قرض دادن پول با سود

خواص دارویی و گیاهی

 

مطالب داغ

مشاوره خانواده و سبک زندگی:

راه های به دست آوردن نشاط جوانی

دوستی با جنس مخالف

نحوه ارث پس از فوت زن با وجود مادر و برادر و خواهر او

گفتن عقیم بودن در خواستگاری

۶ گام در مدیریت رابطه جنسی در دوران بیماری

احتلام زیاد در خواب

برای پسر یا دختر شدن جنین چه باید کرد

دخالت خواهر شوهر در زندگی

مطالب تصادفی احکام:

حکم قرائت قران با آهنگ

تشهد اضافى در نماز چه حکمی دارد

دیدن مو بیمار

آیا فرزندان واجب النفقه مادر هستند

سلول های بنیادی جنینی

آیا قاضی می تواند یک طرف را راهنمایی کند

حکم شرعی خرید کالای قاچاق

آیا ادرار پسر یا دختر شیرخوار نجس است

توصیه برای مطالعه شما:

اعجاز قرآن درباره روز روشن كننده خورشيد

انسان چه نیازی به دین دارد

شاخص های خانواده پایدار

تاثیر روزه در برطرف شدن کدورت های قلب از منظر امام خمینی

اشعار شب عاشورا

آیا همه کافران به جهنم می روند

چرایی مخالفت با ولایت فقیه

بیان قرآن در تنگی نفس در ارتفاع

 

 

| فارسی | العربیة | اردو | English |

| تمامی حقوق شرعاً و قانوناً برای تیم هدانا محفوظ می باشد و نقل مطالب با ذكر منبع سبب امتنان است. © کپی رایت – هدانا HADANA.IR |



اگر پول خود را به عنوان قرض در اختیار شخص حقیقی (برادر یا شخص دیگر)، یا حقوقی (بانک یا شرکت یا ) قرار دهید، نمی توانید با او شرط کنید که زیادی و سودی بپردازد؛ زیرا زیادی که در قرض شرط می شود ربا و حرام است.[1] بله اگر بدون شرط و قرار قبلی کسی که قرض گرفته مبلغی اضافه از اصل قرض بپردازد اشکالی ندارد و ربا محسوب نمی شود. همچنین اگر به صورت مضاربه یا مشارکت یا تحت عنوان دیگر، از عقود اسلامی پول خود را در اختیار دیگری قرار دهید، با رعایت شرایط شرعی آن، می توانید در سود حاصل با آن شخص یا مؤسسه شریک شوید، همان گونه که سود دریافتی شما از بانک بر اساس همین عقود اسلامی است.

[1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، ص 395 ، مسأله 2283.

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در خود مطالعه کنید.


حاضرین در سایت :

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و استفاده از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز است.


218 – All Rights Reserved

انتخاب سریع یک انجمن
 

مشاهده قوانین
انجمن

انتخاب سریع یک انجمن
 


نمایش برچسب‌ها

مشاهده قوانین
انجمن



شخصی مبلغی پول در بانک دارد و بانک طبق درصدی سود پرداخت می نماید و شخص دیگر با صاحب پول توافق نموده تا پولش را نزد او به ودیعه بسپارد تا طبق تعرفه بانکی به او سود بدهد آیا این سودی که به صاحب پول می دهد حکم ربا دارد یا خیر؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
گرفتن سود پول ربا و حرام است ،ولي بانك ها بعد از انقلاب اسلامي بر اساس مصوبات مجلس و تأييد شوراى محترم نگهبان براساس عقود و معاملات اسلامى از قبيل مضاربه، جعاله، شركت، خريد و فروش، عمل مى‏كنند . بانک ها سود پول نمي گيرند. بلکه با پول هاي مردم کاسبي هايي که در فقه اسلامي به عنوان کسب حلال مطرح شده، عمل مي کنند. بنابراين مسئله بانک ها مانند قرض دادن و سود گرفتن نيست .
اگر طرفين قرارداد طبق قراردادهاى مصوب عمل نمايند، استفاده و سودهايى كه مى‏گيرند، اشكالى ندارد و ربا محسوب نمى‏شود.
آيت الله فاضل مى‏فرمايد: «مبناى بانك‏ها بر رعايت ضوابط اسلامى است . چون گرفتن و دادن پول بر مبناى مضاربه و ساير عقود اسلامى است، سود از هر طرف براى طرف ديگر حلال است».
در جاى ديگر فرموده: «بانك‏ها موظفند طبق مقررات اسلامى عمل كنند . براى كسى كه علم به خلاف ندارد، اشكالى نيست».(1)
آيت الله مكارم فرمود: «ماهيت سپرده‏هاى حساب جارى ماهيت قرض است و مشروط بر اين است كه به مجرد مطالبه ادا شود. ماهيت سپرده‏هاى دراز مدت و كوتاه مدت، نوعى مضاربه يا ساير عقود شرعي و مانند آن است . پرداخت سود على الحساب نوعى وام است كه بعد از ظهور ربح محاسبه مى‏شود . در صورت رعايت ضوابط عقود شرعي مانند مضاربه، گرفتن سود اشكالى ندارد».(2)
آيت الله تبريزى فرمود: «چنانچه سپرده گذار بانك را وكيل كند كه با پول او معامله شرعى انجام دهد و اطمينان داشته باشد كه به اين قرارداد عمل مى‏شود، گرفتن سود اشكالى ندارد».(3)

همان طور كه معاملات بانكى بدون اشكال است، معاملاتى كه افراد با پول انجام مى‏دهند، اگر طرفين بر اساس قرارداد شرعي عمل نمايند، اشكالى ندارد، مثلاً فردى يك ميليون تومان به ديگرى مى‏دهد كه او با اين پول كاسبى انجام دهد . هر چه كه استفاده كرد، طبق قرارداد (يك پنجم، يك سوم، يك دوم، يك چهارم ,از سود ) به صاحب پول پرداخت شود يا ماهيانه على الحساب مبلغى پرداخت شود . در پايان قرارداد محاسبه شود و با يكديگر مصالحه نمايند، اشكالى ندارد.
معاملات شرعي مانند مضاربه و جعاله مى‏باشد، ولى دادن پول به عنوان قرض و شرط سود و بهره، ربا محسوب مى‏شود و حرام است.

پى‏نوشت‏ها:
1. جامع المسائل، ج 1، ص 286.
2. استفتائات جديد، ج 2، ص 578.
3. استفتائات جديد، ج 1، ص 479.

با توجه به عدم امکان پاسخگویی در بخش نظرات لطفا سوالات خود را در سامانه «ارسال پرسش» یا بخش «پاسخگویی آنلاین» مطرح نمائید

درباره ما

کلیه حقوق متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می باشد ©



با عرض سلام و احترام
مادری به دخترش پولی قرض داده و در عوض دختر نیز به مادرش ماهانه پولی بعنوان سود پرداخت می نماید. آیا این سود حلال است یا حرام ؟ ضمناً مادر شرط گذاشته که هر وقت اصل پولش را خواست دختر همان ماه اصل پول را به مادر پس بدهد. (هم پول دهنده و هم پول گیرنده مقلد آیت ا صافی می باشند)
در سوال فوق اگر به جای مادر خواهر باشد چه حکمی دارد ؟ (یعنی خواهری به خواهرش پول قرض داده و سود بگیرد)

پرسشگر گرامی با سلام سپاس از ارتباط تان با این مرکز.
اگر صرف دادن پول و گرفتن سود باشد ، ربا و حرام است.
آنچه از ربا استثنا شده است، بین فرزندان و پدر می باشد. اما بین فرزندان و مادر و یا بین دو خواهر،یا بین خواهر و برادر؛ اگر قرض باشد و سود بگیرد، ربا و حرام است.
البته اگر دختر با پول کسب و درآمد داشته باشد و طبق قرار داد مضاربه از مادر یا خواهر یا کسی دیگری پول بگیرد و در صد استفاده از در آمد با آن پول را در قرار داد معین کنند،
هر مقداری که از راه کسب و در آمد، از پول مادر یا خواهر سود به دست آید و طبق همان قرار داد مضاربه در صد معین را به مادر یا خواهر بدهد، اشکال ندارد و ربا نیست، اما صرف قرض دادن و سود گرفتن اگر باشد ،ربا و حرام است.(1)
پی نوشت:
1. آیت الله صافی ، توضیح المسائل، مسأله 288 و سؤال تلفنی از دفتر (7479-251) آیت الله صافی .

با توجه به عدم امکان پاسخگویی در بخش نظرات لطفا سوالات خود را در سامانه «ارسال پرسش» یا بخش «پاسخگویی آنلاین» مطرح نمائید

درباره ما

کلیه حقوق متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می باشد ©



ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

ادامه

فید سایت

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.

کلیه حقوق مادی
و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی
خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی:
FARTECH/فرتک – فکور رایانه توسعه کویر –
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *