مجازات چک کیفری چیست

مجازات چک کیفری چیست
مجازات چک کیفری چیست


بسیار شنیده‌ایم که مردم در دادوستدهای روزانه خود با یکدیگر، به هنگام دریافت چک کیفری و یا حقوقی به‌جای پول نقد، دقت می‌کنند تا چکی را بپذیرند که قابل تعقیب کیفری باشد تا در صورت عدم وصول چک از بانک، به‌ دلیل نبودن وجه یا دلایل دیگر، با حدت و شدت و سرعت بیشتری بتوانند با صاحب حساب و صادرکننده چک در مراجع قضایی کیفری برخورد کرده و به اصطلاح زودتر به پول خود برسند.

در مقابل، چک حقوقی، هیچ یک از مزایای یاد شده چک کیفری را ندارد. دارنده آن می‌تواند با مراجعه به دادگاه حقوقی و تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی متعلقه، وجه چک و خسارات آن را مطالبه کند. در حقیقت در این حالت، نه شدت عملی در کار است و نه بگیر و ببندی.

صادرکننده چک بلامحل، بدون هیچ تهدیدی، در جلسه دادگاه حاضر شده و سپس خارج می‌شود و خبری هم از حبس یا مجازات دیگری نیست. تنها در صورت قطعی شدن حکم و صدور اجرائیه و ابلاغ آن به محکوم‌علیه و عدم پرداخت وجه چک، ممکن است به استناد ماده دو قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی (که در بین مردم به قاعده «تا ندهی نروی» معروف است) به زندان بیفتد که در این صورت نیز با تقدیم دادخواست اعسار از پرداخت محکوم‌به و اثبات آن با شهادت شهود در دادگاه از زندان آزاد خواهد شد و مبلغ محکومیت خود را به اقساط خواهد پرداخت.

طبق ماده ۱۳ اصلاحی قانون صدور چک «در موارد زیر صادرکننده چک، قابل تعقیب کیفری نیست:مجازات چک کیفری چیست

در ادامه این ماده آمده است: «ب- هرگاه در متن چک، وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی شده باشد. ج- چنانچه در متن چک، قید شده باشد که چک، بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است. ه- در صورتی که ثابت گردد چک، بدون تاریخ صادر شده و یا تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک می‌باشد.» یعنی این‌که اگر صادر کننده بتواند ثابت کند که مثلا در تاریخ ۱/۳/۱۳۸۸ اقدام به تکمیل و صدور چک نموده است منتها تاریخ چک را (همان تاریخی که چک برای وصول به بانک ارائه گردد) مثلا ۳۰/۳/۱۳۸۸ قرار داده است، چک موصوف جنبه کیفری خود را از دست می‌دهد. چکی کیفری است که در تاریخ ۱/۳/۱۳۸۸ برای تاریخ ۱/۳/۱۳۸۸ صادر شود. یعنی چک اگر وسیله پرداخت نقدی تلقی شده باشد (یعنی صبح امروز صادر شده باشد با این نیت که دارنده اگر بخواهد همین امروز بتواند آن را وصول کند) جنبه کیفری خواهد داشت. راه‌های زیادی برای اثبات وعده‌دار بودن چک وجود دارد، یکی این‌که تاریخ مندرج در آن مصادف با روز تعطیل باشد، صادر کننده شهودی برای اثبات وعده‌دار بودن چک معرفی نماید، قرارداد یا فاکتور فروشی وجود داشته باشد که در متن آن به آن چک نیز اشاره شده باشد (که با مقایسه تاریخ قرارداد یا فاکتور با تاریخ چک، وعده‌دار بودن چک ثابت می‌شود) صادرکننده پس از صدور چک وعده‌دار و قبل از رسیدن وعده چک، اظهارنامه‌ای با ذکر مشخصات چک برای دارنده ارسال کرده باشد و…

شرایط فوق‌الذکر برای این‌که چکی کیفری تلقی شود، همگی جزو شرایط لازمند ولی کافی نیستند. طبق ماده ۱۱، دارنده چک باید حداکثر تا شش ماه از تاریخ صدور چک (مندرج بر روی چک) برای وصول آن به بانک مراجعه کند (و به اصطلاح چک برگشت کند) و حداکثر تا شش ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت، به دادسرا شکایت کند. همچنین منظور از دارنده چک در این ماده، شخصی است که برای اولین بار چک را به بانک ارائه داده است. پس اگر شخصی چکی را پشت‌نویسی یا برگشت کند و سپس آن را به دیگری انتقال دهد، انتقال‌گیرنده حق شکایت کیفری نخواهد داشت. این بند، برای جلوگیری از فعالیت‌هایی که در جامعه ما به «شرخری» معروف است در قانون گنجانده شده است.


یاسا همان قانون است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


پنجشنبه 3 تير 1389همانطور كه مي‌دانيد چك داراي فوايد اقتصادي است زيرا چك به صادركننده امكان مي‌دهد كه هر وقت بخواهد از موجودي خود در بانك خودش و يا توسط شخص ديگري كه نماينده او است برداشت كند. چك قابليت گردش دارد و مي‌تواند به اشخاص مختلف با ظهرنويسي يا بدون آن در چك‌هاي حامل منتقل شود. چك استفاده از پول را در معاملات كاهش مي‌دهد و اشخاص مجبور نيستند براي انجام معاملات خود همواره پول نقد همراه داشته باشند. در نتيجه خطر حمل و نقل پول از ميان مي‌رود و در سرعت دادن به معاملات نقش مهمي دارد.

در مقابل فوايد ذكر شده، در صورتي كه اطلاعات ما درباره قوانين و مقررات مربوط به چك كم باشد، با مشكلاتي مواجه مي‌شويم. مهمتر از همه اينكه شخصي كه چك به نفع او صادر شده است را در معرض خطر دريافت چك بلامحل قرار مي‌دهد. به اين علت قانونگذار براي صادركننده چك بلامحل مجازات‌هايي را درنظر گرفته است كه در نوشتار حاضر با آنها آشنا مي‌شويم.

راهنماي واژه
تعليق مجازات: هر گاه مجرم سابقه ارتكاب جرم نداشته باشد، به او اين امتياز داده مي شود تا زماني كه جرم ديگري مرتكب نشود آزاد باشد ولي اگر جرم ديگري مرتكب شود،‌ حكم هر دو مجازات درباره او اجرا مي‌شود و ديگر نمي‌تواند از امتياز تعليق مجازات استفاده نمايد.
كيفرخواست: تقاضاي كيفر(مجازات) از دادگاه براي متهم از طرف دادستان.

1-مجازات صدور چك بلامحل چيست ؟
مطابق قانون هر كسي مرتكب جرم صدور چك بلامحل گردد، به شرح ذيل محكوم خواهد شد:
الف) چنانچه مبلغ مندرج در متن چك كمتر از ده ميليون ريال (يك ميليون تومان) باشد به حبس تا حداكثر شش ماه محكوم خواهد شد.
ب) چنانچه مبلغ مندرج در متن چك از ده ميليون ريال (يك ميليون تومان) تا پنجاه ميليون ريال (پنج ميليون تومان) باشد از شش ماه تا يك سال حبس محكوم خواهد شد.
ج) چنانچه مبلغ مندرج در متن چك از پنجاه ميليون ريال (پنج ميليون تومان) بيشتر باشد به حبس از يك سال تا دو سال و ممنوعيت از داشتن دسته چك به مدت 2 سال محكوم خواهد شد و در صورتي كه صادركننده چك اقدام به صدور چك‌هاي بلامحل متعدد نموده باشد، با بالاترين ميزان مجازاتي كه قانونگذار براي صدور چك بلامحل درنظر گرفته است، محكوم خواهد شد ولي براي هر چك به طور جداگانه مجازات نمي‌شود، اما اگر پس از صدور حكم و اجراي مجازات چك بلامحل ديگري صادر نمايد به مجازات صدور چك بلامحل ديگر محكوم مي‌شود.
تبصره: اين مجازات‌ها شامل مواردي كه ثابت شود چك‌هاي بلامحل بابت معاملات نامشروع و يا پرداخت بهره ربوي صادر شده است‌ نمي‌شود زيرا اينگونه معاملات حرام هستند و قانون از فعل حرام حمايت نمي‌كند.

2-مجازات صدور چك با علم به مسدود بودن حساب
طبق قانون هر كس با علم به بسته بودن حساب بانكي خود مبادرت به صدور چك كند، عمل وي در حكم صدور چك بي‌محل خواهد بود و به حداكثر مجازات ذكر شده در قانون چك محكوم خواهد شد و مجازات تعيين شده غيرقابل تعليق است. پس براي شخصي كه با علم به بسته بودن حساب خود، چك صادر نمايد سه مجازات تعيين شده است:
1-حداكثر مجازات ذكر شده در قانون چك (يعني دو سال حبس)
2-ممنوعيت از داشتن دسته چك به مدت دو سال
3-اجراي حتمي مجازات يعني اينكه قاضي نمي‌تواند اين مجازات‌ها را تعليق نمايد و به محكوم عليه امتياز داده شود تا يك مدت از زندان را به شرط عدم ارتكاب جرم ديگر آزاد باشد.
طبق قانون صدور چك، بانك‌ها مكلف هستند كليه حساب‌هاي جاري اشخاصي را كه بيش از يك بار چك بي‌محل صادر كرده و تعقيب آنها منتهي به صدور كيفر خواست شده باشد بسته و تا سه سال به نام آنها حساب جاري ديگري باز ننمايند.
بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مكلف است سوابق مربوط به اشخاصي را كه مبادرت به صدور چك بلامحل نموده‌اند به صورت مرتب و منظم ضبط و نگهداري نمايد و فهرست اسامي اين اشخاص را در اجراي مقررات اين قانون در اختيار كليه بانك‌هاي كشور قرار دهد.
لازم به توضيح مي‌باشد در صورتي كه صادركننده مرتكب عملي شود كه جرم ديگري غير از صدور چك بلامحل محسوب شود به مجازات آن جرم ها نيز كه در قانون آمده است محكوم خواهد شد. اگر دو يا چند نفر كه صاحب حساب مشتركي هستند با امضاء چك، مبادرت به صدور چك بلامحل نمايند همگي آنها مسئوليت كيفري خواهند داشت و مجازات هر يك مجازات فاعل مستقل آن جرم خواهد بود ولي شريكي كه چك را امضاء نكرده است مسئوليتي نخواهد داشت.

تقاضاي خسارت و هزينه دادرسي در چك مشروط
دارنده چك در صورت بلامحل بودن يا نبودن موجودي در حساب بانكي صادركننده مي‌تواند ضرر و زيان ناشي از عدم پرداخت و هزينه دادرسي اعم از مخارج وكيل، باطل كردن تمبر و … را از دادگاه مطالبه كند. لازم به يادآوري مي‌باشد كساني كه قصد دارند به دادگاه‌ها مراجعه كنند قبل از هر اقدامي در مورد اينكه چگونه طرح دعوا كنند به واحد ارشاد و معاضدت قضايي واقع در مراجع قضايي مراجعه و اطلاعات لازم را دريافت كنند يا از طريق سايت اينترنتي معاونت آموزش قوه قضاييه و همچنين تلفن به مركز مشاوره الكترونيك قوه قضاييه 129 اطلاعات لازم را دريافت نمايند زيرا اگر طرح دعوا صحيح باشد و نحوه پيگيري دعوا را بدانند رسيدگي زودتر به پايان خواهد رسيد و نتيجه بهتري خواهد داشت و قانونگذار نيز تمام مراحل رسيدگي به بحث چك را فوري و بدون نوبت اعلام كرده است.
و اما يك توصيه: پيشگيري از جرم بهتر از درمان است،‌ زيرا هزينه كمتري دارد، موجب حفظ حرمت افراد مي‌شود و از همه مهمتر از تبعات و پيامدهاي منفي زندان بر خود و خانواده در امان خواهيم ماند.

صدور چك مشروط
گاهي صادركننده چك پرداخت وجه چك را مشروط به تحقق شرطي مي‌نمايد مثلاً در متن چك مي‌نويسد شرط سكونت در فلان شهر يا … در اين صورت بانك به شرط توجهي نمي‌كند و در صورت مراجعه دارنده چك به بانك اگر پول در حساب بانكي صادركننده موجود باشد بانك بدون توجه به شرط به اندازه مبلغ چك پول را پرداخت مي‌كند و اگر پول در حساب بانكي صادركننده موجود نباشد بانك مكلف است گواهي عدم پرداخت صادر كند ولي دارنده چك نمي‌تواند اقدام كيفري نمايد و فقط از طريق اجراي ثبت محل يا تقديم دادخواست به دادگاه وجه چك و خسارت‌هاي وارده و هزينه دادرسي را مطالبه كند.

تأثير شكايت و گذشت شاكي
رسيدگي به اتهام صدور چك بلامحل منوط به شكايت شاكي است و اعلام گذشت شاكي در هر مرحله موجب توقف تعقيب يا اجراي مجازات مي‌شود. گذشت بايد قطعي و صريح باشد و به گذشت مشروط و معلق ترتيب اثر داده نخواهد شد و همچنين شاكي بعد از اعلام گذشت نمي‌تواند پشيمان شود،‌ بنابراين رسيدگي به چك با اعلام شكايت شاكي و توقف تعقيب و رسيدگي با رضايت و اعلام گذشت شاكي است.

پیوند های عمومی

پیوند های بانک

محاسبات

شرکت های تابعه

مجازات چک کیفری چیست

ارتباط با ما

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

مجازات چک برگشتی چیست؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید تفکیکی بین چک حقوقی و چک کیفری قائل شویم. پیش از هرچیز باید بگوییم که در هر دو مورد وجه چک قابل مطالبه است و تقسیم‌بندی چک به دو دسته‌ی حقوقی و کیفری ارتباطی به قابلیت مطالبه‌ی وجه آن ندارد. اما وجه تمایز آنها در قابلیت پیگرد کیفری از طریق دادگاه‌های کیفری است. چک حقوقی قابلیت پیگیری کیفری و مجازات را ندارد ولی چک کیفری قابل پیگیری کیفری است.مجازات چک کیفری چیست

در ادامه تعریف می‌کنیم که در چه مواردی یک چک، حقوقی محسوب می‌شود و بالطبع موارد خارج از این تعاریف در دسته‌ی چک کیفری قرار می‌گیرد.

چک باید همانند اسکناس برای پرداخت نقدی به‌کار رود ولی در عرف جامعه‌ی ما اکثرا چک را به صورت مدت‌دار استفاده می‌کنند. برای مثال اگر فردی خریدی انجام دهد و چکی به تاریخ هفته‌ی بعد یا یکماه بعد یا حتی یکروز بعد صادر کند آن چک مدت‌دار و حقوقی است و قابلیت پیگیری کیفری ندارد. حتی اگر آن مدت یک‌روزه به علت تعطیل بودن بانک‌ها و ادارات در زمان انجام معامله، تعیین شده باشد. حال این سؤال پیش می‌آید که با توجه به اینکه عرفا افراد چک را به صورت مدت‌دار استفاده می‌کنند پس چرا افرادی به علت صدور چک بی‌محل زندانی هستند؟ در پاسخ باید بگوییم که علت وجود چنین معضلاتی این است که افراد نتوانسته‌اند اثبات کنند که چک را به صورت وعده‌دار استفاده کرده‌اند. پس در این رابطه نحوه‌ی اثبات این موضوع و شیوه‌ی دفاع حائز اهمیت است.

چکی را که منشأ صدور آن بدهیِ صادر کننده و مبلغش معادلِ مبلغِ بدهیِ صادرکننده باشد می‌توان کیفری پیگیری کرد. برای مثال حالتی را در نظر بگیرید که فردی در ازای خرید یک آپارتمان، تمام یا قسمتی از مبلغ بدهی خود به فروشنده را از طریق صدور چک می‌پردازد. در این حالت با رعایت سایر شروط، چک می‌تواند قابلیت پیگیری کیفری داشته باشد. ولی اگر منشأ صدور چک تضمین انجام تعهدی باشد، قابل پیگیری کیفری نیست. برای مثال در خرید آپارتمان بنگاه‌دار برای اطمینان از حضور فروشنده جهت سند زدن به نام مشتری از فروشنده چکی برای تضمین انجام این عمل دریافت می‌کند و در واقع صادرکننده‌ی چک بدهی‌ای به ازای مبلغ چک ندارد.

یعنی صادرکننده‌ی چک بدون قید مبلغ تاریخ و نامِ دارنده، فقط چک را امضا و صادر کرده باشد.

در صورتی که صادرکننده‌ی چک بتواند اثبات کند که در زمان صدور، چک را بدون تاریخ صادر کرده است مسئولیت کیفری نخواهد داشت.

برای مثال در خرید آپارتمان خریدار چکی را صادر می‌کند ولی بین افراد اینگونه توافق شده است که وصولِ مبلغِ چک پس از انتقالِ سندِ محضری صورت پذیرد. در چنین حالتی چک پیگرد کیفری خواهد داشت ولی به این علت که اصولا چنین شرطی در خود چک ذکر نمی‌شود برای اثبات آن باید به قولنامه‌ها، صورت‌جلسه‌ها و شهادتِ شهود و … متوسل شد.

ماده‌ی ۷ قانون صدور چک، اصلاحی سال ۸۲ به بیان مجازات صدور چک بی‌محل می‌پردازد:

همچنین طبق ماده‌ی ۱۰ همین قانون: هر کسی با علم به بسته بودن حساب بانکی خود چک صادر نماید به حداکثر مجازات مندرج در ماده‌ی ۷ محکوم می‌شود.

بر اساس بخشنامه‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کليه‌ی امور مربوط به رفع سوءِاثر از چک‌های برگشتیِ اشخاص صرفا از طريق شعب و واحدهای تابعه‌ی بانک‌ها و به صورت زیر امکان‌پذير است:

مشتری مبلغ کسریِ موجودی را به سپرده‌ی جاری خود، واريز می‌کند و بانک پس از رفعِ برگشتِ چک و پرداخت مبلغ آن به ذی‌نفع، نسبت به رفع سوءِاثر از سابقه‌ی چک برگشتی مشتری اقدام می‌کند.

مشتری لاشه‌ی چک برگشتی را به بانک ارائه می‌کند و بانک در قبال آن به وی رسيد تحويل می‌دهد.

در صورت عدم امکان ارائه‌ی لاشه چک برگشتی به بانک بنابه دلايلی نظير مفقود شدن، به سرقت رفتن و سوختن، ذی‌نفعِ چک (شخصی که گواهی‌نامه‌ی عدم پرداختِ وجه چک به نام او صادر شده است) می‌تواند با حضور در دفترخانه‌ی اسناد رسمی، رضايت خود را اعلام کند و بانک با دريافت رضايت‌نامه‌ی مزبور، نسبت به رفع سوءِاثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام نمايد.

تبصره: چنانچه ذی‌نفعِ چک، شخصِ حقوقیِ دولتی يا نهادِ عمومیِ غيردولتی باشد، می‌تواند با ارائه‌ی نامه‌ی رسمی، رضايت خود را اعلام کند و بانک با دريافت رضايت‌نامه‌ی مزبور، نسبت به رفع سوءِاثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام کند.

چنانچه ارائه‌ی لاشه‌ی چک يا رضايت‌نامه‌ی محضریِ ذی‌نفع به بانک امکان‌پذير نباشد، مشتری می‌تواند تا زمان تعيين تکليف قطعیِ چک برگشتی يا حداکثر به مدت ۲۴ ماه با واريز معادلِ کسریِ موجودی به سپرده‌ی قرض‌الحسنه‌ی جاری خود، درخواست مسدود شدن وجه مزبور را برای پرداخت چک برگشتی، به شعبه‌ی افتتاح‌کننده ارائه دهد (مشروط به آن که سپرده‌ی قرض‌الحسنه‌ی جاریِ مشتری نزد شعبه‌ مفتوح و توسط مراجع قضایی مسدود نشده باشد). در اين شرايط شعبه‌ی افتتاح‌کننده موظف است ظرف پنج روز کاری، طی نامه‌ای، تأمين وجه چک را به اطلاع شخصی برساند که گواهی‌نامه‌ی عدم پرداخت به نام وی صادر شده است تا او با مراجعه به بانک، وجه چک را دريافت کند.

در صورت عدم اقدام مشتری نسبت به رفع سوءِاثر از سابقه‌ی چک برگشتی مطابق با بندهای فوق، سابقه‌ی هر چک برگشتی صرفا پس از انقضای مدت هفت سال از تاريخ صدور گواهی‌نامه‌ی عدم پرداخت آن، به صورت خودکار از سامانه‌ی اطلاعاتی بانک مرکزی رفع سوءِاثر می‌شود.

تبصره‌ی ۱: مقررات مذکور در اين بند، به تمامی چک‌هایِ برگشتیِ موجود در سامانه‌ی اطلاعاتی بانک مرکزی تسری می‌يابد.

توضيح ۱: در صورتی که مشتری ظرف مدت ده روز کاری پس از برگشت چک، اقدام به تأمين کسری موجودی سپرده‌ی قرض‌الحسنه‌ی جاری، ارائه‌ی لاشه‌ی چک يا رضايت‌نامه محضری ذ‌‌ی‌نفع چک به بانک و … ننمايد، بانک موظف است اطلاعات مربوط به گواهی‌نامه‌ی عدم پرداخت را به سامانه‌ی اطلاعاتی بانک مرکزی ارسال کند.

تبصره‌ی ۲: بانک مکلف است بنا به درخواست مشتری و به منظور آگاهی وی از سوابق چک‌های برگشتی خود در سامانه‌ی اطلاعاتی بانک مرکزی، اقدام به ارائه‌ی صورتِ کاملِ تعداد و مشخصات چک‌های برگشتی وی با درج تاريخ برگشت چک نمايد. لازم است مشتريان محترم در صورت عدم رفع سوءِاثر چک خود، پس از گذشت هفت روز کاری از تاريخ تحويل درخواست خود به شعب بانک ملی ایران، به شعبه‌ی مربوطه مراجعه و درخواست خود را پيگيری کنند.

تهیه شده در: chetor.com

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته حقوق از دانشگاه تهران_
دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق نفت و گاز در دانشگاه تهران

یه کلام چک کاغذ پاره نه برین تو کار چکی نه ام کسی اسم چک برد ادم حسابش کنید توروش بگین کلاهبرداری چک=ابزار کلاهبرداری

این قوانین بسیار مزحک است و راه فرار را برای کلاهبرداران از طریق این ریزه کاریهای غیر لازم هموار کرده است.
دسته بندی چک به حقوقی و کیفری کاری بود که بسیار عده ای را به دردسر انداخته و می اندازد
این قوانین پیچیده و مبهم و هزار پهلو بهترین خدمت به کلاهبرداران استمجازات چک کیفری چیست

با تشکر از سایت چطور و نگارنده مترم این مقاله
اگر اطلاعات مورد نظر به زبان ساده تر بیان می شد بهتر بود.

بهترین فیلم های تاریخ سینما که حداقل یک بار باید ببینید

قرص امپرازول چیست؛ موارد مصرف و عوارض امپرازول

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

آخرین مطالب

عوارض مصرف الکل بر سلامتی در ۱۰ مورد

اصول مذاکره گیم آف ترونز که باید از تیریون لنیستر یاد بگیریم

آیا تنها زندگی کردن سلامت روان افراد را تهدید می‌کند؟

معرفی کتاب پریدخت، مراسلات پاریس طهران


خواص دانه چیا برای لاغری

ترین های جهان

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد


بهترین کشور برای تحصیل کدام است؟

گران ترین تصادف های دنیا؛ ۱۰ خودروی لوکس که در چند لحظه از بین رفتند


بهترین کشورها برای زندگی در سال ۲۰۱۹


ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌اند؟

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

مجازات چک کیفری چیست
مجازات چک کیفری چیست
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *