مجازات مزاحمت تلفنی و تهدید

خواص دارویی و گیاهی

مجازات مزاحمت تلفنی و تهدید
مجازات مزاحمت تلفنی و تهدید

رأی صادره در مرحله بدوی:
در خصوص اتهام آقای م.گ. فرزند الف. دایر بر مزاحمت تلفنی و تهدید و توهین به شرح شکایت و دفاعیات بلا وجه متهم و کیفرخواست صادره بزه انتسابی به نامبرده را محرز و مسلم تشخیص و مستنداً به مواد ۶۰۸-۶۶۹-۶۴۱ قانون مجازات اسلامی متهم را به تحمل ۷۴ ضربه شلاق جهت تهدید و تحمل ۶ ماه حبس از جهت مزاحمت تلفنی و پرداخت یک‌میلیون ریال جزای نقدی از جهت توهین محکوم می‌­نماید. رأی صادره غیابی ظرف ده روز پس از ابلاغ واقعی قابل واخواهی در این دادگاه
می­‌باشد.
رأی صادره در مرحله واخواهی:
در خصوص واخواهی آقای م.گ. فرزند الف. نسبت به دادنامه صادره از این دادگاه که واخواه به‌موجب دادنامه واخواسته به اتهام مزاحمت و تهدید و توهین به شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی محکوم گردیده وارد به نظر نمی‌­رسد و واخواه در این مرحله از رسیدگی دلیل و سندی که حاکی از برائت باشد ارائه ننموده و لایحه واخواهی وی، به شکلی نیست که به ارکان حکم خدشه وارد نماید. لذا ضمن رد واخواهی مستنداً به مواد ۲۱۷-۲۱۸ قانون آیین دادرسی دادگاه­های عمومی و انقلاب در امور کیفری حکم واخواسته عیناً تأیید و استوار می‌گردد. رأی صادره حضوری محسوب و پس از ابلاغ ظرف بیست روز قابل‌اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
رأی صادره در مرحله تجدیدنظر:
در خصوص تجدید­نظرخواهی آقای م.گ. نسبت به دادنامه مورخ ۲۵/۱/۹۳ صادره از شعبه … دادگاه عمومی جزایی که به‌موجب آن تجدیدنظرخواه به اتهام ایجاد مزاحمت تلفنی و تهدید و توهین به ترتیب به تحمل شش ماه و ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی به شرح دادنامه مارالذکر محکوم‌شده است؛ با توجه به محتویات پرونده در مورد بزه­های تهدید و توهین اعتراض تجدیدنظرخواه وارد نمی‌­باشد و متن پیامک‌­های ارسالی تجدیدنظرخواه، حکایت از بزه‌­های مذکور دارد و تجدیدنظرخواه نیز به اصل ارسال پیامک برای تجدیدخوانده اقرار نموده است. لذا ضمن رد تجدیدنظرخواهی در این قسمت مستنداً به بند الف ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی عمومی و انقلاب در امور کیفری دادنامه تجدیدنظرخواسته تأیید می‌­گردد و اما در مورد بزه ایجاد مزاحمت با عنایت به محتویات پرونده، نظر به اینکه تنها مستند تجدیدنظرخوانده در پرونده متن پیامک­‌های ارسالی می­‌باشد که تجدیدنظرخواه از ارسال پیامک، قصد توهین و تهدید داشته نه ایجاد مزاحمت تلفنی درواقع جهت توهین و تهدید از ابزار تلفن استفاده نموده که برقراری ارتباط به‌وسیله تلفن مقدمه اهداف وی در ارتکاب توهین و تهدید بوده نه جرم مستقلی باشد، لذا اعتراض وی را در این بخش وارد تشخیص و مستنداً به اصل ۳۷ قانون اساسی و بند ۱ شق ب قانون آیین دادرسی دادگاه­های عمومی و انقلاب در امور کیفری، حکم به برائت تجدیدنظرخواه از اتهام ایجاد مزاحمت تلفنی صادر می­‌شود. رأی صادره قطعی است.
بیان رأی به زبان خودمانی:
ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ (تعزیرات) درباره «جرم توهین» مقرر کرده است: «توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه و یا پنجاه‌هزار تا یک‌میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.» توهین در قانون مجازات اسلامی دو نوع دارد: توهین ساده و توهین مشدد. ماده ۶۰۸ درباره توهین ساده می‌­باشد. همچنین توهین با توجه به سمت مخاطب آن نیز مشدد می‌­شود. این نوع توهین در برخی از مواد قانون تعزیرات مورداشاره قرارگرفته است. ماده ۵۱۴ درباره توهین به مقام رهبری مقرر کرده است: «هر کس به حضرت امام خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی رضوان‌الله‌علیه و مقام معظم رهبری به نحوی از انحاء اهانت نماید به حبس ‌از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.» ماده ۵۱۷ نیز درباره توهین به رئیس کشور خارجی یا نماینده سیاسی آن در خاک ایران می­‌باشد. به‌موجب این ماده: «هر کس علناً نسبت به رئیس کشور خارجی یا نماینده سیاسی آن‌که در قلمرو خاک ایران واردشده است توهین نماید به یک ­تا سه ماه‌حبس محکوم می‌شود؛ مشروط به اینکه در آن کشور نیز در مورد مذکور نسبت به ایران معامله متقابل بشود.»
وسیله‌­ای که برای انجام توهین مورداستفاده قرار می‌­گیرد برای تحقق این جرم چندان اهمیتی ندارد. بنابراین این جرم می­‌تواند به‌وسیله گفتار یا نوشتار و به‌صورت ایمیل، پیامک و یا متن­‌هایی در فضا‌های مجازی یا رسانه­‌های جمعی صورت پذیرد. در پرونده مورداشاره توهین و تهدید نسبت به شاکی از طریق پیامک‌­های ارسالی به ایشان بوده و شخص متهم نیز به ارسال این پیامک­‌ها اقرار کرده است. بدین ترتیب، دادگاه بدوی وی را به جزای نقدی به میزان یک‌میلیون ریال محکوم نموده است.
علاوه بر توهین، قانون‌گذار «تهدید» را هم جرم دانسته و در ماده ۶۶۹ قانون تعزیرات مقرر نموده است: «هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید،‌اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.» ازآنجایی‌که در پرونده مذکور، متن پیامک‌های ارسالی علاوه بر توهین، حاوی تهدید شاکی از سوی متهم نیز بوده است، دادگاه مجازات شلاق مذکور در ماده ۶۶۹ قانون فوق (۷۴ ضربه شلاق) هم برای متهم تعیین کرده است.
به این دلیل که جرم توهین و تهدید در این پرونده از طریق تلفن انجام‌شده است، دادگاه بدوی متهم را به مجازات جرم مزاحمت تلفنی (شش ماه حبس) نیز محکوم نموده است. ماده ۶۴۱ قانون تعزیرات درباره جرم مذکور مقرر می‌کند: «هرگاه کسی به‌وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت ‌مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد».
ازآنجاکه متهم در جلسات دادرسی حاضر نبوده و دفاعی درزمینه اتهامات وارده از خود ننموده است، رأی صادره به‌صورت غیابی صادر گردیده و متهم در مهلت مقرر از آن واخواهی می‌کند ولی به دلیل اینکه دلیل و مدرک معتبری بر بی‌گناهی خود ارائه نکرده است، واخواهی او رد می‌شود.
با تجدیدنظرخواهی متهم، رسیدگی به پرونده در دستور کار دادگاه تجدیدنظر قرار می‌گیرد. این دادگاه اتهام توهین و تهدید منتسب به متهم را وارد تشخیص داده و ازاین‌جهت رأی دادگاه نخستین را تأیید می‌کند ولی در رابطه با جرم مزاحمت تلفنی رأی اولیه را نقض می‌نماید. استدلال این دادگاه این است که هدف متهم تهدید و توهین نسبت به شاکی بوده و پیامک‌های ارسالی از طریق تلفن نیز با همین هدف انجام‌شده است، در حقیقت، متهم از تلفن به‌عنوان وسیله ارتکاب جرایم فوق استفاده کرده و قصد انجام جرم مزاحمت تلفنی را به‌عنوان یک جرم مستقل نداشته است. همان‌طور که گفته شد، وسیله ارتکاب توهین و یا تهدید در تحقق این جرایم موضوعیت ندارد، بنابراین، استفاده از تلفن برای توهین و تهدید را نباید مشمول جرم مزاحمت تلفنی قرارداد. بر همین اساس، دادگاه تجدیدنظر به‌درستی متهم را از مجازات جرم مزاحمت تلفنی معاف گردانیده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

مجازات مزاحمت تلفنی و تهدید

وبسایت

مخاطب عزیز سایت مهداد کدامیک از مدارس حقوق را بیشتر می پسندید؟

ارسال

سیاست­های مربوط به آموزش همگانی در سند شرح وظایف مرکز آموزش قوه قضائیه، پیش‌بینی گردیده ­است. جهت نیل اهداف والای آموزش همگانی و با در نظر گرفتن سه محور اساسی مخاطب، محتوا و ابزار متناسب، سایت مهداد در قالب قسمت­های متنوع به ارائه‌ی خدمات حقوقی برای کاربران و مخاطبان می‌پردازد.

سوابق تحصیلی :
الف) دانشگاهی :

ب) حوزوی :

حوزه ی فعالیت مورد علاقه

لطفا در کادر زیر شرح مختصری از سوابق اداری ، تحقیقاتی و همکاری های علمی پژوهشی خود با سایر ارگان ها را درج نمایید.

ارسال


مزاحمت تلفنی عبارت از یک فعل عمدی آگاهانه است که به محض کشف، ملاک مسئولیت کیفری مزاحم شناخته می‌شود و مرتکب طبق قانون باید پاسخگوی عمل ناشایست خود باشد؛ مگر اینکه مرتکب با ارائه دلائلی به دادگاه ثابت کند که عمل او از روی حسن نیت بوده و با هدف مشروع صورت گرفته است.

مزاحمت تلفنی عبارت است از اینکه فردی با استفاده از تلفن یا سایر وسایل مخابراتی، بدون جهت ضمن اشغال خط تلفن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی، موجبات اذیت و آزار و سلب آسایش طرف دیگر را فراهم کند.
مانند اینکه در نیمه‌های شب با به صدا در آوردن زنگ تلفن دیگری او را از خواب بیدار کرده و آرامش او را بر هم بزند.

مزاحمت‌های تلفنی به صور گوناگون صورت می‌گیرد:

بر اساس ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر کس به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.
این ماده قانونی، مزاحمت با تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر را جرم تلقی کرده و برای آن مجازات تعیین کرده است؛ علاوه بر آن ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران مصوب سال ۱۳۶۶ نیز موید این مطلب است که می‌گوید: هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار نخست پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود.
برای بار دوم، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه و تقاضای مشترک خواهد بود و برای بار سوم، شرکت، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.مجازات مزاحمت تلفنی و تهدید

برای تحقق این جرم، رفتار فیزیکی خارجی مرتکب در ایجاد ارتباط لزوماً باید به صورت رفتار غیرمتعارف بوده و انجام آن باعث ناراحتی و سلب آسایش شنونده یا گیرنده پیام شود. بنابراین ترک فعل نمی‌تواند تشکیل‌دهنده عنصر مادی این جرم باشد.
یعنی هر کس با علم و اطلاع از قصد دیگری مبنی بر ایجاد مزاحمت تلفنی برای شخص ثالث، اقدامی در جلوگیری از این کار به عمل نیاورد، ترک فعل او باعث تحقق عنصر مادی نمی‌شود.
هرگاه ایجاد مزاحمت تلفنی همراه با جرایم دیگری مانند تهدید به قتل و اخاذی باشد، عمل مرتکب واجد عناوین متعدد ایجاد مزاحمت تلفنی (موضوع ماده ۶۴۱) و نیز مشمول حکم ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی خواهد بود. بر اساس ماده ۶۶۹ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان ازدو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
گفتنی است؛ جرم مزاحمت تلفنی جرم مطلق به شمار می‌آیدو مقید به نتیجه خاص نیست، بنابراین وجود سوء نیت‌خاص لازم نیست بلکه مرتکب باید دارای سوء نیت عام باشد.

مزاحمت تلفنی موضوعی است که علاوه بر امکان پیگیری از سوی شرکت مخابرات، از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است.
برای این اقدام، کافی است به دادسرای محل سکونت یا کار خود یعنی جایی که مزاحمت در آنجا رخ داده است، مراجعه کنید. داشتن نامه‌ای از مخابرات نیز می‌تواند باعث سرعت در کار شود.
در این مرحله می‌توانید روی یک برگه کاغذ شکایت خود را مطرح می‌کنید. عنوان مجرمانه این شکایت نیز چنین است: «ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک یا تلفن.»
همچنین در صورتی که توهین شدیدی صورت گرفته باشد، شاکی می‌تواند تقاضای «اعاده حیثیت» را نیز مطرح کند. ممکن است طرف مقابل نامشخص باشد که در چنین حالتی در بخش مربوط به متشاکی نوشته می‌شود: «نامشخص»
بعد از این مرحله، با ارجاع شکایت به یکی از شعبه‌های دادیاری یا بازپرسی، با نامه‌ای که دادگاه خطاب به کلانتری برای تکمیل تحقیقات می‌نویسد، کلانتری از مخابرات در خصوص این شماره تلفن استعلام و تقاضای پرینت مکالمات تلفنی را عنوان می‌کند.
ممکن است این استعلام به طور مستقیم از سوی دادگاه خطاب به مخابرات ارسال شود اما بخش اولیه کار در این مرحله شناسایی مزاحم است.
این نامه‌ها نیز برای بخش حقوقی شرکت مخابرات ارسال می‌شود. در این بخش ردیابی مربوط به خط و گوشی تلفن عادی و همراه قابل انجام است و حتی مخابرات می‌تواند گوشی تلفن همراهی که از آن تماس گرفته شده است را ردیابی و این مساله را مشخص کند که آخرین بار، چه زمانی و چگونه از آن استفاده شده و چه سیمکارتی در آن فعال بوده است؟
پس از این مرحله و مشخص شدن شماره تماس، از سوی دادسرا برای آن نشانی و صاحب خط تلفن اخطاریه ارسال می‌شود و دادسرا وی را احضار و از او تحقیق می‌کند. اگر فردی در مرحله اول در دادسرا یا کلانتری حاضر نشود، برای بار دوم نیز برای او اخطاریه ارسال می‌شود و در نهایت با عدم حضور وی، برای بار سوم در صورتی که دادستان دلایل جرم را قوی تشخیص دهد، برای او حکم جلب صادر می‌شود.
از آنجایی که کیفر مرتکب جرم مزاحمت تلفنی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات در صورت شکایت شاکی حبس از یک تا ۶ ماه خواهد بود (ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی)، به نظر می‌رسد در صورت گذشت شاکی تعقیب کیفری و اجرای مجازات متوقف نخواهد شد؛ به این دلیل که این جرم از جرایم عمومی است و قانون مجازات اسلامی این جرم را در شمار جرایم قابل گذشت احصا نکرده است.
در مرحله بازپرسی، اگر فرد مزاحم این مساله را بپذیرد، پرونده با صدور کیفرخواست برای صدور رای به دادگاه فرستاده می‌شود. البته ممکن است مزاحم در طول مراحل بازجویی عنوان کند که استعلام را قبول ندارد.
در این مرحله تا زمان اقرار، بازجویی ادامه می‌یابد و در صورتی که دلایل کافی وجود داشته باشد، با اخذ قرار مناسب، پرونده مراحل بعدی خود را طی می‌کند.
یکی از شیوه‌های اثبات مزاحمت تلفنی، استناد به صدای ضبط ‌شده است. صدای ضبط‌ شده در رسیدگی به یک پرونده جزو امارات محسوب می‌شود و گاهی دادیاران، بازپرس‌ها یا قضات این مساله را نمی‌پذیرند. چون ممکن است با توجه به پیشرفت تکنولوژی، صدای ضبط شده، ساختگی باشد.

اگر در اثر ارتکاب عمل مزاحم، شخص متحمل ضرر و زیان مادی شود، در این صورت مطابق قوانین جاری کشور، شاکی می‌تواند با تقدیم دادخواست به دادگاه‌های حقوقی به همراه دلایل اقدام کند. هرگاه دادگاه، متهم را مجرم بداند، مکلف است ضمن صدور حکم جزایی نسبت به مطالعه ضرر و زیان مدعی خصوصی نیز حکم صادر کند و هرگاه نیاز بیشتر به تحقیق درباره ورود خسارت مدعی خصوصی باشد، پس از رسیدگی لازم نسبت به صدور حکم اقدام کند. به عقیده برخی حقوقدانان، افرادی که از نیمه شب به بعد، از طریق تلفن آسایش دیگران را سلب کنند و این مزاحمت موجب خسارت مالی یا جانی شود، مطابق با قانون مسئولیت مدنی و قانون مجازات، حسب مورد تعقیب خواهند شد و حتی اگر کسی عمدا یا با سوء نیت به وسیله تلفن، خبر فوت یکی از نزدیکان شنونده را به او بدهد و این خبر موجب مرگ یا مرض شنونده شود، مجازات خواهد شد. لازم به ذکر است که مزاحمت‌ها، به مشکلاتی که برای خانواده‌ها ایجاد می‌کنند، محدود نمی‌شود، بلکه آتش‌نشانی، موسسات تاکسی تلفنی، غذاخوری‌هایی که مشترکان تلفنی دارند، پلیس ۱۱۰، ۱۱۸ و غیره را نیز شامل می‌شود.

همکاری با گروه وکلای یاسا، تجربه ای زیبا در زمینه تحقق عدالت در هر ابعادی برای من بوده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


منظور از مزاحمت تلفنی آن فعل عمدی آگاهانه ای می باشد که به محض کشف، ملاک مسئولیت کیفری مزاحم بوده و در صورتی که شخص متضرر خود یا به وسیله وکیل پایه یک دادگستری مبادرت به شکایت نمایند مطابق قانون به عمل و رفتار او رسیدگی می شود و مجازات می گردد مگر اینکه مرتکب با ارائه دلائلی به دادگاه ثابت نماید که عملش از روی حسن نیت بوده و با هدف مشروع بوده است.

مزاحمت‌های تلفنی به اشکال مختلفی اتفاق می افتد که عبارتند از:
• سوت کشیدن، سکوت و سپس فوت کردن در گوشی بدون وقفه.
• در صورتی که شخصی از طریق تماس تلفنی مبادرت به فحاشی و بیان حرف‌های رکیک نسبت به مخاطب نماید و یا در مواردی اخبار کذب و غیرواقعی به مخاطب ارائه کند و همچنین بیان تهمت‌های ناروا که موجب عواقب وخیمی برای آن شخص به همراه داشته باشد. در صورت شکایت متضرر شخصاً و یا توسط وکیل پایه یک دادگستری که انتخاب نموده است دادگاه نه تنها در صورتی که موضوع شامل عنوان مجرمانه دیگری بشود به آن رسیدگی کرده بلکه شخص مرتکب را در خصوص انجام جرم مزاحمت تلفنی نیز مجازات خواهد کرد.
• در مواردی اخبار کذب و تکان‌دهنده ای که در برخی اوقات باعث شوک آنی شده و آرامش خانواده‌ها را بر هم مختل می کند.

مطابق بر ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر شخصی که به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کرده باشد و بر علیه او توسط متضرر و یا وکیل پایه یک دادگستری که انتخاب کرده است شکایتی مطرح شده باشد علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس از یک تا ۶ ماه محکوم خواهد شد. این ماده قانونی، مزاحمت با تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر را جرم تلقی کرده و برای آن مجازات تعیین کرده است.
علاوه بر آن ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران مصوب سال ۱۳۶۶ نیز مؤید این مطلب است که می‌گوید: هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار نخست پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود.
برای بار دوم، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه و تقاضای مشترک خواهد بود و برای بار سوم، شرکت، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.

برای تحقق این جرم، رفتار فیزیکی خارجی مرتکب در ایجاد ارتباط لزوماً باید به صورت رفتار غیرمتعارف بوده و انجام آن باعث ناراحتی و سلب آسایش شنونده یا گیرنده پیام شود. بنابراین ترک فعل نمی‌تواند تشکیل‌دهنده عنصر مادی این جرم باشد.
هرگاه شخصی با علم و اطلاع از قصد فرد دیگر به جهت ایجاد مزاحمت تلفنی برای شخص ثالث، اقدامی را در جهت جلوگیری از این کار به عمل نیاورده باشد و به دادگاه احضار شده باشد و دارای وکیل پایه یک دادگستری باشد، وکیل او در دفاع از ایشان می تواند اعلام کند که ترک فعلی که این انجام داده است باعث تحقق عنصر مادی جرم ایجاد مزاحمت تلفنی نشده است لذا مسئولیت کیفری شامل او نمی گردد.
در صورتی که ایجاد مزاحمت تلفنی همراه با جرایم دیگری مانند تهدید به قتل و اخاذی بوده باشد، عمل مرتکب دارای عناوین متعدد ایجاد مزاحمت تلفنی می باشد و در صورتی که متضرر خود یا از طریق (موضوع ماده ۶۴۱) و نیز مشمول حک وکیل پایه یک دادگستری مبادرت به شکایت کیفری بنماید دادگاه مستندا به ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی تصمیم خواهد گرفت. مطابق بر این ماده هر گاه شخصی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او کرده باشد اعم از اینکه از ایشان درخواست وجه یا مالی را کرده و یا تقاضای انجام امری را نموده و یا ترک فعلی را بخواهد و متضرر از طریق وکیل کیفری موضوع را پیگیری کند دادگاه او را به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد نمود.
این نکته حائر اهمیت می باشد که جرم مزاحمت تلفنی مطلق بوده و مقید به نتیجه خاص نخواهد بود در نتیجه وجود سوء نیت ‌خاص لازم نمی باشد و مرتکب نیز باید دارای سوء نیت عام بوده باشد.

مجازات مزاحمت تلفنی و تهدید

مزاحمت تلفنی از جمله مواردی است که پیگیری آن از سوی شرکت مخابرات امکان پذیر بوده و هم از طریق دادسرا و با ارائه شکایت کیفری قابل پیگیری می باشد.
در این خصوص با ارجاع به وکیل پایه یک دادگستری، او به دادسرای محل سکونت شما و یا محلی که مزاحمت در آنجا حادث شده است مراجعه می نماید. ایشان با طرح دعوای «ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک یا تلفن» و با استناد به نامه‌ای که از مخابرات اخذ شده است موضوع را مطرح می نماید بعد از این مرحله، با ارجاع شکایت به یکی از شعبه‌های دادیاری یا بازپرسی، کلانتری محل با توجه به دستور قضایی به جهت تکمیل تحقیقات از مخابرات در مورد این شماره تلفن استعلام و تقاضای پرینت مکالمات تلفنی را درخواست می نماید.
این نامه‌ برای بخش حقوقی شرکت مخابرات ارسال می گردد. وکیل پایه یک دادگستری در این بخش می تواند تمام اطلاعاتی را که برای شناسایی صاحب خط تلفن مورد نیاز است را از مرجع قضایی بخواهد. در این بخش مخابرات مبادرت به ردیابی خط و گوشی اعم از اینکه تلفن عادی و یا همراه باشد می نماید و این مسئله را مشخص می کند که آخرین بار، در چه زمانی و به چه نحوی مورد استفاده قرار گرفته شده است و چه سیم کارتی در آن فعال می باشد.
بعد از شناسایی صاحب شماره تماس، از سوی دادسرا برای آن نشانی و صاحب خط تلفن اخطاریه ارسال خواهد شد و دادسرا وی را احضار و از او تحقیق می نماید.
در پایان بایستی اشاره نمایم که از آنجایی که کیفر مرتکب جرم مزاحمت تلفنی مطابق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات در صورت شکایت شاکی حبس از یک تا ۶ ماه خواهد بود به نظر می‌رسد در صورت گذشت شاکی تعقیب کیفری و اجرای مجازات متوقف نخواهد شد؛ به این دلیل که این جرم از جرایم کیفری عمومی می باشد و قانون مجازات اسلامی این جرم را مشمول جرایم قابل گذشت نمی داند.

منابع

برگرفته از قانون مجازات اسلامی سال ۹۲

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب‌سایت

دیدگاه

02126711293
02126711295
02126711297
02126711299
02126711301
02126711309

برای تماس با موسسه کافیست بر روی یکی از شماره های بالا کلیک کنید

09129243619

تمامی حقوق این سایت متعلق به موسسه حقوقی و داوری ثمین عدالت ایستا به شماره ثبت 39751 می باشد.

رضا قربانی در گفتگو با خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص مزاحمت‌های تلفنی و احکامی که در قانون مجازات اسلامی درباره افراد مزاحم آمده است، اظهار کرد: مزاحمت تلفنی عمل عمدی است که افراد به‌صورت آگاهانه مرتکب آن می‌شوند که این مزاحمت در انواع مختلف مانند سکوت کردن، سوت زدن، تهدید به قتل و تهدید به انتشار تصاویر خصوصی افراد نمایان می‌شود. مجازات مزاحمین تلفنی با شکایت شاکی شروع می‌شود و اگر فردی شکایت نکند این پرونده به جریان نخواهد افتاد. از طرفی در ماده 727 قانون مجازات اسلامی جرائمی هستند که قابل گذشت بوده اما جرم مزاحمت تلفنی در این ماده نیامده است.

وی ادامه داد: در ماده 641 قانون مجازات اسلامی آمده که هرگاه کسی به‌‎وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس از یک تا 6 ماه محکوم خواهد شد. برخی از افراد از تلفن برای جرم دیگری استفاده می‌کنند یعنی علاوه بر این‌که مزاحم تلفنی هستند جرائم دیگری نظیر تهدید به قتل انجام می‌دهند که در این صورت مجازات افراد متفاوت خواهد بود. 

وکیل پایه یک دادگستری افزود: برای مثال اگر فردی از پشت تلفن فرد دیگری را تهدید به قتل یا افشای تصاویر و اطلاعات خصوصی کند طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی به مجازات شلاق تا 74 ضربه و حبس از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد. این قانون شامل کسانی‌که تصاویر شخصی دیگران را در اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی انتشار دهند نیز می‌شود.

قربانی در پاسخ به‌سؤالی در خصوص این‌که آیا مجازات ذکر شده شامل مزاحمین تلفنی که به نهادهای دولتی و شهری نظیر آتش‌نشانی، اورژانس و یا پلیس بدون نیاز تماس می‌گیرند، می‌شود یا خیر اظهار کرد: در خصوص مزاحمت به نهادهای مختلف چیزی در قانون نیامده لذا به نظر اکثر حقوقدانان، قانون مجازات اسلامی در ارتباط با این موضوع نقص دارد چرا که برای مثال سازمان آتش‌نشانی باید وقت خود را برای صحت تماس‌ها تلف کند لذا باید قانونی در ارتباط با این موضوع داشته باشیم تا افراد به خودشان اجازه ندهند که به همین راحتی مزاحم مراکز خدماتی و درمانی شوند.

انتهای پیام/4076/ن

مجازات مزاحمت تلفنی و تهدید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی – آنا می باشد

معنای لغوی تهدید، ترساندن و وعده به زجر دادن است اما از منظر حقوقی، تهدید به معنای وعده به انجام اعمالی بر علیه فرد دیگری است که او را در آینده با ضرر رو به رو خواهد کرد. این وعده در واقع ایجاد کننده بیم بر جان یا مال خود و خویشاوندان است.

فحاشی یا توهین به قول، اشاره و عملی است که منجر به نسبت دادن هر امر وهن آور اعم از دروغ یا راست به هر وسیله‌ای و راهی که انجام یا عدم انجام آن از نظر عرف سبب کسر شأن فردی دیگر گردد.

در واقع هر فردی به وسیله اوراق چاپی یا خطی، درج در جراید، بیان در مجامع یا هر طریق دیگری صراحتا امری را به کسی نسبت دهد که سبب پست شدن وی گردد، بر اساس قانون مجرم تلقی شده و در صورتی که بتوان آن را اثبات کرد، از سوی دادگاه مجازات خواهد شد.

اقدامی آگاهانه بوده که مرتکب باید بر اساس قانون جوابگوی عمل خود باشد. چنین اقداماتی ملاک مسئولیت کیفری مزاحم شناخته شده و دادگاه بر همین اساس قضاوت خواهد کرد. همچنین برای رفع مزاحمت‌های گوناگون در قانون آیین دادرسی مدنی، مسیرهای حقوقی متعددی پیش بینی شده است.

برای اثبات تهدید و فحاشی چه درب منزل و چه در مکان‌های دیگر باید از شهادت شهود بهره گرفت. البته استناد به شهادت شهود تنها زمانی ممکن است که شاهدان از بستگان درجه یک نباشند. همچنین وجود مدارک دیگر نیز می‌تواند به اثبات تهدید و فحاشی کمک کند.مجازات مزاحمت تلفنی و تهدید

تهدید، فحاشی و مزاحمت‌های پیامکی و تلفنی را به غیر از پیگیری از طریق شرکت مخابرات، می‌توان از سوی دادسرا و در قالب شکایت مورد پیگرد قرار داد. برای این کار باید به دادسرا مراجعه کرده و با در دست داشتن نامه و پرینت مخابرات به روند بررسی شکایت خود سرعت ببخشید.

همچنین در خصوص شکایت از فردی که از طریق تلفن و پیامک فحاشی کرده است، می‌توان با عنوان ” اعاده حیثیت ” به دادسرا مراجعه کرده و جهت تنظیم شکایت اقدامات لازم را انجام دهید. پس از طرح شکایت، دادسرا نامه‌ای خطاب به کلانتری صادر کرده و کلانتری از طریق مخابرات پیگیر شماره تلفن فرد متهم شده و از این طریق روند شکایت انجام می‌گیرد.

در صورتی که در زمینه شکایت در زمینه تهدید، فحاشی و مزاحمت نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

یکی از مدارکی که می‌تواند به اثبات مزاحمت‌های تلفنی کمک کند، در دست داشتن صدای ضبط شده است که ممکن است بازپرس هنگام تحقیق و بررسی صحت حرف شاکی آن را مدنظر قرار دهد.

در شرایط مزاحمت‌های پیامکی نیز قضات دو نوع رویکرد دارند، برخی معتقدند چون در خصوص مزاحمت، تهدید و فحاشی‌های پیامکی قانون خاصی نوشته نشده است، این نوع از شکایات قابل تعقیب نیستند اما برخی دیگر معتقدند در موارد سکوت قانون قاضی باید به فتاوی مراجعه کرده و با توجه به مستندات موجود در پرونده، شکایت را مورد بررسی قرار دهد و نهایتا در صورت اثبات، فرد مجرم را مجازات کند.

مجرمان مزاحمت‌های پیامکی و تلفنی به مجازات تعزیری محکوم می‌شوند که می‌تواند شامل شلاق، جریمه مالی و گاه حتی حبس باشد. در واقع نوع مجازات بستگی به متهم و تعداد دفعات و نوع مزاحمت دارد.

همچنین قاضی بر اساس میزان شرایط مالی مجرم، مبلغ جریمه نقدی را تعیین می‌کند که از ۵۰ هزار تومان آغاز شده و بر اساس تشخیص دادگاه افزایش می یابد. از طرف دیگر امکان دارد قاضی دادگاه بر اساس شواهد مجازات را تا یک سال به حالت تعلیق در آورد و در صورت عدم تکرار جرم توسط مجرم این مجازات منتفی گردد.

در نهایت پس از اثبات تهدید، مجرم از دو ماه تا دو سال حبس یا به ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

همچنین مجازات توهین به افراد دیگر و استفاده از واژه‌ها و الفاظ رکیک تا ۷۴ ضربه شلاق و ۵۰ هزار تا یک میلیون تومان جریمه نقدی دارد. این در شرایطی است که چنین الفاظی موجب حد قذف نباشد در غیر این صورت یعنی نسبت دادن زنا یا لواط به افراد ۸۰ ضربه شلاق را در پی خواهد داشت.

اثبات تهدید، فحاشی و مزاحمت تلگرام، اینستا گرام و به طور کل فضای مجازی از طریق دادسرای جرایم رایانه‌ای امکان‌پذیر است.

این نوع از اقدامات نوع جدیدی از جرم به حساب می‌آیند که عموما با عنوان جرایم رایانه‌ای از آنها یاد می‌شود. فرد شاکی باید به همراه مدارک موجود از قبل پرینت پیام‌های حاوی تهدید، فحاشی و مزاحمت به دادسرای جرایم رایانه‌ای مراجعه کرده و شکایت کند تا از این طریق فرد متهم به دادگاه فراخوانده شده و روند شکایت پی گرفته شود.

یکی از مهمترین ناهنجاری‌های که در فضای مجازی به خصوص تلگرام و اینستاگرام به وفور دیده می‌شود، توهین، فحاشی و تهدید است که به علت ناآگاهی افراد نسبت به حقوق خود و عدم اقدام جهت برخورد قانونی با مجرمین، اقدامات غیرقانونی از سوی مجرمین مجددا تکرار شود؛

این در حالی است که قانون مجازات اسلامی جرایم سنگینی را برای مرتکبین چنین اعمالی در نظر گرفته است. بر اساس قانون این افراد از ۹۱ روز تا ۲ سال حبس یا جرایم نقدی از ۵ میلیون تا ۴۰ میلیون یا هر دو مجازات همزمان را پیش روی خود خواهند داشت.

در صورتی که در زمینه شکایت در زمینه تهدید، فحاشی و مزاحمت نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

بهترین مقالات و اخبار بیمه را در مورد بیمه عمر ,بیمه شخص ثالث, بیمه تکمیلی, بیمه تامین اجتماعی و… در مورد شرکت بیمه مانند بیمه ایران, …

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

با شیوع و گسترش دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی از جمله تلفن، قانون‌گذار در سال ۱۳۷۵، ایجاد مزاحمت به‌وسیله این دستگاه‌ها را در قالب ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ (بخش تعزیرات) جرم‌انگاری کرد. در این مقاله شما را با جرم مزاحمت تلفنی آشنا کرده و در ادامه با مجازات مزاحمت تلفنی در قانون ایران و دستگاه‌های مخابراتی آشنا خواهیم کرد.مجازات مزاحمت تلفنی و تهدید

برای تحقق مزاحمت تلفنی، نیازی نیست که لزوماً سخن یا مطلبی گفته شود و عرفاً مزاحمت منوط به بیان واژگان، کلمات، جملات یا عباراتی از سوی مرتکب نیست، بلکه صرف برقراری تماس بدون ردوبدل شدن کلام هم در بسیاری از موارد مزاحمت تلفنی تلقی می‌شود. بنابراین رفتارهایی همچون تلفن زدن و قطع کردن یا تلفن زدن و سکوت کردن، به‌ویژه در ساعاتی مثل نیمه‌شب، می‌تواند موجب تحقق این جرم شوند.

بدیهی است که مرتکب برای انجام این کار باید عمدی داشته باشد؛ پس کسی که در حالت خوابگردی با شماره‌ای تماس می‌گیرد و سکوت می‌کند، مرتکب جرم مزاحمت تلفنی نشده است. به‌علاوه قصد ایجاد مزاحمت هم از شرایط وقوع جرم است. بنابراین کسی که مکرراً شماره تلفن دیگری را به‌تصور این‌که مربوط به یک اداره دولتی است، گرفته و روی دستگاه پیام‌گیر، پیام‌های انتقادآمیز می‌گذارد، مزاحم تلفنی تلقی نمی‌شود.

اما آیا ایجاد مزاحمت به‌وسیله تلفن یا سایر وسایل و دستگاه‌های مخابراتی با یک‌بار تماس گرفتن، پیام گذاشتن، ارسال اوراق، یا فرستادن نامه الکترونیکی تحقق می‌یابد و یا این‌که این رفتار باید تکرار شود؟ با توجه به ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵، درمی‌یابیم که آن چه برای قانون‌گذار اهمیت دارد و جرم به‌واسطه آن به‌وجود می‌آید، ایجاد مزاحمت است و دفعات برقراری تماس، پیام گذاشتن و… موضوعیت ندارد. هرچند، تکرار دفعات مزاحمت موجب می‌شود تا قاضی از اوضاع و احوال پرونده آگاهی بیشتری پیدا کند و آسان‌تر به وقوع مزاحمت و تحقق جرم حکم دهد.

بنا به صراحت ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵، وسیله ارتکاب رفتار مجرمانه از سوی مرتکب، موضوعیت داشته و تنها با استفاده از «تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر» می‌توان مرتکب این جرم شد. تلفن دستگاه شناخته‌شده‌ای است که می‌توان آن را مصداق بارز دستگاه‌های مخابراتی دانست و شاید به همین خاطر قانون‌گذار از میان دستگاه‌های مخابراتی تنها نام تلفن را آورده و سپس در جهت همگام شدن با فناوری روز و تحولات صنعت مخابرات، متن ماده را از حیث وسایل مجرمانه از حالت انحصار خارج کرده و با قید عبارت «دستگاه های مخابراتی دیگر» آن را شامل سایر دستگاه‌های مخابراتی نیز دانسته است.

بنابراین، این ماده علاوه‌بر تلفن‌های ثابت و همراه، شامل دستگاه نمابر(فکس)، تلکس، پیجر، بی‌سیم و رایانه متصل به اینترنت نیز می‌شود و هم، کسی که از طریق تلفن زدن و صحبت کردن با دیگری مزاحم وی می‌شود و هم کسی که از طریق ارسال فاکس، نامه الکترونیکی، پیامک، گذاشتن پیام روی دستگاه پیام‌گیر تلفن دیگری یا ارسال پیام از طریق پیجر برای دیگری ایجاد مزاحمت می‌کند، مرتکب جرم مزاحمت تلفنی شده است.

علاوه‌بر، مجازات مذکور در این ماده، مقررات خاص شرکت مخابرات نیز علیه مرتکب اجرا می‌شود. مطابق این مقررات در تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات (مصوب سال ۱۳۶۴)، خط تلفن فرد مزاحم برای بار اول، به‌مدت یک هفته، برای مرتبه دوم به‌مدت سه ماه و برای بار سوم به‌طور دائم قطع می‌شود.

سؤالی که مطرح می‌شود، این است که اگر شخصی علاوه‌بر ایجاد مزاحمت، مرتکب توهین، تهدید و… نیز شود، می‌توان در مورد این جرایم نیز علیه وی شکایت کرد؟ شخصی که علاوه‌بر ایجاد مزاحمت از طریق دستگاه‌های مخابراتی، رفتارهای مجرمانه دیگری مثل توهین، تهدید و… (در قانون مجازاتی مجزا دارند) نیز مرتکب می‌شود، می‌توان به اتهام هر دو مجازات از وی شکایت کرد.

از حیث صلاحیت ذاتی، دادگاه رسیدگی‌کننده به جرم مزاحمت تلفنی، دادگاه کیفری دو است. از حیث صلاحیت محلی، چون قاعده کلی بر این است که دادگاهی، صلاحیت رسیدگی به جرایم را دارد، که جرم در حوزه قضایی آن واقع شده باشد، برای رسیدگی به جرم مزاحمت تلفنی نیز، باید دید که این جرم دقیقا در چه مکانی رخ داده است.

در جرم مزاحمت تلفنی رفتار مجرمانه در یک محل اتفاق افتاده و نتیجه آن در محل دیگری است. مطابق رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور، چون وقوع بزه منوط به آن است که مقصود فرد مرتکب محقق گردد، بنابراین در مواردی که اجرای مزاحمت از یک حوزه قضایی شروع و نتیجه آن در حوزه قضایی دیگر حاصل شود، محل حدوث نتیجه مزبور، محل وقوع جرم محسوب می‌شود و مناط صلاحیت دادگاه رسیدگی‌کننده نیز همین امر خواهد بود. بنابراین محل دریافت تماس تلفنی، محل وقوع جرم است و دادگاه این محل صالح به رسیدگی است. مطابق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی «هرگاه کسی به‌وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه‌بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد».

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')
section.chetor__last__box { margin-bottom: 15px; padding: 20px; position: relative; border: 1px solid #e8e8e8; border-bottom: 3px solid #c8c8c8; background-color: #FAFAFA; border-top-left-radius: 15px } section.chetor__last__box .main__img { float: right; margin-left: 20px; margin-right: auto } .chetor__last__box-title { padding-right: 170px; text-align: right; margin: 0 0 7px; font-size: 20px } .chetor__last__box-text { padding-right: 170px; padding-left: 0; margin-top: 6px; font-size: 13px } .chetor__last__box-btn-wrapper { text-align: left } a.chetor__last__box-anchor-text { font-size: 18px; color: #fff; background-color: #7eb044; border-bottom: 3px solid #5d8133; display: inline-block; padding: 3px 25px; margin-top: 0; border-radius: 4px } .chetor__last__box-text p { text-align: right } .chetor__last__box-term-badge { position: absolute; top: 0; left: 0; z-index: 1 } .chetor__last__box-term-badge img { float: left; padding: 5px } .chetor__last__box-term-badge span { font-family: IranSans; font-weight: 400; font-size: 12px; visibility: hidden; opacity: 0; -webkit-transition: opacity .5s linear, visibility .5s; transition: opacity .3s linear, visibility .3s } .chetor__last__box-term-badge:hover span { visibility: visible; opacity: 1 } @media only screen and (max-width:380px) { section.chetor__last__box .main__img { float: none; margin-left: auto } .chetor__last__box-text { padding-right: 0 } .chetor__last__box-title { padding: 7px 0 0; text-align: center } .chetor__last__box-btn-wrapper { text-align: center } .chetor__last__box-term-badge span { visibility: visible; opacity: 1 } } @media (max-width:768px) { .chetor__last__box-anchor-text { width: 100%; text-align: center; } .chetor__last__box-text { padding-right: 0 !important; } }

تبلیغات در

مشاوره با وکیل تهران

ارائه خدمات تنظیم اوراق قضایی،مشاوره حقوقی و قبول وکالت در پرونده های ملکی، خانوادگی، کیفری وحقوقی در کوتاه‌ترین زمان و کم‌ترین هزینه؛ دعاوی حقوقی خود را به ما بسپارید.
مشاوره با وکیل تهران

اگر به صورت عمدی یا سهوی توسط تلفن از طریق هر فرد یا گروهی و در هر رده ی سنی برای مشترکان دیگر، مزاحمت ایجاد شود ، مزاحمت تلفنی نامیده می شود که جهت رسیدگی به جرم تهدید تلفنی باید به دادگاه عمومی محل ایجاد مزاحمت تلفنی مراجعه نمود . 

معمولا مزاحمین تلفنی در گروه سنی خاصی قرار دارند که این کار را نوعی سرگرمی قلمداد می کنند .

خانواده ها ، موسسات و سازمان های مختلف از دست مزاحمت های گاه و بی گاه این مزاحمین تلفنی در امان نیستند .

پلیس ۱۱۰ ، ۱۱۸ ، غذاخوری ها ، آتش نشانی ، تاکسی تلفنی و … از جمله مراکزی هستند که مزاحمین تلفنی برای آنها مزاحمت های متعددی را ایجاد می کنند .

سوت کشیدن ، سکوت ، فوت کردن ، وقت گذرانی با دادن اطلاعات غلط ، فحاشی ، حرف های رکیک ، تهمت زدن ، دادن خبرهای کذب و تکان دهنده از جمله اشکال مختلف مزاحمت های تلفنی است .مجازات مزاحمت تلفنی و تهدید

ماده ی ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی حکم مزاحم تلفنی را این گونه بیان می دارد ؛ هر گاه فردی به وسیله ی تلفن یا دیگر دستگاه های مخابراتی دیگر برای اشخاص مزاحمت ایجاد کند ، علاوه بر بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات ، مرتکب به یک تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد که این حکم تنها در مواردی که مزاحمت به قتل منجر نشده باشد زیرا مطابق با قانون مجازات اسلامی اگر فردی به عمد و با سوء نیت توسط تلفن ، خبر فوت یکی از نزدیکان شنونده را به او دهد که در نتیجه منجر به مرگ یا مرض شنونده شود ، عمل مزاحم ، قتل عمد شناخته شده و مرتکب قصاص خواهد شد زیرا برخی افراد به دلیل کهولت سن یا بیماری های قلبی و تنفسی به راحتی در اثر یک خبر ناگهانی دچار مرگ آنی خواهند شد .

چنانچه بر اثر مزاحمت تلفنی که جرم تهدید تلفنی نامیده می شود ، به شخصی ضرر و زیانی وارد گردد ، می توان با ارائه ی شکواییه ( شکایت نامه ی کتبی ) به دادسرا مبنی بر مزاحمت تلفنی و ارائه ی دلایل حاکی از وارد آمدن خسارت به شخص ، خواهان رسیدگی به  شکایت بود ، لذا از این طریق ، می توان مزاحم تلفنی را به محاکمه کشاند و چنانچه دادگاه متهم را مجرم بداند ، ضمن صدور حکم جزایی ، درباره ی جرم تهدید تلفنی ، نسبت به مطالبه ضرر و زیان مدعی خصوصی نیز حکم صادر خواهد کرد و اگر نیاز بیشتر به تحقیق درباره ی خسارت مدعی باشد ، پس از رسیدگی لازم مطابق با ماده ی ۱۲ قانون ، نسبت به صدور حکم اقدام می شود .

در هنگام شکایت از مزاحم تلفنی داشتن نامه ای از مخابرات در روند رسیدگی به پرونده ی شکایت سرعت عمل ایجاد خواهد کرد .

به هنگام تنظیم شکواییه علیه مزاحمت تلفنی ، عنوان مجرمانه شکایت ، ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق تماس یا ارسال پیامک باید درج گردد و اگر توهین شدیدی نیز صورت گرفته ، شاکی می تواند تقاضای اعاده ی حیثیت را مطرح نماید و اگر متشاکی نامشخص است ، در بخش مربوط به او نوشته می شود نامشخص .

پس از ارجاع شکواییه به یکی از شعبات دادیاری یا بازپرسی ، دادگاه نامه ای به کلانتری جهت تکمیل تحقیقات به کلانتری می نویسد که کلانتری نیز از مخابرات در خصوص شماره تلفن مورد نظر ، استعلام و تقاضای پرینت مکالمات تلفنی را خواهد داشت .

گاهی ممکن است که استعلام مستقیم از سوی دادگاه به مخابرات ارسال گردد .

مخابرات می تواند گوشی تلفن را ردیابی کند تا مشخص گردد که آخرین بار ، چه زمانی و چگونه از آن استفاده شده و چه سیم کارتی در آن فعال بوده است ، لذا پس از مشخص شدن شماره تماس ، برای صاحب خط تلفن توسط  دادسرا اخطاریه ای ارسال می گردد و مزاحم احضار و مورد تحقیق قرار می گیرد .

در صورت حاضر نشدن مزاحم ، برای بار دوم نیز برای او اخطاریه ارسال می شود و در صورت حاضر نشدن مزاحم برای بار سوم ، با قوی تشخیص دادن دلایل جرم ، حکم جلب برای مزاحم صادر می شود .

در حین مرحله ی بازپرسی اگر مزاحم ، جرم خود را بپذیرد ، پرونده با صدور کیفر خواست برای صدور رای نهایی به دادگاه فرستاده می شود و اگر استعلام را قبول نداشته باشد ، تا زمان اقرار ، بازجویی ادامه می یابد و در صورت کافی بودن دلایل ، پرونده مراحل بعدی را جهت اجرای رای دادگاه طی خواهد کرد .

در صورت بروز مشکل در زمینه جرم تهدید، می توانید از مشاوره های وکیل کیفری مورد اطمینان خود در گروه وکالت دعاوی کیفری موسسه حقوقی پندار، از طریق ارسال فرم درخواست مشاوره یا تماس تلفنی بهره مند شوید.


پاسخگویی از 9 – 17


پاسخگویی خارج از ساعات کاری

مؤسسه حقوقی پندار با بهره گیری از وکلای مجرب پایه یک دادگستری در زمینه تمام امور دعاوی حقوقی و کیفری در زمینه های مختلف، با سابقه بیش از صدها پرونده موفق و پشتوانه رضایت مراجعین، آمادگی قبول وکالت و ارائه مشاوره در دعاوی ملکی، ثبتی، کیفری، امور خانواده  و امور حقوقی شرکت ها در کمترین زمان ممکن و بهترین هزینه وکالت را دارد.


بر آن شدیم با راه اندازی وب سایت موسسه حقوقی پندار هموطنان عزیز را در یاری رساندن در امور حقوقی مانند، دعاوی ملکی، دعاوی حقوقی ، دعاوی کیفری و مشکلات خانوادگی و تنظیم قراردادها و … هر چه بهتر و بروز تر یاری رسانیم

تلفن مشاوره حقوقی:

پاسخگویی از ۹ – ۱۸ :                  88373652-021

پاسخگویی خارج از ساعات کاری:   ۰۴۴۶۵۰۵–۰۹۱۲

                                               ۰۹۱۲-۰۴۴۷۵۰۵

مجازات مزاحمت تلفنی و تهدید
مجازات مزاحمت تلفنی و تهدید
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *