مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی

مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی
مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی



احتمالاً آدرس را اشتباه تایپ کرده‌اید. شما به طور خودکار به صفحهٔ اول هدایت خواهید شد. برای دسترسی سریع‌تر بر روی خانه یا جستجو کلیک کنید.


خبرگزاری خانه ملت | Icana News Agency.

مجازاتهای تعزیری به هشت درجه تقسیم می شود:

درجه ۱- حبس بیش از بیست و پنج سال- جزای نقدی بیش از یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال- مصادره کل اموال- انحلال شخص حقوقی

درجه ۲- حبس بیش از پانزده تا بیست و پنج سال- جزای نقدی بیش از پانصد و پنجاه میلیون (۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا یکمیلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال

درجه ۳- حبس بیش از ده تا پانزده سال- جزای نقدی بیش از سیصد و شصت میلیون (۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا پانصد وپنجاه میلیون (۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال

درجه ۴- حبس بیش از پنج تا ده سال- جزای نقدی بیش از یکصد و هشتاد میلیون(۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا سیصد و شصت میلیون (۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال- انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی

مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی

درجه ۵- حبس بیش از دو تا پنج سال- جزای نقدی بیش از هشتاد میلیون (۸۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا یکصد و هشتاد میلیون (۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال- محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از پنج تا پانزده سال- ممنوعیت دائم از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی- ممنوعیت دائم از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی

درجه ۶- حبس بیش از شش ماه تا دو سال- جزای نقدی بیش از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال تا هشتاد میلیون (۸۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال- شلاق ازسی ویک تا هفتادوچهار ضربه و تا نودونه ضربه در جرائم منافی عفت- محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از ششماه تا پنجسال- انتشار حکم قطعی در رسانه ها- ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال- ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال- ممنوعیت از اصدار برخی از اسناد تجاری توسط اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال

درجه ۷- حبس از نود و یک روز تا شش ماه- جزای نقدی بیش از ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال- شلاق از یازده تا سی ضربه- محرومیت از حقوق اجتماعی تا شش ماه

درجه ٨- حبس تا سه ماه- جزای نقدی تا ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال- شلاق تا ده ضربه

تبصره ١- موارد محرومیت از حقوق اجتماعی همان است که در مجازاتهای تبعی ذکر شده است.

تبصره ۲- مجازاتی که حداقل آن منطبق بر یکی از درجات فوق و حداکثر آن منطبق با درجه بالاتر باشد، از درجه بالاتر محسوب می شود.

تبصره ۳- درصورت تعدد مجازاتها، مجازات شدیدتر و درصورت عدم امکان تشخیص مجازات شدیدتر، مجازات حبس ملاک است. همچنین اگر مجازاتی با هیچ یک از بندهای هشتگانه این ماده مطابقت نداشته باشد مجازات درجه هفت محسوب می شود.

تبصره ۴- مقررات این ماده و تبصره های آن تنها جهت تعیین درجه مجازات است و تاثیری در میزان حداقل و حداکثر مجازاتهای مقرر در قوانین جاری ندارد.

تبصره ۵- ضبط اشیاء و اموالی که در ارتکاب جرم به کار رفته یا مقصود از آن به کارگیری در ارتکاب جرم بوده است از شمول این ماده و بند (ب) ماده(۲۰) خارج و در مورد آنها برابر ماده(۲۱۵) این قانون عمل خواهد شد. در هر مورد که حکم به مصادره اموال صادر می شود باید هزینه های متعارف زندگی محکوم و افراد تحت تکفل او مستثنی شود.

مجازات جزای نقدی که درجات آن در ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوّب سال 1392 مشخص شده، با توجه به تعیین حداقل و حداکثر آن در قانون، ناظر به جزای نقدی ثابت است و از جزای نقدی نسبی که میزان آن بر اساس واحد با مبنای خاص قانونی احتساب می‌گردد و از این حیث در جرایم با عناوین مشابه یکسان نیست، انصراف دارد؛ بنابراین مجازات جرائمی که طبق قانون جزای نقدی نسبی است با توجه به حکم مقرر در تبصر ه 3 ماده مورد اشاره، تعزیر درجه هفت محسوب می‌شود و رسیدگی به آن به موجب ماده 340 قانون آیین دادرسی کیفری مصوّب 1392 در صلاحیت دادگاه کیفری دو می‌باشد و رای این دادگاه قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان است. بر این اساس رای شعبه هفدهم دیوان عالی کشور در مورد درجه مجازات بزه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها به صورت غیرمجاز که با این نظر انطباق دارد به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص می‌گردد. این رای طبق ماده 471 قانون آیین دادرسی کیفری برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه‌ها و سایر مراجع اعم از قضایی و غیرآن لازم‌الاتباع است.

مطابق ماده 19 قانون مجازات اسلامی، قانونگذار هر یک از مجازات‌ها را در درجه‌ای خاص قرار داده که قرار گرفتن هر مجازات در مرتبه‌ای معین در عین حال مبیّن شدت و ضعف آن کیفر نیز می‌باشد، لکن در هر یک از این درجات نیز کیفرهای غیر متجانس وجود دارد که به لحاظ عدم امکان سنجش آنها با یکدیگر، تشخیص کیفر اشد در بین آنها بعضاً با اشکال مواجه می‌گردد؛ به منظور رفع اشکال، تبصره 3 ماده 19 قانون یاد شده، در مقام بیان قاعده، مقرر می‌دارد: … در صورت تعدد مجازات‌ها و عدم امکان تشخیص مجازات شدیدتر، مجازات حبس ملاک است…؛ علاوه بر این در قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین جزایی، از جزای نقدی به عنوان «بدیل مناسب‌تر» مجازات حبس (در مقام تخفیف و تبدیل آن مجازات) و کیفر جایگزین مجازات حبس که علی‌القاعده ماهیت خفیف‌تر و ملایم‌تری از حبس دارد، استفاده شده است و عرف و سابقه قانونگذاری در کشور ما نیز حکایت از صحت چنین استنباطی دارد. بنا به مراتب مذکور، به نظر اکثریت اعضای هیات عمومی دیوان عالی کشور، در مواردی که مجازات بزه حبس توام با جزای نقدی تعیین گردیده، کیفر حبس ملاک تشخیص درجه مجازات و بالنتیجه صلاحیت دادگاه است. این رای مطابق ماده 471 قانون آیین دادرسی کیفری برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه‌ها در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.


گاهی ممکن است حق شما ضایع گردد و یا ممکن است خدای نکرده موجب ضایع شدن حق دیگری شوید با بررسی قانون مجازات اسلامی به این موضوع می پردازیم.

در صورتیکه پس از گذشت چندین ماه یا چندین سال به محکمه یا دادگاه، جهت شکایت و اقامه دعوی مراجعه نمایید، به شکایت شما رسیدگی و توجه نمیشود و یا به عبارتی دیگر دعوایتان شامل «قاعده مرور زمان» شده است.

مرور زمان به معنای گذشت مدت زمانی است که باعث ایجاد وضعیت حقوقی جدیدی می‌شود. بنابراین گذشت زمان می‌تواند در تعقیب مجرم و اجرای مجازات موثر باشد.

این موضوع از مواردی است که در گذشته قانونگذار جزییات آن را در قانون آیین دادرسی کیفری بیان کرده بود؛ اما با اجرای قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ جزییات این موضوع ضروری است.

مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی

قانونگذار در بعضی از موارد پیش‌بینی کرده است که بعد از گذشت مدت زمانی معین، حکم، صادر یا اجرا نشود یا اینکه متهم تحت تعقیب قرار نگیرد. سه نوع مرور زمان در قانون مجازات اسلامی وجود دارد که شامل مرور زمان تعقیب، صدور و اجرای حکم است.

مرور زمان، در صورتی تعقیب جرایم موجب تعزیر را موقوف می‌کند که از تاریخ وقوع جرم تا انقضای مواعد زیر تعقیب نشده یا از تاریخ آخرین اقدام تعقیبی یا تحقیقی تا انقضای این مواعد به صدور حکم قطعی منتهی نشده باشد:

در مورد صدور قرار اناطه، مرور زمان تعقیب از تاریخ قطعیت رأی مرجعی که رسیدگی کیفری منوط به صدور آن است، شروع می‌شود.

در جرایم تعزیری قابل گذشت هرگاه متضرر از جرم در مدت یک سال از تاریخ اطلاع از وقوع جرم، شکایت نکند، حق شکایت کیفری او ساقط می‌شود مگر اینکه تحت سلطه متهم بوده یا به دلیلی خارج از اختیار، قادر به شکایت نباشد که در این صورت مهلت مزبور از تاریخ رفع مانع محاسبه می‌شود.

هرگاه متضرر از جرم قبل از انقضای مدت مذکور فوت کند و دلیلی بر صرف نظر وی از طرح شکایت نباشد، هر یک از ورثه وی در مهلت شش ماه از تاریخ وفات حق شکایت دارد.

اگر از تاریخ نخستین اقدام تعقیبی، تا انقضاء مهلت زمانی که برای مرور زمان لازم است درباره موضوع حکمی صادر نشود، پس از انقضای مهلت قانونی موضوع مشمول مرور زمان خواهد شد. در ماده ۱۰۵ قانون مجازات اسلامی نیز مرور زمان را از تاریخ آخرین اقدام تعقیبی یا تحقیقی تا انقضای مواعد مذکور در این ماده در صورتی که  به صدور حکم قطعی منتهی نگردیده باشد مرعی می داند.

اقدام تعقیبی یا تحقیقی که در ماده ۱۰۵ قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده، به معنای هر نوع اقدامی است که مقامات قضایی در راستای عمل به وظایف قانونی خود مانند احضار، جلب، بازجویی، استماع اظهارات شهود و مطلعان (افرادی که هر نوع اطلاعی از وقوع جرم دارند)، تحقیقات یا معاینه محلی و نیابت قضایی انجام می‌دهند.

لذا  هرگاه مدیر دفتر یک مرجع کیفری دستور احضار متهم را صادر کند یا دستور تجدید اوراق احضاریه و ابلاغ مجدد آنها را بدهد، این اقدامات قاطع مرور زمان کیفری نخواهد بود.

مرور زمان، اجرای احکام قطعی تعزیری را موقوف می‌کند و مدت آن از تاریخ قطعیت حکم به قرار زیر است:

اگر اجرای تمام یا بقیه مجازات موکول به گذشتن مدت یا رفع مانعی باشد، مرور زمان از تاریخ انقضای آن مدت یا رفع مانع محاسبه می‌شود.

مرور زمان اجرای احکام دادگاه‌های خارج از کشور درباره اتباع ایرانی در حدود مقررات و موافقتنامه‌های قانونی، مشمول مقررات این ماده است.

مرور زمان در جرایم حدی، مستوجب قصاص و دیه وجود ندارد و گذشت زمان موجب از بین رفتن حق نمی‌شود.

همچنین قانونگذار مرور زمان را تنها در تعزیرات پذیرفته است و به دلیل آنکه حاکم این اختیار را دارد که تعزیرات را اجرا کند یا نکند، برای پذیرفتن مرور زمان نیز دست او باز است.

هرگاه در مورد یک شخص به موجب حکم یا احکامی محکومیت‌های قطعی متعدد صادر شود، شروع به اجرای هر یک از محکومیت‌ها، نسبت به دیگر محکومیت‌ها، قاطع مرور زمان است.

به این معنا که هرگاه برای یک شخص بر اساس یک یا چند حکم، محکومیت‌های قطعی متعدد صادر شود، در صورت شروع به اجرای هر یک از محکومیت‌ها، مرور زمان محکومیت‌های دیگر قطع می‌شود و به پایان می‌رسد. در مواردی که اجرای مجازات فرد محکوم، معلق شده یا اینکه او به صورت مشروط آزاد شده باشد اما پس از مدتی قرار تعلیق اجرای مجازات یا حکم آزادی مشروط او لغو شود،

قطع مرور زمان، مطلق است و نسبت به همه شرکا و معاونان جرم اعم از آنکه تعقیب شده یا نشده باشند، اعمال می‌شود، هر چند تعقیب فقط درباره یکی از آنها شروع شده باشد.

همچنین شروع به اجرای حکم در مورد برخی از شرکا یا معاونان جرم، قاطع مرور زمان نسبت به دیگر محکومان است. متوقف شدن تعقیب، صدور حکم یا اجرای مجازات، مانع از پرداخت و ادای حقوق مدعی خصوصی نیست و متضرر از جرم می‌تواند دعوای خصوصی را در مرجع صالح اقامه کند.

به این معنا که مرور زمان موجب از بین رفتن حق مدعی خصوصی نمی‌شود. به عنوان مثال اگر ۳۰ سال پیش سرقتی اتفاق افتاده باشد، مدعی خصوص می‌تواند با مراجعه به دادگاه، ضرر و زیان مالی خود را جبران کند؛ اما اعمال مجازات و جنبه عمومی جرم مشمول مرور زمان می‌شود.

گاهی گذشت زمان می‌تواند اماره توبه باشد و البته در حدود نیز این موضوع وجود دارد که توبه قبل از اثبات، حد را ساقط می‌کند.

مجازات داغ ننگی است که بر پیشانی مجرم زده می‌شود و مجرمی که پس از سال‌ها مرتکب نشدن جرم، مجازات شود، ممکن است به دلیل این داغ ننگ، خود به طور مجدد به ارتکاب جرم اقدام کند؛ به همین دلیل باید گفت که فلسفه مرور زمان بر فلسفه مجازات‌ها غالب است و موضوع مجازات را منتفی می‌کند.


یاسا همان قانون است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


Related Publications

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪4‬‬‫ﮐﺘﺎب اول ـ ﮐﻠﯿﺎت ‪9………………………………………………………………………….‬‬‫ﺑﺨﺶ اول ـ ﻣﻮاد ﻋﻤﻮﻣﯽ‪9…………………………………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ اول ـ ﺗﻌﺎرﯾﻒ‪9…………………………………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ دوم ـ ﻗﻠﻤﺮو اﺟﺮاي ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺟﺰاﺋﯽ در ﻣﮑﺎن ‪11………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺳﻮم ﻗﻠﻤﺮو اﺟﺮاي ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺟﺰاﺋﯽ در زﻣﺎن ‪19……………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم ـ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﻮدن ﺟﺮاﺋﻢ‪ ،‬ﻣﺠﺎزاتﻫﺎ و دادرﺳﯽ ﮐﯿﻔﺮي‪22…………………………..‬‬‫ﺑﺨﺶ دوم ـ ﻣﺠﺎزاتﻫﺎ‪24…………………………………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ اول ـ ﻣﺠﺎزاتﻫﺎي اﺻﻠﯽ‪24……………………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ دوم ـ ﻣﺠﺎزاتﻫﺎي ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ و ﺗﺒﻌﯽ ‪35………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺳﻮم ـ ﻧﺤﻮه ﺗﻌﯿﯿﻦ و اﻋﻤﺎل ﻣﺠﺎزاتﻫﺎ‪47……………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم ـ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﻣﺠﺎزات و ﻣﻌﺎﻓﯿﺖ از آن ‪55……………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ ـ ﺗﻌﻮﯾﻖ ﺻﺪور ﺣﮑﻢ ‪59…………………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺷﺸﻢ ـ ﺗﻌﻠﯿﻖ اﺟﺮاي ﻣﺠﺎزات‪66………………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻫﻔﺘﻢ ـ ﻧﻈﺎم ﻧﯿﻤﻪ آزادي ‪74…………………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻫﺸﺘﻢ ـ ﻧﻈﺎم آزادي ﻣﺸﺮوط‪75…………………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻧﻬﻢ ـ ﻣﺠﺎزاتﻫﺎي ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺣﺒﺲ ‪80………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ دﻫﻢ ـ ﻣﺠﺎزاتﻫﺎ و اﻗﺪاﻣﺎت ﺗﺄﻣﯿﻨﯽ و ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ اﻃﻔﺎل و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن‪94……………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﯾﺎزدﻫﻢ ـ ﺳﻘﻮط ﻣﺠﺎزات ‪103…………………………………………………………..‬‬‫ﺑﺨﺶ ﺳﻮم ـ ﺟﺮاﺋﻢ‪124…………………………………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ اول ـ ﺷﺮوع ﺑﻪ ﺟﺮم ‪124………………………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ دوم ـ ﺷﺮﮐﺖ در ﺟﺮم‪127………………………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺳﻮم ـ ﻣﻌﺎوﻧﺖ در ﺟﺮم‪128……………………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم ـ ﺳﺮدﺳﺘﮕﯽ ﮔﺮوه ﻣﺠﺮﻣﺎﻧﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﯾﺎﻓﺘﻪ‪132…………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ ـ ﺗﻌﺪد ﺟﺮم‪134………………………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺷﺸﻢ ـ ﺗﮑﺮار ﺟﺮم‪141………………………………………………………………….‬‬‫ﺑﺨﺶ ﭼﻬﺎرم ـ ﺷﺮاﯾﻂ و ﻣﻮاﻧﻊ ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﮐﯿﻔﺮي‪143……………………………………………..‬‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪5‬‬‫ﻓﺼﻞ اول ـ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﮐﯿﻔﺮي‪143…………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ دوم ـ ﻣﻮاﻧﻊ ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﮐﯿﻔﺮي ‪147……………………………………………………..‬‬‫ﺑﺨﺶ ﭘﻨﺠﻢ ـ ادﻟﻪ اﺛﺒﺎت در اﻣﻮر ﮐﯿﻔﺮي ‪160 ……………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ اول ـ ﻣﻮاد ﻋﻤﻮﻣﯽ‪160 ………………………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ دوم ـ اﻗﺮار‪163 ………………………………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺳﻮم ـ ﺷﻬﺎدت ‪168 ……………………………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم ـ ﺳﻮﮔﻨﺪ‪180…………………………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ ـ ﻋﻠﻢ ﻗﺎﺿﯽ‪185………………………………………………………………….‬‬‫ﺑﺨﺶ ﺷﺸﻢ ـ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺘﻔﺮﻗﻪ ‪187…………………………………………………………………‬‬‫ﮐﺘﺎب دوم – ﺣﺪود‪194……………………………………………………………………….‬‬‫ﺑﺨﺶ اول ‪ -‬ﻣﻮاد ﻋﻤﻮﻣﯽ ‪194…………………………………………………………………….‬‬‫ﺑﺨﺶ دوم ‪ -‬ﺟﺮاﺋﻢ ﻣﻮﺟﺐ ﺣﺪ ‪198……………………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ اول – زﻧﺎ ‪198…………………………………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ دوم‪ -‬ﻟﻮاط‪ ،‬ﺗﻔﺨﯿﺬ و ﻣﺴﺎﺣﻘﻪ‪206………………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺳﻮم – ﻗﻮادي‪211………………………………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم – ﻗﺬف ‪213……………………………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ‪ -‬ﺳ ‪‬ﺐ ﻧﺒﯽ ‪221……………………………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺷﺸﻢ‪ -‬ﻣﺼﺮف ﻣﺴﮑﺮ‪223……………………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻫﻔﺘﻢ‪ -‬ﺳﺮﻗﺖ ‪225………………………………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻫﺸﺘﻢ‪ -‬ﻣﺤﺎرﺑﻪ‪231……………………………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻧﻬﻢ‪ -‬ﺑﻐﯽ و اﻓﺴﺎد ﻓﯽاﻻرض ‪234……………………………………………………….‬‬‫ﮐﺘﺎب ﺳﻮم ‪ -‬ﻗﺼﺎص‪238……………………………………………………………………..‬‬‫ﺑﺨﺶ اول ‪ -‬ﻣﻮاد ﻋﻤﻮﻣﯽ ‪238…………………………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ اول‪ -‬اﻗﺴﺎم و ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﺟﻨﺎﯾﺎت ‪238………………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ دوم‪ -‬ﺗﺪاﺧﻞ ﺟﻨﺎﯾﺎت‪246……………………………………………………………….‬‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪6‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺳﻮم‪ -‬ﺷﺮاﯾﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻗﺼﺎص ‪250………………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم‪ -‬راﻫﻬﺎي اﺛﺒﺎت ﺟﻨﺎﯾﺖ‪261 ………………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ‪ -‬ﺻﺎﺣﺐ ﺣﻖ ﻗﺼﺎص‪275…………………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺷﺸﻢ‪ -‬ﺷﺮﮐﺖ در ﺟﻨﺎﯾﺖ‪284…………………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻫﻔﺘﻢ‪ -‬اﮐﺮاه در ﺟﻨﺎﯾﺖ ‪288…………………………………………………………….‬‬‫ﺑﺨﺶ دوم‪ -‬ﻗﺼﺎص ﻧﻔﺲ ‪291…………………………………………………………………….‬‬‫ﺑﺨﺶ ﺳﻮم‪ -‬ﻗﺼﺎص ﻋﻀﻮ ‪293…………………………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ اول‪ -‬ﻣﻮﺟﺐ ﻗﺼﺎص ﻋﻀﻮ‪293…………………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ دوم‪ -‬ﺷﺮاﯾﻂ ﻗﺼﺎص ﻋﻀﻮ ‪297………………………………………………………….‬‬‫ﺑﺨﺶ ﭼﻬﺎرم‪ -‬اﺟﺮاي ﻗﺼﺎص‪308…………………………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ اول‪ -‬ﻣﻮاد ﻋﻤﻮﻣﯽ ‪308………………………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ دوم‪ -‬اﺟﺮاي ﻗﺼﺎص ﻧﻔﺲ ‪318………………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺳﻮم‪ -‬اﺟﺮاي ﻗﺼﺎص ﻋﻀﻮ ‪320………………………………………………………….‬‬‫ﮐﺘﺎب ﭼﻬﺎرم ‪ -‬دﯾﺎت ‪324…………………………………………………………………….‬‬‫ﺑﺨﺶ اول ‪ -‬ﻣﻮاد ﻋﻤﻮﻣﯽ ‪324…………………………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ اول ‪ -‬ﺗﻌﺮﯾﻒ دﯾﻪ و ﻣﻮارد آن‪324……………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ دوم ـ ﺿﻤﺎن دﯾﻪ ‪327…………………………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺳﻮم ـ راﻫﻬﺎي اﺛﺒﺎت دﯾﻪ ‪328…………………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم ـ ﻣﺴﺆول ﭘﺮداﺧﺖ دﯾﻪ‪332………………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ ـ ﻣﻬﻠﺖ ﭘﺮداﺧﺖ دﯾﻪ ‪345………………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺷﺸﻢ ـ ﻣﻮﺟﺒﺎت ﺿﻤﺎن‪347…………………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻫﻔﺘﻢ ـ ﺗﺪاﺧﻞ و ﺗﻌﺪد دﯾﺎت ‪369 ……………………………………………………….‬‬‫ﺑﺨﺶ دوم ـ ﻣﻘﺎدﯾﺮ دﯾﻪ ‪374………………………………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ اول ـ دﯾﻪ ﻧﻔﺲ ‪374…………………………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ دوم ـ ﻗﻮاﻋﺪ ﻋﻤﻮﻣﯽ دﯾﻪ اﻋﻀﺎء ‪378…………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺳﻮم ‪ -‬دﯾﻪ ﻣﻘﺪر اﻋﻀﺎء ‪385…………………………………………………………….‬‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪7‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ ـ دﯾﻪ ﻣﻘﺮر ﻣﻨﺎﻓﻊ‪428…………………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻫﻔﺘﻢ ‪ -‬دﯾﻪ ﺟﻨﯿﻦ‪445………………………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻫﺸﺘﻢ ‪ -‬دﯾﻪ ﺟﻨﺎﯾﺖ ﺑﺮ ﻣﯿﺖ‪448……………………………………………………….‬‬‫ﮐﺘﺎب ﭘﻨﺠﻢ ‪ -‬ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ ‪451……………………………………………………‬‬‫)ﺗﻌﺰﯾﺮات و ﻣﺠﺎزاتﻫﺎي ﺑﺎزدارﻧﺪه(‪451……………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ اول‪ -‬ﺟﺮاﯾﻢ ﺿﺪ اﻣﻨﯿﺖ داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ ﮐﺸﻮر ‪451……………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ دوم‪ -‬اﻫﺎﻧﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﺪﺳﺎت ﻣﺬﻫﺒﯽ و ﺳﻮء ﻗﺼﺪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻣﺎت داﺧﻠﯽ ‪459……………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺳﻮم‪ -‬ﺳﻮء ﻗﺼﺪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻣﺎت ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺧﺎرﺟﯽ ‪461 ……………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم‪ -‬ﺗﻬﯿﻪ و ﺗﺮوﯾﺞ ﺳﮑﻪ ﻗﻠﺐ‪463 ……………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ‪ -‬ﺟﻌﻞ و ﺗﺰوﯾﺮ ‪466 ……………………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺷﺸﻢ‪ -‬ﻣﺤﻮ ﯾﺎ ﺷﮑﺴﺘﻦﻣﻬﺮ و ﭘﻠﻤﭗ و ﺳﺮﻗﺖ ﻧﻮﺷﺘﻪﻫﺎ ازاﻣﺎﮐﻦ دوﻟﺘﯽ‪482……………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻫﻔﺘﻢ‪ -‬ﻓﺮار ﻣﺤﺒﻮﺳﯿﻦ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ و اﺧﻔﺎي ﻣﻘﺼﺮﯾﻦ ‪484…………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻫﺸﺘﻢ‪ -‬ﻏﺼﺐ ﻋﻨﺎوﯾﻦ و ﻣﺸﺎﻏﻞ ‪491……………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻧﻬﻢ‪ -‬ﺗﺨﺮﯾﺐ اﻣﻮال ﺗﺎرﯾﺨﯽ ‪ ،‬ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ‪493……………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ دﻫﻢ‪ -‬ﺗﻘﺼﯿﺮات ﻣﻘﺎﻣﺎت و ﻣﺄﻣﻮرﯾﻦ دوﻟﺘﯽ ‪501…………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﯾﺎزدﻫﻢ‪ -‬ارﺗﺸﺎء و رﺑﺎ و ﮐﻼﻫﺒﺮداري ‪511………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ دوازدﻫﻢ‪ -‬اﻣﺘﻨﺎع از اﻧﺠﺎم وﻇﺎﯾﻒ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ‪516……………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺳﯿﺰدﻫﻢ‪ -‬ﺗﻌﺪﯾﺎت ﻣﺄﻣﻮرﯾﻦ دوﻟﺘﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دوﻟﺖ ‪517………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎردﻫﻢ‪ -‬ﺗﻤﺮد ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺄﻣﻮرﯾﻦ دوﻟﺖ‪525………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭘﺎﻧﺰدﻫﻢ‪ -‬ﻫﺘﮏ ﺣﺮﻣﺖ اﺷﺨﺎص ‪526……………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺷﺎﻧﺰدﻫﻢ‪ -‬اﺟﺘﻤﺎع و ﺗﺒﺎﻧﯽ ﺑﺮاي ارﺗﮑﺎب ﺟﺮم ‪527………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻫﻔﺪﻫﻢ‪ -‬ﺟﺮاﯾﻢ ﻋﻠﯿﻪ اﺷﺨﺎص و اﻃﻔﺎل ‪528…………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻫﺠﺪﻫﻢ‪ -‬ﺟﺮاﯾﻢ ﺿﺪﻋﻔﺖ و اﺧﻼق ﻋﻤﻮﻣﯽ‪540…………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻧﻮزدﻫﻢ‪ -‬ﺟﺮاﯾﻢ ﺑﺮﺿﺪ ﺣﻘﻮق ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ ‪545……………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺑﯿﺴﺘﻢ‪ -‬ﻗﺴﻢ و ﺷﻬﺎدت دروغ و اﻓﺸﺎي ﺳ ّﺮ‪548…………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺑﯿﺴﺖ و ﯾﮑﻢ‪ -‬ﺳﺮﻗﺖ و رﺑﻮدن ﻣﺎل ﻏﯿﺮ ‪550……………………………………………‬‬

مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪8‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺑﯿﺴﺖ و دوم‪ -‬ﺗﻬﺪﯾﺪ و اﮐﺮاه ‪560 ……………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺑﯿﺴﺖ و ﺳﻮم‪ -‬ورﺷﮑﺴﺘﮕﯽ ‪561 ………………………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺑﯿﺴﺖ و ﭼﻬﺎرم‪ -‬ﺧﯿﺎﻧﺖ در اﻣﺎﻧﺖ ‪562 ………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺑﯿﺴﺖ و ﭘﻨﺠﻢ‪ -‬اﺣﺮاق و ﺗﺨﺮﯾﺐ و اﺗﻼف اﻣﻮال و ﺣﯿﻮاﻧﺎت‪564 …………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺑﯿﺴﺖ و ﺷﺸﻢ‪ -‬ﻫﺘﮏ ﺣﺮﻣﺖ ﻣﻨﺎزل و اﻣﻼك ﻏﯿﺮ‪573………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺑﯿﺴﺖ و ﻫﻔﺘﻢ‪ -‬اﻓﺘﺮا و ﺗﻮﻫﯿﻦ و ﻫﺘﮏ ﺣﺮﻣﺖ ‪577……………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺑﯿﺴﺖ و ﻫﺸﺘﻢ‪ -‬ﺗﺠﺎﻫﺮ ﺑﻪ اﺳﺘﻌﻤﺎل ﻣﺸﺮوﺑﺎت اﻟﮑﻠﯽ و ﻗﻤﺎرﺑﺎزي و وﻟﮕﺮدي‪580……….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺑﯿﺴﺖ و ﻧﻬﻢ‪ -‬ﺟﺮاﯾﻢ ﻧﺎﺷﯽ از ﺗﺨﻠﻔﺎت راﻧﻨﺪﮔﯽ‪586…………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺳﯽام‪ -‬ﺟﺮاﯾﻢ راﯾﺎﻧﻪاي‪593……………………………………………………………..‬‬‫ﻣﺒﺤﺚ اول – دﺳﺘﺮﺳﯽ ﻏﯿﺮﻣﺠﺎز‪593……………………………………………………..‬‬‫ﻣﺒﺤﺚ دوم – ﺷﻨﻮد ﻏﯿﺮﻣﺠﺎز ‪594…………………………………………………………‬‬‫ﻣﺒﺤﺚ ﺳﻮم – ﺟﺎﺳﻮﺳﯽ راﯾﺎﻧﻪاي ‪595…………………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ دوم – ﺟﺮاﺋﻢ ﻋﻠﯿﻪ ﺻﺤﺖ و ﺗﻤﺎﻣﯿﺖ دادهﻫﺎ و ﺳﺎﻣﺎﻧﻪﻫﺎي راﯾﺎﻧﻪاي و ﻣﺨﺎﺑﺮاﺗﯽ ‪598…….‬‬‫ﻣﺒﺤﺚ اول‪ -‬ﺟﻌﻞ راﯾﺎﻧﻪاي ‪598……………………………………………………………‬‬‫ﻣﺒﺤﺚ دوم ـ ﺗﺨﺮﯾﺐ و اﺧﻼل در دادهﻫﺎ ﯾﺎ ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎي راﯾﺎﻧﻪاي و ﻣﺨﺎﺑﺮاﺗﯽ ‪599………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺳﻮم ـ ﺳﺮﻗﺖ و ﮐﻼﻫﺒﺮداري ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ راﯾﺎﻧﻪ ‪601 ……………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم ـ ﺟﺮاﺋﻢ ﻋﻠﯿﻪ ﻋﻔﺖ و اﺧﻼق ﻋﻤﻮﻣﯽ ‪602 ………………………………………..‬‬‫ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ ـ ﻫﺘﮏ ﺣﯿﺜﯿﺖ و ﻧﺸﺮ اﮐﺎذﯾﺐ‪606 ……………………………………………….‬‬‫ﻓﺼﻞ ﺷﺸﻢ ـ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﮐﯿﻔﺮي اﺷﺨﺎص ‪609 …………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻫﻔﺘﻢ ـ ﺳﺎﯾﺮ ﺟﺮاﺋﻢ‪617 …………………………………………………………………‬‬‫ﻓﺼﻞ ﻫﺸﺘﻢ ـ ﺗﺸﺪﯾﺪ ﻣﺠﺎزاتﻫﺎ‪619 ………………………………………………………….‬‬‫ﺑﺨﺶ ﺳﻮم ـ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻘﺮرات‪622 ……………………………………………………………………‬‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪9‬‬ ‫ﮐﺘﺎب اول ـ ﮐﻠﯿﺎت‬ ‫ﺑﺨﺶ اول ـ ﻣﻮاد ﻋﻤﻮﻣﯽ‬‫ﻓﺼﻞ اول ـ ﺗﻌﺎرﯾﻒ‬ ‫ﻣﺎده‪ :1‬ﻣﻔﺎد ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ‬‫ﺣﺪود‪،‬‬ ‫ﺟﺮاﺋﻢ‬‫ﻗﺼﺎص‪،‬‬ ‫و ﻣﺠﺎزاتﻫﺎي‬ ‫دﯾﺎت‬‫اﺳﺖ‪.‬‬ ‫و ﺗﻌﺰﯾﺮات‪،‬‬ ‫اﻗﺪاﻣﺎت ﺗﺄﻣﯿﻨﯽ و ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ‪،‬‬‫ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﮐﯿﻔﺮي‬ ‫ﺷﺮاﯾﻂ‬ ‫و ﻣﻮاﻧﻊ‬ ‫و ﻗﻮاﻋﺪ ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ آﻧﻬﺎ‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪10‬‬ ‫ﻣﺎده ‪ :2‬ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺟﺮم‬ ‫ﻫﺮ رﻓﺘﺎري اﻋﻢ از ﻓﻌﻞ‬ ‫ﯾﺎ ﺗﺮك ﻓﻌﻞ‬‫ﮐﻪ در ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺮاي آن ﻣﺠﺎزات ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺟﺮم ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد‪.‬‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪11‬‬ ‫ﻓﺼﻞ دوم ـ ﻗﻠﻤﺮو اﺟﺮاي ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺟﺰاﺋﯽ در ﻣﮑﺎن‬ ‫ﻣﺎده ‪ :3‬ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺳﺮزﻣﯿﻨﯽ‬‫ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺟﺰاﺋﯽ اﯾﺮان درﺑﺎره ﮐﻠﯿﻪ اﺷﺨﺎﺻﯽ ﮐﻪ در ﻗﻠﻤﺮو ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ‬‫ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺟﺮم ﺷﻮﻧﺪ اﻋﻤﺎل ﻣﯽﺷﻮد ﻣﮕـﺮ‬ ‫زﻣﯿﻨﯽ‪،‬‬ ‫آﻧﮑﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺮﺗﯿﺐ دﯾﮕﺮي ﻣﻘﺮرﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ‪.‬‬ ‫درﯾﺎﯾﯽ‬ ‫و ﻫﻮاﯾﯽ‬‫در ﻗﻠﻤﺮو ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ اﯾﺮان واﻗﻊ ﺷﻮد در ﺣﮑﻢ ﺟـﺮم واﻗـﻊ‬ ‫ﻣﺎده ‪ :4‬ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺳﺮزﻣﯿﻨﯽ‬ ‫ﺷﺪه در ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان اﺳﺖ‪.‬‬ ‫ﻫﺮ ﮔﺎه‬ ‫ﻗﺴﻤﺘﯽ از ﺟﺮم‬ ‫ﯾﺎ ﻧﺘﯿﺠﻪ آن‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪12‬‬ ‫ﮐﻪ در ﺧﺎرج از ﻗﻠﻤﺮو ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ اﯾﺮان ﻣﺮﺗﮑﺐ‬ ‫ﻣﺎده ‪ :5‬ﺻﻼﺣﯿﺖ واﻗﻌﯽ‬ ‫ﻫﺮ ﺷﺨﺺ اﯾﺮاﻧﯽ‬ ‫ﯾﺎ ﻏﯿﺮاﯾﺮاﻧﯽ‬ ‫ﯾﮑﯽ از ﺟﺮاﺋﻢ زﯾﺮ‬ ‫ﮔﺮدد‪ ،‬ﻃﺒﻖ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان‬‫ﯾﺎ ﺟﺮاﺋﻢ ﻣﻘﺮر در ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺧﺎص‬ ‫ﻣﺤﺎﮐﻤــﻪ و ﻣﺠــﺎزات ﻣــﯽﺷــﻮد و ﻫﺮﮔــﺎه‬ ‫رﺳﯿﺪﮔﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺟﺮاﺋﻢ در ﺧﺎرج از اﯾﺮان‬ ‫ﺑﻪ ﺻﺪور ﺣﮑﻢ‬ ‫و اﺟﺮاي آن‬‫ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺷﻮد‪ ،‬دادﮔﺎه اﯾﺮان در ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﺠﺎزاتﻫﺎي ﺗﻌﺰﯾﺮي‪ ،‬ﻣﯿﺰان ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ اﺟـﺮاء ﺷـﺪه را‬ ‫ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ‪:‬‬ ‫اﻟﻒ‪ -‬اﻗﺪام ﻋﻠﯿﻪ ﻧﻈﺎم‪،‬‬‫اﻣﻨﯿﺖ داﺧﻠﯽ ﯾﺎ ﺧﺎرﺟﯽ‪،‬‬ ‫ﺗﻤﺎﻣﯿﺖ ارﺿﯽ‬‫ﯾﺎ اﺳﺘﻘﻼل ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان‬

‫‪13‬‬ ‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ‬ ‫ﺟﻌﻞ ﻣﻬﺮ‪،‬‬ ‫ب‪-‬‬ ‫اﻣﻀﺎء‪،‬‬ ‫ﻣﻘﺎم رﻫﺒﺮي‬ ‫ﺣﮑﻢ‪،‬‬ ‫ﻓﺮﻣﺎن‬ ‫ﯾﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آن‬ ‫ﯾﺎ دﺳﺘﺨﻂ‬ ‫رﺋﯿﺲﺟﻤﻬﻮر‪،‬‬ ‫پ‪ -‬ﻣﻬﺮ‪،‬‬ ‫رﺋﯿﺲ ﻗﻮه ﻗﻀﺎﺋﯿﻪ‪،‬‬ ‫ﺟﻌﻞ اﻣﻀﺎء‪،‬‬‫ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮراي‬ ‫رﺋﯿﺲ‬ ‫ﺣﮑﻢ‪ ،‬رﺳﻤﯽ‬ ‫اﺳﻼﻣﯽ‪،‬‬ ‫و ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن‬ ‫ﻓﺮﻣﺎن‬ ‫رﺋﯿﺲ ﻣﺠﻠﺲ ﺧﺒﺮﮔﺎن‪،‬‬ ‫ﯾﺎ دﺳﺘﺨﻂ‬ ‫رﺋﯿﺲ دﯾﻮانﻋﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮر‪،‬‬ ‫دادﺳﺘﺎن ﮐﻞ ﮐﺸﻮر‪،‬‬ ‫اﻋﻀﺎي ﺷﻮراي ﻧﮕﻬﺒﺎن‪،‬‬ ‫ﯾﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آﻧﻬﺎ‬‫ﻣﺠﻤﻊ ﺗﺸـﺨﯿﺺ‬ ‫رﺋﯿﺲ‬ ‫ﻣﺼﻠﺤﺖ ﻧﻈﺎم‪،‬‬ ‫و اﻋﻀﺎي‬ ‫وزرا‬ ‫ﯾﺎ ﻣﻌﺎوﻧﺎن رﺋﯿﺲ ﺟﻤﻬﻮر‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪14‬‬ ‫ت‪-‬‬ ‫آراء ﻣﺮاﺟﻊ ﻗﻀﺎﺋﯽ‬ ‫ﺟﻌﻞ‬ ‫ث‪-‬‬ ‫ﯾﺎ اﺟﺮاﺋﯿﻪﻫﺎي ﺻﺎدره از‬ ‫اﯾﻦ ﻣﺮاﺟﻊ‬ ‫ﯾﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﺮاﺟﻊ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ‬ ‫و ﯾﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آﻧﻬﺎ‬ ‫اﺳﮑﻨﺎس راﯾﺞ‬ ‫ﺟﻌﻞ‬ ‫ﯾﺎ اﺳﻨﺎد ﺗﻌﻬﺪآور ﺑﺎﻧﮑﯽ اﯾﺮان‬ ‫اﺳﻨﺎد ﺧﺰاﻧﻪ‬ ‫و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺟﻌﻞ‬ ‫و اوراق ﻣﺸﺎرﮐﺖ‬‫از ﻃﺮف دوﻟﺖ‬ ‫ﺻﺎدرﺷﺪه‬ ‫ﯾﺎ ﺗﻀﻤﯿﻦ ﺷﺪه‬ ‫ﺗﻬﯿﻪ‬ ‫ﯾﺎ‬ ‫ﯾﺎ ﺗﺮوﯾﺞ‬‫ﺳﮑﻪ ﻗﻠﺐ در ﻣﻮرد ﻣﺴﮑﻮﮐﺎت راﯾﺞ داﺧﻞ‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪15‬‬ ‫ﻣﺎده ‪ :6‬ﻣﺼﻮﻧﯿﺖ ﺳﯿﺎﺳﯽ ‪ -‬ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺷﺨﺼﯽ و واﻗﻌﯽ‬ ‫ﺑﻪ ﺟﺮاﺋﻢ ﻣﺴﺘﺨﺪﻣﺎن دوﻟﺖ اﻋﻢ از‬‫ﮐﻪ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺷﻐﻞ و وﻇﯿﻔﻪ ﺧﻮد در ﺧﺎرج‬ ‫اﯾﺮاﻧﯽ‬ ‫از ﻗﻠﻤﺮو ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ اﯾﺮان ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺷﺪهاﻧﺪ‬ ‫ﯾﺎ ﻏﯿﺮاﯾﺮاﻧﯽ‬ ‫ﺳﯿﺎﺳﯽ‬ ‫ﻣﺄﻣﻮران‬ ‫و ﺑﻪ ﺟﺮاﺋﻢ‬‫دوﻟﺖ اﯾﺮان‬ ‫و ﮐﻨﺴﻮﻟﯽ‬ ‫و دﯾﮕﺮ واﺑﺴﺘﮕﺎن‬‫ﮐﻪ از ﻣﺼﻮﻧﯿﺖ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ ﻃﺒﻖ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان رﺳﯿﺪﮔﯽ ﻣﯽﺷﻮد‪.‬‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪16‬‬ ‫ﻣﺎده ‪ :7‬ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺷﺨﺼﯽ ﻓﻌﺎل‬‫ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻣﻮارد ﻣﺬﮐﻮر در ﻣﻮاد ﻓﻮق ﻫﺮﯾﮏ از اﺗﺒﺎع اﯾﺮان در ﺧﺎرج از ﮐﺸﻮر ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺟﺮﻣـﯽ ﺷـﻮد‪،‬‬ ‫در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ‬ ‫در اﯾﺮان ﯾﺎﻓﺖ‬ ‫و ﯾﺎ ﺑﻪ اﯾﺮان اﻋﺎده ﮔﺮدد‪،‬‬‫ﻃﺒﻖ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﻣﺤﺎﮐﻤﻪ و ﻣﺠﺎزات ﻣﯽﺷﻮد ﻣﺸﺮوط ﺑﺮ اﯾﻨﮑﻪ‪:‬‬‫اﻟﻒ‪ -‬رﻓﺘﺎر ارﺗﮑﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮن ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺟﺮم ﺑﺎﺷﺪ‪.‬‬‫ب‪ -‬در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﺟﺮم ارﺗﮑﺎﺑﯽ از ﺟﺮاﺋﻢ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻌﺰﯾﺮ ﺑﺎﺷﺪ‪ ،‬ﻣﺘﻬﻢ در ﻣﺤﻞ وﻗﻮع ﺟﺮم‬ ‫ﻣﺤﺎﮐﻤﻪ و ﺗﺒﺮﺋﻪ ﻧﺸﺪه‬‫درﺑــﺎره او اﺟــﺮاء‬ ‫ﮐﻼً‬ ‫ﯾﺎ درﺻﻮرت ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ‪ ،‬ﻣﺠﺎزات‬ ‫ﻧﺸﺪه ﺑﺎﺷﺪ‪.‬‬ ‫ﯾﺎ ﺑﻌﻀﺎً‬ ‫پ‪ -‬ﻃﺒﻖ ﻗﻮاﻧﯿﻦ اﯾﺮان ﻣﻮﺟﺒﯽ ﺑﺮاي‬ ‫ﺗﻌﻘﯿﺐ‬ ‫ﻣﻨﻊ‬ ‫ﯾﺎ ﻣﻮﻗﻮﻓﯽ‬‫ﯾﺎ ﻣﻮﻗﻮﻓﯽ اﺟﺮاي ﻣﺠﺎزات‬ ‫ﯾﺎ ﺳﻘﻮط آن ﻧﺒﺎﺷﺪ‪.‬‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪17‬‬ ‫ﻣﺎده ‪ :8‬ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺷﺨﺼﯽ ﻣﻨﻔﻌﻞ‬ ‫ﻫﺮﮔﺎه ﺷﺨﺺ ﻏﯿﺮاﯾﺮاﻧﯽ در ﺧﺎرج از اﯾﺮان‬‫ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺟﺮﻣﯽ ﺑﻪ ﺟﺰ ﺟﺮاﺋﻢ ﻣﺬﮐﻮر در ﻣﻮاد ﻗﺒﻞ ﺷﻮد و‬ ‫ﻋﻠﯿﻪ ﺷﺨﺼﯽ اﯾﺮاﻧﯽ‬ ‫ﯾﺎ ﻋﻠﯿﻪ ﮐﺸﻮر اﯾﺮان‬ ‫در اﯾﺮان ﯾﺎﻓﺖ‬ ‫ﮔﺮدد‪ ،‬ﻃﺒﻖ ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺟﺰاﺋﯽ ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺑﻪ ﺟـﺮم‬‫و ﯾﺎ ﺑﻪ اﯾﺮان اﻋﺎده‬ ‫او رﺳﯿﺪﮔﯽ ﻣﯽﺷﻮد‪ ،‬ﻣﺸﺮوط ﺑﺮ اﯾﻨﮑﻪ‪:‬‬ ‫اﻟﻒ‪ -‬ﻣﺘﻬﻢ در ﺟﺮاﺋﻢ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻌﺰﯾﺮ در ﻣﺤﻞ وﻗﻮع ﺟﺮم‪،‬‬ ‫ﻣﺤﺎﮐﻤﻪ و ﺗﺒﺮﺋﻪ ﻧﺸﺪه‬‫درﺑــﺎره او اﺟــﺮاء‬ ‫ﮐﻼً‬ ‫ﯾﺎ در ﺻﻮرت ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ‪ ،‬ﻣﺠﺎزات‬ ‫ﻧﺸﺪه ﺑﺎﺷﺪ‪.‬‬ ‫ﯾﺎ ﺑﻌﻀ ًﺎ‬ ‫ب‪ -‬رﻓﺘﺎر ارﺗﮑﺎﺑﯽ در ﺟﺮاﺋﻢ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻌﺰﯾﺮ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ‬ ‫ﺟﺮم ﺑﺎﺷﺪ‪.‬‬ ‫ﻗﺎﻧﻮن ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان‬ ‫و ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺤﻞ وﻗﻮع‪،‬‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪18‬‬ ‫ﻣﺎده ‪ :9‬ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺟﻬﺎﻧﯽ‬ ‫ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺟﺮاﺋﻤﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ‬ ‫ﻗﺎﻧﻮن ﺧﺎص‬ ‫ﯾﺎ ﻋﻬﺪﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و‬ ‫ﻣﻘﺮرات ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ‬‫در ﻫﺮ ﮐﺸﻮري ﯾﺎﻓﺖ ﺷﻮد در ﻫﻤﺎن ﮐﺸﻮر ﻣﺤﺎﮐﻤﻪ ﻣﯽﺷـﻮد‪ ،‬اﮔـﺮ در اﯾـﺮان ﯾﺎﻓـﺖ ﺷـﻮد ﻃﺒـﻖ‬ ‫ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺟﺰاﺋﯽ ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان‬ ‫ﻣﯽﮔﺮدد‪.‬‬ ‫ﻣﺤﺎﮐﻤﻪ‬ ‫و ﻣﺠﺎزات‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪19‬‬ ‫ﻓﺼﻞ ﺳﻮم ﻗﻠﻤﺮو اﺟﺮاي ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺟﺰاﺋﯽ در زﻣﺎن‬‫ﻣﺎده‪ :10‬ﻋﻄﻒ ﺑﻪ ﻣﺎﺳﺒﻖ ﻧﺸﺪن ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﺎﻫﻮي ﮐﯿﻔﺮي‬‫ﻣﺠﺎزات‬ ‫در ﻣﻘﺮرات و ﻧﻈﺎﻣﺎت دوﻟﺘﯽ‬‫و اﻗﺪام ﺗﺄﻣﯿﻨﯽ و ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ‬‫ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪﻣﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ از وﻗﻮع ﺟﺮم ﻣﻘﺮر ﺷﺪه اﺳﺖ و ﻣﺮﺗﮑﺐ ﻫﯿﭻ رﻓﺘﺎري اﻋﻢ از‬ ‫را ﻧﻤﯽﺗﻮان ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺆﺧﺮ ﺑﻪ‬ ‫ﻓﻌﻞ‬ ‫ﯾﺎ ﺗﺮك ﻓﻌﻞ‬ ‫ﻣﺠﺎزات‬‫ﯾﺎ اﻗﺪاﻣﺎت ﺗﺄﻣﯿﻨﯽ و ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ‬‫ﻣﺤﮑﻮم ﮐﺮد‪ ،‬ﻟﮑﻦ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﭘﺲ از وﻗﻮع ﺟﺮم‪ ،‬ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ‬ ‫ﺗﺨﻔﯿﻒ‬ ‫ﻣﺠﺎزات‬ ‫ﯾﺎ ﻋﺪم اﺟﺮاي‬‫ﯾﺎ اﻗﺪاﻣﺎت ﺗﺄﻣﯿﻨﯽ و ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ‬ ‫ﯾﺎ از ﺟﻬﺎﺗﯽ ﻣﺴﺎﻋﺪﺗﺮ ﺑﻪ ﺣﺎل ﻣﺮﺗﮑﺐ‬‫وﺿﻊ ﺷﻮد‪ ،‬ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺮاﺋﻢ ﺳﺎﺑﻖ ﺑﺮ وﺿﻊ آن ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺎ ﺻﺪور ﺣﮑﻢ ﻗﻄﻌﯽ‪ ،‬ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ‪.‬‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪20‬‬‫ﻫﺮﮔﺎه ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮن ﺳﺎﺑﻖ‪ ،‬ﺣﮑﻢ ﻗﻄﻌﯽ ﻻزماﻻﺟﺮاء ﺻﺎدرﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ زﯾﺮ ﻋﻤﻞ ﻣﯽﺷﻮد‪:‬‬‫اﻟﻒ‪ -‬اﮔﺮ رﻓﺘﺎري ﮐﻪ در ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺟﺮم ﺑﻮده اﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮن ﻻﺣﻖ ﺟﺮم ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻧﺸﻮد‪،‬‬ ‫ﺣﮑﻢ ﻗﻄﻌﯽ اﺟﺮاء ﻧﻤﯽﺷﻮد‬‫و اﮔﺮ در ﺟﺮﯾﺎن اﺟﺮاء ﺑﺎﺷﺪ اﺟﺮاي آن ﻣﻮﻗﻮف ﻣﯽﺷﻮد‪.‬‬‫در اﯾﻦ ﻣﻮارد و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﻣﻮردي ﮐﻪ ﺣﮑﻢ ﻗﺒ ًﻼ اﺟـﺮاء ﺷـﺪه اﺳـﺖ ﻫـﯿﭻﮔﻮﻧـﻪ اﺛـﺮ‬ ‫ﮐﯿﻔﺮي ﺑﺮ آن ﻣﺘﺮﺗﺐ ﻧﯿﺴﺖ‪.‬‬ ‫ب‪ -‬اﮔﺮ ﻣﺠﺎزات ﺟﺮﻣﯽ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮن ﻻﺣﻖ‪ ،‬ﺗﺨﻔﯿﻒ ﯾﺎﺑﺪ‪،‬‬‫ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع ﺑﻪ اﺟﺮاء‬ ‫ﻗﺎﺿﯽ اﺟﺮاي اﺣﮑﺎم ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ‬‫ﯾﺎ در ﺣﯿﻦ اﺟﺮاء‬‫از دادﮔﺎه ﺻﺎدرﮐﻨﻨﺪه ﺣﮑﻢ ﻗﻄﻌﯽ‪ ،‬اﺻﻼح آن را ﻃﺒﻖ ﻗﺎﻧﻮن ﺟﺪﯾﺪ ﺗﻘﺎﺿﺎ ﮐﻨﺪ‪.‬‬‫ﻣﺤﮑﻮم ﻧﯿﺰ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ از دادﮔﺎه ﺻﺎدرﮐﻨﻨﺪه ﺣﮑﻢ‪ ،‬ﺗﺨﻔﯿﻒ ﻣﺠﺎزات را ﺗﻘﺎﺿﺎ ﻧﻤﺎﯾﺪ‪.‬‬‫دادﮔﺎه ﺻﺎدرﮐﻨﻨﺪه ﺣﮑﻢ ﺑﺎ ﻟﺤﺎظ ﻗﺎﻧﻮن ﻻﺣﻖ‪ ،‬ﻣﺠﺎزات ﻗﺒﻠﯽ را ﺗﺨﻔﯿﻒ ﻣﯽدﻫﺪ‪ .‬ﻣﻘﺮرات اﯾﻦ‬‫ﺑﻨﺪ در ﻣﻮرد اﻗﺪام ﺗﺄﻣﯿﻨﯽ و ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﮐﻪ در ﻣﻮرد اﻃﻔﺎل ﺑﺰﻫﮑﺎر اﺟـﺮاء ﻣـﯽﺷـﻮد ﻧﯿـﺰ ﺟـﺎري‬ ‫اﺳﺖ‪ .‬در اﯾﻦ ﺻﻮرت‬‫وي ﻧﯿﺰ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺨﻔﯿﻒ اﻗﺪام ﺗﺄﻣﯿﻨﯽ و ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ را ﺗﻘﺎﺿﺎ ﻧﻤﺎﯾﺪ‪.‬‬ ‫وﻟﯽ‬ ‫ﯾﺎ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪21‬‬ ‫ﺗﺒﺼﺮه‪ :‬ﻋﻄﻒ ﺑﻪ ﻣﺎﺳﺒﻖ ﻧﺸﺪن ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﻮﻗﺖ‬ ‫ﻣﻘﺮرات ﻓﻮق در ﻣﻮرد ﻗﻮاﻧﯿﻨﯽ ﮐﻪ ﺑﺮاي‬‫وﺿﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ‪ ،‬ﻣﮕـﺮ ﺑـﻪ ﺗﺼـﺮﯾﺢ ﻗـﺎﻧﻮن ﻻﺣـﻖ‪ ،‬اﻋﻤـﺎل‬ ‫ﻣﺪت ﻣﻌﯿﻦ‬ ‫ﻧﻤﯽﺷﻮد‪.‬‬ ‫و ﯾﺎ ﻣﻮارد ﺧﺎص‬‫ﻣﺎده‪ :11‬ﻋﻄﻒ ﺑﻪ ﻣﺎﺳﺒﻖ ﺷﺪن ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺷﮑﻠﯽ ﮐﯿﻔﺮي‬‫ﻗﻮاﻧﯿﻦ زﯾﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺮاﺋﻢ ﺳﺎﺑﻖ ﺑﺮ وﺿﻊ ﻗﺎﻧﻮن‪ ،‬ﻓﻮراً اﺟﺮاء ﻣﯽﺷﻮد‪:‬‬‫ﺗﺸﮑﯿﻼت ﻗﻀﺎﺋﯽ‬ ‫اﻟﻒ‪ -‬ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ‬ ‫و ﺻﻼﺣﯿﺖ‬‫ب‪ -‬ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ادﻟﻪ اﺛﺒﺎت دﻋﻮي ﺗﺎ ﭘﯿﺶ از اﺟﺮاي ﺣﮑﻢ‬ ‫پ‪ -‬ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺷﯿﻮه دادرﺳﯽ‬ ‫ت‪ -‬ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺮور زﻣﺎن‬ ‫ﺗﺒﺼﺮه‪ :‬ﻋﻄﻒ ﺑﻪ ﻣﺎﺳﺒﻖ ﺷﺪن ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺷﮑﻠﯽ ﮐﯿﻔﺮي‬‫در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ در ﻣﻮرد ﺑﻨﺪ)ب(‪ ،‬ﺣﮑﻢ ﻗﻄﻌـﯽ ﺻـﺎدر ﺷـﺪه ﺑﺎﺷـﺪ‪ ،‬ﭘﺮوﻧـﺪه ﺑـﺮاي ﺑﺮرﺳـﯽ ﺑـﻪ دادﮔـﺎه‬ ‫ﺻﺎدرﮐﻨﻨﺪه ﺣﮑﻢ ﻗﻄﻌﯽ ارﺳﺎل ﻣﯽﺷﻮد‪.‬‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪22‬‬ ‫ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم ـ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﻮدن ﺟﺮاﺋﻢ‪ ،‬ﻣﺠﺎزاتﻫﺎ و دادرﺳﯽ ﮐﯿﻔﺮي‬‫ﻣﺎده ‪ :12‬اﺻﻞ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﻮدن ﻣﺠﺎزات و دادرﺳﯽ ﮐﯿﻔﺮي‬ ‫ﻣﺠﺎزات‬ ‫ﺣﮑﻢ ﺑﻪ‬‫ﯾﺎ اﻗﺪام ﺗﺄﻣﯿﻨﯽ و ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﺑﺎﯾﺪ‬‫و ﯾﺎ اﺟﺮاي آن‬‫از ﻃﺮﯾﻖ دادﮔﺎه ﺻﺎﻟﺢ‪،‬‬‫ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮن‬ ‫ﺑﺎﺷﺪ‪.‬‬‫و ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﺷﺮاﯾﻂ و ﮐﯿﻔﯿﺎت ﻣﻘﺮر در آن‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪23‬‬ ‫ﻣﺎده ‪ :13‬اﺻﻞ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﻮدن ﻣﺠﺎزات‬ ‫ﻣﺠﺎزات‬ ‫ﺣﮑﻢ ﺑﻪ‬ ‫ﯾﺎ اﻗﺪام ﺗﺄﻣﯿﻨﯽ و ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ‬‫ﺣﺴﺐ ﻣﻮرد ﻧﺒﺎﯾﺪ از‬ ‫و اﺟﺮاي آن‬ ‫ﻣﯿﺰان‬ ‫ﻗﺎﻧﻮن‬‫و ﮐﯿﻔﯿﺘﯽ‬ ‫ﮐﻪ در‬ ‫ﯾﺎ ﺣﮑﻢ دادﮔﺎه‬‫ﻣﺸﺨﺺ ﺷـﺪه ﺗﺠـﺎوز ﮐﻨـﺪ و ﻫﺮﮔﻮﻧـﻪ ﺻـﺪﻣﻪ و ﺧﺴـﺎرﺗﯽ ﮐـﻪ از اﯾـﻦ ﺟﻬـﺖ ﺣﺎﺻـﻞ ﺷـﻮد‪،‬‬ ‫درﺻﻮرﺗﯽﮐﻪ از روي‬ ‫ﻋﻤﺪ‬ ‫ﺑﺎﺷﺪ ﺣﺴﺐ ﻣﻮرد ﻣﻮﺟﺐ ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ ﮐﯿﻔﺮي‬ ‫ﯾﺎ ﺗﻘﺼﯿﺮ‬ ‫و ﻣﺪﻧﯽ‬‫اﺳﺖ و در ﻏﯿﺮ اﯾﻦ ﺻﻮرت‪ ،‬ﺧﺴﺎرت از ﺑﯿﺖاﻟﻤﺎل ﺟﺒﺮان ﻣﯽﺷﻮد‪.‬‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪24‬‬ ‫ﺑﺨﺶ دوم ـ ﻣﺠﺎزاتﻫﺎ‬ ‫ﻓﺼﻞ اول ـ ﻣﺠﺎزاتﻫﺎي اﺻﻠﯽ‬ ‫ﻣﺎده ‪ :14‬ﻣﺠﺎزاتﻫﺎي اﺻﻠﯽ اﺷﺨﺎص ﺣﻘﯿﻘﯽ‬‫ﻣﺠﺎزاتﻫﺎي ﻣﻘﺮر در اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﭼﻬﺎر ﻗﺴﻢ اﺳﺖ‪:‬‬ ‫اﻟﻒ‪ -‬ﺣﺪ‬ ‫ب‪ -‬ﻗﺼﺎص‬ ‫پ‪ -‬دﯾﻪ‬ ‫ت‪ -‬ﺗﻌﺰﯾﺮ‬‫ﺗﺒﺼﺮه‪ :‬ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ ﺷﺨﺺ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺑﻪ ﭘﺮداﺧﺖ دﯾﻪ و ﺧﺴﺎرت ﻣﺎﻟﯽ‬‫ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ راﺑﻄﻪ ﻋﻠﯿﺖ ﺑﯿﻦ رﻓﺘﺎر ﺷـﺨﺺ ﺣﻘـﻮﻗﯽ و ﺧﺴـﺎرت وارد ﺷـﺪه اﺣـﺮاز ﺷـﻮد‬‫ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ راﺑﻄﻪ ﻋﻠﯿﺖ ﺑﯿﻦ رﻓﺘﺎر ﺷﺨﺺ ﺣﻘﻮﻗﯽ و ﺧﺴﺎرت وارد ﺷﺪه اﺣﺮاز ﺷﻮد‬‫ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻄﺎﻟﺒﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد‪ .‬اﻋﻤﺎل ﻣﺠﺎزات ﺗﻌﺰﯾﺮي ﺑﺮ‬ ‫دﯾﻪ‬‫اﺷﺨﺎص ﺣﻘﻮﻗﯽ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻣﺎده)‪ (20‬ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد‪.‬‬ ‫و ﺧﺴﺎرت‪،‬‬

‫‪25‬‬ ‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ‬ ‫ﻣﺎده ‪ :15‬ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺣﺪ‬ ‫در ﺷــﺮع ﻣﻘــﺪس‪ ،‬ﺗﻌﯿــﯿﻦ‬ ‫ﺷﺪه اﺳﺖ‪.‬‬ ‫ﻣﻮﺟﺐ‪،‬‬ ‫ﺣﺪ ﻣﺠﺎزاﺗﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ‬ ‫ﻧﻮع‪،‬‬ ‫ﻣﯿﺰان و‬ ‫ﮐﯿﻔﯿﺖ اﺟﺮاي آن‬ ‫ﻣﺎده ‪ :16‬ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻗﺼﺎص‬ ‫ﻗﺼﺎص ﻣﺠﺎزات اﺻﻠﯽ ﺟﻨﺎﯾﺎت ﻋﻤﺪي ﺑﺮ ﻧﻔﺲ‪،‬‬ ‫اﻋﻀﺎء‬ ‫و ﻣﻨﺎﻓﻊ‬‫اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﺮح ﻣﻨﺪرج در ﮐﺘﺎب ﺳﻮم اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن اﻋﻤﺎل ﻣﯽﺷﻮد‪.‬‬‫ﻣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺷﺮع ﻣﻘﺪس ﺑﺮاي اﯾﺮاد‬ ‫ﻣﺎده ‪ :17‬ﺗﻌﺮﯾﻒ دﯾﻪ‬ ‫دﯾﻪ اﻋﻢ از ﻣﻘﺪر‬ ‫و ﻏﯿﺮﻣﻘﺪر‪،‬‬ ‫ﺟﻨﺎﯾﺖ ﻏﯿﺮﻋﻤﺪي ﺑﺮ ﻧﻔﺲ‪ ،‬اﻋﻀﺎء و ﻣﻨﺎﻓﻊ و ﯾﺎ‬ ‫ﺑــﻪ ﻣﻮﺟــﺐ ﻗــﺎﻧﻮن‬‫ﺟﻨﺎﯾﺖ ﻋﻤﺪي در ﻣﻮاردي ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺟﻬﺘﯽ ﻗﺼﺎص ﻧﺪارد‬ ‫ﻣﻘﺮر ﻣﯽﺷﻮد‪.‬‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪26‬‬ ‫ﻣﺎده ‪ :18‬ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺗﻌﺰﯾﺰ‬ ‫ﺗﻌﺰﯾﺮ ﻣﺠﺎزاﺗﯽ اﺳﺖ ﺣﺪ‪،‬‬ ‫ﻧﯿﺴﺖ‬ ‫ﻗﺼﺎص‬ ‫ﮐﻪ ﻣﺸﻤﻮل ﻋﻨﻮان‬‫ﺗﻌﯿﯿﻦ و اﻋﻤﺎل‬ ‫ﯾﺎ دﯾﻪ‬ ‫ﻣﯽﮔﺮدد‪.‬‬ ‫ارﺗﮑﺎب ﻣﺤﺮﻣﺎت ﺷﺮﻋـﯽ‬ ‫و ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮن در ﻣﻮارد‬ ‫ﯾﺎ ﻧﻘﺾ ﻣﻘﺮرات ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ‬ ‫ﻧﻮع‪،‬‬ ‫ﻣﻘﺪار‪،‬‬ ‫ﺗﺨﻔﯿﻒ‪،‬‬ ‫ﮐﯿﻔﯿﺖ اﺟﺮاء‬ ‫ﺗﻌﻠﯿﻖ‪،‬‬ ‫و ﻣﻘﺮرات ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ‬ ‫ﺳﻘﻮط‬ ‫و ﺳﺎﯾﺮ اﺣﮑﺎم‬‫ﺗﻌﺰﯾﺮ ﺑﻪﻣﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮن ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽﺷﻮد‪ .‬دادﮔـﺎه در ﺻـﺪور ﺣﮑـﻢ ﺗﻌﺰﯾـﺮي‪ ،‬ﺑـﺎ رﻋﺎﯾـﺖ ﻣﻘـﺮرات‬ ‫ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ‪ ،‬ﻣﻮارد زﯾﺮ را ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﻣﯽدﻫﺪ‪:‬‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪27‬‬ ‫اﻧﮕﯿﺰه ﻣﺮﺗﮑﺐ‬ ‫اﻟﻒ‪-‬‬ ‫ذﻫﻨﯽ‬‫و وﺿﻌﯿﺖ وي‬ ‫و رواﻧﯽ‬‫ﺣﯿﻦ ارﺗﮑﺎب ﺟﺮم‬ ‫ﺷﯿﻮه ارﺗﮑﺎب ﺟﺮم‪،‬‬ ‫ب‪-‬‬ ‫ﻧﻘﺾ وﻇﯿﻔﻪ‬ ‫ﮔﺴﺘﺮه‬‫و ﻧﺘﺎﯾﺞ زﯾﺎنﺑﺎر آن‬ ‫پ‪ -‬اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺮﺗﮑﺐ ﭘﺲ از ارﺗﮑﺎب ﺟﺮم‬ ‫ت‪ -‬ﺳﻮاﺑﻖ و وﺿﻌﯿﺖ ﻓﺮدي‪،‬‬‫ﻣﺮﺗﮑﺐ و ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺗﻌﺰﯾﺮ ﺑﺮ وي‬ ‫ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ‬ ‫و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪28‬‬ ‫ﻣﺎده ‪ :19‬درﺟﺎت ﻣﺠﺎزات ﺗﻌﺰﯾﺮي‬ ‫ﻣﺠﺎزاتﻫﺎي ﺗﻌﺰﯾﺮي ﺑﻪ ﻫﺸﺖ درﺟﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﺷﻮد‪:‬‬‫ﺣﺒﺲ ﺑﯿﺶ از ﺑﯿﺴﺖ و ﭘﻨﺞ ﺳﺎل‬ ‫درﺟﻪ ‪1‬‬‫ﺟﺰاي ﻧﻘﺪي ﺑﯿﺶ از ﯾﮏ ﻣﯿﻠﯿﺎرد )‪(1,000,000,000‬رﯾﺎل‬ ‫ﻣﺼﺎدره ﮐﻞ اﻣﻮال‬ ‫اﻧﺤﻼل ﺷﺨﺺ ﺣﻘﻮﻗﯽ‬‫ﺣﺒﺲ ﺑﯿﺶ از ﭘﺎﻧﺰده ﺗﺎ ﺑﯿﺴﺖ و ﭘﻨﺞ ﺳﺎل‬ ‫درﺟﻪ ‪2‬‬‫ﺟـــﺰاي ﻧﻘـــﺪي ﺑـــﯿﺶ از ﭘﺎﻧﺼـــﺪ و ﭘﻨﺠـــﺎه ﻣﯿﻠﯿـــﻮن‬ ‫درﺟﻪ ‪3‬‬‫)‪(550,000,000‬رﯾـــــــــــﺎل ﺗـــــــــــﺎ ﯾـــــــــــﮏ‬ ‫ﻣﯿﻠﯿﺎرد )‪ (1,000,000,000‬رﯾﺎل‬ ‫ﺣﺒﺲ ﺑﯿﺶ از ده ﺗﺎ ﭘﺎﻧﺰده ﺳﺎل‬‫ﺟـــﺰاي ﻧﻘـــﺪي ﺑـــﯿﺶ از ﺳﯿﺼـــﺪ و ﺷﺼـــﺖ ﻣﯿﻠﯿـــﻮن‬‫)‪(360,000,000‬رﯾـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــﺎل‬ ‫ﺗﺎ ﭘﺎﻧﺼﺪ وﭘﻨﺠﺎه ﻣﯿﻠﯿﻮن )‪(550,000,000‬رﯾﺎل‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪29‬‬‫ﺣﺒﺲ ﺑﯿﺶ از ﭘﻨﺞ ﺗﺎ ده ﺳﺎل‬ ‫درﺟﻪ ‪4‬‬‫ﺟـــــﺰاي ﻧﻘـــــﺪي ﺑـــــﯿﺶ از ﯾﮑﺼـــــﺪ و ﻫﺸـــــﺘﺎد‬‫ﻣﯿﻠﯿــــــــــــــــﻮن)‪(180,000,000‬رﯾــــــــــــــــﺎل‬ ‫ﺗﺎ ﺳﯿﺼﺪ و ﺷﺼﺖ ﻣﯿﻠﯿﻮن )‪(360,000,000‬رﯾﺎل‬ ‫اﻧﻔﺼﺎل داﺋﻢ از ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺘﯽ و ﻋﻤﻮﻣﯽ‬ ‫ﺣﺒﺲ ﺑﯿﺶ از دو ﺗﺎ ﭘﻨﺞ ﺳﺎل‬ ‫درﺟﻪ ‪5‬‬‫ﺟﺰاي ﻧﻘﺪي ﺑﯿﺶ از ﻫﺸﺘﺎد ﻣﯿﻠﯿﻮن )‪(80,000,000‬رﯾـﺎل ﺗـﺎ‬ ‫ﯾﮑﺼﺪ و ﻫﺸﺘﺎد ﻣﯿﻠﯿﻮن )‪(180,000,000‬رﯾﺎل‬ ‫ﻣﺤﺮوﻣﯿﺖ از ﺣﻘﻮق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﯿﺶ از ﭘﻨﺞ ﺗﺎ ﭘﺎﻧﺰده ﺳﺎل‬‫ﻣﻤﻨﻮﻋﯿﺖ داﺋﻢ از ﯾﮏ ﯾﺎ ﭼﻨﺪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺷﻐﻠﯽ ﯾﺎ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮاي‬ ‫درﺟﻪ‪6‬‬ ‫اﺷﺨﺎص ﺣﻘﻮﻗﯽ‬‫ﻣﻤﻨﻮﻋﯿـﺖ داﺋـﻢ از دﻋـﻮتﻋﻤـﻮﻣﯽ ﺑـﺮاي اﻓـﺰاﯾﺶ ﺳـﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑـﺮاي‬ ‫اﺷﺨﺎص ﺣﻘﻮﻗﯽ‬ ‫ﺣﺒﺲ ﺑﯿﺶ از ﺷﺶ ﻣﺎه ﺗﺎ دو ﺳﺎل‬‫ﺟﺰاي ﻧﻘﺪي ﺑـﯿﺶ از ﺑﯿﺴـﺖ ﻣﯿﻠﯿـﻮن )‪(20,000,000‬رﯾـﺎل‬ ‫ﺗﺎ ﻫﺸﺘﺎد ﻣﯿﻠﯿﻮن )‪(80,000,000‬رﯾﺎل‬‫ﺷﻼق از ﺳﯽ و ﯾﮏ ﺗﺎ ﻫﻔﺘﺎد و ﭼﻬﺎر ﺿﺮﺑﻪ و ﺗﺎ ﻧﻮد و ﻧﻪ ﺿﺮﺑﻪ‬ ‫در ﺟﺮاﺋﻢ ﻣﻨﺎﻓﯽ ﻋﻔﺖ‬ ‫ﻣﺤﺮوﻣﯿﺖ از ﺣﻘﻮق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﯿﺶ از ﺷﺶﻣﺎه ﺗﺎ ﭘﻨﺞﺳﺎل‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪30‬‬ ‫اﻧﺘﺸﺎر ﺣﮑﻢ ﻗﻄﻌﯽ در رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ‬ ‫درﺟﻪ ‪7‬‬ ‫درﺟﻪ ‪8‬‬ ‫ﻣﻤﻨﻮﻋﯿﺖ از ﯾﮏ ﯾﺎ ﭼﻨﺪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺷـﻐﻠﯽ ﯾـﺎ اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ﺑـﺮاي‬ ‫اﺷﺨﺎص ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﺗﺎ ﻣﺪت ﭘﻨﺞ ﺳﺎل‬ ‫ﻣﻤﻨﻮﻋﯿـﺖ از دﻋـﻮت ﻋﻤـﻮﻣﯽ ﺑـﺮاي اﻓـﺰاﯾﺶ ﺳـﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑـﺮاي‬ ‫اﺷﺨﺎص ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﺗﺎ ﻣﺪت ﭘﻨﺞ ﺳﺎل‬ ‫ﻣﻤﻨﻮﻋﯿﺖ از اﺻﺪار ﺑﺮﺧﯽ از اﺳﻨﺎد ﺗﺠـﺎري ﺗﻮﺳـﻂ اﺷـﺨﺎص‬ ‫ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﺗﺎ ﻣﺪت ﭘﻨﺞ ﺳﺎل‬ ‫ﺣﺒﺲ از ﻧﻮد و ﯾﮏ روز ﺗﺎ ﺷﺶ ﻣﺎه‬ ‫ﺟﺰاي ﻧﻘـﺪي ﺑـﯿﺶ از ده ﻣﯿﻠﯿـﻮن )‪ (10,000,000‬رﯾـﺎل ﺗـﺎ‬ ‫ﺑﯿﺴﺖ ﻣﯿﻠﯿﻮن )‪ (20,000,000‬رﯾﺎل‬ ‫ﺷﻼق از ﯾﺎزده ﺗﺎ ﺳﯽ ﺿﺮﺑﻪ‬ ‫ﻣﺤﺮوﻣﯿﺖ از ﺣﻘﻮق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺎ ﺷﺶ ﻣﺎه‬ ‫ﺣﺒﺲ ﺗﺎ ﺳﻪ ﻣﺎه‬ ‫ﺟﺰاي ﻧﻘﺪي ﺗﺎ ده ﻣﯿﻠﯿﻮن )‪(10,000,000‬رﯾﺎل‬ ‫ﺷﻼق ﺗﺎ ده ﺿﺮﺑﻪ‬ ‫ﺗﺒﺼﺮه‪ :1‬ﻣﺤﺮوﻣﯿﺖ از ﺣﻘﻮق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺠﺎزات اﺻﻠﯽ‬‫ﻣﻮارد ﻣﺤﺮوﻣﯿﺖ از ﺣﻘﻮق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻫﻤﺎن اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻣﺠﺎزاتﻫﺎي ﺗﺒﻌﯽ ذﮐﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ‪.‬‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪31‬‬ ‫ﺗﺒﺼﺮه‪ :2‬ﻧﺤﻮه ﺗﻌﯿﯿﻦ درﺟﻪ ﻣﺠﺎزات ﺗﻌﺰﯾﺮي‬‫ﻣﺠﺎزاﺗﯽ ﮐﻪ ﺣﺪاﻗﻞ آن ﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺮ ﯾﮑﯽ از درﺟﺎت ﻓﻮق و ﺣﺪاﮐﺜﺮ آن ﻣﻨﻄﺒـﻖ ﺑـﺎ درﺟـﻪ ﺑـﺎﻻﺗﺮ ﺑﺎﺷـﺪ‪،‬‬ ‫از درﺟﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد‪.‬‬ ‫ﺗﺒﺼﺮه‪ :3‬ﻧﺤﻮه ﺗﻌﯿﯿﻦ درﺟﻪ ﻣﺠﺎزات ﺗﻌﺰﯾﺮي‬‫ﻣﻼك اﺳﺖ‪.‬‬ ‫درﺻﻮرت ﺗﻌﺪد ﻣﺠﺎزاتﻫﺎ‪ ،‬ﻣﺠﺎزات ﺷﺪﯾﺪﺗﺮ‬ ‫و در ﺻﻮرت ﻋﺪم اﻣﮑﺎن ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻣﺠﺎزات ﺷﺪﯾﺪﺗﺮ‪ ،‬ﻣﺠﺎزات ﺣﺒﺲ‬‫ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﮔﺮ ﻣﺠﺎزاﺗﯽ ﺑﺎ ﻫﯿﭻﯾﮏ از ﺑﻨﺪﻫﺎي ﻫﺸـﺖﮔﺎﻧـﻪ اﯾـﻦ ﻣـﺎده ﻣﻄﺎﺑﻘـﺖ ﻧﺪاﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ‬ ‫ﻣﺠﺎزات درﺟﻪ ﻫﻔﺖ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد‪.‬‬ ‫ﺗﺒﺼﺮه‪ :4‬ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ درﺟﺎت ﻣﺠﺎزات ﺗﻌﺰﯾﺮي ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﻣﺠﺎزات ﺟﺮاﯾﻢ‬‫ﻣﻘﺮرات اﯾﻦ ﻣﺎده و ﺗﺒﺼﺮهﻫﺎي آن ﺗﻨﻬﺎ ﺟﻬﺖ ﺗﻌﯿﯿﻦ درﺟﻪ ﻣﺠﺎزات اﺳﺖ و ﺗﺄﺛﯿﺮي در ﻣﯿﺰان ﺣﺪاﻗﻞ و‬ ‫ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﻣﺠﺎزاتﻫﺎي ﻣﻘﺮر در ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺟﺎري ﻧﺪارد‪.‬‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪32‬‬‫ﺗﺒﺼﺮه‪ :5‬ﺿﺒﻂ اﺷﯿﺎء و اﻣﻮال ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺠﺎزات ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ اﺟﺒﺎري‬ ‫ﺿﺒﻂ اﺷﯿﺎء و اﻣﻮاﻟﯽ ﮐﻪ‬ ‫در ارﺗﮑﺎب ﺟﺮم ﺑﻪ ﮐﺎر رﻓﺘﻪ‬ ‫ﯾﺎ ﻣﻘﺼﻮد از آن ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮي در ارﺗﮑﺎب ﺟﺮم ﺑﻮده اﺳﺖ‬ ‫از ﺷﻤﻮل اﯾﻦ ﻣﺎده و ﺑﻨﺪ )ب( ﻣﺎده)‪ (20‬ﺧﺎرج‬‫و در ﻣﻮرد آﻧﻬﺎ ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺎده)‪ (215‬اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﻋﻤﻞ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ‪.‬‬‫در ﻫﺮ ﻣﻮرد ﮐﻪ ﺣﮑﻢ ﺑﻪ ﻣﺼﺎدره اﻣﻮال ﺻﺎدر ﻣﯽﺷﻮد ﺑﺎﯾﺪ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎي ﻣﺘﻌﺎرف زﻧﺪﮔﯽ‬‫ﻣﺴﺘﺜﻨﯽ ﺷﻮد‪.‬‬ ‫ﻣﺤﮑﻮم‬ ‫و اﻓﺮاد ﺗﺤﺖ ﺗﮑﻔﻞ او‬ ‫ﻣﺎده‪ :20‬ﻣﺠﺎزات اﺻﻠﯽ اﺷﺨﺎص ﺣﻘﻮﻗﯽ‬‫درﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﺷﺨﺺ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺎده)‪ (143‬اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺴﺆول ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮد‪ ،‬ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ‬ ‫ﯾﮏ‬ ‫ﺷﺪت ﺟﺮم ارﺗﮑﺎﺑﯽ‬ ‫ﺑﻪ‬ ‫و ﻧﺘﺎﯾﺞ زﯾﺎنﺑﺎر آن‬ ‫ﺗﺎ دو‬‫ﻣﻮرد از ﻣﻮارد زﯾﺮ ﻣﺤﮑﻮم ﻣﯽﺷﻮد‪ ،‬اﯾﻦ اﻣﺮ ﻣﺎﻧﻊ از ﻣﺠﺎزات ﺷﺨﺺ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﻧﯿﺴﺖ‪:‬‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪33‬‬‫ﺑﻪ ﻃﻮر‬ ‫ﺷﻐﻠﯽ‬ ‫ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ‬ ‫اﻟﻒ‪ -‬اﻧﺤﻼل ﺷﺨﺺ ﺣﻘﻮﻗﯽ‬ ‫ﯾﺎ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ‬ ‫ب‪ -‬ﻣﺼﺎدره ﮐﻞ اﻣﻮال‬ ‫پ‪ -‬ﻣﻤﻨﻮﻋﯿﺖ از ﯾﮏ‬ ‫ﯾﺎ ﭼﻨﺪ‬ ‫داﺋﻢ‬‫ﯾﺎ ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﺑﺮاي ﻣﺪت ﭘﻨﺞ ﺳﺎل‪،‬‬ ‫ت‪ -‬ﻣﻤﻨﻮﻋﯿﺖ از دﻋﻮت ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺮاي اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑﻪﻃﻮر‬ ‫داﺋﻢ‬ ‫ﯾﺎ ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﺑﺮاي ﻣﺪت ﭘﻨﺞ ﺳﺎل‬ ‫ث‪ -‬ﻣﻤﻨﻮﻋﯿﺖ از اﺻﺪار ﺑﺮﺧﯽ از اﺳﻨﺎد ﺗﺠﺎري ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﺑﺮاي ﻣﺪت ﭘﻨﺞ ﺳﺎل‬ ‫ج‪ -‬ﺟﺰاي ﻧﻘﺪي‪،‬‬ ‫چ‪ -‬اﻧﺘﺸﺎر ﺣﮑﻢ ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ ﺑﻪوﺳﯿﻠﻪ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ‪.‬‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪34‬‬‫ﺗﺒﺼﺮه‪ :‬ﻋﺪم اﻣﮑﺎن ﻣﺠﺎزات اﺷﺨﺎص ﺣﻘﻮﻗﯽ دوﻟﺘـﯽ ﯾـﺎ ﻋﻤـﻮﻣﯽ ﻏﯿﺮدوﻟﺘـﯽ ﮐـﻪ اﻋﻤـﺎل‬ ‫ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ‪.‬‬ ‫ﻣﺠﺎزات ﻣﻮﺿﻮع اﯾﻦ ﻣﺎده‪ ،‬در ﻣﻮرد اﺷﺨﺎص ﺣﻘﻮﻗﯽ‬‫در ﻣﻮاردي ﮐﻪ اﻋﻤﺎل ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ‪،‬‬ ‫دوﻟﺘﯽ‬ ‫اﻋﻤﺎل ﻧﻤﯽﺷﻮد‪.‬‬ ‫و ﯾﺎ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻏﯿﺮ دوﻟﺘﯽ‬ ‫ﻣﺎده‪ :21‬ﻣﺠﺎزات ﺟﺰاي ﻧﻘﺪي ﺑﺮاي اﺷﺨﺎص ﺣﻘﻮﻗﯽ‬ ‫ﻣﯿﺰان ﺟﺰاي ﻧﻘﺪي ﻗﺎﺑﻞ اﻋﻤﺎل ﺑﺮ اﺷﺨﺎص ﺣﻘﻮﻗﯽ‬‫ﻣﺒﻠﻐﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺮاي ارﺗﮑﺎب ﻫﻤﺎن ﺟـﺮم‬ ‫ﺣﺪاﻗﻞ دو ﺑﺮاﺑﺮ‬ ‫ﺑﻪوﺳﯿﻠﻪ اﺷﺨﺎص ﺣﻘﯿﻘﯽ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽﺷﻮد‪.‬‬ ‫و ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﭼﻬﺎر ﺑﺮاﺑﺮ‬ ‫ﻣﺎده ‪ :22‬اﻧﺤﻼل و ﻣﺼﺎدره اﻣﻮال اﺷﺨﺎص ﺣﻘﻮﻗﯽ‬ ‫زﻣﺎﻧﯽ اﻋﻤﺎل ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ‬ ‫اﻧﺤﻼل ﺷﺨﺺ ﺣﻘﻮﻗﯽ‬‫ﺑﺮاي ارﺗﮑﺎب ﺟﺮم‪ ،‬ﺑﻪوﺟﻮد آﻣﺪه‬ ‫و ﻣﺼﺎدره اﻣﻮال آن‬‫ﯾﺎ ﺑﺎ اﻧﺤﺮاف از ﻫﺪف ﻣﺸﺮوع ﻧﺨﺴـﺘﯿﻦ‪ ،‬ﻓﻌﺎﻟﯿـﺖ ﺧـﻮد را ﻣﻨﺤﺼـﺮ ًا در ﺟﻬـﺖ‬ ‫ارﺗﮑﺎب ﺟﺮم ﺗﻐﯿﯿﺮ داده ﺑﺎﺷﺪ‪.‬‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪35‬‬ ‫ﻓﺼﻞ دوم ـ ﻣﺠﺎزاتﻫﺎي ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ و ﺗﺒﻌﯽ‬ ‫ﻣﺎده ‪ :23‬ﻣﺠﺎزات ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ اﺧﺘﯿﺎري‬ ‫دادﮔﺎه ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻓﺮدي را ﮐﻪ ﺑﻪ ﺣﺪ‪،‬‬ ‫ﻗﺼﺎص‬‫ﯾﺎ ﻣﺠﺎزات ﺗﻌﺰﯾﺮي از درﺟﻪ ﺷﺶ ﺗﺎ درﺟﻪ ﯾﮏ‬‫ﻣﺤﮑﻮم ﮐﺮده اﺳﺖ ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻘﺮر در اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن‪ ،‬ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ‬ ‫ﺟﺮم ارﺗﮑﺎﺑﯽ‬ ‫ﻣﺠــﺎزات از ﻣﺠــﺎزاتﻫــﺎي ﯾﮏ ﺑﻪ‬‫و ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت وي‬ ‫ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ زﯾﺮ ﻣﺤﮑﻮم ﻧﻤﺎﯾﺪ‪ :‬ﯾﺎ ﭼﻨﺪ‬ ‫اﻟﻒ‪ -‬اﻗﺎﻣﺖ اﺟﺒﺎري در ﻣﺤﻞ ﻣﻌﯿﻦ‬ ‫ب‪ -‬ﻣﻨﻊ از اﻗﺎﻣﺖ در ﻣﺤﻞ ﯾﺎ ﻣﺤﻞﻫﺎي ﻣﻌﯿﻦ‬ ‫پ‪ -‬ﻣﻨﻊ از اﺷﺘﻐﺎل ﺑﻪ ﺷﻐﻞ‪ ،‬ﺣﺮﻓﻪ ﯾﺎ ﮐﺎر ﻣﻌﯿﻦ‬ ‫ت‪ -‬اﻧﻔﺼﺎل از ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺘﯽ‬ ‫و ﻋﻤﻮﻣﯽ‬ ‫راﻧﻨﺪﮔﯽ ﺑﺎ وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﻠﯿﻪ ﻣﻮﺗﻮري‬ ‫ث‪ -‬ﻣﻨﻊ از‬ ‫و ﯾﺎ ﺗﺼﺪي وﺳﺎﯾﻞ ﻣﻮﺗﻮري‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪36‬‬ ‫داﺷﺘﻦ دﺳﺘﻪ ﭼﮏ‬ ‫ج‪ -‬ﻣﻨﻊ از‬ ‫و ﯾﺎ اﺻﺪار اﺳﻨﺎد ﺗﺠﺎرﺗﯽ‬ ‫چ‪ -‬ﻣﻨﻊ از ﺣﻤﻞ ﺳﻼح‬ ‫ح‪ -‬ﻣﻨﻊ از ﺧﺮوج اﺗﺒﺎع اﯾﺮان از ﮐﺸﻮر‬ ‫اﺣﺰاب‪،‬‬ ‫خ‪ -‬اﺧﺮاج ﺑﯿﮕﺎﻧﮕﺎن از ﮐﺸﻮر‬ ‫د‪ -‬اﻟﺰام ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻋﻤﻮﻣﯽ‬ ‫ﺳﯿﺎﺳﯽ‬ ‫ﮔﺮوهﻫﺎ‬ ‫ذ‪ -‬ﻣﻨﻊ از ﻋﻀﻮﯾﺖ در‬‫ﯾﺎ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ‬ ‫و دﺳﺘﺠﺎت‬ ‫وﺳﺎﯾﻞ ارﺗﮑﺎب ﺟﺮم‬ ‫ر‪ -‬ﺗﻮﻗﯿﻒ‬‫دﺧﯿﻞ در ارﺗﮑﺎب ﺟﺮم‬ ‫ﯾﺎ رﺳﺎﻧﻪ‬ ‫ﯾﺎ ﻣﺆﺳﺴﻪ‬ ‫ز‪ -‬اﻟﺰام ﺑﻪ ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﺣﺮﻓﻪ‪،‬‬ ‫ﺷﻐﻞ‬ ‫ﯾﺎ ﮐﺎر ﻣﻌﯿﻦ‬ ‫ژ‪ -‬اﻟﺰام ﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ‬ ‫س‪ -‬اﻧﺘﺸﺎر ﺣﮑﻢ ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ ﻗﻄﻌﯽ‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪37‬‬ ‫ﺗﺒﺼﺮه‪ :1‬ﻣﺪت ﻣﺠﺎزات ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ‬ ‫ﻣﺪت ﻣﺠﺎزات ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ ﺑﯿﺶ از دوﺳﺎل ﻧﯿﺴﺖ ﻣﮕﺮ در ﻣﻮاردي ﮐﻪ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﻪﻧﺤﻮ دﯾﮕﺮي ﻣﻘﺮر ﻧﻤﺎﯾﺪ‪.‬‬ ‫ﺗﺒﺼﺮه ‪ :2‬اﻧﻄﺒﺎق ﻣﺠﺎزات ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ ﺑﺎ ﻣﺠﺎزات اﺻﻠﯽ‬‫ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻣﺠﺎزات ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ و ﻣﺠﺎزات اﺻﻠﯽ از ﯾﮏ ﻧﻮع ﺑﺎﺷـﺪ‪ ،‬ﻓﻘـﻂ ﻣﺠـﺎزات اﺻـﻠﯽ ﻣـﻮرد ﺣﮑـﻢ ﻗـﺮار‬ ‫ﻣﯽﮔﯿﺮد‪.‬‬ ‫ﺗﺒﺼﺮه ‪ :3‬آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ اﺟﺮاي ﻣﺠﺎزات ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ‬ ‫آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ راﺟﻊ ﺑﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ اﺟﺮاي ﻣﺠﺎزات ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ ﻇﺮف ﺷﺶ ﻣـﺎه از ﺗـﺎرﯾﺦ ﻻزماﻻﺟـﺮاء ﺷـﺪن‬ ‫اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن‬ ‫ﺗﻮﺳﻂ وزﯾﺮ دادﮔﺴﺘﺮي ﺗﻬﯿﻪ ﻣﯽﺷﻮد‬ ‫و ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ رﺋﯿﺲ ﻗﻮه ﻗﻀﺎﺋﯿﻪ ﻣﯽرﺳﺪ‪.‬‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪38‬‬ ‫ﻣﺎده ‪ :24‬ﺗﺸﺪﯾﺪ ﯾﺎ ﺗﺨﻔﯿﻒ ﻣﺠﺎزات ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ‬‫ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻣﺤﮑﻮم ﻃﯽ ﻣﺪت اﺟﺮاي ﻣﺠﺎزات ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ‪ ،‬ﻣﻔﺎد ﺣﮑـﻢ را رﻋﺎﯾـﺖ ﻧﻨﻤﺎﯾـﺪ‪ ،‬دادﮔـﺎه‬ ‫ﺻﺎدرﮐﻨﻨﺪه ﺣﮑﻢ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻗﺎﺿﯽ اﺟﺮاي اﺣﮑﺎم‬‫ﺑﺮاي ﺑﺎر اول ﻣﺪت ﻣﺠﺎزات ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ ﻣﻨﺪرج در ﺣﮑﻢ را ﺗﺎ ﯾﮏ ﺳﻮم اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽدﻫﺪ‬ ‫و در ﺻﻮرت ﺗﮑﺮار‪ ،‬ﺑﻘﯿﻪ ﻣﺪت ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ را ﺑﻪ ﺣﺒﺲ‬‫ﯾﺎ ﺟﺰاي ﻧﻘﺪي‬‫ﻫﻔﺖ درﺟﻪ‬ ‫ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽﮐﻨﺪ‪.‬‬ ‫ﯾﺎ ﻫﺸﺖ‬ ‫ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻌﺪ از ﮔﺬﺷﺘﻦ ﻧﯿﻤﯽ از ﻣﺪت ﻣﺠﺎزات ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ‪ ،‬دادﮔﺎه ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ‬ ‫ﺑﺎ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻗﺎﺿﯽ اﺟﺮاي ﺣﮑﻢ‬ ‫ﺑﻪ ﻋﺪم ﺗﮑﺮار ﺟﺮم‬ ‫در ﺻﻮرت اﻃﻤﯿﻨﺎن‬ ‫و اﺻﻼح ﻣﺠﺮم‪،‬‬‫ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ‬ ‫ﻟﻐﻮ‬ ‫اﻗﺪام ﮐﻨﺪ‪.‬‬ ‫ﯾﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺪت زﻣﺎن ﻣﺠﺎزات ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ وي‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪39‬‬ ‫ﻣﺎده ‪ :25‬ﻣﺠﺎزات ﺗﺒﻌﯽ‬‫ﭘﺲ از اﺟﺮاي ﺣﮑﻢ ﯾﺎ‬ ‫ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ ﻗﻄﻌﯽ ﮐﯿﻔﺮي در ﺟﺮاﺋﻢ ﻋﻤﺪي‪،‬‬‫ﺷﻤﻮل ﻣﺮور زﻣﺎن‪،‬‬‫در ﻣﺪت زﻣﺎن ﻣﻘﺮر در اﯾﻦ ﻣﺎده ﻣﺤﮑﻮم را از ﺣﻘﻮق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺠـﺎزات ﺗﺒﻌـﯽ ﻣﺤـﺮوم‬ ‫ﻣﯽﮐﻨﺪ‪:‬‬‫ﺳﺎﻟﺐ ﺣﯿﺎت‬ ‫اﻟﻒ‪ -‬ﻫﻔﺖ ﺳﺎل در ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ ﺑﻪ ﻣﺠﺎزاتﻫﺎي‬‫و ﺣﺒﺲ اﺑﺪ‬‫از ﺗﺎرﯾﺦ ﺗﻮﻗﻒ اﺟﺮاي ﺣﮑﻢ اﺻﻠﯽ‬ ‫ﻗﻄﻊ ﻋﻀﻮ‪،‬‬ ‫ب‪ -‬ﺳﻪ ﺳﺎل در ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ ﺑﻪ‬‫ﻗﺼﺎص ﻋﻀﻮ در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ دﯾﻪ ﺟﻨﺎﯾـﺖ وارد‬ ‫ﺷﺪه ﺑﯿﺶ از ﻧﺼﻒ دﯾﻪ ﻣﺠﻨ ‪‬ﯽﻋﻠﯿﻪ ﺑﺎﺷﺪ‪،‬‬ ‫ﻧﻔﯽ ﺑﻠﺪ‬‫و ﺣﺒﺲ ﺗﺎ درﺟﻪ ﭼﻬﺎر‬ ‫ﺷﻼق ﺣﺪي‪،‬‬ ‫پ‪ -‬دو ﺳﺎل در ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ ﺑﻪ‬‫ﻗﺼﺎص ﻋﻀﻮ در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ دﯾﻪ ﺟﻨﺎﯾـﺖ وارد‬‫ﺷﺪه ﻧﺼﻒ دﯾﻪ ﻣﺠﻨـ ‪‬ﯽﻋﻠﯿـﻪ ﯾـﺎ ﮐﻤﺘـﺮ از آن‬ ‫ﺑﺎﺷﺪ و‬ ‫ﺣﺒﺲ درﺟﻪ ﭘﻨﺞ‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪40‬‬‫ﺗﺒﺼﺮه‪ :1‬درج ﮐﻠﯿﻪ ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖﻫﺎ در ﺳﺠﻞ ﮐﯿﻔﺮي ﺑﺮاي ﺑﻬﺮهﺑﺮداري ﻗﻀﺎﯾﯽ‬ ‫در ﻏﯿﺮ ﻣﻮارد ﻓﻮق‪،‬‬‫ﻣﺮاﺗﺐ ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ در ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﮐﯿﻔﺮي ﻣﺤﮑﻮم درج ﻣﯽﺷﻮد‬‫ﻟﮑﻦ در ﮔﻮاﻫﯽﻫﺎي ﺻﺎدره از ﻣﺮاﺟﻊ ذيرﺑﻂ ﻣـﻨﻌﮑﺲ ﻧﻤـﯽﮔـﺮدد ﻣﮕـﺮ ﺑـﻪ درﺧﻮاﺳـﺖ‬ ‫ﻣﺮاﺟﻊ ﻗﻀﺎﺋﯽ ﺑﺮاي‬ ‫ﻣﺠﺎزات‬ ‫ﺗﻌﯿﯿﻦ‬ ‫ﯾﺎ ﺑﺎزﻧﮕﺮي در‬‫ﺗﺒﺼﺮه ‪ :2‬ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬﺷﺖ ﺷﺎﮐﯽ در ﺟﺮاﯾﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﮔﺬﺷﺖ ﺑﺮ ﻣﺠﺎزات ﺗﺒﻌﯽ‬‫در ﻣﻮرد ﺟﺮاﺋﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﮔﺬﺷﺖ در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﭘﺲ از ﺻﺪور ﺣﮑﻢ ﻗﻄﻌﯽ ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ‬‫اﺟﺮاي ﻣﺠﺎزات ﻣﻮﻗـﻮف ﺷـﻮد اﺛـﺮ ﺗﺒﻌـﯽ آن ﻧﯿـﺰ رﻓـﻊ‬ ‫ﺷﺎﮐﯽ‬ ‫ﻣﯽﺷﻮد‪.‬‬ ‫ﯾﺎ ﻣﺪﻋﯽ ﺧﺼﻮﺻﯽ‪،‬‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪41‬‬ ‫ﺗﺒﺼﺮه ‪ :3‬زﻣﺎن ﺷﺮوع و ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻣﺠﺎزات ﺗﺒﻌﯽ در ﻣﻮارد ﻋﻔﻮ و آزادي ﻣﺸﺮوط‬‫اﺛﺮ ﺗﺒﻌﯽ ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ ﭘﺲ از ﮔﺬﺷﺖ ﻣـﺪتﻫـﺎي‬ ‫ﻋﻔﻮ‬ ‫در‬ ‫ﻓﻮق از زﻣﺎن‬ ‫و آزادي ﻣﺸﺮوط‪،‬‬ ‫ﻋﻔﻮ‬ ‫رﻓﻊ ﻣﯽﺷﻮد‪ .‬ﻣﺤﮑﻮم‬ ‫ﯾﺎ اﺗﻤﺎم ﻣﺪت آزادي ﻣﺸﺮوط‬ ‫در ﻣﺪت زﻣﺎن آزادي ﻣﺸﺮوط‬‫ﻧﯿﺰ از ﺣﻘﻮق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺤﺮوم ﻣﯽﮔﺮدد‪.‬‬ ‫و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در زﻣﺎن اﺟﺮاي ﺣﮑﻢ‬ ‫ﻣﺎده ‪ :26‬ﻣﺼﺎدﯾﻖ ﺣﻘﻮق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ‬ ‫ﺣﻘﻮق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻮﺿﻮع اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﻪ ﺷﺮح زﯾﺮ اﺳﺖ‪:‬‬ ‫اﻟﻒ‪ -‬داوﻃﻠﺐ ﺷﺪن در اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت‬ ‫رﯾﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮري‪،‬‬ ‫ﻣﺠﻠﺲ ﺧﺒﺮﮔﺎن رﻫﺒﺮي‪،‬‬ ‫ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮراي اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫و ﺷﻮراﻫﺎي اﺳﻼﻣﯽ ﺷﻬﺮ‬‫و روﺳﺘﺎ‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪42‬‬ ‫ﺷﻮراي ﻧﮕﻬﺒﺎن‪،‬‬ ‫ﻋﻀﻮﯾﺖ در‬ ‫ب‪-‬‬ ‫ﻣﺠﻤﻊ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﻧﻈﺎم‬ ‫ﯾﺎ ﻫﯿﺄت دوﻟﺖ‬ ‫و ﺗﺼﺪي ﻣﻌﺎوﻧﺖ رﺋﯿﺲ ﺟﻤﻬﻮر‪،‬‬ ‫رﯾﺎﺳﺖ ﻗﻮه ﻗﻀﺎﺋﯿﻪ‪،‬‬ ‫پ‪ -‬ﺗﺼﺪي‬ ‫دادﺳﺘﺎﻧﯽ ﮐﻞ ﮐﺸﻮر‪،‬‬ ‫رﯾﺎﺳﺖ دﯾﻮان ﻋﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮر‬ ‫و رﯾﺎﺳﺖ دﯾﻮان ﻋﺪاﻟﺖ اداري‪.‬‬ ‫اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪن‬ ‫ت‪-‬‬ ‫ﯾﺎ ﻋﻀﻮﯾﺖ‬ ‫در‬ ‫اﻧﺠﻤﻦﻫﺎ‪،‬‬‫ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ‬ ‫ﺷﻮراﻫﺎ‪،‬‬ ‫اﺣﺰاب‬ ‫و ﺟﻤﻌﯿﺖﻫﺎ‬ ‫ﻗﺎﻧﻮن‬‫ﯾﺎ ﺑﺎ رأي ﻣﺮدم‬

مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪43‬‬ ‫ﻫﯿﺄتﻫﺎي ﻣﻨﺼﻔﻪ‬ ‫ث‪ -‬ﻋﻀﻮﯾﺖ در‬ ‫و اﻣﻨﺎء‬ ‫ج‪ -‬اﺷﺘﻐﺎل ﺑﻪﻋﻨﻮان‬‫رﺳﺎﻧﻪﻫﺎي ﮔﺮوﻫﯽ‬ ‫و ﺷﻮراﻫﺎي ﺣﻞ اﺧﺘﻼف‬ ‫ﻣﺪﯾﺮ ﻣﺴﺆول‬ ‫ﯾﺎ ﺳﺮدﺑﯿﺮ‬ ‫اﺳﺘﺨﺪام‬ ‫چ‪-‬‬ ‫و ﯾﺎ اﺷﺘﻐﺎل‬ ‫در ﮐﻠﯿﻪ دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ اﻋﻢ از‬ ‫ﻗﻮاي ﺳﻪ ﮔﺎﻧﻪ‬ ‫واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ‪،‬‬ ‫و ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ‬ ‫و ﺷﺮﮐﺖﻫﺎي‬ ‫ﺻﺪا و ﺳﯿﻤﺎي ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان‪،‬‬ ‫ﻧﯿﺮوﻫﺎي ﻣﺴﻠﺢ‬ ‫و ﺳﺎﯾﺮ ﻧﻬﺎدﻫﺎي ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺮ رﻫﺒﺮي‪،‬‬ ‫ﺷﻬﺮداريﻫﺎ‬ ‫و ﻣﺆﺳﺴﺎت ﻣﺄﻣﻮر ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻋﻤﻮﻣﯽ‬‫و دﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎي ﻣﺴﺘﻠﺰم ﺗﺼﺮﯾﺢ ﯾﺎ ذﮐﺮ ﻧﺎم ﺑﺮاي ﺷﻤﻮل ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺮ آﻧﻬﺎ‪.‬‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪44‬‬ ‫اﺷﺘﻐﺎل ﺑﻪ ﻋﻨﻮان وﮐﯿﻞ دادﮔﺴﺘﺮي‬ ‫ح‪-‬‬ ‫اﺳﻨﺎد رﺳﻤﯽ‬ ‫و ﺗﺼﺪي دﻓﺎﺗﺮ ﺛﺒﺖ‬ ‫و ازدواج و ﻃﻼق‬ ‫و دﻓﺘﺮﯾﺎري‬ ‫خ‪ -‬اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪن ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻗﯿﻢ‪،‬‬ ‫اﻣﯿﻦ‪،‬‬ ‫ﻣﺘﻮﻟﯽ‪،‬‬ ‫ﻧﺎﻇﺮ‬ ‫ﯾﺎ ﻣﺘﺼﺪي ﻣﻮﻗﻮﻓﺎت ﻋﺎم‪،‬‬ ‫داوري‬ ‫د‪ -‬اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪن ﺑﻪ ﺳﻤﺖ‬ ‫ﯾﺎ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ‬‫در ﻣﺮاﺟﻊ رﺳﻤﯽ‪،‬‬ ‫ﻧﺸﺎنﻫﺎي دوﻟﺘﯽ‬ ‫ذ‪ -‬اﺳﺘﻔﺎده از‬ ‫و ﻋﻨﺎوﯾﻦ اﻓﺘﺨﺎري‪،‬‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪45‬‬ ‫ﺗﺄﺳﯿﺲ‪،‬‬ ‫ر‪-‬‬ ‫اداره‬ ‫دوﻟﺘﯽ‪،‬‬ ‫ﺷﺮﮐﺖﻫﺎي‬ ‫ﺗﻌﺎوﻧﯽ‬ ‫ﯾﺎ ﻋﻀﻮﯾﺖ در ﻫﯿﺄت ﻣﺪﯾﺮه‬‫و ﺧﺼﻮﺻﯽ‬ ‫ﻧﺎم ﺗﺠﺎرﺗﯽ‬ ‫ﯾﺎ ﺛﺒﺖ‬ ‫ﯾﺎ ﻣﺆﺳﺴﻪ‬ ‫آﻣﻮزﺷﯽ‪،‬‬ ‫ﭘﮋوﻫﺸﯽ‪،‬‬ ‫ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ‬ ‫و ﻋﻠﻤﯽ‪.‬‬‫ﺗﺒﺼﺮه‪ :1‬ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ ﻣﺴﺘﺨﺪﻣﺎن دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي دوﻟﺘﯽ ﺑﻪ ﻣﺤﺮوﻣﯿﺖ از ﺣﻘﻮق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ‬ ‫ﻣﺴﺘﺨﺪﻣﺎن دﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎي ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ در ﺻﻮرت ﻣﺤﺮوﻣﯿﺖ از ﺣﻘﻮق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ‪،‬‬ ‫ﺧﻮاه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺠﺎزات اﺻﻠﯽ‬ ‫ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ‬ ‫و ﺧﻮاه ﻣﺠﺎزات‬ ‫ﯾﺎ ﺗﺒﻌﯽ‪،‬‬‫ﺣﺴﺐ ﻣﻮرد در ﻣﺪت ﻣﻘﺮر در‬ ‫ﺣﮑﻢ‬ ‫از ﺧﺪﻣﺖ ﻣﻨﻔﺼﻞ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ‪.‬‬ ‫ﯾﺎ ﻗﺎﻧﻮن‪،‬‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪46‬‬ ‫ﺗﺒﺼﺮه ‪ :2‬اﻋﺎده ﺣﯿﺜﯿﺖ‬‫ﻫﺮ ﮐﺲ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺠﺎزات ﺗﺒﻌﯽ از ﺣﻘـﻮق اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ﻣﺤـﺮوم ﮔـﺮدد ﭘـﺲ از ﮔﺬﺷـﺖ ﻣﻮاﻋـﺪ ﻣﻘـﺮر در‬‫ﻣﺎده)‪ (25‬اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن اﻋﺎده ﺣﯿﺜﯿﺖ ﻣﯽﺷﻮد و آﺛﺎر ﺗﺒﻌـﯽ ﻣﺤﮑﻮﻣﯿـﺖ وي زاﺋـﻞ ﻣـﯽﮔـﺮدد ﻣﮕـﺮ در ﻣـﻮرد‬‫ﺑﻨﺪﻫﺎي)اﻟﻒ(‪) ،‬ب( و)پ( اﯾﻦ ﻣﺎده ﮐﻪ از ﺣﻘﻮق ﻣﺰﺑﻮر ﺑﻪﻃﻮر داﺋﻤﯽ ﻣﺤﺮوم ﻣﯽﺷﻮد‪.‬‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪47‬‬ ‫ﻓﺼﻞ ﺳﻮم ـ ﻧﺤﻮه ﺗﻌﯿﯿﻦ و اﻋﻤﺎل ﻣﺠﺎزاتﻫﺎ‬ ‫ﻣﺎده ‪ :27‬زﻣﺎن ﺷﺮوع ﻣﺠﺎزات ﺣﺒﺲ‬‫ﻣﺪت ﺣﺒﺲ از روزي آﻏﺎز ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﻣﺤﮑـﻮم‪ ،‬ﺑـﻪ ﻣﻮﺟـﺐ ﺣﮑـﻢ ﻗﻄﻌـﯽ ﻻزماﻻﺟـﺮاء ﺣـﺒﺲ‬‫ﻣﯽﮔﺮدد‪ .‬در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﻓﺮد‪ ،‬ﭘﯿﺶ از ﺻﺪور ﺣﮑﻢ ﺑﻪﻋﻠﺖ اﺗﻬﺎم ﯾﺎ اﺗﻬﺎﻣﺎﺗﯽ ﮐﻪ در ﭘﺮوﻧﺪه ﻣﻄـﺮح‬‫ﺑﻮده ﺑﺎزداﺷﺖ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ‪ ،‬ﻣﺪت ﺑﺎزداﺷﺖ ﻗﺒﻠـﯽ در ﺣﮑـﻢ ﻣﺤﺎﺳـﺒﻪ ﻣـﯽﺷـﻮد‪ .‬در ﺻـﻮرﺗﯽ ﮐـﻪ‬ ‫ﻣﺠﺎزات ﻣﻮرد ﺣﮑﻢ‪،‬‬‫ﺑﺎﺷﺪ‪ ،‬ﻫﺮ روز ﺑﺎزداﺷﺖ‪ ،‬ﻣﻌﺎدل‬ ‫ﺷﻼق ﺗﻌﺰﯾﺮي ﯾﺎ‬ ‫ﺟﺰاي ﻧﻘﺪي‬ ‫ﺳﻪ ﺿﺮﺑﻪ ﺷﻼق ﯾﺎ‬ ‫اﺳﺖ‪ .‬ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻣﺠﺎزات ﻣﺘﻌﺪد ﺑﺎﺷﺪ ﺑـﻪﺗﺮﺗﯿـﺐ‬‫ﺳﯿﺼﺪﻫﺰار)‪(300,000‬رﯾﺎل‬ ‫ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ‬‫ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﯽﮔﺮدد‪.‬‬ ‫ﺣﺒﺲ‪،‬‬ ‫ﺷﻼق‬ ‫و ﺟﺰاي ﻧﻘﺪي‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪48‬‬‫ﻣﺎده ‪ :28‬ﺗﻌﺪﯾﻞ ﻣﺒﺎﻟﻎ ﻣﺬﮐﻮر در ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات و ﺳﺎﯾﺮ ﻗﻮاﻧﯿﻦ‬ ‫اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن‬ ‫ﮐﻠﯿﻪ ﻣﺒﺎﻟﻎ ﻣﺬﮐﻮر در‬ ‫و ﺳﺎﯾﺮ ﻗﻮاﻧﯿﻦ‬‫از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺠﺎزات ﻧﻘﺪي‪ ،‬ﺑﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻧﺮخ ﺗﻮرم اﻋﻼم ﺷﺪه ﺑﻪوﺳﯿﻠﻪ ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺮﮐﺰي ﻫـﺮ ﺳـﻪ‬ ‫ﺳﺎل ﯾﮏﺑﺎر‬ ‫ﺑﻪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد وزﯾﺮ دادﮔﺴﺘﺮي‬ ‫و ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻫﯿﺄت وزﯾﺮان‬‫ﺗﻌﺪﯾﻞ و در ﻣﻮرد اﺣﮑﺎﻣﯽﮐﻪ ﺑﻌﺪ از آن ﺻﺎدر ﻣﯽﺷﻮد ﻻزماﻻﺟﺮاء ﻣﯽﮔﺮدد‪.‬‬ ‫ﻣﺎده ‪ :29‬زﻣﺎن ﺷﺮوع ﺑﺎزداﺷﺖ ﺑﺪل از ﺟﺰاي ﻧﻘﺪي‬‫ﻫﺮﮔﺎه ﺑﺎزداﺷﺖ ﺑﺪل از ﺟﺰاي ﻧﻘﺪي ﺗﻮأم ﺑﺎ ﻣﺠﺎزات ﺣﺒﺲ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎزداﺷﺖ ﺑـﺪل از ﺟـﺰاي ﻧﻘـﺪي از‬‫ﺗﺎرﯾﺦ اﺗﻤﺎم ﺣﺒﺲ ﺷﺮوع ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ از ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﻣﺪت ﺣﺒﺲ ﻣﻘﺮر در ﻗﺎﻧﻮن ﺑـﺮاي آن ﺟـﺮم ﺑﯿﺸـﺘﺮ‬ ‫ﻧﯿﺴﺖ و در ﻫﺮ ﺣﺎل ﻣﺪت ﺑﺎزداﺷﺖ ﺑﺪل از ﺟﺰاي ﻧﻘﺪي ﻧﺒﺎﯾﺪ از ﺳﻪ ﺳﺎل ﺗﺠﺎوز ﮐﻨﺪ‪.‬‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪49‬‬ ‫ﻣﺎده‪ :30‬ﻃﺮﯾﻘﻪ اﺟﺮاي ﻣﻨﻊ از اﺷﺘﻐﺎل ﺑﻪ ﺷﻐﻞ ﯾﺎ ﺣﺮﻓﻪ ﯾﺎ ﮐﺎر ﻣﻌﯿﻦ‬ ‫ﺷﻐﻞ‪،‬‬ ‫ﻣﻨﻊ از اﺷﺘﻐﺎل ﺑﻪ‬‫ﺟﻮاز ﮐﺎر‬ ‫ﻣﻌﯿﻦ ﻣﺴﺘﻠﺰم ﻟﻐﻮ‬ ‫ﮐﺴﺐ‪،‬‬‫ﯾﺎ ﭘﺮواﻧﻪ‬ ‫ﺣﺮﻓﻪ‬ ‫ﯾﺎ ﮐﺎر ﮐﺴﺐ‪،‬‬ ‫اﺳﺖ ﻣﺸﺮوط ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﺣﺮﻓﻪ‬ ‫ﺟﺮم ﺑﻪ ﺳﺒﺐ اﺷﺘﻐﺎل ﺑﻪ ﯾﺎ ﮐﺎر‬ ‫ﺷﻐﻞ‪،‬‬ ‫ﮐﺴﺐ‪،‬‬ ‫ارﺗﮑﺎب ﯾﺎﺑﺪ‬ ‫ﺣﺮﻓﻪ‬ ‫ﯾﺎ ﮐﺎر‬ ‫ﯾﺎ آن اﺷﺘﻐﺎل وﻗﻮع ﺟﺮم را ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻧﻤﺎﯾﺪ‪.‬‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪50‬‬‫ﻣﺎده‪ :31‬ﻧﺤﻮه اﺟﺮاي ﻣﻨﻊ از راﻧﻨﺪﮔﯽ ﯾﺎ ﺗﺼﺪي وﺳﺎﯾﻞ ﻧﻘﻠﯿﻪ ﻣﻮﺗﻮري‬ ‫راﻧﻨﺪﮔﯽ‬ ‫ﻣﻨﻊ از‬ ‫و ﺗﺼﺪي‬‫وﺳﯿﻠﻪ ﻧﻘﻠﯿﻪ ﻣﻮﺗﻮري ﻣﺴﺘﻠﺰم‬ ‫اﺑﻄﺎل ﮔﻮاﻫﯿﻨﺎﻣﻪ و‬ ‫اﺳﺖ‪.‬‬‫ﻣﻤﻨﻮﻋﯿﺖ از درﺧﻮاﺳﺖ ﻣﺠﺪد‬ ‫ﻣﺎده ‪ :32‬ﻧﺤﻮه اﺟﺮاي ﻣﻨﻊ از اﺻﺪار ﭼﮏ‬ ‫ﻣﻨﻊ از اﺻﺪار ﭼﮏ ﻣﺴﺘﻠﺰم‬ ‫اﺑﻄﺎل ﺑﺮﮔﻪﻫﺎي ﺳﻔﯿﺪ دﺳﺘﻪ ﭼﮏ‬ ‫و اﻧﺴﺪاد ﺣﺴﺎب ﺟﺎري‬‫و ﻣﻤﻨﻮﻋﯿﺖ از درﺧﻮاﺳﺖ ﻣﺠﺪد اﻓﺘﺘﺎح ﺣﺴﺎب ﺟﺎري اﺳﺖ‪.‬‬ ‫ﻣﺎده ‪ :33‬ﻧﺤﻮه اﺟﺮاي ﻣﻨﻊ از ﺣﻤﻞ ﺳﻼح‬ ‫ﻣﻨﻊ از ﺣﻤﻞ اﺳﻠﺤﻪ ﻣﺠﺎز ﻣﺴﺘﻠﺰم‬ ‫اﺑﻄﺎل ﭘﺮواﻧﻪ ﺣﻤﻞ و‬‫اﺳﺖ‪.‬‬ ‫ﺗﻮﻗﯿﻒ ﺳﻼح‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪51‬‬ ‫ﻣﺎده ‪ :34‬ﻧﺤﻮه اﺟﺮاي ﻣﻨﻊ ﺧﺮوج اﺗﺒﺎع اﯾﺮان از ﮐﺸﻮر‬ ‫ﻣﻨﻊ از ﺧﺮوج اﺗﺒﺎع اﯾﺮان از ﮐﺸﻮر ﻣﺴﺘﻠﺰم‬ ‫اﺑﻄﺎل ﮔﺬرﻧﺎﻣﻪ و‬ ‫اﺳﺖ‪.‬‬ ‫ﻣﻤﻨﻮﻋﯿﺖ از درﺧﻮاﺳﺖ ﻣﺠﺪد‬‫ﻣﺎده ‪ :35‬ﻧﺤﻮه اﺟﺮاي اﺧﺮاج ﻣﻮﻗﺖ ﯾﺎ داﺋﻢ اﺗﺒﺎع ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ از ﮐﺸﻮر‬‫ﺑﯿﮕﺎﻧﮕﺎن ﻣﺤﮑﻮم ﺑﻪ ﻣﺠﺎزات از ﮐﺸﻮر‬ ‫اﺧﺮاج ﻣﻮﻗﺖ‬ ‫ﯾﺎ داﺋﻢ‬‫ﭘﺲ از اﺟﺮاي ﻣﺠﺎزات‬ ‫اﻧﺠﺎم ﻣﯽﺷﻮد‪.‬‬ ‫و ﺑﺎ ﺣﮑﻢ دادﮔﺎه‬

‫آﺳﺎن ﺧﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺠﺎزات اﺳﻼﻣﯽ‬ ‫‪52‬‬ ‫ﻣﺎده ‪ :36‬اﻧﺘﺸﺎر ﺣﮑﻢ ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ‬ ‫ﺣﮑﻢ ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ ﻗﻄﻌﯽ درﺟﺮاﺋﻢ ﻣﻮﺟﺐ‬ ‫ﻣﺤﺎرﺑﻪ‬ ‫ﺣﺪ‬ ‫و اﻓﺴﺎد ﻓﯽاﻻرض‬ ‫ﯾﺎ ﺗﻌﺰﯾﺮ ﺗﺎ درﺟﻪ ﭼﻬﺎر‬ ‫و ﻧﯿﺰ ﮐﻼﻫﺒﺮداري ﺑﯿﺶ از ﯾﮏ ﻣﯿﻠﯿﺎرد رﯾﺎل‬‫در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ اﺧﻼل در‬ ‫ﻧﻈﻢ‬ ‫ﯾﺎ اﻣﻨﯿﺖ‬‫ﻧﺒﺎﺷﺪ در ﯾﮑﯽ از روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﻣﺤﻠﯽ در ﯾﮏ ﻧﻮﺑﺖ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻣﯽﺷﻮد‪.‬‬ ‫ﺗﺒﺼﺮه‪ :‬ﻣﻮارد اﻟﺰاﻣﯽ اﻧﺘﺸﺎر ﺣﮑﻢ ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ‬‫اﻧﺘﺸﺎر ﺣﮑﻢ ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ ﻗﻄﻌﯽ در ﺟﺮاﺋﻢ زﯾﺮ ﮐﻪ ﻣﯿﺰان ﻣﺎل ﻣﻮﺿﻮع ﺟﺮم ارﺗﮑﺎﺑﯽ‪،‬‬‫ﺑﺎﺷﺪ‪ ،‬اﻟﺰاﻣﯽ اﺳﺖ و در‬ ‫ﯾﮏﻣﯿﻠﯿﺎرد )‪ (1,000,000,000‬رﯾﺎل‬ ‫ﯾﺎ ﺑﯿﺶ از آن‬ ‫رﺳﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ‬ ‫ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻣﯽﺷﻮد‪:‬‬‫ﯾﺎ ﯾﮑﯽ از روزﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﮐﺜﯿﺮاﻻﻧﺘﺸﺎر‬

‫ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻃﺮح ﻧﻮﯾﻦ اﻧﺪﯾﺸﻪ ‪53‬‬ ‫اﻟﻒ‪ -‬رﺷﺎء‬ ‫و ارﺗﺸﺎء‬ ‫ب‪ -‬اﺧﺘﻼس‬‫پ‪ -‬اﻋﻤﺎل ﻧﻔﻮذ ﺑﺮﺧﻼف ﺣﻖ و ﻣﻘﺮرات ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ در ﺻﻮرت ﺗﺤﺼﯿﻞ ﻣﺎل ﺗﻮﺳﻂ‬ ‫ﻣﺠﺮم‬‫در ﻣﻌﺎﻣﻼت دوﻟﺘﯽ و ﮐﺸﻮري‬ ‫ﯾﺎ دﯾﮕﺮي‬ ‫ت‪ -‬ﻣﺪاﺧﻠﻪ وزرا‬ ‫و ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﻣﺠﻠﺲ‬ ‫و ﮐﺎرﻣﻨﺪان دوﻟﺖ‬ ‫ث‪ -‬ﺗﺒﺎﻧﯽ در ﻣﻌﺎﻣﻼت دوﻟﺘﯽ‬ ‫ج‪ -‬أﺧﺬ ﭘﻮرﺳﺎﻧﺖ در ﻣﻌﺎﻣﻼت ﺧﺎرﺟﯽ‬ ‫چ‪ -‬ﺗﻌﺪﯾﺎت ﻣﺄﻣﻮران دوﻟﺘﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دوﻟﺖ‬ ‫ح‪ -‬ﺟﺮاﺋﻢ ﮔﻤﺮﮐﯽ‬ ‫خ‪ -‬ﻗﺎﭼﺎق ﮐﺎﻻ و ارز‬

مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی
مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *