قرص لوپرامید در دوران شیردهی

خواص دارویی و گیاهی

استان‌ها &gt زنجان – *دکتر ترلان صادقی – اغلب دارو های مصرفی تا حدی در شیر مادر ترشح می شوند، ولی این مطلب به هیچ عنوان به معنای قطع شیردهی در زمان مصرف دارو نیست،چراکه مزایای شیر مادر برای کودک به قدری زیاد است که بهتر است فقط در صورت مصرف برخی دارو های پر خطر، شیردهی را قطع کرد.

تشخیص این موضوع که در هنگام مصرف کدام دارو ها بایستی شیردهی قطع شود، برعهده داروساز و پزشک می باشد. • مصرف کلیه آنتی بیوتیک ها ( ضد میکروبی، ضد قارچی و حتی ضد ویروسی) در دوران شیردهی مجاز است زیرا مقدار بسیار کمی از این داروها در شیر مادر ترشح می شوند و مدت مصرف آنها هم اصولاً کوتاه مدت و از 14- 1 روز نیست. تنها یک استثناء وجود دارد و آن مترونیدازول است که باید شیردهی را به مدت 24 ساعت متوقف کرد. سپس شیر را دوشید و بیرون ریخت. ادامه شیردهی بعد از این مدت مانعی ندارد.• در صورت لزوم تجویز دارو برای مادر شیرده، با مصرف آن دارو بلافاصله پس از نوبت شیردهی، می توان تماس شیرخوار را با دارو به حداقل رساند.• از میان مسکن ها، ایبوپروفن به دلیل ترشح بسیار کم در شیرمادر و بی خطر بودن در نوزادان، داروی انتخابی می باشد.• بهترین داروی ضد حساسیت (آنتی هیستامین) در این دوران، دارویی است که کمترین اثر خواب آوری و کاهش شیر مادر را داشته باشد. داروی انتخابی معرفی شده، لووسیتریزین و پس از آن فکسوفنادین، سیتریزین و لوراتادین است. سایر آنتی هیستامین ها به صورت تک دوز در هنگام خواب و پس از آخرین شیردهی مجاز است. • مصرف اغلب دارو های مرتبط با تیروئید در مادران شیرده بلامانع است. ولی برای احتیاط بهتر است هر چند مدت یک بار تست های تیروئیدی را در شیرخوار انجام داد.• در سرماخوردگی های غیر عفونی بهتر است مادر شیرده، علائم بیماری (نظیر آبریزش بینی، عطسه و) را تا حد ممکن تحمل نماید. به عنوان یک قانون کلی بهتر است، مصرف هرگونه دارو در این دوران به حداقل برسد. چند نکته درباره مصرف شیر مادر: بهترین غذا برای نوزاد، شیر مادر می باشد.  با مصرف غیر ضروری شیر خشک به کودک خود ظلم نکنید. شیرخشک را حتما در صورت نیاز و با تجویز پزشک تهیه نمایید. بعد از آماده کردن شیر خشک بلافاصله باید آن را مصرف کرد در غیر این صورت بر اساس توصیه کارخانه سازنده یک الی دو ساعت قابل نگهداری است. شیر خشک ها بعد از باز شدن درب قوطی با توجه به توصیه کارخانه سازنده طی 3 الی 4 هفته باید مصرف شوند.

در صورت تمایل به دانستن اطلاعات درباره داروهای مختلف و مسمومیت ها با شماره های 33551 و 335511 تماس حاصل نموده و یا به ادرس زنجان، دروازه ارک، طبقه فوقانی داروخانه شهید بهشتی مراجعه نمایید.

*داروساز و کارشناس امور دارویی

46

 

پست الکترونیک

آدرس وب سایت و یا وبلاگ

نظر شما
/7




خانه

موبایل

 

اکثر مادران در مورد مصرف دارو حین شیردهی مضطرب و نگران هستند و ممکن است اطلاعات و نظر های متفاوتی را از منابع مختلف از جمله پزشکان، داروسازان، ماماها، همسر، دوستان و همسایه ها یا وسایل ارتباط جمعی در مورد مصرف یا عدم مصرف داروها دریافت کنند و چه بسا در مواردی بدون آنکه خود مایل به قطع شیردهی باشند در اثر توصیه های نادرست اطرافیان، به این عمل اقدام کنند.

 

 

● عوامل اثرگذار بر ایمنی مصرف دارو در دوران شیردهی

 

هر دارویی که مادر شیرده مصرف می کند جزیی از آن (حدود یک درصد) وارد شیر می شود. مقدار دارویی که از طریق شیرمادر به شیرخوار می رسد، بسیار کمتر از آن مقداری است که از طریق جفت به جنین می رسد. به طور کلی سه دسته عوامل مهم مربوط به مادر، شیرخوار و دارو در زمینه اثر دارو بر شیرخوار دخالت دارند.

 

● عوامل مربوط به مادر

 

▪ متابولیسم کلیه و کبد

▪ دوز دارو و مدت درمان

▪ راه مصرف

 

متابولیسم، غلظت دارو را در سرم مادر کاهش می دهد و برعکس عواملی نظیر بارداری که دفع یا متابولیسم دارو را در مادر کاهش می دهد، موجب افزایش مقدار دارو در سرم می شود. دوز و مدت مصرف دارو هم موثر است. استفاده از داروهایی که حتی ممنوعیت مصرف دارند ممکن است با دوز کم و مدت کوتاه مصرف مانند مواد رادیواکتیو، فقط با قطع کوتاه مدت تغذیه با شیرمادر همراه باشد. جذب و دسترسی از راه دهان نیز نقش بسیار مهمی دارد. به عنوان مثال داروهایی که از طریق خوراکی قابل جذب نیستند و باید حتما به مادر تزریق شوند مانند انسولین، آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزیدی و سولفات منیزیم گرچه ممکن است در شیرمادر ترشح شوند اما چون در دستگاه گوارش شیرخوار جذب نمی شوند بنابراین اثر کمتری بر شیرخوار می گذارند.

 

● عوامل مربوط به شیرخوار

 

▪ سن شیرخوار: هر چه سن به دوران نوزادی نزدیک تر باشد، تاثیر داروی دریافت شده است.

 

▪ جذب دارو: داروهایی که با تغییرات جزیی جذب می شوند تاثیر بیشتری بر نوزاد و شیرخوار دارند.

 

▪ متابولیسم کبد و کلیه: نارسی یا اختلال های این اعضا سبب تجمع دارو در شیرخوار می شود.

 

▪ حجم مصرفی شیرمادر: هر چه مقدار شیر مصرف شده باشد، داروی بیشتری هم به شیرخوار می رسد.

 

▪ بی ضرری دارو برای شیرخوار: داروهایی که در دوران نوزادی و شیرخواری مجوز مصرف داشته باشند، مادر شیرده هم می تواند مصرف کند.

 

 

منبع:روزه سلامت


بارداری و زایمان راحت با

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب

شماره موبایلتان را خودتان بگذارید 912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

جلوگیری از ریزش مو

تقویت رشد مو

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

دانشه فرزند: پزشکان، متخصصان و مادران از زیان هایی که مصرف دارو در هنگام بارداری برای جنین دارد کم و بیش آگاهی دارند، ولی به ضرر آن در دوران شیردهی کمتر توجه شده است. خوشبختانه تمام مادران در کشور ما پس از زایمان مایلند به نوزاد خود شیر بدهند، بنابراین اگر مادر دارویی مصرف کند، از راه شیر وارد بدن نوزاد می شود.

اگر شما دارویی مصرف می کنید، از راه شیر شما وارد بدن کودک تان می شود. در حقیقت سلول های پوششی غدد پستان مانند یک پرده بیولوژی عمل می کند. هر ماده شیمیایی و دارویی که شما مصرف می کنید، از روده ها جذب شده و وارد خون می شود و در شیرتان اثر می گذارد، ولی مقدار آن بستگی به مقدار غلظت آن ماده در خون و میزان محلول بودن در چربی دارد.

ید، برم، تیوراسیل، الکل، دیازپام، داروهای ضد تشنج (فنوباربیتون ها)، داروهای ضدانعقاد، قرص های پیشگیری از بارداری و آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که از طریق شیر مادر دفع می شوند.

اگر در دوران شیردهی از قرص های معمولی جلوگیری از بارداری استفاده می کنید، به علت وجود ماده استروژن در این قرص ها، مقدار شیر شما کم می شود و استروژن از شیر دفع می شود.

داروهای ضد سرطان

مواد رادیواکتیو در این موارد، به طور موقتی باید شیردهی را متوقف کنید و قبل از شروع درمان، شیرخوار را با شیری که از قبل دوشیده شده تغذیه نمایید و تا زمان شیر دهی مجدد (تحت نظر پزشک)، شیر خود را بدوشید و دور بریزید.

لیتیم

برخی داروهای ضد تیروئید

داروهایی مانند قرص های ترکیبی جلوگیری از بارداری، استروژن، مدرهای تیازیدی و ارگومترین ممکن است ترشح شیر را کاهش دهند، بنابراین در صورت امکان داروهای دیگری را جایگزین نمایید.

با مصرف داروهای زیر احتمال یرقان در کودک شیرخوار افزایش می یابد و بعد از مصرف این داروها باید کودک تحت مراقبت قرار گیرد.

سولفویدها

کوتریموکسازول (تری متوپریم و سولفامتوکسازول)

فنسیدار (پریمتامین با سولفاکسین)

داپسون

داروهای زیر در دوزهایی که تجویز می شوند معمولا بدون خطر هستند، اما در صورت تجویز این داروها توسط پزشک باید شیرخوار نیز تحت مراقبت قرار گیرد.

مسکن ها دوره های کوتاه مدت مصرف استامینوفن، استیل سالیسیلیک اسید و ایبوپروفن

آنتی بیوتیک ها پنی سیلین، آمپی سیلین، گلوکز اسیلین، اریترومایسین

آنتی هیستامین ها

آنتی اسیدها

دیگوکسین

انسولین

برونکودیلاتورها (به عنوان مثال سالبوتامول)

کورتیکواستروئیدها

ضد انگل ها

کلروکین

داروهای ضد سل

مکمل های آهن، ید و ویتامین ها

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«شیردهی»
واقع در بخش
«نوزاد»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌ه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4. در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
21-218 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net

داروی لوپرامید همراه با دیگر اقدامات لازم پزشکی برای درمان اسهال تجویز می شود. لوپرامید با کند کردن حرکات روده از اسهال جلوگیری می کند.

این دارو در ایالات متحده فقط با نسخه پزشک در اختیار بیمار قرار می گیرد.


 

اشکال دارویی:

 

در صورتيكه تصميم به مصرف دارويی داريد همه جوانب آن بايد به دقت بررسی گردد. اين تصميمی است كه شما و پزشكتان می گيريد. درمورد مصرف اين دارو موارد زير بايد درنظر گرفته شود:

 

آلرژی و حساسیتدر صورت بروز هرگونه واکنش آلرژیک یا غیر معمول، به هر دارویی و یا این داروی خاص حتما پزشک معالج خود را مطلع سازید. همچنین درمانگران را آگاه نمایید از وجود حساسیت هایی که نسبت به برخي مواد غذايي، رنگ ها ، مواد نگهدارنده و يا حيوانات دارید. در صورتيكه  بدون تجويز پزشك قصد استفاده از اين دارو را داريد حتما بروشور و يا توضيحات مندرج روي بسته را با دقت مطالعه فرماييد.

 

اطفالاین دارو برای کودکان زیر 6 سال تجویز نمی شود؛ مگر اینکه پزشک تجویز کند. کودکان، به خصوص کودکان بسیار کوچک، نسبت به اثرات لوپرامید بسیار حساس هستند. که این امر ممکن است باعث افزایش اثرات جانبی این دارو در طول درمان شود. همچنین، از دست دادن آب به دلیل اسهال ممکن است باعث مشکلات جسمانی جدی شود. لوپرامید ممکن است علایم کم آبی بدن را پنهان کند. به این دلایل، بدون مشورت با پزشک این دارو را به کودکان نخورانید. در خصوص سوالات و ابهامات با پزشک صحبت کنید.
 

سالمنداناز دست دادن آب به دلیل اسهال ممکن است باعث مشکلات جسمانی جدی شود. لوپرامید ممکن است علایم کم آبی بدن را پنهان کند. به این دلیل، سالمندان مبتلا به اسهال همراه با مصرف دارو باید به مقدار کافی مایعات بنوشند تا آب از دست رفته جبران شود.  در خصوص سوالات و ابهامات با پزشک صحبت کنید.

 

دوران بارداریمطالعات بر حیوانات نشانه ایی از اثرات منفی این دارو بر جنین نشان ندادند. با این حال، مطالعات کافی در خصوص اثرات این دارو در زنان باردار وجود ندارد. 

 

دوران شیردهی و مادران شیردهمطالعات انجام شده بر این دارو نشان دهنده ی اثرات طلوب این دارو بر نوزاد در دوران شیردهی است. 

 

 

تداخلات داروییبی شک هيچ دارويی نبايد همزمان مصرف شود، اما در برخی موارد با وجود رخ دادن تداخل دارويی، ممكن است نياز به مصرف همزمان دو داروی مختلف باشد. در چنين مواردی ممكن است پزشک مقدار مصرف دارو را تغيير دهد و يا داروی ديگری تجويز كند. بنابراين در صورت مصرف دارویی ديگر آنرا با پزشک خود مطرح سازيد.

استفاده از این دارو با هرکدام از داروهای زیر توصیه نمی شود. در صورت ضرورت تجویز، پزشک ممکن است تغییراتی در الگوی مصرف دارو ومیزان دوز مصرفی اعمال نماید.

استفاده همزمان از این دارو با هرکدام از داروهای زیر ممکن است باعث افزایش خطر عوارض جانبی خاصی شود. اما، در پاره ای موارد می تواند بهترین درمان دارویی نیز به شمار آید که در این صورت پزشک تغییراتی در الگوی میزان مصرف به وجود می آورد.

 

تداخلات دارویی دیگربي شک هيچ دارويی را نبايد در زمان غذا خوردن يا حوالی آن مصرف نمود چراكه امكان وقوع تداخل وجود دارد. مصرف الكل و تنباكو نيز تداخلاتی ایجاد مي كند.

 

سایر مشکلات پزشکی وقوع مشكلات پزشکی ديگر ممكن است بر اثربخشی اين دارو تاثير بگذارد. بنابراین پزشک را از وجود آنها آگاه کنید، به ویژه موارد زیر :  

 

چنانچه تب دارید و یا خون یا مخاط در مدفوع وجود دارد برای درمان اسهال از لوپرامید استفاده نکنید و به پزشک مراجعه کنید. 

 

برای استفاده ایمن و موثر این دارو:

محلول خوراکی را با یک قاشق دارای اندازه گیری، سرنگ دهانی، یا فنجان پزشکی دارای اندازه گیری مصرف کنید. ممکن است با قاشق چای خوری نتوانید مقدار صحیح دارو را اندازه گیری کنید.

اهمیت رژیم غذایی و مصرف مایعات در طول درمان اسهال:

 

 

میزان مصرفمیزان  مصرف این دارو در بیماران مختلف متفاوت است؛ در این خصوص از دستور پزشک و یا توضیحات برچسب دارو پیروی نمایید. اطلاعات نوشته شده روی داروها  منحصراً شامل دوز متوسطه این دارو می باشد و در صورتی که دوز مصرفی شما متفاوت است  بدون مشورت با پزشک اقدامی انجام ندهید. 
 

مقدار داروی مصرفی شما در روز، همچنین تعداد دفعات استفاده از دارو و فواصل زمانی آن بستگی به قوی بودن داروها و ریشه مشکلات پزشکی و بیماری شما دارد.

 

دوز اشکال خوراکی (کپسول)برای درمان اسهال:

 

 

دوز اشکال خوراکی (محلول)برای درمان اسهال:


 

دوز اشکال خوراکی (محلول)

برای درمان اسهال:

 

در صورت فراموش کردن یک وعده دارویی چه کنیم؟

در صورت فراموش كردن دوز اين دارو، به محض يادآوری آن را مصرف كنيد. چنانچه زمان دوز بعدی فرا رسيده بود، طبق همان زمانبندی پيش برويد و دوز فراموش شده را تكرار نكنيد. هيچگاه دوز دارو را 2 بار متوالي تكرار نكنيد و برای جبران آن داروی اضافی نخورید.

 

درصورت استفاده بیش از حد و وموارد اورژانسی چه کنیم ؟

در این شرایط به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه نموده و یا با مرکز فوریت های اورژانس تماس بگیرید.

 

در هنگام مصرف دارو چه موارد تغذیه ای را باید در نظر گرفت؟

چنانچه پزشک معالج رژیم غذایی خاصی را توصیه نکرده است، رژیم معمولی و نرمال روزانه را ادامه دهید.

 

شیوه نگهداری از دارو

 

لوپرامید نباید بیش از 2 روز مصرف شود، مگر اینکه پزشک آن را تجویز کرده باشد. چنانچه این دارو برای مدت طولانی و به طور منظم مصرف خواهد شد، بررسی پیشرفت درمان، اثربخشی دارو و عوارض ناخواسته در ویزیت های منظم توسط پزشک، امری بسیار مهم است.
 

چنانچه اسهال پس از 2 روز متوقف نشد و یا بیمار تب کرد، سریع باید به پزشک مراجعه شود. 

 

عليرغم تاثيراتی كه یک دارو دارد، امكان بروز برخي عوارض جانبي ناخواسته نيز وجود دارد. بروز هريك از این عوارض نيازمند مراقبتهای پزشكی و مراجعه به پزشک است.

 

در صورت مشاهده ی هر یک از عوارض زیر سریع به پزشک مراجعه کنید:علایم نادر


 

بلافاصله به پزشک مراجعه کنید اگر علایم زیر را مشاهده کردید:


 

تعدادی از عوارض جانبی نیاز به توجه پزشکی ندارد. این عوارض به مرور و با عادت بدن به دارو از بین می روند. درمانگر می تواند راه هایی برای جلوگیری و یا کاهش برخی از این عوارض جانبی ارایه دهد. چنانچه این عوارض طولانی و آزار دهنده شدند، و یا ابهامی در موردشان داشتید به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است عوارض دیگری که در این لیست نیامده در برخی بیماران رخ دهد. در این خصوص به پزشک معالج مراجعه شود. 

 

 

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

هر ساله، بیش از نیم میلیون نفر دچار کلستریدیوم دیفیسیل می شوند، و در سال های اخیر، عفونت کلستریدیوم دیفیسیل  مکرر و  شدید  شده و درمان آن نیز دشوار شده است . کلستریدیوم دیفیسیل نوعی باکتری است که بهنگام ورود به بدن انسان  نشانه هایی اعم از اسهال و التهاب روده بزرگ را بهمراه دارد . 

گاستروانتریت ویروسی نوعی عفونت روده است  که دارای علائمی همچون  اسهال آبکی، دردهای شکمی، تهوع یا استفراغ و گاهی اوقات تب  می باشد .
 

دانشمندان دقیقا نمی دانند که چه چیزی باعث رشد سلولهای سرطانی  در معده می شود. اما چندین عامل می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.شایع ترین علت سرطان معده عفونت باکتریایی به هلیکوباکتر پیلوری است.

ممکن است در سفرهای بین المللی در معرض بیماری هایی قرار گیرید که در کشور خودتان نادر است، اما در کشور مقصد بسیار شایع میباشد.

سندرم سوء جذب به اختلالاتی گفته می شود که در آن روده نمی تواند به اندازه کافی مواد مغذی خاص را جذب خون کند. این عامل می تواند جذب ماکرونوتریشن ها (پروتئین، کربوهیدرات و چربی ها) و میکرونوتریشن ها (ویتامین و مواد معدنی) یا هر دو را مختل سازد.

اغلب پزشکان با دیدن اسهال در افرادی که به تازگی آنتی بیوتیک مصرف کرده اند یا ادامه دار بودن اسهال  پس از بستری شدن در بیمارستان ، عفونت کلستریدیوم دیفیسیل را تشخیص میدهند. 

برای بسیاری از مردم، اسهال درهر سال یک یا دو بار رخ می دهد. اگر شما دارای شرایط خاص، مانند سندرم روده تحریک پذیرباشید، در اغلب موارد این بیماری اتفاق می افتد.این حالت به طور معمول دو تا سه روز طول می کشد.

هیچ کس نمی داند دقیقا چه چیزی باعث دیورتیکولیت می شود  ، اما خوردن یک رژیم غذایی کم فیبر می تواند منجر به تشکیل این کیسه ها شود .دیورتیکول اغلب در قسمت پایینی روده بزرگ تشکیل می شود. این شرایط اغلب دیورتیکولوز یده می شود. دیورتیکولیت زمانی اتفاق می افتد که مخاط روده بزرگ  به شدت آلوده و یا ملتهب شود .

تمام غذاها حاوی مقدار کمی باکتری هستند. اما رسیدگی ضعیف به غذاها، طبخ ناسب یا نگهداری ناسب غذاها باعث رشد باکتری و بروز بیماری می شوند. انگل ها، ویروس ها، سموم و مواد شیمیایی نیز باعث بروز بیماری می شوند. 

خونریزی در دستگاه گوارش می تواند نشانه ای از یک مشکل یا بیماری باشد. بیشترین علل خونریزی مرتبط  که می توان آنرا درمان یا کنترل کرد،  بواسیر(هموروئید) است.

داروی مورد نظرتان را جستجو کنید و همه چیز را در مورد آن مطالعه کنید.

آشنایی با بیماری ها و اختلالات طبی و روش های درمان و پیشگیری

در صورت که سوال و یا مشکل پزشکی خاصی دارید به راحتی می توانید سوالات خود را از پزشکان متخصص ما بپرسید و به سرعت پاسخ تخصصی دریافت کنید. برای این منظور می توانید از ربات تلگرامی ما با @askq_bot استفاده کنیبد.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌گاه برای گروه سبز و سالم محفوظ می باشد.

© All Rights Reserved

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *