مصرف قرص لوپرامید در دوران شیردهی

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

 

اکثر مادران در مورد مصرف دارو حین شیردهی مضطرب و نگران هستند و ممکن است اطلاعات و نظر های متفاوتی را از منابع مختلف از جمله پزشکان، داروسازان، ماماها، همسر، دوستان و همسایه ها یا وسایل ارتباط جمعی در مورد مصرف یا عدم مصرف داروها دریافت کنند و چه بسا در مواردی بدون آنکه خود مایل به قطع شیردهی باشند در اثر توصیه های نادرست اطرافیان، به این عمل اقدام کنند.

 

 

● عوامل اثرگذار بر ایمنی مصرف دارو در دوران شیردهی

 

هر دارویی که مادر شیرده مصرف می کند جزیی از آن (حدود یک درصد) وارد شیر می شود. مقدار دارویی که از طریق شیرمادر به شیرخوار می رسد، بسیار کمتر از آن مقداری است که از طریق جفت به جنین می رسد. به طور کلی سه دسته عوامل مهم مربوط به مادر، شیرخوار و دارو در زمینه اثر دارو بر شیرخوار دخالت دارند.

 

● عوامل مربوط به مادر

 

▪ متابولیسم کلیه و کبد

▪ دوز دارو و مدت درمان

▪ راه مصرف

 

متابولیسم، غلظت دارو را در سرم مادر کاهش می دهد و برعکس عواملی نظیر بارداری که دفع یا متابولیسم دارو را در مادر کاهش می دهد، موجب افزایش مقدار دارو در سرم می شود. دوز و مدت مصرف دارو هم موثر است. استفاده از داروهایی که حتی ممنوعیت مصرف دارند ممکن است با دوز کم و مدت کوتاه مصرف مانند مواد رادیواکتیو، فقط با قطع کوتاه مدت تغذیه با شیرمادر همراه باشد. جذب و دسترسی از راه دهان نیز نقش بسیار مهمی دارد. به عنوان مثال داروهایی که از طریق خوراکی قابل جذب نیستند و باید حتما به مادر تزریق شوند مانند انسولین، آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزیدی و سولفات منیزیم گرچه ممکن است در شیرمادر ترشح شوند اما چون در دستگاه گوارش شیرخوار جذب نمی شوند بنابراین اثر کمتری بر شیرخوار می گذارند.

 

● عوامل مربوط به شیرخوار

 

▪ سن شیرخوار: هر چه سن به دوران نوزادی نزدیک تر باشد، تاثیر داروی دریافت شده است.

 

▪ جذب دارو: داروهایی که با تغییرات جزیی جذب می شوند تاثیر بیشتری بر نوزاد و شیرخوار دارند.

 

▪ متابولیسم کبد و کلیه: نارسی یا اختلال های این اعضا سبب تجمع دارو در شیرخوار می شود.

 

▪ حجم مصرفی شیرمادر: هر چه مقدار شیر مصرف شده باشد، داروی بیشتری هم به شیرخوار می رسد.

 

▪ بی ضرری دارو برای شیرخوار: داروهایی که در دوران نوزادی و شیرخواری مجوز مصرف داشته باشند، مادر شیرده هم می تواند مصرف کند.

 

 

منبع:روزه سلامت


بارداری و زایمان راحت با

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب

شماره موبایلتان را خودتان بگذارید 912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

جلوگیری از ریزش مو

تقویت رشد مو

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

استان‌ها &gt زنجان – *دکتر ترلان صادقی – اغلب دارو های مصرفی تا حدی در شیر مادر ترشح می شوند، ولی این مطلب به هیچ عنوان به معنای قطع شیردهی در زمان مصرف دارو نیست،چراکه مزایای شیر مادر برای کودک به قدری زیاد است که بهتر است فقط در صورت مصرف برخی دارو های پر خطر، شیردهی را قطع کرد.

تشخیص این موضوع که در هنگام مصرف کدام دارو ها بایستی شیردهی قطع شود، برعهده داروساز و پزشک می باشد. • مصرف کلیه آنتی بیوتیک ها ( ضد میکروبی، ضد قارچی و حتی ضد ویروسی) در دوران شیردهی مجاز است زیرا مقدار بسیار کمی از این داروها در شیر مادر ترشح می شوند و مدت مصرف آنها هم اصولاً کوتاه مدت و از 14- 1 روز نیست. تنها یک استثناء وجود دارد و آن مترونیدازول است که باید شیردهی را به مدت 24 ساعت متوقف کرد. سپس شیر را دوشید و بیرون ریخت. ادامه شیردهی بعد از این مدت مانعی ندارد.• در صورت لزوم تجویز دارو برای مادر شیرده، با مصرف آن دارو بلافاصله پس از نوبت شیردهی، می توان تماس شیرخوار را با دارو به حداقل رساند.• از میان مسکن ها، ایبوپروفن به دلیل ترشح بسیار کم در شیرمادر و بی خطر بودن در نوزادان، داروی انتخابی می باشد.• بهترین داروی ضد حساسیت (آنتی هیستامین) در این دوران، دارویی است که کمترین اثر خواب آوری و کاهش شیر مادر را داشته باشد. داروی انتخابی معرفی شده، لووسیتریزین و پس از آن فکسوفنادین، سیتریزین و لوراتادین است. سایر آنتی هیستامین ها به صورت تک دوز در هنگام خواب و پس از آخرین شیردهی مجاز است. • مصرف اغلب دارو های مرتبط با تیروئید در مادران شیرده بلامانع است. ولی برای احتیاط بهتر است هر چند مدت یک بار تست های تیروئیدی را در شیرخوار انجام داد.• در سرماخوردگی های غیر عفونی بهتر است مادر شیرده، علائم بیماری (نظیر آبریزش بینی، عطسه و) را تا حد ممکن تحمل نماید. به عنوان یک قانون کلی بهتر است، مصرف هرگونه دارو در این دوران به حداقل برسد. چند نکته درباره مصرف شیر مادر: بهترین غذا برای نوزاد، شیر مادر می باشد.  با مصرف غیر ضروری شیر خشک به کودک خود ظلم نکنید. شیرخشک را حتما در صورت نیاز و با تجویز پزشک تهیه نمایید. بعد از آماده کردن شیر خشک بلافاصله باید آن را مصرف کرد در غیر این صورت بر اساس توصیه کارخانه سازنده یک الی دو ساعت قابل نگهداری است. شیر خشک ها بعد از باز شدن درب قوطی با توجه به توصیه کارخانه سازنده طی 3 الی 4 هفته باید مصرف شوند.

در صورت تمایل به دانستن اطلاعات درباره داروهای مختلف و مسمومیت ها با شماره های 33551 و 335511 تماس حاصل نموده و یا به ادرس زنجان، دروازه ارک، طبقه فوقانی داروخانه شهید بهشتی مراجعه نمایید.

*داروساز و کارشناس امور دارویی

46

 

پست الکترونیک

آدرس وب سایت و یا وبلاگ

نظر شما
/7

دانشه فرزند: پزشکان، متخصصان و مادران از زیان هایی که مصرف دارو در هنگام بارداری برای جنین دارد کم و بیش آگاهی دارند، ولی به ضرر آن در دوران شیردهی کمتر توجه شده است. خوشبختانه تمام مادران در کشور ما پس از زایمان مایلند به نوزاد خود شیر بدهند، بنابراین اگر مادر دارویی مصرف کند، از راه شیر وارد بدن نوزاد می شود.

اگر شما دارویی مصرف می کنید، از راه شیر شما وارد بدن کودک تان می شود. در حقیقت سلول های پوششی غدد پستان مانند یک پرده بیولوژی عمل می کند. هر ماده شیمیایی و دارویی که شما مصرف می کنید، از روده ها جذب شده و وارد خون می شود و در شیرتان اثر می گذارد، ولی مقدار آن بستگی به مقدار غلظت آن ماده در خون و میزان محلول بودن در چربی دارد.

ید، برم، تیوراسیل، الکل، دیازپام، داروهای ضد تشنج (فنوباربیتون ها)، داروهای ضدانعقاد، قرص های پیشگیری از بارداری و آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که از طریق شیر مادر دفع می شوند.

اگر در دوران شیردهی از قرص های معمولی جلوگیری از بارداری استفاده می کنید، به علت وجود ماده استروژن در این قرص ها، مقدار شیر شما کم می شود و استروژن از شیر دفع می شود.

داروهای ضد سرطان

مواد رادیواکتیو در این موارد، به طور موقتی باید شیردهی را متوقف کنید و قبل از شروع درمان، شیرخوار را با شیری که از قبل دوشیده شده تغذیه نمایید و تا زمان شیر دهی مجدد (تحت نظر پزشک)، شیر خود را بدوشید و دور بریزید.

لیتیم

برخی داروهای ضد تیروئید

داروهایی مانند قرص های ترکیبی جلوگیری از بارداری، استروژن، مدرهای تیازیدی و ارگومترین ممکن است ترشح شیر را کاهش دهند، بنابراین در صورت امکان داروهای دیگری را جایگزین نمایید.

با مصرف داروهای زیر احتمال یرقان در کودک شیرخوار افزایش می یابد و بعد از مصرف این داروها باید کودک تحت مراقبت قرار گیرد.

سولفویدها

کوتریموکسازول (تری متوپریم و سولفامتوکسازول)

فنسیدار (پریمتامین با سولفاکسین)

داپسون

داروهای زیر در دوزهایی که تجویز می شوند معمولا بدون خطر هستند، اما در صورت تجویز این داروها توسط پزشک باید شیرخوار نیز تحت مراقبت قرار گیرد.

مسکن ها دوره های کوتاه مدت مصرف استامینوفن، استیل سالیسیلیک اسید و ایبوپروفن

آنتی بیوتیک ها پنی سیلین، آمپی سیلین، گلوکز اسیلین، اریترومایسین

آنتی هیستامین ها

آنتی اسیدها

دیگوکسین

انسولین

برونکودیلاتورها (به عنوان مثال سالبوتامول)

کورتیکواستروئیدها

ضد انگل ها

کلروکین

داروهای ضد سل

مکمل های آهن، ید و ویتامین ها

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«شیردهی»
واقع در بخش
«نوزاد»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌ه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4. در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
21-218 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net

تاثیر دارو بر شیر مادر چگونه است ؟

آیا باید در زمان مصرف هر نوع  دارو، شیردهی را قطع کرد؟

اکثر داروهای مصرفی کم و بیش در شیر مادر ترشح می شوند، ولی این مطلب به معنای قطع شیردهی در زمان مصرف دارو نیست، چون مزایای شیر مادر برای کودک آنقدر زیاد است که بهتر است فقط در زمان مصرف چند داروی خاص ( که آنها را ذکر خواهیم کرد ) شیردهی را قطع کرد. به ندرت(1-2 درصد) ممکن است سطح دارو در شیر مادر بالاتر از مقدار آن در سرم او باشد، پس امکان مسمومیت دارویی تقریباً غیر ممکن است.

 

(digoxin) دیژوکسین در پلاسمای شیر خواران یافت نمی شود حتی اگر مادر آن را به مدت طولانی مصرف نماید.دیورتیک ها را می توان بدون محدودیت در دوران شیردهی مصرف کرد.

مصرف کلیهآنتی بیوتیک ها (ضد میکروبی، ضد قارچی و حتی ضد ویروسی) در دوران شیردهی مجاز است زیرا مقدار بسیار کمی از این داروها در شیر مادر ترشح می شوند و مدت مصرف آنها هم اصولاً کوتاه مدت و از 14- 1 روز نیست. تنها یک استثناء وجود دارد و آنمترونیدازول است که اگر به صورت دوز قوی مصرف شود، باید شیردهی را به مدت 24 ساعت متوقف کرد. سپس شیر را دوشید و بیرون ریخت. ادامه شیردهی بعد از این مدت مانعی ندارد.

داروهای ضد تشنج و ضد هیجان، کم و بیش در شیر مادر و در نتیجه در پلاسمای شیرخوار یافت می شوند. بنابراین اگر این داروها بعد از آخرین شیردهی در شب مصرف شوند و شیرخوار تا صبح از شیر مادر استفاده نکند، مقدار دارویی که هنگام صبح در شیر مادر یافت می شود، ناچیز و برای شیرخوار بی ضرر است.

داروهای بیهوشی استنشاقی مانع شیردهی نیستند؛ یعنی اگر مادر شیردهی توسط این داروها بیهوش شود، به راحتی می تواند 12 تا 24 ساعت پس از هوش آمدن، به نوزاد خود شیردهد. در مورد بیهوشی برای عمل سزارین، حداکثر 6 ساعت بعد از عمل و به هوش آمدن مادر می توان نوزاد را شیر داد.

مسکن های قوی نظیر کدئین و مرفین را می توان پس از زایمان و اعمال جراحی مصرف نمود و نوزاد را نیز با شیر مادر تغذیه نمود. مسکن های معمولی مانندآسپیرین و استامینوفن با دوزهای معمولی در شیردهی ممنوع نیستند.

داروهایضد سرما خوردگی و ضد احتقانی دستگاه تنفسی فوقانی وآنتی هیستامین ها نیز همین گونه هستند .

این داروها را به راحتی می توان برای مادر شیرده تجویز نمود (عصاره تیروئید- ال تیروکسین و حتی پروپیل تیوراسیل). فقط برای احتیاط بهتر است هر چند مدت یک بار تست های تیروئیدی را در شیرخوار انجام داد.متی مازول را به مادر شیرده نباید داد.

اثرات سوء دود سیگار بر روی شیرخوار برای همگان واضح و روشن است، در نتیجه نیازی به تکرار ندارد. البته بایستی اضافه کرد مادرانی که زیاد سیگار می کشند، موفق به شیردهی خوب و همیشگی نخواهند شد. ظاهراً مواد مضری در سیگار وجود دارد که به مقدار بسیار ناچیزی در شیر ترشح می شوند.

انسولینو هپارین موادی هستند که در شیر مادر ترشح نمی شوند، در نتیجه مصرف آنها در شیردهی مانعی ندارد.

 

توصیه

علت ممنوعیت

دارو

شیر مادر باید قطع شود

سیکلوفسفامید موجود دراین داروها باعث کم کاری مغز استخوان در نوزاد می شود. مصرف سایر داروهای ضد سرطانی به طور تئوریک ممنوع شده است

دارو های ضد سرطانی

به مادر شیرده نباید تجویز کرد

باعث کاهش ترشح پرولاکتین و در نتیجه کاهش ترشح شیر مادر می شود

بروموکریپتین

شیر مادر باید قطع شود (14- 7 روز)

جذب آن توسط تیروئید شیرخوار، ممکن است باعث کم کاری تیروئید شود

ید رادیواکتیو

شیر مادر باید قطع شود، مگر آنکه مزایای تغذیه با آن بر ضررهای دارو برتری داشته باشد

غلظت آن در شیر مادر کمتر از غلظت سرمی مادر است. لذا غلظت سرمی آن در شیر خوار زیاد خواهد بود

لیتیوم

شیر مادر باید قطع شود (بهتر است از پروپیل تیوراسیل  استفاده شود)

غلظت آن در شیر مادر با سرم او مساوی است و ممکن است باعث کم کاری تیروئید شیرخوار شود

متی مازول

شیر مادر یا مصرف دارو قطع شود

مقادیر کمی در گلبول های قرمز و سرم شیرخوار یافت شده است

ترکیبات طلا

 

عوامل موثر در کاهش ترشح شیر مادر :

1- نگرانی ها و استرس های مختلف (کاهش جهش شیر به علت کاهش اکسی توسین1)

2- خستگی، کم خوابی، کمبود غذایی و کم آبی.

3- استروژن.

4- آتروپین.

 

محرک ها و کمک کننده های ترشح شیر مادر:

1- آرامش و استراحت مادر.

2- نوشیدن مایعات کافی و مصرف مواد غذایی با ارزش.

3- مکیدن های مکرر و دلخواه شیرخوار از سینه مادر.

4- داروهای گیاهی مثل رازیانه، بادیان، جو دوسر، بادام و شبدر.

5- داروهای شیمیایی: متوکلوپرامید و فنوتیازین ( محرک ترشح پرولاکتین2 هستند)- اکسی توسین(2 تا 3دقیقه قبل از شیر دادن به صورت اسپری در بینی).

1-oxytocin ( اکسی توسین ) : هورمون مترشحه از بخش خلفی غده هیپوفیز که باعث انقباض عضله رحم و تسریع زایمان می شود. همچنین باعث جهش شیر از سینه مادر می شود.

2-prolactin ( پرولاکتین): هورمون مترشحه از بخش پیشین غده هیپوفیز که در تکامل غدد سینه و شروع شیردهی نقش دارد و باعث تولید و ترشح شیر از سینه مادر می شود.

عاتکه موسوی-کارشناس تغذیه تبیان

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *