

اگرچه این قرص در باردار شدن کمک میکند اما در دوران بارداری توصیه به مصرف آن نمیشود. مدروکسی پروژسترون نوعی پروژسترون است که برای توقف خونریزی پریودی تجویز میشود و وقتی دارو قطع شود، خونریزی برمی گردد. پس این دارو در بارداری استفاده نمیشود در حالیکه شکل های دیگر پروژسترون ممکن است در طول بارداری استفاده شود.

مدروکسی پروژسترون منظم کردن پریود را بر عهده دارد و زن باردار مصرف آن را باید قطع کند.

مقدار دارو و درمان بستگی به موارد استفاده و نظر پزشک دارد.

به‌ منظور جانشین‌ درمانی‌ هورمونی‌ در خانم‌های ‌یائسه‌ 5 – 10 mg/day به‌ مدت‌ 10 – 14 روزدر اول‌ سیكل‌ قاعدگی‌ همراه‌ با تجویز توأم ‌استروژن‌ تجویز می‌شود.

این قرص معمولاً روزانه 10 میلی گرم ار روز 16 سیکل قاعدگی برای 10 روز مضرف می شود شما باید مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید زیرا هدف از درمان برای شما مشخص نیست.

موارد منع مصرف

بارداري، سابقه حساسيت به دارو يا اجزاء فرمولاسيون، اختلالات ترومبو آمبولي قبلي يا فعال ، بيماريهاي عروق مغزي ، سرطان پستان،خونريزي رحمي غير طبيعي، سقط فراموش شده ، اختلال كبدی

عوارض مصرف

اعصاب مركزي: افسردگي
قلبي- عروقي: ادم،‌آمبولي ريوي، ترومبو آمبولي، ترومبو فلبيت
چسم: دوبيني ، خشكي چشم
ادراري-تناسلي: ترشح غير طبيعي،آمنوره،خونريزي ناگهاني، ديسمنوره
كبدي: يرقان كلستاتيك
متابوليك: تغيير وزن
پوست: آكنه ، آلوپسي، سفتي اطراف محل تزريق، هيرسوتيسم
ساير عوارض: حساسيت پستان، بزرگ شدن یا ترشح پستان،درد، خارش، بثورات جلدي،آبسه استريل

تهوع، استفراغ، حساس شدن سینه ها، سردرد

*اما اگر شما احساس کردید که این علائم بارداری است حتما به پزشک اطلاع دهید.*

قرص مدروکسی پروژسترون از جمله دارو های هورمونی است که مصرف آن بدون تجویز پزشک اصلا توصیه نمی شود. بطوز کلی به دلیل اینکه مصرف دارو های هورمونی بر روی ترشح هورمون ها در بدن تاثیر می گذارند عوارضی را برای سلامت شما در پی خواهند داشت. پس لازم است تا مصرف آنها تحت نظر پزشک متخصص صورت پذیرد.

در این باره بیشتر بخوانید: درمان ناباروری با تنظیم عادت ماهیانه

تدوین و گردآوری: حسن جوانبخت

هرگونه استفاده با درج نام دکتر سلام مجاز است

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883 – 09128333237

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

مدروکسی پروژسترون از جمله قرص هایی است که در آن از هورمون های زنانه استفاده شده و اغلب برای درمان مشکلات جنسی و هورمونی بانوان مورد استفاده قرار می گیرد. البته مصرف این قرص برای برخی بانوان با محدودیت هایی مواجه خواهد بود و حتی عوارض جبران ناپذیری را برای فرد مصرف کننده در پی خواهد داشت.

قرص مدروکسی پروژسترون، نوعی استروژن سنتتیک است. پروژسترون یکی از هورمون هایی است که سیکل قاعدگی و تخمک گذاری را کنترل می کند و ماهانه یک تخمک را از تخمدانها آزاد میکند. پروژسترون همچنین به آماده سازی دیواره رحم برای بارداری کمک کرده و در هر ماه بعد از اینکه بارداری اتفاق نمی افتد دیواره رحم فرو میریزد و شما پریود می شوید.

قرص مدروکسی پروژسترون در درمان‌ سرطان‌ پستان‌ در دوران‌یائسگی‌، هیپرپلازی‌ آندومتر و نیز سندرم‌ پلی‌کیستیک‌ تخمدان‌ همین طور در درمان خونریزی های‌ نامنظم‌ رحم‌، به‌ عنوان‌ جانشین‌  هورمونی درمانی‌ در زنان‌ یائسه‌ و نیز ارزیابی‌ میزان‌ تولید آندروژن‌ و استروژن‌ بکار می‌رود.

(اصلی ترین علت مصرف مدروکسی پروژسترون تنظیم سیکل قاعدگی و بهبود اختلالات جنسی است. دلایل به هم ریختن دوره های قاعدگی و تخمک گذاری متفاوتند اما اصلی ترین علت بروز این اختلالات بروز عدم تعادل هورمونی است. )

این اختلالات شامل  خونریزی غیر طبیعی و نامنظم رحم، آمنوره (قطع شدن پریود)، اندومتریوز و خونریزی شدید و یا زمانی که تخمک خارج از رحم در حال رشد است، می باشد.مصرف قرص پروژسترون برای پریود شدن

(از دیگر موارد استفاده از قرص مدروکسی پروژسترون می توان به تحریک خونریزی و تخریب دیواره رحم اشاره کرد. استفاده از این قرص برای درمان ناباروری در زنان صورت می گیرد که همراه با آن دارو های دیگری نیز برای تحریک تخمک گذاری مورد استفاده قرار می گیرد.)

زمانی این قرص در زنانی که قصد باردارشدن د ارند تجویز میشود، معمولا به مدت ۱۰ روز این قرص را مصرف می کنند. بعد از آن، باید از ۲ تا ۱۰ روز بعد انتظار خونریزی داشته باشید. این روال معمولا برای خانم هایی که قصد باردار شدن دارند در ابتدا یک پریود مصنوعی توسط قرص مدروکسی پروژسترون ایجاد میشود و بعد از آن می تواند داروهای محرک باروری مانند کلومیفن را شروع کرد.کلومیفن در روز سوم، چهارم و یا پنجم سیکل قاعدگی تجویز میشود و به تخمک گذاری کمک میکند.

همچنین این قرص به منظم شدن پریود ها کمک کرده اما با تخمک گذاری ارتباط بهتری دارد. بطور معمول، قرص مدروکسی پروژسترون برای مدت زمان کوتاه و در شرایط خاص تجویز میشود و بطور دائم برای زنان با قصد باردار شدن استفاده نخواهد شد. زیرا مصرف طولانی آن، خود با توقف تخمک گذاری و ضخیم شدن دیواره رحم  شده و لانه گزینی رویان با مشکل انجام خواهد شد.

اگرچه این قرص در باردار شدن کمک می کند اما در دوران بارداری توصیه به مصرف آن نمی شود. مدروکسی پروژسترون نوعی پروژسترون است که برای توقف خونریزی پریودی تجویز میشود و وقتی دارو قطع شود، خونریزی برمی گردد. پس این دارو در بارداری استفاده نمیشود در حالیکه شکل های دیگر پروژسترون ممکن است در طول بارداری استفاده شود.

مدروکسی پروژسترون منظم کردن پریود را بر عهده دارد و زن باردار مصرف آن را باید قطع کند.

مدروکسی پروژسترون اغلب برای القا خونریزی و یا پریود شدن در زنانی که بطور منظم پریود نمی شوند استفاده می شود و یا گاهی به مدت کوتاه برای باردار شدن به همراه سایر داروهای تحریک کننده تخمدان مانند کلومیفن تجویز می شود.

داروهای القا کننده آنزیم های کبدی مانند کاربامازپین ، فنوباربیتال، فنی توئین و ریفامپین ممکن است باعث کاهش اثر مدروکسی پروژسترون (از جمله کاهش اثر ضد بارداری)شوند.افزایش و کاهش اثر وارفارین در مصرف همزمان با مدروکسی پروژسترون گزارش شده است.

بیمارانی که داروی مدروکسی پروژسترون را برای درمان اختلالات قاعدگی مصرف می کنند توجه نمایند که ۳ تا ۷ روز بعد از قطع دارو، خونریزی خواهند داشت.

توصیه می شود در صوت بروز اختلال بینایی، میگرن، ضعف ناگهانی، عدم هماهنگی، اشکال در تکلم، سردرد، درد ساق پا، کوتاهی تنفس، درد قفسه سینه، تغییر در الگوی خونریزی واژینال، زردی پوست، تورم در اندام ها، راش و افسردگی به پزشک مراجعه نمائید.

احتمالا بعد از مصرف دارو دچار خونریزی از لثه خواهید شد و توصیه می شود بهداشت دهان و دندان رعایت گردد.

در صورت قطع قاعدگی یا شک به بارداری به پزشک اطلاع دهید. برای کاهش احتمال بروز آسیب های جنینی تا ۳ ماه بعد از قطع درمان برای باردار شدن اقدام نکنید.

بیماران تحت درمان با این دارو در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب ممکن است لکه های قهوه ای رنگی به نام ملاسما روی پوست صورتشان ایجاد گردد به این دلیل توصیه می شود هنگام خروج از منزل از قرار گرفتن در معرض نور خودداری نمائید و از عینک های آفتابی یا لباس های محافط استفاده نمائید.

آزمایشات پیگیر فیزیکی مانند کنترل فشار خون، بررسی پستان، شکم، لگن و انجام پاپ اسمیر بسیار اهمیت دارد و توصیه می گردد.

اندازه گیری فشار خون در فواصل منظم حین درمان ضروری است.

مقدار دارو و درمان بستگی به موارد استفاده و نظر پزشک دارد.

به‌ منظور جانشین‌ درمانی‌ هورمونی‌ در خانم‌های ‌یائسه‌ ۵ – ۱۰ mg/day به‌ مدت‌ ۱۰ – ۱۴ روزدر اول‌ سیکل‌ قاعدگی‌ همراه‌ با تجویز توأم ‌استروژن‌ تجویز می‌شود.

این قرص معمولاً روزانه ۱۰ میلی گرم ار روز ۱۶ سیکل قاعدگی برای ۱۰ روز مضرف می شود شما باید مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید زیرا هدف از درمان برای شما مشخص نیست.


موارد منع مصرف

بارداری، سابقه حساسیت به دارو یا اجزاء فرمولاسیون، اختلالات ترومبو آمبولی قبلی یا فعال ، بیماریهای عروق مغزی ، سرطان پستان،خونریزی رحمی غیر طبیعی، سقط فراموش شده ، اختلال کبدی


عوارض مصرف

اعصاب مرکزی: افسردگی
قلبی- عروقی: ادم،‌آمبولی ریوی، ترومبو آمبولی، ترومبو فلبیت
چسم: دوبینی ، خشکی چشم
ادراری-تناسلی: ترشح غیر طبیعی،آمنوره،خونریزی ناگهانی، دیسمنوره
کبدی: یرقان کلستاتیک
متابولیک: تغییر وزن
پوست: آکنه ، آلوپسی، سفتی اطراف محل تزریق، هیرسوتیسم
سایر عوارض: حساسیت پستان، بزرگ شدن یا ترشح پستان،درد، خارش، بثورات جلدی،آبسه استریل


تهوع، استفراغ، حساس شدن سینه ها، سردرد

*اما اگر شما احساس کردید که این علائم بارداری است حتما به پزشک اطلاع دهید.*

قرص مدروکسی پروژسترون از جمله دارو های هورمونی است که مصرف آن بدون تجویز پزشک اصلا توصیه نمی شود. بطوز کلی به دلیل اینکه مصرف دارو های هورمونی بر روی ترشح هورمون ها در بدن تاثیر می گذارند عوارضی را برای سلامت شما در پی خواهند داشت. پس لازم است تا مصرف آنها تحت نظر پزشک متخصص صورت پذیرد.

برخی از قرص ها هورمونی هستند که با مصرف آن ها هورمون های زنانه در بدن تقویت می شود و باعث می شود تا بروز برخی مشکلات رفع شود اما در این بین قرص مدروکسی پروژسترون که نوعی هورمون زنانه است در بارداری تاثیرات مختلفی دارد با مصرف این قرص در بارداری می توان هورمون هایی که برای حفظ جنین بوده است در بدن تقویت شده و سقط جنین به تعویق بیفتد در این مرحله از دوره های بارداری باید جنین در رحم رشد یافته و قوی شود تا دیگر خطر سقطی آن را تهدید نکند . تاثیر قرص مدروکسی پروژسترون در بارداری را در پرشین وی بخوانید.

قرص مدروکسی پروژسترون چیست؟

قرص مدروکسی پروژسترون، نوعی استروژن سنتتیک است.پروژسترون یکی از هورمون هایی است که سیکل قاعدگی و تخمک گذاری را کنترل می کند و ماهانه یک تخمک را از تخمدانها آزاد میکند.پروژسترون همچنین به آماده سازی دیواره رحم برای بارداری کمک کرده و در هر ماه بعد از اینکه بارداری اتفاق نمی افتد دیواره رحم فرو میریزد و شما پریود میشوید.

چرا قرص مدروکسی پروژسترون تجویز میشود؟

رایج ترین قرص برای درمان اختلالات مختلف مربوط به سیکل قاعدگی است که اغلب بدلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد میشود.این اختلالات شامل خونریزی غیر طبیعی و نامنظم رحم، آمنوره (قطع شدن پریود)، اندومتریوز و خونریزی شدید و یا زمانی که سلول تخم خارج از رحم در حال رشد است، می باشد.مصرف قرص پروژسترون برای پریود شدن

مدروکسی پروژسترون اغلب برای القا خونریزی و یا پریود شدن در زنانی که بطور منظم پریود نمی شوند استفاده میشود و یا گاهی به مدت کوتاه برای باردار شدن به همراه سایر داروهای تحریک کننده تخمدان مانند کلومیفن تجویز میشود.

قرص مدروکسی پروژسترون و تحریک تخمک گذاری زمانی این قرص در زنانی که قصد باردارشدن د ارند تجویز میشود، معمولا به مدت ۱۰ روز این قرص را مصرف می کنند.بعد از آن، باید از ۲ تا ۱۰ روز بعد انتظار خونریزی داشته باشید.این روال معمولا برای خانم هایی که قصد باردار شدن دارند در ابتدا یک پریود مصنوعی توسط قرص مدروکسی پروژسترون ایجاد میشود و بعد از آن می تواند داروهای محرک باروری مانند کلومیفن را شروع کرد.کلومیفن در روز سوم، چهارم و یا پنجم سیکل قاعدگی تجویز میشود و به تخمک گذاری کمک میکند.

همچنین این قرص به منظم شدن پریود ها کمک کرده اما با تخمک گذاری ارتباط بهتری دارد .بطور معمول، قرص مدروکسی پروژسترون برای مدت زمان کوتاه و در شرایط خاص تجویز میشود و بطور دائم برای زنان با قصد باردار شدن استفاده نخواهد شد.زیرا مصرف طولانی آن، خود با توقف تخمک گذاری و ضخیم شدن دیواره رحم شده و لانه گزینی رویان با مشکل انجام خواهد شد.

اگرچه این قرص در باردار شدن کمک میکند اما در دوران بارداری توصیه به مصرف آن نمیشود.مدروکسی پروژسترون نوعی پروژسترون است که برای توقف خونریزی پریودی تجویز میشود و وقتی دارو قطع شود، خونریزی برمی گردد.پس این دارو در بارداری استفاده نمیشود در حالیکه شکل های دیگر پروژسترون ممکن است در طول بارداری استفاده شود.

مدروکسی پروژسترون منظم کردن پریود را بر عهده دارد و زن باردار مصرف آن را باید قطع کند.

عوارض آن شبیه عوارض بارداری است و شامل تهوعاستفراغحساس شدن سینه هاسردرداما اگر شما احساس کردید که این علائم بارداری است حتما به پزشک اطلاع دهید.

قرص مدروکسی پروژسترون باعث سقط جنین نمیشود، اما تعدادی از مطالعات نشان میدهد که ارتباطی بین این قرص و نقص سیستم ایمنی در مادرانی که در سه ماهه اول بارداری این دارو را مصرف می کرده اند دیده شده است.این دارو در طبقه بندی دارویی جز داروهای ممنوع در بارداری است.اگرچه این قرص روی تخمک گذاری تاثیر می گذارد و باروری را بهبود می بخشد اما توصیه نمیشود که جایگرین سایر روش های درمان ناباروری شود.

اصلی ترین علت مصرف مدروکسی پروژسترون تنظیم سیکل قاعدگی و بهبود اختلالات دوره های جنسی است. دلایل به هم ریختن دوره های قاعدگی و تخمک گذاری متفاوتند اما اصلی ترین علت بروز این اختلالات بروز عدم تعادل هورمونی است. )

این اختلالات شامل  خونریزی غیر طبیعی و نامنظم رحم، آمنوره (قطع شدن پریود)، اندومتریوز و خونریزی شدید و یا زمانی که سلول تخم خارج از رحم در حال رشد است، می باشد.

(از دیگر موارد استفاده از قرص مدروکسی پروژسترون می توان به تحریک خونریزی و تخریب دیواره رحم اشاره کرد. استفاده از این قرص برای درمان ناباروری در زنان صورت می گیرد که همراه با آن دارو های دیگری نیز برای تحریک بارداری مورد استفاده قرار می گیرد.)

اوما ، های دکتر

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .


سلام من پنج ماه بود پریود نمیشدم رفتم دکتر بهم مدروفم مدروکسی پروژسترون داد ده شب شبی دوعدد خوردم دو روز بعدش پریود شدم من بعد از تمام شدن پریودم بازم باید بخورم و اگ بخورم چجوری و از چه زمانی باید شروع کنم؟؟


پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام باید از شب ۱۵ سیکل قاعدگی بسته دوم قرص مدروفم مدروکسی پروژسترون را شروع به مصرف کنید. اگر دکترتان دو بسته 5 ورقی برایتان تجویز کرده یعنی 5 دوره باید استفاده کنید.

قرص مدروکسی پروژسترون، نوعی استروژن سنتتیک است. پروژسترون یکی از هورمون هایی است که سیکل قاعدگی و تخمک گذاری را کنترل می کند و ماهانه یک تخمک را از تخمدانها آزاد میکند. پروژسترون همچنین به آماده سازی دیواره رحم برای بارداری کمک کرده و در هر ماه بعد از اینکه بارداری اتفاق نمی افتد دیواره رحم فرو میریزد و شما پریود میشوید.مصرف قرص پروژسترون برای پریود شدن

چرا قرص مدروکسی پروژسترون تجویز میشود؟
رایج ترین قرص برای درمان اختلالات مختلف مربوط به سیکل قاعدگی است که اغلب بدلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد میشود.این اختلالات شامل خونریزی غیر طبیعی و نامنظم رحم، آمنوره (قطع شدن پریود)، اندومتریوز و خونریزی شدید و یا زمانی که سلول تخم خارج از رحم در حال رشد است، می باشد.

مدروکسی پروژسترون اغلب برای القا خونریزی و یا پریود شدن در زنانی که بطور منظم پریود نمی شوند استفاده میشود و یا گاهی به مدت کوتاه برای باردار شدن به همراه سایر داروهای تحریک کننده تخمدان مانند کلومیفن تجویز میشود.

قرص مدروکسی پروژسترون و تحریک تخمک گذاری
زمانی این قرص در زنانی که قصد باردارشدن د ارند تجویز میشود، معمولا به مدت 10 روز این قرص را مصرف می کنند. بعد از آن، باید از 2 تا 10 روز بعد انتظار خونریزی داشته باشید. این روال معمولا برای خانم هایی که قصد باردار شدن دارند در ابتدا یک پریود مصنوعی توسط قرص مدروکسی پروژسترون ایجاد میشود و بعد از آن می تواند داروهای محرک باروری مانند کلومیفن را شروع کرد.کلومیفن در روز سوم، چهارم و یا پنجم سیکل قاعدگی تجویز میشود و به تخمک گذاری کمک میکند.

همچنین این قرص به منظم شدن پریود ها کمک کرده اما با تخمک گذاری ارتباط بهتری دارد. بطور معمول، قرص مدروکسی پروژسترون برای مدت زمان کوتاه و در شرایط خاص تجویز میشود و بطور دائم برای زنان با قصد باردار شدن استفاده نخواهد شد. زیرا مصرف طولانی آن، خود با توقف تخمک گذاری و ضخیم شدن دیواره رحم شده و لانه گزینی رویان با مشکل انجام خواهد شد.

تاثیر قرص مدروکسی پروژسترون در بارداری
اگرچه این قرص در باردار شدن کمک میکند اما در دوران بارداری توصیه به مصرف آن نمیشود. مدروکسی پروژسترون نوعی پروژسترون است که برای توقف خونریزی پریودی تجویز میشود و وقتی دارو قطع شود، خونریزی برمی گردد. پس این دارو در بارداری استفاده نمیشود در حالیکه شکل های دیگر پروژسترون ممکن است در طول بارداری استفاده شود.

مدروکسی پروژسترون منظم کردن پریود را بر عهده دارد و زن باردار مصرف آن را باید قطع کند.

عوارض جانبی قرص مدروکسی پروژسترون
عوارض آن شبیه عوارض بارداری است و شامل:

تهوع
استفراغ
حساس شدن سینه ها
سردرد
اما اگر شما احساس کردید که این علائم بارداری است حتما به پزشک اطلاع دهید.

قرص مدروکسی پروژسترون باعث سقط جنین نمیشود، اما تعدادی از مطالعات نشان میدهد که ارتباطی بین این قرص و نقص سیستم ایمنی در مادرانی که در سه ماهه اول بارداری این دارو را مصرف می کرده اند دیده شده است. این دارو در طبقه بندی دارویی جز داروهای ممنوع در بارداری است. اگرچه این قرص روی تخمک گذاری تاثیر می گذارد و باروری را بهبود می بخشد اما توصیه نمیشود که جایگرین سایر روش های درمان ناباروری شود.

لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید؛ نظرات و سوالات شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج نام و لينک سايت مجاز است.

مصرف قرص پروژسترون برای پریود شدن
مصرف قرص پروژسترون برای پریود شدن
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *