قرص یدوکینول برای کودکان

خواص دارویی و گیاهی

قرص یدوکینول برای درمان آمیب روده ای مورد استفاده قرار می گیرد که نباید بدون تجویز پزشک از آن استفاده کرد. در این مطلب ما قصد داریم تا شما عزیزان را با کاربردها و عوارض جانبی قرص یدوکینول آشنا کنیم.

قرص یدوکینول در درمان آمیب روده ای تاثیر گذار می باشد. آمیب در واقع انگلی است که در روده انسان زندگی می کند به غشای روده آسیب رسانده و از سلول های خونی تغذیه کرده و موجب پاره شدن دیواره روده شده و اسهال خونی را به وجود می آورد. در این مطلب با کاربردها و عوارض قرص یدوکینول در خدمت شما دوستان عزیز می باشیم.

یدوکینول خودش به تنهایی در درمان آمیب روده ای در ناقلین بدون علامت و نشانه کیست آمیب و همراه با مترونیدازول برای درمان آمیب حاد مورد استفاده قرار می گیرد. از این دارو در درمان بالانتیدیاز و یا همان عفونت های ناشی از تک یاخته ها نیز استفاده می شود. در ادامه با عوارض و موارد استفاده قرص های یدوکینول با شما همراه خواهیم بود.

انگل آمیب بر خلاف بسیاری از میکروب هایی که عامل ایجاد اسهال می باشند با کلرزنی به آب از بین خواهند رفت، چون تک سلولی می باشد با کلر از بین نخواهد رفت و اگر در منطقه ای از بدن شایع شود و پراکنده شود برای مرگ انگل آن تنها راه جوشاندن آب است. یدوکینول در ترکیب شدن با مترونیدازول برای درمان بیماری روده ای مصرف می شود. این قرص فقط برای شکل کیست دار انگل مفید می باشد.

ضد آمیب روده ای ( اسهال خونی آمیبی )

داروی یدوکینول ضد تک یاخته است که بر تک یاخته ای ها مخصوصا آنتامبا هيستوليتيكا تاثیرگذار است. این دارو در مجرای داخلی روده و با مکانیسم ناشناخته ای اثر خود را می گذارد.

در بزرگسالان مقدار 63-65 میلی گرم و 3 بار در روز به مدت 2 روز باید مورد استفاده قرار گیرد و در کودکان 3-4 میلی گرم در 2 یا 3 مقدار به مدت 2 روز باید استفاده شود.

مهمترین عوارض جانبی که ممکن است مصرف یدوکینول به همراده داشته باشد عبارتند از:

اختلال حسی، سرگیجه حقیقی، فراموشی خاطره گذشته، آشفتگی، نوروپاتی محیطی، مسمومیت عصبی، ضعف و کسالت

کاهش بینایی، آتروفی چشمی، نوریت چشمی

کهیر، تغییر رنگ ناخن و موها، خارش پوست، پوستولی و پاپولی

یبوست، استفراغ، حالت تهوع، کرامپهای شکمی، اسهال،  بی اشتها شدن، خارش و تحریک ناحیه مقعد، گاستریت

آگرانولوسيتوز

تب و لرز، ریزش مو، بزرگ شدن تیروئید، دردهای عضلانی و کورک های منتشر

در این مقاله با کاربردها و عوارض قرص یدوکینول آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات در زمینه انواع دارو به بخش اطلاعات دارویی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


اگر می خواهید عمل زیبایی انجام دهید، بخوانید!



موزه پرنس ولز هند یک جاذبه توریستی متفاوت!



با بالون معده لاغر می شویم یا نه؟


برای پاکسازی پوست چرب از این روش های مطمئن استفاده کنید



هیچوقت این جملات را به زبان نیاورید!



با جزیره تماشایی ماک و تام موراکوت آشنا شوید

نشانی شما منتشر نخواهد شد.


دکتر ابوالفضل زارعی، جراح پلاستیک و زیبایی بینی، صورت، پلک


بالون معده با دکتر فرزاد فرامرزی – فوق تخصص گوارش, کبد و آندوسکوپی

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

متاسفانه محتوای مورد در خواست شما در مجله ونوس موجود نیست، البته ممکن است آدرس محتوای درخواستی تغییر کرده باشد. لطفاً در مطالب مجله جستجو کنید.

مشاهده جدیدترین مطالب

افزايش غير طبيعي دفعات اجابت مزاج كه معمولاً با تغيير در قوام و حجم مدفوع همراه است، اسهال يده مي‌شود كه مي‌تواند به دو صورت حاد يا مزمن بروز كند.اسهال مي‌تواند در اثر ابتلاء به عفونتهاي ميكروبي و يا ويروسي، بيماريها (نظير التهاب‌هاي روده‌اي و ايدز)، ناسازگاريهاي غذايي، حساسيت به الكل يا مسموميتها، بروز نمايد.اصولاً اسهال خفيفي كه با ساير علائم (تب، دفع خون و ) همراه نباشد، خودبخود بهبود مي‌يابد، اما در صورتيكه جنبه آزاردهنده‌اي به خود بگيرد، مي‌توان از فرآورده‌هاي ضد اسهال بهره گرفت. اين فرآورده‌ها نيز تنها در درمان شرايط موقت و گذرا توصيه مي‌شوند.**هشدار: در صورتيكه اسهال بيش از دو روز بطول بيانجامد يا با تب بالا، از دست دادن %5 كل آب بدن يا دفع خون همراه شود، هرگز خوددرماني نكنيد و فوراً باپزشك تماس بگيريد.ممكن است اسهال به از دست دادن مقدار زيادي از آب و املاح بدن منجر شود. در اين شرايط، دهان خشك شده و چشمها گود مي‌افتند. ضعف، كاهش ميزان دفع ادرار و سرگيجه نيز از علائم ديگر اين عارضه هستند. بنابراين جايگزيني آب از دست رفته براي افراد مبتلا به اسهال و خصوصاً در اطفال، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. در اينگونه موارد مي‌توان با نوشيدن انواع مايعات و يا استفاده از محلولهاي خوراكي نظير ا-آر-اس (رجوع به تك‌نگار اين دارو)، آب و املاح از دست رفته را باز گرداند.در صورت عدم دسترسي به پودر بسته بندي شده ا-آر-اس، مي‌توانيد از فرمول زير براي تهيه آن استفاده نمائيد:2 قاشق مرباخوري شكر1 قاشق چايخوري نمك1/2 قاشق چايخوري جوش شيرين+ 4 ليوان آب جوشيده سرد شده و يا آب ميوه

*توجه: استفاده از محلولهاي تزريقي وريدي (انواع سرم) در اين موارد، تنها در صورتي ضرورت مي‌يابد كه بيش از %1 كل آب بدن از دست رفته باشد و تشخيص آن نيز بر عهده پزشك است.از جمله روشهاي غير داروئي ديگري كه مي‌توانند به رفع علائم اسهال كمك كنند عبارتند از استراحت، رژيم غذايي مناسب (مصرف مايعا- غذاهاي كم حجم ولي مقوي و پرهيز از مصرف سبزيجات و ميوه‌جات خام) و خودداري از مصرف فرآورده‌هاي ملين.ضمناً در مورد شيرخواراني كه از شير مادر تغذيه مي‌كنند بهيچ عنوان نبايد شير مادر را قطع نمود اما براي كودكاني كه با شير خشك تغذيه مي‌شوند، طبق تجويز پزشك نوع مناسب‌تري از شيرخشك توصيه مي‌شود.درمان داروئي اسهالفرآورده‌هاي ضد اسهال، علائم آزاردهنده اسهال را بهبود مي‌بخشند. مانند ساير داروها، در صورتيكه مصرف كننده ساير داروهاي OTC (بدون نسخه) و يا نسخه‌اي مي‌باشيد، در مصرف اين فرآورده‌ها احتياط نمائيد. فرآورده‌هاي ضد اسهال تنها براي درمان شرايط موقت و گذرا توصيه مي‌شوند، بنابراين اگر اسهال براي مدت دو روز ادامه يابد و يا با تب بالا، كاهش بيش از %5 كل آب بدن و يا دفع خون همراه شود، حتماً بايد با پزشك تماس بگيريد. اين فرآورده ها عبارتند از:

 

 

1- زغال فعال (Charcoal Activated)دسته داروئي: ضد اسهال- ضد نفخ*توجه: استفاده از زغال فعال بعنوان پادزهر تنها تحت نظارت مستقيم پزشك مجاز مي‌باشد.اسامي تجارتي:

 CARBONET

CHARBONاشكال داروئي OTC: فله (پودر جهت تهيه سوسپانسيون)مقدار مصرف: بزرگسالان و كودكان بالاتر از 3 سال- /5 گرم هر نيم تا يكساعت (حداكثر 4 گرم در روز) كودكان زير 3 سال- طبق تجويز پزشكبعنوان ضد نفخ: بزرگسالان و كودكان بالاتر از 12 سال- 1 تا 4 گرم، بلافاصله پس از هر وعده غذانحوه مصرف: مقدار تعيين شده از پودر را در مقدار متناسبي آب يا آب ميوه پراكنده كرده، ميل نمائيدموارد منع مصرف: مسموميت با مواد خورنده و سوزاننده- عدم هوشياري كامل بيمارعوارض جانبي: استفراغ (معمولاً در صورت مصرف مقادير زياد)- يبوست- مدفوع سياهرنگمصرف در بارداري و شيردهي: منعي نداردنكات قابل توجه قبل از مصرف دارو:- اگر اسهال بيش از دو روز و تب يا نفخ بيش از يكهفته پس از مصرف دارو باقي بماند، به پزشك اطلاع دهيد.- ميان مصرف اين دارو و ساير داروها فاصله زماني 2 ساعت را مراعات نمائيد.- اين دارو را همراه با لبنيات مصرف نكنيد زيرا از اثر آن كاسته مي‌شود.- اين دارو رنگ مدفوع را سياه مي‌كند كه جاي نگراني نيست.- دارو را در ظروف دربسته شيشه‌اي يا فلزي نگهداري كنيد.

2- او-آر-اس (O.R.S)دسته داروئي: جايگزين كننده آب و املاح از دست رفتهاسامي تجارتي: REHYDRALYTE NORMOLITتركيبات: 3/5 گرم سديم كلرايد+ 1/5 گرم پتاسيم كلرايد+ 2/9 گرم تري سديم سيترات + 2 گرم دكستروز در هر بسته پودراشكال داروئي OTC: پودر بسته بندي شده در بسته‌هاي گرميمقدار مصرف: بزرگسالان و كودكان بالاتر از 3 سال- برحسب نيازكودكان پائين تر از12 سال- تا روزي 3 ليتر از محلول آماده شدهشيرخواران- تا روزي يك‌ليتر ازمحلول آماده شدهنحوه مصرف: هر بسته از پودررا در يك ليتر (چهار ليوان) آب جوشيده سرد شده حل نموده، براي طعم بهتر،‌ در يخچال نگهداري كنيد و بلافاصله پس از تهيه مصرف نمايئد.عوارض مصرف بيش از حد دارو: ممكن است در شيرخواران تشنج بدهد كه بايد از تشنج ناشي از كم آبي بدن تميز داده شود. مصرف در بارداري و شيردهي: منعي نداردنكات قابل توجه قبل از مصرف دارو:- در صورت عدم بهبودي پس از مصرف دارو، به پزشك مراجعه كنيد.- در صورت بروز استفراغ در شيرخوار، پس از 1 دقيقه دوباره مصرف دارو را با مقدار كمتر ودر دفعات بيشتر ادامه دهيد.- بعد از تأمين آب و املاح بدن، براي كودك از ساير غذاها نيز استفاده نمائيد.

3- يدوكينول:

دسته داروئي: ضد اسهال اشكال داروئي: قرص 21 ميلي گرميمقدار مصرف: بزرگسالان : روزي 3 عدد تا 2 روز

موارد احتياط: حساسيت به دارو ، ابتلا به بيماري هاي  تيروئيد

عوارض جانبي: دردهاي عصبي ( نوروپاتي) ، سزگيجه، خارش ، كهير ، كاهش بينايي ، تهوع و استفراغ ، درد شكم و بزرگ شدن تيروئيدمصرف در بارداري و شيردهي: بهتر است اجتناب شود.نكات قابل توجه قبل از مصرف دارو:- اگر اسهال بيش از دو روز و تب يا نفخ بيش از يكهفته پس از مصرف دارو باقي بماند، به پزشك اطلاع دهيد.- طي 3 روز اول درمان ممكن است اسهال تشديد شود در صورت ادامه اين حالت بيش از 3 روز دارو را قطع و با پزشك خود مشورت كنيد.

– براي جلوگيري از عود مجدد عفونت بهداشت را كامل رعايت كنيد.

قبل و بعد از دفع مدفوع و صرف غذا دستها را با آب گرم و صابون بشوييد و از خوردن غذاهاي خام خودداري كنيد.

 

 

4- ديفنوكسيلات:

دسته داروئي: ضد اسهال تجاري:

LOMOTIL 

اشكال داروئي: حاوي 5/2 ميلي گرم ديفنوكسيلات و 25/ ميلي گرم آتروپين

مقدار مصرف: بزرگسالان : روزي 3 تا 4عدد و سپس كاهش دز مصرفي به 2 تا 3 عدد

موارد احتياط: حساسيت به دارو

عوارض جانبي: سرگيجه ، سر درد، خشكي دهان ، افزايش فشارخون ( بدليل احتباس ادراري) ، بي اشتهايي و تپش قلب

مصرف در بارداري و شيردهي: اجتناب شود.نكات قابل توجه قبل از مصرف دارو:-از مصرف دارو بدون تجئيز پزشك خودداري كنيد.

– مصرف طولاني مدت دارو باعث ايجاد وابستگي به دارو مي شود.

 

 

5- لوپرامايد هيدروكلرايد:

دسته داروئي: ضد اسهال اشكال داروئي: قرص و كپسول 2 ميلي گرميمقدار مصرف: بزرگسالان : 4 ميلي گرم دز شروع كننده ، سپس 2 ميلي گرم دز ادامه دهنده تا 5 روز

عوارض جانبي: كرامپ شكمي ، سر گيجه ، بثورات جلدي

مصرف در بارداري و شيردهي: بهتر است اجتناب شود.

 

 

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *