مصرف قرص رانیتیدین در کودکان

خواص دارویی و گیاهی

مادرانی که بچه های تان هر چی شیر می خورند و بالا میاورند یا زیاد سکسکه دارند و می دانید علتش رفلاکس اسید معده بچه ها است. برای درمان این مشکل در نوزادان, شربت رانیتیدین تجویز می شود که ما در این مقاله از هر آنچه لازم است از این دارو بدانید, گفته ایم.

بعضی نوزادان تا یک و نیم سالگی دچار رفلاکس اسید معده می باشند که به این علت ممکن است علایمی همانند نفخ کردن, استفراغ, نخوردن غذا, تف کردن, سکسکه و گریه ناگهانی از خود بروز بدهند. در مراجعه با متخصص اطفال بعد از معاینه برای کاهش ترشح اسید معده و کم کردن سوزش و درد معده, شربت رانیتیدین تجویز می شود که ما در این مقاله از تمام فواید و عوارض این شربت نوشته ایم.

برای درمان رفلاکس معده نوزاد، برای جلوگیری از سوزش مری و درد نوزاد تجویز می شود. گاهی اوقات هم از شربت رانیتیدین برای رفع کهیر مزمن که یک حساسیت پوستی در نوزاد است, استفاده می کنند.

در برگشت یا رفلاکس اسید معده به مری علاوه بر اینکه این مشکل می تواند به مری آسیب بزند, دردناک نیز هست و نوزاد را اذیت می کند. به همین خاطر پزشکان برای کاهش ترشح اسید معده, شربت رانیتیدین را تجویز می کنند, که به کم شدن این حالت کمک کند.

نوع شربت رانیتیدین که می توان به نوزاد داد پانزده میلی گرم می باشد که تنها با نسخه پزشک می توان آن را تهیه کرد. شکل دیگری از دارو که بدون تجویز و نسخه پزشک به فروش می رسند فقط برای افراد بالای دوازده سال مورد مصرف می باشند. در نوزادانی که کمتر از شش ماه سن دارند استفاده از این دارو هر یک میلی گرم به ازای یک کیلو گرم وزن نوزاد می باشد که دو تا سه بار در روز مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که این دوز برای نوزاد کافی نباشد پزشک تا نه میلی گرم در هر کیلو گرم در روز به دفعات دو تا سه بار را تجویز می کند. در صورت اینکه نوزاد هر گونه اختلالات کلیوی داشته باشد باید مصرف دوز دارو 5 درصد کاهش پیدا کند.

شربت رانیتیدین و دیگر اشکال این دارو معمولا بی خطر هستند و کم و زیاد دادن آنها مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر احساس می کنید از اندازه به نوزاد دارو خورانده اید با پزشک او تماس بگیرید.

رانیتیدین یک دارو برای جلوگیری از ترشح بیش از اندازه اسید معده به منظور پیشگیری از رفلاکس مداوم اسید معده به مری می باشد و یک داروی ضد استفراغ نیست, پس در صورتی که نوزاد تنها رفلاکس معده داشته باشد نیازی به مصرف این دارو نمی باشد و بهتر است از مصرف بدن نیاز آن خودداری شود. هر چند که مصرف رانیتیدین به طور کلی بی خطر است.

مصرف این دارو در نوزادان عوارض جانبی شایع و بارزی ندارد و گاها مصرف آن اسهال, دل درد و یبوست را برای نوزاد به وجود می آورد. و در مواردی بسیار اندک و کم باعث به وجود آمدن التهابات کبدی و کم شدن سلول های خونی در نوزاد می شود.

همانطور که اشاره شد از مصرف سر خود و تجویز سر خود استفاده این دارو برای نوزاد خود و دیگران جدا خودداری کنید, زیرا بیماری های مشابهی با علایم یکسان وجود دارند که با استفاده داروی اشتباهی نه تنها به درمان آنها کمکی نمی شود بلکه احتمال دارد اثرات سو نیز بر روی آن بگذارد.

منبع : آرگا


اگر می خواهید عمل زیبایی انجام دهید، بخوانید!



دروازه هند ، یادگاری از آمدن و رفتن استعمار


برای انجام جراحی زیبایی به کدام دکترها اعتماد کنیم؟


باغ ادویه گرمسیری پنانگ، جزیره ای رویایی در مالزی


برای پاکسازی پوست چرب از این روش های مطمئن استفاده کنید



هیچوقت این جملات را به زبان نیاورید!

نشانی شما منتشر نخواهد شد.


دکتر ابوالفضل زارعی، جراح پلاستیک و زیبایی بینی، صورت، پلک





نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

&gt


حتما شما هم دیده‌اید افرادی را که از درد معده رنج می‌برند و اولین و تنهاترین راه درمان را قرص رانیتیدین می‌دانند. رانیتیدین به طبقه‌ای از داروها تعلق دارد که «مهارکننده گیرنده‌های H2» دارند. از این دارو برای کاهش میزان ترشح اسید معده و کاهش دردهای ناشی از زخم یا تسهیل درمان زخم معده استفاده می‌شود. رانیتیدین یکی از پرمصرف‌ترین قرص‌های حاضر است که بدون تجویز پزشک نیز به فروش می‌رسد.

به طور کلی رانیتیدین برای درمان زخم‌های گاستریک(زخم‌های معده) و اثنی‌عشر و همچنین ریفلاکس اسید معده به مری استفاده می‌شود. این دارو برای درمان مشکل ترشح بیش از اندازه اسید معده تجویز می‌شود. رانیتیدین یکی از داروهایی است که بدون نسخه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد و مردم برای کاهش درد معده از آن استفاده و البته به همدیگر نیز تجویز می‌کنند.

نحوه مصرف

رانیتیدین به صورت قرص، آمپول و شربت در داروخانه‌ها موجود است. برای افراد بزرگسال دوز تجویز شده برای زخم معده وسوء هاضمه مزمن مقدار 15 میلی‌گرم دو بار در روز یا 3 میلی‌گرم هنگام خواب برای مدت چهار تا هشت هفته مصرف می‌شود.

برای کودکان 2 تا 4 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دو بار در روز می‌توان از آن استفاده کرد. می‌توان رانیتیدین را با غذا یا بعد از آن مصرف کرد.

برای پیشگیری از بروز علائم مربوط به مصرف برخی مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها بهتر است قرص رانیتیدین 3 تا 6 دقیقه قبل از غذا مصرف شود. حداکثر دوز قابل مصرف 3 میلی‌گرم در روز است. توصیه می‌شود بدون نظر پزشک این دوز از دارو بیش از دو هفته مصرف نشود.

آمپول رانیتیدین در بیمارستان‌ها و در برخی شرایط که بیمار نمی‌تواند قرص بخورد، استفاده می‌شود. دوز عادی تزریق رانیتیدین 5 میلی‌گرم و هر 6 تا 8 ساعت است.

میزان مصرف دارو در موارد مختلف

عوامل متعددی از قبیل وزن، شرایط بدنی و مصرف داروهای دیگر در تجویز مقدار مورد نیاز دارو برای افراد دخالت دارد. اگر پزشک معالج دوز متفاوت از آنچه در بالا اشاره شد تجویز کرده باشد بیمار باید مطابق دستور پزشک عمل کند. اگر بیمار مصرف دارو را فراموش کند به محض یادآوری باید آن را مصرف کند. اما اگر فاصله مصرف با نوبت بعدی کم باشد لازم است از مصرف آن صرف‌نظر کرده و نوبت بعدی را مصرف کند.

شیوه نگهداری

قرص، شربت و آمپول رانیتیدین باید در دمای محیط، دور از تماس نور و رطوبت و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

عوارض جانبی

داروها عوارض جانبی متعددی دارند. یکی از عوارض جانبی نسبت به هر دارویی واکنش ناسبی است که بدن نسبت به مصرف آن نشان می‌دهد. ممکن است این واکنش جزئی یا شدید، زودگذر یا دائمی باشد. داروی رانیتیدین نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته عوارض آن در همه افراد یکسان نیست و کمتر از یک درصد آنهایی که این دارو را مصرف می‌کنند از عوارض جانبی آن شکایت می‌کنند. اگر با مصرف رانیتیدین دچار عوارض جدی و ناراحت‌کننده شدید حتما پزشک را در جریان قرار دهید. ممکن است مصرف قرص رانیتیدین با عوارضی مثل یبوست، اسهال، سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، خواب آلودگی، اختلالات خواب و استفراغ همراه باشد. نشانه‌هایی مثل افزایش ضربان قلب، دردهای عضلانی، ضایعات پوستی یا کهیر، خستگی، جزو عوارض ناشایع مصرف رانیتیدین است. با وجود این‌که این علائم جزو عوارض شایع این دارو نیست اما ممکن است باعث بروز مشکلات جدی برای بیمار شود. در نتیجه در صورت مشاهده علائم گفته شده حتما به پزشک مراجعه کنید.

موارد منع مصرف

مصرف رانیتیدین برای افرادی که به این دارو و دیگر داروهای «مهارکننده گیرنده H2» مثل سایمتیدین و فاموتیدین حساسیت دارند، توصیه نمی‌شود. بیماران مبتلا به نارسایی کبد وکلیه ممکن است به کاهش مقدار مصرف دارو نیاز داشته باشند. کشیدن سیگار هم موجب کاهش اثر این دارو می‌شود.‌ قبل از تجویز این دارو پزشک باید اطلاعات لازم را از بیمار بگیرد. بنابراین اگر هر یک از شرایط زیر را دارید از مصرف خودسرانه رانیتیدین اجتناب کنید و حتما پزشکتان را در جریان قرار دهید.

مشکلات کلیوی: افرادی که عملکرد کلیه‌هایشان مشکل دارد قبل از مصرف رانتیدین با پزشک مشورت کنند. لازم است پزشک با توجه به شرایط بدنی هر فرد دوز مناسب را تجویز کند.

بیماری پورفیری حاد: افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند نباید رانیتیدین مصرف کنند.

مشکلات گاستریت جدی: مصرف رانیتیدین به افرادی که به طور مکرر استفراغ می‌کنند، مشکل بلع غذا دارند، در مدفوع خود خون دیده‌اند، بدون دلیل خاصی وزن زیادی کم کرده‌اند، توصیه نمی‌شود. این افراد حتما باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

مصرف داروهای ضدالتهاب: افرادی که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن و مصرف می‌کنند نباید خودسرانه رانیتیدین مصرف کنند بخصوص اگر سالمند هستند یا از زخم معده رنج می‌برند.

بارداری: مصرف رانیتیدین در دوره بارداری توصیه نمی‌شود. اگر در حین مصرف رانیتیدین بارداری اتفاق بیفتد، لازم است موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید.

شیردهی: مصرف رانیتیدین برای خانم‌های شیرده توصیه نمی‌شود. چون این دارو وارد شیرمادر می‌شود. اگر در حین شیردهی از رانیتیدین استفاده کنید فرزندتان نیز اثرات آن را دریافت خواهد کرد. بنابراین از مصرف خودسرانه رانیتیدین در این دوره بپرهیزید.

اختلالات دارویی

مصرف همزمان رانیتیدین با داروهای دیگر امکان اختلال دارویی را بالا می‌برد. مصرف رانیتیدین با داروهایی مثل ایتراکونازول، کتوکونازول، وارفارین و فنی‌تویین باعث اختلال دارویی می‌شود. اگر شما هم تحت درمان با این داروها هستید حتما مساله را با پزشک در میان بگذارید. در صورت استفاده از آنتی‌اسید‌ها باید حداقل نیم ساعت بین مصرف این داروها با رانیتیدین فاصله باشد.‌مصرف خودسرانه دارو در بین مردم زیاد است. لازم است فرهنگ عدم خوددرمانی یا دیگردرمانی در بین مردم نهادینه شود. در صورت مراجعه به پزشک حتما داروهایی را که مصرف می‌کنید با دقت عنوان کنید. حتی اگر از گیاهان دارویی یا مکمل خاصی استفاده می‌کنید به پزشک اطلاع دهید.

مریم بهاری ساروی – پزشک داروساز

قرص رانیتیدین از نظر پزشکی توسط دانشگاه کریپتون، در ۲۱ آوریل ۲۰۱۷ بررسی شده است. مطلب زیر توسط دانشگاه ایلینوی-شیکاگو نوشته شده است. برای دریافت اطلاعات درباره قرص رانیتیدین در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

قرص رانیتیدین از نظر پزشکی توسط دانشگاه کریپتون، در ۲۱ آوریل ۲۰۱۷ بررسی شده است. مطلب زیر توسط دانشگاه ایلینوی-شیکاگو نوشته شده است. برای دریافت اطلاعات درباره قرص رانیتیدین در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

بخوانید: درمان طبیعی زخم معده و همه چیز راجع به روش های بهبود آن

قرص رانیتیدین دارویی است که می توان آن را هم به صورت تجویز پزشک در نسخه و هم به صورت مستقیم به صورت قرص، کپسول و شربت خوراکی از داروخانه تهیه کرد.

قرص خوراکی رانیتیدین با تجاری zantac در دسترس می باشد. تمام فرم های تجویزی این دارو به عنوان یک داروی عمومی در همه جا موجود می باشد. داروهای عمومی معمولاً قیمت پایین تری دارند. در موارد بسیار کمی ممکن است رانیتیدین با تجاری خودش موجود نباشد.

قرص رانیتیدین برای درمان موارد مختلفی به کار می رود از جمله:

ممکن است قرص رانیتیدین به عنوان بخشی از درمان ترکیبی نیز مورد استفاده قرار گیرد. به این معنی که شما باید در کنار داروهای دیگر، رانیتیدین را هم مصرف کنید.

به طور معمول رانیتیدین برای درمان های کوتاه مدت به خصوص درمان بیماری GERD به کار می رود. اگر این دارو را برای درمان سایر بیماری ها مصرف می کنید، ممکن است نیاز به درمان طولانی مدت داشته باشید مثلاً چند هفته یا حتی چند ماه.

بخوانید: درمان ترش کردن معده در خانه

قرص رانیتیدین باعث کاهش مقدار اسید معده می شود. این دارو متعلق به گروه دارویی آنتاگونیست های گیرنده هیستامین است. یک گروه دارویی به داروهایی می گویند که به شیوه مشابهی در بدن عمل می کنند. داروهای یک گروه حتی به جای یکدیگر در شرایط مشابه استفاده می شوند.

قرص خوراکی رانیتیدین ممکن است باعث خواب آلودگی و همچنین عوارض جانبی دیگر شود.

عوارض رایج تر و شایع تر مصرف قرص خوراکی رانیتیدین عبارتند از:

اگر این عوارضی که گفته شد، خفیف باشند، ممکن است در عرض چند روز یا چند هفته از بین بروند. ولی اگر شدید بودند و بعد از چند هفته از بین نرفتند، با پزشک یا داروساز خود حتماً در این باره صحبت کنید.

اگر عوارض جانبی جدی دارید، فوراً با اورژانس یا پزشک خود تماس بگیرید. این عوارض جانبی جدی شامل موارد زیر است:

قرص رانیتیدین خوراکی می تواند با سایر داروها، ویتامین ها و گیاهانی که ممکن است مصرف کنید، تداخل داشته باشد. تداخل، زمانی است که یک ماده باعث تغییر رفتار دارو شود. این تداخل می تواند مضر باشد و جلوی عملکرد صحیح دارو را بگیرد. برای جلوگیری از این امر، پزشک باید تمام داروهایی که تجویز می کند را به خوبی کنترل و مدیریت کند. شما نیز باید پزشک خود را در جریان اینکه چه داروهای دیگری مصرف می کنید، قرار دهید.

Delavirdine: دلاوردین را با قرص رانیتیدین مصرف نکنید. مصرف همرمان این دو دارو می تواند اثرات خطرناکی را ایجاد کند همچنین رانیتیدین مقدار دلاوردین را در بدن کاهش می دهد این بدان معنی است که دلاوردین دیگر نمی تواند به خوبی در بدن عمل کند.

مصرف رانیتیدین با داروهای خاص می تواند باعث افزایش عوارض جانبی این داروها شود. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

Procainamide: مصرف دوزهای بالای رانیتیدین با این دارو می تواند عوارض جانبی آن را کند.

Warfarin: مصرف همزمان رانیتیدین با وارفارین ممکن است خطر خونریزی یا لخته شدن خون را افزایش دهد. اگر این داروها را با هم مصرف کردید، بلافاصله باید به پزشک خود مراجعه کنید.

Midazolam  و Triazolam: مصرف رانیتیدین با هر یک از این داروها باعث خواب آلودگی می شود که می تواند طولانی مدت باشد.

Glipizide: مصرف این دو دارو با هم باعث افت قند خون می شود. ممکن است قبل از مصرف قرص رانیتیدین نیاز باشد تا میزان قند خون را آزمایش کنید و بسنجید.

هنگامی که داروهای خاصی با قرص رانیتیدین مصرف می شوند، ممکن است عملکرد خود را به دلیل کاهش یافتن سطح آن ها در بدن از دست بدهند و کارایی نداشته باشند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

Atazanavir: اگر شما نیاز دارید حتما این دارو را با قرص رانیتیدین مصرف کنید، پزشکتان به شما می گوید که بین مصرف آن ها باید چقدر فاصله زمانی باشد.  

Gefitinib: اگر این دو دارو را با سدیم بیکربنات ضد اسید مصرف کنید، به درستی در بدن عمل نمی کنند و باید با پزشک خود حتماً صحبت کنید.

برای درک بهتر تداخل های دارویی رانیتیدین می توانید با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

قرص رانیتیدین با هشدارهای متعددی همراه است.

آلرژی:

رانیتیدین می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. در صورت مصرف قرص رانیتیدین، اگر سابقه واکنش های آلرژیک دارید، به پزشک خود مراجعه کنید و اگر علائم یک واکنش شدید آلرژیک را دارید به سرعت با اورژانس تماس بگیرید. علائم یک واکنش آلرژیک شامل موارد زیر است:

اگر تا به حال به رانیتیدین واکنش آلرژیک نشان داده اید به هیچ عنوان دوباره آن را مصرف نکنید. مصرف دوباره ی آن می تواند باعث مرگ شود.

بخوانید: خواص کلم بنفش در درمان نفخ معده و بیماری های روده

برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی: اگر مشکلات کلیوی دارید یا سابقه بیماری کلیوی دارید، ممکن است نتوانید این دارو را از بدن خود پاک کنید. این امر مقدار سطح رانیتیدین بدن را افزایش می دهد و باعث بروز عوارض جانبی جدی بیشتری می شود.

برای افراد مبتلا به مشکلات کبدی: اگر دچار مشکلات کبدی هستید یا سابقه بیماری کبدی دارید، ممکن است نتوانید این دارو را به خوبی فراوری کنید. بنابراین رانیتیدین در بدن افزایش می یابد و عوارض جانبی جدی را در پی دارد.

برای افراد مبتلا به پورفیری حاد (یک اختلال خونی ارثی): اگر سابقه حمله ی پورفیری حاد دارید، نباید از رانیتیدین استفاده کنید. این دارو می تواند یک حمله پورفیری حاد را ایجاد کند.

برای افراد مبتلا به سرطان معده: این دارو مقدار اسید معده را کاهش می دهد که این امر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. اگر علائم شما ناشی از تومورهای سرطانی باشد، این دارو نمی تواند کمکی به درمان آن ها کند.

برای افراد مسن: کلیه های افراد مسن ممکن است به خوبی کار نکنند. این امر باعث می شود بدن شما به آرامی دارو را پردازش و پاک کند و در نتیجه دارو به مدت بیشتری در بدن باقی می ماند که خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. در موارد نادر، این دارو ممکن است باعث گیجی، افسردگی، اضطراب و توهم شود. در افراد مسن بیمار این اتفاق به وفور رخ می دهد.

برای کودکان: رانیتیدین برای کودکان زیر یک ماه تحت هیچ شرایطی موثر و ایمن نیست. همچنین برای افراد زیر ۱۸ سال که معده آن ها بیش از حد اسید تولید می کند هم موثر و ایمن نیست.

تحقیقات متعددی بر روی حیوانات درباره این دارو انجام شده است. با این حال، مطالعات دارویی روی حیوانات، همیشه به درستی پیش بینی نمی کنند که روی انسان چه تاثیری دارند. مطالعات چندانی درباره این دارو روی افراد باردار وجود ندارد تا بتوان فهمید مضر است یا خیر.

اگر باردار هستید و به این دارو نیاز شدیدی دارید، می توانید آن را با نظارت پزشک خود مصرف کنید. در دوران شیردهی هم قبل از مصرف این دارو حتماً با پزشک خود مشورت کنید. رانیتیدین ممکن است وارد شیر مادر شود و باعث ایجاد عوارض جانبی در کودک شیرخوار شود. باید در این باره با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید شیردادن به کودک در این دوران که دارو مصرف می کنید، مفید است یا مضر. به طور کلی ۲۴ ساعت طول می کشد تا رانیتیدین از بدن پاک شود. بعد از ۲۴ ساعت، کودک می تواند از شیر مادر تغذیه کند.

تمام دوزهای ممکن و فرم های دارویی رانیتیدین، ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. مقدار دوز، فرم دارویی و چگونگی مصرف دارو به موارد زیر بستگی دارد:

بخوانید: درمان طبیعی رفلاکس معده

عمومی: رانیتیدین

تجاری: Zantac

 

میزان دوز مصرفی برای افراد بالغ (۱۷ تا ۶۴ سال):

 

میزان دوز مصرفی برای کودکان (۱ ماه تا ۱۶ سال):

دوز های معمولی:

دوزهای بالا:

 

میزان دوز مصرفی برای کودکان زیر ۱ ماه:

این دارو برای کودکان زیر یک ماه موثر و ایمن نیست.

 

میزان دوز مصرفی برای افراد مسن (۶۵ سال به بالا):

ممکن است کلیه های اقراد مسن به خوبی کار نکند و دارو را آرام متابولیزه کند و یا حتی متابولیزه و دفع نکند. در نتیجه، دارو مدت بیشتری در بدن می ماند که این امر باعث بروز عوارض جانبی شدید می شود. در این حالت ممکن است پزشک، دوز درمانی را کاهش دهد یا بره متفاوتی را برای آن در نظر بگیرد.

 

عمومی: رانیتیدین

تجاری: Zantac

 

میزان دوز مصرفی برای افراد بالغ (۱۷ تا ۶۴ سال):

بخوانید: درمان طبیعی ورم معده و کاهش علائم گاستریت

میزان دوز مصرفی برای کودکان (۱ ماه تا ۱۶ سال):

دوزهای معمولی:

دوزهای بالا:

 

میزان دوز مصرفی برای کودکان زیر ۱ ماه:

این دارو برای کودکان زیر یک ماه موثر و ایمن نیست.

 

میزان دوز مصرفی برای افراد مسن (۶۵ سال به بالا):

مانند حالت قبلی استفاده می شود.

 

عمومی: رانیتیدین

تجاری: Zantac

 

میزان دوز مصرفی برای افراد بالغ (۱۷ تا ۶۴ سال):

 

میزان دوز مصرفی برای کودکان (۱ ماه تا ۱۶ سال):

 

میزان دوز مصرفی برای کودکان زیر ۱ ماه:

این دارو برای کودکان زیر یک ماه موثر و ایمن نیست.

 

میزان دوز مصرفی برای افراد مسن (۶۵ سال به بالا):

توضیحات مانند حالت قبل است.

عمومی: رانیتیدین

تجاری: Zantac

 

میزان دوز مصرفی برای افراد بالغ (۱۷ تا ۶۴ سال):

 

میزان دوز مصرفی برای کودکان (۱ ماه تا ۱۶ سال):

 

میزان دوز مصرفی برای کودکان زیر ۱ ماه:

این دارو برای کودکان زیر یک ماه موثر و ایمن نیست.

 

میزان دوز مصرفی برای افراد مسن (۶۵ سال به بالا):

مانند حالت قبلی استفاده می شود.

رانیتیدین برای درمان طولانی مدت یا کوتاه مدت استفاده می شود. بهتر است این دارو را با تجویز پزشک مصرف کنید. در غیر این صورت، می تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد. در موارد زیر نیز ممکن است مشکلاتی برای شما به وجود بیاید:

اگر مصرف دارو را به طور ناگهانی قطع کنید یا به طور کامل آن را مصرف نکنید:

ممکن است درد شدید معده ناشی از افزایش مقدار اسید آن باشد. قطع کردن ناگهانی دارو می تواند این درد ها را تشدید کند.

 

اگر دوزهای کمتر از مقدار تجویز شده مصرف کنید:

اگر دوز دارو را خودتان تغییر دهید و کم کنید ممکن است به خوبی کار نکند. برای اینکه دارو بهترین عملکرد را از خود نشان دهد، باید به مقدار کافی وارد بدن شود.

 

اگر بیش از حد تجویز شده دارو را مصرف کنید:

این امر باعث بروز مشکلات جدی در بدن می شود. نشانه های مصرف بیش از حد این دارو عبارتند از:

اگر فکر می کنید بیش از حد از این دارو استفاده کرده اید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید یا با اورژانس تماس بگیرید.

 

اگر فوراً متوجه شدید که دارو را مصرف نکرده اید، ایرادی ندارد. می توانید همان لحظه آن را بخورید. اما اگر فقط چند ساعت با دوز بعدی دارو فاصله دارید و یادتان افتاد که دارو را نخورده اید، دوز قبلی را دیگر نخورید و فقط دوز جدید را مصرف کنید. هرگز سعی نکنید دوزی را که باید در دو نوبت مصرف شود، در یک نوبت مصرف کنید. زیرا می تواند عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

 

باید دردهای معده کمتر شوند و شما احساس بهبودی کنید.

 

اوردوز رانیتیدین بسیار نادر است. قبل از اینکه دارو را مصرف کنید باید علائم اوردوز آن را بدانید. این علائم عبارتند از:

 

عمومی:

نگهداری:

استفاده مجدد از دارو:

مسافرت رفتن:

هنگام مسافرت با داروهایتان موارد زیر را در نظر داشته باشید:

نظارت بالینی:

دکتر شما و خودتان باید مسائل مرتبط با سلامتی را کنترل کنید. مانند چک کردن کلیه ها و انجام دادن آزمایش های خونی. در این صورت، پزشک شما متوجه می شود که وضعیت کلیه های شما چگونه است و چه دوزهایی از دارو را می تواند برای شما تجویز کند.

 

نویسنده: فائزه قربانی

منبع: www.healthline.com

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای من داده شد مرا از طریق با خبر کن

Current ye@r *

Leave this field empty

گوشی های تلفن همراه کنونی با توجه به بالا بودن تنوع اپ ها بعد

وقتی پوست شاداب نیست معمولا سراغ انواع کرم ها و لوسیون ها می رویم

باید ببینمت، ماریا. از ظهر که از هم جدا شدیم؛ من هیچ کاری نکرده

کاهو از بهترین سبزیجات سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که جایگزین خوبی

در این مطلب نگاه دیگری به این رمان مشهور را ارائه می دهیم بررسی

© 218 – Netnevesht

کاربری

رمز عبور

مرا به خاطر داشته باش

ثبت | رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

کاربری

یک رمز عبور به شما فرستاده خواهد شد.

ورود | رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

کاربری یا :

ورود| ثبت

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *