مجازات کاشت ماری جوانا

خواص دارویی و گیاهی

مجازات کاشت ماری جوانا
مجازات کاشت ماری جوانا


۶ مرد که ماریجوانا کاشت، داشت و برداشت می‌کردند، در عملیات پلیس اراک دستگیر شدند راحتی کاشت و سود سرشار عواملی هستند که سبب تولید گسترده ماریجوانا شده است. هر چند که مسئولان مبارزه با مواد مخدر تا همین چند ‌سال پیش کشت گسترده این گیاه مخدر را در داخل کشور رد می‌کردند و معتقد بودند که این ماده مخدر از کشورهای دیگر به ایران وارد می‌شود؛ اما کشفیات نیروی انتظامی در یکی، دو سال اخیر نشان داده که تولید و کشت ماریجوانا در ایران نه‌تنها وجود دارد، بلکه روند صعودی به خود گرفته است. شاهد این مدعا هم کشفیات صورت گرفته در همین چند‌ سال اخیر است.

همین دیروز بود که علی‌اصغر سلطانی، معاون دادستان اراک با اعلام خبر دستگیری عوامل کشت و تولید ماریجوانا در یکی از شهرستان‌های استان مرکزی گفت: «در شهرستان‎های مختلف استان مرکزی در این زمینه پرونده تشکیل شده است؛ اما به‌طور مشخص در شهر اراک یک مزرعه کشت شاه‎دانه کشف شد و در این رابطه ۶ نفر دستگیر شدند.» او با بیان این‌که بذرهای شاه‌دانه در مرحله کشت کشف شده و هنوز به مرحله تولید ماریجوانا نرسیده بود، ادامه داد: «برای این ۶ نفر با عنوان اتهامی کشتت شاه‎دانه به قصد تولید مواد مخدر و نگهداری سلاح‏ها و مهمات غیرمجاز جنگی پرونده قضائی تشکیل شد که ۵ نفر از آنها با قرار وثیقه آزاد شدند و یک نفر از آنها در بازداشت است.» به گفته سلطانی، متهمان به وسیله اسلحه‎های جنگی غیرمجاز از مزرعهه محافظت می‎‎کردند.

ماریجوانا در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است. مصرف این ماده مخدر رو به افزایش است. روزی نیست که خبری درباره تولید و مصرف این گیاه مخدر منتشر نشود. ماریجوانا یا همان علف خیلی راحت تولید می‌شود؛ از گلدان‌های کوچک آپارتمانی گرفته تا مزارع بزرگ در نقاط پرت و دورافتاده. همین شده تا این گیاه مخدر در ایران مشتری‌های زیادی پیدا کند و مصرف آن روز‌به‌روز در بین جوانان شایع‌تر شود. کار به جایی رسیده که حتی نحوه کاشت و نگهداری این گیاه در گلدان‌ها و باغچه‌های کوچک خانگی همم در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی آموزش داده می‌شود. در برخی از وبلاگ‌ها انواع و اقسام روش‌های کاشت و نگهداری گیاهان مخدر را به همراه گزارش تصویری منتشر می‌کنند.

حتی مناطقی هم مثل یک روستا در نزدیکی استان فارس به قطب تولید ماده مخدر ماریجوانا تبدیل شده است. روستایی که  حالا آن را به نام «هلند کوچک ایران» می‌شناسند. در همین اطراف تهران هم مزارع و باغچه‌های کوچک و بزرگ کشت ماریجوانا کم نیستند  و هراز چند گاهی خبری از کشف و دستگیری عاملان کشت و تولید آن از سوی نیروی انتظامی منتشر می‌شود. آمار‌های غیررسمی هم از افزایش گرایش جوانان به مصرف این ماده مخدر حکایت دارد. حالا پس از پشت سرگذاشتن بحران شیشه که در اواسط دهه ٨٠ و اوایل دهه ٩٠ به اوج  خود رسید و موجب آسیب‌های فراوانی به جامعه جوان کشور شد، تا چند‌ سال آینده باید  منتظر بروز و ظهور آسیب‌های جدیدی ناشی از مصرف این گیاه مخدر باشیم.

مجازات کاشت ماری جوانا

هشتم شهریور ماه هم مزرعه دیگری در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد توسط نیروهای سپاه فتح این استان کشف شد. این مزرعه پس از ارسال برخی گزارشات تحت نظر و مراقبت نامحسوس اطلاعات سپاه فتح قرار گرفت. در این مزرعه تعداد ۴٩ بوته ماریجوانا به وزن تقریبی ٣٩ کیلوگرم کشف و امحا شد. همچنین در این ارتباط ۴ نفر دستگیر و روانه زندان شدند. در اوایل همین ماه مزرعه دیگری در ملارد با تلاش نیروهای سپاه کشف شد. این مزرعه در منطقه اخترآباد، در یکی از نقاط دورافتاده این شهرستان توسط دو نفر دایر شده بود. این دو نفر در این مزرعه  ١٢۵ بوته از این گیاه مخدر را به عمل آورده بودند.

پیش از این هم در مرداد ماه ‌سال جاری دو مزرعه کاشت ماریجوانا در شهرستان نظرآباد استان البرز کشف و معدوم شدند. مزارعی که به گفته محمدقیومی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نظرآباد هر دو مورد بر اساس گزارشات مردمی به نیروی انتظامی شناسایی شدند. در یکی از این مزارع که مربوط به منطقه نجم‌آباد نظرآباد بود، ٩٠٠ بوته ماریجوانا در بین دیگر گیاهان باغی با آبیاری قطره‌ای عمل آمده بودند. در مورد دوم هم ۴٠ بوته شناسایی و از آن محل مقدار ١٢ کیلوگرم ماریجوانا کشف و ضبطط  شد. در این ارتباط هم به گفته مسئولان قضائی شهرستان نظرآباد دو نفر دستگیر شدند.

١۴مرداد سال ٩۴ هم مزرعه‌ای در گیلان غرب کشف و معدوم شد. از این مزرعه در نزدیکی روستای میاندار در ١٢ کیلومتری جنوب شرقی شهر گیلان غرب بیش از ۶ کیلوگرم ماریجوانا کشف و ضبط شد. ١٧ آذر ماه ‌سال ٩۴ هم مأموران پلیس مبارزه با مواد کرمان موفق به دستگیری یک تولیدکننده خانگی  ماریجوانا در شهر ماهان شدند. این فرد اقدام به کشت ۵۴ بوته ماریجوانا در خانه خود کرده بود.

٢٣ مهر ماه ‌سال ٩٢ این بار در نزدیکی استان تهران یک مزرعه بزرگ کاشت ماریجوانا کشف شد. مزرعه‌ای در حوالی آبیک که توسط دو برادر اهل تهران اداره می‌شد. این دو برادر محموله گیاه شاه‌دانه را به ۶٣ کیلوگرم گراس تبدیل کرده و در حین انتقال به تهران توسط پلیس دستگیر و روانه زندان شدند. این برادرهای تبهکار با اجاره زمینی به مساحت ۴٠٠ متر مربع در حوالی روستای ناصرآباد، از توابع بخش مرکزی شهرستان آبیک به کشت گیاه شاه‌دانه اقدام می‌کردند. این مزرعه هم به دنبال گزارشات مردمی به نیروی انتظامی شناسایی شد. این دو برادر برای رد گم‌کردن در اطراف زمین زراعی، گل آفتابگردان کاشته بودند تا اثری از کاشت نباشد. آنها در واقع  با استفاده از آفتابگردان‌ها، بوته‌های ماریجوانا را استتار کرده بودند. این دو تبهکار در اقدامی عجیب‌تر برای این‌که بوی شاه‌دانه به مشام اهالی منطقه و رهگذران نرسد، اطراف این زمین زراعی نیز سیر کاشته بودند.

علیرضا دقیقی، حقوقدان در این رابطه می‌گوید: «ماریجوانا را معمولا در ایران به اسم «گل خشک گیاه شاه‌دانه» می‌شناسند. البته این اسم در محله‌های مختلف تغییر می‌کند؛ مثلا در محله تجریش به اسم گراس معروف است. نام‌های دیگرش هم مرجان، گل، علف و مالی است که بر اساس محله‌های مختلف این نام‌ها نیز تعیین می‌شود؛ مثلا در یک محله به اسم گل و در محله‌ای دیگر به نام مرجان معروف است و کسی بخواهد آن را تهیه کند باید از این نام‌ها استفاده کند. از مشتقات ماریجوانا نیز حشیش تولید می‌شود. افرادی هم که این ماده مخدر را مصرف می‌کنند، معمولا چشمان‌شان قرمز، فشارشان بالا، دهانشان خشک و عضلات‌شان شل می‌شود و همچنین ضربان قلبشان نیز افزایش پیدا می‌کند.

اما از آنجا که تمام این عوارض بلافاصله مدتی بعد از مصرف از بین می‌رود، برای همین در کشور‌هایی مثل برخی از ایالت‌های آمریکا، اروگوئه و هلند مصرف ماریجوانا آزاد اعلام شده است؛ ولی در ایران مصرف و کشت آن جرم است و مجازات دارد. مجازات‌هایش هم تقسیم‌بندی می‌شود. کسی که برای نخستین‌بار گیاه ماریجوانا را کشت کند، به  ١٠ تا ١٠٠‌میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌شود. برای بار دوم نیز فرد به ۵٠ تا ۵٠٠‌میلیون ریال به اضافه ٣٠ تا ٧٠ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. بار سومم ١٠٠ تا یک‌ میلیارد ریال جریمه به اضافه یک تا ٧۵ ضربه شلاق و یا ٢ تا  ۵‌ سال حبس مجازات دارد. در نهایت نیز برای بار چهارم اگر فردی به این جرم دستگیر شود، مجازاتش اعدام است. مانند بسیاری از جرم‌ها که برای بار چهارم مجازات اعدام برایشان درر  نظر گرفته شده است. از طرفی مالی هم که از کشت ماریجوانا به دست آمده، یعنی همان گیاه شاه‌دانه و برگ‌هایش امحا می‌شود.»


یاسا همان قانون است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


مدیرکل مقابله با عرصه مواد مخدر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اینکه در کشور کشت مواد مخدر نداریم گفت: شايع ترين نوع ماده مصرفي صنعتي در ايران شيشه است.

سردار علیرضا اکبر شاهی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت:سالانه انواع مواد مخدر و روانگردان جديد وارد بازار مصرف جهاني مي شود، ولي شيوع مصرف و دامنه گسترش آن منوط به ذائقه مصرف كنندگان است.بسياري از اين مواد جديد در حد توليدات آزمايشگاهي يا مصرف منطقه اي باقي مي ماند و شايع نمي شود. آنچه تاكنون به عنوان شايع ترين نوع ماده مصرفي صنعتي در ايران به شمار مي رود شيشه است. ولي ممكن است برخي از افراد خاص  به واسطه مسافرت هاي خارجي اقدام به مصرف برخي از مواد صنعتي جديد ناشناخته کنند.

وی ادامه داد: اختلاف بين برخي از مواد مخدر يا روانگردان صنعتي همچون شيشه فقط  در اسامي خياباني آنان است ولي اثرات مصرف آن يكسان است. مثلا متامفتامين با اسامي خياباني يخ ، ايس ، اسپيد، ، و ….. شناخته مي شود در صورتيكه ماهيت تمامي اين اسامي همان متامفتامين است.

وی با رد کشت مواد مخدر در کشور گفت: در اين زمينه تا كنون گزارشي نداشته ايم. البته در جمهوري اسلامي ايران براساس مواد 1 تا 3 قانون جاري مبارزه با مواد مخدر هرگونه كشت خشخاش و شاهدانه به طور كلي ممنوع و در صورت هرگونه تخلفي با متخلفان قاطعانه برخورد مي شود. در بند اول ماده يك قانون ياد شده آمده است: « كشت خشخاش مطلقاً و كشت شاهدانه به منظور توليد موادمخدر يا روان‌گردان‌هاي صنعتي غيرداروئي ممنوع و مرتكبين به مجازاتهاي مقرر در اين قانون محكوم مي‌شوند. » يا در ماده 2 چنين قيد شده است: هركس مبادرت به كشت خشخاش كند يا براي توليد موادمخدر يا روان‌گردان‌هاي صنعتي غيرداروئي به كشت شاهدانه بپردازد علاوه بر امحاء كشت برحسب ميزان كشت به شرح زيرمجازات می شود.

1.باراول، ده تاصدميليون ريال جريمه نقدي .

مجازات کاشت ماری جوانا

2. بار دوم، 50 تا 500 ميليون ريال جريمه نقدي و سي تا هفتاد ضربه شلاق.

3. بار سوم، صد ميليون تا يك ميليارد ريال جريمه نقدي و يك تا هفتاد ضربه شلاق ودوتاپنج سال حبس.

4.بارچهارم،اعدام … »

به گفته اکبر شاهی، در ماده 3 نيز آمده است: «هركس بذر يا گرز خشخاش يا بذر يا بذر شاهدانه را نگهداري، مخفي و يا حمل كند به يك ميليون تا 30 ميليون ريال جريمه نقدي و يك تا هفتاد ضربه شلاق محكوم خواهد شد. همچنانكه ملاحظه مي شود در قانون برخورد شديد با اين مسأله پيش بيني شده و براي افرادي كه بخواهند در اين زمينه مرتكب تكرار تخلف شوند تا صدور حكم اعدام نيز ديده شده است.

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

جریمه 50 هزار تومانی تا مصادره اموال درانتظار تولید کنندگان ماری‌جوانا
خار این «گُل » دودش است!

فعالیت این سایت بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. تمام حقوق برای پیشخوان محفوظ است. استفاده از مطالب و تصاویر این سایت فقط با ذکر نام پیشخوان و درج لینک به این سایت مجاز است.دربارهٔ ما | تبلیغات در پیشخوان

©2012-2019 http://www.pishkhaan.net

به جرم همراه داشتنه ماری جوانا گرفتنم 50زربه شلاق و مقداری پول جریمه شده ام ایا 50زربه شلاق قابل خریداری است یا نه چار می توان کرد. درضم بار اول بوده وهیچ گونه سابقه نداشته

در حال حاضر در صورتیکه سوء پیشینه ای نداشته باشید و برای بار اول است که مرتکب این جرم میشوید میتوانید از تخفیف در مجازات و تعلیق مجازات با پذیرش قاضی استفاده نمائید.

موید باشید

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است جهت قبول وکالت و یا مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۴۲۸۱۸ – ۰۲۱ داخلی ۹۰۰ تماس حاصل فرمایید.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

مجازات کشت 1هکتار ماریجونا چیست ؟
آیا میزان کشت برای مجازات مهم است

هر کس بنگ، چرس، گراس، تریاک، شیره، سوخته و یا تفاله تریاک را به هرنحوی به کشور وارد یا به هر طریقی صادر و ارسال نماید یا مبادرت به تولید، ساخت، توزیع یا فروش کند یا در معرض فروش قرار دهد با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد مذکوربه مجازاتهای زیر محکوم می‌شود:۱ ـ تا پنجاه گرم، تا چهار میلیون ریال جریمه نقدی و تا پنجاه ضربه شلاق.۲ـ بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم، از چهار میلیون تا پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی و بیست تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و در صورتی که دادگاه لازم بداند تا سه سال حبس.۳ ـ بیش از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، از پنجاه میلیون تا دویست میلیون ریال جریمه نقدی و پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و سه تا پانزده سال حبس.۴ـ بیش از پنج کیلوگرم، اعدام و مصادره اموال به استثنا هزینه تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم.موید باشید

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است جهت قبول وکالت و یا مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۴۲۸۱۸ – ۰۲۱ داخلی ۹۰۰ تماس حاصل فرمایید.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

کشفیات پلیس به سمتی رفته است که حالا درکنار تریاک و شیشه حتما یک گونی بزرگ گل هم وجود دارد. حالا گل برای خودش جایگاهی بین مصرف‌کنندگان و فروشندگان موادمخدر پیدا کرده و آماری را در میزان کشفیات به‌خود اختصاص داده است.گل با آن بوی خاصش لابه‌لای توتون سیگار و در قهوه‌خانه‌ها و مهمانی‌های زیرزمینی رول به رول رد و بدل می‌شود تا مصرف‌کنندگان را با هر پک عمیقی که به آن می‌زنند بدون بلیت و دنگ و فنگ لباس فضایی، به هپروت ببرد.  سرهنگ مسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر ناجا درباره اوضاع و احوال کاشت گل در کشور و به‌ویژه در کلانشهرها می‌گوید: تغییری که در الگوی مصرف مواد‌مخدر درحال شکل‌گیری است در حوزه مصرف مخدر گل که یکی از مشتقات گیاه شاهدانه است مشاهده می‌شود و گرایش به سمت استفاده از این ماده قابل توجه است.

در همین راستا پلیس نیز برای مبارزه با مخدر گل، تمامی توان خود را به‌کارگرفته و اقدامات مؤثری نیز در این‌ زمینه انجام شده است که نمونه آن شبکه‌هایی بود که در فضای مجازی فعال بودند و با پیگیری ما منهدم شدند و ضربه‌ خوردند. رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر ناجا با بیان اینکه پلیس با شبکه‌های محلی و افراد و عناصری که تولیداتی در گلخانه منزل و نقاط «دور از دید» داشتند نیز برخورد کرده است، می‌گوید:‌ شناسایی و برخورد با این شبکه‌ها نیز در دستور کار قرار دارد و با هوشیاری دنبال می‌کنیم و اگر کسی در این حوزه فعالیت کند سیاست پلیس در مرحله اول پیشگیری و سپس برخورد سلبی خواهد بود و با این شیوه با آنان برخورد خواهیم کرد. همچنین برخورد با تولید خانگی این گیاه جزو اولویت‌هاست و در دستورکار قرار دارد؛ البته کار سختی پیش روی پلیس است چرا که کشت این گیاه بعضا در نقاط کور و غیردسترس و دید انجام می‌شود و در این حوزه نیازمند کار اطلاعاتی هستیم. در سال ‌جاری با اقدامات انجام شده در این حوزه، کشفیات مخدر گل نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. بیشتر کاشت گل در دماوند و ورامین و بیشتر مزارع آن در اطراف تهران است. در تهران گلخانه‌های انگشت‌شماری وجود دارند.

مجازات کشت ماری‌جوانا در ایران

علیرضا دقیقی، حقوق‌دان درباره مجارات قانونی برای کاشت و برداشت ماری‌جوانا در کشور می‌گوید: ماری‌جوانا را معمولا در ایران به اسم «گل خشک گیاه شاهدانه» می‌شناسند. البته این اسم در محله‌های مختلف تغییر می‌کند؛ مثلا در محله تجریش به اسم گراس معروف است. نام‌های دیگرش هم مرجان، گل، علف و مالی است که براساس محله‌های مختلف این نام‌ها نیز تعیین می‌شود؛ مثلا در یک محله به اسم گل و در محله‌ای دیگر به نام مرجان معروف است و  اگرکسی بخواهد آن را تهیه کند باید از این نام‌ها استفاده کند. از مشتقات ماری‌جوانا نیز حشیش تولید می‌شود.

مجازات کاشت ماری جوانا

افرادی هم که این ماده مخدر را مصرف می‌کنند، معمولا چشمان‌شان قرمز، فشارشان بالا، دهانشان خشک و عضلات‌شان شل می‌شود و همچنین ضربان قلبشان افزایش پیدا می‌کند. اما از آنجا که تمام این عوارض بلافاصله مدتی بعد از مصرف از بین می‌رود، برای همین در کشور‌هایی مثل برخی از ایالت‌های آمریکا، اروگوئه و هلند مصرف ماری‌جوانا آزاد اعلام شده است؛ ولی در ایران مصرف و کشت آن جرم است و مجازات دارد. مجازات‌هایش هم تقسیم‌بندی می‌شود. کسی که برای نخستین‌بار گیاه ماری‌جوانا را کشت کند، به ١٠ تا ١٠٠‌میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌شود. برای بار دوم فرد به ٥٠ تا ٥٠٠‌میلیون ریال به اضافه ٣٠ تا ٧٠ ضربه شلاق محکوم خواهد شد، بار سوم ١٠٠ تا یک‌میلیارد ریال جریمه به اضافه یک تا ٧٥ ضربه شلاق یا ٢ تا ٥‌ سال حبس مجازات دارد و در نهایت نیز برای بار چهارم اگر فردی به این جرم دستگیر شود، مجازاتش اعدام است؛ مانند بسیاری از جرم‌ها که برای بار چهارم مجازات اعدام برایشان درنظر گرفته شده است. از سوی دیگر موادی هم که از کشت ماری‌جوانا به‌دست آمده، یعنی همان گیاه شاهدانه و برگ‌هایش امحا می‌شود.

هشدارهای جدی نسبت به مصرف مخدر گل  در جوانان

براساس نتایج پیمایش ملی اعتیاد، 8/14درصد از مصرف‌کنندگان مواد روانگردان گل، دانشجو و 7/3درصد آنان دانش‌آموز هستند. چندی‌پیش -مشاور امور زنان وزیر بهداشت- ساره محمدی بدون اشاره به آماری خاص گفت: همزمان با افزایش مصرف دخانیات، مصرف ماده روانگردان گل بین دختران افزایش یافته است. این یک واقعیت است که آسیب‌های ‌اجتماعی بین دختران و زنان رو به افزایش است. یکی از این آسیب‌ها روآوردن آنان به سیگار، قلیان و مواد‌مخدر است. گاهی در سطوح اقتصادی بالاتر یک‌سری آسیب‌ها و مصرف مواد خاص را می‌بینیم. به‌عنوان مثال مصرف ماده روانگردان گل بین دختران و خصوصا دختران خانواده‌های با وضع اقتصادی بالا بیشتر شده است و باید معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، وزارت بهداشت، وزارت علوم و وزارت آموزش‌وپرورش با همکاری هم و دست به‌دست هم فضاهای بین وزارتخانه‌ای را بردارند و برای جوانان کاری کنند.

کارشناسان حوزه اعتیاد، گل را آینده اعتیاد در جوانان می‌دانند. هومان نارنجی‌ها- کارشناس حوزه اعتیاد- در گفت‌وگو با همشهری گفت: چالش‌های درون خانوادگی، پرخاشگری‌های خانگی، خروج آدم‌ها از مسیر عادی زندگی و هذیان مدام معتادان، ازجمله ویژگی‌های زندگی معتادان به گل است. توهم جزو عوارض شیشه است ولی در مصرف‌کنندگان گل، جزو خواص آن به‌حساب می‌آید. این متخصص به اشتباه جوانان در اعتیادآور نبودن گل اشاره کرد و گفت: به بچه‌های ما اطلاعات غلط می‌دهند؛ می‌گویند گل مثل سیگار است و اعتیادآور نیست و هیچ عارضه‌ای ندارد. این خطای بزرگ، ما را گرفتار کرده است. اگرچه اعتیاد به گل به‌شدت اعتیاد به شیشه نیست اما من بیماری دارم که نمی‌تواند گل را ترک کند. بیماری دارم که زندگی‌اش با گل از هم پاشیده است و نتوانسته به حالت عادی برگردد. گل دروازه مصرف مواد‌مخدر سنگین‌تر مانند هروئین است. ما صدا وسیما، دانشگاه و آموزش و پرورش را در دست داریم ولی قاچاقچیان حرف اول را می‌زنند.

«حشیش» یا «بنگ» که در دسته مواد مخدر سنتی قرار می گیرد از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است.  اثرات ضد درد ، ضد التهاب و ضد اضطراب که از طریق تاثیر بر سیستم اعصاب مرکزی به دست می آید ، از فواید دارویی قابل استفاده این گیاه است. اما سو استفاده از خاصیت درمانی این گیاه که باعث ناهنجاری های اجتماعی، اخلاقی می شود انگیزه ای شده تا قوانین و مقررات محدود کننده در رابطه با آن در جوامع مختلف وضع شود. در قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۳۷۶ مجمع تشخیص مصلحت نظام و اصلاحات و الحاقات بعدی آن نیز به این ماده مخدر توجه مناسبی شده است، اما با این وجود به نظر می رسد به دلیل تامل ناکافی در جرم انگاری های مرتبط با گیاه شاهدانه برخی از انحرافات خطیر و مشکل ساز برای جامعه با واکنش مناسب قانونگذار مواجه نشده است و شایسته است در اولین فرصت درباره آنها تصمیم مقتضی گرفته شود. در این نوشته سعی شده است نواقص مربوط به جرم انگاری های مرتبط با این گیاه به صورت مختصر تبیین شود. به منظور سهولت در تبیین و درک مفاهیم جرایم در هفت دسته کشت، نگهداری و حمل بذر، تولید، خرید و فروش، نگهداری و حمل ماده مخدر، توزیع، صادرات و واردات قرار گرفته است. در پایان نیز جمع بندی و نتیجه گیری بحث به صورت مختصر قرار خواهد گرفت. امید است این نوشته واکاوی بیشتر قانون مبارزه با مواد مخدر توسط خوانندگان محترم را ترغیب کند.

 جرم انگاری های مرتبط

۱ .کشت

قانونگذار در ماده ی ۱ و ۲ قانون مبارزه با مواد مخدر کشت سه گیاه که پایه و اساس موادمخدر سنتی و برخی مواد صنعتی است جرم انگاری کرده است . تا کنون به غیر از این موارد گیاه دیگری که بتوان از آنها ماده ی مخدر تولید کرد کشف نشده است. این گیاهان عبارت اند از خشخاش ، شاهدانه و کوکا .البته قانونگذار ایران برخورد متفاوتی با کشت این سه گیاه داشته  و آنگونه که در ماده ی ۱ و ۲ ذکر شده کشت خشخاش و کوکا را به صورت مطلق جرم انگاری کرده و این در حالی است که کشت شاهدانه باید انگیزه ی تولید موادمخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی را به همراه داشته باشد تا بتوان مرتکب را مجرم به شمار آورد. اما دلیل این برخورد متفاوت چیست؟ می توان گفت دامنه ی استفاده از گیاه شاهدانه در مصارف غیر از مواد مخدر به حدی است که جرم انگاری مطلق آن را مشکل می کند. اما آیا دو گیاه دیگر نیز نمی توانند مصارف غیر از ماده مخدر داشته باشند؟ سیاست پیشگیری از گسترش مواد مخدر باعث شده تا در مورد   خشخاش وکوکا  قانونگذار آزادی افراد را برای استفاده های مفید از آنها محدود کند. و بنا به دلایلی این پیشگیری در شاهدانه کمتر لازم بوده است.   البته بدیهی است حاکمیت محدودیتی برای کشت هیچ یک از این سه گیاه ندارد.

مجازات کاشت ماری جوانا

۲ . نگهداری و حمل بذر

 ماده ی ۳ قانون مبارزه با مواد مخدر نگهداری ، اخفا وحمل بذر گیاهان سه گانه به علاوه ی گرز خشخاش و برگ کوکا را جرم انگاری کرده است . همانند ماده ی قبل در اینجا نیز جرم حمل و نگهداری بذر شاهدانه مقید به انگیزه ی  تولید مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی است. احراز وجود این انگیزه با مقام تعقیب است . اما آیا این به آن معناست که قانونگذار نگهداری بذر دو گیاه دیگر را به صورت مطلق جرم انگاری کرده است؟ فرض این است که قانونگذار پس از تعیین جرم افراد را عالم به آن تصور می کند و هنگامی که نگهداری شیئی جرم باشد افراد باید آن را مد نظر قرار داده و از آن پرهیز کنند. بنابراین با وجود اینکه ممکن است فردی بذر به عنوان مثال خشخاش را بدون قصد کشت آن برای تولید ماده مخدر ، نگهداری کند ، با این حال چون قانون گذار این عمل را ممنوع اعلام کرده  مرتکب جرم شده است.   سیاست قانونگذار در قبال بذر شاهدانه اما بنا به دلایلی که قبلا ذکر شد سهلگیرانه تر است. اصولا حمل و نگهداری بذر این گیاه جرم نیست و نمی تواند تعقیب کیفری را آغاز کند . تنها در صورتی که مقامات احتمال قوی بدهند که این حمل یا نگهداری برای کشت شاهدانه آن هم با انگیزه تولید ماده مخدر است می توانند تعقیب را آغاز کنند. بعد از آن هم باید بتوانند در دادگاه ثابت کنند فرد انگیزه مذکور را داشته است وگرنه متهم تبرئه خواهد شد. نکته دیگر اینکه قانونگذار در ماده ۳  بیان کرده: «…در مورد بذر شاهدانه قصد تولید مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی از آنها باید احراز شود. » پس اگر فردی بذر شاهدانه را برای فروش به فرد دیگری نگهداری کند مجرم نیست ، ولو اینکه بداند فرد خریدار برای تولید مواد از این بذر استفاده می کند و حتی خودش با تبلیغ اینکه بذر مناسب کشت برای تولید مخدر است مشتری را ترغیب به خرید کند! علاوه بر این با توجه به دیگر مواد این قانون متوجه می شویم ، خرید یا فروش بذر شاهدانه هم حتی اگر انگیزه تولید مواد مخدر از آن احراز شود قابل مجازات نیست که در سطور بعدی این موضوع مورد بحث قرار خواهدگرفت.

۳ . تولید

به استناد ماده۴ قانون مبارزه با مواد مخدر تولید بنگ،چرس،گراس که هر سه از مشتقات شاهدانه اند«… با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد…» قابل مجازات است. با توجه به اینکه این ماده چندین عمل را با هم جرم انگاری کرده است تبصره آن ممکن است تا حدی گمراه کننده باشد . به استناد تبصره ی ماده۴  :« هرگاه محرز شود مرتکبین جرایم موضوع بند ۴ این ماده برای بار اول مرتکب این جرم شده و موفق به توزیع یا فروش آنها هم نشده و مواد، بیست کیلو یا کمتر باشد دادگاه با جمع شروط مذکور آنها را به حبس ابد و هفتاد و چهار ضربه شلاق و مصادره اموال ناشی از همان جرم می نماید. در اوزان بالای بیست کیلوگرم مرتکبین تحت هر شرایطی اعدام می شوند.» در بند ۴ ماده تولید بیش از ۵ کیلو از مواد مذکور اعدام را در پی خواهد داشت. حال سوال این است که تبصره تولید را هم در بر می گیرد یا نه؟ به بیان دیگر تبصره موفق نشدن به توزیع یا فروش را یکی از شرایط سقوط مجازات اعدام دانسته. آیا این شرط فقط برای جرم فروش یا توزیع مواد مصداق پیدا می کند یا اینکه اگر شخصی تولید ماده را انجام داد ولی فروش یا توزیع را انجام نداد می تواند از این تبصره استفاده کند؟ تفسیر به نفع متهم باعث می شود شمول این فرد هم در تبصره درست به نظر آید. جدای از این اعدام فردی که مثلا ده کیلومواد مخدر را تولید کند ولی دیگران را درگیر آن نکرده و به عنوان نمونه برای استفاده ی شخصی از آن مصرف کند بیش از حد سختگیرانه است.

۴ . خرید و فروش

خرید یا فروش مشتقات شاهدانه در دو ماده ی جداگانه با مجازات متفاوت جرم انگاری شده است. فرض قانون گذار بر این بوده که فروش یا در معرض فروش قرار دادن خطرناک تر از خرید آن است و به همین خاطر مجازات سبکتری برای خرید پیشبینی کرده است. البته همان طور که در متن دو ماده آمده رعایت تناسب و توجه به مقدار مواد باید مدنظر باشد. همان طور که پیش از این بیان شد این مواد (۴و۵ ) فقط خرید و فروش خود ماده مخدر را جرم انگاری کرده اند و خرید و فروش بذر گیاه شاهدانه یا خشخاش و کوکا در این ماده و دیگر مواد قانون مبارزه با مواد مخدر مورد اشاره قرار نگرفته است. این سیاست قابل دفاع نیست. از طرفی در ماده ۴۰ همین قانون خرید وفروش تعدادی از مواد شیمیایی ازقبیل انیدریداستیک ، اسید انتراتیلیک ، اسید فنیل استیک ، کلرور استیل و… که ارتباط مستقیمی با مواد مخدر ندارند با احراز قصد استفاده برای تولید یا تبدیل مواد مخدر جرم انگاری شده است ولی خرید و فروش تخم گیاهان مذکور با احراز این چنین قصدی جرم نیست. ممکن است گفته شود از آنجایی که نگهداری و حمل بذر جرم است نیازی به جرم انگاری خرید و فروش نمی باشد اما در پاسخ باید گفت این استدلال در رابطه با فروشنده که اصولا بذر را در اختیار دارد ممکن است درست باشد ، هرچند نقص قانون را توجیه نمی کند ولی برای خریدار نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد. فرض کنید شخصی امروز بذر شاهدانه ی اصلاح شده برای تولید ماده مخدر را با قصد کشت شاهدانه برای تولید مواد خریداری کند ولی آن را تحویل نگرفته باشد و فردا این دو نفر بازداشت شوند. اگر فروشنده، بذر را حمل یا نگهداری می کرده است ممکن است با احراز قصد بتوان او را محاکمه کرد ولی خریدار چطور؟ خریدار نه بذر را نگهداری کرده و نه ماده ی مخدر خریداری کرده است که به استناد ماده ی ۵ بتوان او را متهم کرد. 

۵ . نگهداری و حمل ماده مخدر

همانطور که پیش از این ذکر شد حمل و نگهداری ماده مخدر(بنگ، چرس، گراس و…) در ماده ۵ قانون مبارزه با مواد مخدر جرم انگاری شده است . بدیهی است که مجازات این عمل از حمل و نگهداری بذر به مراتب بیشتر است. خطر این عمل در واقع بالفعل شده است در حالی که بذر تنها قابلیت خطرآفرینی را دارد. 

۶ . توزیع

توزیع ماده مخدر با فروش یا در معرض فروش گذاشتن و همچنین با تولید تفاوت دارد. به عبارت دیگر می توان تصور کرد که فردی مواد مخدر را تولید کند و به فرد دیگر برای توزیع بسپارد و فرد اخیر مواد مخدر را بدون دریافت مبلغی ما به ازی آن  بین افراد نیازمند پخش کند. نکته قابل ذکر اینکه توزیع بذر به خودی خود جرم نیست و شاید بتوان تحت عنوان حمل آن را تعقیب کرد.

۷ .صادرات و واردات

به استناد ماده ی ۴ قانون مبارزه با مواد مخدر هرگونه واردکردن و صادر کردن ماده مخدر به داخل کشور جرم است. علاوه بر این دو مورد ارسال اینگونه مواد نیز در متن ماده آمده است که تفاوت آن با صادر کردن را گوشزد می کند. در دفاع از موضع قانونگذار در ذکر جداگانه ی این دو عمل باید گفت آنچه از عبارت صدور به ذهن متبادر می شود آن است که در یک محیط تجارتی و از طریق مبادی صدور کالا صورت گیرد و اینکه برای توزیع نسبتا گسترده به کشور دیگرفرستاده شود ولی ارسال به معنای فرستادن مواد از طریق مبادی حمل و نقل یا پست و موارد این چنین است که  به هدف خاصی(شخص-مکان) در کشور مقصد صورت می گیرد.

  نتیجه گیری

سیاست کلی قانون گذار در مواجه با جرایم مرتبط با شاهدانه نسبت به دیگر گیاهان و مواد مخدر سنتی و صنعتی سهلگیرانه تر می باشد. دامنه ی وسیع استفاده های مفید و غیر از ماده مخدر این گیاه باعث اتخاذ این سیاست متفاوت می شود. اثر روانگردانی مشتقات شاهدانه نیز نسبت به گیاهان دیگر (خشخاش و کوکا ) ضعیف تر و کم خطرتر است. با این حال قانون گذار ایران محدودیت این گیاه برای استفاده های زیان بار مواد مخدر  را سیاست خود قرار داده است. قانون گذاری در این مورد اما بدون نقص نبوده و ایراداتی دارد. خرید و فروش بذر شاهدانه و دو گیاه دیگر( خشخاش و کوکا) در هیچ ماده ای از قانون مبارزه با مواد مخدر جرم انگاری نشده واین در حالی است که اقداماتی مانند خرید و فروش مواد شیمیایی برای استفاده در روند ساخت مواد مخدر در همین قانون مورد اشاره قرار گرفته و برای آن مجازات پیش بینی شده است. حمل و نگهداری بذر شاهدانه برای تولید ماده مخدر با مجازات همراه است ولی اگر برای تولید مواد مخدر به شخص دیگری فروخته شود همین حمل و نگهداری هم نمی تواند موجب تعقیب و محکومیت فرد شود.

 

منابع:

۱.قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن مصوب ۱۳۶۷.۸.۳ مجمع تشخیص مصلحت نظام۲.لغت نامه دهخدا

https://www.drugabuse.gov/publications/drugfacts/marijuana-medicine .۳-                                                                                                                       

 

 

ماری جوانادر امریکا آزاد شد اما خرید فروش قاچاق کاشت ماری جوانا کش افغان (مخدر گل ) 5میلیون دلار و 5 سال در امریکا مجازات دارد

 

زمانی که ایالات متحده امریکا خرید و فروش ماری جوانا را آزاد کرد بحث ممنوعیت استفاده از نوعی شاهدانه به نام شاهدانه افغان در امریکا  هنوز مطرح بود  

گیاه شاهدانه دارای انواع مختلفی است و بسته به سویه های ان میزان ماده مخدر تی اچ سی ان فرق می کند ولی در هیچکدام از انواع رایج ان میزان مخدر تی اچ سی بیشتر از 8 تا 10 در صد نیست

امریکا به اجبار براری جلوگیری از رواج کانابیس های صنعتی (مخدر اسپایس ) فروش ماری جوانا ی معمولی را آزاد کرد اما نه همه انواع ماری جوانا

مجازات کاشت ماری جوانا

ماری جوانایی به نام شاهدانه افغان با نام علمی Aurora Indica Marijuana که به ماری جوانای کش افغان (مخدر گل )یا شاخص شفق قطبی معروف است دارای میزان بالایی از مخدر تی اچ سی (20 تا 24 در صد ) است

دولت امریکا با توجه به خطرات استفاده ماری جوانای کش افغان در سال 2009 لایحه ای را به مجلس برد که کاشت و فروش و قاچاق  شاهدانه کش افغان را ممنوع اعلام کند و اگر فردی مبادرت به کشت یا فروش و  صادرات واردات ان به امریکا بکند یک میلیون دلار جریمه و اگر باند و یا گروهی مبادرت به کاشت و قاچاق ان بکنند مجاذات انها به 5 میلیون دلار جریمه و 25 سال زندان محکوم  شوند

متاسفانه این لایحه  با اعمال نفوذ کارتل های مواد مخدر در مجلس امریکا رد شد و مجلس امریکا فقط تصویب کرد ماری جوانای کش افغان (مخدر گل ) با کنترل پزشک  جهت مصارف پزشکی استفاده شود 

مهم این نیست که لایحه مجازات کاشت و فروش ماری جوانای گل در مجلس امریکا رد شده باشد بلکه میزان مجازات پیشنهادی وجریمه برای ماری جوانای گل نشان از خطرناک بودن این فرم ماری جوانا برای  افراد جامعه   دارد هر چند که کارتل های مواد مخدر با ابراز نفوذ از تصویب این لایحه در امریکا جلوگیری کردند

مجاذات پیشنهاد شده در مجلس امریکا برای کاشت و فروش ماری جوانای افعان در حد ماده مخدر کوکائین بود

پاورقی

قوانین و مجازات های صادر شده جهت کشت شاهدانه به منظور تولید مواد مخدر در جمهوری اسلامی  ایران :

در جمهوری اسلامی ایران براساس مواد 1 تا 3 قانون جاری مبارزه با مواد مخدر هرگونه کشت خشخاش و شاهدانه به طور کلی ممنوع و در صورت هرگونه تخلفی با متخلفان قاطعانه برخورد می شود.

 در بند اول ماده یک قانون یاد شده آمده است: « کشت خشخاش مطلقاً و کشت شاهدانه به منظور تولید موادمخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی ممنوع و مرتکبین به مجازاتهای مقرر در این قانون محکوم می‌شوند. » یا در ماده 2 چنین قید شده است: هرکس مبادرت به کشت خشخاش کند یا برای تولید موادمخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی به کشت شاهدانه بپردازد علاوه بر امحاء کشت برحسب میزان کشت به شرح زیرمجازات می شود.

  Kush (Cannabis) – Wikipedia, the free encyclopedia

مجازات کاشت ماری جوانا
مجازات کاشت ماری جوانا
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *