مزاج بلغمی با غلبه صفرا

خواص دارویی و گیاهی

مزاج بلغمی با غلبه صفرا
مزاج بلغمی با غلبه صفرا

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در رساله ذهبیه فرموده‌اند: خداوند متعال انسان را بر چهار طبیعت بنا کرده است که آن ها عبارتند از : صفرا، سودا، خون و بلغم.

دو تای آن ها گرم و دو تای دیگر سرد است و میان هر دو تای آن ها از لحاظ های دیگر نیز اختلاف است.

دکتر غیاث الدین جزایری متخصص علم غذاشناسی می گوید:

پزشکان قدیم معتقد بودند که وقتی شخصی غذا می خورد، آن غذا پس از معده به کبد می رود و به چهار جزء تقسیم می شود:

جزء اول که مایعی زرد رنگ و از سه جزء دیگر سبک تر است که در روده توقف می کند موسوم به صفراء است.

مزاج بلغمی با غلبه صفرا

جزء دوم کمی سنگین تر است و بعد از صفرا واقع می شود و آن خون است.

جزء سوم مایع سفید لزجی است که آن را بلغم می نامند.

جزء چهارم که از همه این ها سنگین تر است، مانند گل و لای می ماند سودا نام دارد.

طبیعت صفرا، سرد و خشک است، طبیعت خون، گرم و تر، طبیعت سواد سرد و خشک و طبیعت بلغم گرم و تر است.

پس از آن طبایع را بر چهار جزء بدن تقسیم می کنند که سر، سینه ، پهلو و شکم هستند.

خون بر سر، صورت، چشمها، گوش ها، بینی و دهان مسلط است، بلغم بر سینه با نیروی باد استیلا می کند، صفرا بر دنده های پهلو غالب است و سودا را می توان بر شکم، امشا و احشا سیطره داد.

هر کدام از این ها بر بدن غلبه کند آثارش در جاهایی که بالا ذکر شد بیشتر مشهود است؛ به عنوان مثال، وقتی خون غلبه کند رنگ رخساره، زبان و چشم ها سرخ می شوند و بیمار بسیار خمیازه می کشد، بزاق دهان شیرین، رگهای گردن متورم می شود، پیشانی چروک بر می دارد و پوستش کلفت می شود و حواس پنجگانه تضعیف می شوند.

پیدایش انواع جوش ها و جریان خون از دندان ها و لثه ها نیز دلیل بر غلبه خون است.

وقتی صفرا غلبه می کند نیز دارای علائم بسیاری است که آشکارترینشان، عطش زیاد، درد پهلو و معده و احساس سوزش است.

وقتی سودا غلبه کند احساس گرسنگی زیادی به بیمار دست می دهد و هنگامی که بلغم چیره می شود شخص بسیار دچار باد گلو شده، به تنگی نفس دچار می شود.

بیمار بلغمی بسیار به سنگینی سینه مبتلا می شود، چنان چه که گاهی از تخیل جسمی را درون سینش احساس می کند که از آن به بختک تعبیر می کنند.

منبع:قدس آنلاین

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

طب سنتی و مکمل ۲۱ دیدگاه 92,330 بازدید

برای اینکه اخلاط را بشناسیم، ابتدا علائم غلبه اخلاط ذکر می‌گردد، سپس خود اخلاط مطرح می‌شود. گاهی اوقات در بدن فرد ، حال با هر مزاجی که دارد (بلغمی، دموی، صفراوی  و سوداوی) یکی از اخلاط  غلبه  پیدا  می‌کند و غلبه آن خلط در بدن، بیماری و مرض ایجاد می‌کند که ما به آن مزاج عارضی مرضی می گوییم ، و گاهی اوقات این اخلاط با همدیگر مخلوط شده و بیماری را ایجاد می‌کنند. حکما ( نوشته اند که غلبه اخلاط تا حدود  ۳۵۰۰ بیماری  را  میتوانند ایجاد کنند).

علائم غلبه خون : اگر در بدن شخصی خون بیش از حد شود، علائم زیر را پیدا می‌کند؟ ۱ـ سنگینی سر (یا ثقل الرأس) و سنگینی بدن و احساس کسالت. ۲ـ دهان دره (تثاؤب) و کمان کشش (تمطه) می‌کند. ۳ـ خواب آلودگی و چرت زدن. ۴ـ بلدوت و کندی فکر و حواس. ۵ـ شیرینی طمع دهان. ۶ـ سرخی رنگ بدن و زبان: مخصوصاً سرخی صورت و گردن. ۷ـ ظهور دمل و بثورات مخصوصاً در پشت سر و پشت شانه. ۸ـ خونریزی از لثه و بینی. ۹ـ سنگینی گوشه‌های چشم (به طرف داخل یا بینی). ۱۰ـ پر شدن رگها (امتلاء عروق) که تقریباً (البته نه ۱۰۰%) معادل فشار خون است (نکته امتلاء دو نوع است:

۱ـ امتلاء به حسب اوعیه و ۲ـ امتلاء به حسب قوه که تفاوتهایی با هم دارند و بعداً‌ذکر خواهد شد). ۱۱ـ خستگی بی‌مورد

نکته: در روایت نوشته شده است که دواء الدم الحجامه یعنی داروی غلبه خون، حجامت است، دواء البلغم القی یعنی داروی بلغم قی کردن است و الدواء المره المشی یعنی داروی صفرا و سودا مسهل است. پس مشخص می‌شود که چه کسانی نیاز به حجامت و فصد دارند. کسی که غلبه خون دارد، لازم نیست همه علائم فوق را داشته باشد. بلکه اگر حداقل ۳/۲ این علائم را (یعنی بیشتر این علائم را داشته باشد) می‌توانیم بگوئیم غلبه دم دارد.

مزاج بلغمی با غلبه صفرا

نکته: این که شخص باید حجامت یا فصد شود یا قی کند یا مسهل بخورد، باید با دلیل و برهان باشد.

نکته: افرادیکه فشار خون دارند، چشمهایشان قرمز می‌شود و احساس سنگینی در گوشه داخلی چشم می‌کنند. فشار خون را به دو نوع تقسیم می‌کنیم فشار خون بلغی و دیگری فشار خون دموی. اگر در بیماران فشار خونی دقت کرده باشید، در مراحل اول بیماری، صورت قرمز است و بعد از گذشت مدتی صورت زرد می‌شود، در مراحل اولیه، فشار خون، نوع دموی به حساب می‌آید و در آنها فصد کردن یا حجامت کردن بسیار مفید است، اما وقتی چند سال از فشار خون گذشت و صورت فرد برنگ زرد یا سفید است و بدن فرد لخت و سست است این حالت را نمی‌توانیم به خون نسبت دهیم بلکه نوع بلغمی و شیوه دیگری بغیر از فصد و حجامت برای درمانش اجرا می‌کنیم. نکته: لازم نیست شخص حتماً دموی باشد تا غلبه خون در او ایجاد شود. بلکه ممکن  است  مزاج  اصلی شخص،  بلغمی یا سوداوی باشد، ولی در حال حاضر غلبه خون در او صورت گرفته است. هر کدام ازاین مزاجها می‌توانند دچار تغییراتی شوند که غلبه  خون  در آنها صورت  بگیرد. اما بیشتراوقات غلبه دم در افراد دموی ، غلبه صفرا در افراد صفراوی، غلبه سودا در افراد سوداوی و غلبه بلغم  در افراد  بلغمی  صورت  میگیرد.

علائم غلبه بلغم : عبارتند از: ۱ـ سفیدی و رنگ پریدگی پوست به این معنی که نسبت به گذشته‌اش و در حالت سلامت رنگش تغییر کرده (نکته: کسیک ه بطور مادرزادی پوستش روشن بوده و الان هم روشن است را نمی‌توانیم در این گروه قرار دهیم بلکه می‌توانیم بگوئیم که مزاج شخص بلغمی است. یعنی اگر نسبت به گذشته، پوستش سفیدتر شد و حالت رنگ پریدگی پیدا کرد می‌گوییم این شخص غلبه بلغم دارد)، ۲ـ نرمی و لخت شدن اعضاء (سستی ماهیچه‌ها) که این علائم البته نسبت به حالت سلامتش است، ۳ـ سردی بدن، ۴ـ اهراق ریق یعنی ریختن آب از دهان مخصوصاً در شب، (اهراق: ریخته شدن، ریق دو معنی دارد یکی یعنی آب دهان و دیگری یعنی ناشتا، مثلاً بعضی جاها می‌گوید دارو را علی الریق بخورید یعنی دارو را ناشتا بخورید)، ۵ـ کم شدن عطش مگر اینکه بلغم مالح (شور) در معده باشد.  یعنی بلغمی که با صفرا مخلوط  شده است. (مالح = شور، حامض = ترش، حلو = یرین، تفه = بی‌مزه، مر = تلخ). ۶ـ ضعیف شدن چهار هضم است: و یکی از نشانه های  اصلی آن این است که فضولات  چهار هضم دفع نمی‌شود (نکته: در ادامه مباحث  چهار هضم  و فضولات چهار هضم  توضیح  داده خواهد شد) ، مخصوصاً، ضعیف شدن  هاضمه  معده  که نشانه اش آروغ زدن و ترش کردن است، (علامت۲) ۷ـ خواب زیاد، ۸ـ کندی حواس: شخص احساس بنگی می‌کند یعنی شخص می‌گوید بنگ است و مثل اینکه کلاهخود روی سرش است یعنی احساس می‌کند ارتباطش با اطراف کم شده است. خواب  زیاد ،  کندی  حواس  و  اینکه  شخص  احساس بنگی می کند یعنی شخص  می گوید  بنگ  است  و کلاه  خود روی سرش است یعنی احساس می کند ارتباطش با اطراف کم می‌شود.

علائم غلبه صفرا: این علائم زیادتر دیده می‌شوند که شامل: ۱ـ زردی پوست ۲ـ سفیدی چشم ۳ـ تلخی دهان ۴ـ خشکی زبان ۵ـ خشکی دهان و بینی ۶ـ عطش زیاد ۷ـ بی‌اشتهایی ۸ـ حالت دل آشوب شدن و دل بهم خوردن ۹ـ سوزن سوزن شدن اعضاء و خواب رفتگی اعضاء ۱۰ـ بثورات صفراوی (جوشها و دانه‌های سرسفید) ۱۱ـ قی و استفراغ صفراوی: قی‌ها را دسته‌بندی می‌کنند بعضی از قی‌ها ترش، بعضی شور و بعضی تلخ هستند. قی‌های صفراوی از نظر طعم تلخ هستند. اظهارات خود فرد درمورد طعم قی کافی است. تلخی آن نشان دهنده صفراوی بودن است البته به شرطیکه رنگش زرد یا سبز روشنتر از سبز سبزی (کراشی) باشد. (نکته: در استفراغها بعد از اینکه غذاها دفع شدند، مرحله آخرش به اندازه یک استکان قی زردرنگ غلیظ دفع می‌شود که این را قی صفراوی می‌گویند) ۱۲ـ رنگ بول زرد مایل به سرخی می‌شود. (بول: ادرار، براز: مدفوع) ۱۳ـ خوابهای آتش و حرارت و گرمی‌دیدن، (شاید یرقانیها علائمشان به غلبه صفرا خیلی نزدیک باشد ولی در یرقانها، گاه علائم دیگری هم داریم، مثل سفید شدن مدفوع و علائم دیگر)

علائم غلبه سودا عبارتند از: ۱ـ لاغر شدن و خشک شدن تن (هنرال)، ۲ـ تیره شدن رنگ صورت (حمودت بون)، ۳ـ گود رفتن چشمها، ۴ـ غلیظ و سیاه شدن خون، ۵ـ سوزش معده، ۶ـ اشتهای کاذب، ۷ـ ادرار تیره و غلیظ، ۸ـ دچار توحش می شوند، یعنی ترس و وحشت بی جهت (برای مثال کسی که پیش از این از تنهائی وحشتی نداشته ولی اکنون بی‌جهت از تنها ماندن می‌ترسد). ۹ـ توهم: یعنی دچار اوهام و خیالات شدن، مثال، احساس می کند کسی یا چیزی پشت سرش است، یا فکر می کند کسی دارد صدایش می‌کند. ۱۰ـ تخیل: یعنی شخص برای خودش خیال بافی می‌کند، معمولاً خانمها زیاد تخیل می‌کنند. حالتهای فوق را در غلبه سودا داریم. بیماریهای روانی را اکثراً به افزایش یک خلط نسبت می‌دهیم مثلاً حالت مانیا، رقص ممتد و شیدایی را به افزایش صفرا نسبت می‌دهیم، مالیخولیا و افسردگی و گوشه‌گیر شدن را به افزایش و غلبه سودا نسبت می‌دهیم.

سئوال:

بله یک یا دو تا یا سه تا از اخلاط می‌توانند با همدیگر مخلوط شده و افزایش پیدا کرده باشند، بهر صورت اگر هم مخلوط شوند، یک اسم دارد. اینکه می‌گویند شخص بلغمی ـ دموی ـ سوداوی است اشتباه است. بهترین منابعی که می‌توانید در این زمینه استفاده کنید کتاب اغراض الطبیه سید اسماعیل جرجانی است که دکتر حسن تاج بخش این کتاب را ترجمه کرده است، کتاب دیگر کتاب ذخیره خوارزمشاهی است و کتاب دیگر خلاصهَ الحکمه است. اغراض الطبیه که دکتر حسن تاج بخش تصحیح و چاپ کرده است بسیار کتاب خوبی است، آقای تاج بخش هم واقعاً حق کتاب را خوب ادا کرده است، انتشارات دانشگاه تهران این کتاب را دارد دو جلدش آمده است و جلد سوم آن که لغات و اصطلاحاتش است بیرون نیامده است. خلاصه الحکمه بهترین کتابی است که شما می‌توانید بخوانید.

این خوابها به منزله زیاد شدن ریاح یا باد در بدن است چون باد قابل جابجایی است.

برچسبآيا چند خلط مي‌توانند با هم مخلوط شوند؟ بلغم خلط دم سودا صفرا علائم غلبه اخلاط علائم غلبه بلغم علائم غلبه خون علائم غلبه سودا علائم غلبه صفرا

۱۳۹۷-۰۲-۰۵

۱۳۹۵-۰۶-۰۷

۱۳۹۴-۰۹-۰۸

سلام و تشکر فراوان براى دم چه توصیه اى دارین؟ شدتش هم زیاده و در خطر بیمارى قند هستم ا

سلام. ابتدا نیاز به بررسی وضعیتتون است. به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا راهنمایی شوید.

سلام من بی دلیل یهو احساس خودکشی پیدا میکنم و به شدت نگران این حالتم دو هفته قبل زالو روی ملاج گذاشتم دلیل این حالت چیه

سلام من به چند پزشک طب سنتی مراجعه کردم یکیشون گفتن بلغمی و یکی دیگه گفتن غلبه سودا .اما من حالت به هر دو میخوره .چاق میشم و وراستها ،فشار خون دارم ،سوزش وچنگ زدن معده دارم ،پاهام دایم یخ هست و لی بدنم گرمه ، سرم منگی داره و تمرکزم کم شده خیلی اما حافظه ام خوبه ،افسردکی و نا امیدیم زیاده ،درد مفاصل دارم همیشه ،بدخواب هستم و اما سست و خواب آلود.سردرد زیاد دارم .میام به شیرینی جان زیاده ،همیشه گزگز و سوزن شدن دست و پا دارم و بیزاری پاهام زیاده ،میتونین راهنمایی کنین در مورد مزاحم ؟ممنون میشم

سلام. به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا راهنمایی شوید.

سلام من بعد از ورزش احساس داغی کف پاهایم دارم ولی درد یا سوزشی ندارم که این داغ شدن تا چندین ساعت ادامه دارد علت چیست؟

سلام خسته نباشید یه سوال داشتم ازتون من یه مدتی بود که کل بدنم سوزن سوزن میشد از نوک پام تا فرق سرم و هر وقت سرم سوزن سوزن میشد موهام میریخت و استرس و اضطراب بی دلیل میگرفتم…و تازگی ها رفتم حجامت گرفتم الان اون علایم رفتن میخاستم بدونم اون جاهایی ک موهام ریخته بود درست میشه؟ با تشکر

باسلام بدنم صفراوی و سوداوی است درمورد پرهیز غذایی سردرگم شدم غذای سرد برا صفرا خوبه غذای گرم واسه سودا .طبعم سرده و سردی اذیتم می کنه.لطف می کنید راهنمایی کنید.

سلام. جهت بررسی ریشه ای وضعیتتون، به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا کامل راهنمایی شوید.

اختلال درد روانزاد ،عصبانیت ، مشکلات گوارشی ازقبیل یبوست همراه با نفخ وکلا”سوء هاضمه تلخی دهان ،حالت تهوع .بی خوابی خستگی سردرد اظطراب وافسردگی و………………

سلام خیلی عالی بود ولی ای کاش راه های درمانم ذکر میکردین

سلام. مزاج من صفراس با درجه گرمی ۱ از ۴ و خشکی ۲ از ۴.غلبه صفرا و سودا حاد دارم چه پرهیزهایی باید انجام بدم یا چه چیزایی بخورم؟راه های درمانیش چیه و چه مدت طول میکشه؟ بسیار متشکرم

سلام دوست عزیز. لطفا به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدین تا کارشناسان شمارو راهنمایی کنن.

سلام رفتم دکتر ؛ گفت غلبه سودا داری فصد ؛ حجامت نقره ؛ حجامت عام تجویز کرد ؛ اخرش نفهمیدم مزاجم چیه ؛ چطور بفهمم؟ باتشکر

سلام دوست عزیز. با توجه به نظر پزشکتون در حال حاضر سوء مزاج دارید. طبق نظر پزشکتون جلو برید تا برطرف بشه.

سلام من چندین سال میشه که مشکل بوی بد دهان دارم و هیچ دکتری تشخیص نمیدهد صبح ها دهانم به شدت تلخ و گس مزه است و بعد از غذا خوردن بعضی موارد دهانم ترش وبعضی موارد دوباره تلخ میشه صبحا خلط زرو از گلوم بیرون میاد ایا مشکل من درمان دارد؟ در ضمن من قبلا پیش متخصص گوارش و حلق و بینی و دندانپزشکی رفته ام ولی هیچ تشخیصی مبنی بر بیماری ندادن

سلام دوست عزیز. بله نگران نباشید. لطفا برای بررسی بیشتر به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید.

خداوند به شما خیر دهد جهت بالا بردن سطح آگاهیهای مردم

مرسی و ممنون

خوب

بسیار عالی بود واقعا زکات علم که همان نشرش باشد را پرداخت نمودید خداوند بر علمت بیفزاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

مزاج بلغمی با غلبه صفرا

وب‌سایت

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.

سخنرانی حضرت آیت الله عباس تبریزیان پدر طب اسلامی درباره نحوه درمان سرماخوردگی ، درمان آنفلوآنزا و اکثر بیماری ها ، درمان غلبه بلغم و غلبه صفرا ، درمان سردشدن و گرم شدن بدن و درمان عصبانیت و تقویت اعصاب

رییس هیات فوتبال خراسان رضوی گفت: در رابطه با تقسیم وظایف و انتخاب مسئولان کمیته‌های هیات فوتبال خراسان رضوی، انچه برای ما مهم است، تاثیرگذاری مثبت و نگاه سازنده افراد است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ایران وارد نیم‌کره مثبت شده و در حال حاضر می‌تواند زمان بخرد، مذاکراتش با اروپا را طولانی کند و حتی می‌تواند فرصت 60 روزه‌ای که به اروپا داده را تمدید نماید زیرا الان زمان به نفع ایران شده است.

دقیق یادم نیست اما یک پسر 16- 17 ساله دبیرستانی بودم.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد گفت: در شهرها بحث پدافند غیرعامل بسیار حائز اهمیت است؛ بدین معناکه یک شهر چند…

قائم مقام معاونت بهداشتي و معاونت در امور فني مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: آموزش‌وپرورش وزارت‌خانه پر هزینه‌ای است؛ در جایی…

مزاج بلغمی با غلبه صفرا

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای تفویض چند مورد از اختیارات وزیران و دستگاه‌های اجرایی به استان خراسان رضوی، پیگیری های لازم…

شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد از تعطیلی دو روزه خط دو مترو مشهد به منظور یکپارچه سازی سامانه‌های عملیاتی برای بهره‌برداری از ادامه این خط خبر داد.

عضو نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: در معدن کاری ماشین آلات نقش اساسی را ایفا می‌کند و تمامی ماشین آلات سنگین معدنی وارداتی هستند.

معاون پشتیبانی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با ورود به  حوزه آموزش‌های ورزشی و تربیت بدنی  از برگزاری مسابقات ورزشی در راستای توسعه فرهنگ ورزش و سلامت استقبال نموده و آماده همکاری با سایر نهادها در حوزه ورزش است.

استاندار خراسان رضوی گفت:  با دستگاه قضا هماهنگ کردیم تا برخی پروژه‌های سرمایه‌گذاری که تعطیل شده مجددا آغاز به کار کنند.

اولین دوره مسابقات فوتسال جام رمضان جهاد دانشگاهی با حدود 1000 شرکت کننده در قالب 80 تیم در 6 رده سنی شب گذشته با معرفی تیم‌های برتر پایان یافت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: ششمین قطار گردشگری خراسان‌رضوی با 130 مسافر برای اولین بار وارد تربت‌حیدریه شد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط استان خراسان و آمادگی که در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد مشکل خاصی برای پذیرایی از مسافران تابستانی در استان نداریم و از همه دعوت می‌کنیم که در تابستان به مشهد سفر کنند؛ چرا که امکانات برای پذیرایی از گردشگران و زائران کاملا آماده است.

عضو هيأت علمي پژوهشكده‌ علوم گياهي دانشگاه فردوسي مشهد گفت: به هیچ عنوان نمی‌توان ارزش مادی گیاهان هرباریوم را تعیین کرد.

رئیس کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در خراسان رضوی گفت: جریانات حامی دولت در استان نسبت به انتصاب فرماندار مشهد دغدغه‌مند هستند، نقش فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت در شهر مشهد و هماهنگ‌کننده دستگاه‌های اجرایی حایز اهمیت است.

شهردار فیض‌آباد گفت: شهر فیض‌آباد تا پایان سال جاری به شهر هوشمند تبدیل می‌شود.

خواب شبانه در طبیعت یکی از بهترین تجربیات زندگی هر فرد می‌تواند باشد اما اگر در طی شب فرد به میزان کافی استراحت و خواب نداشته باشد در طی روز دچار کوفتگی بدن و همچنین با کمبود انرژی مواجه می‌شود از این‌رو هر شخص طبیعت‌گرد باید نکاتی را در نظر داشته باشد تا بتواند خوابی شبی را آسوده سپری کند.

رئیس اداره بهزیستی تایباد گفت: این نهاد حمایتی به بیش از سه هزار و 375 خانوار با 16 هزار و 875 مددجو خدمات ارائه می‌دهد که 460 نفر از این تعداد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که حدود 19 درصد افراد تحت پوشش را شامل می‌شود.

اولین دوره مسابقات عملیاتی ترکیبی آتش‌نشانان با رویکرد انتخاب تیم برتر آتش‌نشانی جهت حضور در مسابقات بین‌المللی مشهد، جمعه 24 خردادماه در زمین اسکیت پارک ملت برگزار شد.

نمایش «عشق جلاد» در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد به روی صحنه خواهد رفت.

اولین دوره مسابقات فوتسال جام رمضان جهاد دانشگاهی با حدود 1000 شرکت کننده درقالب 80 تیم و 6 رده سنی شب گذشته با معرفی تیم‌های برتر پایان یافت.

کارشناسان عنوان کردند: با افزایش روند تغییرات آب وهوایی، خطر درگیری مسلحانه نیز افزایش می‌یابد.


به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, مزاج شناسی در طب سنتی بسیار اهمیت دارد چرا که با شناخت مزاج بیماری را بهتر می‌توان درمان کرد. بسیاری از متخصصان طب سنتی بر این باورند که درمان بیماری‌ها با شناخت صحیح مزاج زودتر به نتیجه خواهد رسید.

مزاج خشک موجب لاغری افراد می‌شود

سید جواد علوی کارشناس طب سنتی درباره خشک‌مزاجان اظهار داشت: مزاج خشک موجب لاغری افراد می‌شود و بنابراین 2 نوع مزاج خشک بیشتر نخواهیم داشت که شامل گرم و خشک یا صفراوی، سرد و خشک یا سوداوی است.

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: شاخص لاغری «برجسته بودن تیغه بینی، غضروف حنجره و مفاصل (مانند مفاصل انگشتان) است. فرد لاغر را به‌طور معمول می‌توان با دیدن تشخیص داد.

مزاج بلغمی با غلبه صفرا

گرما موجب عضله‌سازی در بدن می‌شود

علوی بیان داشت: اگر خشکی یا لاغری با گرما همراه شود، فرد صفراوی خواهد بود. گرما موجب عضله سازی در بدن می‌شود. پس لاغر عضلانی و قدرتمند، صفراوی است و افراد لاغر غیرعضلانی و ضعیف، سوداوی خواهند بود.

وی افزود: در افراد صفراوی، استخوان بندی درشت است، مچ دست پهن و قفسه سینه فراخ دارد.

افراد بلغمی با وجود آنکه درشت‌هیکل هستند، استخوان بندی کوچک دارند

علوی ادامه داد: افراد بلغمی با وجود آنکه درشت‌هیکل هستند، استخوان بندی کوچک دارند، درشتی آنان بیشتر ناشی از چربی است که درشتی هیکل این افراد بر حسب خوردن مواد سرد و تر بیشتر شده یعنی چربی بدن این افراد بیشتر می‌شود.

سودا موجب کشیدگی استخوان می‌شود

این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: سودا موجب کشیدگی استخوان می‌شود زیرا بافت استخوان‌ها از سودا است؛ لذا بدن سوداوی‌ها با استخوان‌های کشیده ناحیه انگشتان, ساعد و سایر مناطق خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/*

رییس هیات فوتبال خراسان رضوی گفت: در رابطه با تقسیم وظایف و انتخاب مسئولان کمیته‌های هیات فوتبال خراسان رضوی، انچه برای ما مهم است، تاثیرگذاری مثبت و نگاه سازنده افراد است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ایران وارد نیم‌کره مثبت شده و در حال حاضر می‌تواند زمان بخرد، مذاکراتش با اروپا را طولانی کند و حتی می‌تواند فرصت 60 روزه‌ای که به اروپا داده را تمدید نماید زیرا الان زمان به نفع ایران شده است.

دقیق یادم نیست اما یک پسر 16- 17 ساله دبیرستانی بودم.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد گفت: در شهرها بحث پدافند غیرعامل بسیار حائز اهمیت است؛ بدین معناکه یک شهر چند…

قائم مقام معاونت بهداشتي و معاونت در امور فني مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: آموزش‌وپرورش وزارت‌خانه پر هزینه‌ای است؛ در جایی…

مزاج بلغمی با غلبه صفرا

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای تفویض چند مورد از اختیارات وزیران و دستگاه‌های اجرایی به استان خراسان رضوی، پیگیری های لازم…

شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد از تعطیلی دو روزه خط دو مترو مشهد به منظور یکپارچه سازی سامانه‌های عملیاتی برای بهره‌برداری از ادامه این خط خبر داد.

عضو نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: در معدن کاری ماشین آلات نقش اساسی را ایفا می‌کند و تمامی ماشین آلات سنگین معدنی وارداتی هستند.

معاون پشتیبانی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با ورود به  حوزه آموزش‌های ورزشی و تربیت بدنی  از برگزاری مسابقات ورزشی در راستای توسعه فرهنگ ورزش و سلامت استقبال نموده و آماده همکاری با سایر نهادها در حوزه ورزش است.

استاندار خراسان رضوی گفت:  با دستگاه قضا هماهنگ کردیم تا برخی پروژه‌های سرمایه‌گذاری که تعطیل شده مجددا آغاز به کار کنند.

اولین دوره مسابقات فوتسال جام رمضان جهاد دانشگاهی با حدود 1000 شرکت کننده در قالب 80 تیم در 6 رده سنی شب گذشته با معرفی تیم‌های برتر پایان یافت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: ششمین قطار گردشگری خراسان‌رضوی با 130 مسافر برای اولین بار وارد تربت‌حیدریه شد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط استان خراسان و آمادگی که در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد مشکل خاصی برای پذیرایی از مسافران تابستانی در استان نداریم و از همه دعوت می‌کنیم که در تابستان به مشهد سفر کنند؛ چرا که امکانات برای پذیرایی از گردشگران و زائران کاملا آماده است.

عضو هيأت علمي پژوهشكده‌ علوم گياهي دانشگاه فردوسي مشهد گفت: به هیچ عنوان نمی‌توان ارزش مادی گیاهان هرباریوم را تعیین کرد.

رئیس کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در خراسان رضوی گفت: جریانات حامی دولت در استان نسبت به انتصاب فرماندار مشهد دغدغه‌مند هستند، نقش فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت در شهر مشهد و هماهنگ‌کننده دستگاه‌های اجرایی حایز اهمیت است.

شهردار فیض‌آباد گفت: شهر فیض‌آباد تا پایان سال جاری به شهر هوشمند تبدیل می‌شود.

خواب شبانه در طبیعت یکی از بهترین تجربیات زندگی هر فرد می‌تواند باشد اما اگر در طی شب فرد به میزان کافی استراحت و خواب نداشته باشد در طی روز دچار کوفتگی بدن و همچنین با کمبود انرژی مواجه می‌شود از این‌رو هر شخص طبیعت‌گرد باید نکاتی را در نظر داشته باشد تا بتواند خوابی شبی را آسوده سپری کند.

رئیس اداره بهزیستی تایباد گفت: این نهاد حمایتی به بیش از سه هزار و 375 خانوار با 16 هزار و 875 مددجو خدمات ارائه می‌دهد که 460 نفر از این تعداد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند که حدود 19 درصد افراد تحت پوشش را شامل می‌شود.

اولین دوره مسابقات عملیاتی ترکیبی آتش‌نشانان با رویکرد انتخاب تیم برتر آتش‌نشانی جهت حضور در مسابقات بین‌المللی مشهد، جمعه 24 خردادماه در زمین اسکیت پارک ملت برگزار شد.

نمایش «عشق جلاد» در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد به روی صحنه خواهد رفت.

اولین دوره مسابقات فوتسال جام رمضان جهاد دانشگاهی با حدود 1000 شرکت کننده درقالب 80 تیم و 6 رده سنی شب گذشته با معرفی تیم‌های برتر پایان یافت.

کارشناسان عنوان کردند: با افزایش روند تغییرات آب وهوایی، خطر درگیری مسلحانه نیز افزایش می‌یابد.


به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, مزاج شناسی در طب سنتی بسیار اهمیت دارد چرا که با شناخت مزاج بیماری را بهتر می‌توان درمان کرد. بسیاری از متخصصان طب سنتی بر این باورند که درمان بیماری‌ها با شناخت صحیح مزاج زودتر به نتیجه خواهد رسید.

مزاج خشک موجب لاغری افراد می‌شود

سید جواد علوی کارشناس طب سنتی درباره خشک‌مزاجان اظهار داشت: مزاج خشک موجب لاغری افراد می‌شود و بنابراین 2 نوع مزاج خشک بیشتر نخواهیم داشت که شامل گرم و خشک یا صفراوی، سرد و خشک یا سوداوی است.

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: شاخص لاغری «برجسته بودن تیغه بینی، غضروف حنجره و مفاصل (مانند مفاصل انگشتان) است. فرد لاغر را به‌طور معمول می‌توان با دیدن تشخیص داد.

مزاج بلغمی با غلبه صفرا

گرما موجب عضله‌سازی در بدن می‌شود

علوی بیان داشت: اگر خشکی یا لاغری با گرما همراه شود، فرد صفراوی خواهد بود. گرما موجب عضله سازی در بدن می‌شود. پس لاغر عضلانی و قدرتمند، صفراوی است و افراد لاغر غیرعضلانی و ضعیف، سوداوی خواهند بود.

وی افزود: در افراد صفراوی، استخوان بندی درشت است، مچ دست پهن و قفسه سینه فراخ دارد.

افراد بلغمی با وجود آنکه درشت‌هیکل هستند، استخوان بندی کوچک دارند

علوی ادامه داد: افراد بلغمی با وجود آنکه درشت‌هیکل هستند، استخوان بندی کوچک دارند، درشتی آنان بیشتر ناشی از چربی است که درشتی هیکل این افراد بر حسب خوردن مواد سرد و تر بیشتر شده یعنی چربی بدن این افراد بیشتر می‌شود.

سودا موجب کشیدگی استخوان می‌شود

این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: سودا موجب کشیدگی استخوان می‌شود زیرا بافت استخوان‌ها از سودا است؛ لذا بدن سوداوی‌ها با استخوان‌های کشیده ناحیه انگشتان, ساعد و سایر مناطق خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/*

یک پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه کاهش مصرف لبنیات، ترشیجات و غذاهای سرد موجب ایجاد تعادل بلغم می‌شود، تاکید کرد: اگر تعادل میان اخلاط، مقدار آنها و کیفیت هر یک از اخلاط بر هم خورد، موجب بروز بیماری در بدن می‌شود یا موجب غلبه یک خلط بر اخلاط دیگر در بدن می‌شود که فرد باید مورد درمان قرار گیرد.

دکتر فاطمه زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه برای حفظ سلامتی باید اخلاط بدن را به تعادل رساند و آن را تقویت کرد، گفت: برای تقویت هر کدام از اخلاط بدن لازم است غذای مخصوص همان ماده یا خلط را به بدن رساند، به صورتی که تمام غذاهای گرمی از قبیل گوشت شتر، گوسفند، بوقلمون، همه میوه‌های رسیده و شیرین، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، جین سینگ، فلفل سیاه و دانه فلفل، شیرین بیان، دانه خردل، سیر و موسیر از جمله مواد غذایی تقویت کننده بلغم است.

وی افزود: استفاده از این نوع مواد غذایی بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های روماتیسمی، پارکینسون و سایر بیماری‌های صعب العلاج را درمان می‌کند؛ چراکه اکثر افراد مبتلا به این بیماری‌ها از طبع سرد برخوردار هستند.

مزاج بلغمی با غلبه صفرا

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ساوه با بیان اینکه تمام مواد لبنی مانند شیر، ماست، دوغ، کره، پنیر، سرشیر، خامه و کشک برای افراد بلغمی مزاج مضر است، تصریح کرد: سفیدی رنگ پوست، نرمی و سردی پوست، کندی حواس، زیاد شدن خواب، مدفوع بدبو، فراموشی و کند فهمی، ترشحات پشت حلق و بلغمی و سرفه زیاد، ضعف هضم و آروغ ترش زدن، افزایش آب دهان، افزایش اشتها، تجمع چربی شکمی، عدم تشنگی، ادرار سفید رنگ و احساس کسلی و بی‌حالی از علایم ضعف بلغم است.

زارعی خاطرنشان کرد: اصلاح کننده بسیاری از مواد غذایی مضر برای بلغمی مزاج‌ها از جمله ترشی‌جات، سرکه شور، برنج سفید، عدس، سیب زمینی، آب یخ، انواع نوشابه‌های گازدار، چای، قهوه ، جو، میوه‌های ترش و کال، قارچ، ماش، سس، پفک، شکلات و چیپس که مصرف این نوع مواد غذایی خلط بلغم را فعال‌تر می کند و آن را افزایش می‌دهد، عسل است.

وی افزود: لبنیات پرچرب برای بلغمی‌ها مضر است و مواردی مانند شیر یا ماست باید با عسل، پونه، نعناع، آویشن و زیره خورده شود.

این پژوهشگر طب سنتی در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل علمی استفاده نکردن از این نوع مواد غذایی، پایین بودن PH است که در بدن ایجاد اسیدوز می‌کند و بر اعصاب مرکزی اثر مخرب می‌گذارد و این سیستم را به مرور فلج می‌کند. با رعایت مسائل فوق به زودی طبع افراد اصلاح و از کسالت و بیماری نجات می‌یابند.


انتهای پیام

انواع خلط:

خلط طبیعی

خلط غیر طبیعی

در هر مزاج دو خلط وجود دارد . هرگاه در حالت تعادل و به طور یکسان تمامی خلط ها وجود داشتند و بدن نیز دچار بیماری و هیچ گونه مشکلی نبود این خلط طبیعی میباشد در غیر اینصورت ، یعنی اینکه یکی از خلط ها کم یا زیاد شود سبب بیماری میشود و آنگاه خلط غیر طبیعی بوجود میآید. خلط غیر طبیعی در واقع خلطی است که در ناحیه ای غیر از کبد ساخته شود.

دم:

مزاج بلغمی با غلبه صفرا

خون طبیعی:

خون طبیعی به خونی گفته میشود که :

1: از لحاظ رنگ طبیعی باشد ، بهترین رنگ برای خون قرمز گلی میباشد اگر پر رنگ یا کم رنگ شود این خون غیر طبیعی است.

2:از لحاظ قوام خون نباید خیلی شل و رقیق یا خیلی سفت و غلیظ باشد

3: از لحاظ بو باید بوی مطبوعی داشته باشد نباید بوی تند یا بوی عفونت بدهد ( در حجامت بارها دیده شده است که برخی از افراد خون آنها بوی عفونت میدهد )

4:مزه خون باید شیرین باشد

وظیفه خون :

1: یکی از وظایف مهم خون گرم کردن کل بدن با دمای یکسان است . اگر قسمتی از بدن حرارت بالایی داشت و قسمتی سرد بود این خون طبیعی نیست

2:غذا رسانی و دوا رسانی و سم رسانی از وظایف مهم خون میباشد ( روایت: خون مثل برده ای است که چه بسا صاحب خود را بکشد)

3:خون باید ضعف انسان را برطرف بکند اگر فردی دچار ضعف و بی حالی باشد این خون طبیعی نیست

مزاج خون:

مزاج خون گرم و تر است

فصل هیجان و غلبه خون بهار طبی میباشد که گرم و تر میباشد

در سن 0 تا 15 سالگی نیز سن سلطه دم میباشد.

محل تولید خون در کبد میباشد محل پخش آن در قلب و محل غلبه ان در سر و صورت است.

علامات غلبه خون:

1:سرخی چهره (رنگ چهره سرخ گلی میباشد-این بدن نیاز به حجامت دارد-)

2:خارش بدن با لذت (بدن خارش پیدا میکند مخصوصا جای حجامت ، خارش همراه با سوزش و خون مخصوص اخلاط دیگر میباشد)

3:خوابیدن با لذت و بدون خستگی(خوابی که کسل کننده و همراه خستگی نباشد)

4:بعضی از جوش ها که به صورت ریز و زیر پوستی است

5:خمیازه کشیدن

6:سنگینی سر مخصوصا فصب بهار

7:احساس راه رفتن حشره روی بدن

8:سرگیجه(موقعی که از ارتفاع بالا میرود و برمیگردد پشت سر را نگاه میکند)

9:حب النساء و رفتن سراغ شهوت

روایت از پیامبر (ص) : استخوان و رگ و اعصاب از مرد است و گوشت و خون و مو از زن است.

درمان غلبه خون:

روایتی در این زمینه وجود دارد که بیماری سه تا هست و درمان هم سه تا . بیماری خون و مره و بلغم میباشد و درمان خون حجامت و درمان مره المشی(پیاده روی یا ملین) درمان خون حجامت است.

این تفکر که برای همه لازم است و یا اینکه اصلا نباید حجامت کرد هر دو اشتباه است ؛ افراد همیشه بیمار نیستند ، همیشه بلغم ندارند پس میشود ایامی را پیدا کرد که فرد بتواند حجامت بکند .

سبک زندگی در گذشته این چنین بوده است که مردم به دلیل تغذیه مناسب و خونسازی مناسب دائما حجامت میکردند ولی امروزه مردم به دلیل کمبود تغذیه و تغذیه نامناسب باید خون هم بگیرند.

نکته:

در تجویز دارو های مرکب و یا حجامت اگر فرد بیمار دچار ضعف شدید باشد ؛ باید ابتدا از نظر تقویت جسمی فرد را یک قوت نسبی رساند سپس به وی دارو یا حجامت را تجویز کرد.

درمان در درجه اول حجامت سپش فصد و نهایتا خونریزی بینی به طور مصنوعی میباشد . زیرا خون عبدی است که بنده خود را نمیشناسد لذا در زمانی که خون هیجان دارد و اصلاحا تبیغ پیش میآید حجامت ضروری است ولو در حج و در حالت و با سرنیز باشد نیز باید اتفاق بیافتد کم اینکه امام صادق علیه السلام نیز این کار را انجام دادند.

درمان غلبه خون:

آلوی خشک

مزاج بلغمی با غلبه صفرا

سویق عدس

کاهو انار (قبل و بعد از حجامت )

باقالی

نکته:

1:افرادی که خون حجامتشان گرم میباشد و همراه با کف و بخارات میباشد (صفراوی مزاج ها) بعد از حجامت ماهی یا اب سرد بخورند .

2:افرادی که دارای غلظت خون میباشند بعد از حجامت شکر قهوه ای بخورند .

نکته:

تفاوت طب سنتی و اسلامی اینست که طب سنتی در مزاج گیر کرده است ولی طب اسلامی به خاصیت کار دارد بعنوان مثال کاهو بهترین صاف کننده خون میباشد حال چه سرد یا گرم و تر یا خشک باشد مهم نیست بلکه عملی است که در بدن انجام میدهد.

علامات کم خونی:

1: ضعف و بیحالی

2:ضعف در هضم و بهم ریختن آن

3:خواب زیاد

4:زردی چهره مایل به تیره گی

5:سردی کف دست و سردی پا

6:بی اشتهایی و کم اشتهایی

7:ریزش مو

8: بی حوصله گی

9:سرگیجه موقع بلند شدن

10:ضعف جنسی

*پشت پلک پایین علامت خوبی برای کم خونی یا غلبه است: اگر پشت پلک که باید به رنگ قرمز گلی باشد به سمت سفیدی یا صورتی باشد کم خونی اگر به سمت سیاهی برود یعنی غلظت و غلبه خون است.

درمان قلت خون:

در درمان اول باید معده را اصلاح کرد و معده نیز توسط تغذیه اصلاح میشود زیرا روایت میفرماید المعده بیت الداء اللحمیه راس کل الدوا پس در مرحله اول تغذیه مناسب را جایگزین تغذیه غلط میکنیم

مویز ، شیره انگور ، آب انار شیرین ،آب سیب رسیده شیرین ، مغر بادام ، روغن حیوانی، تره ، توت سفید ، آبگوشت و کباب گوسفندی، آبگوشت کبوتر، گوشت کبک ، شیر طبیعی ، عسل و خرما ، سبزی تره ، برگ چغندر و سویق گندم و سویق کامل

داروی مرکب 6 ( قرص خون یا مقل ازرق) نیز یکی از بهترین درمان های کم خونی میباشد که از ترکیب مقل ازرق و آب تره و هلیله و بلیله و آمله درست میشود.

شربت رضوی و داروی کراث یا خونساز هم بسیار موثر و مفید میباشد.

کسی که در حال تعادل است طبع دم وی از لحاظ انرژی ،توان جنسی و اشتها و لذت خواب و … هیچ گونه مشکلی ندارد.

صفرا

مزاج صفرا گرم و خشک است در فصل تابستان غلبه پیدا میکند و مزاج سنی آن 15 الی 25 یا 35 میباشد.

در خلط های سه گانه

خون خلط رشد میباشد و صفرا خلط حرکت و سودا خلط حکمت و بلغم خلط مرگ . انسان بیشترین رشد را تا 15 سالگی دارد بیشترین انرژی را تا 35 سالگی و بعد از آن تا 60 سالگی حکیم است و مابعد 60 سالگی عمر رو به سراشیبی است.

نکات درباره خلط صفرا:

*جایگاه صفرا در شراسیف میباشد یعنی اطراف دنده ها و کبد و کلیه جایگاه جولان آن میباشد .

*صفرای طبیعی رنگ آن زرد متعادل میباشد نه کم رنگ و نه پر رنگ .

*کار صفرای طبیعی تحریک روده تحریک روده برای عمل دفع میباشد

*محل تولد صفرا کبد میباشد و سر ریز آن در کیسه صفرا میباشد

*رنگ ادرار در صفرای طبیعی متعادل است و نه پر رنگ است و نه کم رنگ میباشد

*کار صفرا باز کردن مسیر برای خون است تا اکسیژن و غذا و دارو را به اعضای بدن برساند

*خون وقتی در حرکت است صفرای خون در روده میریزد و احساس دفع به فرد دست میدهد

 

علامات غلبه صفرا:

1: بلیله ( بی قراری )

2: بیش فعالی در بچه ها

3: گرمی درونی بدن یا حمای باطنی بدن

4: غضبناک شدن

5: ضعف و تحلیل بدن

6: زردی صورت همراه با قوت( زردی که با کم خونی متفاوت میباشد)

7:خارش پوست همراه باسوزش

8:بیماری های سمت چپ بدن

9:زرد آب موقع استفراغ

10:خشکی و تلخی دهان

11: ریزش مو

12:اسهال شدید همراه با سوزش

13:در خانوم ها عفونت همراه با سوزش و بوی بد  و زرد رنگ ناشی از صفراست

14:در مردها زود انزالی و آزو اسپرم نیز از نشانه های صفراست

15: در امور جنسی توان و دوام و قوام مطرح است که قوام آن با صفراست

16: خرابی دندان از غلبه صفراست که بیشتر در سنین صفرا یعنی تا سی پنج سالگی اتفاق می افتد.

 

درمان غلبه صفرا:

1: سویق عدس

2:سرکه خمری( انگور – جو – انجیر-عسل- خرما)

3:روغن زیتون

4: ماهی

5:کاسنی

6:گل بنفشه

7: خرفه

8:آلو سیاه

9:نسیم خنک و آب خنک

کم شدن صفرای طبیعی

اگر خلط طبیعی صفرا در بدن کم بشود یبوست شروع میشود و غذا رسانی به درستی اتفاق نمیافتد و ضعف و لاغری از جمله نشانه های آن است

برای درمان قلت صفرا از غذاهایی که طبیعت گرم و خشک دارند باید استفاده نمد مانند برخی از ادویه ها

مزاج سودا :

مزاج سودا سرد و خشک است، فصل مرتبط با آن پاییز است و از سی و پنج سالگی تا پنجاه یا شصت سالگی سلطه آن بیشتر است.

 محله جولان و غلبه اش روده بزرگ یا اسفل بطن است.

سودا از سیاهی می آید، استقامت و توان و استحکام بدن به سودا وابسته است، عضلات بدن و استخوان بندی بدن از سوداست، سودای طبیعی در بدن استخوان بندی درشت ایجاد می کند.

 موها را مشکی و زیاد می کند، انسان حکیم و مصمم و منظم می شود، عقلش کامل می شود، دارای ثبات رأی می شود، عاقبت اندیش خواهد شد، هر چیزی که بوی پختگی و تکامل بدهد مربوط به سوداست.

علامات غلبه سودا:

1:وسواس

2: بی خوابی

3: خشکی و خارش پوست همراه با خون ریزی،

4: در خانم ها هم خون ریزی ماهانه زیادی دارد.

5: یبوست شدید

6: شوره سر

نکته:

هر کجا خشکی و خون ریزی بود از سوداست، پوست بدن هم مثل زمین اگر سرد شد جمع می شود، اگر گرم شد نرم می شود، خشک شد ترک می خورد و اگر تر شد شل خواهد شد.

خشکی پوست از سوداست، اگر نرم شد از صفراست، اگر شل شد از بلغم است.

درمان غلبه سودا:

هر چیزی که خشکی را کم بکند درمان سوداست

1:در روایات به افتیمون که نام یک گیاه است اشاره شده است

2: بادمجان هم سودا را کم می کند و سودای طبیعی را زیاد می کند

3: عسل

4: قی کردن هم باعث کاهش سودا می شود

5: روغن زرد گاوی

6 :بادام شیرین، انجیر، انگور، مویز، شلغم، کدو و هر چیزی که رطوبت داشته باشدعلامات قلت سودا:

درمان قلت سودا:

گوشت بز، بادمجان، برگ چغندر، باقالا، اسفند.

 بلغم:

مزاج بلغم سرد و تر است و با فصل زمستان مرتبط است،  در سن شصت سال به بعد سلطه پیدا میکند.

 جایگاه جولان و غلبه آن سینه و ریه است.

 بلغم طبیعی در بدن کارش این است که هر کجا نیاز به توقف یا نگه داشتن باشد، خلط بلغم وارد می شود، کار اصلی آن نگه داشتن است، مثل نگه داشتن خون در بدن، نرمی بدن و غضروف ها، مایعات بین مفصلی یا دیسک کمر جنس اصلی شان از بلغم است.

هر کجا سیال بودن، تغییر پذیری و نرمی داریم، به بلغم نیاز است، ماده اولیه خون بلغم است، خون ناپخته، خام همان بلغم طبیعی است.

علامات غلبه بلغم:

1:شل شدن بدن

2:کم خونی

3: خلط گلو به رنگ سفید با مقدار زیاد و نرم بدون سوزش

4: وقتی بلغم زیاد می شود خانم ها حبس الحیض می شوند، شصت سال به بالا وارد دوران یائسگی می شوند، قبل از آن وارد خون ریزی زیاد می شوند چون وارد مزاج سنی سودا شده اند ، یک مدت هم نامنظم می شود و سپس بند می آید.

5: بی حالی و خواب زیاد،

6: اشتهای زیاد

7: حافظه کم

8: کندی حرکت

9: هضم بد به دلیل نگه داشتن غذا

10: رنگ پوست سفید، سفیدی ریش و مو

درمان غلبه بلغم

حمام

اما حمام چهار مزاجه چیست؟

این حمام چهار منزل دارد، سرد و خشک، گرم و خشک، گرم و تر، سرد و تر؛

داخل حمام می نشینی خلط پخته می شود، عرق می کنی، خلط سینه هم پخته می شود و دفع می شود یعنی هضم سوم راه می افتد و خلط بلغم به تعادل می رسد.

2:مسواک

3: شانه کردن با آج فیل

4: روزه گرفتن

5: جویدن کندر

6: ترب سیاه و سفید

7: آب اسمان آب باران

 8:نگاه کردن به زن زیبای حلال

 9:باز کردن افطار با ماءفاطر( آب جوشیده ولرم)

10مویز، آویشن و سیاه دانه

11:جماع کردن و نزدیکی

12: نشستن به پشت در آفتاب.

 

داروی مخصوص بلغم:

اگر حمام گرم نتوانستید بروید بعد از حمام و قبل از حمام این دوا را بخورید تا به دفع خلط کمک کند؛ ترکیبات آن عبارت است از:

 مصطکی، کندر، آویشن، زنیان، سیاه دانه (همه به نسبت مساوی)و عسل(به اندازه کل)؛

دستور ساخت :

 مصطکی و کندر دو نوع صمغ هستندکه یا باید آن را تفت دهی و یا فریز کنی تا آسیاب شود، به مقدار مساوی از این دو صمغ را در نظر می گیریم،

همه را جدا آسیاب می کنیم و الک می کنیم

 به مقدار آن عسل اضافه می کنیم، مقدار مصرف آن هم شب ها موقع خواب به اندازه یک فندق است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

طبع :
گرم و خشک

عنصر :
آتش

فصل :
تابستان

زمان شبانه روز :
ظهر

دسته بندی :
کمال گرایان

طعم :
تند

رنگ :
زرد

فلز :
سرب

سیاره :
زحل

سن شیوع :
جوانی – از ۲۰ تا ۴۰ سالگی

برونگرا
فعال
اجتماعی
پر سر و صدا
پرحرف
حاضر جواب
مصمم
خودانگیخته
پیشقدم
پیشگام
جاه طلب
هیجانی
سریع
چالاک
عجول
ناآرام
بیقرار
بیش فعال
پرتحرک
پر جنب و جوش
پر انرژی
متغیر
ناپایدار
جوگیر
اهل رقابت
ریسک پذیر
شجاع
پر جرات
جسور
تحریک پذیر
تهاجمی
پرخاشگر
بداخلاق
تندخو
عصبی
رُک و صریح
بهانه گیر
لجباز
زود از کوره در رفتن
دارای استعداد خشونت
کم حوصله
کم تحمل
جدی
باهوش
زیرک
ریزبین
تیزبین
دقیق
نکته سنج
بدبین
منفی نگر
دارای حافظه بسیار خوب
دارای روحیات مردانه
آینده‌نگر
تصمیم گیرنده سریع
عملگرا
با پشتکار
با اراده
منظم
مقید به اصول
محکم
استوار
خودخواه
تک رو
پر ادعا
متعصب
افراطی
مدیر


افراد صفراوی برونگرا و دارای روابط اجتماعی قوی هستند.
پرحرف، رُک و صریح و حاضر جوابند.
اگر صفرا در کسی زیاد غلبه کند، نکته سنج و پرحرف می شود.
ریزبین و دقیق هستند و به هر کاری سرک می کشند.

مقید به اصول و معتقد به برنامه ریزی در کارها هستند.
بااراده، جدی، استوار، مدیر و منظم بوده
و پشتکار زیادی دارند.

از حافظه و قدرت یادگیری بالایی برخوردارند.
افرادی باهوش، زیرک و زرنگ هستند.
در رشته های ریاضی، فیزیک و مهندسی استعداد خوبی دارند
و مخترعین خوبی می توانند باشند.
علاقمند به شعر و ادبیات هستند.

افرادی پر جنب و جوش، پر انرژی، عجول و بیقرارند.
تحرک زیادی دارند و در کارها سریع و چالاک هستند،
اما زود و سریع خسته می شوند.
گاهی افزایش صفرا باعث می شود که فرد حرکتی تکانشی انجام دهد و سپس آرام گیرد.
صفراوی مزاجها رفتارهای تند و تیزی دارند،
و در تمام اعمال و رفتار سرعت عمل بالایی نشان می دهند.
این افراد حتی در سخن گفتن هم سرعت بالایی دارند و پیوسته و تند صحبت می کنند.

پرجرات و متهورند، شجاعت بسیار بالایی دارند
و در امور پیشقدم می شوند.
مشاغلی که نیاز به ریاست و شجاعت و چالاکی است مناسب این افراد است، مثل فرمانده جنگ.

زود تصمیم می گیرند و زود هم تصمیم خود را به اجرا در می آورند.
در جایی که نیاز به تصمیم گیری سریع و عمل کردن فوری است، این افراد مناسبند.
انگلیسی ها صفراویهایشان را جدا کرده
و برای فرماندهی نظامی انتخاب می کنند، چون سریعاً تصمیم گرفته و سریعاً اقدام می کنند.
کار ضربتی می کنند و اصلاً فکر نمی کنند دارد چه می شود.

علاقه مند به ورزشهای خشن مثل بوکس و کاراته هستند.
شنا کردن در تابستان برایشان مطلوب است و سرعت بالایی در مسابقات شنا دارند.

افراد صفراوی تحریک پذیر بوده، زود عصبانی می شوند و از کوره در می روند
و زود هم آرام می شوند
و معمولا از عصبانیت خود پشیمان می گردند.
افزایش صفرا به عصبانیت بیشتر فرد می انجامد.
اطرافیان در برخورد با این افراد زمانی که در هوای گرم، عصبانی و کلافه اند
نباید مقابله به مثل کنند
و بهتر است کمی مراعات کنند تا عصبانیت آنها فروکش نماید.

افرادی بهانه گیر، بی حوصله یا کم حوصله هستند.
تک رو، خودخواه و لجبازند.
مستعد خشونت و بدخلقی و پرخاشگری هستند
که گاهی باعث رنجش دیگران می شود.

حساس، آینده نگر و گاهی خیالباف هستند.
گاهی سخاوتمند،
گاهی عاشق و گاهی فارغ،
گاهی علاقمند به ادبیات
و گاهی علاقمند به ریاضی،
گاهی با اراده و گاهی سست،
گاهی پرانرژی و گاهی كم‌انرژی هستند.
دارای استعداد معنوی به صورت مقطعی هستند.

افزایش صفرا در تابستان و در سالهای جوانی بیشتر است.

نکته جالب این است که صفراوی ها علیرغم عصبانی مزاج بودنشان
کمتر دچار سکته های قلبی و مغزی و انسداد عروق می شوند،
چرا که صفرا خلطی است تیز و سوزاننده که مسیر عروق را باز می کند.
به راحتی دچار چربی خون نمی شوند، مگر به هنگام غلبه سردی یا رطوبت.
دیابت هم کمتر به سراغ صفراوی ها می آید،
زیرا صفرا مانع رسوب مواد و ایجاد انسداد در اندامهای گوناگون بخصوص اندامهای انتهایی بدن می شود.


مزاج بلغمی با غلبه صفرا

برای شناخت مزاج خود به آزمون مزاج شناسی مراجعه کنید.


منابع

بلغم یکی دیگر از اخلاط چهارگانه بدن است و بلغم، سرد و مرطوب است و در عربی به آن «خلط» می گویند، درمان غلبه بلغم در طب اسلامی بر طبق آیات و روایات معصومین (ع) و نیز نظر آیت الله تبریزیان می باشد.

🔹 خلط زیاد گلو و سینه: مشروط بر اینکه در زمان سرماخوردگی نباشد.

🔹 سردی بدن: مخصوصا در دست و پا.

🔹 پژمردگی و فرسودگی: نیروی فرد تحلیل می رود و ضعیف می شود و همیشه بیمار و از حالت عادی خارج می گردد. بلغم مانع رسیدن خون کافی به بدن می شود. بلغم چون سرد و جامد است، جلوی رسیدن خون به اعضای بدن را می گیرد.

🔹 ریزش مو: همچنین بلغم چون سرد و جامد است جلوی خون رسانی به سر را می گیرد و در پیری سبب ریزش مو می شود. ریزش مو در جوانی معلول غلبه صفرا است.

مزاج بلغمی با غلبه صفرا

🔹 عدم رشد ناخن ها

✔ فراموشی زیاد

✔ بی نظمی در خواب (به خصوص بی خوابی در شب ها)

✔ بی حوصله و زود رنج

 

◊ در روایات، درمان های فراوان برای بلغم ذکر شده که دلیل بر اهمیت زیاد غلبه بلغم است.

◊ بلغم، سفت و سخت و پرخطر است و زیادی آن سبب ضعف و سستی و پژمردگی دستگاه های بدن می شود. بلغم، سبب اختلال در زندگی شخص می شود و بی نظمی در خواب به وجود می آورد و باعث می شود فرد شب نخوابد ولی در روز در هر جایی احساس خواب آلودگی کند و بخوابد؛ مبتلا به فراموشی شود؛ طراوت و زیبایی او از بین برود؛ آب بدنش کم شود؛ رشد مو و ناخن هایش کم می شود و مقاومت در مقابل بیماری را ندارد.

◊ مراد از بلغم، مواد زاید در خون و بدن است که سبب غلظت خون می شود. خلط در گلو نشانه غلبه بلغم است. البته ممکن است فرد خلط در گلو هم نداشته باشد ولی دیگر علائم بلغم را داشته باشد؛ مثلاً سردی دست و پا و سستی و پژمردگی بدن داشته باشد.

در طب اسلامی (آیت الله تبریزیان) به مصرف آب ولرم و جوشیده خصوصا در ناشتا بسیار تاکید شده است. در روایات آمده است، پیامبر (ص) در موقع افطار  حلوا میل می کردند و اگر حلوا نبود، با شکر و خرما افطار می نمودند و اگر هیچ کدام از این ها نبود با آب فاتر (آب ولرم و جوشیده) افطار می کردند.

پیامبر (ص) می فرمایند: ( آب فاتر، کبد  و معده را پاکسازی می کند؛ همچنین بوی بد بدن و دهان را نیز برطرف می نماید. دندان های آسیاب را تقویت نموده و  بینایی را جلا می بخشد. گناهان را غسل می دهد. عروق به هیجان آمده و مره (صفرا و سودا) غلبه کرده را ساکن می کند. بلغم را قطع می نماید، حرارت معده را خاموش می کند و میگرن را از بین می برد. (الکافی۴: ۱۵۳ ح ۴)

 

امام صادق (ع) می فرمایند: نظر به زن جمیله (زیبا روی) محرم، بلغم را قطع می نماید.

 

از روایات آمده است که همسر (زن) خوش اخلاق که موجب خنده همسرش می شود می تواند بلغم را درمان کند.

 

کلینی از امام صادق (ع) نقل می کند: سه کف سویق خشک (منظور سویق گندم و جو)، به صورت ناشتا، بلغم و مره (غلبه صفرا و سودا) را از ریشه خشک می کند به طوری که انگار اصلا نبوده است.( الکافی ۶: ص ۳۰۶ ح ۸)

 

بهترین خرما، خرمای برنی است که درد و مرض را برده و هیچ گونه عوارضی ندارد. خستگی را از بین می برد و ضرری برایش نیست. بلغم را از بین میبرد؛ و البته این خرما فقط در مکه مکرمه و مدینه منوره پیدا می شود (الکافی ۶: ۳۴۵ ح ۵)

شکر طبرزد چون نبات کلوخی شکل است و احتمالا به همین دلیل که می بایست با چیزی چون قندشکن آن را شکست، به این نوع شکر، طبرزد می گویند.امام رضا (ع) می فرمایند: شکر طبرزد، بلغم را می خورد، آنهم چه خوردنی.(الکافی ۶: ۳۳۳ ح ۴)

امام رضا (ع) در صحیفه  از پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: سه چیز در افزایش حافظه و یادگیری و درمان بلغم مؤثر است، قرائت قران، عسل و کندر.(صحیفه الرضا ع ۶۱ ح ۱۲۷)

امام کاظم (ع) می فرمایند: سیب برای چند چیز نافع است: سم(زهر حیوانات و یا غذای سمی)، سحر و لممی که بر اهل زمین میرسد و از برای بلغم غالب شده،چیزی سریع تر از حیث منفعت برای آن وجود ندارد.

روایتی از امام صادق (ع) در مورد خواص بی نظیر ترب:

ترب، ساقه اش بلغم را قطع کرده و ریشه اش به هضم کمک می کند. برگ هایش هم به خوبی موجب ریزش بول می شود. (الکافی ۶ : ۳۷۱ ح ۲)

۱۰- خوردن پیاز:

روایتی از امام صادق (ع): پیاز، بدن را خوشبو می کند وبلغم را از بین می برد؛ قدرت جماع را نیز افزایش می دهد.(الکافی ۶: ۳۷۴ ح ۱)

 

در روایات داریم که شانه زدن زیاد موها، موجب درمان بلغم می شود.

پیامبر (ص) در وصیتی به امیرالمومنین (ع) در مورد درمان بلغم می فرمایند: یا علی، سه چیز موجب افزایش قدرت حفظ و یادگیری می شود و بلغم را از بین میبرد: کندر، مسواک زدن و قرائت قرآن. (الفقیه ج ۴ ص ۳۶۵/ الخصال ص ۴۸۱ ح ۵۴)

مزاج بلغمی با غلبه صفرا

 

 

در روایتی پیامبر (ص) می فرمایند: روغن زیتون، مصرف نمایید چرا که مره (صفرا و سودا) را برطرف ساخته، بلغم را از بین می برد. اعصاب را تقویت کرده و خستگی را از بین می برد. اخلاق را نیکو کرده و نفس را خوش و دلخوش می کند غم را نیز برطرف می کند.(عیون الأخبار الرضا ع ۱: ۳۹ ح ۸۱)

 

شیخ طوسی از امیرالمومین (ع) نقل می کند: سه چیز بلغم را برطرف می سازد و حافظه را تقویت می کند: مسواک زدن، روزه گرفتن و قرائت قرآن.(التهذیب ۴: ۱۹۱ ح ۵۴۵)

 

در رساله ذهبیه آمده است: کسی که بخواهد بلغم را از بدنش دور و خارج و آن را کم نماید، هر روز صبح ناشتا،  جوارش تند بخورد و زیاد حمام برود و زیاد همخوابی کند و در آفتاب بنشیند و از غذاهای سرد دوری نماید، این موارد بلغم را از بین برده و آن را می سوزاند.(مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ، ج ۱، ص: ۳۷۶)

 

نکات روایت:

نقل طبرسی از امام صادق (ع) درباره درمان بلغم: ۴ چیز نفع دارند اما ضرر ندارند. آویشن و نمک زمانی که باهم جمع (استفاده) می شوند، و زنیان و مغز گردویی که باهم استفاده شوند.  آویشن و نمک بادها را طرد می کنند یعنی دردها را از قلب طرد کرده و سُدد را باز می کنند بلغم را می سوزانند.(مکارم الأخلاق: ۱۹۱)

اگر در رگها رسوب ایجاد شود و راه عروق بسته گردد، ممکن است مجبور باشند رگ را عوض کنند. و یا در محل رگها فنری بگذارند. اما اگر انسداد رگها به دلیل لخته خون بوده باشد و زیاد محکم نباشد از بالون زدن استفاده می شود. برای سوزاندن و از بین بردن رسوب محکم و سفت در رگ ها روایت می فرماید که باید از زنیان و آویشن استفاده نمود.

این مرکب چهار گانه (چهار ترکیب) موجب تقویت معده می شود، بلغم را قطع میکند و امان برای لقوه (انحراف صورت،چشم یا دهان) می باشد.(مکارم الاخلاق:۱۸۷)

 

 

طریفل داروی طب اسلامی بر طبق آیات و روایات است که ترکیبی از هلیله سیان، بلیله و آمله است که آسیاب شده این ترکیبات با روغن زرد گاوی ترکیب و با عسل مخلوط می شود و امام رضا (ع) در رساله ذهبیه میفرمایند: کسی که بخواهد بلغم از بدنش خارج شود باید هر روز ناشتا در صبح یک مثقال از طریفل زرد استفاده کند.(الرساله الذهبیه : ۴۲)

 

هرگاه شافیه سه ماهه شود، برای صفرا و برای بلغم سوخته و نیز هیجان هر بیماری مفید است. (طب الائمه : ۱۲۶)

 

 

همانا آب آسمان بلغم را قطع مینماید.(بحار ۶۳: ۴۷۸)

 

امام صادق (ع): سرمه استفاده نمایید دهان را خوشبو می کند و مسواک بزنید که بینایی را جلا می بخشد.

علت این موضوع را هم امام توضیح داده اند:

وقتی مسواک میزند، بلغم نازل می شود و سبب می شود که بینایی جلا یابد و اگر سرمه بکشد بلغم از بین میرود و موجب خوشبو شدن دهان می شود.(مکارم الاخلاق: ۴۷)

 

داروی بلغم زدا برای درمان بلغم، و در واقع یک ضد بلغم قوی در طب اسلامی است. داروی بلغم زدا مشکلات جسمی ناشی از بلغم همچون خلط های گلو را برطرف می کند و نیز موجب درمان مشکلات روحی ناشی از بلغم همچون بی حوصلگی و … می گردد.

 

↵مزاج چیست؟،  ↵دموی مزاج ها،  ↵صفراوی مزاج ها،  ↵سودایی مزاج ها

سلام میخواستم بپرسم ایا محصول تان را به خارج ارسال میکنید

سلام، وقتتون بخیر
خیر، ولی اگر بخواهید می تونید آدرس و مشخصات بستگان و یا آشنایان تون در داخل کشور رو بدین تا براشون بفرستیم و آن ها به دست شما برسونن.

سلام خسته نباشید ۴۸سالمه حدود دوسال است که اکثرا خلط تو گلو دارم و مجبورم هی گلومو تمییز کنم و مخصوصا شبها خیلی اذیتم میکنه بطوریکه نمیتونم بخوابم و هی بیدار میشوم تا تمییز کنم ضمنا دهانم نیز در همین مدت دوسال خیلی بوی بد میده که اطرافیانم و خودم را اذیت میده :ممنون میشم راهنمایی بفرمایید از کدام یک از داروهای گیاهیتون مصرف کنم که هم بوی بد دهان رفع بشه و هم سرما خوردگیهای مکرر و خلط تو گلو و بینی : ممنون و سپاسگذارم

سلام دوست عزیز،
سلامت باشید،
جهت درمان میتونید با مشاور تخصصی طب اسلامی مرکزی به شماره ۰۹۱۱۳۵۴۲۸۲۱ تماس بگیرید، کامل راهنماییتون می کنند (۸صبح تا ۱۰شب پاسخگو هستند و مشاوره رایگان است)

یا سلام خدمت آدمین عزیز و دوستان گرامی یکی از بهترین سایت های که تا هنوز با آن برخوردم در طب اسلامی
من بیست و شش سالمه و سوالی داشتم از استاد گرامی چند وقتی است که گرفتار بیماری ناشناسی شده ام
چشمانم ضعیف شده دست و پاهایم سرد است و در کل اکثر اوقات سردمه و پوستم نازک و سفید شده ولی وزنم در کل کم است قدم ۱۸۰ و وزن ۷۲
فرتوت و خسته و بی رمق و همیشه بی حوصله روابط اجتماعی به شدت بهم‌ خورده همیشه خلط گلو دارم و همیشه از پشت بینی خلط بلغم به طرف حلق سرازیر می شود موهام کم شده رشد ناخن ندارم از این وضعیت واقعاً خسته شدم با بهترین دکتر های آلمانی صحبت کرده ام ولی نتیجه خاصی نگرفته ام فقط گفتند که تیروئید کم کار داری ولی بعد استفاده تابلت های داده شده فقط وزن کردم و خلاص ولی هنوز یا این وضعیت لغتی دست و پنجه نرم می کنم استاد گرامی واقعاً به راهنمای تان نیاز دارم با سپاس

سلام دوست عزیز، ممنون از نظر لطف شما
در مورد این موضوعات و جهت درمان میتونید با مشاور تخصصی طب اسلامی مرکزی به شماره ۰۹۱۱۳۵۴۲۸۲۱ تماس بگیرید، کامل راهنماییتون می کنند (۸صبح تا ۱۰شب پاسخگو هستند و مشاوره رایگان است)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

درمان شدگان طب اسلامی

راهنمای خرید محصولات طب اسلامی

مشاوره تخصصی طب اسلامی مرکزی (09113542821)-پاسخگویی 8 الی 22

پشتیبانی سایت: 09119046199


کلمه کاربری یا ایمیل *


رمز عبور *


ورود

مزاج بلغمی با غلبه صفرا
مزاج بلغمی با غلبه صفرا
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *