قرص گاباپنتین 100 چیست عوارض کپسول گاباپنتین

خواص دارویی و گیاهی

قرص گاباپنتین 100 چیست عوارض کپسول گاباپنتین
قرص گاباپنتین 100 چیست عوارض کپسول گاباپنتین

مجری طرح پایلوت : انجمن داروسازان اصفهان

تحت نظارت معاونت غذا و دارو

مسئولیت صحت اطلاعات بر عهده داروخانه می باشد

*دریافت دارو فقط بصورت حضوری در محل داروخانه و با نسخه کامل امکان پذیر است*

گاباپنتین چیست؟  

قرص گاباپنتین 100 چیست عوارض کپسول گاباپنتین

گاباپنتین یکی از داروهای پرمصرف از گروه داروهای ضد صرع است .این دارو خط اول درمان نوعی صرع به نام صرع جزئی می باشد. در این بیماری حملات تشنج کوتاه مدت در اثر اختلال جریان الکتریکی سلول های یک سمت مغز رخ می دهد.از این رو علائم نیز در بخشی از بدن بروز می کند.گاباپنتین با کاهش جریان الکتریکی غیر طبیعی سلول های مغزی به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد صرع جهت کاهش حملات تشنج استفاده می شود.
گاباپنتین همچنین در درمان دردهای مزمن ناشی از آسیب عصبی نیز تجویز می شود .این نوع درد که به درد نوروپاتیک معروف است می تواند علل مختلفی مانند دیابت و یا زونا داشته باشد.
علاوه بر اینها گاباپنتین برای جلوگیری از حملات میگرن نیز تجویز می گردد.

پیش از مصرف گاباپنتین 
-در صورت بارداری یا اقدام به بارداری و شیردهی پزشک خود را مطلع نمایید.
-در صورت سابقه ی مشکلات کلیوی، دیابت بیماری های اعصاب و روان و حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید.
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

نحوه ی مصرف گاباپنتین
– دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید . مصرف این دارو باتوجه به وضعیت و نوع مشکل شما متفاوت می باشد.
-از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.اگرچه ممکن است در چند هفته ی ابتدایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود،با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق برنامه ی منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه ی مشکلات و مسائل خودرا از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید .
-قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ،می تواند عوارض نامناسبی از جمله بروز حمله ي تشنجي برای بیمار در برداشته باشد لذا قطع اين دارو بايدبصورت تدريجي و تحت نظر پزشك انجام شود.
-ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.
-این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.کپسول یا قرص را بصورت کامل با یک لیوان آب ببلعید و از بازکردن یا جویدن آن بپرهیزید.
-در صورت فراموش كردن مصرف يك نوبت دارو بلافاصله پس از يادآوري آن را مصرف كنيد مگر آنكه زمان ياد آوري به نوبت مصرف بعدي دارو نزديك باشد.در اين شرايط نوبت فراموش شده را مصرف نكنيد و نوبت بعدي را در زمان خودش مصرف كنيد اما به هيچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نكنيد.
_در صورتی که فرم خوراکی مایع برای شما تجویز گردیده است ،مقدار مصرف در هر نوبت را با سرنگ مخصوص به طور دقیق اندازه گیری نمایید و در مورد نحوه مصرف و اندازه گیری ،با داروساز خود مشورت نمایید.
-در صورتی که همزمان با مصرف گاباپنتین از شربت های ضداسید معده و یا هرگونه دارو جهت درمان سوهاضمه استفاده می نمایید، مصرف گاباپنتین را با این دارو ها حداقل دو ساعت فاصله دهید.

توصیه های گاباپنتین
-در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته بیشتر شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف می شوند.
بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور و پزشک خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید .
-به دليل عوارض ناشي از اين دارو براي جنين ،درصورتي كه قصد بارداري يا شك به بارداري داريد حتما پزشك خود را جهت تغيير دارو مطلع سازيد و در زمان مصرف اين دارو از روش مناسب جهت پيشگيري از بارداري استفاده نماييد.
-در ابتداي شروع درمان بيماري صرع با گاباپنتین ممكن است تعداد يا نوع حملات تشنج كمي تغيير كند اما نگران نباشيد زيرا به مرور اين مشكل برطرف مي شود.لذا احتياطات لازم را رعايت كنيد و با پزشك خود در تماس باشيد.
-رانندگی برای بیماران مبتلا به صرع مناسب نمی باشد اما در صورتی که در مدت یک سال تشنجی رخ نداده باشد، می توان با نظر پزشک و با احتیاط ، مجددا شروع به رانندگی نمود. با این حال در صورتی که رانندگی می کنید باید حواستان به زمان مصرف داروها و خواب آلودگی ناشی از آنها باشد.

عوارض شایع گاباپنتین 
-خواب آلودگی، خستگی، سرگیجه و مشکلات بینایی مانند تاری دید از عوارض این دارو می باشد لذا تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری نمایید .
_برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید.
_خشکی دهان نیز از علائم مربوط به مصرف این دارو میباشد که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر می توان آن را برطرف نمود .
-در صورت احساس تهوع ناشی از مصرف این دارو ،مصرف غذاهای سبک و ساده و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه این مشکل را برطرف می سازد.
_تغییرات گوارشی مانند یبوست و اسهال ممکن است در اثر مصرف این دارو رخ دهد.
-در صورت یبوست یک رژیم مناسب غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات به مقدار مناسب و در مورد اسهال نیز مصرف مایعات به مقدار کافی موثر می باشد.
-افزايش وزن نيز از عوارضي مي باشد كه ذهن بيماران مصرف كننده را مشغول مي كند.اما در صورت رعايت يك رژيم غذايي مناسب و داشتن فعاليت بدني متناسب با وزنتان جاي نگراني در اين مورد وجود ندارد.
-از آنجا که مصرف گاباپنتین لثه های شما را حساس می کند، لازم است در مدت درمان با این دارو بهداشت دهان و دندان را کاملاً رعایت نمایید و از مسواک نرم استفاده کنید.
-در صورت بروز علائم آنفولانزا، گرگرفتگی، افزایش فشار خون، تغییرات ناگهانی وزن، تغییرات شدید خلق و خو، مشکلات حرکتی، احساس لرزش، مشکلات خواب و تنفسی، سرفه،تغییرات لثه ها، درد عضلانی یا مفصلی،ورم پا و مچ و سایر موارد حتماً به پزشک خود مراجعه نمایید .

عوارض نادر اما مهم
-در موارد کمی مصرف گاباپنتین همراه با مواردی نظیر مشکلات خونی جدی یا اختلال در عملکرد پانکراس و کبد بوده است. با اینکه این عوارض نادر می باشند ، در صورت معده درد شدید همراه با تهوع (احتمال اختلال و التهابدر پانکراس )، لکه های قرمز پوستی ،التهاب دهان یا صورت(علائم حساسیت دارویی )،زردی پوست یا چشم(احتمال اختلال در کبد ) و خونریزی یا کبودی غیرطبیعی (احتمال مشکلات خونی ) فوراً پیش از مصرف نوبت بعدی دارو، به پزشک خود مراجعه نمایید.
-این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم می باشد اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم می باشد.لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد ،خشکی و التهاب چشم وبروز لکه های قرمز پوستی فوراًبه پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

 

چنانچه در خصوص “گاباپنتین” سوالی دارید، عارضه خاصی مشاهده نموده اید و یا مطلب ویژه ای به نظرتان می رسد با دیگران به اشتراک بگذارید

InChI=1S/C9H17NO2/c10-7-9(6-8(11)12)4-2-1-3-5-9/h1-7,10H2,(H,۱۱٬۱۲) YKey:UGJMXCAKCUNAIE-UHFFFAOYSA-N Y

گاباپنتین (به انگلیسی: Gabapentin)

رده درمانی: آنالوگ GABA.

اشکال دارویی: قرص

یک آنالوگ گاما آمینوبوتیریک اسید است که در ابتدا برای درمان صرع تولید شد، ولی در حال حاضر برای استفاده‌های مختلفی از جمله کاهش درد، به‌خصوص دردهایی با منشأ عصبی (مانند سردرد و کمردرد) دارد.
این دارو با نام‌های تجاری (برند) مختلفی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. نورونتین، محصول شرکت فایزر و نیز آپوگاباپنتین، محصول شرکت آپوتکس کانادا از نام‌های شناخته‌شده هستند. از جمله برندهای رایج ایرانی نیز می‌توان از نوروپنتین نام برد.
قرص گاباپنتین 100 چیست عوارض کپسول گاباپنتین

گاباپنتین از نظر ساختمانی مشابه گامابوتیریک اسید (Gammabutyric Acid) است. اما در بدن به گاما آمینوبوتیریک اسید یا آگونیست‌های آن تبدیل نمی‌شود. این دارو مهارکننده بازجذب گامابوتیریک اسید یا از بین برنده آن نیست. هم‌چنین مکانیسمی که به کمک آن گاباپنتین اثر ضد درد یا ضد تشنجی خود را در انسان اعمال می‌کند، هنوز مشخص نشده‌است.

گاباپنتین در سال ۱۹۹۴ به وسیله اداره دارو و غذای آمریکا (FDA) برای درمان صرع پارشیال (گاباپنتین همراه با سایر داروهای ضد تشنج مورد استفاده قرار می‌گیرد) تأیید شد. در سال ۲۰۰۲ به پزشکان اجازه داده شد که از این دارو برای کاهش درد ناشی از ابتلا به زونا (نورالژی هرپسی) استفاده کنند. هم‌اکنون برخی از پزشکان از این دارو برای پیش‌گیری از سردرد میگرنی، درمان نیستاگموس و نیز کاهش دردهای نوروپاتیک (عصبی) استفاده می‌کنند. برخی معتقدند که در اختلالات دو قطبی نیز می‌توان از این دارو استفاده کرد؛ اگر چه در این مورد هنوز اتفاق نظر وجود ندارد.

در بزرگسالان خواب‌آلودگی، گیجی و نیز تورم اندام‌ها از جمله عوارض شایع مصرف گاباپنتین است.

عوارض جانبی شایع در کودکان بیشتر در ارتباط با سیستم عصبی مرکزی است که به گروه‌های زیر تقسیم می‌شود:

هرگز نباید دارو را پس از یک دوره استفاده طولانی مدت به‌طور ناگهانی قطع کرد. قطع ناگهانی یا سریع دارو می‌تواند سبب بروز عوارض در بیمار شود. قطع تدریجی گاباپنتین در طی چند هفته یا چند ماه احتمال بروز عارضه را در بیمار کاهش می‌دهد. دقت کنید که قطع ناگهانی داروهای ضد صرع سبب افزایش احتمال بروز تشنج می‌شود.

در مورد سوء مصرف گاباپنتین باید متذکر شد که حتمأ تحت نظر پزشک روان درمان مربوطه مصرف گردد و در صورت مشاهدهٔ هرگونه عوارض مذکور به پزشک روان درمان مراجعه شود؛ و در صورت مصرف دارو بیش از دو هفته؛ أکیداً قطع ناگهانی صورت نگیرد و با کاهش دوز مصرفی طی مدت یک هفته مصرف دارو را به حدأقل رسانیده و قطع نمائید. تا از بروز عوارض جانبی دارو پیشگیری کنید.

گاباپنتین در گروه C قرار دارد. برای استفاده از گاباپنتین در دوران بارداری، باید مزایای استفاده از آن نسبت به آسیب احتمالی جنین سنجیده شود.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Gabapentin». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۰ مارس ۲۰۰۹.

💊 مطالب پزشکی

آیا کپسول گاباپنتین مسکن است؟ عوارض قطع گاباپنتین، مصرف گاباپنتین برای دیسک کمر

اگر شما یا اطرافیانتان دچار دردهای عصبی بوده‌اید حتما نام این دارو به گوشتان خورده است. داشتن اطلاعات کافی قبل از مصرف هر نوع دارویی به شما کمک می‌کند تا از خطرات و عوارض احتمالی آن آگاه شده و با احتیاط نسبت به مصرف آن اقدام کنید.

گاباپنتین یک داروی ضد صرع می‌باشد که ضد تشنج نیز نامیده می‌شود. این دارو اعصاب و مواد شیمیایی بدن را که سبب تشنج و درد می‌شوند تحت تاثیر قرار می‌دهد. این دارو استفاده‌های مختلفی از جمله کاهش درد، به‌خصوص دردهایی با منشا عصبی (مانند سردرد و کمردرد) دارد. از گاباپنتین اخیرا جهت پیشگیری از سردردهایی که به دلیل میگرن ایجاد می‌شوند نیز استفاده می‌شود. برخی معتقدند که در اختلالات دو قطبی نیز می‌توان از این دارو استفاده کرد؛ اگر چه در این مورد هنوز اتفاق نظر وجود ندارد.

گاباپنتین  به صورت کپسول ۱۰۰ میلی گرمی مصرف شده و از راه کلیه دفع می شود. از این رو ممکن است برای افرادی که دچار ناراحتی‌های کلیوی می‌باشند مناسب نباشد.قرص گاباپنتین 100 چیست عوارض کپسول گاباپنتین

علاوه بر موارد بیان شده برای عوارض در جدول بالا تب غیر طبیعی، تورم غدد، زردی پوست و چشم، خستگی غیر طبیعی، تیره شدن ادرار، تغییر در مقدار ادرار و درد قفسه سینه از جمله عوارض جانبی نادر گاباپنتین می‌باشند که در صورت مشاهده هر یک از آن‌ها نیز باید فورا به پزشک مراجعه شود. از دیگر عوارض جانبی و نادر این دارو می‌توان به واکنش‌های آلرژی به آن اشاره کرد. برخی از واکنش‌های آلرژیک به این دارو عبارت است از: جوش، خارش، تورم به خصوص در صورت، زبان، گلو، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی. در صورت مشاهده این علایم نیز باید به پزشک اطلاع داده شود.

مقدار مصرف باید با صلاح‌دید پزشک تعیین گردد اما به طور متوسط ۳ تا ۶ قرص در طول روز استفاده می‌شود. این دارو را می‌توان بدون توجه به غذا مصرف کرد. شرایط نگهداری دارو خاص نیست و در دمای اتاق می‌تواند باشد.

توجه: برای استفاده از گاباپنتین در دوران بارداری، باید مزایای استفاده از آن نسبت به آسیب احتمالی جنین سنجیده شود.
توجه:  اثربخشی و بی‌خطری دارو در کودکان کوچکتر از ۳ سال ثابت نشده است.

کپسول گاباپنتین بهترین دارو برای درمان صرع است که باید با تجویز پزشک مصرف شود خواص کپسول گاباپنتین 100 برای جلوگیری از تشنج است و برای کاهش درد مثل کمردرد و سردرد استفاده می شود در اینجا موارد مصرف کپسول گاباپنتین 100 بیان خواهد شد.

 

قرص گاباپنتین 100 چیست عوارض کپسول گاباپنتین

گاباپنتین یک داروی ضد صرع است که ضد تشنج نیز نامیده می‌شود. این دارو اعصاب و مواد شیمیایی بدن را که سبب تشنج و درد می‌شوند تحت تاثیر قرار می‌دهد. این دارو استفاده‌های مختلفی از جمله کاهش درد، به‌خصوص دردهایی با منشا عصبی (مانند سردرد و کمردرد) دارد. از کپسول گاباپنتین اخیرا جهت پیشگیری از سردردهایی که به دلیل میگرن ایجاد می‌شوند نیز استفاده می‌شود. برخی معتقدند که در اختلالات دو قطبی نیز می‌توان از این دارو استفاده کرد؛ اگر چه در این مورد هنوز اتفاق نظر وجود ندارد.

چنانچه دچار سردردهای شدید می شوید و به همین منظور قصد مصرف این دارو را دارید در لینک های زیر با روش هایی ساده و خانگی برای رفع ان آشنا خواهید شد.
کپسول گاباپنتین به صورت کپسول ۱۰۰ میلی گرمی مصرف شده و از راه کلیه دفع می‌شود. از این رو ممکن است برای افرادی که دچار ناراحتی‌های کلیوی می‌باشند، مناسب نباشد.
این دارو با نام های دیگری مانند Gralise ,Horizant ,Neurontin ,Gabarone نیز یافت می‌شود. Horizant برای درمان سندرم پاهای بی قرار نیز استفاده می‌شود و برند Neurontin از گاباپنتین، برای درمان تشنج در بزرگسالان و کودکان بالای سه سال به کار می‌رود.

 

صرع، تشنج، سردرد، درد عصبی، کمر درد

خواب آلودگی، سرگیجه، از دست دادن تعادل، خستگی، تاری دید یا دو بینی، حرکات غیر طبیعی چشم و لرزش، یبوست

 

علاوه بر موارد بیان شده برای عوارض در جدول بالا تب غیر طبیعی، تورم غدد، زردی پوست و چشم، خستگی غیر طبیعی، تیره شدن ادرار، تغییر در مقدار ادرار و درد قفسه سینه از جمله عوارض جانبی نادر کپسول گاباپنتین می‌باشند که در صورت مشاهده هر یک از آن‌ها نیز باید فورا به پزشک مراجعه شود. از دیگر عوارض جانبی و نادر این دارو می‌توان به واکنش‌های آلرژی به آن اشاره کرد. برخی از واکنش‌های آلرژیک به این دارو عبارت است از: جوش، خارش، تورم (به خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی. در صورت مشاهده این علائم نیز باید به پزشک اطلاع داده شود.

 

مقدار مصرف باید با صلاح‌دید پزشک تعیین گردد اما به طور متوسط ۳ تا ۶ قرص در طول روز استفاده می‌شود. این دارو را می‌توان بدون توجه به غذا مصرف کرد. شرایط نگهداری دارو خاص نیست و در دمای اتاق می‌تواند باشد.

 

درصورت شروع این دارو، از توقف ناگهانی سایر داروهای ضدصرع خودداری کنید. توقف و جایگزینی دارو باید حداقل طی یک هفته صورت گیرد.
این دارو اثری بر سطح پلاسمایی سایر داروهای ضدتشنج ندارد.
قطع ناگهانی این داروها و کپسول گاباپنتین ممکن است سبب افزایش احتمال بروز تشنج در افراد شود.
مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک صورت گیرد، چرا که پزشک منفعت استفاده از این دارو را نسبت به عوارض آن بهتر می‌داند.
از شکستن و جویدن این دارو پرهیز کرده و آن را بطور درسته به همراه آب میل کنید.
هر دو مدل این دارو (قرص و کپسول) را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگه دارید.
به محض اینکه به یاد آوردید، خوردن دارو را فراموش کرده‌اید، آن را میل کنید؛ حتما دارو را بعد از غذا میل کنید. اگر نزدیک به تایم بعدی به یاد آوردید که خوردن دارو را فراموش کرده‌اید، از خوردن نوبت قبلی صرف نظر کنید و دارو را در تایم بعدی، بدون اینکه دوز مصرفی خود را دو برابر کنید، مصرف نمائید.
تا دو ساعت قبل و بعد از مصرف کپسول گاباپنتین از مصرف داروهای ضد اسیدی معده پرهیز نمائید؛ مصرف داروهای ضد اسیدی، فرایند جذب این دارو را مشکل می‌کنند.

 

توجه:
۱. برای استفاده از کپسول گاباپنتین در دوران بارداری، باید مزایای استفاده از آن نسبت به آسیب احتمالی جنین سنجیده شود.
۲. اثربخشی و بی‌خطری دارو در کودکان کوچکتر از ۳ سال ثابت نشده است.

در طی دوران بارداری، کنترل تشنج از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بطوری که تشنج می‌تواند هم مادر و هم جنین را در معرض آسیب قرار دهد. هرگز بدون تشخیص و تجویز پزشک خود اقدام به مصرف یا قطع مصرف کپسول گاباپنتین برای تشنج نکنید و در صورتی که در طی مصرف این دارو باردار شدید، حتما این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
در صورتی که به هر یک از موارد زیر مبتلا هستید نباید از این دارو استفاده نمائید:

بیماری‌های کلیوی
دیابت
در صورتی که افسردگی یا اختلال خلقی دارید و به خودکشی فکر یا به سابقا به انجام آن اقدام کرده‌اید.
تشنج (مگر اینکه کپسول گاباپنتین را برای درمان تشنج مصرف می‌کنید)
ابتلا به بیماری‌های کبدی
بیماری‌های قلبی

برخی از افراد به هنگام مصرف این دارو به خودکشی فکر می‌کنند؛ در چنین شرایطی پزشک باید شرایط شما را بطور دقیق و در ویزیت‌های مختلف مورد بررسی قرار دهد. خانواده یا سایر مراقبین شما نیز باید به تغییرات خلق و خو و یا نشانه‌هایتان توجه داشته باشند و تغییرات مشاهده شده را به پزشک‌تان اطلاع دهند.

در صورت مشاهده هر گونه تغییرات ناگهانی در خلق و خو و افکارتان از جمله نشانه‌هایی از افسردگی و افکاری از قبیل خودکشی و آسیب رساندن به خود سریعا به پزشک خود مراجعه و گزارش دهید.
به بیمار توصیه کنید دوز اول را موقع خواب مصرف کند تا عوارض خواب‌آلودگی، گیجی و خستگی ناشی از مصرف دارو به حداقل برسد.
تا زمانی که اثربخشی این دارو به طور واضح مشخص نشده است، باید از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند پرهیز شود.

 

کپسول گاباپنتین 100 در درمان بسیاری از دردهای رایج مثل سردردها و کمردرد کاربرد دارد اگر می خواهید از خواص کپسول گاباپنتین 100 بهرمند شوید حتما باید کپسول گاباپنتین را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

گاباپنتین دارویی است که در درجه اول برای درمان صرع استفاده می شود، اما معمولا در موارد دیگری به جز صرع نیز گاباپنتین تجویز می شود. در این مقاله با جزیئات بیشتری به معرفی داروی گاباپنتین می پردازیم.

گاباپنتین Gabapentin یک داروی ضد صرع است که یک داروی ضد انعقاد نیز نامیده می شود. گاباپنتین بر روی مواد شیمیایی و اعصابی در بدن تاثیر می گذارد که در بروز تشنج و برخی انواع درد درگیر هستند. گاباپنتین در بزرگسالان برای درمان دردهای نوروپاتیک (دردهای عصبی) ناشی از ویروس تبخال یا زگیل استفاده می شود. گاباپنتین با نام تجاری  Horizant نیز برای درمان سندروم پای بیقرار استفاده می شود. گاباپنتین با نام تجاری Neurontin هم برای درمان تشنج های بزرگسالان و کودکان حداقل 3 ساله استفاده می شود. فقط از گاباپنتینی استفاده کنید که توسط پزشک تجویز شده است.

برخی افراد در زمان مصرف گاباپتین به خودکشی فکر می کنند. کودکانی که گاباپنتین مصرف می کنند ممکن است دچار تغییرات رفتاری شوند. نسبت به تغییرات خلقی و برخی علائم دیگر هوشیار باشید و هر گونه نشانه جدید یا بدتر شدن علائم را به پزشک اطلاع دهید. مصرف گاباپنتین را به طور ناگهانی قطع نکنید، حتی اگر احساس می کنید خوب هستید.

اگر به گاباپنتین حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. برای اینکه اطمینان حاصل کنید که مصرف دارو برای شما بی خطر است، اگر تاکنون به هر یک از مشکلات زیر دچار شده اید، قبل از شروع مصرف گاباپنتین حتما به پزشک اطلاع دهید:قرص گاباپنتین 100 چیست عوارض کپسول گاباپنتین

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سندرم پای بی قرار؛ وقتی پاها آرام نمی شوند

برخی افراد در زمان مصرف داروی گاباپنتین به خودکشی فکر می کنند. پزشک اثر بخشی دارو را طی ملاقات های منظم مورد بررسی قرار می دهد. خانواده و اطرافیان نیز باید نسبت به تغییرات خلقی و نشانه های به وجود آمده در فرد هوشیارتر باشند.

مشخص نیست که آیا گاباپنتین به نوزاد متولد نشده آسیب می زند یا خیر. پیش از مصرف گاباپنتین اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. کنترل تشنج در دوران بارداری بسیار مهم است و تشنج در دوران بارداری هم به مادر و هم به نوزاد آسیب می زند. در دوران بارداری مصرف گاباپنتین را برای تشنج بدون مشورت پزشک شروع یا متوقف نکنید و اگر باردار شدید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. گاباپنتین می تواند وارد شیر مادر شود، اما تاثیرات آن بر روی نوزاد ناشناخته است. اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید، قبل از شروع مصرف گاباپنتین به پزشک اطلاع دهید.

گاباپنتین را درست طبق دستور پزشک مصرف کنید و این دارو را کمتر یا بیشتر از میزان توصیه شده مصرف نکنید. مصرف گاباپنتین را به طور ناگهانی متوقف نکنید. قطع ناگهانی مصرف گاباپنتین ممکن است باعث افزایش تشنج ها شود. در مورد کاهش میزان مصرف دارو دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید. یک برچسب هشدار یا کارت شناسایی همراه داشته باشید که نشان دهد داروی گاباپنتین مصرف می کنید.به علاوه به هر پزشکی که مراجعه می کنید، باید در جریان مصرف داروی گاباپنتین توسط شما قرار بگیرد. داروی گاباپنتین بر روی نتیجه برخی آزمایش ها تاثیر می گذارد، بنابراین برای انجام هر گونه آزمایش یا معاینات پزشکی به پزشک اطلاع دهید که داروی گاباپنتین مصرف می کنید. قرص  و کپسول گاباپنتین را در دمای اتاق نگهداری کنید و از نور و رطوبت دور نگه دارید.

این دارو بر روی افکار و عکس العمل های شما تاثیر می گذارد. در زمان مصرف گاباپنتین اگر تصمیم به رانندگی دارید یا کاری انجام می دهید که نیاز به هوشیاری دارید، خیلی مراقب باشید. 2 ساعت قبل و 2 ساعت بعد از مصرف گاباپنتین از مصرف آنتی اسیدها اجتناب کنید. آنتی اسیدها جذب گاباپنتین را برای بدن سخت می کند. به علاوه نوشیدن الکل در زمان مصرف گاباپنتین ممکن است باعث بروز عوارض جانبی جدی شود.

اگر نشانه های واکنش حساسیتی را در خور مشاهده می کنید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. نشانه های واکنش حساسیتی به گاباپنتین عبارتند از: مشکل تنفسی، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو. اگر یک واکنش جدی نسبت به دارو نشان دادید که بر روی بخش های مختلف بدن تاثیر گذاشته است، حتما به پزشک مراجعه کنید. واکنش های جدی نسبت به گاباپنتین عبارتند از: جوش های پوستی، تب، غدد ملتهب، نشانه های شبیه به آنفلوآنزا، دردهای عضلانی، ضعف شدید، کبودی غیر عادی یا زرد شدن پوست یا چشم ها. این واکنش ها ممکن است چند هفته بعد از شروع مصرف گاباپنتین رخ دهد. هر گونه نشانه جدید یا بدتر شدن علائم را به پزشک گزارش دهید، برخی از این نشانه ها عبارتند از: تغییرات رفتاری یا خلقی، اضطراب، حمله هراس، مشکل در خواب یا حس تحریک پذیری، خشم، تهاجمی شدن، بیقراری، بیش فعالی (ذهنی یا جسمی)، افسردگی یا فکر به خودکشی یا صدمه زدن به خود. در صورت بروز هر یک از نشانه های زیر در زمان مصرف گاباپنتین به پزشک مراجعه کنید:

برخی عوارض جانبی بیشتر در کودکانی بروز می کند که در حال مصرف گاباپنتین هستند. اگر کودک شما در حال مصرف داروی گاباپنتین است و هر یک از علائم زیر را در وی مشاهده می کنید، حتما به پزشک اطلاع دهید:

عوارض جانبی رایج مربوط به گاباپنتین عبارتند از:

موارد ذکر شده لیست کاملی از عوارض جانبی گاباپتین نیستند. این دارو ممکن است عوارض دیگری نیز داشته باشد. در صورت بروز هر گونه عارضه بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

تداخلات دارویی بر روی اثربخشی دارو تاثیر گذاشته و خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. در اینجا به مهم  ترین تداخلات دارویی با گاباپنتین اشاره می کنیم ولی تمام تداخلات را در بر نمی گیرد. لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید (داروهای با نسخه، بدون نسخه، مکمل ها و داروهایی گیاهی) به همراه داشته باشید و آن را به پزشک خود ارائه دهید. مصرف داروی گاباپنتین را به طور ناگهانی و بدون مشورت با پزشک شروع یا متوقف نکنید و میزان مصرف دارو را تغییر ندهید. یکی از داروهایی که با گاباپنتین تداخل دارد داروی اورلیستات* orlistat است.

*اورلیستات orlistat : برای کاهش جذب چربی و درمان چاقی از آن استفاده می‌شود .این دارو در ایران عمدتاً با نام تجاری لیپونیل (Liponile) و در بسیاری از کشورها با نام تجاری Xenical عرضه می‌شود.

اگر در حال مصرف داروهای دیگری هستید که باعث خواب آلودگی و گیجی می شوند، مانند الکل، ماری جوانا، آنتی هیستامین ها، داروهای خواب آور یا داروهای اضطراب، شل کننده های عضلانی و ضد دردهای مخدر (مانند کدوئین و مورفین) قبل از مصرف گاباپنتین به پزشک اطلاع دهید. برچسب مربوط به ترکیبات داروها را با دقت بررسی کنید زیرا این داروها ممکن است حاوی ترکیبات خواب آور باشند (مانند داروهای حساسیت و داروهای سرفه و سرماخوردگی). داروی گاباپنتین را با دیگر داروهایی که حاوی گاباپنتین هستند مصرف نکنید. گاباپنتین با برخی آزمایش های ادرار که برای بررسی پروتئین ادرار انجام می شوند، تاثیر می گذارد. حتما به پزشک معالج و پرسنل آزمایشگاه اطلاع دهید که در حال مصرف داروی گاباپنتین هستید.

تهیه و ترجمه: گروه اختصاصی سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ


نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

گاباپنتین نوعی داروی ضد صرع است که ضدتشنج anticonvulsant نیز نامیده می‌شود. این دارو بر مواد شیمیایی و اعصاب بدن که منجر به حمله صرع و برخی دردها می‌گردند، تاثیر می‌گذارد.
گاباپنتین به تنهائی یا در ترکیب با دیگر داروها برای درمان حمله ایجاد شده بر اثر صرع، در بزرگسالان و کودکان با حداقل سن 12 سال استفاده می‌شود. گاباپنتین به همراه دیگر داروها برای درمان حمله در کودکان 3 تا 12 ساله بکار می‌رود.

گاباپنتین در بزرگسالان برای درمان دردهای عصبی ناشی از ویروس تبخال یا زونا و درمان سندروم پاهای بی‌قرار، نیز کاربرد دارد.

پزشک می‌تواند گاباپنتین را برای اهدافی بجز موارد ذکر شده در بالا مورد استفاده قرار دهد.

مهمترین نکاتی که باید در مورد گاباپنتین بدانید چیست؟

در صورت حساسیت داشتن به گاباپنتین نباید این دارو را مصرف کنید.قرص گاباپنتین 100 چیست عوارض کپسول گاباپنتین

پیش از مصرف گاباپنتین، پزشک را در جریان بیماری‌های قلب، کلیه، یا کبد خود قرار دهید.

ممکن است حین مصرف گاباپنتین به فکر خودکشی بیافتید. باید به‌طور مرتب پزشک خود را ویزیت کنید. هرگز ملاقات‌های خود را فراموش نکنید.

هرگونه علائم جدید یا وخیم شدن علائم همانند: تغییرات رفتاری یا اخلاقی، نگرانی، افسردگی یا احساس آشفتگی، خصومت، بی‌قراری، بیش‌فعالی (به صورت ذهنی یا جسمی)، یا تمایل به خودکشی و صدمه زدن به خود را به اطلاع پزشک‌‌تان برسانید.

بدون مشورت با پزشک مصرف گاباپنتین را قطع نکنید؛ حتی اگر احساس می‌کنید که حال‌تان خوب شده است. در صورت قطع کردن ناگهانی مصرف گاباپنتین احتمال حمله‌ها بیشتر می‌شود.‌ پیش از قطع کامل گاباپنتین هم،  باید دوز دارو را به تدریج کم کنید؛ در واقع دارو باید به تدریج قطع شود.

در صورتی که در حین مصرف دارو، حمله‌های شما شدیدتر شده و یا بیشتر رخ می‌دهند، با پزشک‌تان تماس بگیرید.

کارت شناسائی یا برچسب هشدار مصرف گاباپنتین را همیشه به همراه داشته باشید. هر پزشک، دندان‌پزشک یا پزشک اورژانسی که شما را درمان می‌کند باید از مصرف گاباپنتین اطلاع داشته باشد.

پیش از مصرف گاباپنتین چه مواردی را باید با پزشک درمیان بگذارید؟

در صورت حساسیت داشتن به گاباپنتین نباید این دارو را مصرف کنید.

برای اطمینان از مصرف ایمن گاباپنتین، در صورت ابتلا به بیماری‌های زیر، پزشک خود را در جریان بگذارید:

– بیماری کلیه

– بیماری کبد

– بیماری قلبی

– در بیماران مبتلا به RLS اگر روزها می‌خوابید یا شب‌کار هستید

ممکن است حین مصرف گاباپنتین به فکر خودکشی بیافتید. اگر در ماه‌های اولیه درمان یا هرگاه دوز داروی شما تغییر می‌کند، دچار افسردگی می‌شوید و یا افسردگی قدیمی شما بدتر می‌شود یا تفکرات خودکشی‌گونه دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

تأثیر بر حاملگی. هنوز مشخص نشده که گاباپنتین به جنین صدمه می‌زند یا خیر. در صورتی که حین مصرف دارو، باردار هستید یا برنامه‌ای برای بارداری دارید، پزشک خود را در میان بگذارید.

خانواده و اطرافیان نیز ممکن است به تغییرات اخلاقی یا علائم شما هوشیار باشند. پزشک باید شما را به طور مرتب ویزیت کند. هرگز قرار ملاقات‌های خود با پزشک را فراموش نکنید.

گاباپنتین می‌تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شده و ممکن است به نوازد شیرخوار صدمه بزند. در صورتی که به نوازد شیر می‌دهید، بدون در جریان گذاشتن پزشک، این دارو را مصرف نکنید.

عوارض جانبی گاباپنتین چیست؟

در صورت داشتن هر یک از علائم واکنش‌های آلرژیک زیر فوراً به اورژانس مراجعه نمائید: کهیر؛ تب؛ تورم غدد؛ زخم‌های دردناک درون یا اطراف چشم یا دهان؛ مشکل تنفسی؛ باد کردن صورت، لب‌ها، زبان یا گلو.

هرگونه علائم جدید یا وخیم شدن علائم همانند: تغییرات رفتاری یا اخلاقی، نگرانی، افسردگی یا احساس آشفتگی، خصومت، بی‌قراری، بیش‌فعالی (به صورت ذهنی یا جسمی)، یا تمایل به خودکشی یا صدمه زدن به خود را به اطلاع پزشک خود برسانید.

اگر عوارض جانبی جدی همانند موارد زیر را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

– افزایش حمله‌ها

– تب، تورم غدد، درد بدن، علائم آنفولانزا

– سرخی پوست، کبودی یا خونریزی سریع، خارش شدید، بی‌حسی و خواب رفتن، درد، ضعف ماهیچه‌ها.

– درد بالای شکم، بی‌اشتهائی، تیره شدن ادرار، زردی (زرد شدن پوست یا چشم‌ها)

– درد سینه، نامنظم شدن ضربان قلب، تنگی نفس

– گیجی، سرگیجه و تهوع، تورم، افزایش وزن شدید، کاهش میزان یا عدم ادرار کردن

– سرفه، تب، مشکلات تنفسی جدید یا وخیم شدن این علائم

– حرکت سریع چشم‌ها به عقب یا جلو.

برخی عوارض جانبی در کودکان مصرف‌کننده گاباپنتین بیشتر دیده می‌شوند. اگر کودکتان گاباپنتین مصرف می‌کند، در صورت مشاهده این عوارض جانبی، با پزشک خود صحبت کنید:

– تغییرات رفتاری

– مشکلات حافظه

– مشکل در تمرکز

– بی‌قراری، خصومت یا ناراحتی

عوارض جانبی جزئی‌تر شامل موارد زیر می‌گردد:

قرص گاباپنتین 100 چیست عوارض کپسول گاباپنتین

– سرگیجه، خواب‌آلودگی، ضعف، احساس خستگی

– تهوع، اسهال، یبوست

– تاری دید

– سر درد

– تورم سینه

– خشک شدن دهان

– عدم تعادل یا هماهنگی

این لیست کاملی از عوارض جانبی گاباپنتین نیست و ممکن است موارد دیگری رخ دهد. برای آگاهی بیشتر از عوارض جانبی و درمان آنها با پزشک خود صحبت کنید.

چه داروهائی بر گاباپنتین تأثیر می‌گذارند؟

در صورت مصرف هر داروئی به ویژه داروهای زیر، پزشک خود را در جریان قرار دهید:

– هیدروکدون Hydrocodone (لورتاب Lortab، ویکودین Vicodin، ویکوپروفن Vicoprofen و دیگر داروها)

– مورفین Morphine ( کادیان Kadian، ام‌اس کانتین MS Contin، اورامورف Oramorph و دیگر داروها)

– ناپروکسین Naproxen ( ناپروکسین Naprosyn، آلِو Aleve، آناپروکس Anaprox و دیگر داروها)

این لیست کامل نیست و داروهای دیگری نیز ممکن است با گاباپنتین تداخل ایجاد کنند. هر داروئی که مصرف می‌کنید شامل داروهای با نسخه، بدون نسخه و فروش آزاد، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی، را به اطلاع پزشک‌تان برسانید. بدون مشورت با پزشک از مصرف داروی جدید خودداری نمائید.

حین مصرف گاباپنتین از چه چیزهائی باید دوری کنید؟

این دارو می‌تواند دید شما را تار کرده یا در فکر شما اختلال ایجاد کند. درصورت انجام رانندگی یا هرکاری که نیازمند هوشیاری و دید واضح است، بسیار دقت کنید.

دو ساعت قبل و بعد از مصرف گاباپنتین از خوردن داروی ضد ترشی معده، خودداری نمائید. این دارو جذب گاباپنتین در بدن را مشکل می‌کند.

گاباپنتین را چگونه مصرف کنید؟

گاباپنتین را دقیقاً بر طبق نسخه پزشک مصرف کنید. از مصرف کمتر یا بیشتر دارو یا مصرف به مدت طولانی‌تر خودداری نمائید. دقیقاً با توجه به نسخه عمل کنید.

از مصرف مارک Horizant داروی گاباپنتین در روز خودداری نمائید. برای بهترین نتیجه، مارک Horizant را در ساعت 5 بعدازظهر به همراه غذا مصرف کنید.

مارک Neurontin داروی گاباپنتین را می‌توان با غذا یا بدون غذا مصرف کرد.

اگر قرص را نصف کرده و مصرف می‌کنید، نیمه دیگر را در دوز بعدی مصرف کنید. هر قرصی که دو نیم شده باید در اولین فرصت ممکن و ظرف چند روز بعد مصرف شود.

شکل شربتی دارو را با پیمانه یا قاشق مخصوص اندازه‌گیری نمائید و از قاشق‌های معمولی استفاده نکنید. اگر ابزار اندازه‌گیری ندارید، از داروخانه آن را تهیه کنید.

بدون مشورت با پزشک حتی اگر احساس می‌کنید که حال‌تان خوب شده، مصرف گاباپنتین را قطع نکنید. در صورت قطع کردن ناگهانی مصرف گاباپنتین احتمال حمله‌ها بیشتر می‌شود.‌ گاباپنتین را باید به تدریج و هر بار با مصرف کمتر و کمتر قطع کنید.

در صورتی که حین مصرف دارو، حمله‌های شما شدیدتر شده و یا بیشتر رخ می‌دهند، با پزشک خود تماس بگیرید.

کارت شناسائی یا برچسب هشدار مصرف گاباپنتین را همیشه به همراه داشته باشید. هر پزشک، دندان‌پزشک یا پزشک اورژانسی که شما را درمان می‌کند باید از مصرف گاباپنتین اطلاع داشته باشد.

برای حصول حداکثر نتیجه گاباپنتین را به طور مرتب مصرف کنید. پیش از اینکه داروی شما تمام شود، نسخه خود را تجدید نمائید.

این دارو می‌تواند در آزمایش‌های پزشکی خاص نتایج غیرعادی نشان دهد. در صورت انجام هرگونه آزمایش، پزشک آزمایشگاه را در جریان مصرف گاباپنتین قرار دهید.

قرص‌ها و کپسول‌های گاباپنتین را در دمای اتاق و به دور از هرگونه نور و رطوبت نگه دارید.

شکل شربتی دارو را در یخچال نگه‌دارید. از منجمد نمودن دارو خودداری نمائید.

در صورت مصرف بیش از حد گاباپنتین چه کار کنید؟

بلافاصله به اورژانس یا مرکز سم زدائی مراجعه نمائید.

عوارض مصرف بیش از حد دارو شامل تاری دید، خواب ‌آلودگی، ضعف، تلفظ نادرست کلمات یا اسهال است.

در صورت فراموش کردن یک دوز مصرف دارو چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

بلافاصله پس از به‌یاد آوردن، دوز فراموش شده را مصرف کنید. در صورتی که نزدیک زمان دوز بعدی هستید، دوز فراموش شده را رد کنید. از مصرف دو برابر دارو برای جبران دوز فراموش شده خودداری نمائید.

مقالات بعدی مارا در این زمینه دنبال کنید

قرص گاباپنتین 100 چیست عوارض کپسول گاباپنتین
قرص گاباپنتین 100 چیست عوارض کپسول گاباپنتین
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *