مصرف قرص زاناکس در دوران بارداری

خواص دارویی و گیاهی

داروهایی که در دوران بارداری مصرف می شوند به سه گروه کلی تقسیم می شوند:

گروهی که کاملا بی خطر هستند نظر ویتامین ها، کلسیم، آهن

گروه دوم صددرصد خطرناک و باعث بروز ناهنجاریهای جنین می شوند نظیر کورتن، داروهای ضد سرطان

و گروه سوم داروهایی که بینابین هستند و هنوز در مورد ضرر یا بی خطر بودن آنها دلایل کافی وجود ندارد که داروهای اعصاب و روان از جمله زاناکس جزء آن گروه هستند ولی در هر حال بهتر است در سه ماهه اول حتی المقدور از هر گونه داروی آرام بخش استفاده نشود.

منبع : نی نی پلاس

پرسش و پاسخ نوزادان

پرسش و پاسخ نوزادان

پرسش و پاسخ نوزادان

پرسش و پاسخ نوزادان

پرسش و پاسخ بارداری

پرسش و پاسخ نوزادان

پرسش و پاسخ نوزادان

این بخش در حال طراحی می باشد

بهداشت سلامت | رژیم غذایی لاغری چاقی دکتر کرمانی

وین شهری است از ترکیب تاریخ و فرهنگ که با استایلی معاصر و معماری تاریخی و قدیمی خود تبدیل شده

به نظر می رسد در مورد ارزش کشیدن عضلات پس از ورزش برای تسریع ریکاوری بدن ابهامات زیادی وجود داشته

آرسنیک به داشتن خواص مضری برای سلامت انسان مشهور شده است. با این حال، برخی ترکیبات آرسنیک در دوزهای دقیق

دانشمندان توانسته اند به این سوال که چرا نور آبی صفحه نمایش دستگاه های هوشمندی مانند لپ تاپ و موبایل

تحقیقات جدید به بحث در مورد این موضوع پرداخته اند که چه مقدار نمک برای بدن ما مناسب است. بر

محققان در مطالعه جدید خود، تأثیر رژیم غذایی حاوی سویا را بر تراکم استخوان زنان یائسه بررسی نموده اند. این

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه اگزتر انجام شده نشان داده است که سه ترکیب خاص می توانند میتوکندری موجود

انواع استایل را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌دهند؛ اما شناخته‌شده‌ترین این دسته‌بندی‌ها تقسیم کردن استایل به سه دسته رسمی، نیمه‌رسمی

زمينه و هدف: آلپرازولام جزو خانواده بنزوديازيين ‌ها مي ‌باشد که امروزه مصرف آن در جامعه به‌ خصوص خانم ‌هاي باردار به صورت تصاعدي افزايش يافته است. با توجه به اين‌ که تحقيقات زيادي در مورد آثار تراتوژنيک اين دارو در دوران ارگانوژنز انجام نگرفته است، هدف از اين تحقيق، بررسي آثار تراتوژنيک آلپرازولام بر جنين موش صحرايي مي‌ باشد.روش‌ بررسي: در اين مطالعه تاثير داروي آلپرازولام با دوزهاي مختلف (6mg/kg/day و 4 و 2 و ) بر روي چهار گروه جنين موش صحرايي پنج تا 17 روزه که هر گروه شامل پنج جنين موش ماده رت بودند، بررسي گرديد. وزن موش ‌ها حدودا بين 25 تا 3 گرم و همگي بالغ (سه ماهه) و سالم بودند كليه گروه ‌ها بعد از بروز بارداري هر روزه دوزهاي تعيين شده دارو را به صورت تزريقي تا روز پانزدهم دريافت كردند. پس از طي مراحل بارداري، جنين ‌ها خارج شده و مورد مطالعه ماکروسکوپي (آنومالي ‌هاي ظاهري) و ميکروسکوپي قرار گرفتند.يافته ‌ها: نتايج حاصله از مطالعه نشان ‌دهنده اين نکته مي ‌باشد كه با افزايش دوز آلپرازولام به ‌خصوص6mg/kg/day  در ميزان بروز آنومالي‌ هاي ظاهري، چشم غيرطبيعي، شکاف کام و لب افزايش قابل ملاحظه‌ اي ديده مي‌ شود. همچنين ميانگين قد جنين ‌ها با افزايش دوز دارو، کاهش يافته است. آناليز آماري نشان داد که ميزان اثرات تراتوژنيک آلپرازولام به صورت معني ‌داري در گروه چهارم (6mg/kg/day)، بالاتر از گروه‌ هاي کنترل و آزمايش اول و دوم مي ‌باشد (p.1).نتيجه‌ گيري: نتايج به ‌دست آمده از اين مطالعه حاکي از تراتوژن بودن آلپرازولام در دوز بالا مي‌ باشد. توصيه مي ‌گردد كه مادران باردار از مصرف بنزوديازيين‌ ها در سه ماهه اول بارداري خودداري نمايند.

 

نسخه قابل چاپ

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

پیوندهای مرتبط

قرص زاناکس یا آلپرازولام از خانواده بنزودیازپین مانند دیازپام، کلونازپام و لورازپام است و برای کنترل بیماری هایی از قبیل اضطراب، بی قراری، حملات هراس، بی خوابی و برخی دیگر از اختلالات روانی تجویز می شود. این قرص را به نیراوام نیز می شناسند.

قرص زاناکس در دوزهای .25 میلی گرم، .5، 1 و 2 میلی گرم تولید و عرضه می گردد. دوز یکسان، اثر آن تا 1 برابر از قرص والیوم یا دیازپام می باشد.این قرص سیزدهمین داروی پر فروش آمریکا است.

قرص زاناکس فعالیت سیستم اعصاب مرکزی را سرکوب می کند به این معنی که فعالیت، تحریک پذیری و واکنش مغز را کاهش می دهد و اجازه می دهد مغز و سیستم اعصاب مرکزی زمان بیشتری برای استراحت داشته باشند، این مسئله سبب تعادل بین سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک می شود، به عبارتی می توان گفت آلپرازولام یا زاناکس اثر آرامبخش و کسل کنندگی دارد. قرص آلپرازولام از سرعت حرکت ناقل های شیمیایی در مغز که ممکن است تعادل باشند می کاهد و نتیجه این کاهش از فعالیت های غیر طبیعی مغز، تنش های عصبی و اضطراب کم می کند. زاناکس این کار را با افزایش فعالیت گابا انجام می دهد، گابا آمینو بوتیریک اسید یک ماده شیمیایی طبیعی از گروه اسیدهای آمینه است که در مغز تولید و به عنوان یک انتقال دهنده عصبی، موجب افزایش حس آرامش و استراحت پذیری می شود.

هنگامی که شخص بیمار اضطراب، هراس و یا تشنج را تجربه می کند فعالیت مغز او به شدت بالا بوده و در حالی قرار دارد که به آن آماده باش می گویند، در این حالت فرد قادر به کنترل فعالیت های ذهنی خود نیست و به دنبال آن علایمی مانند افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس، تعریق  را تجربه می کند، مصرف داروی زاناکس در این بیماران منجر به کاهش فعالیت مغز شده و در نتیجه ذهن آرام می شود و جسم کاهش اضطراب، ضربان قلب و آرامش پیدا می کند.

در افراد علت بی خوابی،  عدم کنترل افکار و فعالیت بیش از حد مغز است، در این افراد هنگام شب بدن خسته اما ذهن فعال بوده و به طور غیر ارادی به موضوعات مختلف معطوف می شود و فرد توان کافی برای مهار این افکار را ندارد.

مصرف قرص زاناکس در این اشخاص سبب کاهش فعالیت مغز شده و به فکر پراکنی های بیهوده پایان می دهد و زمینه را برای خواب و استراحت کافی فراهم می کند و با این مکانیزم این دارو به عنوان یک قرص خواب آور نیز شناخته می شود.

توجه کنید که اگر پزشک شما این دارو را برای درمان بی خوابی تجویز کرده است آن را دیر وقت در شب مصرف نکنید زیرا در روز بعد احساس خواب آلودگی و گیجی خواهید داشت. بره مصرف را طوری تنظیم کنید که آغاز فعالیت روزانه شما حداقل 1 ساعت بعد از مصرف این دارو باشد، به عنوان مثال اگر صبح ساعت 8 از خواب بیدار می شوید قرص آلپرازولام یا زاناکس را ساعت 9 الی 1 شب مصرف کنید تا هم از خواب کافی برخوردار شوید و هم هنگام بیدار شدن تقریبا با پایان اثر دارو همزمان باشد. همچنین مواد فعال در این دارو از طریق ادرار دفع می شوند و شما برای سرعت بخشیدن به این عمل می توانید در صبح قبل از صرف ناشتایی دو لیوان آب بخورید تا زودتر تاثیر آن بر طرف گردد.

دقت کنید که سرعت تاثیر این دارو در بدن هر فرد متفاوت بوده و بسته به سن، شدت بیماری و سوخت و ساز بدن متغیر است و در عده ای بعد از جذب کمتر از پنج دقیقه تاثیر می گذارد.

به طور متوسط نیمه عمر این دارو یازده ساعت است اما در برخی اشخاص که شدت بیماری بالا بوده نیاز به مصرف چند دوز در روز می باشد.

اگر قرص زاناکس را با معده خالی و قبل از صرف غذا مصرف نمایید به مدت پنج تا نیم ساعت بعد از جذب اثر می کند. همچنین قرار دادن قرص در زیر زبان نیز جذب و اثر آن را سرعت می بخشد.

قرص زاناکس برای تمام اشخاص مناسب نیست و مصرف سر خود آن اعتیاد آور است و استفاده از زاناکس در افرادی که سابقه اعتیاد به مواد مخدر و الکل دارند به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

این دارو به شکل خوراکی مصرف می شود و تجویز  دوز مصرف بستگی به شدت بیماری، سن و میزان واکنش بدن به این دارو دارد، معمولا پزشک درمان را با دوز کم آغاز می کند و در صورت نیاز به آرامی و طی چند هفته بر میزان دوز مصرفی می افزاید تا مشخص شود چه دوزی برای بیمار مناسب و موثرتر می باشد. این دارو را دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف کنید و بدون مشورت با پزشک اقدام به کاهش، افزایش دوز، قطع مصرف و مصرف مجدد آن به هیچ وجه نکنید.

قرص زاناکس معمولا برای کنترل بیماری ها در زمان کوتاه تجویز می شود نه برای مصارف طولانی مدت، پس اگر نیاز به ادامه مصرف دارو بود حتما با پزشک خود مشورت نمایید. امکان دارد به مرور زمان از میزان تاثیر این دارو کاسته شود، اگر بعد از مدتی احساس کردید اثر این دارو کم شده است حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشترین عارضه جانبی قرص زاناکس اعتیاد آور بودن آن می باشد که به همین دلیل مصرف طولانی مدت آن به هیچ وجه نباید اتفاق بیفتد و از دیگر عوارض جانبی زاناکس یا آلپرازولام می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در صورتی که هر یک از این موارد که در ادامه اشاره می شود را در خود احساس کردید، مصرف دارو را قطع کنید:

اگر هر یک از نشانه های زیر را در خود مشاهده نمودید، فورا با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید:

توجه داشته باشید اگر از این قرص درست و به جا استفاده شود یک آرامبخش موثر و مفید می باشد و این عوارض تنها در تعداد معدودی به علت سرپیچی از دستور پزشک اتفاق میفتد.

داروی زاناکس با بسیاری از داروها در صورت مصرف همزمان تداخل دارد و قبل از استفاده از این قرص اگر از داروی دیگری استفاده می کنید باید پزشک خود را مطلع سازید. این قرص با داروهای برده شده در زیر تداخل دارویی دارد:

قرص زاناکس نباید همراه با دارویی هایی که موجب خواب آلودگی می شوند همانند آنتی هیستامین ها، دیفن هیدرامین، دیازپام، زولپیدم، اکثر داروهای شل کننده عضلات، ضد دردها مانند کدئین، کلرپرومازین، ریسپریدون، امی تریپتیلین و ترازودون مصرف شود.

این دارو را در دمای 2 تا 25 درجه سانتی گراد و به دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

مصرف این قرص در بارداری، شیردهی و افراد زیر 18 سال ممنوع می باشد.

قبل از شروع به مصرف قرص زاناکس نکات ذکر شده در این قسمت را جدی بگیرید:

نکات و توصیه های درج شده در اطلاعات دارویی قرص زاناکس را جدی بگیرید و بدانید که تاثیر و نیمع عمر این قرص در نژاد آسیایی از سایرین می باشد.

منبع : آرگا


اگر می خواهید عمل زیبایی انجام دهید، بخوانید!



دروازه هند ، یادگاری از آمدن و رفتن استعمار


برای انجام جراحی زیبایی به کدام دکترها اعتماد کنیم؟


باغ ادویه گرمسیری پنانگ، جزیره ای رویایی در مالزی


برای پاکسازی پوست چرب از این روش های مطمئن استفاده کنید



هیچوقت این جملات را به زبان نیاورید!

نشانی شما منتشر نخواهد شد.


دکتر ابوالفضل زارعی، جراح پلاستیک و زیبایی بینی، صورت، پلک





1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *