مجازات سرقت کارت عابر بانک

مجازات سرقت کارت عابر بانک
مجازات سرقت کارت عابر بانک

جرم سرقت ، جرم تازه و جدیدی نیست و همیشه مردم با آن درگیر بوده اند . اگرچه در گذشته هم سارقان برای ارتکاب جرم نقشه می کشیدند و با طرح و برنامه اقدام به انجام این عمل مجرمانه می کردند ، امروزه جرم سرقت شکل بسیار پیچیده و تازه ای به خود گرفته است که حوزه جدیدی را در علم جرم شناسی بوجود آورده است . متأسفانه جرم سرقت اینترنتی به عنوان یکی از جرایم رایانه ای ، در ایران یکی از رایج ترین جرایم است و دارای آمار بالایی است . از این رو قانون گذار اقدام به تعیین مقرراتی در زمینه جرایم رایانه ای و علی الخصوص جرم سرقت رایانه ای پرداخته است . هر جرم برای شکل گیری باید دارای سه عنصر باشد جرم سرقت اینترنتی هم برای شکل گیری باید دارای این سه عنصر باشد . از این رو به بررسی عنصر معنوی جرم سرقت اینترنتی از حساب دیگری ، عنصر مادی جرم سرقت اینترنتی از حساب دیگری و عنصر قانونی جرم سرقت اینترنتی از حساب دیگری و مجازات آن می پردازیم .

عنصر روانی جرم سرقت اینترنتی این است که فرد مرتکب به این موضوع که دارد مالی را بدون اینکه حقی در آن داشته باشد از دیگری می رباید ، آگاه باشد و همراه با سوء نیت از حساب دیگری دزدی می کند انجام می دهد . گاهی پیش می آید که اگرچه مرتکب ، تمام اقدامات لازم را برای عملِ مجرمانه سرقت اینترنتی از حساب دیگری را انجام می دهد ، اما موفق به انتقال وجه از یک حساب به حساب دیگری یا حساب خودش نمی شود ، مثلا حساب بانکی قبل تر توسط بانک مسدود شده است ؛ در اینجا با اینکه قصد انجام عمل مجرمانه را داشته است اما چون موفق نشده است ، جرم دزدی از حساب دیگری رخ نداده است .

عنصر مادی جرم سرقت اینترنتی از حساب دیگری این است که مرتکب ابتدا به صورت غیر مجاز به اطلاعات حساب بانکی فرد بزه دیده دسترسی پیدا کند و با استفاده از این اطلاعات و بدست آوردن رمز دوم حساب بانکی اقدام به برداشت وجه از حساب بانکی فرد دیگر کند . مثل وقتی که یک نفر پای دستگاه عابر بانک از دیگری کمک می خواهد تا کارهای بانکی اش را انجام دهد و فرد کمک کننده با بخاطر سپردن اطلاعات بانکی فرد ، از طریق اینترنت اقدام به برداشت از حساب فرد می کند .

عنصر قانونی جرم سرقت اینترنتی از حساب دیگری در ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه ای مشخص شده است . یعنی برای این عمل برداشت پول از حساب دیگری از طریق اینترنت ، مجازات مشخص شده است . مجازات سرقت اینترنتی از حساب دیگری طبق این ماده از قرار زیر است : ” هر کس به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. ” بنابراین مجازات جرم سرقت از حساب دیگری این است که مرتکب باید هم وجهی را که از طریق اینترنت سرقت کرده است را به فرد پس بدهد و هم به حبس از یک تا پنج سال یا جریمه نقدی از از بیست میلیون (۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال محکوم خواهد شد . وجود ” یا ” بین  مجازات حبس و جریمه نقدی به این معناست که قاضی می تواند بین هر یک از این مجازاتها یکی را انتخاب کند . البته با توجه به نوع و شدت جرم قاضی می تواند هر دوی آنها را هم اعمال کند .

تیم عدل رایان درک عمیقی از مسائل مربوط به تکنولوژی ، حقوق و کسب و کار دارد. چشم انداز ما، ارائه خدمات حقوقی حرفه ای و قابل اعتماد و امین در سریعترین زمان ممکن به نهادها و سازمانها و همینطور اشخاص حقیقی می باشد. تلاش ما برآن است که هر پرونده را با بالاترین میزان پاسخگویی و مسئولیت به انجام رسانیم و اینگونه به بهترین شکل خود را معرفی نماییم.
با مشاورین ما تماس بگیرید : 09010901624مجازات سرقت کارت عابر بانک

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه عدل رایان ایرانیان، با شماره ثبت 40543 و با هدف ارائه خدمات حقوقی قابل اطمینان به هموطنان عزیز در هر کجای ایران و جهان به همت وکلای باسابقه و متخصصین IT ، تحت برند عدل رایان به این عرصه پانهاد و فعالیت خود را آغاز نمود.زمینه فعالیت موسسه به مدد بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری به صورت تخصصی پرونده های سایبری و مسائل حقوقی را شامل میشود. تمرکز ویژه عدل رایان بر مسائل حقوقی فناوری اطلاعات می باشد و علاوه بر موضوعات رایج در فضای حقوقی، موسسه عدل رایان افتخار دارد که در زمره پیشگامان کشور در زمینه ارائه خدمات مشاوره ای و حقوقی مربوط به فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک قرار دارد.

موسسه عدل رایان ایرانیان، با شماره ثبت 40543 و با هدف ارائه خدمات حقوقی قابل اطمینان به هموطنان عزیز در هر کجای ایران و جهان به همت وکلای باسابقه و متخصصین IT ، تحت برند عدل رایان به این عرصه پانهاد و فعالیت خود را آغاز نمود.زمینه فعالیت موسسه به مدد بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری به صورت تخصصی پرونده های سایبری و مسائل حقوقی را شامل میشود. تمرکز ویژه عدل رایان بر مسائل حقوقی فناوری اطلاعات می باشد و علاوه بر موضوعات رایج در فضای حقوقی، موسسه عدل رایان افتخار دارد که در زمره پیشگامان کشور در زمینه ارائه خدمات مشاوره ای و حقوقی مربوط به فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک قرار دارد.

ما را دنبال کنید…


صف طولانی است‌. این پا و آن پا می‌کند. عرق روی صورتش را پاک می‌کند و غرولندکنان می‌گوید: «از وقتی حقوق‌ها را این‌طوری پرداخت می‌کنند، بدجوری عذابمان را زیادتر کردند.» کارتش را از جیب بیرون می‌آورد. دلش همدردی جمع را می‌خواهد. کسی که پشت سرش ایستاده آراسته و موقر به نظر می‌رسد. دستی روی شانه‌اش می‌زند و می‌گوید: «پدر جان، چرا بچه‌ها برایت نمی‌گیرند؟» و بدون آنکه منتظر جواب بماند، سکوی کنار جوی آب را نشانش می‌دهد و از پیرمرد می‌خواهد آنجا بنشیند. خیابان خلوت‌تر شده است. نوبت به این مرد خسته می‌رسد. کلی طول می‌کشد تا خودش را به خودپرداز برساند و… مرد جوان اجازه می‌خواهد کمکش کند و به اعتقاد پیرمرد به این «منجی» باید این اجازه را داد.

پیرمرد کارتش را به مرد جوان داد. مرد کارت را وارد دستگاه کرد و از او خواست رمز را وارد کند. رمز وارد شد، اما در کمال ناباوری اشتباه بود. بار دوم هم همین اتفاق افتاد. مرد جوان رمز را پرسید و آن را وارد دستگاه کرد. دستگاه کارت را خورد. جوان از پیرمرد خواست وارد بانک شود و کارتش را از متصدی بانک بگیرد. پیرمرد وارد بانک شد و با توضیح ماجرا، کارت را از کارمند بانک خواست. داخل دستگاه یک کارت بود، اما نه کارتی که با مشخصات پیرمرد همخوان باشد.

وقتی پیرمرد داستان را گفت، متصدی بانک متوجه شد که مرد جوان با گرفتن کارت پیرمرد، کارت دیگری را وارد دستگاه کرده و به همین دلیل، دستگاه رمز ورود را تشخیص نداده است. در بررسی‌ها مشخص شد که کارت جامانده نیز دزدی بوده است. مرد جوان در اولین عابربانک مسیرش، از حساب پیرمرد برداشت کرد. با مشخصاتی که صاحب کارت ارائه کرد، بعد از مدتی، سارق دستگیر شد و به چند فقره سرقت به همین روش اعتراف کرد.

عابربانک‌های خلوت را شناسایی می‌کردند، داخل کارتخوان آن چسب مایع می‌ریختند و منتظر می‌شدند تا طعمه وارد عمل شود. این بار، زنی میانسال جلو خودپرداز ایستاد. هر ۳ نفر پشت سرش صف کشیدند. خوب می‌توانستند ادای منتظران عجول را درآورند. زن مبلغ مورد نظر را از حسابش برداشت، اما هر کاری کرد، کارتش از دستگاه خارج نشد. وارد بانک شد تا از کارمند بانک کمک بگیرد، وقتی بازگشت، دید ۳ جوان در حال برداشت از کارت او هستند. با جیغ و داد، مردم به کمکش آمدند و هر ۳ نفر را دستگیر کردند. عباس ابداع‌کننده این فکر که به قول خودش «خلاقانه» است، گفت: «ما کارتشان را می‌گرفتیم و آنها به راحتی رمزشان را در اختیار ما قرار می‌دادند.» هر ۳ نفر برای طی مراحل قانونی به مقامات قضایی سپرده شدند.مجازات سرقت کارت عابر بانک

پلیس از مردم می‌خواهد برای جلوگیری از سرقت‌هایی به این روش، زمان استفاده از رمز مراقب باشند تا افراد دیگر از آن مطلع نشوند و هرچند وقت یک بار، رمز خود را تغییر دهند.

شاید مهران را بتوان یکی از جسورترین دزدان عابربانکی به حساب آورد. او بعد از سرقت کارت‌های بانکی، با روش‌هایی که برای به دست ‌آوردن رمز آنها می‌دانست، با کارت‌های به دست آمده خرید می‌کرد. وی را زمانی دستگیر کردند که از آخرین قربانی‌اش بیش از یک میلیون تومان سرقت کرد.  مهران گفت: «در یک ماه، بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از کارت‌هایی که به دست آوردم خرید کردم. همه پول‌ها را خرج خرید طلا، لاستیک و لوازم خانگی کردم. کالاها را می‌خریدم و بعد از مدتی، آنها را به طور کاملا قانونی می‌فروختم.»

مغازه‌ای که مهران از آن خرید کرد، به دوربین مداربسته مجهز بود و به این ترتیب، پلیس اصفهان این کلاهبردار را شناساسیی و دستگیر کرد. خوشبختانه سارق این پرونده با اقدام به‌موقع ماموران شناسایی و دستگیر شد.

به خاطر داشته باشید هنگام استفاده از عابر بانک‌ها، به افراد اجازه وارد شدن به حریم خصوص خود را ندهید. به این ترتیب، آنها حتی اگر قصد سرقت کارت شما را هم داشته باشند، نمی‌توانند به راحتی و با به دست آوردن رمزتان از حساب‌تان پول برداشت کنند.  البته دیده شده است که سارقان گاهی طعمه‌های خود را هنگام برداشت پول نیز غافلگیر می‌کنند. همچنین گاهی سارقان طعمه خود را وارد می‌کنند تا به عابر بانک برود و پول مورد نظر را از حسابش برداشت کند.

به یاد داشته باشید زمانی که سارقان شما را وادار به وارد کردن رمز خود می‌کنند، به خواسته‌ها آنها تن دهید و مقاومتی نکنید. چندی پیش این شایعه سر زبان‌ها افتاد که در این شرایط، اگر مالباخته به جای آنکه اعداد رمز را از چپ به راست وارد کند، آنها را برعکس و از راست به چپ وارد کند (به عنوان مثال، اگر رمز کارت شما ۱۲۳۴ است، عدد ۴۳۲۱ وارد کنید) دستگاه سریعا پلیس را مطلع می‌کند و آنها را در جریان سرقت قرار می‌دهد. اما باید بدانید که این اتفاق نخواهد افتاد و این فقط یک شایعه دروغین است.

در صورت وقوع سرقت، سریعا خود را به کلانتری برسانید و شکایت کنید. سعی کنید مشخصاتی از سارق یا سارقان به خاطر بیاورید که پلیس را در پیدا کردن آنان کمک کند. بعد از آن، پرونده وارد دادسرا می‌شود و اگر در آینده نیز سارق دستگیر شود، ملزم به برگرداندن مال شما خواهد بود.

به خاطر داشته باشید که برابر قانون مجازات، تحقق جرم سرقت مستلزم انجام فعلی از قبیل ربودن، کش رفتن، برداشتن، بلند کردن، گرفتن و قاپیدن مال دیگری بدون رضایت و اطلاع مالک یا متصرف آن مال است. باید توجه داشت به استثنای سرقت‌های مستلزم حد که در آنها شرط کیفر ربودن پنهانی و مخفیانه مال است، در سرقت‌های مستلزم تعزیز، دادگاه‌ها عدم رضایت و بی‌اطلاعی مالک را از لوازم عمل مخفیانه در سرقت تلقی می‌کنند و برای تحقق مفهوم ربودن کافی می دانند (مثلا در کیف‌زنی‌، سرقت مخفیانه صورت نمی‌گیرد، ولی از مصادیق سرقت و ربودن است، زیرا در آن رضایت و اطلاع مالک وجود ندارد‌.)

سارق بعد ازدستگیری ملزم به رد (برگرداندن) مال است و تا زمانی که مال را به مالباخته برنگرداند، باید در زندان بماند. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا مالباخته می‌تواند از سارق بگذرد و در این صورت، وی آزاد خواهد شد؟ در رأی وحدت رویه که در روزنامه رسمی چاپ شده، به این موضوع پاسخ داده شده است. بر این اساس، در جرم سرقت با رضایت صاحب مال نیز سارق باید تعزیر شود.

روشنک محمدی


یاسا همان قانون است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


رزرو مشاوره و ارزیابی پرونده با بهترین وکیل یاسا.
(۰۲۱) ۸۷۱۳۲ داخلی ۹۰۶

اگر سایت گروه وکلای یاسا به شما جهت حل مشکلات حقوقی کمک کرده است لطفا با شماره ۸۷۱۳۲ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید تا وکالت پرونده شمارا به عهده بگیریم.


مشاوره با وکیل
(۰۲۱) ۸۷۱۳۲

من یک حساب پس انداز داشتم حدود یک و نیم سال پیش یکی از فامیل ها با سوء استفاده از اعتماد من و از آنجایی که رمز کارت من را داشت بدون اطلاع من کارت من را برداشته و طی مدتی برداشت هایی داشته و از آنجایی که حساب مربوط به پس انداز بود و من به واریز و برداشت های آن توجه نمیکردم تا بعد مدتی مبلغ قابل توجهی شود بعد یک سال و نیم الان متوجه شده ام که از حساب برداشت شده است و متوجه شده ام که کار چه کسی است لطفا راهنمایی فرمایید آیا امکان شکایت و وصول مطالبه هست؟ اگر هست چطور میتوان انجام داد؟ ممنون

مجازات سرقت کارت عابر بانک

بله در صورتیکه ایشان بدون اذن شما از حساب شما پول برداشت کرده اند جرم سرقت میباشد و شما میتوانید علیه ایشان شکایت کیفری کنید و ایشان ملزم به رد مال خواهند شد.

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است، با من تماس بگیرید تا وکالت پرونده شما را به عهده بگیرم.

تلفن تماس: ۸۷۱۳۲ – ۰۲۱ داخلی ۱

میتوانید یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید

مجازات سرقت کارت عابر بانک
مجازات سرقت کارت عابر بانک
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *