مجازات سربازان فراری 98

خواص دارویی و گیاهی

مجازات سربازان فراری 98
مجازات سربازان فراری 98

۲ ماه حبس در انتظار سربازان فراری است

اخبار اجتماعی ایران/ سردار موسی کمالی درباره طرح جریمه ریالی سربازی گفت: ستاد کل نیروهای مسلح این طرح را تبعیض آمیز می‌داند و از ابتدا با اجرای این طرح موافق نبود و پیشنهاد داده، این طرح در سال آینده حذف شده و اجرا نشود.

وی با بیان اینکه ستاد کل موافق استمرار طرح جریمه ریالی سربازی در سال آینده نیست، تصریح کرد: این طرح با دو هدف حل مشکلات مشمولان غایب بود تا با این قانون مشکل سربازی مشمولان غایب حل و تعیین تکلیف شوند. همچنین قرار بود این طرح منبع درآمدی برای سربازان شاغل باشد.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به هدف اول این طرح خاطرنشان کرد: هدف اول یعنی تعیین تکلیف مشمولان غایب با اجرای این طرح تحقق پیدا نکرد، چراکه تعداد قابل توجهی از این طرح استقبال نکردند، در حقیقت نه تنها تعداد غایبان کاهش پیدا نکرد، بلکه افزایش هم پیدا کرد؛ یعنی تعدادی از جوانان به امید اینکه از این جریمه بتوانند استفاده کنند، تعمدا غیبت می‌کنند، بنابراین اجرای طرح با هدف آن مغایرت داشت. همچنین از آنجا که از این طرح به خوبی استقبال نشد، هدف منبع درآمد برای سربازان شاغل نیز محقق نشد.

سردار کمالی با بیان اینکه این طرح تنها تا پایان سال ۹۷ اجرا خواهد شد، تاکید کرد: ستاد نظر مثبت درباره اجرای این طرح ندارد و اقدامات لازم را برای توقف این طرح انجام داده است.منتظر هستیم تا دولت و مجلس نیز در این خصوص نظر بدهند.مجازات سربازان فراری 98

وی ادامه داد: متاسفانه همانطور که گفتم برخی جوانان به عمد غیبت می‌کنند تا بتوانند از این قانون استفاده کنند یا اینکه دانشجو هستند و از ادامه تحصیل انصراف می‌دهند تا غیبت‌ از زمان مدرک تحصیلی قبلی‌اش برایشان محاسبه شود و بتوانند در شمول این طرح قرار بگیرند. متاسفانه اجرا و ادامه این طرح محلی برای دور زدن قانون می‌شود. اگر چنین قانونی نباشد، دیگر امیدی برای عده‌ای از جوانان بوجود نمی‌آید و خود را به مشکل نمی‌اندازند.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح طبق قانون کسانی که غیبت دارند با یکسری محدودیت‌های اجتماعی از جمله ممنوعیت استخدام در شرکت‌های دولتی و خصوصی، ممنوعیت تحصیل، ممنوعیت خروج از کشور، ممنوعیت دریافت جواز برای راه‌اندازی شرکت و ممنوعیت اخذ وام یا تسهیلات روبه رو هستند و نیروی انتظامی نیز می‌تواند هم افراد غایب را دستگیر کند و هم افرادی را که به این مشمولان غایب کار یا تسهیلات داده‌اند را به مراجع قضایی معرفی کند و این افراد در دفعه اول هزینه یک سرباز و در صورت تکرار، هزینه بیش از دو سرباز را باید پرداخت کنند. میزان این جریمه از ۶ میلیون تومان شروع می‌شود و سال به سال نیز تغییر خواهد کرد.

سردار کمالی همچنین در خصوص نهست یا سربازانی که در حین خدمت غیبت می‌کنند، گفت: به افرادی که در حین خدمت سربازی مرتکب غیبت می‌شوند، نهست گفته می‌شود. این افراد در صورتی که غیبت آنها کمتر از ۶۰ روز باشد به عنوان غایب شناخته می‌شوند و به ازای هر روز غیبت دو روز اضافه خدمت برای آنها در نظر گرفته می‌شود. فرماندهان یگان می‌توانند با تشکیل هیاتی در یگان تمام یا بخشی از این اضافه خدمت را ببخشند.

وی ادامه داد: در صورتی که غیبت این سربازان بیش از ۶۰ روز باشد، یا برای بار دوم حتی کمتر از ۶۰ روز غیبت داشته باشند، فراری محسوب می‌شوند در این صورت به مراجع قضایی که همان دادسرای نظامی است، معرفی شده و دادسرای نظامی برای این افراد حداقل دو ماه حبس را در نظر می‌گیرد./ ایلنا

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پر بازدیدها

آخرین اخبار

نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری بلامانع است

هدف بخش

«سایت‌خوان دنیای اقتصاد»

گسترش اطلاع‌رسانی است و انتشار این مطلب به معنی تأیید محتوای آن نیست.

در این نشست که قضات دادسرای نظامی، رئیس بازرسی انتظامی و رئیس رسیدگی به شکایات بازرسی انتظامی استان همچنین فرمانده دژبان تیپ ۲۳۰ شهید متاجی حضور داشتند، دادستان نظامی استان گلستان گفت: ضابطان قضایی با دستگیری سربازان فراری و مشمولان غائب کمک بزرگی به مجموعه نیروهای مسلح خواهند کرد.

 

رحیم رحیمی با بیان اینکه ماده ۶۱۱ قانون آیین دادرسی کیفری نیروی انتظامی و دژبان نیروهای مسلح را موظف به دستگیری سربازان فراری نموده، گفت: بازرسی انتظامی، نامه‌ای به همه کلانتری‌ها و پاسگاه‌های سراسر استان ارسال تا برای دستگیری سربازان فراری اقدام عاجل بنمایند.

 

مجازات سربازان فراری 98

رحیمی تأکید کرد: رئیس بازرسی انتظامی استان، روسای بازرسی شهرستان‌ها را توجیه و مسئول نظارت دقیق بر اجرای این مصوبه است و برای یگان‌های ساعی تشویق و برای یگان‌های بی تفاوت یا کم کار، تنبیه در نظر گرفته شود.

 

دادستان نظامی استان با اشاره به ماده ۶۳ قانون مکرر نظام وظیفه گفت: این قانون به‌کارگیری سربازان و مشمولان فراری را از سوی کارخانه ها، شرکت‌ها، کارگاه‌ها، مغازه‌ها، تعمیرگاه‌ها و سایر مشاغل ممنوع اعلام کرده ولی اکثر صاحبان مشاغل از این تکلیف قانونی آگاه نیستند.

 

وی افزود: در همین قانون برای افرادی که سربازان فراری را به‌کار بگیرند مجازات شدیدی در نظر گرفته شده است لذا نیروی انتظامی استان از طریق مدیریت نظارت بر اماکن عمومی و یا پلیس پیشگیری، موضوع را به اطلاع صنوف برساند.

 

همچنین در این جلسه مقرر شد تا دژبان تیپ ۲۳۰ نسبت به جلب سربازان فراری خود اقدام و برای دستگیری سربازان فراری سایر یگان های ارتش نیز با کلانتری ها و پاسگاه های سراسر استان همکاری لازم را بنماید.

 

رئیس بازرسی و شعبه حقوقی و قوانین تیپ۲۳۰ نیز مسئول نظارت دقیق بر این موضوع تعیین شدند. 

 

دادستان نظامی استان همچنین خواستار اجرایی شدن دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح به منظورکاهش جرم فرار از خدمت شد و تصریح کرد: با تلاش ضابطان و اجرای این دستورالعمل، امیدواریم تا آخر امسال شاهد کاهش ۵۰ درصدی جرم فرار از خدمت در استان باشیم.

 

در پایان مقرر شد که رئیس بازرسی انتظامی استان موضوع تشکیل دژبان واحد را که در سال گذشته به تصویب فرماندهان ارشد استان رسید، پیگیری و جلسه ای با حضور روسای بازرسی، شعبه حقوقی، نیروی انسانی و دژبان سپاه، ارتش و نیروی انتظامی تشکیل و ضمن بررسی موضوع، نتیجه را گزارش نماید.

 

گروه نشریات دنیای اقتصاد

درباره ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به روزنامه دنيای اقتصاد بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

آدرس : تهران – خیابان دکتر شریعتی -چهار راه شهید قدوسی

صندوق پستی: 1639673114

پست الکترونیکی:info@imj.ir

دورنما: 82902190-021

شماره پیامک:300082900

مجازات سربازان فراری 98

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سازمان قضائی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از ایسنا، غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون تلفیق، با اشاره به بررسی موضوع سرباز فراری‌ها در جلسه عصر روز یکشنبه کمیسیون تلفیق تاکید کرد: مشکلی در کشور به نام سرباز فراری وجود دارد؛ این‌ها افرادی هستند که بالای ده سال از موعد خدمت‌شان گذشته و خدمت سربازی انجام نداده‌اند و حداقل سن آن‌ها هم سی سال است. از طرفی آن‌ها به درد نظام وظیفه هم نمی‌خورند و نمی‌شود آن‌ها را اجباری به سربازی برد.

وی افزود: این‌طور هم نیست که همه کسانی که سربازی نرفته‌اند سرمایه‌دار بوده‌اند، برخی هم اقشار متوسط و پایین هستند و بعضی از آن‌ها از قوم و قبیله‌هایی هستند که زود ازدواج کرده‌اند و نتوانسته‌اند به سربازی بروند.

وی با تاکید بر این‌که «بحث فروش سربازی مطرح نیست» تصریح کرد: این افراد باید جرائمی پرداخت کنند که بتوانند از برخی تسهیلات شهروندی مثل انجام کار اقتصادی، داشتن دفترچه بیمه و برخی مسائل این‌چنینی استفاده کنند اما حتی در صورت پرداخت جریمه از برخی حقوق دیگر مثل کاندیداتوری شورای شهر، نمایندگی مجلس و استخدام دولت محروم خواهند بود.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان این‌که «رها کردن سربازان فراری و داشتن برخورد قهری نتیجه نمی‌دهد» یادآور شد: عاقلانه‌ترین کار این است این افراد فراخوانده شوند و از آن‌ها جرائم نقدی اخذ شود در این صورت کارت قرمز سربازی به آن‌ها داده می‌شود که در قبال آن از برخی حقوق شهروندی برخوردار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق افراد مجرد بالای سی سال سن که سربازی نرفته‌اند 30 میلیون تومان جریمه می‌شوند و سالیانه 1 میلیون تومان به این مبلغ اضافه می‌شود. همچنین کسانی که روستایی و تحت پوشش کمیته امداد و نهادهای حمایتی بودند و به خاطر فقر نتوانستند به سربازی بروند از تخفیفات 50 درصدی جریمه برخورد ار می‌شوند. همچنین به ازای تاهل دو سال و به ازای هر فرزند شش ماه از سقف تعیین شده کاسته خواهد شد.

ماه گذشته نیز سردار موسی کمالی در نشست خبری که برای پاسخگویی به ابهامات و موارد مطرح شده درباره لایحه بودجه سال ٩٤ و مطرح شدن امکان جریمه ریالی مشمولان غایب برگزار شده بود، گفت: «در خصوص این افراد نیز با توجه به اینکه سن شان بالارفته و کارآیی لازم را نیز ندارند و از سوی دیگر ممکن است سبب تضعیف روحیه دیگر سربازان در پادگان ها شوند، به دولت پیشنهاد دادیم امکان جریمه ریالی این افراد به جای اعزام به سربازی وجود داشته باشد که از این رو در لایحه بودجه ٩٤ این امر پیش بینی شد.»

سردارکمالی با بیان اینکه این دسته از افراد ممکن است به دلایل مختلف از جمله اقامت در خارج از کشور، مشکلات خانوادگی، گرفتاری شغلی و غیره قادر به انجام خدمت سربازی خود نباشند، گفت: «بر همین اساس به این افراد این امکان داده شد تا به جای رفتن به خدمت سربازی، جریمه ریالی بپردازند. مبلغ قطعی جریمه و نحوه اجرای آن براساس آیین نامه یی خواهد بود که از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه و پس از تایید ستاد کل به تصویب هیات وزیران خواهد رسید، اما در حال حاضر مبلغی بین ٢٠ تا ٥٠میلیون تومان با توجه به سه عامل مدنظر ما قرار دارد.»

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح حضور در خارج از کشور، مدرک تحصیلی و مدت غیبت را سه عامل مهم برای تعیین مبلغ ریالی جرایم عنوان کرد. به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، بر اساس برآوردها بین یک تا یک و نیم میلیون نفر در شمول این قانون قرار خواهند گرفت اما به نظر می رسد هرچه مبلغ ریالی جریمه کمتر باشد استقبال از آن نیز بیشتر شود. مجازات سربازان فراری 98

جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره زمان اجرای این قانون نیز گفت: «همان طور که لایحه بودجه برای یک سال است موضوع جریمه ریالی مشمولان غایب نیز از ابتدای سال ٩٤ اجرایی شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت و تاکنون هیچ تصمیمی در خصوص ادامه آن در سال ٩٥ گرفته نشده است.»



مجازات های مشمولان غایب

سردار کمالی همچنین در ادامه درباره آن دسته از مشمولانی که مدت زمان غیبت شان از سربازی کمتر از هشت سال است، گفت: افرادی که امکان استفاده از این شرایط را دارند اگر چنانچه از سن ١٩ سالگی وارد مشمولیت شده باشند حداقل ٢٧ سال سن دارند و حداکثر سن آنان نیز ٥٠ سال است، بنابراین اگر مشمولی میزان سنوات غیبتش از سربازی کمتر از هشت سال باشد بدیهی است که در شمول این مقررات قرار نخواهد گرفت و اگر تا ٢٢ بهمن امسال نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کند هم شش ماه اضافه خدمتش بخشیده خواهد شد و هم به مراجع قضایی معرفی نمی شود و علاوه بر آن امکان استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده برای دیگر مشمولان را نیز خواهد داشت و ٢١ ماه خدمت خواهد کرد.


جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، درباره مجازات هایی که برای مشمولان غایب و به کارگیرندگان آنان در قانون پیش بینی شده است، نیز ادامه داد: محرومیت های اجتماعی، ممانعت از اخذ وام، پروانه کسب و… از جمله محرومیت های پیش بینی شده در قانون برای مشمولین غایب است و علاوه بر آن اگر شرکت های خصوصی و دولتی، ارگان ها، خبرگزاری ها و… نیز اقدام به استفاده از مشمولان غایب کنند برای بار اول به ازای هر مشمول غایب باید هزینه سالانه یک سرباز معادل سه میلیون تومان را به عنوان جریمه پرداخت کنند و برای بار دوم نیز به ازای هر مشمول غایب ملزم به پرداخت هزینه سالانه سه سرباز یعنی ٩ میلیون تومان خواهند شد.

سردار کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره اینکه آیا فوتبالیست هایی که اخیرا کارت های معافیت و پایان خدمت جعلی شان باطل شد نیز امکان استفاده از این شرایط را دارند گفت: «این افراد جرمی را انجام داده اند و پرونده آنان در مرجع قضایی در حال رسیدگی است. اگر مرجع قضایی به این موضوع رسیدگی کند و در این باره حکم بدهد آنان می توانند از این شرایط استفاده کنند، فوتبالیست ها نیز در صورت دارابودن شرایط می توانند با پرداخت جرایم کارت معافیت دریافت کنند.»


مشاوره باران – وب سایت باران مشاوره در زمینه های نظام وظیفه، تحصیلی، حقوقی، روانشناسی و خانواده مشاوره تلفنی ارائه می دهد.

بر اساس قوانین کشورمان تمامی افراد مذکر بین ۱۸ الی ۵۰ سال مشمول سربازی هستند. این افراد در صورت عدم حضور در سربازی و یا تعیین وضعیت نظام وظیفه خود، به عنوان غایب سربازی محسوب می شوند. در صورتی که فردی که مشمول نظام وظیفه باشد و مرتکب غیبت سربازی شود از تسهیلات اجتماعی محروم می گردد. در این مقاله قصد داریم در خصوص انواع غیبت از سربازی و شناخت بیشتر آن توضیحاتی را ارائه دهیم.

به چه کسی مشمول غایب می گویند؟

غیبت سربازی از چه زمانی شروع می شود؟

مجازات غیبت سربازی چیست؟

مجازات سربازان فراری 98

اضافه خدمت غیبت سربازی چقدر است؟

جریمه ریالی غیبت سربازی به چه معناست؟

آیا می توان غیبت سربازی را توجیه کرد؟

در واقع غیبت سربازی به دو بخش تقسیم می شود:

بر اساس قانون در صورتی که فرد به سن مشمولیت برسد و خود را جهت تعیین وضعیت نظام وظیفه معرفی نکند، مرتکب غیبت اولیه سربازی شده است. فردی که مرتکب غیبت اولیه باشد به عنوان مشمول غایب محسوب می شود.

در صورتی که فرد مشمول به خدمت سربازی اعزام شود و در حین انجام خدمت سربازی به مرخصی برود و در موعد مقرر خود را به محل خدمت معرفی نکند تا مدتی به عنوان مشمول غایب محسوب می شود. این نوع غیبت را در حین خدمت سربازی نهست نیز می نامند.

در صورتی که افراد در فرصت های تعیین شده از سوی سازمان نظام وظیفه برای پیگیری امور خدمت سربازی، خود را معرفی نکنند، به عنوان مشمول غایب محسوب می شوند. بر اساس آیین نامه سازمان نظام وظیفه به مشمولان در شرایط زیر به غیبت تعلق می گیرد:

امکان دارد برای برخی از مشمولان نظام وظیفه تشخیص فراری بودن یا غایب بودن سخت باشد. لازم است بدانید اگر فرد مشمول دفترچه اعزام به خدمت را ارسال کند و در موعد مقرر در محل اعزام حاضر نشود، به عنوان سرباز فراری محسوب نمی شود. همچنین در صورتی که سرباز در حین خدمت سربازی، با هماهنگی قبلی از محل خدمت خارج شود و در زمان تعیین شده به پادگان برنگردد، نیز سرباز فراری محسوب نمی شود.

در صورتی که فرد در حین انجام خدمت سربازی، بدون هماهنگی از محل خدمت خود خارج شود سرباز فراری محسوب می شود. همچنین در صورتی که سرباز در حین انجام خدمت سربازی به مرخصی برود و در موعد مقرر به محل خدمت خود بازنگردد، تا مدتی مشخص به عنوان سرباز غایب و پس از آن به عنوان سرباز فراری محسوب می گردد.

حتما بخوانید: آیا سربازان فراری می توانند از خدمت معاف شوند؟

بر اساس ماده ۱۰ قانون نظام وظیفه عمومی در صورتی که فرد مشمول نظام وظیفه نسب به تعیین وضعیت سربازی خود اقدام نکند مرتکب غیبت سربازی می باشد. مشمول غایب از خدمات اجتماعی محروم می گردد که شامل موارد زیر است:

همچنین بر اساس قوانین نظام وظیفه، مشمولانی که با تاخیر و غیبت خود را جهت تعیین وضعیت نظام وظیفه معرفی می نمایند، در صورت اعزام به خدمت سربازی علاوه بر اضافه خدمت سربازی از برخی تسهیلات مانند انواع کسری های خدمت سربازی، انواع معافیت های سربازی و … محروم می شوند.

مشمولان دارای غیبت سربازی نمی توانند از معافیت سربازی استفاده کنند و تنها معافیتی که به مشمولان غایب تعلق می گیرد معافیت پزشکی است

همان گونه که می دانید بیشترین غیبت از سربازی مربوط به مشمولان متاهل است. مشمولان متاهل به دلیل تعهد به خانواده و تامین نیازهای خانواده برای گذراندن خدمت سربازی شرایط سختی را دارند. به همین منظور در قوانین نظام وظیفه شرایط خدمت سربازی مشمولان متاهل کمی آسانتر می باشد. در خصوص غیبت سربازی مشمولان متاهل نیز قوانین مربوط به غیبت کمی آسانتر است. در واقع مشمولانی که متاهل بوده و دارای غیبت سربازی هستند، در صورتی که به خدمت سربازی اعزام شوند می توانند از تسهیلات کسری خدمت سربازی به ازای هر فرزند بهره مند شوند.

بر اساس ماده ۵۸ قانون نظام وظیفه عمومی، در صورتی که مشمول با غیبت به خدمت سربازی اعزام شود، به وی اضافه خدمت سربازی تعلق می گیرد. میزان اضافه خدمت غیبت سربازی با توجه به مدت غیبت به شرح زیر می باشد:

حتما بخوانید: شرایط بخشودگی غیبت و اضافه خدمت چیست؟

با مصوبه مجلس شورای اسلامی، از سال ۱۳۹۳ مشمولانی که بیش از ۸ سال دارای غیبت از خدمت باشند، می توانند با پرداخت جریمه ریالی غیبت سربازی، کارت معافیت سربازی را دریافت کنند. پرداخت جریمه ریالی غیبت نظام وظیفه دارای شرایط خاصی می باشد و میزان جریمه ریالی غیبت سربازی متفاوت است. در واقع میزان جریمه ریالی مشمولانی که بیشتر از ۸ سال غیبت سربازی داشته باشند، با توجه به مدرک تحصیلی و مدت زمان غیبت سربازی، متفاوت است. این قانون تا آخر سال ۹۷ اجرا می شود.

با وجود تمام سخت گیری هایی که در قوانین نظام وظیفه وجود دارد، تمامی مشمولانی که دارای غیبت سربازی هستند، می توانند غیبت خود را با دارا بودن شرایطی موجه کنند. در صورتی که مشمولان غایب غیبت خود را موجه کنند می توانند از تمام تسهیلات سربازی مانند انواع کسری های خدمت سربازی و انواع معافیت های سربازی بهره مند شوند.

مشمولان غایب بخوانند: برای توجیه غیبت سربازی چه مدارکی نیاز داریم؟

همان گونه که گفته شد مدت غیبت سربازی با توجه به قوانین برای هر فرد مشمول متفاوت است. با توجه به اینکه در صورت دارا بودن غیبت از خدمت برخی تسهیلات نظام وظیفه به فرد مشمول تعلق نمی گیرد، لازم است قبل از هر اقدامی از میزان غیبت سربازی خود و همچنین راه های توجیه غیبت سربازی مطلع باشید. مشاورین مجرب گروه مشاوران باران به شماره تماس ۷۰۷۰۳۰۲۵ ۰۲۱ آماده ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه نظام وظیفه به شما مشمولان می باشند.

همین حالا با برترین مشاورین نظام وظیفه تماس بگیر

جزئیات پرداخت جریمه ریالی غیبت سربازی در سال ۹۸ اعلام شد

مشمولان نخبه و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها به خدمت فراخوانده شدند

آیا غیبت سربازی در حقوق سربازان و درجه سربازی تاثیر گذار است؟

مشمولان مقاطع کاردانی، دیپلم و زیردیپلم در خرداد ۹۸ به خدمت فراخوانده شدند

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

مطالب ویژه

مجازات سربازان فراری 98

معافیت خدمت سربازی نظام وظیفه

معافیت ایثارگری

کسری خدمت سربازی

انواع معافیت کفالت

معافیت پزشکی

آخرین مقالات

اخبار نظام وظیفه

امریه

خدمت سربازی

آشنایی با خدمت سربازی

اعزام به سربازی

خروج از کشور سربازان

کسری خدمت

مشمولان غایب

معافیت ایثارگری

معافیت پزشکی

معافیت کفالت

معافیت های متفرقه


امریه وزارت راه و شهرسازی


معافیت پزشکی آستیگماتیک چشم


سوالات متداول خروج از کشور


معافیت کارت قرمز سربازی

محبوب ترین ها

اخبار نظام وظیفه

امریه

خدمت سربازی

آشنایی با خدمت سربازی

اعزام به سربازی

خروج از کشور سربازان

کسری خدمت

مشمولان غایب

معافیت ایثارگری

معافیت پزشکی

معافیت کفالت

معافیت های متفرقه

با پذیرش سپاه یا امریه سپاه خدمت آسانتری خواهید داشت


توجیه غیبت خدمت سربازی


نحوه تقسیم سربازان پس از آموزشی


حقوق خدمت سربازی

اخبار نظام وظیفه

انجام پروژه کسری خدمت دانشگاه امام حسین در سال ۹۸

فراخوان امریه سربازی در جهاد دانشگاهی واحد علامه…

آیا غیبت سربازی در حقوق سربازان و درجه سربازی تاثیر گذار…

فراخوان پذیرش امریه سربازی قوه قضاییه در سال ۹۸

نحوه اعزام به خدمت سرباز معلمان در سال ۹۸

 

آخرین مطالب

دانشگاه آزاد واحد تهران غرب پروژه کسر خدمت ارائه می کند

مشمولان مقاطع کاردانی، دیپلم و زیردیپلم در خرداد ۹۸ به خدمت…

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان همدان گفت: طبق قانون جدید مجازات اسلامی، حکم زندان برای سربازان فراری حذف شده و مجازات های جایگزین پیش بینی شده است.

به گزارش خبرآنلاین از همدان ؛ محمد جعفر شهبازی، به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه این شهر گفت: برخی از سربازان غایب و فراری به علت ترس از مجازات حبس حاضر به حضور در خدمت سربازی نمی شوند که با قانون جدید می توانند برای انجام خدمت به سازمان وظیفه عمومی ناجا مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: سربازان فراری از خدمت نیز در صورت مراجعه به یگان خدمتی خود یا دادسرای نظامی به تحمل زندان محکوم نمی شوند.

شهبازی با بیان اینکه اضافه خدمت سربازان فراری و مشمولان غایب به فرمان رهبری معظم انقلاب بخشیده شده است، گفت: معظم له طبق سالهای گذشته اضافه خدمت سربازان و مشمولان داری اضافه خدمت انضباطی و دفترچه ای را مورد عفو قرار دادند.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح همدان یادآور شد: این عفو شامل مشمولان غایبی می شود که تا تاریخ 22 بهمن امسال خود را به حوزه نظام وظیفه معرفی کنند.مجازات سربازان فراری 98

 

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

پس از انتشار خبر عفو جرم سربازان فراری و همچنین اعلام اجرای ثبت نام مرحله دوم جریمه ریالی، شماری از مخاطبان ایسنا ابهامات و سوالاتی را مطرح کردند که جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به آنها پاسخ داده است.

سردار موسی کمالی در گفت و گو با خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به کامنت‌ها و پرسش‌های مختلف درباره ابهامات عفو جرم سربازان فراری اظهار کرد: با توجه به اجرای طرح جریمه ریالی سربازی برای مشمولان دارای هشت سال غیبت و بیشتر از آن در سال جاری این امکان برای سربازان فراری وجود نداشت که بتوانند تنها از طریق پرداخت این رقم کارت معافیت دریافت کنند چرا که می‌بایست به جرم قبلی یعنی فرارشان از سربازی رسیدگی می‌شد.

کمالی افزود:‌ در همین راستا ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهادی را مطرح کرد تا بر اساس آن کلیه سربازان فراری که تا پایان امسال حداقل هشت سال از فرارشان از خدمت یا ترک یگان خدمتی می‌گذرد بتوانند از این طرح بهره مند شوند و از این رو موضوع بخشش جرم ناشی از فرار این افراد مطرح شد و در نهایت مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا با بخشش جرم فرار از خدمت کسانی که هشت سال یا بیشتر از تاریخ فرارشان می‌گذرد، موافقت کردند.
مجازات سربازان فراری 98

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه در حال حاضر جرم این افراد مورد عفو قرار گرفته و دیگر برایشان در مراجع قضایی به خاطر فرار از سربازی پرونده‌ای تشکیل نخواهد شد گفت: این افراد دو راه پیش رو دارند، یا اینکه به یگانی که آن‌را ترک کرده‌اند مراجعه و مابقی سربازی‌شان را ادامه دهند یا اینکه برابر مقررات فعلی با پرداخت جریمه ریالی و سربازی معاف شوند که برای این اقدام می بایست به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کنند.

کمالی ادامه داد: این دسته از افراد اگر چنانچه قصد ادامه سربازی را داشته باشند، مطابق با مقررات همان سالی که اقدام به ترک محل خدمت کرده‌اند با آنان برخورد می‌شود. به عبارتی اگر در آن زمان طول مدت سربازی 18 ماه بوده این افراد نیز به اندازه همان 18 ماه خدمت خواهند کرد و اگر طول مدت سربازی در سال ترک محل خدمتی‌شان 24 ماه بوده این افراد نیز 24 ماه خدمت خواهند کرد.

وی درباره اینکه آیا افرادی که مورد عفو قرار گرفته‌اند می‌توانند از معافیت‌ها و تسهیلات سربازی استفاده کنند یا خیر؟ اظهار کرد: در یک سری از موارد این امکان برایشان وجود دارد به عنوان مثال اگر شرایط بهره مندی از معافیت کفالت یا معافیت پزشکی را دارند می‌توانند از این طریق معاف شوند.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا جریمه ریالی این افراد نیز با این عفو کسر شده یا تخفیفی به آن تعلق می‌گیرد نیز اظهار کرد: چنین موضوعی صحت ندارد همانطور که گفتم این عفو برای این بود که این افراد بتوانند از امکان معافیت از سربازی با پرداخت جریمه ریالی معاف شوند بنابراین هیچ تغییری در رقم پرداختی ایجاد نشده و نخواهد شد.

کمالی ادامه داد: میزان جریمه ریالی برای کلیه افرادی که تا 29 اسفند ماه 94 حداقل هشت سال یا بیشتر از غیبتشان گذشته باشد از رقم پایه 10 میلیون تومان برای مشمولان و سربازان فراری زیر دیپلم آغاز شده و به ترتیب افزایش می‌یابد. همچنین به ازای هر سال فرار یا غیبت پس از هشت سال نیز 10 درصد به رقم کل افزوده خواهد شد و به ازای همسر و هر فرزند نیز پنج درصد از این رقم کسر خواهد شد.

وی درباره آن دسته از افرادی که مورد عفو قرار گرفته اما امکان پرداخت جریمه را به دلایل مختلف ندارند افزود: آنان باید به یگان محل خدمت خود مراجعه کرده و مجددا سربازی خود را ادامه دهند.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین تاکید کرد که این عفو تنها برای جرم فرار از سربازی بوده و شامل خدمت سربازی و همچنین افرادی که کمتر از هشت سال از غیبت یا فرارشان گذشته باشد، نمی‌شود.

کمالی همچنین به سوالات و کامنت‌های مخاطبان ایسنا درباره اجرای مرحله دوم طرح جریمه ریالی سربازی نیز اشاره کرد و افزود: در مرحله نخست حدود 287 هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 167 هزار نفر مبلغ مورد نظر را واریز و کارت معافیت خود را نیز دریافت کردند.
110 هزار نفر نیز واجد شرایط بوده اما تا کنون مبلغی را واریز نکرده‌اند که به این افراد تا بیستم آذرماه فرصت داده شده و اگر تا این تاریخ نسبت به پرداخت جریمه خود اقدام نکنند همچون دیگر مشمولان با آنان برخورد شده و برایشان برگه اعزام به سربازی صادر خواهد شد.

کمالی افزود: مرحله دوم ثبت نام جریمه ریالی سربازی نیز از بیستم آذرماه آغاز شده و تا پایان دیماه ادامه خواهد داشت که در این بازه زمانی متقاضیان با مراجعه به دفاتر پلیس +10 می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند و پس از بررسی وضعیت همانند مرحله اول از طریق پیامک به آنان اطلاع داده خواهد شد.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین در پاسخ به این سوال که اگر این افراد رقم جریمه ریالی را پرداخت نکرده و به سربازی نیز نروند چه خواهد شد؟ افزود: قانون یک سری محدودیت‌هایی را برای این افراد در نظر گرفته که بخشهایی از آنها از جمله ممنوعیت اخذ گواهینامه، ممنوعیت کاندیدا شدن در انتخابات مجلس و شوراها، ممنوعیت تحویل اصل گواهینامه پایان دوره تحصیلی، ممنوعیت استخدام و … در حال اجراست.

وی ادامه داد: همچنین برای محدودیت‌های دیگر نیز هماهنگی‌هایی در حال انجام است که به زودی نهایی می‌شود و بر این اساس ممنوعیت اعطای هرگونه تسهیلات به مشمولان غایب و فراری،‌ ممنوعیت به کارگیری مشمولان غایب در شرکت‌ها، روزنامه‌ها، سایت‌ها،‌ باشگاه‌ها و فروشگاه‌ها و … است که ساز و کارهای این اقدام در حال انجام است و به زودی اجرا می‌شود.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح افزود: همچنین اگر چنانچه مشخص شود که از مشمولان غایب در این مراکز به کار گرفته شده است برای بار اول به ازای هر مشمول غایب معادل هزینه سالانه یک سرباز یعنی رقمی حدود 4 میلیون تومان و برای بار دوم و بیشتر از آن به ازای به کارگیری هر مشمول غایب یا فراری رقمی معادل هزینه سه سرباز به عنوان جریمه برای این واحدها در نظر گرفته خواهد شد.

کمالی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر درباره امکان اجرای طرح جریمه ریالی در سال آینده افزود: تاکنون تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و به نظر نمی‌رسد که در سال آتی طرح جریمه ریالی تمدید شود.

وی درباره مدت زمان سربازی در سال آینده نیز گفت: تا اطلاع ثانوی مدت سربازی تغییر نخواهد کرد و همان 21 ماه است.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین در پاسخ به کامنت یکی از مخاطبان ایسنا که اعلام کرده بود دارای تحصیلات عالی است و باید مدت‌ها در صف انتظار برای اعزام به سربازی بماند افزود: در این زمینه ستاد کل حداکثر تلاش و رایزنی‌های خود را انجام می‌دهد که بتوان زمان انتظار برای اعزام به خدمت سربازی کاهش بیابد تا این عزیزان معطل نشوند. همچنین در تلاشیم تا فواصل زمانی بین دو اعزام تغییراتی داشته باشد.

کمالی درباره اینکه علت طولانی شدن این انتظار چیست؟ به ایسنا گفت: با توجه به ظرفیت مراکز آموزشی و همچنین استقبالی که از اعزام به سربازی انجام شده است کمی زمان انتظار افزایش یافته و همچنین با توجه به افزایش ورود به دانشگاه‌ها شمار مشمولان تحصیلکرده نیز افزایش پیدا کرده که این موضوع نیز در تاریخ اعزام و نوبت‌های اعزام این دسته از مشمولان تاثیرگذار است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا فردی که در مقطعی تحصیلی از یکی از دانشگاه‌های داخل کشور فارغ التحصیل شده می‌تواند در همان مقطع در دانشگاه کشور خارجی پذیرش شود یا خیر؟ تصریح کرد: پذیرش حتما باید در مقطعی بالاتر انجام شود به عنوان مثال کسی که دارای مدرک کارشناسی است نمی‌تواند مجددا در مقطع کارشناسی دانشگاه خارجی پذیرش بگیرد ضمن اینکه این دانشگاه حتما باید مورد تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت قرار گرفته باشد.


انتهای پیام

سلام. من چند بار اين سوال رو مطرح کردم ولي جواب نگرفتم. محاسبه مبلغ جريمه سربازي براي دانشجويان انصرافي از زمان آخرين مدرک فارغ‌التحصيلي است يا از زمان انصراف؟ چون مبلغ از زمان فارغ‌التحصيلي خيلي زياد ميشه و عملا ما تا قبل انصراف معافيت تحصيلي داشتيم منتظر جواب هست لطفا پيگيري کنيد

دوست عزيز از زمان آخرين مدرک تحصيلي براتون حساب ميکنند
يکي از آشناهاي ما شرايط شما رو داشت از زمان آخرين مدرک تحصيليه قبليش غيبتشو حساب کردند، نه از زمان انصرافمجازات سربازان فراری 98

با سلام
خواهشا از سردار و مسئولان ذيربط بپرسيد، دانشجويي که درسش تمام شده و الان بيشتر از 27 سال ،28سال سن داره، با اين وضعيت بعد از خدمت بالاي 30 سال سن خواهد داشت که بالطبع با اون سن استخدامي رو از دست ميده. پس با چه اميدي خدمت کنه . اگه غائبيني که سنشون بالا رفته و کارايي ندارن ، دانشجو که وضعش بدتره.غائبين کسب و کار خودشون و دارن ، اکثر ازدواج کردن .ولي دانشجو با اين شرايط سني تازه بعد از خدمت بايد در پي کسب اين چيزا باشه .چرا استعلام نميکنن ببينن چند تا دانشجو با اين شرايط وجود دارند.نذاريد فرصت کار و ازدواج جوانان از دست بره …

دوست عزيز سربازي چه غلط و يا درست در کشور ما اجباري هست و هر کسي مي داند که يک روز کارش به نظام وظبفه گير ميکنه و بايد طوري برنامه ريزي کنه که به سربازي هم برسه و يا اينکه مي تواند غايب باشد و تمام محروميت هاي اجتماعي را براي 8 يا 10 سال تحمل کند و بعد از آن کارتي به دست شما مي دهند که بايد قاب کنيد و بزنيد به ديوار .

ممنون از ايسناي عزيز بابت پيگيري مطالبات جوانان.
خدا قوت

سلام. من يه دانشجوي اقتصادم. در درس اقتصاد توسعه به ما گفتن زماني که انگلستان قطب قدرت بودنشو به امريکا داد در واقع يک دليل داشت. اونم اين بود که در جنگ جهاني تعداد زيادي از نيروهاي نخبه که هزينه و ارزش هر کدوم مقدار بالايي بوده به جنگ رفتن و کشته و يا از کارافتاده شدن. من در سال گذشته چند مليون به رقم درآمد ملي کشورم اضافه کردم. تعداد زيادي از افراد در اين سال و سالهاي آتي توسط ما شغل دار ميشن. اين همه سال درس خوندم و به عنوان يکي از شاخصهاي دانشگاهمون (يک دانشگاه سراسري تهران) شناخته شدم. از فلان دانشگاه سراسري تهران دعوت کردن هيات علمي بشم. چرا بايد دو سال از عمرمو برم تلف کنم؟ مگه مسئولان ما سيستمي طراحي کردن که مني که از يه خانواده فرهنگيم بتونم خونه بخرم امکانات حداقلي کسب کنم و تشکيل خانواده بدم؟ چرا کشور سرمايه هاشو اينجوري تلف ميکنه؟

لطفا موضوع دانشجويان انصرافي از دانشگاه رو هم پيگيري كنيد. قبلا اعلام شد اخرين مدرك تحصيلي ملاك عمل قرار ميگيرد اما جديدا تاريخ انصراف. بهتر هست در اين موضوع قدري صريحتر توضيح بدهند. چون امثال من بسيارند كه بواسطه ازدواج و تشكيل زندگي نتوانستند ادامه دهند و اگر ملاك همان اخرين مدرك تحصيلي باشد قطعا از طرح استقبال خواهند كرد.

قوانين کامل مثل مرحله اول ميباشد دانشجويان اخراجي انصرافي چنان چه نتوانستند در زمان تحصيل مدرک خود را گرفته باشند از زمان پيش دانشگاهي غيبت انها محاسبه ميشود ولي چنان در مدت تحصيل مدرک معادل گرفته باشي برا مثال اگه دانشجو ليسانس بوده ولي در طول تحصيل مدرک معادل کارداني را گرفته باشي از زمان گرفتن مدرک کارداني غيبت محاسبه ميشه برا اطلاعات بيشتر ميتوني به سايت نظام وظيفه مراجعه کنيد وقتي يه عده اي در مرحله اول اينگونه معافيت گرفتند هيچگاه اين قانون را تغيير نميدن تا عده زيادي از ان بي بهره بشوند چون نهايت بي انصافيس پس خواهش با اطلاعات غلط ديگران را نگران نکنيد

مرد حسابي چرا استرس ميندازي به جون ادم؟

سوال منم دقيقا همينه،ايسنا لطفا پيگيري کن ببين دانشجويان انصرافي جريانشون چجورياس؟من امسال (94) انصراف دادم ولي آخرين مدرکم پيش دانشگاهيه که مال سال 82 هست.اين قانون شامل حال منم ميشه؟؟؟

خب رضا جان پس اين موضوع تاريخ انصراف چيه که مطرح مي کنن؟

از ايسنا بخاطر پيگيري سوالاتمون ممنونم. يدونه اي

سلام،چرا هيچکس توجه نميکنه ب مبلغ جريمه،بخدا غايب ها و فراريا اينقد پول ندارن واسه پرداخت جريمه ،لطفا اقساط کنيد

با سلام
کسي که يک ماه از خدمتش مونده بوده و ترک خدمت کرده، جريمه اش با کسي که اصلا خدمت نرفته برابر دريافت ميشه؟!!!

با سلام کساني که متاهل هستند توان پرداخت جريمه ندارند و امکان و شرايط لازم براي رفتن به سربازي ندارند و خيلي هنر کنند مخارج زندگي تامين کنند تکليفشان چيست ؟ تکليف زندگي زن و فرزند آنها چي ميشه با کدام درآمد و پس انداز و حامي مالي ميتوان به سربازي رفت؟ حداقل عفو يا فکري براي متاهل هاي سن 30 به بالا ميکرديد !!! خواهشمندم رسيدگي بفرماييد.

دوست عزيز امثال منو شما زيادند متاسفانه صداشون به گوش کسي نميرسه وهمه به فکر پولدارها هستند ما بايد قاچاقي زندگي کنيم مثل يک ونيم مليون غايب همه به فکر دويست هزار نفر پول دار هيتند که درخواست ادامه طرح رو دارن اصلا کسي به ما فکر هم نميکنه

سلام دوست عزيز من هم متولد 63 هستم و شرايط شما دارم متاهل و داراي فرزند متاسفانه نه توان پرداخت جريمه دارم و نه شرايط و موقعيت رفتن به سربازي بلاتکليف موندم هنوز گواهينامه هم ندارم خوش بحال پولدارها کاشکي منم پول داشتم معافيت ميگرفتم متاسفانه من براي خيلي از مسئولين مربوطه نامه نوشتم و شرايط بيان کردم ولي به قول دوستمان هيچ کس صدا و فرياد درماندگي ما رو نشنيد و پول حرف اول ميزنه اميدوارم به خدا و خوش بين هستم نوبت معافيت ما هم بزودي زود برسه به اميد آنروز. يادمان باشد محتاج هيچ کسي نباشيم و فقط اميدمان بخدا باشد فقط خدا ياور هميشگي و به فکر ماست در پناه حق و تشکر فراوان از ايسنا پيگير و پيام‌رسان و عزيز و مهربان دوست داريم ايسنا جان و همه زحمتکشان موفق و مويد باشيد.

بازم خوش بحال بچه مايه دارها يه چندسالي گم ميشند بعد اونوقت باباجونشون سر کيسه را شل ميکنند و بيخيال بعد به ريش جووناي که تو منطقه صفر مرزي خدمت ميکنند ميخندند ايوالله به اين

برادر اون کسي که 8 سال يا بيشتر غايب بوده رفته کار کرده تو سرماي زمستان لرزيده و تو گرماي تابستان عرق ريخته و سختي کشيده که شما در خدمت و در مناطق مرزي هم با الفباي آن آشنا نيستيد. پس لطفا اگر درباره چيزي اطلاع کافي نداريم و فقط براي اينکه چيزي گفته باشيم حرفي مي زنيم همه را با هم جمع نکنيم.

هشت سال از غيبت من مي گذره و از فرارم چهار سال. پرونده قضايي من بخشيده مي شود. اقاي کمالي

ما که کارت را گرفتيم و از اين کابوس نجات پيدا کرديم .دوستاني هم که شامل طرح مي شوند حتما استفاده کنند که ديگر مشخص نيست چه زماني جنين فرصتي به وجود بياد.با آرزوي موفقيت براي دوستان.

اقاي محترم، برادر من جريمه مشمولان غايب پرداخت کرده و باز محکوم به حبس شده. از زمان غيبتش هشت سال مي گذره. ولي از زمان فرارش چهار سال

الان منظورتون هر کسي که جريمه مشمولان غايب بهش تعلق مي گيره. جرم فرار از خدمتش بخشيده مي شه

من پرداخت کردم جريمه مشمولان غايب پس چرا تو زندانم. الانم مرخصيم

الان دقيقا به چه تاريخ تولدي ميخوره؟

من سرباز فراريم. هشت سال از غيبتم مي گذره 5 سال از فرارم. جريمه مشمولان غايب به من تعلق گرفت. جريمرو واريز کردم. والان محکوم به چهار ماه حبس شدم. والان مرخصيم حبس هستم. لطفا پيگيري کنيد

چنين چيزي ممکن نيست
شايد شما جرم ديگري علاوه بر فرارتون مرتکب شده بوديد يا اينکه چند مرحله فرار داشته ايد
چون براي مجازات فرار فقط جريمه نقدي در نظر ميگيرند، نه که چند ماه حبس

ممکن شده آقا من الان محکوم به زندانم و مرخصيم. الان چه عفوي به ما تعلق گرفته

دوست عزيز خب واضح و منطقيه که اين عفو به شما تعلق نگيره
چون براي کسانيه که 8 سال از فرارشون گذشته.
همين که با شما راه اومدن و واجد شرايط معافيت شناخته شديد جاي شکر داره.

چند ماه کم دارم. خواهش ميکنيم امثال ما را هم در نظر بگيريد از بلاتکليفيم دربياييم

سلام من 27 سال از خدا عمر گرفتم و درس حقوق خواندم تازه ارشد و دفاع کردم ،فرق من که درس خواندمو و قوانين کشورمو محترم شمردم با کسي که طبق قانون جرم مرتکب شده و الان ميتونه له لحاظ اجتماعي از من جلو تر باشه چيه؟ ايسنا وظيفه سنگيني داري که اطلاع رساني کني ،طرف 8 سال غيبت داشته الان معاف ميشه من 10 سال درس خواندمو بايد برم خدمت تا بتونم آزمون وکالت بدمو در کسوت وکالت خودمو ببينم. اين اوج بي احترامي و نامردي در حف کساني که درس خواندند و غيبت نداشتند حد اقل براي اونا هم فکري ميکردين

جريمه مشمولان غايب پرداخت کردم به علت فراري بودن الان محکوم به 4ماه حبس شدم از مسئولين تقاضا دارم محکوميت حبس مارو مورد عفو قرار بدن

سلام خواهشمندم و لطفا تجديد نظر و رهنمود و مشورتي با مسئولين مربوطه داشته باشيد در خصوص افراد متاهل و داراي فرزند و سن 30 به بالا که قدرت و توان پرداخت جريمه ندارند و همچنين شرايط و موقعيت و امکان رفتن به خدمت سربازي به هيچ وجه ندارند تکليف چيست امثال ما ميخواهيم هرچه زودتر تعيين تکليف شده و وضعيت و جريان خدمت سربازي خود را مشخص و روشن کنيم . با تشکر

سردار صدرالسادات چند روز پيش اعلام کردن که مي بايست زمان انصراف از تحصيل بايد از سال 86 به قبل باشه تا شامل اين طرح بشوند پس مگه قانون مرحله اول بدين شکل نبود که دانشجويان انصرافي يا اخراجي که موفق به گرفتن مدرک خودشون نشدند از زمان اخرين مدرکشون غيبت اونها محاسبه ميشه و خيلي موفق به ثبت نام و گرفتن کارت معافي شدند چگونه است که اکنون قانون را عوض کرديد و چيز ديگه ميگيد اين که نهايت بي انصافيست تو را به خدا ايسنا پيگيري کنيد تا اينگونه حق خيلي از جوان ها خورده بشه

سلام. آيا قانون دانشجويان انصرافي و اخراجي را تغيير دادند؟ در مرحله اول تاريخ غيبت از زمان آخرين مدرک محاسبه ميشد و خيليا معاف شدند ولي الان اعلام کردن ملاک زمان انصراف مگه ميشه به اين راحتي عدالت را زير پا بذاريد و همون قانوني که خيليا معاف شدند الان برداشته بشه و خيليا با شرايط مشابه از اون بي بهره بمونن تو را خدا پيگيري کنيد ايسنا جان

دوستان عزيز حالتونو درک ميکنم برا اينکه از نگرانيتونو در مورد مصاحبه اخير سردار صدر السادات که در اون گفته شده ملاک زمان انصراف از تحصيل است نه زمان اخرين مدرک بايد بهتون بگم اين مصاحبه با شبکه خبر انجام شده سه روز پيش سردار در اون مصاحبه حرفي از زمان انصراف نزدند بلکه اعلام کردند زمان اخرين مدرک تحصيلي است متن کامل مصاحبه سردار با شبکه خبر در سايت فارس قابل رويت است حتي ايشان اعلام کردن براي اطلاعات بيشتر برا شرايط خريد به سايت نظام مراجعه کنيد که همينجوري که ميدونيد داخل سايت نظام وظيفه ملاک اخرين مدرک تحصيلي است در اينجا ايسنا يه اشتباه کوچيک کردن و به اشتباه صحبت سردار را اينگونه بازتاب دادن که ملاک زمان انصراف است خواهشمندم برا رفع نگراني دوستان اين مطلب را چاپ کنيد با تشکر

سلام
من شامل اين طرح و عفو قرار گرفتم، منتها بايد تا بيستم آذر صبر کنم و به دفتر پليس +10 مراجعه کنم، اما من بدليل وجود سه خواهر مجرد و يک مادر فاقد همسر چه اقدامي بکنم تا معافيت کفالت بگيرم؟
بايد فرم خاصي را از دفتر پليس +10 بگيرم و پر کنم؟
ممنون ميشم راهنماييم کنين

محاسبه زمان غيبت و محاسبه مبلغ جريمه براي دانشجويان انصرافي را واضح توضيح دهيد لطفا

سلام سردار بيا يه کار خير بکن اين چه وضعيه هرروز يه خبر جديد و قانون جديد به خداوندي خدا به پير به پيغمبر به قرآن خدا ما قشر ضعيف پول نداريم سربازي هم نميتونيم بريم شرايط و موقعيتش نيست اگر دستگير هم بشيم باز هم فرار ميکنيم چون مشکلات مادي و گرفتاري زيادي داريم همه غايبين بيش از هشت سال عفو و کارت معافيت بدهيد .با تشکر از سردار و ايسناي عزيز

سلام و با تشکر از خبرگزاري ايسنا

فقط سوال بنده در تاپيک قبلي پرسيده نشده !

در تاپيک قبلي همين موضوع بنده براي برادرم متولد 1355 بوده واعزامي 76/03/19 ونزديک 16 ماه خدمت کرده وبخاطر مشکلات زياد خانودگي فرار کرده از خدمت . در آن زمان خدمت 18 ماه بوده و سه ماه نيز اضافه خدمت داشته بر روي دفترچه حال خواهش دارم سوال کنيد از سردار کمالي .طرح جديدي براي سربازان فراري ارايه دهد کسي که 40 سال داره و داراي همسر و يک فرزند واقعا ظلم نيست دوباره بخاطر چند ماه برگرده سر خدمت و اين امکان نيز وجود ندارد. آيا نمي شود همين چند ماه را جريمه شود بعد کارت خودشان را دريافت کنند؟ پيگيري کنيد که چرا سرباز فراري که 40 سال سن داره نبايد بخاطر چند ماه از خدمت از عفو مقام معظم رهبري برخوردار باشه چرا فقط پول !! يک سرباز 40 ساله فراري که فقط چند ماه از خدمت ان مانده چه کاربردي دارد در خدمت غير از اينکه بخاطر رفتن همين سرباز بخاطر دو ماه الي 4 ماه يک خانواده از هم پاشيده مي شود بي نهايت سپاسگذارم از پيگيري شما

التماس کنيم بسه، راضي ميشيد..
که بگيد براي همه فراري ها نه فقط 8 سال يا بيشتر…
و بگيد از اول دفترچه پست کنن نه برن محل قبلي؟؟ و بگيد نيروي دريايي سپاه اگه در شهري مثل دزفول که نداره آن يگان مربوطه با انتقالي به عنوان ماموريت به سپاه زميني موافقت کنه؟؟
خواهش کرديم اينکارو بکنيد ؟؟ التماس کرديم..ايسنا لطفا پيگير باش..
مثلا من چطور از دزفول برم شيراز بعد فقط ماهشهر داره دور از خانواده 3خواهر مجرد پدرم يک چشم نابينا؟؟توروخدا کمک کنيد

خواهش ميکنم اونايي که 7.5 سال غيبت دارن رو در نظر بگيرين از بلاتکليفي در بيان. مگه نه اينکه بالاي 6 ماه 1 سال محسوب ميشه

سلام من متولد 60 هستم سال 80 بعد سه ماه خدمت فرار کردم به علت بدبختي و مشکلات و گرفتاريهاي خانوادگي در حال حاضر متاهل و يک فرزند دارم با مدرک ديپلم در يک کارگاه نجاري کارگري ميکنم براي خريد خدمت ثبت نام کردم ولي پولي ندارم که پرداخت کنم سربازي هم نميتوانم برگردم و ادامه خدمت بدهم چون تنها نان درآور خانواده من هستم وکسي ندارم ازمن حمايت وپشتيباني کنه خواهش ميکنم ماهايي که زن و بچه و زندگي داريم عفو و معاف کنيد چون نه راه پس داريم و نه راه پيش شنيدم گفتن عفو رهبري اومده خودم و خانواده خيلي خوشحال شديم ولي خبر اينجوري نبود و خبري از معافيت نيست بازم خواهش ميکنم و تو را بخدا ماها را عفو و معاف کنيد .با تشکر فراوان

با عرض سلام و خسته نباشيد دوستان بزرگوار و زحمتکش در ايسنا
در جريان باشيد که يک عده از کساني که مشمول بهرمندي از اين معافيت شناخته نشده اند چه در اين سايت و چه در سايتهاي ديگر ( که بارها ديده شدند ) قصد دارند که با کامنتهاي کذب روحيه ي ديگران را تضعيف کنند مثل همين مورد که طرف مياد ميگه چند ماه در حبسم
خواستم عرض کنم خدمت شما و دوستان که به حرفاي اين اشخاص توجه نکنيد
با تشکر

باسلام خواهشمندم و لطفا وضعيت و موقعيت و شرايط متولدين 1360 که متاهل و داراي فرزند هستند را در نظربگيريدکه توان پرداخت جريمه ندارند و شرايط رفتن به سربازي نيز ندارند عفذ و معاف کنيد .با تشکر

سلام مسلما و به يقين کساني که داراي بيش از هشت سال غيبت هستند ديگر به خدمت سربازي نميروند با توجه به اينکه اکثرا داراي سن 30به بالا ميباشند و داراي زندگي و متاهل و داراي فرزند هستند و با توجه به آمارهاي منتشره خريد خدمت از بين يک ميليون و هفتصد هزار نفر غايب فقط تا به حال صد و پنجاه هزار نفر پول پرداخت و کارت دريافت کرده اند و اين مبلغ اگر بخواهيم با توجه به فروش سربازي در سالهاي دورتر و نرخ و تورم روز حساب کنيم رقمي در حدود دو تا چهار ميليون تومان ميباشد و اين به اسم جريمه عملي شده مردم اينقدر اذيت نکنيد الان اکثرا زندگي و متاهل هستند آنها تشويق و کمک به پايداري زندگي آنها کنيد و عفو و معاف کنيد .با تشکر

آياجانبازي پدر بر مبلغ جريمه تاثير گذار است؟؟؟

ميشه راهنمايي کنيد من انصرافم 86 بوده مبلغ جريمه از 86حساب ميشه يا از مقطع، قبلي؟؟؟

قبلا اين مورد چندين بار واضح توضيح داده شد
از مدرک تحصيليه قبلي براتون حساب ميکنند

سلام
از خبرنگار عزيز که پيگير اين خبر هستن تقاضا دارم در مورد شرايط براي دانشجويان انصرافي سوال کنن که شروع غيبت از آخرين مدرک تحصيلي محاسبه ميشه يا از تاريخ انصراف؟
چون اين موضوع درآيين نامه که رو سايت نظام وظيفه موجوده خيلي ابهام داره و همه سردرگم هستند.
ممنون

سلام سردار وضعيت پول خيلي خرابه نداريم من متاهل هستم فرزند دبستاني دارم ثبت نام کردم ولي پول ندارم پرداخت کنم خدمت هم نميتونم برم اگر دستگير بشم به هفته نميکشه فرار ميکنم فقط شرايط عفو و معاف شدن دارم پس خواهش ميکنم شرايط و پيشنهادش رو حاضر کنيد.با تشکر از سردار زحمتکش و دلسوز مومن و تشکر از ايسناي زحمتکش و پيگير.

سلام باتشکر فراوان از ثبت نام طرح دوم جريمه سربازي عده اي زيادي طرح اول ثبت نام جا ماندن باتشکر طرح دوم

خدايي اين چه وضعيتيه اخه. قبلا که نظام وظيفه ميگفت از نظر ما پيش دانشگاهي مدرک حساب نميشه. ولي داخل سايت نظام وظيفه زده براي رشته هاي تجربي و انساني و رياضي دارا بودن پيش دانشگاهي? بخدا يه طرح اينقدر سخت نيست که اينقدر توش تناقض باشه
اخه پيش دانشگاهي هم شد مدرک که حسابش ميکنين و خيليا بخاطرش طرح رو از دست بدن?

لطفا يه فکري هم به حال تحصيلکرده هاي بالاي 27 – 28 سال سن بکنيد.

دوستان عزيز ملاک شروع غيبت براي دانشجويان انصرافي يا اخراجي چنانچه در زمان دانشگاه مدرک معادل نگرفته باشند از زمان اخرين مدرکشون يعني پيش دانشگاهي مي باشد اين قوانين به طور کامل در سايت نظام وظيفه توضيح داده شده است سردار صدرالسادات هم در مصاحبه اخير خود صحبت از اخرين مدرک تحصيلي کردند نه زمان انصراف از تحصيل و حتي مشمولين را به مراجعه به سايت سازمان وظيفه دعوت کردند پس دانشجويان انصرافي يا اخراجي نگران نباشند

سلام خداي شکرت برا ثبت نام طرح دوم جريمه سربازي عده اي زيادي طرح اول شرايط مالي نتوانستن ثبت نام کند اما تو اين چند ماه فرصتي فراهم شد تا بتواند مبلغ جريمه فراهم نمايند باتشکر ثبت نام طرح دوم

سلام.من پارسال كارت معافيت پزشكي گرفتم كه در زمان صدور باطل شد و دستم نرسيد، بعدا فهميدم كه كسي كه داشته كمكم ميكرده يكي از مدرك هامو جعل كرده، كسي ميدونه آيا من هم شامل اين قانون مي شم؟؟ يا اگه ثبت نام كنم مي فرستنم زندان؟؟ متاهل، بدون سابقه، تو رو خدا اگه مورد مشابهي ديدين بهم بگين. رفتم نظام وظيفه گفت مثل تو مورد داشتيم، شاملت ميشه. ولي ميترسم بعد از ثبت نام بندازنم زندان. با اجاره خونه و يه بچه اصلا شرايط چند ماه بيكاري رو ندارم.

شما جرم جعل اسناد داريد که اين جرم مستقيم مربوط به شما مي باشد .در مرحله اول بايد خودتان را به دادگاه معرفي کنيد و ضمن معرفي نام آن شخص و همکاري با دادگاه به جرم اول شما رسيدگي مي شود و بعد از آن اگر شرايط معافيت را داشته باشيد جريمه را پردخت مي کنيد و معاف مي شويد .اين را در نظر داشته باشيد که شما از الان نهايت تا آخر دي وقت داريد چون مرحله دوم تا آخر دي تمام مي شود و به دليل اينکه تکليف شما بايد اول در دادگاه مشخص شود نبايد اصلا وقت را از دست بديد.

با سلام خدمت کارکنان سايت خوب ايسنا و سردار محترم
ميخواستم ببينم من من تاريخ مشمول شدنم سال هشتاد و شش بوده و سال هشتاد و هشت نسبت به اخذ دفترچه خدمت اقدام نموده به و اعزام به خدمت شدم و هفت ماه بعد فرار از خدمت نمودم
الان من مشمول اين طرح ميشم يا نه؟
براي خريد خدمت ميتونم اقدام کنم يا نه؟
با تشکر از سايت و سردار محترم

سلام ازدو ميليون و هفتصد هزار نفر غايب دويست و هشتاد هزار نفر ثبت نام کرده اند و ازآنها150هزار نفر جريمه پرداخت کرده اند واين گواه اين است که فقط پولدارها معافيت گرفتند وقشر ضعيف وکارگر جامعه مخصوصا متاهلين اين رقمها را رويايي ميدانند و يقينا کسي که هشت سال غيبت کرده ديگر سربازي نخواهد رفت چون موقعيت وکارايي وفرمانبرداري باتوجه به سن و سال که اکثرا سي سال به بالا هستند ياشرايط رفتن را ندارند.بهترنبود ستادکل بااعلام رسمي فروش سربازي براي افرادکه 8سال غايب بوده اند با اعلام منطقي وعادلانه قيمت رقم راحداکثر پنج ميليون تومان اعلام ميکرد تا تمام دو ميليون و هفتصد هزار نفرتعيين تکليف ميشدند حتي فقيرترين قشر جامعه نيز ميتواند با قرض ياوام اين مبلغ فراهم کند وکسي نبود بگويد سربازي رفتن براي قشر ضعيفه و پولدارها ميخرند و اين خدا و پيغمبري عادلانه هست از سوي ديگر رقم قابل توجهي جمع ميشد براي تقويت بنيه دفاعي و نظامي کشور عزيز ايران با تشکر از ايسنا .

تازه درسم تموم شده .28 سالمه .امروز دفترچه رو فرستادم .اعزام خورد شهريور 95 !
21 ماه خدمت . 1 ماه صدور کارت .32 ماه ديگه من تازه بايد وارد بازار کاربشم . جواب اين هدر رفتن عمر ما جواناني که درس خونديم و کي ميده .اصلا واسه کسي مهم هست فرصت کار و ازدواج ما به همين راحتي از دست ميره.والله بالله نه استخدامي ميخواييم نه کانديداتوري مجلس !فقط بذاريد ما هم مثل غائبين جريمه رو بديم بريم پي زندگيمون .وقتي پادگان ها پرشده ، کشور کسري بودجه داره
مسئولين با تدبير و رافت ميتونن نشاط و پويايي رو به جامعه هديه کنن. به والله دور از انصافه
عصبي شدم.

تو اين اوضاع که کشور کسري بودجه داره
و بدهي دولت زياد شده ، اعزام ها بدليل پر شدن ظرفيت پادگان ها با تاخير چند ماهه صورت ميگيره ،فرصت مناسبيه تا هم مشکلات عده زيادي ازجوانان که سنشون بيش از 27 ساله حل بشه ، و هم بخشي از مشکلات بودجه اي . بيکاري و فشار اقتصادي و رواني ناشي از خدمت گريبان خيلي از جوانان را گرفته .عزيزان قانون گذار چاره اي بينديشند .

جريمه مشمولان غايب پرداخت کردم. از غيبتم 8 سال گذشته. از زمان فرارم 4 سال. الان محکوم به حبس شدم لطفا حبس مارو عفو کنيد

لطفا نحوه لو دادن سرباز فراري ها رو اعلام بفرماييد

ما كه سرباز بدبخت هستيم چه بايد بكنيم . هروز بدبختي كار و بست هاي طولاني . كو سرباز كه ميگين سرباز زياده من يك ماهه كه بخواب نشدم اين ديگه چه وضعه

سلام من 9 ساله از خدمت فرار کردم ولی حالا متاهل هستم و فرزند دارم. اگر الان به یگان خدمتی بروم چگونه خانواده‌ام امرار معاش و دوری بنده را تحمل کنند؟ ضمنا کارگر فصلی هستم

سلام وخسته نباشید
آقا ما 12 سالی میشه به دلیل نان آور خانه بودن از خدمت سربازی فرار کردیم سواد درست حسابی هم نداریم شغل کارگری 2 روز کار کنیم 10 روز بیکاریم دوزدیم بلد نیستم از کجا 10 ملیون بیاریم بدیم شما لطف کنید خرج خانوادم رو بدین من خودم میام سرباز

جواب: مشمول كسي است كه در شمول قانون خدمت وظيفه عمومي قرار داشته باشد. برابر قانون، افراد از 18 سالگي تمام تا 50 سالگي تمام در شمول قانون وظيفه عمومي قرار دارند.

جواب: برابر ماده (2) قانون خدمت وظيفه عمومي، هر فرد ذكور ايراني در ماهي كه طي آن ماه به سن 18سال تمام مي‌رسد مشمول مقررات خدمت وظيفه عمومي است.

جواب: برابر قانون، سن مشمولان از لحاظ خدمت وظيفه عمومي و يا معافيت از آن، تابع مندرجات اوليه اولين شناسنامه بوده و هرگونه تغييري كه بعداً به عمل آمده باشد از لحاظ وظيفه عمومي معتبر نمي‌باشد مگر اينكه تغيير سن آنان بر مبناي ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلي مصوب سال 67 صورت گرفته باشد.

جواب: برابر ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلي مصوب 1367، تغيير تاريخ تولد اشخاص ممنوع است. در تبصره اين قانون آمده: صاحب شناسنامه تنها يك بار در طول عمر و در صورتي كه اختلاف سن واقعي با سن مندرج در اسناد سجلي به تشخيص كميسيون مربوط، بيش از 5 سال باشد مي‌تواند سن خود را اصلاح نمايد.

جواب: خير. سن بستگان و افراد تحت تكفل مشمولان از لحاظ معافيت،‌تابع مندرجات اوليه اولين شناسنامه آنان است و هرگونه تغييري كه بعداً به عمل آمده باشد از لحاظ وظيفه عمومي معتبر نخواهد بود مگر اينكه شناسنامه اوليه آنان با حكم قضايي ابطال شده باشد كه در اين صورت شناسنامه جديد ملاك است.مجازات سربازان فراری 98

جواب : با توجه به مقررات موجود كه از ابتداي سال 1391 به مرحله اجرا درآمده، مدت خدمت دوره ضرورت به شرح زير مي‌باشد: الف : خدمت كاركنان وظيفه مأمور به دستگاه‌هاي غير نظامي (امريه): 24 ماه ب : خدمت كاركنان وظيفه در نيروهاي مسلح و يگان‌هاي حفاظت در مناطق عادي: 21 ماه پ : خدمت كاركنان وظيفه غيربومي در مناطق امنيتي غيردرگير، مناطق عملياتي مناطق محروم و بد‌ آب‌ و هوا: 19 ماه ت : خدمت كاركنان وظيفه در مناطق جنگي و امنيتي درگير: 18 ماه

جواب: برابرماده 10 قانون خدمت وظيفه عمومي، انجام امور زير در مورد مشمولين وظيفه عمومي مستلزم ارايه مدرك دالّ بر رسيدگي به وضع مشموليت آنان مي‌باشد: الف: دريافت هر گونه وام و كمك‌هاي كشاورزي و صنعتي و دامداري و مسكن از طريق بانك‌ها و وزارتخانه‌ها و موسسات دولتي و وابسته به دولت و نهادهاي قانوني. ب: كانديدا شدن جهت انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ساير شوراها و انجمن‌هاي قانوني. پ: تحويل اصل گواهينامه يا پايان نامه دوره‌هاي تحصيلي ديپلم و بالاتر از وزارتخانه مربوطه. ت: صدور پروانه كسب و اجازه اشتغال و عضويت در شركت‌هاي تعاوني. ث: دريافت مستمري از سازمان‌هاي دولتي و وابسته و نهادهاي قانوني. ج: – استخدام به هر صورت (رسمي، پيماني، روزمزد و خريد خدمت) در وزارتخانه‌ها و موسسات دولتي و وابسته به دولت و نهادهاي قانوني و شركت‌هاي دولتي.

جواب: مدارك زير نشان‌دهنده رسيدگي به وضع مشموليت افراد بوده و دارندگان آن مي‌توانند حسب مورد از خدمات موضوع ماده 10 قانون وظيفه عمومي بهره‌مند شوند: الف: كارت پايان خدمت دوره ضرورت. ب: كارت معافيت دايم. پ: برگ معافيت موقت در مدت اعتبار آن. ت: برگ آماده به‌خدمت بدون غيبت در مدت اعتبار آن. ث: گواهي اشتغال به تحصيل (معافيت تحصيلي) در مدت اعتبار آن. ج: گواهي اشتغال به خدمت براي كاركنان وظيفه. چ: گواهي اشتغال به خدمت براي كاركنان نيروهاي مسلح و افراد متعهد خدمت در دستگاه‌هاي غيرنظامي. ح: گواهي صادره از واحدهاي وظيفه عمومي.

جواب:اين دسته از افراد در صورتي كه در شمول معافيت‌هاي قانوني قرار نداشته باشند، به نسبت چهارماه خدمت يك ماه از خدمت دوره ضرورت آنان كسر مي‌شود و بقيه خدمت دوره ضرورت را برابر قانون انجام مي‌دهند.

جواب: اين دسته از افراد پس از رسيدن به 18 سالگي تمام، شش ماه مهلت دارند كه خود را معرفي كنند در غير اين صورت وارد غيبت مي‌شوند مگر اينكه در مهلت شش ماه، در دانشگاه قبول شده و وارد دانشگاه شوند.

جواب: اين افراد بايد به نمايندگي كنسولي يا سياسي دولت جمهوري اسلامي ايران در كشور محل اقامت خود و در صورت نبود آن، به نزديكترين نمايندگي كنسولي يا سياسي دولت مراجعه نمايند.

جواب: بله. مشموليني كه جهت اعزام به خدمت معاذير دارند و نمي‌توانند در موعد مقرر به خدمت اعزام شوند، اعزام آنان حسب مورد به شرح زير به تعويق مي‌افتد: الف: مشمولاني كه به علت بيماري و يا صدمات جسماني وارده ناشي از حوادث و سوانح (خارج از موضوع ماده 40 قانون خدمت وظيفه عمومي)، قادر به اعزام به خدمت در موعد مقرر نمي‌باشند و بيماري و مصدوميت آنان مورد تأييد پزشك معتمد سازمان وظيفه عمومي مي‌باشد،‌موعد اعزام آنان با پيشنهاد پزشك مربوط، حداكثر تا 2 ماه به تعويق مي‌افتد. ب: در صورت فوت همسر و فرزند حداكثر 6 ماه، پدر و مادر حداكثر 3 ماه، ‌برادر و خواهر حداكثر 2 ماه و پدر و مادر همسر حداكثر يك ماه از زمان فوت، اعزام مشمول به تعويق مي‌افتد. پ: مشمولاني كه به علت بروز بلاياي طبيعي مانند سيل و زلزله و يا وقوع حوادث مانند سقوط هواپيما، آتش‌سوزي و … (خارج از موضوع ماده 40 قانون خدمت وظيفه عمومي)، ‌خود يا يكي از اعضاي درجه يك خانواده (پدر، مادر، همسر و فرزند) به طور جدي آسيب ديده باشند يا منزل مسكوني آنان بالاي 50 درصد خسارت ديده باشد با ارايه مدارك و مستندات معتبر، موعد اعزام آنان حسب مورد و به تناسب ميزان آسيب وارده از زمان آسيب‌ديدگي، از يك تا شش ماه به تعويق مي‌افتد. ت: پذيرفته‌شدگان قطعي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي (داخل و خارج از كشور) كه زمان ثبت نام و ادامه تحصيل آنان بعد از موعد اعزام باشد، اعزام آنها حسب مورد حداكثر تا شش ماه به تعويق مي‌افتد. ث: دارندگان برگ اعزام تاريخ‌‌هاي مرداد، شهريور و دي ماه هر سال كه منتظر اعلام نتيجه آزمون‌مراكز سنجش آموزش عالي هستند، موعد اعزام آنان حسب مورد حداكثر تا دو ماه به تعويق مي‌افتد. ج: ورزشكاران تيم‌هاي ملي با درخواست فدارسيون مربوط جهت اعزام به مسابقات المپيك، جهاني و آسيايي، موعد اعزام آنان بنا به تشخيص رئيس سازمان وظيفه عمومي حداكثر تا چهار ماه به تعويق مي‌افتد. چ: مشمولاني كه در حال طي مراحل نهايي گزينش و استخدام در نيروهاي مسلح مي‌باشند، در صورت تأييد موضوع از سوي سازمان مربوط، اعزام آنان حداكثر تا 4 ماه به تعويق مي‌افتد. ح: مشمولان متأهلي كه داراي شرايط خاص (تولد فرزند، بيماري شديد همسر و فرزند و …) مي‌باشند، موعد اعزام آنان حداكثر تا 2 ماه به تعويق مي‌افتد. خ: مشمولاني كه قصد تشرف به حج تمتّع را دارند موعد اعزام آنان حداكثر تا 2 ماه به تعويق مي‌افتد. تعويق موعد اعزام شامل مشمولاني مي‌شود كه فاقد غيبت باشند و صرفاً با درخواست مشمول و فقط براي يك بار انجام مي‌شود.

جواب: افرادي كه در حين تحصيل به سن مشموليت مي‌رسند، تا زماني كه برابر مقررات به تحصيل خود ادامه مي‌دهند براي آنان معافيت تحصيلي صادر شده و از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف مي‌باشند.

جواب: دانش‌آموزان و دانشجويان مشمول در صورت ترك تحصيل، انصراف، اخراج يا فراغت از تحصيل بايد حداكثر ظرف مدت يك سال خود را براي انجام خدمت سربازي معرفي نمايند مگر اينكه در مهلت يك‌ساله بعد از فراغت از تحصيل، در دانشگاه قبول شده و وارد دانشگاه شوند.

جواب: برابر ماده 58 قانون خدمت وظيفه عمومي، مشمولان غايبي كه مدت غيبت اوليه آنان در زمان صلح تا سه ماه باشد، به سه ماه اضافه خدمت و چنانچه مدت غيبت آنان از سه ماه تا يك سال باشد، به شش ماه اضافه خدمت تنبيه مي‌گردند و مشموليني كه مدت غيبت اوليه آنان در زمان صلح از يك سال تجاوز نمايد علاوه بر شش ماه اضافه خدمت، فراري محسوب شده و به مراجع قضايي معرفي خواهند شد.

جواب:استخدام مشمولان به طور كلي در وزارتخانه‌ها و مؤسسات وابسته به دولت و در كارخانه‌ها و كارگاه‌ها و مؤسسات خصوصي بدون داشتن كارت پايان خدمت و يا كارت معافيت دايم ممنوع است. البته استخدام مشمولان غيرغايب در نيروهاي مسلح با رعايت مقررات مربوط، از محدوديت فوق مستثني مي‌باشد.

جواب: بله. اشتغال به كار مشمولان با برگ معافيت موقت مانند معافيت موقت كفالت يا معافيت تحصيلي و همچنين دفترچه آماده به خدمت فقط در مدت اعتبار آنها بلامانع مي‌باشد.

جواب: بله. برابر ماده 63 قانون خدمت وظيفه عمومي، استخدام‌كننده يا استخدام‌كنندگان مشمولين غايب در وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتي و وابسته به دولت و نهادها براي هر يك از افراد اول ودوم به كسر نصف حقوق از 6 ماه الي يك سال و در صورت تكرار سه مورد يا بيشتر به انفصال دائم از خدمت توسط دادگاه صالحه محكوم خواهند شد.

جواب: بله. برابر ماده 63 مكرر قانون خدمت وظيفه عمومي، كساني كه به نحوي مشمولين غايب را در موسسات دولتي و غير دولتي از قبيل كارخانه‌ها، شركت‌ها، آموزشگاه‌ها، كارگاه‌ها، بنگاه‌ها، مغازه‌ها و تعميرگاه‌ها، به‌كارگيري نمايند توسط نيروي انتظامي، وزارتخانه‌هاي «تعاون، كار و رفاه اجتماعي» و «صنعت، معدن و تجارت» شناسايي و به محاكم صالحه قضايي معرفي مي‌شوند. مجازات اين گونه افراد براي بار اول هزينه سالانه يك سرباز و براي بار دوم و بيشتر هزينه سالانه سه سرباز است.

جواب: مشمولين خدمت وظيفه عمومي كه براي رسيدگي و يا اعزام احضار مي‌شوند چنانچه در مهلت يا موعد مقرر خود را معرفي نكنند غايب شناخته مي‌شوند. موارد غيبت به شرح زير مي‌باشد: الف: افرادي كه پس از رسيدن به سن 18 سال تمام، ظرف مدت شش ماه خود را معرفي نكنند (اين بند شامل افرادي مي‌شود كه قبل از سن مشموليت ترك تحصيل كرده و يا ديپلم گرفته باشند و در مهلت 6ماهه معرفي، وارد دانشگاه نشده باشند) ب: دانش‌آموزان و دانشجويان مشمولي كه پس از ترك تحصيل، انصراف، اخراج و يا فراغت از تحصيل، ظرف مدت يك سال خود را معرفي نكرده باشند. پ: مشموليني كه معافيت موقت دريافت داشته و پس از انقضاء مدت اعتبار، ظرف يك ماه خود را براي تجديد رسيدگي معرفي نكنند. ت: كاركنان نيروهاي مسلح و متعهدين خدمت در دستگاه‌هاي غير نظامي كه پس از استعفاء يا بركناري، ظرف مدت 6 ماه خود را معرفي نكنند. ث: دانش‌آموزان و دانشجويان مشمول كه مدت تحصيل آنان بيش از سقف مجاز به طول انجاميده باشد. ج: مشمولاني كه براي آنان برگ آماده به خدمت صادر شده ولي در موعد اعزام حاضر نشوند.

جواب: برابر قانون، دولت مي‌تواند از خدمات كاركنان وظيفه به صورت استخدام تعهد خدمتي استفاده نمايد كه در حال حاضر نهاد‌هايي مانند وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، سازمان هواپيمايي،‌قوه قضاييه، سازمان بنادر و دريانوردي، شركت كشتيراني و شركت ملي نفت‌كش از خدمات كاركنان وظيفه به عنوان استخدام تعهد خدمتي با تعهد 5 تا 10 سال استفاده مي‌كنند.

جواب: به متعهدين خدمت در پايان تعهد،‌كارت پايان خدمت داده مي‌شود البته به شرطي كه آموزش نظامي را طي كرده باشند.

جواب: چنانچه علت بركناري از خدمت، بيماري يا عدم صلاحيت ناشي از اعمال غير ارادي آنان به تشخيص سازمان به‌كارگيرنده باشد،‌مدت خدمت انجام شده به تناسب جزء خدمت دوره ضرورت محسوب شده و بقيه خدمت دوره ضرورت را انجام خواهند داد.

جواب: بله. برابر قانون شما مي‌توانيد تاريخ اعزام خود را تا خاتمه خدمت برادرتان به تعويق بيندازيد به شرطي كه غيبت نداشته باشيد.

جواب : فرزند شما در 18 سالگي تمام يعني از تاريخ 1397/12/01 به سن مشموليت خواهد رسيد.

جواب: شما بايد براي ثبت درخواست تمديد تاريخ اعزام، به يكي از دفاترخدمات الکترونیک انتظامی ( پليس+ 10 )در شهرستان محل سكونت خود مراجعه كنيد. درخواست شما توسط وظيفه عمومي بررسي مي‌شود چنانچه داراي معاذير موجه براي تعويق اعزام باشيد، ‌اعزام شما به تعويق خواهد افتاد. در هر حال پس از گذشت 48 ساعت براي اطلا‌ع از نتيجه درخواست خود مجدداً به دفتر پليس‌+ 10 مراجعه نماييد.

جواب: اين افراد بايد در مهلت معرفي يك ساله كه بعد از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه در اختيار دارند ‌درخواست خود را به سازمان مربوط ارايه دهند و در صورت موافقت آن سازمان، حداقل دو ماه قبل از پايان مهلت يك ساله معرفي و متناسب با تاريخ پذيرش امريه،‌درخواست اعزام خود را از طريق دفتر پليس + 10 ثبت نمايند.

جواب: در صورتي كه نمي‌خواهيد از مهلت يك ساله بعد از فارغ‌التحصيلي استفاده كنيد درخواست اعزام خود را از طريق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی  (پليس + 10 ) ثبت كنيد و در اولين نوبت اعزام كه ظرفيت خالي وجود داشته باشد به خدمت اعزام خواهيد شد.

جواب: چنانچه افراد پس از دريافت برگ آماده به خدمت و قبل از اعزام،‌واجد شرايط يكي از معافيت‌هاي قانوني شوند مي‌بايست جهت بررسي وضعيت جديد به وظيفه عمومي محل سكونت مراجعه نمايند. در صورتي كه واجد شرايط معافيت شناخته شدند اعزام آنها باطل و مجوز ثبت درخواست معافيت صادر خواهد شد. در هر حال مشمولان نبايد بدون هماهنگي و تأييد وظيفه عمومي، اعزام خود را به تعويق بيندازند.

جواب:  این قبیل دانش آموزان از زمان فراغت از تحصیل  به مدت یکسال مهلت دارند، تا خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی نمایند .

جواب: این افراد از اول ماهی که  به سن 18 سالگی تمام  می رسند به مدت 6 ماه مهلت دارند تا وضعیت خدمتی خود را مشخص نمایند.

جواب: کسر خدمت سربازی شامل کارکنان وظیفه در حین خدمت و مشمولین غایبی که تا 12 فروردین ماه 98 درخواست اعزام خود را در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10)  ثبت کنند ،  می شود .

جواب: برابر ابلاغیه اخیر ستاد کل نیروهای مسلح ، کلیه مشمولان که به سن مشمولیت رسیده و به دلایلی تا کنون به خدمت اعزام نشده و دارای غیبت می باشند ، چنانچه تا12 فروردین ماه سال 98  خود را معرفی و برگ اعزام به خدمت  دریافت کنند ، در شمول مقررات کسر خدمت ایثارگران  قرار می گیرند.

جواب: کارکنان وظیفه ای که بدون غیبت به خدمت اعزام شده و در حین خدمت مرتکب فرار از خدمت شده اند در شمول مقررات کسر خدمت ایثارگران قرار دارند .

 

جواب: چنانچه مدت خدمت آنها از شروع استخدام تا زمان رهایی از خدمت معادل خدمت دوره ضرورت یا بیشتر باشد از کارت پایان خدمت بهره مند و در صورتی که مدت خدمت آنان کمتر از مدت خدمت دوره ضرورت باشد می بایست کسری خدمت خود را انجام دهند.

جواب: 3 ماه کسر خدمت به ازای هر فرزند شامل سربازان می شود .

كليه حقوق اين پایگاه متعلق به سازمان وظیفه ی عمومی ناجا مي‌باشد.

Copyright © 2014 Vazifeh.Police.ir – All rights reserved.

طبق قانون اساسی ایران تمام مردان بالای ۱۸ سال ایرانی (به جز مواردی که استثنا شده‌اند) باید به خدمت سربازی بروند

نگهبانی‌های شبانه در برج نگهبانی یا محوطه پادگان، تنبیه و تشویق‌های متعارف آن دوران مانند کلاغ پر، سینه خیز، خشم شبانه یا سربازان جدید التحویل و… شاید برای مردانی که این دوران را پشت سرگذاشته‌اند یادگار روزهایی باشد که هرچند به سختی گذشت اما خاطرات تلخ و شیرین آن هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود. این جمله را بسیار از مردانی که این دوران را پشت سر گذارده‌اند شنیده‌ایم که خاطرات دوران سربازی فراموش‌شدنی نیست.سربازی با وجود سختی‌هایی مانند دوری از خانواده و انجام کارهایی که تا آن زمان انجام نداده‌اند ، اما خاطراتی به یاد ماندنی از خود به جای می‌گذارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، سربازی را باید یکی از عمیق‌ترین بخش‌های زندگی مردان دانست زیرا بسیاری از عادت‌های خوب مانند نظم و سحرخیزی را در این دوران خدمت تجربه می‌کنند. هرچند که برخی از پسران، ممکن است سربازی را باعث تلف‌شدن سال‌های عمر خود بدانند اما سربازی را باید دوران منحصر به فرد زندگی مردان دانست و به قول افراد قدیمی‌تر «سربازی از پسران، مرد می‌سازد».

اصولا باید گفت این دوران، نگاه پسران به زندگی را متفاوت کرده و شاید بهتر بتوانند مشکلات و سختی‌های زندگی را تحمل کنند.در این راستا باید گفت طبق قانون اساسی ایران تمام مردان بالای ۱۸ سال ایرانی (به جز مواردی که استثنا شده‌اند) باید به خدمت سربازی بروند. لایحه خدمت اجباری نظام وظیفه برای نخستین بار در سال ۱۳۰۳ توسط رضا شاه به مجلس شورای ملی چهارم تقدیم شد و با وجود مخالفت برخی از افراد، قانون نظام اجباری که مشتمل بر سی و شش ماده بود در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.

هرچند که طبق قوانین، رفتن به سربازی برای پسران الزامی است اما در بسیاری موارد افراد به‌واسطه برخی از مشکلات خود یا خانواده‌ نمی‌توانند در موعد مقرر به خدمت اعزام شوند. برای مثال پسرانی که بار زندگی را به دوش می‌کشند و مجبورند به عنوان نان آور خانواده به فعالیت اقتصادی بپردازند یا اینکه برخی به‌واسطه بیماری نمی‌توانند در موعد مقرر به خدمت اعزام شوند و بسیاری از مشکلات دیگر که موجبات غیبت از سربازی را فراهم می‌کند؛ یا اینکه در مواردی نیز برخی از افراد به‌واسطه عدم تحمل این دوران، سرباز فراری محسوب می‌شوند که طبق عرف سربازان قدیمی به آن‌ها «جیمبو» گفته می‌شود. اما از آنجایی که خدمت سربازی برای مردان، اجباری است و این افراد باید حتما این دوران را طی کرده و کارت پایان خدمت را دریافت کنند پس قوانین، مجازات هایی از جمله حبس رابرای مشمولانی که غیبت یا فرار کرده‌اند تعیین کرده است. هرچند که در بسیاری از موارد، مجازات مقرر در قانون یعنی حبس برای این افراد لحاظ نشده و مسئولان فقط مجازات اضافه خدمت را در مورد مشمولان غایب اعمال می‌کنند که در این زمینه طی روزهای گذشته دادستان نظامی اردبیل خواستار تنقیح قوانین مرتبط با فرار از خدمت سربازی شد.سیدمحسن قریشی معتقد است، در حال حاضر در مراجع قضایی نظامی مجازات‌های فرار از خدمت با توجه به نوع آن با استفاده از مواد 3 و 9 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح و فصل مربوط به مجازات های جایگزین حبس در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 همچنین به استناد قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، مورد تخفیف واقع می‌شوند که موجب صدور آرای متفاوت شده و لازم است قوانین مذکور تنقیح شوند.مجازات سربازان فراری 98

لازم به ذکر است که در جهت اعمال شدید محدودیت‌های قانونی موضوع ماده 10 قانون وظیفه عمومی، محدودیت‌های قانونی دیگری نیز برای مشمولان غایب و فراری درنظر گرفته شده است؛ برای مثال، ممانعت از دریافت وام و تسهیلات بانکی، استخدام، اخذ گواهینامه و … برخی از این محدودیت‌های قانونی است و به عبارت دیگر، طی سال‌های گذشته مشمولان غایب نمی‌توانستند گواهینامه رانندگی دریافت کنند. این درحالی است که سال گذشته، نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث، موضوع حذف شرط داشتن پایان خدمت سربازی برای گواهینامه را حذف کردند که در این راستا باید گفت قانون خاص موخر، عام سابق را تخصیص می‌دهد و از این رو بند (الف) ماده 10 قانون خدمت وظیفه عمومی بر اساس تغییرات اخیر لایحه بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث از اعتبار ساقط است. حال این سوال مطرح است که آیا اعمال اضافه خدمت در مورد مشمولان غایب از بازدارندگی لازم برخوردار است؟

تفاوت میان مشمولان غایب و سربازان فراری

در این زمینه عبدالصمد خرمشاهی حقوقدان و وکیل دادگستری با اشاره به اینکه اصولا باید میان غیبت سربازان و فرار از سربازی تفکیک قایل شویم  گفت: غیبت در مورد مشمولانی است که در موعد مقرر خود را معرفی نکرده‌اند، به عبارت دیگر مشمولانی که مدت غیبت اولیه آن‌ها بیش از یک سال باشد، برابر ماده 58 قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولان در صورت عدم ارسال به موقع مدارک برای اعزام یا عدم مراجعه به موقع در تاریخ اعزام مشخص شده، غایب محسوب می شوند. اما براساس ماده59 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح، کارکنان وظیفه نیروهای مسلح(سرباز) هرگاه در زمان صلح، بیش از پانزده روز ‌متوالی مرتکب غیبت شده و عذر موجهی نداشته باشند فراری محسوب و چنانچه‌ دستگیر شده باشند به حبس از سه ماه تا یک سال یا سه ماه تا یک سال اضافه خدمت ‌محکوم می‌شوند.

این حقوقدان ادامه داد: اما در مورد سربازان فراری ممکن است دو حالت وجود داشته باشد: یکی اینکه سرباز پس از فرار از سربازی، خود را معرفی می‌کند که در این صورت از دو ماه تا یک سال حبس، مجازات برای وی درنظر گرفته می‌شود که در این مورد، بیشتر ازمجازات مخففه استفاده شده و به جای حبس، اضافه خدمت برای وی درنظر گرفته می‌شود که البته این اضافه خدمت بیش از سه ماه نباید باشد. حالت دوم نیز زمانی است که سرباز فراری خود را معرفی نکرده و دستگیر می‌شود که در قوانین برای وی مجازات شدیدتری تعبیه شده است و ممکن است که وی به دادگاه معرفی شود.

فرار از سربازی در زمان جنگ

این وکیل دادگستری افزود: اما اگر در مواقع جنگ، سربازی متواری شود به عبارت دیگر، زمانی که نیروهای مسلح یا یگانی یا واحدی که سرباز در آن خدمت می‌کند درگیر جنگ با دولت متخاصم باشند و سرباز بیش از 15روز غیبت کند فراری محسوب شده و ممکن است به مجازات حبس محکوم شود اما اگر سرباز از جبهه فرار کند در صورتی که فرار سرباز موجبات شکست را فراهم کند وی محارب محسوب می‌شود که البته معمولا به این شکل نیست و برای پرسنل نیروهای مسلح، مجازات سه تا 15 سال حبس یا تنزیل درجه و برای سربازان نیز از یک تا 5 سال حبس در نظر گرفته می‌شود.

خرمشاهی خاطرنشان کرد: اما بسیار اتفاق می‌افتد برخی از مشمولان به دلیل گرفتاری‌های خانوادگی مانند بیماری خود سرباز ،یا بیماری پدرو مادر وی یا محذورات قانونی، معذورات قانونی یا سایر مسائلی دیگر، سرباز نتواند به خدمت سربازی برود که در صورتی که غیبت سرباز، موجه باشد وی به دادگاه معرفی نمی‌شود و در مورد مجازات و اضافه خدمت به وی تخفیف داده می‌شود.

بهترین مجازات در مورد مشمولان غایب اضافه خدمت است

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در قانون، مجازات حبس برای مشمولان غایب درنظر گرفته شده به نظر شما نیاز به بازنگری قانون نیست، تصریح کرد: قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح سال 1382 بازنگری شده و آخرین اصلاحات نیز در آن اعمال شده است اما باید گفت معمولا رویه این است که در مورد این سربازان، بحث اضافه خدمت اعمال می‌شود و نه مجازات حبس، زیرا اعمال مجازات حبس برای سربازان فراری مشکلی را برطرف نمی‌کند و البته ممکن است گرفتاری‌هایی را نیز برای خانواده‌های آنان ایجاد کند.

خرمشاهی معتقد است با توجه به اینکه شرایط خانودگی سرباز و حوادث و مسائلی که خارج از اراده وی بوده می‌تواند در فرار یا غیبت سرباز تاثیرگذار بوده و میزان غیبت را کم و زیاد کند، پس به نظر می‌رسد بهترین مجازات برای این افراد همان اضافه خدمت باشد که در حال حاضر نیز اعمال می‌شود.

سربازان به صورت تخصصی به کار گرفته شوند

خرمشاهی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه سیاست سازمان نیروهای مسلح این است که سربازان به صورت تخصصی به کار گرفته شوند و به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شود تا خدمت سربازی برای افراد، بهتر و کارایی بیشتری داشته باشد تا جوانان با میل و رغبت بیشتری اعزام شوند و کمتر فرار یا غیبت از سربازی اتفاق افتد.

آموزش برخی از مشاغل در دوران سربازی

البته باید به این نکته توجه داشت که حقوقدانان بدون هیچ اختلاف نظری جرم فرار از خدمت را جرمی مستمر می‌دانند اما این جرم ممکن است در پی برخی از گرفتاری‌ها مانند مشکلات خانوادگی، نیاز شدید مالی و… به وقوع بپیوندد پس در این زمینه لازم است اولا با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه در مورد عواقب این جرم، مانع تکرار آن شد. ثانیا اینکه تغییراتی در نوع خدمت سربازی مانند سرباز صنعت یا به‌کارگیری سربازان در شغل‌ها و حرفه‌های گوناگون که باعث آموزش مشاغل به مشمولان شود، می‌تواند هم میل و رغبت بیشتری را در مشمولان سربازی ایجاد کند و هم اینکه آموزش برخی از حرف و مشاغل در دروان سربازی به جوانان، می‌تواند کمک بزرگی در یافتن شغل پس از دروان سربازی باشد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

مجازات سربازان فراری 98
مجازات سربازان فراری 98
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *