قرص colofac براي چيست

خواص دارویی و گیاهی

قرص colofac براي چيست
قرص colofac براي چيست

%PDF-1.4
3 0 obj
>>>]
/Group >
/Contents 4 0 R>>
endobj
4 0 obj
>
stream
xUO0+j[m@oh

fg3;gk=C`RԕPbs

`ɰ6N5;(xC1*S@N”ބe7Ӛ4fLQh9EV
uY5’R#ngw

Ly謅q`[t՚* 3?喣;az>rC3g/>rSGO~3=Qy$tQ`j#L*kvi
#v63gs4L}n:oi[79Cr1Cg_H=;N5
endstream
endobj
9 0 obj
>>>]
/Group >
/Contents 10 0 R>>
endobj
10 0 obj
>
stream
xmO0s-47
j$JF!4LřYs
g) 8:B[WpDUNSAgh )-Go7B?`a@Ȁ
pII`? I.tQh!EVUQ’T!n zj4am@d]|-“|N6
endstream
endobj
11 0 obj
>>>]
/Group >
/Contents 12 0 R>>
endobj
12 0 obj
>
stream
xmO0s67
j4JWVEcBlvYÙ9+F@p9tvJp!fT[$$o ʝ>Ӑo2ߝ)c0H*Zˆ*
ٝ
S@_۪m
jЙZCmM
endstream
endobj
1 0 obj
>
endobj
13 0 obj
>
endobj
14 0 obj
>
endobj
15 0 obj
>/Pattern >/XObject >>>/Length 12773 >>
stream
x}݋dǕg=C?”ы+w0?$uO?X, jՖjiҠaYdK؞f zC#01k?aAj,!5?P(qGUU#]Yf/N8fhgOqМc?(>l?ΟqD^yC>t]D;;Q?$iznV?z4o:qWKt޻vJ[zf[ NbV~{=N=]ՓvLG*Z.nvkgYI:{≹Vn#o],.Yj%ɽkU끻2qiWh>$lU6c_RJFϸ֣”=qZ̵oJXتލܻӦO{5
cb


URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3323-fa.html

  زمینه و هدف : شقاق مقعد یک پارگی خطی در نیمه تحتانی کانال آنال می باشد. پارگی در آنودرم منجر به اسپاسم اسفنگتر داخلی آنال شده که منجر به بدتر شدن زخم و ایجاد شقاق مقعد می‌گردد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر داروی Colofac بر کاهش اسپاس مبود.

  روش کار : در یک کارآزمایی بالینی (Clinical trial) طی سال ۱۳۸۸، ۴۰ بیمار مراجعه کننده به درمانگاه تخصصی جراحی ابوالفضل شهر بوشهر به علت شقاق مقعد مورد بررسی قرارگرفتند . بیماران بصورت تصادفی به دو گروه ۲۰ نفری تقسیم شدند که گروه مداخله داروی Colofac بصورت mg 135(شبی یک عدد) به مدت ۲ هفته دریافت نمودند و برای گروه کنترل درمان معمول شقاق مقعد انجام شد .

قرص colofac براي چيست

  یافته‌ها : از ۲۰ بیمار دریافت کننده داروی Colofac ، ۱۷نفر ( ۸ ٥ درصد) بهبودی داشتند که بهبودی پس از ۲ هفته درمان در این گروه ۹۲/ ٦ برابر بیشتر از گروه دریافت کننده داروی معمول بود .

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

مبورین (Mebeverine) با نام تجاری کولوفاک (Colofac) از دسته داروهای آنتی‌اسپاسمودیک است که در سال ۱۹۶۵ به‌ثبت رسیده و در درمان علایم سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (Irritable bowel syndrome: IBS) با یا بدون ضایعات ارگانیک همراه (دیورتیکولوز و دیورتیکولیت، انتریت منطقه‌ای، بیماری‌های کیسه یا مجاری صفراوی، اولسرهای معده یا دوازدهه، دیزانتری و التهاب اختصاصی یا غیراختصاصی دستگاه گوارش) به‌کار می‌‌رود. با دلگرم همراه باشید.

این دارو در درمان کولون تحریک‌پذیر، یبوست مزمن، کولیت موکوسی، کولیت اسپاستیک، کرامپ، دردهای شکمی، اسهال‌های غیراختصاصی و درمان سمپتوماتیک IBS که متعاقب آن یبوست ایجاد می‌شود، سوزش سر دل و نفخ کاربرد دارد.

مبورین شل‌کننده‌ی عضلات صاف است و اثر مستقیم و غیراختصاصی شل‌کنندگی روی عروق قلب و سایر عضلات صاف دارد. نشان داده شده که مبورین در Invitro اثرات اسپاسمولیتیک شبه‌پاپاورین روی عضلات صاف روده‌ی کوچک، رحم و کیسه‌ی صفرا دارد و همچنین دارای اثرات بی‌حسی موضعی نیز هست.این دارو در Invivo در بلوک اسپاسم عضلات صاف و تسکین اسپاسم کاربانکول اسفنکتر اودی خرگوش تا ۵ برابر قوی‌تر از پاپاورین عمل می‌کند و در یک مطالعه‌ی دیگر نیز ثابت شده که ۲۰ برابر قوی‌تر از پاپاورین است. این دارو اثرات کمی ‌روی حرکات موجی (پریستالتیسم) عادی روده دارد، اما وقتی افزایش پریستالتیسم وجود داشته باشد، اثرات اسپاسمولیتیک آن بارز می‌شود.

در مطالعات دیگر نشان داده شده که مبورین فاقد اثرات آنتی‌کولینرژیک مرکزی و محیطی است. این دارو اثر ضد درد یا کاهنده‌ی درد ندارد و فقط در دوزهای بالای آن اثرات تحریکی مرکزی مختصری دیده شده است. همچنین با مصرف مبورین هیچ اثر بلوک گانگلیونی و اختلال در نوروترانسمیتر دیده نشده است.تزریق وریدی دارو در حیوانات موجب آریتمی ‌موقت، برادی‌کاردی و اختلال در الکتروکاردیوگرافی می‌شود. ۹۵ درصد دارو از کلیه دفع می‌شود.

قرص colofac براي چيست

در بالغین و کودکان بالاتر از ۱۰ سال یک قرص mg 135 سه بار در روز و ترجیحاً ۲۰ دقیقه پیش از غذا مصرف می‌شود. در صورت تخفیف علایم، پس از چند هفته از مصرف دارو می‌توان دوز آن را کم کرد. در ایران کپسول mg 200 طولانی‌رهش آن هم وجود دارد که دو بار در روز مصرف می‌شود.


موارد احتیاط در مصرف کولوفک ریتارد

در پورفیری منع مصرف دارد. در دیس‌ریتمی‌ و بلوک قلبی، سابقه‌ی آنژین، ایسکمی، اختلالات کبدی، سیروز و اختلالات شدید کلیوی باید مصرف دارو با احتیاط صورت گیرد. در حاملگی سلامت مصرف آن تایید نشده است و در شیردهی نیز نباید مصرف شود.عوارض عوارض دارو شامل سوء‌‌هاضمه، سوزش سر دل، سرگیجه، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، سردرد، کاهش ضربان نبض، یبوست و ناخوشی عمومی است. در موارد بسیار نادر واکنش آلرژیک، کهیر، آنژیوادم، ادم صورت و اگزانتم دیده ‌شده است.


موارد منع مصرف کلوفاک


مواردی که در مصرف کلوفاک باید احتیاط کرد

داروها از نظر رده بندی مصرف در بارداری در گروه های زیر قرار دارند:


مصرف کلوفاک در دوران شیردهی

مقداری کمی از کلوفاک در شیر مادر ترشح می گردد که معمولا مشکلی ندارد.


همچنین بخوانید:


بهترین راه های درمان انگل روده

۳۰ نسخه گیاهی و خانگی برای پاکسازی روده از سموم بدن

 

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

پذیرش و چاپ تضمینی در معتبرترین مجلات تماس

این دارو در درمان کولون تحریک‌پذیر، یبوست مزمن، کولیت موکوسی، کولیت اسپاستیک، کرامپ، دردهای شکمی، اسهال‌های غیراختصاصی و درمان سمپتوماتیک IBS که متعاقب آن یبوست ایجاد می‌شود، سوزش سر دل و نفخ کاربرد دارد.

در پورفیری منع مصرف دارد. در دیس‌ریتمی‌ و بلوک قلبی، سابقه‌ی آنژین، ایسکمی، اختلالات کبدی، سیروز و اختلالات شدید کلیوی باید مصرف دارو با احتیاط صورت گیرد. در حاملگی سلامت مصرف آن تایید نشده است و در شیردهی نیز نباید مصرف شود.

عوارض دارو شامل سوء‌‌هاضمه، سوزش سر دل، سرگیجه، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، سردرد، کاهش ضربان نبض، یبوست و ناخوشی عمومی است. در موارد بسیار نادر واکنش آلرژیک، کهیر، آنژیوادم، ادم صورت و اگزانتم دیده ‌شده است.

mebeverin

 

شکل دارویی:

قرص 135 میلیگرم

اثرات داروی کولوفک:

قرص colofac براي چيست

اسپاسمولیتیک با اثر قوی و انتخابی روی اسپاسم عضلات صاف راه های گوارش بخصوص کولون میشود با توجه به اینکه سندرم روده تحریک پذیر (IBS)  به صورت درد های شکمی اسهال یا یبوست متناوب و نفخ بروز میکند این دارو با شل کردن عضلات صاف در دستگاه گوارش سبب کاهش درد ناشی از اسپاسم بدون اثر بر عملکرد طبیعی ان میشود.

موارد مصرف داروی کولوفک:

اختلالات عملکردی اسپاستیک کولون شامل:

موارد منع مصرف:

موارد توجه:

در افراد با سابقه بیماری های ارثی مثل مشکلات ذهنی با احتیاط مصرف شود.

بر خلاف دارو های شبه آتروپینی در گلوکوم یا هیپر تروفی پروستات منع مصرف ندارد.

دوز مصرف دارو:

135 میلیگرم 3 بار در روز 20 دقیقه قبل غذا دوز دارو بعد از چند هفته ممکن است کاهش یابد.

عوارض جانبی داروی کولوفک:

 در دوز درمانی عارضه خاصی گزارش نشده است مانند سایر داروها حساسیت به دارو مثل راش تورم لب ها صورت زبان آنژیو ادم مشاهده شده است.

مصرف در حاملگی:

 عوارض تراتوژنیسیته در انسان دیده نشده است.با این حال در حاملگی با احتیاط مصرف شود.

مصرف در شیر دهی:

 به مقدار کم در شیر ترشح میشود .و معمولا مشکلی ندارد.

تداخلات دارویی:

 تداخل با این دارو گزارش نشده است.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

InChI=1S/C25H35NO5/c1-6-26(19(2)17-20-9-12-22(28-3)13-10-20)15-7-8-16-31-25(27)21-11-14-23(29-4)24(18-21)30-5/h9-14,18-19H,6-8,15-17H2,1-5H3 YKey:VYVKHNNGDFVQGA-UHFFFAOYSA-N Y

مبورین دارویی است که برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر و گرفتگی و قولنج مربوط به آن مصرف می‌شود.[۱]

دسته دارویی: آنتی اسپاسمودیک

ویژگی‌ها و اثرات:
مبورین یک داروی آنتی اسپاسمودیک است که مستقیماً روی عضلات صاف مجرای گوارشی اثر می‌کند. به دلیل اینکه این فعالیت از طریق سیستم عصبی خودکار کنترل نمی‌شود، عوارض جانبی معمول در مصرف داروهای آنتی آلرژیک، با مصرف این دارو دیده نمی‌شود.

مبورین پس از مصرف از راه دهان، جذب می‌شود.

قرص colofac براي چيست

پیک غلظت پلاسمایی طی ۱ تا ۳ ساعت است. %۷۵ از دارو در پلاسما با آلبومین باند می‌شود. پس از هیدرولیز به فرم veratric acid وmebeverin alcohol متابولیزه می‌شود.
دفع veratric acid از راه ادرار می‌باشد.

mebeverin alcohol نیزبه شکل کربوکسیلیک اسید وکربوکسیلیک اسید دمتیله در ادرار دفع می‌شود.

اختلالات عملکردی اسپاستیک کولون شامل:
– سندرم روده تحریک پذیر در مراحل اولیه
– سندرم کولون تحریک پذیر مرتبط با ضایعات ارگانیک راه‌های گوارشی مثل دایورتیکولیت، بیماریهای کیسه صفرا ومجاری صفراوی، زخم معده و دئودنال، التهاب مجاری گوارشی

۱۳۵ میلی‌گرم سه بار در روز، قبل از غذا همراه با آب بلعیده شود. (از جویدن خودداری شود) ۲۰۰میلی‌گرم از نوع آهسته رهش، دو بار در روز قبل از غذا استفاده شود.

– در بیماران با ایلئوس پارالیتیک
– کودکان زیر ده سال
– حساسیت به دارو یا اجزاء آن مثل لاکتوز
برخلاف داروهای شبه آتروپینی در گلوکوم یا هایپر تروفی پروستات منع مصرف ندارد.

-نارسایی کبدی
-نارسایی کلیوی
-بیماریهای قلبی مثل بلوک قلبی

عوارض تراتوژنسیته در انسان گزارش نشده است. با این حال در حاملگی با احتیاط مصرف شود.
به مقدار کم در شیر ترشح می‌شود ولی معمولاً مشکلی ندارد.

سردرد، بی اشتهایی، عوارض گوارشی، سرگیجه، برادیکاردی، راش، آنژیوادم، تورم لب‌ها در موارد مصرف بیش از حد، تحریک سیستم اعصاب مرکزی قابل پیش بینی است.

قرص‌های ۱۳۵ میلی‌گرمی، جعبه ۳۰ عددی


mebeverine

مبورین یک داروی ضد اسپاسم دستگاه گوارش است که در درمان سندروم روده تحریک پذیر (IBS) و مشکلات مشابهی نظیر کولون تحریک پذیر مزمن ، یبوست اسپاسمی ، کولیت مخاطی و کولیت اسپاسمی به کار می رود.بیشتر بخوانید : دستگاه گوارش و بیماری های گوارشی

مکانیسم عمل داروی مبورین دقیقا مشخص نیست ولی مکانیسم های چندگانه ذیل در اثرات موضعی مبورین بر دستگاه گوارش موثر است: کاهش نفوذپذیری کانال یونی ، مهار بازجذب نوراپی نفرین ، اثر بی حس کنندگی موضعی ، تغییرات در جذب آب و همچنین اثرات ضد موسکارینی و مهارکنندگی فسفو دی استراز

مبورین با شل کردن عضلات روده و عضلات اطراف روده عمل می کند. مبورین یک داروی ضد اسپاسم ماسکولوتروپیک (دارای تمایل بر اثر مستقیم بر عضله) است که اثرات جانبی آنتی کولینرژیکی ندارد. داروهای ماسکولوتروپیک مستقیما بر عضلات روده در سطح سلولی اثر می کنند تا آن ها را شل کنند. این سبب تسکین اسپاسم های دردناک عضلات روده می شود بدون این که بر حرکات طبیعی روده اثر بگذارد.

جذب : داروی مبورین پس از تجویز خوراکی سریعا و به طور کامل جذب می شود. زمان رسیدن به اوج غلظت پلاسمایی 1 تا 3 ساعت است. توزیع : تجمع معنی داری پس از تجویز دوزهای متعدد ایجاد نمی شود. اتصال آن به پروتئین های پلاسما 75 درصد و به آلبومین است . متابولیسم : متابولیسم این دارو عمدتا توسط استرازهای پلاسمایی با شکستن پیوند استری دارو و تبدیل آن به وراتریک اسید و مبورین الکل انجام می شود. متابولیت اصلی این دارو کربوکسیلیک اسید دی متیله (DMCA) است. نیمه عمر حذف DMCA در حالت تعادل 5.77 ساعت است. پس از تجویزهای متعدد دارو (200 میلی گرم دو بار در روز) حداکثر غلظت پلاسمایی DMCA 804 نانوگرم بر دسی لیتر و زمان رسیدن به حداکثر غلظت حدود 3 ساعت است. فراهمی زیستی نسبی کپسول های پیوسته رهش مبورین به نظر مناسب می آید و به طور میانگین 97 درصد است . حذف : از طریق ادرار که 95 درصد آن به صورت متابولیت های کربوکسیلیک اسید متیله و کربوکسیلیک اسید دی متیله است .

قرص colofac براي چيست

بزرگسالان : قرص مبورین 135 میلی گرمی : 1 قرص 20 دقیقه قبل از هر وعده غذایی اصلی (3 قرص در روز) کپسول 200 میلی گرمی : صبح و شب هر بار یک عدد . کودکان : استفاده از مبورین در کودکان و افراد کمتر از 18 سال به دلیل نبود اطلاعات کافی در مورد سلامتی و اثربخشی دارو توصیه نمی شود.

– در هر قرص کولوفک (برند خارجی مبورین) 80 میلی گرم لاکتوز وجود دارد که این مورد باید در بیمارانی که همزمان با سندروم روده تحریک پذیر ، عدم تحمل به لاکتوز دارند مورد توجه قرار بگیرد . – مبورین باید در افراد زیر با احتیاط تجویز شود : کودکان ، افراد دچار مشکلات کبدی و کلیوی ، بیماران مبتلا به بیماری خونی پورفیری

– در صورتی که مبتلا به فلج ایلئوس هستید نباید از داروی مبورین استفاده کنید (وضعیتی که در آن روده حرکت ندارد و منجر به مسدود شدن روده می شود) – در صورتی که با یکی از موارد زیر درگیر هستید قبل از استفاده از مبورین با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید : هرگونه اختلال خون ریزی دهنده (مخصوصا از روده) ، یبوست شدید ، دفع ادرار مشکل یا دردناک ، اگر اخیرا تب ، مدفوع خونی ، یا خونریزی یا ترشحات غیر طبیعی از واژن داشته اید.

اطلاعات دارویی

موسسه خدمات دارویی رضوی با هدف ایجاد بانک مرجع در زمینه اطلاعات دارویی و پزشکی و همچنین ایجاد بستر مناسب جهت مشاوره دارویی و خرید آسان دارو و تحویل در محل ایجاد شده است. ادامه …

6 مرداد

22 تیر

18 خرداد

تمام حقوق برای موسسه خدمات دارویی رضوی محفوظ است © 1393
( بازنشر مطالب تنها با ذکر منبع و اجازه نامه کتبی از موسسه خدمات دارویی رضوی مجاز می باشد)

مبورین (Mebeverine) با نام تجاری کولوفاک (Colofac) از دسته داروهای آنتی‌اسپاسمودیک است که در سال ۱۹۶۵ به‌ثبت رسیده و در درمان علایم سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (Irritable bowel syndrome: IBS) با یا بدون ضایعات ارگانیک همراه (دیورتیکولوز و دیورتیکولیت، انتریت منطقه‌ای، بیماری‌های کیسه یا مجاری صفراوی، اولسرهای معده یا دوازدهه، دیزانتری و التهاب اختصاصی یا غیراختصاصی دستگاه گوارش) به‌کار می‌‌رود.

موارد مصرفاین دارو در درمان کولون تحریک‌پذیر، یبوست مزمن، کولیت موکوسی، کولیت اسپاستیک، کرامپ، دردهای شکمی، اسهال‌های غیراختصاصی و درمان سمپتوماتیک IBS که متعاقب آن یبوست ایجاد می‌شود، سوزش سر دل و نفخ کاربرد دارد.

فارماکولوژی مبورین شل‌کننده‌ی عضلات صاف است و اثر مستقیم و غیراختصاصی شل‌کنندگی روی عروق قلب و سایر عضلات صاف دارد. نشان داده شده که مبورین در Invitro اثرات اسپاسمولیتیک شبه‌پاپاورین روی عضلات صاف روده‌ی کوچک، رحم و کیسه‌ی صفرا دارد و همچنین دارای اثرات بی‌حسی موضعی نیز هست. این دارو در Invivo در بلوک اسپاسم عضلات صاف و تسکین اسپاسم کاربانکول اسفنکتر اودی خرگوش تا ۵ برابر قوی‌تر از پاپاورین عمل می‌کند و در یک مطالعه‌ی دیگر نیز ثابت شده که ۲۰ برابر قوی‌تر از پاپاورین است. این دارو اثرات کمی ‌روی حرکات موجی (پریستالتیسم) عادی روده دارد، اما وقتی افزایش پریستالتیسم وجود داشته باشد، اثرات اسپاسمولیتیک آن بارز می‌شود.در مطالعات دیگر نشان داده شده که مبورین فاقد اثرات آنتی‌کولینرژیک مرکزی و محیطی است. این دارو اثر ضد درد یا کاهنده‌ی درد ندارد و فقط در دوزهای بالای آن اثرات تحریکی مرکزی مختصری دیده شده است. همچنین با مصرف مبورین هیچ اثر بلوک گانگلیونی و اختلال در نوروترانسمیتر دیده نشده است.تزریق وریدی دارو در حیوانات موجب آریتمی ‌موقت، برادی‌کاردی و اختلال در الکتروکاردیوگرافی می‌شود. ۹۵ درصد دارو از کلیه دفع می‌شود.

مقدار مصرفدر بالغین و کودکان بالاتر از ۱۰ سال یک قرص mg 135 سه بار در روز و ترجیحاً ۲۰ دقیقه پیش از غذا مصرف می‌شود. در صورت تخفیف علایم، پس از چند هفته از مصرف دارو می‌توان دوز آن را کم کرد. در ایران کپسول mg 200 طولانی‌رهش آن هم وجود دارد که دو بار در روز مصرف می‌شود.

قرص colofac براي چيست

موارد احتیاطدر پورفیری منع مصرف دارد. در دیس‌ریتمی‌ و بلوک قلبی، سابقه‌ی آنژین، ایسکمی، اختلالات کبدی، سیروز و اختلالات شدید کلیوی باید مصرف دارو با احتیاط صورت گیرد. در حاملگی سلامت مصرف آن تایید نشده است و در شیردهی نیز نباید مصرف شود.

عوارض عوارض دارو شامل سوء‌‌هاضمه، سوزش سر دل، سرگیجه، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، سردرد، کاهش ضربان نبض، یبوست و ناخوشی عمومی است. در موارد بسیار نادر واکنش آلرژیک، کهیر، آنژیوادم، ادم صورت و اگزانتم دیده ‌شده است.

قرص colofac براي چيست
قرص colofac براي چيست
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *