مجازات استفاده از سند مجعول در دادگاه

مجازات استفاده از سند مجعول در دادگاه
مجازات استفاده از سند مجعول در دادگاه

جعل سند

در این مقاله سعی خواهد شد خوانندگان عزیزمان را با جرم جعل ، مصادیق آن و عناصر تشکیل دهنده آن و با جرم استفاده از سند مجعول آشنا ساخته تا با آگاه سازی در این زمینه موجبات کاهش وقوع این جرم را حداقل در مورد خوانندگان این نوشتار  فراهم آوریم .

جعل در لغت به معنای خلق کردن و دگرگون کردن و تزویر به معنای حیله و تقلب و خلاف واقع جلوه دادن چیزی است.

همچنین در اصطلاح حقوقی، جعل و تزویر عبارت از ساختن هر چیزی مثل سند به یکی از طرق پیش‌بینی شده در قانون بر خلاف حقیقت و به ضرر دیگری است .

در حقوق ایران مواد ۵۲۳ تا ۵۴۲ قانون تعزیرات به جعل اختصاص یافته است .مجازات استفاده از سند مجعول در دادگاه

وجود دو عبارت جعل و تزویر در ماده ۵۲۳ تعزیرات بیانگر دو جرم مختلف نیست بلکه بیانگر یک جرم است .

در این ماده جرم جعل تعریف نشده است ، یعنی قانونگذار فقط به صورت بیان مصادیق جعل را تعریف کرده است

پس با توجه به سیاق ماده ۵۲۳ جرم جعل را می توان این چنین تعریف نمود : « قلب متقلبانه حقیقت در سند یا نوشته یا چیز دیگری به قصد اضرار به غیر و به طرق پیش بینی شده در قانون است »

حقیقت منقلب شده گاهی هم شکل و هم ماهیت است و گاهی فقط شکل است ( مثل طلبکاری که برای دریافت طلب خود سند می سازد ) .

آن است که در ظاهر و صورت نوشته یا سند و … خدشه ای وارد شود مثل موارد مذکور در:

ماده ۵۲۳ تعزیرات ؛ « جعل و تزویر عبارتند از: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن‌یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا بکار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب.»

آن است که بدون ایراد هیچگونه خدشه ای به ظاهر سند یا نوشته و … حقیقت در آنها تحریف شده و مطلب منتسب به دیگران به گونه دیگری در آنها منعکس می شود .

به عبارت دیگر مرتکب هیچگونه خدشه ای در اصل سند از لحاظ اینکه آن را به طور متقلبانه بسازد یا تغییر دهد ایجاد نمی کند ، بلکه مطالب منتسب به دیگران را به طور تحریف شده در سند یا نوشته وارد می نماید باید در یاد داشته باشیم که جعل مفادی در حین تنظیم سند رخ می دهد .

مثل موارد مذکور در ماده ۵۳۴ تعزیرات « هر یک از کارکنان ادارات دولتی و مراجع قضائی و مامورین بخدمات عمومی که در تحریر نوشته‌ها و قراردادهای راجع به وظایفشان ‌مرتکب جعل و تزویر شوند اعم از اینکه موضوع یا مضمون آن را تغییر دهند یا گفته و نوشته یکی از مقامات رسمی، مهر یا تقریریات یکی از طرفین را ‌تحریف کنند یا امر باطلی را صحیح یا صحیحی را باطل یا چیزی را که بدان اقرار نشده است اقرار شده جلوه دهند علاوه بر مجازات‌های اداری و جبران ‌خسارت وارده به حبس از یک تا پنج سال یا ش تا سی میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.»

جرم جعل مانند هر جرم دیگری از سه رکن قانونی، مادی و معنوی تشکیل شده است.

عنصر مادی دارای اجزایی از قبیل فعل مثبت و فعل منفی یا ترک فعل است.

فعل مثبت همان قلب حقیقت در یک نوشته دارای ارزش و سندیت، به یکی از صور پیش‌بینی شده در قانون بوده و فعل منفی یا ترک فعل نیز در جعل مفادی یا معنوی محقق می‌شود.

زیرا در اثر ترک فعل، سندی ایجاد شده که محتوای آن با واقعیت تطبیق نمی‌کند؛ مثل این‌ که قسمتی از تقریرات شخصی که سند را دیکته می‌کند، حذف کرده و ننویسیم و بر اثر آن تعهد یا حقی را که موجب ضرر به غیر است، مخفی کنیم.

در مورد عنصر معنوی آن نیز باید گفت که جعل از زمره جرایم مادی صرف نیست بلکه نیازمند عنصر روانی است که بدون احراز آن امکان تعقیب سازنده یا تغییر دهنده سند یا نوشته یا چیز دیگری تحت عنوان جرم جعل وجود ندارد.

برای تحقق عنصر روانی جرم جعل از یک سو باید قصد ساختن یا تغییر دادن احراز شود .

و از سوی دیگر مرتکب باید قصد کامل فریب دادن دیگران را از این که سند یا نوشته یا چیز مجعول دیگری را به عنوان اصل قبول کنند و از این طریق به ضرر خود عمل کنند، داشته باشد .

در اینجا منتفع شدن یا قصد منتفع شدن شخص جاعل ضروررت ندارد بنابراین قصد استفاده بردن دیگران هم کفایت می‌کند .

 

۱ ) ساختن نوشته یا سند

۲ ) ساختن مهر یا امضای افراد

۳ ) خراشیدن یا تراشیدن ( خراشیدن از بین بردن یک جزء از کلمه است مثل اینکه واژه حسین را به حسن تبدیل کند ، اما تراشیدن ، ازبین بردن تمام کلمه است ) .

۴ ) قلم بردن ( تغییر دادن وتبدیل حرف ها و کلمه ها ، مثلا حرف ۱ را به ۲ تغییر دهد .)

۵ ) الحاق ( اضافه کردن یک نوشته و یا حرف در سند )

۶ ) ازبین بردن یا سیاه کردن قسمتی از نوشته

۷ ) تغییر دادن تاریخ سند ( مثلا تاریخ چک را تغییر داده و آن را یک هفته جلو بیندازد . )

۸ ) الصاق نوشته ای به نوشته دیگر ( چسباندن دو نوشته متفاوت )

۹ ) به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن

 

 

در جرم استعمال یا استفاده از سند مجعول، عمل مرتکب عبارت از ارائه و ابراز آن است.

این‏ جرم از جرایم مطلق بوده و حصول نتیجه، شرط تحقق جرم نیست.

به علاوه، لازم‏ نیست که به جهت استفاده از آن سند، نفعی به‏ مرتکب برسد یا موجد اضرار غیر ‏شود.

رکن مادی این جرم، استناد و به‌کارگیری سند مجعول است.

عنصر روانی‌ یا رکن مادی این جرم نیز همان عمد در استفاده‌ و قصد اضرار به‌ دیگری‌ است.

در ادامه باید  تصریح کرد: در وارد کردن‌ ضرر به‌ دیگری ‌نیاز نیست‌ تا ضرر حتماً مادی‌ باشد، بلکه‌ ضرر معنوی‌ را نیز شامل‌ می‌شود و شخص‌ متضرر نیز شامل‌ اشخاص‌ حقیقی‌ و حقوقی می‌شود.مجازات استفاده از سند مجعول در دادگاه

در نهایت نیز قانونگذار عنصر قانونی جرم استفاده از سند مجعول را در مواد ۵۲۴ تا ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ شامل مجازات‌های حبس و جزای نقدی یا هر دو با هم برای مرتکب پیش بینی کرده است.

باید  گفت: در قانون آیین دادرسی کیفری اصل بر صلاحیت دادگاه محل وقوع جرم است .

اما قانونگذار، دادگاه‌های محل کشف جرم یا دستگیری متهم یا محل اقامت متهم را نیز صالح دانسته است .

به عنوان مثال، اگر متهم در محلی دستگیر شود، دادسرای محل دستگیری باید تحقیقات لازم را انجام داده و پرونده را به همراه متهم به دادگاه محل وقوع جرم بفرستند.

اما اگر محل وقوع جرم مشخص نباشد دادگاه محل دستگیری به موضوع رسیدگی و حکم صادر خواهد کرد.

و اگر متهم جرایم مختلفی را در حوزه‌های قضایی مختلف انجام دهد، دادگاهی که مهمترین جرم در آن حوزه ارتکاب یافته، صالح به رسیدگی به همه جرایم ارتکابی است .

و اگر جرایم از نظر درجه اهمیت در یک درجه باشند، دادگاهی که متهم در محل آن دستگیر شده، صالح به رسیدگی به همه جرایم است و اگر متهم دستگیر نشده باشد، دادگاهی که بدوا شروع به تحقیقات کرده، صالح به رسیدگی به همه جرایم خواهد بود .

 

 

۱ ) جعل امضا توسط فرد چگونه امضا می شود ؟

در صورتی که شکایت کیفری جعل امضا را در دادسرا مطرح کرده باشید ، چک برای کارشناسی به کارشناسان خط نگاری ارجاع خواهد شد و جعلی بودن آن مشخص خواهد شد .

۲ ) تشخیص فرد امضا کننده سند جعلی توسط کارشناس امکانپذیر است ؟

مشتکی عنه می تواند هرگونه اتهام را انکار کند ، لذا اثبات ادعا در خصوص جعل با شاکی است و فرد شاکی باید اثبات کند که ایشان جعل امضا کرده اند ، فلذا کارشناس قادر به مشخص کردن جاعل نیست .

۳ ) ادعای جعلی بودن قرارداد با یک برگ کپی امکانپذیر است ؟

در صورتی که فقط کپی قرارداد در اختیار باشد و اصل آن نباشد ، جعل اثبات نخواهد شد .

۴ ) آیا در صورتی که سندی جعل و سپس از آن استفاده شود یک مجازات در نظر گرفته می شود ؟

خیر ، مرتکب هم به مجازات جعل و هم به مجازات استفاده از سند مجعول محکوم خواهد شد .

۵ ) برای تنظیم شکایت کیفری جعل به کدام دادگاه باید مراجعه کرد ؟

باید به دادسرای محلی مراجعه کرد که جعل در آن حوزه واقع شده است .

۶ ) آیا یکی از ورثه می تواند وصیت نامه مربوط به پدر متوفی را جعل کند ؟

بله ، در صورتی که وصیت نامه به صورت رسمی تنظیم نشده باشد امکان جعل آن توسط یکی از ورثه وجود خواهد داشت .

۷ ) آیا جعل در اسناد گواهی تحصیلی دانشگاه ، جعل در سند رسمی محسوب می شود ؟

جعل مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ التحصیلی ، تاییدیه ، ریزنمرات تحصیلی دانشگاه و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی داخل یا خارج از کشور و ارزش نامه تحصیلی خارجی جعل محسوب نخواهد شد .

۸ ) اگر در چکی که در حواله کرد سه نفر صادر شده است عبارت حواله کرد خط بخورد و وصول شود جعل است ؟

اگر حواله کرد چک خط خورده باشد ، فرد دارنده نمی توانسته به تنهایی وجه چک را از بانک دریافت کند ، بنابراین با انجام عمل جعل سوء نیت وی محرز بوده و قابل تعقیب کیفری است .

 

 

۱ ) مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی

۲ ) ارایه سند ، مدرک و یا نوشته ای که جعل شده است .

عالی بود…سپاس

ممنونم عزیزم …سپاس که وقت گذاشتید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

X

– ǁی
15 ј .

– ѐ 50
.

ی
ǘ “takhfif”
.

* ی ј
ی 92
100 .
 


ǘ

مجازات استفاده از سند مجعول در دادگاه

 


 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات
اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوی اخبار و مطالب
منتشر شده در
اطلاعی نداريم! 

ی magiran.com
ʝ
 
 

مقاله ی حاضر که توسط وکیل کیفری برای شما عزیزان به تحریر درآمده است به تعریف جرم استفاده از سند مجعول، عناصر و شرایط تحقق جرم استفاده از سند مجعول و مجازات قانونی جرم استفاده از سند مجعول را برای شما عزیزان بیان می دارد.

استفاده از سند مجعول عبارت است از به کار بردن یا مورد استفاده قرار دادن نوشته و سند مجعول به جای  سند واقعی با علم به مجعول بودن آن. فعل مثبت مادی خارجی که بتوان به آن « استفاده » اطلاق نمود، ممکن است در قالب ارائه، ابراز، تقدیم و غیره باشد و ترک فعل نمی‌تواند رفتار فیزیکی جرم استفاده از سند مجعول باشد. جرایم جعل و استفاده از سند مجعول از جمله جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی تلقی می شود، برای ارتکاب جرم، می بایست سند یا نوشته ای توسط خود مرتکب و یا اشخاصی دیگر جعل گردیده باشد تا مرتکب آن سند مجعول را استفاده نماید.

۱ – عنصر مادی :

الف) رفتار فیزیکی : جرم استفاده از سند مجعول، به صورت فعل مثبت می باشد و با ترک آ ن حاصل نمی‌شود، به این نحو که شخص باید سند مجعول را مورد استفاده قرار دهد و یا به مراجعی که باید سند را تسلیم کند از جمله دادگاه و یا مراجع ثبتی و غیره.

ب) شرایط لازم برای تحقق جرم استفاده از سند مجعول : اولین شرط، سند مجعول به نحوی باشد که نوعا متقلبانه باشد و موجب فریب افراد و اشتباه با اصل آن گردد.مجازات استفاده از سند مجعول در دادگاه

عنصر مادی جرم استفاده از سند مجعول عبارت است از : صرف به کار بردن، تسلیم، ارائه، انتشار، واگذار نمودن، استعمال، اسناد و مبادله ی سند مجعول، حتّی اگر مرتکب استفاده ی عملی از سند مجعول نبرده باشد شخص استفاده کننده از سند مجعول به جعلی بودن آن آگاه باشد و اگر اطلاع از جعلی بودن آن نداشته باشد مشمول جرم استفاده از سند مجعول نمی گردد.

پ) نتیجه حاصله :  جرم استفاده از سند مجعول مطلق است، منوط و مقید به امری نمی باشد و به صرف ارائه و استفاده از آن، جرم واقع می گردد، هر چند موجب فریب شخص نگردد. در صورتی هم که شخص با استفاده از سند مجعول به نحو متقلبانه، مالی را اخذ نماید، مرتکب کلاهبرداری هم می‌شود

و اگر هم با استفاده از سند مجعول قصد اخذ مال داشته باشد، ولی موفق به تحصیل مال نگردد، در کنار جرم استفاده از سند مجعول، مرتکب جرم شروع به کلاهبرداری هم می گردد.

آنچه در خصوص جرم استفاده از سند مجعول از اهمیت به سزایی برخوردار است این که جرم استفاده از سند مجعول از جمله جرایم مطلق می باشد، بنابراین به صرف ارائه یا به کاربردن سند مجعول، جرم  محقّق می گردد ضمن اینکه ورود ضرر بالفعل برای تحقّق بزه استفاده از سند مجعول شرط نبوده و صرف قابلیت اضرار کافی است.

۲ – عنصر معنوی :

با عنایت به اینکه برای تحقّق جرایم، ارکان و عناصری لازم است که از جمله ی آنها وجود عنصر روانی برای ارتکاب جرایم می باشد، بنابراین برای ارتکاب جرم استفاده از سند مجعول نیز مرتکب باید دارای سوء نیّت و قصد مجرمانه برای ارتکاب آن باشد. و شخص باید حتما دارای سونیت باشد و از جعلی بودن سند آگاه باشد. در جرم استفاده از سند مجعول، صرف ارائه یا تسلیم سند مجعول برای تحقّق این جرم کافی نیست، بلکه باید احراز شود که مرتکب دارای سوء نیت نیز بوده است. بنابراین برای تحقّق جرم استفاده از سند مجعول، مرتکب باید بداند که عملی که انجام می دهد، به موجب قوانین موضوعه، جرم بوده و قابل مجازات می باشد و لذا با علم به این موضوع، عامداٌ از سند مجعول استفاده نماید.

۳ – عنصر قانونی :

در مواد قوانین کیفری به مصادیق جرم استفاده از سند مجعول و مجازات آن اشاره گردیده است. قانونگذار عنصر قانونی جرم استفاده از سند مجعول را در مواد ۵۲۴ تا ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ جرم انگاری کرده است.

مجازات قانونی جرم استفاده از سند مجعول در مواد مختلفی از قوانین تصریح گردیده است، به طور مثال به موجب ماده ی ۵۳۵ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵، هرکس نوشته ها و اسناد مجعول در مواردی که در مواد ۵۳۲، ۵۳۳ و ۵۳۴ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات ذکر گردیده است را با علم به جعلی بودن آن، استفاده نماید، به حبس از شش ماه تا سه سال یا به سه تا هجده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

مباحث مربوط به استفاده از سند مجعول و دفاع در دعوی استفاده از سند مجعول، نیاز به تخصّص و تجربه ی حقوقی و قضایی بالایی دارد، چرا که از جمله موضوعات و دعاوی تخصّصی در حقوق کیفری محسوب می شوند، بنابراین اهمیت حضور وکیل زبده و متخصّص در دعوی استفاده از سند مجعول، امری بسیار لازم و ضروری می باشد. دفتر وکالت فاطمه یعقوبی با دارا بودن وکلا و قضات بازنشسته دادگستری، همواره یاری رسان شما عزیزان می باشید.

 چنانچه نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل کیفری دارید، به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

نوشته پیش رو که توسط وکیل کیفری تنظیم شده است به بررسی مسئله جرم ترک انفاق، نحوه

نوشته پیش رو توسط وکیل کیفری در خصوص جرم جعل، مصادیق جعل و ارکان و شرایط تحقق جر

مقاله ی حاضر که توسط وکیل کیفری برای شما عزیزان به تحریر درآمده است به تعریف جرم

فاطمه یعقوبی وکیل پایه یک دادگستری ، عضو کانون وکلای دادگستری با تجربه و سابقه ای درخشان

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به فاطمه یعقوبی می باشد .

مؤسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با استفاده از دانش، تخصّص و تجربه ی وکلا، قضات سابق دادگستری، سردفتران اسناد رسمی، کارشناسان و مشاوران حقوقی، مالی، بانکی، بازرگانی، حسابداری، ثبتی و…. ، با تاسیس «دپارتمان داوری»، به ارائه خدمات تخصّصی و حرفه ای می پردازد.

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت مهر پارسیان مبادرت به قبول و انجام وکالت در کلیه زمینه های حقوقی اعم از کیفری، تجاری، خانواده، حقوقی، ثبتی،مهاجرتی، اراضی و املاک، داوری های داخلی و تجاری بین‌المللی و…. به صورت کاملاً حرفه ای و تخصّصی، زیر نظر بهترین متخصصین و مشاورین می‌نماید

گروه وکلای مهر به منظور آگاهی بخشی و بالابردن فرهنگ حقوقی و سهولت دسترسی شما عزیزان به خدمات حقوقی و اخذ مشاوره حقوقی در کوتاهترین زمان، توسط برترین کارشناسان و مشاورین موسسه، از طریق تلفن، پاسخگوی سوالات حقوقی و قضایی شما عزیزان می‌باشد.

موسسه حقوقی وداوری بین المللی طلیعه عدالت ومهرپارسیان، باهمکاری سازمان های مهاجرتی و وکلای دادگستری در سراسر دنیا، آماده ارایه همه گونه مشاوره حقوقی مهاجرتی، عقد قرارداد جهت تعیین وکیل مهاجرتی وهمراهی شما عزیزان در طول قرارداد را دارد.

حضور وکیل پایه یک دادگستری در هنگام تنظیم قراردادها، می تواند ضامن پیشگیری از مشکلات احتمالی حقوقی در مراحل بعدی می باشد. موسسه حقوقی وداوری بین المللی طلیعه عدالت ومهرپارسیان، بنا بر رسالت ذاتی خود، مشاوره حقوقی در تنظیم قراردادها را ارایه می دهد.مجازات استفاده از سند مجعول در دادگاه

گروه وکلای مهر در تمامی زمینه های حقوق داخلی و بین المللی و امور ثبتی اعم از ثبت برند ، ثبت انواع شرکت ،ثبت تغییرات شرکت ، ثبت طرح های صنعتی و ثبت اختراعات ثبت مادرید، رتبه بندی، اخذ دفاتر پلمپ، اظهارنامه عدم کارکرد و غیره آماده خدمات رسانی به شما سروران و همراهان همیشگی می باشد.

شما میتوانید از طریق تماس تلفنی و یا ثبت فرم وقت مشاوره در سایت وکلای مهر پارسیان اقدام به تعیین وقت مشاوره حقوقی کنید.

مجموعه مهر پارسیان خدمات حقوقی و مشاوره در زمینه مهاجرت، حقوق خانواده، حقوق داخلی و خدمات مشاوره حقوقی و داروی را توسط مؤسسه  جمعی از برترين وكلاى پايه يك دادگسترى، قضات بازنشسته، مدرسین دانشگاه و جمعى از سر دفتران اسناد رسمى تهران در قالب گروه وكلاى مهر، تحت مديريت دكتر محمدرضا مهرى ارائه میدهد.

دکتر محمد رضا مهری با داشتن سابقه قضاوت دادگستری و همچنین مشاوره حقوقی در موسسات مالی و کارگزاری های بورس و شرکتهای لیزینگ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، موسس گروه وکلای مهر می‌باشد. موسسه حقوقی اهورامیهن که در سال 1386 توسط دکتر محمد رضا مهری و تعدادی از وکلای برجسته بین‌المللی ثبت شده بود، اقدام به راه اندازی خدمات حقوقی و وکالت تحت تشکیل گروه وکلای مهر، تا سال 1393 ادامه فعالیت داد و در سال 1393 به دلیل مهاجرت شرکای اصلی موسسه به کشور ایالات متحده آمریکا، موسسه حقوقی اهورا میهن، منحل و موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان ،به ثبت رسید و همزمان کار مدیریت و راهبری گروه وکلای مهر را به عهده گرفت.دکتر محمد رضا مهری، از سال 1387، عضو کانون بین‌المللی وکلا و از سال 1395، عضو انجمن وکلای جوان بین‌المللی می‌باشد.

بله، مجموعه وکلای مهر با بهره‌گیری از جمعی از برترین وکلای متخصص امور مهاجرت خدمات مهاجرت تحصیلی و سرمایه گذاری و … ارائه میدهد.

امروز با معرفی وکیل تضمینی تجدیدنظر همراه شما عزیزان هستیم. با اصلاح قانون تشکیل دادگاههای

امروز با موضوع مشاوره حقوقی ملک شمال تهران همراه شما هستیم. آیا از نحوه اعلام

امروز با موضوع بررسی عواقب تصادفات ساختگی با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم. ماجرای تبهکارانی

امروز با معرفی وکیل الزام به تنظیم سند رسمی با شما هستیم. الزام به تنظیم

امروز با معرفی وکیل سرقفلی غرب تهران همراه شما هستیم. وکیل متخصص ملک و دعاوی

تهران – خیابان گاندی جنوبی – خیابان 14 – پلاک 14 – واحد 9

مؤسسه حقوقى و داورى بين المللى طليعه عدالت و مهر پارسيان به شماره ثبت 34153 با هدف ارائه خدمات حقوقى و داورى قراردادهاى تجاری بين المللی و همچنين ارائه خدمات مشاوره حقوقى و وكالت دادگسترى، با همراهى جمعى از برترين وكلاى پايه يك دادگسترى، قضات بازنشسته، مدرسین دانشگاه و جمعى از سردفتران اسناد رسمى تهران در قالب گروه وكلاى مهر، تحت مديريت دكتر محمدرضا مهرىتأسيس و مشغول به ارائه خدمات حقوقى در زمينه های فوق می باشد.

© تمامی حقوق محفوظ و متعلق به موسسه حقوقی مهر پارسیان میباشد.

مجازات استفاده از سند مجعول در دادگاه
مجازات استفاده از سند مجعول در دادگاه
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *