قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

خواص دارویی و گیاهی

قرص متفورمین ۵۰۰ چیست
قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

N’N-Dimethylimidodicarbonimidic diamide[نیازمند منبع]

C[n](C):c(:[nH]):[nH]:c(:[nH]):[nH2]

CN(C)C(=N)NC(N)=N

قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

InChI=1S/C4H11N5/c1-9(2)4(7)8-3(5)6/h1-2H3,(H5,۵٬۶٬۷٬۸) YKey: XZWYZXLIPXDOLR-UHFFFAOYSA-N Y

POM(UK)
℞-only(US)


نام تجاری: متفورتکس


نام ژنریک: متفورمین (به انگلیسی: METFORMIN)

رده درمانی: داروهای ضد دیابت.

اشکال دارویی: قرص

متفورمین به عنوان کاهنده قند خون در درمان دیابت نوع دو (دیابت غیروابسته به انسولین) بکارمی‌رود. متفورمین در اختلال متابولیسم کربوهیدرات و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک تجویز می‌شود. افرادی که دیابت نوع دوم دارند، سطح قند خونشان بالاتر از حد نرمال است. متفورمین دیابت را درمان نمی‌کند، بلکه کمک می‌کند تا سطح قند خون در رِنج نرمال بماند.[۱]

مقدار مصرف دارو را پزشک تعیین می‌کند ولی مقدار مصرف معمول این دارو به شرح زیر می‌باشد:
بزرگسالان: در صورت مصرف متفورمین تنها: در ابتدا ۵۰۰ میلیگرم معادل یک قرص دو بار در روز همراه صبحانه و ناهار سپس در صورتی‌که نیاز باشد پزشک در طول هفته دوز دارو را افزایش می‌دهد و به مقدار ۵۰۰ یا ۸۵۰ میلیگرم دو یا سه بار در روز همراه غذا می‌رساند.
متفورمین همراه با سایر داروهای کاهنده قند: پزشک دوز هر دارو را اندازه‌گیری می‌کند.
متفورمین همراه با انسولین: ابتدا ۵۰۰ میلیگرم یک بار در روز سپس پزشک در صورت نیاز دوز دارو را افزایش می‌دهد.
کودکان بالای ۱۰ سال: ۵۰۰ میلیگرم دو بار در روز همراه صبحانه و عصرانه و در صورت نیاز پزشک دوز دارو را افزایش می‌دهد.
کودکان زیر ۱۰ سال: مقدار داروی مورد نیاز توسط پزشک تعیین می‌شود.

متفورمین به دسته ای از داروها تعلق دارد به نام بیگوآنید این دسته دارویی در واقع به شیوه مشابه عمل می‌کنند. متفورمین در این دسته میزان گلوکز ساخته شده توسط کبد را کاهش می‌دهد و در نتیجه میزان جذب گلوکز بدن را کم می‌کند، و اثر انسولین بر بدن را بالا می‌برد. انسولین هورمونی است که به بدن کمک می‌کند تا قند اضافی خون را حذف کنید. این امر باعث کاهش سطح قند خون می‌شود. متفورمین به عنوان دارویی برای حساس کردن بدن نسبت به انسولین به کار می‌رود، نه به عنوان دارویی جهت کاهش وزن. بر اساس مکانیسم عمل متفورمین در بدن، «کاهش وزن، تنها یکی از عوارض جانبی آن است». [۲]

اسهال، حالت تهوع، گاز معده، دل درد و سوزش سردل این اثرات خفیف هستند و در مدت کوتاهی از بین خواهند رفت. اگر شدید باشند و از بین نروند باید به ‍‍پزشک مراجعه کنید.

۱-هیپوگلیسمی (قند خون پائین) که علائم آن عبارتند از: سر درد، لرزش بدن، عصبی بودن، ضربان قلب بالا، تعرق بیش از حد، خواب آلودگی و گیجی در صورت داشتن علائم فوق سریعاً باید به بیمارستان و یا اورژانس مراجعه کنید.
۲-اسیدوز لاکتیک که علائم آن عبارتند از: ضربان قلب آهسته، خستگی، ضعف، ضعف عضلانی، خواب آلودگی، سرگیجه، تنگی نفس و درد شدید معده در صورت داشتن علائم فوق سریعاً باید به بیمارستان و یا اورژانس مراجعه کنید.
[۳]

تاری دید، خواب آلودگی، خشکی دهان، افزایش حجم و تکرر ادرار، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ، معده درد، خستگی، عطش غیرمعمول که باید برای درمان آن هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرد. در صورتی‌که بیمار در این مرحله درمان نشود دچار پوست خشک برافروخته، تنفس بدبو، وجود کتون در ادرار، تنفس سطحی و مشکل شده که هیپرگلسیمی شدید رخ داده و منجر به کتواسیدوزیس و مرگ می‌شود.

مصرف هم‌زمان با سولفونیل اوره‌ها ممکن است موجب بروز هایپوگلیسمی شود. در صورت مصرف هم‌زمان این داروها غلظت خونی گلوکز باید مرتباًاندازه‌گیری شود. در صورت لزوم مصرف متفورمین با انسولین، برای جلوگیری از بروز هایپوگلیسمی و به دست آوردن نسبت مناسب مصرف آنها، در شروع درمان بیمار باید بستری شود. در صورت مصرف هم‌زمان با سایمتیدین، کلیرانس کلیوی متفورمین ممکن است کاهش یابد. مقدار مصرف متفورمین باید کاهش یابد. در صورت مصرف هم‌زمان داروهای ضد انعقاد با متفورمین، ممکن است مقدار مصرف داروهای ضد انعقاد احتیاج به تنظیم داشته باشد. برخی داروها ممکن است قند خون را افزایش داده و ازدیاد دوز متفورمین را ضروری نمایند. مهم‌ترین این داروها عبارتند از: بلوکرهای کانال کلسیمی، کورتیکواستروئیدها، استروژن‌ها، ضد بارداری‌های هورمونی، ایزونیازید، نیاسین، فنوتیازین‌ها، فنی‌توئین، داروهای مقلد سمپاتیک، تیازیدها و دیگر دیورتیک‌ها، و هورمون‌های تیروئیدی. داروهای کاتیونی (آمیلوراید، سایمتیدین، دیگوکسین، مورفین، پروکائین آمید، کینیدین، کینین، رانیتیدین، تریامترن، تریمتوپریم و وانکومایسین) ممکن است با متفورمین در ترشح کلیوی رقابت نموده و سطح آن را افزایش دهند.

بر اساس پژوهش‌های اخیر، این دارو احتمالاً در آینده خواهد توانست برای درمان سرطان پستان به کار رود. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که انرژی لازم

متفورمین موجب سرکوب فعالیت میتوکندری می‌شود و می‌تواند در آینده روشی برای درمان سرطان پستان به کار رود.

آزمایش‌های دیگری نیز تأثیر متفورمین برای سرکوب رشد تومورهای سرطانی پستان نشان داده‌اند.[۱]

از متفرمین‌های آهسته رهش برای لاغری نیز استفاده می‌گردد. اما این پاسخ‌دهی نیازمند مطالعات بیشتر نیز هست.

متفورمین باعث می‌شود تعداد اکسیژن بیشتری در هر سلول آزاد گردد و این امر ظاهراً طول عمر و استحکام بدنی را بالا خواهد برد؛ لذا بهترین کاندیدا به‌عنوان یک داروی ضدپیری، داروی متفورمین است. سال ۲۰۱۶ نخستین داروی ضد پیری دنیا روی انسان آزمایش خواهد شد. در صورت موفقیت این آزمایش‌ها، افراد ۷۰ ساله مانند افراد ۵۰ ساله به نظر خواهند رسید.[۲]

مشخص نیست که آیا متفورمین  از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می‌شود یا خیر . در صورت مصرف متفورمین  نباید به نوزاد شیر بدهید .

متفورمین pamuh.com

[۴]

مجری طرح پایلوت : انجمن داروسازان اصفهان

تحت نظارت معاونت غذا و دارو

مسئولیت صحت اطلاعات بر عهده داروخانه می باشد

*دریافت دارو فقط بصورت حضوری در محل داروخانه و با نسخه کامل امکان پذیر است*

 

قرص متفورمین ۵۰۰ چیست


( متفورتکس محصول شرکت تهران شیمی )

متفورمین برای کاهش قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کاربرد دارد

برای شناخت متفورمین لازم است ابتدا ارتباط این دارو با انسولین بیان شود

متفورمین و ارتباط آن با انسولین
انسولین یک هورمون است که به صورت طبیعی در بدن در لوزالمعده تولید می شود
این هورمون به کنترل سطح قند خون (گلوکز) کمک می کند. زمانی که بدن شما به اندازه ی کافی انسولین تولید نکند یا در صورتی که انسولین ساخته شده در بدن شما کارایی مناسب را نداشته باشد، بدن در شرایطی قرار می گیرد که قند خون شما کنترل نمی شود. به این شرایط دیابت شیرین یا دیابت ملیتوس گفته می شود.
کسانیکه مبتلا به دیابت هستند، نیاز به درمان دارند تا میزان قند خون انها کنترل گردد. کنترل مناسب قند خون احتمال بروز عوارض ناشی از دیابت ( آسیب به اعصاب، مشکلات بینایی، آسیب کلیوی و … ) را کاهش می دهد.


( متفورتکس محصول شرکت تهران شیمی )

در موارد خفیف، با رعایت یک رژیم غذایی مناسب، می توان میزان قند خون را کنترل کرد; اما در سایر افراد مبتلا به دیابت، درمان با داروهایی نظیر متفورمین به همراه یک رژیم غذایی مناسب، می تواند در کنترل قند خون مؤثر باشد.
متفورمین به بدن اجازه می دهد تا در کمبود تولید انسولین، حداکثر استفاده از انسولین موجود در بدن را جهت کاهش قند خون در دیابت نوع دو داشته باشد. این دارو می تواند به تنهایی یا همراه سایر داروهای ضد دیابت یا همراه با انسولین، تجویز گردد.
در بازار دارویی، ترکیبات متعددی تولید شده اند که در فرمول انها داروی متفورمین در کنار سایر اجزای دارویی بکار رفته است; این داروها با نام های تجاری متنوعی به بازار عرضه شده اند.
مصرف این داروهای ترکیبی در صورت صلاحدید پزشک، می تواند تعداد قرص دریافتی روزانه ی بیمار را کاهش دهد که این امر مصرف منظم دارو برای بیمار را راحت تر می کند.
متفورمین یک داروی ضد دیابت از دسته ی داروهای بی گوانیدی می باشد که با کاهش قند خون، بیماری دیابت نوع دوم را می تواند کنترل کند; همچنین در افراد دارای اضافه وزن که مستعد ابتلا به دیابت می باشند، می تواند احتمال ابتلا را کاهش دهد.
این دارو برای کودکان بالای ۱۰ سال به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد دیابت و انسولین نیز قابل تجویز می باشد. این دارو ممکن است در مواردی غیر از مشکل دیابت نیز برای مدتی تجویز شود.


( متفورتکس محصول شرکت تهران شیمی )

پیش از شروع مصرف متفورمین
– در صورت بارداري يا اقدام به بارداري یا شیرده بودن به پزشك خود اطلاع دهيد.
– در صورت سابقه ی مشکلات کلیوی، کبدی، تنفسی و حساسیت دارویی به پزشک خون اطلاع دهید.
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود (خصوصا سایر داروهایی که تاکنون و در یک ماه اخیر برای درمان افسردگی و خواب استفاده نموده اید) در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.
– در صورتی که در دو روز اخیر، تحت عکسبرداری همراه با تزریق مواد رنگی قرار گرفته اید، پزشک خود را مطلع نمائید.
– در صورتیکه اخیرا بیماری دیابت شما تحت کنترل نبوده است ( مثلا دچار افت شدید قند خون شده اید و یا عوارضی نظیر تهوع، اسهال، کاهش وزن شدید و مشکلات تنفسی و … داشته اید ) به پزشک خود اطلاع دهید.
– در صورتی که اخیرا دچار عفونت شدید مانند عفونت ریوی یا کلیوی شده اید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
– در صورتی که تحت درمان با داروهای قلبی هستید یا اخیرا دچار حمله ی قلبی شده اید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
-مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.
– در صورت نیاز به عمل جراحی یا هر گونه آزمایش بالینی در مورد مصرف این دارو با درمانگر خود صحبت کنید; زیرا ممکن است نیاز به قطع مصرف این دارو قبل و بعد از برخی عمل های جراحی باشد.

نحوه ی مصرف متفورمین
-متفورمین را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید; ممکن است پزشک شما در ابتدا دارو را با مقدار کم شروع کند و سپس به تدریج مقدار و تعداد نوبت دارو را افزایش دهد تا بدن شما به تغییرات ایجاد شده توسط دارو عادت کند و احتمال بروز عوارض کمتر شود.
– سعی کنید دارو را بطور منظم و در ساعات مشخصی از شبانه روز مصرف نمائید. مصرف متفورمین همراه وعده ی غذایی اصلی یا پس از یک میان وعده توصیه می شود.
– در صورتی که قرص اهسته رهش متفورمین برای شما تجویز شده است، ( روی بسته بندی این داروها در کنار نام دارو علامت SR دیده می شود ) از نصف کردن یا خرد کردن دارو خودداری کنید و قرص را بطور کامل ببلعید.
-در صورت فراموش كردن مصرف يك نوبت دارو بلافاصله پس از يادآوري آن را مصرف كنيد مگر آنكه زمان ياد آوري به نوبت مصرف بعدي دارو نزديك باشد.در اين شرايط نوبت فراموش شده را مصرف نكنيد و نوبت بعدي را در زمان خودش مصرف كنيد اما به هيچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نكنيد.

توصیه های متفورمین
-در مدت درمان با این دارو تحت نظر. پزشک خود بمانید و آزمایشات و معاینات دوره ای لازم را بطور منظم انجام دهید.
– به علت اینکه قند خون بالا می تواند عوارض جدی چشمی در بر داشته باشد، حتما بصورت منظم معاینات چشمی لازم را انجام دهید تا از بروز چنین عوارضی پیشگیری نمائید.
– قند خون بالا منجر به آسیب به اعصاب ( خصوصا اعصاب انتهایی اندام ها ) می شود; این مسئله باعث می شود احساس بیمار به درد، ضربه یا بریدگی و … و هرگونه آسیبی کمتر شود و در نتیجه زخم یا آسیب ایجاد شده گسترش یابد و عفونت کند. همچنین ابتلا به دیابت منجر به کندتر شدن ترمیم های بافتی می شود; لذا تا جای ممکن از کفش های جلو پهن و مناسب سایز پایتان استفاده کنید. هر شب پاهای خود را بشویید و وضعیت بدن خود را از نظر بروز کبودی، زخم، ورم یا قرمزی خصوصاً در ناحیه ی پاها، به پزشک خود اطلاع دهید و هرروز مراقبت های لازم را تا بهبود کامل زخم انجام دهید.
– این دارو با تغییر در سیکل قاعدگی ممکن است احتمال بارداری را افزایش دهد و خانم ها در سنین باروری در مدت دارو درمانی با ترکیبات حاوی متفورمین باید این مساله را در نظر بگیرند.
-به توصيه هاي پزشكتان در مورد رژيم غذايي، ترك سيگار و فعالیت بدنی مناسب خود عمل نمایید.
-بطور کلی دارو درمانی با داروهای ضد دیابت ممکن است منجر به بروز علایم افت قند خون در بیمار شود. به همین جهت بهتر است بیماران دیابتی همیشه علایم مربوط به افت قند خون (تعریق سرد، تپش قلب، لرزش، بی قراری و ضعف شدید، تاری دید و سرگیجه) را در نظر بگیرد و توصیه های لازم جهت مقابله با افت قندخون (هایپوگلیسمیا) را از پزشک یا داروساز خود در یافت کند.(جهت کسب اطلاعات درباره ی افت قندخون و راهکارهای آن می توانید این مطلب را مطالعه کنید.)
-در صورت شروع هرگونه درمان یا قصد عمل جراحی، درمانگر خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید.
-پیش از شروع هرگونه فعالیت ورزشی جدید که برروی سطح قندخون اثرگذار است، با پزشک خود مشورت نمایید و توصیه های لازم را دریافت کنید.
-در صورت احساس تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار و خستگی زیاد به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این علائم می تواند از افزایش قندخون باشد.
-معمولاً درمان دیابت در تمام طول زندگی فرد ادامه دارد لذا مصرف دارو را تا زمانی که پزشک به شما توصیه می کند ادامه دهید.

عوارض شایع متفورمین
-تهوع ، استفراغ و اسهال خصوصاً در ابتدای شروع درمان با این دارو ممکن است رخ دهد. جهت جلوگیری از آن، دارو را همراه یا بلافاصله پس از غذا مصرف کنید. معمولاً پس از چند روز مصرف، بدن شما به دارو عادت می کند و این عارضه برطرف می شود. با این حال در صورت شدید یا ادامه دار شدن این علائم به پزشک خود مراجعه نمایید.
در صورت ابتلا به اسهال نیز از آب و مایعات به مقدار کافی استفاده نمایید.
-در صورت احساس طعم غیر طبیعی در دهان، کاهش اشتها و درد شکمی ادامه دار، به پژشک خود مراجعه نمایید.

عوارض نادر اما مهم
-پزشک ممکن است در مورد عوارض مهمی که در صورت بروز مشکلی به نام اسیدوز لاکتیک ایجاد می شود، به شما اطلاعاتی دهد. احتمال بروز این عارضه بسیار کم می باشد اما بدلیل اینکه رسیدگی و درمان هرچه سریع تر این وضعیت واجب است، در صورت بروز علائمی همچون تهوع ، بی حالی یا خستگی شدید، تنگی نفس یا نفسه زدن(کوتاه و بریده نفس کشیدن)، احساس بوی الکلی یا میوه ی فاسد شده در دهان، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه نمایید.

اطلاعات بیشتر در مورد متفورمین
این دارو بر روی ترشح انسولین تاثیر نمی گذارد و بنابراین افت قند خون ایجاد نمی کند. ولی اثر بخشی انسولین را بیشتر می کند و حساسیت سلول ها را نسبت به انسولین افزایش می دهد بنابر این نیاز به انسولین را کاهش می دهد.
از طرفی بر روی سلول های کبد اثر می گذار و تولید قند را در کبد کاهش می دهد و از این طریق نیز به بیماران دیابتی کمک می کند.
متفورمین بر خلاف گلی بن کلامید و انسولین که باعث افزایش وزن می شوند بر عکس کمک به لاغری می کند و با کاهش اشتها و کاهش تولید قند در کبد علاوه بر کاهش قند خون کلسترول و تری گلسیرید را نیز کاهش می دهد.
دل آشوبه و ناراحتی های گوارشی از عوارض عمده متفورمین است. کاهش اشتها و اسهال از دیگر عوارض ناخواسته ی متفورمین است.
گزارش تجربه مصرف کنندگان متفورمین حاکی از آنست که اگر مقدار مصرف متفورمین از مقادیر کم آغاز شود و به تدریج اضافه شود و همچنین اگر بین غذا استفاده شود عوارض آن کاهش می یابد.
بعضی از انواع متفورمین اثر سریع دارند و بعضی آهسته رهش هستند یعنی در طول روز دارو به تدریج جذب و وارد جریان خون می شود.
متفورمین در درمان تخمدان پلی کیستیک و موی زائد در بانوان نیز مصرف می شود.
گلوکوفاژ  –  متفورمین هگزال – متوور و بروت از انواع خارجی این دارو هستند و انواع بسیار متنوعی در داخل تولید می شود
متفورمین در بیمارن کلیوی و کبدی ممنوعیت مصرف دارد و در صورت وجود نقص کبدی و کلیوی قبل از مصرف متفورمین باید به پزشک اطلاع دهید همچنین در بیمارانی که الکل مصرف می کنند مصرف متفورمین ممنوع است.
به طور کلی متفورمین افت قند خون ایجاد نمی کند چون در تولید انسولین نقشی ندارد ولی اگر افت قند خون مشاهده شد ممکن است به علت کاهش وزن و اشتها باشد و اگر علائم را به پزشک اطلاع دهید احتمالا پزشک داروی شما را قطع خواهد کرد.

مطالب ویژه با همکاری آقای دکتر مهدی شاهمیرانی
متفورمین و کاهش جذب ویتامین B12:
 میلر ( Meyler ):
متفورمین میتواند باعث کاهش جذب ویتامین B12، کاهش غلظت سرمی این ویتامین و بطور نادر باعث آنمی مگالوبلاستیک شود.
– دریک مطالعه شیوع وقوع این موارد، 9% در 600 بیمار دچار دیابت نوع دو که تحت درمان بی گوآنیدها ( متفورمین و فن فورمین) به مدت متوسط 12 سال بودند، مشاهده شد.
– دریک مطالعه دیگر شامل 353 بیمار دچار دیابت نوع دو که تحت درمان با انسولین و متفورمین به مدت 16 هفته بودند، پس از این دوره سطح سرمی هموسیستئین تا 4% افزایش، سطح سرمی فولات تا 7% کاهش و سطح سرمی ویتامین B12 تا 14% کاهش داشت.
– دریک مرد 63 ساله با دیابت نوع دو که حداقل به مدت 5 سال از متفورمین استفاده می کرد، سطح سرمی این ویتامین 110 پیوگرم/میلی لیتر ( رنج نرمال: 200-230 ) گزارش شد. سطح سرمی فولات نرمال بود و هیچ اتوآنتی بادی مشاهده نشد.
– در این فرد، تست شیلینگ* ( Schilling Test ) انجام شد. این تست، عدم جذب ویتامین B12 را نشان داد. سپس متفورمین این بیمار قطع شد و دو ماه بعد دوباره این تست انجام شد که اینبار هیچ کاهشی از جذب این ویتامین را نشان نداد.
تست شیلینگ به منظور ارزیابی وضعیت و تعیین جذب ویتامین B12 انجام میشود.
Meyler’s Side Effect of Drugs Sixteenth Edition.
آپ تودیت:
متفورمین باعث کاهش جذب ویتامین B12 تا 30% بیماران، کاهش غلظت سرمی این ویتامین در 5-10% بیماران و به ندرت باعث آنمی مگالوبلاستیک میشود.
– در برخی بیماران با کمبود ویتامین B12، نوروپاتی محیطی ممکن است باعث گسترش آنمی مگالوبلاستیک را جلوتر اندازد.
– دوز و طول مدت درمان با متفورمین مرتبط با خطر کمبود ویتامین B12 می باشد.
– در یک مطالعه، کاهش جذب این ویتامین با تجویز مکمل کلسیم کربنات ( 1.2 گرم روزانه ) تصحیح شد.
– دریک مطالعه دیگر، تجویز مکمل مولتی ویتامین روزانه باعث کاهش کمبود ویتامین B12 شد.
Uptodate 2017.
مارتین دل:
متفورمین میتواند باعث کاهش جذب این ویتامین و کاهش سطح سرمی آن شود.
– در یک سری شامل 10 بیمار مبتلا به کمبود ویتامین B12 ناشی از متفورمین، این بیماران تحت مداخلات درمانی زیر قرار گرفتند و سطح این ویتامین به حالت نرمال برگشت:
– تجویز یک دوره سه ماهه از فرم خوراکی یا عضلانی ویتامین B12.
– تغییر درمان به سایر داروهای خوراکی ضد دیابت در دو بیمار.
– توصیه به مصرف رژیم غذایی حاوی ویتامین B12.
MartinDale; The Complete Drug Refrence 2016.

Reference 1
Reference 2
Reference 3
 

چنانچه در خصوص “متفورمین” سوالی دارید، عارضه خاصی مشاهده نموده اید و یا مطلب ویژه ای به نظرتان می رسد با دیگران به اشتراک بگذارید

یکی از قرص های شایع در میان زنان قرص متفورمین است. این قرص کاربردهای مختلفی دارد، خانم ها از این قرص برای تنبلی تخمدان استفاده میکنند و یا زمانی که قند خون بالاست این قرص استفاده میشود. برخی از خانم ها هم در کبد چرب و یا درمان چاقی  و بعنوان قرص لاغری از آن استفاده میکنند. در این مقاله توضیح کامل درباره مصرف قرص متفورمین و عوارض آن نوشته شده است:

قرص متفورمین چیست؟
قبل از مصرف قرص متفورمین به چه نکاتی توجه کنیم؟
نحوه مصرف قرص متفورمین چگونه است؟
عوارض جانبی متفورمین چیست؟
چه مقدار قرص متفورمین را مصرف کنم؟
چه داروهایی با متفورمین تداخل دارند؟

در مطالعات اخیر، قرص متفورمین باعث کاهش درصد میزان مرگ و میر در بیماران دیابتی نوع دوم شده است و سایر مطالعات حتی بهبودی قابل ملاحظه ای را در بیماری های سرطان، چاقی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، کبد چرب و بیماری های متابولیکی شده است.

چگونگی عملکرد متفورمین در بدن بطور کامل مشخص نیست، اما آشکارترین عملکرد متفورمین افزایش حساسیت انسولینی و کاهش غلظت گلوکز و افزایش دریافت قند توسط سلول و کاهش گلوکونئوژنز است.

متفورمین یک دارو دیابتی خوراکی است که به کنترل قند خون کمک می کند. متفورمین برای بهبود کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات در ترکیب با انسولین یا داروهای دیگر استفاده می شود، اما این دارو برای درمان دیابت نوع 1 نیست و داروی اول دیابت نوع 2 بشمار میرود. متفورمین همچنین ممکن است برای اهدافی که در اینجا نوشته شده است نیز استفاده شود.قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

 – اگر در معرض بیماری شدید کلیوی ( برای عفونت کلیه چی بخوریم؟) هستید و متابولیسم دیابتی دارید، از متفورمین استفاده نکنید (برای درمان با انسولین با پزشک خود مشورت کنید).

–  اگر نیاز به هر نوع اشعه ایکس یا سی تی اسکن با استفاده از رنگی که در رگهای خود تزریق می کنید، دارید باید به طور موقت متفورمین را متوقف کنید.

– این دارو ممکن است یک بیماری جدی به نام اسیدوز لاکتیک ایجاد کند. اگر علائم خفیفی از قبیل: درد عضلانی یا ضعف، احساس بیحسی یا سردی در بازوها و پاها، مشکل تنفس، درد معده، تهوع با استفراغ، ضربان قلب آهسته یا ناگهانی، سرگیجه یا احساس ضعف یا خستگی دارید به اورژانس مراجعه کنید.

 

اگر نسبت به قرص متفورمین حساسیت دارید یا مشکلات زیر را دارید نباید از متفورمین استفاده کنید:

برای اطمینان از اینکه متفورمین برای شما مناسب است، درصورت وجود مشکلات زیر به پزشک خود بگویید:

– اگر شما بیش از 80 سال دارید و اخیرا عملکرد کلیه خود را بررسی کرده اید. برخی از افراد مبتلا به متفورمین دچار یک بیماری جدی به نام اسیدوز لاکتیک می شوند. اگر بیماری کبد یا کلیه، نارسایی احتقانی قلب و عفونت شدید دارید یا آب بدنتان کم شده است، یا اگر مقدار زیادی الکل مصرف کنید احتمال بیماری اسیدوز لاکتیک افزایش می یابد. با پزشک خود در مورد احتمال خطر صحبت کنید.

– در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید و یا پرکاری تیروئید دوز دارو باید توسط پزشک معالج مشخص شود.

– معلوم نیست آیا این دارو به جنین آسیب می رساند یا خیر. اگر در هنگام استفاده از این دارو باردار شدید به پزشک خود بگویید.

– مشخص نیست آیا متفورمین به شیر مادر منتقل می شود یا به نوزاد شیرخوار آسیب می رساند یا خیر. اما بهتر است هنگام استفاده از این دارو به نوزاد شیر ندهید. متفورمین را نباید به کودک زیر سن 10 سال بدهید. 

 

 

متفورمین دارای حداقل اثرات جانبی است، شایعترین عوارض این قرص مشکلات گوارشی مانند تهوع و استفراغ است که حدودا 20 تا 30 درصد شاسع است. جدی ترین عارضه این قرص اسیدوز لاکتیک است که عمدتا در بیماران دیابتی مبتلا به مشکلات کلیوی و کبدی است.

اگر علائم واکنش آلرژیک به قرص متفورمین دارید، با اورژانس تماس بگیرید. علائم واکنش آلرژیک: کهیر، تنگی نفس، تورم چهره، لب ها، زبان یا گلو. بعضی از افراد در هنگام مصرف متفورمین، دچار اسیدوز لاکتیک می شوند. علائم اولیه ممکن است در طول زمان بدتر شود و این بیماری می تواند مرگبار باشد. در صورتی که علائم زیر را داشتید با اورژانس تماس بگیرید:

عوارض جانبی متفورمین شامل موارد زیر است:

خانم دکتر شاداب برزویی دکترای داروسازی حرفه ای در رابطه با مصرف قرص متفورمین می گویند: “اگرچه در برخی مقالات به اثرات کاهش وزن مصرف قرص متفورمین اشاره شده است، اما اکیدا به افراد مخصوصا خانم ها توصیه میشود از مصرف سرخود قرص بعنوان یک داروی لاغری بپرهیزند. کاهش وزن  تنها با ورزش و رعایت رژیم غذایی امکانپذیر است”

در اینجا لیست کاملی از عوارض جانبی ذکر نشده است. در خصوص عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید. 

دوز بزرگسالان برای دیابت نوع 2:

اثرات کوتاه مدت آن:

نظرات: 2 تا 3 بار در روز با وعده غذایی مصرف کنید. به آرامی افزایش دهید تا عوارض جانبی دستگاه گوارش به حداقل برسد. به طور کلی، پاسخ های قابل توجهی با دوز کمتر از 1500 میلی گرم در روز مشاهده نمی شود.

اثرات طولانی مدت دارو:

نظرات: اگر کنترل گلیسمی با یکبار مصرف روزانه میسر نشد، دوزها را تقسیم کنید. اگر دوزهای بالاتر لازم باشد، قرص را به محصول انتشار فوری تغییر دهید.

کاربرد: برای بهبود کنترل گلیسمی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 به عنوان مکمل در رژیم غذایی و ورزش.

دوز دیابت کودکان ( 10 سال یا بیشتر) برای دیابت نوع 2:

اثرات کوتاه مدت دارو:

نظرات: 2 تا 3 بار در روز با وعده غذایی مصرف کنید. برای به حداقل رساندن عوارض جانبی دستگاه گوارش دوز را به آرامی افزایش دهید. ایمنی و اثربخشی اثرات دراز مدت متفورمین در بیماران کمتر از 18 سال مشخص نشده است.

 کاربرد: برای بهبود کنترل گلیسمی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 به عنوان مکمل در رژیم غذایی و ورزش.

 

به پزشک خود در مورد تمام داروهای فعلی خود بگویید، به ویژه:

اگر متفورمین را با سایر داروهایی که می توانند قند خون را افزایش دهند مصرف کنید به احتمال زیاد دچار هیپرگلیسمی (قند خون بالا) می شوید. این داروها عبارتند از:

تداخلات جدی تر شامل:

این لیست کامل نیست و داروهای دیگری نیز می توانند اثرات متفورمین را بر قند خون افزایش یا کاهش دهند. به دکتر خودت در مورد تمام داروهایی (مکمل ها، ویتامین ها، محصولات گیاهی) که مصرف می کنید اطلاع دهید.قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

به محض این که به یاد آوردید قرص فراموش شده را بخورید (دارو را با غذا مصرف کنید). اگر نوبت به قرص بعدی رسیده است قرص فراموش شده را کنار بگذارید. هیچ گاه برای جبران قرص فراموش شده، دو قرص با هم نخورید.

به اورژانس مراجعه کنید. مصرف بیش از حد متفورمین باعث اسیدوز لاکتیک می شود که ممکن است کشنده باشد.

اجتناب از نوشیدن الکل. الکل باعث کاهش قند خون می شود و خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک را در هنگام مصرف متفورمین افزایش می دهد.

درمان با متفورمین سبب کاهش وزن بدن در مقایسه با سایر گزینه ها می شود. در برخی از مطالعات، متفورمین باعث کاهش وزن 2.9 کیلوگرم شده است.

 برای اکثر بیماران، دو بار در روز تجویز می شود. این قرص باید صبح و عصر با غذا مصرف شود (با معده پر).

 منظم ورزش کنید و قند خون خود را به طور مرتب آزمایش کنید. متفورمین باید با غذا مصرف شود تا به کاهش عوارض جانبی معده و روده کمک کند. قرص را با یک لیوان آب پر قورت بدهید. آن را له نکنید، نشکنید یا نجوید.

 اوج اثر متفورمین بین 4 و 8 ساعت بعد از مصرف می باشد.

 در شرایط خاص، قرص متفورمین بیش از حد می تواند باعث ایجاد اسیدوز لاکتیک شود. اگر نشانه های اسیدوز لاکتیک اتفاق بیفتد، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. متفورمین می تواند باعث کاهش میزان قند خون (هیپوگلیسمی) شود.

 متفورمین یک داروی خوراکی است که سریع عمل میکند- اثر دارو را 48 ساعت بعد از شروع دارو مشاهده خواهید کرد. حداکثر اثر حدود چهار تا پنج روز طول می کشد، اما این مسئله بستگی به دوز دارو دارد.

 متفورمین در سیستم شما 96 ساعت یعنی 4 روز باقی می ماند(5.5 ساعت و 17.6 ساعت)

 متفورمین ممکن است در بیماران مبتلا به بیماری کبدی چربی غیرالکلی  و هپاتیت مزمن سودمند باشد. متفورمین تنها در بیماران مبتلا به سیروز پیشگیرانه خطرناک است زیرا خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک را افزایش می دهد.

 FDA هشدار می دهد داروهای کاهش دهنده کلسترول شناخته شده به عنوان استاتین می تواند خطر عوارض شناختی برگشت پذیر داشته باشد . این عوارض شامل از دست دادن حافظه و سردرگمی است. متفورمینی که برای دیابت نوع 2 تجویز می شود نیز مشکلات حافظه را ایجاد می کند.

 بسیاری از داروها می توانند باعث ریزش مو شوند. اما متفورمین علت ریزش مو نیست. 

1- Joseph Zhou, Scott Massey, Darren Story and Lixin Li. Metformin: An Old Drug with New Applications. Int J Mol Sci. 2018 Oct; 19(10): 2863.

2- Yi-Wei Wang, Si-Jia He, Xiao Feng, Jin Cheng, Yun-Tao Luo, Ling Tian and Qian Huang. Metformin: a review of its potential indications. Drug Des Devel Ther. 2017; 11: 2421–2429.

3- Yee SW, Chen L, Giacomini KM. The role of ATM in response to metformin treatment and activation of AMPK. Nat Genet. 2012 Mar 28; 44(4):359-60.

4- Dowling RJ, Niraula S, Stambolic V, Goodwin PJ. Metformin in cancer: translational challenges.J Mol Endocrinol. 2012 Jun; 48(3):R31-43.

5- Diana Hatoum  and Eileen M. McGowan . Recent Advances in the Use of Metformin: Can Treating Diabetes Prevent Breast Cancer? Biomed Res Int. . 2015; 2015: 548436.

6- www.drugs.com

یکی از قرص های شایع در میان زنان قرص متفورمین است. این قرص کاربردهای مختلفی دارد، خانم ها از این قرص برای تنبلی تخمدان استفاده میکنند و یا زمانی که قند خون بالاست این قرص استفاده میشود. برخی از خانم ها هم در کبد چرب و یا درمان چاقی  و بعنوان قرص لاغری از آن استفاده میکنند. در این مقاله توضیح کامل درباره مصرف قرص متفورمین و عوارض آن نوشته شده است:

قرص متفورمین چیست؟
قبل از مصرف قرص متفورمین به چه نکاتی توجه کنیم؟
نحوه مصرف قرص متفورمین چگونه است؟
عوارض جانبی متفورمین چیست؟
چه مقدار قرص متفورمین را مصرف کنم؟
چه داروهایی با متفورمین تداخل دارند؟

در مطالعات اخیر، قرص متفورمین باعث کاهش درصد میزان مرگ و میر در بیماران دیابتی نوع دوم شده است و سایر مطالعات حتی بهبودی قابل ملاحظه ای را در بیماری های سرطان، چاقی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، کبد چرب و بیماری های متابولیکی شده است.

چگونگی عملکرد متفورمین در بدن بطور کامل مشخص نیست، اما آشکارترین عملکرد متفورمین افزایش حساسیت انسولینی و کاهش غلظت گلوکز و افزایش دریافت قند توسط سلول و کاهش گلوکونئوژنز است.

متفورمین یک دارو دیابتی خوراکی است که به کنترل قند خون کمک می کند. متفورمین برای بهبود کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات در ترکیب با انسولین یا داروهای دیگر استفاده می شود، اما این دارو برای درمان دیابت نوع 1 نیست و داروی اول دیابت نوع 2 بشمار میرود. متفورمین همچنین ممکن است برای اهدافی که در اینجا نوشته شده است نیز استفاده شود.قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

 – اگر در معرض بیماری شدید کلیوی ( برای عفونت کلیه چی بخوریم؟) هستید و متابولیسم دیابتی دارید، از متفورمین استفاده نکنید (برای درمان با انسولین با پزشک خود مشورت کنید).

–  اگر نیاز به هر نوع اشعه ایکس یا سی تی اسکن با استفاده از رنگی که در رگهای خود تزریق می کنید، دارید باید به طور موقت متفورمین را متوقف کنید.

– این دارو ممکن است یک بیماری جدی به نام اسیدوز لاکتیک ایجاد کند. اگر علائم خفیفی از قبیل: درد عضلانی یا ضعف، احساس بیحسی یا سردی در بازوها و پاها، مشکل تنفس، درد معده، تهوع با استفراغ، ضربان قلب آهسته یا ناگهانی، سرگیجه یا احساس ضعف یا خستگی دارید به اورژانس مراجعه کنید.

 

اگر نسبت به قرص متفورمین حساسیت دارید یا مشکلات زیر را دارید نباید از متفورمین استفاده کنید:

برای اطمینان از اینکه متفورمین برای شما مناسب است، درصورت وجود مشکلات زیر به پزشک خود بگویید:

– اگر شما بیش از 80 سال دارید و اخیرا عملکرد کلیه خود را بررسی کرده اید. برخی از افراد مبتلا به متفورمین دچار یک بیماری جدی به نام اسیدوز لاکتیک می شوند. اگر بیماری کبد یا کلیه، نارسایی احتقانی قلب و عفونت شدید دارید یا آب بدنتان کم شده است، یا اگر مقدار زیادی الکل مصرف کنید احتمال بیماری اسیدوز لاکتیک افزایش می یابد. با پزشک خود در مورد احتمال خطر صحبت کنید.

– در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید و یا پرکاری تیروئید دوز دارو باید توسط پزشک معالج مشخص شود.

– معلوم نیست آیا این دارو به جنین آسیب می رساند یا خیر. اگر در هنگام استفاده از این دارو باردار شدید به پزشک خود بگویید.

– مشخص نیست آیا متفورمین به شیر مادر منتقل می شود یا به نوزاد شیرخوار آسیب می رساند یا خیر. اما بهتر است هنگام استفاده از این دارو به نوزاد شیر ندهید. متفورمین را نباید به کودک زیر سن 10 سال بدهید. 

 

 

متفورمین دارای حداقل اثرات جانبی است، شایعترین عوارض این قرص مشکلات گوارشی مانند تهوع و استفراغ است که حدودا 20 تا 30 درصد شاسع است. جدی ترین عارضه این قرص اسیدوز لاکتیک است که عمدتا در بیماران دیابتی مبتلا به مشکلات کلیوی و کبدی است.

اگر علائم واکنش آلرژیک به قرص متفورمین دارید، با اورژانس تماس بگیرید. علائم واکنش آلرژیک: کهیر، تنگی نفس، تورم چهره، لب ها، زبان یا گلو. بعضی از افراد در هنگام مصرف متفورمین، دچار اسیدوز لاکتیک می شوند. علائم اولیه ممکن است در طول زمان بدتر شود و این بیماری می تواند مرگبار باشد. در صورتی که علائم زیر را داشتید با اورژانس تماس بگیرید:

عوارض جانبی متفورمین شامل موارد زیر است:

خانم دکتر شاداب برزویی دکترای داروسازی حرفه ای در رابطه با مصرف قرص متفورمین می گویند: “اگرچه در برخی مقالات به اثرات کاهش وزن مصرف قرص متفورمین اشاره شده است، اما اکیدا به افراد مخصوصا خانم ها توصیه میشود از مصرف سرخود قرص بعنوان یک داروی لاغری بپرهیزند. کاهش وزن  تنها با ورزش و رعایت رژیم غذایی امکانپذیر است”

در اینجا لیست کاملی از عوارض جانبی ذکر نشده است. در خصوص عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید. 

دوز بزرگسالان برای دیابت نوع 2:

اثرات کوتاه مدت آن:

نظرات: 2 تا 3 بار در روز با وعده غذایی مصرف کنید. به آرامی افزایش دهید تا عوارض جانبی دستگاه گوارش به حداقل برسد. به طور کلی، پاسخ های قابل توجهی با دوز کمتر از 1500 میلی گرم در روز مشاهده نمی شود.

اثرات طولانی مدت دارو:

نظرات: اگر کنترل گلیسمی با یکبار مصرف روزانه میسر نشد، دوزها را تقسیم کنید. اگر دوزهای بالاتر لازم باشد، قرص را به محصول انتشار فوری تغییر دهید.

کاربرد: برای بهبود کنترل گلیسمی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 به عنوان مکمل در رژیم غذایی و ورزش.

دوز دیابت کودکان ( 10 سال یا بیشتر) برای دیابت نوع 2:

اثرات کوتاه مدت دارو:

نظرات: 2 تا 3 بار در روز با وعده غذایی مصرف کنید. برای به حداقل رساندن عوارض جانبی دستگاه گوارش دوز را به آرامی افزایش دهید. ایمنی و اثربخشی اثرات دراز مدت متفورمین در بیماران کمتر از 18 سال مشخص نشده است.

 کاربرد: برای بهبود کنترل گلیسمی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 به عنوان مکمل در رژیم غذایی و ورزش.

 

به پزشک خود در مورد تمام داروهای فعلی خود بگویید، به ویژه:

اگر متفورمین را با سایر داروهایی که می توانند قند خون را افزایش دهند مصرف کنید به احتمال زیاد دچار هیپرگلیسمی (قند خون بالا) می شوید. این داروها عبارتند از:

تداخلات جدی تر شامل:

این لیست کامل نیست و داروهای دیگری نیز می توانند اثرات متفورمین را بر قند خون افزایش یا کاهش دهند. به دکتر خودت در مورد تمام داروهایی (مکمل ها، ویتامین ها، محصولات گیاهی) که مصرف می کنید اطلاع دهید.قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

به محض این که به یاد آوردید قرص فراموش شده را بخورید (دارو را با غذا مصرف کنید). اگر نوبت به قرص بعدی رسیده است قرص فراموش شده را کنار بگذارید. هیچ گاه برای جبران قرص فراموش شده، دو قرص با هم نخورید.

به اورژانس مراجعه کنید. مصرف بیش از حد متفورمین باعث اسیدوز لاکتیک می شود که ممکن است کشنده باشد.

اجتناب از نوشیدن الکل. الکل باعث کاهش قند خون می شود و خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک را در هنگام مصرف متفورمین افزایش می دهد.

درمان با متفورمین سبب کاهش وزن بدن در مقایسه با سایر گزینه ها می شود. در برخی از مطالعات، متفورمین باعث کاهش وزن 2.9 کیلوگرم شده است.

 برای اکثر بیماران، دو بار در روز تجویز می شود. این قرص باید صبح و عصر با غذا مصرف شود (با معده پر).

 منظم ورزش کنید و قند خون خود را به طور مرتب آزمایش کنید. متفورمین باید با غذا مصرف شود تا به کاهش عوارض جانبی معده و روده کمک کند. قرص را با یک لیوان آب پر قورت بدهید. آن را له نکنید، نشکنید یا نجوید.

 اوج اثر متفورمین بین 4 و 8 ساعت بعد از مصرف می باشد.

 در شرایط خاص، قرص متفورمین بیش از حد می تواند باعث ایجاد اسیدوز لاکتیک شود. اگر نشانه های اسیدوز لاکتیک اتفاق بیفتد، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. متفورمین می تواند باعث کاهش میزان قند خون (هیپوگلیسمی) شود.

 متفورمین یک داروی خوراکی است که سریع عمل میکند- اثر دارو را 48 ساعت بعد از شروع دارو مشاهده خواهید کرد. حداکثر اثر حدود چهار تا پنج روز طول می کشد، اما این مسئله بستگی به دوز دارو دارد.

 متفورمین در سیستم شما 96 ساعت یعنی 4 روز باقی می ماند(5.5 ساعت و 17.6 ساعت)

 متفورمین ممکن است در بیماران مبتلا به بیماری کبدی چربی غیرالکلی  و هپاتیت مزمن سودمند باشد. متفورمین تنها در بیماران مبتلا به سیروز پیشگیرانه خطرناک است زیرا خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک را افزایش می دهد.

 FDA هشدار می دهد داروهای کاهش دهنده کلسترول شناخته شده به عنوان استاتین می تواند خطر عوارض شناختی برگشت پذیر داشته باشد . این عوارض شامل از دست دادن حافظه و سردرگمی است. متفورمینی که برای دیابت نوع 2 تجویز می شود نیز مشکلات حافظه را ایجاد می کند.

 بسیاری از داروها می توانند باعث ریزش مو شوند. اما متفورمین علت ریزش مو نیست. 

1- Joseph Zhou, Scott Massey, Darren Story and Lixin Li. Metformin: An Old Drug with New Applications. Int J Mol Sci. 2018 Oct; 19(10): 2863.

2- Yi-Wei Wang, Si-Jia He, Xiao Feng, Jin Cheng, Yun-Tao Luo, Ling Tian and Qian Huang. Metformin: a review of its potential indications. Drug Des Devel Ther. 2017; 11: 2421–2429.

3- Yee SW, Chen L, Giacomini KM. The role of ATM in response to metformin treatment and activation of AMPK. Nat Genet. 2012 Mar 28; 44(4):359-60.

4- Dowling RJ, Niraula S, Stambolic V, Goodwin PJ. Metformin in cancer: translational challenges.J Mol Endocrinol. 2012 Jun; 48(3):R31-43.

5- Diana Hatoum  and Eileen M. McGowan . Recent Advances in the Use of Metformin: Can Treating Diabetes Prevent Breast Cancer? Biomed Res Int. . 2015; 2015: 548436.

6- www.drugs.com

یکی از قرص های شایع در میان زنان قرص متفورمین است. این قرص کاربردهای مختلفی دارد، خانم ها از این قرص برای تنبلی تخمدان استفاده میکنند و یا زمانی که قند خون بالاست این قرص استفاده میشود. برخی از خانم ها هم در کبد چرب و یا درمان چاقی  و بعنوان قرص لاغری از آن استفاده میکنند. در این مقاله توضیح کامل درباره مصرف قرص متفورمین و عوارض آن نوشته شده است:

قرص متفورمین چیست؟
قبل از مصرف قرص متفورمین به چه نکاتی توجه کنیم؟
نحوه مصرف قرص متفورمین چگونه است؟
عوارض جانبی متفورمین چیست؟
چه مقدار قرص متفورمین را مصرف کنم؟
چه داروهایی با متفورمین تداخل دارند؟

در مطالعات اخیر، قرص متفورمین باعث کاهش درصد میزان مرگ و میر در بیماران دیابتی نوع دوم شده است و سایر مطالعات حتی بهبودی قابل ملاحظه ای را در بیماری های سرطان، چاقی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، کبد چرب و بیماری های متابولیکی شده است.

چگونگی عملکرد متفورمین در بدن بطور کامل مشخص نیست، اما آشکارترین عملکرد متفورمین افزایش حساسیت انسولینی و کاهش غلظت گلوکز و افزایش دریافت قند توسط سلول و کاهش گلوکونئوژنز است.

متفورمین یک دارو دیابتی خوراکی است که به کنترل قند خون کمک می کند. متفورمین برای بهبود کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات در ترکیب با انسولین یا داروهای دیگر استفاده می شود، اما این دارو برای درمان دیابت نوع 1 نیست و داروی اول دیابت نوع 2 بشمار میرود. متفورمین همچنین ممکن است برای اهدافی که در اینجا نوشته شده است نیز استفاده شود.قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

 – اگر در معرض بیماری شدید کلیوی ( برای عفونت کلیه چی بخوریم؟) هستید و متابولیسم دیابتی دارید، از متفورمین استفاده نکنید (برای درمان با انسولین با پزشک خود مشورت کنید).

–  اگر نیاز به هر نوع اشعه ایکس یا سی تی اسکن با استفاده از رنگی که در رگهای خود تزریق می کنید، دارید باید به طور موقت متفورمین را متوقف کنید.

– این دارو ممکن است یک بیماری جدی به نام اسیدوز لاکتیک ایجاد کند. اگر علائم خفیفی از قبیل: درد عضلانی یا ضعف، احساس بیحسی یا سردی در بازوها و پاها، مشکل تنفس، درد معده، تهوع با استفراغ، ضربان قلب آهسته یا ناگهانی، سرگیجه یا احساس ضعف یا خستگی دارید به اورژانس مراجعه کنید.

 

اگر نسبت به قرص متفورمین حساسیت دارید یا مشکلات زیر را دارید نباید از متفورمین استفاده کنید:

برای اطمینان از اینکه متفورمین برای شما مناسب است، درصورت وجود مشکلات زیر به پزشک خود بگویید:

– اگر شما بیش از 80 سال دارید و اخیرا عملکرد کلیه خود را بررسی کرده اید. برخی از افراد مبتلا به متفورمین دچار یک بیماری جدی به نام اسیدوز لاکتیک می شوند. اگر بیماری کبد یا کلیه، نارسایی احتقانی قلب و عفونت شدید دارید یا آب بدنتان کم شده است، یا اگر مقدار زیادی الکل مصرف کنید احتمال بیماری اسیدوز لاکتیک افزایش می یابد. با پزشک خود در مورد احتمال خطر صحبت کنید.

– در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید و یا پرکاری تیروئید دوز دارو باید توسط پزشک معالج مشخص شود.

– معلوم نیست آیا این دارو به جنین آسیب می رساند یا خیر. اگر در هنگام استفاده از این دارو باردار شدید به پزشک خود بگویید.

– مشخص نیست آیا متفورمین به شیر مادر منتقل می شود یا به نوزاد شیرخوار آسیب می رساند یا خیر. اما بهتر است هنگام استفاده از این دارو به نوزاد شیر ندهید. متفورمین را نباید به کودک زیر سن 10 سال بدهید. 

 

 

متفورمین دارای حداقل اثرات جانبی است، شایعترین عوارض این قرص مشکلات گوارشی مانند تهوع و استفراغ است که حدودا 20 تا 30 درصد شاسع است. جدی ترین عارضه این قرص اسیدوز لاکتیک است که عمدتا در بیماران دیابتی مبتلا به مشکلات کلیوی و کبدی است.

اگر علائم واکنش آلرژیک به قرص متفورمین دارید، با اورژانس تماس بگیرید. علائم واکنش آلرژیک: کهیر، تنگی نفس، تورم چهره، لب ها، زبان یا گلو. بعضی از افراد در هنگام مصرف متفورمین، دچار اسیدوز لاکتیک می شوند. علائم اولیه ممکن است در طول زمان بدتر شود و این بیماری می تواند مرگبار باشد. در صورتی که علائم زیر را داشتید با اورژانس تماس بگیرید:

عوارض جانبی متفورمین شامل موارد زیر است:

خانم دکتر شاداب برزویی دکترای داروسازی حرفه ای در رابطه با مصرف قرص متفورمین می گویند: “اگرچه در برخی مقالات به اثرات کاهش وزن مصرف قرص متفورمین اشاره شده است، اما اکیدا به افراد مخصوصا خانم ها توصیه میشود از مصرف سرخود قرص بعنوان یک داروی لاغری بپرهیزند. کاهش وزن  تنها با ورزش و رعایت رژیم غذایی امکانپذیر است”

در اینجا لیست کاملی از عوارض جانبی ذکر نشده است. در خصوص عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید. 

دوز بزرگسالان برای دیابت نوع 2:

اثرات کوتاه مدت آن:

نظرات: 2 تا 3 بار در روز با وعده غذایی مصرف کنید. به آرامی افزایش دهید تا عوارض جانبی دستگاه گوارش به حداقل برسد. به طور کلی، پاسخ های قابل توجهی با دوز کمتر از 1500 میلی گرم در روز مشاهده نمی شود.

اثرات طولانی مدت دارو:

نظرات: اگر کنترل گلیسمی با یکبار مصرف روزانه میسر نشد، دوزها را تقسیم کنید. اگر دوزهای بالاتر لازم باشد، قرص را به محصول انتشار فوری تغییر دهید.

کاربرد: برای بهبود کنترل گلیسمی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 به عنوان مکمل در رژیم غذایی و ورزش.

دوز دیابت کودکان ( 10 سال یا بیشتر) برای دیابت نوع 2:

اثرات کوتاه مدت دارو:

نظرات: 2 تا 3 بار در روز با وعده غذایی مصرف کنید. برای به حداقل رساندن عوارض جانبی دستگاه گوارش دوز را به آرامی افزایش دهید. ایمنی و اثربخشی اثرات دراز مدت متفورمین در بیماران کمتر از 18 سال مشخص نشده است.

 کاربرد: برای بهبود کنترل گلیسمی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 به عنوان مکمل در رژیم غذایی و ورزش.

 

به پزشک خود در مورد تمام داروهای فعلی خود بگویید، به ویژه:

اگر متفورمین را با سایر داروهایی که می توانند قند خون را افزایش دهند مصرف کنید به احتمال زیاد دچار هیپرگلیسمی (قند خون بالا) می شوید. این داروها عبارتند از:

تداخلات جدی تر شامل:

این لیست کامل نیست و داروهای دیگری نیز می توانند اثرات متفورمین را بر قند خون افزایش یا کاهش دهند. به دکتر خودت در مورد تمام داروهایی (مکمل ها، ویتامین ها، محصولات گیاهی) که مصرف می کنید اطلاع دهید.قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

به محض این که به یاد آوردید قرص فراموش شده را بخورید (دارو را با غذا مصرف کنید). اگر نوبت به قرص بعدی رسیده است قرص فراموش شده را کنار بگذارید. هیچ گاه برای جبران قرص فراموش شده، دو قرص با هم نخورید.

به اورژانس مراجعه کنید. مصرف بیش از حد متفورمین باعث اسیدوز لاکتیک می شود که ممکن است کشنده باشد.

اجتناب از نوشیدن الکل. الکل باعث کاهش قند خون می شود و خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک را در هنگام مصرف متفورمین افزایش می دهد.

درمان با متفورمین سبب کاهش وزن بدن در مقایسه با سایر گزینه ها می شود. در برخی از مطالعات، متفورمین باعث کاهش وزن 2.9 کیلوگرم شده است.

 برای اکثر بیماران، دو بار در روز تجویز می شود. این قرص باید صبح و عصر با غذا مصرف شود (با معده پر).

 منظم ورزش کنید و قند خون خود را به طور مرتب آزمایش کنید. متفورمین باید با غذا مصرف شود تا به کاهش عوارض جانبی معده و روده کمک کند. قرص را با یک لیوان آب پر قورت بدهید. آن را له نکنید، نشکنید یا نجوید.

 اوج اثر متفورمین بین 4 و 8 ساعت بعد از مصرف می باشد.

 در شرایط خاص، قرص متفورمین بیش از حد می تواند باعث ایجاد اسیدوز لاکتیک شود. اگر نشانه های اسیدوز لاکتیک اتفاق بیفتد، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. متفورمین می تواند باعث کاهش میزان قند خون (هیپوگلیسمی) شود.

 متفورمین یک داروی خوراکی است که سریع عمل میکند- اثر دارو را 48 ساعت بعد از شروع دارو مشاهده خواهید کرد. حداکثر اثر حدود چهار تا پنج روز طول می کشد، اما این مسئله بستگی به دوز دارو دارد.

 متفورمین در سیستم شما 96 ساعت یعنی 4 روز باقی می ماند(5.5 ساعت و 17.6 ساعت)

 متفورمین ممکن است در بیماران مبتلا به بیماری کبدی چربی غیرالکلی  و هپاتیت مزمن سودمند باشد. متفورمین تنها در بیماران مبتلا به سیروز پیشگیرانه خطرناک است زیرا خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک را افزایش می دهد.

 FDA هشدار می دهد داروهای کاهش دهنده کلسترول شناخته شده به عنوان استاتین می تواند خطر عوارض شناختی برگشت پذیر داشته باشد . این عوارض شامل از دست دادن حافظه و سردرگمی است. متفورمینی که برای دیابت نوع 2 تجویز می شود نیز مشکلات حافظه را ایجاد می کند.

 بسیاری از داروها می توانند باعث ریزش مو شوند. اما متفورمین علت ریزش مو نیست. 

1- Joseph Zhou, Scott Massey, Darren Story and Lixin Li. Metformin: An Old Drug with New Applications. Int J Mol Sci. 2018 Oct; 19(10): 2863.

2- Yi-Wei Wang, Si-Jia He, Xiao Feng, Jin Cheng, Yun-Tao Luo, Ling Tian and Qian Huang. Metformin: a review of its potential indications. Drug Des Devel Ther. 2017; 11: 2421–2429.

3- Yee SW, Chen L, Giacomini KM. The role of ATM in response to metformin treatment and activation of AMPK. Nat Genet. 2012 Mar 28; 44(4):359-60.

4- Dowling RJ, Niraula S, Stambolic V, Goodwin PJ. Metformin in cancer: translational challenges.J Mol Endocrinol. 2012 Jun; 48(3):R31-43.

5- Diana Hatoum  and Eileen M. McGowan . Recent Advances in the Use of Metformin: Can Treating Diabetes Prevent Breast Cancer? Biomed Res Int. . 2015; 2015: 548436.

6- www.drugs.com

یکی از قرص های شایع در میان زنان قرص متفورمین است. این قرص کاربردهای مختلفی دارد، خانم ها از این قرص برای تنبلی تخمدان استفاده میکنند و یا زمانی که قند خون بالاست این قرص استفاده میشود. برخی از خانم ها هم در کبد چرب و یا درمان چاقی  و بعنوان قرص لاغری از آن استفاده میکنند. در این مقاله توضیح کامل درباره مصرف قرص متفورمین و عوارض آن نوشته شده است:

قرص متفورمین چیست؟
قبل از مصرف قرص متفورمین به چه نکاتی توجه کنیم؟
نحوه مصرف قرص متفورمین چگونه است؟
عوارض جانبی متفورمین چیست؟
چه مقدار قرص متفورمین را مصرف کنم؟
چه داروهایی با متفورمین تداخل دارند؟

در مطالعات اخیر، قرص متفورمین باعث کاهش درصد میزان مرگ و میر در بیماران دیابتی نوع دوم شده است و سایر مطالعات حتی بهبودی قابل ملاحظه ای را در بیماری های سرطان، چاقی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، کبد چرب و بیماری های متابولیکی شده است.

چگونگی عملکرد متفورمین در بدن بطور کامل مشخص نیست، اما آشکارترین عملکرد متفورمین افزایش حساسیت انسولینی و کاهش غلظت گلوکز و افزایش دریافت قند توسط سلول و کاهش گلوکونئوژنز است.

متفورمین یک دارو دیابتی خوراکی است که به کنترل قند خون کمک می کند. متفورمین برای بهبود کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات در ترکیب با انسولین یا داروهای دیگر استفاده می شود، اما این دارو برای درمان دیابت نوع 1 نیست و داروی اول دیابت نوع 2 بشمار میرود. متفورمین همچنین ممکن است برای اهدافی که در اینجا نوشته شده است نیز استفاده شود.قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

 – اگر در معرض بیماری شدید کلیوی ( برای عفونت کلیه چی بخوریم؟) هستید و متابولیسم دیابتی دارید، از متفورمین استفاده نکنید (برای درمان با انسولین با پزشک خود مشورت کنید).

–  اگر نیاز به هر نوع اشعه ایکس یا سی تی اسکن با استفاده از رنگی که در رگهای خود تزریق می کنید، دارید باید به طور موقت متفورمین را متوقف کنید.

– این دارو ممکن است یک بیماری جدی به نام اسیدوز لاکتیک ایجاد کند. اگر علائم خفیفی از قبیل: درد عضلانی یا ضعف، احساس بیحسی یا سردی در بازوها و پاها، مشکل تنفس، درد معده، تهوع با استفراغ، ضربان قلب آهسته یا ناگهانی، سرگیجه یا احساس ضعف یا خستگی دارید به اورژانس مراجعه کنید.

 

اگر نسبت به قرص متفورمین حساسیت دارید یا مشکلات زیر را دارید نباید از متفورمین استفاده کنید:

برای اطمینان از اینکه متفورمین برای شما مناسب است، درصورت وجود مشکلات زیر به پزشک خود بگویید:

– اگر شما بیش از 80 سال دارید و اخیرا عملکرد کلیه خود را بررسی کرده اید. برخی از افراد مبتلا به متفورمین دچار یک بیماری جدی به نام اسیدوز لاکتیک می شوند. اگر بیماری کبد یا کلیه، نارسایی احتقانی قلب و عفونت شدید دارید یا آب بدنتان کم شده است، یا اگر مقدار زیادی الکل مصرف کنید احتمال بیماری اسیدوز لاکتیک افزایش می یابد. با پزشک خود در مورد احتمال خطر صحبت کنید.

– در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید و یا پرکاری تیروئید دوز دارو باید توسط پزشک معالج مشخص شود.

– معلوم نیست آیا این دارو به جنین آسیب می رساند یا خیر. اگر در هنگام استفاده از این دارو باردار شدید به پزشک خود بگویید.

– مشخص نیست آیا متفورمین به شیر مادر منتقل می شود یا به نوزاد شیرخوار آسیب می رساند یا خیر. اما بهتر است هنگام استفاده از این دارو به نوزاد شیر ندهید. متفورمین را نباید به کودک زیر سن 10 سال بدهید. 

 

 

متفورمین دارای حداقل اثرات جانبی است، شایعترین عوارض این قرص مشکلات گوارشی مانند تهوع و استفراغ است که حدودا 20 تا 30 درصد شاسع است. جدی ترین عارضه این قرص اسیدوز لاکتیک است که عمدتا در بیماران دیابتی مبتلا به مشکلات کلیوی و کبدی است.

اگر علائم واکنش آلرژیک به قرص متفورمین دارید، با اورژانس تماس بگیرید. علائم واکنش آلرژیک: کهیر، تنگی نفس، تورم چهره، لب ها، زبان یا گلو. بعضی از افراد در هنگام مصرف متفورمین، دچار اسیدوز لاکتیک می شوند. علائم اولیه ممکن است در طول زمان بدتر شود و این بیماری می تواند مرگبار باشد. در صورتی که علائم زیر را داشتید با اورژانس تماس بگیرید:

عوارض جانبی متفورمین شامل موارد زیر است:

خانم دکتر شاداب برزویی دکترای داروسازی حرفه ای در رابطه با مصرف قرص متفورمین می گویند: “اگرچه در برخی مقالات به اثرات کاهش وزن مصرف قرص متفورمین اشاره شده است، اما اکیدا به افراد مخصوصا خانم ها توصیه میشود از مصرف سرخود قرص بعنوان یک داروی لاغری بپرهیزند. کاهش وزن  تنها با ورزش و رعایت رژیم غذایی امکانپذیر است”

در اینجا لیست کاملی از عوارض جانبی ذکر نشده است. در خصوص عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید. 

دوز بزرگسالان برای دیابت نوع 2:

اثرات کوتاه مدت آن:

نظرات: 2 تا 3 بار در روز با وعده غذایی مصرف کنید. به آرامی افزایش دهید تا عوارض جانبی دستگاه گوارش به حداقل برسد. به طور کلی، پاسخ های قابل توجهی با دوز کمتر از 1500 میلی گرم در روز مشاهده نمی شود.

اثرات طولانی مدت دارو:

نظرات: اگر کنترل گلیسمی با یکبار مصرف روزانه میسر نشد، دوزها را تقسیم کنید. اگر دوزهای بالاتر لازم باشد، قرص را به محصول انتشار فوری تغییر دهید.

کاربرد: برای بهبود کنترل گلیسمی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 به عنوان مکمل در رژیم غذایی و ورزش.

دوز دیابت کودکان ( 10 سال یا بیشتر) برای دیابت نوع 2:

اثرات کوتاه مدت دارو:

نظرات: 2 تا 3 بار در روز با وعده غذایی مصرف کنید. برای به حداقل رساندن عوارض جانبی دستگاه گوارش دوز را به آرامی افزایش دهید. ایمنی و اثربخشی اثرات دراز مدت متفورمین در بیماران کمتر از 18 سال مشخص نشده است.

 کاربرد: برای بهبود کنترل گلیسمی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 به عنوان مکمل در رژیم غذایی و ورزش.

 

به پزشک خود در مورد تمام داروهای فعلی خود بگویید، به ویژه:

اگر متفورمین را با سایر داروهایی که می توانند قند خون را افزایش دهند مصرف کنید به احتمال زیاد دچار هیپرگلیسمی (قند خون بالا) می شوید. این داروها عبارتند از:

تداخلات جدی تر شامل:

این لیست کامل نیست و داروهای دیگری نیز می توانند اثرات متفورمین را بر قند خون افزایش یا کاهش دهند. به دکتر خودت در مورد تمام داروهایی (مکمل ها، ویتامین ها، محصولات گیاهی) که مصرف می کنید اطلاع دهید.قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

به محض این که به یاد آوردید قرص فراموش شده را بخورید (دارو را با غذا مصرف کنید). اگر نوبت به قرص بعدی رسیده است قرص فراموش شده را کنار بگذارید. هیچ گاه برای جبران قرص فراموش شده، دو قرص با هم نخورید.

به اورژانس مراجعه کنید. مصرف بیش از حد متفورمین باعث اسیدوز لاکتیک می شود که ممکن است کشنده باشد.

اجتناب از نوشیدن الکل. الکل باعث کاهش قند خون می شود و خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک را در هنگام مصرف متفورمین افزایش می دهد.

درمان با متفورمین سبب کاهش وزن بدن در مقایسه با سایر گزینه ها می شود. در برخی از مطالعات، متفورمین باعث کاهش وزن 2.9 کیلوگرم شده است.

 برای اکثر بیماران، دو بار در روز تجویز می شود. این قرص باید صبح و عصر با غذا مصرف شود (با معده پر).

 منظم ورزش کنید و قند خون خود را به طور مرتب آزمایش کنید. متفورمین باید با غذا مصرف شود تا به کاهش عوارض جانبی معده و روده کمک کند. قرص را با یک لیوان آب پر قورت بدهید. آن را له نکنید، نشکنید یا نجوید.

 اوج اثر متفورمین بین 4 و 8 ساعت بعد از مصرف می باشد.

 در شرایط خاص، قرص متفورمین بیش از حد می تواند باعث ایجاد اسیدوز لاکتیک شود. اگر نشانه های اسیدوز لاکتیک اتفاق بیفتد، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. متفورمین می تواند باعث کاهش میزان قند خون (هیپوگلیسمی) شود.

 متفورمین یک داروی خوراکی است که سریع عمل میکند- اثر دارو را 48 ساعت بعد از شروع دارو مشاهده خواهید کرد. حداکثر اثر حدود چهار تا پنج روز طول می کشد، اما این مسئله بستگی به دوز دارو دارد.

 متفورمین در سیستم شما 96 ساعت یعنی 4 روز باقی می ماند(5.5 ساعت و 17.6 ساعت)

 متفورمین ممکن است در بیماران مبتلا به بیماری کبدی چربی غیرالکلی  و هپاتیت مزمن سودمند باشد. متفورمین تنها در بیماران مبتلا به سیروز پیشگیرانه خطرناک است زیرا خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک را افزایش می دهد.

 FDA هشدار می دهد داروهای کاهش دهنده کلسترول شناخته شده به عنوان استاتین می تواند خطر عوارض شناختی برگشت پذیر داشته باشد . این عوارض شامل از دست دادن حافظه و سردرگمی است. متفورمینی که برای دیابت نوع 2 تجویز می شود نیز مشکلات حافظه را ایجاد می کند.

 بسیاری از داروها می توانند باعث ریزش مو شوند. اما متفورمین علت ریزش مو نیست. 

1- Joseph Zhou, Scott Massey, Darren Story and Lixin Li. Metformin: An Old Drug with New Applications. Int J Mol Sci. 2018 Oct; 19(10): 2863.

2- Yi-Wei Wang, Si-Jia He, Xiao Feng, Jin Cheng, Yun-Tao Luo, Ling Tian and Qian Huang. Metformin: a review of its potential indications. Drug Des Devel Ther. 2017; 11: 2421–2429.

3- Yee SW, Chen L, Giacomini KM. The role of ATM in response to metformin treatment and activation of AMPK. Nat Genet. 2012 Mar 28; 44(4):359-60.

4- Dowling RJ, Niraula S, Stambolic V, Goodwin PJ. Metformin in cancer: translational challenges.J Mol Endocrinol. 2012 Jun; 48(3):R31-43.

5- Diana Hatoum  and Eileen M. McGowan . Recent Advances in the Use of Metformin: Can Treating Diabetes Prevent Breast Cancer? Biomed Res Int. . 2015; 2015: 548436.

6- www.drugs.com

متفورمین (با نام انگلیسی: Metformin و نام تجاری: فورتامت) از داروهای خوراکی بیماری دیابت است که به گروه دارویی بی گوانیدها تعلق داشته و برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می شود.

داروی متفورمین واکنش بدن به انسولین را بهبود بخشیده و مقدار قند تولید شده توسط کبد و همچنین جذب آن در معده و روده را کاهش می دهد.

از دیگر نام های تجاری متفورمین خارجی و ایرانی می توان به گلوکوفاژ، گلوکوفاژ XR، گلومتزا و ریومت اشاره کرد.

در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بدن نمی تواند به طور طبیعی انسولین تولید کرده یا از آن استفاده کند که هر دو حالت به قند خون بالا منجر می شود و متفورمین به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

کنترل قند خون بالا از آسیب های کلیوی، نابینایی، مشکلات عصبی، قطع اعضای بدن و اختلالات جنسی پیشگیری کرده و خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی در افراد دیابتی را کاهش می دهد.قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

متفورمین همچنین برای پیشگیری از دیابت – بخصوص در افرادی که بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند -، درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک و کنترل وزن که گاهی در اثر مصرف داروهای خاص رخ دهد کمک استفاده می شود.

نکته: اگرچه گاهی از ترکیب متفورمین و انسولین یا سایر داروها استفاده می شود اما متفورمین برای دیابت نوع 1 تجویز نمی شود.

قبل از مصرف متفورمین (چه برای اولین بار یا زمانی که بسته جدید خریداری می کنید) حتما اطلاعات درج شده روی برچسب دارو را با دقت مطالعه کرده و سوالات خود را از پزشک یا مسئول داروخانه بپرسید.

متفورمین را به صورت خوراکی و دقیقا طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید. مقدار مصرف متفورمین معمولا 1 تا 3 بار در روز به همراه وعده های غذایی می باشد. برخی فرم های متفورمین تنها یک بار در روز و به همراه شام مصرف می شود.

توصیه می شود همراه با این دارو مقدار زیادی مایعات بنوشید مگر آن که پزشک دستور دیگری تجویز کرده باشد.

دوز مصرف متفورمین با توجه به وضعیت پزشکی بیمار، پاسخ بدن به درمان و سایر داروهای مصرفی تعیین می شود بنابراین بسیار مهم است که پزشک را در جریان تمام داروهای تجویزی، بدون نسخه و گیاهی خود قرار دهید.

ممکن است پزشک برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی متفورمین (مانند ناراحتی های معده) مصرف این دارو را با دوزهای پایین آغاز کرده و به مرور دوز مصرفی را افزایش دهد.

برای بهبود عملکرد متفورمین، دارو را درست سر وقت و هر روز در ساعات مشابه روزهای قبل مصرف کنید.

اگر تاکنون داروی دیابت دیگری مصرف می کرده اید (مانند کلرپروپامید) برای قطع یا ادامه داروهای قدیمی و شروع داروی متفورمین طبق دستورالعمل پزشک عمل کنید.

قند خون خود را به صورت منظم چک کرده و نتایج را در اختیار پزشک قرار دهید زیرا در مواردی که قند خون بیمار بیش از حد پایین یا بالا باشد ممکن است پزشک دوز مصرف دارو یا نوع درمان را تغییر دهد.

برای مصرف محلول متفورمین از سرنگ مخصوص دوز یا قاشق مخصوص استفاده کنید.

برخی قرص های متفومین دارای پوسته ای هستند که در داخل بدن جذب یا آب نمی شود و بخشی از این پوسته ممکن است در مدفوع دیده شود، این مسئله طبیعی است و باعث کاهش اثر دارو نمی شود.

قرص آهسته رهش متفورمین را به طور کامل بلعیده و از تکه کردن، شکستن یا جویدن آن خودداری کنید.

متفورمین به کنترل بیماری دیابت کمک می کند اما آن را درمان نخواهد کرد، از قطع این دارو بدون مشورت با پزشک (حتی اگر احساس بهبودی دارید) اجتناب کنید.

در صورت ظاهر شدن علائم آلرژیک همچون کهیر، مشکل تنفس، ورم صورت، لب ها، زبان یا گلو حتما به اورژانس مراجعه کنید.

مشاهده علائم زیر در صورتی که شدت پیدا کند، ادامه دار شود، بهبود یافته و دوباره عود کند یا مدتی بعد از مصرف دارو ظاهر شود نیاز به مشورت با پزشک دارد:

در صورت مشاهده هریک از علائم زیر فورا با پزشک تماس بگیرید:

در برخی موارد نادر مصرف متفورمین ممکن است باعث بیماری مرگبار اسیدوز لاکتیک (تشکیل اسید لاکتیک در بدن) شود و موارد زیر ممکن است خطر بروز آن را افزایش دهد:

توجه: عوارض ذکر شده تنها بخشی از عوارض احتمالی متفورمین می باشد، برای اطلاع از لیست کامل عوارض جانبی این دارو با پزشک معالج صحبت کنید.

نکته: کاهش شدید قند خون (هیپوگلیسمی) ممکن است در هر فرد دیابتی رخ دهد که علائم آن شامل سردرد، گرسنگی، تعریق، تحریک پذیری، سرگیجه، حالت تهوع، ضربان قلب سریع و احساس اضطراب یا لرزش می باشد. برای درمان سریع این وضعیت همیشه یک ماده غذایی شیرین مانند آب میوه، آب نبات، کشمش و … دم دست داشته باشید.

متفورمین از داروهای دسته B است به این معنا که معمولا آسیبی به جنین نمی رساند، با این حال قبل از مصرف آن و در صورتی که باردار بوده یا قصد بارداری دارید با پزشک مشورت کنید. پزشک در برخی موارد مصرف انسولین در دوران بارداری را جایگزین این دارو خواهد کرد.

داروی متفورمین ممکن است باعث تغییراتی در چرخه قاعدگی شده و احتمال بارداری را افزایش دهد، قبل از مصرف دارو با پزشک درباره روش های جلوگیری از بارداری در دوره درمان مشورت کنید.

متفورمین در مقادیر کم از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود، قبل از شیردهی با پزشک مشورت کنید.

برخی بیماران پس از شروع مصرف متفورمین ممکن است دچار کاهش وزن شوند زیرا این دارو باعث بی اشتهایی و احساس سیری در فرد شود.

بهترین موقع خوردن قرص متفورمین برای لاغری می باشد؟ متفورمین معمولا 1 یا 2 بار در روز و به همراه غذا و یک لیوان آب پر مصرف می شود، اگر به دنبال لاغری با متفورمین هستید حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید، میل کنید.

متفورمین گاهی برای کاهش انسولین و سطح قند خون در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تجویز می شود، این سندرم باعث قاعدگی های نامنظم یا قطع پریود ماهانه، تخمک گذاری نامنظم، افزایش سطح آندروژن ها (هورمون های مردانه) در بدن و گاهی به هیرسوتیسم (رشد بیش از حد موی صورت و بدن در زنان) می شود.

کاهش قند خون و انسولین می تواند به تنظیم سیکل قاعدگی، شروع مجدد تخمک گذاری و کاهش خطر سقط جنین در این زنان کمک کند.

تنظیم قند خون با متفورمین می تواند به زنانی که از مشکلات ناباروری رنج می برند کمک کند.

در صورت مصرف هریک از داروهای زیر با پزشک صحبت کنید:

توجه: موارد ذکر شده در بالا کامل نمی باشد. توصیه می شود قبل از مصرف متفورمین حتما پزشک را از لیست تمام داروهای مصرفی شیمیایی و گیاهی، مکمل ها، ویتامین ها و غیره مطلع کرده و از شروع، قطع یا تغییر دوز دارو بدون مشورت پزشک جدا خودداری کنید.

متفورمین به صورت خوراکی و به شکل قرص، قرص های آهسته رهش و محلول متفورمین مصرف می شود.

قرص های فوری رهش: 500 میلی گرم دو بار در روز، یا 850 میلی گرم یک بار در روز. این دوز ممکن است به تدریج و در طول هفته 500 میلی گرم یا هر دو هفته 850 میلی گرم افزایش یابد. حداکثر دوز مصرفی روزانه 2550 میلی گرم می باشد که در سه دوز کوچک تر تقسیم می شود.

قرص های آهسته رهش: 500 یا 1000 میلی گرم در روز به همراه وعده شام. این دوز ممکن است در طول هفته به اندازه 500 میلی گرم افزایش یافته و حداکثر دوز مصرف آن 2000 میلی گرم می باشد. در صورتی که فورتامت یا گلومتزا مصرف می کنید ممکن است دوزهای متفاوتی تجویز شود.

در کودکان 10 تا 16 ساله: 500 میلی گرم دو بار در روز، دوز ممکن است به اندازه 500 میلی گرم در طول هفته و تا حداکثر 2000 میلی گرم در دوزهای تقسیم شده افزایش یابد.

در افراد بالای 17 سال: 500 میلی گرم قرص های آهسته رهش روزانه تا حداکثر 2000 میلی گرم روزانهقرص متفورمین ۵۰۰ چیست

در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف متفورمین، به محض یادآوری نسبت به مصرف آن اقدام کنید. اما اگر زمان زیادی تا نوبت بعدی باقی نمانده از خوردن آن صرف نظر کرده و هرگز دوز یک نوبت را دو برابر نکنید.

هشدار 1: از مصرف این دارو در کودکان کمتر از 10 سال خودداری کنید.

هشدار 2: از مصرف متفورمین آهسته رهش در کودکان کمتر از 17 سال اجتناب شود.

علائم اوردوز متفورمین عبارتند از:

اوردوز متفورمین ممکن است باعث هیپوگلیسمی شدید یا اسیدوز لاکتیک شود. در صورت مشاهده علائم اوردوز سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

برخی اشکال دارویی متفورمین در ایران عبارتند از:

قرص متفورمین 500 و 1000 میلی گرم
قرص متفوربت 1000 میلی گرم
قرص متفوربایوکس 1000 میلی گرم
قرص متگلیندین 500 میلی گرم
قرص متفورتکس 500 و 1000 میلی گرم
قرص گلوکوفاژ 500 و 1000 میلی گرم
قرص گلوکوفاژ ایکس آر 750 و 1000 میلی گرم
قرص بروت 500 میلی گرم
قرص رهامت 500 میلی گرم
قرص متوور 500 میلی گرم
قرص گلای-وانس 500 و 750 میلی گرم
قرص گلومت 500 و 1000 میلی گرم
قرص گلوکودر 500 میلی گرم
قرص اسلومت 1000 میلی گرم
قرص متلین 500 میلی گرم
قرص نودیاکس 500 میلی گرم
قرص متفیدکس 500 میلی گرم
قرص دیگامت اس تی پی 500 و 1000 میلی گرم

سخن پایانی …

متفورمین را در دمای اتاق و به دور از رطوبت، گرما و نور خورشید نگهداری کنید و از دسترس اطفال و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

مصرف متفورمین تنها بخشی از یک برنامه کامل درمانی است، موارد دیگر شامل رژیم غذایی صحیح، ورزش، کنترل وزن، آزمایش قند خون و غیره می باشد.

در برخی موارد پزشک به همراه متفومین، ویتامین B12 نیز تجویز خواهد کرد، در این مورد دقیقا مطابق دستور پزشک عمل کنید.

منابع: webmd – drugs – everydayhealth

فال حافظ

سلامت و پزشکی
سبک زندگی
گیاهخواری
اطلاعات دارویی
خواص ها
مد و فشن

سرگرمی
چهره ها
عکس های جالب و دیدنی
اشعار زیبا
آهنگ
ویدیو کلیپ
آهنگ تولدت مبارک

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

نام تجاری:متفورتکس

متفورمین (METFORMIN) در کاهش وزن افراد جوان چاق و غیر دیابت ی موثر است. متفورمین برای

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

ورود | عضویت

قرص متفورمین برای چی خوبه مصرف قرص متفورمین باعث کاهش قند خون در بیماران دیابتی می شود
لاغری یکی از عوارض متفورمین می باشد بنابراین مصرف متفورمین برای کاهش وزن و لاغری توصیه نمی شود در این مقاله درباره عوارض متفورمین و دیگر موضوعات پیرامون آن بخوانید

محققین اخیراً بیان کرده اند که متفورمین (METFORMIN) در کاهش وزن افراد جوان چاق و غیر دیابتی موثر است. متفورمین برای درمان بیماران دیابتی استفاده می شود.

مطالعات زیادی در گذشته نشان می داد که مصرف کوتاه مدت متفورمین باعث کاهش وزن افراد چاق می شود.

متفورمین نمی گذارد قند از کبد وارد جریان خون شود. هنگامی که قبل از صرف غذا، این دارو مصرف شود به مقدار قابل توجهی از افزایش قند خون جلوگیری می کند.قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

افزایش قند خون بعد از خوردن غذا باعث می شود که پانکراس (لوزالمعده) مقدار زیادی انسولین ترشح کند، زیرا هورمون انسولین، قند خون را کاهش می دهد. انسولین مترشحه با تاثیر بر روی مغز باعث ایجاد حس گرسنگی در شما می شود. در نتیجه بیشتر غذا می خورید و کبد چربی بیشتری می سازد و باعث تجمع مقدار زیادی چربی در ناحیه ی شکم می شود.

این بررسی نشان می دهد استفاده از داروی متفورمین به همراه مصرف کم غذاهای شیرین و چرب، وزن افراد جوان چاق را برای مدت ها کاهش می دهد.

همچنین این دارو مقدار قند و کلسترول خون را کاهش می دهد، مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی کم می کند و باعث کاهش جوش (آکنه) در جوانان چاق می شود.

متفورمین قرصی است که در دهه 50 و 60 میلادی به بازار آمد. مصرف دوز مناسبی از این دارو تحت نظر پزشک می تواند در کاهش قند خون بیماران دیابتی نوع 2 مفید باشد. البته استفاده از قرص متفورمین برای درمان کیست های تخمدان در زنان و درمان نازایی نیز توصیه می شود.

آنچه مسلم است این که متفورمین داروی لاغری نیست. آنچه دوستان شما از آن به عنوان لاغری سخن می گویند، عارضه این دارو است. در واقع آمار ها نشان می دهد 10 تا 15 درصد افرادی که به دلایل مختلف مانند نیاز به تحریک تخمک گذاری تخمدان ها یا تثبیت قند خون از این دارو استفاده می کنند، دچار کاهش وزن می شوند.

از این رو توصیه می شود هیچگاه به صورت خودسرانه و با هدف لاغر شدن از این دارو استفاده نکنید، چرا که ممکن است دچار بهم ریختگی ترشحات هورمونی و بروز عوارضی جبران ناپذیر شوید.

مصرف متفورمین در دوران بارداری

در دوران بارداری و حاملگی ، بسیار مهم است که قند خون مادر تحت کنترل باشد . در ماههای مختلف بارداری ، نیاز بدن شما به مصرف متفورمین تغییر می کند و باید دوز مصرف توسط پزشک تنظیم و مشخص شود .اگر در دوره مصرف متفورمین متوجه بارداری خود شدید ، به پزشک اطلاع دهید .

مصرف متفورمین در دوران شیردهی

مشخص نیست که آیا متفورمین از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود یا خیر . در صورت مصرف متفورمین نباید به نوزاد شیر بدهید . در هر صورت طبق نظر پزشک رفتار کنید .

عوارض مصرف متفورمین

متفورمین مانند سایر داروهای می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد . شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما مشاهده شود . در زمان مصرف متفورمین ، در صورتی که هرگونه نشانه ای از آلرژی مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . نشانه های حساسیت به متفورمین می تواند شامل این موارد باشد : خارش و قرمز شدن چشم ، آبریزش بینی ، زکام ، خشک شدن دهان و زبان و گلو ، تورم زبان و لب ، خارش پوست ، تنگی نفس و …

سایر عوارض جانبی مصرف متفورمین عبارتند از :

درد عضلات / احساس ضعف / خستگی / بی حوصلگی

تنگی نفس / مشکل تنفس / کاهش عمق نفس / کم آوردن نفس در بالا رفتن از پله ها و پایین آمدن از شیب تند

احساس سرگیجه / سردرد / مشکل در حفظ تعادل / مشکل تعادل در تغییر وضعیت از خوابیده و نشسته به حالت ایستاده

درد معده / سوزش سردل / تهوع / استفراغ /

کاهش و یا افزایش ضربان قلب / آریتمی قلبی

افت قند خون

کاهش ادرار / تکرر ادرار / تغییر رنگ ادرار / سوزش در زمان دفع ادرار / کم شدن فشار ادرار / قطع شدن

افزایش اشتها / چاقی و افزایش وزن

تاری دید / سیاهی رفتن چشم / دیدن هاله نور در اطراف اجسام / مشکل در تشخیص رنگ

مشکل خواب / دیدن کابوس های شبانه / حرف زدن در خواب

مصاحبه با میلاد بیک خواننده

مصاحبه با محسن اورنگ

مصاحبه با سید رضا اورنگ

مصاحبه جنجالی با رضا ایرانمنش

دیدنی های شگفت انگیز تور بالی، چین، مالدیو

آرتین بنا، تامین کننده انواع ورقهای گالوانیزه

هیوندا اکسنت بخریم یا میتسوبیشی لنسر؛ زیبای کره‌ای در برابر ژاپنی قدرتمند قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

بعد از یک سال درس و امتحان کجا برویم؟

میکروپیگمنتیشن چیست و چگونه باید آن را فرا گرفت؟

نکات مهم آیین نامه برای قبولی در آزمون آیین نامه اصلی

جهت مشاوره رایگان درباره تبلیغات، با ما تماس بگیرید:

۰۲۱ – ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

آفتاب وبسایت مرجع فارسی زبانان سراسر دنیا، از سال ۱۳۸۰ تا کنون است

+۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

تلگرام آفتاب

اینستاگرام آفتاب

+۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۱۰۳

ایران، تهران، میدان نوبنیاد ، کوهستان سوم ، پلاک ۳

شاید تا به حال زیاد شندید باشید افرادی که مشکل دیابت (قند) دارند از قرص متفورمین استفاده میکنند.محققین اخیراً بیان کرده اند که متفورمین (METFORMIN) در کاهش وزن افراد جوان چاق و غیر دیابتی موثر است.

قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

مقدمه ای در مورد قرص متفورمین

متفورمین به عنوان کاهنده قند خون در درمان دیابت نوع دو (دیابت غیروابسته به انسولین) بکارمی‌رود. متفورمین در اختلال متابولیسم کربوهیدرات و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز تجویز می‌شود.

این دارو مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی کم می‌کند.

مطالعات زیادی در گذشته نشان می داد که مصرف کوتاه مدت متفورمین باعث کاهش وزن افراد چاق می شود.

متفورمین نمی گذارد قند از کبد وارد جریان خون شود. هنگامی که قبل از صرف غذا، این دارو مصرف شود به مقدار قابل توجهی از افزایش قند خون جلوگیری می کند.

افزایش قند خون بعد از خوردن غذا باعث می شود که پانکراس (لوزالمعده) مقدار زیادی انسولین ترشح کند، زیرا هورمون انسولین، قند خون را کاهش می دهد. انسولین مترشحه با تاثیر بر روی مغز باعث ایجاد حس گرسنگی در شما می شود. در نتیجه بیشتر غذا می خورید و کبد چربی بیشتری می سازد و باعث تجمع مقدار زیادی چربی در ناحیه ی شکم می شود.

این بررسی نشان می دهد استفاده از داروی متفورمین به همراه مصرف کم غذاهای شیرین و چرب، وزن افراد جوان چاق را برای مدت ها کاهش می دهد.

همچنین این دارو مقدار قند و کلسترول خون را کاهش می دهد، مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی کم می کند و باعث کاهش جوش (آکنه) در جوانان چاق می شود.

مقدار مصرف دارو را پزشک تعیین می کند ولی مقدار مصرف معمول این دارو به شرح زیر می باشد :

بزرگسالان

در صورت مصرف متفورمین تنها :

در ابتدا ۵۰۰ میلیگرم معادل یک قرص دوبار در روز همراه صبحانه و ناهار سپس در صورتیکه نیاز باشد پزشک در طول هفته دوز دارو را افزایش می دهد و به مقدار ۵۰۰ یا ۸۵۰ میلیگرم دو یا سه بار در روز همراه غذا می رساند.

متفورمین همراه با سایر داروهای کاهنده قند :

پزشک دوز هر دارو را اندازه گیری می کند .

متفورمین همراه با انسولین :

ابتدا ۵۰۰ میلیگرم یک بار در روز سپس پزشک در صورت نیاز دوز دارو را افزایش می دهد . کودکان بالای ۱۰ سال : ۵۰۰ میلیگرم دو بار در روز همراه صبحانه و عصرانه و در صورت نیاز پزشک دوز دارو را افزایش می دهد.

کودکان زیر ۱۰ سال

مقدار داروی مورد نیاز توسط پزشک تعیین می شود.

عوارض استفاده از متفورمین

قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

هیپوگلیسمی، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، نفخ، تولید گاز بیش از حد در روده‌ها، و اسهال، خستگی،

دردهای عضلانی، تنگی نفس، خواب آلودگی و معده درد.تشنج،‌ لرزش بدن‌،‌ کوتاهی تنفس،‌اختلال در صحبت

کردن،‌ خستگی و ضعف غیرمعمول‌، حالت خس‌خس سینه، اختلالات رفتاری، اختلال در تمرکز حواس،‌ چرت زدن،

کم شدن قدرت بدنی و بی‌قراریخواب‌آلودگی، اضطراب، تاری دید احساس تنگی در قفسه سینه،‌ عرق سرد،‌

اغما، گیجی،‌ پوست سد و رنگ پریده،‌ افسردگی، تنگی نفس، سرگیجه، بالا رفتن ضربان قلب و نبض،‌ احساس

گرما،‌ سردرد،‌ احساس گرسنگی،‌تعریق زیاد،‌ تهوع،‌ عصبی شدن،‌ دیدن کابوس شبانه و قرمزی پوست صورت،

گردن و بالاتنه کاهش اشتها، اسهال تنفس سریع و غیرعمیق،‌ تب و لرز،‌ احساس ناخوشی عمومی، کمر درد و

پهلو درد،‌ درد عضلانی، مشکلات دفع ادارد و سوزش ادرار میشود.

مصرف همزمان با سولفونیل اوره‌ها ممکن است موجب بروز هایپوگلیسمی شود. در صورت مصرف همزمان این داروها غلظت خونی گلوکز باید مرتباًاندازه‌گیری شود.

در صورت لزوم مصرف متفورمین با انسولین، برای جلوگیری از بروز هایپوگلیسمی و به دست آوردن نسبت مناسب مصرف آنها، در شروع درمان بیمار باید بستری شود.

در صورت مصرف همزمان با سایمتیدین، کلیرانس کلیوی متفورمین ممکن است کاهش یابد. مقدار مصرف متفورمین باید کاهش یابد. در صورت مصرف همزمان داروهای ضد انعقاد با متفورمین، ممکن است مقدار مصرف داروهای ضد انعقاد احتیاج به تنظیم داشته باشد. برخی داروها ممکن است قند خون را افزایش داده و ازدیاد دوز متفورمین را ضروری نمایند.

مهمترین این داروها عبارتند از:

بلوکرهای کانال کلسیمی، کورتیکواستروئیدها، استروژن‌ها، ضد بارداری‌های هورمونی، ایزونیازید، نیاسین،

فنوتیازین‌ها، فنی‌توئین، داروهای مقلد سمپاتیک، تیازیدها و دیگر دیورتیک‌ها، و هورمونهای تیروئیدی. داروهای

کاتیونی (آمیلوراید، سایمتیدین، دیگوکسین، مورفین، پروکائین آمید، کینیدین، کینین، رانیتیدین، تریامترن،

تریمتوپریم و وانکومایسین) ممکن است با متفورمین در ترشح کلیوی رقابت نموده و سطح آن را افزایش دهند.

از نوشیدن الکل و فرآورده های حاوی الکل خودداری کنید .از مصرف داروها بدون تجویز پزشک خودداری کنید بخصوص داروهای بدون نسخه مانند:

آسپرین ، داروهای کنترل کننده اشتها ، آسم ، سرماخوردگی ، تب ، سینوزیت.مشخصات پزشکی خود را شامل مبتلا بودن به بیماری دیابت ، لیست داروهای مصرفی با مقدار مصرف آن را همواره حتی در مسافرت به همراه داشته باشید و در صورت امکان برنامه غذایی خود را تغییر ندهید .

در صورت عمل جراحی و یا تست های تشخیصی با اشعه ایکس پزشک را از مصرف دارو با خبر کنید .در صورت ایجاد علائم لاکتیک اسیدوز که شامل :

اسهال ، تنفس سریع و سطحی ، درد و اسپاسم شدید ماهیچه ای ، خواب آلودگی غیر معمول ، خستگی و ضعف غیر معمول می باشد هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.پس از تاخیر در خوردن غذا و یا نخوردن آن یا بیشتر از معمول ورزش کردن یا نوشیدن مقدار زیادی الکل یا مصرف دارویی خاص یا مصرف بیشتر از حد انسولین ، سولفونیل اوره و یا داروهای این دسته و یا اسهال و استفراغ قند خون کاهش می یابد .

علائم آن عبارتند از :

احساس دلواپسی و دلشوره ، تغییرات رفتاری مانند افراد مست ، تاری دید ، عرق سرد ، پریشانی ، پوست سرد و رنگ پریده ، اشکال در تمرکز ، خواب آلودگی ، گرسنگی مفرط ، طپش سریع قلب ، سردرد ، تهوع ، عصبانیت ، کابوس ، خواب پرتلاطم ، لرزش ، اختلال در تکلم ، ضعف و خستگی غیر معمول که سریع پیشرفت کرده و باعث وخیم تر شدن حال مریض می شود و باید سریع بوسیله قندهای فعال سریع الاثر درمان شود .راههای مفیدی که باعث افزایش قند خون می شوند عبارتند از :خوردن حبه قند یا نوشیدن آب میوه یا نوشابه غیر رژیمی و یا شربت نشاسته یا عسل.

از خوردن شکلات بعلت اینکه چربی موجود در شکلات مانع از آزادشدن سریع قند موجود در آن می شود پرهیز کنید .در مواقعیکه یکساعت و یا بیشتر غذا نخوردید یک غذای مختصر مانند تکه ای گوشت یا ساندویچ و یا شیرینی بخورید .پس از تب یا عفونت یا مصرف کمتر از حد انسولین ، سولفونیل اوره ، متفورمین و داروهایی از این دسته و یا فراموش کردن مصرف دارو یا ورزش نکردن به میزان کافی یا مصرف داروهای خاص برای درمان علائم دیگر دیابت و تغییر میزان قند خون یا سرپیچی از رژیم غذایی و پرخوری کردن قند خون افزایش می یابد

و علائم آن عبارتند از:

تاری دید ، خواب آلودگی ، خشکی دهان ، افزایش حجم و تکرر ادرار ، کاهش اشتها ، تهوع و استفراغ ، معده درد ، خستگی ، عطش غیر معمول که باید برای درمان آن هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرد . در صورتیکه بیمار در این مرحله درمان نشود دچار پوست خشک برافروخته ، تنفس بدبو ، وجود کتون در ادرار ، تنفس سطحی و مشکل شده که هیپرگلسیمی شدید رخ داده و منجر به کتواسیدوزیس و مرگ می شود .

در صورت افزایش قندخون برای اطمینان از اینکه قند خون تنظیم شده باید مرتب با پزشک چک کرد و بدون نظر پزشک دوز دارو را تغییر نداد.

متفورمین به صورت قرص‌های 500 میلی‌گرم و 1000 میلی‌گرم تولید و به بازار عرضه می‌شود. این قرص با نام‌های تجاری گلوکوفاژ،‌گلوکوفاژایکس آر،‌ ریومت،‌فورتامت و گلومتزا به فروش می‌رسد.

هیچ وقت به طور خودسرانه این دارو را مصرف نکنید.

باید متذکر شوم که استفاده از این دارو یا هر داروی دیگری برای لاغر شدن، باید تحت نظر پزشک و با تجویز ایشان باشد تا دچار عوارض جانبی یا مشکل ناشی از مصرف آن دارو نشوید.

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

 

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

دارونامه, ديابت, مشروح اخبار

قرص روکشدار متفورمین 500 ، 10 بليستر 10 عددي در يك جعبه همراه با برگه راهنمای مصرف بیمار.

اشکال دارویی

Tablet:500 mg
F.C. Tablets: 500 mg

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، این دارو برای درمان بیماری فعلی شما تجویز شده است لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری نمائید .قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

نام علمی دارو (ژنریک):

Metformin Hydrochloride

گروه دارویی:

Antidiabetics

داروهای ضد دیابت

موارد مصرف

مت فورمين در درمان ديابت غير وابسته به انسولين بكار مي رود. اين دارو بويژه براي درمان بيماران ديابتي غير وابسته به انسولين كه به رژيم غذايي پاسخ نداده اند و همچنين در بيماراني كه اضافه وزن دارند، به كار مي رود.

مکانیسم اثر

مت فورين از طريق كاهش گلوكونئوژنز و افزايش مصرف محيطي گلوكز اثر مي كند. از آنجا كه تنها در حضور انسولين آندوژن مؤثر مي باشد تنها در افرادي مؤثر است كه بخشي از سلول هاي پانكراس آنها سالم باشد. تصور مي شود كه مت فورين تعداد و يا قدرت اتصال انسولين به گيرنده هاي غشاء سلول، بويژه گيرنده هاي محيطي را افزايش مي دهد.

فارماکوکينتيک

فراهمي زيستي دارو 60-50 درصد است ولي غذا ، سرعت و ميزان جذب دارو را كاهش مي دهد. نيمه عمر دارو2/6 ساعت است و بطور عمده به صورت تغيير نيافته از كليه ها دفع مي شود.

موارد منع مصرف

دارو در مواردي مانند بيماري هاي كبدي و كليوي، بيماري هاي قلبي، استعداد ابتلا به اسيدوز لاكتيك، عفونت شديد، سوختگي شديد، جراحي، تروما، دهيدراتاسيون، اغماي ديابتي و كتواسيدوز نبايد مصرف شود.

مقدار مصرف

دارو به ميزان 500 ميلي گرم هر 8 ساعت يا 850 ميلي گرم هر 12 ساعت همراه يا بعد از غذا مصرف مي شود. حداكثر مقدار مصرف g/day3-2 در مقادير منقسم مي باشد.

راهنمائیهای عمومی :

قبل از مصرف اين دارو در موارد زير با پزشك خود مشورت كنيد:

– سابقه واكنشهاي حساسيتي و غير عادي نسبت به اين دارو و يا تركيبات مشابه و یا مواد غذایی ، رنگهاو مواد حفاظت کننده .

– در صورت مصرف همزمان داروهای دیگر از قبیل: الکل، آمیلوراید،مهارکننده های کانال کلسیم، سیمتیدین، رانیتیدین، دیگوکسین، فورازماید، مرفین، پروکاین آمید، تریامترن، تریمتوپریم، کاهنده های قند خون مثل سایر داروهای ضد دیابت و انسولین ، افزاینده های قند خون و وانکومایسین.

– در صورت وجود بیماری نظیر قلبی عروقی، کلیوی، کبدی ، تیروئید، اسیدوز لاکتیک و  ریوی.

– مصرف این دارو در کودکان کمتر از 10 سال توصیه نمی شود مگر با تجویز پزشک متخصص.

– برای بررسی پیشرفت درمان مرتباً به پزشک مراجعه کنید .

مصرف در دوران بارداری و شیردهی:

مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود  مگر به تشخیص پزشک متخصص.

هشدارها:

– در صورت بروز علائم کاهش قند خون ( گرسنگی، عرق سرد، طپش قلب و….) حتما مواد قندی میل نمایید و به پزشک مراجعه نمایید.

– در صورت بروز علائم افزایش قند خون ( تکرر ادرار، خشکی دهان، تاری دیدو….) حتما به پزشک مراجعه نمایید.

– در صورت مصرف همزمان این دارو با سایر داروهای ضد دیابت و انسولین ممکن است باعث کاهش قند خون شود. برای بدست آوردن نسبت مناسب مصرف توام این داروها  اندازه گیری قند خون در شروع درمان توصیه می شود.

– در صورت مصرف همزمان این دارو با سایر داروهای ضد انعقاد خوراکی مقدار مصرف داروهای ضد انعقاد باید تنظیم شود.

– این دارو از طریق کلیه دفع می شود و باید در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه و بیماران سالخورده با احتیاط تجویز شود . توصیه مـی شود عملکرد کلیه ها بطور منظم بررسی شود.

– مصرف این دارو باید 3-2 روز قبل از اعمال جراحی یا انجام آزمونهای بالینی ، مانند پرتونگاری از کلیه و آنژیوگرافی قطع شود و مصرف مجدد آن بعد از کنترل عملکرد کلیه شروع گردد.

– مصرف این دارو در دراز مدت ممکن است موجب کاهش جذب ویتامین B12  و اسید فولیک شود، لذا کنترل آن در طول درمان الزامی است.

مقدار و نحوه مصرف دارو :

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین مـی کند ولـی مقدار مصرف معمولی این دارو به شرح زیر است : ابتدا مقدار 500 میلی گرم دو بار در روز صبح و عصر همراه با غذا مصرف می شود در صورت عدم کنترل علائم بیماری مقدار مصرف را می توان هفته ای 500 میلی گرم افزایش داد .

برای درمان نگهدارنده مقدار 500 تا 850  میلی گرم 3-2 بار در روز همراه با غذا مصرف می شود.قرص متفورمین ۵۰۰ چیست

در صورت مصرف همزمان با انسولین با مقدار روزانه 500 میلی گرم شروع و مقدار مصرف را در صورت نیاز می توان هفته ای 500 میلی گرم افزایش داد.حداکثر مقدار مصرف در بزرگسالان 2550 میلی گرم و در کودکان بالاتر از 10 سال 2000 میلی گرم در روز می باشد.

در صورتیکه مصرف یک دوز دارو را فراموش نمودید به محض یادآوری آن را مصرف کنید . در صورتیکه زمان مصرف دوز بعدی رسیده باشد از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید .

عوارض جانبی :

هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز بشود اگر چه تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی شود لیکن در صورت بروز هر یک از عوارض زیر به پزشک مراجعه کنید : نادر – اسیدوز لاکتیک (اسهال، تنفس سطحی ، درد عضلات، خستگی شدید)، کاهش قند خون( اضطراب، تاری دید، عرق سرد، …) و آنمی مگالوبلاستیک ( کم خونی).

مهمترين عوارض جانبي ناشي از مت فورين بي اشتهايي، تهوع، استفراغ، اسهال( معمولاً زودگذر)، اسيد لاكتيك( قطع درمان لازم مي باشد) و كاهش جذب ويتامين B12 مي باشند.

در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با  پزشک مشورت کنید :

اختلالات گوارشی،  بی اشتهایی ، اسهال ، سردرد ، احساس طعم فلزی در دهان ، تهوع ، استفراغ و از دست دادن وزن.

شرایط نگهداری:

– دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید .

– از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری کنید .

– دور از نور و رطوبت و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد و نگهداری کنید .
بسته بندي

هشدارها

1. در افراد مسن به دليل احتمال وجود بيماري هاي عروق محيطي و يا اختلال عملكردكليوي، دارو بايد با احتياط مصرف شود.

2. در شرايطي مانند اسهال، استفراغ، فلج معده، انسداد روده و ديگر شرايطي كه جذب غذا را به تأخير مي اندازد، ‌ممكن است تغيير مقدار مصرف دارو لازم بوده و يا انسولين جايگزين آن شود.

3. در پركاري يا كم كاري تيروئيد تنظيم مقدار مصرف دارو لازم است.

تداخل دارویی

سايمتيدين، آميلورايد، بلوك كننده هاي كانال كلسيم، ديگوكسين، مرفين، پروكائين آميد، كينين، رانيتيدين، تريامترن، تري متوپريم و وانكومايسين كه توسط انتقال توبولار كليوي دفع مي شوند، ‌غلظت پلاسمايي مت فورمين را افزايش داده و با كليرانس كليوي آن تداخل مي كنند.

نکات قابل توصيه

1. مصرف مت فورين بايد به مدت 2 روز قبل از جراحي يا استفاده از مواد حاجب براي آزمايشات پزشكي قطع شود.

2. در صورت بروز علائم اسيدوز لاكتيك( اسهال، درد و كرامپ هاي عضلاني، تنفس كوتاه و سريع، خستگي، ضعف و خواب آلودگي) و يا استفراغ سريعاً به پزشك مراجعه شود.

قرص لوزارتان یکی از پرمصرف‌ترین دارو‌های قلبی موجود در داروخانه ها سالم است و سرطانزا …

درمان دیابت در دنیای امروز که سرشار از بیماری های ناشی از تغذیه ناسالم و …

قرص متفورمین ۵۰۰ چیست
قرص متفورمین ۵۰۰ چیست
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *