قرص معده سبز رنگ

خواص دارویی و گیاهی

گرفتگی معده و روده و درد ناشی از آن یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه گوارش است. تجویز قرص کلیدینیوم سی توسط پزشک یکی از روش های درمان این بیماری است. اما این دارو دارای عوارض جدی می باشد که باید با احتیاط مصرف شود.

کلیدینیوم سی دارویی ترکیبی است که برای درمان زخم معده و سندرم روده تحریک پذیر تجویز می شود. قرص کلیدینیوم سی به رفع گرفتگی های معده و درد ماهیچه های شکمی کمک می کند. در این مطلب با این دارو و موارد مصرف آن به همراه جدی ترین عوارض جانبی کلیدینیوم سی آشنا می شویم.

داروی کلیدینیوم سی ترکیبی است از داروهای کلردیازپوکساید و کلیدینیوم بروماید. کلردیازپوکساید, موجب کاهش اضطراب می شود. در واقع این ترکیب بر روی مغز و اعصاب عمل می کند و یک اثر آرام بخشی دارد. کلردیازپوکساید به یک گروه از داروهای شناخته شده به بنزودیازپین ها تعلق دارد. از طرف دیگر کلیدینیوم بروماید موجود در قرص کلیدینیوم سی موجب کاهش علائم گرفتگی های معده و روده می شود. در واقع کلیدینیوم بروماید موجب کاهش حرکات طبیعی روده شده و به وسیله شل کردن عضلات معده و روده موجب تسکین گرفتگی آن می شود. کلیدینیوم بروماید به یک گروه از داروهای شناخته شده به   آنتی کولینرژیک / ضد اسپاسم (گرفتگی) تعلق دارد. این دارو ممکن است جهت درمان بیماری های دیگری نیز تجویز شود.

قرص کلیدینیوم سی معمولا 3 تا 4 بار در روز (3 تا 6 دقیقه قبل از غذا و هنگام خواب) توسط پزشک برای درمان بیماری تجویز می شود. در صورتی که فرد از داروهای آنتی اسید استفاده می کند, توصیه می شود قرص کلیدینیوم سی را قبل از غذا و داروی ضد اسید را بعد از غذا مصرف کند. دوز این دارو براساس سن بیمار, وضعیت جسمی و پاسخ بیمار به این قرص مشخص می شود. برای درمان بیماری افراد مسن این دارو معمولا با دوز پایین شروع می شود تا عوارض جانبی آن به حداقل برسد.

این دارو باید مطابق دستور پزشک مصرف شود و مصرف دوز بالای آن یا استفاده بیش از اندازه از این دارو بدون نظر پزشک, موجب تسریع درمان نمی شود و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش می دهد. از آن جایی که این دارو اعتیاد آور است, استفاده طولانی مدت از آن و یا مصرف دوزهای بالای قرص کلیدینیوم سی می تواند سبب اعتیاد به این دارو شود. در صورت قطع ناگهانی دارو, علائمی مانند لرزش، عرق کردن، تهوع، تشنج ممکن است در فرد ایجاد شود. به منظور جلوگیری از بروز این علائم پزشک اغلب به تدریج و با کاهش دوز دارو, اقدام به قطع مصرف دارو می کند.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی شدید و جدی باید سریعا به پزشک مراجعه شود. همچنین در صورت طولانی شدن عوارض جانبی و یا تشدید هر یک از آن ها باید فورا به پزشک اطلاع داده شود. قرص کلیدینیوم سی باید تحت نظر پزشک و مطابق دستور او مصرف شود.

منبع : آرگا


اگر می خواهید عمل زیبایی انجام دهید، بخوانید!



غار نیاح ساراواک مالزی



چطور با جراحی ترمیمی زیباتر شویم؟



چگونه از شر اختلالات خواب رهایی یابیم؟



هیچوقت این جملات را به زبان نیاورید!



با بالون معده لاغر می شویم یا نه؟

نشانی شما منتشر نخواهد شد.


دکتر ابوالفضل زارعی، جراح پلاستیک و زیبایی بینی، صورت، پلک


بالون معده با دکتر فرزاد فرامرزی – فوق تخصص گوارش, کبد و آندوسکوپی


دکتر علی کربلایی خانی – جراح پلاستیک و فوق تخصص جراحی ترمیمی


دکتر ابوالفضل احیایی – درمان اختلالات خواب و ترک سیگار با جدیدترین روش

‏‎کلیدینیوم سی چیست؟‏‎کلیدینیوم سی یکی از داروهای پر مصرف می باشد که در ناراحتی های گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو ترکیبی از دو داروی کلیدینیوم و کلرودیازپوکساید می باشد .
‏‎کلیدینیوم یک داروی آنتی کولینرژیک و ضد اسپاسم می باشد که به کاهش علائم پیچش و درد در معده و روده ها کمک می نماید . این دارو با آهسته کردن حرکات طبیعی دستگاه گوارشی و شل کردن عضلات معده و روده ها این کار را انجام می دهد .
‏‎کلرودیازپوکساید از دسته داروهای آرام بخش بنزودیازپینی می باشد که به کاهش اضطراب کمک می کند عملکرد این دارو منجر به انتقال پیام آرام بخش در مغز و اعصاب می شود .
‏‎این دارو در برخی موقعیت ها در ناراحتی های گوارشی بسیار کارآمد می باشد . از جمله موارد استفاده ی این دارو ، در کنترل علائم ناشی از بیماری سندروم روده ی تحریک پذیر (IBS) می باشد.
کلردیازپوکساید موجود در این دارو سریع تر جذب می شود و اثر آن آشکار می شود در حالیکه اثر درمانی کلیدینیوم با تاخیر اتفاق می افتد و ممکن است ۴۰ دقیقه تا یک ساعت بعد از مصرف دارو اثرات ضد اسپاسم آن آشکار شود.
سایر داروهای آنتی کلینرژیک عبارتند از: هیوسین – آتروپین – بلادونا پی بی- دی سیکلومین – پروپانتلین ‏‎پیش از مصرف کلیدینیوم سی ‏‎-در صورت سابقه ی مشکلات پروستات ، مشکلات چشمی مانند گلوکوم (آب سیاه) مشکل در دفع ادرار یا مشکلات مجاری ادراری ، هرگونه ناراحتی گوارشی ، عفونت ، زخم گوارشی ، جراحی گوارشی ، تیروئید پرکار ، فشار خون بالا و به پزشک خود اطلاع دهید .
‏‎-در صورتی که مبتلا به بیماری تنفسی هستید یا سابقه ی مشکلات تنفسی دارید ، حتما به پزشک خود اطلاع دهید .
‏‎-در صورتی که مبتلا به مشکلات اعصاب مانند افسردگی ، افکار ناراحت کننده و می باشید
‏‎و یا تحت درمان با داروهای تضعیف کننده ی اعصاب و آرامبخش هستید ، پزشک را مطلع نمایید .
‏‎-در صورت بارداري، اقدام به بارداري ويا شیردهی به پزشك خود اطلاع دهيد.-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. (خصوصا داروهای اعصاب و خواب آور ، دیگوکسین ، لوودوپا، گلوکونازول ، ایتروکونازول، سایمیتیدین ، هیوسین و )‏‎نحوه مصرف کلیدینیوم سی ‏‎-این دارو به صورت قرص خوراکی موجود است و بیشتر به رنگ سبز تولید شده و شناخته می شود . بهترین زمان مصرف این دارو نیم تا یک ساعت پیش از وعده ی غذایی و يا قبل از خواب می باشد .
‏‎-می توان در صورت نیاز این قرص را ۳ تا ۴ نوبت در روز طبق نظر پزشک مصرف کرد.
‏‎-در صورتی که در مدت مصرف این دارو از داروهای ضد اسید معده استفاده می کنید ، کلیدینیوم را پیش از غذا و داروهای ضد اسید را پس از غذا مصرف نمایید .
‏‎-لازم است مصرف این دارو در سالمندان با مقدار کم و تحت نظر پزشک شروع گردد و به تدریج مقدار مصرف افزایش یابد.
‏‎-این دارو به علت داشتن یک ترکیب آرامبخش ( کلرودیازپوکساید ) در صورت مصرف مداوم و طولانی مدت می تواند ایجاد وابستگی نماید . لذا در صورت مصرف طولانی مدت ، از قطع ناگهانی دارو بپرهیزید زیرا می تواند عوارضی در پی داشته باشد .‏‎توصیه های کلیدینیوم سی‏‎-در صورت مصرف طولانی مدت آزمایشات کبدی و خونی را طبق نظر پزشک بطور منظم انجام دهید.
– مصرف الکل همراه با این دارو عوارض خطرناکی در پی دارد لذا در صورت مصرف اخیر الکل یا فرآورده های الکلی حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
‏‎-مصرف این دارو موجب کاهش تعریق می شود که موجب شدن احتمال گرما زدگی در فرد می شود . لذا از انجام فعالیت زیاد در هوای گرم خودداری نمایید و از مایعات به مقدار کافی در روز استفاده کنید .
‏‎-در صورتی که علائم شما با مصرف دارو بهبود بهبود نیافت یا وخیم تر شد ، به پزشک مراجعه نمایید .
‏‎-مصرف این دارو را به دیگران توصیه ننمایید زیرا در بسیاری از مشکلات گوارشی با تغییر سبک زندگی ، ترک عاداتی مانند سیگار کشیدن یا تغذیه نا مناسب ، بر طرف می شوند و نیاز به مصرف دارو نمی باشد‏‎عوارض شایع مصرف کلیدینیوم سی‏‎-خشکی چشم و دهان از عوارض این دارو می باشد که جهت رفع آن ها از قطره اشک مصنوعی و آدامس فاقد شکر می توان استفاده کرد.
-مصرف این داروخواب آلودگی و گیجی مختصری ایجاد می کند. لذا از رانندگی و فعالیت هایی که نیاز به تمرکز بیشتری دارند تا زمانی که اثر دارو برطرف نشده است، خودداری نمایید.
-در صورت بروز یبوست، رژیم سرشار از فیبر(میوه و سبزیجات) و مصرف مایعات به اندازه ی کافی توصیه می شود.
‏‎-در صورت تب ، گر گرفتگی یا گرما زدگی ، تغییر خلق و خو ، سر درد یا سرگیجه،گیجی و مشکل در دفع ادرار ، تنگی نفس ، ضربان غیر عادی و تب به پزشک خود مراجعه نمایید .
– در برخی از افراد تغییر خلق و خو و عصبانیت بیش از حد در مدت مصرف این دارو ممکن است رخ دهد. در این صورت با پزشک خود مشورت نمایید .
– مصرف طولانی مدت این دارو ، ایجاد وابستگی می کند لذا دارو را تحت نظر پزشک و برای مدت کوتاه مصرف نمایید.

 ***مشاهده و خرید داروهای گیاهی موثر در ناراحتی های گوارشی از داروخانه اینترنتی دارویاب (کلیک کنید): زخم معده-رفلاکس  یبوست اسهال دل پیچه-نفخروده تحریک پذیر

 

Reference1: www.webmd.com/drugs/2/drug-2226/chlordiazepoxide-clidinium-oral/details
Reference2: www.medicinenet.com/chlordiazepoxide_with_clidinium-oral/article.htm

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

&gt


حتما شما هم دیده‌اید افرادی را که از درد معده رنج می‌برند و اولین و تنهاترین راه درمان را قرص رانیتیدین می‌دانند. رانیتیدین به طبقه‌ای از داروها تعلق دارد که «مهارکننده گیرنده‌های H2» دارند. از این دارو برای کاهش میزان ترشح اسید معده و کاهش دردهای ناشی از زخم یا تسهیل درمان زخم معده استفاده می‌شود. رانیتیدین یکی از پرمصرف‌ترین قرص‌های حاضر است که بدون تجویز پزشک نیز به فروش می‌رسد.

به طور کلی رانیتیدین برای درمان زخم‌های گاستریک(زخم‌های معده) و اثنی‌عشر و همچنین ریفلاکس اسید معده به مری استفاده می‌شود. این دارو برای درمان مشکل ترشح بیش از اندازه اسید معده تجویز می‌شود. رانیتیدین یکی از داروهایی است که بدون نسخه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد و مردم برای کاهش درد معده از آن استفاده و البته به همدیگر نیز تجویز می‌کنند.

نحوه مصرف

رانیتیدین به صورت قرص، آمپول و شربت در داروخانه‌ها موجود است. برای افراد بزرگسال دوز تجویز شده برای زخم معده وسوء هاضمه مزمن مقدار 15 میلی‌گرم دو بار در روز یا 3 میلی‌گرم هنگام خواب برای مدت چهار تا هشت هفته مصرف می‌شود.

برای کودکان 2 تا 4 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دو بار در روز می‌توان از آن استفاده کرد. می‌توان رانیتیدین را با غذا یا بعد از آن مصرف کرد.

برای پیشگیری از بروز علائم مربوط به مصرف برخی مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها بهتر است قرص رانیتیدین 3 تا 6 دقیقه قبل از غذا مصرف شود. حداکثر دوز قابل مصرف 3 میلی‌گرم در روز است. توصیه می‌شود بدون نظر پزشک این دوز از دارو بیش از دو هفته مصرف نشود.

آمپول رانیتیدین در بیمارستان‌ها و در برخی شرایط که بیمار نمی‌تواند قرص بخورد، استفاده می‌شود. دوز عادی تزریق رانیتیدین 5 میلی‌گرم و هر 6 تا 8 ساعت است.

میزان مصرف دارو در موارد مختلف

عوامل متعددی از قبیل وزن، شرایط بدنی و مصرف داروهای دیگر در تجویز مقدار مورد نیاز دارو برای افراد دخالت دارد. اگر پزشک معالج دوز متفاوت از آنچه در بالا اشاره شد تجویز کرده باشد بیمار باید مطابق دستور پزشک عمل کند. اگر بیمار مصرف دارو را فراموش کند به محض یادآوری باید آن را مصرف کند. اما اگر فاصله مصرف با نوبت بعدی کم باشد لازم است از مصرف آن صرف‌نظر کرده و نوبت بعدی را مصرف کند.

شیوه نگهداری

قرص، شربت و آمپول رانیتیدین باید در دمای محیط، دور از تماس نور و رطوبت و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

عوارض جانبی

داروها عوارض جانبی متعددی دارند. یکی از عوارض جانبی نسبت به هر دارویی واکنش ناسبی است که بدن نسبت به مصرف آن نشان می‌دهد. ممکن است این واکنش جزئی یا شدید، زودگذر یا دائمی باشد. داروی رانیتیدین نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته عوارض آن در همه افراد یکسان نیست و کمتر از یک درصد آنهایی که این دارو را مصرف می‌کنند از عوارض جانبی آن شکایت می‌کنند. اگر با مصرف رانیتیدین دچار عوارض جدی و ناراحت‌کننده شدید حتما پزشک را در جریان قرار دهید. ممکن است مصرف قرص رانیتیدین با عوارضی مثل یبوست، اسهال، سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، خواب آلودگی، اختلالات خواب و استفراغ همراه باشد. نشانه‌هایی مثل افزایش ضربان قلب، دردهای عضلانی، ضایعات پوستی یا کهیر، خستگی، جزو عوارض ناشایع مصرف رانیتیدین است. با وجود این‌که این علائم جزو عوارض شایع این دارو نیست اما ممکن است باعث بروز مشکلات جدی برای بیمار شود. در نتیجه در صورت مشاهده علائم گفته شده حتما به پزشک مراجعه کنید.

موارد منع مصرف

مصرف رانیتیدین برای افرادی که به این دارو و دیگر داروهای «مهارکننده گیرنده H2» مثل سایمتیدین و فاموتیدین حساسیت دارند، توصیه نمی‌شود. بیماران مبتلا به نارسایی کبد وکلیه ممکن است به کاهش مقدار مصرف دارو نیاز داشته باشند. کشیدن سیگار هم موجب کاهش اثر این دارو می‌شود.‌ قبل از تجویز این دارو پزشک باید اطلاعات لازم را از بیمار بگیرد. بنابراین اگر هر یک از شرایط زیر را دارید از مصرف خودسرانه رانیتیدین اجتناب کنید و حتما پزشکتان را در جریان قرار دهید.

مشکلات کلیوی: افرادی که عملکرد کلیه‌هایشان مشکل دارد قبل از مصرف رانتیدین با پزشک مشورت کنند. لازم است پزشک با توجه به شرایط بدنی هر فرد دوز مناسب را تجویز کند.

بیماری پورفیری حاد: افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند نباید رانیتیدین مصرف کنند.

مشکلات گاستریت جدی: مصرف رانیتیدین به افرادی که به طور مکرر استفراغ می‌کنند، مشکل بلع غذا دارند، در مدفوع خود خون دیده‌اند، بدون دلیل خاصی وزن زیادی کم کرده‌اند، توصیه نمی‌شود. این افراد حتما باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

مصرف داروهای ضدالتهاب: افرادی که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن و مصرف می‌کنند نباید خودسرانه رانیتیدین مصرف کنند بخصوص اگر سالمند هستند یا از زخم معده رنج می‌برند.

بارداری: مصرف رانیتیدین در دوره بارداری توصیه نمی‌شود. اگر در حین مصرف رانیتیدین بارداری اتفاق بیفتد، لازم است موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید.

شیردهی: مصرف رانیتیدین برای خانم‌های شیرده توصیه نمی‌شود. چون این دارو وارد شیرمادر می‌شود. اگر در حین شیردهی از رانیتیدین استفاده کنید فرزندتان نیز اثرات آن را دریافت خواهد کرد. بنابراین از مصرف خودسرانه رانیتیدین در این دوره بپرهیزید.

اختلالات دارویی

مصرف همزمان رانیتیدین با داروهای دیگر امکان اختلال دارویی را بالا می‌برد. مصرف رانیتیدین با داروهایی مثل ایتراکونازول، کتوکونازول، وارفارین و فنی‌تویین باعث اختلال دارویی می‌شود. اگر شما هم تحت درمان با این داروها هستید حتما مساله را با پزشک در میان بگذارید. در صورت استفاده از آنتی‌اسید‌ها باید حداقل نیم ساعت بین مصرف این داروها با رانیتیدین فاصله باشد.‌مصرف خودسرانه دارو در بین مردم زیاد است. لازم است فرهنگ عدم خوددرمانی یا دیگردرمانی در بین مردم نهادینه شود. در صورت مراجعه به پزشک حتما داروهایی را که مصرف می‌کنید با دقت عنوان کنید. حتی اگر از گیاهان دارویی یا مکمل خاصی استفاده می‌کنید به پزشک اطلاع دهید.

مریم بهاری ساروی – پزشک داروساز

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *