تمکین نکردن از مقررات مالیاتی، موضوعی است که نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای پیشرفته نیز دارای اهمیت و محل بحث و چارهاندیشی است. فرار از مالیات همیشه و همه جا موضوع مهمی برای مؤدیان بوده است. از این رو، در سایر کشورها با توجه به سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته و تدوین مقررات بازدارنده،سعی در کاهش آن کردهاند. فرهنگسازی مالیاتی نه تنها در زمینه مالیات بر ارزشافزوده، بلکه در سایر منابع مالیاتی، ضروری و بااهمیت است.
در ایران، با مروری به گذشتههای دور، درمییابیم که هیچگاه نگاه چندان مثبتی به پرداخت مالیات در کشور وجود نداشته است. از این رو، برای اینکه بتوانیم در این زمینه فرهنگ مناسبی را در جامعه ایجاد کنیم، باید در گام نخست، با مشخص کردن عوامل این نگاه منفی و تغییر آن، دیدگاه مردم را به وصول درآمدهای مالیاتی مثبت کرد.
هر گونه تلاش غیرقانونی برای پرداخت نکردن مالیات، مانند ندادن اطلاعات لازم در مورد عواید و منافع مشمول مالیات به مقامات مسئول، فرار مالیاتی خوانده میشود. تعریف فرار مالیاتی، برای انواع مالیاتها یکسان است. در فرار مالیاتی، به رغم تطبیق فعالیت با قوانین، در اجرای فعالیت، یک یا چند ضابطه مصوب مراجع ذیربط تعمدا نادیده گرفته میشود.
تمایز مفهومی بین فرار مالیاتی و اجتناب از پرداخت مالیات به قانونی یا غیرقانونی بودن رفتار مؤدیان مربوط میشود. فرار مالیاتی یک نوع تخلف از قانون است. وقتی که یک مؤدی مالیاتی از ارائه گزارش درست در مورد درآمدهای حاصل از کار یا سرمایه خود که مشمول پرداخت مالیات میشود، امتناع میکند، یک نوع عمل غیررسمی انجام میدهد که او را از چشم مقامات دولتی و مالیاتی کشور دور نگه میدارد. اما در اجتناب از پرداخت مالیات، فرد نگران نیست که عمل او افشا شود.مجازات جرایم مالیاتی
اجتناب از مالیات، از خلاءهای قانونی در قانون مالیاتها نشات میگیرد. در اینجا، فرد با هدف کاهش قابلیت پرداخت مالیات، خود دنبال راههای گریز میگردد. مثلا درآمدهای نیروی کار را در قالب درآمد سرمایه نشان میدهد که از نرخ پایینتری برای مالیات برخوردارند. در اجتناب از مالیات، مؤدی مالیاتی دلیلی ندارد نگران افشا شدن باشد، چرا که او الزاما تمامی مبادلات خود را با جزئیات آن، البته به شکل غیرواقعی، یادداشت و ثبت میکند.
افرادی که مانع از دسترسی ماموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی خود یا اشخاص ثالث شوند یا از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی موضوع ماده ۱۶۹ مربوط به مالیات مکرر به سازمان امور مالیاتی کشور خودداری کنند و این کارشان منجر به زیان وارده به دولت شود نیز مجرم خواهند بود. در واقع، عوامل اقتصادی با استفاده از روزنههای قانون مالیات و بازبینی در تصمیمات اقتصادیشان تلاش میکنند بدهی مالیاتی خود را کاهش دهند. از آنجا که اجتناب از پرداخت مالیات فعالیتی بهظاهر قانونی است، از این رو، بیشتر از فرار مالیاتی در معرض دید است.
به عبارت دیگر، اجتناب از مالیات، یک نوع سوء استفاده رسمی از قوانین مالیاتی است. این مقوله به بررسی و یافتن راههای گریز از پرداخت مالیات در قوانین مالیاتی مرتبط میشود که مؤدیان به آن وسیله، خود را به نحوی از دایره افراد مشمول مالیات خارج میکنند. مثلا تبادل درآمد نیروی کار به درآمد سرمایه که نرخ کمتری از مالیات را به همراه دارد، مثالی از اجتناب مالیاتی است. به عنوان مثال، فرض کنید بر فعالیتی چون فروش دوچرخه، مالیات بر ارزش افزوده وضع شود.
حال اگر فروشندهای برای پرداخت مالیات کمتر، دوچرخه کمتری بفروشد، رفتار وی بر پایه اجتناب از مالیات است. اگر همین فروشنده برای پرداخت کمتر مالیات، میزان فروش دوچرخه را کمتر از مقدار واقعی آن به اداره مالیات گزارش کند، رفتار وی فرار از مالیات قلمداد میشود.
بنابراین، اجتناب مالیاتی، قانونی و برای کاهش تعهدات مالیاتی فرد با دور زدن قانون یا استفاده کامل از ظرایف قانونی است، اما تقلب یا فرار مالیاتی، غیرقانونی و مبادرت عمدی به اعمال خلاف قانون مانند گزارش غیرواقعی درآمد و فروش، کسورات و تنظیم اظهارنامهها است. نظام مالیاتی در شرایط آرمانی، باید قابلیت مقابله با هر ۲ نوع فرار مالیاتی را داشته باشد.
هر شخصی که بنا به قانون مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی باشد و در ۳ سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینهای مربوط خودداری کند یا به موجب مقررات این قانون یا قانون مالیات بر ارزش افزوده مکلف به وصول کسر و ایصال مالیات مؤدیان دیگر شده و مالیات مزبور را در مواعد قانونی به سازمان امور مالیاتی کشور ایصال نکند، مجرم خواهد بود.
بر این اساس، افرادی که به قصد فرار از مالیات عالما و عامدا معاملات و قراردادهای خود را برخلاف واقع با نام دیگران، یا معاملات و قراردادهای مؤدیان دیگر را به نام خود تنظیم کنند نیز مجرم شناخته میشوند.به علاوه، همانطور که گفته شد، افرادی که مانع از دسترسی ماموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی خود یا اشخاص ثالث شوند یا از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی موضوع ماده ۱۶۹ مربوط به مالیات مکرر به سازمان امور مالیاتی کشور خودداری کنند و این امر منجر به زیان وارده به دولت شود نیز مجرم خواهند بود.بر این اساس، در مورد اشخاص حقوقی مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره شخص حقوقی، متفقا یا منفردا مشمول احکام این ماده خواهند بود.
مجازات شروع به جرم مالیاتی از ۳ ماه تا یک سال حبس تعزیری است. بنابراین، هر شخص که قصد ارتکاب جرمهای مالیاتی را داشته باشد و شروع به اجرای آن کند، چنانچه قبل از کشف جرم به میل خود آن را ترک کرده و اسناد و مدارک ملاک تشخیص مالیات را اصلاح کند، تعقیب کیفری نخواهد شد، اما بعد از کشف جرم، به مجازات شروع به جرم مالیاتی فوق محکوم خواهد شد، مگر آنکه در جریان تعقیب کیفری و قبل از صدور حکم قطعی با اقاریر و راهنماییهای خود موجب استیفای حقوق دولت شود که در این صورت، استحقاق تخفیف مجازات را خواهد داشت.بنا به اعلام سازمان امور مالیاتی، کشف جرم موضوع این ماده از طریق سازمان امور مالیاتی کشور و دستگاههای اجرایی نظارتی امکانپذیر خواهد بود
محمد کوثری
همکاری با گروه وکلای یاسا، تجربه ای زیبا در زمینه تحقق عدالت در هر ابعادی برای من بوده است.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه
وبسایت
۸۷۱۳۲ (۰۲۱)
قانون مالیاتهای مستقیم، وظایفی را برای مودیان مالیاتی تعیین نموده است و بایستی در زمان مقرر قانونی به انجام آن بپردازند و قانون برای عدم انجام وظایفی که معین کرده است در مهلت قانونی و همچنین انجام پس از زمان قانونی و یا جلوگیری از انجام دادن آن، جریمههایی را برای مودیان مد نظر قرار داده است که علاوه بر اصل مالیات به سازمان امور مالیاتی پرداخت نموده و در برخی موارد جریمه به صورت پرداخت نبوده و ممکن است مجازاتی غیر از مجازات نقدی در نظر گرفته شود. با توجه بر اینکه جرایم مالیاتی نیاز به تخصص دارد و قوانین مربوط به آن نیز نیازمند به فرد متخصص دارد در این مورد وجود یک وکیل پایه یک دادگستری بسیار کمک کننده خواهد بود، حال در این مقاله قصد داریم به جرایم مالیاتی و انواع آن بپردازیم.
بر طبق اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم در خصوص افراد اعم از اینکه حقیقی باشند و یا حقوقی در صورتی که وظایف قانونی و مالیاتی خود را انجام نداده باشند و یا به روشی جلوی انجام آن را گرفته باشند به غیر ازجریمه مالیاتی که مشمول آن خواهند شد برای آنها مجازات کیفری و یا رای حقوقی هم در نظر خواهد شد و در صورتی که این موضوع پیش آید بایستی با یک وکیل پایه یک دادگستری مشاوره و امور پرونده را به او واگذار نمود تا از اتفاقات بعدی جلوگیری شود.
مواد ۲۷۴ و ۲۷۹ که در بند ۶۰ اصلاحیه قانون مالیات ها ذکر گردیده شده است مواردی را به عنوان جرم مالیاتی محسوب نموده و در صورتی که شخص یا اشخاص هر یک از این موارد را انجام بدهند بر حسب مورد، به مجازات های درجه شش محکوم خواهند شد.
در این گونه جرایم با اعلام شکایت کیفری در دادگاه و با انتخاب وکیل پایه یک دادگستری می توان احقاق حق نمود و در زمانی که به عنوان متهم شکایتی مطرح شده باشد هم می توان در جهت اخذ رای برائت با انتخاب وکیل کیفری اقدام نماید. نکته ای که وجود دارد این است که اعمال مجازات هایی که بیان شد منافاتی با محرومیت هایی که در قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب می باشد نخواهد داشت و آنها نیز در صورت لزوم اعمال می گردند.مجازات جرایم مالیاتی
اعلام جرم و اقامه دعوی علیه کسانی که این جرائم را مرتکب می گردند توسط متضرر از این جرایم یا وکیل پایه یک دادگستری در نزد مراجع قضائی و از طریق دادستانی انتظامی مالیاتی صورت خواهد پذیرفت.
براساس ماده ۲۷۹ اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم هرگاه دسترسی غیرمجاز و یا سوء استفاده از اطلاعات ثبت شده در پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی موضوع ماده (۱۶۹مکرر) این قانون در خصوص مسائلی غیر از فرآیند تشخیص و وصول درآمدهای مالیاتی یا افشای اطلاعات مزبور انجام گیرد جرم محسوب خواهد شد.
هر گاه شخصی بر اثر ارتکاب جرایم مالیاتی که در ماده ۲۷۴ قانون مالیات های مستقیم به آن اشاره شده است متضرر گردد و خود یا توسط وکیل پایه یک دادگستری اعلام دعوا نماید قانون گذار مجازاتی را برای این افراد یا شرکت هایی که مرتبط با اینگونه جرایم می باشند بیان کرده است که دادگاه بر این مبنا حکم محکومیت را صادر خواهد نمود. در صورتی که شخص حقوقی این جرایم را مرتکب شده باشد برای مدت شش ماه تا دوسال به یکی از مجازات های زیر محکوم خواهد شد.
نکته ای که وجود دارد این است که مسؤولیت کیفری که شخص حقوقی دارد مانعی برای مسؤولیت کیفری شخص حقیقی مرتکب جرم به وجود نخواهد آورد. در صورتی که هریک از حسابداران، حسابرسان و یا مؤسسات حسابرسی، مأموران مالیاتی و کارکنان بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری در ارتکاب یک جرم مالیاتی به طور معاونت عمل نموده باشند و متضرر از آن خود یا توسط وکیل پایه یک دادگستری اقدام به طرح دعوا در دادگاه بنماید مطابق قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد همچنین در موردی که تخلفات صورت گرفته را نیز گزارش نکرده باشند به حداقل مجازات مباشر جرم محکوم خواهند شد.
طبق ماده ۲۷۷ مرتکب یا مرتکبان جرایم مالیاتی علاوه بر مجازات های مقرر در مواد ۲۷۴ تا ۲۷۶ این قانون، مسئول پرداخت اصل مالیات و جریمه های متعلق قانونی که تا مهلت مقرر در ماده(۱۵۷) این قانون مطالبه نشده باشد. همچنین ضرر و زیان وارده به دولت با حکم مراجع صالح قضائی می باشند. در صورتی که شخصی این جرایم را مرتکب گردد و فردی که متضرر شده است خود شخصا یا به وسیله وکیل پایه یک دادگستری که انتخاب کرده است اقدام به شکایت کیفری نماید دادگاه این شخص را بغیر از اینکه از خدمات دولتی و عمومی از دو تا پنج سال منفصی خواهد کرد، به مجازات بیش از شش ماه تا دو سال حبس نیز محکوم می نماید. بایستی به عرض برسانم که در خصوص افراد مختلف بنابر اینکه جرم ارتکابی او تا چه حدی بوده است مجازات های قانونی مربوطه به تشخیص مراجع قانونی ذی صلاح تعیین خواهد شد.
منابع:
برگرفته از قوانین و مقررات در امور مالیاتی
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
وبسایت
دیدگاه
02126711293
02126711295
02126711297
02126711299
02126711301
02126711309
برای تماس با موسسه کافیست بر روی یکی از شماره های بالا کلیک کنید
تمامی حقوق این سایت متعلق به موسسه حقوقی و داوری ثمین عدالت ایستا به شماره ثبت 39751 می باشد.
احتمالاً آدرس را اشتباه تایپ کردهاید. شما به طور خودکار به صفحهٔ اول هدایت خواهید شد. برای دسترسی سریعتر بر روی خانه یا جستجو کلیک کنید.
خبرگزاری خانه ملت | Icana News Agency.
احتمالاً آدرس را اشتباه تایپ کردهاید. شما به طور خودکار به صفحهٔ اول هدایت خواهید شد. برای دسترسی سریعتر بر روی خانه یا جستجو کلیک کنید.
خبرگزاری خانه ملت | Icana News Agency.
%PDF-1.6
%
247 0 obj
>
endobj
346 0 obj
>/Filter/FlateDecode/ID[]/Index[247 269]/Info 246 0 R/Length 256/Prev 260069/Root 248 0 R/Size 516/Type/XRef/W[1 3 1]>>stream
h쑽AZzRn
lՈF $$
Q)5)4jD썍N3ΙՊ(K(zg҈iՙ1Suzقg(Se
”st.H3’|0kE.fs8Vէ`9(%l1J-O52)9Ɠۍ@ɁH!wwS/iZxLN44.{bWlC߸8MIC2|レ)9