مصرف قرص ویتامین d3 برای کودکان

خواص دارویی و گیاهی

مصرف قرص ویتامین d3 برای کودکان
مصرف قرص ویتامین d3 برای کودکان

مجله دانستنیها و سبک زندگی

ویتامین D برای رشد و توسعه‌ی کودکان مهم است. کمبود ویتامین D می‌تواند به نرمی استخوان منجر شود، بیماری که در آن بافت‌های استخوان رسوب نمی کنند، و به نرم شدن استخوان و ناهنجاری‌های اسکلت منجر می‌شود.

ویتامین D نه تنها برای استخوان مورد نیاز است بلکه برای سیستم ایمنی بدن نیز مورد نیاز است، و در برابر عفونت‌ها از بدن حمایت می‌کند و از آرتریت زودهنگام نیز جلوگیری می‌کند. تحقیقات انجام شده روی بزرگسالان نشان می‌دهد که میزان مناسب ویتامین D در بدن فرد می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت کمک کند.

اگر شما نیز از جمله مادرهای نگران هستید، که درباره میزان مصرف کودکان مطمئن نیستید، پس مهم است که میزان مصرف مناسب ویتامین D را بسته به سن فرزندان بدانید.

– نوزادان زیر ۱۲ ماه، به ۱۰ میکرو گرم ویتامین D در روز نیاز دارند.

مصرف قرص ویتامین d3 برای کودکان

– کودکان بالای ۱ سال به ۱۵ میکرو گرم ویتامین D در روز نیاز دارند.

کمبود خفیف ویتامین D موجب بروز نشانه‌های جدی نمی‌شود، ولی ممکن است شاهد این باشید که کودکان به راحتی خسته می‌شود و درد عمومی بدن دارد.

در ادامه شما را با برخی علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین D در کودکان آشنا می‌کنیم.

۱. کودک‌تان با کمبود ویتامین  Dممکن است به گرفتگی عضلات و مشکلات تنفسی دچار شود. این مشکلات به کمبود کلسیم نیز مرتبط هستند.

۲. استخوان جمجمه و پای آن‌ها نرم است، که به این دلیل ممکن است خمیده به نظر برسد. کودکانی که از کمبود ویتامین D رنج می‌برند ممکن است از دردهای شدید در پا و عضلات‌شان رنج ببرندکه به‌خاطر ضعف است. چنین شرایطی را نرمی استخوان می‌گویند.

۳. کودکانی که کمبود ویتامین D دارند رشد کمی خواهند داشت. وزن آن‌ها نیز به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. رشد کلی آن‌ها پایین خواهد بود.

۴. کودکانی که کمبود ویتامین D دارند دیرتر دندان در می‌آورند.

۵. کج خلق‌تر هستند.

۶. مستعد عفونت‌های مختلف مانند عفونت‌های تنفسی هستند.

۷. با نرم شدن قفسه سینه، تنفس تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

۸. وقتی نرمی استخوان تشدید شود، موجب کمبود کلسیم در خون شود. لازم است در این شرایط کودک بلافاصله در بیمارستان بستری شود.

۹. در آخر این‌که، اگرچه بسیار نادر است، ویتامین D باعث ضعیف شدن عضلات قلب می‌شود.

دلیل اصلی کمبود ویتامین D به خاطر مصرف نامناسب (کم) مواد مغذی در رژیم غذایی است، دیگر دلایل آن عبارتند از:

– کمبود نور آفتاب؛ پوستی که پوشیده شده باشد نمي تواند ویتامین D را سنتز کند.

– پوست تیره

– پوشیدن لباس‌های رنگ تیره

– مشکلات سلامتی

رژیم غذایی متعادل برای کودکان که ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسبی را شامل شود بسیار مهم است.

– ماهی‌های چرب

– پنیر

– زرده تخم مرغ

– شیر سویا

– شیر خشک

– غلات صبحانه

– تمام محصولات لبنی

– آب میوه (پرتقال)

– روغن کبد ماهی

به منظور جلوگیری از کمبود ویتامین D، بهتر است با مشورت پزشک، به تمام نوزادان از بدو تولد مکمل ویتامین D داده شود.

– بهتر است به واسطه‌ی مصرف دوز متعادلی از ویتامین D در زمان بارداری و شیردهی مادر، از کمبود ویتامین D، به ویژه در شیرخوارها، جلوگیری شود.

– اجازه دهید کودک‌تان برای یک دوره زمانی کوتاه بدون محافظت در آفتاب بازی کند.

– خوراکی‌هایی برای کودک‌تان آماده کنید که سرشار از مولتی ویتامین باشد. این کار باعث جبران ویتامین‌های ناکافی می‌شود. همنین، شما می‌توانید به صورت روزانه مکمل ویتامین D به کودک‌تان بدهید.

– شما می‌توانید از پزشک اطفال وقت بگیرید و کودک‌تان را از نظر کمبود ویتامین D بسنجید.

بهتر است درمان به صورت مقتضی انجام شود. ممکن است کمبود ویتامین D خفیف یا شدید باشد:

– درمان با دوزهای بالای ویتامین D پیشنهاد می‌شود. این درمان می‌تواند از مشکلات استخوانی جلوگیری کند.

– این درمان می‌تواند به صورت خوراکی یا تزریق عضلانی باشد.

مصرف قرص ویتامین d3 برای کودکان

– ویتامین D تزریق شده تا ۶ ماه در بدن باقی می‌ماند. این روش برای کودکانی که از مصرف خوراکی ویتامین D خوش‌شان نمی‌آید مؤثر است.

– ممکن است پزشک مصرف مکمل کلسیم و فسفر را نیز توصیه کند.

– قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای زمان محدود نیز می‌تواند مفید باشد.

– رژیم غذایی سالم یک ضرورت است که باید رعایت شود.

 

منبع: momjunction

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

تاثیر رژیم گرفتن و ورزش کردن در کاهش وزن بر کسی پوشیده نیست اما در این مطلب درباره کاهش وزن بدون ورزش و این که بدون ورزش لاغر شوید بخوانید.…

وجود ویتامین D برای تنظیم کلسیم و فسفر در بدن نیاز میباشد . بدن با واکنش های شیمیایی طی ۵ تا ۳۰ دقیقه با تابش مستقیم آفتاب میتواند این ویتامین را تولید کند . ویتامین D باعث تقویت سیستم دفاعی بدن ، کاهش ریسک ابتلا به بعضی از سرطان ها و جلوگیری از پوکی استخوان میشود . البته تامین ویتامین …

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

مصرف قرص ویتامین d3 برای کودکان

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز

مرا به خاطر بسپار



نام‌کاربری*

رمز عبور*

تأیید رمز عبور*

مصرف قرص ویتامین d3 برای کودکان

کد امنیتی* برای به روز رسانی تصویر امنیتی بر روی تصویر کلیک کنید

فراموشی رمز عبور

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.

با سلام و تشکر در خصوص گروه سنی ۲ تا ۱۲ سال مقدار توصیه شده ویتامین D را هر دو ماه یکبار ۵۰ هزار واحد نوشته اید که می خواستم بدانم از آنجایی که دادن قرص به کودکان کمی دشوار است به چه صورت می توان این مقدار را به کودکان داد؟ آیا می توان به جای قرص از آمپول ویتامین د آن استفاده کرد؟ ممنون می شوم اگر بیشتر توضیح دهید.

شما باید وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید پاسخ ارسال کنید

 پرسش قبلی

پرسش بعدی 

ویتامین‌ها مواد مغذی و مفیدی هستند که برای عملکرد سالم بدن انسان ضروری محسوب می‌شوند. ویتامین D یک ویتامین منحصر به فرد است که از طریق یک منبع زیست محیطی یا همان نور خورشید در دسترس است. هنگامی که اشعه‌های خوب ماوراء بنفش (UVB) نور خورشید بر روی پوست ما می‌تابد، ویتامین D در پوست تولید می شود و سپس به وسیله خون جذب می‌شود و به تمام اندام‌های بدن می‌رسد. با توجه به اهمیت ویتامین D در رشد و سلامت بدن توجه به مصرف کافی ویتامین D برای کودکان ضروری است. در این مقاله از کودکت به اهمیت ویتامین D برای کودکان و اثرات کمبود این ویتامین بیشتر صحبت می‌کنیم.

همانطور که از اسم این مشکل پیداست هنگامی که میزان ویتامین D که بدن ما پایین‌تر از سطح مورد نیاز ما باشد، یعنی به کمبود ویتامین D دچار هستیم. شواهد پزشکی نشان می‌دهد ویتامین D برای استحکام استخوان‌ها، تقویت ماهیچه‌ها، افزایش سیستم ایمنی بدن و تولید انسولین در بدن ضروری است، بنابراین کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند ما را با مشکلات جدی روبرو کند.

تغذیه کودک یک موضوع بسیار مهم است و برای رشد مطلوب و سلامت بدن کودکان تعادل در کسب ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری است. جالب است بدانید این ویتامین D است که کودک شما را قادر می‌سازد تا با قدرت و انرژی خوب و بدون مشکل بازی و فعالیت کند.

استخوان‌ها برای استحکام و جلوگیری از سایش و پارگی و همچنین تحمل وزن بدن نیاز به کلسیم و فسفر دارند. در واقع این ویتامین D است که اطمینان می‌دهد این مواد به طور کامل به استخوان‌ّها می‌رسد. ویتامین D باعث جذب کلیسم غذا از طریق روده، پالایش آن در خون و ذخیره آن‌ در استخوان‌ها می‌شود. کلسیم برای عملکرد همه‌ی سلول‌های بدن مهم است.

مصرف قرص ویتامین d3 برای کودکان

نکته مهم دیگر در مورد اهمیت ویتامین D برای کودکان این است که این ویتامین مسئول باز کردن درب سلول‌های بدن برای رسیدن مولکول‌ها و تولید انرژی است، که در نهایت منجر به انقباض ماهیچه و تولید نیرو و قدرت می‌شود.

علت اصلی کمبود ویتامین D قرار نداشتن در معرض نور خورشید یا محدود بودن دریافت نور خورشید است. با این وجود در بسیاری از کشورهایی که در مدار مناسب برای دریافت نور خورشید هستند باز هم مشاهده می‌شود کمبود ویتامین D یک مشکل شایع است. برای درک علت کمبود ویتامین D باید بدانیم ویتامین D چگونه در بدن تولید، فرآوری، ذخیره و مصرف می‌شود.

هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیریم، اپیدرم (لایه بالایی پوست) کلسترولی به نام پرو ویتامین D3 را به ویتامین D3 تبدیل کرده و به خون وارد می‌کند و آن را به کبد می‌فرستد. همچنین ویتامین D که از غذا و مکمل‌ها به بدن ما می‌رسد از طریق معده جذب و به کبد منتقل می‌شود.

کبد ویتامین D3 را به یک شکل قوی‌تری از کلسیدیول (calcidiol) تبدیل می‌کند که همچنان غیرفعال است. سپس آن را به کلیه‌ها می‌فرستد تا به شکل کلسیتیرول (calcitriol) در بیاید، کلسیتیرول شکل فعال و آماده به کار ویتامین D است.  بنابراین می‌توانیم بهتر متوجه شویم که اگر اختلالی در این فرآیند رخ دهد با وجود جذب نور خورشید کافی بازم هم با ممکن است با کمبود ویتامین D مواجه شویم.

داشتن پوست تیره، استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌ها و لباس‌هایی که مانع از رسیدن پرتوهای خوب خورشید به پوست می‌شوند. فصل‌های مختلف سال که نو.رخورشید کمتر می‌تابد، آلودگی هوا، سبک زندگی که کودکان بیشتر در فضای داخل خانه بازی می‌کنند، همه این‌ها می‌توانند بر روی کمبود ویتامین D برای کودکان و بزرگسالان موثر باشند.

کمبود مصرف ویتامین D از طریق مواد غذایی، مانند رژیم غذایی گیاهخواری، عادت‌های غذایی (مصرف کم غذاهای حاوی ویتامین D)، حساسیت‌های غذایی مانند حساسیت به شیر و … هم از موارد دیگر به شمار می‌روند.

کمبود ویتامین D در شیر مادر یکی از مهمترین عوامل کمبود ویتامین D برای کودکان است که از شیر مادر تغذیه می‌‌کنند.

مشکلات جذب مانند بیماری‌های لوزالمعده، بیماری سلیاک، انسداد مجاری صفراوی می‌توانند از جذب این ویتامین جلوگیری کنند. همچنین بیماری‌های مزمن کبد، بیماری کلیوی و .. هم می‌تواند مانع از جذب کافی ویتامین D مورد نیاز سایر ارگان‌های بدن شود.

علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین D در سنین مختلف متفاوت است:

توقف رشد یا تاخیر در رشد: در اثر کمبود ویتامین D نوزاد ممکن است با وجود مصرف ذای خوب و نداشتن مشکلات و بیماری‌های خاص فرزند شما به قد و وزن و سایر نقاط عطف رشد نرسیده باشد.

عدم تحرک یا بی حوصلگی: ممکن است نوزاد مثل قبل سرحال و بازیگوش نباشد و اغلب اوقات بدون دلیل خاصی بی تحرک و بی حوصله باشد.

تشنج: یکی از علت‌های تشنج در نوزادان کمبود ویتامین D است که نیاز به درمان‌های پزشکی و دارویی فوری دارد.

کاردیومیوپاتی یا ضعف ماهیچه‌های قلب: همانطور که می‌دانید ویتامین D روی قدرت ماهیچه‌های اثر می‌گذارد، بنابراین کمبود این ویتامین می‌تواند باعث ضعف در ماهیچه‌ها به خصوص ماهیچه‌های قلب شود.

دردها: یکی از مشکلات کمبود ویتامین D برای کودکان دردهای مکرر در دست‌ها، پاها و بدن است که با مراحل پیشرفت جسمانی کودک تناسبی ندارد.

ضعف در ماهیچه‌ها: ضعف در ماهیچه‌ها می‌تواند باعث تاخیر در راه رفتن، مشکل در بالا رفتن از پله و .. شود.

نرمی استخوان: خمیدگی زانوها، خارج شدن پاها از حالت طبیعی، پرانتزی شدن پاها، مشکلات در مچ دست و استخوان درد مزمن (بیش از ۳ ماه) از جمله مشکلات شایع کمبود ویتامین D برای کودکان است.

رشد کم: با وجود رژیم سالم، سبک زندگی فعال و هیچ مشکل پزشکی، کمبود ویتامین D می‌تواند باعث رشد کم یا تاخیر در رشد کودک شود.

شکستگی استخوان: شکستگی‌های آسان از آسیب‌های جزئی می‌تواند نشان دهنده عدم جذب کلسیم به علت کمبود ویتامین D باشد.

عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی: ویتامین D نقش مهمی در عملکرد ریه‌ها و سیستم ایمنی دارد و کمبود این ویتامین می‌تواند باعث عفونت‌های مکرر شود.

تاخیر در دندان درآوردن: مانند سایر تاخیرها در نقاط عطف رشد کمبود کلسیم که ارتباط مستقیم با کمبود ویتامین D دارد می‌تواند موجب تاخیر در زمان دندان درآوردن کودک یا پوسیدگی زودرس آن‌ شود.

آزمایش خون غیر طبیعی: پایین بودن سطح کلسیم یا فسفات پلاسما همچنین افزایش  سطح آلکالین فسفاتاز می‌تواند از نشانه‌های کمبود ویتامین D در کودکان باشد.

پس از کاهش یا توقف سنتز ویتامین D بدن ممکن است با کمبود ویتامین D مواجه شود. از آنجایی که زمان زیادی برای جبران یا پر کردن دوباره آن در بدن لازم است، باید از راه‌های درمان کمبود ویتامین D استفاده کنیم که عبارتند از:

برای استفاده از مکمل‌های دارویی ۲ راه وجود دارد که حتما باید با نظر متخضض انجام شود.

– مکمل های روزانه با دوز پایین

– دوره‌های درمانی با دوز بالا

برای استفاده از مکمل‌های دارویی ویتامین D برای کودکان، ویتامین D هم به صورت قرص و هم به صورت مایع در دسترس است و همچنین در ترکیب با کلسیم نیز موجود است. شما می‌توانید قرص را پودر کنید یا کپسول را باز کنید و با غذا مخلوط کنید.

شیر گاو، ماست، پنیر و لبنیات غنی که منابع مفید کلسیم هستند، اما در صورت مصرف ضعیف یا دوست نداشتن کودکان، باید مکمل‌های دارویی را در نظر بگیرید.

کودکان و افرادی که دارای پوست تیره هستند، می‌توانند در معرض نور خورشید قرار بگیرند و به کرم ضد آفتاب نیاز ندارند، البته کلاه و عینک آفتابی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. کودکان را به فعالیت‌ در فضای باز را تشویق کنید تا به اندازه کافی ویتامین D دریافت کنند.

با وجود اینکه گیاهان ویتامین D را سنتز می‌کنند اما این شکل از ویتامین D نمی‌تواند توسط بدن انسان جذب شود بنابراین تنها راه دریافت ویتامین D استفاده از غذاهای حیوانی است. تنها فرآورده حیوانی که کودکان می‌توانند در ماه‌های اولیه زندگی استفاده کنند شیر است که منبع غنی از ویتامین D محسوب نمی‌شود.

بهترین غذاها برای بچه‌های بزرگتر عبارتند از:

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا و ساردین و .. . سرخ کردن ماهی مقدار ویتامین D فعال را حدود ۵۰ درصد کاهش می دهد، در حالی که پختن ماهی بر میزان ویتامین D تاثیر نمی‌گذارد.

مصرف قرص ویتامین d3 برای کودکان

گوشت و زرده تخم مرغ از دیگر غذاهایی محسوب می‌شوند که سرشار از زرده تخم مرغ هستند.

بله. مصرف بیش از حد ویتامین D باعث مسمویت می‌شود، ویتامین‌های B و C محلول در آب هستند و مقدار اضافی آن به صورت ادرار یا عرق کردن از بدن خارج می‌شود، اما ویتامین‌های A، D، E و K محلول در چربی هستند که در بدن ذخیره می‌شوند و در صورت مصرف زیادی می‌توانند باعث بروز مشکل و بیماری در فرد شوند.

اگر شما هم تجربه یا دانشی در مورد اهمیت ویتامین دی برای کودکان دارید حتما از طریق وبسایت کودکت با ما و سایر والدین در میان بگذارید.

 

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید

دانشنامه فرزند:
سوالی که در ادامه مطالعه می‌فرمایید توسط یکی از مخاطبان ارسال
شده است. شما نیز می‌توانید با ارسال سوالات خود به سامانه مشاوره
دکترهمراه با کارشناسان سامانه مشورت کنید.
کارشناسان سامانه مشاوره دکترهمراه در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات
شما عزیزان هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال سوال کافیت به صفحه
«ارسال سوال»
در سامانه مراجعه نمایید.

سلام، بچم کمبود ویتامین دی داره 3.5 سالشه دکتر بهش کپسول ویتامین داده ولی قرص نمیخوره به هیچ عنوان. میتونم محتویات داخل قرص رو خالی کنم تو غذا یا آب بهش بدم بخوره؟ خیلی بد غذاس اصلا غذا نمیخوره. غذاهایی که توش ویتامین دی داره هر کاری میکنم نمیخوره، کلا با غذا مشکل داره یه حالتی مقاومت میکنه در برابر غذا خوردن. چکار کنم؟

سلام مددجوی عزیز، شما می‌توانید محتویات داخل پرل ویتامین d3 را با سرنگ استریل سوراخ کرده و روی غذای کودک تان بریزید. ویتامین د 3 به دلیل این که ویتامین محلول در چربی است با آب حل نمی شود اما اگر همراه با غذا ترکیب شود بهتر می باشد. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نیز ویتامین دی مناسبی برای کودک تان تامین خواهد کرد.

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«تغذیه»
واقع در بخش
«پیش دبستانی»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشنامه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.

مصرف قرص ویتامین d3 برای کودکان

هشدار جدی:
پاسخ‌های ارسالی توسط کارشناسان، تنها جنبه اطلاع‌رسانی و آموزشی
داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. اگر شما هر گونه نگرانی
در مورد سلامتی خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با
یک پزشک حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. در
عموم موارد، تشخیص صحیح پزشکی تنها توسط معاینه حضوری و دقیق و انجام
آزمایش‌های مورد نیاز امکان‌پذیر است.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشنامه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشنامه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشنامه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشنامه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشنامه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشنامه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌نامه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشنامه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
2010-2019 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net

ویتامین d ویتامینی است که برای سلامتی ضروری است. بر خلاف ویتامین های دیگر، ویتامین d را از غذاها بدست نمی آوریم. بلکه بخش عمده ی آن بوسیله بدن ساخته می شود. در واقع این ویتامین در اثر تابش نور آفتاب در پوست بدن ساخته می شود. و این خیلی خوب است چرا که بسیاری از غذاها بطور طبیعی مقدار کمی ویتامین d د ارند.

ویتامین d از ویتامین های محلول در چربی است که برای جذب کلسیم از روده و استحکام استخوان ها لازم است.

1- از طریق تابیدن اشعه آفتاب( اشعه ماوراء بنفش) به پوست بدن:

در پوست انسان ماده ای به نام دهیدروکلسترول وجود دارد که پیش سازویتامین d است و در اثر تابیدن اشعه آفتاب به پوست، مراحلی را در بدن طی کرده و سرانجام در کلیه، به ویتامین DD فعال تبدیل می شود.

مصرف قرص ویتامین d3 برای کودکان

2- از طریق غذا:

موادغذایی حاوی ویتامین d شامل:کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ ، خامه ، جگر، شیرهای غنی شده با ویتامین d، سرلاک و شیرخشک هستند.

3- می توان ویتامین d را به صورت سنتیتک ( یعنی مصنوعی یا ساختگی) نیز به بدن رساند.

غذای شیرخواران ممکن است حاوی مقادیر بسیار کمیویتامین d باشد. شیرگاو حاوی IU40(واحد بین المللی) و سبزیجات و میوه جات حاوی مقادیر بسیار ناچیز ویتامین d هستند. زرده تخم مرغ حاوی 400-120 واحدویتامین d در هر گرم می باشد که منبع بسیار با ارزشی است. به اغلب شیر خشک ها ویتامین D را در حد معقولی اضافه کرده اند.

1- قرار نگرفتن در معرض اشعه آفتاب ؛لازم به تذکر است که آفتاب باید مستقیم به پوست بتابد و اشعه ای که از پشت پنجره بتابد، فاقد اشعه ماورای بنفش است.

2- عدم استفاده از غذاهای حاوی ویتامین d مثل تخم مرغ

3- رشد بسیار سریع کودک. برای مثال کودکان با وزن کم هنگام تولد ( کمتر از 2500 گرم) که پس از تولد رشد سریعی دارند و همچنین کودکان در دوران بلوغ که رشدشان بسیار سریع می شود، اگر ویتامین d را به مقدار کافی دریافت نکنند، ممکن است دچار کمبود این ویتامین شوند.

4. کودکانی که دارای بیماری های خاصی هستند، ممکن است به علت عدم جذب ویتامین D دچار کمبود این ویتامین شوند. به عنوان مثال در انواع بیماری هایی که با سوء جذب چربی همراه هستند.

همچنین داروهای ضد تشنج که در انواع صرع یا در تشنج های دیگر مصرف می شوند، مثل فنوباربیتال یا فنی توئین نیز به علت مداخله در متابولیسم ویتامین d، بیمار را در معرض کمبود این ویتامین قرار می دهد.

در اثر کمبود ویتامین d در بدن، بیماری نرمی استخوان( راشیتیسم یا Rickets) ایجاد می شود. وقتی در اثر کمبود ویتامین d، جذب کلسیم از روده ها متوقف شود، برای نگه داری سطح کلسیم خون در حد طبیعی، هورمونی به نام پاراتورمون از غده پاراتیروئید ترشح می شود. این هورمون، کلسیم را از استخوان ها برمی دارد و وارد خون می کند. از این رو سطح کلسیم خون در حد طبیعی باقی می ماند، اما فسفر که از طریق ادرار دفع می شود، در خون پایین می آید.

اثرات کمبود ویتامین d در بدن، چند ماه بعد ظاهر می شود. این علائم در کودکان شیرخواری که مادرانشان کمبود این ویتامین را دارند، در عرض 2 ماه پس از تولد ظاهر می شود؛ اما در بقیه موارد در اواخر سال اول و در حین سال دوم زندگی، علائم مزبور بروز می کنند. در سایر دوران کودکی( به جز سن شروع بلوغ) کمبود این ویتامین نادر است.

* جعبه ای شکل شدن سر

* پیشانی برجسته

* دیربسته شدن ملاج یا فونتانل ها

*دیردندان درآوردن

*پوسیدگی زودرس دندان ها

* ضخامت مچ دست

* بد شکل شدن لگن( این مسئله در دخترها، بعدها سبب تنگی لگن شده و به ناچار باید از طریق سزارین زایمان کنند)

*پرانتزی شدن ساق پاها، تمای له شکستگی در استخوان ها و نافرمی در ستون فقرات، ساق پاها و لگن که سبب کوتاهی قد می شود؛

* دیرنشستن

* دیر به راه افتادن

تشخیص این بیماری بر اساس علائم بالینی، تاریخچه مصرف ویتامین d، انجام رادیوگرافی و آزمایش خون از نظر بررسی سطح کلسیم، فسفر و آنزیم آلکالان فسفاتاز صورت می گیرد.

1. تجویز ویتامین d با دوز روزانه 400 واحد از راه خوراکی

2. استفاده از زرده تخم مرغ بعد از سن 7 ماهگی

3. استفاده از آفتاب مستقیم که اگر روزانه به مدت 10-5 دقیقه به مناطق باز بدن مثل سر، صورت و دست ها از آرنج تا انگلشتان دست و زانو تا انگشتان پا بتابد، کافی است.

عالیه تیرامیسو من دوست دارم

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

دکتر تقی بغدادی، فوق‌تخصص جراحی ارتوپدی اطفال و رئیس انجمن جراحان ارتوپدی اطفال در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به نتایج آزمایش‌ها روی کودکان دارای مشکلات استخوانی می‌گوید: نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد زیادی از کودکان بویژه در شهرهای بزرگی مثل تهران، کمبود ویتامین D دارند.

وی با تاکید بر این که در کودکان پوکی استخوان وجود ندارد، مگر در شرایط خیلی خاص که تغذیه بسیار نامناسب باشد و مواد معدنی، مواد عالی و ویتامین‌های غیرمعدنی در بدن وجود نداشته باشد، می‌افزاید: پوکی استخوان به کمبود مواد معدنی در استخوان‌ها گفته می‌شود و علائم و اثرات آن در کودکان در حال رشد که صفحه رشد استخوانی آنها باز است نسبت به افراد بالغ متفاوت است، اما نکته مهمی که والدین باید توجه داشته باشند آن است که معمولا کمبود مواد معدنی در سنین رشد، موجب نرمی استخوان می‌شود که اثرات آن بیشتر در نزدیکی صفحات رشد دیده می‌شود.

بیماری پنهان در بزرگسالی

بی‌شک، کودکانی که به واسطه کمبود ویتامین D و اختلال جذب کلسیم در معرض نرمی استخوان قرار می‌گیرند و کمبود این ویتامین در آنها بسرعت تشخیص داده نشده و درمان نمی‌شوند، در سال‌های بعدی زندگی به پوکی استخوان مبتلا خواهند شد.

رئیس هیات مدیره انجمن جراحان ارتوپدی اطفال با اشاره به پوکی استخوان به عنوان بیماری پنهان شایع در ایران توضیح می‌دهد: البته این بیماری در افراد بالغ و بخصوص در بانوان بیشتر است و ضرورت دارد خانم‌ها برای بهتر شدن ساختار استخوان تغدیه مناسب و ورزش کافی داشته باشند.با وجود برخی تصورات غلط در بانوان مبنی بر کافی بودن تغذیه مناسب و مصرف ویتامین D برای پیشگیری از پوکی استخوان، در صورتی که خانم‌ها از فعالیت فیزیکی مناسب برخوردار نباشند، ساختار استخوانی آنها اشکال پیدا خواهد کرد.

مصرف قرص ویتامین d3 برای کودکان

فرزندانی با استخوان محکم

خوب است بدانید شایع‌ترین بیماری استخوانی در اطفال، نرمی استخوان است که این نرمی استخوان به طور معمول به دلیل کمبود ویتامین D است.

دکتر مجتبی ملک، فوق‌تخصص غدد با تاکید بر این که منبع اصلی تامین ویتامین‌D نور آفتاب است که متاسفانه کودکان ما به دلایل مختلف قادر به تامین آن نیستند به جام‌جم می‌گوید: گرچه منابع تغذیه‌ای بویژه لبنیات، تخم‌مرغ و غذاهای دریایی نیز منابع خوبی برای تامین بخشی از ویتامین D مورد نیاز روزانه کودکان محسوب می‌شود، اما در مجموع منابع غذایی ما غنی از این ویتامین نیستند و به این ترتیب چاره‌ای جز تامین این ویتامین از طریق مصرف مکمل دارویی آن وجود ندارد.

این متخصص تاکید می‌کند: البته در مناطقی که هوا پاکیزه‌تر است ما با عوارض کمبود این ویتامین ازجمله نرمی استخوان در اطفال کمتر مواجه هستیم. متاسفانه در حال حاضر 70 درصد مردم ما از کودکان گرفته تا بزرگسالان با کمبود ویتامین‌D مواجهند که بسته به میزان کمبود این ویتامین (از طریق آزمایش خون باید مشخص شود) باید مکمل دریافت کنند. با این حال باید بدانید هر فرد به طور روزانه باید از طریق منابع مختلف 400 تا 800 واحد ویتامین D دریافت کند.

آلودگی هوا، دشمن استخوان‌ها

دکتر بغدادی نیز با اشاره به نقش آلودگی هوا در افزایش نرمی استخوان اطفال می‌افزاید: در حال حاضر در شهر تهران تعداد زیادی از کودکان با مشکلات استخوانی مراجعه می‌کنند و آزمایشات‌‌ انجام می‌دهند که در بیشتر موارد نتیجه این آزمایش‌ها کمبود ویتامین D را در آنها مشخص می‌کند. به همین دلیل بسیاری از متخصصان اطفال برای کودکان از ماه‌های چهارم و پنجم به بعد و در دوره‌های شیرخواری مصرف این ویتامین را تجویز می‌کنند.

وی تاکید می‌کند: آلودگی هوا مانع رسیدن اشعه‌های مفید آفتاب و برخورد مستقیم آن با پوست می‌شود و به همین دلیل نیز تحقیقات نشان می‌دهد که در طول زمستان آثار کمبود ویتامین D بیش از تابستان و بهار است. به همین دلیل حداقل، 50 درصد اطفالی که آزمایش ویتامین D می‌دهند زیر وضعیت طبیعی هستند. از آنجا که کمبود این ویتامین در بروز بیماری‌هایی نظیر‌ ام‌اس نیز موثر است باید این مساله مورد توجه جدی قرار بگیرد.

کودکانی‌که باید قرص ویتامین‌D بخورند

ویتامین D از ویتامین‌های محلول در چربی است که برای جذب کلسیم از روده و استحکام استخوان‌ها لازم است.

به گفته دکتر ملک، نوزادان و کودکان تا دو سالگی ویتامین D مورد نیازشان را از طریق قطره خوراکی دریافت می‌کنند، اما در سنین بالاتر میزان مورد نیاز روزانه را باید از طریق مصرف روزانه لبنیات غنی از ویتامین D، تخم‌مرغ و ماهی (حداقل دو تا سه بار در هفته) و قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم به مدت 20 دقیقه در روز دریافت کنند.‌ وی تاکید می‌کند: از آنجا که تامین 400 تا 800 واحد ویتامین D روزانه از طرق فوق معمولا مقدور نیست، مصرف قرص این ویتامین در کودکان با توجه به میزان کمبودشان ضروری است که برای این منظور به طور معمول باید مصرف یک قرص 50 هزار واحدی در هفته به مدت دو تا سه ماه صورت بگیرد.

کمبود ویتامین D با ما چه می‌کند؟

در اثر کمبود ویتامین D در بدن، نرمی استخوان ایجاد می‌شود.

در اثر کمبود ویتامین D، جذب کلسیم از روده‌ها متوقف می‌شود و مشکلات استخوانی بروز می‌کند.

دندان‌های کودک دیر درمی‌آیند و دچار پوسیدگی زودرس می‌شوند.

بچه‌ها دیرتر راه می‌افتند.

بد شکل شدن لگن بویژه در دخترها بروز می‌کند که می‌تواند سبب تنگی لگن در آنها شود.

افراد، کوتاه قد می‌شوند.

پونه شیرازی

ارسال نظر

پنج شنبه 9 اردیبهشت 1395 12:46

سه شنبه 22 تیر 1395 15:23

ضمیمه این هفته

 

 

 

 

 

مصرف قرص ویتامین d3 برای کودکان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شواهد نشان می دهد که ریش باعث جذابیت فوق العاده مردان می شود

عکس

جوایز اسکار ۲۰۱۹

جهان

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب خود شوید یا ثبت نام نمایید.

گروه خونی B به بسیاری از بیماری ها مقاوم هستند

در بازار، ما انواع نوتروپیک ها را می بینیم که واقعا مکمل های تقویت حافظه نیستند.

امروزه رژیم غذایی بر اساس گروه خون یکی از محبوب ترین روش های بهبود و اصلاح وزن

منابع اصلی ویتامین B17 عبارتند از بادام تلخ و هسته های زردآلو. 

جزئیات بیشتری در مورد اسیدهای امگا 3 و آنچه در آنها وجود دارد

قرص آتورواستاتین بدون توجه به غذا 1 بار در روز مصرف می شود.

محصولات حاوی آهن مانند هماتینیک یک عامل مهم مسمومیت مرگبار در کودکان زیر 6 سال

ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌توانند به بهبود علائم اختلال ADHD کمک کنند؟

برخی از مردم برای کاهش وزن از مکمل کیتوزان استفاده می کنند.

آیا پروتئین آب پنیر، سبب آکنه می شود؟ یک مطالعه جدید نشان می دهد

میل شدید به ترشی نشانه چیست، علت هوس خوردن شیرینی، علت هوس بستنی

به هر حال، ناخن می تواند در مورد نقض جدی در بدن بگوید.

با میومای رحم چه کار باید کرد و چه عوامل افزایش احتمال بیماری

خطوط هندوانه هر چه موازی تر و صاف تر و تیره تر باشد نشان دهنده رسیدگی میوه است.

برای ایرانی ها، کوینولا بسیار آشنا نیست، اما افرادی که نظارت بر سلامت

پیشرفت و تشکیل سنگ کلیه توسط عوامل مختلف، از جمله تغذیه و حتی منطقه ای که

مصرف قرص ویتامین d3 برای کودکان

هندوانه فاقد چربی است اما به تولید انرژی کمک می‌کند.

ویتامین ای (E) ویتامینی است که در چربی حل می‌شود.

تقریبا در این دوره های تاریخ ما، گروه دوم خونی یعنی گروه خونی A  ظاهر شد.

تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک متعلق به گروه تتراسایکلین است.

شربت ضد سرفه دکسترومتورفان برای سرفه خشک با علل مختلف است

کنترل مناسب دیابت، ممکن است خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد

ورم پستان به التهاب غده پستانی ، فارغ از دلیل آن اشاره دارد.

وارفارین برای جلوگیری از تشکیل لخته های جدید در بدن استفاده می شود.

ماساژ درمانی یکی از گسترده ترین و موثرترین درمانهای جایگزین مورد استفاده

این دارو با کمک به بازگرداندن تعادل سروتونین در مغز کار می کند.

فلوکستین از طریق کبد متابولیزه می شود. غذا درجه جذب را تحت تاثیر قرار نمی دهد

روش درمان یک شخص از طریق طب سوزنی حدود سه هزار سال سابقه دارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت سیارک محفوظ است.

مصرف قرص ویتامین d3 برای کودکان
مصرف قرص ویتامین d3 برای کودکان
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *