مجازات ضرب و شتم عمدی همسر

خواص دارویی و گیاهی

مجازات ضرب و شتم عمدی همسر
مجازات ضرب و شتم عمدی همسر

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید سوال بپرسید

1 پاسخ

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید


«ضرب» به صدماتی گفته می‌شود که بدون شکستگی یا خونریزی بر اعضای بدن وارد می‌شود و آثاری مانند کوفتگی، سرخی، کبودی، سیاه شدن و پیچ خوردن ایجاد می‌کند. «جرح» نیز به صدماتی گفته می‌شود که به از‌هم‌گسیختگی بافت‌های بدن منتهی شود. جرح اغلب با خونریزی همراه است، مانند خراشیدگی یا پارگی پوست یا شکستن استخوان و نقص یا قطع عضو. در قانون، برای ضرب وجرح مجازات‌هایی تعیین شده است که به بررسی آن می‌پردازیم.

ضرب وجرح جرایمی بسیار شایع هستند و تعداد زیادی از پرونده‌های قضایی را به خود اختصاص داده‌اند. «ضرب و شتم» اصطلاح رایجی است که مردم برای این جرم استفاده می‌کنند، اما باید توجه داشت که «شتم» به معنی «دشنام دادن» است و ذیل جرایمی مثل توهین یا قذف قرار می‌گیرد. بنابراین، اصطلاح صحیح «ضرب و جرح» است، نه «ضرب و شتم».

همان‌طور که گفته شد «جرح» به صدماتی گفته می‌شود که به از‌هم‌گسیختگی بافت‌های بدن بینجامد. خراشیدگی یا پارگی پوست یا شکستن استخوان و نقص یا قطع عضو از مصادیق جرح است. این جرم را باید در گروه «جنایات بر اعضا» دسته‌بندی کرد. «جنایت بر عضو» عبارت است از هر آسیب کمتر از قتل، مانند قطع عضو، جرح و صدمه‌های وارد بر منافع. جنایت بر عضو اگر به صورت عمدی باشد، در صورت تقاضای قربانی جرم یا ولیّ او و وجود سایر شرایط مقرر در قانون، موجب قصاص می‌شود و در غیر این صورت، مطابق قانون، دیه و تعزیر را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، جرم جرح موجب یکی از مجازات‌های قصاص، دیه و تعزیر خواهد شد. البته گاهی این جرم هم با دیه مجازات می‌شود و هم با تعزیر.

برای اینکه جرح موجب قصاص شود، باید «شرایط عمومی قصاص» و «شرایط اختصاصی قصاص عضو» وجود داشته باشد. شرایط عمومی قصاص در مواد ۳۰۱ به بعد قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ بیان شده است. البته در صورتی حکم به قصاص داده می‌شود که مرتکب جرح، پدر یا از اجداد پدری قربانی جرم نباشد و مجنیٌ‌علیه هم عاقل و در دین با مرتکب مساوی باشد. علاوه بر این، برای محکوم شدن به مجازات قصاص، مرتکب باید عمد داشته باشد. شرایط جنایت عمدی در ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی بیان شده است.مجازات ضرب و شتم عمدی همسر

شرایط اختصاصی قصاص عضو نیز چنین‌اند:

در صورتی که هر یک از شرایط عمومی و اختصاصی قصاص وجود نداشته باشد، مرتکب جرم به پرداخت دیه محکوم خواهد شد. بنابراین، در جنایت غیرعمدی بر اعضا و جنایت عمدی که قصاص ندارد یا قصاص در آن ممکن نیست یا بر دیه مصالحه شده است، دیه پرداخت می‌شود. مواد ۵۵۸ به بعد قانون مجازات اسلامی قواعد عمومی دیه اعضا را بیان کرده است.

«ضرب» در واقع صدماتی است که بدون شکستگی یا خونریزی بر اعضای بدن وارد شود و آثاری مانند کوفتگی، سرخی، کبودی، سیاه شدن و پیچ خوردن ایجاد کند. در قانون، برای هریک از این موارد دیه‌ای مقرر شده است که ضارب باید آن را به فرد مضروب پرداخت کند. دیه صدماتی که موجب تغییر رنگ پوست می شود، در قانون مجازات اسلامی به شرح ذیل است:

در این حکم، بین اینکه عضو دارای دیه تعیین‌شده باشد یا نباشد، فرقی نیست. همچنین بین تغییر رنگ تمام یا قسمتی از عضو و نیز بقا یا زوال اثر آن فرقی وجود ندارد. صدمه‌ای که موجب تورم بدن، سر یا صورت شود «اَرش» دارد و چنانچه علاوه بر تورم، موجب تغییر رنگ پوست نیز بشود، حسب مورد، دیه و ارش تغییر رنگ به آن افزوده می‌شود. منظور از ارش، مقدار مالی است که به عنوان جبران خسارت مالی یا بدنی پرداخت می‌شود و در قانون برای آن اندازه‌ای مشخص نشده است.

هر کس عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی‌علیه شود، در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد، چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم، صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران باشد، به ۲ تا ۵ سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی‌علیه، مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود. بنابراین، یکی از فرض‌هایی که مرتکب ضرب وجرح علاوه بر دیه به تعزیر نیز محکوم می‌شود، وقتی است که به تشخیص قاضی، اقدام او نظم و امنیت جامعه را مختل کرده باشد.

در مواردی دیگر نیز ممکن است علاوه بر دیه، مرتکب ضرب وجرح به تعزیر نیز محکوم شود. یکی از این موارد وقتی است که جرح وارده منتهی به ضایعات فوق نشود، اما آلت جرح اسلحه یا چاقو و امثال آن باشد. در این صورت، مرتکب به ۳ ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد. علاوه بر این، هرگاه عده‌ای با یکدیگر منازعه کنند، در صورتی که این نزاع دسته‌جمعی منتهی به ضرب وجرح شود، هر یک از شرکت‌کنندگان در نزاع، حسب مورد، به حبس از ۳ ماه تا یک سال محکوم می‌شوند.

امید عبدالهیان


یاسا همان قانون است.

عدالت کامل در دادگاه انقلاب بوشهراجرامیشود حکمی که بایداجرابشه هیچ تاغیریا انفاقی درش نیست باشاکی ومتهم به شکل مساوی برخوردمیشه.درودبرشرفشون

به نظرم پول حرف اولو میزنه توی این کشور دیده شده طرف کلی کتک خورده بازم متهم حساب شده چون طرف مقابلش قاضیو خریده هم زده هم زندان کرده

سلام … دیدگاه ندارم ولی ممنون هستم از اطلاعاتی ک در اختیار ما میگذارید …

اگر دزدی بدون حضور صاحبخانه وارد خانه ای شود ولی صدمه ببیند، مثلا دستش بشکند، آیا با شکایت از صاحب خانه میتواند خسارت بگیرد؟

در صورتیکه صاحب خانه مرتکب تقصیر شده باشد و دزد آنرا اثبات کند بله میتواند دیه بگیرد.

سلام در صورتی که پزشک قانونی ضرب زن رو تایید کرده باشه و زن شاهدی نداشته باشه آیا باز هم مرد مجازات خواهد شد؟

باید ثابت شود که توسط فرد مشخصی انجام شده است.

سلام من با باجناقم دعوا کردم و بدون اینکه من ببینمش از پشت به من ضربه زده و دچار شکستگی سر شدم او هم ادعا میکنه دماغم شکسته ایا دیه به فرد مهاجم تعلق میگیرد ؟

اگر ثابت کند توسط شما بوده میتواند از شما دیه بگیرد.

سلام من دی ماه۹۶طلاق گرفتم ودراردیبهشت۹۸همسر سابقم تقاضای اشتی کرد ومن گفتم نمیخوام اشتی کنم او با چاقو توی خیابون بهم حمله کرد و۷ضربه چاقو به شانه وگردنم وزیر صورت وکتف پشتم ودستم زد .میخواستم شکایت کنم تهدید کرد دوباره میام بیرون از زندان انتقام میگیرم من از ترسم شکایت نکردم ولی هنوز به تهدیدات خودش ادامه میده .لطفا راهنماییم کنیدمن چه کاری باید انجام بدم.

در صورت هرگونه تهدید میتوانید از طریق دادسرا علیه ایشان شکایت کیفری کنید.

سلام.من و دوستم سال ۹۵بایه اقایی دعوامون شد.۱۰ نفر به دو نفر شدیم.من با باتومی ک از دست اونا گرفته بودم زدم تو سر اون شخص و ایشونم رفت شکایت کرد.دوستمم شکایت کرد.جلسه اول بازپرس برای من قرار وثیقه صادر کرد و متاسفانه از بی اطلاعی خانوادم ک حتما باید فیش حقوقی باشه من سه روز به زندان رفتم.بعد اون شخص و دوست من رضایت دادن به همدیگه و قاضی قرار توقیف تقیب داد.الان میخوام بدونم برای من سوسابقه شده و نمیتونم تو ادارات یا شرکت ها استخدام بشم؟

شما هیچ سوء پیشینه ای ندارید.

در تاریخ ۹۷/۱۰/۳۰براثر برخورد شخصی باهل دادن به من برخورد کرد وباعث شکستگی استخوان مفصل به لگن شده ودرآن مدت من مراجعه برای اقامه دعوی میسر نبوده بخاطر مداوا آیا امکان دارد که به شکایت اینجانب رسیدگی شود

اگر مدارک داشته باشید بله.

مثلا چند نفر بهم حمله کنن و الکی منو بزنن بعد من با چاقوی خودشون یکیشون رو بزنم مجرم شناخته میشم؟

اگر دفاع مشروع باشد خیر ولی دفاع هم شرایطی دارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


0912-1463248

۶۶۴۵۴۴۸۹

JPG PDF

JPG PDF

مجازات ضرب و شتم عمدی همسر

JPG PDF

JPG PDF

JPG PDF

JPG PDF

JPG PDF

JPG PDF

JPG PDF

JPG PDF

JPG PDF

JPG PDF

JPG PDF

JPG PDF

ضرب و جرح همسر من جمله جرایمی است که دارای تبعات بسیاری است یک وکیل خانواده ویا وکیل پایه یک دادگستری در مشاوره حقوقی علاوه بر توضیحات کامل اثبات ادعای همسر می تواند در خصوص ان مشاوره طلاق نیز بعنوان وکیل طلاق بدهد .ضرب و جرح همسر بر اساس قانون مشمول دیه و زندان  نیز می شود 

آیا سوال شما در خصوص ضرب و جرح همسر است؟ آیا مراحل حقوقی اثبات ضرب و جرح همسر در دستگاه های قضایی را می دانید؟ آیا در خصوص چگونگی شکایت بابت ضرب و جرح همسر اطلاعاتی دارید؟ آیا از رویه بررسی شکایت ضرب و جرح مطلع هستید ؟ آیا شما به وکیل متخصص جهت اثبات ضرب و جرح همسر نیاز دارید؟ در مقاله پیش رو که توسط مشاورین و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان برای شما عزیزان به رشته تحریر در آمده است، سعی بر آن شده است که ضرب و جرح همسر و شرایط اثبات آن در نظام حقوقی ایران مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و پاسخ سوالات شما عزیزان به صورت کامل شرح داده شود.

در محاوره ضرب و شتم همسر، به کار می رود. گاهی اختلافات خانوادگی به شرایط حادی مانند ضرب و جرح همسر می رسد و از شکل دعوای لفظی و کلامی به دعوای فیزیکی تغییر می یابد. در این شرایط، خشونت بین زوجین پیشی می گیرد و ممکن است سبب بروز حوادث غیر قابل جبرانی شود. یکی از مسائلی که امروزه در باب اختلافات خانوادگی مطرح است و سبب تشکیل پرونده های حقوقی و کیفری در دادگاه های خانواده یا دادسرا می شود، مساله ی ضرب و جرح همسر و به غلط مصطلح ضرب و شتم همسر، می باشد که حجم بسیاری از پرونده ها را به خود اختصاص داده است.

جهت بررسی عمل ضرب و جرح همسر، می بایست اثبات جرم جرح را بررسی نماییم یعنی اینکه آیا جرم جرح اتفاق افتاده است یا خیر. به عنوان مثال اگر در درگیری بین زن و شوهر، دست یکی از طرفین به یک جسم خارجی برخورد کند و در اثر آن کوچک ترین خراشی ایجاد شود، جرم جرح اتفاق افتاده است. ضرب و جرح همسر می تواند به صورت عمدی یا غیر عمدی رخ دهد. همان طور که می دانید قصد انجام یک عمل مجرمانه و عمدی بودن آن، تاثیر بسیار زیادی در اثبات آن جرم و فعل مجرمانه خواهد گذاشت. قطعا در صورتی که ضرب و جرح همسر به صورت عمدی اتفاق بیافتد، پرونده مطروحه با پیچیدگی بیشتری رو به رو خواهد شد.

بنابراین در این شرایط، زن یا مردی که آسیب دیده است می تواند بابت ضرب و جرح همسر خود، اقدام به طرح شکایت نماید. در پاسخ به این سوال که ضرب و جرح در چه حدی باید باشد که بتوان شکایت کرد باید گفت که در قانون مجازات اسلامی بابت هر نوع صدمه ای حتی ایجاد خراش در بدن شخصی دیگر، جرم انگاری شده است و می تواند سبب طرح شکایت کیفری شود. اینکه بابت ضرب و جرح انجام شده دیه تعلق بگیرد یا ارش بسته به نوع جراحت دارد و اینکه آیا از جراحت خون تراوش شده است یا خیر. بنابراین محل جراحت می بایست توسط کارشناسان پزشکی قانونی مورد بررسی قرار بگیرد.

آیا در درگیری های بین زوجین یا ضرب و جرح همسر، آسیب های روحی ایجاد شده نیز قابل شکایت و پیگیری است؟

در پلسخ به این سوال باید گفت اگر آسیب روحی ایجاد شده ملموس باشد مانند آنکه شخص دچار جنون یا عدم تعادل شخصیتی شده باشد، قابل شکایت و پیگیری است. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که شخص باید ثابت نماید که در اثر رفتار همسر خود دچار این نوع آسیب شده است و اثبات چنین امری در برخی موارد بسیار مشکل است.

وکیل پایه یک دادگستری :مراتب حقوقی اثبات ضرب و جرح همسر

شیوه های اثبات یک عمل مجرمانه مانند ضرب و جرح همسر می تواند به شیوه های گوناگونی صورت بگیرد:

اقرار: یعنی خود شخص در مقابل قاضی یا مامور نیروی انتظامی اعتراف می کند که عمل ضرب و جرح همسر را انجام داده است و بعد هم اقرار خود را با امضا یا اثر انگشت تایید می کند.
علم قاضی: در این خصوص قاضی با توجه به شرایط موجود در پرونده با علم خود می تواند به نتیجه برسد و د نهایت حکم را صادر نماید.
شهادت شهود: در برخی موارد همسری که بابت ضرب و جرح از وی شکایت شده است، ادعا می نماید که طرف مقابل خودزنی کرده است. در این شرایط است که شهادت شهود می تواند به شخص کمک کند و ادعایش را به اثبات برساند. شهادت فرزندان، همسایه ها، نگهبان و خدمتکار نیز در این موارد قابل قبول و بررسی توسط دادگاه است.
قسم: در خصوص برخی پرونده ها که دارای شرایط خاص می باشند ممکن است قاضی جهت اثبات ارتکاب یا عدم ارتکاب جرم از شخص بخواهد که قسم یاد کند.
اماره: صدا و فیلم ضبط شده می تواند به عنوان اماره توسط دادگاه مورد بررسی قرار بگیرد. اصولا دادگاه به صدا و فیلم ضبط شده به عنوان دلیل توجه نمی کند مگر آنکه اصالت آن ثابت شود. شاکی می تواند بررسی اصالت صدا و تصویر را از دادگاه تقاضا نماید.
سایر ادله و مدارک
مرجع شکایت از ضرب و جرح همسر

کلانتری: اصولا طرح این دعاوی در کلانتری، در خارج از ساعات اداری و به دلیل عدم دسترسی به دادسرا و از بین نرفتن دلایل و آثار جرم اتفاق می افتد. اخیرا در کلانتری دایره ای تحت عنوان مددکاری اجتماعی و مشاوره تشکیل شده است که ممکن است اشخاص را به این دایره ارجاع دهند و هدف آن حل و فصل اختلافات و پیشگیری از وقوع جرم می باشد.
دادسرا: همچنین ممکن است شخص با داشتن دلائل و مدارک لازم، مستقیما به دادسرا مراجعه کند و با طرح شکایت کیفری، اقدام به تشکیل پرونده نماید. در این حالت دادسرای عمومی محل وقوع جرم، صلاحیت رسیدگی دارد. دادگاه خانواده به موضوعات کیفری خانواده، رسیدگی نمی کند.

مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی
شهادت شهود
صورت جلسه مامور انتظامی در صورت وجود
سایر مستنداتی که ضرب و جرح همسر را ثابت می نماید
وکیل متخصص در اثبات ضرب و جرح همسر

آیا شما به وکیل متخصص در اثبات ضرب و جرح همسر نیاز دارید؟ موسسه حقوقی و داوری بین المللی بالیوا   با تشکیل گروه وکلای پایه یک دادگستری و به کارگیری بیش از ۱۰۰ وکیل پایه یک دادگستری در سطح ایران و در سطح بین الملل آماده ی ارائه ی مشاوره حقوقی و قبول وکالت در تمامی زمینه ها می باشد. گروه وکلای بالیوا  تحت سرپرستی دکتر اکبر فتح اللهی  وکیل پایه یک دادگستری با بیش از ۱۵ سال سابقه وکالت  و وکالت می باشد و یکی از موسسات حقوقی پیشرو در وکالت تخصصی در داخل و خارج از کشوراست. لذا با توجه به امور تخصصی مراتب حقوقی ضرب و جرح همسر و استفاده از وکلای متخصص و مجرب در زمینه طرح شکایت و اثبات ضرب و جرح همسر، شما عزیزان می توانید با وکلا و مشاورین زبده موسسه حقوقی و داوری بین المللی بالیوا  مشورت نمایید و اطلاعات لازمه را از ما دریافت نمایید.

مجازات ضرب و شتم همسر و یا کتک زدن همسر از نظر وکیل کیفری 

حسن رفتار و معاشرت زوجین به یکدیگر، تکلیفی است که در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران به آن اشاره شده است و از نظر اخلاقی نیز بر آن صحه گذارده شده است. گاهی ممکن است هر کدام از زوجین بر اثر عصبانیت، اقدام به کتک زدن یکدیگر نمایند. در مواردی هم دیده شده است هنگام دعوای زن و شوهر، یکی از طرفین با برداشتن چاقو یا اجسام برنده، اقدام به تهدید به قتل همسر نموده و یا گاهی به ضرب و جرح همسر با چاقو یا اجسام دیگر اقدام می کنند. باید توجه داشت که هر کدام از زوجین، که به صورت عمدی اقدام به ضرب و جرح همسر نموده و با فحاشی و توهین و با کار بردن الفاظ نامناسب نسبت به همسر از حسن معاشرت خارج می شوند، علاوه بر ایجاد حق طلاق برای زن، می تواند موجب محکومیت کیفری به زندان و شلاق و پرداخت خسارت و دیه شود. وکیل متخصص دادگاه خانواده و همکار گروه وکلای مهر ایران در پاسخ به سوالات کاربران فضای مجازی درباره مجازات کتک زدن همسر، نحوه شکایت از شوهر در صورت کتک زدن همسر، نحوه درخواست طلاق در صورت نداشتن تامین جانی زن، مطالبه خسارت ناشی از شکستگی بینی یا سایر اعضای بدن، حق انتخاب مسکن جداگانه برای زن در صورت تهدید به قتل، مواردی را متذکر شده که دپارتمان حقوق خانواده موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان نسبت به انتشار آنها اقدام خواهد نمود.

مجوز قانونی تنبیه و کتک زدن زن

سوال: آیا کتک زدن زن در حد متعارف و برای تنبیه و تادیب وی مجازات کیفری در پی دارد؟ اگر بر اثر رفتار بد زن مجبور به کتک زدن وی شویم، باز هم از نظر قانونی باید دیه پرداخت کنیم یا تقصیر زن باعث تبرئه مرد می شود؟

پاسخ: مجوز قانونی برای کتک زدن زن وجود ندارد. موضوع مورد سوال، در قانون مجازات اسلامی، صرفا درباره اطفال صغیر و مجانین مجاز شناخته شده است به شرطی که والدین و سرپرستان قانونی حد متعارف را رعایت کرده باشند، از مجازات قانونی و پرداخت دیه معاف هستند. اما درباره همین اطفال و مجانین، اگر وجهه کودک آزاری پیدا کند قابل تعقیب و تعیین مجازات می باشد.

اما درباره زن هیچ مجوز قانونی برای تنبیه و کتک زدن وجود ندارد و در صورت ارتکاب ضرب و جرح همسر که واژه غلط ضرب و شتم همسر به کار برده می شود، و در صورت شکایت وی، مجازات قانونی و پرداخت دیه را در پی خواهد داشت.

مجازات ضرب و جرح همسر با چاقو

سوال: اگر همسرم با چاقو به من حمله کند ولی فقط تهدید به قتل با چاقو کند و هیچ آسیبی وارد نکند، باز هم مجازات زندان و دیه دارد؟ به دلیل تهدید با چاقو می توان تقاضای طلاق کرد؟

پاسخ: بر اساس قانون مجازات اسلامی، اگر کسی به صورت عمدی صدمه یا جراحتی به کسی وارد کند که موجب نقصی در اعضا یا شکستن عضوی شود یا منجر به اختلال مشاعر و زوال عقل کسی شود، می توان درخواست قصاص نمود. اما اگر قصاص امکان پذیر نباشد یا شاکی از قصاص گذشت کرده باشد و عمل مجرم موجب تجری او شود یا اقدام مرتکب موجب اخلال در نظم عمومی باشد، دادگاه کیفری می تواند او را به تخمل ۲ تا ۵ سال زندان محکوم کند. پرداخت دیه هم در صورت مطالبه شاکی لازم است.

اما اگر جراحت وارد شده با چاقو باشد ولی هیچ کدام از موارد نقص عضو یا شکستگی و زوال عقل و حواس را در پی نداشته باشد، مرتکب به حبس از ۳ ماه تا یکسال محکوم می شود.مجازات ضرب و شتم عمدی همسر

تهدید به قتل با چاقو هم مجازات زندان دارد و در صورت اثبات و محکومیت مرد، زن می تواند با انتخاب مسکن جداگانه، یا اقامت در منزل پدری تا زمان صدور حکم طلاق نسبت به تمکین از زوج اقدامی ننماید.

تمامی موارد بالا از موارد سوء رفتار زوج یا زوجه است که هر کدام آثار حقوقی خود را دارد. برای زن حق درخواست طلاق از دادگاه خانواده ایجاد می کند و در صورتی که مرتکب کتک زدن همسر و سوء رفتار، زوجه باشد، در صورت طلاق از دریافت نصف دارایی مرد محروم خواهد شد.

راه شکایت از شوهری که دست بزن دارد

سوال: برای شکایت از شوهرم که کتک می زند و دست بزن دارد، باید به پلیس ۱۱۰ زنگ بزنم؟ ما همیشه در منزل تنها هستیم و شاهدی ندارم که شوهرم با کتک زدن من و بدرفتاری زندگی را مشکل کرده است.

پاسخ: گزارش به پلیس ۱۱۰ فقط در جرایم مشهود امکان پذیر است. در دعواها و اختلافات خانوادگی، تماس با پلیس کمک چندانی نمی کند مگر اینکه ضرب و جرح همسر در خیابان و در ملا عام انجام شده باشد. با طرح شکایت ضرب و جرح عمدی در دادسرای محل سکونت خود، به پزشکی قانونی معرفی می شوید و پس از تایید موضوع توسط پزشکی قانونی، می توانید از شهادت همسایه ها کمک بگیرید و یا درخواست تحقیق نامحسوس محلی به مقام قضایی بدهید. موارد تحقیق محلی یا معرفی به روانپزشک، می تواند قرینه و اماره ای بر وقوع جرم توسط همسر باشد.

در این گونه موارد می توانید با دعوت از بزرگترها برای حل اختلاف، نسبت به مستند سازی اقدامات همسر در کتک زدن و دست بزن داشتن بهره بگیرید.

طلاق توافقی در صورت کتک زدن همسر

سوال: در صورتی که کتک زدن همسر در دادگاه کیفری اثبات و همسرم به زندان محکوم بشه می تونم از این حکم زندان برای درخواست طلاق توافقی استفاده کنم؟ در این صورت هم لازمه که کل مهریه رو ببخشم یا می تونم حق و حقوقی هم بگیرم؟ حضانت پسرم بعد از طلاق توافقی به من می رسه؟

پاسخ: با توجه به اینکه اگر حکم محکومیت همسرتون به تحمل حبس بابت کتک زدن شما صادر بشه می تونید از دادگاه خانواده درخواست صدور حکم طلاق بکنید، نیازی به درخواست طلاق توافقی نیست. اما اگه منظورتون اینه که در مقابل اعلام رضایت در پرونده کیفری همسرتون هم با طلاق توافقی موافقت کنه، به نظر می رسه راه حل خوبی باشه.

برای صدور گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی، لازم نیست همه مهریه رو ببخشید. بلکه با بذل حتی یه سکه از مهریه هم می تونین گواهی عدم امکان سازش رو دریافت کنید.

حضانت فرزند پسر یا دختر تا ۷ سالگی با مادر هست و اگر بتونین عدم صلاحیت پدر در حضانت رو ثابت کنید بعد از ۷ سالگی هم می تونین حضانت فرزند رو داشته باشین.

می تونین حضانت فرزند رو در شرایط طلاق توافقی هم قرار بدین تا حکم دادگاه بر این اساس صادر بشه.

وکیل خوب خانواده در تهران

نمونه ای از سوالات مربوط به مجازات کتک زدن همسر که توسط دکتر محمد رضا مهری بهترین وکیل خانواده در تهران و مدیر موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، پاسخ داده شده است را ملاحظه فرمودین. در صورت تمایل به اخذ مشاوره حقوقی خانواده درباره جرایمی همچون تهدید به قتل همسر، راه شکایت کیفری از شوهر، پرونده رابطه نامشروع شوهر، سلب حضانت فرزند، شرایط حضانت فرزند پسر و دختر و هرگونه سوال حقوقی درباره موضوعات خانواده با گروه وکلای بالیوا تماس بگیرید.

با توجه به حجم مراجعات، امکان مشاوره حقوقی رایگان خانواده وجود ندارد و صرفا از طریق وقت مشاوره حضوری یا تلفنی، امکان طرح سوالات و دریافت پاسخ مفصل و قانونی وجود دارد.

اکبر فتح اللهی 

وکیل پایه یک دادگستری 

کارشناس شبکه ۲ سیما برنامه عصر خانواده 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جهت دیدن برنامه وکیل فتح اللهی در شبکه ۲ 

اینجا بر روی کلمه وکیل پایه یک کلیک کنید

0912-1463248
۰۹۱۲-۱۴۶۳۲۴۸

کپی رایت © 2019 – وکیل ومدرس حقوق خانواده| طراحی سایت دارکوب

 

حسن رفتار و معاشرت زوجین به یکدیگر، تکلیفی است که در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران به آن اشاره شده است و از نظر اخلاقی نیز بر آن صحه گذارده شده است. گاهی ممکن است هر کدام از زوجین بر اثر عصبانیت، اقدام به کتک زدن یکدیگر نمایند.

در مواردی هم دیده شده است هنگام دعوای زن و شوهر، یکی از طرفین با برداشتن چاقو یا اجسام برنده، اقدام به تهدید به قتل همسر نموده و یا گاهی به ضرب و جرح همسر با چاقو یا اجسام دیگر اقدام می‌کنند. باید توجه داشت که هر کدام از زوجین، که به صورت عمدی اقدام به ضرب و جرح همسر نموده و با فحاشی و توهین و با کار بردن الفاظ نامناسب نسبت به همسر از حسن معاشرت خارج می شوند، علاوه بر ایجاد حق طلاق برای زن، می‌تواند موجب محکومیت کیفری به زندان و شلاق و پرداخت خسارت و دیه شود.

 

سوال: آیا کتک زدن زن در حد متعارف و برای تنبیه و تادیب وی مجازات کیفری در پی دارد؟ اگر بر اثر رفتار بد زن مجبور به کتک زدن وی شویم، باز هم از نظر قانونی باید دیه پرداخت کنیم یا تقصیر زن باعث تبرئه مرد می‌شود؟مجازات ضرب و شتم عمدی همسر

پاسخ: مجوز قانونی برای کتک زدن زن وجود ندارد. موضوع مورد سوال، در قانون مجازات اسلامی، صرفا درباره اطفال صغیر و مجانین مجاز شناخته شده است به شرطی که والدین و سرپرستان قانونی حد متعارف را رعایت کرده باشند، از مجازات قانونی و پرداخت دیه معاف هستند. اما درباره همین اطفال و مجانین، اگر وجهه کودک آزاری پیدا کند قابل تعقیب و تعیین مجازات می‌باشد.

اما درباره زن هیچ مجوز قانونی برای تنبیه و کتک زدن وجود ندارد و در صورت ارتکاب ضرب و جرح همسر که واژه غلط ضرب و شتم همسر به کار برده می‌شود، و در صورت شکایت وی، مجازات قانونی و پرداخت دیه را در پی خواهد داشت.

 

سوال: اگر همسرم با چاقو به من حمله کند ولی فقط تهدید به قتل با چاقو کند و هیچ آسیبی وارد نکند، باز هم مجازات زندان و دیه دارد؟ به دلیل تهدید با چاقو می‌توان تقاضای طلاق کرد؟

پاسخ: بر اساس قانون مجازات اسلامی، اگر کسی به صورت عمدی صدمه یا جراحتی به کسی وارد کند که موجب نقصی در اعضا یا شکستن عضوی شود یا منجر به اختلال مشاعر و زوال عقل کسی شود، می‌توان درخواست قصاص نمود. اما اگر قصاص امکان پذیر نباشد یا شاکی از قصاص گذشت کرده باشد و عمل مجرم موجب تجری او شود یا اقدام مرتکب موجب اخلال در نظم عمومی‌باشد، دادگاه کیفری می‌تواند او را به تخمل 2 تا 5 سال زندان محکوم کند. پرداخت دیه هم در صورت مطالبه شاکی لازم است.

اما اگر جراحت وارد شده با چاقو باشد ولی هیچ کدام از موارد نقص عضو یا شکستگی و زوال عقل و حواس را در پی نداشته باشد، مرتکب به حبس از 3 ماه تا یکسال محکوم می‌شود.

تهدید به قتل با چاقو هم مجازات زندان دارد و در صورت اثبات و محکومیت مرد، زن می‌تواند با انتخاب مسکن جداگانه، یا اقامت در منزل پدری تا زمان صدور حکم طلاق نسبت به تمکین از زوج اقدامی ننماید.

تمامی موارد بالا از موارد سوء رفتار زوج یا زوجه است که هر کدام آثار حقوقی خود را دارد. برای زن حق درخواست طلاق از دادگاه خانواده ایجاد می‌کند و در صورتی که مرتکب کتک زدن همسر و سوء رفتار، زوجه باشد، در صورت طلاق از دریافت نصف دارایی مرد محروم خواهد شد.

 

سوال: برای شکایت از شوهرم که کتک می زند و دست بزن دارد، باید به پلیس 110 زنگ بزنم؟ ما همیشه در منزل تنها هستیم و شاهدی ندارم که شوهرم با کتک زدن من و بدرفتاری زندگی را مشکل کرده است.

پاسخ: گزارش به پلیس 110 فقط در جرایم مشهود امکان پذیر است. در دعواها و اختلافات خانوادگی، تماس با پلیس کمک چندانی نمی‌کند مگر اینکه ضرب و جرح همسر در خیابان و در ملا عام انجام شده باشد. با طرح شکایت ضرب و جرح عمدی در دادسرای محل سکونت خود، به پزشکی قانونی معرفی می شوید و پس از تایید موضوع توسط پزشکی قانونی، می‌توانید از شهادت همسایه ها کمک بگیرید و یا درخواست تحقیق نامحسوس محلی به مقام قضایی بدهید. موارد تحقیق محلی یا معرفی به روانپزشک، می‌تواند قرینه و اماره ای بر وقوع جرم توسط همسر باشد.

در این گونه موارد می‌توانید با دعوت از بزرگترها برای حل اختلاف، نسبت به مستند سازی اقدامات همسر در کتک زدن و دست بزن داشتن بهره بگیرید.

 

سوال: در صورتی که کتک زدن همسر در دادگاه کیفری اثبات و همسرم به زندان محکوم بشه می تونم از این حکم زندان برای درخواست طلاق توافقی استفاده کنم؟ در این صورت هم لازمه که کل مهریه رو ببخشم یا می تونم حق و حقوقی هم بگیرم؟ حضانت پسرم بعد از طلاق توافقی به من می رسه؟

پاسخ: با توجه به اینکه اگر حکم محکومیت همسرتون به تحمل حبس بابت کتک زدن شما صادر بشه می تونید از دادگاه خانواده درخواست صدور حکم طلاق بکنید، نیازی به درخواست طلاق توافقی نیست. اما اگه منظورتون اینه که در مقابل اعلام رضایت در پرونده کیفری همسرتون هم با طلاق توافقی موافقت کنه، به نظر می رسه راه حل خو بی‌باشه.

برای صدور گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی، لازم نیست همه مهریه رو ببخشید. بلکه با بذل حتی یه سکه از مهریه هم می تونین گواهی عدم امکان سازش رو دریافت کنید.

حضانت فرزند پسر یا دختر تا 7 سالگی با مادر هست و اگر بتونین عدم صلاحیت پدر در حضانت رو ثابت کنید بعد از 7 سالگی هم می تونین حضانت فرزند رو داشته باشین.

می تونین حضانت فرزند رو در شرایط طلاق توافقی هم قرار بدین تا حکم دادگاه بر این اساس صادر بشه.

 

نمونه ای از سوالات مربوط به مجازات کتک زدن همسر که توسط دکتر محمد رضا مهری بهترین وکیل خانواده در تهران و مدیر موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، پاسخ داده شده است را ملاحظه فرمودین. در صورت تمایل به اخذ مشاوره حقوقی خانواده درباره جرایمی همچون تهدید به قتل همسر، راه شکایت کیفری از شوهر، پرونده رابطه نامشروع شوهر، سلب حضانت فرزند، شرایط حضانت فرزند پسر و دختر و هرگونه سوال حقوقی درباره موضوعات خانواده با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

سلام اگه شوهرم کتکم بزنه پزشک قانونی هم تایید کنه و شوهرم نفقه نده و عصبی باشه ایا دادگاه حکم طلاق منو‌صادر میکنه و دختر پنج ساله ام ب من میرسه ؟؟؟

سلام در صورت اثبات از موارد عسر و حرج زوجه است و امکان صدور حکم طلاق وجود دارد

اینجوری که باشه ما خانوما رو بکشن هم کاری از پیش نمیبریم، همسر من هرزمان مشکلی داره ناراحتیشو سرمن خالی میکنه، تا الانم اقدامی نکردم با اینکه آثارش مونده بود روی بدنم، الانم تکرار شده، متاسفانه خانواده ها هم اطلاعی از این قضیه ندارم، این دفعه میخوام پیگیری کنم چون واقعا تحمل دردو ندارم، هرچند مواقع عادی هم رفتار مناسبی ندارن و من نمیخوام ادامه بدم، در قدم اول باید چکار کنم

سلام ابتدا طرح شکایت ضرب و جرح عمدی مطرح میکنین و پزشکی قانونی اگر احراز کرد، گواهی صادر خواهد نمود
برای اثبات ادعاتون باید شاهد و یا قرینه ای از ارتکاب جرم داشته باشید.

من نه ماه نامزد كردم همسرم بارها اقدام به كتك زدن كرده بارها ضايعه اي ازش مونده ولي من اقدام نكردم. مجددا اين كارو تكراركرده.يك بار منو جلوي خانواده ش زده ويك بار هم منو جلوي مادرم زده كه منجربه خونريزي بيني و وهمچنين گرفتگي شديد عضله گردن شده.بارها هم تو خيابان اقدام به اين كاركرده.متأسفانه بارآخري كه كتكم زد و ضايعه كبودي مونده بود منو درشهرستان حدود يك هفته نگه داشت بعدكه ضايعه رفت منو برگردوند.تا نتونم اقدامي كنم جديدا هم زرنگ شده جوري ميزنه تا كبودي نمونه بيشتراز ناحيه سركتكم ميزنه.من ميتونم باتوجه به اينكه منوجلو مادرم وهمچنين خانواده خودش زده ازشاهداستفاده كنم؟جلو خانواده خودش چاقوهم كشيده وتهديدكرده

سلام میتونین با طرح شکایت در دادسرای محل سکونت موارد رو با توجه به شهادت شهود به عنوان سوء رفتار زوج اثبات بفرمایید

شوهرم منو در ناحیه سرو گردن و پشت زده و کبود شده خیلیم درد دارم یک روز از کتک کاری گذشته هیچ شاهدی نداشتم میتونم برم پاسگا تا برم پزشک قانونی؟

سلام بله میتونین از طریق مرجع قضایی دستور معرفی به پزشکی قانونی بگیرید

سلام من باشوهرم مشکل دارم شوهرم مدام منوکتک میزنه بخودم وخونوادم فحشای ناموسی میده به هربهانه ای اذیت میکنه بمن تهمت ناسالم بودن میزنه وبمن میگه هرزه وخیابانی وروانی خسته شدم ومیخوام جدابشم لطفاراهنمایی کنیدچکاربایدبکنم

سلام ابتدا شکایت کیفری مطرح کنید و اگه بتونین ادعاتون رو. ثابت کنید میتونین طلاق بگیرین

سلام من همسرم شکاک و روانی است من رو کتک می زند هر روز حرف زشت به من و خانوادهم می دهد
امروز با چاقو تیز کن گردنم را خراشید و به شدت
کتک میزند و قبل ازدواج به من نگفتن مریض
است هر روز من و خانوادم تهدید به قتل می کند سابقه خودکشی دارد خارج از کشور هستم چون زن است من هیچ دفاعی ندارم اگه جواب کتک بدهم شکایت می
کند یک راه بدید لطفا

سلام ازشون شکایت کنید

سلام خسته نباشید شوهرم مدام منو کتک میزنه فحاشی به خودمو خانوادم میکنه چندفه تهدیدم کرده به اسید پاشی خانواده هامون در جریانن که خیلی دست بزن داره و الانم مدام وسایل خونه رو میشکنه بعد شروع میکنه به کتک زدن من میخام ازش شکایت کنم از چه راهی باید وارد شم؟

سلام از طریق دادسرای عمومی محل سکونتتون شکایت کنید تا به پزشکی قانونی معرفی بشینمجازات ضرب و شتم عمدی همسر

سلام من شوهرمو قبل ازازداواج دوستش نداشتم تهدیدم میکرده هر کاری کردم ولم نکردبخاطراقوامی ازدواج کردم همیشه ازم خیانت میکنه تاحرف میزنم وسایل خوردمیکنه بخاطرباخانمی بود بهش فهموندم که بافلانی هستی کتکم میزنه فهش زشت به خانوادم میده میگه برومهریتومیدم من بایدچکارکنم؟

فحاشی، توهین و ضرب و جرح زن جرم است و در دادسرای عمومی محل سکونت می تونین از ایشون شکایت کنید.

سلام شوهرم من هر وقت از جایی دلش پره منو میزنه،موقع کتک زدن خون جلوی چشماشو میگیره از کتک خوردن خودم ناراحت نیستم،انقدر بد اعصبانی میشه که این بار موقع کتک زدن پسر دو سالمو بلند کرد میخواست بکوبه زمین خانوادش نزاشتن،موقع زدن پدر و مادرشم نمی تونن جداش کنن،پدر و مادر ندارم موقع جدا شدن برم پیششون از نظر مالی هم وضعم خوب نیست مستقل زندگی کنم از طرف دیگه میخوام پسرمم با خود ببرم؟چند بار منم بدون مانتو پرت کرده تو حیاطگفته گورتو گم کن تو رو خدا بگید باید چیکار کنم؟

سلام میتونین با فوریت های اجتماعی تماس بگیرین
برای مشاوره حقوقی با موسسه تماس بگیرید

سلام خسته نباشید
خانم بنده سر هر مسئله جزئی با من دعوا مکنه و شروع به فحاشی و زدن من میکنه منم سعی میکنم از خونه بزنم بیرون ولی این اواخر شدیدتر شده که حتی من خواستم ازش شکایت کنم تا پزشک قانونی هم رفتم ولی نخواستم کار به پاسگاه و دادگاه برسه کوتاه اومدم پدر و مادرشم وضیعت میبین ولی هیچی بهش نمیگن، دیگه کارش به جایی رسیده که با چاقو و پرت کردن وسایل بهم حمله میکنه من چیکار باید بکنم؟ متشکرم اگه راهنمایی کنید؟

سلام تنها راه شکایت کیفری از ایشون هست. البته میتونین از مشاوره حضوری هم جهت دریافت راه حل بهره بگیرید

سلام شوهرم خیلی زود عصبانی میشه و همیشه منو کتک میزنه و حرفای زشت و رکیک میزنه و بهم میگه گورتو از خونم گم کن الان باز هم این اتفاق خواست و ازم خواست خونرو ترک کنم یه دختر ۲ساله دارم جلو اون روم دست بلند میکنه دیگه خسته شدم خواهش میکنم راهنماییم کنین.
نمیخوام طلاق بگیرم چون پدر ندارم و بعد طلاق کسی حامیم نیست ولی میخوام قانونی یه کاری کنم که ادب بشه چیکار کنم؟

سلام بهترین راه طرح شکایت کیفری از ایشونه و اگر متنبه شدن میتونین درخواست صدور قرار ترک تعقیب از دادسرا بفرمایید

با سلام من خانمی ۲۶ ساله یه پسر ۴ ساله دارم شوهرم منو خیلی کتک میزنه این سری بر اثر کتک زیاد زیر چشمم پاره شد رفتم بیمارستان تشکیل پرونده دادم و دوسال قبل ازش تعهد گرفتم که گفته شده بود که من زنم و کتک میزنم فحش میدم تعصبی هستم میتونم در صورت این شرایط حضانت بچه رو بگیرم

سلام در صورتی که جدا زندگی کنید و یا طلاق بگیرین حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر است

سلام خسته نباشین من یک ساله ازدواج کردم تواین یک سال من۴بارکتک زده وموبایلمم ازمیگیره وخودش باهرکسی که دوست داره رابطه داره چن بارم بهش فهموندم که توبااون دختری ولی قسم الکی میخوره که نیستم بااین حال من دوسش دارم نمیخوام طلاق بگیرم میخوام به اشتباه خودش پی ببره بایدچیکارکنم 😢

سلام تنها راه شکایت در دادسرای عمومی هست و میتونین بعد از طرح شکایت درخواست قرار ترک تعقیب کنید که هم شکایت پابرجا باشه و هم ایشون محکوم نشن

سلام شوهرم معتاده و تشنجی بارها منو کتک زده یه بار از خونه بیرونم کرد رفتم خونه بابام بعد رفت ازم شکایت عدم تمکین کرد منم ناخواسته برگشتم الانم کتکم زده داشت خفه ام میکرد دستشو گاز گرفتم اکثر موقها به بهانه شوخی حلقم رو فشار میده اگه جدا بشم میتونم مهریه مو ازش بگیرم؟

سلام اگر مواردی رو که فرمودین بتونین اثبات کنین علاوه بر طلاق به دلیل عسر و حرج امکان دریافت مهریه رو هم دارین

سلام صدای ضبط شده هم مدرک محسوب میشه؟

سلام میتونه در مواردی قرینه ای بر ارتکاب جرم باشه

سلام خسته نباشین شوهرم یه مدت قرص ترامادول ومتادون مصرف میکردبعد یه مدت گفت دیگه مصرف نمیکنم ولی چند وقت یه بار تو وسایلش پیدامیکنم چند باری کتکم زده هربارم به قصدکشت خفم میکنه سه تا بچه دارم بچه کوچیکم شیرخواره نمیخوام زندگیم ازهم بپاشه ولی دیگه ازش میترسم برای تنبیه اش چیکارباید بکنم.

سلام بهترین راه طرح شکایت کیفری از ایشونه و اگر متنبه شدن میتونین درخواست صدور قرار ترک تعقیب از دادسرا بفرمایید

سلام منم دیگه خسته ام از زندگیم.دختری1سالونیم دارم.همسرم فحاشه ودست به زن دارن.ازشکایت بیم دارم

سلام بسیار متاسفیم

سلام من خیلی مشکل دارم شوهرم سر بهونه های الکی با کمربند ب جونم میوفته ومدام میزنه توی عقدهم کتگ میزد ولی خیلی کم اما از وقتی ک منو اورد سر خونه وزندگی ن میزاره من خونوادمو ببینم ن گذاشته اونا بیان خودشم با خونوادش داره زندگی میکنه تا حالا منو چند دفعه جلوی خوموادش زده اما متاسفانه مشکلی ک دارم و نمیتونم ازش جدا شم بخاطر پسرمه ک تازه یک ماهشه تروخدا بگین چیکار کنم اگ شکایت کنم ک دست بزن داره و فحاشی میکنه حضانت بچه مال من میشه تروخدا بگین اخه من هنو سنی ندارم من فقط 19سالمه م خیلی وابسته ب پسرمم

سلام بله اگه سوء رفتار همسرتون ثابت بشه میتونین طلاق بگیرین و در هر صورت حضانت پسرتون تا هفت سالگی با شما خواهد بود.
برای بعد از 7 سالگی هم دادگاه تصمیم گیری خواهد کرد

سلام من متوجه شدم خانمم رابطه نا مشروعی داره منتهی در حین درگیری من زدم دماغ خانمم شکست البته اول خانمم دست منو گاز گرفت بعد از این که خواستم دستمو ول کنم این اتفاق افتاد واقعا به هیچ عنوان نمیخواستم بزنم تو دماغش حالا ایا ایشون میتونه ادعای دیه کنه

سلام بله در صورت شکایت و اثبات ضربه میتونن از شما مطالبه دیه داشته باشن

سلام من همسرم دست بزن داره و سری آخر داشت خفم میکرد هر چند وقت یک بار کتک میزنه یه بارم رفتم پزشکی قانونی و شکایت کردم و نامه پزشک قانونی رو دادم دست برادرم می خواستم ببینم اون نامه پزشک قانونی تا کی اعتبار داره و اینکه هر وقت که منو بزنه میتونم بدون اینکه شاهدی داشته باشم به پزشکی قانونی مراجعه کنم وقتایی هم که نتونستم به پزشک قانونی برم عکس از کبودیا گرفتم آیا این عکسها مدرک میشن یا اعتباری نداره؟

سلام پاسخ پزشکی قانونی باید به دادسرا ارائه بشه تا حکم صادر بشه
صرفا دریافت نامه پزشکی قانونی نمیتونه مستند ضرب و جرح عمدی همسر باشه
برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت دکتر محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.
راههای ارتباطی با دفتر دکتر محمد رضا مهری
021-88663925
021-88663926
021-88663927
شماره های همراه
09120067661
09120067662
09120067663
09120067664
09120067665
تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با دکتر مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.
09120067669
دفتر وکالت و مشاوره حقوقی دکتر مهری

سلام
۶ ساله که با شخصی ازدواج کردم تو نامزدی منو جلوی خانوادش زد فکر کردم درست میشه و به خانوادم نگفتم تا اینکه بعد از عروسی تازه عروس که شدم خانوادش هر روز میومدن خونه ی ما و ۱ماه ۱ ماه میمونکن و کمکی نمیکردن منم چون دانشجو بودم از دانشگاه خسته میومدم میدیدم منتظرن تا ناهار بذارم دیگ۶ه یه روز گففتم بذار زنگ بزنم بگم دارم میرم تهران پیش پدرم تلفنی گفت که برو اما بعد از ۲ساعت که تازه رسبدم تهران م زنگ زد گفت فلانجا وتییا کارت دارم منم وایسادم اومد تا منو دید محکم زد توصورتم دوباره دستمو کشید یدونه‌دیگه محکم زد تو صورتم گفت همینجوری میزنم تا برسیم خونه ی بابات تو تاکسی سوار شدیم دوباره پیاده شدنی منو زد تا آخر رسیدیم در خونه ی بابام منو محکم کوبید تو درب آهنی

بابام اومد و اطلاعی نداشت من دارم میام و اول نشست با گریه ی من کمی گریه کرد و بعد با هم حرف زدن و به بابام قول داد دیگه منو نزنه من از بیخیالی بابام ناراحت بودم چون صورتم خیلی میسوخت و سر درد داشتم با اون حال دوباره برگشتیم خونه و خانوادش از مهمونی اومدن برای خواب یعنی اصلا نفهمیدن من بدبخت چی کشیدم. کتک هاشو ادامه میداد هر بار از چیزی ناراحت میشد یا حرفی میزدم منو میبست به کتک منم چون بابام اونطوری رفتار کرد دیگه بهش نگفتم حتی بعد از تولد بچه ی اولم هنوز به روز ۱۰ نرسیده منو کتک زد جلوی خانوادش اونم سر چیزی که من ازش تو گوشش شکایت کردم نخواستم کسی بفهمه ولی اون جلوی خواهراش و مادرش منو بقصد زد که اونا بفهمن . بازم گذشت .من موندم و کلی درد بدن. دوباره منو میزد تا سال ۹۵ رفتیم قم من تو گوشیش متوجه یه موضوعی شدم و ازش خواستم برام توضیح بده اینکارا و هرزگی چشمش برای چیه باز منو برد یه جای خلوت حرم انقد زد تا یکی از خدام اومد جلو و گفت برای چی میزنی و..‌‌…تا بردنمون کلانتری من از شدت کتک تمام سرم باد کرده بود و دهنم پر زخم و باد کرده قیافم کلا عوض شده بود کلانتری بعد از نیم ساعت جرو بحث با شوهرم بهم‌ گفتن که اگه شکایت داری بنویس منم از خجالت فقط میخواستم آب شم برم تو زمین تا اینکه رئیس کلانتری حرم بهم گفت این گزارش رو نگه میدارم هر وقت دوباره دست بلند کرد بیا اینجا ازم بگیر‌…رفتیم خونه . من موندم و کتک. درست دوهفته بعد از گوشیش فهمیدم با یه خانوم ارتباط داره انکار نکرد و گفت اشتباه کرده …گفتم عوضی من تو قم به دلم افتاده بود ولی منو بحد مرگ زدی خلاصه خواهر برادرشو پدر مادرم اومدن و کلی سر کوفتش کردن و بازم رفتن من دیگه از شدت افسردگی تا یه هفته چراغ رو هم روشن نمیکردم و هر وقت از اون زن میپرسیدم منو بقصد کشت میزد…الان ۲ تا بچه دارم و ۲۴ سالمه ولی یاد کتکهاش جنونم میده بهش اعتراض کردم از فحاشی و کتک هاش بازم زد. بنظرتون چیکار کنم

سلام میتونین از ایشون به دادسرا شکایت کنین

آخه نمیذاره از خونه بیرون برم. اگه بدون اجازش برم دادسرا حق اینو داره که بگه چرا زنم بدون اجازه رفته از خونه بیرون؟

من دائما از شوهرم کتک میخورم ب خاطر بهونه‌های واهی ک میگیره منو میزنه چندین بار بدنم کبود شده اما کاری نکردم تا اینک شب گذشته درحالی ک روزه بودم و هنوز افطار نکرده بودم باز دوباره منو زد و حرفهایی زد ک منو تحریک کنه از خودم دفاع کنم منم باهاش گلاویز شدم و اون جاهایی ک ب نفعش بود را ازم فیلم گرفت آیا قانون حق ب ایشون میده باتوجه ب فیلمی ک از من داره یا زخمهایی ک روی بدنمه و همسایه‌ای ک شاهده کمربنده دستش بوده؟؟؟

اصل درگیری که با فیلم قابل اثبات نیست ولی میتونین بعد از شکایت از طریق دادسرا به پزشکی قانونی برید و گواهی دریافت کنید
بررسی موضوع به عهده قاضیست

همسر من جدیدن حرفهای مسخره ی میزنه مث اینکه من جونی نکردم و قصد دارم دوس دختر بگیرم و حرفهای خیلی ناراحت کننده و خورد کننده آدم بی سوادی نیست خیر سرش دکترا داره
قبلا تو دعوا چند بار سیلی زده و بعضی وقتا کبود شدم من حامله هستم دیشب سر یه موضوع خیلی مسخره منو زد و چند جام کبود شد ولی جوری زد تو گوشم که اصلا نتونستم به اون طرف سرم بخوابم از درد متاسفانه نمیخوام خانوادم با خبر بشن الان نمی‌دونم چیکار کنم

سلام موضوع از مواردیه که باید مشاوره بشین

سلام من مردی هستم 17 ساله ازدواج کردم خانومم رو خیلی دوست دارم جونمه زندگیمه که بخاطر خرجی خانواده مجبورم دوشیفت و سه شیفت کار کنم 24 ساعته 4 الی 5 ساعت می خوابم خونه که میام زنم چشم و گوشش را می بندد ودهنش را باز می کند و به من می گوید تو آدم نیستی خوشی ندیدم و…از کوره در رفتم چند ضربه به شونش زدم شونه اش سیاه و کبود و خراشید سیلی هم به گوشش یواش زدم دست خودم نبود عمدی نبود خودش منا حیوان قلمدادکرد حالا متارکه کرده پزشک قانونی و شکایت کرده تکلیف من چیه؟؟ باتشکر و قدردانی فراوان

سلام وقت بخیر
با توجه به محتویات پرونده با وکیل باید مشاوره بفرمایید

سلام. وقتتون بخیر
دامادم من و دخترم رو کتک زده. تنها شاهد من برای کتک خوردنم دخترمه البته روی بدنم هم اثر کبودی مونده و گواهی پزشکی قانونی گرفتم. خواهر و شوهرخواهرم شاهد کتک خوردن دخترم بودن اما اثری روی بدن دخترم نمونده.
سوالم اینه که چطور میتونیم عصبی بودن و دست بزن داشتن دامادم رو توی دادگاه ثابت کنیم و تقاضای طلاق بدیم؟

سلام فقط از طریق اثبات ضرب و جرح از طرف ایشون

سلام
وقت بخیر
7ساله عقدکردیم.و5سال ازدواج
دوتادختردارم3ساله وچندماهه
به خاطر فحاشی و ضرب وشتم پرتاب اشیاء
عصبانیت آنی نزدیک به جنون میخوام تقاضای طلاق غیابی بدم والبته حضانت بچه هام میخوام.من چطوری ثابت کنم شوهرم من میزنه؟وجنون انی چطوری ثابت کنم؟البته میخوام نصف مهرببخشم تابچه هام داشته باشم

سلام از طریق درخواست معرفی به پزشکی قانونی میتونین در صورت داشتن جنون اثبات بفرمایید.
اما اگر ضرب و جرح و درگیری در منزل اتفاق افتاده شهادت همسایه ها مبنی بر سوء رفتار و دعوا و درگیری میتونه کمکتون کنه

نامزدم من رو سر هر چيز ي كتك ميزنه فحاشي و تهديد هم ميكنه ميخوام از دستش فرار كنم ولي ميترسم منو پيدا كنه بدتر تلافي كنه چكار باير بكنم؟

سلام میتونین با طرح شکایت کیفری نسبت به احقاق حقتون اقدام کنید

سلام
چند روز پس ازاینکه زن خونه رو ترک کرده باشه میتونم تقاضای عدم تمکین کنم

سلام زمان مشخصی نداره

سلام
آیا می توان از سورفتار و کتک زدن همسرم و نیز فحاشی های متعدد بهم فیلم و عکس و صدا تهیه کنم و در کنار دیگر آثار ضرب و جرح نظیر کبودی و زخم و …به دادگاه نشون بدم؟
این حق رو دارم مدرک به صورت فیلم و صدا تهیه کنم از رفتارهای بدش؟

سلام بله فیلم و عکس و یا صدای ضبط شده به عنوان قرینه مورد استفاده خواهد بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مؤسسه حقوقى و داورى بين المللى طليعه عدالت و مهر پارسيان به شماره ثبت 34153 (تاسيس١٣٨٦/٠١/١٠) ، با هدف ارائه خدمات حقوقى و داورى قراردادهاى تجاری بين المللی و همچنين ارائه خدمات مشاوره حقوقى و وكالت، با همراهى جمعى از برترين وكلاى پايه يك دادگسترى، قضات بازنشسته، مدرسین دانشگاه و جمعى از سردفتران اسناد رسمى تهران در قالب گروه وكلاى مهر، تحت مديريت دكتر محمدرضا مهرى، با اتکاء بر عنایات الهی و با تمرکز بر اصول صداقت، حاکمیت قانون و اخلاق، آگاهی بخشی و بالابردن فرهنگ حقوقی، تأسيس و مشغول ارائه خدمات حقوقى در زمينه های فوق میباشد.

سلام.همسرم یک شکایت کذب با عنوان ضرب و جرح عمدی و توهین از بنده کرد،متاسفانه دادسرا بنده را به ناحق محکوم کرد نامه پزشکی (حارصه بینی) هم داره البته خود زنی کرده.منم شکایت الزام به تمکین از او کردم قاضی میگه باید رای کیفری صادر بشه اگر دادگستری هم مرا محکوم کنه تمکین رد میشه؟ و در ادامه میتونه با نامه پزشکی فوق که داره حق طلاق رو بگیره؟

خیر ارتباطی به تمکین نخواهد داشت و اگر تمکین نکنند میتوانید عدم تمکین ایشان را اثبات کنید و اگر محکوم شوید میتوانند دیه بگیرند و سوء رفتار شما را اثبات کنند.

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است جهت دریافت خدمات حقوقی با شماره ۴۲۸۱۸ – ۰۲۱ داخلی ۲۰۷ تماس حاصل فرمایید.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

ضرب و جرح به هر مقدار که باشد جرم بوده و برای آن در قانون مجازات اسلامی، مجازات تعیین شده است، حتی اگر به میزان یک خراش باشد.

زن و شوهر می توانند به علت خراش ایجاد شده در روی بدن خود از دیگری شکایت کرده و ایجاد جراحت توسط همسر خود را اثبات کنند.

جراحت ایجاد شده توسط کارشناس پزشکی قانونی بررسی شده و میزان آن مشخص می شود. دادگاه بر اساس نظر کارشناس پزشکی قانونی رای صادر می کند.

در مورد آسیب های روحی که ممکن است به علت مشاجره بین زوجین یا ضرب و شتم بین آنها ایجاد شود، باید بدانید در صورتی قابل شکایت است که مشهود باشد. به عنوان مثال در صورتی که اثبات شود زن به علت مشاجره هایی که با شوهر خود داشته است، دچار جنون یا بی ثباتی شخصیت شده است، می تواند از همسر خود شکایت کند.

 

مجازات ضرب و شتم عمدی همسر

گاهی همسری که بابت ضرب و شتم از وی شکایت شده، در دادگاه ادعا می کند که بی گناه بوده و همسرش خود زنی کرده است. شخص مدعی می تواند ادعا خود را با شهادت فرزندان، همسایگان، خدمتکاران و سایر کسانی که شاهد این موضوع بوده اند به اثبات رساند.

اقرار به این معنا است که شخصی که مرتکب عمل ضرب و جرح شده است، خود در مقابل قاضی یا مامور نیرو انتظامی به این موضوع کتبا اعتراف کرده سپس اعتراف خود را با امضا و اثر انگشت تایید نماید.

با توجه به شرایط خاص برخی از پرونده ها، ممکن است قاضی دادگاه از طرفین بخواهد که با قسم خوردن ادعا خود را اثبات کنند.

صدا و فیلم ضبط شده برای دادگاه به اندازه دلیل ارزش و اعتبار ندارد، منتها می تواند به عنوان اماره و نشانه ای برای اثبات ادعا خواهان مورد استفاده قرار گیرد. اما اگر اصالت صدا و فیلم ضبط شده اثبات شود، به عنوان دلیل معتبر خواهد شد. پس بهتر است از دادگاه بررسی اصالت آنها را تقاضا نمایید.

قاضی با توجه به صحبت های طرفین و شهود، همچنین با بررسی پرونده با علم و تجربه خود به نتیجه رسیده و حکم صادر می کند.

 

 

بعد از ساعت اداری زمانی که امکان اقامه دعوی در دادسرا ممکن نیست، افراد برای جلوگیری از، از بین رفتن آثار جرم و دلایل آن به کلانتری مراجعه می کنند.

گاهی فرد با دلایل و مدارک لازم برای اثبات جرم، مستقیما به دادسرا مراجعه کرده و اقدام به شکایت و تشکیل پرونده می نماید. دادسرای صالح به رسیدگی در این مورد دادسرای عمومی محل وقوع جرم خواهد بود. رسیدگی به موضوع ضرب و شتم زوجین در صلاحیت دادگاه خانواده نیست.

مدارک شناسایی شاکی از قبیل کارت ملی و شناسنامه

شهادت شهود و سایر دلایل

صورت جلسه مامور انتظامی در صورت وجود

 

در مواردی که ضرب و شتم موجب آسیب طرف مقابل نشود و اثری از آن بر بدن شخص نمانده باشد، مجازاتی ندارد، اما در صورتی که این ضرب و شتم به صورت عمدی انجام شده باشد و شاکی رضایت ندهد، مرتکب با توجه به نظر قاضی پرونده به مجازات تعزیری درجه 7 (91 روز تا 6 ماه حبس و شلاق 11 تا 30 ضربه) محکوم می شود.

حال اگر در نتیجه ضرب و جرح عمدی مرتکب، طرف مقابل دچار آسیب، شکستگی یا از کار افتادگی اعضا شده یا یکی از حواس پنجگانه اش ناقص شده باشد، همچنین در موردی که شخص در اثر ضربه دچار زوال عقل شود، مرتکب قصاص می شود. در مواردی که با وجود اینگونه آسیب ها امکان قصاص وجود نداشته و عمل او موجب اختلال در نظم جامعه شده باشد، مرتکب به 2 تا 5 سال حبس و در صورت در خواست شخص آسیب دیده به پرداخت دیه محکوم خواهد شد.

اگر مرتکب با استفاده از چاقو، اسلحه و امثال آنها موجب آسیب شود اما آسیب وارده از انواع گفته شده در مورد قبل نباشد، مرتکب به 3 ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد.

 

شخص آسیب دیده می تواند ضمن شکایت خود یا در طول رسیدگی به دعوا، دیه آسیب وارد شده را مطالبه کند. میزان دیه با توجه به نظر کارشناس پزشکی قانونی در مورد میزان و نوع جراحت وارد شده توسط قاضی دادگاه مشخص می شود.

 

طبق قانون مدنی اگر حضور زن در منزل شوهر باعث آسیب بدنی، مالی و شرافتی به او شود، می تواند منزل شوهر را ترک کند. اگر شوهر دادخواست الزام به تمکین را در دادگاه اقامه کند، زن می تواند با اثبات نداشتن امنیت جانی در منزل شوهر از خود دفاع کند. با اثبات این موضوعات در دادگاه، زن مجبور به بازگشت به منزل شوهر نخواهد بود در عین حال می تواند نفقه خود را نیز دریافت کند.

اگر زن بخواهد به این علت از شوهر خود جدا شود باید در دادگاه کیفری اثبات کند که این آسیب ها توسط شوهر ایجاد شده است. زن می تواند با شهادت شهود، صورت جلسه کلانتری و برگه کارشناسی پزشکی قانونی این موضوع را اثبات کند.

سپس زن می تواند با استناد به حکم دادگاه کیفری و به علت عسر و حرج خود، دادخواست طلاق اقامه کند.

ضرب و جرح از مصادیق عسر و حرج محسوب شده لذا زنان با استفاده از آن می توانند برای طلاق اقدام کنند. اما ضرب و جرح در این مورد باید در دادسرا کیفری اثبات شود. گزارش پزشکی قانونی نشاندهنده ضرب و جرح و میزان آن است همچنین باید مشخص شود این آسیب ها توسط چه کسی ایجاد شده است. در نهایت با توجه به رای دادگاه کیفری زن می تواند دادخواست طلاق دهد.

 

حسن رفتار و معاشرت زوجین به یکدیگر، تکلیفی است که در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران به آن اشاره شده است و از نظر اخلاقی نیز بر آن صحه گذارده شده است. گاهی ممکن است هر کدام از زوجین بر اثر عصبانیت، اقدام به کتک زدن یکدیگر نمایند.

در مواردی هم دیده شده است هنگام دعوای زن و شوهر، یکی از طرفین با برداشتن چاقو یا اجسام برنده، اقدام به تهدید به قتل همسر نموده و یا گاهی به ضرب و جرح همسر با چاقو یا اجسام دیگر اقدام می‌کنند. باید توجه داشت که هر کدام از زوجین، که به صورت عمدی اقدام به ضرب و جرح همسر نموده و با فحاشی و توهین و با کار بردن الفاظ نامناسب نسبت به همسر از حسن معاشرت خارج می شوند، علاوه بر ایجاد حق طلاق برای زن، می‌تواند موجب محکومیت کیفری به زندان و شلاق و پرداخت خسارت و دیه شود.

 

سوال: آیا کتک زدن زن در حد متعارف و برای تنبیه و تادیب وی مجازات کیفری در پی دارد؟ اگر بر اثر رفتار بد زن مجبور به کتک زدن وی شویم، باز هم از نظر قانونی باید دیه پرداخت کنیم یا تقصیر زن باعث تبرئه مرد می‌شود؟مجازات ضرب و شتم عمدی همسر

پاسخ: مجوز قانونی برای کتک زدن زن وجود ندارد. موضوع مورد سوال، در قانون مجازات اسلامی، صرفا درباره اطفال صغیر و مجانین مجاز شناخته شده است به شرطی که والدین و سرپرستان قانونی حد متعارف را رعایت کرده باشند، از مجازات قانونی و پرداخت دیه معاف هستند. اما درباره همین اطفال و مجانین، اگر وجهه کودک آزاری پیدا کند قابل تعقیب و تعیین مجازات می‌باشد.

اما درباره زن هیچ مجوز قانونی برای تنبیه و کتک زدن وجود ندارد و در صورت ارتکاب ضرب و جرح همسر که واژه غلط ضرب و شتم همسر به کار برده می‌شود، و در صورت شکایت وی، مجازات قانونی و پرداخت دیه را در پی خواهد داشت.

 

سوال: اگر همسرم با چاقو به من حمله کند ولی فقط تهدید به قتل با چاقو کند و هیچ آسیبی وارد نکند، باز هم مجازات زندان و دیه دارد؟ به دلیل تهدید با چاقو می‌توان تقاضای طلاق کرد؟

پاسخ: بر اساس قانون مجازات اسلامی، اگر کسی به صورت عمدی صدمه یا جراحتی به کسی وارد کند که موجب نقصی در اعضا یا شکستن عضوی شود یا منجر به اختلال مشاعر و زوال عقل کسی شود، می‌توان درخواست قصاص نمود. اما اگر قصاص امکان پذیر نباشد یا شاکی از قصاص گذشت کرده باشد و عمل مجرم موجب تجری او شود یا اقدام مرتکب موجب اخلال در نظم عمومی‌باشد، دادگاه کیفری می‌تواند او را به تخمل 2 تا 5 سال زندان محکوم کند. پرداخت دیه هم در صورت مطالبه شاکی لازم است.

اما اگر جراحت وارد شده با چاقو باشد ولی هیچ کدام از موارد نقص عضو یا شکستگی و زوال عقل و حواس را در پی نداشته باشد، مرتکب به حبس از 3 ماه تا یکسال محکوم می‌شود.

تهدید به قتل با چاقو هم مجازات زندان دارد و در صورت اثبات و محکومیت مرد، زن می‌تواند با انتخاب مسکن جداگانه، یا اقامت در منزل پدری تا زمان صدور حکم طلاق نسبت به تمکین از زوج اقدامی ننماید.

تمامی موارد بالا از موارد سوء رفتار زوج یا زوجه است که هر کدام آثار حقوقی خود را دارد. برای زن حق درخواست طلاق از دادگاه خانواده ایجاد می‌کند و در صورتی که مرتکب کتک زدن همسر و سوء رفتار، زوجه باشد، در صورت طلاق از دریافت نصف دارایی مرد محروم خواهد شد.

 

سوال: برای شکایت از شوهرم که کتک می زند و دست بزن دارد، باید به پلیس 110 زنگ بزنم؟ ما همیشه در منزل تنها هستیم و شاهدی ندارم که شوهرم با کتک زدن من و بدرفتاری زندگی را مشکل کرده است.

پاسخ: گزارش به پلیس 110 فقط در جرایم مشهود امکان پذیر است. در دعواها و اختلافات خانوادگی، تماس با پلیس کمک چندانی نمی‌کند مگر اینکه ضرب و جرح همسر در خیابان و در ملا عام انجام شده باشد. با طرح شکایت ضرب و جرح عمدی در دادسرای محل سکونت خود، به پزشکی قانونی معرفی می شوید و پس از تایید موضوع توسط پزشکی قانونی، می‌توانید از شهادت همسایه ها کمک بگیرید و یا درخواست تحقیق نامحسوس محلی به مقام قضایی بدهید. موارد تحقیق محلی یا معرفی به روانپزشک، می‌تواند قرینه و اماره ای بر وقوع جرم توسط همسر باشد.

در این گونه موارد می‌توانید با دعوت از بزرگترها برای حل اختلاف، نسبت به مستند سازی اقدامات همسر در کتک زدن و دست بزن داشتن بهره بگیرید.

 

سوال: در صورتی که کتک زدن همسر در دادگاه کیفری اثبات و همسرم به زندان محکوم بشه می تونم از این حکم زندان برای درخواست طلاق توافقی استفاده کنم؟ در این صورت هم لازمه که کل مهریه رو ببخشم یا می تونم حق و حقوقی هم بگیرم؟ حضانت پسرم بعد از طلاق توافقی به من می رسه؟

پاسخ: با توجه به اینکه اگر حکم محکومیت همسرتون به تحمل حبس بابت کتک زدن شما صادر بشه می تونید از دادگاه خانواده درخواست صدور حکم طلاق بکنید، نیازی به درخواست طلاق توافقی نیست. اما اگه منظورتون اینه که در مقابل اعلام رضایت در پرونده کیفری همسرتون هم با طلاق توافقی موافقت کنه، به نظر می رسه راه حل خو بی‌باشه.

برای صدور گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی، لازم نیست همه مهریه رو ببخشید. بلکه با بذل حتی یه سکه از مهریه هم می تونین گواهی عدم امکان سازش رو دریافت کنید.

حضانت فرزند پسر یا دختر تا 7 سالگی با مادر هست و اگر بتونین عدم صلاحیت پدر در حضانت رو ثابت کنید بعد از 7 سالگی هم می تونین حضانت فرزند رو داشته باشین.

می تونین حضانت فرزند رو در شرایط طلاق توافقی هم قرار بدین تا حکم دادگاه بر این اساس صادر بشه.

 

نمونه ای از سوالات مربوط به مجازات کتک زدن همسر که توسط دکتر محمد رضا مهری بهترین وکیل خانواده در تهران و مدیر موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، پاسخ داده شده است را ملاحظه فرمودین. در صورت تمایل به اخذ مشاوره حقوقی خانواده درباره جرایمی همچون تهدید به قتل همسر، راه شکایت کیفری از شوهر، پرونده رابطه نامشروع شوهر، سلب حضانت فرزند، شرایط حضانت فرزند پسر و دختر و هرگونه سوال حقوقی درباره موضوعات خانواده با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

سلام اگه شوهرم کتکم بزنه پزشک قانونی هم تایید کنه و شوهرم نفقه نده و عصبی باشه ایا دادگاه حکم طلاق منو‌صادر میکنه و دختر پنج ساله ام ب من میرسه ؟؟؟

سلام در صورت اثبات از موارد عسر و حرج زوجه است و امکان صدور حکم طلاق وجود دارد

اینجوری که باشه ما خانوما رو بکشن هم کاری از پیش نمیبریم، همسر من هرزمان مشکلی داره ناراحتیشو سرمن خالی میکنه، تا الانم اقدامی نکردم با اینکه آثارش مونده بود روی بدنم، الانم تکرار شده، متاسفانه خانواده ها هم اطلاعی از این قضیه ندارم، این دفعه میخوام پیگیری کنم چون واقعا تحمل دردو ندارم، هرچند مواقع عادی هم رفتار مناسبی ندارن و من نمیخوام ادامه بدم، در قدم اول باید چکار کنم

سلام ابتدا طرح شکایت ضرب و جرح عمدی مطرح میکنین و پزشکی قانونی اگر احراز کرد، گواهی صادر خواهد نمود
برای اثبات ادعاتون باید شاهد و یا قرینه ای از ارتکاب جرم داشته باشید.

من نه ماه نامزد كردم همسرم بارها اقدام به كتك زدن كرده بارها ضايعه اي ازش مونده ولي من اقدام نكردم. مجددا اين كارو تكراركرده.يك بار منو جلوي خانواده ش زده ويك بار هم منو جلوي مادرم زده كه منجربه خونريزي بيني و وهمچنين گرفتگي شديد عضله گردن شده.بارها هم تو خيابان اقدام به اين كاركرده.متأسفانه بارآخري كه كتكم زد و ضايعه كبودي مونده بود منو درشهرستان حدود يك هفته نگه داشت بعدكه ضايعه رفت منو برگردوند.تا نتونم اقدامي كنم جديدا هم زرنگ شده جوري ميزنه تا كبودي نمونه بيشتراز ناحيه سركتكم ميزنه.من ميتونم باتوجه به اينكه منوجلو مادرم وهمچنين خانواده خودش زده ازشاهداستفاده كنم؟جلو خانواده خودش چاقوهم كشيده وتهديدكرده

سلام میتونین با طرح شکایت در دادسرای محل سکونت موارد رو با توجه به شهادت شهود به عنوان سوء رفتار زوج اثبات بفرمایید

شوهرم منو در ناحیه سرو گردن و پشت زده و کبود شده خیلیم درد دارم یک روز از کتک کاری گذشته هیچ شاهدی نداشتم میتونم برم پاسگا تا برم پزشک قانونی؟

سلام بله میتونین از طریق مرجع قضایی دستور معرفی به پزشکی قانونی بگیرید

سلام من باشوهرم مشکل دارم شوهرم مدام منوکتک میزنه بخودم وخونوادم فحشای ناموسی میده به هربهانه ای اذیت میکنه بمن تهمت ناسالم بودن میزنه وبمن میگه هرزه وخیابانی وروانی خسته شدم ومیخوام جدابشم لطفاراهنمایی کنیدچکاربایدبکنم

سلام ابتدا شکایت کیفری مطرح کنید و اگه بتونین ادعاتون رو. ثابت کنید میتونین طلاق بگیرین

سلام من همسرم شکاک و روانی است من رو کتک می زند هر روز حرف زشت به من و خانوادهم می دهد
امروز با چاقو تیز کن گردنم را خراشید و به شدت
کتک میزند و قبل ازدواج به من نگفتن مریض
است هر روز من و خانوادم تهدید به قتل می کند سابقه خودکشی دارد خارج از کشور هستم چون زن است من هیچ دفاعی ندارم اگه جواب کتک بدهم شکایت می
کند یک راه بدید لطفا

سلام ازشون شکایت کنید

سلام خسته نباشید شوهرم مدام منو کتک میزنه فحاشی به خودمو خانوادم میکنه چندفه تهدیدم کرده به اسید پاشی خانواده هامون در جریانن که خیلی دست بزن داره و الانم مدام وسایل خونه رو میشکنه بعد شروع میکنه به کتک زدن من میخام ازش شکایت کنم از چه راهی باید وارد شم؟

سلام از طریق دادسرای عمومی محل سکونتتون شکایت کنید تا به پزشکی قانونی معرفی بشینمجازات ضرب و شتم عمدی همسر

سلام من شوهرمو قبل ازازداواج دوستش نداشتم تهدیدم میکرده هر کاری کردم ولم نکردبخاطراقوامی ازدواج کردم همیشه ازم خیانت میکنه تاحرف میزنم وسایل خوردمیکنه بخاطرباخانمی بود بهش فهموندم که بافلانی هستی کتکم میزنه فهش زشت به خانوادم میده میگه برومهریتومیدم من بایدچکارکنم؟

فحاشی، توهین و ضرب و جرح زن جرم است و در دادسرای عمومی محل سکونت می تونین از ایشون شکایت کنید.

سلام شوهرم من هر وقت از جایی دلش پره منو میزنه،موقع کتک زدن خون جلوی چشماشو میگیره از کتک خوردن خودم ناراحت نیستم،انقدر بد اعصبانی میشه که این بار موقع کتک زدن پسر دو سالمو بلند کرد میخواست بکوبه زمین خانوادش نزاشتن،موقع زدن پدر و مادرشم نمی تونن جداش کنن،پدر و مادر ندارم موقع جدا شدن برم پیششون از نظر مالی هم وضعم خوب نیست مستقل زندگی کنم از طرف دیگه میخوام پسرمم با خود ببرم؟چند بار منم بدون مانتو پرت کرده تو حیاطگفته گورتو گم کن تو رو خدا بگید باید چیکار کنم؟

سلام میتونین با فوریت های اجتماعی تماس بگیرین
برای مشاوره حقوقی با موسسه تماس بگیرید

سلام خسته نباشید
خانم بنده سر هر مسئله جزئی با من دعوا مکنه و شروع به فحاشی و زدن من میکنه منم سعی میکنم از خونه بزنم بیرون ولی این اواخر شدیدتر شده که حتی من خواستم ازش شکایت کنم تا پزشک قانونی هم رفتم ولی نخواستم کار به پاسگاه و دادگاه برسه کوتاه اومدم پدر و مادرشم وضیعت میبین ولی هیچی بهش نمیگن، دیگه کارش به جایی رسیده که با چاقو و پرت کردن وسایل بهم حمله میکنه من چیکار باید بکنم؟ متشکرم اگه راهنمایی کنید؟

سلام تنها راه شکایت کیفری از ایشون هست. البته میتونین از مشاوره حضوری هم جهت دریافت راه حل بهره بگیرید

سلام شوهرم خیلی زود عصبانی میشه و همیشه منو کتک میزنه و حرفای زشت و رکیک میزنه و بهم میگه گورتو از خونم گم کن الان باز هم این اتفاق خواست و ازم خواست خونرو ترک کنم یه دختر ۲ساله دارم جلو اون روم دست بلند میکنه دیگه خسته شدم خواهش میکنم راهنماییم کنین.
نمیخوام طلاق بگیرم چون پدر ندارم و بعد طلاق کسی حامیم نیست ولی میخوام قانونی یه کاری کنم که ادب بشه چیکار کنم؟

سلام بهترین راه طرح شکایت کیفری از ایشونه و اگر متنبه شدن میتونین درخواست صدور قرار ترک تعقیب از دادسرا بفرمایید

با سلام من خانمی ۲۶ ساله یه پسر ۴ ساله دارم شوهرم منو خیلی کتک میزنه این سری بر اثر کتک زیاد زیر چشمم پاره شد رفتم بیمارستان تشکیل پرونده دادم و دوسال قبل ازش تعهد گرفتم که گفته شده بود که من زنم و کتک میزنم فحش میدم تعصبی هستم میتونم در صورت این شرایط حضانت بچه رو بگیرم

سلام در صورتی که جدا زندگی کنید و یا طلاق بگیرین حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر است

سلام خسته نباشین من یک ساله ازدواج کردم تواین یک سال من۴بارکتک زده وموبایلمم ازمیگیره وخودش باهرکسی که دوست داره رابطه داره چن بارم بهش فهموندم که توبااون دختری ولی قسم الکی میخوره که نیستم بااین حال من دوسش دارم نمیخوام طلاق بگیرم میخوام به اشتباه خودش پی ببره بایدچیکارکنم 😢

سلام تنها راه شکایت در دادسرای عمومی هست و میتونین بعد از طرح شکایت درخواست قرار ترک تعقیب کنید که هم شکایت پابرجا باشه و هم ایشون محکوم نشن

سلام شوهرم معتاده و تشنجی بارها منو کتک زده یه بار از خونه بیرونم کرد رفتم خونه بابام بعد رفت ازم شکایت عدم تمکین کرد منم ناخواسته برگشتم الانم کتکم زده داشت خفه ام میکرد دستشو گاز گرفتم اکثر موقها به بهانه شوخی حلقم رو فشار میده اگه جدا بشم میتونم مهریه مو ازش بگیرم؟

سلام اگر مواردی رو که فرمودین بتونین اثبات کنین علاوه بر طلاق به دلیل عسر و حرج امکان دریافت مهریه رو هم دارین

سلام صدای ضبط شده هم مدرک محسوب میشه؟

سلام میتونه در مواردی قرینه ای بر ارتکاب جرم باشه

سلام خسته نباشین شوهرم یه مدت قرص ترامادول ومتادون مصرف میکردبعد یه مدت گفت دیگه مصرف نمیکنم ولی چند وقت یه بار تو وسایلش پیدامیکنم چند باری کتکم زده هربارم به قصدکشت خفم میکنه سه تا بچه دارم بچه کوچیکم شیرخواره نمیخوام زندگیم ازهم بپاشه ولی دیگه ازش میترسم برای تنبیه اش چیکارباید بکنم.

سلام بهترین راه طرح شکایت کیفری از ایشونه و اگر متنبه شدن میتونین درخواست صدور قرار ترک تعقیب از دادسرا بفرمایید

سلام منم دیگه خسته ام از زندگیم.دختری1سالونیم دارم.همسرم فحاشه ودست به زن دارن.ازشکایت بیم دارم

سلام بسیار متاسفیم

سلام من خیلی مشکل دارم شوهرم سر بهونه های الکی با کمربند ب جونم میوفته ومدام میزنه توی عقدهم کتگ میزد ولی خیلی کم اما از وقتی ک منو اورد سر خونه وزندگی ن میزاره من خونوادمو ببینم ن گذاشته اونا بیان خودشم با خونوادش داره زندگی میکنه تا حالا منو چند دفعه جلوی خوموادش زده اما متاسفانه مشکلی ک دارم و نمیتونم ازش جدا شم بخاطر پسرمه ک تازه یک ماهشه تروخدا بگین چیکار کنم اگ شکایت کنم ک دست بزن داره و فحاشی میکنه حضانت بچه مال من میشه تروخدا بگین اخه من هنو سنی ندارم من فقط 19سالمه م خیلی وابسته ب پسرمم

سلام بله اگه سوء رفتار همسرتون ثابت بشه میتونین طلاق بگیرین و در هر صورت حضانت پسرتون تا هفت سالگی با شما خواهد بود.
برای بعد از 7 سالگی هم دادگاه تصمیم گیری خواهد کرد

سلام من متوجه شدم خانمم رابطه نا مشروعی داره منتهی در حین درگیری من زدم دماغ خانمم شکست البته اول خانمم دست منو گاز گرفت بعد از این که خواستم دستمو ول کنم این اتفاق افتاد واقعا به هیچ عنوان نمیخواستم بزنم تو دماغش حالا ایا ایشون میتونه ادعای دیه کنه

سلام بله در صورت شکایت و اثبات ضربه میتونن از شما مطالبه دیه داشته باشن

سلام من همسرم دست بزن داره و سری آخر داشت خفم میکرد هر چند وقت یک بار کتک میزنه یه بارم رفتم پزشکی قانونی و شکایت کردم و نامه پزشک قانونی رو دادم دست برادرم می خواستم ببینم اون نامه پزشک قانونی تا کی اعتبار داره و اینکه هر وقت که منو بزنه میتونم بدون اینکه شاهدی داشته باشم به پزشکی قانونی مراجعه کنم وقتایی هم که نتونستم به پزشک قانونی برم عکس از کبودیا گرفتم آیا این عکسها مدرک میشن یا اعتباری نداره؟

سلام پاسخ پزشکی قانونی باید به دادسرا ارائه بشه تا حکم صادر بشه
صرفا دریافت نامه پزشکی قانونی نمیتونه مستند ضرب و جرح عمدی همسر باشه
برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت دکتر محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.
راههای ارتباطی با دفتر دکتر محمد رضا مهری
021-88663925
021-88663926
021-88663927
شماره های همراه
09120067661
09120067662
09120067663
09120067664
09120067665
تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با دکتر مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.
09120067669
دفتر وکالت و مشاوره حقوقی دکتر مهری

سلام
۶ ساله که با شخصی ازدواج کردم تو نامزدی منو جلوی خانوادش زد فکر کردم درست میشه و به خانوادم نگفتم تا اینکه بعد از عروسی تازه عروس که شدم خانوادش هر روز میومدن خونه ی ما و ۱ماه ۱ ماه میمونکن و کمکی نمیکردن منم چون دانشجو بودم از دانشگاه خسته میومدم میدیدم منتظرن تا ناهار بذارم دیگ۶ه یه روز گففتم بذار زنگ بزنم بگم دارم میرم تهران پیش پدرم تلفنی گفت که برو اما بعد از ۲ساعت که تازه رسبدم تهران م زنگ زد گفت فلانجا وتییا کارت دارم منم وایسادم اومد تا منو دید محکم زد توصورتم دوباره دستمو کشید یدونه‌دیگه محکم زد تو صورتم گفت همینجوری میزنم تا برسیم خونه ی بابات تو تاکسی سوار شدیم دوباره پیاده شدنی منو زد تا آخر رسیدیم در خونه ی بابام منو محکم کوبید تو درب آهنی

بابام اومد و اطلاعی نداشت من دارم میام و اول نشست با گریه ی من کمی گریه کرد و بعد با هم حرف زدن و به بابام قول داد دیگه منو نزنه من از بیخیالی بابام ناراحت بودم چون صورتم خیلی میسوخت و سر درد داشتم با اون حال دوباره برگشتیم خونه و خانوادش از مهمونی اومدن برای خواب یعنی اصلا نفهمیدن من بدبخت چی کشیدم. کتک هاشو ادامه میداد هر بار از چیزی ناراحت میشد یا حرفی میزدم منو میبست به کتک منم چون بابام اونطوری رفتار کرد دیگه بهش نگفتم حتی بعد از تولد بچه ی اولم هنوز به روز ۱۰ نرسیده منو کتک زد جلوی خانوادش اونم سر چیزی که من ازش تو گوشش شکایت کردم نخواستم کسی بفهمه ولی اون جلوی خواهراش و مادرش منو بقصد زد که اونا بفهمن . بازم گذشت .من موندم و کلی درد بدن. دوباره منو میزد تا سال ۹۵ رفتیم قم من تو گوشیش متوجه یه موضوعی شدم و ازش خواستم برام توضیح بده اینکارا و هرزگی چشمش برای چیه باز منو برد یه جای خلوت حرم انقد زد تا یکی از خدام اومد جلو و گفت برای چی میزنی و..‌‌…تا بردنمون کلانتری من از شدت کتک تمام سرم باد کرده بود و دهنم پر زخم و باد کرده قیافم کلا عوض شده بود کلانتری بعد از نیم ساعت جرو بحث با شوهرم بهم‌ گفتن که اگه شکایت داری بنویس منم از خجالت فقط میخواستم آب شم برم تو زمین تا اینکه رئیس کلانتری حرم بهم گفت این گزارش رو نگه میدارم هر وقت دوباره دست بلند کرد بیا اینجا ازم بگیر‌…رفتیم خونه . من موندم و کتک. درست دوهفته بعد از گوشیش فهمیدم با یه خانوم ارتباط داره انکار نکرد و گفت اشتباه کرده …گفتم عوضی من تو قم به دلم افتاده بود ولی منو بحد مرگ زدی خلاصه خواهر برادرشو پدر مادرم اومدن و کلی سر کوفتش کردن و بازم رفتن من دیگه از شدت افسردگی تا یه هفته چراغ رو هم روشن نمیکردم و هر وقت از اون زن میپرسیدم منو بقصد کشت میزد…الان ۲ تا بچه دارم و ۲۴ سالمه ولی یاد کتکهاش جنونم میده بهش اعتراض کردم از فحاشی و کتک هاش بازم زد. بنظرتون چیکار کنم

سلام میتونین از ایشون به دادسرا شکایت کنین

آخه نمیذاره از خونه بیرون برم. اگه بدون اجازش برم دادسرا حق اینو داره که بگه چرا زنم بدون اجازه رفته از خونه بیرون؟

من دائما از شوهرم کتک میخورم ب خاطر بهونه‌های واهی ک میگیره منو میزنه چندین بار بدنم کبود شده اما کاری نکردم تا اینک شب گذشته درحالی ک روزه بودم و هنوز افطار نکرده بودم باز دوباره منو زد و حرفهایی زد ک منو تحریک کنه از خودم دفاع کنم منم باهاش گلاویز شدم و اون جاهایی ک ب نفعش بود را ازم فیلم گرفت آیا قانون حق ب ایشون میده باتوجه ب فیلمی ک از من داره یا زخمهایی ک روی بدنمه و همسایه‌ای ک شاهده کمربنده دستش بوده؟؟؟

اصل درگیری که با فیلم قابل اثبات نیست ولی میتونین بعد از شکایت از طریق دادسرا به پزشکی قانونی برید و گواهی دریافت کنید
بررسی موضوع به عهده قاضیست

همسر من جدیدن حرفهای مسخره ی میزنه مث اینکه من جونی نکردم و قصد دارم دوس دختر بگیرم و حرفهای خیلی ناراحت کننده و خورد کننده آدم بی سوادی نیست خیر سرش دکترا داره
قبلا تو دعوا چند بار سیلی زده و بعضی وقتا کبود شدم من حامله هستم دیشب سر یه موضوع خیلی مسخره منو زد و چند جام کبود شد ولی جوری زد تو گوشم که اصلا نتونستم به اون طرف سرم بخوابم از درد متاسفانه نمیخوام خانوادم با خبر بشن الان نمی‌دونم چیکار کنم

سلام موضوع از مواردیه که باید مشاوره بشین

سلام من مردی هستم 17 ساله ازدواج کردم خانومم رو خیلی دوست دارم جونمه زندگیمه که بخاطر خرجی خانواده مجبورم دوشیفت و سه شیفت کار کنم 24 ساعته 4 الی 5 ساعت می خوابم خونه که میام زنم چشم و گوشش را می بندد ودهنش را باز می کند و به من می گوید تو آدم نیستی خوشی ندیدم و…از کوره در رفتم چند ضربه به شونش زدم شونه اش سیاه و کبود و خراشید سیلی هم به گوشش یواش زدم دست خودم نبود عمدی نبود خودش منا حیوان قلمدادکرد حالا متارکه کرده پزشک قانونی و شکایت کرده تکلیف من چیه؟؟ باتشکر و قدردانی فراوان

سلام وقت بخیر
با توجه به محتویات پرونده با وکیل باید مشاوره بفرمایید

سلام. وقتتون بخیر
دامادم من و دخترم رو کتک زده. تنها شاهد من برای کتک خوردنم دخترمه البته روی بدنم هم اثر کبودی مونده و گواهی پزشکی قانونی گرفتم. خواهر و شوهرخواهرم شاهد کتک خوردن دخترم بودن اما اثری روی بدن دخترم نمونده.
سوالم اینه که چطور میتونیم عصبی بودن و دست بزن داشتن دامادم رو توی دادگاه ثابت کنیم و تقاضای طلاق بدیم؟

سلام فقط از طریق اثبات ضرب و جرح از طرف ایشون

سلام
وقت بخیر
7ساله عقدکردیم.و5سال ازدواج
دوتادختردارم3ساله وچندماهه
به خاطر فحاشی و ضرب وشتم پرتاب اشیاء
عصبانیت آنی نزدیک به جنون میخوام تقاضای طلاق غیابی بدم والبته حضانت بچه هام میخوام.من چطوری ثابت کنم شوهرم من میزنه؟وجنون انی چطوری ثابت کنم؟البته میخوام نصف مهرببخشم تابچه هام داشته باشم

سلام از طریق درخواست معرفی به پزشکی قانونی میتونین در صورت داشتن جنون اثبات بفرمایید.
اما اگر ضرب و جرح و درگیری در منزل اتفاق افتاده شهادت همسایه ها مبنی بر سوء رفتار و دعوا و درگیری میتونه کمکتون کنه

نامزدم من رو سر هر چيز ي كتك ميزنه فحاشي و تهديد هم ميكنه ميخوام از دستش فرار كنم ولي ميترسم منو پيدا كنه بدتر تلافي كنه چكار باير بكنم؟

سلام میتونین با طرح شکایت کیفری نسبت به احقاق حقتون اقدام کنید

سلام
چند روز پس ازاینکه زن خونه رو ترک کرده باشه میتونم تقاضای عدم تمکین کنم

سلام زمان مشخصی نداره

سلام
آیا می توان از سورفتار و کتک زدن همسرم و نیز فحاشی های متعدد بهم فیلم و عکس و صدا تهیه کنم و در کنار دیگر آثار ضرب و جرح نظیر کبودی و زخم و …به دادگاه نشون بدم؟
این حق رو دارم مدرک به صورت فیلم و صدا تهیه کنم از رفتارهای بدش؟

سلام بله فیلم و عکس و یا صدای ضبط شده به عنوان قرینه مورد استفاده خواهد بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مؤسسه حقوقى و داورى بين المللى طليعه عدالت و مهر پارسيان به شماره ثبت 34153 (تاسيس١٣٨٦/٠١/١٠) ، با هدف ارائه خدمات حقوقى و داورى قراردادهاى تجاری بين المللی و همچنين ارائه خدمات مشاوره حقوقى و وكالت، با همراهى جمعى از برترين وكلاى پايه يك دادگسترى، قضات بازنشسته، مدرسین دانشگاه و جمعى از سردفتران اسناد رسمى تهران در قالب گروه وكلاى مهر، تحت مديريت دكتر محمدرضا مهرى، با اتکاء بر عنایات الهی و با تمرکز بر اصول صداقت، حاکمیت قانون و اخلاق، آگاهی بخشی و بالابردن فرهنگ حقوقی، تأسيس و مشغول ارائه خدمات حقوقى در زمينه های فوق میباشد.


ضرب و جرح عمدی جرمی انکار ناپذیر دارد و قانون برخورد شدیدی با این موارد می کند

ضرب در لغت به معانی «زدن» است و از حیث حقوقی به صدماتی گفته می‌شود که وارد کردن آن‌ها موجب از هم گسیختگی ظاهری نسوج و جاری شدن خون از بدن نمی‌شود. جرم ضرب و جرح در محدوده آن دسته از جرایمی که علیه تمامیت جسمانی اشخاص است، قرار می‌گیرد. در ادامه به بازخوانی پرونده‌ای می‌پردازیم که در آن با توجه به اظهارات شاکی، مرجع قضایی پس از انجام بررسی‌های لازم، به صدور رای اقدام می‌کند.

شاکی با وکالت فردی، شکایتی به شرح ذیل علیه متهم به دادسرای ناحیه ۱۲ تقدیم کرد: موکلم (شاکی) با مشتکی‌عنه در حال صحبت بود که ناگهان وی با گاز اشک‌آور فلفل به موکلم حمله‌ور شده و سپس اقدام به ضرب و جرح عمدی کرد. موکلم از ناحیه لب، چشم، کتف و پهلو مصدوم شد. همچنین متهم با استفاده از الفاظ رکیک، وی را در حضور مردم مورد فحاشی قرار داد لذا تقاضای تعقیب و کیفر متهم را دارم.مجازات ضرب و شتم عمدی همسر

پرونده در همان تاریخ توسط معاونت ارجاع دادسرا برای کسب اظهارات شاکی و شهود وی و نیز احضار متهم و کسب اظهارات وی همچنین ارشاد شاکی به پزشکی قانونی، به کلانتری ارجاع شد.وکیل شاکی، شکایت خود را طبق شکواییه فوق مطرح و آقای مجید عبدی را به عنوان شاهد معرفی کرد.

شاهد اظهار کرد: در روز حادثه در خانه شاکی بودم و سپس از منزل خارج شدیم تا به سمت خیابان انقلاب برویم. چند قدمی که رفتیم، آقایی از پشت سر به ما نزدیک شد و علی (شاکی) را صدا کرد که وی ایستاد و من آرام آرام به حرکت خود ادامه دادم. چند قدمی که رفتم، به پشت سر خود نگاه کرده و دیدم که علی بر زمین افتاده و متهم در حال کتک زدن وی است. به سرعت به سمت آنها رفتم اما فرد ضارب فرار کرد.

متهم پس از حضور در کلانتری اظهار کرد: هنگامی که به کلانتری مراجعه کردم، فهمیدم شاکی اینجانب کسی است که تا به حال وی را ندیده‌ام و خانه‌اش را بلد نیستم؛ پس چطور با وی درگیری داشته‌ام، خدا می‌داند. وی ادامه داد: در ضمن این را هم فهمیدم وی همان شخصی است که حدود سه ماه پیش بابت ضرب و شتم و شکستن دندان و انگشت خواهرم، از او شکایت کردیم و پرونده در حال نتیجه‌گیری است. در حقیقت این فرد وقتی فهمید که پرونده در دست نتیجه‌گیری است، این ادعا را مطرح کرد که دروغ محض است.

گزارش واصل از پزشکی قانونی برای ضرب و جرح عمدی به شرح ذیل است:

پرونده پس از اعاده به دادسرا به شعبه چهارم دادیاری ارجاع شد و قاضی دستور داد شاکی به همراه شاهد خود و متهم احضار شوند.شاکی به همراه شاهد خود در شعبه حاضر شدند و شاهد مشابه اظهارات قبلی خود را بیان کرد. شاکی نیز همان اظهارات قبلی خود را عنوان کرد و در پاسخ به سوال قاضی که آیا متهم را می‌شناسید؟ اظهار کرد که آشنایی خیلی دوری با او دارم و فقط اسم او را شنیده‌ام، او یک دوست خانوادگی بود و بار اول بود که وی را دیدم.

 

متهم نیز مشابه اظهارات قبلی خود را بیان و اظهار کرد: وی (شاکی) قبلاً مزاحم خواهر من شده و او را مورد ضرب و شتم قرار داده بود که من این اواخر، موضوع را فهمیدم. در حقیقت اصلاً وی را نمی‌شناسم، خانه او را بلد نیستم و اتهامات وارده را نیز قبول ندارم.

دادیار شعبه چهارم قرار کفالت به مبلغ ۶۰ میلیون ریال صادر کرد و عموی متهم کفیل وی شد و متهم با قرار قبولی کفالت آزاد شد.

قرار مجرمیت در خصوص اتهام مشتکی‌عنه (متهم پرونده) دائر بر ایراد ضرب و جرح عمدی و استفاده از گاز اشک‌آور از سوی دادیار دادسرا صادر شد.

همچنین کیفرخواستی صادر و پرونده به مجتمع قضایی ولیعصر ارجاع و به شعبه ۱۰۰۵ ارجاع شد. قاضی پس از ملاحظه پرونده دستور تعیین وقت صادر و وقت رسیدگی تعیین و به طرفین ابلاغ شد.

جلسه تعیین‌وقت شده تشکیل شد اما علی‌رغم ابلاغ قانونی، متهم در جلسه حاضر نشد. وکیل شاکی اظهار کرد که موکلم با متهم در حال صحبت بود که مشاجره و بحث بالا گرفت و متهم با استفاده از گاز اشک‌آور فلفل و ضرب و شتم موکلم را مصدوم کرد و متواری شد.قاضی از شاکی پرسید که نحوه درگیری خود را توضیح دهید؟شاکی در پاسخ گفت: با یک دختری نامزد بودم و می‌خواستم با وی ازدواج کنم. بعدها فهمیدم وی مناسب من نیست. متهم پرونده، عموی آن دختر است. یک روز که می‌خواستم دوستم را که به خانه‌ام آمده بود، بدرقه کنم، متهم جلو آمد و با من درگیر شد. هنگامی که دوستم این صحنه را دید، برای کمک به من بازگشت اما متهم فرار کرد. قاضی از شاکی پرسید که چرا اظهارات شما با اظهارات شاهدتان فرق دارد که شاکی اظهار کرد: در هنگام شهادت او من حضور نداشتم و اطلاعی ندارم.

وکیل شاکی اظهار کرد: متهم در دفاعیات خود در دادسرا مطرح کرد که شاکی، خواهرش را مورد ضرب و شتم قرار داده و به همین دلیل در دادسرا، پرونده دارند. بنابراین همین مقدار انگیزه برای کتک زدن کافی بوده است.

قاضی با عنایت به مراتب فوق و با توجه به مجموع محتویات پرونده و تحقیقات انجام‌شده، ختم رسیدگی را اعلام و به شرح ذیل مبادرت به صدور رای کرد:در خصوص اتهام آقای «ع» دائر بر ایراد ضرب و جرح عمدی موضوع مفاد کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۱۲ تهران و شکایت آقای«ب» با وکالت آقای«م»  دادگاه با توجه به مجموع محتویات پرونده، تحقیقات انجام‌شده، گواهی پزشکی قانونی و اظهارات شاکی و وکیل وی در جلسه دادگاه و عدم حضور متهم در جلسه دادگاه با ابلاغ قانونی، وقوع بزه انتسابی به نامبرده را محرز و مسلم تشخیص و نامبرده را از بابت جراحت حارصه خلف دست راست و چپ و کف دست راست و مخاط لب تحتانی مجموعاً به دو و نیم شتر در حق شاکی محکوم می‌کند؛ اما درباره اتهام دیگر وی دائر بر استفاده از گاز اشک‌آور مواد اسیدی با توجه به محتویات پرونده باید گفت به لحاظ عدم کشف آن و عدم اظهار نظر پزشکی قانونی در این مورد به لحاظ فقد دلیل کافی به استناد اصل ۳۷ قانون اساسی حکم تبرئه وی را صادر و اعلام می‌شود رای صادره غیابی و ظرف مهلت ۱۰ روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در همین شعبه است.

با بررسی اوراق پرونده مشخص شد که در خصوص بزه ایراد صدمه عمدی( ضرب و جرح عمدی ) بدنی، همه تشریفات قانونی از جمله اقدامات دادسرا انجام و متهم احضار شد. با وصف انکار شدید وی و با توجه به تناقض‌گویی‌های نامبرده و وجود انگیزه‌های تلافی‌جویانه، ادعای شاکی مقرون به صحت است و از آنجایی که در امور کیفری به دلیل اصل تفسیر مضیق و تفسیر به نفع متهم نمی‌توان با احتمالات متهم را محکوم کرد، نامبرده به دادسرا احضار که با قرار کفالت ۶ میلیون تومانی آزاد شد. لازم به ذکر است که مبلغ وجه‌الکفاله می‌بایست مساوی یا بیشتر از میزان دیه ادعایی شاکی باشد.

یکی از عللی که ارتکاب بزه از جانب متهم را تقویت می‌کند، عدم حضور وی در جلسه دادگاه بوده است. همچنین اظهارات متهم در مرحله کلانتری مبنی بر تجاوز به خواهر وی مشمول حد قذف است که در صورت پیگیری شاکی در کلاسه‌ای مجزا امکان صدور رای محتمل است. من حیث‌المجموع دادنامه صحیحاً صادر شده است؛ چرا که صرف نظر از شکایت شاکی و اظهارات متهم، باید گفت که شهادت شهود و گزارش مرجع انتظامی جملگی انتساب بزه به متهم را ثابت می‌کند. پیشنهاد می‌شود متهم برای حصول حکم برائت با تعرفه شهود معارض عدم حضور خویش در تاریخ درگیری در محل حادثه را برای دادگاه محرز کند تا از آن طریق مستمسک برائت خویش قرار دهد.


یاسا همان قانون است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


سلام همسرم مرا مورد ضرب و شتم قرار داده،در مرحله اول شکایت کردم ولی نامه پزشک قانونی نگرفتم،مرحله دوم پس از ضرب و شتم به خیابان رفتم و با داد کمک خواستم(با لباس راحتی)،پلیس آمد صورت جلسه کرد فردا نامه پزشک قانونی گرفتم برای ضربه به سر و کبودی دست،الان اگه بریم دادگاه کیفری ادامه بدم چه حکمی برای همسرم در نظر گرفته می شود؟ البته او هم بابت توهین آبروریزی شکایت کرده.

بعد از اخذ گواهی پزشکی قانونی باید به کلانتری مراجعه کرده تا نامه به همراه شکایت شما به دادسرا ارجاع شود سپس ایشان علاوه بر پرداخت دیه به مجازات حبس (در صورتیکه رضایت ندهید) محکوم خواهند شد.

موید باشید

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است جهت قبول وکالت و یا مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۴۲۸۱۸ – ۰۲۱ داخلی ۹۰۰ تماس حاصل فرمایید.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

مجازات ضرب و شتم عمدی همسر
مجازات ضرب و شتم عمدی همسر
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *