قرص هیدروکلروتیازید 50 میلی

خواص دارویی و گیاهی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

در این مقاله موارد مصرف و عوارض جانبی قرص هیدروکلروتیازید, دارویی ادرار آور که برای درمان حملات قلبی و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد را بررسی می کنیم. اگر در نسخه پزشکی شما این دارو تجویز شده است اطلاعات مفید این مقاله را از دست ندهید.

قرص هیدروکلروتیازید به عنوان یک ادرار آور برای درمان فشار خون بالا و تجمع مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. از جذب نمک و مایعات در ادرار موجود در کلیه ها جلوگیری کرده و باعث افزایش ادرار می شود. هیدروکلروتیازید همچنین فشار خون بالا را کاهش می دهد. در این مطلب به بررسی اطلاعات دارویی این قرص و عوارض جانبی مصرف آن خواهیم پرداخت.

هیدروکلروتیازید برای درمان فشار خون بالا، سنگ کلیه و ورم های ایجاد شده در اثر حملات قلبی، آسیب به کلیه و داروهای معین مورد استفاده قرار می گیرد. هیدروکلروتیازید به صورت قرص، کپسول و محلول موجود می باشد که توسط دهان مصرف می گردد. و به عنوان دارویی عمومی در تمامی داروخانه ها در دسترس می باشد. تا پایان مطلب با بررسی اطلاعات دارویی و عوارض جانبی قرص هیدروکلروتیازید همراه ما باشید.

 

این دارو برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد، کاهش فشار خون بالا از سکته، حملات قلبی و مشکلات کلیوی پیشگیری می کند. این دارو ادرار آور است و باعث افزایش ادرار شما می گردد. به بدن شما کمک می کند تا از شر نمک و آب فراوان رهایی یابد. این دارو مایعات فراوان موجود در بدن که بر اثر نارسایی قلبی و ناراحتی کبدی یا مشکلات کلیوی ایجاد می گردند را کاهش می دهد. همچنین می تواند علایم تنگی نفس یا ورم در زانو یا پاها را کاهش دهد.

قرص هیدروکلروتیازید را طبق تجویز پزشک و از طریق دهان باید مصرف نمود. معمولا روزی یکبار در صبح قبل یا بعد از صبحانه باید مصرف گردد. از مصرف این دارو در طول مدت زمان خواب خودداری کنید تا از بیدار شدن برای ادرار پیشگیری نمایید. دوز مصرفی به شرایط پزشکی و واکنش شما به درمان بستگی دارد. از این دارو بطور منظم برای کسب مزایای آن استفاده نمایید. برای اینکه زمان مصرف آن در خاطرتان باقی بماند در ساعت مشخصی از آن در روز استفاده کنید. ادامه دادن به مصرف هیدروکلروتیازید حتی اگر احساس می کنید حالتان خوب شده است مهم می باشد. مصرف کلستیرامین و کلستیپول جذب هیدروکلروتیازید را کاهش می دهد. اگر شما هر یک از این داروها را مصرف می کنید آن ها را حداقل چهار ساعت قبل یا بعد از مصرف هیدروکلروتیازید استفاده کنید. اگ با مصرف این قرص شرایط شما بهبود نیافت یا شرایطتان بدتر شد با دکتر خود در میان بگذارید. اگر از این دارو به مقدار زیاد مصرف کردید بلافاصله به نزدیک ترین اورژانس مراجعه کنید علایم مصرف زیاد این دارو سرگیجه شدید، ضعف و غش می باشند. تغییرات سبک زندگی مثل بره های کاهش استرس، تمرین و تغییرات رژیم غذایی ممکن است بازدهی این دارو را افزایش دهند. آزمون های پزشکی برای بررسی پیشرفت شما باید بطور دوره ای انجام شوند. در طول دوره مصرف این دارو بطور مداوم فشار خون خود را ارزیابی کنید. اما اگر مصرف یک دوز آن را فراموش کردید بلافاصله پس از اینکه یادتان آمد آن را مصرف کنید اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید از دوز از دست رفته چشم پوشی کنید و بر اساس بره عادی از دارو خود مصرف کنید.

ناراحتی معده، سرگیجه، سردرد در طول عادت کردن بدن شما به قرص هیدروکلروتیازید ممکن است اتفاق بیفتد. اگر هر یک از این تاثیرات دوام پیدا کرد یا بدتر شد دکتر یا متخصص خود را در جریان قرار دهید.

برای کاهش خطر سرگیجه وقتی در حالت ایستاده یا نشسته هستید به آرامی بلند شوید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما از آنجا که تشخیص داده است فواید این دارو نسبت به عوارض آن برای شرایط شما است مصرف آن را به شما تجویز کرده است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند با خطرات و عوارض جدی مواجه نشده اند. اگر عوارض جانبی جدی مثل چشم درد احساس کردید بلافاصله به دکتر خود بگویید.

این دارو ممکن است بطور جدی باعث کاهش وزن و نمک و مواد معدنی موجود در بدن شما گردد. اگر هر یک از عوارض جانبی جدی که البته امکان آن ها کم است مثل گرفتگی عضلات، ضعف، ضربان قلب نظم، کاهش ادرار، خشکی دهان یا تشنگی را احساس کردید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

واکنش های حساسیتی به قرص های هیدروکلروتیازید نادر می باشند. با این وجود اگر هر یک از علایم واکنشی و حساسیتی جدی مثل خارش، ورم، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی را احساس کردید بلافاصله به دنبال کمک های پزشکی باشید.

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگاه دارید. تمام داروها را دور از دستری کودکان قرار دهید. در طرفی در بسته و محکم که نسبت به نور مقاوم است نگاه دارید.

هنگام مصرف قرص هیدروکلروتیازید عوارض جانبی و نکات مورد احتیاط را مورد توجه قرار دهید. این مقاله برای افزایش اطلاعات دارویی شما در رابطه با این دارو ترجمه و گردآوری شده است. این دارو را تحت نظر پزشک و بر اساس تجویز پزشک یا اطلاعات روی بسته آن مصرف کنید.

منبع : آرگا


اگر می خواهید عمل زیبایی انجام دهید، بخوانید!



موزه پرنس ولز هند یک جاذبه توریستی متفاوت!



با بالون معده لاغر می شویم یا نه؟


برای پاکسازی پوست چرب از این روش های مطمئن استفاده کنید



هیچوقت این جملات را به زبان نیاورید!



با جزیره تماشایی ماک و تام موراکوت آشنا شوید

نشانی شما منتشر نخواهد شد.


دکتر ابوالفضل زارعی، جراح پلاستیک و زیبایی بینی، صورت، پلک


بالون معده با دکتر فرزاد فرامرزی – فوق تخصص گوارش, کبد و آندوسکوپی


هیدروکلروتیازید از دستهٔ مدرهای تیازیدی است. این دارو در درمان زیادی فشار خون (به تنهایی یا به عنوان درمان کمکی)، خیز (ناشی از نارسایی احتقانی قلب، سیروز کبدی همراه با آسیت) درمان با کورتیکوستروئید و استروژن و نیز بعضی از حالات نارسایی کلیه (از جمله سندرم نفروتیک، گلومرولونفریت حاد و نارسایی مزمن کلیه) مصرف می‌شود. بهبود فشار خون از اثرات هیدروکلروتیازید می باشد. هيدروكلروتيازيد عوارض مختلفی دارد که از آن جمله می توان به تاری دید، خشکی دهان و احساس سبکی در سر اشاره کرد.



اين دارو در درمان خيز (ناشي از نارسايي احتقاني قلب، سيروز كبدي همراه با آسيت) درمان با كورتيكوستروئيد و استروژن و نيز بعضي از حالات عيب كار كليه ( از جمله سندرم نفروتيك، گلومرولونفريت حاد ونارسايي مزمن كليه)، زيادي فشار خون (به تنهايي يا به عنوان درمان كمكي) مصرف مي‌شود.



دیورتیک تیازیدی. با مهار بازجذب سدیم در توبول های دیستال کلیه منجر به افزایش دفع آب، سدیم، پتاسیم و یون های هیدروژن می گردد.



فارماکوکینتیک هیدروکلروتیازید


جذب هيدروكلروتيازيد پس از مصرف خوراكي نسبتاً سريع است. اين دارو به صورت تغييرنيافته و تقريباً به طور كامل از طريق كليه‌ها دفع مي‌شود. نيمه عمر هيدروكلروتيازيد 8/14-6/5 ساعت مي‌باشد و اثر مدري آن پس از 2 ساعت شروع مي‌شود. زمان لازم براي رسيدن به اوج اثر دارو 4 ساعت و طول اثر آن 12-6 ساعت است. اثر كاهنده فشار خون اين دارو پس از 4-3 روز ممكن است ظاهر شود، ولي براي رسيدن به اثر مطلوب ممكن است تا 4-3 هفته زمان لازم باشد.



كاهش فشار خون وضعيتي، اختلالات خفيف گوارشي، كاهش توانايي جنسي، كمي پتاسيم، منيزيم وسديم خون، زيادي كلسيم خون، آلكالوز همراه كمي كلرور خون، زيادي اسيداوريك خون، نقرس، افزايش قند خون و كلسترول پلاسما با مصرف دارو گزارش شده است.



مصرف همزمان كلستيرامين با هيدروكلروتيازيد ممكن است جذب آن را مهار كند. مصرف همزمان گليكوزيدهاي ديژيتال با هيدروكلروتيازيد، به علت بروز كمي پتاسيم خون، ممكن است احتمال مسموميت با ديژيتال را افزايش دهد. مصرف همزمان اين دارو با ليتيم، به علت كاهش همزمان اين دارو با ليتيم، به علت كاهش كليرانس كليوي ليتيم، ممكن است سبب بروز مسوميت با ليتيم شود. مصرف همزمان داروهاي مهاركننده ACE ، سيكلوسپورين و ساير داروهاي مدر نگهدارنده پتاسيم، مكمل‌هاي پتاسيمي و داروهاي حاوي پتاسيم با هيدروكلروتيازيد ممكن است سبب تجمع پتاسيم به ويژه در بيماران مبتلا به بي‌كفايتي كليه شود.



قرص هیدروکلروتیازید را طبق تجویز پزشک و از طریق دهان باید مصرف نمود. معمولا روزی یکبار در صبح قبل یا بعد از صبحانه باید مصرف گردد. از مصرف این دارو در طول مدت زمان خواب خودداری کنید تا از بیدار شدن برای ادرار پیشگیری نمایید. دوز مصرفی به شرایط پزشکی و واکنش شما به درمان بستگی دارد. از این دارو بطور منظم برای کسب مزایای آن استفاده نمایید.

برای اینکه زمان مصرف آن در خاطرتان باقی بماند در ساعت مشخصی از آن در روز استفاده کنید. ادامه دادن به مصرف هیدروکلروتیازید حتی اگر احساس می کنید حالتان خوب شده است مهم می باشد. مصرف کلستیرامین و کلستیپول جذب هیدروکلروتیازید را کاهش می دهد. اگر شما هر یک از این داروها را مصرف می کنید آن ها را حداقل چهار ساعت قبل یا بعد از مصرف هیدروکلروتیازید استفاده کنید. اگ با مصرف این قرص شرایط شما بهبود نیافت یا شرایطتان بدتر شد با دکتر خود در میان بگذارید.

اگر از این دارو به مقدار زیاد مصرف کردید بلافاصله به نزدیک ترین اورژانس مراجعه کنید علایم مصرف زیاد این دارو سرگیجه شدید، ضعف و غش می باشند. تغییرات سبک زندگی مثل بره های کاهش استرس، تمرین و تغییرات رژیم غذایی ممکن است بازدهی این دارو را افزایش دهند. آزمون های پزشکی برای بررسی پیشرفت شما باید بطور دوره ای انجام شوند. در طول دوره مصرف این دارو بطور مداوم فشار خون خود را ارزیابی کنید. اما اگر مصرف یک دوز آن را فراموش کردید بلافاصله پس از اینکه یادتان آمد آن را مصرف کنید اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید از دوز از دست رفته چشم پوشی کنید و بر اساس بره عادی از دارو خود مصرف کنید.



مقادیر مصرف هیدروکلروتیازید



بزرگسالان

به عنوان مدر و دیورتیک در بزرگسالان ۱۰۰–۲۵ میلی‌گرم ۱ یا ۲ بار در روز، یک روز در میان یا یک بار در روز به مدت ۵–۳ روز در هفته مصرف شود. به عنوان کاهنده فشار خون mg/day۱۰۰–۲۵ به صورت مقدار واحد یا در ۲ مقدار منقسم مصرف می‌شود که این مقدار بر اساس پاسخ بیمار تنظیم می‌گردد.


کودکان

مقدار mg/kg/day۲–۱ به صورت مقدار واحد یا در ۲ مقدار منقسم مصرف می‌شود که این مقدار بر اساس پاسخ بیمار تنظیم می‌گردد.این دارو در رده داروهای تیازیدی قرار دارد و با کاهش توانایی کلیهها در حفظ آب عمل می‌کند. این دارو در ابتدا حجم خون را کاهش می‌دهد، که خود این امر از خون بازگشتی به قلب و در نتیجه برون ده قلبی را می‌کاهد.گرچه اعتقاد بر این است که این دارو در بلند مدت مقاومت عروقی محیطی را کاهش می‌دهد.

طبق ادعای دو شرکت مرک و سیبا آنها این دارو را کشف کردند که در سال ۱۹۵۹ به‌صورت تجاری در دسترس قرار گرفت.این دارو در لیست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی، مهمترین داروهای مورد نیاز در نظام بهداشتی اولیه قرار دارد.این دارو در سال ۲۰۰۸ دومین داروی پرکاربرد برای فشار خون در ایالات متحده بود. این دارو به‌عنوان یک داروی ژنریک موجود می‌باشد و قیمت آن خیلی زیاد نیست.





نحوه نگهداری دارو


در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگاه دارید. تمام داروها را دور از دستری کودکان قرار دهید. در طرفی در بسته و محکم که نسبت به نور مقاوم است نگاه دارید.



واکنش با دیگر دارو ها



هشدارها


برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

هیدروکلروتیازید چیست؟ قرص هیدروکلروتیازید دارویی ادرار آور می باشد. هیدروکلروتیازید مکانیسم اثر چندان روشنی ندارد ولی به نظر می رسد با مهار باز جذب نمک در کلیه ها کاهش فشار خون را به دنبال دارد. رفع ادم و بهبود فشار خون از اثرات هیدروکلروتیازید می باشد. هيدروكلروتيازيد عوارض مختلفی دارد که از آن جمله می توان به تاری دید، خشکی دهان و احساس سبکی در سر اشاره کرد.

قرص خط دار: 5 میلی گرم

بالغین:

25 تا 2 میلی گرم هیدروکلروتیازید روزانه خوراکی برای چند روز تا رفع کامل ادم تجویز می گردد. دوز نگهدارنده هیدروکلروتیازید 1- 25 میلی گرم روزانه یا یک دوز در میان می باشد.

بالغین:

هیدروکلروتیازید 5-12.5 میلی گرم خوراکی یک بار در روز تجویز می گردد.

کودکان 6 ماه تا 12 سال:

3.3 میلی گرم بر کیلوگرم گرم هیدروکلروتیازید یا 6 میلی گرم بر متر مربع در دو دوز منقسم تجویز می شود.

نوزادان زیر شش ماه:

2.2 میلی گرم بر کیلوگرم هیدروکلروتیازید خوراکی روزانه در دو دوز منقسم تجویز می گردد.

تداخلات دارویی هیدروکلروتیازید عبارت است از:

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید.

عوارض جانبی هیدروکلروتیازید عبارت است از:

درسه جامع داروهای رسمی ایران- ایران فارما تالیف دکتر سعید شهراز- دکتر طاهره غازیانی

مرجع جامع داروهای ژنریک ایران با اقدامات پرستاری و مراقبت تالیف و ترجمه پوران سامی

داروهای ژنریک ایران تالیف دکتر رامین خدام

فارماکولوژی پایه و بالینی کاتزونگ

http://www.rxlist.com

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا) دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *