مجازات توهین به معلم

مجازات توهین به معلم
مجازات توهین به معلم

بنابر یکی از دلایل زیر صفحه ای که به دنبال آن هستید یافت نشد:

برای یافتن مطلب مورد نظرتان می توانید کلمه مورد نظرتان را در قسمت زیر جستجو نمایید.

 

مجازات توهین به معلم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


دکتر مهران صولتی


دکتر محسن رنانی


مقاله‌ای منتشرنشده از مهندس مهدی بازرگان


جبار رحمانی


مصطفی ملکیان


علی افشار سمیرمی


آرزو رضایی مجاز


مینو امامی


مهدی سلیمانیه


محسن نوزعیم


علیرضا موثق


روح الله کلانتری


علیرضا خانی


نسیم خلیلی


علی پورسلیمان

مجازات توهین به معلم

 

بنابر یکی از دلایل زیر صفحه ای که به دنبال آن هستید یافت نشد:

برای یافتن مطلب مورد نظرتان می توانید کلمه مورد نظرتان را در قسمت زیر جستجو نمایید.

 

مجازات توهین به معلم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


دکتر مهران صولتی


دکتر محسن رنانی


مقاله‌ای منتشرنشده از مهندس مهدی بازرگان


جبار رحمانی


مصطفی ملکیان


علی افشار سمیرمی


آرزو رضایی مجاز


مینو امامی


مهدی سلیمانیه


محسن نوزعیم


علیرضا موثق


روح الله کلانتری


علیرضا خانی


نسیم خلیلی


علی پورسلیمان

مجازات توهین به معلم

 

گروه جامعه- مسعود حیدری معینی: داستان این گزارش مربوط به حرمت‌شکنی و ضرب و جرح معلمان است. قصه تأسف‌انگیزی که آخرین موردش چندی پیش در دفتر دبستان شهید امان‌الله رضایی در منطقه «بیضا» استان فارس رخ داد و تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

گزارشگر ما تلاش کرده در گفت‌وگو با طرف‌های درگیر، خانواده ضارب، مسؤولان مدرسه و آموزش و پرورش و همچنین کارشناسان قضایی و جامعه شناسان، به کالبدشکافی حادثه‌ای بپردازد که رخ دادنش در جامعه ما تأسف‌آور است؛ «حرمت شکنی و ضرب و جرح معلمان در مدرسه».

 

  داستان ضرب و جرح معلم چه بود؟

محمدهادی قاسمی، معلم ورزش دبستان شهید رضایی که مورد حمله یکی از اولیای دانش‌آموزان قرار گرفته در گفت‌وگو با  گزارشگر ما، ماجرا را این‌گونه تعریف می‌کند: به علت بی‌نظمی که شماری از دانش آموزان در ساعت ورزش ایجاد کردند، تصمیم گرفتم آنان را از ورزش محروم کنم. یکی از دانش آموزان گفت آقا اگر ما را ورزش ندهید من پدرم را به دبستان می‌آورم و من هم گفتم ولی‌ات را بیاور. البته منظور من این بود که با آن‌ها صحبت کنم. وقتی زنگ تفریح خورد، برای استراحت به دفتر دبستان رفتم و دانش آموز بدون اجازه من و مدیر، مدرسه را ترک کرد و به دنبال پدرش رفت. ناگهان یکی از اولیا و یک نفر از اهالی روستا وارد دفتر شدند. پدر دانش آموز گفت قاسمی کیست؟ پسرش با دست من را نشان داد و پدر، بی‌درنگ به سوی من آمد و بدون اینکه با من کلامی صحبت کند شروع به مشت و لگد زدن کرد و درگیری شروع شد.مجازات توهین به معلم

یدالله حسینی، معلم پایه پنجم این دبستان هم در این باره می‌گوید: به علت سرو صدای زیادی که در هنگام درگیری بین معلم ورزش و یکی از اولیا به وجود آمد، عده‌ای از دانش آموزان هراسان خود را به دفتر دبستان رساندند و قصد ورود به دفتر را داشتند و من به خاطر اینکه شاهد این درگیری نباشند آن‌ها را بیرون کردم و هنگامی که به داخل برگشتم یک استکان به سرم برخورد کرد و من دیگر متوجه چیزی نشدم.

وی می‌افزاید: به علت شدت جراحات، حدود ۳۰بخیه در ناحیه سر و صورت دارم که همراه با سرگیجه و سردرد است، به همین دلیل تاکنون به صورت کتبی هیچ رضایتنامه‌ای را به مسؤولان ارایه نکرده‌ام.

در این رابطه، رزمجو مدیر دبستان شهید رضایی می‌گوید: در طول مدت پنج سال که مدیر این دبستان هستم تاکنون چنین رفتاری از هیچ کدام از اولیا سر نزده است. به محض پایان یافتن دعوا با رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه بیضا و پاسگاه «تنگ خیاره» تماس گرفتم و آن‌ها را در جریان امر قرار دادم.

 

  پرونده همچنان باز است

اما همسر فرد ضارب، درباره این ماجرا به گزارشگر ما می‌گوید: از ابتدای سال تحصیلی تا کنون، معلم ورزش دو بار فرزند من را با لگد زده است، به صورتی که زانوی فرزندم کبود شد. حدود دو ماه پیش به مدرسه مراجعه کردم و ماجرا را به مدیر و انجمن اولیا گفتم. مدیر مدرسه گفت رسیدگی می‌کنم. دوباره معلم ورزش با شیلنگ به کف دست بچه‌ها زد و بچه من را بیشتر زد. وقتی این عمل برای بار دوم تکرار شد، همسرم ناراحت و با معلم ورزش درگیر شد.

وی می‌افزاید: فرزند من طی ۶ سال تحصیل منظم و با ادب و جزو شورای مدرسه بوده است.

وی می‌گوید: یکی از معلمان به نام آقای جنگجو استکان را به سمت همسر من پرتاب کرد و استکان به سر یکی دیگر از معلمان اصابت کرد.

وی در پایان می‌گوید: بنا به دستور قاضی پرونده هم اکنون همسرم بازداشت است. اما جنگجو معلم پایه چهارم دبستان شهید رضایی می‌گوید: هنگامی که صدای شکستن استکان آمد من بیرون از دفتر و مشغول آرام کردن یکی از اقوام فرد ضارب بودم و سپس به دفتر وارد شدم.

شعبانی، رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان فارس در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: از طریق اداره حقوقی، پرونده در حال پیگیری است و حتی در صورت اعلام رضایت از سوی معلم مجروح، اداره کل آموزش و پرورش استان فارس به علت خدشه دار شدن شأن معلم و آموزش و پرورش و ورود و حمله به کارکنان مدرسه، پرونده را پیگیری خواهد کرد.

 

   حمله به مأموران دولت جرم است

معاون رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در امور پیشگیری از وقوع جرم معتقد است: کسی که به منزلت و مقام معلم توهین کند به مقام و منزلت انسانیت توهین کرده است.

سید امیر مرتضوی در گفت‌وگو با قدس تصریح می‌کند: طبق ماده ۶۰۷ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حمله یا مقاومتی که با علم و آگاهی نسبت به مأموران دولتی در حین انجام وظیفه آنان به عمل آید جرم محسوب می‌شود. اگر فرد مرتکب جرم دیگری هم بشود به مجازات هر دو جرم محکوم می‌شود. ضرب و جرح عمدی نیز از این جمله است. بر اساس نوع اقدام، مرتکب به حبس از سه ماه تا یک سال، یک سال تا سه سال و۶ ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

این مقام قضایی می‌افزاید: طبق ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی، کسی که به کارمندان دولت در حال انجام وظیفه توهین کند، به سه تا ۶ ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق یا پنجاه هزار ریال تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

مرتضوی تصریح می‌کند: طبق ماده ۶۱۴قانون مجازات اسلامی هر کس عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد کند که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا شود و اقدام وی موجب اخلال در نظم، صیانت و امنیت جامعه شود یا بیم تجری دیگران بشود، به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی علیه مرتکب، به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود. این جرایم غیر قابل گذشت است چون هم دارای جنبه عمومی و هم جنبه خصوصی هستند و با گذشت شاکی خصوصی موضوع مختومه نمی‌شود.

 

  خشونت، موجب پشیمانی می‌شود

دکتر حسن عبادی، روانپزشک درباره ضرورت کنترل خشم می‌گوید: خشم از عواطفی است که به سرعت شعله ور می‌شود و می‌تواند به خشونت کلامی یا فیزیکی منجر شود.

وی یکی از مؤلفه‌های اصلی برای کنترل خشم را «توجه به عواقب خشونت» می‌داند.

وی افسردگی، اضطراب شدید و بیماری‌های خُلقی را در قسمتی از زمینه‌های اختلالات روانپزشکی قابل توجیه می‌داند که مهم‌ترین عامل بازدارنده آن برخورد جدی عوامل مجری قانون است، همان‌گونه که یک راننده می‌داند به خاطر خلاف در رانندگی جریمه خواهد شد.

عبادی تصریح می‌کند: هر کس در جامعه باید حد و حدود رفتار خود را بشناسد و بداند از طریق قانون می‌تواند مساله‌اش را حل کند. گاهی برخورد نا‌مناسب مسؤولان با مراجعان نیز می‌تواند به خشم منجر شود. در بیشتر اوقات بازرسی‌ها و حراست ادارات فقط به حل و فصل مشکلات می‌پردازند که این کار اشتباه است و اعمال قانون، راه بهتری برای رسیدن به نتیجه مطلوب است.

 

   وظیفه مسؤولان

دکتر اقلیما، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس نیز در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: اگر معلمان و مسؤولان ما به دو نکته مهم شایسته سالاری و پاسخگویی که مقام معظم رهبری بار‌ها در بیاناتشان به آن اشاره کرده‌اند توجه لازم را داشته باشند، بسیاری از مشکلات به‌وجود نمی‌آیند. وقتی بین ولی و معلم دانش آموز درگیری به وجود می‌آید، حتماً زمینه‌هایی از قبل وجود داشته که البته این زمینه‌ها ممکن است دامنه وسیعی داشته باشد. رفتار یک معلم، شاگرد را به سر کلاس درس می‌برد و ما باید در برابر شاگرد و والدین او پاسخگو باشیم. البته چندین علت سبب بروز رفتار در معلم خواهد بود و معلم باید شرایط مناسب زندگی و حقوق کافی داشته باشد تا بتوان رفتار یک «معلم» را از او انتظار داشت. معلم باید به گونه‌ای رفتار کند که هیچ فردی به خود اجازه ندهد به او توهین کند. معمولاً هیچ برخوردی بدون علت نیست و در بسیاری موارد هر دو نفر معلول یک علت هستند.

  مخاطبان گرامی!

دیدگاه خود را درباره این گزارش با شماره پیامک 30004567 در میان بگذارید.

تمامی حقوق برای قدس آنلاین محفوظ است.

© 2018 www.qudsonline.ir

مجازات توهین به معلم
مجازات توهین به معلم
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *