قرص ویتامین دی را کی بخورم

خواص دارویی و گیاهی

قرص ویتامین دی را کی بخورم
قرص ویتامین دی را کی بخورم

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ninisoal.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنیدقرص ویتامین دی را کی بخورم

https://ask.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ask.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، برای استفاده از ویتامین ها و مکمل ها زمان مناسب استفاده از هر کدام از همیت بالایی برخوردار است. مصرف خودسرانه ویتامین ها می تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد. این خطر در کودکان، بانوان باردار و سالمندان از بقیه افراد بیشتر است. همچنین این خطر در افرادی که چند نوع مکمل ویتامین را مصرف می کنند افزایش می یابد. در این مطلب به بررسی بهترین زمان مصرف ویتامین ها می پردازیم.

در مصرف مکمل های ویتامینی زیاده روی نکنید. در صورتی که چند نوع مکمل را با هم مصرف می کنید، مبتلا به بیماری خاصی هستید یا داروی به خصوصی مصرف می کنید، حتما در مورد مصرف مکمل های ویتامین با فرد متخصص مشاوره کنید. همواره به خاطر داشته باشید که مصرف منابع طبیعی ویتامین ها بسیار بهتر از مکمل های ویتامینی است.

مولتی ویتامین

بهترین زمان برای مصرف مولتی‌ویتامین‌ها صبح و هنگام خوردن اولین وعده غذایی است زیرا ویتامین‌ها مواد ترکیبی هستند و بهترین زمان جذب آنها در بدن هنگامی است که با یک ماده خوراکی مصرف شوند.

ویتامین B کمپلکس

قرص ویتامین دی را کی بخورم

این ویتامین‌ها نیز بهتر است هنگام صبح مصرف شوند. در مورد ویتامین‌هایی مانند ث و ب کمپلکس که برای مقابله با استرس و خستگی تجویز می‌شوند تاکید بر آن است تا هنگام صبح مصرف شوند زیرا خوردن آنها در شب می‌تواند موجب بروز مشکل در کیفیت خواب شود.

مکمل اسیدفولیک

اگر شما مکمل اسیدفولیک را با خوراکی‌های حاوی آن مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم سبز، کاهو، مرکبات، حبوبات و غلات سبوس‌دار مصرف کنید،‌ جذب آن در بدنتان افزایش خواهد یافت. همچنین بهتر است آن را حدود نیم ساعت پیش از خواب مصرف کنید.

ویتامین B12

اگر مکمل خوراکی (زیر زبانی) ویتامین ب 12 مصرف می کنید بهتر است همراه آخرین وعده غذا (شام) باشد. در غیر این صورت همراه صبحانه یا ناهار این ویتامین را میل کنید.

ویتامینC

اگر مکمل ویتامین C را با نوشیدنی‌های حاوی این ویتامین یا نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های حاوی ویتامین‌های A و E مصرف کنید، جذب آن در بدن بیشتر و بهتر صورت می‌گیرد. اگر مکمل ویتامین C مصرف کرده‌اید، برای کمک به جذب آن، تا حدود 2 ساعت از مصرف چای، قهوه و نسکافه خودداری کنید. همچنین بهتر است مکمل ویتامین C را حدود یک ساعت پیش از صرف غذا، مصرف کنید.

مکمل ویتامین C نباید بیشتر از حد مصرف شود زیرا افزایش سطح این ویتامین در بدن، باعث ابتلا به اسهال و افزایش ترشح شیره‌های گوارشی می‌شود.

ویتامین های A, D, E, K

بهترین زمان مصرف این ویتامین ها همراه با یکی از وعده های غذایی اصلی (ناهار یا شام) است چرا که وجود مقداری چربی در غذا برای جذب این ویتامین ها ضروری است. زیاده روی در مصرف این چهار ویتامین عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت فراوانی به همراه دارد.

منبع: الو دکتر

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

بهترین زمان مصرف ویتامین ها برای شما بستگی به این دارد که دقیقا چه ویتامینی مصرف می‌کنید و انتظار چه تاثیراتی را از مصرف این مکمل دارید؟

به گزارش مشرق، شاید بتوان گفت بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مواد معدنی صبح همراه با صبحانه است. اما مکمل‌هایی وجود دارند که اگر قبل از خواب مصرف شوند، ممکن است بتوانند به خواب بهتر شما کمک کنند. بنابراین بهترین زمان مصرف ویتامین ها برای شما بستگی به این دارد که دقیقا چه ویتامینی مصرف می‌کنید و انتظار چه تاثیراتی را از مصرف این مکمل دارید؟

بیشتر بخوانید:

ویتامین‌هایی که بهتر است صبح‌ها مصرف شوند شامل ویتامین C، بعضی از ویتامین‌های B و ویتامین D می‌شوند. ویتامین‌هایی که بهتر است عصرها و نزدیک به زمان خواب مصرف شوند نیز شامل ویتامین B3 (نیاسین) و منیزیم می‌شود. برخی از افراد اگر ویتامین‌ها و مواد معدنی را با معده‌ی خالی مصرف کنند دچار ناراحتی‌های گوارشی و حتی اسهال می‌شوند. بنابراین به طور کلی بهتر است مکمل‌ها را همراه با غذا مصرف کنید، مگر اینکه پزشک توصیه‌ی دیگری به شما کرده باشد. در برخی موارد پیچیده‌تر لازم است ویتامین‌های خاصی همراه با غذایی که حاوی چربی هستند مصرف شوند. زیرا این ویتامین‌ها محلول در چربی‌اند، یعنی فقط به این شرط که همراه با چربی خورده شوند، در بدن گوارش شده و به خوبی جذب می‌شوند. بنابراین اگر ویتامین‌های‌تان را صبح همراه با یک صبحانه‌ی مفصل اما بدون چربی مصرف کنید ممکن است به هدف‌تان از مصرف مکمل نرسید. در ادامه این مطلب از مجله علم ورزش برای‌تان می‌گوییم بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مواد معدنی چه زمانی است و کدام مکمل‌ها باید همراه با چربی مصرف شوند؟

ویتامین A به حفظ سلامت بینایی، اندام‌ها و سیستم باروری کمک می‌کند. شواهدی وجود ندارد که نشان دهد ویتامین A، صبح مصرف شود بهتر است یا عصر، بنابراین این ویتامین‌ را هر زمان که فکر می‌کنید برای شما مناسب‌تر است مصرف کنید.قرص ویتامین دی را کی بخورم

نوعی از ویتامین A که در بیشتر مکمل‌ها وجود دارد، بتاکاروتن است. ویتامین A و بتاکاروتن هر دو محلول در چربی‌اند، بنابرایم باید آنها را همراه با منبع خوراکی چربی مصرف کنید. در بیشتر موارد، کمپانی‌های سازنده‌ی این مکمل نیز توصیه می‌کنند آن را همراه با غذا مصرف کنید.

ویتامین‌های B که شامل تیامین، اسید فولیک و ریبوفلاوین می‌شوند به بدن کمک می‌کنند عملکرد مناسبی داشته و سالم بماند. اگر سطح ویتامین‌های B در بدن‌تان پایین باشد، ممکن است احساس کنید بیش حد انتظار خسته می‌شوید. احساس گیجی و آشفتگی و کم خونی نیز در موارد شدیدتر کمبود ویتامین‌های B روی می‌دهد. بیشتر افراد ویتامین‌های گروه B را با هم مصرف می‌کنند که یا در یک کپسول مولتی ویتامین وجود دارد و یا در مکمل خاصی از ویتامین‌های B. ویتامین‌های گروه B محلو در آب هستند اما برای گوارش‌تان بهتر است که آنها را همرا با غذا مصرف کنید و شاید همراه با صبحانه، بهترین حالت مصرف این مکمل باشد. شواهد کمی وجود دارد که برخی از ویتامین‌های B می‌توانند در خواب اختلال ایجاد کنند. مثلا: ویتامین B6 یا پایریدوکسین ممکن است موجب دیدن خواب‌های واضح شود و توانایی شما را در به خاطر سپردن این رویاها بیشتر کند. در مطالعه‌ای به افراد طی پنج روز، مقادیر بسیار زیاد ویتامین B6 داده شد و معلوم شد رویاهای آنها بسیار روشن‌تر و واضح‌تر، رنگی‌تر و عجیب‌تر از زمان‌های عادی بوده است. اگر ویتامین B6 را صبح‌ها مصرف کنید می‌توانید جلوی این مشکل احتمالی را بگیرید. ویتامین B12 به بدن کمک می‌کند انرژی تولید کند و عده‌ای گزارش کرده‌اند که مصرف این ویتامین در عصر باعث می‌شود در زمان خواب به دلیل داشتن انرژی زیاد نتوانند به راحتی به خواب بروند. این مورد را هم می‌توانید با مصرف ویتامین B12 در صبح حل کنید. توجیه این اتفاق می‌تواند این باشد که بدن برای تولید ملاتونین (هورمون خواب) به ویتامین نیاز دارد. شواهدی پزشکی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف مقادیر زیاد ویتامین B12 می‌تواند از مقدار زمان خواب بکاهد. اما هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که بگوید مصرف این ویتامین، در ساعات اولیه یا پایانی روز، خواب را مختل می‌کند. می‌توانید ویتامین B12 را همزمان با سایر ویتامین‌ها در صبح مصرف کنید. اما در مورد نیاسین قضیه برعکس است؛ گفته می‌شود که نیاسین یا همان ویتامین B3 به خوابیدن شما کمک می‌کند. شواهد حاکی از آن هستند که مصرف مقدار زیاد نیاسین، خوابیدن برخی از افراد را بهتر و آسان‌تر می‌کند. اما نباید همزمان با مصرف نیاسین الکل بنوشید زیرا الکل می‌تواند تاثیرات نیاسین را تشدید کند. شاید بهتر باشد ویتامین‌های گروه B را صبح‌ها مصرف کنید. اما اگر این ویتامین‌ها اشکالی در خواب‌تان ایجاد نمی‌کنند و مصرف آنها عصرها برای‌تان راحت‌تر است، هیج ایرادی ندارد که عصر آنها را مصرف کنید.

ویتامین C به عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند و نقش مهمی هم در محافظت از سلول‌ها در برابر خطرات ناشی از رادیکال‌های آزاد دارد. ویتامین C محلول در آب است و نیازی نیست همراه غذا مصرف کنید. اما عده‌ای با مصرف این ویتامین دچار ناراحتی‌های گوارشی می‌شوند و حتی ممکن است اسهال بگیرند. مصرف این مکمل همراه غذا می‌تواند مفید باشد و مصرف منبعی از ویتامین C همراه این مکمل نیز برای کمک به گوارش خوب است. به گفته‌ی عده‌ای از افراد مصرف مقادیر زیاد ویتامین C ممکن است در خواب اختلال ایجاد کند. اما هیچ شاهد علمی برای این مسئله وجود ندارد. با این حال اگر فکر می‌کنید شما هم ممکن است دچار این مشکل شوید می‌توانید ویتامین C را صبح‌ها مصرف کرده و از دوز مصرفی‌تان هم کم کنید. میزان توصیه شده روزانه ۷۵ میلی گرم برای زنان و ۹۰ میلی گرم برای مردان است. ویتامین C به بدن کمک می‌کند آهن را بهتر جذب کند، بنابراین اگر پزشک‌تان توصیه کرده آهن بیشتری در تغذیه‌تان بگنجانید می‌توانید ویتامین C را همزمان با آهن مصرف کنید و فرقی نمی‌کند چه زمانی از روز باشد.

ویتامین D که ویتامین خورشید است، نقش‌های زیادی در بدن دارد؛ کمک می‌کند سیستم ایمنی‌تان بهتر کار کند، همراه با کلسیم استخوان‌های‌تان را می‌سازد و عصب‌های شما از آن برای انتقال پیامهای عصبی استفاده می‌کنند. بدن شما وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد ویتامین D‌ می‌سازد. اما از آنجاییکه ریسک سرطان پوست با قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید وجود دارد، اگر دچار کمبود ویتامین D بودید شاید بهتر باشد مکمل آن را مصرف کنید. ویتامین D محلول در چربیست یعنی باید همراه با غذای حاوی چربی آن را مصرف کنید. این غذا می‌تواند صبحانه، ناهار و یا شام باشد و از آنجاییکه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد جذب ویتامین D در زمان خاصی از روز کمتر یا بیشتر است، هر زمان می‌توانید آن را مصرف کنید. در عده‌ای از افراد ممکن است ویتامین D موجب اختلال در خواب شود، مخصوصا اگر در ساعات انتهایی روز مصرف شود. این تاثیر می‌تواند به این دلیل باشد که ویتامین D، تولید ملاتونین را کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای که روی زنان سالمندی که سعی در کاهش وزن داشتند انجام شد نشان داد آنهایی که روزانه ۲۰۰۰ واحد ویتامین D دریافت می‌کردند (چون کمبود ویتامین D داشتند)، کیفیت خواب‌شان افت کرده بود. نتیجه گرفته شد مصرف مکمل ویتامین D با این دوز می‌تواند کیفیت خواب را در زنان سنین بعد از یائسگی که کمبود ویتامین D دارند کاهش بدهد.

ویتامین E از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و کمک می‌کند تا رگ‌های خونی بازتر شده و جلوی لخته شدن خون گرفته شود. کمبود ویتامین E می‌تواند به عصب‌ها آسیب زده، مشکلات بینایی ایجاد کند و سیستم ایمنی را ضعیف کند. ویتامین E محلول در چربیست پس لازم است آن را همراه با غذای حاوی چربی مصرف کنید. ضمنا شواهدی وجود ندارد که نشان دهد مصرف این ویتامین در زمانهای خاصی از روز بهتر یا بدتر است.

ویتامین K به لخته شدن خون کمک می‌کند و همچنین برای ساختن استخوانهای قوی لازم است. این ویتامین می‌تواند از شما در برابر سرطان محافظت کرده و با تقویت حساسیت به انسولین در بدن، با دیابت مبارزه کند. ویتامین K‌ نیز محلول در چربیست و باید همراه با غذای چرب آن را مصرف کنید. در مورد این ویتامین‌ هم سند و مدرکی وجود ندارد که بگوید چه زمانی آن را مصرف کنید بهتر است.

حتما می‌دانید که کلسیم، سازنده‌ی استخوان‌های قوی است و خیلی‌ها به میزان کافی آن را دریافت نمی‌کنند. کلسیم انواع متفاوتی دارد و برای مصرف آنها نیز توصیه‌های متفاوتی ارائه شده. کلسیم سیترات را می‌توانید به تنهایی یا همراه غذا مصرف کنید. کلسیم کربنات برای گوارش شدن به اسید معده نیاز دارد پس باید همراه غذا مصرف شود. برای اینکه بدن‌تان به خوبی کلسیم را جذب کند باید دوز مصرفی‌تان را در طول روز تقسیم کنید ( بدن نمی‌تواند در یک زمان بیش از ۵۰۰ میلی گرم کلسیم جذب کند). ضمنا نباید کلسیم را همزمان با مولتی ویتامین حاوی آهن یا منیزیم مصرف کنید زیرا بدن شما آن را به خوبی جذب نخواهد کرد. اما برخی مطالعات نشان داده‌اند کلسیم ممکن است به خواب شما کمک کند و خیلی از محصولات مکمل، کلسیم و منیزیم را با هم در یک قرص ترکیب می‌کنند. مکمل‌های کلسیم می‌توانند با برخی از داروها تداخل ایجاد کنند که شامل آنتی بیوتیک‌ها، داروهای پوکی استخوان، داروهای فشار خون، آنتی اسیدها، داروهای ضد صرع و داروهای کلسترول می‌شود. در برخی موارد مصرف کلسیم می‌تواند باعث شود بدن شما، دارو را بیشتر جذب کند در حالیکه در مواردی دیکر ممکن است بدن مقدار کمتری از دارو را جذب کند. بنابراین حتما در این مورد با پزشک‌تان مشورت کنید.

منیزیم، ماده‌ی معدنی است که عملکرد عصب‌ها را تنظیم می‌کند، فشار خون را کنترل می‌کند و استخوان می‌سازد (با همکاری کلسیم). بیشتر افراد منیزیم کافی دریافت می‌کنند اما کمبود منیزیم می‌تواند موجب حالت تهوع، از دست دادن اشتها، خستگی و ضعف شود. در میان تمام ویتامین‌ها و املاحی که مصرف می‌کنید، منیزیم نوعی است که بهتر است شب‌ها مصرف شود. زیرا منیزیم می‌تواند کمک‌تان کند خوابی سالم و با کیفیت داشته باشید. افرادی که شبها دچار گرفتگی عضله پا می‌شوند می‌توانند با مصرف منیزیم این مشکل را تا حدودی برطرف کنند. منیزیم ممکن است برای سیستم گوارش سنگین باشد و باعث مدفوع شل و آبکی شود. اگر دیدید چنین مشکلی دارید، دوز مصرفی منیزیم‌تان را کم کنید؛ یک دوز ۱۰۰ میلی گرمی برای‌تان کافیست.

منبع: علم ورزش

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

نحوه مصرف کردن ویتامین D 50000 و عوارض زیاد مصرف کردن آن

در بارداری کمبود ویتامین دی شایع است. مطالعات اخیر نشان میدهد که مقدار بالاتر روزانه ۴۰۰۰ واحد در دوران بارداری با کاهش خطر دیابت بارداری و زایمان زودرس همراه است. ویتامین های پره ناتال تامین کننده این مقدار ویتامین دی است. قبل از مصرف هر گونه مکمل در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین دی ۵۰۰۰۰ یک ویتامین محلول در چربی است که در بافت چربی ذخیره میشود. این ویتامین به عنوان ویتامین نور آفتاب شتاخته شده است. زیرا بعد از در معرض آفتاب قرار گرفتن در بدن تامین میشود. بنابراین شما می توانید مکمل ویتامین دی را بصورت دارو دریافت کنید زیرا منابع غذایی ویتامین دی محدود می باشد. در واقع شکل تجویزی ویتامین دی بصورت قرص ویتامین دی با مقدار ۵۰۰۰۰ واحد تعریف میشود.

ویتامین دی ۵۰۰۰۰ به بدن شما برای جذب کلسیم و فسفر کمک میکند که هر دو این عناصر برای تشکیل استخوان ضروری هستند. همچنین در انقباض عضله، قلب، شش ها و مغز استفاده میشود.قرص ویتامین دی را کی بخورم

زمانی کمبود رخ میدهد که بدن ذخایر کافی ویتامین را برای حفظ سلامت بدن نداشته باشد. شما در معرض کمبود ویتامین دی هستید اگر زیر ۶۵ سال سن دارید،چاق هستید و یا پوست تیره دارید. کمبود شدید ویتامین دی باعث پوکی استخوان در بزرگسالان و راشیتیسم در کودکان میشود.

مطالعات امروز نشان میدهد که کمبود ویتامین دی در ارتباط است با دیابت، فشار خون بالا، آسم، آلزایمر، افسردگی و بیماری های خودایمن.

پزشک سطح ویتامین دی شما را با یک آزمایش خون مشخص میکند.

ویتامین دی ۵۰۰۰۰ ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک پوستی شود. قبل از استفاده از این مکمل اگر حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید.

این ویتامین همچنین روی قند خون شما نیز اثر می گذارد. اگر دیابت دارید قبل از مصرف به پزشک اطلاع دهید.

هر کدام از شرایط زیر را اگر قبلا داشتید و الان دارید به پزشک اطلاع دهید:

اگرچه شایع نیست، مقدار زیاد از حد آن مسمومیت می دهد. معمولا با دریافت ۴۰۰۰۰ واحد بصورت روزانه این مسمومیت رخ میدهد. زیرا اغلب دوز ۵۰۰۰۰ برای ماهانه تجویز میشود و اگر کمبود داشت تنها تا چند هفته مجاز به مصرف دارو می باشد.

مسمومیت با قرص ویتامین دی باعث هایپر کلسمی میشود. این سزایط باعث بروز مشکلاتی مانند ناتوانی کلیه، ریتم غیر عادی قلب و کما است.

تعدادی از مطالعات نشان میدهد که مکمل ویتامین دی به کاهش وزن کمک میکند

ارتباطی بین سطح پایین ویتامین دی و علائم افسردگی وجود دارد.

مواد غذایی حاوی ویتامین دی

غذاهایی اندکی حاوی ویتامین دی هستند که شامل

سایر غذاهایی که با این ویتامین غنی سازی میشوند:

در بارداری کمبود ویتامین دی شایع است. مطالعات اخیر نشان میدهد که مقدار بالاتر روزانه ۴۰۰۰ واحد در دوران بارداری با کاهش خطر دیابت بارداری و زایمان زودرس همراه است. ویتامین های پره ناتال تامین کننده این مقدار ویتامین دی است. قبل از مصرف هر گونه مکمل در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر پزشک را مطلع سازید:

هر گونه دارو و یا مکمل را در صورت مصرف به پزشک خود اطلاع دهید  مخصوصا با این داروهای معرفی شده:

— کوتیکواستروئید ها مانند پردنیزون

— اورلیستات

— داروهای دیابتی

— داروهای فشار خون

— استاتین ها

— داروهای تشنج مانند فنوباربیتال

— مکمل کلسیم

— آنتی اسیدها

ویتامین دی هم بصورت قرص و هم بصورت تزریقی وجود دارد. مقدار و دوز آن بسته به جنس، سن و وزن متغییر خواهد بود.

معمولا برای سنین مختلف بصورت زیر است:

– ۶۰۰ واحد برای کودکان و بزرگسالان زیر ۷۰ سال

– ۸۰۰ واحد برای بزرگسالان کمتر از ۷۰ سال

– ۴۰۰ واحد برای نوزادان

اگر شما ۳ بار در هفته و هر بار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مقابل آفتاب باشید ویتامین دی مورد نیاز شما تامین خواهد شد.

همچنین بخوانید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

قرص ویتامین دی را کی بخورم

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ویتامین دی 50000 یک ویتامین محلول در چربی است که در بافت چربی ذخیره میشود. این ویتامین به عنوان ویتامین نور آفتاب شتاخته شده است. زیرا بعد از در معرض آفتاب قرار گرفتن در بدن تامین میشود. بنابراین شما می توانید مکمل ویتامین دی را بصورت دارو دریافت کنید زیرا منابع غذایی ویتامین دی محدود می باشد. در واقع شکل تجویزی ویتامین دی بصورت قرص ویتامین دی با مقدار 50000 واحد تعریف میشود.

ویتامین دی 50000 به بدن شما برای جذب کلسیم و فسفر کمک میکند که هر دو این عناصر برای تشکیل استخوان ضروری هستند. همچنین در انقباض عضله، قلب، شش ها و مغز استفاده میشود. در این مقاله اطلاعات کامل در مورد قرص ویتامین دی توضیح داده میشود:

عوارض کمبود ویتامین دی
فرق ویتامین d و d3
مسمومیت با ویتامین دی 50000
منابع تامین کننده ویتامین d
تداخلات دارویی قرص ویتامین دی 50000
زمان و طریقه مصرف قرص ویتامین d 

زمانی کمبود رخ میدهد که بدن ذخایر کافی ویتامین را برای حفظ سلامت بدن نداشته باشد. شما در معرض کمبود ویتامین دی هستید اگر زیر 65 سال سن دارید،چاق هستید و یا پوست تیره دارید. کمبود شدید ویتامین دی باعث پوکی استخوان در بزرگسالان و راشیتیسم در کودکان میشود. مطالعات امروز نشان میدهد که کمبود ویتامین دی در ارتباط است با دیابت، فشار خون بالا، آسم، آلزایمر، افسردگی و بیماری های خودایمن. پزشک سطح ویتامین دی شما را با یک آزمایش خون مشخص میکند.

شواهد اخیر نشان می دهد دوزهای بالای مکمل های ویتامین D برای بیمارانی مانند سالمندان که کمبود ویتامین D دارند، مفید است. قرص ویتامین دی 50 هزار واحد پشتیبانی تغذیه ای موقت برای ارتقای سطح ویتامین D می باشد:قرص ویتامین دی را کی بخورم

دو نوع مختلف از ویتامین D وجود دارد: ویتامین D و D3. ویتامین D از قرارگرفتن قارچ ها در معرض نور خورشید به دست می آید. ویتامین D3 نوعی است که در پوست شما ساخته می شود.. هر دو نوع باید قبل از استفاده بدن از آن ها و مفیدبودن به هورمون کلسیتریول شوند. ویتامین D گاهی به عنوان کلسیفرول نیز شناخته می شود. اما اصطلاحا به عنوان یک چتر شامل ویتامین D و D3 استفاده می شود. اگر چه هر دو فرم را می توان برای مکمل تولید کرد، اما ویتامین D3 که از روغن گوسفند ساخته شده است بیشتر استفاده می شود.

ویتامین D3 منبع بیولوژیک ویتامین D است که در اثر تابش نور خورشید در پوست ایجاد می شود. بر اساس تحقیقات اخیر:

مصرف خوراکی ویتامین D یا تزریق به عضله در مقادیر توصیه شده، کاملا ایمن می باشد. اکثر مردم معمولا عوارض جانبی در اثر مصرف ویتامین D تجربه نمی کنند، مگر اینکه مصرف این ویتامین بیش از حد مصرف باشد. برخی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D عبارتند از: ضعف، خستگی، خواب آلودگی، سردرد، از دست دادن اشتها، خشکی دهان، طعم فلزی در دهان، تهوع، استفراغ و …

مصرف ویتامین D برای مدت زمان طولانی در دوزهای بالاتر از 4000 واحد در روز، غیر مجاز است و ممکن است باعث ایجاد کلسیم اضافی در خون شود. با این حال، دوزهای بالا برای درمان کوتاه مدت ضروری هستند. این نوع درمان باید تحت نظارت پزشک انجام شود.

ویتامین دی 50000 ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک پوستی شود. قبل از استفاده از این مکمل اگر حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید. این ویتامین همچنین روی قند خون شما نیز اثر می گذارد. اگر دیابت دارید قبل از مصرف به پزشک اطلاع دهید. هر کدام از شرایط زیر را اگر قبلا داشتید و الان دارید به پزشک اطلاع دهید:

اگرچه شایع نیست، مقدار زیاد از حد آن مسمومیت می دهد. معمولا با دریافت 40000 واحد بصورت روزانه این مسمومیت رخ میدهد. زیرا اغلب دوز 50000 برای ماهانه تجویز میشود و اگر کمبود داشت تنها تا چند هفته مجاز به مصرف دارو می باشد.

مسمومیت با قرص ویتامین دی باعث هایپر کلسمی میشود. این سزایط باعث بروز مشکلاتی مانند ناتوانی کلیه، ریتم غیر عادی قلب و کما است.

تعدادی از مطالعات نشان میدهد که مکمل ویتامین دی به کاهش وزن کمک میکند

ارتباطی بین سطح پایین ویتامین دی و علائم افسردگی وجود دارد.

غذاهایی اندکی حاوی ویتامین d هستند که شامل:

سایر غذاهایی که با این ویتامین غنی سازی میشوند:

در بارداری کمبود ویتامین دی شایع است. مطالعات اخیر نشان میدهد که مقدار بالاتر روزانه 4000 واحد در دوران بارداری با کاهش خطر دیابت بارداری و زایمان زودرس همراه است . مکمل های پره ناتال تامین کننده این مقدار ویتامین دی است. قبل از مصرف هر گونه مکمل در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

خانم برزویی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در اینباره می گویند: “مادرهای باردار باید بیشتر از هرزمان دیگر در مصرف قرص و مکمل محتاط باشند. ترجیح این است که در سه ماهه اول بارداری از قرص ویتامین d استفاده نکنید، از سه ماهه های دوم و سوم بارداری مشکلی ندارد. حتما قبل از شروع به استفاده از ویتامین دی آزمایش بدهید. اگر کمبود داشتید ، ویتامین دی 1000 واحدی را مصرف کنید که اغلب بصورت روزانه تجویز میشود. به هیچ عنوان دوز 50000 هزار واحد ویتامین d در بارداری توصیه نمیشود مگر تحت شرایط خاص”.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر پزشک را مطلع سازید:

بارداری و تغذیه با شیر مادر: مصرف مقادیر کمتر از 4000 واحد ویتامین D در دوران بارداری و شیردهی ایمن است. از دوزهای بالاتر فقط با تجویز پزشک استفاده کنید. مصرف بیش از حد ویتامین D در دوران بارداری و یا شیردهی غیر مجاز است. استفاده از دوزهای بالاتر ممکن است سبب آسیب جدی به نوزاد شود.

مصرف ویتامین D می تواند این وضعیت را بدتر کند؛ به ویژه در افراد مبتلا به بیماری کلیوی.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به هیستوپلاسموز افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

مصرف ویتامین D می تواند این وضعیت را بدتر کند.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به هیپرپاراتیروئیدیسم افزایش دهد. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به لنفوم افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را افزایش دهد و خطر “سخت شدن شریان ها” را در افرادی که بیماری کلیوی دارند افزایش دهد. سطح کلسیم باید با دقت در افراد مبتلا به بیماری کلیوی کنترل شود.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به سارکوئیدوز افزایش دهد. این مسئله می تواند به سنگ کلیه و مشکلات دیگر منجر شود. ویتامین D را با احتیاط مصرف کنید.

ویتامین D ممکن است سطح کلسیم را در افراد مبتلا به سل افزایش دهد. این مسئله ممکن است به عوارضی مانند سنگ کلیه منجر شود.

مقاله پیشنهادی اوما: مسمومیت با ویتامین d با 7 علامت

هر گونه دارو و یا مکمل را در صورت مصرف به پزشک خود اطلاع دهید  مخصوصا با این داروهای معرفی شده:

— کوتیکواستروئید ها مانند پردنیزون

— اورلیستات

— داروهای دیابتی

— داروهای فشار خون

— استاتین ها

— داروهای تشنج مانند فنوباربیتال

— مکمل کلسیم 

— آنتی اسیدها

قرص ویتامین دی را کی بخورم

ویتامین دی هم بصورت قرص و هم بصورت تزریقی وجود دارد. مقدار و دوز آن بسته به جنس، سن و وزن متغییر خواهد بود. معمولا برای سنین مختلف بصورت زیر است:

– 600 واحد برای کودکان و بزرگسالان زیر 70 سال

– 800 واحد برای بزرگسالان کمتر از 70 سال

– 400 واحد برای نوزادان

اگر شما 3 بار در هفته و هر بار 10 تا 15 دقیقه مقابل آفتاب باشید ویتامین دی مورد نیاز شما تامین خواهد شد.

50 هزار واحد در هفته برای 6 تا 12 هفته استفاده شده است. با این حال، برخی از بیماران نیاز به دوزهای بالاتر برای مدت طولانی برای حفظ سطح مطلوب ویتامین دی در خون دارند.

400-1000 واحد ویتامین دی در روز در کلکلسیفرول برای سالمندان استفاده شد. معمولا این قرص همراه با 500-1200 میلی گرم کلسیم در روز مصرف می شود. بعضی از کارشناسان توصیه می کنند که دوزهای بالاتر از 1000 تا 2000 واحد در روز و 0.43-1.0 میکروگرم در روز کلسیتروئیل برای 36 ماه استفاده شود.

0.25-1.0 میکروگرم در روز ویتامین دی به شکل کلسی تريول یا الفاکالسیدول برای مدت 6 تا 36 ماه استفاده می شود. در بسیاری از موارد، این فرم ویتامین دی همراه با کلسیم استفاده می شود. همچنين، 50 تا 32000 ميلي گرم در روز ويتامين دی به صورت کلسفيديول به مدت 12 ماه مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت، 1750 تا 50 هزار واحد ویتامین دی در روز یا هفته برای 12 تا 12 ماه مصرف می شود.

1400-1500 میلی گرم در روز کلسیم به اضافه 1100 واحد ویتامین دی در روز به شکل کلوکلسیفرول تا 7 سال استفاده می شود.

800 واحد / روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به تنهایی یا همراه با 1000 میلی گرم در روز کلسیم به مدت 3 سال مصرف می شود.

800 واحد در روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به مدت 3 ماه مورد استفاده قرار گرفته است.

400 واحد / روز ویتامین دی برای جلوگیری از MS (علائم ام اس خفیف ) استفاده می شود.

300 تا 4000 واحد ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول به مدت 7 هفته تا 13 ماه مورد استفاده قرار می گیرد.

700 واحد ویتامین دی در روز به شکل کلکلسیفرول همراه با 500 میلی گرم کلسیم در روز به مدت 3 سال مورد استفاده قرار می گیرد.

 برای کمبود ویتامین دی: 300000 واحد ویتامین دی به عضله تزریق می شود.

خوراکی: برای جلوگیری از عفونت دستگاه تنفسی: 1200 واحد / روز ویتامین دی به شکل کلکلسیفرول در طی زمستان به کودکان مدرسه ای داده شده است تا از ابتلا به آنفلوانزا جلوگیری شود. همچنین 500 واحد در روز کلکلسیفرول برای جلوگیری از بدتر شدن علائم آسم ناشی از عفونت دستگاه تنفسی استفاده شده است. اکثر مکمل های ویتامین حاوی تنها 400 واحد (10 میکروگرم) ویتامین دی هستند.

خانم برزویی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، در مورد زمان و نحوه مصرف ویتامین دی می گویند: “ویتامین d ، ویتامین محلول در چربی است، بهترین زمان مصرف این ویتامین بعد از غذا یا همراه غذاست. اما در مورد دوز مصرفی ویتامین دی برای کسی که کمبود ندارد، جهت پیشگیری و در ایران به این صورت است: برای کودکان 2 تا 8 ساله، هر 2 ماه یکبار یک عدد مکمل 50 هزار واحدی بخورند. نوجوانان 8 تا 18 سال; در مقطع دبستان، هر 2 ماه یکبار یکعدد مکمل 50 هزار واحد و سایر دانش آموزان ماهانه یکعدد مکمل ویتامین دی 50 هزار واحد توصیه میشود. افراد 19 تا 59 سال نیز ماهانه یکعدد مکمل دی توصیه میشود”.

خستگی ناگهانی ممکن است نشانه ای از ویتامین دی زیاد باشد. اکثر افرادی که بیش از حد ویتامین دی مصرف کرده اند، حداقل دو مورد از علائم زیر را طی چند روز پس از تجویز مشاهده می کنند:

افراد مبتلا به سمیت شدید یا مزمن ویتامین دی ممکن است علائم تهدید کننده زندگی را مشاهده کنند، از جمله:

1-woman health. Vitamin D. www.nhs.uk.2018

2- Christine Mikstas. Vitamin D Deficiency. www.webmd.com. May 16, 2018

3- Ecemis GC, Atmaca A. Quality of life is impaired not only in vitamin D deficient but also in vitamin D-insufficient pre-menopausal women. J Endocrinal Invest. 2013 Sep;36(8):622-7

4- McCarty DE. Resolution of hypersomnia following identification and treatment of vitamin d deficiency. J Clin Sleep Med. 2010 Dec 15; 6(6):605-8

با سلام و خسته نباشید.ببخشید بنده یه سوال داشتم خواهشا راهنماییم کنید.راستش خواهر زاده بنده یک سال و نیمش هست که متاسفانه بدون اجازه یه قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ خورده.البته قسمت ژله ایش رو انداخته بیرون فقط محتویات داخل ژله رو خورده.و یک دختر یک سال و نیم هست.راستش اولش بالا اورد.ولی الان که دوازده ساعت میگذره کاملا سالمه.فقط خواستم بپرسم خطری تهدیدش نمیکنه؟و باید چیکار کنیم.خواهشا راهنماییم کنید

وقت بخیر من 19 سالمه آزمایش خون دادم سطح ویتامین دی من روی عدد 7 بود و دکتر اعلام کرد که باید ویتامین دی 50000 رو مصرف کنی اما گفته یک هفته باید هر روز با غذا بخوری و بعد از اون هم هفته ای یک عدد اینکه من برای یک هفته باید هر روز این قرص رو مصرف کنم خطرناک نیست ؟؟؟

سلام مصرف قرص ویتامین دی 50 هزار واحد روزانه مجاز نیست و باید هفته ای مصرف شود. میتوانید ابتدا آمپول ویتامین دی در دو نوبت تزریق کنید و بعد 6 تا 8 هفته ، هفته ای یکعدد ویتامین دی 50 هزار واحد مصرف شود

سلام ویتامین دی من ۴۵۰ هست😓چیکار کنم بیاد پایین.اول کمبود داشتم قرص استفاده کردم اینجوری شد

سلام وقت بخیر .تاریخ انقضای قرص ویتان دی ۵۰۰۰۰چند وقت هست ؟ و اینکه دوز برای کسی که مشکل آمنوره و کم کاری تیروئئد داره چقد خوبه باشه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

سلام دوز مصرفی با توجه به کمبود مشخص میشود. تاریخ انقضا روی قرص نوشته شده است چک کنید

سلام خسته نباشید. در چه ساعتی از روز قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ مصرف بشه بهتره؟ بعد ناهار یا شام یا صبح یا….؟

سلام بهتره قرص ویتامین دی 50 هزار همراه غذا مصرف شود



العالم – گوناگون

آیا این ادعاها درست است یا راهی است برای رونق بازار ویتامین D؟ با فرانک توکلی، کارشناس تغذیه، درباره مزایا و عوارض این ویتامین مهم گفتگو کرده ایم.


ویتامین D چیست؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که قابلیت ذخیره شدن در بدن را دارد و به رشد و استحکام استخوان ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می کند. ویتامین D به دلیل آن که از خورشید گرفته می شود، ویتامین خورشید هم نامیده می شود.قرص ویتامین دی را کی بخورم


مهم ترین فواید مصرف ویتامین D چیست؟

– هر روز که می گذرد محققان دلایل بیشتری برای اثبات تاثیر مثبت ویتامین D در حفظ سلامت بدن ارائه می دهند و مصرف این ویتامین را برای بدن ضروری می دانند. نقش اصلی ویتامین D، پیش ساز بودن هورمون هایی است که در جذب کلسیم و فسفر موثر بوده اند و به رشد استخوانی، استحکام استخوان ها و دندان ها، رشد سلول ها و سلامت استخوان در دوران کهنسالی کمک زیادی می کنند.

دریافت ویتامین D و کلسیم باعث افزایش قدرت و هماهنگی عضلات افراد است و از سوی دیگر افزایش جذب کلسیم و فسفر از روده ها، کاهش دفع از کلیه ها و کنترل متابولیسم در استخوان می شود و از بروز سرطان روده بزرگ، افسردگی، مرگ زودرس، سکته مغزی، قلبی، ام اس، دیابت، آرتریت روماتوئید، آلزایمر و پوکی استخوان جلوگیری می کند.

با وجود تمام فواید ویتامین D، آیا استفاده بیش از حدِ لازم این ویتامین، می تواند تاثیر ناگواری بر سلامت انسان بگذارد؟

– ویتامین D جزء آن دسته از ویتامین های محلول در چربی است که قابلیت ذخیره شدن در بدن را دارد. در صورت مصرف با مقدار بالا می تواند باعث عوارضی از قبیل رسوب کلسیم در کلیه ها، ریه ها، قلب، گوش، دردهای استخوانی، از دست دادن اشتها و تهوع، افزایش حجم ادرار، یبوست، اختلالات کلیوی و موجب مسمومیت شود.

فقر ویتامین D، که در ایران و به خصوص در زنان و کودکان شایع است، چه عوارضی دارد؟

– از عوارض مصرف کم این ویتامین در دوران کودکی، بیماری نرمی استخوان است. عوارض دیگر آن، بزرگی جمجمه، زائده های دکمه مانند روی ستون فقرات و برجستگی سینه است. در دوران بزرگسالی، کمبود این ویتامین در بدن باعث به وجود آمدن بیماری کاهش تراکم استخوانی و بروز دردهای شدید در نواحی پا و کمر می شود و امکان دارد در میان سالی استخوان های بلند و بزرگ بدن مانند استخوان ران به راحتی شکسته شوند. در دوران کهنسالی، کمبود این ویتامین باعث بروز بیماری پوکی شدید استخوان، به ویژه در زنان می شود.

نشانه های کمبود این ویتامین چیست و چگونه قابل تشخیص است؟

– در حال حاضر میزان ویتامین D طبیعی موجود در غذاها پایین است و حتی غذاهای تقویتی نیز ویتامین مورد نیاز بدن را تامین نمی کنند. در واقع افراد بیشترین مقدار آن را از طریق آفتاب به دست می آورند. تنها راه تشخیص کمبود ویتامین D، آزمایش خون است. اگرچه علائمی همچون مشکلات گوارشی، تعریق در ناحیه پوست جمجمه، استخوان درد، افزایش وزن و بی حوصلگی می توانند تا حدودی نشانگر کمبود ویتامین D در بدن باشند.

با این که ایران کشور پر آفتابی است، علت کمبود این ویتامین در ایران چیست؟

– نوع لباس، گرد و غبار، شیشه پنجره ها، هوای ابری، هوای آلوده و کرم های ضد آفتاب می توانند مانع رسیدن اشعه ماوراءبنفش به بدن و مانع ساختن ویتامین D مورد نیاز در بدن فرد می شوند.


چه عواملی باعث کمبود ویتامین D می شوند؟

– افراد تیره پوست در مقایسه با کسانی که پوست روشن دارند، همچنین افراد شب کار و کسانی که شب ها بیدارند و روزها می خوابند، کسانی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند، نوزادان شیرخوار، افراد مسن، افرادی که محدودیت در قرار گرفتن در معرض نور خورشید را دارند، افراد زمین گیر و افراد مبتلا به بیماری التهابی روده، ویتامین D کمتری دریافت می کنند.

آپارتمان نشینی باعث می شود که خیلی ها به میزان کافی در معرض نور خورشید نباشند، در این شرایط برای جبران کمبود این ویتامین چه باید کرد؟

– خوردن روغن کبد ماهی، ماهی های چرب، تخم مرغ، کره مارگارین، شیر غنی شده، جگر، غلات، سبزی ها و دریافت این ویتامین به صورت مصنوعی مثل قرص یا آمپول می تواند کمبود ویتامین در بدن را جبران کند. در صورتی که دست ها و صورت به مدت 5 تا 10 دقیقه و دو تا سه روز در هفته در معرض مستقیم نور آفتاب قرار گیرد، ویتامین مورد نیاز بدن تامین می شود.

می گویند بسیاری از سرطان ها بر اثر کمبود ویتامین D است؛ چه بیماری ها و سرطان هایی در اثر کمبود این ویتامین بروز پیدا می کنند؟

– کمبود ویتامین D توانایی فرد و سیستم ایمنی را جهت از بین بردن میکروب ها و سلول های سرطانی، تحت تاثیر قرار می دهد. بدن انسان روزانه میلیون ها سلول سرطانی تولید می کند، زمانی که سیستم ایمنی بدن دچار نقصان می شود، سلول های سرطانی می توانند رشد کنند و سرطان های سینه، پروستات و کلون به سیستم ایمنی بدن آسیب می رسانند که این امر منجر به ایجاد سرطان،دیابت و عفونت می شود.

شما چه میزان مصرف ویتامین D را به صورت روزانه به افراد توصیه می کنید؟

– میزان مصرف ویتامین D در سنین مختلف و در دوران زندگی هر فرد متفاوت است. هم کودکان و هم بزرگسالان نباید بیش از دو هزار واحد بین المللی ویتامین D در روز دریافت کنند. این میزان ویتامین D از طریق رژیم غذایی به همراه یا بدون مکمل ها، باید برای حفظ سلامتی شما کافی باشد.


آیا سبک زندگی با کمبود ویتامین D ارتباط دارد؟

– ویتامین D از پوست و بر اثر تابش نور خورشید در بدن تولید می شود. مکان زندگی فرد، شرایط آب و هوایی، آلودگی هوا، آداب و رسوم، نوع پوشش افراد، انتخاب رژیم مناسب و استفاده از کرم های ضد آفتاب می تواند در دریافت و جذب این ویتامین اثر گذار باشد.


مصرف ویتامین D را جدی بگیرید

همه ما می دانیم که بدنمان به ویتامین D نیاز دارد تا در سلامت کامل باشد اما پرسش این جاست؛ به چه میزان ویتامین D نیاز داریم و از چه راهی باید تامین شود؟ و این که ویتامین D چه اثراتی بر بدن دارد؟


1. موثرتر از واکسن آنفلوانزا

محققان عقیده دارند که داروهای ضد ویروسی، تنها هشت درصد ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا را کاهش می دهند؛ در صورتی که ویتامین D این احتمال را به نصف می رساند. روزانه چند دقیقه در معرض نور خورشید بودن، شما را در برابر سرماخوردگی ایمن می کند.


2. ویتامین طول عمر

اگر می خواهید عمر طولانی و بانشاطی داشته باشید، ویتامین D مصرف کنید. افزایش میزان مصرف ویتامین D باعث کاهش مرگ و میر زودرس می شود و به میزان 30 درصد از احتمال گرفتار شدن به بیماری های قلبی – عروقی، دیابت و سرطان کم می کند.


3. در زمستان فراموش نکنید

این ویتامین در اثر اشعه خورشید و از طریق غذا به بدن می رسد. در زمستان که نور خورشید کمتر است، ویتامین D کمتری در بدن تولید می شود. با خوردن مواد غذایی مناسب همچون ماهی و تخم مرغ، در حفظ ویتامین D کوشا باشید.


4. به جنگ افسردگیِ یائسگی بروید

یائسگی، دوره ای از زندگی زنانه است که با تغییرات هورمونی در بدن آنها، علائم مختلفی به وجود می آید. یکی از این علائم افسردگی است. زنانی که تغذیه ای سرشار از ویتامین D دارند و روزانه 400 واحد بین المللی مصرف می کنند، نسبت به زنان دیگر کمتر دچار افسردگی می شوند.


5. کودکان خود را قد بلند کنید

برخورداری از میزان لازم و کافی ویتامین D همراه با عناصری چون روی و کلسیم، در زمان مناسب، می تواند تضمین کننده رشد متعادل و مناسب ارگان های مختلف بدن به ویژه استخوان بندی افراد شود؛ بنابراین ضروری است مصرف مواد لبنی جزء برنامه های تغذیه ای قرار گیرد. با غنی سازی ویتامین D، می توانیم از کوتاهی قد جلوگیری کنیم.


6. ویتامین D و بیماری ام اس

پروتئینی که توسط ویتامین D در بدن فعال می شود، می تواند در ترمیم آسیب های سلول های عصبی و در درمان بیماری ام اس موثر باشد.قرص ویتامین دی را کی بخورم


7. پوکی استخوان هرگز

برای پیشگیری از ابتلا، از دوران جوانی میزان کافی کلسیم و فسفر به همراه ویتامین D را به مقدار لازم مصرف کنید تا در دوران کهنسالی دچار پوکی استخوان نشوید.


8. تخم کتان مصرف کنید

تخم کتان منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D است. مصرف روزانه یک قاشق چای خوری تخم کتان، منبع خوبی برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن محسوب می شود.


9. مفید و ضروری برای خانم های باردار

خانم های بارداری که کمبود ویتامین D دارند، حواس شان باشد که احتمال مسمومیت بارداری، زایمان سخت و اختلال تنفسی در نوزادان افزایش پیدا می کند.


10. تخم مرغ را کامل مصرف کنید

زرده تخم مرغ نیز غنی از ویتامین D است. به همین دلیل توصیه می شود برای دریافت کامل این ویتامین، زرده و سفیده تخم مرغ را با هم میل کنید.

ماهنامه همشهری تندرستی

قرص ویتامین دی را کی بخورم
قرص ویتامین دی را کی بخورم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *