مزاج بلغم با غلبه سودا

خواص دارویی و گیاهی

مزاج بلغم با غلبه سودا
مزاج بلغم با غلبه سودا

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در رساله ذهبیه فرموده‌اند: خداوند متعال انسان را بر چهار طبیعت بنا کرده است که آن ها عبارتند از : صفرا، سودا، خون و بلغم.

دو تای آن ها گرم و دو تای دیگر سرد است و میان هر دو تای آن ها از لحاظ های دیگر نیز اختلاف است.

دکتر غیاث الدین جزایری متخصص علم غذاشناسی می گوید:

پزشکان قدیم معتقد بودند که وقتی شخصی غذا می خورد، آن غذا پس از معده به کبد می رود و به چهار جزء تقسیم می شود:

جزء اول که مایعی زرد رنگ و از سه جزء دیگر سبک تر است که در روده توقف می کند موسوم به صفراء است.مزاج بلغم با غلبه سودا

جزء دوم کمی سنگین تر است و بعد از صفرا واقع می شود و آن خون است.

جزء سوم مایع سفید لزجی است که آن را بلغم می نامند.

جزء چهارم که از همه این ها سنگین تر است، مانند گل و لای می ماند سودا نام دارد.

طبیعت صفرا، سرد و خشک است، طبیعت خون، گرم و تر، طبیعت سواد سرد و خشک و طبیعت بلغم گرم و تر است.

پس از آن طبایع را بر چهار جزء بدن تقسیم می کنند که سر، سینه ، پهلو و شکم هستند.

خون بر سر، صورت، چشمها، گوش ها، بینی و دهان مسلط است، بلغم بر سینه با نیروی باد استیلا می کند، صفرا بر دنده های پهلو غالب است و سودا را می توان بر شکم، امشا و احشا سیطره داد.

هر کدام از این ها بر بدن غلبه کند آثارش در جاهایی که بالا ذکر شد بیشتر مشهود است؛ به عنوان مثال، وقتی خون غلبه کند رنگ رخساره، زبان و چشم ها سرخ می شوند و بیمار بسیار خمیازه می کشد، بزاق دهان شیرین، رگهای گردن متورم می شود، پیشانی چروک بر می دارد و پوستش کلفت می شود و حواس پنجگانه تضعیف می شوند.

پیدایش انواع جوش ها و جریان خون از دندان ها و لثه ها نیز دلیل بر غلبه خون است.

وقتی صفرا غلبه می کند نیز دارای علائم بسیاری است که آشکارترینشان، عطش زیاد، درد پهلو و معده و احساس سوزش است.

وقتی سودا غلبه کند احساس گرسنگی زیادی به بیمار دست می دهد و هنگامی که بلغم چیره می شود شخص بسیار دچار باد گلو شده، به تنگی نفس دچار می شود.

بیمار بلغمی بسیار به سنگینی سینه مبتلا می شود، چنان چه که گاهی از تخیل جسمی را درون سینش احساس می کند که از آن به بختک تعبیر می کنند.

منبع:قدس آنلاین

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

طب سنتی و مکمل ۲۱ دیدگاه 92,330 بازدید

برای اینکه اخلاط را بشناسیم، ابتدا علائم غلبه اخلاط ذکر می‌گردد، سپس خود اخلاط مطرح می‌شود. گاهی اوقات در بدن فرد ، حال با هر مزاجی که دارد (بلغمی، دموی، صفراوی  و سوداوی) یکی از اخلاط  غلبه  پیدا  می‌کند و غلبه آن خلط در بدن، بیماری و مرض ایجاد می‌کند که ما به آن مزاج عارضی مرضی می گوییم ، و گاهی اوقات این اخلاط با همدیگر مخلوط شده و بیماری را ایجاد می‌کنند. حکما ( نوشته اند که غلبه اخلاط تا حدود  ۳۵۰۰ بیماری  را  میتوانند ایجاد کنند).

علائم غلبه خون : اگر در بدن شخصی خون بیش از حد شود، علائم زیر را پیدا می‌کند؟ ۱ـ سنگینی سر (یا ثقل الرأس) و سنگینی بدن و احساس کسالت. ۲ـ دهان دره (تثاؤب) و کمان کشش (تمطه) می‌کند. ۳ـ خواب آلودگی و چرت زدن. ۴ـ بلدوت و کندی فکر و حواس. ۵ـ شیرینی طمع دهان. ۶ـ سرخی رنگ بدن و زبان: مخصوصاً سرخی صورت و گردن. ۷ـ ظهور دمل و بثورات مخصوصاً در پشت سر و پشت شانه. ۸ـ خونریزی از لثه و بینی. ۹ـ سنگینی گوشه‌های چشم (به طرف داخل یا بینی). ۱۰ـ پر شدن رگها (امتلاء عروق) که تقریباً (البته نه ۱۰۰%) معادل فشار خون است (نکته امتلاء دو نوع است:

۱ـ امتلاء به حسب اوعیه و ۲ـ امتلاء به حسب قوه که تفاوتهایی با هم دارند و بعداً‌ذکر خواهد شد). ۱۱ـ خستگی بی‌مورد

نکته: در روایت نوشته شده است که دواء الدم الحجامه یعنی داروی غلبه خون، حجامت است، دواء البلغم القی یعنی داروی بلغم قی کردن است و الدواء المره المشی یعنی داروی صفرا و سودا مسهل است. پس مشخص می‌شود که چه کسانی نیاز به حجامت و فصد دارند. کسی که غلبه خون دارد، لازم نیست همه علائم فوق را داشته باشد. بلکه اگر حداقل ۳/۲ این علائم را (یعنی بیشتر این علائم را داشته باشد) می‌توانیم بگوئیم غلبه دم دارد.مزاج بلغم با غلبه سودا

نکته: این که شخص باید حجامت یا فصد شود یا قی کند یا مسهل بخورد، باید با دلیل و برهان باشد.

نکته: افرادیکه فشار خون دارند، چشمهایشان قرمز می‌شود و احساس سنگینی در گوشه داخلی چشم می‌کنند. فشار خون را به دو نوع تقسیم می‌کنیم فشار خون بلغی و دیگری فشار خون دموی. اگر در بیماران فشار خونی دقت کرده باشید، در مراحل اول بیماری، صورت قرمز است و بعد از گذشت مدتی صورت زرد می‌شود، در مراحل اولیه، فشار خون، نوع دموی به حساب می‌آید و در آنها فصد کردن یا حجامت کردن بسیار مفید است، اما وقتی چند سال از فشار خون گذشت و صورت فرد برنگ زرد یا سفید است و بدن فرد لخت و سست است این حالت را نمی‌توانیم به خون نسبت دهیم بلکه نوع بلغمی و شیوه دیگری بغیر از فصد و حجامت برای درمانش اجرا می‌کنیم. نکته: لازم نیست شخص حتماً دموی باشد تا غلبه خون در او ایجاد شود. بلکه ممکن  است  مزاج  اصلی شخص،  بلغمی یا سوداوی باشد، ولی در حال حاضر غلبه خون در او صورت گرفته است. هر کدام ازاین مزاجها می‌توانند دچار تغییراتی شوند که غلبه  خون  در آنها صورت  بگیرد. اما بیشتراوقات غلبه دم در افراد دموی ، غلبه صفرا در افراد صفراوی، غلبه سودا در افراد سوداوی و غلبه بلغم  در افراد  بلغمی  صورت  میگیرد.

علائم غلبه بلغم : عبارتند از: ۱ـ سفیدی و رنگ پریدگی پوست به این معنی که نسبت به گذشته‌اش و در حالت سلامت رنگش تغییر کرده (نکته: کسیک ه بطور مادرزادی پوستش روشن بوده و الان هم روشن است را نمی‌توانیم در این گروه قرار دهیم بلکه می‌توانیم بگوئیم که مزاج شخص بلغمی است. یعنی اگر نسبت به گذشته، پوستش سفیدتر شد و حالت رنگ پریدگی پیدا کرد می‌گوییم این شخص غلبه بلغم دارد)، ۲ـ نرمی و لخت شدن اعضاء (سستی ماهیچه‌ها) که این علائم البته نسبت به حالت سلامتش است، ۳ـ سردی بدن، ۴ـ اهراق ریق یعنی ریختن آب از دهان مخصوصاً در شب، (اهراق: ریخته شدن، ریق دو معنی دارد یکی یعنی آب دهان و دیگری یعنی ناشتا، مثلاً بعضی جاها می‌گوید دارو را علی الریق بخورید یعنی دارو را ناشتا بخورید)، ۵ـ کم شدن عطش مگر اینکه بلغم مالح (شور) در معده باشد.  یعنی بلغمی که با صفرا مخلوط  شده است. (مالح = شور، حامض = ترش، حلو = یرین، تفه = بی‌مزه، مر = تلخ). ۶ـ ضعیف شدن چهار هضم است: و یکی از نشانه های  اصلی آن این است که فضولات  چهار هضم دفع نمی‌شود (نکته: در ادامه مباحث  چهار هضم  و فضولات چهار هضم  توضیح  داده خواهد شد) ، مخصوصاً، ضعیف شدن  هاضمه  معده  که نشانه اش آروغ زدن و ترش کردن است، (علامت۲) ۷ـ خواب زیاد، ۸ـ کندی حواس: شخص احساس بنگی می‌کند یعنی شخص می‌گوید بنگ است و مثل اینکه کلاهخود روی سرش است یعنی احساس می‌کند ارتباطش با اطراف کم شده است. خواب  زیاد ،  کندی  حواس  و  اینکه  شخص  احساس بنگی می کند یعنی شخص  می گوید  بنگ  است  و کلاه  خود روی سرش است یعنی احساس می کند ارتباطش با اطراف کم می‌شود.

علائم غلبه صفرا: این علائم زیادتر دیده می‌شوند که شامل: ۱ـ زردی پوست ۲ـ سفیدی چشم ۳ـ تلخی دهان ۴ـ خشکی زبان ۵ـ خشکی دهان و بینی ۶ـ عطش زیاد ۷ـ بی‌اشتهایی ۸ـ حالت دل آشوب شدن و دل بهم خوردن ۹ـ سوزن سوزن شدن اعضاء و خواب رفتگی اعضاء ۱۰ـ بثورات صفراوی (جوشها و دانه‌های سرسفید) ۱۱ـ قی و استفراغ صفراوی: قی‌ها را دسته‌بندی می‌کنند بعضی از قی‌ها ترش، بعضی شور و بعضی تلخ هستند. قی‌های صفراوی از نظر طعم تلخ هستند. اظهارات خود فرد درمورد طعم قی کافی است. تلخی آن نشان دهنده صفراوی بودن است البته به شرطیکه رنگش زرد یا سبز روشنتر از سبز سبزی (کراشی) باشد. (نکته: در استفراغها بعد از اینکه غذاها دفع شدند، مرحله آخرش به اندازه یک استکان قی زردرنگ غلیظ دفع می‌شود که این را قی صفراوی می‌گویند) ۱۲ـ رنگ بول زرد مایل به سرخی می‌شود. (بول: ادرار، براز: مدفوع) ۱۳ـ خوابهای آتش و حرارت و گرمی‌دیدن، (شاید یرقانیها علائمشان به غلبه صفرا خیلی نزدیک باشد ولی در یرقانها، گاه علائم دیگری هم داریم، مثل سفید شدن مدفوع و علائم دیگر)

علائم غلبه سودا عبارتند از: ۱ـ لاغر شدن و خشک شدن تن (هنرال)، ۲ـ تیره شدن رنگ صورت (حمودت بون)، ۳ـ گود رفتن چشمها، ۴ـ غلیظ و سیاه شدن خون، ۵ـ سوزش معده، ۶ـ اشتهای کاذب، ۷ـ ادرار تیره و غلیظ، ۸ـ دچار توحش می شوند، یعنی ترس و وحشت بی جهت (برای مثال کسی که پیش از این از تنهائی وحشتی نداشته ولی اکنون بی‌جهت از تنها ماندن می‌ترسد). ۹ـ توهم: یعنی دچار اوهام و خیالات شدن، مثال، احساس می کند کسی یا چیزی پشت سرش است، یا فکر می کند کسی دارد صدایش می‌کند. ۱۰ـ تخیل: یعنی شخص برای خودش خیال بافی می‌کند، معمولاً خانمها زیاد تخیل می‌کنند. حالتهای فوق را در غلبه سودا داریم. بیماریهای روانی را اکثراً به افزایش یک خلط نسبت می‌دهیم مثلاً حالت مانیا، رقص ممتد و شیدایی را به افزایش صفرا نسبت می‌دهیم، مالیخولیا و افسردگی و گوشه‌گیر شدن را به افزایش و غلبه سودا نسبت می‌دهیم.

سئوال:

بله یک یا دو تا یا سه تا از اخلاط می‌توانند با همدیگر مخلوط شده و افزایش پیدا کرده باشند، بهر صورت اگر هم مخلوط شوند، یک اسم دارد. اینکه می‌گویند شخص بلغمی ـ دموی ـ سوداوی است اشتباه است. بهترین منابعی که می‌توانید در این زمینه استفاده کنید کتاب اغراض الطبیه سید اسماعیل جرجانی است که دکتر حسن تاج بخش این کتاب را ترجمه کرده است، کتاب دیگر کتاب ذخیره خوارزمشاهی است و کتاب دیگر خلاصهَ الحکمه است. اغراض الطبیه که دکتر حسن تاج بخش تصحیح و چاپ کرده است بسیار کتاب خوبی است، آقای تاج بخش هم واقعاً حق کتاب را خوب ادا کرده است، انتشارات دانشگاه تهران این کتاب را دارد دو جلدش آمده است و جلد سوم آن که لغات و اصطلاحاتش است بیرون نیامده است. خلاصه الحکمه بهترین کتابی است که شما می‌توانید بخوانید.

این خوابها به منزله زیاد شدن ریاح یا باد در بدن است چون باد قابل جابجایی است.

برچسبآيا چند خلط مي‌توانند با هم مخلوط شوند؟ بلغم خلط دم سودا صفرا علائم غلبه اخلاط علائم غلبه بلغم علائم غلبه خون علائم غلبه سودا علائم غلبه صفرا

۱۳۹۷-۰۲-۰۵

۱۳۹۵-۰۶-۰۷

۱۳۹۴-۰۹-۰۸

سلام و تشکر فراوان براى دم چه توصیه اى دارین؟ شدتش هم زیاده و در خطر بیمارى قند هستم ا

سلام. ابتدا نیاز به بررسی وضعیتتون است. به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا راهنمایی شوید.

سلام من بی دلیل یهو احساس خودکشی پیدا میکنم و به شدت نگران این حالتم دو هفته قبل زالو روی ملاج گذاشتم دلیل این حالت چیه

سلام من به چند پزشک طب سنتی مراجعه کردم یکیشون گفتن بلغمی و یکی دیگه گفتن غلبه سودا .اما من حالت به هر دو میخوره .چاق میشم و وراستها ،فشار خون دارم ،سوزش وچنگ زدن معده دارم ،پاهام دایم یخ هست و لی بدنم گرمه ، سرم منگی داره و تمرکزم کم شده خیلی اما حافظه ام خوبه ،افسردکی و نا امیدیم زیاده ،درد مفاصل دارم همیشه ،بدخواب هستم و اما سست و خواب آلود.سردرد زیاد دارم .میام به شیرینی جان زیاده ،همیشه گزگز و سوزن شدن دست و پا دارم و بیزاری پاهام زیاده ،میتونین راهنمایی کنین در مورد مزاحم ؟ممنون میشم

سلام. به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا راهنمایی شوید.

سلام من بعد از ورزش احساس داغی کف پاهایم دارم ولی درد یا سوزشی ندارم که این داغ شدن تا چندین ساعت ادامه دارد علت چیست؟

سلام خسته نباشید یه سوال داشتم ازتون من یه مدتی بود که کل بدنم سوزن سوزن میشد از نوک پام تا فرق سرم و هر وقت سرم سوزن سوزن میشد موهام میریخت و استرس و اضطراب بی دلیل میگرفتم…و تازگی ها رفتم حجامت گرفتم الان اون علایم رفتن میخاستم بدونم اون جاهایی ک موهام ریخته بود درست میشه؟ با تشکر

باسلام بدنم صفراوی و سوداوی است درمورد پرهیز غذایی سردرگم شدم غذای سرد برا صفرا خوبه غذای گرم واسه سودا .طبعم سرده و سردی اذیتم می کنه.لطف می کنید راهنمایی کنید.

سلام. جهت بررسی ریشه ای وضعیتتون، به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا کامل راهنمایی شوید.

اختلال درد روانزاد ،عصبانیت ، مشکلات گوارشی ازقبیل یبوست همراه با نفخ وکلا”سوء هاضمه تلخی دهان ،حالت تهوع .بی خوابی خستگی سردرد اظطراب وافسردگی و………………

سلام خیلی عالی بود ولی ای کاش راه های درمانم ذکر میکردین

سلام. مزاج من صفراس با درجه گرمی ۱ از ۴ و خشکی ۲ از ۴.غلبه صفرا و سودا حاد دارم چه پرهیزهایی باید انجام بدم یا چه چیزایی بخورم؟راه های درمانیش چیه و چه مدت طول میکشه؟ بسیار متشکرم

سلام دوست عزیز. لطفا به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدین تا کارشناسان شمارو راهنمایی کنن.

سلام رفتم دکتر ؛ گفت غلبه سودا داری فصد ؛ حجامت نقره ؛ حجامت عام تجویز کرد ؛ اخرش نفهمیدم مزاجم چیه ؛ چطور بفهمم؟ باتشکر

سلام دوست عزیز. با توجه به نظر پزشکتون در حال حاضر سوء مزاج دارید. طبق نظر پزشکتون جلو برید تا برطرف بشه.

سلام من چندین سال میشه که مشکل بوی بد دهان دارم و هیچ دکتری تشخیص نمیدهد صبح ها دهانم به شدت تلخ و گس مزه است و بعد از غذا خوردن بعضی موارد دهانم ترش وبعضی موارد دوباره تلخ میشه صبحا خلط زرو از گلوم بیرون میاد ایا مشکل من درمان دارد؟ در ضمن من قبلا پیش متخصص گوارش و حلق و بینی و دندانپزشکی رفته ام ولی هیچ تشخیصی مبنی بر بیماری ندادن

سلام دوست عزیز. بله نگران نباشید. لطفا برای بررسی بیشتر به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید.

خداوند به شما خیر دهد جهت بالا بردن سطح آگاهیهای مردم

مرسی و ممنون

خوب

بسیار عالی بود واقعا زکات علم که همان نشرش باشد را پرداخت نمودید خداوند بر علمت بیفزاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

مزاج بلغم با غلبه سودا

وب‌سایت

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.

یک پزشک متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه وجود مقدار متعادل سودا در بدن ضروری است، گفت: غلبه‌ی سودا در بدن، عوارض بدی را در پی خواهد داشت.

سیدباقر فضل‌جو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،  اظهار کرد: بر اساس دیدگاه طب سنتی بدن متشکل از چهار ماده اساسی است که تعادل این مواد اگر از لحاظ کمی و کیفی تغییر یابد سلامتی فرد را دچار مشکل می‎کند.

وی افزود: به دلیل اینکه این چهار ماده‌ی اساسی بدن که عبارتند از “بلغم، خون، سودا و صفرا” موادی سیال، رطوبی و روان هستند، که به آن‌ها اخلاط گفته می‌شود؛ این اخلاط دارای مشخصات، وظایف و مقدار خاصی هستند و متعادل و نرمال بودن آن‌ها برای سلامتی فرد ضروری است.

وی تاکید کرد: محل تولید این چهار خلط کبد بوده و اگر در مقدار آن تغییر ایجاد شده و افزایش یابد یکی از این چهار خلط که سوداست، در قسمت دیگری از بدن تولید شده و موجب زیان بدن خواهد شد.

فضل‌جو خاطرنشان کرد: اگر سودای بدن در حد متعادل و نرمال باشد، در سلامتی فرد بسیار موثر می‎باشد؛ این ماده در استخوان و ناخن باعث جذب مواد مغذی می‌شود که محل ذخیره‌ی آن در طحال است و همچنین موجب رقت خون در عروق شده و در سلامتی فرد نقش موثری را ایفا می‎کند.مزاج بلغم با غلبه سودا

وی بیان کرد: اگر در کیفیت یا کمیت سودای بدن اختلال ایجاد شود باعث بروز بیماری در فرد شده و سوء مزاج را به همراه خواهد داشت؛ این مورد با عنوان غلبه‌ی سودا شناخته می‎شود که دارای علایمی چون یبوست، اشتهای کاذب، ریفلاکس و ترشی معده و… است.

وی در خصوص عوارض غلبه‎ی سودا در بدن تشریح کرد: بروز مشکلات روحی-روانی، افسردگی، گوشه‌گیری، فکر و خیال و غم و غصه‌ی فراوان، اختلال در خواب و خواب‌های پریشان و … از جمله مواردی است که در صورت غلبه‌ی سودا در بدن ایجاد شده و در دراز مدت نیز باعث بروز سکته‌های قلبی در اثر انسداد عروق، خودکشی در اثر و… خواهد شد.

این پزشک طب سنتی افزود: غلبه‌ی سودا علاوه بر حالات روحی فرد در قسمت‌های دیگر بدن نیز عوارض مخصوص خود را نشان داده و در پوست نیز عوارضی چون تیرگی پوست، خشکی، کک و مک را در پی داشته و در حالت کلی نیز می‌تواند به لاغری فرد منجر شود.

وی اظهار کرد: افراد در صورت دیدن این علایم به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کرده و همچنین توصیه‌های پزشکی را نیز در این خصوص جدی گرفته و به آن عمل کنند؛ چرا که در صورت بی‌توجهی به غلبه‌ی سودا سلامتی انسان به مخاطره خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی، فعالیت‌های بدنی، ورزش‌های نشاط آور و… و همچنین استفاده از داروهایی که توسط پزشک متخصص طب سنتی تجویز شده و باعث خارج کردن مقدار اضافی سودا از بدن می‌شود، در این رابطه مهم بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد.

فضل‌جو در توصیه به کسانی که دچار غلبه‌ی سودا هستند، بیان کرد: این افراد باید سبک زندگی خود را تغییر داده و از مصرف موادی چون سس، سوسیس، کالباس، ترشیجات، گوشت گاو، قارچ، غذاهای سرخ کردنی، عدس، بادمجان، پیاز خام و… پرهیز کنند.

انتهای پیام

چکیده

مقدمه

سودا چیست؟

مزاج بلغم با غلبه سودا

جنس سودا

علل پیدایش سودا

آثار سودا بر سیستم بدن

تذکر

نتیجه گیری

پی‌نوشت‌ها:

1.شناخت طبایع، ص36، دکتر سید علی ابوالحبیب
2.المرجزفی الطب، ابن النفیس
3.رساله ذهبیّه، امام صادق (ع)
4.درآمدی بر طب سنتی ایران، دکتر محسن ناصری و…
5.طب سینا، ص53، م. حیدریان
6.هاشمی، سید علی اکبر، سبک جدیدی از زندگی
7.سید علی ابوالحبیب، شناخت طبایع، جلد3، ص36
8.خیراندیش، دکترحسین، مزاج شناسی2، ص7
9.ابوالحبیب، سیدعلی، شناخت طبایع، ج2، ص102
10.خیراندیش، دکترحسین، مزاج شناسی
11.خیراندیش، دکترحسین، مزاج شناسی
12.خیراندیش، دکترحسین، مزاج شناسی



 

1396-8-13


علائم مزاج‌هاي مختلف

1-      لمس: گرمي و سردي پوست در لمس نشانه گرمي و سردي مزاج است، نرمي پوست
نشانه رطوبت و زبري و سختي پوست نشانه خشكي مزاج است، البته اين‌ها به شرطي صحيح
است كه لمس كننده معتدل باشد يا در قياس با پوست معتدل راجع به مزاج لمس شونده
قضاوت كند.

2-      چاقي و لاغري: لاغري نشانه خشكي و چاقي نشانه رطوبت است، درشتي اندام و گوشت فراوان
در افراد دموي ( گرم و تر) ديده مي‌شود و چربي در بدن نشانه سردي و تري است، لذا
لاغرها صفراي و يا سوداوي هستند.مزاج بلغم با غلبه سودا

3-      مو: زيادي مو رشد سريع و رنگ سياه آن دليل بر گرمي مزاج است، كمي مو و
رنگ روشن آن دليل بر سردي و مجعد بودن نشانه خشكي و موي صاف نشانه رطوبت است.

4-      رنگ بدن: سفيدي رنگ پوست بدن دليل بر سردي مزاج و سرخي و گندم‌گوني آن دليل بر
گرمي مزاج است، زردي نشانه گرمي، رنگ بادنجاني ( تيره بي‌روح و غير درخشان) دليل
بر سردي و خشكي، رنگ گچي سربي نيز دليل بر سردي مزاج است.

5-       وضعيت اعضاء بدن: فراخي سينه، عروق برجسته و نبض قوي و درشتي مفاصل نشانه حرارت است و
خلاف اين‌ها نشانه سردي است.

6-      تأثير گرفتن از سردي و گرمي، تري و خشكي: افراد گرم مزاج تحمل گرما
را ندارند و در هواي خنك راحت‌ترند، همچنين غذاهاي گرم مثل ادويه با آنها سازگاري
ندارد، ممكم است با خوردن كمي دارچين خارش بگيرند يا با خوردن چند خرما جوش بزنند،
برعكس سردمزاجان به غذا و هواي گرم بيشتر علاقه دارند، مايل به شيريني و گريزان از
ترشي سردي‌ها بوده و و با خوردن ترشي‌ها ممكن است هنگام خواب، آب از دهانشان خارج
شود.

7-       افعال: افراد سرد مزاج در شروع يك كار مشكل دارند و به اصطلاح دير گرم مي‌شوند،
اما گرم مزاجان كارها را بسرعت شروع مي‌كنند، گرمي مزاج گاه باعث شتاب زدگي و عجول
بودن مي‌گردد و اين افراد ممكن است ثبات رأي نداشته باشند خشمگين شدن هم از علامات
گرمي مزاج است اما سرد مزاجان برعكس افرادي آرام و صبور هستند.

8-      فضولات دفع شده: موادي كه به صورت عرق،ادرا، مدفوع و … از انسان دفع مي‌شود، مي‌تواند
نمايانگر حرارت و برودت مزاج باشد، اين مواد در صورتي كه پُر رنگ و داراي بوي تند
باشند نشانه حرارت مزاج و در صورتي كه كم رنگ و بي‌بو باشند نشانه سردي مزاج مي‌باشد.

9-      خواب و بيداري: زيادي خواب نشانه سردي و يا رطوبت است، كم‌خوابي معمولا ناشي از گرمي
و يا خشكي مزاج است.

10-   وضع روحي- عصبي: قوت، سرعت و كثرت افعال مربوط به روح و اعصاب و نشانه گرمي است، مثلا
گرم‌مزاجان پرحرف هستند و با سرعت بيشتري صحبت مي‌كنند در حالي كه سرد مزاجان خيلي
آهسته آرام شمرده صحبت مي‌كنند و كم حرف‌ترند، قدرت يادگيري و حافظه در گرمي مزاج
بهتر مي‌شود، يبوست باعث ثبات رأي و رطوبت باعث انعطاف پذيري مي‌شود، سردي مايه
ترس و گرمي مايه شجاعت است.

اكنون خصوصايت مزاج‌هاي
مختلف را بررسي مي‌كنيم:

الف – خصوصيات جسمي: غالباً اين افراد لاغر
اندام هستند، رنگ چهره و سفيدي چشم آنان به زردي مي‌زند، پوستي گرم و خشك دارند، گرمايي
هستند تحمل فصل تابستان را ندارند، عطش زياد دهاني خشك دارند، بهترين فصل براي
ايشان فصل زمستان است، كم خواب هستند، تمايل به خوردني ترشي‌ها مثل لواشك و سركه و
همچنين ميوه‌هاي سرد مثل خيار كاهو دارند به خوردن خوراكي‌هاي شيرين كمتر تمايل
نشان مي‌دهند.

ب – خصوصيات رواني: زود عصباني شده و زود هم
آرام مي‌شوند، افرادي پرجنب و جوش، پر انرژي، باهوش و پر حرف هستند.

نكته: اگر همسر شما صفراوي مزاج
است در فصل تابستان مخصوصاً هنگامي كه يك غذاي گرم هم خورده باشد ممكم است وقتي به
خانه برگردد به شدت عصباني باشد، مراقب باشيد تا به شعله آتش او دامن نزنيد،
بهترين كار اين است كه با يك ليوان شربت خنك يا يك بشقاب هندوانه از او استقبال
نماييد، يا از كلمات محبت آميز از او استقبال كنيد، اين كار شما مانند آبي است كه
روي آتش بريزيد و آتش صفرا را فرو نشانيد، همانطور كه گفته شد افراد صفراوي خيلي
زود آرام شده و از عصبانيت خود پشيمان مي‌گردد.

الف – خصوصيات جسمي: غالبا اين افراد درشت
اندام بوده، داراي پوستي سرخ و سفيد و موهاي پرپشت هستند، نبض پر و قوي دارند،
خواب خوبي دارند گرچه تحمل بي‌خوابي هم برايشان راحت است، اين افراد نه تحمل گرماي
زياد را دارند و نه تحمل سرماي زياد، ولي در كل تحمل سرما برايشان راحت‌‌تر است،
علاقه به شيريني ترش دارند و تقريبا همه نوع غذا را مي‌خورند پوست بدن ايشان گرم
مرطوب و نرم است.

ب – خصوصيات رواني: انسان‌هايي شجاع و جسور
بوده معمولا پيشرو و رهبر گروه مي‌باشند بطور معمول انسان‌هاي آرامي هستند ولي سعي
كنيد از ظرفيت آنها سوء استفاده نكنيد چرا كه هنگام عصانيت ممكن است رفتارهاي
مخاطره آميز داشته باشند.

الف – خصوصيات جسمي: غالبا اين افراد چاق و پر
چربي هستند، پوست سفيد و موهاي كم پشت دارند تشنه نمي‌شوند و دهان مرطوب دارند
خواب زيادي دارند، تمايل به مصرف گرمي‌ها مثل شيريني و ادويه دارند و تمايل به
خوردن سردي‌ها از جمله ترشي از خود نشان نمي‌دهند فصل زمستان فصل بدي برايشان مي‌باشد.

ب – خصوصيات رواني: اين افراد كم انرژي و كند
هستند، معمولا صبور و آرام هستند و كمتر عصباني مي شوند.

الف – خصوصيات جسمي: اين افراد اندامي لاغر
دارند، خواب اين افراد كم بوده و بيني خشكي دارند، به شيريني و گرمي‌ها نسبت به
سردي‌ها تمايل بيشتري دارند، بيشتر تمايل به هواي گرم دارند و در فصل بهار راحت‌ترند،
فصل پائيز براي ايشان فصل نامطلوبي است.

ب – خصوصيات رواني: سوداوي مزاجان افرادي
دقيق، منظم، دورانديش و محاسبه‌گر هستند.

آنچه تاكنون راجع به آن
صحبت شد عبارت است از مزاج سرشتي يعني مزاجي كه از طريق ارث از پدر و مادر به فرد
منتقل مي‌شود، هر فرد وقتي متولد مي‌شود داراي يك مزاج سرشتي است و همين مزاج براي
او يك حالت طبيعي است بنابراين اگر كسي مزاج گرم و خشك، گرم وتر، سرد و خشك و سرد
و تر دارد به اين معني نيست كه دچار بيماري ناشي از صفرا، سودا، بلغم يا دم است آن
چيزي كه باعث بيماي است غلبه خلط دم، صفرا، سودا يا بلغم است كه در آينده به آن
اشاره خواهيم كرد.

مبحث بسيار جالب كاربردي
ديگر شناخت انواع مزاج‌ها با يك تقسيم بندي ديگر است:

1-      مزاج سني: هر سني براي خود يك مزاجي دارد، از تولد تا 15 سالگي سن دم يا بهاري
مي‌باشد از 15 تا 35 سن صفرا، از 35 تا 60 سال سن سودا و بعد از 60 سال سن بلغم
است.

تقسيم بندي فوق به اين
معناست كه كودك در سن رشد گرم و مرطوب است، زيرا گرمي و رطوبت براي رشد لازم است،
به تدريج كه كودك رشد مي‌كند اين رطوبت غريزي مصرف شده گرمي و خشكي در سن جواني
غلبه مي‌كند اين سن، سن هيجان، شور، نشاط، انرژي، فعاليت، كار و تلاش است و
اتفاقات مهم زندگي مثل تحصيلات عالي، ازدواج، انتخاب شغل و … در اين دوره و با
شور جواني همراه است، با افزايش سن اين حرارت غريزي تحليل رفته و بدن سردتر مي‌شود
سن سودا زمان سردي و خشكي است اين سن زمان تكامل عقل و تدبير است انسان دورانديش و
عاقبت‌نگر مي‌شود براي تربيت فرزندان خود و تأثير در اجتماع انتخاب‌هاي پخته‌تري
انجام مي‌دهد بعد از 60 سالگي رطوبت خارجي غالب شده و بدن سردتر مي‌شود انسان مرتب
چرت مي‌زند و سست و بي‌حال مي‌گردد فراموشي به سراغ او مي‌آيد و آنچه آموخته بود
از ياد مي‌برد اين سردي و تري آن قدر زياد مي‌شود تا شمع وجود را خاموش نمايد و
مرگ به سراغ انسان بيايد.

2-      مزاج فصلي: هر فصلي مزاجي مخصوص به خود دارد بهار گرم وتر تابستان گرم و خشك
پاييز سرد و خشك زمستان سرد و تر مي‌باشد.

همانطور كه مي‌بينيد
ترتيب فصول سال هم مانند عمر انسان است، از گرمي به تري شروع و با سردي و تري
خاتمه مي‌يابد، گرما و رطوبت بهار باعث رشد گل‌ها و سبزه‌ها و شروع جديد مي‌شود و
در تابستان با گرمي و خشكي ميوه‌ها مي‌رسند پاييز سرد و خشك است برگ‌هاي درختان
زرد و خشك شده و بر زمين مي‌ريزند و لذا در متون ديني به ما دستور داده‌اند كه خود
را از باد پاييز بپوشانيد كه بر شما نيز همان اثري را دارد كه بر درختان دارد،
زمستان فصل سرما و رطوبت است، برف مي‌بارد و درختان و خيلي از حيوانات به خواب مي‌روند،
مانند مرگ انسان و البته مرگ انسان هم نوعي خوابيدن است كه قرار است مانند درختان
بهاري مجدداً از خواب بيدار شود.

در جدول زير نموداري از
مزاج‌ها را نشان داده‌ايم:

اركان

مزاج

فصل

سن

هوا

دم

مزاج بلغم با غلبه سودا

بهار

15-0

آتش

صفرا

تابستان

35-15

خاك

سودا

پاييز

60-35

آب

بلغم

زمستان

از 60 به بعد

3-      مزاج عضوي: بر مزاج كلي كه بر بدن حاكم است هر عضوي يك مزاج مخصوص به خود دارد،
مثلاً اعضاي گوشتي مثل عضلات و قلب گرم و تر هستند، اندام‌هاي داراي چربي مثل چربي‌هاي
زير پوست و مغز سرد و تر هستند استخوان و مو سرد وخشك هستند.

4-      مزاج جنسيتي: جنس مذكر نسبت به جنس مؤنث گرم‌تر است

حال اين سؤال مطرح مي‌شود
كه شناخت پيدا كردن نسبت به مسائلي كه بيان شد چه كمكي در راه حفظ سلامتي و تشخيص
و درمان بيماري‌ها دارد.

جواب: فردي كه داراي مزاج
گرم و تر است بايستي غذاهاي گرم و تر كمتري مصرف كند، مثلا مصرف گوشت زياد در اين
افراد احتمال ابتلا به بيماري‌هاي دموي را افزايش مي‌دهد خصوصا اگر در فصل بهار و
در سن كمتر از پانزده سال باشد، اين افراد بهترين نتيجه را از انجام حجامت ( چه به
عنوان پيشگيري و چه براي درمان) مي‌گيرند در سن كودكي بيشتر از ديگران به انواع
عفونت‌هاي لوزه و گوش مياني بثورات پوستي ناشي از سرخك سرخجه مخملك آبله مرغان و
… مبتلا مي‌شوند، سن سودا سن سلامتي اين افراد است چرا كه گرمي و تري ذاتي و
سردي و خشكي ناشي از سن ايشان را به يك حالت تعادل نزديك كرده و سلامتي وشادابي را
برايشان به ارمغان مي‌آورد، اين افراد مي‌توانند تا سن كهولت به طور عادي به
فعاليت‌هاي خود ادامه دهند.

كساني كه مزاج گرم و خشك
دارند در سن جواني بسيار هيجاني و پرجنب و جوش هستند، بيماري‌هاي ناشي از صفرا مثل
جوش‌هاي صفراوي پوستي يا سردرد به سراغشان مي‌آيد اين افراد برخلاف بقيه افراد در
سن بالاي 60 سال هم انرژي خوبي دارند و نسبت به ديگران سرحال‌ترند، همه ما پير
زناني را ديده‌ايم كه لاغر اندام و پر انرژي و خوش صحبت هستند، تابستان فصل بدي
براي اينها است در حالي كه از زمستان لذت مي‌برند، از مصرف غذاهاي گرم خصوصاً در
فصول گرم بايستي اجتناب ورزند، مصرف كاهو، سكنجبين، خيار و سركه براي ايشان مناسب
است.

كساني كه مزاج سرد و خشك
دارند در سن كودكي بسيار سالم و سرحال هستند، بدترين فصل براي ايشان پاييز است،
بعد از سن 35 سالگي نيز سودا در ايشان تشديد پيدا مي‌كند ممكن است غلبه سودا ايشان
را به وسواس و شك و بدبيني و افسردگي بكشاند، مصرف غذاهاي گرم و تر مثل آبگوشت
براي ايشان بسيار مناسب است، غذاهاي سرد و خشك مثل سوسيس، كالباس، چاي و دخانيات
براي ايشان مضر است، البته موارد اخير براي همه مضر است اما در اين افراد آثارشان
زودتر ظاهر مي‌شود.

كساني كه مزاج سرد و تر
دارند سن جواني و فصل تابستان راحت‌ترين فصل زندگي آنان مي‌باشد، با افزايش سن و
غلبه رطوبت عارضي دچار بيماري‌هاي بلغمي از جمله دردهاي اسكلتي و عضلاني بيماري‌هاي
مفصلي و ويتيليگو و سفيدي زودرس مو مي‌شوند.

يك پزشك مي‌تواند بيماري‌هاي
هر فصل و هر سن را پيش بيني كند، مثلا در فصل بهار سردردهاي ميگرني سكته‌هاي قلبي
خونريزي مغزي، خونريزي از بيني كه ناشي از غلبه خون است بيشتر مي‌شود، در فصل
تابستان بيماري‌هاي صفراوي جوش‌هاي پوستي سردرد، خارش پوست، اسهال و استفراغ صفراوي
زياد مي‌شود، در فصل پاييز بيماريهاي ناشي از سودا مثل اگزما، بواسير، واريس،
افسردگي، اضطراب، وسواس، بدبيني و بدنبال آن اختلافات خانوادگي و … شايع مي‌شود،
در فصل زمستان بيماري‌هاي بلغمي مثل درد و تورم مفاصل و سينوزيت و … شايع مي‌شود.

زنان چون طبيعت سردتري
نسبت به مردان دارند بيشتر دچار بيماريهاي سرد از جمله مولتيپل اسكروزيس (MS)و برخي بيماري‌هاي مفصلي
مي‌شوند.

پوست و مو بهترین و راحت‌ترین راه برای شناخت مزاج افراد است و موی تیره و خشن نشانة فردی با مزاج گرم و موی روشن و نازک (لَخت) نشانة فردی با مزاج سرد است. دم و صفرا گرم هستند، سودا و بلغم سرد هستند.

میزان بلغم در انسان سالم یک درصد است و چون سبک‌تر از سودا و دم است معمولاً حجام در اولین خون‌گیری فرد بلغمی شاهد خون شفاف و کم مایه‌ای است ،بلغم مثل کشک یا سفیده تخم مرغ بوده و مربوط به سیستم لنفاوی یا سیستم ایمنی است و از جنس آب و سرد و تر است،افراد بلغمی به علت سردی این مزاج دارای رنگ پوستی روشن ، بور و یا حتی پوست سفید و موهای بور یا سفید می باشند .

به طور کلی پوست و مو بهترین و راحت‌ترین راه برای شناخت مزاج افراد است و موی تیره و خشن نشانة فردی با مزاج گرم و موی روشن و نازک (لَخت) نشانة فردی با مزاج سرد است. دم و صفرا گرم هستند، سودا و بلغم سرد هستند.افراد بلغمی علاوه بر پوست و موی روشن و شفاف دچار چاقی شکمی و مقداری هم چاقی از ناحیة پهلو می‌باشند که البته با تعدیل بلغم خود و روی آوردن به مصرف موادی که گرم و خشک هستند مثل خرما و زیره و اسپند و… می‌توانند از چاق شدن مفرط جلوگیری به عمل آورند و با مصرف مواد مسهل و تخلیه روده و معده از چاقی خود بکاهند ، امام صادق علیه السلام می فرمایند:به همان اندازه که روغن حیوانی مصرف شود به همان میزان چربی‌ زاید از بدن دفع می‌شود پس برخلاف تصور عموم مردم مصرف چربی حیوانی نه تنها مضر نیست، بلکه دفع کننده چربی‌های مضر نیز هست ، افراد بلغمی نباید سردی‌جات را به تنهایی میل کنند (همراه با گرمی میل شود).

افراد بلغمی غالباً از نفخ معده و سردی سر دل رنج می‌برند که می‌توانند با ترک سردی‌ها و مصرف گرمی‌جات به سلامت معده و به طور کلی سلامت جسم خود کمک کنند، چون بر منبای طب یونان که طب اسلام هم تا حدودی برگرفته از طب یونان است و قدمتی بالغ بر ۴۰۰۰ سال دارد منشأ تمام بیماری‌ها در معده نهان است و با سلامتی معده تمام امراضی از بدن دفع خواهد شد.(طب اسلامی ، خون + معده را منشأ سلامتی و بیماری می‌داند) در منابع طب اسلامی از یبوست به عنوان یکی از امراض معده به امّ الامراض تعبیر شده ، لذا یک طبیب حاذق قبل از اینکه توصیه به حجامت به عنوان درمان خونی داشته باشد به تجویز مسهل و تخلیه معدة بیمار توجه می‌کند که در منابع طبی، روش‌های قی و تنقیه پیشنهاد شده است.

 

مزاج بلغم با غلبه سودا

مشخصات افراد بلغمی

بازتاب روانی و رفتاری در افراد بلغمی :

گرایش به علوم عقلی و ریاضیات، حسابگر و محتاط ، بد بهار و بد زمستان ، منطقی و عاقل ، میانه‌‌رو، محتاط و گاهی ترسو ، تجارت پیشه ، آرام ، منزوی و دارای حرکات کند ، گذشته نگر ، منظم و دقیق ، دارای استعداد افسردگی ، بدون استعداد ریسک ، اهل سازش و بی اراده ، درون گرا و منفی‌باف ، فراموش‌کار و کندذهن ۱۸- بی علاقه به یادگیری ، میل و توان جنسی بسیار کم


علایم پوستی و گوارشی بلغمی ها :

دارای پوستی نرم و مرطوب ، غالباً سرد، دارای منافذ ریز (تعرق کم) رگ های پنهان دارند، رنگ پوست سفید، سفیدی چشم، مردمک روشن ، دارای موهای نرم و نازک و لخت با رنگ زرد ،بور و خرمایی روشن و سفید و غالباً افراد بلغمی بی مو یا کم مو ، دهانی بی مزه ، مرطوب و پر آب ، اشتهای زیاد و خوراک فراوان دارند، توان کم هضم غذا و دیر هضمی غذا ، معده نفاخی دارند، گاهی یبوست دارند و گرایش به شیرینی و شوری دارند به میزان زیاد ،عدم گرایش به ترشی ، بوی بد دهان ندارند، بوی بد مدفوع ندارند، قار و قور شکم دارند، تمایل به سردی‌ها ندارند و در عوض تمایل به گرمی‌ها به شدت در آنان وجود دارد، زیر چشم پف کرده ، درد معده ، تنگی نفس موقع خوردن غذا ، قلنج می‌کنند ودوست دارند ماساژ بدهند ، درد کمر و بین شانه ها و گرفتگی ماهیچه پشت گردن ، کسل و خواب آلود ، جاری شدن آب از دهان در خواب ، دچار تپش قلب وقتی از خواب بیدار می‌شوند ، رقیق بودن آب بینی ، ترشح بینی ، دفع ادرار زیاد همراه با فشار ، ضعف مثانه.

اگر بلغم در سر اضافه شود بلاهت و حماقت ایجاد می‌کند که در اثر افزایش سردی در سر است ، تمام داروهای افزایش حافظه گرم هستند ، اوج سردی در مغز آلزایمر پدید می آورد. (البته سرد و خشک)، ، با غلبه بلغم ، بدن علیه خودش انقلاب می‌کند و رماتیسم مفصلی می‌آورد.


غذاهای مضر برای بلغمی مزاج ها :

غذاهای لبنیات ، سرکه، ترشی و لیته ،شور ، سیب زمینی ، عدس ، قارچ ، گوشت گاو و گوساله ، گوشت سفید (برای رماتیسمی ها بد بوده ودرد را زیاد میکند) ، چای ، قهوه ، نسکافه ، میوه ترش وکال ، نارنگی ،کیوی ، خیار پوست کنده ، لیمو شیرین ، سوپ جو با زنجبیل روغن نباتی، کره گیاهی، نوشابه، برنج ، سوسیس و کالباس و فرآورده‌های این چنینی .


غذاهای مفید برای بلغمی مزاج ها :

گوشت (شتر ، گوسفند ، کبوتر ، سار ، گنجشک) ، ادویه جات (هل – دارچین – زنجبیل – زیره -زعفران – زنیان- سیر- موسیر – خردل) ، سبزیجات (کرفس – نعناع – ریحان – جعفری – ترخون – مرزه) ، کلم ، مارچوبه ، نخود ، گردو هندی ، قدومه شیرازی ، کدو حلوایی ، لیمو ترش ، گندم .
 

تمامی حقوق برای قدس آنلاین محفوظ است.

© 2018 www.qudsonline.ir

خانم شریف مطرح کرد؛

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه آش منزج اخلاط ثلاله است، گفت: منظور از اخلاط سه گانه این است که آش اخلاطی مانند سودا، بلغم و صفرا را از بدن دفع می کند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم شریف،  در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه غلبه سودا در بدن اضافه بر پیامدهای جسمی موجب بروز پیامدهای روحی نیز در فرد می شود، گفت: کسی که غلبه سودا پیدا کرده بسیار حساس و زود رنج می شود و ممکن است با بروز کوچکترین مشکلی نارحت شود و حتی چنین فردی ممکن از است از گپ و گفت های روزمره نیز نارحت شده و عصبانی شود.

وی افزود: نگرانی نسبت به آینده، اضطراب شدید برای وقایعی که در آینده قرار است اتفاق بیافتد از دیگر پیامدهای روحی غلبه سودا بر مغز است و افراد مبتلا به سودا حتی از صدای تلفن به شدت شوکه شده و منتظر خبر بدی هستند و در نتیجه نمی توانند از زندگی خود لذت ببرند و آرامش خود را از دست می دهند و باید دقت کرد اوج استرس این افراد در هنگام غروب است.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه یکی دیگر از پیامدهای غلبه سودا در بدن کم خوابی و بی خوابی است،گفت: فرآیند خواب به دو بخش سبک و عمیق تبدیل می شود و باید دقت کرد که این خواب عمیق است که خستگی فعالیت روزانه را از جسم انسان بیرون کرده و به اندام هایی مانند ریه و مغز اجازه می دهد که استراحت کرده و فعالیت کمتری داشته باشند اما در کسانی که با غلبه سودا در مغز مواجه هستند ورود به مرحله خواب عمیق خیلی کم صورت گرفته به همین دلیل عضلات و اندام و حتی مغز فرصت استراحت را پیدا نمی کنند.مزاج بلغم با غلبه سودا

خانم شریف ادامه داد: احساس خستگی دائم افراد دارای سودا نیز به همین علت است که وارد مرحله خواب عمیق نمی شوند بنابراین بدن آنها دچار یک ضعف عمومی است و متأسفانه این افراد خیلی دیر بخواب می روند زیرا مغز به دلیل حساسیت بیشتر مدام در حال تبادل اطلاعات یا همان فکر است.

وی افزود: متأسفانه کسانی که علائم غلبه سودا را در مغز دارند در سایر اندام ها نیز این علائم قابل مشاهده و سایر اندام ها نیز کار خود را به درستی انجام نمی دهند.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: کسانی که دچار بیماری غلبه سودا در مغز هستند بیش از دیگران نیاز به اصلاح غذا دارند زیرا خارج کردن سودا از مغز به دلیل اینکه دسترسی به مغز با وجود سد خونی مغزی دشوار است، کار دشواری بوده و داروها به راحتی به مغز نمی روند، برهمین اساس اصلاح مزاج و تغذیه باید در اولویت قرار گیرد.

خانم شریف تصریح کرد: کسی که دچار سودای مغزی شده باید از مصرف غذاهای سودایی خودداری کند و بهتر است غذاهایی مانند برنج ایرانی را نیز با مصلح آن یعنی زیره، شوی ، زرشک، زعفران و کشمش استفاده کنند و باید مصرف برنج هر روز نبوده و روز درمیان بوده و برنج را با حبوبات و مصلحات آن مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از پیاز داغ نیز چون پیاز طبع گرم دارد به عنوان مصلح برای غذاهای بسیار مناسب است، گفت: خوردن آش یکی از بهترین روش ها برای درمان غلبه سودا است زیرا آش منزج اخلاط ثلاثه بوده و اخلاطی مانند بلغم، سودا و صفرا را از بدن دفع می کند

بامعرفت‌ها به مرگ جاهلیت نمی‌میرند!

قانونی به‌نام پوشش

نهم دی‌ماه، روز لگدمال شدن آرزوی دشمنان زیر پای مردم با بصیرت

ورود به بهشت از در باغ بابلان

شاه، عبد، عظیم/ بازخوانی سیره علمی و عرفانی حضرت عبدالعظیم

برگزاری ۴۳۰ حلقه معارفی در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر

طرح شعار آزادی حجاب زنان، خیانت به زن است

هم‌افزایی میان انقلابیون در فضای مجازی دنبال می‌شود

آغاز عملیات اجرایی شبستان امام علی(ع) در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب/شبستان حضرت زهرا(س) امسال تکمیل می‌شود

انقلاب فرهنگی در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با پیروزی انقلاب اسلامی

نشست اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت در قم برگزار شد+تصاویر

اهداء پرچم حرم حضرت زینب(س) به تولیت حرم کریمه اهل‌بیت(س)

جسارت به عتبات تصادفی نیست/قرآن و عترت ابزار تحقق «واعتصمو بحبل‌الله» است

سوریه هیچگاه فدارکاری‌های ایران را فراموش نمی‌کند

تولیت حرم حضرت زینب(س) در حرم کریمه اهل بیت(س) حضور یافت+تصاویر

موضع ملت ایران «مرگ بر آمریکا» است/در سایه مقاومت آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند

اعلام فراخوان نخستین کنگره ملی شعر فاطمی(س)

نظام اسلامی با خون شهیدان استحکام یافت

انعکاس ۵۵ هزار دقیقه برنامه معارفی از شبکه‌های داخلی و برون‌مرزی

آیین شکرگزاری ماه رمضان در حرم بانوی کرامت برگزار شد/تجلیل از خادمان بازنشسته +تصاویر

اجرای قانون نیازمند زمینه‌سازی فرهنگی است

لزوم مشارکت دستگاه‌ها و مردم قم در جلوگیری از ترویج واژگان بیگانه

آدرس: حرم حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، صحن حضرت صاحب الزمان (عج)

اشاره

مطابقت تغذیه و خوراک فرد با نوع مزاج، موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، سن و حتی اصول و شرایط اجتماعی هر شخص، ضامن سلامتی او می باشد. در طب اسلامی براساس همین معیارها به درمان افراد پرداخته می شود.

در این مقالات سعی شده است تا به معرفی مزاج های پایه افراد، راه های درمان و غذاهای مناسب آن مزاج ها بپردازد. تاکنون مزاج گرم و خشک (مزاج صفراوی)، مزاج گرم و تر (مزاج دموی) و مزاج سرد و تر (مزاج بلغمی) مورد بررسی قرار گرفته است.

قسمت ششم

در این مزاج، خشکی و سردی هر دو با هم زیاد شده است.مزاج بلغم با غلبه سودا

الف) خصوصیات ظاهری: پوست خشک، استخوان بندی ظریف، قفسه سینه جمع، اندام باریک و بدون ماهیچه می شود. لب و دهان و بینی کوچک است. رگ ها آشکار، نازک و برجسته می شوند. موهای وز وزی و مجعد دارند، پوست زود خشک و چروک می شود و رنگ پوست به نقره ای نزدیک است.

ب) خصوصیات گوارشی: جگر آن ها سرد و اشتهایشان کم است. زود سیر می شوند، بیشتر تمایل به گرمی جات داشته و به مایعات نیز علاقه دارند. به علت سردی گوارش، قدرت هضم شان بالا نیست و هر چیزی را به راحتی هضم نمی کنند؛ با این حال استعداد چاقی ندارند و اصلاً چاق نمی شوند.

ج) خصوصیات روحی ـ روانی: این افراد، در رفتار بسیار نکته سنج و ریزبین بوده و بازرس کارآمد هستند. معمولاً کم می خوابند، همیشه خسته اند و از لحاظ جنسی، پر تمایل ولی کم توان هستند.

تمام گروه ها و مزاج های یاد شده، اگر در مزاج خود سالم و متعادل باشند، هیچ مشکلی ندارند، طبیعی هستند و می توانند یک زندگی خوب و شاد داشته باشند، اما اگر مزاج جبلّی به صورت بیش از حد بروز کند، مثلاً یک فرد صفراوی، دچار غلبه صفرا شود؛ در اثر افزایش صفرا دچار بیماری می شود. یا اگر یک فرد دموی، از شدت خوردن سردی زیاد، علائم افزایش بلغم را پیدا کند، دچار بیماری می شود و باید تعدیل و درمان گردد.

سودا در بدن از چند راه افزایش می یابد: 1. غلظت خود سودا، یعنی فرد، مواد حاوی سودا زیاد بخورد؛ 2. اگر خون که در کل بدن جریان دارد، در معرض حرارت قرار بگیرد، تبدیل به سودا می شود؛ مثل کارگر نانوایی یا کشاورزها. یا اگر خون در مغز بسوزد و تبدیل به سودا شود؛ مثل تماس با صدای مداوم و سنگین در کارخانه ها؛ 3. سودای دیگر از راه سوخته شدن صفرا به وجود می آید؛ به این صورت که اگر صفرا خیلی بالا برود و بیش از حد باشد، می تواند به سودا تبدیل شود. بنابراین صفرای بالا را باید در مراحل اولیه درمان کرد تا به سودا تبدیل نشود؛ 4. اگر بلغم غلیظ شود و رسوب کند، می تواند به سودا تبدیل شود.

سودا به هر دلیلی در بدن بالا رفت، می تواند بیماری های زیر را ایجاد کند:

الف) اگر سودا در سر زیاد باشد، می تواند باعث کم خوابی شود، اگر مقداری افزایش پیدا کند، می تواند باعث افزایش درک صدا در سر و احساس مداوم وز وز در گوش باشد. در بینی می تواند باعث افزایش قدرت بویایی شود؛ این افراد همیشه بوهای خیلی ضعیف را هم استشمام می کنند.

ب) سودا در عروق ریز رسوب می کند. در دور چشم باعث سیاهی می شود که اگر خونش رقیق شده و سودا بیرون رود، این حلقه سیاه از بین می رود. در پیری این سودا شبیه دانه های عدس بوده در کل پوست منتشر می شود.

سودا در عروق انتهایی می تواند باعث ایجاد واریس پا و در دستگاه گوارش باعث ایجاد بواسیر شود.

ج) سودا در پوست باعث ایجاد اگزمای سودایی می شود، مثل بیماری صدف (سوریاسیس) یا بیماری لوپوس.

د) سودا در مغز باعث افزایش تصویرگری (هالوسیناسیون) می شود. به طور کلی 70% منشأ بیماری های اعصاب و روان افزایش سودا می باشد؛ مثل وسواس، خصوصاً وسواس های فکری؛ بیماری های دو قطبی مثل افسردگی ـ سرخوشی، انواع افسردگی ها و یا انواع تصورات نادرست مغزی.

هـ) یکی از راه های ورود سودا به بدن مصرف مواد مخدر و الکل است. مواد مخدر دارای یک گرمی ابتدایی و یک سردی انتهایی است؛ بنابراین در اثر مصرف مداوم باعث رسوب شدید سودا در بدن می شود. به همین دلیل، این افراد همیشه دارای اندام لاغر بوده و سیاه چرده، خواب آلود، دارای تصورات نادرست و تصویرگری غلط مغزی هستند.

الکل نیز همین تأثیر را بر بدن می گذارد، بنابراین برای بیرون کردن اثرات سمی الکی از بدن باید درمان سودا کرد.

و) اگر سودا بیش از حد در بدن رسوب کند و درمان نشود، می تواند منشأ انواع سرطان ها در بدن باشد. بافت سرطانی مزاجش سوداست و سرطان در هر عضو، ناشی از رسوب سودا در آن عضو است. از این رو برای جلوگیری از بروز سرطان باید سودا را از همان ابتدا که کم است، از بدن بیرون کنیم. یکی از راه های دفع سودا در بدن، مزاج نرم و خوب کار کردن گوارش و روده هاست؛ یعنی یبوست و خشکی مزاج یکی از عوارض رسوب سودا می باشد. اگر افراد بخواهند همیشه سالم و شاداب باشند، باید از یبوست پیشگیری کنند.

به طور کلی درمان بیماری های سودایی چند پایه دارد. یکی از پایه های آن مصرف داروها و غذاهای گرم، مرطوب و سرد مثل سرکه انگبین (که از ترکیب سرکه + عسل + عرق نعناع تشکیل شده) یا شربت عسل (عسل + لیموترش + آب) است که در ضرورت لازم همراه آن از روغن مالی ها و چرب کردن پوست به وسیله روغن های متعادل مثل گل بنفشه استفاده می شود. برای مشکلات سودایی در مغز استفاده از استشمام عطر گل محمدی، عطر یاس، عطر بهار نارنج مفید است.

در کنار این داروها از بادکش گرم، حجامت و فصد هم می توان استفاده کرد. یکی دیگر از درمان های اصلی در رفع سودا رژیم های رفع سوداست که در ادامه به آن می پردازیم.

بدترین نوع تغذیه خوردن غذاهای سرد و خشک است که بسیار به بدن ضرر می رساند. سردی و خشکی با هم مشکلی در بدن ایجاد می کند به نام سودا که اساس و منشأ بسیاری از بیماری های صعب العلاج و خطرناک را تشکیل می دهد.

الف) در اثر خوردن سردی جات مخصوصاً سردی جات خشک، مثل چای، برنج زیاد (خصوصاً برنج های هندی و پاکستانی)، شکلات، قهوه و….

ب) در افراد صفراوی که خود دارای مزاج گرم و خشک هستند، استرس و ناراحتی به سرعت باعث تبدیل شدن صفرا به سودا می شود؛ بنابراین ما معمولاً غلبه سودا را در افراد صفراوی می بینیم.

ج) کسانی که یبوست مزمن دارند؛ زیرا نمی توانند سودای تولید شده در بدن را به راحتی از بدن دفع کنند. این سودا در بدن می ماند و آرام آرام زیاد شده و باعث به وجود آمدن بیماری می شود.

د) کسانی که ساعت های بسیار زیاد زیر حرارت مستقیم آفتاب قرار دارند، در معرض غلبه سودا هستند و باید بیشتر توجه کنند؛ مثل کشاورزان، کارگران راه سازی و جاده سازی و….

هـ) کسانی که از مواد مخدر یا الکل استفاده می کنند. این افراد به مرور دچار غلبه سودا می شوند. افراد سودایی دارای ظاهری خمیده، لاغر اندام، سیاه چرده، رگ های برجسته پوستی و دارای انرژی کم می باشند. معمولاً خیلی زود خسته می شوند و دارای انرژی کافی در زندگی نیستند.

درمان غلبه سودا مقداری پیچیده تر از سایر خلط های دیگر است؛ زیرا در این خلط، سردی و خشکی با هم افزایش پیدا کرده است و نمی توان با گرمی یا سردی به تنهایی آن را درمان کرد؛ به همین دلیل باید از درمان های ترکیبی استفاده کرد. اساس درمان بر یک داروی ترکیبی از: گرمی + تری و خنکی + یک داروی متعادل می باشد. یکی از بهترین این درمان ها، سکنجبین یا همان سرکه انگبین است که با فرمول: 2 واحد عسل + 1 واحد سرکه خانگی + 2 واحد عرق نعناع تهیه می شود.

پایه دیگر درمان این افراد، حل کردن مشکل یبوست آن هاست. همان طور که گفته شد، اگر کسی یبوست نداشته باشد، مقداری از سودای تشکیل شده را به راحتی از گوارش دفع خواهد کرد و اگر سودای ایجاد شده با سودای دفع شده در حال تعادل باشد، فرد هیچ گاه دچار غلبه سودا نخواهد شد. اما اگر فرد به علت های مذکور دارای سودای بالایی باشد، اگر یبوست نداشته باشد، به راحتی غلبه سودا یا تبدیل سودا به سایر موارد دفعی و دفع آن حل خواهد شد؛ اما اگر یبوست داشته باشد، درمان بسیار مشکل خواهد بود.

درمان یبوست بر سه پایه اساسی استوار است:

الف) نخوردن یا کمتر خوردن مواد یبوست زا یا خشک مثل برنج، چای پررنگ، نوشابه و کاکائو.

ب) خوردن مواد ملین مثل: زیتون، روغن زیتون، انجیر، آلو، انگور، طالبی و سبزیجات تازه مثل تره، ریحان و پیازچه و… و غذاهای مسهل مثل آش….

ج) گاهی یبوست آن قدر شدید است که با خوردن مواد غذایی ملین برطرف نشده و نیاز به مسهل دارد. این مسهل می تواند یک نوع خوراکی مثل گل گاوزبان، خاکشیر، آب جوش (خاکشیر 5 دقیقه آرام بجوشد) یا دارو مثل برگ سنا + گل سرخ، صبر زرد و روغن کرچک باشد و از این طریق می توان یبوست را درمان کرد.

مواد زیادی می توانند یبوست را برطرف کنند که با توجه به شرایط، سن، جنس و بیماری افراد متفاوت هستند. پس از درمان یبوست افراد، با رویش های ساده تر می توان سودای اضافی را از بدن دفع کرد.

برای این کار کافی است از مواد و غذاهای گرم به همراه تری استفاده کنیم؛ مثل شربت عسل + آبلیموی خانگی یا عسل + سرکه سیب؛ یا شیره خرما + آب نارج و بسیاری مواد مشابه دیگر.

روش دیگری که در درمان سودای اضافی می تواند کمک کند، خوردن آش است. آش باعث می شود که سودای تمام بدن با هم متصل شده و اصطلاحاً «نُزج» پیدا کنند و به راحتی آماده دفع شدن از بدن گردند. برای این کار می توان از دو روش استفاده کرد:

1. روش سریع که به فرد توصیه می کنیم، این است که پانزده روز متوالی آش میل کند و سایر خوراکی ها را کنار بگذارد و بعضی کمکی های درمانی مثل سیب را هم در کنارش بخورد؛ سپس روز آخر یک مسهل قوی مثل برگ سنا + گل سرخ بخورد تا سودا کامل بیرون رود.

2. روش دیگر این است که به بیمار توصیه می کنیم، یکی از وعده های غذایی اش در روز آش باشد، خصوصاً آش جو؛ این امر نیز به درمان سودا کمک شایانی خواهد کرد. در نهایت، از درمان های موضعه ای مثل فصد یا همان رگ زدن هم می توان بهره گرفت. در کنار آن بادکش گرم و تر و روغن مالی نیز مؤثر است.

 

اشاره

مزاج بلغم با غلبه سودا

مطابقت تغذیه و خوراک فرد با نوع مزاج، موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، سن و حتی اصول و شرایط اجتماعی هر شخص، ضامن سلامتی او می باشد. در طب اسلامی براساس همین معیارها به درمان افراد پرداخته می شود.

در این مقالات سعی شده است تا به معرفی مزاج های پایه افراد، راه های درمان و غذاهای مناسب آن مزاج ها بپردازد. تاکنون مزاج گرم و خشک (مزاج صفراوی)، مزاج گرم و تر (مزاج دموی) و مزاج سرد و تر (مزاج بلغمی) مورد بررسی قرار گرفته است.

قسمت ششم

در این مزاج، خشکی و سردی هر دو با هم زیاد شده است.

الف) خصوصیات ظاهری: پوست خشک، استخوان بندی ظریف، قفسه سینه جمع، اندام باریک و بدون ماهیچه می شود. لب و دهان و بینی کوچک است. رگ ها آشکار، نازک و برجسته می شوند. موهای وز وزی و مجعد دارند، پوست زود خشک و چروک می شود و رنگ پوست به نقره ای نزدیک است.

ب) خصوصیات گوارشی: جگر آن ها سرد و اشتهایشان کم است. زود سیر می شوند، بیشتر تمایل به گرمی جات داشته و به مایعات نیز علاقه دارند. به علت سردی گوارش، قدرت هضم شان بالا نیست و هر چیزی را به راحتی هضم نمی کنند؛ با این حال استعداد چاقی ندارند و اصلاً چاق نمی شوند.

ج) خصوصیات روحی ـ روانی: این افراد، در رفتار بسیار نکته سنج و ریزبین بوده و بازرس کارآمد هستند. معمولاً کم می خوابند، همیشه خسته اند و از لحاظ جنسی، پر تمایل ولی کم توان هستند.

تمام گروه ها و مزاج های یاد شده، اگر در مزاج خود سالم و متعادل باشند، هیچ مشکلی ندارند، طبیعی هستند و می توانند یک زندگی خوب و شاد داشته باشند، اما اگر مزاج جبلّی به صورت بیش از حد بروز کند، مثلاً یک فرد صفراوی، دچار غلبه صفرا شود؛ در اثر افزایش صفرا دچار بیماری می شود. یا اگر یک فرد دموی، از شدت خوردن سردی زیاد، علائم افزایش بلغم را پیدا کند، دچار بیماری می شود و باید تعدیل و درمان گردد.

سودا در بدن از چند راه افزایش می یابد: 1. غلظت خود سودا، یعنی فرد، مواد حاوی سودا زیاد بخورد؛ 2. اگر خون که در کل بدن جریان دارد، در معرض حرارت قرار بگیرد، تبدیل به سودا می شود؛ مثل کارگر نانوایی یا کشاورزها. یا اگر خون در مغز بسوزد و تبدیل به سودا شود؛ مثل تماس با صدای مداوم و سنگین در کارخانه ها؛ 3. سودای دیگر از راه سوخته شدن صفرا به وجود می آید؛ به این صورت که اگر صفرا خیلی بالا برود و بیش از حد باشد، می تواند به سودا تبدیل شود. بنابراین صفرای بالا را باید در مراحل اولیه درمان کرد تا به سودا تبدیل نشود؛ 4. اگر بلغم غلیظ شود و رسوب کند، می تواند به سودا تبدیل شود.

سودا به هر دلیلی در بدن بالا رفت، می تواند بیماری های زیر را ایجاد کند:

الف) اگر سودا در سر زیاد باشد، می تواند باعث کم خوابی شود، اگر مقداری افزایش پیدا کند، می تواند باعث افزایش درک صدا در سر و احساس مداوم وز وز در گوش باشد. در بینی می تواند باعث افزایش قدرت بویایی شود؛ این افراد همیشه بوهای خیلی ضعیف را هم استشمام می کنند.

ب) سودا در عروق ریز رسوب می کند. در دور چشم باعث سیاهی می شود که اگر خونش رقیق شده و سودا بیرون رود، این حلقه سیاه از بین می رود. در پیری این سودا شبیه دانه های عدس بوده در کل پوست منتشر می شود.

سودا در عروق انتهایی می تواند باعث ایجاد واریس پا و در دستگاه گوارش باعث ایجاد بواسیر شود.

ج) سودا در پوست باعث ایجاد اگزمای سودایی می شود، مثل بیماری صدف (سوریاسیس) یا بیماری لوپوس.

د) سودا در مغز باعث افزایش تصویرگری (هالوسیناسیون) می شود. به طور کلی 70% منشأ بیماری های اعصاب و روان افزایش سودا می باشد؛ مثل وسواس، خصوصاً وسواس های فکری؛ بیماری های دو قطبی مثل افسردگی ـ سرخوشی، انواع افسردگی ها و یا انواع تصورات نادرست مغزی.

هـ) یکی از راه های ورود سودا به بدن مصرف مواد مخدر و الکل است. مواد مخدر دارای یک گرمی ابتدایی و یک سردی انتهایی است؛ بنابراین در اثر مصرف مداوم باعث رسوب شدید سودا در بدن می شود. به همین دلیل، این افراد همیشه دارای اندام لاغر بوده و سیاه چرده، خواب آلود، دارای تصورات نادرست و تصویرگری غلط مغزی هستند.

الکل نیز همین تأثیر را بر بدن می گذارد، بنابراین برای بیرون کردن اثرات سمی الکی از بدن باید درمان سودا کرد.

و) اگر سودا بیش از حد در بدن رسوب کند و درمان نشود، می تواند منشأ انواع سرطان ها در بدن باشد. بافت سرطانی مزاجش سوداست و سرطان در هر عضو، ناشی از رسوب سودا در آن عضو است. از این رو برای جلوگیری از بروز سرطان باید سودا را از همان ابتدا که کم است، از بدن بیرون کنیم. یکی از راه های دفع سودا در بدن، مزاج نرم و خوب کار کردن گوارش و روده هاست؛ یعنی یبوست و خشکی مزاج یکی از عوارض رسوب سودا می باشد. اگر افراد بخواهند همیشه سالم و شاداب باشند، باید از یبوست پیشگیری کنند.

به طور کلی درمان بیماری های سودایی چند پایه دارد. یکی از پایه های آن مصرف داروها و غذاهای گرم، مرطوب و سرد مثل سرکه انگبین (که از ترکیب سرکه + عسل + عرق نعناع تشکیل شده) یا شربت عسل (عسل + لیموترش + آب) است که در ضرورت لازم همراه آن از روغن مالی ها و چرب کردن پوست به وسیله روغن های متعادل مثل گل بنفشه استفاده می شود. برای مشکلات سودایی در مغز استفاده از استشمام عطر گل محمدی، عطر یاس، عطر بهار نارنج مفید است.

در کنار این داروها از بادکش گرم، حجامت و فصد هم می توان استفاده کرد. یکی دیگر از درمان های اصلی در رفع سودا رژیم های رفع سوداست که در ادامه به آن می پردازیم.

بدترین نوع تغذیه خوردن غذاهای سرد و خشک است که بسیار به بدن ضرر می رساند. سردی و خشکی با هم مشکلی در بدن ایجاد می کند به نام سودا که اساس و منشأ بسیاری از بیماری های صعب العلاج و خطرناک را تشکیل می دهد.

الف) در اثر خوردن سردی جات مخصوصاً سردی جات خشک، مثل چای، برنج زیاد (خصوصاً برنج های هندی و پاکستانی)، شکلات، قهوه و….

ب) در افراد صفراوی که خود دارای مزاج گرم و خشک هستند، استرس و ناراحتی به سرعت باعث تبدیل شدن صفرا به سودا می شود؛ بنابراین ما معمولاً غلبه سودا را در افراد صفراوی می بینیم.

ج) کسانی که یبوست مزمن دارند؛ زیرا نمی توانند سودای تولید شده در بدن را به راحتی از بدن دفع کنند. این سودا در بدن می ماند و آرام آرام زیاد شده و باعث به وجود آمدن بیماری می شود.

د) کسانی که ساعت های بسیار زیاد زیر حرارت مستقیم آفتاب قرار دارند، در معرض غلبه سودا هستند و باید بیشتر توجه کنند؛ مثل کشاورزان، کارگران راه سازی و جاده سازی و….

هـ) کسانی که از مواد مخدر یا الکل استفاده می کنند. این افراد به مرور دچار غلبه سودا می شوند. افراد سودایی دارای ظاهری خمیده، لاغر اندام، سیاه چرده، رگ های برجسته پوستی و دارای انرژی کم می باشند. معمولاً خیلی زود خسته می شوند و دارای انرژی کافی در زندگی نیستند.

درمان غلبه سودا مقداری پیچیده تر از سایر خلط های دیگر است؛ زیرا در این خلط، سردی و خشکی با هم افزایش پیدا کرده است و نمی توان با گرمی یا سردی به تنهایی آن را درمان کرد؛ به همین دلیل باید از درمان های ترکیبی استفاده کرد. اساس درمان بر یک داروی ترکیبی از: گرمی + تری و خنکی + یک داروی متعادل می باشد. یکی از بهترین این درمان ها، سکنجبین یا همان سرکه انگبین است که با فرمول: 2 واحد عسل + 1 واحد سرکه خانگی + 2 واحد عرق نعناع تهیه می شود.

پایه دیگر درمان این افراد، حل کردن مشکل یبوست آن هاست. همان طور که گفته شد، اگر کسی یبوست نداشته باشد، مقداری از سودای تشکیل شده را به راحتی از گوارش دفع خواهد کرد و اگر سودای ایجاد شده با سودای دفع شده در حال تعادل باشد، فرد هیچ گاه دچار غلبه سودا نخواهد شد. اما اگر فرد به علت های مذکور دارای سودای بالایی باشد، اگر یبوست نداشته باشد، به راحتی غلبه سودا یا تبدیل سودا به سایر موارد دفعی و دفع آن حل خواهد شد؛ اما اگر یبوست داشته باشد، درمان بسیار مشکل خواهد بود.

درمان یبوست بر سه پایه اساسی استوار است:

الف) نخوردن یا کمتر خوردن مواد یبوست زا یا خشک مثل برنج، چای پررنگ، نوشابه و کاکائو.

ب) خوردن مواد ملین مثل: زیتون، روغن زیتون، انجیر، آلو، انگور، طالبی و سبزیجات تازه مثل تره، ریحان و پیازچه و… و غذاهای مسهل مثل آش….

ج) گاهی یبوست آن قدر شدید است که با خوردن مواد غذایی ملین برطرف نشده و نیاز به مسهل دارد. این مسهل می تواند یک نوع خوراکی مثل گل گاوزبان، خاکشیر، آب جوش (خاکشیر 5 دقیقه آرام بجوشد) یا دارو مثل برگ سنا + گل سرخ، صبر زرد و روغن کرچک باشد و از این طریق می توان یبوست را درمان کرد.

مواد زیادی می توانند یبوست را برطرف کنند که با توجه به شرایط، سن، جنس و بیماری افراد متفاوت هستند. پس از درمان یبوست افراد، با رویش های ساده تر می توان سودای اضافی را از بدن دفع کرد.

برای این کار کافی است از مواد و غذاهای گرم به همراه تری استفاده کنیم؛ مثل شربت عسل + آبلیموی خانگی یا عسل + سرکه سیب؛ یا شیره خرما + آب نارج و بسیاری مواد مشابه دیگر.

روش دیگری که در درمان سودای اضافی می تواند کمک کند، خوردن آش است. آش باعث می شود که سودای تمام بدن با هم متصل شده و اصطلاحاً «نُزج» پیدا کنند و به راحتی آماده دفع شدن از بدن گردند. برای این کار می توان از دو روش استفاده کرد:

1. روش سریع که به فرد توصیه می کنیم، این است که پانزده روز متوالی آش میل کند و سایر خوراکی ها را کنار بگذارد و بعضی کمکی های درمانی مثل سیب را هم در کنارش بخورد؛ سپس روز آخر یک مسهل قوی مثل برگ سنا + گل سرخ بخورد تا سودا کامل بیرون رود.

2. روش دیگر این است که به بیمار توصیه می کنیم، یکی از وعده های غذایی اش در روز آش باشد، خصوصاً آش جو؛ این امر نیز به درمان سودا کمک شایانی خواهد کرد. در نهایت، از درمان های موضعه ای مثل فصد یا همان رگ زدن هم می توان بهره گرفت. در کنار آن بادکش گرم و تر و روغن مالی نیز مؤثر است.

 

این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.

پیام زن
ویژه مسائل زنان و خانواده

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محمد جعفری گیلانی
سید ضیاء مرتضوی

3

7733305
7738743
7733305
payam-zan_man@aalulbayt.org

قم، صندوق پستی 371…

پرسمان
فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی

مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
سید محمدرضا فقیهی
محمد باقر پور امینی
1380
3

7747240
7735473
7743816
info@porseman.net
www.porseman.n…

مبلغان
فرهنگی – تبلیغی
حوزه

1385/6/1
3
mbl

مزاج بلغم با غلبه سودا
مزاج بلغم با غلبه سودا
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *