مجازات نگهداری سگ در آپارتمان

خواص دارویی و گیاهی

مجازات نگهداری سگ در آپارتمان
مجازات نگهداری سگ در آپارتمان


زندگی اجتماعی ما انسان‌‌ها؛ متشکل از مجموعه قراردادها و مقرراتی است که به ما کمک ‌‌می‌کند؛ در کمال آرامش و صلح در کنار یکدیگر زندگی نماییم. گاهی این قراردادها و قوانین؛ به مذاق بخشی از جامعه خوش ‌‌‌نمی‌آید ولی نکته حائز اهمیت این ‌‌می‌باشد که؛ قانون حرف اول و آخر را در زندگی اجتماعی تعیین ‌‌می‌سازد. بنابراین؛ انسان‌‌ها بایستی دیدگاه‌‌های مخالف و مغایر خود با قانون را در چارچوبی قانون محور و صلح جویانه بیان داشته و از تخلف از قوانین جاری امتناع ورزند! یکی از موضوعاتی که در سالیان اخیر در کشورمان ایران، مشکلات و مخاطرات زیادی را در روابط آپارتمان نشینی و یا سایر صورت‌‌های زندگی همسایه‌‌ها با یکدیگر ایجاد نموده است؛ بحث نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی در آپارتمان ‌‌می‌باشد.

این موضوع قطعا نیاز به گفتمان فرهنگی و اجتماعی مختص به خود را دارد که این تفاوت سلیقه در نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی در بین گروه‌‌های مختلف مردم با سلایق و دیدگاه‌‌های متفاوت حل و فصل شود ولی متاسفانه؛ شاهد این بستر در کشور نیستیم و این تفاوت دیدگاه به صورت گفتمان محور حل نشده است.

ما ‌‌می‌دانیم که دستورات دین اسلام و مذهب شیعه، به میزان زیادی در دیدگاه‌‌ها و تفکرات ایرانیان وجود دارد و ‌‌‌نمی‌توان این موضوع را به راحتی انکار کرد. در واقع بخشی از مردم ما به دلیل احکام دینی؛ بر این اعتقادند که حیوانی مثل سگ، نجس بوده و نگهداری آن در خانه و محل‌‌های عمومی، مغایر شرع و اخلاق ‌‌اسلامی ‌است. همچنین بخشی از مردم بر این باورند که حیوانات خانگی دارای بسیاری از بیماری‌‌های قابل انتقال به انسان هستند که تهدیدی به سلامت و تندرستی انسان‌‌ها ‌‌می‌باشد. بنابراین؛ نگهداری از سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی را نادرست تلقی کرده و با اشخاصی که در نزدیکی محل سکونت و یا آپارتمان شان اقدام به نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی ‌‌می‌نمایند، دچار مشکل ‌‌می‌شوند.

مجازات نگهداری سگ در آپارتمان

از جهت دیگر؛ بخشی از مردم، برای موضوع نجس بودن سگ و دیگر حیوانات خانگی ارزش زیادی قائل ‌‌‌نمی‌باشند و با دلایل زیادی بر این باورند که سگ‌‌ها و دیگر حیوانات خانگی موجوداتی دوست داشتنی و ارزشمند هستند که بایستی مورد احترام و مهربانی ما انسان‌‌ها قرار گیرند. این دسته از افراد؛ ادعای خطر سگ و حیوانات خانگی را برای سلامت و بهداشت انسان‌‌ها با در نظر گرفتن موضوع واکسیناسیون حیوانات، بهداشت حیوانات و… رد ‌‌می‌نمایند و هر گونه تهدید سلامت انسان‌‌ها را از جهت سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی بسیار بهانه جویانه تلقی ‌‌می‌کنند.

با همه این اوصاف؛ قانون به عنوان عنصر تعیین کننده درست و غلط یک جامعه بوده و بایستی از طرف دیدگاه‌‌های گوناگون مورد احترام قرار گیرد. البته احترام به قانون؛ مغایرتی با دیدگاه مطالبه جویانه و فعالیت مدنی افراد در جهت اثبات صحت و درستی دیدگاه شان ‌‌‌نمی‌باشد و آحاد مردم، حق انتقاد و اعتراض نسبت به مسائل مختلف قانونی دارند که بایستی در چارچوبی قانونی و با رعایت موازین حقوقی و اخلاقی به انجام پذیرد.

گروه وکلای یاسا به منظور عمومیت بحث نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی در آپارتمان و مشکلات همسایگان؛ به ابعاد حقوقی نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات در آپارتمان بر اساس قانون آپارتمان نشینی پرداخته است.

با ما همراه باشید…

آیین ‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌‌‌ها در مورد نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی در آپارتمان تعیین و تکلیف کرده است.

با گسترش و توسعه آپارتمان‌‌ها؛ زندگی همسایگان دارای تاثیر زیادی نسبت به یکدیگر بوده و قطعا مشکلات و تقابلات زیادی را نیز به همراه دارد. از همین رو، آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌‌‌ها؛ به دلیل تعیین و تکلیف در خصوص مناسبات و ارتباطات ساکنان آپارتمانها با یکدیگر و مشخص کردن حق و حقوق آپارتمان نشینان به تصویب رسیده است که بخش اعظ‌‌می‌از مسائل و روابط چند جانبه همسایه‌‌ها را در آپارتمان نشینی در بر دارد.

آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها؛ در خصوص نگهداری از سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی نیز به صراحت تعیین و تکلیف داشته است.

بر اساس ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها: «قسمت‌‌هایی از ساختمان و اراضی و متعلقات آنها که به ‌طور مستقیم و یا غیر مستقیم مورد استفاده تمام شرکاء ‌‌می‌‌باشد، قسمتهای مشترک محسوب ‌‌می‌‌گردد و ‌‌‌نمی‌‌توان حق انحصاری برآنها قائل شد.»

همچنین در تبصره ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها: «گذاردن میز و صندلی و هر نوع اشیای دیگر وهمچنین نگاهداری حیوانات در قسمتهای مشترک ممنوع است‌. قسمت‌‌های مشترک در ملکیت مشاع تمام شرکای ملک است‌، هر چند که در قسمته‌‌‌ای اختصاصی واقع شده باشد و یا از آن قسمت‌‌ها عبور نماید.»

با عنایت به این ماده قانونی، به خوبی مشخص ‌‌می‌شود که نگهداری حیوانات خانگی مثل؛ سگ، گربه، مرغ و… در نقاط مشترک بین ساکنان آپارتمان ممنوع است و در صورت تخطی هر یک از ساکنان، بقیه همسایه‌‌ها از حق شکایت برخوردار ‌‌می‌باشند.

منظور از نقاط مشترک و مشاع آپارتمان؛ راه پله‌‌ها، پشت بام، راه رو، پارکینگ و… است که مورد استفاده عموم همسایه‌‌ها قرار ‌‌می‌گیرد.

از سوی دیگر در صورتی که نگهداری حیوانات مثل سگ و گربه در آپارتمان، زمینه ساز ایجاد سر و صدا و شیوع بیماری‌‌های متداول باشد؛ حق طرح دعوی علیه واحد آپارتمانی که اقدام به نگهداری از سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی ‌‌می‌نماید برای سایر همسایگان محفوظ است.

با این اوصاف آشکار ‌‌می‌باشد که؛ در قوانین آپارتمان نشینی ایران، در خصوص نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی سخت گیری‌‌های زیادی وجود دارد و اشخاصی که تمایل به نگهداری حیوانات در آپارتمان شان دارند بایستی مقررات و مسائل بهداشتی را به نحو احسنت رعایت نمایند.

به طور کلی؛ توصیه ‌‌می‌شود در زندگی آپارتمان نشینی، تعامل و تفاهم با دیگر واحدها سرلوحه کاری همه ساکنان قرار گیرد و این موضوع مختص در زمینه نگهداری حیوان خانگی ‌‌‌نمی‌باشد و دیگر روابط دو انبه و چند جانبه در زندگی آپارتمانی، نیازمند همدلی و تعامل همه ساکنان ‌‌می‌باشد.

گروه وکلای یاسا؛ آماده ارائه مشاوره حقوقی و پاسخگویی به سوالات و ابهامات هموطنان عزیز در خصوص موضوع نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان است.

 

 

 

معتقدم؛ عدالت در تمامی ابعاد، حق مردم و اجرای عدالت تکلیف حکومت است.

سلام شب بخیر،اگه تو یک ساختمون شش واحده،یکی از واحدها داخل آپارتمان سگ آروم و بی سروصدا داشته باشه و مسائل بهداشتی هم در موردش در حد عالی رعایت کنه و هیچگونه مزاحمتی برای هیچ واحدی ایجاد نکرده باشه و هیچیک از واحدای دیگه از این موضوع ناراحت نباشن ولی یک واحد که کلا با همه چی تو ساختمون مشکل داره به این موضوع اعتراض کنه،آیا قانون حق رو به صاحب سگ میده یا همسایه ی معترض؟؟؟ممنون میشم جواب بدید

سلام ببخشید اگر من چنتا پرنده داشته باشم کهتوی انباری خونه ام روی پشت بام باشه و اصلانم بیرون نیادفقط روزی یه بار برم بهشون غذا بدم بیام همسایه ها میتونن شکایت کنن؟؟؟؟و هیچ گونه صدا و ازاریم ندارن فقط همسایه ها با من مشکل دارن به این قضیه گیر دادن

در انباری خود میتوانید نگهداری کنید ولی در مشاعات ساختمان خیر.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


باید بدانید در قوانین ایران قانونی برای نگهداری سگ در آپارتمان وضع نشده است .اما اگر افرادی اقدام به این کار می کنند و با این کارشان مزاحمتی برای همسایه ها ایجاد می کنند و یا بهداشت ساختمان را دچار مشکل می کنند همسایه ها می توانند از این کار شخص شکایت کنند و قانون با این افراد برخورد کند . با پرشین وی همراه باشید.

در حال حاضر با توجه قوانین فعلی کشور به نظر می رسد عنوان مجرمانه مشخص در خصوص سگ گردانی یا , نگهداری سگ در آپارتمان وجود ندارد.

البته اگر یکی از همسایگان ساختمان به دادسرا در این مورد شکایت کند و بتواند ثابت کند که نگهداری, و رفت و آمد حیوان خانگی تهدید علیه بهداشت محسوب می شود .

بنا به نظر قاضی می تواند از مصادیق جرم ماده ۶۸۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی باشد و یا این که اگر , حیوان خانگی مذکور سر و صدای غیر متعارف (مثل پارس های شبانه سگ) ایجاد کند,

در این مورد نیز همسایگان می توانند برای رفع مزاحمت به دادسرا مراجعه کنند. بهتر است استشهادیه ای از سایر همسایگان تهیه کنید.

مجازات نگهداری سگ در آپارتمان

اما بر طبق تبصره ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها مصوب ۱۳۴۷ نگهداری حیوانات, در قسمت های مشترک ساختمان ممنوع است.

درباره عواقب حقوقی نگهداری سگ بیشتر بدانید

یکی از معضلات سالیان اخیر شهرهای بزرگ نگهداری از سگ و گرداندن آنها در خیابانها و معابر عمومی است , این در حالی است که رواج این پدیده علاوه بر زیان‌آور بودن برای سلامت عمومی، یک معضل فرهنگی ـ اجتماعی و تقلیدی کورکورانه از فرهنگ مبتذل غربی است.

بر این اساس چندی پیش ۳۹ نماینده مجلس طرحی تهیه کردند که آوردن حیواناتی مانند سگ در اماکن و معابر عمومی, ممنوع و مرتکب شونده به ضبط حیوان و جزای نقدی محکوم می‌شود.

بر اساس ماده واحده این طرح، گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که برای سلامت عمومی مضر بوده, یا نجس العین می‌باشند، از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است, و مرتکب شونده علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال به ضبط حیوان مذکور محکوم می‌شود.

همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها ممنوع و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنان شود , ممنوع است به طوری که نگهدارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف ۱۰ روز رفع مزاحمت کند.

در مرتبه دوم و یا در صورت عدم رفع مزاحمت به جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا پنج میلیون ریال محکوم, و در هر صورت حیوانات مذکور ضبط خواهد شد.

عواقب حقوقی نگهداری حیوانات خانگی

مجتبی مزینانی کارشناس حقوقی در این باره می‌گوید: اگر نگهداری حیوانات مخل نظم و آسایش دیگران شود، افراد می‌توانند با استناد به موادی از قانون مجازات اسلامی طرح شکایت کنند.

وی با اشاره به اصل ۴۰ قانون اساسی می‌گوید: این اصل براساس یک قاعده بسیار مهم فقهی مطرح شده است, و آن این است که هیچ کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را به وسیله ضرر به غیر و یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.

او در توضیح گفته خود می‌افزاید: فرض کنید فردی بگوید من مالک این خانه هستم , و در چارچوب خانه خود هرکاری که می‌خواهم اعم از نگهداری حیوان یا برگزاری مهمانی انجام می‌دهم،

اما وی باید بداند که قانون چنین اجازه‌ای به او نمی‌دهد. مزینانی در ادامه می‌افزاید: اگر سر و صدای حیوانات باعث برهم خوردن آرامش همسایه‌ها شد آن‌ها می‌توانند با استناد به این قانون رفع مزاحمت کنند.

به گفته وی در حال حاضر پرونده‌های مربوط به نگهداری حیوانات خانگی در دادگاه‌ها کم نیست، البته تمام این‌ها ناشی از ناآگاهی دارندگان این حیوانات نسبت به حقوق حیوان و افراد جامعه می‌شود.

متاسفانه اغلب کسانی که در ایران به دنبال نگهداری حیوانات خانگی هستند این موضوع برایشان بیشتر جنبه خودنمایی دارد، به خصوص در سال‌های اخیر که خرید و فروش حیوانات خانگی با قیمت‌های بالا و نامگذاری‌های عجیب و غریب , روی آنها بیشتر به یک مد شباهت پیدا کرده است.

اما این مدگرایی فارغ از مزاحمت‌هایی که برای دیگر شهروندان در پی دارد نگهدارنده این حیوانات را نیز دچار مشکل می‌کند.

گروه وکلای پارسای , فرارو

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید سوال بپرسید

1 پاسخ

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

حیوانات خانگی این روزها از آن دسته میهمانان ناخوانده‌ای هستند که در اکثر خانه‌های ایرانی یافت می‌شوند، حیواناتی که قطعاً در فرهنگ ایرانی اسلامی جای نداشته‌اند اما هم‌اکنون روزبه‌روز به دارندگان این نوع از حیوانات افزوده می‌شود؛ و همین میهمانان ناخوانده هستند که عضوی عزیز برای خانواده‌های جدید خود به‌حساب آمده و یکی از اصلی‌ترین مشکلات همسایگان در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی بشمار می‌روند؛ اما آیا واقعاً قوانینی برای نگهداری این نوع از حیوانات خانگی (سگ و گربه) در آپارتمان وجود دارد که بتواند حلال بسیاری از مشکلات و دعاوی بین همسایگان باشد؟

برای نگهداری حیوانات خانگی چه اهلی و چه وحشی در آپارتمان‌ها قوانینی در نظر گرفته‌شده است؛ بر این اساس بر طبق تبصره ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون آپارتمان‌ها در سال ۱۳۴۷ نگهداری این‌گونه از حیوانات در قسمت‌های مشترک یک ساختمان جرم محسوب شده و شخص دارنده حیوان خانگی به‌عنوان مجرم شناخته‌شده و سایرین می‌توانند از وی شکایت کنند. منظور از قسمت‌های مشترک ساختمان همان پشت‌بام، راه‌پله‌ها، راهروها، حیاط و پارکینگ است. برای نگهداری این نوع از حیوانات در واحدهای شخصی آپارتمانی نیز، قانونی گذاشته‌شده که ازنظر مقررات و قوانین بهداشت حیوان خانگی ایجاد بیماری نکند و برای همسایه خود نیز ایجاد مزاحمت نکرده باشد. اگر دو مورد گفته‌شده رعایت شود، نگهداری این حیوانات در خانه هیچ مشکلی ندارد، در غیر این صورت دارنده حیوان خانگی مجرم بوده و تک‌تک همسایگان می‌توانند از وی شکایت کنند.

در حالت کلی در قوانین قضایی نگهداری سگ و گربه و … به دلیل سروصدا و ایجاد مزاحمت برای همسایگان مصداق سلب آسایش عمومی است و پیگرد قضایی دارد.



مجازات نگهداری سگ در آپارتمان




قیمت‌گذاری بر روی ملک یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فروش یک ملک به‌حساب آمده که اگر کمی دچار اشتباه شوید باید مدت‌ها منتظر برای فروش ملک خود بمانید! برای آنکه بتوانید قیمتی معقول برای ملک خود در نظر بگیرید تا ادامه مطلب امروز همراه با ما همراه باشید. نوع…

استعلام از جواز ساختمان و پایان کار این امکان را به شما می‌دهد تا اطلاعاتی همچون تاریخ صدور، مساحت و تعداد طبقات مجاز و … را واکاوی کنید. گاهی اوقات مابین مالکین و مدارکی که وجود دارد اختلافاتی ایجاد می‌شود، در پاره‌ای از این موارد خریدار ممکن است…

پیش‌فروش توسط سازندگان یکی از بهترین روش‌های خرید مسکن است، چراکه مبلغ خرید مسکن به‌صورت جز پرداخت می‌شود و عملاً خانه‌های پیش فروشی مبلغ پایین‌تری ازملک‌ها دیگر دارند و دقیقاً این نوع از املاک همان‌هایی هستند که پس از ساخت قیمت بالاتری برای فروش…

کلیه حقوق این وبلاگ متعلق به شرکت آوای اسکانو نوین شرق می باشد

پاسخ:

در حال حاضر با توجه قوانین فعلی کشور به نظر می رسد عنوان مجرمانه مشخص در خصوص سگ گردانی یا نگهداری حیوانات اهلی در آپارتمان ها وجود ندارد.

اگر یکی از همسایگان ساختمان به دادسرا در این مورد شکایت کند و بتواند ثابت کند که نگهداری و رفت و آمد حیوان خانگی تهدید علیه بهداشت محسوب می شود بنا به نظر قاضی می تواند از مصادیق جرم ماده 688 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی باشد.

البته اگر یکی از همسایگان ساختمان به دادسرا در این مورد شکایت کند و بتواند ثابت کند که نگهداری و رفت و آمد حیوان خانگی تهدید علیه بهداشت محسوب می شود بنا به نظر قاضی می تواند از مصادیق جرم ماده 688 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی باشد و یا این که اگر حیوان خانگی مذکور سر و صدای غیر متعارف (مثل پارس های شبانه سگ) ایجاد کند در این مورد نیز همسایگان می توانند برای رفع مزاحمت به دادسرا مراجعه کنند. بهتر است استشهادیه ای از سایر همسایگان تهیه کنید.

مجازات نگهداری سگ در آپارتمان

اما بر طبق تبصره ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها مصوب 1347 نگهداری حیوانات در قسمت های مشترک ساختمان ممنوع است.

اما در صورتیکه در اساس نامه مجتمع به صراحت به این مورد اشاره شده و قانون مشخصی برای آن به تصویب مجمع مالکین و یا نمایندگان آنها رسیده است، اجرای این قانون برای تمامی ساکنین لازم الجرا بوده و تعدی از آن توسط مدیر اجرایی و یا اعضای هیات مدیره مجتمع قابل پیگیری خواهد بود.

سما تنها یک نرم افزار شارژ ساختمان مسکونی و تجاری نیست، سما یک راهکار نرم افزاری جهت، شارژ، حسابداری و مدیریت آپارتمان و مجتمع و برج های مسکونی و تجاری است.

جامع ترین نرم افزار مدیریت ساختمان


 

 

© 1398 کلیه حقوق این سایت متعلق به سامانه های هوشمند سما (گروه نرم افزاری سما سابق) می باشد.

بخش حقوق تبیان

در حال حاضر با توجه قوانین فعلی کشور به نظر می رسد عنوان مجرمانه مشخص در خصوص سگ گردانی یا نگهداری حیوانات اهلی در آپارتمان ها وجود ندارد.

اگر یکی از همسایگان ساختمان به دادسرا در این مورد شکایت کند و بتواند ثابت کند که نگهداری و رفت و آمد حیوان خانگی تهدید علیه بهداشت محسوب می شود بنا به نظر قاضی می تواند از مصادیق جرم ماده 688 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی باشد.

البته اگر یکی از همسایگان ساختمان به دادسرا در این مورد شکایت کند و بتواند ثابت کند که نگهداری و رفت و آمد حیوان خانگی تهدید علیه بهداشت محسوب می شود بنا به نظر قاضی می تواند از مصادیق جرم ماده 688 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی باشد و یا این که اگر حیوان خانگی مذکور سر و صدای غیر متعارف (مثل پارس های شبانه سگ) ایجاد کند در این مورد نیز همسایگان می توانند برای رفع مزاحمت به دادسرا مراجعه کنند. بهتر است استشهادیه ای از سایر همسایگان تهیه کنید.

منبع: گروه وکلای پارسای

مجازات نگهداری سگ در آپارتمان

بر اساس تبصره ماده سه آیین نامه اجرایی قانون آپارتمان ها در سال 1347 ، نگهداری حیوانات در قسمت های مشترک ممنوع است

با توجه به اینکه در سال های اخیر نگهداری حیوانات در آپارتمان ها رشد چشمگیری یافته و مشکلات و مسائل مربوطه نیز رشد یافته است، پیام ساختمان به منظور آگاهی شهروندان نسبت به حقوق خود در آپارتمان ها ،گفتگویی با عباس بشیری وکیل پایه یک دادگستری، مشاور ارشد حقوقی، استاد دانشگاه و نگارنده بیش از 20 جلد کتاب در زمینه حقوقی (5 جلد با محوریت آپارتمان نشینی ) با موضوع قوانین نگهداری حیوانات در آپارتمان ها انجام داده، که در ادامه می خوانیم:

بر اساس تبصره ماده سه آیین نامه اجرایی قانون آپارتمان ها در سال 1347 ، نگهداری حیوانات در قسمت های مشترک ممنوع است، طبق قانون قسمت های مشترک ساختمان شامل پشت بام، راه پله ها، راهروها، حیاط، پارکینگ است که کسی حق نگهداری هیچ گونه حیوانی اعم از اهلی و وحشی را در این قسمت ها ندارد و نگه دارنده حیوان در این قسمت ها مجرم بوده و می توان علیه وی شکایت کرد.

نگهداری حیوانات در قسمت های اختصاصی آپارتمان با رعایت دو ضابطه مشکلی ندارد؛ اول آنکه ازنظر مقررات و قوانین بهداشت ایجاد بیماری نکند و دوم آنکه برای همسایه ها ایجاد مزاحمت ننماید. در صورت بروز هرکدام از این دو مورد شخص نگهدارنده حیوان طبق ماده 690 مجرم می باشد و سایر همسایه ها می توانند از او شکایت کنند.

درصورتی که بین ساکنان مجتمع اختلاف باشد بهترین راه حل رجوع به قوانین موجود در اساسنامه هیئت مدیره مجتمع است و راه حل دیگر کسب نظر اکثریت ساکنان ساختمان است. به این شکل که اگر شخص مرغ یا پرنده ای داشته باشد که باعث ایجاد بیماری نیوکاسل شود و یا سگی داشته باشد که گاه وبیگاه پارس می کند و موجبات آزار همسایه های دیگر را فراهم می کند اول مدیر به وی تذکر می دهد و اگر تذکر مدیر و اخطارها اثرگذار نبود ، طرح شکایت به مراجع قضایی راه حلی است که سودمند خواهد بود.

مجازات نگهداری سگ در آپارتمان

ازنظر قانون، شخصی که حیوانی در خانه خود نگه می دارد که بهداشت عمومی ساختمان را تحت الشعاع قرار داده است و یا شخصی که حیوانی در آپارتمان نگهداری می کند که موجب آزار همسایه ها می شود، در هر دو صورت مراحل پیگیری به یک شکل است و طی دو هفته نتیجه حاصل می شود.

مراحل پیگیری و شکایت به این شکل است که ابتدا یک شکایت تنظیم و آن را در دادسرا مطرح می کند و دادسرا این شکایت نامه را به کلانتری ارجاع می دهد، کلانتری پس از تحقیقات و بررسی صحت موضوع ، ابتدا شخص نگه دارنده حیوان را دعوت می کند و اگر فرد از حضور امتناع نمود، توسط کلانتری شخص نگه دارنده حیوان جلب می شود و همراه با پرونده به دادسرا فرستاده می شود. دادسرا طبق شکایتی که از وی شده برای شخص حکم صادر می کنند که حکم صادره گاهی یک سال زندان است.

قاضی می تواند درصورتی که در مرتبه اول این جرم صورت گرفته باشد جرم را تبدیل نماید یعنی زندان را تبدیل به جریمه نقدی نماید که بین یک 500 هزار تومان و یک میلیون تومان مبلغ جریمه را شامل می شود. البته قاضی طبق ماده 22 قانون مجازات می تواند طبق اختیاراتی که قانون گذار به وی داده است در حکم تخفیف دهد و هم می تواند حکم را تبدیل نماید اما تبدیل و تخفیف تنها در مرتبه اول امکان پذیر است، در صورت تکرار جرم حکم به همان شکل اصلی جاری می شود.

مراجع قانونی حیوان را توقیف می کنند و اگر حیوان وحشی باشد که آن را به محل زندگی خود بازمی گردانند و اگر سگ باشد معمولاً به دلیل مشکلاتی که ایجاد می کند و بیماری هایی که دارد معدوم می کند و اگر از حیوانات اهلی مانند مرغ، کبوتر باشد به باغ و یا مکانی که برای حیوانات اهلی ساخته شده است، می فرستند.

آنچه در قانون آپارتمان ها وجود دارد اول زندگی سالم و همزیستی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر است، این روزها تعداد مراجعینی که به دلیل مشکلات مربوط به نگهداری حیوانات در آپارتمان ها در طرح شکایت از ما کمک می خواهند، بیشتر شده است . با توجه به خطرناک بودن و عدم اطلاع شهروندان از انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام، ممکن است بچه ها به دلیل تماسی که با حیوانات دارند به بیماری های سختی دچار شوند، نگهداری حیوانات در آپارتمان ها بحث بسیار مهمی است و شخصی که می خواهد حیوانی را در آپارتمان نگهدارد باید این موضوعات را در نظر داشته باشد و بعد اقدام به نگهداری حیوان در منزل کند، .شاید بازدید از پارک پرندگان و باغ وحش ها در شهرهای امروز برای افرادی که حیوانات را دوست دارند، گزینه خوبی باشد.

ممنون از سایت خوبتان و اطلاعاتی که دراختیار ما گذاشتید.

 

 

طبق ماده 688 مکرر قانون مجازات اسلامی؛ گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که مضر برای سلامت عمومی بوده یا نجس لعین می باشند از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است و مرتکب علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال و به ضبط حیوان مذکور محکوم می گردد.

مجازات نگهداری سگ در آپارتمان

 

همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان ها ممنوع و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنین شود ممنوع است.

نگهدارنده در مرتبه ی اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف مدت ده روز رفع مزاحمت نماید و در مرتبه ی دوم و یا در صورت عدم رفع مزاحمت به جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا پنج میلیون ریال محکوم و در هر صورت حیوانات مذکور ضبط خواهند شد.

صاحب هر حیوانی که خطر حمله و آسیب رسانن آن را می داند باید آن را حفظ نماید.

اگر در اثر اهمال و سهل انگاری موجب تلف یا خسارت گردد، صاحب حیوان عهده دار می باشد.

اگر از حال حیوان که خطر حمله و زیان رساندن به دیگران در آن هست آگاه نباشد، یا آن که آگاه باشد ولی توانایی حفظ آن را نداشته باشد و در نگهداری او کوتاهی نکند عهده دار خسارتش نیست.

هر گاه حیوانی به کسی حمله کند و آن شخص به عنوان دفاع از خود به مقدار لازم او را دفع نماید و همین دفاع موجب مردن یا آسیب دیدن آن حیوان شود، شخص دفع کننده ضامن نمی باشد؛ همچنین اگر آن حیوان را از هجوم به نفس یا مال محترم به عنوان دفاع به مقدار لازم بازدارد و همین کار موجب تتلف و یا آسیب او شود عهده دار نخواهد بود.

هر گاه کسی با اذن وارد خانه ی کسی شود و سگ خانه به او آسیب برساند صاحب انه ضامن است، خواه آن سگ قبلاً در خانه بوده یا بعداً وارد شده باشد و خواه صاحب خانه بداند که آن حیوان به او آسیب می رساند و خواه نداند.

 

برچسب ها: بهترین وکیل تهران در دادگاه های سراسر کشور, حیوانات از منظر قانون, آیا نگهداری ازسگ جرم است؟, مجازات نگهداری از سگ, موسسه حقوقی بین المللی دادگر نیک فرجام

 کلیه حقوق مادی و معنوی این سامانه متعلق به موسسه حقوقی دادگر نیک فرجام می باشد

مجازات نگهداری سگ در آپارتمان
مجازات نگهداری سگ در آپارتمان
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *