مجازات سرقت تعزیری چیست؟

مجازات سرقت تعزیری چیست؟
مجازات سرقت تعزیری چیست؟

مطابق ماده ۶۶۰ این قانون، هرکس بدون پرداخت حق انشعاب آب، فاضلاب، برق، گاز و تلفن مبادرت به استفاده غیرمجاز از آب، برق، تلفن، گاز و شبکه فاضلاب کند، علاوه ‌بر جبران خسارت وارده، به پرداخت جزای نقدی از یک تا دو برابر خسارت وارده محکوم خواهد شد و در صورتی که مرتکب از مأموران شرکت‌های مذکور باشد، به حداکثر مجازات محکوم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری میزان،  اگر سرقت مشمول حد نباشد به استناد ماده ۶۵۱ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات چنانچه سرقت دارای تمام پنج شرط زیر باشد، مجازات سارق یا سارقین پنج تا بیست سال حبس و تا ۷۴ چهار ضربه شلاق و رد مال مسروقه به صاحب آن است:

۱- اگر سرقت در شب باشد
۲- سارقین ۲ نفر باشند
۳- یکی از سارقین سلاح (گرم یا سرد) داشته باشد
۴- سارق از دیوار بالا رفته یا حرز را شکسته یا کلید بسازد یا لباس مأمور دولتی بپوشد یا محل سرقت مهیا سکونت باشد
۵- در ضمن سرقت کسی را آزار یا تهدید کرده باشند.

بدیهی است اگر سرقت فاقد یکی از شرایط باشد به استناد مواد دیگری این قانون سارق یا سارقین مجازات می شوند. بسته به نوع سرقت، تعداد سارقین، وسائل مسروقه، شیوه سرقت مجازاتها متغییرند اما همه اعمال مشمول، عنوان سرقت، دارای مجازاتهای چون حبس، شلاق و ردمال است.

نام:

مجازات سرقت تعزیری چیست؟

رایانامه:

متن:


سرقت یعنی دزدیدن، برداشتن و ربودن مالی که متعلق به دیگری است. در تمامی موارد مربوط به سرقت، سارق (فردی که مالی را دزدیده است) باید مالی را که دزدیده است را به صاحب اصلی آن برگرداند و در صورتیکه اصل مال موجود نباشد باید قیمت آن را پرداخت کند و قیمت مال دزدیده شده بر اساس قیمت روز میباشد.

سارقان در سرقت اموال دیگران انگیزه های مختلفی دارند، انگیزه برخی از سارقان، فروش مال دزدی شده و بدست آوردن پول است.

برخی از سارقان نیز برای انجام برخی از جرایم سرقت می کنند، مثلا سرقت خودرو و استفاده از آن در آدم ربایی یا قاچاق مواد مخدر و یا ارتکاب جرایم دیگر. انگیزه برخی از سارقان نیز استفاده از مال مسروقه است.

بنابراین پس از آنکه دزدی صورت گرفت، سارق یا سارقان قصد نقد کردن این اموال را دارند و غالباً هدف از سرقت، تحصیل و به دست آوردن وجه است.مجازات سرقت تعزیری چیست؟

سرقت تعزیری، سرقتی است که مجازات آن در قانون تعیین شده باشد.

در صورتی که سرقت شرایط حد را نداشته باشد و همراه با یکی از شرایط زیر باشد، سارق به حبس از شش ماه تا سه سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد:

حد، مجازاتی است که در شرع مشخص شده است و قانون آنرا تعیین نکرده است.

در صورتیکه تمامی شرایط زیر وجود داشته باشد سرقت حدی خواهد بود:

با این شرایط بسیار نادر و بعید است که بتوان این شرایط را در کنار هم دید و حد سرقت را بر سارق اجرا کنیم .البته باز هم شرایطی برای اجرای حد دارد مانند پیش از شکایت صاحب مال سارق را نبخشیده باشد یا سارق قبل از اثبات جرم از این گناه توبه نکرده باشد.

مجازات سرقت حدی در مرتبه اول، قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن، به طوری که انگشت شصت و کف دست باقی بماند.  در مرتبه دوم، قطع پای چپ سارق از پایین برآمدگی، به نحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند. درمرتبه سوم، حبس ابد. در مرتبه چهارم، اعدام هرچند سرقت در زندان باشد.

اگر سرقت همراه با اذیت و آزار باشد یا سارق اسلحه داشته باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود و اگر جرمی هم انجام شده باشد، به مجازات آن جرم هم محکوم خواهد شد.
سرقت مسلحانه گروهی در شب

هرگاه سرقت در شب واقع شده باشد و سارقین دو نفر یا بیشتر باشند و لااقل یکی از آنها حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشد هر یک از مرتکبین به ۵ تا ۱۵ سال حبس و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم خواهد شد.

در صورتیکه سارق شرایط زیر را باهم داشته باشد، به ۵ تا ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم میشود:

۱٫    سرقت در شب واقع شده باشد.
۲٫    سارقان دو نفر یا بیشتر باشند.
۳٫    یک یا چند نفر حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشند.
۴٫    از دیوار بالا رفته یا حصار را شکسته یا کلید ساختگی استفاده یا برخلاف واقعیت خود را مامور دولت معرفی کرده یا در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی و توابع آن است سرقت کرده باشد.
۵٫    در ضمن سرقت کسی را آزار یا تهدید کرده باشد.

هر گاه یک یا چند نفر منزلی را سرقت کنند و حد اقل یک نفر از آنها مسلح باشد و یا هیچ یک مسلح نباشد اما در موقع سرقت در مقام هتک ناموس برایند به مجازات اعدام یا حبس ابد محکوم می شوند.

در صورتی که ساکنان منزل قصد دفاع از مال یا ناموس داشته باشند و در این میان مرتکب قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند، از مجازات معاف هستند.

ماموران در هنگام دستگیری سارقین اگر باعث قتل یا جرح یا ضرب سارقین شوند، از مجازات معاف هستند.

هر گاه دو یا چند نفر با برنامه ریزی و نقشه قبلی، وجه نقد یا اوراق بهادار یا جواهرات را از بانکها و صرافیها دزدی کنند و لااقل یک نفر از سارقین مسلح به سلاح سرد یا گرم ظاهر یا مخفی، پر یا خالی باشد، چه از آن استفاده بکند چه نکند، در صورت وقوع سرقت به حبس ابد و در صورت وقوع قتل به اعدام محکوم خواهد شد.

هرگاه علی رغم میل سارقین، هیچ یک از اهداف عینی قتل و سرقت اتفاق نیفتد به حبس از ۵ تا ۱۰ سال محکوم میشوند.

محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال و ناموس مردم یا ترساندن آنها به نحوی که باعث ناامنی در محیط شود.

هرگاه فردی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاصی سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد ولی بر اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی‌شود.

راهزنی، توسل به زور برای خارج کردن اموال دیگران از تسلطشان در جاده های برون شهری است.

سارق مسلح و قطاع الطریق (قطع کننده راه) هر گاه با اسلحه امنیت مردم یا جاده را بر هم زند و رعب و وحشت ایجاد کند محارب است.

در این صورت به مجازات اعدام یا قطع دست راست یا پای چب یا تبعید محکوم میشود و اگر کسی راهزنی بکند و محارب محسوب نشود به ۳ تا ۱۵ سال حبس و شلاق تا۷۴ ضربه محکوم میشود.

هرکس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگر به زور یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصا یا توسط دیگری شخصی را برباید (بدزدد) یا مخفی کند به حبس از ۵ تا ۱۵ سال محکوم خواهد شد.

در صورتی که سن قربانی کمتر از ۱۵ سال تمام باشد یا ربودن توسط وسایل نقلیه انجام پذیرد یا به قربانی آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود مرتکب به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد و در صورت ارتکاب جرایم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌شود.

در صورتیکه دزدیدن شخص با رضایت خود او باشد، آدم ربایی نخواهد بود.

برابر قانون در کلیه موارد دزدی و ربودن اموال، دادگاه علاوه بر تعیین مجازات، سارق یا رباینده را به رد (بازگردان) عین مال مسروقه محکوم می کند و اگر عین آن وجود نداشته باشد، سارق به رد مثل یا قیمت مال مسروقه یا ربوده شده و جبران خسارت وارده محکوم خواهد شد.

اگر سارق عین مال را برنگرداند یا قیمت آن را نپردازد، چنانچه مالی از او در دسترس باشد ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده برداشت می شود؛ در غیر این صورت، به تقاضای مال باخته تا زمان پرداخت در حبس باقی خواهد ماند حتی اگر مدت محکومیت مجازات اصلی او تمام شده باشد.

مدارک لازم برای شکایت سرقت

همکاری با گروه وکلای یاسا، تجربه ای زیبا در زمینه تحقق عدالت در هر ابعادی برای من بوده است.

۱۵ سال خیانت دزدی و واریز به حساب شخص دیگر(ارائه فیش بانکی) ربودن مدارک سکه -پول{وانتقال ان } غیبت شب از منزل روابط تلفنی طولانی مدت با شخص خاص(پرینت -عکس ونامه موجود) ساخت کلید وربودن وسایل کار (گرانقیمت) باز کردن گاو صندوق وربودن اسناد مهر و….شناسایی شخص توسط دوربین وصورت جلسه کارشناسان پلیس فتاح فروختن وسایل منزل چند بار گزارش ازمردم دال بر کار کردن در شرکتهای کلاهبردار و…… شکایت خانمی که عکس و…روی گوشی دارد و…….

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

مجازات سرقت تعزیری چیست؟

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


مجموعه ای از شرایط و ضوابط کلی کشورها، راههای مهاجرت و راهنمای انتخاب بهترین مقصد و مسیر برای مهاجرت

مجموعه ای از توضیحات و نکاتی که باید برای موفقیت در زندگی به آنها توجه ویژه ای داشت

مجموعه ای از آموزش ها و توضیحات کامل پیرامون نحوه و شرایط مهاجرت کاری به کشور کانادا

آموزش دقیق و مرحله به مرحله دریافت اپلای و ویزای تحصیلی در اتریش، نکات کاربردی و جامع

مؤسسه حقوقی ملک پور، در راستای ارائه خدمات منحصر به فرد و ایده آل به مشتریان، برای شما خدمات ویژه ای در نظر گرفته است. بدون شک مؤسسه حقوقی ملک پور دارای غنی ترین اطلاعات مهاجرتی اعم از تمامی روش های مهاجرت مانند مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری و مهاجرت از طریق سرمایه گذاری می باشد. شما می توانید اطلاعات کامل در رابطه با هر کشور را در بخش مربوط به آن مطالعه نمایید. همچنین در کنار این اطلاعات بی نظیر که به صورت کاملاً رایگان در اختیار شما قرار داده شده است، می توانید از مشاوره مهاجرتی رایگان با کارشناسان متخصص در این زمینه و همچنین وکلای مؤسسه حقوقی ملک پور در سرتاسر دنیا بهرمند شوید. برای این امر کافیست در قسمت تماس با ما، فرم مشاوره از طریق واتس اپ را تکمیل و ارسال نمایید. کارشناسان ما در کمتر از 15 دقیقه با شما تماس خواهند گرفت!مجازات سرقت تعزیری چیست؟

برای مطالعه در زمینه دلخواه خود می توانید هر یک از گزینه های زیر را نیز انتخاب نموده و مقالات تکمیلی را مطالعه نمایید.

راهنمای گام به گام انتخاب مسیر مهاجرت

هنر زندگی

راهنمای اقامت کاری در کانادا

راهنمای اپلای و تحصیل در اتریش

با توجه به شرایط حاکم بر دنیا، امروزه مهاجرت محبوبیت بالایی پیدا کرده است و تعداد افراد متقاضی رو به افزایش می باشد. اما این موضوع که از چه طریق اقدام به مهاجرت نماییم که احتمال شکست به صفر برسد، نیازمند بررسی کارشناسان خبره و آگاه همانند موسسه حقوقی ملکپور در زمینه مهاجرت از طرق گوناگون می باشد. ما اینجاییم تا بهترین راه های مهاجرت را به شما پیشنهاد دهیم.

اگر تمایل به مهاجرت به اروپا و کشورهای اروپایی نظیر اتریش، آلمان ، سوئیس و همچنین کشورهایی نظیر کانادا و استرالیا را دارید، موسسه ملکپور آماده ارائه خدمات مهاجرتی بصورت کاملا قانونی به شماست. در نظر داشته باشید موسسه ملکپور هیچ گونه خدماتی در خارج از مسیر قانونی مهاجرت ارائه نمی نماید و کلیه پلن های ارائه شده توسط موسسه ملکپور در مسیر قانونی می باشد.

علاوه بر مقالات غنی و پربار ارائه شده در وب سایت ملکپور، کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره تخصصی مهاجرت بصورت کاملا رایگان به شما عزیزان می باشد. کافیست از طریق دکمه زیر، وارد قسمت تماس با ما شده و فرم درخواست را تکمیل نمایید. کارشناسان ما در کمتر از 15 دقیقه با شما تماس خواهند گرفت.

با توجه به شرایط حاکم بر دنیا، امروزه مهاجرت محبوبیت بالایی پیدا کرده است و تعداد افراد متقاضی رو به افزایش می باشد. اما این موضوع که از چه طریق اقدام به مهاجرت نماییم که احتمال شکست به صفر برسد، نیازمند بررسی کارشناسان خبره و آگاه همانند مؤسسه حقوقی ملک پور در زمینه مهاجرت از طرق گوناگون می باشد. ما اینجاییم تا بهترین راه های مهاجرت را به شما پیشنهاد دهیم.

اگر تمایل به مهاجرت به اروپا و کشورهای اروپایی نظیر اتریش، آلمان، سوئیس و همچنین کشورهایی نظیر کانادا و استرالیا را دارید، مؤسسه ملک پور آماده ارائه خدمات مهاجرتی به صورت کاملاً قانونی به شماست. در نظر داشته باشید مؤسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی در خارج از مسیر قانونی مهاجرت ارائه نمی نماید و کلیه پلن های ارائه شده توسط مؤسسه ملک پور در مسیر قانونی می باشد.

علاوه بر مقالات غنی و پربار ارائه شده در وب سایت ملک پور، کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره تخصصی مهاجرت به صورت کاملاً رایگان به شما عزیزان می باشند. کافیست از طریق دکمه زیر، وارد قسمت تماس با ما شده و فرم درخواست را تکمیل نمایید. کارشناسان ما در کمتر از 15 دقیقه با شما تماس خواهند گرفت.

یکی از دروازه های ورود به کشورهای مدرن و پیشرفته دنیا، سرمایه گذاری در این کشورهاست. مهاجرت از طریق سرمایه گذاری، پلی است که علاوه بر اینکه امکان اقامت شما و خانواده تان در کشور مقصد را تسهیل می نماید، بلکه در کنار آن می توانید هم از امکانات رفاهی کشور مقصد به سادگی بهرمند شده و هم می توانید از سرمایه گذاری خود سود مناسب دریافت نمایید.

موضوع سرمایه گذاری، با توجه به شرایط و پیچیدگی هایی که دارد، نیازمند تخصص کافی در این زمینه است که موسسه حقوقی ملکپور این تخصص را داراست و آماده مشاوره و یاری شما برای انتخاب بهترین مقصد و مسیر سرمایه گذاری در کشورهایی نظیر اتریش، آلمان، کانادا و استرالیا است. همچنین برای اطلاع از شرایط کلی کشورها میتوانید از مقالات غنی و پربار مجود در وب سایت بهرمند گردید. برای دریافت مشاوره رایگان سرمایه گذاری کافیست درخواست خود را از صفحه تماس با ما ثبت نمایید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

تحصیل در کشورهای توسعه یافته و مدرن علاوه بر اینکه می تواند آینده مناسبی از لحاظ فرهنگی و شغلی برای فرد رقم بزند، می تواند پلی برای مهاجرت به یک کشور توسعه یافته نیز باشد. البته این موضوع برای کشورهای مختلف شرایط و قوانین متعددی دارد که می توانید با مطالعه مقالات معتبر و غنی موجود در وب سایت بهرمند شده و در رابطه با تمامی شرایط روز مهاجرت تحصیلی اطلاعات کافی از وب سایت استخراج کنید. همچنین می توانید از کارشناسان مهاجرت تحصیلی ما، مشاوره رایگان بگیرید.

همچنین این امکان برای دانشجویان مستعد دریافت بورسیه تحصیلی فراهم گردیده است که شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی از برترین دانشگاههای دنیا آزموده و درخواست ارزیابی رایگان دریافت بورسیه تحصیلی خود را داشته باشند. برای این منظور می توانید از طریق دکمه زیر، فرم مربوط به بررسی بورسیه تحصیلی را تکمیل نموده و منتظر پاسخ کارشناسان ما باشید.

تحصیل در کشورهای توسعه یافته و مدرن علاوه بر اینکه می تواند آینده مناسبی از لحاظ فرهنگی و شغلی برای فرد رقم بزند، می تواند پلی برای مهاجرت به یک کشور توسعه یافته نیز باشد. البته این موضوع برای کشورهای مختلف شرایط و قوانین متعددی دارد که می توانید با مطالعه مقالات معتبر و غنی موجود در وب سایت بهرمند شده و در رابطه با تمامی شرایط روز مهاجرت تحصیلی اطلاعات کافی از وب سایت استخراج کنید. همچنین می توانید از کارشناسان مهاجرت تحصیلی ما، مشاوره رایگان بگیرید.

همچنین این امکان برای دانشجویان مستعد دریافت بورسیه تحصیلی فراهم گردیده است که شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی از برترین دانشگاههای دنیا آزموده و درخواست ارزیابی رایگان دریافت بورسیه تحصیلی خود را داشته باشند. برای این منظور می توانید از طریق دکمه زیر، فرم مربوط به بررسی بورسیه تحصیلی را تکمیل نموده و منتظر پاسخ کارشناسان ما باشید.

گسترش صنعت در کشورهای اروپایی و کشورهایی نظیر کانادا و استرالیا، این کشورها را با کمبود نیروی کار متخصص مواجه کرده است. به نحوی که سالیانه تقاضای مهاجرت کاری متخصصان به این کشورها را دارند. در کنار مسائل فوق، وجود امکانات رفاهی بالا نسبت به سایر کشورها و خدماتی که به مهاجرانی که از طریق مهاجرت کاری اقدام به مهاجرت نموده اند، این میل را در متخصصان برای مهاجرت دوچندان کرده است.

موسسه حقوقی ملکپور به عنوان برترین موسسه حقوقی و مهاجرتی در ایران، ارائه دهنده خدمات مشاوره ای در رابطه با مهاجرت کاری و ویزای کار در اقصی نقاط دنیا می باشد. شما می توانید در کنار مقالات تخصصی مهاجرت کاری مانند کار در اتریش، کار در آلمان، کار در کانادا و کار در استرالیا، بصورت کاملا رایگان شانس خود را برای مهاجرت کاری بیازمایید. کافیست از طریق دکمه زیر، فرم درخواست ارزیابی رایگان جهت یافتن کار در خارج را پر نموده و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

افتخار ما، نظر مثبت موکلین ما در رابطه با عملکرد ماست.

سعید آقا خانی بازیگر و کارگردان محبوب سینما و تلویزیون

جناب آقای فیروز کریمی عزیز، سرمربی و پیش کسوت مطرح فوتبال

موکل موسسه حقوقی ملک پور برای اخذ ویزای تحصیلی هلند

مجازات سرقت تعزیری چیست؟

موکل مؤسسه که موفق به اخذ ویزای تحصیلی هلند

موکل موسسه حقوقی ملک پور برای اخذ ویزای تحصیلی مجارستان

موکل موسسه حقوقی ملک پور برای اخذ ویزای تحصیلی هلند

موکل موسسه حقوقی ملک پور برای اخذ ویزای تحصیلی انگلستان به همراه بورس تحصیلی

پیام ارسالی از طرف آقای فیروزفر

فایل تصویری مصاحبه با آقای مسعود مردانی

این وبسایت به لحاظ محتوا در جهان و در خصوص امر مهاجرت بی اغراق برترین سایت مهاجرتی حقوقی فارسی است . در بالای صفحه اگر گزینه مهاجرت به کشورها را انتخاب کنید ، نام کشورهای مورد خدمات ما ظاهر میشود ، به سادگی هر کشور را که مایلید انتخاب کنید و در صفحه کشور مذکور شش تقسیم بندی اصلی دارید . تقسیم بندی های مهاجرتی و اقامتی شامل… ادامه مطلب

مجازات سرقت تعزیری چیست؟
مجازات سرقت تعزیری چیست؟
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *