قرص كلوميفن در بارداري موثر

خواص دارویی و گیاهی


در بارداری زایمان سلامت بچه
۸ آبان ۱۳۹۶

داروی کلومیفن که به شکل قرص است به مدت ۵ روز تجویز می شود که هورمون هایی را که باعث ازاد شدن تخمک می شوند (مثل اف اس اچ) را تولید کند و تخمدان ها را وادار به تولید یک یا چند تخمک می کند.

بسياري از پزشكان رشد فوليكول ( تخمك) را با سونوگرافي كنترل مي كنند. اندازه فوليكول (تخمك) مناسب بنظر پزشكان مختلف متفاوت است اما اكثر پزشكان در صورتيكه بيمار دارو مصرف نكرده يا تنها كلوميفن مصرف كرده باشد ۲۰ تا ۲۴ ميلي متر در نظر مي گيرند و اگر FSH به تنهائي مصرف كرده باشد ۱۷ يا ۱۸ ميلي متر و اگر FSH+LH استفاده كرده باشد ۱۶ يا ۱۷ ميلي متر را اندازه فوليكول بالغ در نظر مي گيرند. البته اين امكان دارد كه فوليكولهاي تا حد ۱۴ تا ۱۵ ميلي متر نيز حاوي تخمك طبيعي نيز باشند. بعلاوه فوليكولها تا زمان آزاد سازي حدود يك تا دو ميلي متر روزانه رشد مي كنند. يك خانم ممكن است در يك سيكل بيش از يك تخمك آزاد كند و وقتي به اندازه آنها به حد طبيعي رسيد در صورتيكه hCG استفاده نكرده باشند تا ۲۴ ساعت بعد تخمكها در بدنش آزاد خواهند شد. تزريق hCG در ۹۵% خانمها باعث آزاد سازي تخمكها در ۳۶ ساعت بعد خواهد شد.

اگر تخمک گذاری در شما نظم است یا اصلا وجود ندارد ،خصوصا اگر شما سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید کلومیفن می تواند به باروری شما کمک کند. (اگر شماسندرم تخمدان پلی کیستیک دارید و به نظر می رسد که کلومیفن در شما اثر نمی کند، ممکن است پزشکتان، متفورمین را به عنوان داروهای حساس کننده به انسولین تجویز کندتا به پاسخ دهی شما به کلومیفن کمک کند)

همچنین ممکن است شما کلومیفن ودیگر داروهای باروری را قبل از انجام تکنیک های پیشرفته کمکی باروری مثل آی وی اف مصرف کنید تا باعث تولید چندین تخمک در شما برای این روش شود.
کلومیفن همچنین در مردانی که عدم تعادل هورمونی با منشا هیپوفیز یا هیپوتالاموسی دارندوباعث شمارش وکیفیت وحرکت پایین در آنها گردیده است ،مصرف می شود.

همچنین : چگونه زمان تخمک گذاری خود را محاسبه کنیم و چه علائمی دارد؟

کلومیفن معمولا به شکل قرص در یک دوره پنج روزه مصرف می شود.که به تولید هورمونهایی که باعث آزاد شدن تخمک می شوند مثل اف اس اچ
کمک می کند و تخمدانها را وادار به تولید یک یا تخمک می کند.
بعد از پایان مصرف یک دوره کلومیفن ،هیپوتالاموس ،،،قسمتی از مغز که اعمال حیاتی بدن مثل درجه حرارت را تنظیم می کند،،،هورمون ال اچ را آزاد می کند واین هورمون به تخمدانها فرمان می دهد که یک یا تخمک رسیده شده را به داخل لوله های رحمی آزاد کنند.اگر یک تخمک در مسیر خود به سمت حفره رحمی با یک اسپرم سالم برخورد کند ،شما شانس حامله شدن خواهید داشت.

اگر عادت ماهیانه شما منظم است ،شما مصرف کلومیفن را در روز سوم یا چهارم پریود شروع می کنید وپنج روز به مصرف آن ادامه می دهید.

اگر عادت ماهیانه در شما نظم است ،پزشک ابتدا مطمئن خواهد شد که شما باردار نیستید و سپس با تجویزدارویی به پروورا (مدروکسی پرژسترون استات) عادت ماهیانه را در شما ایجاد خواهد کرد، سپس احتمالا پس از پنج تا دوازده روز بعد از مصرف آخرین قرص ،تخمک گذاری می کنید.پزشک به دقت شما ار تحت نظر خواهد داشت ونظارت می کندکه چگونه تخمدانها برای آزاد کردن یک تخمک آماده می شوند.
اغلب زنان اوقات سه تا شش دوره درمان دریافت می کنند.یک یا دو ماه دارودرمانی برای منظم شدن تخمک گذاری لازم است) اگر دوره دریافت دارو افزایش یابد شانس باردار شدن بهبود پیدا نمی کند،بنابراین اگر بعد از سه دوره، موفق نشدید،پزشک ممکن است دوز دارو را افزایش دهد یا داروی دیگری را تجویز کند.

داروهای باروری حیطه وسیعی از اثرات جانبی کوچک راشامل می شوندکه شامل تورم خفیف تخمدانها،درد معده،حساسیت پستانها،بی خوابی ،تهوع واستفراغ،تاری دید،سردرد،خستگی ،بی حوصلگی ،افسردگی ،بالا رفتن وزن ،ودر موارد نادر کیست های تخمدانی می باشد.

همچنین شما ۱۰درصد احتمال بارداری دو قلویی را با این داروها دارید.(گاهی اوقات زنان سه قلو حامله می شوند)با اینکه خیلی از زن وشوهر ها این مسئله را نعمتی خدادادی تصور می کنند،در جنین های چند قلویی
خطر سقط جنین ودیگر مشکلات وجود دارد.

زنانی که کلومیفن راهمراه با دیگر داروها دریافت می کنند گاهی اوقات دچار سندرم تحریک پزیری تخمدان می شوند.
شرایطی که با زیادشدن وزن واحساس نفخ شکم مشخص میشود . بعضی بیماران کوتاهی تنفس ،گیجی ،دردلگن ،تهوع واستفراغ،دارند. سندرم تحریک پزیری تخمدان زمانی اتفاق می افتد که آنچنان پاسخ شما به داروها خوب است وتعدادزیادی تخمک آزاد کرده اید.،تخمدانهای شما به سرعت به چند برابر اندازه طبیعی بزرگ می شوندومایع به ذاخل حفره شکمی نشت می کند.به طور طبیعی این مایع خود به خود با نظارت دقیق توسط پزشک تحلیل می رود.اما در مواردی نادر این وضعیت مخاطره آمیز است وباید برای مراقبت خیلی در بیمارستان بستری شوید.

به عبارتی واضح تر ،محققان اخیرا نتایج هشت مطالعه مختلف را که بین سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ انجام شده است را بررسی کرده اند ودریافته اند که داروهای باروری خطر توسعه سرطان تخمدان را افزایش نمی دهند حتی اگر برای از یک سال مصرف شوند. قبلا این موضوع باعث بحث وجدال ونگرانی شده بود.

داروهای باروری در تحریک تخمدان بسیار موفقیت آمیزند:حدود ۸۰درصداز زنان در اولین سه ماهه درمان تخمک گذاری می کنند. ازآنهایی که تخمک گداری می کنند،۴۰ درصد حامله می شوند (میزان بارداری وابسته به همه فاکتورهای دخیل در حاملگی هستند، از سنتان گرفته تا سرعت وچابکی اسپرم همسرتان) اطلاعات خیلی کمی در مورد میزان تولد نوزاد زنده در دسترس است اما مطالعات کمی این میزان را بین ۳۰ تا ۶۰ درصد ذکر می کنند.

۲۵ مرداد ۱۳۹۷

۱۱ مرداد ۱۳۹۷

۱۴ تیر ۱۳۹۷

۶ تیر ۱۳۹۷

۲۶ خرداد ۱۳۹۷

۲۵ خرداد ۱۳۹۷

آدرس شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

*

وب سایت

مشکل بی اختیاری ادرار و درمان آن یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری تکرر

مراقبت قبل از بارداری به عنوان جزء اساسی مراقبت های بارداری معرفی شده است که شامل مراقبت از زنان در سنین باروری، قبل از اولین بارداری و یا بین بارداری هاست. به طور کلی می توان گفت که هدف از انجام مراقبت های قبل از بارداری، اطمینان از سلامتی والدین آینده قبل و حین بارداری است. به همین دلیل انجام این مراقبت ها با کیفیت مطلوب از اهمیت زیادی برخوردار است.

در صورتی که زوجین، پس از یك سال رابطه جنسی منظم وبدون پیش گیری، باردار نشوند.

در ده تا پانزده درصد از زوج ها دیده می شود. علل ناباروری می تواند مربوط به زن یا مرد یا هر دو باشد. حدود 4 درصد از مشكلات ناباروری مربوط به مردان، 4 درصد مربوط به زنان و حدود1 درصد مربوط به هر دو است. در حدود 1 درصد عامل ناباروری مشخص نیست.

طی دو دهه اخیر گام های بلندی در رابطه با تشخیص و درمان ناباروری برداشته شده است و خبر شادی بخش اینکه، حدود 9 درصد از زوج های نابارور با استفاده از روش های موجود صاحب فرزند شده اند.

بارداری برای هر زن تجربه زیبایی است که با تغییرات بسیاری همراه است. این تغییرات به منظور سازگاری و آماده سازی بدن مادر با حاملگی است. زنان در این دوره نیاز به مراقبت های خاصی دارند و مهم ترین ضامن حفظ تندرستی مادر در به دنیا آوردن نوزاد سالم، آگاهی وی از مراقبت های دوران بارداری و عمل نمودن به آن هاست.

بارداری و زایمان پدیده های زیبا و شگفت انگیز خلقت هستند. زایمان یک فرآیند طبیعی است و بدن زن با آن سازگار است و برای این امر بسیار دقیق طراحی شده است. همانگونه که عمل لقاح و رشد و نمو جنین در بدن مادر معجزه است، عمل زایمان و به دنیا آمدن این موجود کوچک نیز اعجاز دیگری است.

زایمان یک روند فیزیولوژیک است که قبل از آن تغییرات گسترده ای در بدن مادر ایجاد می‌شود تا وضع حمل جنین را از طریق مجرای زایمان میسر سازد. در اثر انقباضات رحمی، دهانه رحم (سرویکس) کم کم باز و نازک می گردد و شرایط برای زایمان محیا می شود.

تولد نوزاد یک تغییر ژرف و پایدار در زندگی زنان است. در دوره نفاس که به شش هفته اول پس از زایمان گفته می شود مادر تغییرات مختلفی را تجربه می کند. تغییرات فیزیکی و آناتومیکی جهت برگشت بدن به وضعیت قبل از حاملگی و تغییرات روانی برای کسب نقش مادری و ایجاد ارتباط نزدیک با فرزند از جمله این تغییرات هستند. معمولاً مادران به خوبی از عهده مراقبت از کودک بر آمده و با تأثیرات خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن سازش می یابند.

خدای بخشنده را شکرگزار و نوزاد بخشیده بر تو مبارک، امید که بزرگ شود و از نیکوکاریش بهره مند گردی. امام علی (ع)
نوزاد فرشته ای کوچک و هدیه ای آسمانی از طرف خداوند می باشد. این فرشته ی کوچک با گذر زمان و به دست شما رفته رفته بزرگ می شود و تکامل می یابد.
رشد و تکامل به خصوص در سال های اول زندگی،  شاخصه ی اصلی حیات می باشد و نیاز به توجه بسیاری دارد.

کودک، روز به روز برای والدینش جذاب تر و خاطرانگیزتر خواهد بود. انجام فعالیت هایی چون جویدن، نشستن، ایستادن و  برای پدر و مادر ها بسیار شیرین و جذاب است. به احتمال زیاد شما هم برای دیدن چنین فعالیت هایی از کودک خود، لحظه شماری می کنید.
شما در این دوره، یعنی دوره شیر خوارگی کودکتان، هر روز شاهد رشد و تکامل بیشتر، و ایجاد تغییرات در او خواهید بود. و هم چنین تکامل رفتاری او را، در هر مقطع سنی لمس خواهید کرد.

کودک نوپا به دلیل اکتشاف، تقلید و خیال پردازی های بی انتها، به سرعت در حال یادگیری می باشد. این دوره، به دلیل وجود همین رفتار های کودکانه، دوره ی ماجراجویی نیز یده می شود.کودک در نوپایی از وابستگی دوره ی شیرخوارگی وارد مرحله استقلال یا عدم وابستگی می شود.
در اواخر این دوره (اواخر 2 سالگی)، دستگاه های مختلف بدن کودک تقریبا رشد کرده و در حال تغییر است. یکی از تغییرات مهم این دوره که در دستگاه گوارش کودک رخ می دهد کنترل دفع ادرار و مدفوع می باشد.

پدرها باید باور داشته باشند که یک کودک شیرخواره به حمایت و محبت معتدل پدر نیازمند است. اما این محبت، فراتر از بازی کردن با طفل و بوسیدن و نوازش کردن اوست. پدر در مسیر تربیت به این اعتماد و عشق و ارتباط موثر نیازمند است.

اگر پدر در این زمان حمایت، محبت و عشق مستمر خود را به کودک خود ندهد و وظیفه ی خود را به آینده محول کند رشته ی تربیتی و شخصیتی کودک را پاره خواهد کرد..کودک نمی پذیرد که پدر به یکباره در دنیای خصوصی او پرت شود

ناباروری به صورت عدم توانایی در باردار شدن پس از یکسال ازدواج و نزدیکی بدون جلوگیری گفته می شود. یکی از داروهایی که در درمان ناباروری در افراد مورد استفاده قرار می گیردکلومیفن سیترات است. در این جا با طرز کار و نحوه مصرف این دارو آشنا می شویم؟

کلومیفن دارویی است که برای نخستین بار در سال ۱۹۵۶ ساخته شده و برای انجام آزمایشات کلینیکی در سال ۱۹۶۰ مصرف گردیده است. تا آن زمان این دارو به طور گسترده ای به عنوان بهترین دارو برای افزایش رشد فولیکول های تخمدان (جایی که تخمک ها درآن رشد می کنند) مورد استفاده قرار می گرفت.

كلومیفن برای درمان ناباروری ناشی از كاهش یا فقدان تخمك گذاری در زنانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و یا pco هستند و نیز ناباروری مردانی كه تولید اسپرم در آنها كافی نیست ، به كار برده می شود.

این تركیب هم چنین در درمان بی كفایتی عملكرد جسم زرد کاربرد دارد. این دارو برای تشخیص نارسایی در محور هیپوتالاموس -هیپوفیز- غده فوق كلیه نیز مفید می باشد. به منظور ارزیابی عمل تخمدانها در تخمك گذاری نیز استفاده می گردد.

کلومید سالهای زیادی مورد استفاده قرار گرفته است و به عنوان یک داروی بی خطر محسوب می شود با این وجود ممکن است عوارض جانبی مانند شکم درد یعنی احساس پری یا سوزش، برافروختگی، کج خلقی ویا اختلال بینایی شود و در تعدادی از بیماران کلومید ممکن است موجب بزرگ شدن کیست تخمدان شود.

کلومید در ۱۰ درصد موارد با چند قلویی همراه است که دوقلویی می باشند. هیچ گونه خطری بر تولید نوزاد ناقص الخلقه یا عوارض مشابه وجود ندارد. البته هیچ کس قادر نیست نتایج یک حاملگی را تضمین نماید.

مهم ترین عوارض این دارو عبارتند از:

تشكیل كیست تخمدان، بزرگ شدن بیش از حد تخمدان، گرگرفتگی، احساس ناراحتی در پستان و اختلال دید.

تجویز کلومیفن سیترات غالبا در روزهای ۷-۳ و یا ۹-۵ سیکل قاعدگی صورت می گیرد. قرص های کلومید به صورت خوراکی مصرف می شوند و بهتر است که قرص ها در زمان معینی در هر روز مصرف گردند. به طور کلی بیماران نباید کلومید را از ۶ ماه مصرف نمایند.

زمان تخمک گذاری معمولا ۸-۵ روز و در بعضی منابع 4 تا 1 روز بعد از مصرف آخرین قرص کلومید است. شما می توانید بعد از مصرف آخرین دوز دارویی به صورت یک روز در میان اقدام به باروری نمایید.

برای تشخیص زمان تخمک گذاری می توانید، دمای بازال بدن (دمای پایه بدن بعد از بیدار شدن از خواب) را هر روز صبح از روز اول دوره قاعدگی ثبت کنید تا بروز تخمک‌گذاری مشخص شود.

در چه صورتی مصرف قرص کلومیفن باید قطع گردد؟

این دارو نباید در حاملگی ، ضایعات بدخیم، کیست تخمدان، بیماری های کبدی، خونریزی های غیر طبیعی، سندروم تحریک زیاد تخمدان (OHSS)، درد شدید شکم، اندومتریوز، بی خوابی، سرگیجه، سردرد، اختلالت بینایی و افسردگی، وجود کیست های تخمدانی غیر از سندرم پلی کیستیک تخمدان و ترومبوفیلبیت نباید مصرف شود.

دیده شده است که بدنبال مصرف کلومیفن 1 تا 2 درصد بارداری و 65 تا 8 درصد تخمک گذاری دیده شده است. البته حدود 25درصد بیماران نیز به درمان با كلومفین مقاوم هستند. چاقی، آندروژن بالا و مقاومت به انسولین از مهم ترین عوامل در بیماران مقاوم به کلومیفن می باشند. در صورت عدم وقوع تخمک گذاری در پاسخ به کلومیفن می توان از سایر درمان های طبی یا جراحی استفاده نمود.

دارو باید به میزان مناسب و در ساعت مشخصی از روز مصرف شود.

در صورت فراموش كردن یك وعده مصرف دارو، بهتر است بلافاصله پس از به خاطر آوردن مصرف شود. در صورتی كه در زمان مصرف بعدی، بیمار عدم مصرف دارو را به خاطر آورد، در نوبت بعدی، باید دارو به میزان دو برابر استفاده شود. در صورت فراموش كردن بیش از یك بار، به پزشك مراجعه شود.

بروز علایم یا درد غیر طبیعی (احتمال بروز کیست یا بزرگی تخمدان) و یا تاری دید را سریعا گزارش کنید.

تا زمانی که عوارض دارو مثل تاری دید و یا گیجی مشخص نشده است باید از کارهای مخاطره‌آمیز خودداری کنید.

مادری، همراهی است دلسوز برای حس زیبای مادری تمام تلاش مادری، تشکیل جمعی متخصص و ماهر در حوزه های زنان و مامایی، تغذیه، تناسب اندام، روانشناسی و کودکان در کنار شماست، برای احساس اطمینان و شادابی دوران زیبای قبل از بارداری، دوران شیرین بارداری و دوران پر از عشق بعد از بارداری
ما و شما برای آموختن بیشتر، مشاوره ها و همدلی های و پاسخ به دغدغه ها و مسایل احتمالی دوران پر هیجان مادری دست در دست هم گذاشته ایم. سلامت، زیبایی، روحیه شاد و خندان و عشق شما به فرشته ناز و کوچولویتان آرزوی قلبی ماست. در هر لحظه همراهی ما را حس کنید.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *