1. جرم اهانت به مقدسات مانند ناسزا گفتن به خدا و پیامبر و ائمه معصومین از روی عمد و اختیار اعدام است؛ هركس به مقدسات اسلام و يا هر یک از انبیاء عظام يا ائمه طاهرين(ع) يا حضرت صديقه طاهره(س) اهانت نمايد،اگر مشمول حكم سبالنبي باشد اعدام میشود و در غیر اين موارد طبق نظر حاکم شرع مجازات تعیین میشود. دلیل این مسئله روایات است؛ میتوانید در کتاب حدود در باب سبالنبی روایات را مطالعه کنید و نیز میتوانید به بحثهای فقهی حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) در کتاب حدود در سایت ايشان مراجعه کنید.2.منظور از مقدسات اسلامي در درجه اول ذات باري تعالي و پس از آن همه مکانها، و اشخاصی هستند كه از لحاظ موازين دين اسلام، مقدس و قابل احترام محسوب میشوند، مثل وجود مقدس پیامبر اسلام و ائمه معصومین و وجود مقدس فاطمیه زهرا سلام الله علیها و سایر پیامبران، قرآن كريم، كعبه، مزار پیامبر و امامان(ع) و یا سایر شخصیتهای اسلامي مثل حضرت ابوالفضل يا علي اكبر يا حمزه یا زینب يا خديجه کبری(سلام الله علیهم أجمعين).3.. مهمترین مصداق مقدسات در اسلام وجود ذات باری تعالی پیامبر اسلام(ص)، معصومین(ع) و انبیاء الهی(ع) میباشند.4. توهین به معنای بی احترامی کردن و ناسزا گفتن میباشد.5. مهمترین مصاديق توهين سب و دشنام میباشد.6. دادن نظریه نوین و یا زیر سؤال بردن عصمت؛ اگر از روی اعتقاد و تحقیق باشد، هرچند اعتقاد انحرافی و خلاف واقع است ولی اگر قصد اهانت نداشته باشد و عبارات توهین آمیز هم به کار نبرد اهانت حساب نمیشود.7. اگر کسی در قالب فیلم و امثال آن به پیامبر اسلام(ص) بگوید اشتباه میکرده اهانت حساب میشود.8. توهين به مراجع تقلید اگر باشد، توهین به مقدسات حساب میشود چرا که فقهاء و مراجع، امناء رسل و ورثه انبیاء هستند؛ و اگر از باب مرجعیت به کسی اهانت نکند و به سایر افراد، و مؤمنین اهانت کند حرام و گناه است ولی اهانت به مقدسات حساب نمیشود.9. توهين به علماي دين، مجازات دارد و حاکم شرع مجازات آن را تعیین میکند.10. مجازات شرعي توهين به ائمه(علیهم السلام) اعدام است و روایات در کتاب حدود دلیل مسئله است. 11. توهين به رهبر جامعه اسلامي حرام است و مجازات آن را قانون و دادگاه تعیین میکند و داخل در کبرای اهانت به مؤمنین و رهبران جامعه اسلامی است.12. انتقاد به معنای بیان عیب انجام کارها برای اصلاح است هرچند در برداشت و بیان عیب اشتباه کرده باشد اما توهین به معنای بی احترامی و ناسزا گفتن است.13. انتقاد به خدا حرام است چون عیب در کار های خدا نیست و این نوع انتقاد ناشی از ضعف اعتقاد میباشد یا ناشی از افکار الحادی است. 14. انتقاد از ائمه در عصر غیبت جایز نیست، البته هرچند در زمان حضور بعضی افراد بدون غرض و مفسده در اثر عدم درک مصلحتها بعضی موارد انتقاد میکردند که با جواب ائمه قانع میشدند. اما انتقاد سالم و سازنده از علما اشکال ندارد بلکه گاهی لازم است.15. مجازات اهانت را دادگاه و قانون بر اساس نظر فقهی حاکم شرع و مجتهد جامعالشرایط تعیین میکند و ممکن است مجازات نسبت به موارد اهانت از نظر جهل و آگاهی و کیفیت اهانت فرق کند و اثر گذار باشد. 16. موارد اهانت فرق میکند و در برخی موارد اگر توبه کند حاکم شرع میتواند ببخشد و در برخی موارد مثل ارتداد مرد مسلمان قابل بخشش و سقوط نیست.17. موارد توبه اهانت فرق میکند و توضیح این موارد در کتابهای فقهی در کتاب حدود بیان شده است.18 حکم توهین به مقدسات سایر ادیان اگر برگشت به اعتقادات مشترک باشد مثل اهانت به انبیاء سلف حکم اهانت به مقدسات را دارد و در غیر این موارد اگر ایجاد مفسده کند حرام است.19. در مجازات اهانت به مقدسات در صورتی که از روی عمد و آگاهی باشد فرقی بین کافر و مسلمان نیست.20. به سایر موارد اهانت نیز در منابع فقهی و روایات اشاره شده و در برخی کتابهای فقهی بحث مفصل شده است.
۶,۰۹۴ بازدید
قم، میدان معلم، مركز فقهى ائمه اطهار (عليهم السلام)
0098-25-37749494
مجازات اهانت به مقدسات اسلام یا ائمه
قم، سه راه بازار، جنب پاساژ موسی بن جعفر(ع)، دفتر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی
0098-25-37755550
تمامی حقوق برای دفتر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی محفوظ است. ذکر مطالب تنها با لینک به منبع مجاز است.10