قرص ویتامین d3

خواص دارویی و گیاهی

قرص ویتامین d3
قرص ویتامین d3


با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید بی نظیر قرص ویتامین دی 3 آشنا شوید. در این مقاله هر آنچه باید درباره‌ی ویتامین D بدانید گنجانده شده است.

شاید اگر متوجه شوید که ویتامین D تفاوت چشمگیری با دیگر ویتامین‌ها دارد، تعجب کنید.این ویتامین در واقع هورمونی موسوم به هورمون استروئید است، و چنانچه پوست در معرض نور خورشید قرار گیرد به واسطه‌ی کلسترول در بدن تولید می‌شود.به همین دلیل، اغلب ویتامین D منسوب به ویتامین نور خورشید است.اما از آنجایی که این روزها امکان قرار گرفتن در معرض نور خورشید به حد کفایت وجود ندارد، ضرورت ایجاب می‌کند که افراد این ویتامین را از برنامه‌ی غذایی( یا مکمل‌ها) تامین نمایند.

مصرف ویتامین D از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا برای سلامت کامل ضروریست.متاسفانه، تعداد انگشت‌شماری از غذاها حاوی مقادیر عمده‌ای ویتامین D هستند، به همین دلیل کمبود این ویتامین بسیار شایع است.در واقع، بر اساس آمار منشر شده در سالهای ۲۰۰۶-۲۰۰۵، به طور قطع بیش از ۴۱.۶٪ از جمعیت امریکا از کمبود این ویتامین یا این هورمونِ حیاتی رنج می‌برند.

قرص ویتامین d3


بیشتر بخوانید :


تفاوت آمپول ب کمپلکس و نوروبیون در چیست ؟

ویتامین دی 50000 یک ویتامین محلول در چربی است که در بافت چربی ذخیره میشود. این ویتامین به عنوان ویتامین نور آفتاب شتاخته شده است. زیرا بعد از در معرض آفتاب قرار گرفتن در بدن تامین میشود. بنابراین شما می توانید مکمل ویتامین دی را بصورت دارو دریافت کنید زیرا منابع غذایی ویتامین دی محدود می باشد.

در واقع شکل تجویزی ویتامین دی بصورت قرص ویتامین دی با مقدار 50000 واحد تعریف میشود.ویتامین دی 50000 به بدن شما برای جذب کلسیم و فسفر کمک میکند که هر دو این عناصر برای تشکیل استخوان ضروری هستند. همچنین در انقباض عضله، قلب، شش ها و مغز استفاده میشود.

زمانی کمبود رخ میدهد که بدن ذخایر کافی ویتامین را برای حفظ سلامت بدن نداشته باشد. شما در معرض کمبود ویتامین دی هستید اگر زیر 65 سال سن دارید،چاق هستید و یا پوست تیره دارید.

کمبود شدید ویتامین دی باعث پوکی استخوان در بزرگسالان و راشیتیسم در کودکان میشود.مطالعات امروز نشان میدهد که کمبود ویتامین دی در ارتباط است با دیابت، فشار خون بالا، آسم، آلزایمر، افسردگی و بیماری های خودایمن.پزشک سطح ویتامین دی شما را با یک آزمایش خون مشخص میکند.

ویتامین دی 50000 ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک پوستی شود. قبل از استفاده از این مکمل اگر حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید.این ویتامین همچنین روی قند خون شما نیز اثر می گذارد. اگر دیابت دارید قبل از مصرف به پزشک اطلاع دهید.

هر کدام از شرایط زیر را اگر قبلا داشتید یا الان دارید به پزشک اطلاع دهید:

اگرچه شایع نیست، مقدار زیاد از حد آن مسمومیت می دهد. معمولا با دریافت 40000 واحد بصورت روزانه این مسمومیت رخ میدهد. زیرا اغلب دوز 50000 برای ماهانه تجویز میشود و اگر کمبود داشت تنها تا چند هفته مجاز به مصرف دارو می باشد.مسمومیت با قرص ویتامین دی باعث هایپر کلسمی میشود. این سزایط باعث بروز مشکلاتی مانند ناتوانی کلیه، ریتم غیر عادی قلب و کما است.

تعدادی از مطالعات نشان میدهد که مکمل ویتامین دی به کاهش وزن کمک میکند

ارتباطی بین سطح پایین ویتامین دی و علائم افسردگی وجود دارد.

هنگامی که پوست در معرض نور خورشید قرار گیرد، به واسطه‌ی کلسترول امکان تولید ویتامین D در پوست به وجود می‌آید. اشعه‌های ماوراء بنفش خورشید با طول موج ۲۸۰ تا ۳۲۰ انرژی مورد نیاز برای چنین واکنش‌هایی را فراهم می‌آورد.

چنانچه در مناطقی زندگی می‌کنید که پرتو خورشید در تمام طول سال فراوان است، احتمالا با خارج شدن از منزل در طی روز و چندبارحمام آفتاب در هفته می‌توانید ویتامین D مورد نیاز بدنتان را تامین نمائید.

به یاد داشته باشید که باید بخش اعظمی از بدن شما در معرض نور خورشید قرار گیرد. چنانچه فقط صورت و دست‌های شما در معرض نور باشد، قطعا ویتامین D چندانی تولید نخواهد شد.همچنین، در صورت استفاده از عینک یا ضد آفتاب، تولید ویتامین D به حداقل و گاهی به صفر می‌رسد.

همین امر تردیدهایی در باب توصیه‌ها مبنی بر استفاده از ضد آفتاب برای مقابله با سرطان پوست بر جای می‌گذارد. استفاده از ضد آفتاب منجر به کمبود ویتامین D در بدن خواهد شد و عدم استفاده از آن منجر به بروز بیماری‌های دیگر می‌شود.

چنانچه مایلید ویتامین D بدن خود را از نور خورشید تامین نمائید، اطمینان حاصل کنید که به هیچ وجه دچار آفتاب سوختگی نمی‌شوید.گرچه نور خورشید سالم است اما آفتاب سوختگی فرایند پیری پوست را تشدید کرده و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

چنانچه باید برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرید، ۱۰ تا ۳۰ دقیقه‌ی ابتدایی را بدون کرم ضد آفتاب سپری کنید اما پس از این زمان ( البته بستگی به حساسیت پوست شما دارد) و پیش از آنکه دچار آفتاب سوختگی شوید، کرم ضد آفتاب بزنید.

امکان ذخیره‌ی ویتامین D برای مدت طولانی، بین یک هفته تا چند هفته، در بدن وجود دارد، بنابراین برای تامین این ویتامین کافیست هر از گاهی در معرض نور خورشید قرار بگیرید.همانطور که می‌دانید در تمامی کشورها فعالیت خورشید یکسان نیست.

بنابراین افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که از نور خورشید بی‌بهره‌اند ضرورتا باید ویتامین D بدن خود را از مواد غذایی و مکمل‌ها، علی‌الخصوص در فصل زمستان، تامین کنند.تعداد اندکی از مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی از این ویتامین هستند.


در بارداری کمبود ویتامین دی شایع است. مطالعات اخیر نشان میدهد که مقدار بالاتر روزانه 4000 واحد در دوران بارداری با کاهش خطر دیابت بارداری و زایمان زودرس همراه است. ویتامین های پره ناتال تامین کننده این مقدار ویتامین دی است. قبل از مصرف هر گونه مکمل در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر پزشک را مطلع سازید:

هر گونه دارو و یا مکمل را در صورت مصرف به پزشک خود اطلاع دهید مخصوصا با این داروهای معرفی شده

ویتامین دی هم بصورت قرص و هم بصورت تزریقی وجود دارد. مقدار و دوز آن بسته به جنس، سن و وزن متغییر خواهد بود.


معمولا برای سنین مختلف بصورت زیر است:

اگر شما 3 بار در هفته و هر بار 10 تا 15 دقیقه مقابل آفتاب باشید ویتامین دی مورد نیاز شما تامین خواهد شد.


بیشتر بخوانید :


فواید مصرف و عوارض مصرف قرص ویتامین آ (Vitamin A)


موارد مصرف و عوارض قرص ویتامین B۱

موارد مصرف و عوارض قرص ای – زاویت ۴۰۰ ( e- Zavit ۴۰۰)

 

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

آیا می‌دانید ویتامین D3‌ چیست؟ با عوارض کمبود ویتامین D3 چه قدر آشنا هستید؟ ویتامین D3 یکی از دو نوع مهم ویتامین دی است. فواید ویتامین دی ۳ و نقش مهم این ویتامین در اعمال حیاتی بدن با پیشرفت علم و انجام مطالعات بیشتر در حال شناخته شدن است. زمانی که در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، ویتامین D3 به طور طبیعی در پوست ساخته می‌شود. با وجود اینکه این ماده به نام ویتامین شناخته می‌شود، دی ۳ درون بدن به هورمون تبدیل می‌شود و در جریان خون به گردش در می‌آید تا به جذب کلسیم و فسفری که در منابع غذایی هضم شده درون بدن وجود دارد، کمک کند. اگر دوست دارید با علائم کمبود ویتامین D3 آشنا شوید و بدانید ویتامین D3 در چه مواد غذایی وجود دارد این مقاله را تا پایان بخوانید.

کلسیم برای ساخت و استحکام‌بخشی به دندان و استخوان‌های به کار می‌رود و برای رشد و تراکم استخوان ضروری است. کلسیم می‌تواند درون بافت‌های بدن ذخیره شود تا در زمان نیاز، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این عنصر با انتقال پیام‌های عصبی به مغز، در تولید هورمون‌های بدن نقش دارد. تقریباً ۹۹% از ذخیره ویتامین دی بدن شما، برای تنظیم کلسیم بدن استفاده می‌شود و بخش باقی مانده آن برای تقویت سیستم ایمنی و قدرت ماهیچه‌های بدن به کار می‌رود.

ویتامین دی به غیر از تنظیم میزان کلسیم و فسفر خون، مزایای دیگری نیز در حفظ سلامت کلی بدن دارد.  ویتامین دی در عملکرد صحیح سیستم ایمنی شراکت دارد و در فرآیند تقسیم سلولی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. همچنین حفاظت از استخوان و دندان‌ها را بر عهده می‌گیرد. ویتامین دی برای رشد کودکان مفید است و در شکل‌گیری استخوان‌ها و همچنین سیستم ایمنی تأثیرگذار است بنابراین کمبود ویتامین D3 در بدن کودکان اهمیت بسیار بالایی دارد و باید سریع پیگیری شود. همچنین کمبود ویتامین D3 در بارداری علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای مادر، برای سلامت جنین و استحکام استخوان‌های او خطرآفرین است.

قرص ویتامین d3

ویتامین دی در دو شکل ظاهر می‌شود: ویتامین دی ۲ یا ergocalciferol و ویتامین دی ۳ یا cholecalciferol. تفاوت اصلی این دو در منها و نحوه ساختشان است. ویتامین دی ۲ توسط گیاهان ساخته می‌شود ولی ویتامین D3 بیشتر در انسان و حیوان دیده شده است و نسخه فعال آن به طور طبیعی در پوست بدن تولید می‌شود و آن هم زمانی که در زیر نور آفتاب قرار گیرد.

تولید ویتامین دی ۲ ارزان‌تر و ساده‌تر است و زمانی که می‌بینید برخی از خوراکی‌ها مانند غلات و آب پرتقال غنی از ویتامین دی است، در بیشتر مواقع از ویتامین دی ۲ استفاده شده است و در واقع به عنوان منبع کم کیفیت ویتامین دی به شمار می‌رود.

با وجود اینکه هر دو نوع ویتامین دی برای بدن لازم است، دی ۳ به عنوان منبع با کیفیت ویتامین دی شناخته می‌شود و برای سلامت بدن اهمیت بیشتری دارد. از آنجایی که منبع این نوع ویتامین در جانوران وجود دارد، برای افراد گیاه‌خوار و وگان تأمین سطح مورد نیازشان از طریق رژیم غذایی دچار مشکل می‌شود.

ویژگی‌های شخصی و خصوصیات بیولوژیکی افراد مختلف با هم متفاوت است و میزان ویتامین دی بدن در افراد مختلف به زمان سال، شغل و میزان حضور در فضای بسته و باز، نوع پوشش و همچنین نوع پوست بستگی دارد. اگر می‌خواهید میزان دقیق ویتامین دی بدن خود را بدانید، از طریق آزمایش خون و تست ویتامین d3می‌توانید از آن مطلع شوید و سپس در صورت لزوم و تحت نظر پزشک، برای مصرف قرص‌های ویتامین دی و یا مصرف مواد غذایی مربوطه اقدام کنید.

ویتامین دی ۳ از نظر شیمیایی در دسته استروئیدهای دارای حلقه کربنی باز قرار می‌گیرد ولی به طور کلی آن را نوع طبیعی ویتامین دی می‌شناسند که از باقی انواع ویتامین دی، به طور زیستی قابل دسترس‌تر است. ویتامین د ۳ به طور طبیعی از ۷-دی هیدروکلسترول که در لایه اپیدرم پوست یافت شده است، به دست می‌آید. زمانی که بدن در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید قرار می‌گیرد، نوعی واکنش چرخه الکترونی برانگیخته می‌شود و در نتیجه آن ۷-دی هیدروکلسترول به ویتامین دی ۳ تبدیل می‌شود.

بارزترین نشانه‌های کمبود ویتامین D3 احساس ناراحتی در استخوان‌ها و ضعف ماهیچه است. عوارض کمبود ویتامین D3 در کودکان به شکل آسم و تنگی نفس و در افراد پیر به شکل کم شدن عملکرد شناختی خود را بروز می‌دهد. رژیم‌های سخت گیاهخواری و یا خام خواری، یکی از رایج‌ترین دلایل کاهش ویتامین دی۳ است به این دلیل که چربی حیوانی که در لبنیات به میزان کافی وجود دارد، یکی از منابع خوب ویتامین دی محسوب می‌شود. همچنین در صورتی که کمتر در نور خورشید قرار دارید، ساعات بیشتری از روز را در فضای بسته سپری می‌کنید و یا شهر زندگی‌تان اغلب ابری و بارانی است، ممکن است دچار کمبود ویتامین D3 باشید.

تأثیر ویتامین D3 با مصرف ویتامین دی ۳ و قرص‌های مکمل بر روی حفظ سلامت دندان‌ها دیده می‌شود همچنین با ایفای نقش ویتامین D3 در بدن، کمک می‌کند تا استخوان‌ها سختی معمول خود را به شکل طبیعی حفظ کنند.

زمانی که میزان مورد نیاز ویتامین دی در بدن وجود داشته باشد، سلامت سیستم عصبی تضمین می‌شود. همچنین بر اساس مطالعاتی که انجام شده، گفته شده است که رابطه‌ای بین بیماری آلزایمر و کمبود ویتامین دی وجود دارد. البته نمی‌توان به طور قطعی گفت که میزان کافی از ویتامین دی، از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند ولی باید گفت حدود ۹۰ درصد از افراد دارای این بیماری، دارای میزان پایینی از ویتامین دی هستند.

بیماری‌های خود ایمنی در دهه‌های اخیر شایع‌تر شده است. ویتامین دی در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد و بیمار خود ایمنی حالتی است که بدن و سیستم ایمنی برانگیخته می‌شوند و به بافت و اندام‌های خودی حمله می‌کنند، در صورتی که این فرآیند در حالت طبیعی رخ نمی‌دهد. اغلب خانم‌ها داروهای مولتی ویتامین و قرص‌های ویتامین دی مصرف می‌کنند و مصرف این مکمل‌ها می‌توانند در جلوگیری از بیماری‌ها نقش داشته باشند ولی نبود آنها را تضمین نمی‌کنند.

سرماخوردگی و آنفولانزا بیماری‌های رایجی است که در فصول مختلف بسیاری از افراد را درگیر می‌کند. در بیشتر مواقع این بیماری در زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن ضعیف شده باشد و توان مقابله با ویروس و عوامل بیماری را از دست بدهد و مدت زمان بیشتری را برای مبارزه نیاز داشته باشد.

همان‌طور که گفته شد ویتامین دی ۳ از منابع حیوانی تأمین می‌شود، پس انتظار نداشته باشید که بتوان آن را در میوه و سبزیجات بیابید. تخم مرغ، شیر، جگر گوسفند، ماهی‌هایی مانند سالمون، ساردین و شاه ماهی از منابع اصلی ویتامین دی ۳ هستند. گفته می‌شود غذا و میوه‌هایی که در معرض نور آفتاب خشک می‌شوند هم مفید هستند ولی تأثیر آنها کاملاً اثبات نشده است.

خرید انواع گوشت و مواد پروتئینی از سوپرمارکت دیجی‌کالا

بیشتر بدانید: همه آنچه در مورد ویتامین D باید بدانید

4
 + 

 = 
شش

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

سلام و عرض ادب و احترام عالی بود با تشکر از شما خانم حقیقت.

سلام و عرض ادب
چند وقت پیش آزمایش دادم و کمبود ویتامین دی ۳ داشتم
مطالب شما خیلی کاربردی و بروز بود
تشکر میکنم از زحمات شما

یا حق

سلام
خوب بود مطالب رو بی منبع نمیگذاشتید فکر کنم همه ما باید به سمتی بریم که برای هرچی منبع معتبر بخوایم .
در کل مطالب خوب ولی خیلی با احتیاطی بود

 

 

 

 

 

قرص ویتامین d3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شواهد نشان می دهد که ریش باعث جذابیت فوق العاده مردان می شود

عکس

جوایز اسکار ۲۰۱۹

جهان

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب خود شوید یا ثبت نام نمایید.

گروه خونی B به بسیاری از بیماری ها مقاوم هستند

در بازار، ما انواع نوتروپیک ها را می بینیم که واقعا مکمل های تقویت حافظه نیستند.

امروزه رژیم غذایی بر اساس گروه خون یکی از محبوب ترین روش های بهبود و اصلاح وزن

منابع اصلی ویتامین B17 عبارتند از بادام تلخ و هسته های زردآلو. 

جزئیات بیشتری در مورد اسیدهای امگا 3 و آنچه در آنها وجود دارد

قرص آتورواستاتین بدون توجه به غذا 1 بار در روز مصرف می شود.

محصولات حاوی آهن مانند هماتینیک یک عامل مهم مسمومیت مرگبار در کودکان زیر 6 سال

ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌توانند به بهبود علائم اختلال ADHD کمک کنند؟

برخی از مردم برای کاهش وزن از مکمل کیتوزان استفاده می کنند.

آیا پروتئین آب پنیر، سبب آکنه می شود؟ یک مطالعه جدید نشان می دهد

میل شدید به ترشی نشانه چیست، علت هوس خوردن شیرینی، علت هوس بستنی

به هر حال، ناخن می تواند در مورد نقض جدی در بدن بگوید.

با میومای رحم چه کار باید کرد و چه عوامل افزایش احتمال بیماری

خطوط هندوانه هر چه موازی تر و صاف تر و تیره تر باشد نشان دهنده رسیدگی میوه است.

برای ایرانی ها، کوینولا بسیار آشنا نیست، اما افرادی که نظارت بر سلامت

پیشرفت و تشکیل سنگ کلیه توسط عوامل مختلف، از جمله تغذیه و حتی منطقه ای که

قرص ویتامین d3

هندوانه فاقد چربی است اما به تولید انرژی کمک می‌کند.

ویتامین ای (E) ویتامینی است که در چربی حل می‌شود.

تقریبا در این دوره های تاریخ ما، گروه دوم خونی یعنی گروه خونی A  ظاهر شد.

تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک متعلق به گروه تتراسایکلین است.

شربت ضد سرفه دکسترومتورفان برای سرفه خشک با علل مختلف است

کنترل مناسب دیابت، ممکن است خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد

ورم پستان به التهاب غده پستانی ، فارغ از دلیل آن اشاره دارد.

وارفارین برای جلوگیری از تشکیل لخته های جدید در بدن استفاده می شود.

ماساژ درمانی یکی از گسترده ترین و موثرترین درمانهای جایگزین مورد استفاده

این دارو با کمک به بازگرداندن تعادل سروتونین در مغز کار می کند.

فلوکستین از طریق کبد متابولیزه می شود. غذا درجه جذب را تحت تاثیر قرار نمی دهد

روش درمان یک شخص از طریق طب سوزنی حدود سه هزار سال سابقه دارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت سیارک محفوظ است.

ویتامین دی 50000 یک ویتامین محلول در چربی است که در بافت چربی ذخیره میشود. این ویتامین به عنوان ویتامین نور آفتاب شتاخته شده است. زیرا بعد از در معرض آفتاب قرار گرفتن در بدن تامین میشود. بنابراین شما می توانید مکمل ویتامین دی را بصورت دارو دریافت کنید زیرا منابع غذایی ویتامین دی محدود می باشد. در واقع شکل تجویزی ویتامین دی بصورت قرص ویتامین دی با مقدار 50000 واحد تعریف میشود.

ویتامین دی 50000 به بدن شما برای جذب کلسیم و فسفر کمک میکند که هر دو این عناصر برای تشکیل استخوان ضروری هستند. همچنین در انقباض عضله، قلب، شش ها و مغز استفاده میشود. در این مقاله اطلاعات کامل در مورد قرص ویتامین دی توضیح داده میشود:

عوارض کمبود ویتامین دی
فرق ویتامین d و d3
مسمومیت با ویتامین دی 50000
منابع تامین کننده ویتامین d
تداخلات دارویی قرص ویتامین دی 50000
زمان و طریقه مصرف قرص ویتامین d 

زمانی کمبود رخ میدهد که بدن ذخایر کافی ویتامین را برای حفظ سلامت بدن نداشته باشد. شما در معرض کمبود ویتامین دی هستید اگر زیر 65 سال سن دارید،چاق هستید و یا پوست تیره دارید. کمبود شدید ویتامین دی باعث پوکی استخوان در بزرگسالان و راشیتیسم در کودکان میشود. مطالعات امروز نشان میدهد که کمبود ویتامین دی در ارتباط است با دیابت، فشار خون بالا، آسم، آلزایمر، افسردگی و بیماری های خودایمن. پزشک سطح ویتامین دی شما را با یک آزمایش خون مشخص میکند.

شواهد اخیر نشان می دهد دوزهای بالای مکمل های ویتامین D برای بیمارانی مانند سالمندان که کمبود ویتامین D دارند، مفید است. قرص ویتامین دی 50 هزار واحد پشتیبانی تغذیه ای موقت برای ارتقای سطح ویتامین D می باشد:

قرص ویتامین d3

دو نوع مختلف از ویتامین D وجود دارد: ویتامین D و D3. ویتامین D از قرارگرفتن قارچ ها در معرض نور خورشید به دست می آید. ویتامین D3 نوعی است که در پوست شما ساخته می شود.. هر دو نوع باید قبل از استفاده بدن از آن ها و مفیدبودن به هورمون کلسیتریول شوند. ویتامین D گاهی به عنوان کلسیفرول نیز شناخته می شود. اما اصطلاحا به عنوان یک چتر شامل ویتامین D و D3 استفاده می شود. اگر چه هر دو فرم را می توان برای مکمل تولید کرد، اما ویتامین D3 که از روغن گوسفند ساخته شده است بیشتر استفاده می شود.

ویتامین D3 منبع بیولوژیک ویتامین D است که در اثر تابش نور خورشید در پوست ایجاد می شود. بر اساس تحقیقات اخیر:

مصرف خوراکی ویتامین D یا تزریق به عضله در مقادیر توصیه شده، کاملا ایمن می باشد. اکثر مردم معمولا عوارض جانبی در اثر مصرف ویتامین D تجربه نمی کنند، مگر اینکه مصرف این ویتامین بیش از حد مصرف باشد. برخی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D عبارتند از: ضعف، خستگی، خواب آلودگی، سردرد، از دست دادن اشتها، خشکی دهان، طعم فلزی در دهان، تهوع، استفراغ و …

مصرف ویتامین D برای مدت زمان طولانی در دوزهای بالاتر از 4000 واحد در روز، غیر مجاز است و ممکن است باعث ایجاد کلسیم اضافی در خون شود. با این حال، دوزهای بالا برای درمان کوتاه مدت ضروری هستند. این نوع درمان باید تحت نظارت پزشک انجام شود.

ویتامین دی 50000 ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک پوستی شود. قبل از استفاده از این مکمل اگر حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید. این ویتامین همچنین روی قند خون شما نیز اثر می گذارد. اگر دیابت دارید قبل از مصرف به پزشک اطلاع دهید. هر کدام از شرایط زیر را اگر قبلا داشتید و الان دارید به پزشک اطلاع دهید:

اگرچه شایع نیست، مقدار زیاد از حد آن مسمومیت می دهد. معمولا با دریافت 40000 واحد بصورت روزانه این مسمومیت رخ میدهد. زیرا اغلب دوز 50000 برای ماهانه تجویز میشود و اگر کمبود داشت تنها تا چند هفته مجاز به مصرف دارو می باشد.

مسمومیت با قرص ویتامین دی باعث هایپر کلسمی میشود. این سزایط باعث بروز مشکلاتی مانند ناتوانی کلیه، ریتم غیر عادی قلب و کما است.

تعدادی از مطالعات نشان میدهد که مکمل ویتامین دی به کاهش وزن کمک میکند

ارتباطی بین سطح پایین ویتامین دی و علائم افسردگی وجود دارد.

غذاهایی اندکی حاوی ویتامین d هستند که شامل:

سایر غذاهایی که با این ویتامین غنی سازی میشوند:

در بارداری کمبود ویتامین دی شایع است. مطالعات اخیر نشان میدهد که مقدار بالاتر روزانه 4000 واحد در دوران بارداری با کاهش خطر دیابت بارداری و زایمان زودرس همراه است . مکمل های پره ناتال تامین کننده این مقدار ویتامین دی است. قبل از مصرف هر گونه مکمل در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

خانم برزویی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در اینباره می گویند: “مادرهای باردار باید بیشتر از هرزمان دیگر در مصرف قرص و مکمل محتاط باشند. ترجیح این است که در سه ماهه اول بارداری از قرص ویتامین d استفاده نکنید، از سه ماهه های دوم و سوم بارداری مشکلی ندارد. حتما قبل از شروع به استفاده از ویتامین دی آزمایش بدهید. اگر کمبود داشتید ، ویتامین دی 1000 واحدی را مصرف کنید که اغلب بصورت روزانه تجویز میشود. به هیچ عنوان دوز 50000 هزار واحد ویتامین d در بارداری توصیه نمیشود مگر تحت شرایط خاص”.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر پزشک را مطلع سازید:

بارداری و تغذیه با شیر مادر: مصرف مقادیر کمتر از 4000 واحد ویتامین D در دوران بارداری و شیردهی ایمن است. از دوزهای بالاتر فقط با تجویز پزشک استفاده کنید. مصرف بیش از حد ویتامین D در دوران بارداری و یا شیردهی غیر مجاز است. استفاده از دوزهای بالاتر ممکن است سبب آسیب جدی به نوزاد شود.

مصرف ویتامین D می تواند این وضعیت را بدتر کند؛ به ویژه در افراد مبتلا به بیماری کلیوی.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به هیستوپلاسموز افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

مصرف ویتامین D می تواند این وضعیت را بدتر کند.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به هیپرپاراتیروئیدیسم افزایش دهد. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به لنفوم افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را افزایش دهد و خطر “سخت شدن شریان ها” را در افرادی که بیماری کلیوی دارند افزایش دهد. سطح کلسیم باید با دقت در افراد مبتلا به بیماری کلیوی کنترل شود.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به سارکوئیدوز افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به سل افزایش دهد. این مسئله ممکن است به عوارضی مانند سنگ کلیه منجر شود.

مقاله پیشنهادی اوما: مسمومیت با ویتامین d با 7 علامت

هر گونه دارو و یا مکمل را در صورت مصرف به پزشک خود اطلاع دهید  مخصوصا با این داروهای معرفی شده:

— کوتیکواستروئید ها مانند پردنیزون

— اورلیستات

— داروهای دیابتی

— داروهای فشار خون

— استاتین ها

— داروهای تشنج مانند فنوباربیتال

— مکمل کلسیم 

— آنتی اسیدها

قرص ویتامین d3

ویتامین دی هم بصورت قرص و هم بصورت تزریقی وجود دارد. مقدار و دوز آن بسته به جنس، سن و وزن متغییر خواهد بود. معمولا برای سنین مختلف بصورت زیر است:

– 600 واحد برای کودکان و بزرگسالان زیر 70 سال

– 800 واحد برای بزرگسالان کمتر از 70 سال

– 400 واحد برای نوزادان

اگر شما 3 بار در هفته و هر بار 10 تا 15 دقیقه مقابل آفتاب باشید ویتامین دی مورد نیاز شما تامین خواهد شد.

50 هزار واحد در هفته برای 6 تا 12 هفته استفاده شده است. با این حال، برخی از بیماران نیاز به دوزهای بالاتر برای مدت طولانی برای حفظ سطح مطلوب ویتامین دی در خون دارند.

400-1000 واحد ویتامین دی در روز در کلکلسیفرول برای سالمندان استفاده شد. معمولا این قرص همراه با 500-1200 میلی گرم کلسیم در روز مصرف می شود. بعضی از کارشناسان توصیه می کنند که دوزهای بالاتر از 1000 تا 2000 واحد در روز و 0.43-1.0 میکروگرم در روز کلسیتروئیل برای 36 ماه استفاده شود.

0.25-1.0 میکروگرم در روز ویتامین دی به شکل کلسی تريول یا الفاکالسیدول برای مدت 6 تا 36 ماه استفاده می شود. در بسیاری از موارد، این فرم ویتامین دی همراه با کلسیم استفاده می شود. همچنين، 50 تا 32000 ميلي گرم در روز ويتامين دی به صورت کلسفيديول به مدت 12 ماه مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت، 1750 تا 50 هزار واحد ویتامین دی در روز یا هفته برای 12 تا 12 ماه مصرف می شود.

1400-1500 میلی گرم در روز کلسیم به اضافه 1100 واحد ویتامین دی در روز به شکل کلوکلسیفرول تا 7 سال استفاده می شود.

800 واحد / روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به تنهایی یا همراه با 1000 میلی گرم در روز کلسیم به مدت 3 سال مصرف می شود.

800 واحد در روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به مدت 3 ماه مورد استفاده قرار گرفته است.

400 واحد / روز ویتامین دی برای جلوگیری از MS (علائم ام اس خفیف ) استفاده می شود.

300 تا 4000 واحد ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به مدت 7 هفته تا 13 ماه مورد استفاده قرار می گیرد.

700 واحد ویتامین دی در روز به شکل کلکلسیفرول همراه با 500 میلی گرم کلسیم در روز به مدت 3 سال مورد استفاده قرار می گیرد.

 برای کمبود ویتامین دی: 300000 واحد ویتامین دی به عضله تزریق می شود.

خوراکی: برای جلوگیری از عفونت دستگاه تنفسی: 1200 واحد / روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول در طی زمستان به کودکان مدرسه ای داده شده است تا از ابتلا به آنفلوانزا جلوگیری شود. همچنین 500 واحد در روز کلکلسیفرول برای جلوگیری از بدتر شدن علائم آسم ناشی از عفونت دستگاه تنفسی استفاده شده است. اکثر مکمل های ویتامین حاوی تنها 400 واحد (10 میکروگرم) ویتامین دی هستند.

خانم برزویی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، در مورد زمان و نحوه مصرف ویتامین دی می گویند: “ویتامین d ، ویتامین محلول در چربی است، بهترین زمان مصرف این ویتامین بعد از غذا یا همراه غذاست. اما در مورد دوز مصرفی ویتامین دی برای کسی که کمبود ندارد، جهت پیشگیری و در ایران به این صورت است: برای کودکان 2 تا 8 ساله، هر 2 ماه یکبار یک عدد مکمل 50 هزار واحدی بخورند. نوجوانان 8 تا 18 سال; در مقطع دبستان، هر 2 ماه یکبار یکعدد مکمل 50 هزار واحد و سایر دانش آموزان ماهانه یکعدد مکمل ویتامین دی 50 هزار واحد توصیه میشود. افراد 19 تا 59 سال نیز ماهانه یکعدد مکمل دی توصیه میشود”.

خستگی ناگهانی ممکن است نشانه ای از ویتامین دی زیاد باشد. اکثر افرادی که بیش از حد ویتامین دی مصرف کرده اند، حداقل دو مورد از علائم زیر را طی چند روز پس از تجویز مشاهده می کنند:

افراد مبتلا به سمیت شدید یا مزمن ویتامین دی ممکن است علائم تهدید کننده زندگی را مشاهده کنند، از جمله:

1-woman health. Vitamin D. www.nhs.uk.2018

2- Christine Mikstas. Vitamin D Deficiency. www.webmd.com. May 16, 2018

3- Ecemis GC, Atmaca A. Quality of life is impaired not only in vitamin D deficient but also in vitamin D-insufficient pre-menopausal women. J Endocrinal Invest. 2013 Sep;36(8):622-7

4- McCarty DE. Resolution of hypersomnia following identification and treatment of vitamin d deficiency. J Clin Sleep Med. 2010 Dec 15; 6(6):605-8

با سلام و خسته نباشید.ببخشید بنده یه سوال داشتم خواهشا راهنماییم کنید.راستش خواهر زاده بنده یک سال و نیمش هست که متاسفانه بدون اجازه یه قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ خورده.البته قسمت ژله ایش رو انداخته بیرون فقط محتویات داخل ژله رو خورده.و یک دختر یک سال و نیم هست.راستش اولش بالا اورد.ولی الان که دوازده ساعت میگذره کاملا سالمه.فقط خواستم بپرسم خطری تهدیدش نمیکنه؟و باید چیکار کنیم.خواهشا راهنماییم کنید

وقت بخیر من 19 سالمه آزمایش خون دادم سطح ویتامین دی من روی عدد 7 بود و دکتر اعلام کرد که باید ویتامین دی 50000 رو مصرف کنی اما گفته یک هفته باید هر روز با غذا بخوری و بعد از اون هم هفته ای یک عدد اینکه من برای یک هفته باید هر روز این قرص رو مصرف کنم خطرناک نیست ؟؟؟

سلام مصرف قرص ویتامین دی 50 هزار واحد روزانه مجاز نیست و باید هفته ای مصرف شود. میتوانید ابتدا آمپول ویتامین دی در دو نوبت تزریق کنید و بعد 6 تا 8 هفته ، هفته ای یکعدد ویتامین دی 50 هزار واحد مصرف شود

سلام ویتامین دی من ۴۵۰ هست😓چیکار کنم بیاد پایین.اول کمبود داشتم قرص استفاده کردم اینجوری شد

سلام وقت بخیر .تاریخ انقضای قرص ویتان دی ۵۰۰۰۰چند وقت هست ؟ و اینکه دوز برای کسی که مشکل آمنوره و کم کاری تیروئئد داره چقد خوبه باشه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

سلام دوز مصرفی با توجه به کمبود مشخص میشود. تاریخ انقضا روی قرص نوشته شده است چک کنید

سلام خسته نباشید. در چه ساعتی از روز قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ مصرف بشه بهتره؟ بعد ناهار یا شام یا صبح یا….؟

سلام بهتره قرص ویتامین دی 50 هزار همراه غذا مصرف شود

ویتامین دی 50000 یک ویتامین محلول در چربی است که در بافت چربی ذخیره میشود. این ویتامین به عنوان ویتامین نور آفتاب شتاخته شده است. زیرا بعد از در معرض آفتاب قرار گرفتن در بدن تامین میشود. بنابراین شما می توانید مکمل ویتامین دی را بصورت دارو دریافت کنید زیرا منابع غذایی ویتامین دی محدود می باشد. در واقع شکل تجویزی ویتامین دی بصورت قرص ویتامین دی با مقدار 50000 واحد تعریف میشود.

ویتامین دی 50000 به بدن شما برای جذب کلسیم و فسفر کمک میکند که هر دو این عناصر برای تشکیل استخوان ضروری هستند. همچنین در انقباض عضله، قلب، شش ها و مغز استفاده میشود. در این مقاله اطلاعات کامل در مورد قرص ویتامین دی توضیح داده میشود:

عوارض کمبود ویتامین دی
فرق ویتامین d و d3
مسمومیت با ویتامین دی 50000
منابع تامین کننده ویتامین d
تداخلات دارویی قرص ویتامین دی 50000
زمان و طریقه مصرف قرص ویتامین d 

زمانی کمبود رخ میدهد که بدن ذخایر کافی ویتامین را برای حفظ سلامت بدن نداشته باشد. شما در معرض کمبود ویتامین دی هستید اگر زیر 65 سال سن دارید،چاق هستید و یا پوست تیره دارید. کمبود شدید ویتامین دی باعث پوکی استخوان در بزرگسالان و راشیتیسم در کودکان میشود. مطالعات امروز نشان میدهد که کمبود ویتامین دی در ارتباط است با دیابت، فشار خون بالا، آسم، آلزایمر، افسردگی و بیماری های خودایمن. پزشک سطح ویتامین دی شما را با یک آزمایش خون مشخص میکند.

شواهد اخیر نشان می دهد دوزهای بالای مکمل های ویتامین D برای بیمارانی مانند سالمندان که کمبود ویتامین D دارند، مفید است. قرص ویتامین دی 50 هزار واحد پشتیبانی تغذیه ای موقت برای ارتقای سطح ویتامین D می باشد:

قرص ویتامین d3

دو نوع مختلف از ویتامین D وجود دارد: ویتامین D و D3. ویتامین D از قرارگرفتن قارچ ها در معرض نور خورشید به دست می آید. ویتامین D3 نوعی است که در پوست شما ساخته می شود.. هر دو نوع باید قبل از استفاده بدن از آن ها و مفیدبودن به هورمون کلسیتریول شوند. ویتامین D گاهی به عنوان کلسیفرول نیز شناخته می شود. اما اصطلاحا به عنوان یک چتر شامل ویتامین D و D3 استفاده می شود. اگر چه هر دو فرم را می توان برای مکمل تولید کرد، اما ویتامین D3 که از روغن گوسفند ساخته شده است بیشتر استفاده می شود.

ویتامین D3 منبع بیولوژیک ویتامین D است که در اثر تابش نور خورشید در پوست ایجاد می شود. بر اساس تحقیقات اخیر:

مصرف خوراکی ویتامین D یا تزریق به عضله در مقادیر توصیه شده، کاملا ایمن می باشد. اکثر مردم معمولا عوارض جانبی در اثر مصرف ویتامین D تجربه نمی کنند، مگر اینکه مصرف این ویتامین بیش از حد مصرف باشد. برخی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D عبارتند از: ضعف، خستگی، خواب آلودگی، سردرد، از دست دادن اشتها، خشکی دهان، طعم فلزی در دهان، تهوع، استفراغ و …

مصرف ویتامین D برای مدت زمان طولانی در دوزهای بالاتر از 4000 واحد در روز، غیر مجاز است و ممکن است باعث ایجاد کلسیم اضافی در خون شود. با این حال، دوزهای بالا برای درمان کوتاه مدت ضروری هستند. این نوع درمان باید تحت نظارت پزشک انجام شود.

ویتامین دی 50000 ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک پوستی شود. قبل از استفاده از این مکمل اگر حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید. این ویتامین همچنین روی قند خون شما نیز اثر می گذارد. اگر دیابت دارید قبل از مصرف به پزشک اطلاع دهید. هر کدام از شرایط زیر را اگر قبلا داشتید و الان دارید به پزشک اطلاع دهید:

اگرچه شایع نیست، مقدار زیاد از حد آن مسمومیت می دهد. معمولا با دریافت 40000 واحد بصورت روزانه این مسمومیت رخ میدهد. زیرا اغلب دوز 50000 برای ماهانه تجویز میشود و اگر کمبود داشت تنها تا چند هفته مجاز به مصرف دارو می باشد.

مسمومیت با قرص ویتامین دی باعث هایپر کلسمی میشود. این سزایط باعث بروز مشکلاتی مانند ناتوانی کلیه، ریتم غیر عادی قلب و کما است.

تعدادی از مطالعات نشان میدهد که مکمل ویتامین دی به کاهش وزن کمک میکند

ارتباطی بین سطح پایین ویتامین دی و علائم افسردگی وجود دارد.

غذاهایی اندکی حاوی ویتامین d هستند که شامل:

سایر غذاهایی که با این ویتامین غنی سازی میشوند:

در بارداری کمبود ویتامین دی شایع است. مطالعات اخیر نشان میدهد که مقدار بالاتر روزانه 4000 واحد در دوران بارداری با کاهش خطر دیابت بارداری و زایمان زودرس همراه است . مکمل های پره ناتال تامین کننده این مقدار ویتامین دی است. قبل از مصرف هر گونه مکمل در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

خانم برزویی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در اینباره می گویند: “مادرهای باردار باید بیشتر از هرزمان دیگر در مصرف قرص و مکمل محتاط باشند. ترجیح این است که در سه ماهه اول بارداری از قرص ویتامین d استفاده نکنید، از سه ماهه های دوم و سوم بارداری مشکلی ندارد. حتما قبل از شروع به استفاده از ویتامین دی آزمایش بدهید. اگر کمبود داشتید ، ویتامین دی 1000 واحدی را مصرف کنید که اغلب بصورت روزانه تجویز میشود. به هیچ عنوان دوز 50000 هزار واحد ویتامین d در بارداری توصیه نمیشود مگر تحت شرایط خاص”.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر پزشک را مطلع سازید:

بارداری و تغذیه با شیر مادر: مصرف مقادیر کمتر از 4000 واحد ویتامین D در دوران بارداری و شیردهی ایمن است. از دوزهای بالاتر فقط با تجویز پزشک استفاده کنید. مصرف بیش از حد ویتامین D در دوران بارداری و یا شیردهی غیر مجاز است. استفاده از دوزهای بالاتر ممکن است سبب آسیب جدی به نوزاد شود.

مصرف ویتامین D می تواند این وضعیت را بدتر کند؛ به ویژه در افراد مبتلا به بیماری کلیوی.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به هیستوپلاسموز افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

مصرف ویتامین D می تواند این وضعیت را بدتر کند.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به هیپرپاراتیروئیدیسم افزایش دهد. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به لنفوم افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را افزایش دهد و خطر “سخت شدن شریان ها” را در افرادی که بیماری کلیوی دارند افزایش دهد. سطح کلسیم باید با دقت در افراد مبتلا به بیماری کلیوی کنترل شود.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به سارکوئیدوز افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به سل افزایش دهد. این مسئله ممکن است به عوارضی مانند سنگ کلیه منجر شود.

مقاله پیشنهادی اوما: مسمومیت با ویتامین d با 7 علامت

هر گونه دارو و یا مکمل را در صورت مصرف به پزشک خود اطلاع دهید  مخصوصا با این داروهای معرفی شده:

— کوتیکواستروئید ها مانند پردنیزون

— اورلیستات

— داروهای دیابتی

— داروهای فشار خون

— استاتین ها

— داروهای تشنج مانند فنوباربیتال

— مکمل کلسیم 

— آنتی اسیدها

قرص ویتامین d3

ویتامین دی هم بصورت قرص و هم بصورت تزریقی وجود دارد. مقدار و دوز آن بسته به جنس، سن و وزن متغییر خواهد بود. معمولا برای سنین مختلف بصورت زیر است:

– 600 واحد برای کودکان و بزرگسالان زیر 70 سال

– 800 واحد برای بزرگسالان کمتر از 70 سال

– 400 واحد برای نوزادان

اگر شما 3 بار در هفته و هر بار 10 تا 15 دقیقه مقابل آفتاب باشید ویتامین دی مورد نیاز شما تامین خواهد شد.

50 هزار واحد در هفته برای 6 تا 12 هفته استفاده شده است. با این حال، برخی از بیماران نیاز به دوزهای بالاتر برای مدت طولانی برای حفظ سطح مطلوب ویتامین دی در خون دارند.

400-1000 واحد ویتامین دی در روز در کلکلسیفرول برای سالمندان استفاده شد. معمولا این قرص همراه با 500-1200 میلی گرم کلسیم در روز مصرف می شود. بعضی از کارشناسان توصیه می کنند که دوزهای بالاتر از 1000 تا 2000 واحد در روز و 0.43-1.0 میکروگرم در روز کلسیتروئیل برای 36 ماه استفاده شود.

0.25-1.0 میکروگرم در روز ویتامین دی به شکل کلسی تريول یا الفاکالسیدول برای مدت 6 تا 36 ماه استفاده می شود. در بسیاری از موارد، این فرم ویتامین دی همراه با کلسیم استفاده می شود. همچنين، 50 تا 32000 ميلي گرم در روز ويتامين دی به صورت کلسفيديول به مدت 12 ماه مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت، 1750 تا 50 هزار واحد ویتامین دی در روز یا هفته برای 12 تا 12 ماه مصرف می شود.

1400-1500 میلی گرم در روز کلسیم به اضافه 1100 واحد ویتامین دی در روز به شکل کلوکلسیفرول تا 7 سال استفاده می شود.

800 واحد / روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به تنهایی یا همراه با 1000 میلی گرم در روز کلسیم به مدت 3 سال مصرف می شود.

800 واحد در روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به مدت 3 ماه مورد استفاده قرار گرفته است.

400 واحد / روز ویتامین دی برای جلوگیری از MS (علائم ام اس خفیف ) استفاده می شود.

300 تا 4000 واحد ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به مدت 7 هفته تا 13 ماه مورد استفاده قرار می گیرد.

700 واحد ویتامین دی در روز به شکل کلکلسیفرول همراه با 500 میلی گرم کلسیم در روز به مدت 3 سال مورد استفاده قرار می گیرد.

 برای کمبود ویتامین دی: 300000 واحد ویتامین دی به عضله تزریق می شود.

خوراکی: برای جلوگیری از عفونت دستگاه تنفسی: 1200 واحد / روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول در طی زمستان به کودکان مدرسه ای داده شده است تا از ابتلا به آنفلوانزا جلوگیری شود. همچنین 500 واحد در روز کلکلسیفرول برای جلوگیری از بدتر شدن علائم آسم ناشی از عفونت دستگاه تنفسی استفاده شده است. اکثر مکمل های ویتامین حاوی تنها 400 واحد (10 میکروگرم) ویتامین دی هستند.

خانم برزویی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، در مورد زمان و نحوه مصرف ویتامین دی می گویند: “ویتامین d ، ویتامین محلول در چربی است، بهترین زمان مصرف این ویتامین بعد از غذا یا همراه غذاست. اما در مورد دوز مصرفی ویتامین دی برای کسی که کمبود ندارد، جهت پیشگیری و در ایران به این صورت است: برای کودکان 2 تا 8 ساله، هر 2 ماه یکبار یک عدد مکمل 50 هزار واحدی بخورند. نوجوانان 8 تا 18 سال; در مقطع دبستان، هر 2 ماه یکبار یکعدد مکمل 50 هزار واحد و سایر دانش آموزان ماهانه یکعدد مکمل ویتامین دی 50 هزار واحد توصیه میشود. افراد 19 تا 59 سال نیز ماهانه یکعدد مکمل دی توصیه میشود”.

خستگی ناگهانی ممکن است نشانه ای از ویتامین دی زیاد باشد. اکثر افرادی که بیش از حد ویتامین دی مصرف کرده اند، حداقل دو مورد از علائم زیر را طی چند روز پس از تجویز مشاهده می کنند:

افراد مبتلا به سمیت شدید یا مزمن ویتامین دی ممکن است علائم تهدید کننده زندگی را مشاهده کنند، از جمله:

1-woman health. Vitamin D. www.nhs.uk.2018

2- Christine Mikstas. Vitamin D Deficiency. www.webmd.com. May 16, 2018

3- Ecemis GC, Atmaca A. Quality of life is impaired not only in vitamin D deficient but also in vitamin D-insufficient pre-menopausal women. J Endocrinal Invest. 2013 Sep;36(8):622-7

4- McCarty DE. Resolution of hypersomnia following identification and treatment of vitamin d deficiency. J Clin Sleep Med. 2010 Dec 15; 6(6):605-8

با سلام و خسته نباشید.ببخشید بنده یه سوال داشتم خواهشا راهنماییم کنید.راستش خواهر زاده بنده یک سال و نیمش هست که متاسفانه بدون اجازه یه قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ خورده.البته قسمت ژله ایش رو انداخته بیرون فقط محتویات داخل ژله رو خورده.و یک دختر یک سال و نیم هست.راستش اولش بالا اورد.ولی الان که دوازده ساعت میگذره کاملا سالمه.فقط خواستم بپرسم خطری تهدیدش نمیکنه؟و باید چیکار کنیم.خواهشا راهنماییم کنید

وقت بخیر من 19 سالمه آزمایش خون دادم سطح ویتامین دی من روی عدد 7 بود و دکتر اعلام کرد که باید ویتامین دی 50000 رو مصرف کنی اما گفته یک هفته باید هر روز با غذا بخوری و بعد از اون هم هفته ای یک عدد اینکه من برای یک هفته باید هر روز این قرص رو مصرف کنم خطرناک نیست ؟؟؟

سلام مصرف قرص ویتامین دی 50 هزار واحد روزانه مجاز نیست و باید هفته ای مصرف شود. میتوانید ابتدا آمپول ویتامین دی در دو نوبت تزریق کنید و بعد 6 تا 8 هفته ، هفته ای یکعدد ویتامین دی 50 هزار واحد مصرف شود

سلام ویتامین دی من ۴۵۰ هست😓چیکار کنم بیاد پایین.اول کمبود داشتم قرص استفاده کردم اینجوری شد

سلام وقت بخیر .تاریخ انقضای قرص ویتان دی ۵۰۰۰۰چند وقت هست ؟ و اینکه دوز برای کسی که مشکل آمنوره و کم کاری تیروئئد داره چقد خوبه باشه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

سلام دوز مصرفی با توجه به کمبود مشخص میشود. تاریخ انقضا روی قرص نوشته شده است چک کنید

سلام خسته نباشید. در چه ساعتی از روز قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ مصرف بشه بهتره؟ بعد ناهار یا شام یا صبح یا….؟

سلام بهتره قرص ویتامین دی 50 هزار همراه غذا مصرف شود

ویتامین دی 50000 یک ویتامین محلول در چربی است که در بافت چربی ذخیره میشود. این ویتامین به عنوان ویتامین نور آفتاب شتاخته شده است. زیرا بعد از در معرض آفتاب قرار گرفتن در بدن تامین میشود. بنابراین شما می توانید مکمل ویتامین دی را بصورت دارو دریافت کنید زیرا منابع غذایی ویتامین دی محدود می باشد. در واقع شکل تجویزی ویتامین دی بصورت قرص ویتامین دی با مقدار 50000 واحد تعریف میشود.

ویتامین دی 50000 به بدن شما برای جذب کلسیم و فسفر کمک میکند که هر دو این عناصر برای تشکیل استخوان ضروری هستند. همچنین در انقباض عضله، قلب، شش ها و مغز استفاده میشود. در این مقاله اطلاعات کامل در مورد قرص ویتامین دی توضیح داده میشود:

عوارض کمبود ویتامین دی
فرق ویتامین d و d3
مسمومیت با ویتامین دی 50000
منابع تامین کننده ویتامین d
تداخلات دارویی قرص ویتامین دی 50000
زمان و طریقه مصرف قرص ویتامین d 

زمانی کمبود رخ میدهد که بدن ذخایر کافی ویتامین را برای حفظ سلامت بدن نداشته باشد. شما در معرض کمبود ویتامین دی هستید اگر زیر 65 سال سن دارید،چاق هستید و یا پوست تیره دارید. کمبود شدید ویتامین دی باعث پوکی استخوان در بزرگسالان و راشیتیسم در کودکان میشود. مطالعات امروز نشان میدهد که کمبود ویتامین دی در ارتباط است با دیابت، فشار خون بالا، آسم، آلزایمر، افسردگی و بیماری های خودایمن. پزشک سطح ویتامین دی شما را با یک آزمایش خون مشخص میکند.

شواهد اخیر نشان می دهد دوزهای بالای مکمل های ویتامین D برای بیمارانی مانند سالمندان که کمبود ویتامین D دارند، مفید است. قرص ویتامین دی 50 هزار واحد پشتیبانی تغذیه ای موقت برای ارتقای سطح ویتامین D می باشد:

قرص ویتامین d3

دو نوع مختلف از ویتامین D وجود دارد: ویتامین D و D3. ویتامین D از قرارگرفتن قارچ ها در معرض نور خورشید به دست می آید. ویتامین D3 نوعی است که در پوست شما ساخته می شود.. هر دو نوع باید قبل از استفاده بدن از آن ها و مفیدبودن به هورمون کلسیتریول شوند. ویتامین D گاهی به عنوان کلسیفرول نیز شناخته می شود. اما اصطلاحا به عنوان یک چتر شامل ویتامین D و D3 استفاده می شود. اگر چه هر دو فرم را می توان برای مکمل تولید کرد، اما ویتامین D3 که از روغن گوسفند ساخته شده است بیشتر استفاده می شود.

ویتامین D3 منبع بیولوژیک ویتامین D است که در اثر تابش نور خورشید در پوست ایجاد می شود. بر اساس تحقیقات اخیر:

مصرف خوراکی ویتامین D یا تزریق به عضله در مقادیر توصیه شده، کاملا ایمن می باشد. اکثر مردم معمولا عوارض جانبی در اثر مصرف ویتامین D تجربه نمی کنند، مگر اینکه مصرف این ویتامین بیش از حد مصرف باشد. برخی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D عبارتند از: ضعف، خستگی، خواب آلودگی، سردرد، از دست دادن اشتها، خشکی دهان، طعم فلزی در دهان، تهوع، استفراغ و …

مصرف ویتامین D برای مدت زمان طولانی در دوزهای بالاتر از 4000 واحد در روز، غیر مجاز است و ممکن است باعث ایجاد کلسیم اضافی در خون شود. با این حال، دوزهای بالا برای درمان کوتاه مدت ضروری هستند. این نوع درمان باید تحت نظارت پزشک انجام شود.

ویتامین دی 50000 ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک پوستی شود. قبل از استفاده از این مکمل اگر حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید. این ویتامین همچنین روی قند خون شما نیز اثر می گذارد. اگر دیابت دارید قبل از مصرف به پزشک اطلاع دهید. هر کدام از شرایط زیر را اگر قبلا داشتید و الان دارید به پزشک اطلاع دهید:

اگرچه شایع نیست، مقدار زیاد از حد آن مسمومیت می دهد. معمولا با دریافت 40000 واحد بصورت روزانه این مسمومیت رخ میدهد. زیرا اغلب دوز 50000 برای ماهانه تجویز میشود و اگر کمبود داشت تنها تا چند هفته مجاز به مصرف دارو می باشد.

مسمومیت با قرص ویتامین دی باعث هایپر کلسمی میشود. این سزایط باعث بروز مشکلاتی مانند ناتوانی کلیه، ریتم غیر عادی قلب و کما است.

تعدادی از مطالعات نشان میدهد که مکمل ویتامین دی به کاهش وزن کمک میکند

ارتباطی بین سطح پایین ویتامین دی و علائم افسردگی وجود دارد.

غذاهایی اندکی حاوی ویتامین d هستند که شامل:

سایر غذاهایی که با این ویتامین غنی سازی میشوند:

در بارداری کمبود ویتامین دی شایع است. مطالعات اخیر نشان میدهد که مقدار بالاتر روزانه 4000 واحد در دوران بارداری با کاهش خطر دیابت بارداری و زایمان زودرس همراه است . مکمل های پره ناتال تامین کننده این مقدار ویتامین دی است. قبل از مصرف هر گونه مکمل در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

خانم برزویی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در اینباره می گویند: “مادرهای باردار باید بیشتر از هرزمان دیگر در مصرف قرص و مکمل محتاط باشند. ترجیح این است که در سه ماهه اول بارداری از قرص ویتامین d استفاده نکنید، از سه ماهه های دوم و سوم بارداری مشکلی ندارد. حتما قبل از شروع به استفاده از ویتامین دی آزمایش بدهید. اگر کمبود داشتید ، ویتامین دی 1000 واحدی را مصرف کنید که اغلب بصورت روزانه تجویز میشود. به هیچ عنوان دوز 50000 هزار واحد ویتامین d در بارداری توصیه نمیشود مگر تحت شرایط خاص”.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر پزشک را مطلع سازید:

بارداری و تغذیه با شیر مادر: مصرف مقادیر کمتر از 4000 واحد ویتامین D در دوران بارداری و شیردهی ایمن است. از دوزهای بالاتر فقط با تجویز پزشک استفاده کنید. مصرف بیش از حد ویتامین D در دوران بارداری و یا شیردهی غیر مجاز است. استفاده از دوزهای بالاتر ممکن است سبب آسیب جدی به نوزاد شود.

مصرف ویتامین D می تواند این وضعیت را بدتر کند؛ به ویژه در افراد مبتلا به بیماری کلیوی.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به هیستوپلاسموز افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

مصرف ویتامین D می تواند این وضعیت را بدتر کند.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به هیپرپاراتیروئیدیسم افزایش دهد. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به لنفوم افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را افزایش دهد و خطر “سخت شدن شریان ها” را در افرادی که بیماری کلیوی دارند افزایش دهد. سطح کلسیم باید با دقت در افراد مبتلا به بیماری کلیوی کنترل شود.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به سارکوئیدوز افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به سل افزایش دهد. این مسئله ممکن است به عوارضی مانند سنگ کلیه منجر شود.

مقاله پیشنهادی اوما: مسمومیت با ویتامین d با 7 علامت

هر گونه دارو و یا مکمل را در صورت مصرف به پزشک خود اطلاع دهید  مخصوصا با این داروهای معرفی شده:

— کوتیکواستروئید ها مانند پردنیزون

— اورلیستات

— داروهای دیابتی

— داروهای فشار خون

— استاتین ها

— داروهای تشنج مانند فنوباربیتال

— مکمل کلسیم 

— آنتی اسیدها

قرص ویتامین d3

ویتامین دی هم بصورت قرص و هم بصورت تزریقی وجود دارد. مقدار و دوز آن بسته به جنس، سن و وزن متغییر خواهد بود. معمولا برای سنین مختلف بصورت زیر است:

– 600 واحد برای کودکان و بزرگسالان زیر 70 سال

– 800 واحد برای بزرگسالان کمتر از 70 سال

– 400 واحد برای نوزادان

اگر شما 3 بار در هفته و هر بار 10 تا 15 دقیقه مقابل آفتاب باشید ویتامین دی مورد نیاز شما تامین خواهد شد.

50 هزار واحد در هفته برای 6 تا 12 هفته استفاده شده است. با این حال، برخی از بیماران نیاز به دوزهای بالاتر برای مدت طولانی برای حفظ سطح مطلوب ویتامین دی در خون دارند.

400-1000 واحد ویتامین دی در روز در کلکلسیفرول برای سالمندان استفاده شد. معمولا این قرص همراه با 500-1200 میلی گرم کلسیم در روز مصرف می شود. بعضی از کارشناسان توصیه می کنند که دوزهای بالاتر از 1000 تا 2000 واحد در روز و 0.43-1.0 میکروگرم در روز کلسیتروئیل برای 36 ماه استفاده شود.

0.25-1.0 میکروگرم در روز ویتامین دی به شکل کلسی تريول یا الفاکالسیدول برای مدت 6 تا 36 ماه استفاده می شود. در بسیاری از موارد، این فرم ویتامین دی همراه با کلسیم استفاده می شود. همچنين، 50 تا 32000 ميلي گرم در روز ويتامين دی به صورت کلسفيديول به مدت 12 ماه مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت، 1750 تا 50 هزار واحد ویتامین دی در روز یا هفته برای 12 تا 12 ماه مصرف می شود.

1400-1500 میلی گرم در روز کلسیم به اضافه 1100 واحد ویتامین دی در روز به شکل کلوکلسیفرول تا 7 سال استفاده می شود.

800 واحد / روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به تنهایی یا همراه با 1000 میلی گرم در روز کلسیم به مدت 3 سال مصرف می شود.

800 واحد در روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به مدت 3 ماه مورد استفاده قرار گرفته است.

400 واحد / روز ویتامین دی برای جلوگیری از MS (علائم ام اس خفیف ) استفاده می شود.

300 تا 4000 واحد ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به مدت 7 هفته تا 13 ماه مورد استفاده قرار می گیرد.

700 واحد ویتامین دی در روز به شکل کلکلسیفرول همراه با 500 میلی گرم کلسیم در روز به مدت 3 سال مورد استفاده قرار می گیرد.

 برای کمبود ویتامین دی: 300000 واحد ویتامین دی به عضله تزریق می شود.

خوراکی: برای جلوگیری از عفونت دستگاه تنفسی: 1200 واحد / روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول در طی زمستان به کودکان مدرسه ای داده شده است تا از ابتلا به آنفلوانزا جلوگیری شود. همچنین 500 واحد در روز کلکلسیفرول برای جلوگیری از بدتر شدن علائم آسم ناشی از عفونت دستگاه تنفسی استفاده شده است. اکثر مکمل های ویتامین حاوی تنها 400 واحد (10 میکروگرم) ویتامین دی هستند.

خانم برزویی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، در مورد زمان و نحوه مصرف ویتامین دی می گویند: “ویتامین d ، ویتامین محلول در چربی است، بهترین زمان مصرف این ویتامین بعد از غذا یا همراه غذاست. اما در مورد دوز مصرفی ویتامین دی برای کسی که کمبود ندارد، جهت پیشگیری و در ایران به این صورت است: برای کودکان 2 تا 8 ساله، هر 2 ماه یکبار یک عدد مکمل 50 هزار واحدی بخورند. نوجوانان 8 تا 18 سال; در مقطع دبستان، هر 2 ماه یکبار یکعدد مکمل 50 هزار واحد و سایر دانش آموزان ماهانه یکعدد مکمل ویتامین دی 50 هزار واحد توصیه میشود. افراد 19 تا 59 سال نیز ماهانه یکعدد مکمل دی توصیه میشود”.

خستگی ناگهانی ممکن است نشانه ای از ویتامین دی زیاد باشد. اکثر افرادی که بیش از حد ویتامین دی مصرف کرده اند، حداقل دو مورد از علائم زیر را طی چند روز پس از تجویز مشاهده می کنند:

افراد مبتلا به سمیت شدید یا مزمن ویتامین دی ممکن است علائم تهدید کننده زندگی را مشاهده کنند، از جمله:

1-woman health. Vitamin D. www.nhs.uk.2018

2- Christine Mikstas. Vitamin D Deficiency. www.webmd.com. May 16, 2018

3- Ecemis GC, Atmaca A. Quality of life is impaired not only in vitamin D deficient but also in vitamin D-insufficient pre-menopausal women. J Endocrinal Invest. 2013 Sep;36(8):622-7

4- McCarty DE. Resolution of hypersomnia following identification and treatment of vitamin d deficiency. J Clin Sleep Med. 2010 Dec 15; 6(6):605-8

با سلام و خسته نباشید.ببخشید بنده یه سوال داشتم خواهشا راهنماییم کنید.راستش خواهر زاده بنده یک سال و نیمش هست که متاسفانه بدون اجازه یه قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ خورده.البته قسمت ژله ایش رو انداخته بیرون فقط محتویات داخل ژله رو خورده.و یک دختر یک سال و نیم هست.راستش اولش بالا اورد.ولی الان که دوازده ساعت میگذره کاملا سالمه.فقط خواستم بپرسم خطری تهدیدش نمیکنه؟و باید چیکار کنیم.خواهشا راهنماییم کنید

وقت بخیر من 19 سالمه آزمایش خون دادم سطح ویتامین دی من روی عدد 7 بود و دکتر اعلام کرد که باید ویتامین دی 50000 رو مصرف کنی اما گفته یک هفته باید هر روز با غذا بخوری و بعد از اون هم هفته ای یک عدد اینکه من برای یک هفته باید هر روز این قرص رو مصرف کنم خطرناک نیست ؟؟؟

سلام مصرف قرص ویتامین دی 50 هزار واحد روزانه مجاز نیست و باید هفته ای مصرف شود. میتوانید ابتدا آمپول ویتامین دی در دو نوبت تزریق کنید و بعد 6 تا 8 هفته ، هفته ای یکعدد ویتامین دی 50 هزار واحد مصرف شود

سلام ویتامین دی من ۴۵۰ هست😓چیکار کنم بیاد پایین.اول کمبود داشتم قرص استفاده کردم اینجوری شد

سلام وقت بخیر .تاریخ انقضای قرص ویتان دی ۵۰۰۰۰چند وقت هست ؟ و اینکه دوز برای کسی که مشکل آمنوره و کم کاری تیروئئد داره چقد خوبه باشه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

سلام دوز مصرفی با توجه به کمبود مشخص میشود. تاریخ انقضا روی قرص نوشته شده است چک کنید

سلام خسته نباشید. در چه ساعتی از روز قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ مصرف بشه بهتره؟ بعد ناهار یا شام یا صبح یا….؟

سلام بهتره قرص ویتامین دی 50 هزار همراه غذا مصرف شود

ویتامین دی 50000 یک ویتامین محلول در چربی است که در بافت چربی ذخیره میشود. این ویتامین به عنوان ویتامین نور آفتاب شتاخته شده است. زیرا بعد از در معرض آفتاب قرار گرفتن در بدن تامین میشود. بنابراین شما می توانید مکمل ویتامین دی را بصورت دارو دریافت کنید زیرا منابع غذایی ویتامین دی محدود می باشد. در واقع شکل تجویزی ویتامین دی بصورت قرص ویتامین دی با مقدار 50000 واحد تعریف میشود.

ویتامین دی 50000 به بدن شما برای جذب کلسیم و فسفر کمک میکند که هر دو این عناصر برای تشکیل استخوان ضروری هستند. همچنین در انقباض عضله، قلب، شش ها و مغز استفاده میشود. در این مقاله اطلاعات کامل در مورد قرص ویتامین دی توضیح داده میشود:

عوارض کمبود ویتامین دی
فرق ویتامین d و d3
مسمومیت با ویتامین دی 50000
منابع تامین کننده ویتامین d
تداخلات دارویی قرص ویتامین دی 50000
زمان و طریقه مصرف قرص ویتامین d 

زمانی کمبود رخ میدهد که بدن ذخایر کافی ویتامین را برای حفظ سلامت بدن نداشته باشد. شما در معرض کمبود ویتامین دی هستید اگر زیر 65 سال سن دارید،چاق هستید و یا پوست تیره دارید. کمبود شدید ویتامین دی باعث پوکی استخوان در بزرگسالان و راشیتیسم در کودکان میشود. مطالعات امروز نشان میدهد که کمبود ویتامین دی در ارتباط است با دیابت، فشار خون بالا، آسم، آلزایمر، افسردگی و بیماری های خودایمن. پزشک سطح ویتامین دی شما را با یک آزمایش خون مشخص میکند.

شواهد اخیر نشان می دهد دوزهای بالای مکمل های ویتامین D برای بیمارانی مانند سالمندان که کمبود ویتامین D دارند، مفید است. قرص ویتامین دی 50 هزار واحد پشتیبانی تغذیه ای موقت برای ارتقای سطح ویتامین D می باشد:

قرص ویتامین d3

دو نوع مختلف از ویتامین D وجود دارد: ویتامین D و D3. ویتامین D از قرارگرفتن قارچ ها در معرض نور خورشید به دست می آید. ویتامین D3 نوعی است که در پوست شما ساخته می شود.. هر دو نوع باید قبل از استفاده بدن از آن ها و مفیدبودن به هورمون کلسیتریول شوند. ویتامین D گاهی به عنوان کلسیفرول نیز شناخته می شود. اما اصطلاحا به عنوان یک چتر شامل ویتامین D و D3 استفاده می شود. اگر چه هر دو فرم را می توان برای مکمل تولید کرد، اما ویتامین D3 که از روغن گوسفند ساخته شده است بیشتر استفاده می شود.

ویتامین D3 منبع بیولوژیک ویتامین D است که در اثر تابش نور خورشید در پوست ایجاد می شود. بر اساس تحقیقات اخیر:

مصرف خوراکی ویتامین D یا تزریق به عضله در مقادیر توصیه شده، کاملا ایمن می باشد. اکثر مردم معمولا عوارض جانبی در اثر مصرف ویتامین D تجربه نمی کنند، مگر اینکه مصرف این ویتامین بیش از حد مصرف باشد. برخی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D عبارتند از: ضعف، خستگی، خواب آلودگی، سردرد، از دست دادن اشتها، خشکی دهان، طعم فلزی در دهان، تهوع، استفراغ و …

مصرف ویتامین D برای مدت زمان طولانی در دوزهای بالاتر از 4000 واحد در روز، غیر مجاز است و ممکن است باعث ایجاد کلسیم اضافی در خون شود. با این حال، دوزهای بالا برای درمان کوتاه مدت ضروری هستند. این نوع درمان باید تحت نظارت پزشک انجام شود.

ویتامین دی 50000 ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک پوستی شود. قبل از استفاده از این مکمل اگر حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید. این ویتامین همچنین روی قند خون شما نیز اثر می گذارد. اگر دیابت دارید قبل از مصرف به پزشک اطلاع دهید. هر کدام از شرایط زیر را اگر قبلا داشتید و الان دارید به پزشک اطلاع دهید:

اگرچه شایع نیست، مقدار زیاد از حد آن مسمومیت می دهد. معمولا با دریافت 40000 واحد بصورت روزانه این مسمومیت رخ میدهد. زیرا اغلب دوز 50000 برای ماهانه تجویز میشود و اگر کمبود داشت تنها تا چند هفته مجاز به مصرف دارو می باشد.

مسمومیت با قرص ویتامین دی باعث هایپر کلسمی میشود. این سزایط باعث بروز مشکلاتی مانند ناتوانی کلیه، ریتم غیر عادی قلب و کما است.

تعدادی از مطالعات نشان میدهد که مکمل ویتامین دی به کاهش وزن کمک میکند

ارتباطی بین سطح پایین ویتامین دی و علائم افسردگی وجود دارد.

غذاهایی اندکی حاوی ویتامین d هستند که شامل:

سایر غذاهایی که با این ویتامین غنی سازی میشوند:

در بارداری کمبود ویتامین دی شایع است. مطالعات اخیر نشان میدهد که مقدار بالاتر روزانه 4000 واحد در دوران بارداری با کاهش خطر دیابت بارداری و زایمان زودرس همراه است . مکمل های پره ناتال تامین کننده این مقدار ویتامین دی است. قبل از مصرف هر گونه مکمل در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

خانم برزویی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در اینباره می گویند: “مادرهای باردار باید بیشتر از هرزمان دیگر در مصرف قرص و مکمل محتاط باشند. ترجیح این است که در سه ماهه اول بارداری از قرص ویتامین d استفاده نکنید، از سه ماهه های دوم و سوم بارداری مشکلی ندارد. حتما قبل از شروع به استفاده از ویتامین دی آزمایش بدهید. اگر کمبود داشتید ، ویتامین دی 1000 واحدی را مصرف کنید که اغلب بصورت روزانه تجویز میشود. به هیچ عنوان دوز 50000 هزار واحد ویتامین d در بارداری توصیه نمیشود مگر تحت شرایط خاص”.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر پزشک را مطلع سازید:

بارداری و تغذیه با شیر مادر: مصرف مقادیر کمتر از 4000 واحد ویتامین D در دوران بارداری و شیردهی ایمن است. از دوزهای بالاتر فقط با تجویز پزشک استفاده کنید. مصرف بیش از حد ویتامین D در دوران بارداری و یا شیردهی غیر مجاز است. استفاده از دوزهای بالاتر ممکن است سبب آسیب جدی به نوزاد شود.

مصرف ویتامین D می تواند این وضعیت را بدتر کند؛ به ویژه در افراد مبتلا به بیماری کلیوی.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به هیستوپلاسموز افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

مصرف ویتامین D می تواند این وضعیت را بدتر کند.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به هیپرپاراتیروئیدیسم افزایش دهد. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به لنفوم افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را افزایش دهد و خطر “سخت شدن شریان ها” را در افرادی که بیماری کلیوی دارند افزایش دهد. سطح کلسیم باید با دقت در افراد مبتلا به بیماری کلیوی کنترل شود.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به سارکوئیدوز افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به سل افزایش دهد. این مسئله ممکن است به عوارضی مانند سنگ کلیه منجر شود.

مقاله پیشنهادی اوما: مسمومیت با ویتامین d با 7 علامت

هر گونه دارو و یا مکمل را در صورت مصرف به پزشک خود اطلاع دهید  مخصوصا با این داروهای معرفی شده:

— کوتیکواستروئید ها مانند پردنیزون

— اورلیستات

— داروهای دیابتی

— داروهای فشار خون

— استاتین ها

— داروهای تشنج مانند فنوباربیتال

— مکمل کلسیم 

— آنتی اسیدها

قرص ویتامین d3

ویتامین دی هم بصورت قرص و هم بصورت تزریقی وجود دارد. مقدار و دوز آن بسته به جنس، سن و وزن متغییر خواهد بود. معمولا برای سنین مختلف بصورت زیر است:

– 600 واحد برای کودکان و بزرگسالان زیر 70 سال

– 800 واحد برای بزرگسالان کمتر از 70 سال

– 400 واحد برای نوزادان

اگر شما 3 بار در هفته و هر بار 10 تا 15 دقیقه مقابل آفتاب باشید ویتامین دی مورد نیاز شما تامین خواهد شد.

50 هزار واحد در هفته برای 6 تا 12 هفته استفاده شده است. با این حال، برخی از بیماران نیاز به دوزهای بالاتر برای مدت طولانی برای حفظ سطح مطلوب ویتامین دی در خون دارند.

400-1000 واحد ویتامین دی در روز در کلکلسیفرول برای سالمندان استفاده شد. معمولا این قرص همراه با 500-1200 میلی گرم کلسیم در روز مصرف می شود. بعضی از کارشناسان توصیه می کنند که دوزهای بالاتر از 1000 تا 2000 واحد در روز و 0.43-1.0 میکروگرم در روز کلسیتروئیل برای 36 ماه استفاده شود.

0.25-1.0 میکروگرم در روز ویتامین دی به شکل کلسی تريول یا الفاکالسیدول برای مدت 6 تا 36 ماه استفاده می شود. در بسیاری از موارد، این فرم ویتامین دی همراه با کلسیم استفاده می شود. همچنين، 50 تا 32000 ميلي گرم در روز ويتامين دی به صورت کلسفيديول به مدت 12 ماه مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت، 1750 تا 50 هزار واحد ویتامین دی در روز یا هفته برای 12 تا 12 ماه مصرف می شود.

1400-1500 میلی گرم در روز کلسیم به اضافه 1100 واحد ویتامین دی در روز به شکل کلوکلسیفرول تا 7 سال استفاده می شود.

800 واحد / روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به تنهایی یا همراه با 1000 میلی گرم در روز کلسیم به مدت 3 سال مصرف می شود.

800 واحد در روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به مدت 3 ماه مورد استفاده قرار گرفته است.

400 واحد / روز ویتامین دی برای جلوگیری از MS (علائم ام اس خفیف ) استفاده می شود.

300 تا 4000 واحد ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به مدت 7 هفته تا 13 ماه مورد استفاده قرار می گیرد.

700 واحد ویتامین دی در روز به شکل کلکلسیفرول همراه با 500 میلی گرم کلسیم در روز به مدت 3 سال مورد استفاده قرار می گیرد.

 برای کمبود ویتامین دی: 300000 واحد ویتامین دی به عضله تزریق می شود.

خوراکی: برای جلوگیری از عفونت دستگاه تنفسی: 1200 واحد / روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول در طی زمستان به کودکان مدرسه ای داده شده است تا از ابتلا به آنفلوانزا جلوگیری شود. همچنین 500 واحد در روز کلکلسیفرول برای جلوگیری از بدتر شدن علائم آسم ناشی از عفونت دستگاه تنفسی استفاده شده است. اکثر مکمل های ویتامین حاوی تنها 400 واحد (10 میکروگرم) ویتامین دی هستند.

خانم برزویی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، در مورد زمان و نحوه مصرف ویتامین دی می گویند: “ویتامین d ، ویتامین محلول در چربی است، بهترین زمان مصرف این ویتامین بعد از غذا یا همراه غذاست. اما در مورد دوز مصرفی ویتامین دی برای کسی که کمبود ندارد، جهت پیشگیری و در ایران به این صورت است: برای کودکان 2 تا 8 ساله، هر 2 ماه یکبار یک عدد مکمل 50 هزار واحدی بخورند. نوجوانان 8 تا 18 سال; در مقطع دبستان، هر 2 ماه یکبار یکعدد مکمل 50 هزار واحد و سایر دانش آموزان ماهانه یکعدد مکمل ویتامین دی 50 هزار واحد توصیه میشود. افراد 19 تا 59 سال نیز ماهانه یکعدد مکمل دی توصیه میشود”.

خستگی ناگهانی ممکن است نشانه ای از ویتامین دی زیاد باشد. اکثر افرادی که بیش از حد ویتامین دی مصرف کرده اند، حداقل دو مورد از علائم زیر را طی چند روز پس از تجویز مشاهده می کنند:

افراد مبتلا به سمیت شدید یا مزمن ویتامین دی ممکن است علائم تهدید کننده زندگی را مشاهده کنند، از جمله:

1-woman health. Vitamin D. www.nhs.uk.2018

2- Christine Mikstas. Vitamin D Deficiency. www.webmd.com. May 16, 2018

3- Ecemis GC, Atmaca A. Quality of life is impaired not only in vitamin D deficient but also in vitamin D-insufficient pre-menopausal women. J Endocrinal Invest. 2013 Sep;36(8):622-7

4- McCarty DE. Resolution of hypersomnia following identification and treatment of vitamin d deficiency. J Clin Sleep Med. 2010 Dec 15; 6(6):605-8

با سلام و خسته نباشید.ببخشید بنده یه سوال داشتم خواهشا راهنماییم کنید.راستش خواهر زاده بنده یک سال و نیمش هست که متاسفانه بدون اجازه یه قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ خورده.البته قسمت ژله ایش رو انداخته بیرون فقط محتویات داخل ژله رو خورده.و یک دختر یک سال و نیم هست.راستش اولش بالا اورد.ولی الان که دوازده ساعت میگذره کاملا سالمه.فقط خواستم بپرسم خطری تهدیدش نمیکنه؟و باید چیکار کنیم.خواهشا راهنماییم کنید

وقت بخیر من 19 سالمه آزمایش خون دادم سطح ویتامین دی من روی عدد 7 بود و دکتر اعلام کرد که باید ویتامین دی 50000 رو مصرف کنی اما گفته یک هفته باید هر روز با غذا بخوری و بعد از اون هم هفته ای یک عدد اینکه من برای یک هفته باید هر روز این قرص رو مصرف کنم خطرناک نیست ؟؟؟

سلام مصرف قرص ویتامین دی 50 هزار واحد روزانه مجاز نیست و باید هفته ای مصرف شود. میتوانید ابتدا آمپول ویتامین دی در دو نوبت تزریق کنید و بعد 6 تا 8 هفته ، هفته ای یکعدد ویتامین دی 50 هزار واحد مصرف شود

سلام ویتامین دی من ۴۵۰ هست😓چیکار کنم بیاد پایین.اول کمبود داشتم قرص استفاده کردم اینجوری شد

سلام وقت بخیر .تاریخ انقضای قرص ویتان دی ۵۰۰۰۰چند وقت هست ؟ و اینکه دوز برای کسی که مشکل آمنوره و کم کاری تیروئئد داره چقد خوبه باشه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

سلام دوز مصرفی با توجه به کمبود مشخص میشود. تاریخ انقضا روی قرص نوشته شده است چک کنید

سلام خسته نباشید. در چه ساعتی از روز قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ مصرف بشه بهتره؟ بعد ناهار یا شام یا صبح یا….؟

سلام بهتره قرص ویتامین دی 50 هزار همراه غذا مصرف شود

• فشار بالا و یا پایین خون

• سنگ کلیه و مشکلات کلیوی

• اختلالات سیستم ایمنی

• بیماری قلبی

• اختلالات شش ها

قرص ویتامین d3

• مشکلات تیروئید

• بیماری کبدی

• سردرد های مکرر

• مشکلات معده

• اختلالات پوستی

• اختلالات اسکلتی-عضلانی

• مسمومیت با ویتامین دی 50000

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

ویتامین D : یک ویتامین محلول در چربی می باشد که مهمترین نقش آن کمک به جذب روده ای کلسیم می باشد . در غیاب این ویتامین جذب کلسیم به درستی انجام نمی گیرد. قرصهای کلسیم D سنتری با فراهم آوردن همزمان ترکیبی از ویتامین D و کلسیم در جهت کمک به جلوگیری و درمان پوکی استخوان نقش بسزایی ایفا می کنند. این محصول فاقد هرگونه طعم دهنده مصنوعی بوده و عاری از مواد نگهدارنده، شکر، نمک و مخمر می باشد. نقش ویتامین D : ویتامین D از جمله موادی است که در افزایش جذب کلسیم از کلیه و خصوصاً روده نقش مؤثری دارد و در واقع بخش اعظمی از مکانیسمهای جبرانی که قادر به جذب کلسیم غذاست در حضـــور ویتامین D انجــــــام می گیرد. در حقیقت ویتامین D مانند یک هورمون عمل می کند و رابطه مستقیمی میان آن و جذب کلسیم از روده وجود دارد. از آنجایی که منابع غذایی مورد استفاده ازنظر ویتامین D فقیر هستند، لذا بخش اعظمی از ویتامین D مورد نیاز بدن ما می تواند از طریق پیش ساز اولیه آن و با استفاده از نور خورشید در پوست بدن ساخته شود. بنابـــــراین چنانکـــه ملاحظه می شود ساخته شدن ویتامین D در ارتباط با میزان و شدت رسیدن نور مستقیم خورشید به پوست بدن است. بدیهی است میزان ساخته شدن ویتامین D با فرا رسیدن زمستان به علت کاهش شدت نور خورشید از یک سو و از سوی دیگر در معرض قرار نگرفتن پوست بدن ، کاهش می یابد و سبب بروز عوارض ناشی از کمبود ویتامین D و کلسیم می گردد. این عوارض حتی بـــــا افزایش ناخوشی های مکرر و بیماریهای فصلی بخصوص در افراد دچار سؤتغذیه و همچنین کاهش فعالیت و تحرک، تشدید می گردد. که قطعاً در گروههای در معرض خطر از جمله مادران شیرده و باردار، جوانان، نوجوانان و کودکان، ایجاد عوارض از حساسیت بالایی برخوردار است. عوارض ناشی از کمبود کلسیم و ویتامین D : از جمله علایم واضح قابل مشاهده در کمبود کلسیم و ویتامین D ، تغییراتی است که در اسکلت استخوانی و سیستم های ارتباطی سلولی ایجاد می شود. راشیتیسم کودکان، استئومالاسی و یا نرم شدن استخوانها در بزرگسالان، تأخیر رشد طولی و عرضی استخوانها، بسته نشدن و یا مستحکم نشدن غضروفها از جمله عوارض استخوانی هستند که نهایتاً منجر به تأخیر رشد فیزیکی استخوانها می گردد. بعلاوه استئوپروز و یا پوکی استخوانها که غالباً در زنان مسن بوجـــود می آید نیز در ارتباط با مصرف منابع غذایی سرشار از کلسیم و میزان فعالیت افراد در سنین جوانی و پایین تر است. پایین آمدن کلسیم در استخوانها نیز سبب اختلال در فعالیت سلولی می شود، به طوری که در اعصاب حرکتی با افزایش تحریک پذیری، موجب بروز انقباضاتی به نام تتانی ( فلج شدید و دایم ) در دستها و پاها می شود. به علاوه کاهش کلسیم در سلولهای دیگر نیز سبب تأخیر در رشد و تکامل و همچنین پایین آمدن توانایی بافتها می گردد. منابع غذایی و میزان توصیه: همچنان که قبلاً گفته شد منابع غذایی با منشأ غیر دریایی مورد استفاده ، منابع بسیار فقیری از ویتامین D هستند. با این وجود لبنیات و سایر فرآورده های آن از جمله غنی تــرین منابع کلسیم محسوب می شوند. کلسیم در سایر موادغذایی از جمله غلات و حبوبات به میزان قابل ملاحظه ای وجود دارد. اگر چه میزان نیاز در گروههای سنی و در شرایط مختلف متفاوت است اما به طور کلی میزان توصیه شده در روز 2-3 لیوان شیر و یا ماست و یا سایر فرآورده های آنهاست. بنابراین به نظر می رسد با توجه به الگوی غذایی موجود در خانوارهای ایرانی، مصرف این مقدار از موادغذایی حاوی کلسیم بخصوص در فصل زمستان و بهار الزامی باشد و گروههای در معرض خطر در خانواده از حساسیت بالایی برخوردار باشند.

بادرود.من ازقرص d3 ایرانی 50000بصورت ماهانه استفاده میکنم خواستم بپرسم چون ازقرص ترازوسین استفاده میکنم این قرص باقرصd3تداخلی دارد یاخیر؟واگرتداخل دارد بایدچکاربکنم؟باسپاس ازشما

با سلام

کاربر گرامی، مصرف ویتامین دی با ترازوسین تداخلی به دنبال نخواهد داشت.

با تشکر – مسئول فنی داروخانه ( دکتر داروساز )

قرص ویتامین d3

با سلام
من قرص رد جنسینگ مصرف میکنم میخواستم بدونم میتونم از این محصول هم استفاده کنم چه قدر باید فاصله بدم بعد از خوردن رد جنسینگ ؟ با تشکر

با سلام

کاربر گرامی، نیازی به فاصله بین زمان مصرف دو محصول نمی باشد منتها می توانید به منظور جذب بهتر با یک ساعت فاصله محصولات را مصرف نمایید.

با تشکر – مسئول فنی داروخانه ( دکتر داروساز )

با سلام
طی ازمایشی که انجام دادم دکتر تشخیص داد که ویتامین دی بدنم خیلی شدید کمه. بعد بهم گفت تا سه ماه هفته ای یه دونه از این قرص بخورم.. فقط نمیدونم بهترین زمان مصرف قرص ویتامین دی چه زمانی است؟ قبل از غذا یا بعد از غذا..؟

با سلام

کاربر گرامی، مصرف این محصول به صورت روزانه یک عدد بوده و بهتر است همراه غذا مصرف شود.

با تشکر – مسئول فنی داروخانه ( دکتر داروساز )

سلام
اگر این مکمل ها اصل هستند چرا سیلیکاژل داخل ظرف ایرانی است؟

با سلام

کاربر گرامی، بسته بندی این محصولات این برند در ایران انجام می شود.

باتشکر – کارشناس فروش

با سلام سطح ویتامین D3 در آزمایشم 39.8 بوده با توجه به اینکه اصلا در معرض نور آفتاب قرار ندارم ودر محیط بسته مشغول به فعالیتم آیا نیاز به مصرف مکمل دارم؟35 ساله هستم وشدیدا هم بی حال وحوصله

با سلام

کاربر گرامی، در این مورد بهتر است با پزشک متخصص مشورت نمایید، منتها در حالت کلی مصرف ویتامین دی به شما توصیه شده و می توانید از این محصول به صورت روزانه یک عدد استفاده نمایید.

با تشکر – مسئول فنی داروخانه ( دکتر داروساز )

یا سلام

لطفا بفرمایید این محصول تحت لیسانس یا بسته‌بندی در ایران هستش یا خیر

متشکرم

با سلام

کاربر گرامی، بسته بندی این محصول در ایران و تحت لیسانس هلث اید انگلستان انجام می شود.

باتشکر – کارشناس فروش

سلام.ویتامین d3ایرانی با 5000 واحد چطوری مصرف میشه؟روزانه س یا هفتگی؟ممنون میشم راهنمایی بکنین

با سلام

کاربر گرامی، مصرف ویتامین دی کاملا به سطح این ویتامین در بدن بستگی داشته و بسته به شدت کمبود این ویتامین در بدن می توان مصرف را افزایش یا کاهش داد.

با تشکر – مسئول فنی داروخانه ( دکتر داروساز )

با سلام
در میان مکملهای ویتامین d3 کدام محصول از لحاظ کیفی بهتر است؟

با سلام

کاربر گرامی، تمامی محصولات حاوی ویتامین دی از کیفیت مناسبی برخوردار می باشند. شما می تونید برای شروع از این محصول استفاده نمایید.

با تشکر – مسئول فنی داروخانه ( دکتر داروساز )

با سلام و خسته نباشید.
میخواستم بدون ویتامین D با D3 چه تفاوتی دارند؟
دکتر به من مصرف ویتامین D رو توصیه کرده حالا اگه از این قرص مکمل استفاده کنم مشکلی پیش نمیاد؟

با سلام
کاربرگرامی،واژه ویتامین D به چندین شکل مختلف این ویتامین اشاره می‌نماید. دو فرم مهم برای انسان ها ویتامین D2 که توسط گیاهان و ویتامین D3 که توسط پوست بدن انسان (زمانیکه دربرابر آفتاب هستیم) ساخته می‌شوند، هستند. خوراکی‌ها معمولا با ویتامین D2 یا D3 غنی می‌شوند.
برای تشخیص و رفع کمبود ویتامین D مراجعه به پزشک متخصص و آزمایش توصیه می شود.
با تشکر. مسئول فنی داروخانه

سلام آقا ویتامین دی های ایرانی که 50000 واحد هستند اینها برای مریضهای خاصی استفاده میشن .چون بیش 5000 واحد روزانه سمی میشه .میخواستم بدونم ایرانی 5000 واحد داریم تشکر

با سلام.
کاربر گرامی، برای بررسی و مشاوره کاربردی با شماره تلفن های داروخانه تماس حاصل فرمائید.
تلفن های تماس : 66929061-66947618
با تشکر . مسئول فنی داروخانه

تهران – خیابان جمالزاده شمالی – 200 متر بالاتر از خیابان فرصت – نبش کوچه یزدان شناس – پلاک 251 – داروخانه مرکزی جمالزاده

طراحی و توسعه توسط گروه آریاس ( 1388-1398 )

این محصول از سبد خرید شما حذف شود ؟

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

کمبود ویتامین D3 باعث ایجاد مشکلات زیادی در بدن می‌شود. شما می‌توانید این ویتامین را از مواد غذایی و همچنین نور خورشید دریافت کنید. ویتامین D3 با نام کلسیفرول هم شناخته می‌شود. این ویتامین به‌عنوان مکملی برای سلامت عمومی بدن و همچنین درمان بیماری پوکی استخوان شناخته می‌شود. از خواص ویتامین D3 می‌توان برای درمان بیماری‌های کم‌کاری غدد پاراتيروئيد و ثبات سطح ph خون نیز استفاده کرد. در این مقاله در مورد فواید ویتامین D3، عوارض کمبود ویتامین D3، میزان مصرف، مواد غذایی حاوی این ویتامین، عوارض جانبی ویتامین D3 و هر آنچه که لازم است در مورد این ویتامین بدانید صحبت خواهیم کرد.

قرص ویتامین d3

از گذشته تا کنون، دانشمندان کمبود ویتامین D3 را با راشیتیسم (نرمی استخوان) که عموما کودکان را درگیر می‌کند، مرتبط دانسته‌اند. با اینکه بزرگسالانی که دچار کمبود این ویتامین هستنند، به راشیتیسم مبتلا نمی‌شوند، اما استخوان‌های آنها نیز شروع به نرم شدن می‌کند که به این شرایط پوکی استخوان می‌گویند.

افرادی که به بیماری‌های گوارشی همچون سلیاک، بیماری های کبدی یا بیماری کرون دچارند، اغلب از کمبود ویتامین D3 رنج می‌برند. نور خورشید منبعی طبیعی برای جذب این ویتامین است و افرادی که به‌ندرت از خانه بیرون می‌روند به‌احتمال زیاد دچار کمبود ویتامین D3 هستند.

هرچه پوست تیره‌تری داشته باشید، برای جذب ویتامین D3 از خورشید به نور بیشتری نیاز دارید؛ چرا که ملانین موجود در بخش‌های تیره‌تر پوست، جذب این ویتامین را به تأخیر می‌اندازد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که جذب نور خورشید، میزان جذب این ویتامین را تحت‌شعاع قرار می‌دهد.

بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که بین ساعات ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر از بدن خود دربرابر نور خورشید محافظت کنید، اما تحقیقات نشان می‌دهند که بدن در این ساعات ویتامین D3 را بهتر جذب می‌کند.

دو نوع ویتامین D داریم: ویتامین D2 و D3. ویتامین D3 به‌صورت طبیعی و درهنگام قرار گرفتن در معرض خورشید، تولید می‌شود. با اینکه اختلاف نظرهایی درمورد این موضوع وجود دارد، اما اکثر متخصصان بر این باورند که بهترین فرم مکمل ویتامین D، ویتامین D۳ است.

ویتامین D3 طبیعی‌تر و راحت‌تر جذب بدن می‌شود. از آنجا که بدن مانع ورود بیش‌ازحد ویتامین D3 به جریان خون می‌شود، مصرف آن نسبت به ویتامین D2 از ایمنی بیشتری برخوردار است.

ماهی‌های چرب مثل سالمون، ماهی کاد، ماهی خال‌مخالی و ماهی آبی بهترین منابع ویتامین D هستند. مواد غذایی غنی‌شده‌ای همچون شیر و غلات صبحانه و همچنین زرده‌ی تخم مرغ و قارچ خام حاوی ویتامین D هستند.

اختلاف نظرهایی درمورد تأثیر این ویتامین در درمان آکنه وجود دارد. عده‌ای باور دارند که کمبود نور خورشید می‌تواند باعث افزایش آکنه شود. آنها برای اثبات نظریه‌ی خود به بدتر شدن جوش‌ها درطول زمستان و بهبود آنها درطول تابستان اشاره می‌کنند.

بااین‌حال، هنوز هیچ‌یک از بررسی‌های علمی، تأثیر ویتامین D3 در درمان آکنه را اثبات نکرده‌اند. البته به نظر می‌رسد که استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین D یا استفاده از روغن‌های حاوی این ویتامین، باعث کاهش اثرات جای جوش‌ها می‌شود.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند افرادی که سطح ویتامین D بالاتری دارند، دارای اضافه وزن بیشتری هستند. از آنجا که ویتامین D دارای ترکیبات چربی است، تمایل دارد که در بافت‌های چربی بدن ذخیره شود؛ پس هرچه چربی بیشتری داشته باشید، ویتامین D بیشتری ذخیره می‌کنید. اگر وزن‌تان پایین است، احتمالا از کمبود ویتامین D هم رنج می‌برید، چرا که بافت‌های چربی کمتری دارید.

اگر دارای شرایط زیر هستید، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید:

هنوز مشخص نیست که آیا ویتامین D3 به جنین آسیب می‌رساند یا نه. اگر باردار هستید یا در مرحله‌ی شیردهی به‌سر می‌برید، حتما پیش از مصرف این ویتامین با پزشک خود مشورت کنید. این ویتامین وارد شیر شما می‌شود، به همین دلیل برای مادران شیرده توصیه نمی‌شود.

به‌طور کلی بیشتر عوارض جانبی مصرف ویتامین D3، نادر هستند. ‌

عوارض جانبی جدی مصرف این ویتامین عبارتند از:

عوارض جانبی نادر عبارتند از:

بسیار مهم است که همیشه قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید. این موضوع شامل داروهای بدون نسخه‌ای مثل مکمل های غذایی و ویتامین‌ها نیز می‌شود.

اگر از داروهای زیر استفاده می‌کنید بهتر است ویتامین D3 مصرف نکنید:

دوکسرکالسیفرول

داروهای مذکور جلوی جذب ویتامین D و سایر ویتامین‌های وابسته به چربی مثل ویتامین A، ویتامین E و ویتامین K را می‌گیرند.

البته در مصرف داروهای زیر نیز احتیاط کنید:

این ویتامین در دُزهای ۴۰۰ و ۱۰۰۰ در دسترس است. شما می‌توانید از قرص‌هایی که ترکیبی از ویتامین D3 و کلسیم هستند، استفاده کنید. مصرف بیش از ۴۰۰۰ واحد درطول روز بدون اجازه‌ی پزشک مجاز نیست. به‌طور کلی، بهتر است ویتامین D را همراه با غذا مصرف کنید. البته اگر پزشک‌تان مصرف ویتامین را تجویز کرده است، حتما با او مشورت کنید.

اگر به پوکی استخوان مبتلا هستید و بیش از ۵۰ سال سن دارید، باید روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد از ویتامین D را به‌همراه کلسیم مصرف کنید. اگر ویتامین D را به‌خاطر کم‌کاری غدد پاراتيروئيد مصرف می‌کنید، درمورد میزان مصرف آن با پزشک مشورت کنید. ممکن است که پزشک برای درمان راشیتیسم کودکان، مصرف ۱۲,۰۰۰ تا ۵۰۰,۰۰۰ واحد (۰٫۳ تا ۱۲٫۵ میلی‌گرم در روز) از این ویتامین را توصیه کند.

اگر این ویتامین را بیش از اندازه مصرف کرده‌اید به اورژانس مراجعه کنید.

اگر مصرف یکی از دُزهای ویتامین‌تان را فراموش کردید، بلافاصله آن را مصرف نمایید. اگر نزدیک به وعده‌ی بعدی مصرف ویتامین‌تان هستید، دُز ازدست‌رفته را فراموش کنید. هرگز دو دُز را در یک وعده مصرف نکنید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

;!( function( w, d ) {
'use strict';
var ad = { user: "1563102114", width: 728, height: 90, id: 'adro-' + ~~( Math.random() * 999999 ) },
h = d.head || d.getElementsByTagName( 'head' )[ 0 ],
s = location.protocol + '//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js';
if ( typeof w.adroParams != 'object' )
w.adroParams = {};
d.write( 'div#’ + ad.id + ‘ {margin:0 0 20px 0;} @media only screen and (min-device-width: 1200px){div#’ + ad.id + ‘ {float: none !important;margin: 0 12px!important;}}

17،000 تومان14،000 تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

عاشق بدنسازی و تناسب اندام

قرص ویتامین d3

نام و ایمیل مرا در این مرورگر برای افزودن دیدگاه در آینده، ذخیره کن.

رژیم و تغذیه

افزایش تستوسترون؛ روش‌های طبیعی، رژیم غذایی و مکمل‌ها

بهترین مکمل های افزایش وزن و افزایش حجم عضلات

انواع رژیم لاغری؛ ۹ رژیم لاغری مؤثر و پرطرفدار

خواص سمنو؛ طرز تهیه و خواص شگفت‌انگیز آن برای بدن

برای افزایش پلاکت خون چه بخوریم و چه نخوریم؟

آخرین مطالب

۶ روش مؤثر برای درمان افسردگی و اضطراب با تغییر سبک زندگی

پنج عامل بزرگ شخصیت و اهمیت آنها در دوران بلوغ و رشد نوجوانان

برونگرایی چیست و افراد برونگرا چه ویژگی‌هایی دارند؟

چطور برای درخواست‌های غیرمنطقی در محیط کار حدومرز تعیین کنیم؟

بهترین کتاب های روانشناسی شخصیت برای علاقه‌مندان به توسعه فردی

ترین های جهان

بهترین رمان های عاشقانه که حس عشق را در شما زنده می‌کنند

پرفروش ترین فیلم های جهان؛ ۲۵ فیلمی که گیشه را از آن خود کرده‌اند

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بهترین دسرهای دنیا؛‌ ۲۰ دسر خوشمزه از نقاط مختلف دنیا

بهترین هتل های جهان؛‌ ۲۵ هتل حیرت‌انگیز دنیا

۲۴ کشور جهان با بیشترین نرخ امید به زندگی را بشناسید

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

فراتاب‌ـ گروه سلامت/ثریامردانپور: ویتامین ها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند. ویتامین D به همراه ویتامین های A،E،K جزء ویتامین های محلول در چربی می باشد.

ساختار ویتامین D3 مقداری متفاوت تر از سایر ویتامین هاست ودر واقع از هورمون استرویید در بدن ساخته می شودو کمبود آن در بدن احتمال بروزبیماریهای مربوط به هورمون های استروییدی را ا فزایش می دهد. این ویتامین از مهمترین ویتامین های لازم برای بدن می باشد. در بدن شامل دو نوع  D2و D3می باشد که در بدن نوع D3  مهمتر است وکارایی بیشتری دارد وعملکرد ان شبیه هورمون های استروییدی است.

بیشترین تاثیر این ویتامین بر روی استخوانها می باشد و این کار را با جذب بیشتر کلسیم وفسفر از روده انجام میدهد  علاوه بر این باعث توازون کلسیم وفسفر استخوانها می شود. هلالی شدن پای کودکان، پوکی استخوان در بزرگسالی، افزایش بیماریهای اتوایمنیون (بدن علیه خود) و…بیماریهایی هستند که مستقیم یا غیر مستقیم با حضور این ویتامین در بدن رابطه دارند. نقش غیر مستقیم آن در افزایش سیستم ایمنی  و مقابله با بیماریهای اتوایمنیون می باشد.

منابع ویتامین D3:

قرص ویتامین d3

تخم مرغ، شیر، جگر، بعضی از انواع ماهی ها، غذاهایی که در معرض نور آفتاب خشک می شوند و در نهایت منبع اصلی که نور خورشید می باشد.

عوارض کمبود ویتامین D3:

در جنینی و نوزادی:

در بزرگسالی:

فوائد ویتامین D3:

ویتامینی مفید برای قلب، مفاصل، مغز و ارگان هایی که به هورمون های استروییدی واکنش نشان می دهند و در پیشگیری از بیماری هایی مانند: سرطان، دیابت، ام اس و لوپوس موثر می باشد.

طبق تحقیقات اخیر کمبود این ویتامین در دوران حاملگی باعث افزایش تولد نوزادان  کم توجه و بیش فعال می شود.

علایم کمبود ویتامین D3:

تشخیص

با یک آزمایش ساده خون از میزان نرمال بودن این ویتامین در بدن خود مطلع شوید.

درمان کمبود ویتامین D3:

 ویتامین با در معرض قرارگرفتن دی هیدروکلسترول و در برابر نور مستقیم وبی واسطه خورشید ویتامین D3 تولید می شود. نور خورشید باید مستقیم باشد و نوری که از شیشه عبور میکند قادر به ساختن این ویتامین نیست. درضمن در استفاده از نور خورشید باید پوست بدن بدون واسطه (لباس، عینک آفتابی و کرم های ضد آفتاب)در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرد. برای استفاده از نور خورشید باید سطح وسیعی از بدن در برابر نور مستقیم قرار گیرد و تنها صورت ودست ها کفایت نمی کند.

افراد در معرض کمبود:

شیرخواران، افراد مسن، بیماران کبدی، افراد با پوست تیره، بیماری های التهابی روده، سلیاک، زنان باردار و شیرده، بیمارانی که داروهای خاصی مصرف می کنند مانند:  فنوباربیتال وفنیتوئین، تغذیه نامناسب، کودکان در حال رشد، افراد در دوران نزدیک بلوغ وبلوغ

 

عوارض مصرف خودسرانه:

در ایران آمار افرادی که کمبود این ویتامین را دارند بسیار تکان دهنده است و بین 70%تا90% می باشد.

 

 

کلیه حقوق این وبگاه برای
فراتاب
محفوظ است

ـ 10فرمان :


 

قرص ویتامین d3
قرص ویتامین d3
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *