قرص ضد تهوع اندانسترون در بارداری

قرص ضد تهوع اندانسترون در بارداری
قرص ضد تهوع اندانسترون در بارداری


URL: http://tumj.tums.ac.ir/article-1-6574-fa.html

بلوار کشاورز، خیابان قدس، خیابان ایتالیا، پلاک ۴۹، طبقه هفتم، مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تلفکس  ۳-۴۲۹۱۰۷۰۲

قرص ضد تهوع اندانسترون در بارداری

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 219 All Rights Reserved | Tehran University Medical Journal TUMS Publications

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

زمينه و هدف: اندانسترون (Ondansetron) آنتاگونيست گيرنده پنج هيدروکسي تريپتامين و داروي موثر ضد استفراغ در بيماران کموتراپي، دوره پس از جراحي و همچنين تهوع و استفراغ بارداري مي باشد. اين مطالعه با هدف بررسي فراواني بروز عوارض جنيني در مادران مصرف کننده اين دارو انجام شده است.روش بررسي: در يک مطالعه توصيفي گروه بيماران case-series study)) 22 خانم بارداري که از ارديبهشت 1385 تا شهريور 1392 با شکايت از تهوع و استفراغ تکرار شونده در بيمارستان مهديه تهران بستري شده بودند، به دليل عدم پاسخ به درمان هاي رايج تحت درمان با اندانسترون 4 mg خوراکي سه بار در روز قرار گرفتند. پس از ختم بارداري فاکتورهاي مربوط به نوزاد شامل سن زمان تولد، مرگ داخل رحمي، وزن زمان تولد، آپگار نوزاد، نياز به بستري در NICU و وجود آنومالي ثبت شد.يافته ها: بيماران شرکت کننده در اين مطالعه از نظر سني از 2 تا 42 سال (5.8±28.22 سال) بوده در موارد بررسي دو مورد سقط (9%)، دو مورد بارداري دوقلويي (9%) بود. اندانسترون در 15 (%68.1) بيمار در متوسط سن حاملگي 9 هفته يعني دوران اندام زايي (Organogenesis) آغاز شد و در 8 (36.3%) بيمار تا سه ماهه سوم بارداري مصرف شد. در بررسي هاي اوليه 1% بيماران کتونوري، 15 (68.2%) هيپوکالمي (k+level<3.5 mEq/L) سه مورد (13.6%) هيپرتيروييدي و پنج مورد (22.7%) اختلالات عملکرد کبدي داشتند. در سه مورد (13.6%) کشت ادراري مثبت بود. آپگار دقيقه اول و پنجم نوزادان 9 و 1 و متوسط وزن زمان تولد 311 g بود و آنومالي مشاهده نشد.نتيجه گيري: مصرف اندانسترون طي بارداري همراه با بروز عوارض تراتوژن نمي باشد بنابراين به عنوان خط دوم درمان در ويار بارداري قابل تجويز مي باشد.

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

قرص ضد تهوع اندانسترون در بارداری

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط


دمیترون تجاری یکی از داروهای ضد استفراغ به اندانسترون است. این دارو در اشکال متعدد و با دوزهای مختلف وجود دارد. قرص دمیترون فعالیت ماده شیمیایی به سروتونین که در بدن سبب حالت تهوع و استفراغ می شود, مسدود می کند. در این مطلب با اطلاعات جامع این قرص و عوارض و موارد مصرف آن آشنا می شویم.


موارد مصرف قرص دمیترون
قرص دمیترون

دمیترون یا اندانسترون به تنهایی و یا همراه با دیگر داروها برای پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ ناشی از پرتودرمانی یا مصرف داروهای شیمی درمانی و در بعضی مواقع برای کاهش تهوع شدید دوران بارداری تجویز می شود. همچنین از این دارو برای درمان حالت تهوع پس از عمل جراحی نیز استفاده می شود. این دارو برای پیشگیری از تهوع و استفراغ ناشی از دیگر فاکتورهای درمان سرطان یا جراحی استفاده نمی شود.

این دارو تنها باید با نظر پزشک مصرف شود و استفاده از آن بدون اطلاع به پزشک خطرناک است.

قرص ضد تهوع اندانسترون در بارداری

در صورتی که بیمار در حال مصرف داروی آپومورفین است, نباید از قرص ضد تهوع دمیترون استفاده کند. همچنین در صورت هر گونه حساسیت به این دارو و یا داروهای مشابه مانند dolasetron , granisetron , palonosetron باید از مصرف این قرص اجتناب شود. به علاوه اگر بیمار سابقه ابتلا به بیماری های کبدی یا سندرم کیوتی دارد, قبل از مصرف قرص دمیترون پزشک را باید از بیماری های خود مطلع سازد. در غیر این صورت, مصرف این دارو ممکن است سبب بروز عوارض جدی شود که سلامتی را به خطر می اندازد.


مصرف در بارداری و شیردهی :

مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی مشکلی ایجاد نمی کند ولی حتما با نظر پزشک باشد .

علایم حساسیت به قرص ضد تهوع دمیترون
شایع ترین عوارض جانبی مصرف دمیترون

بثورات جلدی
بروز کهیر
تب و لرز
مشکلات تنفسی
تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو
شایع ترین عوارض جانبی دمیترون
اسهال یا یبوست و درد شکم
درد عضلات
سردرد
خواب آلودگی
احساس خستگی
ضعف
سرگیجه
آرامش غیرطبیعی و بیش از حد
درد استخوان ها


جدی ترین عوارض قرص دمیترون


تپش و یا سریع شدن نرخ ضربان قلب


یرقان یا زردی پوست و چشم

تاری دید و یا از دست دادن بینایی به طور موقت که می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد

علائم افزایش سطح سروتونین در بدن: بیقراری، توهم، تب، سریع شدن ضربان قلب، رفلکس بیش از حد فعال، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، از دست دادن تعادل، غش
درد قفسه سینه
هیپوکسی یا کم اکسیژنی
باید توجه داشت که با مصرف قرص دمیترون, هر یک از این عوارض ممکن است رخ بدهد و سلامتی را به خطر بیاندازد. بنابراین توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از این علائم, سریعا به پزشک مراجعه شود.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

‎اندانسترون
‎اندانسترون یک داروی ضد تهوع می باشد . این دارو به عنوان مهار کننده ی گیرنده ی سروتونین شناخته می شود.


(فراورده های دمیترون محصول شرکت تهران شیمی)

‎این دارو با اثر بر روی ماده ای شیمیایی به سروتونین که بطور طبیعی در بدن وجود دارد ، تهوع را مهار می کند .
‎شیمی درمانی ، اشعه درمانی و جراحی شرایطی هستند که منجر به افزایش ترشح سروتونین در بدن می شوند . سروتونین آزاد شده در بدن با اتصال به گیرنده های نوع سوم هیستامین در مغز منجر به وقوع تهوع می شوند . اندانسترون با مسدود کردن این گیرنده ها دسترسی آن ها به سروتونین را مهار می نماید و بدین ترتیب تهوع کنترل می گردد.‎
پیش از مصرف اندانسترون 
– در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک اطلاع دهید .
– در صورت سابقه ی مشکلات کبدی ، ضربان قلب نظم و حساسیت دارویی پزشک خود را مطلع نمایید .
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.

‎نحوه ی مصرف صحیح اندانسترون
– اندانسترون را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف نمایید . معمولا در صورتی که این دارو جهت تهوع ناشی از شیمی درمانی یا اشعه درمانی تجویز شده باشد ، یک نوبت آن باید نیم تا یک ساعت قبل از شروع درمان مصرف شود و ممکن است لازم باشد مصرف این دارو را چند روز ( تا ۵ روز یا ) ادامه دهید .
– این دارو به صورت قرص و محلول خوراکی ۴ میلی گرمی و آمپول تزریقی ۲میلی گرمی موجود است. قرص و محلول خوراکی معمولاً هر ۱۲ ساعت یک بار تجویز می شوند .
– در صورتی که اندانسترون را جهت تهوع ناشی از عمل جراحی مصرف می نمایید ، اولین دوز آن باید کمی پیش از شروع جراحی مصرف گردد .

‎توصیه های دارویی اندانسترون
– اثر اندانسترون یک ساعت پس از مصرف یا شروع می شود . در صورتی که با مصرف یک قرص تا یک ساعت تهوع شما برطرف نگردید ، می توانید یک قرص دیگر نیز مصرف نمایید .
– حتی در صورتی که میل به غذا و نوشیدنی ندارید، سعی کنید آب به مقدار کافی مصرف کنید تا بدنتان دچار کم آبی نشود. همچنین علاوه بر سه وعده غذایی اصلی، سعی کنید میان وعده های کوچک و ساده ای نیز برای خود در نظر بگیرید.
– در مصرف طولانی مدت این دارو در صورتی که سابقه ی بیماری های قلب و عروق دارید حتما تحت نظر پزشک خود باشید و آزمایشات و معاینات دوره ای را انجام دهید .

قرص ضد تهوع اندانسترون در بارداری

‎عوارض شایع اندانسترون
_برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید.
‎- در صورت بروز یبوست، یک رژیم غذایی متعادل سرشار از فیبر و مصرف مایعات و آب کافی توصیه می شود. با این حال در صورتی که یبوست طولانی شد به پزشک خود مراجعه نمایید .
– احساس گرما و بر افروختگی با مصرف اندانسترون ممکن است در شما ایجاد شود لذا در این مدت از لباس های سبک و خنک استفاده نمایید .

مشاهده و خرید داروهای گوارشی با منشاء گیاهی از داروخانه اینترنتی دارویاب

قرص ضد تهوع اندانسترون در بارداری
قرص ضد تهوع اندانسترون در بارداری
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *