مجازات حبس تعزیری درجه 5

مجازات حبس تعزیری درجه 5
مجازات حبس تعزیری درجه 5

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

شاید بارها این جمله را شنیده‌ایم که «قاضی، متهم را به چند سال حبس تعزیری محکوم کرد» اما به راستی منظور از حبس تعزیری چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ و چه تفاوتی با دیگر حبس‌ها دارد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها ابتدا باید با معنای مجازات و سپس تفاوت مجازات‌های تعزیری و غیرتعزیری آشنا شویم و پس از آن به حبس تعزیری به عنوان یکی از مجازات‌های تعزیری و انواع آن بپردازیم.حتما بخوانید:مصادیق جرایم رایانه ای، مواد قانونی و مراجع رسیدگی به آنمجازات های جایگزین حبس و جزئیات آنها در قانونتعلیق مجازات چیست و چه شرایطی دارد؟
مجازات حبس تعزیری درجه 5

در عصر مدرن به ناچار رفتارهای انسان در حوزه‌های فردی و اجتماعی تحت تأثیر قوانین و مقررات مختلف قرار گرفته است و بی‌شک یکی از مهم‌ترین این قوانین و مقررات، قوانین کیفری هستند. قوانین کیفری به‌طور کلی به تبیین سه موضوع می‌پردازند:

مجازات به عنوان واکنشی که جامعه در برابر ارتکاب جرم از خود نشان می‌دهد، باید پیش از ارتکاب جرم توسط قانون‌گذار پیش‌بینی شده باشد و صرفا در این حالت است که می‌توان فرد را به علت انجام یک رفتار ممنوعه، به مجازات محکوم کرد اما باید توجه داشت که همه‌ی مجازات‌ها و کیفرهایی که در برابر نقض رفتارهای ممنوعه (ارتکاب جرم) درنظر گرفته شده است، از حیث نوع و آثار یکسان نیستند. با مراجعه به قانون مجازات جمهوری اسلامی‌ ایران که برمبنای شریعت اسلامی‌ تدوین شده است، با چهار نوع مجازات که افراد در صورت ارتکاب جرم ممکن است به یکی از آنها محکوم شوند، روبه‌رو می‌شویم و این چهار نوع مجازات عبارتند از: حد، قصاص، دیه، و تعزیر.

حد به مجازات‌هایی از قبیل شلاق، حبس ابد، اعدام، سنگسار و تبعید گفته می‌شود که نوع و میزان آن در شرع مشخص شده است. برای مثال استعمال مشروبات الکلی (شُرب خَمر) جرمی‌ است که دارای مجازات از نوع حد یعنی هشتاد ضربه شلاق است. علاوه بر اینکه میزان و نوع مجازات حدی در شرع مشخص شده است، موجبات اِعمال این نوع مجازات نیز در شریعت اسلامی‌ احصاء شده است؛ یعنی به‌طور مشخص تعیین شده است که فرد در صورت ارتکاب چه نوع رفتاری با این نوع مجازات‌ها روبه‌رو خواهد شد و نمی‌توان جز برای آنچه که مشخص شده است، این مجازات‌ها را اعمال کرد.

قصاص مجازاتی است که برای تعرض و آسیب عمدی یک انسان به جسم دیگران درنظر گرفته می‌شود و به موجب آن فردی که آسیب دیده است، به عنوان مجازات از فرد مجرم قصاص می‌گیرد؛ یعنی عین همان آسیب را به طرف مقابل وارد می‌کند. مهم‌ترین تعرض عمدی به جسم دیگران که موجب قصاص مجرم می‌شود، قتل است. قصاص به عنوان یک مجازات، حقِ مجنی‌علیه (فرد صدمه‌دیده) است؛ یعنی برای نمونه اگر فردی به صورت عمدی اعضای بدن فرد دیگر را قطع کند، فردی که عضوی از اعضای بدن وی قطع شده است، می‌تواند در قبال دریافت دیه از حق خود در خصوص قطع عضو مجرم بگذرد و گذشت کند.

دیه مجازاتی است که برای تعرض و آسیب غیرعمدی یک انسان به جسم دیگران درنظر گرفته می‌شود؛ یعنی اگر فردی به صورت غیرعمدی به جسم انسان دیگر صدمه‌ای وارد کند باید دیه‌ی آن صدمه و آسیب را که در قانون مشخص شده است، به فرد آسیب‌دیده بپردازد. برای مثال اگر در حین رانندگی، فردی با انسان دیگر برخورد کند و به وی صدمه بزند، راننده باید دیه‌ی مقتول را بپردازد.

تعزیر به مجازات‌هایی از قبیل حبس، جزای نقدی و شلاق گفته می‌شود که میزان و نوع آن در شرع مشخص نشده است بلکه حاکم (یعنی قانون‌گذار) حسب مورد نوع و میزان آن را تعیین می‌کند. یک نکته مهم در خصوص این نوع مجازات آن است که میزان مجازات تعزیری نمی‌تواند از مجازات‌های حدی بیشتر باشد.

با توجه به نکاتی که مطرح شد در ادامه به صورت دقیق‌تر حبس تعزیری و انواع آن را تعریف می‌کنیم.

حبس تعزیری یکی از مجازات‌های تعزیری است که میزان آن در شرع مشخص نشده است و تعیین میزان آن با قانون‌گذار است اما در هر صورت، میزان آن نباید از مجازات‌های حدی بیشتر باشد.

در میان مجازات‌های حدی فقط یک نوع حبس وجود دارد که عبارت است از حبس ابد. برای نمونه یکی از مجازات‌های جرم محاربه، حبس ابد است؛ یعنی افرادی که با در دست گرفتن سلاح و با قصد ایجاد ترس و وحشت در میان مردم امنیت جامعه را برهم می‌ریزند، مرتکب جرم محاربه شده‌اند و طبق قانون، قاضی می‌تواند آنها را به حبس ابد محکوم کند.

بر این اساس میزان حبس تعزیری باید کمتر از حبس ابد باشد و حبس ابد نمی‌تواند به عنوان حبس تعزیری درنظر گرفته شود. برای مثال طبق ماده‌ی ۷۱۴ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هرگاه راننده در اثر بی‌احتیاطی موجب قتل غیرعمدیِ فرد دیگری شود، به شش ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود.

در این مورد که حبس از انواع حبس‌های تعزیری است، قاضی می‌تواند فرد را یا به شش ماه حبس، یا سه سال حبس یا برای مدتی میان این دو مثلا دو سال محکوم کند اما نمی‌تواند او را به بیش از سه سال یا کمتر از شش ماه حبس محکوم کند.

پس از آشنایی اجمالی با حبس تعزیری و اکتفا کردن به این نکته که «هر حبسی غیر از حبس ابد، حبس تعزیری است»، باید به این موضوع مهم پرداخت که تعزیری بودن حبس چه آثاری دارد؟

حبس تعزیری به عنوان یکی از مجازات‌های تعزیری همه‌ی احکام این قسم مجازات‌ها را دارد. در اینجا به سه اثر مهم تعزیری بودن حبس اشاره خواهیم کرد.

طبق ماده‌ی ۴۰ قانون مجازات اسلامی‌ در صورتی که حبس، تعزیری بوده و میزان آن دو سال یا کمتر از دو سال باشد با وجود برخی شرایط، قاضی می‌تواند برای مدت ۶ ماه تا ۲ سال صدور حکم را به تعویق بیندازد و در این مدت، به جای زندانی کردن فرد برای وی اموری همچون انجام فعالیت‌های حرفه‌ای خاص تعیین کند و پس از سپری شدن مدت مقرر و براساس پای‌بندی فرد مجرم به دستورات دادگاه، برای فرد حکم صادر کند که در این صورت اگر فرد به تمامی‌ِ دستورات دادگاه در این مدت عمل کرده باشد، امکان این را دارد که از همه‌ی مجازات حبس به طور کلی معاف شود. در این حالت حبس این فرد حبس تعزیری است و با توجه به اینکه صدور حکم حبس وی به تعویق افتاده است، به این نوع از حبس تعزیری، «حبس تعویقی» گفته می‌شود.

طبق ماده‌ی ۴۱ قانون مجازات اسلامی‌ در برخی از جرایم در صورتی که مجازات تعیین شده برای یک جرم، حبس تعزیری بوده و میزان آن ۱۵ سال یا کمتر از ۱۵ سال باشد، قاضی می‌تواند پس از صدور حکم و در صورت وجود شرایطی که قانون‌گذار تعیین کرده است، اجرای تمام حبس یا قسمتی از آن را برای مدت یک تا پنج سال معلق نماید. پس از تعلیق اجرای حبس تعزیری، فرد مجرم به جای زندانی شدن، آزاد می‌شود و اگر در مدت تعلیق اجرای حبس مرتکب جرم دیگری نشود، این محکومیت از پیشینه‌ی کیفری فرد پاک می‌شود. در این حالت به این نوع حبس تعزیری، «حبس تعلیقی» گفته می‌شود.

به موجب ماده‌ی ۶۴ قانون مجازات اسلامی‌ افرادی که در جرایم عمدی به یک سال یا کمتر از یک سال حبس تعزیری محکوم می‌شوند، به مجازات‌های جایگزین از قبیل جزای نقدی و انجام خدمات عمومی‌ رایگان محکوم می‌شوند. این جایگزین‌های حبس صرفا در مورد حبس تعزیری اعمال می‌شوند.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

فارغ التحصیل کارشناسی حقوق از دانشگاه تهران _ دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران

مقاله مفيد و خوبي بود. موفق باشيد…

بجای قانون مجازات اسلامی بگیم قانون مجازات اعراب بدوی!!!
اعدام، شلاق، قطع عضو….
حیوونا هم اینطوری با هم رفتار نمیکنن

از توجه شما به متن بسیار سپاسگزارم. بالاخره هر کیفی، کیفری دارد و اگر هرکدام از ما در موقعیتی قرار بگیریم که حق فردی یا اجتماعی مان مورد تجاوز و تعرض قرار بگیرد، دور از ذهن است که بپذیریم متعرض پاسخ رفتار خود را در قالب مجازات تحمل نکند.

هههه از چه می ترسی ای جوان
جرم نکن و نتررررررس

خیلی متن روان و قابل فهمی بود. مچکر

مجازات حبس تعزیری درجه 5

از لطف و حسن توجه شما بسیار سپاسگزارم.

قرص امپرازول چیست؛ موارد مصرف و عوارض امپرازول

بهترین فیلم های تاریخ سینما که حداقل یک بار باید ببینید

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

آخرین مطالب


خواص دانه چیا برای لاغری

خواص آلو؛ ۷ خاصیت مهم آلو برای سلامتی

انتخاب پرده اتاق خواب؛‌ ۱۵ نکته مهم برای انتخاب پرده اتاق خواب

قانون ۱۵ دقیقه و تأثیر معجزه‌آسای آن در دستیابی به اهداف

کویر مرنجاب اصفهان؛ گشت‌و‌گذار در سرزمین بی‌هیاهوی ایران

ترین های جهان

پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید


راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟


بهترین کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند


با خاص ترین ماشین های دنیا آشنا شوید

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند

بهترین فیلم های ترسناک دنیا که دلهره و ترس را به جان‌تان می‌اندازند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز


این شماره از مقاله را به بیان اطلاعاتی در رابطه با حبس تعزیری اختصاص داده ایم. اگر دوست دارید در این رابطه بیشتر بدانید، فرصت خواندنش را از دست ندهید.

حبس تعزیری به حبسی گفته می‌شود که در برابر حبس ابدی(حدود الله) قرار گرفته باشد. این نوع مجازات که به نوعی تادیب محسوب می‌شود، بر طبق شرع و ماده ۱۶ موجود در قانون مجازات اسلامی‌ایران در اختیار حاکم قرار گرفته است. البته لازم به ذکر است در برخی مواقع حبس تعزیری در برابر حبس تعلیقی قرار می‌گیرد و در نهایت متهم محکوم به اجرای آن حکم نخواهد بود.

حبس تعزیری برای تخلفات شرعی و اعمال حرام در نظر گرفته شده است. در واقع این نوع حبس برای ان دسته از جرایمی‌است که برایشان در شرع مجازات دقیق تعیین نشده است.

برخی تصور می‌کنند که حبس تعزیری قابل فروش است، در صورتی که چنین چیزی صحت ندارد. اما می‌توان حبس تعزیری را به جزای نقدی تبدیل نمود.مجازات حبس تعزیری درجه 5

پیش از هرچیزی لازم است بدانیم که تعزیر در قانون مجازات اسلامی‌کشورمان به تادیب و عقوبتی گفته می‌شود که در برابر تخلفی برای مجرم در نظر گرفته می‌شود. در مورد نوع و مقدار مجازات تعزیری چیزی در قانون مجازات اسلامی‌آورده نشده است، به همین علت آن را به نظر حاکم واگذار کرده اند. برای تادیب در این دست از مجازات، حبس، جزای نقدی و شلاق کمتر از حد برای مجرمان در نظر گرفته می‌شود. لذا این نتیجه حاصل می‌شود که مجازات تعزیری حدود، دیات و قصاص که در شرع به آن پرداخته شده است را در بر نمیگیرد. به طور کلی جرایم موجود در حقوق جزای کشور به ۴ دسته مجزا تفکیک می‌شوند:

رویکرد قانون با توجه به انواع مجازات تعزیری متفاوت خواهد بود. در برخی از مواقع به خاطر سختگیری، مجرمان دارای جرم سنگین از بعضی  آزادی‌هاو امتیازات موجود منع شده اند. در مجازات شدید برخی از جرایم، امکان تعلیق وجود ندارد و در برخی از موارد نیز به منظور مجازات مضاعف مجرم، حکم وی در روزنامه درج می‌شود. در برخی از مواقع و در صورتی که مجازات در نظر گرفته شده برای جرایم سبک باشد، می‌توان در شرایطی خاص مجرم را معاف از مجازات کرد و یا با توبه مجرم از حکم وی چشم پوشی نمود.

در یک تقسیم بندی ساده می‌توان مجازات را به سه نوع سنگین، متوسط و سبک تفکیک نمود که  بر طبق قانون، قواعد جزائی در برخورد با هریک از این سه نوع مجازات متفاوت خواهد بود. بر طبق قوانین موجود، مجازات‌هابه درجات و طبقه‌‌های مختلف تقسیم می‌شوند. اگر چه در گذشته برای مجازات‌هافقط مقدار حداقلی و حداکثری در نظر گرفته می‌شد، اما امروزه هر مجازات به ۸ درجه مختلف تقسیم بندی شده است.

از دیگر تغییری که در قوانین مربوط به مجازات به وجود آمده است، می‌توان به تخفیف در مجازات اشاره کرد. به تازگی شرایط جدیدی در این حوزه فراهم شده است. این مورد در ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی‌ذکر شده است. بر طبق قانون، مجازات درجه  ۱سنگین‌‌ترین نوع مجازات و مجازات درجه ۸ سبک‌‌ترین آن به حساب می‌آیند. پس با توجه به حکم قاضی، هرچه درجه مجازات کمتر باشد، سنگین‌‌تر خواهد بود. بر این اساس مجازات درجه ۱ بدترین نوع برای مجرم تعزیری به حساب می‌آید.

به تاخیر و یا به تعویق انداختن حکم را میتوان از مواردی دانست که برای مجرمان از اهمیت بالایی برخوردار است. بر طبق قانون در زمان تعویق حکم و در شرایطی که ارتکاب جرم موجب مجازات تا درجه ۷ باشد، دادگاه تعویق حکم را لغو خواهد کرد و در ادامه حکم محکومیت مجرم صادر می‌شود. در مجازات تعزیری درجه ۶، ۷ و ۸ چنانچه مجرم از کرده خود پشیمان شود و توبه نماید و ندامت وی برای قاضی محرز باشد، حکم ساقط خواهد شد.

در مجازات حبس تعزیری که برای جرایم درجه ۵ تا ۷ در نظر گرفته شده است، دادگاه می‌تواند بر طبق قانون و مشروط به رضایت شاکی، ارائه تضمین، تعهد دادن به انجام یک حرفه یا داشتن شغل، تعهد دادن به حرفه آموزی، تعهد به‌‌ترک اعتیاد یا درمان بیماری ای که بر جبران خسارت شاکی موثر باشد و… برای مجرم نظام نیمه آزادی در نظر بگیرد.

شاید برایتان این سوال مطرح شده باشد که نظام نیمه آزادی به چه معناست؟ در وضعیتی که محکوم بتواند در زمان اجرای حکم تعزیری، فعالیت‌‌های حرفه اموزی، شغلی، درمانی، حرفه ای و… را درخارج از محیط زندان در پی گیرد، تحت نظام نیمه آزادی قرار گرفته است.

جرم ضرب و جرح از دیگر مواردی است که سقوط مجازات در آن وارد شده است. در صورتی که رفتار مجرم موجب آسیب رسیدن به بدن شاکی نشود، اما عمدی باشد ولی اثری از آن در بدن قربانی به جای نماند و در ادامه  سازشی در میان مجرم و شاکی شکل نگیرد، قانون برای مرتکب جرم، حبس یا شلاق تعزیری درجه ۷ را در نظر خواهد گرفت.

بر طبق قانون، دادگاه برای اعمال مجازات تعزیری متوسط شرایط تازه ای را فراهم کرده است که بر طبق ان محکوم به حبس قادر است با رضایت خویش در محدوده ای مشخص و مجهز به سیستم‌‌های الکترونیک قرار گیرد.

در صورتی که فردی در سن نوجوانی قرار داشته باشد و در سنین ۱۵ تا ۱۸ سالگی مرتکب جرم تعزیری درجه ۶ شده باشد،  به جای حبس در کانون اصلاح و‌‌تربیت به پرداخت ۱ تا ۱۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌شود و یا می‌تواند ۶۰ الی ۱۸۰ ساعت خدمات عمومی‌رایگان ارائه دهد.

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


مجازات حبس تعزیری درجه 5
مجازات حبس تعزیری درجه 5
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *