قرص dostinex چه عوارضی دارد

خواص دارویی و گیاهی

قرص dostinex چه عوارضی دارد
قرص dostinex چه عوارضی دارد

سوالی دارید؟
پشتیبانی سایت در تلگرام

داود طاوسی

آذر ۱۳, ۱۳۹۶
هورمون ها

ارسال دیدگاه
3,227 بازدید

اردیبهشت ۶, ۱۳۹۸

اردیبهشت ۶, ۱۳۹۸

اردیبهشت ۵, ۱۳۹۸

قرص dostinex چه عوارضی دارد

 

این آگونیست گیرنده دوپامین به طور اولیه توسط جامعه ضد پیری به جهان بدنسازی معرفی شده است که نام شیمیایی ۱ – [(۶-آلیللرگولین-۸ß-ییل) کربونیل] -۱- [۳- (دی متیل آمینو) پروپیل] -۳ اتیلورا و قرص های این دارو شامل ۰٫۵ میلی گرم کابرگولین و لیست مواد غیر فعال شامل لوسین، USP، لاکتوز و NF می باشد.

بزرگترین دلیل این که این دارو توسط ورزشکاران آماتور و حرفه ای مورد تحسین قرار می گیرد، این است که به آنها کمک می کند تا ریسک های مرتبط با  ترشح بیش از حد پرولاکتین را که با استفاده از استروئید های سخت و طعم دهنده مانند تنگولوبن و دکا دورابلین  شایع است، کاهش دهند یا از بین ببرند. علاوه بر این، این دارو برای درمان اختلال جنسی ناشی از ترشح  بیش از حد پرولاکتین مفید است، علاوه بر این، ایجاد نعوظ بین ارگاسم و کاهش زمان بازسازی پس از تمرینات شدید و تمرینات وزنه و تمرینات تقویتی مفید است. علاوه بر این مزایا، استفاده از Dostinex نیز برای مبارزه با عوارض جانبی استروژن مانند پوست چرب، آکنه، سینوزیت، و نفخ و درمان عوارض بهداشتی مانند گالاکتوره و اختلال عملکرد جنسی مفید است.

. Dostinex  برای  ورزشکاران  تحسین می شود که به کاهش میل غذا کمک می کند بدون ناراحتی در رژیم غذایی.

 

 

Dostinex نه فیزیکی و نه ذهنی اعتیاد آور است و در سراسر جهان تحسین شده است برای اثرات آنتی پرولاکتین، ضد افسردگی، شناختی و پروکسکس. استفاده از این دارو برای یک دوره شش تا هشت هفته نیز با بهبود قابل توجهی در معنویت و ناتوانی همراه است. در حالت مطلوب، دوز توصیه شده Dostinex 0.5 میلی گرم در هفته با یک لیوان آب پر است. بسیار مهم است که متوجه شوید که Dostinex (Cabergoline) یک داروی بسیار قوی است و باید بعد از تجویز یک پزشک از آن استفاده شود. پزشک می تواند ارزیابی قلب و عروق و اکوکاردیوگرافی برای ارزیابی بیماری های دریچه قبل از توصیه این دارو ارائه دهد.

استفاده از این دارو برای افراد مبتلا به فشار خون بالا کنترل نشده یا حساسیت شناخته شده به مشتقات ارواح، فشار خون ناشی از بارداری، به عنوان مثال، پره اکلامپسی، اکلامپسی و فشار خون بالا پس از زایمان، سابقه اختلالات فیبروتیک ریوی، پریکاردی، داشتن سابقه اختلالات قلبی قلبی. Cabergoline نیز برای افرادی که از ضخیم شدن پوشش در ریه ها / قلب / پشت شکم رنج می برند (فیبروز ریوی / پریکاردی / فلوترئوس Retroperitoneal یا بیماری های قلبی شیر و زخم های غیر طبیعی.

افرادی که در حال حاضر از مواد مخدر مانند D2 آنتاگونیست استفاده می کنند مانند فنوتیازین ها، بوترروفن ها، تيوکسانتن ها یا متکللوپرامید و یا داروهایی که برای درمان میگرن، بیماری های روانی، تهوع، استفراغ و عفونت های باکتریایی استفاده می کنند، نباید همزمان از این دارو استفاده کنند، پزشک متخصص علاوه بر این، کودکان، زنان باردار و شیرده، و یا کسانی که در هنگام استفاده از آن ممکن است باردار شوند، باید از استفاده از داستینکس اجتناب کنند. این دارو نباید توسط زنان باردار مورد استفاده قرار گیرد زیرا می تواند توسط پوست جذب شود تا عواقب بهداشتی ایجاد شود.

استفاده از Dostinex باید بدون هیچ تأخیری متوقف شود و اگر عوارض جانبی مانند ضعف، خستگی، درد سینه، فلاشینگ، سرگیجه، خواب آلودگی غیرمعمول، درد شکم، یبوست، تغییرات در رفتار، بثورات، از دست دادن مو، بلافاصله باید مورد توجه پزشکی قرار گیرد. ، ضربان قلب نامنظم، مشکلات تنفسی، یا گرفتگی عضلات پا و یا درد در انگشتان پا یا انگشت اشاره می شود.

اگر قرصهای Dostinex یا تزریق کافرگولین منقضی شده باشند، نباید آنها را درون توالت ریخت و یا به تخلیه ریخته شوند. آنها فقط پس از مشورت با داروساز یا شرکت دفع زباله های محلی باید کنار گذاشته شوند

برچسبالکارنتین سیستم، تمرینی، بدنسازی، چربیسوزی، چربی سوزی، لاغری، افزایش، وزن، دمبل، جلو بازو، سینه، زیر بغل، مکمل، ارزان، پرولاکتین

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مسئله‌ی مهم آن است که هرگز از سؤال‌کردن دست برندارید. برای هر حس کنجکاوی، یک پاسخ وجود دارد.

نمی دانید؟! بپرسید!

می دانید؟! پاسخ دهید!

برگرفته از : دارونما

لیست کامل

قرص dostinex چه عوارضی دارد

© Porseshkadeh.com

کابرگولین در درمان انواع مختلفی از مشکلات پزشکی در نتیجه  ترشح بیش از اندازه هورمون پرولاکتین استفاده میشود و همچنین برای درمان مشکلات قاعدگی خاص ،مشکلات باروری در زنان و مردا ن وپرولاکتینوما هیپوفیز (تومور غده هیپوفیز)مورد استفاده قرار میگیرد.مکانیسم اثر این دارو اینگونه میباشد که مغز از ساخت و ترشح هورمون پرولاکتین در غده هیپوفیز مغز جلو گیری میکند.معمولا هنگامیکه میزان پرولاکتین به مدت 6ماه به حالت طبیعی درآید ،مصرف کابرگولین متوقف میشود. این داروباید تحت نظرپزشک تجویزشود، و به شکل های زیر در بازار موجود است:
قرص
 

در تصمیم گیری برای استفاده، بهتر است خطرات مربوط به این داروی مورد نظر گرفته شوند و در مقابل مزیت های آن قرار گیرند. این تصمیم توسط پزشک و شما گرفته می شود. برای این دارو، نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرند: 
آلرژی وحساسیت
اگر تاکنون واکنش غیرعادی و آلرژیک به این دارو یا هر داروی دیگری داشته اید، با پزشک خود در میان بگذارید.  به علاوه هرگونه حساسیت دیگر، مانند حساسیت غذایی، حساسیت به مواد نگهدارنده و حساسیت به حیوانات، را به پزشک خود اطلاع دهید. برای محصولات غیر تزریقی، دستورالعمل روی بسته بندی و ترکیبات دارو را با دقت مطالعه کنید..
اطفال
بررسی های اخیرا انجام شده بر تاثیرات کابرگولین بر روی کودکان، هیچ محدودیتی را در رابطه با استفاده از آن برای کودکان نشان نداده است. به هرحال این دارو برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود.
سالمندان
مطالعات انجام شده تا به امروز هیچ مشکل و محدودیتی در رابطه بااستفاده این دارو بر روی سالمندان نشان نداده است.در بیماران کلیوی ،کبدی با احتیاط و حداقل میزان ممکن بکار رود.
دوران بارداری
بررسی های انجام شده بر روی نمونه های حیوانی نشان داده اند که این دارو در دوران بارداری  تاثیری برجنین ندارد ، اما مطالعات در رابطه با تاثیر آن بر روی نمونه های انسانی تاثیر معکوس در دوران بارداری دارد.
دوران شیردهی و مادران شیرده
بررسی ها نشان داده اند که استفاده  این دارو در دوران شیردهی ممکن است ترکیبات و املاح شیر را تغییر بدهد.در صورت مصرف کابرگولین باید شیردهی را به علت عوارض جانبی این دارو قطع نمایید و یا جایگزین مناسب دیگری را انتخاب نمایید. 
تداخلات دارویی
 گرچه برخی داروها نباید همزمان با یکدیگر مصرف شوند، اما برخی موارد وجود دارند که با وجود تداخلات دارویی، بهتر است که به طور همزمان استفاده شوند. در اینگونه موارد پزشک به بیمار توصیه می کند که میزان مصرف داروها را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی دیگری را به وی گوش زد می کند. به هرحال هر داروی دیگری که مصرف می کنید (تجویز شده توسط پزشک یا داروهای موجود در بازار) را به پزشک خود اطلاع دهید. 
استفاده همزمان داروها ممکن است بهترین گزینه درمانی برای بیمار به شمار آید. در صورت استعمال هر داروی مشخص، پزشک ممکن است میزان یکی از داروهای تجویز شده را تغییر دهد. 
تداخلات دارویی دیگر
برخی داروها نباید موقع صرف غذا یا نزدیک به نزدیک به این زمان مصرف شوند. به علاوه ممکن است خوردن برخی غذاها و مصرف تنباکو و الکل در زمان تجویز این داروممنوع میباشد. در رابطه با تمام این محدودیت های دارویی و غذایی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.  
سایر مشکلات پزشکی
وجود مشکلات دارویی دیگر نیز بر روی اثربخشی این دارو تاثیر خواهد داشت. هرگونه مشکل دارویی را با پزشک خود در میان بگذارید، به ویژه وجود موارد زیر: 
اختلالات یاسابقه فیبروتیک(مانند اثرزخم در  بافت قلب ،ریه و شکم)
مشکلات یا سابقه بیماری قلبی(بیماری های دریچه قلبی)
فشار خون (در این بیماران با این شرایط نباد استفاده نمود)
بیماری های ریوی یا دیگر مشکات تنفسی(با احتیاط مصرف شود، ممکن است اوضاع وخیمتر شود)
افزایش یا سابقه فشار خون دوران بارداری(معمولا کابرگولین فشار خون را کاهش می دهد اما دراین زمان باعث افزایش فشار خون میشود و منجر به وخیمتر شدن اوضاع میشود)
بیمای های کبدی(با احتیاط مصرف شود، در این صورت ممکن میزان ناچیزی مورد نیاز باشد)
 

 این دارو توسط پزشک برای بهبود وضعیت فعلی شما تجویزشده است. بیش از حد وبیش از زمانی که  این دارو تجویز شده است،استفاده ننمایید.  
میزان مصرف
 بیمار می بایست طبق دستور العمل پزشک یا راهنمایی های موجود بر روی برچسب دارو اقدام به استفاده و مصرف دارو کند. مقدار داروی مصرفی به شدت بیماری و قدرت اثربخشی دارو بستگی دارد. تعداد دفعاتی که دارو در طی روز دریافت می شود، فاصله زمانی میان هر بار مصرف کپسول و دوره زمانی تعیین شده و مجاز برای استفاده از دارو به شدت بیماری و نوع دارو بستگی بسیار دارد.
مصرف خوراکی(قرص)
اختلالات ترشح بیش از اندازه پرولاکتین یا غده هیپوفیز
بزرگسالان:25میلی گرم 2بار در هفته،در صورت نیاز امکان دارد میزان دارو هر 4 هفته بر اساس میزان پرولاکتی بدن تا 1 میلی گرم و 2بار در هفته افزایش یابد.
کودکان: میزان دارو توسط پزشک معین شود. 
در صورت فراموش کردن یک وعده ی دارویی چه کنیم؟
اگر بیمار، یک نوبت دارو را فراموش کند، به‌محض یادآوری، باید آن را مصرف کند. اگر نزدیک نوبت بعدی باشد، باید نوبت بعدی را حذف کند و سپس به برنامۀ داروییِ منظم‌ خود بازگردد. مقدار دارو را نباید دوبرابر کرد.
در هنگام استفاده ی بیش از حد و موارد اورژانسی چه کنیم؟
در این شرایط به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه نموده و چنانچه وضعیت بیمار بحرانی گشته و قادر به تنفس نمیباشد با مرکز فورییت های پزشکی تماس بگیرید.
در هنگام استفاده از دارو چه موارد تغذیه ای را باید در نظر گرفت؟
تا زمانیکه کتر معالجتان به شما رژیم غذایی خاصی را توصیه نکرده است رژیم معمولی و نرمال روزانه خود را ادامه دهید.
شیوه ی نگهداری از دارو
از قرار دادن دارو در معرض نور مستقیم خورشید، رطوبت و آتش خودداری کنید. 
دارو را از دسترس کودکان دور نگاه دارید. 
از مصرف داروهای تاریخ گذشته و قدیمی پرهیز کنید.
 و دارو در یخچال نگهداری شود.
از پزشک معالج خود سئوالاتی راجع به نحوه ی دور ریزی داروهای بی مصرف مطرح کنیم. 
 

مصرف‌کنندۀ دارو باید به‌طور منظم به پزشک خود مراجعه کند تا بهبود او را زیر نظر داشته‌باشد. 
استفاده از این دارو به هنگام باراری ممکن است یکی از عوارض جدی را برای نوزاد شما در بر داشته باشد. اگر باردارید یا قصد باراری دارید،پزشک را از وضعیت خومطلع سازید.اگر مبتلا به فشار خون هستید با دکتر خود در میان بگذارید.شما و دکتر معالجتان باید درمورد ادامه مصرف دارو در دوران بارداری گفتگو نمایید. 
عوارض این این بیماری در برخی افراد  موجب بروز خواب آلودگی ، گیجی ، سستی ،نیمه هشیاری میشود. تا هنگامی که پاسخ بدن بیمار به کابرگولین مشخص نشده‌است، باید در رانندگی و کار با وسایل خطرناک و وسایلی که به دقت نیاز دارند، احتیاط کرد. برخی افراد در طی مصرف این دارو دچار خواب‌آلودگی و کاهش سطح هشیاری می‌شوند. 
ممکن است با مصرف این دارو به هنگام ایستادن یا نشستن دچار سرگیجه یا غش شوید.
پس از مشاهده این علائم به دکتر مراجعه نمایید:گرفتگی صدا ،توهم(دیدن ،شنیدن ،احساس چیزهایی که وجود ندارد)،افزلیش ضربان قلب وغش.
مصرف این دارو ممکن است خطر مشکلات قلبی ،کلیوی،ریوی یا شکمی را افزایش دهد.بلافاصله پس از احساس درد یا گرفتگی قفسه سینه ،ضعف شدید ،کمر یا پهلو درد ،احساس حساسیت یا توده ای در شکم،سرفه مکرر ، اختلال در تنفس ،تورم در دست و پا به دکتر مراجعه نمایید.
اگر به هنگام مصرف این دارو دچار سرفه مکرر همراه با مشکلات تنفسی شدید ،این علائم میتواند اختلات ریوی به نام فیبروز ریوی را در بر داشته باشد.
بعضی از افراد با مصرف این دارو رفتارشان دستخوش تغییرغیرعادی شود، اگر میل جنس یا میل به شرط بندی در شما افزایش یافت این مسئله را با دکتر خود در میان بگذارید.بدون مشورت با پزشک از داروی دیگری همزمان با کابرگولی استفاده ننمایید. 
 

به همراه تاثیرات مفید، هر دارو دارای اثرات ناخواسته ای نیز می باشد. گرچه تمام این عوارض جانبی اتفاق نمی افتند، اما در صورت مشاهده ی هرکدام از آنها درمان های فوری نیاز خواهد بود. در صورتی که هر یک از عوارض زیر را مشاهده کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید: 
عوارض شایع
تهوع
 استفراغ
 یبوست
 سردرد
 گیجی
 افت فشار خون وضعیتی
 خواب آلودگی
 بی خوابی
 اسپاسم عروق انگشتان دست 
توهم
 تحریک سایکوموتور
 دیسکینزی
 خشکی دهان
 گرفتگی ساق پا
عوارض نادر
خون دماغ
اختلال در تمرکز
افزایش میل جنسی
افزایش میل آمیزش جنسی
عوارض ناشناخته
گرفتگی یا درد قفسه سینه
از دست دادن اشتها
دل درد حاد و مکرر
سرفه
تب
افزایش ادرار
کمر درد
مشکل در تنفس
تهوع 
رفتار غیر عادی
نازکی تار مو
ریختن مو
احساس توهم
عوارض مصرف بیش از حد
غش
گرفتگی بینی
توهم
عوارض غیر شایع
اسیدی شدن معده
زخم معده
اضطراب
جوش
تاری دید
خشکی دهان
بی خوابی
کاهش وزن
گرفتگی عضلات
سوزش،خارش و گزگز پوست
خونریزی شدید
گلودرد
تعریق ناگهانی
عطسه 
سرفه
لرزش
اب ریزش بینی
پس از استفاده این دارو عوارض دیگری هم ممکن است مشاهده شود که در اینجا ذکر نشده است در صورت مشاهده ی هرگونه علائم خطرناک به پزشک مراجعه کنید.
 

قرص dostinex چه عوارضی دارد

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

 وظیفه پرستارانی که ازبیماران پارکینسونی مراقبت می کنند دادن داروها،  حمایت عاطفی و کنترل و راهنمایی بیماران است.

بیماری پارکینسون بر روی سلول های عصبی تولید کننده دوپامین در مغز تاثیر می گذارد. پس از تشخیص بیماری درمان ها به بهبود علائم کمک می کنند، اما بیماری را درمان نمی کنند. 

بیماری پارکینسون به شکل های مختلفی بر روی افراد تاثیر می گذارد و باعث بروز علائم مختلفی می شود. این علائم ممکن است خفیف یا شدید باشند یا به طور مداوم و غیر مداوم رخ دهند. با این حال بیماری پارکینسون دارای 5 مرحله مختلف می باشد. زمان سپری شده در هر مرحله متفاوت است.

داروی مورد نظرتان را جستجو کنید و همه چیز را در مورد آن مطالعه کنید.

در صورت که سوال و یا مشکل پزشکی خاصی دارید به راحتی می توانید سوالات خود را از پزشکان متخصص ما بپرسید و به سرعت پاسخ تخصصی دریافت کنید. برای این منظور می توانید از ربات تلگرامی ما با نام @askq_bot استفاده کنیبد.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌گاه برای گروه سبز و سالم محفوظ می باشد.

© All Rights Reserved

کابرگولین یک آگنوسیت گیرنده ی دوپامین است که با کاهش دادن مقدار هورمون پرولاکتین عمل میکند. کابرگولین برای درمان غلظت بیش از حد هورمون پرولاکتین در خون ( هایپر پرولاکتینمی) مورد استفاده قرار میگیرد.

کابرگولین ممکن است برای درمان سایر بیماری ها با تجویز پزشک استفاده شود.

در صورتی که دچار بیماری های کبدی ، قلبی و یا تنفسی هستید پیش از مصرف کابرگولین با پزشک در این باره صحبت کنید.

کابرگولین معمولا بصورت دو بار در هفته و دست کم به مدت شش ماه مصرف میشود.تا زمانی که پزشکتان تایید نکرده کابرگولین را بصورت روزانه مصرف نکنید.

در صورتی که ار هرگونه داروی دیگر استفاده میکنید ( به ویژه دارو های کنترل فشار خون)  با پزشک در میان بگذارید

قرص dostinex چه عوارضی دارد

در طول مصرف کابرگولین ممکن است میل جنسی شما افزایش یابد.همچنین ممکن است تمایلات غیر معمول و یا شدید دیگری در طول مصرف این دارو پیش بیاید.در صورتی که فکر میکنید چنین حسیات و امیالی در شما پدید آمده است به پزشک اطلاع دهید.

برای حصول اطمینان از مفید واقع شدن کابرگولین برای شما لازم است که میزان پرولاکتین خون بصورت منظم توسط پزشک سنجیده شود.سنجش میزان پرولاکتین خون ممکن است برای چندیدن ماه پس از قطع مصرف دارو نیز ادامه داشته باشد.در این مورد دستورات پزشک را مد نظر داشته باشید.

طبق اعلام سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا ؛ انتظار نمیرود کابرگولین برای جنین مضر باشد.در صورتی که باردار هستید و یا در طول مصرف کابرگولین تصمیم به باردار شدن دارید با پزشک در میان بگذارید.

اینکه کابرگولین وارد شیر مادر میشود و میتواند به نوزادی که از شیر مادر تغذیه میکند صدمه بزند یا نه تا کنون مشخص نشده است لذا توصیه میگردد در طول استفاده از کابرگولین به نوزاد خود شیر ندهید.

کابرگولین باید دقیقا به شکلی که توسط پزشک تجویز شده است مصرف شود.مقدار دوز دارو را خودسرانه تغییر ندهید و از مصرف آن بیش از مدت زمان توصیه شده خودداری کنید.راهنمایی های موجود در بسته دارو را به دقت مطالعه کنید.

در طول مصرف کابرگولین برای حصول اطمینان از مضر نبودن دارو برای بیمار ممکن است آزمایش هایی توسط پزشک تجویز شود؛همچنین ممکن است برای کنترل وضعیت کارکرد قلب ، قلب شما توسط دستگاه الکتروکاردیوگراف مورد آزمایش قرار گیرد.این دستگاه فعالیت الکتریکی قلب را اندازه گیری میکند.

برای حصول نتایج بهتر ممکن است پزشک شما گاه به گاه در طول درمان با کابرگولین مقدار دوز دارو را تغییر دهد.

کابرگولین را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

در صورتی که متوجه شدید مصرف کابرگولین را فراموش کرده اید هرچه زودتر آنرا مصرف کنید.اگر به نوبت بعدی مصرف دارو زمان اندکی باقی است از مصرف داروی فراموش شده صرف نظر کنید و مصرف دارو را طبق برنامه پیش ببرید.از استفاده ی داروی اضافی خودداری کنید.

در صورت بروز علایم سوء مصرف ( گرفتگی بینی ، توهم ، غش ) فورا به اورژانس مراجعه کنید.

در صورتی که دراز کشیده اید و یا نشسته اید به طور ناگهانی بلند نشوید.

هنگام بلند شدن به آهستگی عمل کنید و برای جلوگیری از افتادن و زمین خوردن در حین ایستادن محکم بایستید.

در صورتی که علایم واکنش آلرژیک از جمله کهیر ، مشکل در تنفس و تورم صورت ، لب ها ، زبان و گلو برای تان رخ داد فورا به مراکز درمانی و یا اورژانس مراجعه کنید.

اگر هر یک از عوارض جانبی زیر برای تان اتفاق افتاد مصرف کابرگولین را متوقف کنید و به پزشک معالج اطلاع دهید:

عوارض جانبی با اهمیت پایین:

در صورتی که به طور منظم از دارو هایی استفاده میکنید که باعث خواب آلودگی میشوند ( داروهای مربوط به سرماخوردگی و حساسیت ، آرام بخش ها ، ضد درد های حاوی مخدر ، قرص های خواب آور ، شل کننده عضلات و دارو های مرتبط با تشنج ، افسردگی و اضطراب) پیش از مصرف کابر گولین به پزشک اطلاع دهید؛ چون این دارو ها به همراه کابرگولین میتوانند بر شدت خواب آلودگی بیفزایند.

در صورتی که از هر یک از داروهای زیر استفاده میکنید قبل از مصرف کابرگولین با پزشک در میان بگذارید :

اگر هنوز سوالی در رابطه با کابرگولین دارید. میتوانید آن را در انجمن پرسش و پاسخ مطرح کرده و متخصصین مربوطه در وب سایت به آن جواب دهند.

مترجم:
فرهاد نامدار

نوشته شده در 01 ارد 1396

مرجع : www.drugs.com

اگر قرص رو فراموش کردم کی اونرو بخورم

ارسال جواب

هر جمعه این قرص رو میخوردم این جمعه نداشتم بخورم البته خارجیش رو گیرم نیومد میتونم فردا بگیرم بخورم

ارسال جواب

سلام
در صورتی که در زمان مصرف دارو تاخیر ایجاد شود برای شروع دوباره باید با پزشک خود مشورت کنید.

من قرص فت فست برای چاقی میخورم آیا تاثیری بر قرص کابرگولین میگذارد

ارسال جواب

خییلی ازجوابتان ممنونم

سلام
قرص فت فست شامل مجموعه ای از ویتامین ها، اسید های آمینه و مواد معدنی می باشد.
مصرف این مکمل با داروی کابرگولین مشکل ندارد.
اما در صورت بروز هرگونه مشکل، در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید.

سلام من ازدیروز که قرص کابرگولین مصرف کردم سردرد خفیفی دارم معده درد دارم گرمم میشه احساس بدن درد دارم وبینیم گرفته قطعش کنم یا به مصرف ادامه بدم

ارسال جواب

درضمن داروهایی مرتبط بامعده مصرف میکنم وچون شکمم کار نمیکنه شیاف استفاده میکنم میخواستم ببینم باکابرگولین تداخل دارویی ندارن؟

سلام
مشکلات به وجود آمده برای شما جز عوارض مصرف این دارو هستند.
به مصرف دارو ادمه دهید.
ممکن است این دارو با بعضی از داروهای بیماری ها گوارشی نداخل داشته باشد.
بهتر است در این رابطه با پزشک خود مشورت کنید.

سلام اگر نتیجه ازمایش به اشتباه پرولاکتین رو برای خانم مجرد حدود هشتصد نشون بده و دکتر فکر کنه پرولاکتین بالاست و کابرگولین تجویز کنه در حالی که نیازی نبوده چه عوارضی داره در واقع سوالم اینه که مصرف بی دلیل کابرگولین چه خطری میتونه داشته باشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

ارسال جواب

شما می توانید سوال های خود را در انجمن پرسش و پاسخ وب سایت داروی مطرح کنید و پزشکان و متخصصین داروی در این رابطه پاسخ دهند.

قرص dostinex چه عوارضی دارد

برای در این وب سایت شما بایستی قوانین وب سایت را در این رابطه مطالعه کنید.

اپلیکیشن موبایل داروی

کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت داروی محفوظ میباشد و استفاده از محتوا و امکانات آن وابسته به رعایت قوانین آن میباشد.

قرص کابرگولین خوراکی یک داروی تجویزی است که تنها به عنوان یک داروی عمومی در دسترس است. این قرص فقط به صورت خوراکی در دسترس می باشد. در این مقاله می خوانیم:

کابرگولین چیست؟

چرا کابرگولین استفاده می شود؟

اثرات جانبی کابرگولین

کابرگولین ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد

قرص dostinex چه عوارضی دارد

هشدارهای مصرفی درباره قرص کابرگولین

نحوه مصرف کابرگولین چگونه است؟

قرص خوراکی کابرگولین به عنوان یک داروی عمومی در دسترس است. کابرگولین تنها به صورت خوراکی موجود است. این دارو برای درمان هیپرپرولاکتینمی (سطح بالایی از پرولاکتین در بدن شما) استفاده می شود.

این دارو می تواند مشکلات مربوط به دریچه قلب را ایجاد کند. دکتر شما ممکن است قبل و در طول درمان با این دارو قلب را بررسی کند. پزشک این کار را با اکوکاردیوگرام و سایر آزمایشات انجام می دهد. اگر مشکل دریچه قلب دارید، نباید این دارو را مصرف کنید. اگر دچار مشکل قلبی هستید، این دارو ممکن است وضعیت شما را بدتر کند.

این دارو ممکن است باعث تصلب بافت ها شود. با این شرایط، بافت های اندام ها زخم می شوند یا بدتر می شوند. این مسئله می تواند در ریه های شما، در اطراف قلب شما و یا در پشت معده شما اتفاق بیفتد. علائم شامل مشکل در تنفس، سرفه ای که از بین نمی رود، درد قفسه سینه، تورم در پاها و درد پهلوها بین کمر و معده می باشد. اگر این علائم را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر سابقه تصلب بافت دارید، نباید این دارو را مصرف کنید.

کابرگولین برای درمان هیپرپرولاکتینمی (سطح بالایی از پرولاکتین در بدن شما) استفاده می شود. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که غده هیپوفیز باعث افزایش پرولاکتین می شود. سطح پرولاکتین بالا ممکن است ناشی از یک مشکل هورمونی یا یک تومور در غده هیپوفیز باشد.

سطح پرولاکتین بالا می تواند باعث تغییر در تخمک گذاری خانم، چرخه قاعدگی و تولید شیر مادر شود. در مردان، سطح پرولاکتین بالا می تواند بر تولید مثل تاثیر بگذارد و باعث مشکلات جنسی شود. این مسائل شامل کاهش میل جنسی و عدم توانایی انزال و یا حفظ نعوظ است.

کابرگولین متعلق به یک کلاس از داروهای آگونیست دوپامین است. این داروها اغلب برای درمان شرایط مشابه استفاده می شوند. دوپامین یک ماده شیمیایی است که بدن شما تولید می کند. این ماده باعث می شود بدن شما پرولاکتین آزاد نکند. کابرگولین با اتصال به گیرنده های دوپامین عمل می کند. این دارو باعث می شود که بدن شما پرولاکتین آزاد نکند بنابراین به کاهش سطح پرولاکتین کمک می کند.

حتما بخوانید: آزمایش پرولاکتین چیست؟

قرص کابرگولین خوراکی می تواند موجب خواب آلودگی و همچنین سایر عوارض جانبی شود.

عوارض جانبی رایج تر قرص خوراکی کابرگولین عبارتند از:

اگر این اثرات خفیف باشند، ممکن است در عرض چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر آنها شدیدتر هستند و یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

اگر عوارض جانبی جدی دارید، بلافاصله با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد.  مسمومیت بافت ها در اندام های شما، مانند قلب، ریه ها و کلیه ها. علائم عبارتند از:

 مشکلات دریچه قلب. علائم عبارتند از:

توجه کنید:  هدف ما این است که اطلاعات مربوط به دارو را به شما ارائه کنیم. با این حال، به دلیل اینکه دارو بر هر فرد تاثیر متفاوت دارد، نمی توانیم تضمین کنیم که این اطلاعات شامل تمام عوارض جانبی احتمالی می شود. این اطلاعات جایگزین مشاوره پزشکی نیست. همیشه عوارض جانبی را با یک پزشک که سابقه پزشکی شما را می داند، در میان بگذارید.

قرص کابرگولین خوراکی می تواند با سایر داروها، ویتامین ها، و یا گیاهانی که ممکن است مصرف کنید، تداخل داشته باشد. تداخل زمانی اتفاق می افتد که یک دارو بر تاثیر داروی دیگر اثر می گذارد. این مسئله می تواند مضر باشد یا از جذب دارو جلوگیری کند.

برای کمک به جلوگیری از تداخلات، پزشک باید تمام داروهای مصرفی شما را به دقت مدیریت کند. اطمینان حاصل کنید که در مورد تمام داروها، ویتامین ها، و یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.  نمونه هایی از داروهایی که می توانند باعث ایجاد تداخل با کابرگولین شوند، در ادامه ذکر شده است.

این داروها را با کابرگولین مصرف نکنید. انجام این کار می تواند اثرات خطرناکی در بدن شما ایجاد کند. این داروها به شیوه ای کاملا مخالف کابرگولین عمل می کنند. این بدان معنی است که این داروها و کابرگولین اثر خوبی نخواهد داشت، زیرا اثرات آنها از بین می رود. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

قبل از مصرف کابرگولین، اگر به طور مرتب از داروهای دیگر که باعث خواب آلودگی می شوند (مانند داروهای سرماخوردگی یا آلرژی پزشکی، آرام بخش، داروهای ضد درد، قرص های خواب آور، آرامبخش عضلات و دارو برای تشنج، افسردگی و اضطراب) استفاده می کردید، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها می توانند به خواب آلودگی ناشی از کابرگولین افزوده شوند. در مورد تمام داروهای دیگر که استفاده می کنید به پزشک خود بگویید، به ویژه داروهای زیر:

این لیست کامل نیست و ممکن است داروهای دیگری نیز با کابرگولین تداخل داشته باشند. به دکتر خودت در مورد داروهایی که مصرف می کنید بگویید. این داروها شامل داروهای تجویز، داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی است. داروهای جدید را بدون مشورت با پزشک شروع نکنید.

این دارو با هشدارهای متعددی همراه است:

کابرگولین می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم عبارتند از:

اگر واکنش آلرژیک دارید، با پزشک یا مرکز کنترل سموم تماس بگیرید. اگر علائم شما شدید است، با اورژانس تماس بگیرید. اگر تا به حال نسبت به این دارو واکنش آلرژیک داشته اید، این دارو را دوباره مصرف نکنید. مصرف دوباره می تواند مرگبار باشد.

برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی: اگر فشار خون بالا و یا مشکلات قلبی کنترل نشده دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. مصرف این دارو می تواند وضعیت شما را بدتر کند. اگر فشار خون بالا دارید و فشار خونتان تحت کنترل است در خصوص مصرف دارو با پزشک خود صحبت کنید.

اگر سابقه بافت های آسیب دیده در ریه ها، قلب، کلیه یا شکم (منطقه معده) دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. این دارو می تواند وضعیت شما را بدتر کند.

اگر در حال حاضر باردار هستید و فشار خون بالای بارداری دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. این دارو می تواند وضعیت شما را بدتر کند.

ممکن است قادر نباشید این دارو را به خوبی فراوری کنید. این مسئله ممکن است سطوح دارو در بدن شما افزایش دهد و باعث عوارض جانبی بیشتری شود.

کابرگولین یک داروی بارداری رده B است. این به معنی دو چیز است:

اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید، با پزشک خود در خصوص مصرف این دارو صحبت کنید. مطالعات حیوانی واکنش انسان به دارو را پیش بینی نمی کند. بنابراین، فقط در صورت نیاز می توانید از این دارو در دوران بارداری استفاده کنید. اگر در هنگام مصرف این دارو باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

مشخص نیست این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. اگر دارو به شیر مادر منتقل شود عوارض جانبی برای نوزاد شیرخوار ایجاد می کند. اگر به فرزندتان شیر می دهید، با پزشک خود در خصوص مصرف دارو صحبت کنید. ممکن است لازم باشد شیردهی یا مصرف دارو را متوقف کنید.

کلیه ها و کبد سالخوردگان ممکن است به خوبی کار نکنند. این مسئله باعث می شود بدن به آرامی دارو را پردازش کند. در نتیجه، بیشتر دارو در بدن شما به مدت طولانی باقی می ماند. این خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد.

این دارو در کودکان مورد مطالعه قرار نگرفته است. این دارو نباید به افراد زیر 18 سال داده شود.

این اطلاعات مربوط به دوز قرص خوراکی کابرگولین است. مقدار دوز، فرم دارو و چگونگی مصرف دارو، بستگی به موارد زیر دارد:

عمومی: کابرگولین

 فرم: قرص خوراکی

قرص dostinex چه عوارضی دارد

 قدرت: 0.5 میلی گرم

این دارو در کودکان مورد مطالعه قرار نگرفته است. این دارو نباید به افراد زیر 18 سال داده شود.

– کلیه ها و کبد سالخوردگان ممکن است به خوبی کار نکنند. این مسئله باعث می شود بدن به آرامی دارو را پردازش کند. در نتیجه، بیشتر دارو در بدن شما به مدت طولانی باقی می ماند. این خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد.
پزشک ممکن است در ابتدا با دوز پایین شروع کند. این مسئله باعث می شود سطح این دارو در بدن شما افزایش پیدا نکند.

– قرص خوراکی کابرگولین برای درمان کوتاه مدت استفاده می شود. اگر این دارو را طبق تجویز مصرف نکنید، با خطرات جدی همراه است. اگر مصرف دارو را بطور ناگهانی متوقف کنید یا آن را به طور کامل مصرف نکنید: سطح پرولاکتین در خون شما بالا خواهد رفت. در زنان، میزان پرولاکتین بالا می تواند تخمک گذاری، چرخه های قاعدگی و تولید شیر مادر را تغییر دهد. در مردان، سطح پرولاکتین بالا می تواند بر تولید مثل تاثیر بگذارد و باعث مشکلات جنسی شود. کابرگولین عبارتند از کاهش میل جنسی و عدم توانایی انزال یا حفظ نعوظ.

– اگر یک وعده از دارو را فراموش کردید یا دارو را طبق برنامه مصرف نکردید: دارو ممکن است به خوبی عمل نکند یا ممکن است به طور کامل از عمل دست بکشد. برای تاثیر مناسب دارو  باید مقدار مشخصی از آن در بدن شما وجود داشته باشد.

اگر دارو را بیش از حد مصرف کنید: مقادیر خطرناکی از این دارو در بدن شما وجود خواهد داشت. نشانه های مصرف بیش از حد این دارو می تواند شامل موارد زیر باشد:

– اگر فکر می کنید به مقدار زیاد از این دارو مصرف کرده اید، با پزشک یا مرکز کنترل سمی تماس بگیرید. اگر علائم شما شدید است، با اورژانس تماس بگیرید.

– اگر یک وعده از دارو را فراموش کردید چه باید بکنید: به محض یادآوری، دوز فراموش شده را مصرف کنید. اگر تنها چند ساعت قبل از دوز بعدی به یاد آوردید، فقط دوز جدید را مصرف کنید. هرگز سعی نکنید دو قرص را به صورت همزمان مصرف کنید. این مسئله می تواند عواقب جانبی خطرناکی ایجاد کند.

– چگونه می توان گفت دارو اثر می کند یا خیر: باید سطح پرولاکتین در بدن شما کاهش یابد. دکتر سطح پرولاکتین را با آزمایش خون بررسی خواهد کرد.

شما و دکتر شما باید در طول درمان مسائل خاصی را زیر نظر داشته باشید. این کار باعث می شود در حین استفاده از این دارو مطمئن شوید که ایمن هستید و در معرض مشکلات دیگر قرار ندارید. این مسائل عبارتند از:

پزشک شما ممکن است اکوکاردیوگرام (ECG) و سایر آزمایشات را انجام دهد تا قلب را قبل و در طول درمان با این دارو بررسی کند. این کار برای اطمینان از این است که در امان هستید. اگر دریچه های قلب شما مشکلی داشته باشید، پزشک درمان را با این دارو متوقف می کند.

دکتر شما آزمایش های خون را برای اندازه گیری مقدار پرولاکتین در بدن انجام خواهد داد. این  کار باعث می شود پزشک تصمیم بگیرد آیا هنوز هم نیاز به درمان با این دارو دارید یا خیر.

داروهای دیگری برای درمان بیماری شما وجود دارد. ممکن است برخی داروها بهتر شما را درمان کنند. با پزشک خود در مورد گزینه های دیگر درمان صحبت کنید.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: www.healthline.com و www.mayoclinic.org و www.rxlist.com

جستجو در سایت توسط گوگل

Forum Rules

InChI=1S/C26H37N5O2/c1-5-11-30-17-19(25(32)31(26(33)27-6-2)13-8-12-29(3)4)14-21-20-9-7-10-22-24(20)18(16-28-22)15-23(21)30/h5,7,9-10,16,19,21,23,28H,1,6,8,11-15,17H2,2-4H3,(H,27,33)/t19-,21-,23-/m1/s1 YKey:KORNTPPJEAJQIU-KJXAQDMKSA-N Y

کابرگولین (به انگلیسی: Cabergoline)

رده درمانی: داروهای هورمونی

اشکال دارویی: قرص

کابرگولین در درمان ترشح بالای پرولاکتین (هایپرپرولاکتینمی معمولاً ناشی از تومور هیپوفیز)، در کنترل بیماری پارکینسون (بهت نهایی یا با سایر داروها)، آکرومگالی و درمان سندرم کوشینگ مصرف می‌شود.

قرص dostinex چه عوارضی دارد

این دارو با تحریک مستقیم گیرنده‌های D2 دوپامینی مغز موجب کاهش ترشح پرولاکتین می‌شود. همچنین افزایش اثرات دوپامینی می‌تواند در کنترل پارکینسون مفید و مؤثر باشد. کابرگولین آگونیست نسبی گیرنده‌های D1 دوپامین و آدنرژیک (α۱ و α۲) و D3, D4, 5-HT1A, 5-HT2A, 5-HT2B, 5-HT2C, α2B نیز می‌باشد. کابرگولین در شکل قرص‌های خوراکی تجویز می‌شود. ممکن است نیاز باشد که شما این دارو را به مدت چند ماه مصرف کنید تا سطح پرولاکتین کاهش بیاید.

تهوع، استفراغ، یبوست، سردرد، گیجی، افت فشار خون وضعیتی، خواب آلودگی، بی خوابی، اسپاسم عروق انگشتان دست، توهم، تحریک سایکوموتور، دیسکینزی، خشکی دهان، گرفتگی ساق پا، نشت مایع جنب و فیبروزاز عوارض جانبی دارو هستند.

افزایش پرولاکتین خون یک بیماری نسبتاً شایع است که می تواند منجر به اختلالات عادات ماهیانه و ناباروری در خانمها و اختلالات جنسی در مردان شود. هورمون پرولاکتین مسئول تولید شیر توسط پستانها است و یکی از علائم مهم آن در خانمها ترشح نابجای شیر می باشد. ترشح این هورمون متناوب است و خواب، استرس و هر نوع تحریک قفسه سینه سبب ترشح هورمون پرولاکتین می شوند. پرولاکتین هورمونی است که از بخش قدامی غده هیپوفیز آزاد می‌شود. ترشح پرولاکتین با آزاد شدن هورمون دوپامین از هیپوتالاموس تنظیم (مهار) می‌شود. هورمون آزادکننده تیروتروپین مترشحه از هیپوتالاموس که باعث آزاد شدن TSH از آدنوهیپوفیز می‌شود، نیز باعث افزایش پرولاکتین و ناباروری می‌گردد. بنابراین، در کم کاری تیروئید افزایش پرولاکتین دیده می‌شود. مانند سایر هورمون‌های مترشحه از آدنوهیپوفیز ترشح پرولاکتین نیز تغییرات شبانه روزی دارد (حداکثر ترشح آن طی خواب و حداقل آن بین ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر است).

افزایش پرولاکتین اغلب ناشی از وجود تومور خوش‌خیم در قاعده غده هیپوفیز است، بنابراین توصیه می‌شود که برای تمام بیماران مبتلا به هایپر پرولاکتینوما، یک CT – اسکن یا MRI از منطقة sella turcica نیز انجام شود. علایم هیپرپرولاکتینمی در زنانی که در دوران شیردهی نیستند به صورت ترشح شیر از پستان مشخص می‌شود. پرولاکتینوما علت ۲۰-۱۵٪ موارد آمنوره ثانویه است. افزایش پرولاکتین ممکن است با اضطراب و افسردگی همراه باشد. برای رفع این مشکل مصرف داروی بروموکریپتین یا کابرگولین (آگونیست‌های دوپامین) موفقیت‌آمیز است اما در بعضی موارد نادر غده باید برداشته شود.


علل افزایش پرولاکتین


علل طبیعی افزایش پرولاکتین

در زمان بارداری و شیردهی پرولاکتین به طور طبیعی میزانش بسیار بالا است. در مواردی که استرس روحی وجود دارد و در زمان خواب میزان آن به طور طبیعی بالا می رود. افزایش کاذب پرولاکتین به علت وجود مولکول های غیر فعال این هورمون دیده شده است که علائمی ایجاد نکرده است.

قرص dostinex چه عوارضی دارد


علل غیر طبیعی افزایش پرولاکتین

از علل مهمی که به طور بیماری زا باعث بالا رفتن مقدار پرولاکتین خون می شوند، شامل:

کم کاری تیروئید
استفاده از بعضی داروها، به خصوص داروهایی که جهت درمان بیماری های روانی داده می شود.
بیماریهای کبد و کلیه ها و تخمدان ها
تومورهای هیپوفیز
تحریک نوک پستان ها
صدمات و ضایعات قفسه سینه به علت درگیری اعصاب پستان ها
در بسیاری از موارد علت بالا بودن پرولاکتین نامشخص می باشد. اندازه گیری میزان پرولاکتین خون و تست های تیروئید و غیره و انجام MRI از نظر وجود تومور هیپوفیز برای تشخیص علت توصیه می شود.


درمان پرولاکتین بالا و ناباروری

اگر به علت آدنومای هیپوفیز در شما مشکل تخمک گذاری به وجود آمده، ممکن است پزشک برای شما بروموکریپتین تجویز کند. آدنومای هیپوفیز، غده ای خوش خیم در هیپوفیز است که باعث می شود ترشح پرولاکتین در آن افزایش یابد که همین امر باعث کاهش سطوح استروژن در بدن شده و تخمک گذاری را مهار می کند.شرایط به وجود آمده، قطع عادت ماهیانه به علت زیادی پرولاکتین در بدن، یکی از علل نادر به وجود آورنده مشکلات باروری است.

بروموکریپتین، به دو شکل قرص واژینال و قرص دهانی برای درمان افزایش پرولاکتین و ناباروری مصرف می شود. قبل از این که سطح پرولاکتین در شما افت کند ،ممکن است که نیاز باشد که برای چند ماه این دارو مصرف شود و ممکن است که نیاز باشد تا پزشک دوز این دارو را برای شما تنظیم کند. همین که سطح پرولاکتین به میزان نرمال رسید، عادت ماهیانه و تخمک گذاری در شما مجددا آغاز خواهد شد و شما و همسرتان می توانید به طور طبیعی بچه دار شوید مگر آنکه انواع دیگری از مشکلات باروری هم در شما موجود باشد. اگر شما بعد از چند ماه باردار نشدید، ممکن است لازم باشد تا درمان های بیشتری در شما صورت گیرد.

کابرگولین برای درمان هیپرپرولاکتینمی (سطح بالای پرولاکتین، یک ماده طبیعی است که به زنان شیرده برای تولید شیر کمک میکند . کابرگولین در یک دسته از داروها به نام آگونیست های گیرنده دوپامین است. این با کاهش میزان پرولاکتین در بدن کار می کند.
نام تجاری
Cabaser , Dostinex
شرکتهای دارویی
نام شرکت کشور سازنده دوز اشکال دارویی نام تجاری نام ژنریک
شرکت داروسازی شهر دارو Iran 0.5mg 1mg 2mg Tablet Cabergoline SHD Cabergoline
داروسازی ایران هورمون Iran 1mg Tablet,Scored Caberlin Cabergoline
داروسازی ایران هورمون Iran 0.5mg Tablet,Scored Caberlin Cabergoline
Pfizer Italy 0.5mg Tablet Dostinex Cabergoline
Pfizer Italy 1mg Tablet Cabaser Cabergoline
داروسازی ابوریحان ایران 1mg Oral Tablet cabolin Cabergoline
داروسازی ابوریحان ایران 0.5mg Oral Tablet Cabolin Cabergoline
اشکال دارویی
Tablets: 0.5 mg
Tablets: 1 mg
موارد مصرف
هیپرپرولاکتینمی
بیماری پارکینسون
سایر موارد:
درمان خانمها با سیکل قاعدگی بسیار نامنظم
درمان خانها با ترشح بیش از اندازه شیر
درمان تومورهای ترشح کننده پرولاکتین
موراد منع مصرف
حساسیت مفرط نسبت به ترکیبات ارگو ، هیپرتانسیون حاملگی ، دوران شیردهی
عوارض جانبی
سردرد، سرگیجه، پارستزی، بی‌خوابی، افسردگی، عصبی شدن.
هیپوتانسیون ارتوستاتیک.
تهوع، یبوست، درد شکم، سوءهاضمه، استفراغ، خشکی دهان، اسهال، نفخ.
ضعف، درد پستان، دیس منوره.
علائمی که لازم است پس از مصرف به پزشک اطلاع دهید
احساس تنگی نفس یا سنگینی در قفسه سینه، تب، خارش، سرفه های شدید، آبی شدن رنگ پوست ، تورم صورت، لبها، زبان و گلو
کاهش قدرت بدنی در یک طرف بیشتر از طرف دیگر، اشکال در صحبت کردن و فکر کردن، اختلال تعادل یا تاری دید
اشکال در تنفس
درد سینه یا فشار یا ضربان قلب سریع
بی حس یا گزگ در دستها و پاها
تعریق شدید
گیجی شدید
سردرد شدید
احساس خستگی یا ضعف شدید
تهوع یا استفراغ شدید
بارداری در زمان مصرف دارو
ایجاد هرگونه جوش در سطح پوست
عدم بهبودی یا احساس بدتر شدن
تداخل دارویی
مصرف همزمان این دارو با پروپرانولل، قرص‌های ضدبارداری خوراکی و یا داروهای منقبض‌کنندة عروقی خطر بروز انقباضات عروق محیطی را تشدید می‌‌‌‌نماید.
نکات قابل توصیه
دارو را با غذا یا با شکم خالی میل نمایید. در صورت ایجاد ناراحتی گوارشی با غذا مصرف کنید.
دارو را هنگام شب مصرف کنید تا عوارض گوارشی دارو به حداقل برسد
مصرف در بارداری
گروه B
مصرف در شیردهی
موجب قطع شیر دهی می شود.
فارماکولوژی
مکانیسم اثر: اثر جلوگیری از ترشح پرولاکتین: این دارو از مشتقات صناعی ارگو و یک آگونیست گیرندة دوپامین
( D2 ) با اثر طولانی است و بدینوسیله ترشح پرولاکتین را مهار می‌‌‌‌نماید.
فارماکوکینتیک
نیمه عمر: 69-63 ساعت
دفع: این دارو توسط ادرار و مدفوع دفع می‌‌‌شود.
مقدار مصرف
هیپرپرولاکتینمی
بالغین: ابتدا، 0.25 mg از راه خوراکی دوبار در هفته تجویز می‌شود، سپس هر هفته می‌‌‌توان 0.25 mg دوبار در هفته به دوز دارو افزود. حداکثر دوزاژ دارو 1 mg دوبار در هفته است.
بیماری پارکینسون
بالغین: ابتدا، 0.5 mg از راه خوراکی یکبار در روز تجویز می‌شود و بتدریج و برحسب نیاز می‌توان دوز دارو را تا 2.5 mg در روز بصورت دوز منفرد افزایش داد (حداکثر دوزاژ دارو 5 mg درروز است).

زمانی که کابرگولین مصرف می کنید اگر هر یک از این عوارض جانبی اتفاق افتد شما باید بلافاصله با دکتر خود تماس بگیرید.

عوارض کمتر رایج
نفخ یا ورم ( صورت، بازوها، دست ها، پایین تر پاها ، سوزش پا، خزنده، خارش، بی حسی، سوزن سوزن شدن
لرز
عرق سرد
گیجی
سرگیجه، غش کردن یا احساس سبکی سر هنگام برخاستن از حالت نشسته یا دراز کشیده
تپش یا ضربان قلب سریع و نامنظم
احساس ناراحتی یا بیماری
افزایش وزن سریع
تورم اطراف چشم
سوزن سوزن شدن دست و پا
خستگی و ضعف غیر معمول
افزایش وزن غیر معمول و یا از دست دادن
عوارض با شیوع ناشناخته
درد قفسه سینه
از دست دادن اشتها
ادامه و یا درد شدید شکم یا معده
ادامه تهوع و استفراغ شدید
سرفه
کاهش توانایی ورزش
تب
افزایش دفع ادرار
از دست دادن اشتها
درد در ناحیه شکم یا معده
درد کمر
تهوع
تنگی نفس
مشکل با تنفس
استفراغ
ضعف
اگر هر یک از علائم زیر را با مصرف بیش از حد کابرگولین داشتید بلافاصله با اورژانس جهت دریافت کمک تماس بگیرید.
علائم مصرف بیش از حد کابرگولین
غش
دیدن، شنیدن یا احساس چیزهایی که وجود ندارد.
گرفتگی بینی
برخی از عوارض جانبی که می تواند با کابرگولین رخ می دهد ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز نداشته باشد. این عوارض در بدن شما در طول درمان با تنظیم دارو ممکن است از بین برود.
عوارض جانبی بیشتر رایج
مشکل در اجابت مزاج ( مدفوع )
سرگیجه
هوای بیش از حد و یا گاز در معده یا روده
احساس پری
سردرد
فقدان یا از دست دادن قدرت
دفع گاز
عوارض جانبی کمتر رایج
درد شکم یا معده
اسید معده یا ترش
اضطراب
آروغ زدن
لکه بر روی پوست
درد پستان
سوزش، خارش
تغییرات در بینایی
گرفتگی
افسردگی
اسهال
خشکی دهان یا دندان درد
احساس حرکت ثابت از خود و یا محیط اطراف
احساس گرما
گاز
سوزش معده
خونریزی سنگین
سوء هاضمه
خارش پوست
درد مفاصل
درد عضلانی و درد
گرفتگی عضلات
جوش
قرمزی صورت، گردن، بازوها و گاهی اوقات بالای سینه
آبریزش بینی
احساس چرخش
لرز
بیخوابی
خواب یا خواب آلودگی غیر معمول
عطسه
گلو درد
ناراحتی معده یا تلاطم
عرق کردن ناگهانی
مشکل در خواب
ناتوانی در به خواب رفتن
کاهش وزن
عوارض نادر
بینی خونین
مشکل در تمرکز
افزایش توانایی، میل و عملکرد جنسی
افزایش علاقه در رابطه جنسی
عوارضی با شیوع نامشخص
احساس اینکه دیگران در حال تماشای شما و یا رفتار شما را کنترل می کنند.
احساس اینکه دیگران می توانند افکار شما را بشنود.
ریزش مو و یا نازک شدن مو
تغییرات شدید خلق و خوی
رفتار غیر عادی 

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…


لطفاً روی بخش مورد نظر کلیک کنید…

 دنیای زنانه، آشپزی، نوزاد و کودک، ناباروری، بارداری، زایمان، تغذیه و پرسش و پاسخ 

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج نام و لينک سايت مجاز است.

قرص dostinex چه عوارضی دارد
قرص dostinex چه عوارضی دارد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *