قرص قلب درد زیرزبانی

خواص دارویی و گیاهی

باعلم – درمان جوش ، علائم بارداری، زایمان طبيعی ، جلوگیری اورژانسی ، انواع پیتزا ، مجله علمی آموزشی، مشاوره ازدواج ، داروه، علائم بیماری ها

فهرست سرفصل ها

 عوارض نیتروگلیسیرین, عوارض قرص نیتروگلیسیرین, عوارض پماد نیتروگلیسیرین, عوارض مصرف قرص نیتروگلیسیرین, عوارض جانبی نیتروگلیسیرین, عوارض اسپری نیتروگلیسیرین, عوارض مصرف نیتروگلیسیرین, عوارض دارو نیتروگلیسیرین, عوارض مصرف پماد نیتروگلیسیرین, 

 

نیتروگلیسرین  NITROGLYCERIN دارویی با رده درمانی گشادکننده عروقی بوده و نیز یک ماده منفجره می‌باشد

قرص ‌های زیرزبانی نیتروگلیسرین(Nitroglycerin) که در بیشتراوقات فقط “زیرزبانی یا TNG خوانده می ‌شوند از جمله داروهایی هستند که بیماران قلبی با آن آشنایی زیادی دارند.

مورد اصلی مصرف این دارو درد قفسه صدری، نارسایی احتقانی قلب و درمان سکته حاد قلبی است.

این قرص فقط باید توسط کسانی مصرف شود که پزشک مصرف این دارو را برای آن ها بی‌ خطر تشخیص داده است. در این صورت این افراد می ‌توانند هنگام درد قفسه ی سینه قلبی یا سکته قلبی تا ۳ عدد از این قرص‌ ها را به فاصله ۵ دقیقه مصرف کنند تا به اورژانس منتقل شوند.

مصرف این دارو در افرادی که به آن حساسیت دارند، همچنین به کم‌ خونی شدید مبتلا هستند و برخی مشکلات قلبی ممنوع است.

نیتروگلیسیرین زیر زبانی و اسپری نیتروگلیسرین برای درمان حملات درد قلبی شدید مورد استفاده قرار می گیرد. نیتروگلیسیرین ترانس درمال ، پماد نیتروگلیسرین و کپسول به اندازه کافی سریع برای حملات حاد آنژین عمل نمی کنند.

نیتروگلیسیرین همچنین به صورت داخل وریدی برای درمان نارسایی احتقانی قلب در ارتباط با حمله قلبی و فشار خون بالا در حین عمل قلب باز استفاده می شود.

نیتروگلیسرین در آنژین صدری تجویز می‌شود. این دارو در سه مورد کاربرد دارد:

(۱) تخفیف یک آنژین صدری با مصرف دارو و پس از شروع درد

(۲) جلوگیری از حمله قلبی با مصرف دارو و درست پیش از بروز حمله

(۳) کاهش تعداد حملات با مصرف دائمی و منظم دارو. قرص‌های زیر زبانی نیتروگلیسرین، قرص‌هایی که در دهان بین لب یا گونه و لثه‌های فوقانی گذاشته می‌شوند، یا افشانه آئروسل که در زیر زبان زده می‌شود، همگی حملات آنژینی را تخفیف داده یا از آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

این دارو از طریق گشاد نمودن عروق کرونر قلب عمل می‌کند؛ به همین علت آن را یک داروی ضد آنژین می‌ند.

این دارو یک داروی سریع‌ الاثر است که به سرعت باعث گشاد شدن عروق کرونر قلب و در نتیجه افزایش جریان خون در این عروق می ‌شود و باعث افزایش جریان خون از طریق عروق جانبی به نقاط کم خون می ‌شود. همچنین فشار پایان دیاستولی بطن چپ و حجم پایان دیاستولی بطن چپ (پیش بار)‌ را کاهش می ‌دهد.

علاوه بر آن مصرف اکسیژن ماهیچه ی قلب را کاهش می‌ دهد و در مجموع سعی می ‌کند از نیاز اکسیژنی قلب بکاهد و در عین حال اکسیژن لازم را به قلب برساند تا بافت قلب دچار آسیب نشود. به این ترتیب درد قلبی کاهش می ‌یابد، برون ‌ده قلب زیاد می شود و فشارخون پایین می آید.

 

قرص زیر زبانی نیتروکاردین برای جلوگیری از درد قفسه سینه (آنژین) در افراد مبتلا به بیماری قلبی خاص (بیماری عروق کرونر) مورد استفاده قرار می گیرد. نیتروگلیسیرین متعلق به یک کلاس از داروهاست که با عنوان نیتراتها شناخته می شوند. آنژین زمانی رخ می دهد که عضله قلب خون را به اندازه کافی دریافت نمی کند. عمل این این دارو به واسطه آرامش بخشی و گسترش عروق خونی است تا خون بتواند به راحتی در قلب جریان بیابد. البته این دارو درد قفسه سینه را به یک باره کاهش نخواهد داد.

سردرد همراه با مصرف این کپسول به مرور برطرف می ‌شود. در صورت صلاحدید پزشک می ‌توانید از آسپیرین یا استامینوفن برای برطرف شدن سردرد استفاده کنید.

آنژین صدری و یا درد قلبی به علت جریان ناکافی خون (و اکسیژن) به عضله قلب است. اعتقاد بر این است که همه نیتراتها، از جمله نیتروگلیسیرین اثرات خود را با گشاد کردن یا انبساط سرخرگ ها و سیاهرگ ها در سراسر بدن انجام می دهند. در بیماران مبتلا به آنژین، نیتروگلیسیرین ترجیحا عروق خونی را متسع می کند. این کار خون را به نقاطی از قلب عرضه می کند که در آن جریان خون و اکسیژن ناکافی است. در نتیجه اکسیژن به عضله قلب منتقل می شود.

علاوه بر این، خون در بدن میان رگ های گشاد توزیع می شود و مقدار خون بازگشتی به قلب که نیاز به پمپاژ دارد را کاهش می دهد. بنابراین، قلب کار کمتری انجام داده و نیاز به خون و اکسیژن کمتری دارد. اتساع عروقی همچنین فشار در شریان ها را در برابر آنچه که قلب باید پمپاژ کند، کاهش می دهد. در نتیجه، کار قلب کمتر از قبل می شود و نیاز به خون و اکسیژن کمتری خواهد داشت.

مقدار دوز داروی نیتروگلیسیرین ممکن است با فرآورده های سایر کارخانجات سازنده ی این دارو تفاوت داشته باشد؛ لذا در خصوص مصرف آن باید به دستورات کارخانه سازنده دارو به دقت توجه شود.

دوزهای مصرفی برای نیتروگلیسرین شامل موارد زیر است:

برای درمان حملات حاد آنژین صدری یا برای پیشگیری از حملات حاد، مجاز به مصرف یک قرص زیر زبانی یا بین گونه و لثه و یا یک اسپری می باشید. نیتروگلیسیرین زیر زبانی و اسپری به سرعت از طریق بزاق دهان جذب می شوند و اثرات فوری دارند. ممکن است که نیاز باشد هر ۵ دقیقه تکرار شود.

اگر درد قلبی پس از ۳ دوز کامل بهبود نیابد، بیمار باید به بیمارستان منتقل گردیده و یا باید با پزشک تماس گرفته شود. اگر اسپری زبانی استفاده شود. بطری اسپری قبل از استفاده نباید تکان داده شود. نحوه مصرف به این صورت است که آن را بر روی زبان و یا زیر زبان اسپری نموده و پس از آن دهان بسته می شود.

برای پیشگیری از آنژین صدری، پماد ممکن است با استفاده از بره های مخصوص اندازه گیری دوز استفاده شود. پماد معمولا هر ۶-۴ ساعت استفاده می شود. مقدار مناسب از پماد بدین صورت است که یک لایه نازک از پماد را بر روی کاغذ قرار داده و سپس از کاغذ برای پخش کردن این پماد بر روی یک منطقه غیر مودار پوست استفاده می کنند. نباید اجازه داده شود که پماد نیتروگلیسیرین در تماس با دست قرار بگیرد؛ چرا که می تواند جذب آن شود.

پدهای چسبنده برای پیشگیری از درد قلبی استفاده می شوند و بعد از ۱۲ ساعت از روی پوست برداشته می شوند. معمولا هر پد باید بیش از ۱۲ ساعت استفاده شود؛ چرا که اثر بخشی نیتروگلیسیرین در کمتر از این زمان کاهش می یابد.

در مورد مصرف شکل موضعی داروی نیتروگلیسرین باید گفت: موضعی که پماد بر آن مالیده می شود باید قسمت بی موی روی سینه، جلوی ران یا هر قسمتی از پوست که تمیز و خشک است، باشد.

اما معمولا مصرف پماد بر روی سینه ترجیح داده می شود؛ چرا که بیمار با به کار بردن دارو بر روی ناحیه ای که درد از آن جا منشا گرفته است به طور روانی نیز از اثر دارو بهره مند می گردد.

هنگام استفاده از پماد نیتروگلیسیرین، پیش از مصرف، پوست باید تمیز شود. در هر بار مصرف، پماد باید بر روی سطح بدون مو مالیده شده و گسترده شود. پس از گسترده شدن، دارو را نباید روی پوست ماساژ داد.

تاری دید، خشکی دهان، سردرد شدید، یا بثورات جلدی. علایم مسمومیت در اثر مصرف بیش از حد نیتروگلیسرین عبارتند از: کبودی لب‌ها، بستر ناخن‌ها، و کف دست‌ها؛ سرگیجه شدید؛ احساس فشار در سر؛ مشکل در تنفس؛ خستگی شدید؛ ضربان قلب تند؛ تب؛ و تشنج. برخی از مصرف کنندگان نیتروگلیسرین همچنین ممکن است دچار سردرد خفیف، برافروختگی صورت و گردن و تهوع شوند. با استفاده مداوم از دارو، سردرد معمولاً طی چند روز یا هفته رفع خواهد شد. این سردردها را می‌توان با مسکن‌های معمولی تسکین داد.

پزشکتان ممکن است برای درمان سردرد مسکن هایی مانند: آسپرین ، استامینوفن (تیلنول و غیره) یا ایبوپروفن (ادویل، موترین، Nuprin، و غیره) را به شما توصیه نماید. اگر سردرد ادامه یا شدت یابد، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید. برای کاهش خطر ابتلا به سرگیجه و سبکی سر، به آرامی در هنگام برخاستن از حالت نشسته به ایستاده یا دراز کشیده تغییر موقعیت دهید.

آوانافیل (درمان کننده اختلالات نعوظ)، ســیلدنافیل، تادالافیل و واردنافیل ، آلتپلاز ، آســپرین، دی هیدرو ارگوتامین ،  اســتیل سیستئین/،  آتنولول، کارتــرول، متوپرولول، پروپرانولول و تیمولول ، آمیلودیپین، بروموکریپتین، هپاریــندیلتیــازم، فدیپین، وراپامیــل

رده بندی بارداری: گروه C

بهتر اســت این دارو در دوران بارداری تجویز نشود.
در دوران شیردهی  ، پزشک معالج باید بعد از مقایسه اثرات مثبت و منفی مصرف دارو در این گروه، به تجویز نیتروگلیسیرین اقدام کند.

 

“مترونیدازول|موارد مصرف و عوارض,تداخل دارویی (METRONIDAZOLE)

“متی مازول|موارد مصرف,عوارض جانبی,تداخل دارویی,نحوه مصرف

“لیتیوم کربنات | موارد مصرف,عوارض جانبی,تداخل دارویی,نحوه مصرف

“کاربامازپین موارد مصرف,عوارض,تداخل دارویی,نحوه مصرف Carbamazepine

“دکستران Dextran|موارد مصرف,عوارض,تداخل دارویی,نحوه مصرف

“فلبامات Felbamate|موارد مصرف,عوارض,تداخل دارویی,نحوه مصرف

آدرس شما نمایش داده نمیشود و محرمانه است

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

نظر خاصی ندارم.
ممنون از اطلاع رسانی شما

دیگران می خوانند

بهداشت كودك | راه های پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه در

با تکنیک های آرایشی ، دندان هایتان را سفیدتر نشان دهید

مدل زیورآلات | جواهرات دست ساز Karine Sultan (شیک و زیبا)


آموزش طرز تهیه و پخت پیتزا قیفی

خارش و درد سینه در زنان | دلایل ، علائم و راههای درمان

آموزش انواع شیرینی | مواد لازم و طرز تهیه راحت الحلقوم

چگونه ميتوان بدون مراجعه به پزشك ريزش مو را كم كرد؟


راه پیشگیری از افتادگی گونه ها


طرز تهیه کیک باقلوایی

طرز تهیه “مرغ ساده|فواید گوشت مرغ|جلوگیری از

تمام توصیه های پزشکی و دارویی موجود در این سایت فقط جنبه اطلاع رسانی و افزایش آگاهی دارد و به هیچ عنوان جایگزین توصیه های پزشک نیست.این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.شما باید قبل از هرگونه اقدام به خود درمانی ، با پزشک خود مشورت کنید.

تماس باما :

: info{@}baelm.net

موبایل : 914429928

تلگرام : 99372425میزبانی شده توسط هاست وردپرس سرورستاپ

مطلب تصادفی

چرا و چگونه می توان هوای سالمی را تنفس کرد؟


بیمه عمر؛ راه‌حلی برای نجات از مرگ!

بستنی توت فرنگی با عسل|دسر توت فرنگی با عسل و موز|دسر

با کسی که عاشق من شده ولی من دوستش ندارم چه بکنم؟|عشق های

رپورتاژ آگهی

بهترین تورهای شهریور ۹۷ – تایلند ، استانبول ، گرجستان


بیمه عمر؛ راه‌حلی برای نجات از مرگ!

بلیط هواپیما، محبوب‌ ترین خدمات ایوار – تور اسپانیا ،

چرا و چگونه می توان هوای سالمی را تنفس کرد؟

نيتروگلسيرين زيرزباني را مي‌توانيد بصورت قرص‌هاي سفيدرنگ و قرص‌گرد و قرمز‌شفاف مشاهده نمائيد.

درد قلبي شما بدليل تنگ‌شدن عروق قلبي شما مي‌باشد كه مانع از رسيدن اكسيژن كافي به قلب مي‌شود.

نيتروگلسيرين زيرزباني باعث گشاد شدن نسبي عروق كرونر قلب شده و خون اكسيژن‌دار بيشتري به سمت عضله ناراحت قلب حمل مي‌شود.

قرص‌هاي زيرزباني در واقع همان اثر ايزوسوربايد و نيتروكانتين را دارند با اين تفاوت كه سريع‌تر اثر مي‌كنند ولي در عوض طول عمر كمتري هم در بدن داشته و اثرشان زودتر از بين مي‌رود.

ـ‌ امروزه مي‌توان از اسپري نيترو نيز استفاده كرد كه بسيار سريع‌الاثر مي‌باشد.

شكل‌ديگر اين دارو بصورت پماد مي‌باشد كه نيتروبيد يده مي‌شود.

اين دارو را بصورت چسب‌هاي نواري نيز مي‌توان تهيه كرد.

شما كه به دردهاي قفسه‌سينه و درد قلبي مبتلا هستيد مي‌توانيد با استفاده از اين دارو درد خود را تسكين دهيد:

 

پس به هنگام درد:

1ـ اگر مشغول فعاليت هستيد بلافاصله استراحت كنيد و فعاليت خود را قطع كنيد.

2ـ گذاشتن يك قرص زيرزباني به هنگام درد مي‌تواند مشكل شما را حل كند.

3ـ اگر با گذاشتن يك قرص درد شما ساكت نشد مي‌توانيد به فاصله 1-5 دقيقه قرص دوم را بگذاريد (نگذاريد قرص حل شود)

4ـ در صورت ساكت نشدن درد قرص سوم را نيز به همين فاصله زير‌زبان گذاشته و در صورت عدم بهبودي عازم نزديك‌ترين بيمارستان يا مركز درماني شويد.

 

اگر به هنگام استفاده از اين قرص:

1ـ دچار سردرد مي‌شويد.

2ـ دچار سوزش زبان مي‌شويد.

3ـ صورت شما برافروخته مي‌شود.

4ـ يا دچار گيجي مي‌شويد.

نگران نباشيد زيرا اين علائم از عوارص اين دارو مي‌باشد و اين عارضه مي‌تواند شما را مطمئن كند كه دارو هنوز فعال است و خاصيت خود را دارا مي‌باشد.

به هنگام سردرد مي‌توانيد از استامينوفن و مسكن استفاده كنيد.

معمولاً سردرد با قرص‌هاي ايزوسوربايد بيشتر و با قرص‌هاي نيتروكانتين كمتر خواهد بود.

 

 

بخاطر داشته باشيد:

– همراه داشتن اين دارو براي شما كه بيماري قلبي داريد ضروري است.

– به هنگام استفاده از قرص زيرزباني از خوردن، نوشيدن و سيگار كشيدن پرهيز كنيد.

– مصرف الكل باعث تشديد شدن اثر دارو مي‌شود و مي‌تواند باعث افت فشارخون شما شود.

– قبل از انجام فعاليت‌هايي كه احتمال درد داريد از قرص استفاده كنيد.

– قرصهاي زيرزباني را در شيشه‌هاي تيره رنگ و بدو از حرارت و رطوبت نگهداريد.

– استفاده بيش از حد و نابجا از اين دارو مي‌تواند باعث افت فشارخون شما شود كه مسائل ديگر را نيز به دنبال دارد.

 

جهت استفاده از اين دارو:

– نيتروگلسيرين زير زباني را در ظرف در بسته دور از حرارت،‌ رطوبت و نور نگهداريد. زيرا اين دارو در برابر نور و حرارت فاسد مي‌شود و مي‌تواند بصورت بخار از قرص متصاعد شود.

– داروهاي ديگر را در ظرف محتوي TNG نگذاريد.

– ظرف دارو را نزديك بدن حمل نكنيد زيرا ممكن است گرماي بدن باعث كاهش قدرت دارو شود.

– اگر مرتب مجبور به استفاده از نيتروگلسيرين هستيد و يا نياز شما بيشتر شده بهتر است با پزشك خود مشورت كنيد.

– بعد از صرف بيش از 3 قرص با مراجعه به موقع شما به مراكز درماني مي‌تواند پزشك را از خطرات جدي آگاه سازد.

 

 

قرص نیتروگلیسیرین یا همان داروی زیر زبانی به شکل های مختلفی مانند قرص, پماد, کپسول و یا اسپری وجود دارد. ولی استفاده نوع قرص و کپسول آن است. مطلب امروز را به کسانی که دچار هرگونه ناراحتی قلبی هستند, توصیه می کنیم.

قرص زیر زبانی یا قرص نیتروگلیسیرین از داروهای پرکاربرد برای بیماران قلبی است که به دلیل اثر سریع در باز کردن و گشاد کردن عروق قلب و شدن جریان خون در اکثر نارسایی های قلب و قفسه سینه و یا سکته قلبی تجویز می شود. علاوه بر این موارد این دارو می تواند اکسیژن کافی برای قلب را فراهم آورد و همین امر درد قفسه سینه را تسکین داده و فشار موجود در آن را کم می کند.

مصرف این دارو فقط با تجویز پزشک باید صورت گیرد. از این رو استفاده خود سرانه از این دارو ممکن است در بیمارانی که دچار کم خونی و یا سایر بیماری های قلبی هستند مشکلاتی را بوجود بیاورد. و در صورت استفاده برای بیماران قلبی یا به هنگام سکته قلبی میتوانید سه عدد از قرص های نیتروگلیسیرین را  در فاصله زمانی پنج دقیقه به بیمار بدهید و سریعا بیمار را به بیمارستان منتقل کنید. همچنین برای پیشگیری از حمله قلبی و کم کردن دفعات حمله تجویز می شود.

 قرص نیتروگلیسیرین اعتیاد آور نیست و می توان همیشه و بدون نگرانی از آن استفاده کرد. هنگام استفاده از این دارو حتما یا در حالت نشسته باشید یا دراز بکشید. چون درد قفسه سینه باعث سرگیجه و حالت غش می شود به همین دلیل بیمار باید در حالتی قرار بگیرد که در صورت غش کردن آسیب نبیند.

قرص های زیر زبانی بین لثه های فک بالا یا بین لب ها در داخل دهان باید قرار گیرند. قرص نیتروگلیسیرین را به هیچ وجه نباید جوید یا قورت داد بلکه باید در جاهایی که ذکر شد قرار داده شود و تا وقتی که قرص در محل خوش است نباید چیزی بیاشامید یا بخورید. هنگام مصرف قرص سعی کنید در حالت نشسته باشد و اگر حین یا بعد از مصرف دارو دچار سرگیجه شدید و چشمانتان سیاهی رفت, اول نفس عمیق بکشید تا اینکه این اثرت رفع شود. دقت کنید که قرص ها را با فاصله مصرف کنید و  فاصله زمانی پنج دقیقه بین آن را حتما رعایت کنید.

نکته مهم قابل ذکر این است که باید درد قفسه سینه تان بعد از یک ربع از مصرف داروی نیتروگلیسیرین از بین برود و اگر بهبود ایجاد نشد حتما با اورژانس تماس بگیرید. قطع مصرف نیتروگلیسیرین حتما باید با صلاح دید پزشک باشد و به صورت تدریجی مصرف دارو کم می شود تا جایی که بیمار نیاز به این دارو نداشته باشد و بهبود کامل را حاصل کرده باشد.

بعضی از بیمارانی که سابقه حمله های متعدد قلبی را داشته اند باید قبل از شروع کارهایی که احتمال ایجاد حمله را در آنها بالا می برد از قرص زیر زبانی استفاده کنند.

در داخل ظرف قرص مقداری پنبه است که قبل از استفاده دارو پنبه را دور بیندازید. دارو را دور از تابش مستقیم خورشید و حرارت نگاه دارید تا فاسد نشود. به هیچ وجه ظرف دارو را عوض نکنید همچنین تا جای ممکن از حمل کردن دارو خودداری کنید. و داروی دیگری را به قوطی قرص نیتروگلیسیرین اضافه نکنید. قرص های نیتروگلیسیرین تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید و همچنین دور از دسترس کودکان نگه داری کنید.

بعد از مصرف قرص زیر زبانی ممکن است افراد دچار سر درد شوند که این عارضه کاملا طبیعی است. چیزی که باید به آن توجه شود این است که اگر بعد از گذشت یک ربع درد قفسه سینه همچنان ادامه داشت و یا حتی شدیدتر شد سریعا به اورژانس مراجعه کنید. لازم به ذکر است که گفته شود بیماران قلبی به ویژه افرادی که قرص های زیر زبانی مصرف می کنند به هیچ وجه نباید فعالیتهای هیجانی انجام دهد و تا حد ممکن از محیطهای استرس زا دروی کنند. نوشیدن الکل, ورزش کردن بدون وقفه خصوصا در هوای گرم یا سالنهای بدون تهویه مناسب, ممکن است سلامت این بیماران را به مخاطره بیندازد.

بعضی بیماران بعد از استفاده قرص نیتروگلیسیرین دچار سرگیجه شدید می شوند. این علایم مخصوصا برای بیمارانی که در دفعات اول استفاده می کنند شدید است, بعد از چند بار مصرف داروی زیر زبانی این اثرات از بین می رود, اگر همچنان ادامه داشت موضوع را به پزشک اطلاع دهید تا دوز و یا نوع دیگری از دارو را برایتان تجویز کند.

منبع : آرگا


اگر می خواهید عمل زیبایی انجام دهید، بخوانید!



با فرودگاه بین المللی دبی آشنا شوید


برای انجام جراحی زیبایی به کدام دکترها اعتماد کنیم؟



سفر به چین و بازدید از کوه بودایی امی شان


برای پاکسازی پوست چرب از این روش های مطمئن استفاده کنید



هیچوقت این جملات را به زبان نیاورید!

نشانی شما منتشر نخواهد شد.


دکتر ابوالفضل زارعی، جراح پلاستیک و زیبایی بینی، صورت، پلک





9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *