قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

خواص دارویی و گیاهی

قرص ciprofloxacin 500 برای چیست
قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

سیپروفلوکساسین
سیپروفلوکساسین از دسته ی آنتی بیوتیک های کینولینی است که در درمان بعضی عفونت ها ازجمله عفونت های تنفسی، ادراری، پروستات، گوارشی، مفصلی و استخوانی و برخی از عفونت های تناسلی کاربرد دارد.
این دارو بصورت قرص خوراکی، قطره ی چشمی، ویال و محلول آماده ی تزریق موجود می باشد.
در برخی عفونت های چشمی قطره ی سیپروفلوکساسین را تجویزمی کنند.
منع مصرف سیپروفلوکساسین در فاوویسم
پیش از مصرف سیپروفلوکساسین 
-در صورت بارداری یا اقدام به بارداری، شیردهی، مشکلات عضلانی،التهاب و یا کشیدگی تاندون ها، مشکل کلیوی، قلبی،بیماری صرع و سایر موارد پزشک خود را مطلع نمایید.
-در صورتی که مبتلا به فاویسم می باشید مصرف این دارو برای شما مناسب نیست.
-مصرف این دارو در افراد زیر ۱۸ سال تنها در شرایط خاص و با تجویز پزشک متخصص توصیه می شود.
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.
-در صورت سابقه ی هرگونه حساسیت دارویی خصوصا حساسیت به آنتی بیوتک هایی مانند افلوکساسین، نورفلوکساسین، لووفلوکساسین، موکسی فلوکساسین و نالیدیکسیک اسید ،حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
نحوه ی مصرف سیپروفلوکساسین
آنتی بیوتیک ها را دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف کنید و دوره ی درمان را حتی اگر احساس بهبودی میکنید و علائمتان برطرف شده است کامل کنید زیرا در این زمان ممکن است هنوز باکتری بصورت کامل ریشه کن نشده باشد و این کار احتمال بروز مقاومت ميكروبی را افزایش می دهد.
مقاومت میکروبی یکی از مشکلات جهانی می باشد که با سرعت زیادی رو به افزایش است ودر صورتی که مصرف بی رویه و نامناسب آنتی بیوتیک ها در دنیا ادامه یابد با مشکلات تهدید کننده ی حیات مواجه خواهیم شد.زماني كه اين داروها بدون تجويزپزشك ،با مقدار نامناسب يا طول درمان نامناسب مصرف شوند،نه تنها اثرات مطلوب براي خود فرد ندارند بلكه منجر به عدم ريشه كن شدن باكتري هاي موجود در بدن آن فرد مي شوند و علاوه بر اين،باكتري هايي كه در معرض دارو قرار گرفته اند اما از بين نرفته اند، نسبت به اين دارو مقاومت پيدا مي كنند.اين مسأله منجر به ايجاد نسل جديد و مقاومي از ميكروب ها مي شود كه ديگر به سادگي به داروهاي آنتي بيوتيكي موجود، پاسخ نمي دهند.
از آنجا كه عموماً عفونت ها مسری می باشند مصرف بي رويه ی آنتی بیوتیک ها نه تنها براي خود فرد بيمار بلكه براي ساير افراد جامعه نیز مشکل آفرین می باشد.
-قرص خوراکی این دارو باید حتما بطور کامل بلعیده شود لذا از خرد کردن یا جویدن آن بپرهیزید. از آنجایی که این قرص دارای طعم نامطبوعی می باشد می توانید آن را همراه با یک لیوان آب میل نمایید.
– مصرف شیر و لبنیات، آب پرتقال و نوشیدنی های انرژی زا همراه با این دارو منجر به کاهش اثربخشی آن می شود.
-درمان ا این دارو معمولا به صورت دوبار در روز به مدت یک هفته یا بیشتر می باشد. با این وجود برای برخی عفونت ها ممکن است حتی به صورت یک قرص تکی تجویز شود.به همین دلیل طول درمان و مقدار مصرف را به طور دقیق از پزشک خود سوال بفرمایید.
-این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد. اگر قرص به صورت دو نوبت در روز تجویز گردد، بهتر است فاصله ی بین دو نوبت 12 ساعت باشد.
-در مدت درمان با این دارو مصرف آب و مایعات به مقدار کافی احتمال بروز عوارض را کاهش می دهد.
-در مدت درمان با این دارو مصرف شیر ولبنیات، شربت های ضداسید معده و مکمل های حاوی آهن یا روی را حداقل ۲ ساعت با مصرف این دارو فاصله دهید.
-در مدت درمان با این دارو حساسیت بدن شما به نور بیشتر خواهد شد. لذا تا حد ممکن از قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خودداری کنید و از کرم ضدافتاب، پوشش مناسب و عینک آفتابی استفاده کنید.
-در صورت اقدام به هرگونه واكسيناسيون پزشك خود را از مصرف اين دارو مطلع نماييد.
-در برخی افراد با مصرف آنتی بیوتیک ها ضایعات قرمز همراه با خارش در دهان یا واژن ایجاد می شود.در صورت بروز این علائم به پزشک خود مراجعه نمایید.
-مصرف این دارو سرگیجه ی مختصری ایجاد می کند. لذا از رانندگی و فعالیت هایی که نیاز به تمرکز بیشتری دارند تا زمانی که اثر دارو برطرف نشده است، خودداری نمایید.
-از آنجا که سیپروفلوکساسین می تواند بر روی سطح قند خون موثر باشد، در افراد دیابتی کنترل قند خون روزانه در مدت درمان با این دارو ضروری می باشد.
عوارض شایع سیپروفلوکساسین 
-احساس خستگی، تهوع یا استفراغ از عوارض شایع مصرف سیپروفلوکساسین می باشد که با مصرف وعده های غذایی سبک و همچنین مصرف دارو پس از غذا می توان آن را کنترل نمود.
-اسهال خفیف و درد حین ادرار کردن نیز از عوارض شایع سیپروفلوکساسین می باشد که با مصرف مایعات بمقدار کافی، می توان آنها را برطرف کرد با این حال اگر اسهال ادامه دار شد و یا حاوی خون بود، حتما به پزشک مراجعه نمایید.
عوارض خاص اما مهم 
این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم می باشد اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم می باشد.لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد ،خشکی و التهاب چشم و. بروز لکه های قرمز پوستی فوراًبه پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.
-در موارد کمی مصرف این آنتی بیوتیک کینولینی منجر به انقباضات و کشیدگی عضلات و آسیب تاندون ها ومفاصل می شود. در صورت احساس درد و کشیدگی در عضلات و مفاصل در مدت درمان با این دارو، در اولین فرصت پیش از مصرف نوبت بعدی دارو به پزشک مراجعه نمایید.
مصرف بی رویه سیپروفلوکساسین باعث شده که بسیاری از باکتری ها که قبلا به راحتی با این دارو از بین می رفتند نسبت به سیپروفلوکساسین مقاومت پیدا کرده اند.

مطالب ویژه با همکاری آقای دکتر مهدی شاهمیرانی
بهترین آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ادراری تحتانی بدون عارضه کدام است؟
 این مقاله، یکی از 20 مطالعه پژوهشی برتر سال 2013 است که براساس پایش منظم مقالات توسط جمعی از اعضای انجمن پزشکی کانادا انتخاب گردیده است. این مطالعات که بعنوان شواهد بیمار-محور ارزشمند شناخته می شوند، امتیاز بالایی را بعلت مرتبط بودن و توانایی تغییر در طبابت را به دست آورده اند. این مقاله در گایدلاین کالج پزشکان خانواده آمریکا ( aafp ) هم به ثبت رسیده است. با وجود اینکه مقاله های بسیار زیادی در مجلات پژوهشی انگلیسی زبان در سال 2013 منتشر گردیدند ولی فقط تعداد کمی مورد معیارهای شواهد مهم مبتنی بر بیمار ( POEM ) را از نظر روایی، مرتبط بودن، استفاده از پیامدهای بیمار محور و تغییر در طبابت دارا بودند و 20 مطالعه از این مطالعات جز مطالعات برتر پژوهشی شناخته شدند:
– مطالعه 15 (از 20 مطالعه ) زنان مبتلا به سوزش ادرار مراجعه کننده به مطبهای مراقبت اولیه را تحت پیگیری قرار داد تا بهترین سوالها را برای تشخیص عفونت ادراری تحتانی مشخص کند. مهمترین سوالاتی که پاسخ مثبت به آنها احتمال عفونت ادراری تحتانی را افزایش میداد عبارت بودند از:
– آیا خودتان فکر می کنید که عفونت ادراری تحتانی ( عفونت مثانه و پیشابراه ) دارید؟
– آیا سوزش ادراری شما واقعا شدید است؟ و علائم تحریک واژن ندارید؟
– در مجموع، ده مطالعه به بررسی 8 آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری تحتانی پرداخته بودند و محققان مطالعه 16 ( از 20 مطالعه ) با استفاده از روشی موسوم به فرابررسی شبکه ای سعی کردند تا تمامی این داروها را باهم مقایسه کنند. آنها دریافتند که سیپروفلوکساسین و گاتی فلوکساسین در کوتاه مدت تا حدی موثرتر هستند و آموکسی سیلین-کلاوونیک اسید ( کوآموکسی کلاو) نسبت به بقیه اثربخشی کمتری دارد ولی زیان داروهای مختلف، مشابه بود.
 مطالعه 16: بهترین آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ادراری تحتانی بدون عارضه کدام است؟
این فرابررسی شبکه ای نشان داد که اثربخشی آنتی بیوتیکهای مورد استفاده رایج برای عفونت ادراری تحتانی مشابه است و فقط یک استثنا وجود دارد؛ اثربخشی کوآموکسی کلاو به صورت معنی داری کمتر از بقیه می باشد.
Ebell MH, Grad R. Top 20 Research Studies of 2013 for Primary Care Physician. American Academy Family Physician (aafp) September 15, 2014; 90: 397-402.
آیا مصرف فلوروکینولونها در کودکان جایز است؟
– تجویز سیستمیک فلوروکینولونها در کودکان زیر 18 سال توصیه نمی شود، زیرا مطالعات در حیوانات نابالغ نشان دادند که این داروها باعث افزایش خطر آتروپاتی همراه با ضایعات غضروف در مفاصل می شوند.
– یک دیدگاه وجود دارد که در غیاب آرتروپاتی ناشی از این داروها در انسان که در طی دهه های گذشته دیده شده است، مزایای فلوروکینولونها، مخصوصا در کودکان دچار سیستیک فیبروز، نسبت به خطر سمیت مفصلی کوتاه مدت و اندک این داروها ارجح می باشد.
– این دیدگاه از یک مطالعه حمایت می کند که در این مطالعه به ارزیابی خطرات و سمیت اسکلتی- عضلانی در طول پنج سال پیگیری در کودکان مبتلا به اوتیت میانی حاد یا پنومونی اکتسابی از جامعه که برای درمان از لووفلوکساسین یا مقایسه کننده استفاده کرده بودند، پرداخته بود. کودکانی که در سال اول پیگیری، دچار عوارض اسکلتی_عضلانی شدند به مدت چهار سال دیگر ( در مجموع پنج سال) پیگیری شدند. از بین کودکانی که در سالهای دوم تا پنجم پیگیری، با عوارض اسکلتی-عضلانی شناسایی شدند تعداد آنهایی که این عارضه، احتمالا مربوط به دارو بود در هر دو گروه ( لووفلوکساسین و مقایسه کننده) مساوی بود ( 1 از 1340 در گروه مصرف کننده لووفلوکساسین، 1 از 893 در گروه مقایسه کننده) و در نهایت هیچ عوارضی جانبی اسکلتی- عضلانی به لووفلوکساسین احتمال داده نشد.
– سیپروفلوکساسین توسط سازمان غذاوداروی آمریکا در درمان عفونت ادراری پیچیده و پیلونفریت مرتبط با اشرشیا. کلی در کودکان، تایید شده است.
– سیپروفلوکساسین و لووفلوکساسین توسط سازمان غذاوداروی آمریکا در پروفیلاکسی بعد از تماس آنتراکس ( سیاه زخم ) استنشاقی، درمان و پیشگیری از طاعون ( plague ) تایید شده اند.
– آکادمی متخصصین کودکان آمریکا ( AAP ) توصیه می کند که استفاده از فلوروکینولونهای سیستمیک در کودکان باید به درمان عفونتهایی محدود شود که هیچ آنتی بیوتیک موثر و ایمن دیگر وجود نداشته باشد و یا در مواردی که استفاده از فلوروکینولونهای خوراکی، جایگزین منطقی به جای درمان تزریقی آنتی بیوتیکهایی از گروه دیگر باشد.
دکتر مهدی شاهمیرانی

Reference 1
Reference 2
Reference 3

چنانچه در خصوص “سیپروفلوکساسین” سوالی دارید، عارضه خاصی مشاهده نموده اید و یا مطلب ویژه ای به نظرتان می رسد با دیگران به اشتراک بگذارید

با خواندن این مطلب هر آنچه لازم است در مورد قرص سیپروفلوکساسین را یاد می گیرید. ممکن است سوالات بسیار زیادی در رابطه با داروی سیپروفلوکساسین در ذهن شما باشد به منظور پاسخگویی به تمام سوالاتتان این مقاله ی جامع را در مورد قرص سیپروفلوکساسین تهیه کرده ایم.

قرص سیپروفلوکساسین جهت درمان انواع عفونت های باکتریایی تجویز می گردد. سیپروفلوکساسین متعلق به آن دسته از داروها به نام آنتی بیوتیک کینولون است. که با متوقف کردن رشد باکتری عمل میکند.

این آنتی بیوتیک فقط عفونت های باکتریایی را درمان میکند، و برای عفونت های ناشی از ویروس (مانند سرماخوردگی) استفاده نمیگردد. استفاده های غیر ضروری یا کاربرد نادرست هر آنتی بیوتیک میتواند بهکاهش اثربخشی آن منجر گردد.

چنانچه دستورالعمل استفاده از دارو وجود دارد قبل از شروع مصرف سیپروفلوکساسین با دقت مطالعه کنید، و در صورت در دسترس بودن اطلاعات بیمار پیش از تجویز به بیمار آن را با داروساز خود در میان گذارید. بیمار هنگام دریافت دارو باید از پزشک و داروساز هر سوالی را درباره نحوه استفاده از دارو بپرسد.

این دارو خوراکی است و مصرف با غذا یا بدون غذا را پزشک میبایست تشخیص دهد و معمولا دو بار در روز و در وعده های صبح و شام تجویز میگردد.قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

این قرص ممکن است طعم تلخی داشته باشد پس شما نمیتوانید آن را قسمت کنید، بجوید، و یا آن را خرد نموده سپس مصرف کنید. به همین دلیل شرکت داروسازی آن را به صورت بلعیدن تجویز میکند.

دوز و طول درمان بر اساس وضعیت پزشکی و سلامت بیمار و واکنش بیمار به دارو تعیین میگردد. هنگام مصرف سیپروفلوکساسین مایعات فراوان بنوشید مگر اینکه دکتر خلاف آن را تجویز نماید.

این دارو بایستی حداقل ۲ ساعت قبل یا ۶ ساعت پس از مصرف سایر داروها مصرف گردد که ممکن است با آن ترکیب شود، و اثربخشی آن را کاهش دهد. از داروساز خود در مورد سایر داروهایی که میتوانید با آن مصرف نموده و ممنوعیتی ندارد کسب اطلاع نمایید.

این نمونه ها عبارتند از : کوئیناپریل، سولامر، سوکرالفات، ویتامین ها / مواد معدنی (از جمله آهن و روی، مکمل ها) و محصولات حاوی منیزیم، آلومینیوم، یا کلسیم (مانند آنتی اسیدها، محلول دیدانوزین، مکملهای کلسیم).

غذاهای سرشار از کلسیم، من جمله فراورده های لبنی (مانند شیر، ماست) و یا آب میوه های غنی شده با کلسیم میتوانند اثر این دارو را کاهش دهند. این دارو را باید حداقل ۲ ساعت قبل یا ۶ ساعت پس از خوردن غذاهای غنی از کلسیم مصرف گردد، مگر اینکه شما این غذاها را به عنوان بخشی از یک وعده غذایی اصلی میل کنید که شامل غذاهای دیگر (غنی شده با موادی غیر کلسیم) میباشد. این غذاها باعث کاهش اثر کلسیم مورد نیاز میگردد.

از دکتر یا داروساز خود بپرسید که از چه مکمل های تغذیه ای و یا جایگزین آن با خیال راحت میتوانید استفاده نمایید.

دوره کامل این دارو را طبق تجویز پزشک استفاده نمایید. حتی اگر علایم بیماری پس از چند روز در شما کمرنگ شود و یا شما اثری از بیماری را در خود مشاهده نکنید. توقف دارو ممکن است خیلی زود موجب بازگشت عفونت گردد.

اگر وضعیت شما همچنان ادامه دارد و یا بدتر میشود حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

تهوع، اسهال، سرگیجه، سبکی در سر، سردرد، و مشکلات خواب ممکن است در هنگام مصرف دارو رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات در شما باقی بماند یا وخیم تر شود، دکتر یا داروساز خود را بی درنگ مطلع کنید.

به یاد داشته باشید که چون دکتر این دارو را تجویز کرده است پس او بهتر میتواند عوارض جانبی دارو را برای شما تشخیص دهد. ممکن است بسیاری از مردم در هنگام استفاده از این دارو دچار عوارض جانبی جدی نگردند. اگر شما هر گونه عوارض جانبی جدی را در خود مشاهده نمودید بلافاصله به دکتر خود اطلاع دهید، من جمله: زمانی که پوست شما وقتی در معرض آفتاب قرار میگیرید به راحتی دچار سوختگی بیشتر میشود (حساسیت شدید پوستی به نور خورشید)، کبودی / خونریزی غیر معمول، نشانه هایی از عفونت جدید (مانند تب مداوم، گلو درد مداوم)، نشانه هایی از مشکلات کلیوی (مانند تغییر در میزان ادرار، و ادرار به رنگ قرمز / صورتی)، نشانه هایی از مشکلات کبدی (مانند خستگی غیر معمول، درد شکم / معده، تهوع / استفراغ مداوم، زردی چشم / پوست، ادرار تیره).

چنانچه شما هر گونه از این عوارض جانبی را در خود مشاهده نمودید بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید: از جمله: سردرد شدید / مداوم، تغییرات بینایی، لرزیدن اعضا بدن (لرزش)، تشنج، سرگیجه شدید، غش، ضربان قلب سریع / نامنظم، تغییرات خلق و خوی (مانند اضطراب، سردرگمی، توهم، افسردگی، و در موارد نادر افکار خودکشی).

این دارو به ندرت ممکن است باعث مشکلات عصبی دائمی (نوروپاتی محیطی) شود. در صورت بروز هر یک از علائم زیر مصرف سیپروفلوکساسین را قطع نموده و مشکل را با پزشک خود در میان گذارید:

درد، بی حسی، سوختگی، سوزن سوزن شدن، ضعف در بازوها، دست ها، پاها، یا انگشتان، تغییرات در چگونگی حس های لمسی درد / دما / ارتعاش / موقعیت بدن.

این دارو به ندرت ممکن است باعث یک بیماری شدید در روده (کلستریدیوم سخت مربوط به اسهال) به دلیل یک نوع باکتری مقاوم گردد. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا به طور هفتگی یا ماه ها پس از درمان ٬ رخ دهد. چنانچه این علائم پیشرفت کرد به پزشک خود اطلاع دهید: اسهال مداوم، شکم یا درد / گرفتگی معده، خون / مخاط در مدفوع خود.

حتی اگر شما هر یک از این علائم را داشتید از محصولات ضد اسهال یا داروهای ضد درد مخدر استفاده نکنید زیرا این محصولات ممکن است شرایط شما را وخیم تر کند.

استفاده از این دارو برای دوره های طولانی مدت یا مکرر ممکن است موجب بروز برفک دهان یا عفونت جدید گردد. بعد از مشاهده تکه های سفید رنگی در دهان، تغییر در تخلیه واژن و یا سایر علائم جدید با دکتر خود تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک جدی به این دارو نادر است. با این حال، در هنگام بروز این موارد، کمک پزشکی دریافت نمایید. از جمله: جوش، خارش / تورم (به خصوص در چهره / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی.

مواردی که در این مقاله اشاره شد ٬ یک فهرست کامل از عوارض جانبی است که امکان دارد رخ دهد. چنانچه شما متوجه عوارض دیگری شدید که در این فهرست به آن اشاره نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

قبل از مصرف سیپروفلوکساسین، درصورت حساسیت داشتن به این دارو یا دیگر آنتی بیوتیک های کینولونمانند نورفلاکسسین، ژمیفلاکسسین، لوفلاکسسین، موکسیفلاکسسین، یا افلاکسسین جریان را با دکتر خود و یا داروساز در میان بگذارید؛ یا اگر هر حساسیت دیگری هم دارد با پزشک خود مطرح کنید. این محصول ممکن است شامل عناصر غیرفعال باشد که میتوانند موجب حساسیت و یا مشکلات دیگر شوند. برای جزئیات بیشتر با داروساز صحبت کنید.

پیش از استفاده از این دارو، تاریخچه مصرف داروی خود را با پزشک و یا داروساز در میان بگذارید، مخصوصا مواردی از قبیل: دیابت، مشکلات قلبی (مانند حمله قلبی که اخیرا داشتید)، مشکلات تاندون یا مفصل (مانند التهاب تاندون و بورسیت)، مینیسک زانو، عارضه کبد، میاستنی گراویس، مشکلات عصبی (مانند نروپاتی محیطی)، تشنج و شرایطی که خطر تشنجتان را افزایش میدهند (مانند آسیب سر یا مغز، تومورهای مغزی، تصلب شرایین مغزی).

سیپروفلوکساسین ممکن است موجب ایجاد شرایطی شود که ریتم قلب را تحت تاثیر قرار دهند ( طولانی شدن زمان QT). طولانی شدن زمان QT بندرت میتواند موجب مشکل جدی ضربان قلب نامنظم یا سریع (بندرت کشنده) و دیگر علائم (مانند سرگیجه شدید، غش کردن) شود که نیاز به مراقبت های پزشکیدارد.

خطر طولانی شدن زمان QT درصورت وجود شرایط پزشکی معین یا در صورت استفاده همزمان از داروهای دیگری که موجب طولانی شدن زمان QT میشوند، ممکن است افزایش پیدا کند. پیش از استفاده از سیپروفلوکساسین، در مورد تمام داروهایی استفاده میکنید با پزشک و یا داروساز صبحت کنید و همچنین اگر هریک از شرایط زیر را داشتید با پزشک و یا داروساز در میان بگذارید: مشکلات قلبی معین ( نارسایی قلبی، ضربان قلب کند، طولانی شدن زمان QT در نوار قلب)، تاریخچه خانوادگیِ مشکلات قلبی معین (طولانی شدن زمان QT در نوار قلب، مرگ ناگهانی قلبی (ایست قلبی)).

میزان پایین پتاسیم یا منیزیم در خون هم ممکن است خطر طولانی شدن زمان QT را افزایش دهد. این خطر ممکن است در صورت استفاده از داروهای معینی (مانند دیورتیک یا «قرص های آبی») و یا در صورت داشتنشرایطی مانند عرق زیاد، اسهال یا استفراغ، افزایش یابد. در مورد استفاده صحیح از داروی سیپروفلوکساسین با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو درمانی ممکن است به ندرت موجب تغییرات جدی در سطح قند خون شود، مخصوصا اگر شما دیابت دارید. مراقب علائم قند خون بالا شامل افزایش تشنگی و میزان دفعات ادرار باشید. سیپروفلوکساسین همچنین ممکن است اثرات کاهنده قندِ خونِ داروی glyburide را هم افزایش دهد. پس همچنین باید مراقب علائم کاهش قند خون مانند عرق ناگهانی، لرزش، ضربان بالای قلب، گرسنگی، دید تار، سرگیجه، یا سوزن سوزن شدن دست هم باشید. قند خون خود را به صورت منظم با برنامه ای که پزشکتان مشخص میکند، چک کنید. اگر علائم قند خون پایین را مشاهده کردید، باید قند خون خود را با استفاده از قرص ها یا ژلِ گلوکز یا خوردن مواردی مانند قند، عسل، یا شیرینی، یا نوشیدن آبمیوه یا نوشابه غیر رژیمی افزایش دهید و بلافاصله با پزشک خود درباره واکنش بدنتان به این دارو مشورت کنید. برای جلوگیری از کاهش قند خون، در وعده های غذایی منظمی غذا بخورید، و هیچ وعده ای را رها نکنید. پزشکتان ممکن است آنتی بیوتیک دیگری را برایتان تجویز کند و یا داروهای دیابتی را برای رفع این مشکل تجویز کند.

این دارو ممکن است باعث گیجی شما شود. پس از مصرف دارو، رانندگی نکنید، از دستگاه ها و ماشین آلات استفاده نکنید، یا از هر فعالیتی که نیازمند هوشیاری است تا زمانیکه مطمئن نشدید که میتوانید بطور امن انجامش دهید، اجتناب کنید. از مصرف نوشیدنی های الکلی دوری کنید.

این دارو ممکن است شما را به نور حساس کند. از قرار گرفتن طولانی تحت نور آفتاب،حمام های برنزه و لامپ های خورشیدی اجتناب کنید. زمانیکه خارج از منزل هستید، از کرم های ضد آفتاب و البسه محافظ در برابر نور آفتاب استفاده کنید. دیگر داروها (مانند ترتینون مکونیول) ممکن است حساسیت شما به آفتاب را افزایش دهند. برای جزئیات بیشتر با پزشک و یا داروساز صحبت کنید.

سیپروفلوکساسین ممکن است موجب شود تا واکسن های باکتریایی زنده مانند واکسن حصبه بخوبی عمل نکنند. بنابراین، هیچ واکسیناسیونی در زمان استفاده از این دارو را بدون رضایت پزشک انجام ندهید.

پیش از داشتن عمل جراحی، در مورد مصرف محصولاتی که استفاده میکنید (شامل داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید.

کودکان ممکن است به عوارض جانبی این دارو حساس تر باشند، مخصوصا از نظر مشکلات تاندونی یا مفصلی.

انسان های پیر و سالخورده هم ممکن است به عوارض جانبی این دارو بخصوص مشکلات تاندونی (بویژه اگر آن ها در حال مصرف همزمان کورتیکواستروئیدهایی مانند پردنیزول یا هیدروکورتیزون باشند) و طولانی شدن زمان QT حساس تر باشند.

در طول بارداری، این دارو باید تنها زمانیکه واقعا مورد نیاز باشد، استفاده شود. در مورد خطرات این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو وارد شیر مادر میشود ! با پزشک خود قبل از شیر دادن به نوزادتان مشورت کنید.

فعل و انفعالات دارویی ممکن است اثر داروهای شما را بهبود دهند و یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این مطلب شامل همه فعل و انفعالات ممکن نمیباشد. لیستی از تمام محصولاتی که مصرف میکنید را تهیه و با پزشک خود و یا داروساز در میان بگذارید. میزان مصرف هیچ دارویی را بدون نظر پزشک خود تغییر ندهید و قطع نکنین و یا اینکه بدون اطلاع پزشک مصرف هیچ دارویی را آغاز نکنید.

برخی محصولات که ممکن است با این دارو فعل و انفعالاتی داشته باشند عبارتند از: رقیق کننده های خون (مانند آسنوکومورال، وارفارین) و استرانسیوم.

علاوه بر سیپروفلوکساسین، بسیاری از داروهایی که ممکن است بر ریتم قلبی (طولانی شدن زمان QT) اثر بگذارند، عبارتند از: آمیودارون، دوفتیلید، کوئینیدین، پروکینآمید، سوتالول.قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

این دارو میتواند خروج دیگر داروها از بدن شما را کُند کنَد که ممکن است بر نحوه تاثیر این داروها اثر داشته باشد. مثال هایی از داروهایی که تحت تاثیر قرار میگیرند عبارتند از: دولکستین،پیرفنیدون، تاسیملتئون،تیزانیدین.

از نوشیدن مقدار زیادی از نوشیدنی های کافئین دار (قهوه، چای، کولا)، خوردن مقدار بالای شکلات، یا مصرف زیاد داروهای کافئین دار، اجتناب کنید. این دارو ممکن است اثرات کافئین را افزایش دهد و یا زمان اثر آن را بیشتر کند.

اگرچه بیشتر آنتی بیوتیک ها مانند قرص ها، پچ، یا حلقه، بعید است که بر کنترل بارداری هورمونی اثری داشته باشند، تعدادی از آنتی بیوتیک ها (مانند ریفامپین، ریفابوتین) میتوانند تاثیر آنها را کاهش دهند. این امر ممکن است در بارداری تاثیرگذار باشد، اگر شما تحت کنترل بارداری هورمونی هستید، از پزشک خود و یا داروساز بخواهید تا جزئیات بیشتری را در اختیارتان بگذارند.

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران میتوان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها میتوانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

سیپروفلوکساسین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در کودکان) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

منبع : hellodoctor.ir

کپی برداری از مطالب سایت پرشین استار اکیدا ممنوع است و پیگرد قانونی دارد!

استفاده از مطالب سایت پرشین استار در سایت های خبرخوان، آی فریم و لینک باکس ها اکیدا ممنوع است.



       

معمولا قبل از خوردن یک قرص باید میزان دوز مصرف آن دارو، عوارض و تداخلات دارویی آن را حتما بدانید که این اطلاعات در بروشور دارو معمولا موجود است. ولی اگر شما به بروشور دسترسی ندارید، این مطلب در مورد قرص سیپروفلوکساسین تمام اطلاعات لازم را به شما می دهد.

این دارو خوراکی است و مصرف با غذا یا بدون غذا را پزشک میبایست تشخیص دهد و معمولا دو بار در روز و در وعده های صبح و شام تجویز میگردد.قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

قرص سیپروفلوکساسین باید حتما بطور کامل بلعیده شود لذا از خرد کردن یا جویدن آن بپرهیزید. از آنجایی که این قرص دارای طعم نامطبوعی می باشد می توانید آن را همراه با یک لیوان آب میل نمایید.

الف) عفونت خفیف تا متوسط مجاری ادراری ناشی از باکتری‌های حساس

بزرگسالان: مقدار 250 میلی‌گرم خوراکی یا 200 میلی‌گرم تزریقی هر 12 ساعت مصرف می‌شود. 

ب) اسهال عفونی، عفونت‌های خفیف تا متوسط مجاری تنفسی، عفونت‌های استخوان و مفصل و عفونت‌های شدید یا دارای عوارض.

بزرگسالان: 500 میلی‌گرم خوراکی یا 400 میلی‌گرم وریدی هر 12 ساعت مصرف می‌شود. 

پ) عفونت‌های شدید یا دارای عوارض مجرای تنفسی، استخوان‌ها، مفاصل، پوست یا ساختمان‌های پوستی

بزرگسالان: 750 میلی‌گرم خوراکی هر 12 ساعت یا 400 میلی‌گرم وریدی هر 8 ساعت مصرف می‌گردد. 

ت) عفونت‌های داخل شکمی (همراه با مترونیدازول)

بزرگسالان: 500 میلی‌گرم خوراکی هر 12 ساعت برای مدت 7 تا 14 روز مصرف می‌شود. 

ث) سینوزیت حاد خفیف تا متوسط ناشی از هموفیلوس آنفلو انزا، استرپتوکوک پنومونیه یا موراکسلا کاتارالیس، پروستاتیت خفیف تا متوسط مزمن ناشی از اشریشیاکولی یا پروتئوس

بزرگسالان: 400 میلی‌گرم از راه انفوزیون وریدی طی 60 دقیقه هر 12 ساعت یا 500 میلی‌گرم خوراکی هر 12 ساعت مصرف می‌شود. 

ج) سوزاک ساده

بزرگسالان: 250 میلی‌گرم خوراکی در یک دوز منفرد مصرف می‌گردد. 

چ) پنومونی بیمارستانی ناشی از هموفیلوس آنفلوانزا یا کلبسیلا پنومونیه؛ درمان تجربی تب در بیماران نوتروپنی (همراه با پیپراسیلین)

بزرگسالان: 400 میلی‌گرم وریدی هر 8 ساعت به مدت 10 تا 14 روز تجویز می‌گردد. 

ح) آنتراکس استنشاقی (پس از تماس)

بزرگسالان: ابتدا 400 میلی‌گرم هر 12 ساعت به‌صورت وریدی تجویز می‌گردد تا وضعیت حساسیت مشخص شود و سپس به صورت 500 میلی‌گرم خوراکی هر 12 ساعت ادامه پیدا می‌کند. 

کودکان: mg/kg10 هر 12 ساعت از راه وریدی و سپس mg/kg15 خوراکی هر 12 ساعت مصرف می‌شود. نباید دوز مصرفی از mg/day800 در فرم وریدی یا mg/day1000 در فرم خوراکی بیشتر شود. 

در تمام بیماران، از یک یا دو ترکیب ضدمیکروبی دیگر نیز باید استفاده شود. به محض بهبودی بالینی از فرم خوراکی دارو استفاده شود. درمان برای مدت 60 روز ادامه پیدا می‌کند. 

خ) عفونت ساده مجاری ادراری ناشی از اشریشیاکولی، پروتئوس، انتروکوک یا استافیلوکوک ساپروفیتوکوس

بزرگسالان: 500 میلی‌گرم (از فرم آهستهرهش) از راه خوراکی یک بار در روز به مدت 3 روز. 

د) عفونت شدید مجاری ادراری ناشی از اشریشیاکولی، کلبسیلا، پروتئوس، انتروکوک یا سودومونا، پیلونفریت ساده ناشی از اشریشیاکولی

بزرگسالان: 1000 میلی‌گرم (از فرم آهستهرهش) از راه خوراکی یک بار در روز به مدت 7 تا 14 روز مصرف می‌شود. 

ذ) عفونت شدید مجاری ادراری یا پیلونفریت

کودکان 1 تا 17 سال: mg/kg10-6 (تا حداکثر 400 میلی‌گرم) از راه وریدی هر 8 ساعت مصرف می‌شود.

در صورت امکان باید دارو را به mg/kg20-10 از فرم خوراکی (تا حداکثر 750 میلی‌گرم) هر 12 ساعت تبدیل نمود.

حتی در کودکانی که وزن بالاتر از 51 کیلوگرم دارند، نباید از دوزهای ذکر شده فراتر رفت.

– مصرف شیر و لبنیات، آب پرتقال و نوشیدنی های انرژی زا همراه با این دارو منجر به کاهش اثربخشی آن می شود.

*آنتیاسیدهای حاوی آلومینیم و منیزیم ممکن است با جذب سیپروفلوکساسین تداخل کنند. باید حداقل دو ساعت بین مصرف آنها فاصله باشد.

*پروبنسید با ترشح لوله‌ای کلیوی سیپروفلوکساسین تداخل کرده و مصرف همزمان آن به ایجاد غلظت پلاسمایی بالای سیپیروفلوکساسین منجر می‌شود. مصرف همزمان سوکرالفات با سیپروفلوکساسین، جذب این دارو را حدود 50 درصد کاهش می‌دهد.

*سیپروفلوکساسین ممکن است دفع تئوفیلین را کاهش و خطر مسمومیت با تئوفیلین را افزایش دهد.

*آمینوگلیکوزیدها و بتالاکتام‌ها می‌توانند باعث ایجاد اثرات سینرژیک شوند. از مصرف همزمان آنها پرهیز شود.

*سیپروفلوکساسین ممکن است باعث افزایش سطح پلاسمایی تیزانیدین و افت فشارخون، بی‌خوابی، منگی و کاهش مهارت‌های سایکوموتور گردد. از مصرف همزمان آنها پرهیز شود. قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

*سیپروفلوکساسین می‌تواند منجر به افزایش اثرات ضدانعقادی وارفارین شود. لازم است PT از نزدیک مانیتور شود.

*این دارو بایستی حداقل ۲ ساعت قبل یا ۶ ساعت پس از مصرف سایر داروها مصرف گردد که ممکن است با آن ترکیب شود، و اثربخشی آن را کاهش دهد. از داروساز خود در مورد سایر داروهایی که میتوانید با آن مصرف نموده و ممنوعیتی ندارد کسب اطلاع نمایید.

این نمونه ها عبارتند از: کوئیناپریل، سولامر، سوکرالفات، ویتامین ها / مواد معدنی (از جمله آهن و روی، مکمل ها) و محصولات حاوی منیزیم، آلومینیوم، یا کلسیم (مانند آنتی اسیدها، محلول دیدانوزین، مکملهای کلسیم).

تاول پوستی: احساس سوزش یا خارش در پوست، بئورات جلدی، سرخی یا تورم پوست.

تهوع، اسهال، سرگیجه، سبکی در سر، سردرد، و مشکلات خواب ممکن است در هنگام مصرف دارو رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات در شما باقی بماند یا وخیم تر شود، دکتر یا داروساز خود را بی درنگ مطلع کنید.

چنانچه شما هر گونه از این عوارض جانبی را در خود مشاهده نمودید بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید: از جمله: سردرد شدید یا  مداوم، تغییرات بینایی، لرزیدن اعضا بدن (لرزش)، تشنج، سرگیجه شدید، غش، ضربان قلب سریع یا  نامنظم، تغییرات خلق و خوی (مانند اضطراب، سردرگمی، توهم، افسردگی، و در موارد نادر افکار خودکشی).

این دارو به ندرت ممکن است باعث یک بیماری شدید در روده (کلستریدیوم سخت مربوط به اسهال) به دلیل یک نوع باکتری مقاوم گردد. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا به طور هفتگی یا ماه ها پس از درمان ٬ رخ دهد. چنانچه این علائم پیشرفت کرد به پزشک خود اطلاع دهید: اسهال مداوم، درد شکم یا گرفتگی معده، خون در مدفوع یا مخاط خود.

این دارو درمانی ممکن است بندرت موجب تغییرات جدی در سطح قند خون شود، مخصوصا اگر شما دیابت دارید. مراقب علائم قند خون بالا شامل افزایش تشنگی و میزان دفعات ادرار باشید.

این دارو ممکن است باعث گیجی شما شود. پس از مصرف دارو، رانندگی نکنید، از دستگاه ها و ماشین آلات استفاده نکنید، یا از هر فعالیتی که نیازمند هوشیاری است تا زمانیکه مطمئن نشدید که میتوانید بطور امن انجامش دهید، اجتناب کنید. از مصرف نوشیدنی های الکلی دوری کنید.

این دارو ممکن است شما را به نور حساس کند. از قرار گرفتن طولانی تحت نور آفتاب،حمام های برنزه و لامپ های خورشیدی اجتناب کنید. زمانیکه خارج از منزل هستید، از کرم های ضد آفتاب و البسه محافظ در برابر نور آفتاب استفاده کنید.

در طول بارداری، این دارو باید تنها زمانیکه واقعا موردنیاز باشد، استفاده شود. در مورد خطرات این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو وارد شیر مادر می شود ! با پزشک خود قبل از شیر دادن به نوزادتان مشورت کنید.

نکته: در صورت انجام هرگونه اقدام دندانپزشکی مصرف این دارو را به دندانپزشک اطلاع دهید.

این دارو ندرتاً موجب التهاب و حتی پارگی رباط ها می شود. اگر بعد از فعالیت دردی ناگهانی احساس کردید. (برای مثال در مچ پاریال مچ دست، پشت زانو و پا، شانه، آنرج و …) مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک اطلاع دهید و تا حصول اطمینان از عدم آسیب رباط از فعالیت خودداری کنید.

امتياز 4 از 5 بر اساس نظر32 نفر

| 1396/09/08 | سیپروفلوکساسین عوارض دارو دارو

الو دکتر یک سایت جامع برای ارائه جدیدترین مطالب و اطلاعات پزشکی است. الو دکتر همچنین بانک کامل اطلاعات تمام بیماری ها، علائم و نشانه ها و علل و عوامل خطرساز آن ها را به همراه راه های ساده پیشگیری و نیز عوارض و درمان بیماری ها در اختیار شما قرار می دهد. سایت الو دکتر جایگزین پزشک نیست و تنها برای بالا بردن فرهنگ سلامت و اطلاعات عمومی در خدمت شماست.

هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883 – 09128333237

کلیه حقوق این سایت متعلق به الو دکتر بوده و استفاده از مطالب آن فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است



       

معمولا قبل از خوردن یک قرص باید میزان دوز مصرف آن دارو، عوارض و تداخلات دارویی آن را حتما بدانید که این اطلاعات در بروشور دارو معمولا موجود است. ولی اگر شما به بروشور دسترسی ندارید، این مطلب در مورد قرص سیپروفلوکساسین تمام اطلاعات لازم را به شما می دهد.

این دارو خوراکی است و مصرف با غذا یا بدون غذا را پزشک میبایست تشخیص دهد و معمولا دو بار در روز و در وعده های صبح و شام تجویز میگردد.قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

قرص سیپروفلوکساسین باید حتما بطور کامل بلعیده شود لذا از خرد کردن یا جویدن آن بپرهیزید. از آنجایی که این قرص دارای طعم نامطبوعی می باشد می توانید آن را همراه با یک لیوان آب میل نمایید.

الف) عفونت خفیف تا متوسط مجاری ادراری ناشی از باکتری‌های حساس

بزرگسالان: مقدار 250 میلی‌گرم خوراکی یا 200 میلی‌گرم تزریقی هر 12 ساعت مصرف می‌شود. 

ب) اسهال عفونی، عفونت‌های خفیف تا متوسط مجاری تنفسی، عفونت‌های استخوان و مفصل و عفونت‌های شدید یا دارای عوارض.

بزرگسالان: 500 میلی‌گرم خوراکی یا 400 میلی‌گرم وریدی هر 12 ساعت مصرف می‌شود. 

پ) عفونت‌های شدید یا دارای عوارض مجرای تنفسی، استخوان‌ها، مفاصل، پوست یا ساختمان‌های پوستی

بزرگسالان: 750 میلی‌گرم خوراکی هر 12 ساعت یا 400 میلی‌گرم وریدی هر 8 ساعت مصرف می‌گردد. 

ت) عفونت‌های داخل شکمی (همراه با مترونیدازول)

بزرگسالان: 500 میلی‌گرم خوراکی هر 12 ساعت برای مدت 7 تا 14 روز مصرف می‌شود. 

ث) سینوزیت حاد خفیف تا متوسط ناشی از هموفیلوس آنفلو انزا، استرپتوکوک پنومونیه یا موراکسلا کاتارالیس، پروستاتیت خفیف تا متوسط مزمن ناشی از اشریشیاکولی یا پروتئوس

بزرگسالان: 400 میلی‌گرم از راه انفوزیون وریدی طی 60 دقیقه هر 12 ساعت یا 500 میلی‌گرم خوراکی هر 12 ساعت مصرف می‌شود. 

ج) سوزاک ساده

بزرگسالان: 250 میلی‌گرم خوراکی در یک دوز منفرد مصرف می‌گردد. 

چ) پنومونی بیمارستانی ناشی از هموفیلوس آنفلوانزا یا کلبسیلا پنومونیه؛ درمان تجربی تب در بیماران نوتروپنی (همراه با پیپراسیلین)

بزرگسالان: 400 میلی‌گرم وریدی هر 8 ساعت به مدت 10 تا 14 روز تجویز می‌گردد. 

ح) آنتراکس استنشاقی (پس از تماس)

بزرگسالان: ابتدا 400 میلی‌گرم هر 12 ساعت به‌صورت وریدی تجویز می‌گردد تا وضعیت حساسیت مشخص شود و سپس به صورت 500 میلی‌گرم خوراکی هر 12 ساعت ادامه پیدا می‌کند. 

کودکان: mg/kg10 هر 12 ساعت از راه وریدی و سپس mg/kg15 خوراکی هر 12 ساعت مصرف می‌شود. نباید دوز مصرفی از mg/day800 در فرم وریدی یا mg/day1000 در فرم خوراکی بیشتر شود. 

در تمام بیماران، از یک یا دو ترکیب ضدمیکروبی دیگر نیز باید استفاده شود. به محض بهبودی بالینی از فرم خوراکی دارو استفاده شود. درمان برای مدت 60 روز ادامه پیدا می‌کند. 

خ) عفونت ساده مجاری ادراری ناشی از اشریشیاکولی، پروتئوس، انتروکوک یا استافیلوکوک ساپروفیتوکوس

بزرگسالان: 500 میلی‌گرم (از فرم آهستهرهش) از راه خوراکی یک بار در روز به مدت 3 روز. 

د) عفونت شدید مجاری ادراری ناشی از اشریشیاکولی، کلبسیلا، پروتئوس، انتروکوک یا سودومونا، پیلونفریت ساده ناشی از اشریشیاکولی

بزرگسالان: 1000 میلی‌گرم (از فرم آهستهرهش) از راه خوراکی یک بار در روز به مدت 7 تا 14 روز مصرف می‌شود. 

ذ) عفونت شدید مجاری ادراری یا پیلونفریت

کودکان 1 تا 17 سال: mg/kg10-6 (تا حداکثر 400 میلی‌گرم) از راه وریدی هر 8 ساعت مصرف می‌شود.

در صورت امکان باید دارو را به mg/kg20-10 از فرم خوراکی (تا حداکثر 750 میلی‌گرم) هر 12 ساعت تبدیل نمود.

حتی در کودکانی که وزن بالاتر از 51 کیلوگرم دارند، نباید از دوزهای ذکر شده فراتر رفت.

– مصرف شیر و لبنیات، آب پرتقال و نوشیدنی های انرژی زا همراه با این دارو منجر به کاهش اثربخشی آن می شود.

*آنتیاسیدهای حاوی آلومینیم و منیزیم ممکن است با جذب سیپروفلوکساسین تداخل کنند. باید حداقل دو ساعت بین مصرف آنها فاصله باشد.

*پروبنسید با ترشح لوله‌ای کلیوی سیپروفلوکساسین تداخل کرده و مصرف همزمان آن به ایجاد غلظت پلاسمایی بالای سیپیروفلوکساسین منجر می‌شود. مصرف همزمان سوکرالفات با سیپروفلوکساسین، جذب این دارو را حدود 50 درصد کاهش می‌دهد.

*سیپروفلوکساسین ممکن است دفع تئوفیلین را کاهش و خطر مسمومیت با تئوفیلین را افزایش دهد.

*آمینوگلیکوزیدها و بتالاکتام‌ها می‌توانند باعث ایجاد اثرات سینرژیک شوند. از مصرف همزمان آنها پرهیز شود.

*سیپروفلوکساسین ممکن است باعث افزایش سطح پلاسمایی تیزانیدین و افت فشارخون، بی‌خوابی، منگی و کاهش مهارت‌های سایکوموتور گردد. از مصرف همزمان آنها پرهیز شود. قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

*سیپروفلوکساسین می‌تواند منجر به افزایش اثرات ضدانعقادی وارفارین شود. لازم است PT از نزدیک مانیتور شود.

*این دارو بایستی حداقل ۲ ساعت قبل یا ۶ ساعت پس از مصرف سایر داروها مصرف گردد که ممکن است با آن ترکیب شود، و اثربخشی آن را کاهش دهد. از داروساز خود در مورد سایر داروهایی که میتوانید با آن مصرف نموده و ممنوعیتی ندارد کسب اطلاع نمایید.

این نمونه ها عبارتند از: کوئیناپریل، سولامر، سوکرالفات، ویتامین ها / مواد معدنی (از جمله آهن و روی، مکمل ها) و محصولات حاوی منیزیم، آلومینیوم، یا کلسیم (مانند آنتی اسیدها، محلول دیدانوزین، مکملهای کلسیم).

تاول پوستی: احساس سوزش یا خارش در پوست، بئورات جلدی، سرخی یا تورم پوست.

تهوع، اسهال، سرگیجه، سبکی در سر، سردرد، و مشکلات خواب ممکن است در هنگام مصرف دارو رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات در شما باقی بماند یا وخیم تر شود، دکتر یا داروساز خود را بی درنگ مطلع کنید.

چنانچه شما هر گونه از این عوارض جانبی را در خود مشاهده نمودید بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید: از جمله: سردرد شدید یا  مداوم، تغییرات بینایی، لرزیدن اعضا بدن (لرزش)، تشنج، سرگیجه شدید، غش، ضربان قلب سریع یا  نامنظم، تغییرات خلق و خوی (مانند اضطراب، سردرگمی، توهم، افسردگی، و در موارد نادر افکار خودکشی).

این دارو به ندرت ممکن است باعث یک بیماری شدید در روده (کلستریدیوم سخت مربوط به اسهال) به دلیل یک نوع باکتری مقاوم گردد. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا به طور هفتگی یا ماه ها پس از درمان ٬ رخ دهد. چنانچه این علائم پیشرفت کرد به پزشک خود اطلاع دهید: اسهال مداوم، درد شکم یا گرفتگی معده، خون در مدفوع یا مخاط خود.

این دارو درمانی ممکن است بندرت موجب تغییرات جدی در سطح قند خون شود، مخصوصا اگر شما دیابت دارید. مراقب علائم قند خون بالا شامل افزایش تشنگی و میزان دفعات ادرار باشید.

این دارو ممکن است باعث گیجی شما شود. پس از مصرف دارو، رانندگی نکنید، از دستگاه ها و ماشین آلات استفاده نکنید، یا از هر فعالیتی که نیازمند هوشیاری است تا زمانیکه مطمئن نشدید که میتوانید بطور امن انجامش دهید، اجتناب کنید. از مصرف نوشیدنی های الکلی دوری کنید.

این دارو ممکن است شما را به نور حساس کند. از قرار گرفتن طولانی تحت نور آفتاب،حمام های برنزه و لامپ های خورشیدی اجتناب کنید. زمانیکه خارج از منزل هستید، از کرم های ضد آفتاب و البسه محافظ در برابر نور آفتاب استفاده کنید.

در طول بارداری، این دارو باید تنها زمانیکه واقعا موردنیاز باشد، استفاده شود. در مورد خطرات این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو وارد شیر مادر می شود ! با پزشک خود قبل از شیر دادن به نوزادتان مشورت کنید.

نکته: در صورت انجام هرگونه اقدام دندانپزشکی مصرف این دارو را به دندانپزشک اطلاع دهید.

این دارو ندرتاً موجب التهاب و حتی پارگی رباط ها می شود. اگر بعد از فعالیت دردی ناگهانی احساس کردید. (برای مثال در مچ پاریال مچ دست، پشت زانو و پا، شانه، آنرج و …) مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک اطلاع دهید و تا حصول اطمینان از عدم آسیب رباط از فعالیت خودداری کنید.

امتياز 4 از 5 بر اساس نظر32 نفر

| 1396/09/08 | سیپروفلوکساسین عوارض دارو دارو

الو دکتر یک سایت جامع برای ارائه جدیدترین مطالب و اطلاعات پزشکی است. الو دکتر همچنین بانک کامل اطلاعات تمام بیماری ها، علائم و نشانه ها و علل و عوامل خطرساز آن ها را به همراه راه های ساده پیشگیری و نیز عوارض و درمان بیماری ها در اختیار شما قرار می دهد. سایت الو دکتر جایگزین پزشک نیست و تنها برای بالا بردن فرهنگ سلامت و اطلاعات عمومی در خدمت شماست.

هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883 – 09128333237

کلیه حقوق این سایت متعلق به الو دکتر بوده و استفاده از مطالب آن فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است



       

معمولا قبل از خوردن یک قرص باید میزان دوز مصرف آن دارو، عوارض و تداخلات دارویی آن را حتما بدانید که این اطلاعات در بروشور دارو معمولا موجود است. ولی اگر شما به بروشور دسترسی ندارید، این مطلب در مورد قرص سیپروفلوکساسین تمام اطلاعات لازم را به شما می دهد.

این دارو خوراکی است و مصرف با غذا یا بدون غذا را پزشک میبایست تشخیص دهد و معمولا دو بار در روز و در وعده های صبح و شام تجویز میگردد.قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

قرص سیپروفلوکساسین باید حتما بطور کامل بلعیده شود لذا از خرد کردن یا جویدن آن بپرهیزید. از آنجایی که این قرص دارای طعم نامطبوعی می باشد می توانید آن را همراه با یک لیوان آب میل نمایید.

الف) عفونت خفیف تا متوسط مجاری ادراری ناشی از باکتری‌های حساس

بزرگسالان: مقدار 250 میلی‌گرم خوراکی یا 200 میلی‌گرم تزریقی هر 12 ساعت مصرف می‌شود. 

ب) اسهال عفونی، عفونت‌های خفیف تا متوسط مجاری تنفسی، عفونت‌های استخوان و مفصل و عفونت‌های شدید یا دارای عوارض.

بزرگسالان: 500 میلی‌گرم خوراکی یا 400 میلی‌گرم وریدی هر 12 ساعت مصرف می‌شود. 

پ) عفونت‌های شدید یا دارای عوارض مجرای تنفسی، استخوان‌ها، مفاصل، پوست یا ساختمان‌های پوستی

بزرگسالان: 750 میلی‌گرم خوراکی هر 12 ساعت یا 400 میلی‌گرم وریدی هر 8 ساعت مصرف می‌گردد. 

ت) عفونت‌های داخل شکمی (همراه با مترونیدازول)

بزرگسالان: 500 میلی‌گرم خوراکی هر 12 ساعت برای مدت 7 تا 14 روز مصرف می‌شود. 

ث) سینوزیت حاد خفیف تا متوسط ناشی از هموفیلوس آنفلو انزا، استرپتوکوک پنومونیه یا موراکسلا کاتارالیس، پروستاتیت خفیف تا متوسط مزمن ناشی از اشریشیاکولی یا پروتئوس

بزرگسالان: 400 میلی‌گرم از راه انفوزیون وریدی طی 60 دقیقه هر 12 ساعت یا 500 میلی‌گرم خوراکی هر 12 ساعت مصرف می‌شود. 

ج) سوزاک ساده

بزرگسالان: 250 میلی‌گرم خوراکی در یک دوز منفرد مصرف می‌گردد. 

چ) پنومونی بیمارستانی ناشی از هموفیلوس آنفلوانزا یا کلبسیلا پنومونیه؛ درمان تجربی تب در بیماران نوتروپنی (همراه با پیپراسیلین)

بزرگسالان: 400 میلی‌گرم وریدی هر 8 ساعت به مدت 10 تا 14 روز تجویز می‌گردد. 

ح) آنتراکس استنشاقی (پس از تماس)

بزرگسالان: ابتدا 400 میلی‌گرم هر 12 ساعت به‌صورت وریدی تجویز می‌گردد تا وضعیت حساسیت مشخص شود و سپس به صورت 500 میلی‌گرم خوراکی هر 12 ساعت ادامه پیدا می‌کند. 

کودکان: mg/kg10 هر 12 ساعت از راه وریدی و سپس mg/kg15 خوراکی هر 12 ساعت مصرف می‌شود. نباید دوز مصرفی از mg/day800 در فرم وریدی یا mg/day1000 در فرم خوراکی بیشتر شود. 

در تمام بیماران، از یک یا دو ترکیب ضدمیکروبی دیگر نیز باید استفاده شود. به محض بهبودی بالینی از فرم خوراکی دارو استفاده شود. درمان برای مدت 60 روز ادامه پیدا می‌کند. 

خ) عفونت ساده مجاری ادراری ناشی از اشریشیاکولی، پروتئوس، انتروکوک یا استافیلوکوک ساپروفیتوکوس

بزرگسالان: 500 میلی‌گرم (از فرم آهستهرهش) از راه خوراکی یک بار در روز به مدت 3 روز. 

د) عفونت شدید مجاری ادراری ناشی از اشریشیاکولی، کلبسیلا، پروتئوس، انتروکوک یا سودومونا، پیلونفریت ساده ناشی از اشریشیاکولی

بزرگسالان: 1000 میلی‌گرم (از فرم آهستهرهش) از راه خوراکی یک بار در روز به مدت 7 تا 14 روز مصرف می‌شود. 

ذ) عفونت شدید مجاری ادراری یا پیلونفریت

کودکان 1 تا 17 سال: mg/kg10-6 (تا حداکثر 400 میلی‌گرم) از راه وریدی هر 8 ساعت مصرف می‌شود.

در صورت امکان باید دارو را به mg/kg20-10 از فرم خوراکی (تا حداکثر 750 میلی‌گرم) هر 12 ساعت تبدیل نمود.

حتی در کودکانی که وزن بالاتر از 51 کیلوگرم دارند، نباید از دوزهای ذکر شده فراتر رفت.

– مصرف شیر و لبنیات، آب پرتقال و نوشیدنی های انرژی زا همراه با این دارو منجر به کاهش اثربخشی آن می شود.

*آنتیاسیدهای حاوی آلومینیم و منیزیم ممکن است با جذب سیپروفلوکساسین تداخل کنند. باید حداقل دو ساعت بین مصرف آنها فاصله باشد.

*پروبنسید با ترشح لوله‌ای کلیوی سیپروفلوکساسین تداخل کرده و مصرف همزمان آن به ایجاد غلظت پلاسمایی بالای سیپیروفلوکساسین منجر می‌شود. مصرف همزمان سوکرالفات با سیپروفلوکساسین، جذب این دارو را حدود 50 درصد کاهش می‌دهد.

*سیپروفلوکساسین ممکن است دفع تئوفیلین را کاهش و خطر مسمومیت با تئوفیلین را افزایش دهد.

*آمینوگلیکوزیدها و بتالاکتام‌ها می‌توانند باعث ایجاد اثرات سینرژیک شوند. از مصرف همزمان آنها پرهیز شود.

*سیپروفلوکساسین ممکن است باعث افزایش سطح پلاسمایی تیزانیدین و افت فشارخون، بی‌خوابی، منگی و کاهش مهارت‌های سایکوموتور گردد. از مصرف همزمان آنها پرهیز شود. قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

*سیپروفلوکساسین می‌تواند منجر به افزایش اثرات ضدانعقادی وارفارین شود. لازم است PT از نزدیک مانیتور شود.

*این دارو بایستی حداقل ۲ ساعت قبل یا ۶ ساعت پس از مصرف سایر داروها مصرف گردد که ممکن است با آن ترکیب شود، و اثربخشی آن را کاهش دهد. از داروساز خود در مورد سایر داروهایی که میتوانید با آن مصرف نموده و ممنوعیتی ندارد کسب اطلاع نمایید.

این نمونه ها عبارتند از: کوئیناپریل، سولامر، سوکرالفات، ویتامین ها / مواد معدنی (از جمله آهن و روی، مکمل ها) و محصولات حاوی منیزیم، آلومینیوم، یا کلسیم (مانند آنتی اسیدها، محلول دیدانوزین، مکملهای کلسیم).

تاول پوستی: احساس سوزش یا خارش در پوست، بئورات جلدی، سرخی یا تورم پوست.

تهوع، اسهال، سرگیجه، سبکی در سر، سردرد، و مشکلات خواب ممکن است در هنگام مصرف دارو رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات در شما باقی بماند یا وخیم تر شود، دکتر یا داروساز خود را بی درنگ مطلع کنید.

چنانچه شما هر گونه از این عوارض جانبی را در خود مشاهده نمودید بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید: از جمله: سردرد شدید یا  مداوم، تغییرات بینایی، لرزیدن اعضا بدن (لرزش)، تشنج، سرگیجه شدید، غش، ضربان قلب سریع یا  نامنظم، تغییرات خلق و خوی (مانند اضطراب، سردرگمی، توهم، افسردگی، و در موارد نادر افکار خودکشی).

این دارو به ندرت ممکن است باعث یک بیماری شدید در روده (کلستریدیوم سخت مربوط به اسهال) به دلیل یک نوع باکتری مقاوم گردد. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا به طور هفتگی یا ماه ها پس از درمان ٬ رخ دهد. چنانچه این علائم پیشرفت کرد به پزشک خود اطلاع دهید: اسهال مداوم، درد شکم یا گرفتگی معده، خون در مدفوع یا مخاط خود.

این دارو درمانی ممکن است بندرت موجب تغییرات جدی در سطح قند خون شود، مخصوصا اگر شما دیابت دارید. مراقب علائم قند خون بالا شامل افزایش تشنگی و میزان دفعات ادرار باشید.

این دارو ممکن است باعث گیجی شما شود. پس از مصرف دارو، رانندگی نکنید، از دستگاه ها و ماشین آلات استفاده نکنید، یا از هر فعالیتی که نیازمند هوشیاری است تا زمانیکه مطمئن نشدید که میتوانید بطور امن انجامش دهید، اجتناب کنید. از مصرف نوشیدنی های الکلی دوری کنید.

این دارو ممکن است شما را به نور حساس کند. از قرار گرفتن طولانی تحت نور آفتاب،حمام های برنزه و لامپ های خورشیدی اجتناب کنید. زمانیکه خارج از منزل هستید، از کرم های ضد آفتاب و البسه محافظ در برابر نور آفتاب استفاده کنید.

در طول بارداری، این دارو باید تنها زمانیکه واقعا موردنیاز باشد، استفاده شود. در مورد خطرات این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو وارد شیر مادر می شود ! با پزشک خود قبل از شیر دادن به نوزادتان مشورت کنید.

نکته: در صورت انجام هرگونه اقدام دندانپزشکی مصرف این دارو را به دندانپزشک اطلاع دهید.

این دارو ندرتاً موجب التهاب و حتی پارگی رباط ها می شود. اگر بعد از فعالیت دردی ناگهانی احساس کردید. (برای مثال در مچ پاریال مچ دست، پشت زانو و پا، شانه، آنرج و …) مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک اطلاع دهید و تا حصول اطمینان از عدم آسیب رباط از فعالیت خودداری کنید.

امتياز 4 از 5 بر اساس نظر32 نفر

| 1396/09/08 | سیپروفلوکساسین عوارض دارو دارو

الو دکتر یک سایت جامع برای ارائه جدیدترین مطالب و اطلاعات پزشکی است. الو دکتر همچنین بانک کامل اطلاعات تمام بیماری ها، علائم و نشانه ها و علل و عوامل خطرساز آن ها را به همراه راه های ساده پیشگیری و نیز عوارض و درمان بیماری ها در اختیار شما قرار می دهد. سایت الو دکتر جایگزین پزشک نیست و تنها برای بالا بردن فرهنگ سلامت و اطلاعات عمومی در خدمت شماست.

هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883 – 09128333237

کلیه حقوق این سایت متعلق به الو دکتر بوده و استفاده از مطالب آن فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

این دارو به صورت قرص‌های روکش‌دار250 میلی‌گرمی سفید رنگ گرد و قرص‌های روکش‌دار 500 میلی‌گرمی سفید رنگ ابلانگ توسط کارخانجات داروسازی روز دارو تولید و به صورت بلیستر‌های 20 عددی عرضه می‌گردد.

بزرگسالان: 1۰۰ تا 750 میلی‌گرم هر 12 ساعت به مدت 3 تا 28 روز متناسب با نوع بیماری.
— مصرف این دارو در اطفال و نوجوانان زیر 18 سال توصیه نمی‌شود مگر در موردی که پزشک آن را انتخاب کند و داروی دیگری برای درمان وجود نداشته باشد. زیرا مشاهداتی در حیوانات جوان گزارش شده که مصرف این دارو باعث مشکلاتی در رشد استخوان‌ها گردیده است.
— چنانچه یک نوبت از مصرف دارو را فراموش نمودید. به محض به یاد آوردن آن را مصرف کنید و اگر تقریباً زمان مصرف بعدی نزدیک شده باشد، از مصرف آن خودداری کرده و مقدار مصرف آن را نیز دو برابر نکنید.
 

دارو را دور از نور و رطوبت ، در دمای زیر 30 درجه سانتی گراد درون جعبه نگهداری نمایید. دور از دسترس کودکان قرار داده شود. از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری کنید.

— وجود هر گونه حساسیت به این دارو یا مواد دیگر از قبیل غذا، رنگ‌ها و یا مواد محافظ.
— همزمان با مصرف این دارو از مصرف هر گونه دارو حتی مسکن‌ها و قرص‌های ضد بارداری خودداری کنید و در صورت ابتلاء به بیماری‌های دیگر از قبیل بیماری‌های گوارشی، کبدی، کلیوی، قلبی، عصبی و صرع، پزشک خود را مطلع نمایید.
— برای کمک به درمان قطعی عفونت، این دارو را در فواصل زمانی منظم میل کنید و دوره درمان را کامل کنید، حتی اگر بعد از چند روز احساس بهبودی نمودید، مصرف آن را قطع نکنید زیرا ممکن است بیماری عود کند.
— برای حصول نتیجه بهتر، هر قرص را با یک لیوان پر از آب میل نمایید. این دارو را می‌توان با غذا یا با معده خالی مصرف نمود.
 قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

مصرف در دوران حاملگی و شیر‌دهی:
— مطالعات در انسان انجام نشده است. در هر صورت مصرف این دارو در دوران حاملگی توصیه نمی‌شود.
— این دارو در شیر ترشح می‌شود، لذا در طول درمان با این دارو پیشنهاد می‌شود از دادن شیر خودداری شود.
 

هر دارو به موازات اثرات درمانی خود ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود، اگر چه همه‌ی این عوارض در یک فرد دیده نمی‌شود، ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر، پزشک معالج خود را مطلع نمایید.
— عوارض گوارشی از قبیل دردهای شکمی، معدی، اسهال، تهوع و استفراغ.
عوارض عصبی مانند عصبانیت، سرگیجه، بد‌‌خوابی و سر‌درد.
سایر عوارض: سردرد، تب، کدورت و یا رنگی شدن ادرار، برافروختگی و قرمزی پوست، خستگی و بی‌حالی غیر طبیعی.
 

توجه: تجویز و تعیین دوز دارو به عهده پزشک می باشد. سوالات در این خصوص انتشار و پاسخ داده نخواهد شد.

“مصرف خودسرانه دارو عوارض و آسیب‌هایی جدی دارد لطفا از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید”

همه مقالات

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت روزدارو می باشد

سیپروفلوکساسین (با نام انگلیسی: Ciprofloxacin و نام تجاری: سیپرو ) از داروهای آنتی بیوتیک متعلق به کلاس دارویی فلوروکینولون آنتی بیوتیک ها می باشد که برای درمان طیف وسیعی از عفونت های باکتریایی تجویز می شود.

این دارو با رشد توقف و جلوگیری از تولید مجدد باکتری ها عمل کرده و تنها برای عفونت های باکتریایی اثربخش است.

سیپروفلوکساسین برای درمان عفونت های باکتریایی مختلف از جمله موارد زیر تجویز می شود:

عفونت های رایجی که معمولا با سیپروفلوکساسین درمان می شوند عبارتند از:

این دارو برای درمان افرادی که در معرض انواع خاصی از طاعون قرار گرفته اند نیز به کار می رود.قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

نکته: این دارو تنها برای عفونت های بسیار شدید که با جایگزین های آنتی بیوتیکی ایمن تر قابل درمان نیستند استفاده می شود زیرا آنتی بیوتیک های گروه فلوروکینولون ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی جدی و ناتوان کننده ای همچون پارگی تاندون یا مشکلات عصبی شوند که در برخی موارد قابل برگشت نمی باشد.

نکته مهم: سیپروفلوکساسین برای عفونت های ویروسی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا اثربخش نمی باشد، توجه به این نکته از آن جهت اهمیت دارد که استفاده نا به جا از هرگونه داروی آنتی بیوتیک ممکن است باعث کاهش اثر دارویی آن در سایر مواقع مورد نیاز شود.

مقاومت دارویی نسبت به آنتی بیوتیک ها در افراد مختلف جهان رو به افزایش است، در سال 2014 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها گزارش داد که میزان افزایش گونوره در 17 شهر آمریکایی بین سال های 1991 تا 2006 به دلیل مقاومت باکتری ها نسبت به سیپروفلوکساسین بوده است.

قبل از شروع مصرف دارو و یا بسته دارویی جدید حتما برچسب دارو را مطالعه کرده و سوالات خود را با پزشک در میان بگذارید.

این دارو را می توان به همراه غذا یا به تنهایی مصرف کرد.

مقدار مصرف سیپروفلوکساسین معمولا دو بار در روز (هر 12 ساعت) و صبح و عصر می باشد، با این وجود در مورد دوز مصرف دقیقا مطابق دستور پزشک عمل کنید.

قبل از مصرف سوسپانسیون یا محلول سیپروفلوکساسین بطری را به مدت 15 ثانیه خوب تکان داده و از قاشق مخصوص اندازه گیری دوز استفاده کنید.

سوسپانسیون سیپروفلوکساسین را با لوله یا تیوب تغذیه نخورید زیرا باعث مسدود شدن تیوب می شود.

هنگام مصرف این دارو مایعات فراوان بنوشید مگر آن که پزشک دستورالعمل دیگری بدهد.

دارو را حداقل 2 ساعت قبل یا 6 ساعت بعد از محصولاتی که ممکن است به دارو متصل شده و اثر آن را کاهش دهند مصرف کنید. از جمله:

مواد غذایی سرشار از کلسیم از جمله محصولات لبنی همچون شیر و ماست یا نوشیدنی های کلسیمی اثر سیپروفلوکساسین را کاهش می دهند. این دارو را حداقل 2 ساعت قبل یا 6 ساعت بعد از این مواد غذایی مصرف کنید مگر آن که این محصولات بخشی از وعده غذایی بزرگ تر که شامل سایر مواد غذایی بدون کلسیمی است باشند، زیرا مواد غذایی دیگر اثر چسبندگی کلسیم را کاهش می دهند.

از پزشک درباره مصرف همزمان سیپروفلوکساسین و مکمل ها یا جایگزین های غذایی صحبت کنید.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه این آنتی بیوتیک را در فواصل زمانی منظم و هر روز در ساعات مشابه روز قبل مصرف کنید تا نوبت دارو فراموش نشود.

دوره درمانی را به طور کامل به پایان برسانید و از قطع زودهنگام دارو – حتی اگر علائم بیماری در عرض چند روز ناپدید شده باشد – خودداری کنید، این کار خطر بازگشت عفونت را افزایش می دهد.

قرص های پیوسته رهش را به طور کامل بلعیده و از له کردن، خرد کردن یا شکستن آن خودداری کنید.

اگر در طول دوره درمان وضعیت بیماری ادامه یافته یا تشدید یابد با پزشک مشورت کنید.

در صورت مشاهده علائم آلرژیک به سیپروفلوکساسین از جمله کهیر، تنفس مشکل، ورم در صورت یا گلو یا واکنش های شدید پوستی (تب، گلو درد، سوزش چشم ها، درد پوست، جوش های پوستی قرمز یا ارغوانی که پخش شده و باعث تاول یا پوسته پوسته شدن می شود) به اورژانس مراجعه کنید.

برخی عوارض جدی و خطرناک سیپروفلوکساسین عبارتند از:

بنابراین در صورت مشاهده علائم زیر مصرف دارو را متوقف کرده و فورا با پزشک تماس بگیرید:

در موارد نادر مصرف سیپروفلوکساسین ممکن است باعث آسیب آئورت یا سرخرگ اصلی بدن شود که می تواند به خونریزی های خطرناک و مرگ منجر شود، در صورت درد شدید و دائمی در قفسه سینه، معده یا پشت به اورژانس مراجعه کنید.

در صورت مشاهده موارد زیر نیز مصرف دارو را قطع کرده و فورا با پزشک تماس بگیرید:

عوارض جانبی شایع سیپروفلوکساسین عبارتند از:

حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد معده
خارش یا ترشحات واژن
سردرد
غیر طبیعی بودن تست عملکرد کبد

توجه: عوارض ذکر شده تنها بخشی از عوارض احتمالی سیپروفلوکساسین می باشد، برای اطلاع از لیست کامل عوارض جانبی این دارو با پزشک معالج صحبت کنید.

از مصرف سیپروفلوکساسین در دوران بارداری اجتناب کنید مگر تحت نظر پزشک و در مواردی که مصرف این دارو واقعا مورد نیاز است.

این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود، قبل از شیردهی حتما با پزشک مشورت کنید.

مصرف این دارو در نوزادان و کودکان زیر 18 سال توصیه نمی شود مگر در عفونت های شدید و خاص و زیر نظر پزشک.

گاهی اوقات بعد از درمان با آنتی بیوتیک ها از جمله داروی سیپرو، ممکن است عفونت های مخمری واژینال در فرد ایجاد شود، در صورتی که سابقه قبلی عفونت مخمری نداشته و علائم آن را مشاهده می کنید حتما به پزشک مراجعه کنید.

از آن جا که برخی داروها ممکن است روی عملکرد سیپروفلکوکساسین اثر گذاشته و یا مصرف این دارو روی برخی داروهای دیگر تاثیر داشته باشد بنابراین بسیار مهم است که قبل از مصرف این دارو حتما درباره تعاملات دارویی آن اطلاعات کافی به دست آورید.

برخی تداخل های دارویی سیپروفلوکساسین عبارتند از:

سایر داروهایی که با سیپروفلوکساسین تداخل دارند عبارتند از:

مقدار مصرف سیپروفلوکساسین به نوع عفونت باکتریایی فرد بستگی دارد و دوز و طول دوره درمان با توجه به وضعیت پزشکی بیمار و واکنش بدن به درمان تعیین می شود.

این دارو معمولا به صورت قرص های معمولی و پیوسته رهش یا محلول تجویز می شود.

قرص های معمولی و محلول این دارو معمولا دو بار در روز (صبح و عصر) و قرص های پیوسته رهش آن معمولا یک بار در روز تجویز می شود.

برخی دوزهای مصرف رایج قرص سیپروفلوکساسین معمولی عبارتند از:قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

توجه: از خوددرمانی عفونت پرهیز کرده و قبل از مصرف هرگونه داروی آنتی بیوتیک ابتدا با پزشک مشورت کنید.

در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف سیپروفلوکساسین، به محض یادآوری نسبت به مصرف آن اقدام کنید. اما اگر زمان زیادی تا نوبت بعدی باقی نمانده از خوردن آن صرف نظر کرده و هرگز دوز یک نوبت را دو برابر نکنید.

در صورت مصرف بیش از حد سیپروفلوکساسین و مشاهده علائمی همچون مشکلات تنفسی یا حالت غش با اورژانس تماس بگیرید.

مصرف بیش از حد این دارو ممکن است باعث آسیب های کلیوی شود.

نتایج مطالعات حیوانی نشان داده اوردوز سیپروفلوکساسین می تواند باعث مشکل کاهش تنفسی، استفراغ و تشنج می شود.

برخی اشکال دارویی سیپروفلوکساسین در ایران عبارتند از:

قرص رازوسیپروفلوکساسین 250 و 500 میلی گرم
قرص سیپروکینول 250 و 500 میلی گرم
قرص سیپروتد 250 و 500 میلی گرم
قرص سیپروفلوکساسین 250 و 500 میلی گرم
قرص سیپروفکت 500 میلی گرم
قرص سیپروکیم 250 و 500 میلی گرم
ویال سیپروفلوکساسین 0.2% 100 میلی لیتر
ویال اینفو-لوگزاسین 200 میلی گرم/ 100 میلی لیتر
ویال سیپرینول 200 میلی گرم/ 100 میلی لیتر
ویال سیپروکس 200 میلی گرم/ 20 میلی لیتر
ویال سیپروفلوگزاسین 200 میلی گرم/ 100 میلی لیتر
انفوزیون یا قطره سیپروفلوکساسین 200 میلی گرم/ 100 میلی لیتر
ویال سیپروفلوکساسین 200 و 400 میلی گرم

سخن پایانی …

قبل از آماده کردن محلول سیپروفلوکساسین، پودر آن را در دمای اتاق نگهداری کنید، پس از تهیه محلول، می توانید سوسپانسیون را در دمای اتاق یا داخل یخچال نگهداری کنید. از انجماد محلول جلوگیری کرده و بعد از دو هفته داروی باقی مانده را دور بریزید.

این دارو را در دمای اتاق و به دور از گرما، رطوبت، کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

منابع: webmd – drugs – everydayhealth

سلامت و پزشکی
سبک زندگی
گیاهخواری
اطلاعات دارویی
خواص ها
مد و فشن

سرگرمی
چهره ها
عکس های جالب و دیدنی
اشعار زیبا
آهنگ
ویدیو کلیپ
آهنگ تولدت مبارک

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

3 روز قبل

1 هفته قبل

1 هفته قبل

1 هفته قبل

1 هفته قبل

قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

2 هفته قبل

2 هفته قبل

2 هفته قبل

3 هفته قبل

3 هفته قبل

3 هفته قبل

4 هفته قبل

4 هفته قبل

4 هفته قبل

1 ماه قبل

1 ماه قبل

1 ماه قبل

1 ماه قبل

1 ماه قبل

1 ماه قبل


نام کاربری و یا ایمیل:


رمز عبور:

من را به خاطر بسپار


کاربر جدید هستم!

0

موضوعات داغ

داروی سیپرو (cipro) یا سیپروفلوکساسین (ciprofloxacin) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی سیپروفلوکساسین (ciprofloxacin)  مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

داروی سیپرو (cipro)، که با نام عمومی سیپروفلوکساسین (ciprofloxacin) نیز شناخته می‌شود، یک آنتی‌بیوتیک است که با باکتری‌های درون بدن مبارزه می‌کند. این دارو برای درمان انواع مختلف عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. سیپرو همچنین برای درمان سیاه‌زخم یا نوع خاصی از طاعون نیز به کار می‌رود.

مصرف این نوع از آنتی‌بیوتیک‌ها، ممکن است عوارض جانبی جدی و خطرناکی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل، از سیپرو زمانی استفاده می‌شود که قبل از آن، فرد داروهای آنتی‌بیوتیکِ کم‌خطرتر را استفاده کرده باشد اما بدون نتیجه باشد.

این دارو ممکن است در موارد دیگری نیز برای درمان استفاده گردد.

سیپروفلوکساسین ممکن است باعث ایجاد تورم یا پاره شدن تاندون – به خصوص در افراد بالای ۶۰ سال، افرادی که از داروهای استروئیدی استفاده می‌کنند، کسانی که بیماری کلیوی یا قلبی دارند و کسانی که تحت پیوند ریه قرار داشته‌اند – شود.

در صورتی که یک اختلال عضلانی یا ماهیچه‌ای دارید، ممکن است قادر به استفاده از داروی سیپرو نباشید. اگر سابقه‌ی هر گونه بیماری در این رابطه دارید، به دکتر خود اطلاع دهید.

اگر در حال استفاده از تیزانیدین (tizanidine) هستید، نباید به طور همزمان از داروی سیپرو استفاده کنید.

اگر به طور ناگهانی دچار درد، تعریق، کبودی، حساسیت، سفت‌شدگی یا مشکلات حرکتی در هر کدام از مفاصلتان شدید، مصرف این دارو ر اقطع نموده و بلافاصله به دکتر خود اطلاع دهید. تا زمانی که مفصل شما تحت درمان قرار گیرد، آن را استراحت دهید.

اگر به آنتی‌بیوتیک‌هایی شبیه این دارو حساسیت دارید، نباید از سیپرو استفاده کنید. همچنین در صورتی که از تیزانیدین (tizanidine, Zanaflex) استفاده می‌نمائید، به طور همزمان داروی سیپرو را مصرف نکنید.

برایا طمینان از اینکه داروی سیپروفلوکساسین برای شما خطراتی را در پی ندارد، در صورتی که موارد زیر را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید:

مصرف سیپروفلوکساسین ممکن است باعث ایجاد ورم و یا پاره شدن تاندون‌ (رشته‌ای که پیوند دهنده و متصل کننده‌ی استخوان‌ها به ماهیچه‌هاست) – به خصوص تاندون آشیل در پاشنه‌ی پا – شود. این اتفاق ممکن است در حین استفاده از این دارو و یا چندین ماه بعد از اینکه مصرف داروی سیپرو را قطع کردید، رخ دهد. احتمال پارگی تاندون در افرادی که بیشتر از ۶۰ سال دارند، کسانی که از داروهای استروئیدی استفاده می‌کنند، افرادی که بیماری کلیوی یا کبدی دارند و یا پیوند ریه انجام داده‌اند، بیشتر است.

بدون توصیه‌ی پزشک، این دارو را به کودکان ندهید. در کودکانی که از سیپرو استفاده می‌کنند، احتمال مشکلات مفصلی و ایجاد مشکل در تاندون‌ها، در کودکانی که از داروی سیپرو استفاده می‌کنند، بیشتر است.قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

هنوز مشخص نیست که آیا این دارو می‌تواند منجر به آسیب به جنین شود یا خیر؛ در صورتی که باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید.

سیپروفلوکساسین می‌تواند در شیر مارد نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد گردد. در دوره‌ی مصرف این دارو، از شیردهی به نوزاد بپرهیزید.

سیپروفلوکساسین معمولاً هر ۱۲ ساعت یک بار مصرف می‌شود. قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

دارو را به همراه آب مصرف کنید و برای اینکه اختلالی در عملکرد کلیه‌های شما پیش نیاید، مایعات به میزان زیاد بنوشید.

سیپرو می‌تواند با غذا یا بدون آن مصرف شود. اما به هر صورتی که مصرف می‌کنید، در یک ساعت معین همواره این دارو را استفاده نمائید.

اگر این دارو را به صورت مایع مصرف می‌کنید، قبل از مصرف، حداقل به مدت ۱۵ ثانیه آن را تکان دهید. میزان مایع مصرفی را طبق پیمانه‌ای که برای مصرف نوع مایع این دارو تعبیه شده، استفاده کنید. اگر پیمانه‌ی مخصوص برای این دارو را ندارید، از داروخانه تهیه کنید.

قرص سیپروفلوکساسین را نجوید، نشکنید و تکه تکه نکنید. بلکه آن را به طور کامل قورت دهید.

قرص مورد نظر را در تمام طول دوره‌ای که برای شما تجویز شده استفاده کنید. ممکن است علائم شما، قبل از اینکه عفونت به طور کامل از بدن شما رفع شده باشد، بهبود بیابند. قطع مصرف این دارو در نیمه‌ی دوره‌ی درمان همچنین ممکن است احتمال ابتلا به عفونت‌های بعدی را که نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها نیز مقاوم هستند، افزایش دهد. قرص سیپرو، برای درمان عفونت‌های ویروسی مثل آنفولانزا سرماخوردگی معمولی به کار نمی‌رود.

دارو را با فرد دیگری سهیم نشوید؛ حتی اگر علائمی بسیار شبیه به علائم شما دارند.

سیپروفلوکساسین را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید. محلول مایعِ این دارو را از فریز شدن (یخ‌زدگی) محافظت کنید (نباید در فریزر نگهداری شود) و همچنین داروی استفاده نشده را پس از ۱۴ روز دور بریزید.

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، سیپروفلوکساسین را مصرف کنید. از مصرف داروی اضافی، برای جبران دوز مصرفیِ از دست رفته، اجتناب کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

قرص سیپرو را به همراه لبنیات – مثلاً شیر، ماست یا آب‌میوه‌های حاوی کلسیم مصرف نکنید. می‌توانید این محصولات را در وعده‌های غذایی خود به طور معمول، استفاده کنید اما همزمان با مصرف قرص سیپرو از این محصولات استفاده نکنید. چرا که باعث کاهش تاثیر داروی مورد نظر بر روی بدن شما خواهد شد.

از مصرف داروهای زیر، ۶ ساعت قبل و دو ساعت بعد از مصرف داروی سیپرو، اجتناب کنید: (زیرا اگر به طور همزمان با سیپروفلوکساسین مصرف شوند، باعث کاهش تاثیر این دارو بر روی بدن می‌شوند)

هنگام مصرف داروی سیپرو، از کافئین استفاده نکنید. زیرا این دارو باعث تشدید اثرات کافئین بر روی بدن می‌شود.

این دارو ممکن است بر روی نحوه‌ی اندیشیدن یا واکنش نشان دادن شما اختلالاتی ایجاد کند. اگر رانندگی می‌کنید یا قصد انجام کاری دارید که نیاز به هوشیار بودن شما دارد، بیشتر مراقب باشید.

داروهای آنتی‌بیوتیک ممکن است باعث اسهال شوند که البته ممکن است نشانه‌ای از یک عفونت جدید باشد. اگر شما اسهال بسیار رقیق یا اسهال خونی دارید، به دکتر خود اطلاع دهید. از داروهای ضد اسهال به طور خودسرانه استفاده نکنید مگر اینکه دکتر برای شما تجویز کرده باشد.

از قرار گرفتن در معرض آفتاب به طور مستقیم و یا برنز شدن اجتناب کنید. چرا که مصرف داروی سیپرو باعث می‌شود ساده‌تر از قبل، دچار آفتاب‌سوختگی شوید. هنگامی که بیرون از منزل هستید، از لباس‌های محافظت کننده در برابر نور شدید خورشید و همچنین ضدآفتاب (با SPF30 یا بالاتر) استفاده کنید. اگر دچار سوزش، قرمزی، خارش، جوش یا تورم بعد از قرارگیری در معرض نور خورشید شدید، به دکتر خود مراجعه نمائید.

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

سیپروفلوکساسین ممکن است باعث متورم یا پاره شدن تاندون شود. این دارو همچنین اثراتی جدی بر روی عصب‌های بدن شما دارد و ممکن است باعث ایجاد اختلالات عصبی موقتی در بیمار شود.

اگر موارد زیر را دارید، مصرف این دارو را متوقف کرده و بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی سیپروفلوکساسین عبارت است از:

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با سیپروفلوکساسین تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ مثلاً ویتامین ها و داروهای گیاهی.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

لطفاً نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان گذارید.

کپی شد

تازه‌های دنیای مد

داغ ترین بحث ها

تازه‌های سلامت

مقالات زیبایی

مقالات سلامت

مقالات آشپزی

مقالات تغذیه

سلامت

۲۱ مرداد ۱۳۹۸

۱۲ مرداد ۱۳۹۸

۴ مرداد ۱۳۹۸

دنیای مد

۱۵ مرداد ۱۳۹۸

۱۵ مرداد ۱۳۹۸

۱۵ مرداد ۱۳۹۸

داغ ترین بحث ها

بیشتر دیده شده

400,075

289,311

271,114

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت مجله قرمز می‌باشد. بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است.

نام ژنریک دارو:سیپروفلوکساسین

شکل‌های دارویی قرص سیپروفلوکساسین:

نام تجاری:

گروه دارویی- درمانی:فلوئوروکینولون – آنتی بیوتیکقرص ciprofloxacin 500 برای چیست

طبقه بندی در بارداری:گروه C

سیپروفلوکساسین آنتی بیوتیکی از دسته فلوروکینولون هاست که با مهار زیر واحد A از DNA gyrase باکتریایی، آثار باکتریوسیدی خود را اعمال می کند.این دارو یک داروی ضدمیکروبی رایج است که در درمان عفونت های گوناگون از قبیل عفونت پوست و بافت های نرم ، برونشیت ، سینه پهلو ( پنومونی ) ، عفونت های دستگاه ادراری ، گاستروانتریت (اسهال شدید) ، و نیز عفونت های کلامیدیایی و گنوره ای (مثل سوزاک ) به کار می رود.

سیپروفلوکساسین جذب خوب و سریعی از دستگاه گوارش دارد. اوج غلظت پلاسمایی آن 2-1 ساعت پس از تجویز یک دوز 500 میلی گرمی خوراکی در حدود 5/2 میکروگرم در میلی لیتر است.

نیمه عمر سیپروفلوکساسین در حدود 5/4-5/3 ساعت بوده و ممکن است در نارسایی شدید کلیوی تا 8 ساعت نیز افزایش یابد. میزان اتصال سیپروفلوکساسین به پروتئین های پلاسما از 20 تا 40 درصد متغیر است. این دارو به طور گسترده ای در بدن توزیع شده و نفوذ خوبی در بافت ها دارد. سیپروفلوکساسین می تواند وارد CSF شود اما غلظت آن در صورت ملتهب نبودن مننژ، تنها ده درصد غلظت پلاسمایی آن است. غلظت های بالایی از سیپروفلوکساسین در صفرا ایجاد می شود. این دارو از جفت عبور می کند و در شیر نیز توزیع می شود.

قرص سیپروفلوکساسین عمدتاً از طریق ادرار دفع می شود اما حدود یک سوم دفع آن با مکانیسم های غیرکلیوی شامل متابولیسم کبدی، دفع صفراوی و احتمالاً ترشح از طریق مخاط روده صورت می گیرد. پروبنسید دفع ادراری سیپروفلوکساسین را کاهش می دهد. تنها مقادیر کمی از سیپروفلوکساسین به وسیله همودیالیز یا دیالیز صفاقی قابل برداشت است.

این دارو برای درمان انواع عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد. Ciprofloxacin متعلق به یک کلاس از داروهای به نام کینولون آنتی بیوتیک . اون با توقف رشد باکتری ها کار می کند.

 

 

 

استفاده غیر ضروری یا بیش از حد از سیپروفلوکساسین می تواند منجر به کاهش اثر بخشی آن شود.

 

 

بزرگسالان

 کودکان و نوجوانان

 

 

 

 

پیش از مصرف سیپروفلوکساسین 

-در صورت بارداری یا اقدام به بارداری، شیردهی، مشکلات عضلانی،التهاب و یا کشیدگی تاندون ها، مشکل کلیوی، قلبی،بیماری صرع و سایر موارد پزشک خود را مطلع نمایید.

 

 

1- مصرف این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان صورت گیرد: بیماران مبتلا به کمبود G6PD، صرع یا دارای سابقه صرع، عیب کار کبد یا کلیه. 2- مشتقات کینولون ها ممکن است موجب بروز تشنج در بیماران دارای سابقه تشنج یا سایر بیماران شوند.

– تجویز سیستمیک فلوروکینولونها در کودکان زیر 18 سال توصیه نمی شود، زیرا مطالعات در حیوانات نابالغ نشان دادند که این داروها باعث افزایش خطر آتروپاتی همراه با ضایعات غضروف در مفاصل می شوند. – یک دیدگاه وجود دارد که در غیاب آرتروپاتی ناشی از این داروها در انسان که در طی دهه های گذشته دیده شده است، مزایای فلوروکینولونها، مخصوصا در کودکان دچار سیستیک فیبروز، نسبت به خطر سمیت مفصلی کوتاه مدت و اندک این داروها ارجح می باشد. – این دیدگاه از یک مطالعه حمایت می کند که در این مطالعه به ارزیابی خطرات و سمیت اسکلتی- عضلانی در طول پنج سال پیگیری در کودکان مبتلا به اوتیت میانی حاد یا پنومونی اکتسابی از جامعه که برای درمان از لووفلوکساسین یا مقایسه کننده استفاده کرده بودند، پرداخته بود.

کودکانی که در سال اول پیگیری، دچار عوارض اسکلتی_عضلانی شدند به مدت چهار سال دیگر ( در مجموع پنج سال) پیگیری شدند. از بین کودکانی که در سالهای دوم تا پنجم پیگیری، با عوارض اسکلتی-عضلانی شناسایی شدند تعداد آنهایی که این عارضه، احتمالا مربوط به دارو بود در هر دو گروه ( لووفلوکساسین و مقایسه کننده) مساوی بود ( 1 از 1340 در گروه مصرف کننده لووفلوکساسین، 1 از 893 در گروه مقایسه کننده) و در نهایت هیچ عوارضی جانبی اسکلتی- عضلانی به لووفلوکساسین احتمال داده نشد.

 

schwach gelber, pulverförmiger Feststoff[1]

Antibiotikum

Gyrasehemmer

fest

318–320 °C (Ciprofloxacin·Hydrochlorid·Monohydrat)[2]

قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

6,09[3]


Ciprofloxacin ist ein synthetisches Antibiotikum mit breitem Wirkspektrum aus der Gruppe der Fluorchinolone. Die Substanz wurde 1981 von einem Forschungschemiker der Firma Bayer (Klaus Grohe) entwickelt und 1983 patentiert.
[7][8] Antibiotika dieser Gruppe hemmen die Gyrase von Bakterien und damit deren DNA-Replikation und Zellteilung. Sie verhindern dadurch die Zellteilung, und zwar vor allem von gramnegativen Keimen. Fluorchinolone haben weiterhin eine bakterizide Wirkung, deren Ursache bislang ungeklärt ist.[9][10]

Wegen starker Nebenwirkungen geriet das Medikament zunehmend in die Kritik. Die FDA informierte 2008 und 2013 über neu beobachtete schwere Nebenwirkungen bei systemisch angewendeten Fluorchinolon und ordnete entsprechende Maßnahmen an. 2015 hat sie nach ärztlichen Meldeberichten das Nutzen-Risiko-Verhältnis von Cipro-, Levo-, Moxi- und Ofloxacin neu bewertet und 2016 die Anwendung deutlich eingeschränkt.[11] Auch in EU-Ländern wurden mehrmals Warnhinweise und Anwendungsbeschränkungen für Fluorchinolone verfügt. Die Europäische Arzneimittelagentur hat die schwerwiegenden, potentiell dauerhaften und Lebensqualität beeinträchtigenden Nebenwirkungen zuletzt 2018 neu bewertet und Anwendungseinschränkungen empfohlen.[12] Das Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte hat daraufhin am 8. April 2019 in einem umfassenden Bescheid die Indikationen für Fluorchinolone weiter eingeschränkt und eine weitere Aktualisierung der Gebrauchs- und Fachinformationen angeordnet, um auf möglicherweise irreversible Nebenwirkungen hinzuweisen. Ärzte wurden über einen Rote-Hand-Brief am 8. April 2019 informiert, Fluorchinolone bei einfachen Infektionen nicht mehr einzusetzen.[13]

Ciprofloxacin eignet sich gut gegen alle bakteriellen Erreger einer infektiösen Darmerkrankung. Außerdem ist es wirksam gegen den Problemkeim Pseudomonas aeruginosa. Bei komplizierten Harnwegsinfektionen, die auch von Darmbakterien oder unter Umständen von Pseudomonaden ausgelöst werden, gilt es als Reserveantibiotikum. Weitere Anwendungsgebiete sind Infektionen der Vorsteherdrüse, der Gallenwege, der Atemwege, der Bauchhöhle (Peritonitis) und viele andere Infektionskrankheiten bei Nachweis eines entsprechend empfindlichen Erregers; auf diesen Nachweis kann z. B. bei Infekten des äußeren Gehörgangs verzichtet werden[14]. Ciprofloxacin ist auch zur Behandlung des Milzbrands zugelassen.
Ciprofloxacin kann wie andere moderne Chinolone neben Makroliden und Rifampicin zur Behandlung der Pneumonie durch Legionellen eingesetzt werden. Ciprofloxacin hemmt E. Coli-Topoisomerasen ab einer Konzentration von 0.012 mg/l. Dies ist die minimale Hemmkonzentration (MHK). Sie verursacht bei E. Coli zwar reversible, aber nachweisliche DNA-Schäden.[15] Die MHK anderer Spezies beträgt: Enterobacter cloacae 0,03–1 mg/l, Proteus mirabilis 0,03–0,5 mg/l, Pseudomonas aeruginosa 0,25–8 mg/l, Klebsiella spp. 0,06–1 mg/l, Streptococcus spp. 0,5–4 mg/l, Bacteroides spp. 8 mg/l, Enterococcus faecalis 0,5–64 mg/l und Staphylococcus aureus 0,46–2 mg/l.[16] Ciprofloxacin wirkt weiterhin zytotoxisch und zytostatisch auf menschliches Gewebe: Nekrose von Knorpelzellen wurde ab 1 mg/l beobachtet[17], DNA-Fragmentierung und Apoptose von T-Zellen ab 2,5 mg/l[18], Mitochondrienschäden und Apoptose von Sehnenzellen ab 3 mg/l[19], Proliferationshemmung von Fibroblasten ab 5 mg/l[20], Schädigung der mitochondrialen DNA (mtDNA) und Wachstumshemmung ab 20 mg/l[21], und Unterbrechung des Zellzyklus, Genommutation sowie Verlust der mtDNA ab 25 mg/l.[22][23] Die zytotoxische und zytostatische Wirkung von Ciprofloxacin ist für eine mögliche Anwendung in der Chemotherapie zur Behandlung von Krebszellen von Interesse.[24] Im umu-Test zeigte Ciprofloxacin jedoch eine deutlich stärkere genotoxische Wirkung als die Chemotherapeutika Etoposid, Doxorubicin, Cisplatin, Fluorouracil, Dacarbazin, Bleomycin und Mitomycin C (siehe auch Genotoxisches Potential).[25]

Die Anwendung und damit auch Dosierung von Ciprofloxacin ist abhängig von der zu behandelnden Infektionserkrankung. Allgemein wird
Ciprofloxacin zweimal täglich verabreicht, vorzugsweise peroral (p.o.), alternativ auch intravenös. Zur Therapie der Gonorrhoe (Tripper) ist schon eine einmalige Gabe von 500 mg Ciprofloxacin p.o. in Tablettenform ausreichend. Es sind auch Zubereitungen für eine örtliche Anwendung als Ohren- und Augentropfen erhältlich.

Bei normaler Anwendung (500 mg Einzeldosis bei einer 70 kg schweren Person) beträgt die Konzentration 3 mg/l in Serum/Muskeln, 6–9 mg/l in Prostata/Darm, 18–21 mg/l in Granulozyten, 6–30 mg/l in der Lunge und 15–30 mg/l in der Galle.[26] Die maximale Serumkonzentration von Ciprofloxacin wird eine Stunde nach Einnahme erreicht. Die Halbwertszeit beträgt 4 Stunden. Ciprofloxacin wird zu 40–50 % unverändert über den Urin ausgeschieden[27][28] und zu 25–40 % metabolisiert.[29] Von den identifizierten Metaboliten wirken einige schwächer und andere stärker als das ursprüngliche Ciprofloxacin.[30]

Bei Infektionen die unbehandelt besser werden oder nicht schwerwiegend sind, wird empfohlen Fluorchinolone nicht mehr anzuwenden. Hierzu zählen Infekte des Halses, abakterielle (chronische) Prostatitis, Bronchitis, Sinusitis, Prophylaxe der Reisediarrhoe sowie wiederkehrende Infektionen der unteren Harnwege (Harnwegsinfekte, die nicht über die Blase hinausgehen). Zur Behandlung leichter oder mittelschwerer bakterieller Infektionen sollen sie nur angewendet werden, falls andere üblicherweise für diese Infektionen empfohlene Antibiotika nicht verwendet werden können. Es ist wichtig, dass Fluorchinolone generell bei Patienten, die zuvor schwerwiegende Nebenwirkungen mit einem Fluorchinolon- oder Chinolon-Antibiotikum hatten, vermieden werden sollten. Sie sollten bei älteren Patienten, Patienten mit Nierenerkrankungen und Patienten, die sich einer Organtransplantation unterzogen haben, mit besonderer Vorsicht angewendet werden, da bei diesen Patienten ein höheres Risiko für eine Sehnenverletzung besteht.[31][32]

Häufigste Nebenwirkungen (jedoch unter 10 %) sind Übelkeit, Durchfall und Hautausschläge. Nach prophylaktischer Gabe einer Einzeldosis Ciprofloxacin an 1.390 Schüler wurde eine Nebenwirkungshäufigkeit von 44 % beobachtet, wobei es am häufigsten zu Störungen des Nervensystems kam.[33] Akute Leberschäden treten mit einer Häufigkeit von 1:154 auf.[34] Das Risiko für Sehnenschäden beträgt bei Ciprofloxacin 1:227.[35] In einer Gruppe von 65+ jährigen Patienten erlitten nach der Einnahme von Fluorchinolonen 2,1 % einen Sehnenriss, 1,1 % ein Aortenaneurysma und 0,2 % eine Netzhautablösung.[36] Nebenwirkungen können um Tage bis Wochen verzögert auftreten und langfristig an Intensität zunehmen. Die Nebenwirkungen halten im Durchschnitt 14 Monate bis 9 Jahre an[37] und äußern sich häufig als Konstellation verschiedener Symptome (Erschöpfung, Konzentrationsprobleme, Neuropathien, Tendinopathien und mehr).[38]

Schwerwiegende Nebenwirkungen von Fluorchinolonen sind nicht effektiv behandelbar, daher führen sie in 29,3 % der Fälle zu einer körperlichen Behinderung. Im Vergleich zu anderen gängigen Antibiotika sind Fluorchinolone für die meisten dauerhaften Behinderungen verantwortlich.[39] Der FDA wurden für Fluorchinolone bis 2016 insgesamt 210.705 Verdachtsfälle auf Nebenwirkungen sowie 2.991 Todesfälle gemeldet. Für Ciprofloxacin wurden davon bei 22.488 Patienten insgesamt 100.865 Verdachtsfälle auf Nebenwirkungen und 2.072 Todesfälle gemeldet.[40] Aufgrund der geringen Melderate von 1–10 % wird in den USA die Dunkelziffer an fluorchinolonassoziierten Nebenwirkungen auf 2–21 Millionen sowie die Dunkelziffer an Todesfällen auf 29.000 bis über 299.000 geschätzt.[41] Todesfälle sind bereits ab der ersten Tagesdosis möglich.[3][42]

Ciprofloxacin kann aufgrund seiner Chondrotoxizität Knorpelschäden bei Kindern und Erwachsener verursachen.[17] Fluorchinolone haben im Tierversuch bei jungen Hunden Störungen des Knorpelwachstums verursacht, deshalb sollen sie nicht in der Schwangerschaft, Stillzeit und nicht bei Kindern eingesetzt werden. Davon abweichend ist Ciprofloxacin aufgrund seiner Wirksamkeit gegen Pseudomonas jedoch zur Behandlung von Kindern und Jugendlichen (5–17 Jahre) mit akuten, durch P. aeruginosa verursachten Infektionsschüben einer zystischen Fibrose zugelassen. Weitere Nebenwirkungen sind Neurotoxizität, Lebertoxizität und allergische Reaktionen, auch das Red man syndrome wurde beschrieben. Des Weiteren gibt es mehrere Studien, die den Nachweis erbrachten, dass Ciprofloxacin die Krampfschwelle senken kann: Ein Einsatz bei Patienten mit Anfallsleiden sollte daher nur unter strenger Indikationsstellung erfolgen.[43][44]

2015 wurde in einer Studie gezeigt, dass Fluorchinolone durch Eisen-Chelation der α-Ketoglutarat-abhängigen Dioxygenase den Cofaktor Eisen entziehen. Das könnte die Kollagenreifung stören sowie epigenetische Veränderungen auslösen. Die Autoren schlagen das als eine Ursache für die Fluorchinolon-induzierten Nierenschäden und Tendopathien (Sehnenschädigungen) vor.[45]

Es können Schmerzen, Schwellungen, Risse und Entzündungen der Sehnen aufkommen, einschließlich der Rückseite des Knöchels (auch Schulter-, Hand-, oder andere Sehnensysteme). Dies gilt für Menschen aller Altersgruppen, die Fluorchinolon-Antibiotika einschließlich Ciprofloxacin einnehmen. Der häufigste Bereich der Schmerzen und Schwellungen ist die Achillessehne. Sehnenrupturen können während oder auch noch mehrere Monate nach der Einnahme von Ciprofloxacin erfolgen. Das Risiko von Sehnen-Schäden ist bei Patienten über 60 Jahren höher, vor allem bei Einnahme von Steroiden (Kortikosteroide) oder nach Nieren-, Herz- oder Lungentransplantation. Sehnenschwellungen (Tendinitis) und -risse (Bruch) wurden auch bei Patienten, die Fluorchinolone einnahmen, aber keine der übrigen v.g. Risikofaktoren aufwiesen, festgestellt. Nach einer Feststellung besagter Folgen sollen Bewegungen vermieden werden.[47] Erklärt wird die Nebenwirkung mit einer erhöhten Wirksamkeit von Matrix-Metalloproteinasen, die die Festigkeit der Sehnen herabsetzen können.[48]

Vor den teilweise irreversiblen schwerwiegenden Nebenwirkungen wird in den USA auf dem Beipackzettel des Antibiotikums mittels einer Black-Box-Warnung gewarnt. In der Warnung wird auch darauf hingewiesen, dass das Mittel nicht erste Wahl sein sollte bei akuten Exazerbationen der chronischen Bronchitis, bei akuten unkomplizierten Blasenentzündungen und akuten Sinusitiden.[49]

Selten sind psychotische Störungen mit Suizidtendenz.[50][51] Auf Pharmakovigilanz-Erhebungen der WHO beruhende Studienergebnisse legen jedoch nahe, dass Fluorchinolone mit einem signifikant erhöhten Risiko für Suizidalität und vollendeten Suizid assoziiert sind. Entsprechende Fälle nahmen seit 2008 deutlich zu und wurden am häufigsten nach der Einnahme von Ciprofloxacin beobachtet.[52] Laut Bekanntmachung der Arzneimittelkommission der deutschen Ärzteschaft ist eine hohe Dunkelziffer vollendeter Suizide nach Fluorchinolonanwendung anzunehmen.[53]

Ferner wurde ein erhöhtes Risiko für das Auftreten von Aortenaneurysmen und -dissektionen festgestellt. In Deutschland ordnete das
Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte im Oktober 2018 für alle systemisch und inhalativ angewendete Fluorchinolone, inklusive Ciprofloxacin, eine entsprechende Information in den Produktinformationstexten an.[54]

Aufgrund von Störungen des Blutzuckerspiegels, einschließlich Hypoglykämie und Hyperglykämie, durch Fluorchinolone[55] ordnete das Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte im Februar 2019 eine weitere Aktualisierung der Produktinformationstexte für Ciprofloxacin (für die systemische Anwendung) an.[56] Bei Diabetikern kann Ciprofloxacin schon nach einer Einzeldosis lebensbedrohliche Hypoglykämien auslösen.[57] Auch bei Nicht-Diabetikern kann es unter Ciprofloxacin zu Dysglykämien kommen.[58] Mögliche Komplikationen Fluorchinolon-induzierter Blutzuckerstörungen bestehen in zentralnervösen Effekten (Krampfanfall, Koma) mit dauerhaften neurologischen Defiziten.[59] Der Pathomechanismus ist mit erhöhten zytosolischen Calciumkonzentrationen und Beeinträchtigungen der Mitochondrienfunktion in pankreatischen Betazellen assoziiert.[60][61][62] Fluorchinolone stehen im Verdacht, für eine Zunahme des Typ-2-Diabetes in den USA verantwortlich zu sein.[63]

Patienten mit Herzrhythmusstörungen oder Krampfanfällen in der Vorgeschichte sollten coffeinhaltige Lebens- (z. B.: Kaffee, Cola, schwarzen Tee, grünen Tee) und Arzneimittel (häufig Schmerzmittelkombination, Erkältungsmittel) meiden. Der Abbau von Coffein wird durch Cytochrom P450 (Isoenzym 1A2) katalysiert. Einige Gyrasehemmer greifen in den Coffeinmetabolismus ein und blockieren das Cytochrom P450, wodurch der Hauptabbauweg der N-Demethylierung zum Paraxanthin betroffen ist. Dadurch kommt es zu einer Wirkungsverstärkung des Coffeins. Eine vergleichbare Wechselwirkung tritt mit dem strukturähnlichen Methylxantin Theophyllin auf.

Ciprofloxacin hemmt auch das Cytochrom P450 3A4.[64] Dieses Isoenzym metabolisiert 50 % der gängigen Arzneimittel und zählt somit zu den wichtigsten Vertretern der CYP-Familie. Eine Hemmung von CYP3A4 beeinträchtigt gleichzeitig die Entgiftungskapazität der PGP-Pumpe.[65]

Ciprofloxacin darf nicht zusammen mit Quetiapin eingenommen werden, da der Abbau vom Quetiapin deutlich verlangsamt werden kann.

Ciprofloxacin darf nicht zusammen mit Lebens- oder Arzneimitteln, die über einen (hohen) Anteil mehrfach geladener Metallionen verfügen, eingenommen werden (nicht zusammen z. B. mit Milch oder Milchprodukten (Ca2+) oder Antazida (z. B. Mg2+)), da es hier im Rahmen einer Komplexbildung zwischen Metallionen und Wirkstoff zu einer relevanten Abschwächung der Wirkung desselben kommt.[66]

Da Ciprofloxacin zu den Fluorchinolonen gehört, könnte es, wie andere Antibiotika dieser Gruppe, die Wirksamkeit hormoneller Kontrazeptiva herabsetzen. Für den speziellen Fall von Ciprofloxacin hat sich ein solcher Verdacht jedoch bisher nicht bestätigt. In der aktuellen Packungsbeilage von Ciprofloxacin (Stand 2006) wird eine Wechselwirkung zwischen diesem Antibiotikum und hormonellen Kontrazeptiva nicht erwähnt. Mindestens zwei klinische Studien belegen, dass Ciprofloxacin die Wirksamkeit der Antibabypille nicht beeinträchtigt.[67][68] Die Nicht-Beeinträchtigung hormoneller Kontrazeptiva war auch der Grund, dass Ciprofloxacin statt Rifampicin an 4253 Student(inn)en der Universität Oxford ausgegeben wurde, um die Ausbreitung einer Meningokokken-Meningitis zu verhindern.[69]

Grapefruits und deren Saft können die Bioverfügbarkeit, also die Wirksamkeit von Ciprofloxacin, signifikant verringern (siehe hierzu den Artikel Grapefruit, Abschnitt „Wechselwirkung mit Arzneimitteln“). Auch ein zeitlicher Abstand zwischen der Einnahme von Ciprofloxacin und dem Genuss von Grapefruit(saft) im Tagesverlauf verhindert diese Wechselwirkung nicht, da der Abbau der hierfür verantwortlichen Inhaltsstoffe der Grapefruit mehrere Tage dauert.

Ciprofloxacin kann mit einer Schilddrüsenhormon-Ersatztherapie wechselwirken und die Wirkung von Levothyroxin beeinträchtigen.[70]

In prokaryotischen Testsystemen hat sich Ciprofloxacin als stark genotoxisch und hoch mutagen erwiesen.[71][72][73][25] In humanspezifischen Testsystemen induziert Ciprofloxacin Chromosomenaberrationen und Aneuploidie.[74][75] Die hierbei untersuchten Konzentrationen (5 – 25 µg/ml) entsprechen therapeutischen Gewebespiegeln.[76] Im Mausmodell führte Ciprofloxacin bei einer dem humantherapeutischen Dosisbereich vergleichbaren Exposition zu Erbgutschäden.[77][78] Neben der nukleären DNA kann auch die mitochondriale DNA geschädigt werden.[79] Die Einnahme von Ciprofloxacin erhöht möglicherweise das Hautkrebsrisiko.[80] Klinische Beobachtungen legen nahe, dass Ciprofloxacin speziell bei langfristiger Behandlung immunsupprimierter Patienten hochaggressive, metastatische und rezidivierende Plattenepithelkarzinome induzieren kann.[81]

Ciprofloxacin verfügt über reproduktionstoxisches Potential: in vivo kam es bei therapeutisch relevanten Dosierungen zu embryotoxischen (u. a. Früh-, Fehl- und Totgeburten, Fehlbildungen, Organschäden)[82][83][84][85][86] und die Fortpflanzungsfähigkeit beeinträchtigenden Effekten (u. a. hormonelle Störungen, Störungen der Spermatogenese, ultrastrukturelle Spermienschäden, Hodenatrophie). So wurden u. a. DNA Schäden der Spermien nachgewiesen, welche reduzierte Fruchtbarkeit und embryonale Missbildungen im Mausmodell zur Folge hatten.[87][88][89][90] In begrenzten Untersuchungen an exponierten Schwangeren wurden Totgeburten beobachtet.[91][92] Laut Fachinformation (Stand 01/2019) zeigen verfügbare Daten zur Anwendung von Ciprofloxacin bei schwangeren Frauen keine Hinweise auf Fehlbildungen oder fötale/neonatale Toxizität.[93] Zudem liegen laut Fachinformation keine tierexperimentellen Hinweise auf Reproduktionstoxizität vor.[93] Es wird darauf hingewiesen, dass Ciprofloxacin in die Muttermilch übergeht und in der Schwangerschaft und während der Stillzeit wegen möglicher gelenkschädigender Wirkungen nicht eingenommen werden sollte.[93] Laut Zulassungsdaten der Europäischen Arzneimittel-Agentur sind auch andere schwere embryotoxische Effekte möglich.[94]

Agyr (A), Ciloxan (D, A, CH), Ciprobay (D), Ciproxin (A, CH), InfectoCipro (D), Keciflox (D), Otanol (A), Panotile Cipro (D), Quinox (T) zahlreiche Generika (D, A, CH)

Ciproxin HC (CH) [95][96][97]


قرص سیپروفلوکساسین جزء دسته ی آنتی بیوتیک ها قرار دارد و برای درمان عفونت های باکتریال از آن استفاده می شود. از این دارو نمی توان برای برای درمان عفونت های ویروسی استفاده کرد.

استفاده از این قرص حتما باید با تجویز پزشک انجام شود چرا که استفاده اشتباه و نابجا از آنتی بیوتیک ها موجب مقاومت دارویی می شود. در ادامه با دلگرم با این دارو بیشتر آشنا خواهیم شد.


قرص ciprofloxacin 500 برای چیست






در درمان عفونت های ناشی از باکتری های گرم منفی (شامل سالمونلا، شیگلا ، کمپیلوباکتر، نیستریا و پسودوموناس ) مصرف می شود . این دارو دارای اثرات متوسط بر علیه باکتری های گرم مثبت (شامل استرپتوکوکوس پنومونیه)، عفونت مجاری ادراری، عفونت مجاری ادراری ، عفونت های دستگاه گوارش ( از جمله تب تیفوئید ) سوزاک و سپتی سمی ناشی از میکروارگانیسم های حساس می باشد.



سیپروفلوکساسین از مشتقات فلوروکینولون ها، یک ترکیب باکتریسید است که از طریق مهار آنزیم DNA ژیراز، دوباره سازی ، ترجمه و ترمیم DNA باکتری را مهار می کند.


هشدارها

مصرف این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان صورت گیرد: بیماران مبتلا به کمبود G6PD، صرع یا دارای سابقه صرع، عیب کار کبد یا کلیه.2- مشتقات کینولون ها ممکن است موجب بروز تشنج در بیماران دارای سابقه تشنج یا سایر بیماران شوند.

فارماکوکینتیک

این دارو از راه خوراکی به خوبی جذب میشود، اما جذب آن در حضور غذا به تاخیر می افتد. اوج غلظت سرمی دارو 1-2 ساعت پس از جذب خوراکی به دست می آید. نیمه عمر پلاسمایی دارو 5/4- 5/3 ساعت است . پس از جذب به طور گسترده در اغلب بافت ها و مایعات بدن منتشر می شود. دفع این دارو عمدتاً کلیوی است.


تداخلات دارویی و بر هم کنش میان آن ها می تواند میزان اثربخشی داروی شما را تحت تأثیر قرار دهد. این بدان معناست که اگر شما داروی دیگری نیز در کنار قرص سیپروفلوکساسین مصرف می نمایید، آن دارو می تواند اثر سیپروفلوکساسین را کاهش یا افزایش دهد.

تصور کنید که شما دارویی مصرف می کنید که اثر این دارو را کاهش می دهد. بنابراین پزشک شما بایستی دوز بیشتری را برای دریافت نتیجه یکسان برای شما تجویز نماید. عکس این موضوع نیز صادق است.

بدان معنا که اگر شما دارویی مصرف می کنید که میزان اثر قرص سیپروفلوکساین را افزایش می دهد، می تواند شما را مستعد بروز عوارض جانبی آن نماید.

بنابراین به تمامی بیماران توصیه می گردد تا تمامی داروهای خود را هنگام مراجعه به پزشک خود همراه داشته باشند تا وی بتواند تصمیم صحیح تری را برای درمان آنها اتخاذ نماید.




قبل از آنکه این دارو را مصرف نمایید حتما پزشک خود را در جریان حساسیت خود به این دارو یا داروهای مشابه قرار دهید. صحیح است که حساسیت دارویی به قرص سیپرووفلوکساسین نادر است اما شما نباید به سادگی از کنار آن بگذرید.قبل از مصرف این دارو شما بایستی پزشک خود را در جریان تمامی مشکلاتن و بیماری های خود از قبیل مشکلات کبدی، کلیوی، دیابت، مشکلات قلبی، مشکلات عصبی و یا تشنج قرار دهید.

به نظر می رسد که قرص سیپروفلوکساسین عارضه ای در بارداری برای جنین ایجاد نمی کند. با این وجود توصیه می شود تنها زمانی از آن استفاده گردد که مصرف آن اجتناب ناپذیر است.همچنین این دارو توسط غدد شیرساز به درون شیر مادر ترشح می گردد. بنابراین خانم هایی که قصد شیردهی به نوزاد یا کودک خود دارند باید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند.




قرص سیپروفلوکساسین برای بیماری فعلی شما تجویز شده است لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری نمائید .

قبل از مصرف این دارو در موارد زیر با پزشک خود مشورت نمائید .وجود هر گونه حساسیت به این دارو یا مواد دیگر از قبیل غذا ، رنگها و یا مواد محافظ .همزمان با مصرف این دارو از مصرف هر گونه دارو حتی مسکن ها و قرص های ضد بارداری خودداری کنید و در صورت ابتلاء به بیماریهای دیگر از قبیل بیماریهای گوارشی ، کبدی ، کلیوی ، قلبی ، عصبی و صرع، پزشک خود را مطلع نمائید.

برای کمک به درمان قطعی عفونت، این دارو را درفواصل زمانی منظم میل کنید و دوره درمان را کامل کنید ، حتی اگر بعد از چند روز احساس بهبودی نمودید ، مصرف آن را قطع نکنید زیرا ممکن است بیماری عود کند.

برای حصول نتیجه بهتر ، هر قرص را با یک لیوان پر از آب میل نمائید . این دارو را می توان با غذا یا با معده خالی مصرف نمود.






قرص ciprofloxacin 500 برای چیست



مسمومیت :

در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقادیر توصیه شده ، بیمار را فورا” به بیمارستان منتقل نمائید.




بیشتر بخوانید :

موارد مصرف قرص لووفلوکساسین یا تاوانکس و عوارض جانبی این دارو


 

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

مدپلاس

سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin) یک آنتی بیوتیک در گروهی از داروها به نام فلوروکینولون است که با باکتری های موجود در بدن مبارزه می کند .

سیپروفلوکساسین برای درمان انواع گوناگونی از عفونت های باکتریایی استفاده می شود.

همچنین در درمان افرادی که به سیاه زخم مبتلا شده اند استفاده می شود.

سیپروفلوکساسین نیز ممکن است برای اهداف در این راهنمای دارو ذکر شده نیست استفاده می شود.قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

نام ژنریک: سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin)

نام تجاری: Cipro, Cipro XR, Proquin XR, Cipro I.V., Cipro Cystitis Pack

کلاس درمانی: آنتی بیوتیک

کلاس شیمی: فلوروکینولون

کاربرد در MS: عفونت دستگاه ادراری

برای اینکه مطمئن شوید این دارو برای شما بی خطر است٬ در مورد تمامی سابقه ها و حساسیت های خاص٬ پزشک خود را در جریان قرار دهید .

یک اختلال ریتم قلب، به خصوص اگر شما برای درمان آن از دارو استفاده می کنید ؛
سابقه شخصی یا خانوادگی سندرم QT طولانی.
مشکلات تاندون، ورم مفاصل یا سایر مشکلات مفاصل (به خصوص در کودکان)؛
یک اختلال عصبی عضله .
مشکل در بلع قرص .
بیماری کبدی.
بیماری های کلیوی (و یا اگر شما در دیالیز می باشد)؛
تشنج یا صرع؛
سابقه ضربه به سر یا تومور مغزی.
دیابت (به خصوص اگر شما از داروهای دیابت خوراکی استفاده می کنید)؛
سطوح پایین پتاسیم در خون (هیپوکالمی)؛
در صورت استفاده از رقیق کننده خون (وارفارین، کومادین) و “INR” و یا آزمون زمان پروترومبین (PT).

سیپروفلوکساسین ممکن است باعث تورم یا پاره شدن یک تاندون (فیبر است که استخوانها را به عضلات متصل در بدن) شود، به ویژه در آشیل تاندون از پاشنه پا؛ این می تواند پس از مصرف و در طول درمان و تا چند ماه اتفاق می افتد .

سیپروفلوکساسین نیز می تواند اثرات جدی بر اعصاب داشته باشد، و ممکن است آسیب ها عصبی و دائمی شوند. درصورتی که بعد از مصرفشرایط زیر در شما پدیدار شد٬ سریعا با پزشک خود تماس گرفته و او را در جریان قرار دهید .

علائم پارگی تاندون – درد ناگهانی، تورم، کبودی، درد، سفتی، مشکلات جنبش، یا صدا در هر یک از مفاصل (استراحت تا زمانی که شما دستورالعمل های پزشکی را دریافت می کنید)؛

علائم عصبی – بی حسی، سوزن سوزن شدن .

مشخص نیست که آیا سیپروفلوکساسین می تواند به جنین آسیب برساند یا خیر٬ اگر شما باردار می باشید ٬ قبل از مصرف این دارو با پزشک خود صحبت نمایید .

سیپروفلوکساسین میتواند به شیر مادر منتقل شود و به کودک شیرخوار آسیب برساند ٬ در هر صورت قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت نمایید.

اگر شما پس از مصرف این دارو دچار هر یک از عارضه های زیر شدید٬ سریعا با پزشک خود تماس گرفته و او را در جریان قرار دهید .

سردرد با درد قفسه سینه و سرگیجه شدید، غش، ضربان قلب سریع یا تپش.
تهوع، درد بالای معده، خارش، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع سفالی رنگ، یرقان (زردی پوست و چشم)؛
ضعف عضلانی یا مشکل در تنفس.
اسهال آبکی یا خونی.
ضعف ناگهانی و یا احساس ناخوشی، تب، لرز، گلو درد، زخم دهان، کبودی یا خونریزی.
افسردگی، گیجی، توهم، پارانویا، لرزش، احساس، افکار بی قرار و یا اضطراب غیر معمول و یا رفتار، بی خوابی، کابوس های شبانه.
تشنج ؛
افزایش فشار داخل جمجمه – سردرد شدید، زنگ در گوش شما ، سرگیجه، تهوع، مشکلات بینایی، درد پشت چشم خود را.

ناراحتی معده، استفراغ، اسهال خفیف،
خارش واژن یا ترشح.
سرگیجه خفیف،
سردرد خفیف.

قبل از استفاده از این دارو با دکتر خود در مورد تمام نسخه ها و داروهایی که استفاده می کنید ( حتی  ویتامین ها، مواد معدنی، داروهای گیاهی و … ) مشورت نمایید٬ به خصوص داروهای زیر :

سیکلوسپورین، متوترکسات، متوکلوپرامید، امپرازول، پنتوکسی فیلین، فنی توئین، پروبنسید، ropinirole، سیلدنافیل، تئوفیلین،

ادرار آور و یا “قرص آب”؛

دارو ریتم قلب – آمیودارون، disopyramide، dofetilide، درونیدرونات، پروکائین آمید، quinidine، sotalol، و … .

دارو برای درمان افسردگی و بیماری های روانی – amitriptylline، کلومیپرامین، کلوزاپین، دزیپرامین، duloxetine، iloperidone، ایمی پرامین، نورتریپتیلین، و … .

NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) – آسپیرین، ایبوپروفن (Advil، و موترین)، ناپروکسن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، meloxicam، و … .

مطلب قبلی

بوتاکس

مطلب بعدی

دوکوزات Docusate

سوماتروپین

آلپرازولام Alprazolam

آمپی سیلین

جنتامایسین

کلرامفنيکل | Chloramphenicol

تهیه روغن گل سرخ در خانه

سلام خواهشا جوابمو بدید من در هفته 9بارداری از سیپروفلکسسین 500استفاده کردم یعنی داروخانه به جای سفلکسین داده بود چون دکتر دوز رو ننوشته بود ودست خط نا خوانا حالا خیلی نگرانم آیا عوارض جانبی ایجاد میکنه برای جنین؟

سلام
چند وقتی بود که خانم اظهار میکرد که دچار عفونت و ترشحات واژن شده است
پس از رفتن به دکتر عمومی در بیمارستان مطهری ارومیه( نزد دکتر اعلم رضاییه) ایشان قرص سیپروفلوکسازین 500تجویز کردند درصورتی که خانم بنده شیرده هستند و ما این موضوع را اظهار نکردیم
پس از سه روز مصرف مداوم این قرص ,ورم مفاصل شدید و درد در محل تاندونها ایشان را به گریه انداخته و کودک دو ساله مان هم دچار تب شدید مابین 38تا حتی 39.8 شدند تا اینکه با تماس شبانه(4:25) با بخش اورژانس ارومیه خانم دکتر حاجی آبادی دستور به قطع سریع مصرف دارو دادند
الان که این را مینویسم نزدیک صبح است
از شما استدعا دارم سریع پاسخ دهید آیا چه کنیم
دسترسی به خود پزشک معالج ایشان نداریم فعلا
ممنون

فلوروکینولون‌ها معمولاً به خوبی تحمل می‌شوند و عوارض جانبی آن از خفیف تا متوسط است. تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد، بی خوابی از عوارض جانبی عمومی آنها هستند که معمولاً مشابه سایر آنتی بیوتیک هاست.قرص ciprofloxacin 500 برای چیست

به طور کلی هر چقدر نسل آنها جلوتر می‌رود عواض جانبی آنها بیشتر می‌شود. نوروپاتی محیطی برگشت پذیر یا برگشت ناپذیر، اختلال در اعصاب مرکزی منجر به تشنج، التهاب یا پارگی خودبخودی تاندون و آشیل از عوارض جدی آنها هستند.
در صورت مصرف همزمان فلوروکینولون‌ها با سفالوسپورین‌ها یا ماکرولیدها عوارض بیشتری از خود نشان می‌دهند اما با پنی سیلین، وانکومایسین، کلیندامایسین و سولفونامید‌ها کمتر است.
مصرف همزمان فلوروکینولون‌ها با کورتیکواستروئیدها خطر پارگی تاندون، آشیل و تشنج را افزایش می‌دهد. این خطر در افراد مسن بالای ۶۰ سال بیشتر است لذا باید با احتیاط مصرف شود.
کاهش پتاسیم و افزایش فاصله QT قلب در بعضی از انواع فلوروکینولون‌ها وجود دارد.
در صورت بروز درد در مفاصل هنگام مصرف فلوروکینولون‌ها، با پزشک خود جهت قطع دارو و جایگزین آنتی بیوتیک مناسب مشورت نمایید و از مصرف داروهای NSAID جهت تسکین درد، خودداری نمایید.

آیا موثریت بر کاهش تب هم دارد ؟

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد

مشخصات من را ذخیره کن

کد کپچا *

اطلاعات دارویی

آسپرین از ابتلا سرطان پروستات جلوگیری می…


ابیراترون Abiraterone


دیکلوفناک Diclofenac


گلیکلازید Gliclazide


موکلوبمايد Moclobemide


پریمیدون Primidone


سفیکسیم Cefixime


پرامیلاتید pramilatid سیمیلین symlin


ممانتین memantine


استامينوفن Acetaminophen


هیدروکسی کلروکین سولفات |…


متادون Methadone HCl


اتیدرونات دي‌سديم Etidronate disodium


مکلیزین Meclizine


آدرال Adderall


بیپریدین Biperiden


بیزاکودیل Bisacodyl


سولینداک Sulindac


امپرازول Omeprazole


لوکوورین Leucovorin

دریافت مطالب جدید , اخبار و اطلاعیه ها در ایمیل شما

 

از عضویت شما سپاسگذاریم . ایمیل خود را جهت تایید بررسی کنید

مطالب تصادفی


10 ماده غذایی برای پیشگیری از دیابت

آیا میدانید درد سینه ها در خانم ها نشانه از چیست ؟

استفاده طولانی مدت کودکان از نمایشگر‌ها


اطلاعاتی در مورد بیماری ALS


آیا اندازه آلت تناسلی من نرمال است ؟

آموزش ترغیب شیرخواران و کودکان نوپا به غذا خوردن

آشنایی با آنژیو گرافی عروق کرونر و مزیت انجام آن


درمان زخم های بدن به صورت طبیعی


انزال زودرس و راه های درمان


خطرات تغییر رنگ با کرم های روشن کننده


رابطه استعمال دخانیات با نزدیکی جنسی


کنترل دیابت با رژیم غذایی


همسر من از کاندوم استفاده نمیکند!


همه چیز درباره زگيل ناحيه تناسلی یا HPV


چطور با فرزندمان درباره بلوغ صحبت كنيم؟


خواص مختلف رنگ های انگور


سفره رنگین با میوه و سبزیجات فصل زمستان


کاهش خطر بیماری قلبی با رژیم گیاه خواری


سرنخ هایی جدید از بیماری اوتیسم

زمانی که سیســتم ایمنی پیام هــای غلطی را به پوســت می فرســتد و باعث رشــد بیشتر ســلول های آن می شــود؛ چندین لایه ســلول مرده به شکل پوســته های ســفید رنگ در سطح پوست تجمع پیدا می کنند.

(بیشتر بخوانید : پسوریازیس )

قرص ciprofloxacin 500 برای چیست
قرص ciprofloxacin 500 برای چیست
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *