قرص duphaston در بارداری

خواص دارویی و گیاهی

قرص duphaston در بارداری
قرص duphaston در بارداری

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ask.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنیدقرص duphaston در بارداری

https://ask.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ask.niniban.com/

سلام
و ممنون از توجهتون

برای
طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp


قرص دوفاستون یک نوع قرص برای جلوگیری از سقط جنین می باشد مصرف قرص دوفاستون باعث بارداری می شود و همچنین مصرف این قرص باعث اضافه وزن بانوان می گردد زمانی که بانوان باردار لکه بینی مشاهده می کنند می توانند از این قرص با اجازه پزشک بانوان استفاده کنند. و یا مادران شیرده که در زمان شیردهی میخواهند از این قرص استفاده کنند به نکات مهم این محتوا دقت نمایند. خیلی از بانوان پرسیده اند که قرص دوفاستون را از چندم پریودی مصرف کنند و یا قرص دوفاستون خارجی یا ایرانی بهتر است در ادامه این مطلب به پرسش های در رابطه با  مهم قرص دوفاستون و اثرات آن در بارداری می پردازیم.همچنین می توانید از مزایا قرص دوفاستون برای پسرزایی  و یا تاخیر افتادن در پریود بهره مند شوید و تبادل نظر درباره قرص دوفاستون و جوش صورت و محتویات این قرص و نحوه تهیه آن داشته باشیم.

به طور کلی این دارو برای درمان بیماری هایی که ناشی از فقدان پروژسترون می باشد استفاده می شود.هورمون استروژن بر اندومتر اثر می گذارد و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و با مصرف دوفاستون میزان ترشح این هورمون کنترل می شود .مصرف دوفاستون بر علایم بروز یایسگی مانند گرگرفتگی ، تعریف شبانه ، بی خوابی ، خشکی واژن ، سردرد ، نوسانات خلقی …. اثر می گذارد و علایم آن را کاهش و کنترل می کند.

 

قرص duphaston در بارداری

قرص دوفاستون  ده میلیگرمی حاوی دیدروژسترون، یک ترکیب مشتق شده از پروژسترون  است که برای درمان بسیاری از بیماری های ناشی از فقدان درونی پروژسترون استفاده می شود.

قرص دوفاستون یک نوعی از پروژسترون های مصنوعی می باشد که در مواردی که بدن نمی تواند پروژسترون تولید کند با مصرف این قرص بدن قادر به تولید پروژسترون می شود.
یکی از مزیت های قرص دوفاستون شباهت زیاد ساختار شیمیایی آن به ساختار طبیعی می باشد و به لحاظ شیمیایی با تستوسترون ارتباطی ندارد و تاثیرات منفی مردانه را در بدن ایجاد نمی کند.
در حین استفاده از دوفاستون ممکن است خونریزی های دوران قاعدگی نامنظم شوند.

در طول دوره دوم قاعدگی تخمدان ها پروژسترون تولید می کنند و این ماده در آندومتر فاز تکثیر را به تشریح تبدیل می کند .در نیمه اول پریودی آندومتر ضخیم می شود و رشدش متوقف می شود و پروتیین ها و هورمون های دیگر ممورد نیاز برای بارداری ترشح میشود اما در صورتی که بارداری اتفاق نیافتد سطح استروژن و پروژسترون کاهش می یابد و اندومتر ازبین می رود و قاعدگی رخ می دهد در واقع دیدروژسترون موجود در قرص دوفاستون موجب نظم در قاعدگی می شود .دیدروژسترون ترکیبی مشتق شده از هورمون پروژسترون می باشد.

بر خلاف پروژسترون طبیعی ، قرص دوفاستون به راحتی جذب می شود .قرص دوفاستون حاوی یک نوع پروژسترون مصنوعی که ترکیبی مشتق شده از هورمون پروژسترون می باشد و برای درمان بیماری های ناشی از فقدان پروژسترون مصرف می شود.قرص دوفاستون به راحتی جذب می شود اما پروژسترون طبیعی به راحتی جذب نمی شود. با این حال، بر خلاف پروژسترون مصنوعی، دیدروژسترون با اثرات مفید استروژن تداخلی ندارد. همچنین از نظر شیمیایی به تستوسترون مرتبط نیست، و بنابراین هیچ عوارضی مانند، هیرسوتیسم یا آکنه ندارد.

1.همانطور که گفتیم قرص دوفاستون برای درمان اندومتریوز تجویز می شود و این قرص ترکیبی مشتق شده از هورمون پروژسترون می باشد.اضافه کردن پروژسترون با استروژن روند زنانگی را بهبود می دهد .در طول دوره قاعدگ در صورتی که بارداری رخ ندهد سطح استروژن و پروژسترون کاهش می یابد و اندومتری که برای آمادگی بارداری ایجاد شده بود از بین می رود .در واقع اندومتریوز رشد بافت آندومتر در خارج از رحم می باشد و با مصرف قرص دوفاستون و کنترل میزان پروژسترون به از ین رفتن آندومتریوز کمک می کند.
2- درمان مشکلات قاعدگی با قرص دوفاستون
اگر به هر دلیلی هورمون های بدن به صورت کنترل شده و به میزان مناسب تولید نشوند چرخه قاعدگی مختل می شود و باعث ایجاد مشکلاتی مانند خونریزی غیرطبیعی رحم می شود.قرص دوفاستون با تنظیم کردن میزان هورمون ها به منظم شدن چرخه قاعدگی کمک می کند.
3- قرص دوفاستون برای درمان جایگزینی هورمون
زنان در دوران یایسگی دچار کمبود استروژن می شوند و با مصرف قرص دوفاستون هورمون های مورد نیاز جایگزین می شود.کمبود هورمون ها در دوران یایسگی باعث گرگرفتگی ، تعریق شبانه ، بی خوابی ، خشکی واژن ف سردرد و نوسانات خلقی و عدم تمرکز می شود و ا مصرف دوفاستون و نتظیم میزان هورمون بدن این مشلات رفع می شوند.استروژن زیاد در بدن می تواند باعث ضخیم شدن میزان آندومتر در دوران یایسگی و منجر به سرطان رحم در این دوران شود.
4- قرص دوفاستون برای درمان تغییر جنسیت
قرص دوفاستون به روند زنانگی کمک می کند و برای رشد صفات جنسی زنانه مانند پستان ها و کاهش تولید تستوسترون استفاده می شود.

قرص دوفاستون مانند بسیاری دیگر از داروها عوارضی دارد از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این عوارض عوارض رایجی است که اغلب در مصرف دوفاستون گزارش می شود.

در چه صورت مصرف قرص دوفاستون منع می شود:

میزان دوز مصرفی قرص و فاصله زمانی مصرف قرص به تجویز پزشک و درمان شما و بیماریتان بستگی دارد و ممکن است پزشک معالجتان برای 5 روز یا 1 ماه مصرف قرص را برای تثبیت اثرگذاریش تجویز کند .اما به طور کلی مصرف قرص دوفاستون دو بار در روز تجویز می شود.

اگر قرص دوفاستون را فراموش کردید بلافاصله پس از به یاد آوردن مصرف کنید مگر این که زمان قرص بعدی رسیده باشد. در این حالت مصرف قرص قبلی لازم نیست. هیچ گاه دو قرص را باهم مصرف نکنید.

قرص را باید در محیطی خشک و سرد با دمای زیر 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا مصرف پروژسترون در دوران بارداری ممنوع می باشد زیرا سو مصرف پروژسترون می تواند عوارض بسیار خطرناکی از جمله مرگ جنین و سقط جنین را در پی داشته باشد.همچنین موجب نقص های زایمان در نوزادان مانند شکاف شکم و نقص قلب ، عضله سازی جنین دختر مانند موهای ناخواسته می شود. . در دوران بارداری باید حداقل داروهای ضروری مانند 5 میلی گرم اسید فولیک به صورت روزانه (مانند فولات) مصرف شود. اگر کم خونی دارید، باید آهن همراه با اسید فولیک  مصرف کنید.

میزان هورومون پروژسترون فقط در در مواردی خاص مانند بارداری با استفاده از تکنیک آی وی اف و در موارد سقط مشخص می شود.

سوال رایج:در صورتی که قرص دوفاستون مصرف می کنید و قصد بارداری دارید آیا مجاز به ادامه مصرف قرص هستید؟
به طور کلی این قرص مانع بارداری نمی شود .اما حتما باید برای مصرف همزمان این قرص و اقدام بارداری با پزشک خود مشورت کنید.مصرف دوفاستون علت های مختلفی دارد و حتما باید از علت تجویز قرص اطلاع کافی داشت.

خیر.قرص دوفاستون به هیچ عنوان چاق نمی کند فقط احساس چاقی کاذب ایجاد می کند و موجب تورم بدن می شود و در بافت های چربی بدن و میزان اشتها هیچ تاثیری ندارد.

همانطور که گفتیم قرص دوفاستون برای بیماری های ناشی از فقدان پروژسترون تجویز می شود و در صورتی که پروژسترون در بدن به اندازه لزوم ایجاد نشود چرخه قاعدگی دچار اختلالاتی می شود و در نتیجه می تواند بر تخمک گذاری و سلامت روند زنانگی تاثیر منفی بگذارد و در نتیجه اختلالاتی بر سیستم باروری ایجاد کند.در بسیاری از واقع موجب بیماری اندومتریوز می شود که خود مانع از بارداری می شود.پروژسترون به صورت مصنوعی در این قرص وجود دارد و با مصرف آن می توان به افزایش قدرت باروری کمک شایانی کرد.در واقع در بسیاری از موقع با رفع کمبود میزان پروژسترون مشکلات باروری هم حل می شود.

بروموکریپتین ، ریفامپین ، فنی تویین و کارمابازپین داروهایی هستند که درصورت صرف حتما باید به پزشک معالج گزارش شود.


ما را دنبال کنید در

ورود | عضویت

قرص duphaston برای چیست اگر پروژسترون طبیعی در بدن نباشد و باعث شود که نوسان و نظم دوران قاعدگی بهم بریزد و یا مشکلات خونریزی رحم ایجاد کند, قرص دوفاستون موجب برطرف شدن این اختلالات و ایجاد نظم در چرخه ی قاعدگی می شود

قرص های دوفاستون به صورت ده میلی گرمی حاوی دیدروژسترون (یک نوع پروژسترون مصنوعی)می باشند که در صورت کاهش پروژسترون طبیعی در بدن استفاده می شوند، موارد استفاده از آن شامل مشکلات مختلف در قاعدگی و آندومتری می شود.

دوفاستون برای چه بیمارانی تجویز می شود؟

قرص duphaston در بارداری

قرص ده میلی گرمی دوفاستون (Duphaston) جهت درمان افراد زیادی که دچار کاهش پروژسترون شده اند مورد استفاده قرار می گیرد، این بیماران مبتلا به اختلالات قاعدگی مثل آمنوره ثانویه (سیکل قاعدگی که توقف پیدا کرده یا نامنظم است یا صورت نگرفته است)، دیس منوره یا قاعدگی با درد زیاد، سندرم قبل از قاعدگی و خونریزی رحمی غیرنرمال است که به جای آن که در پایان دوره قاعدگی صورت بگیرد در دوره قاعدگی رخ می دهد. قرص های دوفاستون 10 میلی گرمی برای رفع آندومتریوز (رشد بافت آندومتر در بیرون از رحم که مباعث درد و خونریزی می شود)، نازایی و سقط جنین ناخواسته نیز تجویز می شوند. این قرص ها تاثیر محرک استروژن بر اندومتر را نیز برطرف می کنند و به همین دلیل، احتمال سرطان اندومتر را در زنان کم می کنند (سرطان می تواند در پاسخ به استروژن در بانوانی که به خاطر نشانه های منوپوز از راه هورمون جایگزین درمان می شوند بروز دهد).

دوفاستون چگونه تاثیر می گذارد؟

قرص دوفاستون 10 میلی گرمی حاوی دیدروژسترون (ترکیبی مصنوعی از هورمون زنانه پروژسترون) می باشد به این معنی که ساختار شیمیایی آن شباهت زیادی به پروژسترون طبیعی داشته و به این خاطر، عملکردی شبیه به پروژسترون دارد. پروژسترون طبیعی بعد از فاز دوم سیکل قاعدگی به وسیله تخمدان ها تولید می شود. این هورمون بر اندومتر (جدار رحم) اثر گذاشته و فاز تکثیری را به فاز ترشحی مبدل می کند. اندومتر که در واکنش به استروژن در نخستین فاز سیکل قاعدگی نازک می شود و دیگر رشد نمی کند و شروع به ترشح هورمون دیگر پروتئین های مهم برای مراقبت از بارداری (در صورت بارداری) می نماید، در صورت باردار نبودن، سطوح استروژن و پروژسترون کم می شود و اندومتر با اختلال مواجه می شود (قاعدگی صورت نمی گیرد). در صورتی که نبود پروژسترون طبیعی، قاعدگی نامنظم را پدید بیاورد یا عارضه هایی مانند آمنوره ثانویه و خونریزی واژینال غیر نرمال ایجاد کند تاثیرگذاری دیدروژسترون در قرص دوفاستون ده به سیکل قاعدگی نظم می دهد؛ این قرص با تاثیرگذاری بر اندومتر موجب آماده سازی رحم جهت بارداری و مراقبت از بارداری در رفع نازایی و سقط جنین ناخواسته می شود. دوفاستون ده بر تمامی نواحی اندومتر تاثیرگذاشته و مانع رشد اضافی سلول های آن می شود.

چه فرقی میان یک پروژسترون غیرطبیعی مثل دوفاستون (دیدروژسترون) و پروژسترون طبیعی هست؟

فرآورده های دارویی ده میلی گرمی دوفاستون حاوی دیدروژسترون است که مشتقاتی مانند پروژسترون نرمال دارد. ولی، برعکس پروژسترون نرمال، به راحتی جذب شده و می توانید آن را به اشکال قرص و با دوزهای مختلف میل کنید، در صورتی که پروژسترون نرمال به راحتی در دستگاه گوارش جذب نمی شوند و تا پایان دوره از راه تزریق مدیریت می شوند. ولی، به تازگی فرم جدیدی از پروژسترون، با مولکول های ریزتر و قابلیت جذب بالاتر در اختیار بیماران قرار گرفته است. دوفاستون ده می تواند در صورت کاهش میزان پروژسترون نرمال در بدن و بروز مشکلات قاعدگی و اندومتر، جایگزین پروژسترون باشد تا با تاثیر استروژن در بدن برخورد کند و خطر سرطان اندومتر را کمتر کند. ولی، بر خلاف دیگر پروژسترون های غیرطبیعی دیدروژسترون با تاثیرات مفید استروژن مانند مقابله با پوکی استخوان و تنظیم سطح کلسترول خون، مداخله نمی کند و از نظر شیمیایی هم با تستوسترون مرتبط نیست و به همین دلیل تاثیرات منفی مردانه نیز در بدن پدید نمی آورد.

درمان اندومتریوز با دوفاستون

طی یک سیکل عادت ماهیانه نرمال، پروژسترونی که با تخمدان ها تولید می گردد بر اندومتر تاثیر گذاشته و رشد آن را متوقف خواهد کرد و موجب ترشح هورمون ها و پروتئین های لازم جهت مراقبت از بارداری می شود.. در صورت باردار نبودن، سطح استروژن و پروژسترون بدن کاهش می یابد و اندومتر دچار اختلال می شود و خونریزی قاعدگی پدید می اید. اندومتریوز رشد بافت اندومتر در قسمت خارجی رحم می باشد که مثل اندومتر رحم عمل نخواهد کرد و پاسخ آن به پروژسترون نیز به همان صورت است. دوفاستون ده بر اندومتر در همه ی نواحی تاثیرگذاشته و از رشد آن پیشگیری می کند و نشانه های اندومتریوز مانند درد و خونریزی را نابود می کند

مقدار و نحوه مصرف

با توجه به علت بیماری نحوه مصرف می تواند متفاوت باشد اما رایج ترین شکل مصرف آن به این صورت است که از روز 16 قاعدگی هر شب یک عدد به مدت ده روز مورد استفاده قرار گیرد و پس از قطع شدن آن بین 3 تا 10 روز بعد، خونریزی قاعدگی رخ می دهد. در فواصل بین دو پریودی می توانید به قصد بارداری نزدیکی داشته باشید.

موارد منع مصرف

در صورت ابتلا به هر یک از بیماری های زیر باید از مصرف قرص های دوفاستون جلوگیری کنید و پزشک خود را در جریان قرار دهید.

اختلالات ترومبوتیک

سقط فراموش شده

بیماری کبد

کارسینوم پستان یا اعضای تناسلی

قرص های دوفاستون و کاربردهای آن

عوارض جانبی

در صورت مصرف قرص دوفاستون ممکن است با عوارض جانبی زیر رو به رو شوید:

آمبولی ریوی

لکه بینی

خونریزی های نابجا

تغییر در اشتها

ورم نمودن قوزک پا

ترومبوز شبکیه

ترومبوفلبیت

تداخل دارویی

اگر دیدروژسترون و بروموکریپتین به طور همزمان مصرف شود باعث ترشح خود به خودی و بیش از حد شیر می شود. داروهای القا کننده فعالیت آنزیم های کبدی مانند ریفامپین و فنی توئین و کاربامازپین باعث کاهش کارایی و اثر دارو می شود.قرص duphaston در بارداری

هشدارها

در حین استفاده از دارو امکان دارد که خونریزی های دوران قاعدگی نامنظم شوند که در این صورت بهتر است که میزان مصرف آن را افزایش دهید.

مصاحبه با میلاد بیک خواننده

مصاحبه با محسن اورنگ

مصاحبه با سید رضا اورنگ

مصاحبه جنجالی با رضا ایرانمنش

بعد از یک سال درس و امتحان کجا برویم؟

میکروپیگمنتیشن چیست و چگونه باید آن را فرا گرفت؟

نکات مهم آیین نامه برای قبولی در آزمون آیین نامه اصلی

نوبت گرفتن از پزشکان به سبک درمانکده

بهترین زمان برای خرید تور مالزی و سنگاپور چه زمانی است؟

الکتروگیربکس ها و انواع گیربکس

جهت مشاوره رایگان درباره تبلیغات، با ما تماس بگیرید:

۰۲۱ – ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

آفتاب وبسایت مرجع فارسی زبانان سراسر دنیا، از سال ۱۳۸۰ تا کنون است

+۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

تلگرام آفتاب

اینستاگرام آفتاب

+۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۱۰۳

ایران، تهران، میدان نوبنیاد ، کوهستان سوم ، پلاک ۳

یکی از قرص های شایع در نسخه های متخصصین زنان، قرص دوفاستون یا دیدپروژسترون است . این قرص مخصوصا در مواردی که نمیشه استروژن تجویز شود مثل فیبروم تجویز میشود. باعث افزایش سطح پروژسترون در فاز ترشحی میشود و باعث کاهش لکه بینی و تنظیم پریود خواهد شد. حالا نحوه مصرف، عوارض جانبی دوفاستون، نحوه نگهداری و … در این مقاله مفصل توضیح داده شده است. در این مقاله می خوانیم:

قرص دوفاستون برای چه چیزی استفاده می شود؟

قرص دوفاستون چگونه عمل می کند؟

قرص دوفاستون حاوی چیست؟

تفاوت بین پروژسترون مصنوعی (مانند دیدروژسترون) و پروژسترون طبیعی چیست؟قرص duphaston در بارداری

درمان با قرص دوفاستون

عوارض قرص دوفاستون

چه زمانی نباید قرص دوفاستون را مصرف کنم؟

روش مصرف قرص دوفاستون

قرص دوفاستون را چند وقت باید مصرف کنم؟

فراموش کردن قرص دوفاستون

روش نگهداری قرص دوفاستون

قرص دوفاستون  ده میلیگرمی برای درمان بیماری های مختلفی که ناشی از فقدان پروژسترون هستند مصرف می شود؛ از جمله اختلالات قاعدگی، آمنوره ثانویه (دوره های قاعدگی قطع شده  یا نامنظم)، قاعدگی دردناک، سندرم پیش از قاعدگی و خونریزی غیر طبیعی رحم که در طول چرخه قاعدگی رخ می دهد. قرص دوفاستون  ده میلیگرمی برای درمان اندومتریوز (بیماری اندومتریوز چیست؟)، ناباروری و سقط خود به خود (سقط جنین) استفاده می شود؛ همچنین برای مقابله با اثر تحریک هورمون استروژن بر آندومتر، و احتمال ابتلا به سرطان آندومتر نیز استفاده می شود. این قرص برای کمک به تحریک رشد پستان و کاهش تولید تستوسترون نیز استفاده می شود.

قرص دوفاستون ده میلیگرمی حاوی دیدروژسترون، ترکیبی مشتق شده از هورمون پروژسترون، می باشد. پروژسترون توسط تخمدان در طول مرحله دوم چرخه قاعدگی تولید می شود. این ماده در آندومتر (پوشش داخلی رحم) فاز تکثیر را به تشریح تبدیل می کند. این مسئله باعث می شود آندومتر که در پاسخ به استروژن در نیمه اول پریودی ضخیم شده است رشدش متوقف شود و هورمون ها و پروتئین های دیگر مورد نیاز برای حفظ بارداری ترشح شود (در صورت وقوع بارداری). در صورتی که بارداری رخ نداده باشد، سطح استروژن و پروژسترون کاهش یافته و اندومتر از هم می پاشد(قاعدگی). دیدروژسترون در قرص دوفاستون  باعث نظم در قاعدگی می شود.

قرص دوفاستون  ده میلیگرمی حاوی دیدروژسترون، ترکیبی مشتق شده از پروژسترون هورمون است که برای درمان بسیاری از بیماری های ناشی از فقدان درونی (به طور طبیعی تولید) پروژسترون استفاده می شود.

قرص دوفاستون  ده میلیگرمی حاوی دیدروژسترون، ترکیبی مشتق شده از پروژسترون هورمون است که برای درمان بسیاری از بیماری های ناشی از فقدان درونی (به طور طبیعی تولید) پروژسترون استفاده می شود. بر خلاف پروژسترون طبیعی، این قرص به راحتی جذب می شود و می تواند به شکل قرص در غلظت نسبتا کم به شکل جدیدی از پروژسترون طبیعی مصرف شود، در حالی که پروژسترون طبیعی به خوبی توسط دستگاه گوارش جذب نمی شود. قرص دوفاستون در صورت عدم وجود پروژسترون در بدن به دلیل اختلالات قاعدگی و اندومتریوز مصرف می شود. همچنین به عنوان بخشی از درمان جایگزینی هورمون استفاده می شود.

با این حال، بر خلاف پروژسترون مصنوعی، دیدروژسترون با اثرات مفید استروژن (از جمله جلوگیری از پوکی استخوان، تنظیم کلسترول) تداخلی ندارد. همچننی از نظر شیمیایی به تستوسترون مرتبط نیست، و بنابراین هیچ عوارضی مانند، هیرسوتیسم (5 علت و 3 درمان اصلی پرمویی در زنان (هیرسوتیسم) )یا آکنه ندارد.

قرص دوفاستون حاوی دیدروژسترون، ترکیبی مشتق شده از هورمون پروژسترون، می باشد. اضافه کردن پروژسترون با استروژن به روند زنانگی کمک می کند. در طول چرخه قاعدگی طبیعی، پروژسترون (تولید شده توسط تخمدان ها) در آندومتر باعث توقف رشد می شود و باعث شروع ترشح هورمون ها و پروتئین های دیگر مورد نیاز برای حفظ بارداری می شود (اگر بارداری رخ داده باشد). اگر بارداری رخ نداده باشد، سطح استروژن و پروژسترون کاهش یافته و اندومتر از بین می رود. اندومتریوز رشد بافت آندومتر در خارج از رحم می باشد. توقف رشد آندومتریوز باعث کاهش علائم اندومتریوز از جمله درد و خونریزی می شود.

قرص دوفاستون حاوی دیدروژسترون، ترکیبی مشتق شده از هورمون پروژسترون، می باشد. اضافه کردن پروژسترون با استروژن به روند زنانگی کمک می کند. چرخه قاعدگی طبیعی وابسته به تعامل چند هورمون می باشد؛ از جمله استروژن و پروژسترون که توسط تخمدان و سایر هورمون ها که توسط غده هیپوفیز ترشح می شود. اگر هر یک از این هورمون در مقادیر صحیح تولید نشود چرخه مختل شده و باعث مشکلاتی مانند آمنوره و خونریزی غیر طبیعی رحمی در طی چرخه قاعدگی می شود. قرص دوفاستون باعث چرخه قاعدگی منظم می شود زیرا باعث بازگرداندن هورمون ها به مقدار طبیعی می شود.

مصرف استروژن برای درمان جایگزینی هورمون باعث کاهش دوران یائسگی زنان ناشی از کمبود استروژن، از جمله، گرگرفتگی، تعریق شبانه، بی خوابی، خشکی واژن ( درمان خشکی واژن)، سردرد، نوسانات خلقی، عدم تمرکز و از دست دادن انرژی می شود. استروژن همچنین تاثیرات مثبت دیگری در سوخت وساز دارد از جمله متابولیسم استخوان و چربی (چربی). همچنین باعث افزایش ضخامت آندومتر (پوشش داخلی رحم) در صورت عدم وجود پروژسترون می شود و می تواند منجر به سرطان رحم ( علائم سرطان رحم) در برخی از زنان یائسه شود.

قرص دوفاستون حاوی دیدروژسترون، ترکیبی مشتق شده از هورمون پروژسترون، می باشد. اضافه کردن پروژسترون با استروژن به روند زنانگی کمک می کند. این قرص برای کمک به تحریک رشد صفات جنسی زنان، از قبیل رشد پستان، و کاهش تولید تستوسترون استفاده می شود.

قرص دوفاستون به عنوان یک جزء پروژسترون هورمون درمانی تغییر جنسیت همراه با هورمون استروژن مونث استفاده می شود. این قرص برای کمک به تحریک رشد صفات جنسی زنان، از قبیل رشد پستان، و کاهش تولید تستوسترون (تستوسترون چیست؟ )استفاده میشود.

عوارض رایج قرص عبارتند از: حالت تهوع، استفراغ، درد سینه، خونریزی نامنظم، سرگیجه، وزن کم و خارش و جوش.

در صورتی که مشکلات زیر را داشته باشید نباید قرص دوفاستون را مصرف کنید:

قرص دوفاستون را با یک لیوان آب با یا بدون غذا یک یا دو بار در روز بخورید. مقدار دوز قرص و فاصله زمانی آن به روش درمانی شما بستگی دارد. شما باید تا زمانی که پزشک تجویز می کند قرص را مصرف کنید. ممکن است پزشک 5 روز یا یک ماه مصرف این قرص را تمدید کند.

قرص دوفاستون را تا زمانی که پزشک تجویز می کند باید مصرف کنید که معمولا 5 روز یا یک ماه یا ده شب از شب 16 یا 14 سیکل پریودی است. گاهی نیز هر ماه در طول قاعدگی باید از این قرص مصرف کنید.

اگر قرص دوفاستون را فراموش کردید بلافاصله پس از به یاد آوردن مصرف کنید مگر این که زمان قرص بعدی رسیده باشد. در این حالت مصرف قرص قبلی لازم نیست. هیچ گاه دو قرص را باهم مصرف نکنید.

قرص را باید در محیطی خشک و سرد با دمای زیر 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

دوفاستون نام تجاری این شرکت است. نام دارو یک هورمون به نام دیدروگرسترون (پروژسترون) است. هورمون پروژسترون تنها در دوران بارداری به علت تکنیک های کمک باروری مانند IVF و غیره و در موارد سقط معمول (سقط مکرر) مشخص می شود. سوء مصرف پروژسترون می تواند منجر به عوارض جانبی از جمله مرگ جنین و سقط (بیشتر در سه ماهه اول بارداری)، عضله سازی جنین دختر (از جمله موهای ناخواسته صورت)، نقص های زایمان در نوزادان مانند شکاف شکم و نقص قلب شود. بنابراین در ایالات متحده استفاده از پروژسترون در دوران بارداری ممنوع است. در دوران بارداری باید حداقل داروهای ضروری مانند 5 میلی گرم اسید فولیک به صورت روزانه (مانند فولات) مصرف شود. اگر کم خونی دارید، باید آهن همراه با اسید فولیک (مانند Probofex) مصرف کنید.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: www.inhousepharmacy.vu و doctor.ndtv.com

ممنونم

توی این مطلب گفته شده کسی که تلاش برای بارداری دارد دوفاستون نخورد من توی اقدام هستم ولی دکتر برام نوشته که بخورم این دو تا با هم تضاد داره میشه دلیلشو بگید

سلام قرص دوفاستون برای تنظیم پریود است و شانس بارداری را افزایش میدهد چون تخمک گذاری را منظم میکند. بنابراین در هنگام اقدام و قبل از بارداری مشکلی ندارد اما با اطلاع از بارداری نباید مصرف شود. منظور در مقاله همان زمان بارداری است.

دانشنامه فرزند:
سوالی که در ادامه مطالعه می‌فرمایید توسط یکی از مخاطبان ارسال
شده است. شما نیز می‌توانید با ارسال سوالات خود به سامانه مشاوره
دکترهمراه با کارشناسان سامانه مشورت کنید.
کارشناسان سامانه مشاوره دکترهمراه در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات
شما عزیزان هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال سوال کافیت به صفحه
«ارسال سوال»
در سامانه مراجعه نمایید.

من 28 ساله هستم. قدم 162 سانتیمتر و وزنم 90 کیلوگرم است، اولین روز آخرین قاعدگی من در تاریخ 8 بهمن می باشد. طول دوره های قاعدگی من یا به عبارتی فاصله اولین روز شروع قاعدگی تا اولین روز شروع قاعدگی بعدی 28 تا 35 روزه است. قاعدگی من کمی نامنظم است. معمولا برای جلوگیری از بارداری از، روش طبیعی استفاده می کردیم. داروهای مصرفی من عبارتند از، دوفاستون، متفورمین، سفیکسیم 400 و فولیک اسید. مدت زمان اقدام ما برای بارداری 10 ماه است. بارداری های قبلی و نوع زایمان و سقط های قبلی: دو زایمان طبیعی. سوال من این است که دو ماه پیش به دکتر مراجعه کردم. برای مرتب شدن قاعدگی و اینکه تخمک گذاری داشته باشم، قرص دوفاستون از روز بیست قاعدگی به مدت 10 شب برای سه دوره بهم دادن و متفورمین روزی دو تا. الان تو دوره دوم بعد از خوردن 8 قرص من تست بارداری زدم مثبت شد. همه حالت های حاملگی رو هم دارم. سوالم اینه من قرص دوفاستون که مال دوره سوم هست رو استفاده بکنم یا نه؟ قرص متفورمین رو چی؟ چه توصیه هایی میکنین؟ ممکنه بخاطر خوردن قرص دوفاستون بی بی چک مثبت بشه؟ من اگه دوفاستون رو ول کنم خطری نداره؟ چون شنیدم به حفظ بارداری کمک میکنه. در ضمن من 3 بار تست زدم و مثبت شد.

مصرف دوفاستون در زمان بارداری ضرری ندارد اما با توجه به این که بی بی چک مثبت شده بهتر است جهت بررسی دقیق تر به آزمایشگاه مراجعه نموده و تست بتا اچ سی جی را انجام دهید. در صورت مثبت بودن قرص ها را می توانید قطع کنید و نزد پزشک مراجعه نمایید.

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«بایدها و نبایدها»
واقع در بخش
«بارداری»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشنامه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.
قرص duphaston در بارداری

هشدار جدی:
پاسخ‌های ارسالی توسط کارشناسان، تنها جنبه اطلاع‌رسانی و آموزشی
داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. اگر شما هر گونه نگرانی
در مورد سلامتی خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با
یک پزشک حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. در
عموم موارد، تشخیص صحیح پزشکی تنها توسط معاینه حضوری و دقیق و انجام
آزمایش‌های مورد نیاز امکان‌پذیر است.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشنامه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشنامه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشنامه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشنامه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشنامه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشنامه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌نامه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشنامه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
2010-2019 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net

پذیرش و چاپ تضمینی در معتبرترین مجلات تماس

دوفاستون (Duphaston) نوعی پروژسترون مصنوعی است که در مواردی که بدن قادر به تولید پروژسترون نباشد، تجویز می‌شود. از این دارو برای درمان اختلالات قاعدگی، قاعدگی دردناک، سندرم پیش از قاعدگی و خونریزی رحمی غیرطبیعی استفاده می‌شود. همچنین دوفاستون برای درمان آندومتریوز (رشد بافت آندومتر در خارج از رحم که باعث درد و خونریزی می‌شود)، ناباروری و سقط جنین ناخواسته نیز تجویز می‌شود. توجه داشته باشید که حین استفاده از دوفاستون امکان دارد که خونریزی‌های دوران قاعدگی نامنظم شوند.

این دارو در مواردی برای کمک به تحریک رشد پستان و کاهش تولید تستوسترون نیز استفاده می‌شود. در برخی موارد مصرف دوفاستون می‌تواند علائم بروز یائسگی را هم کاهش دهد. این علائم شامل گرگرفتگی، تعریق شبانه، بی‌خوابی، خشکی واژن، سردرد، نوسانات خلقی و عدم تمرکز می‌شود.

از مزیت‌های قرص دوفاستون این است که ساختار شیمیایی آن به پروژسترون طبیعی شباهت بسیاری دارد و به لحاظ شیمیایی با تستوسترون در ارتباط نیست و بنابراین تاثیرات منفی مردانه نیز در بدن ایجاد نمی‌کند. دوفاستون به صورت قرص ۱۰ میلی‌گرمی در دسترس است.

این داروی بیشتر برای کاربردهای زیر توسط پزشک تجویز می گردد:قرص duphaston در بارداری

در صورت مصرف قرص دوفاستون ممکن است با عوارض جانبی زیر رو به رو شوید:

 

منبع: سایت ستاره و نی نی بان 

قرص‌های دوفاستون 10 میلی‌گرمی حاوی دیدروژسترون (نوعی پروژسترون مصنوعی) هستند که در صورت فقدان پروژسترون طبیعی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. موارد مصرف آن شامل اختلالات قاعدگی و آندومتری است.

قرص‌ 10 میلی‌گرمی دوفاستون (Duphaston) برای درمان موارد بسیاری که در نتیجه‌ی فقدان پروژسترون ایجاد می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد، این موارد شامل اختلالات قاعدگی مانند آمنوره ثانویه (سیکل قادگی که متوقف شده است، نامنظم است یا اصلا اتفاق نیفتاده است)، دیسمنوره یا قاعدگی دردناک، سندرم پیش از قاعدگی و خونریزی رحمی غیرطبیعی است که به جای آن‌که در پایان دوره قاعدگی رخ دهد در طول قاعدگی رخ می‌دهد. قرص‌های دوفاستون 10 میلی‌گرمی برای درمان اندومتریوز (رشد بافت آندومتر در خارج از رحم که باعث درد و خونریزی می‌شود)، ناباروری و سقط جنینناخواسته نیز تجویز می‌شوند. این قرص‌ها اثر محرک استروژن بر اندومتر را نیز رفع می‌کنند و بنابراین، احتمال سرطان اندومتر را در زنان کاهش می‌دهند (سرطان ممکن است در پاسخ به استروژن در زنانی که به‌دلیل علائم منوپوز از طریق هورمون جایگزین درمان می‌شوند ایجاد شود).

قرص دوفاستون 10 میلی‌گرمی حاوی دیدروژسترون (مشتق مصنوعی هورمون زنانه پروژسترون) است، یعنی ساختار شیمیایی آن بسیار به پروژسترون طبیعی شباهت دارد و به‌همین دلیل، کاربرد مشابه پروژسترون دارد. پروژسترون طبیعی طی فاز دوم سیکل قاعدگی توسط تخمدان‌ها تولید می‌شود. این هورمون بر اندومتر (جدار رحم) تاثیر می‌گذارد و فاز تکثیری را به فاز ترشحی تبدیل می‌کند. اندومتر که در پاسخ به استروژن در اولین فاز سیکل قاعدگی نازک شده، دیگر رشد نمی‌کند و شروع به ترشح هورمون دیگر پروتئین‌های لازم برای حفظ بارداری (در صورت بارداری) می‌نماید، در صورت نبود بارداری، سطوح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد و اندومتر تخریب می‌شود (قاعدگی رخ می‌دهد). در صورتی‌که فقدان پروژسترون طبیعی، نظم قاعدگی را برهم بزند یا مشکلاتی مانند آمنوره ثانویه و خونریزی رحمی غیر طبیعی ایجاد کند عملکرد دیدروژسترون در قرص دوفاستون 10 سیکل قاعدگی را منظم می‌کند؛ این قرص با تحریک اندومتر برای آماده‌سازی رحم برای بارداری و حفاظت از بارداری در درمان ناباروری و سقط جنین ناخواسته نیز موثر است. دوفاستون 10 بر سراسر اندومتر اثر می‌گذارد و از رشد اضافی سلول‌های آن جلوگیری می‌کند.

قرص 10 میلی گرمی دوفاستون حاوی دیدروژسترون (یک مشتق مصنوعی از هورمون جنسی زنانه‌ی پروژسترون) است که برای درمان مسائل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از فقدان پروژسترون طبیعی به وجود می‌آیند.

چه تفاوتی میان یک پروژسترون مصنوعی مانند دوفاستون (دیدروژسترون) و پروژسترون طبیعی وجود دارد؟قرص duphaston در بارداری

قرص‌های 10 میلی‌گرمی دوفاستون حاوی دیدروژسترون است که ساختاری شبیه یه پروژسترون طبیعی دارد. اما، بر خلاف پروژسترون طبیعی، به آسانی جذب می‌شود و می‌توان آن‌را به‌صورت قرص و با دوزهای مختلف مصرف نمود، در حالی‌که پروژسترون طبیعی به‌راحتی در دستگاه گوارش جذب نمی‌شود و تا همین اواخر از طریق تزریق قابل کنترل بود. اما اکنون، شکل جدیدی از پروژسترون، با مولکول‌های کوچک‌تر و قابلیت جذب بیشتر در دسترس بیماران است. دوفاستون 10 می‌تواند در صورت فقدان پروژسترون طبیعی در بدن و ایجاد اختلالات قاعدگی و اندومتر، جایگزین پروژسترون شود تا با اثر استروژن در بدن مقابله کند و خطر سرطان اندومتر را کاهش دهد. اما، بر خلاف دیگر پروژسترون‌های مصنوعی، دیدروژسترون با اثرات مثبت استروژن مانند جلوگیری از پوکی استخوان و تنظیم کلسترول، تداخلی ندارد و به لحاظ شیمیایی نیز با تستوسترون در ارتباط نیست و بنابراین تاثیرات منفی مردانه نیز در بدن ایجاد نمی‌کند.

طی یک دوره قاعدگی طبیعی، پروژسترونی که به وسیله تخمدان‌ها تولید می‌شود بر اندومتر تاثیر می‌گذارد و رشد آن‌را متوقف می‌کند و باعث می‌شود که هورمون‌ها و پروتئین‌های لازم برای حفظ بارداری ترشح شوند. در صورت عدم بارداری، سطوح استروژن و پروژسترون پایین می‌آید و اندومتر تخریب می‌شود و خونریزی قاعدگی رخ می‌دهد. اندومتریوز رشد بافت اندومتر در بخش خارجی رحم است که مانند اندومتر رحم عمل می‌کند و پاسخ آن به پروژسترون نیز به همان ترتیب است. دوفاستون 10 بر اندومتر در همه‌ی نواحی اثر می‌گذارد و از رشد آن جلوگیری می‌کند و علائم اندومتریوز از جمله درد و خونریزی را از بین می‌برد.

قرص duphaston در بارداری
قرص duphaston در بارداری
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *