قرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی

خواص دارویی و گیاهی

قرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی
قرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی

قرص های اورژانسی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته است. یکی از قرص های اورژانسی ، قرص لونژیل یا اووسیز است که عوارض جانبی به نسبت کمتر دارد و درصد موفقیت آن به نسبت بالاست. در این مقاله درباره قرص لونژیل و عوارض و نحوه مصرف و چگونگی عملکرد آن توضیح داده شده است:

قرص لونژیل (اووسیز) چیست؟

قبل از مصرف لونژیل این مطالب را بدانید:

قرص لونژیل چگونه عمل میکند؟

عوارض جانبی قرص لونژیل (اووسیز)

قرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی

نحوه مصرف قرص لونژیل (اووسیز)

سوالات رایج شما درباره قرص لونژیل (اووسیز)

قرص لوونورژسترول (Levonorgestrel) با نام تجاری لونژیل ( شرکت دارویی تولید کننده : ابوریحان) و یا اووسیز ( شرکت دارویی تولید کننده: ایران هورمون) بعنوان یک قرص ضد بارداری اورژانسی در داروخانه ها بفروش می رود. این قرص حاوی پروژستین است و در واقع باعث مهار تخمک گذاری میشود و همچنین باعث ضخیم شدن دیواره رحم و افزایش چسبندگی مخاط دهانه رحم شده و بدین ترتیب از بارداری و لانه گزینی جلوگیری میکنه. 

خانم ها توجه کنید:

قرص های اورژانسی نقل و نبات نیست که تا به رایطه جنسی خودتون مشکوک شدید، مثل شکلات یکیشو بخورید. این قرص ها فقط در شرایط اورژانس اونم سالی یکی دوبار باید استفاده شود نه ماهی دو تا سه بار!! پس یکم به فکر بدنتون باشید. مصرف بی رویه این قرص های اورژانسی عملکرد تخمدان و رحم را مختل میکنه . پس حتما یک روش پیشگیری از بارداری مطمعن را برای خودتان انتخاب کنید و تنها در موارد اورژانس نه از روی تنبلی قرص لونژیل را مصرف کنید.

بازم دقت کنید:

اگر قرص تا 72 ساعت پس از نزدیکی محافظت نشده مصرف شود، از حاملگی جلوگیری می کند. اگر در حال حاضر باردار هستید این دارو اثری نخواهد داشت.

روش پیشگیری از بارداری لونژیل برای استفاده به عنوان یک روش معمول کنترل زایمان در نظر گرفته نمی شود و نباید به منظور کنترل زایمان به مدت طولانی مصرف شود. در خصوص فرمهای مختلف قرص های جلوگیری از بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

شواهد نشان می دهد  قرص لونژیل منجر به عوامل زیر می شود:

 مطالعات نشان می دهند  قرص لونژیل مانع تخمک گذاری می شود یا تخمک گذاری را به تاخیر می اندازد. اگر قرص لونژیل  قبل از تخمک گذاری مصرف شود، مانع از افزایش هورمون لوتئینیزه  (LH)، رشد و بلوغ فولیکول و / یا آزاد شدن تخمک می شود (هورمون LH و FSH چیست؟). این مکانیزم اصلی فعالیت قرص لونژیل  است.

 دو مطالعه اثربخشی قرص لونژیل را با تایید روز چرخه توسط تجزیه و تحلیل هورمونی برآورد کرده اند. در این مطالعات، زنانی که قبل از تخمک گذاری (تعیین زمان تخمک گذاری بعد از پریود) قرص اورژانسی مصرف کردند، باردار نشدند، در حالی که بارداری فقط در خانم هایی که قرص اورژانسی را در روز تخمک گذاری یا بعد از آن مصرف کردند رخ داد. این مطالعات نشان میدهد قرص اورژانسی قادر به جلوگیری از تخمک گذاری نیستند.

 مطالعات به بررسی اینکه آیا قرص اورژانسی تغییراتی در ویژگی های بافتی و بیوشیمیایی اندومتری ایجاد می کنند پرداخته اند. اکثر مطالعات نشان می دهد که  قرص اورژانسی لونژیل بر روی اندومتری تاثیری ندارد و هیچ مکانیسمی برای جلوگیری از لانه گزینی وجود ندارد.   یک مطالعه نشان داد لونژیل از کاشت نطفه بر روی پوشش رحم جلوگیری نمی کند . مطالعات حیوانی نشان داد که قرص اورژانسی لونژیل باعث جلوگیری از لانه گزینی تخمک های بارور بر روی پوشش رحم نمی شود.

مطالعات اولیه نشان داد قرص اورژانسی لونژیل  باعث ضخیم شدن مخاط دهانه رحم می شود و به این شیوه با حرکت اسپرم تداخل ایجاد می کند. با این وجود مطالعات نشان داد قرص لونژیل در دوزهای مورد استفاده برای EC اثر مستقیمی بر عملکرد اسپرم ندارد. مطالعات اخیر نشان داد در صورتی که اسپرم پس از 28-24 ساعت پس از مصرف این قرص در دستگاه تناسلی خانم قرار بگیرد، تحت تاثیر قرص لونژیل قرار نمی گیرد. 

 شواهد جدید در مورد اثر متقابل اسپرم و پروژسترون نشان دهنده یک اثر مخرب احتمالی غلظت بالای پروژسترون قرص لونژیل بر عملکرد اسپرم است که ممکن است اسپرم را در غیاب تخمک فعال کند و یا با جهت گیری حرکت اسپرم تداخل ایجاد کند.

• دو مطالعه بر روی خانم هایی که در چرخه خود قرص اورژانسی لونژیل  مصرف کرده اند تفاوتی بین نتایج حاملگی زنانی که قرص را مصرف کرده بودند و آن هایی که مصرف نکرده بودند نشان نداد. متغیرها عبارت بودند از سقط جنین، وزن جنین هنگام تولد، ناهنجاری ها، و نسبت جنسیت، که نشان می دهد قرص اورژانسی لونژیل  بر حاملگی ثابت شده حتی در مراحل اولیه تاثیر نمی گذارد. 

 پیشگیری از بارداری اورژانسی مانند قرص سقط جنین اولیه نیست. قرص اورژانسی لونژیل  تنها در چند روز اول پس از مقاربت موثر هستند؛ قبل از اینکه تخمک از تخمدان خارج شود و قبل از اینکه اسپرم تخمک را بارور کند. سقط جنین در مرحله اولیه بارداری مجاز است، اما نیاز به داروی دیگری دارد. قرص اورژانسی لونژیل نمی توانند بر بارداری ثابت شده تاثیر بگذارند یا آن را متوقف کنند یا به جنین در حال رشد آسیب برسانند.

مقاله پیشنهادی اوما: 4 نوع قرص اورژانسی و نحوه مصرف آنها بهمراه اثربخشی

عوارض جانبی که شما باید در اسرع وقت به پزشک خود گزارش دهید:

عوارض جانبی که معمولا به مراقبت های پزشکی نیاز ندارند (در صورت ادامه یا ناراحتی به پزشک یا متخصص مراجعه کنید):

خانم ها حواستون باشه:

اگر با مصرف قرص حالت تهوع میگیرید، بهتره نیم ساعت قبل و 4 تا 6 ساعت بعد از مصرف هر دوز از قرص لونژیل یک داروی ضد تهوع بخورید.اگر تا دوساعت بعد از مصرف قرص استفراغ کردید، باید مجدد مصرف کنید (عوارض مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی).

این دارو را با هیچ یک از داروهای زیر مصرف نکنید:

این دارو همچنین ممکن است با داروهای زیر نیز تداخل داشته باشد:

 هدف ما این است که به شما اطلاعات مربوطه را ارائه دهیم. با این حال، از آنجا که داروها در هر فرد به صورت متفاوت اثر می گذارد، نمی توانیم اطمینان حاصل کنیم که این اطلاعات شامل همه تداخلات احتمالی می باشد. این اطلاعات جایگزین مشاوره پزشکی نیست. همیشه با پزشک خود در رابطه با تداخلات احتمالی با تمام داروهای تجویزی، ویتامین ها، گیاهان و مکمل ها و داروهای بدون نسخه که مصرف می کنید صحبت کنید.

این قرص خوراکی است. پزشک شما ممکن است بخواهد قبل از استفاده از قرص ها از آزمایش سریع حاملگی استفاده کند. بلافاصله پس از داشتن رابطه جنسی بدون محافظت، ترجیحا در 24 ساعت اول، اما نه بعد از 72 ساعت (3 روز)، دارو را مصرف کنید. دستورالعمل های ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود را دقیقا دنبال کنید. قرصهای اضافی را مصرف نکنید قرص های اضافی خطر ابتلا به بارداری را کاهش نمی دهد، اما ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

این قرص با دو دوز مختلف در بازار وجود دارد:

روش استفاده :

دقت کنید قرص ها باید بلافاصله بعد از نزدیکی مشکوک و در اسرع وقت مصرف شود.

اگر یکی از شرایط زیر را دارید باید به پزشک اطلاع دهید:

مقاله پیشنهادی اوما: جلوگیری از بارداری بعد از یک هفته

حاملگی خارج از رحم تقریبا 2٪ از همه حاملگی های گزارش شده را تشکیل می دهد. تنها 10٪ از حاملگی هایی که در مطالعات بالینی گزارش شده است و از روش های ضد بارداری پروژسترون استفاده می کنند با حاملگی خارج از رحم مواجه می شوند.

سابقه بارداری خارج از رحم مورد منع مصرف این روش پیشگیری از بارداری نیست. با اینحال تأمین کنندگان داروها باید احتمالی حاملگی خارج از رحم را در بارداری بعد از مصرف قرص لونژیل در نظر بگیرند. اگر بعد از مصرف قرص لونژیل، هر گونه شک و تردید در رابطه با وضعیت کلی سلامت یا حاملگی داشتید، معاینه فیزیکی انجام دهید.

قرص لونژیل در پایان دادن به بارداری موجود موثر نیست.

بعضی از زنان چند روز پس از مصرف قرص لونژیل لکه بینی را تجربه می کنند (علت لکه بینی بعد از خوردن قرص اورژانسی چیست؟) الگوهای خونریزی قاعدگی اغلب در زنانی که از قرص ضدبارداری پروژسترون استفاده می کنند و زنانی که از لونژیل برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند نامنظم هستند. اگر در شروع خونریزی قاعدگی بیش از یک هفته تاخیر وجود داشته باشد، احتمال حاملگی وجود دارد.قرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی

لونژیل از عفونت اچ آی وی (ایدز) یا سایر عفونت های انتقال دهنده جنسی (STI) محافظت نمی کند.

معاینه فیزیکی قبل از تجویز قرص لونژیل لازم نیست. اگر بعد از مصرف قرص لونژیل، هر گونه شک و تردید در رابطه با وضعیت کلی سلامت یا حاملگی هر زن وجود دارد، معاینه فیزیکی یا لگنی انجام شود.

پس از درمان با قرص لونژیل برای پیشگیری از بارداری، بازگشت سریع از باروری احتمال دارد؛ بنابراین، قبل از استفاده از قرص لونژیل به منظور جلوگیری از بارداری مداوم، باید از روش پیشگیری از بارداری استفاده شود.

مصرف قرص ضد بارداری بر میزان یا حجم شیر مادر و رشد و توسعه نوزاد تأثیری ندارد. گزارش ها نشان می دهد که حدود 0.1٪ از دوز دارو از مادر به نوزادان شیرده منتقل می شود و در نتیجه سطح استروئیدی قابل تشخیص در پلاسمای نوزاد ایجاد می شود (قرص ضد بارداری در دوران شیردهی). با این حال، هیچ گزارش از اثرات نامطلوب در نوزادان شیرخواری که مادرانشان از قرص ضد بارداری پروژسترون استفاده می کنند وجود ندارد. 

استفاده قابل قبول است

به شیر مادر منتقل می شود: بله

نظرات:

استفاده غیرمجاز است

خلاصه ریسک: اگر حاملگی هنگام استفاده از سیستم داخل رحمی رخ دهد، احتمال سقط جنین، سپسیس و زایمان زودرس افزایش می یابد.

نظرات:

مطالعات حیوانی گزارش نشده است. هیچ داده کنترل شده ای در بارداری انسان وجود ندارد.

اینکه بعد از مصرف قرص کی باید پریود شوید، بستگی به این دارد که روز چندم سیکل این قرص را مصرف کردید. اما بطور کلی قرص های ضد بارداری اورژانسی ، هورمونی هستند و ممکنه پریود شما را عقب و جلو کنند و یا حتی لکه بینی به جای خونریزی داشته باشید. اگر روش مصرف درست باشد، احتمال بارداری بسیار ضعیف میشود. در کل 14 روز بعد از مصرف قرص باید پریود شوید و اگر نشدید حتما یک تست بارداری بدهید.

این قرص از دسته دارو های پروژسترونی ضد بارداری است که باید بصورت اورژانسی مصرف شود و به هیچ عنوان بعنوان یک روش پیشگیری از بارداری بصورت دائمی توصیه نمی شود . شما نمی توانید بجای یاسمین و یا ال دی و اچ دی این قرص را مصرف کنید. البته این قرص فقط در موارد اورژانس قابل مصرف است نه اینکه عادت کنید و ماهی یکی دوبار استفاده کنید.

مصرف دارو در دوران شیردهی منع شده است. همچنین قرص لونورژسترول در رده x قرار دارد و در بارداری منع مصرف دارد . در بارداری شما هیچ نیازی به مصرف این دارو نخواهید داشت.

مقاله پیشنهادی اوما: 12 قرص ضد بارداری موجود در ایران

خیر. قرص های ضدبارداری برای جنین ضرری نداره زیرا حاوی پروژسترون هستند، نیازی به سقط جنین نیست، نگران نباشید

اگر فراموش کردید یک وعده از قرص را بخورید و یک ساعت از زمان آن گذشته بود با پزشک تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را ارائه کند.

قرص را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید. در دمای اتاق بین 15 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. دارو را پس از تاریخ انقضا دور بیندازید.

پس از استفاده از این دارو، لکه بینی طبیعی است. اگر دوره پریودی بعدی شما قطع شد، احتمال حاملگی وجود دارد. در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید و یک آزمایش حاملگی انجام دهید.

در صورتی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنید، سیگار کشیدن خطر لخته شدن خون یا سکته مغزی را افزایش می دهد، به خصوص اگر بیش از 35 سال سن داشته باشید. توصیه می شود سیگار نکشید. این دارو از شما در برابر عفونت اچ آی وی (ایدز) یا هر گونه بیماری مقاربتی دیگر محافظت نمی کند.

همانطور که در بالا گفتم، قرص ضدبارداری اورژانسی را تنها 2 تا 3 بار در سال می توانید استفاده کنید و در هر سیکل هم تنها یکبار اجازه مصرف دارید.

بله حتما تا زمان پریود از روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

بلافاصله بعد از نزدیکی مشکوک باید مصرف کنید، اما مطالعات نشان میدهید این قرص تا 48 ساعت بعد از نزدیکی مشکوک ( 2 روز) و گاها تا 120 ساعت ( 5 روز ) اثر بخشی خواهد داشت.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع:www.healthline.com 

سلام..من۲۷ تم ماه بانامزدم رابطه داشتم وکمی از منی به داخل ریخت وسریع از قرص اورژانسی استفاده کردم..وتاریخ سیکل ماهانم چهارم هست..اگر خونریزی شدم باید تاریخ چهارم هم پریود بشم..واگه نشدم چیکار کنم..ممنون میشم جوابو بدید لطفا

سلام خسته نباشید من ۵ام این ماه یه رابطه محافظت نشده داشتم وبلافاصله یه قرص اورژانسی مصرف کردم دوباره ۱۴ام همین ماه ی رابطه دیگ داشتم وبازم بلافاصله قرص اورژانسی استفاده کردم ولی هنوزپریودنشدم تاریخ شروع قاعدگیمم ۲۶ام ماه هستش میخواستم بدون بنظرتون چقد احتمال بارداری وجودداره آیا برای آزماش زوده یا الان اقدام کنم؟لطفاراهنمایی کنیدکه قرص جواب داده یانه

با سلام خواستم بپرسم قرص تاثیر داشته ؟

سلام ببخشید, من ماه گذشته8شهریور پریود شدم, 17شهریور رابطه داشتم, ولی نمیدونم منی وارد شد یا نه, مگر اینکه قطره اولش وارد شده باشه, ولی دقیقا 13ساعت بعدش یک قرص لونژیل 1/5خوردم, الان خیلی استرس دارم, کی پریود میشم؟

سلاممن بعد از نزدیکی ۲تاقرص اووسیز ۷۵خوردم، چون اولین بارم بود نمیدونستم طریقه درست مصرفش چطوره، ۱۲ساعت بعدش دوباره ۲تا قرص با همون دوز خوردم،الان چ اتفاقی میفته؟توروخدا جواب بدید خیلی نگرانم😔😢

مقاله مفید و خوبی بود متشکرم ، خیلی استرس داشتم وقتی قرص لونژیل رو خوردم اما الان بهتره

قرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی


جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی


دارای مدرک تکمیلی نازایی از آمریکا


تشخیص و در مان عفونت ها


اداره سیر زایمان طبیعی

dr farahmand

dr farahmand

dr farahmand

جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی

 

 

 

 

گاهی شرایط زوج ها هنوز برای بچه دار شدن مهیا نیست!

برای جلوگیری از بارداری به صورت اورژانسی قرص خاصی به ناملوونورژسترول یا اووسیز در داروخانه ها موجود است که نوعی پروژسترون مصنوعی به شمار می‌رود و از بارداری ناخواسته جلوگیری می کند.

در بین داروهای پیشگیری از بارداری، لوونورژسترول از جمله داروهای بسیار موثر به شمار می‌رود.این دارو که نوعی پروژسترون مصنوعی به شمار می‌رود، با جلوگیری از ترشح گونادوتروپین‌های هیپوفیز قدامی، از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند.قرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی

لوونورژسترول عنوان دارویی بسیار کارآمد در مورد پیشگیری فوری از بارداری است، اما با کوله‌باری اما و اگر که متاسفانه کمتر کسی در مورد این دارو اطلاعات لازم را دارد.

لوونورژسترول همچنین با تغییر در اندومتر رحم از جایگزینی تخم تشکیل شده در رحم نیز پیشگیری می‌کند و در حقیقیت با دو مکانیسم از وقوع بارداری پیشگیری می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در مورد مصرف داروهای ضدبارداری فوری، عدم اطلاع خانم‌ها از طرز صحیح مصرف این‌ گونه ترکیبات است و همین مشکل در بسیاری اوقات، سبب بروز بارداری‌های ناخواسته در افراد می‌شود.

داروی لوونورژسترول به شکل قرص و هر بسته ی آن دو تایی است. اولین دوز این دارو باید طی 72 ساعت از مقاربت کنترل نشده، مصرف ‌شود. سپس 12 ساعت بعد از مصرف اولین قرص، باید دومین قرص را میل کنید. در این صورت، تا حد زیادی احتمال بارداری را کاهش می‌دهید.

البته باید گفت که این دارو باید تحت نظر پزشک و با توصیه ایشان مصرف شود و از مصرف خودسرانه آن باید خودداری نمود.

ـ در طول یک ماه، بیش از یک بار از بسته‌های دو تایی لوونورژسترول استفاده نکنید، زیرا باعث ایجاد مشکلات هورمونی بسیاری می‌شود.

ـ نامنظم شدن قاعدگی از جمله شایع‌ترین عوارض دارویی لوونورژسترول به شمار می‌رود.

ـ سردرد، استفراغ، احساس ناراحتی در سینه‌ها، اضافه وزن و خونریزی‌های غیرطبیعی از عوارض دیگر لوونورژسترول به شمار می‌رود.

ـ توصیه می‌شود یک تا دو ساعت پس از مصرف این دارو، یک داروی ضد تهوع هم برای پیشگیری از بروز عوارض ناخواسته آن مصرف شود.

ـ این دارو تا 99 درصد از بروز بارداری‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند، اما هرچه زودتر مصرف شود، اثربخشی آن بیشتر است.

در صورت‌ بارداری‌،خونریزی‌ تشخیص‌ داده‌ نشده‌ واژن‌،بیماری‌ شدید شریانی‌، آدنومای‌ کبدی‌،پورفیری‌، بعد از برداشتن‌ مول‌ هیداتی‌ فرم‌(تا زمانی‌ که‌ میزان‌ گونادوتروپین‌های‌پلاسما و ادرار به‌ حد طبیعی‌ برگردد)،سرطان‌ پستان‌ و دستگاه‌ تناسلی‌ نبایدمصرف‌ شود.

1 ـ در صورت‌ ابتلای‌ بیمار به‌بیماری‌ قلبی‌، سابقه‌ بارداری‌ نابجا،سندرم‌های‌ سو جذب‌، کیست‌های‌ فعال‌تخمدانی‌، بیماری‌ فعال‌ کبدی‌، یرقان‌انسدادی‌ عود کننده‌ و یاسابقه‌ یرقان‌ دردوران‌ بارداری‌، دارو با احتیاط مصرف‌شود.

2 ـ دو تا 3 سال‌ پس‌ از کاشتن‌ کپسول‌های‌حاوی‌ دارو در زیر جلد، اثربخشی‌ آن‌کاهش‌ و احتمال‌ آبستنی‌ افزایش‌ می‌یابد.

‌عوارض‌ مهم‌ دارو عبارتنداز نامنظم‌ شدن‌ قاعدگی‌، تهوع‌، استفراغ‌،سردرد، احساس‌ ناراحتی‌ در پستان‌،افسردگی‌، اختلالات‌ پوستی‌، تغییرات‌ وزن‌بدن‌، اولیگومنوره‌ و منوراژی‌.

کاربامازپین‌،گریزئوفولوین‌، فنی‌توئین‌، فنوباربیتال‌،پریمیدون‌ و بخصوص‌ ریفامپین‌ با افزایش‌فعالیت‌ آنزیم‌های‌ کبدی‌ متابولیسم‌لوونورژسترل‌ را افزایش‌ می‌دهند وموجب‌ کاهش‌ اثربخشی‌ آن‌ می‌گردند.لوونورژسترل‌ نیز با مهار متابولیسم‌سیکلوسپورین‌ موجب‌ افزایش‌ غلظت‌پلاسمایی‌ آن‌ می‌گردد.

‌ 1 ـ در صورت‌ مصرف‌همزمان‌ این‌ دارو با ریفامپین‌، حتما باید ازیک‌ روش‌ دیگر جلوگیری‌ از بارداری‌ نیزاستفاده‌ نمود

2 ـ با اینکه‌ این‌ فرآورده‌ نسبت‌ به‌قرص‌های‌ ترکیبی‌، اثربخشی‌ کمتری‌ درجلوگیری‌ از بارداری‌ دارد، اما در زنان‌میانسال‌، افراد سیگاری‌، افراد مبتلا به‌زیادی‌ فشار خون‌، بیماری‌های‌ دریچه‌ای‌قلب‌، دیابت‌ یا میگرن‌ سودمندتر ازقرص‌های‌ ترکیبی‌ می‌باشد.

3 ـ در صورت‌ استفاده‌ قبلی‌ از قرص‌های‌ترکیبی‌ جلوگیری‌ از بارداری‌، بایدبلافاصله‌ بعد از قطع‌ مصرف‌ فرآورده‌ترکیبی‌، مصرف‌ لوونورژسترل‌ شروع‌شود تا مانع‌ بارداری‌ شود.

4 ـ برای‌ جلوگیری‌ از بارداری‌ پس‌ اززایمان‌، سه‌ هفته‌ پس‌ از زایمان‌ بایدمصرف‌ این‌ دارو شروع‌ شود.

5.ـ قرص‌ها باید هر روز در یک‌ زمان‌ معین‌مصرف‌ شوند. در صورتی‌ که‌ مصرف‌ یک‌قرص‌ در ساعت‌ معین‌ فراموش‌ شد، به‌محض‌ به‌ یاد آوردن‌ باید مصرف‌ شود وقرص‌های‌ بعدی‌ طبق‌ روال‌ معمول‌ مصرف‌شوند اما اگر مصرف‌ قرص‌ بیشتر از 3ساعت‌ به‌ تاخیر افتاد، علاوه‌ بر خوردن‌قرص‌های‌ بعدی‌، از آن‌ روز بمدت‌ یک‌ هفته‌از یک‌ روش‌ دیگر جلوگیری‌ از بارداری‌ نیزاستفاده‌ شود.

6.استفراغ‌ و اسهال‌ شدید در جذب‌ شکل‌خوراکی‌ این‌ دارو اختلال‌ ایجاد می‌کنندواثربخشی‌ آن‌ را کاهش‌ می‌دهند. به‌ همین‌دلیل‌ طی‌ استفراغ‌ و اسهال‌ شدید و تا یک‌هفته‌ پس‌ از قطع‌ آن‌ باید از یک‌ روش‌ دیگرجلوگیری‌ از بارداری‌ نیز استفاده‌ شود.

7.طی‌ دوره‌ مصرف‌ این‌ دارو، فشار خون‌فرد باید دائما کنترل‌ شود.

8.در مورد فرآورده‌های‌ کاشتنی‌، 5 سال‌پس‌ از کاشتن‌ کپسولها در زیر جلد، بایدآنها را به‌ روش‌ جراحی‌ ساده‌ از زیر جلدبرداشت‌.

مطب اول: تهران انتهای بزرگراه صیاد شیرازی شمال خ صنایع ساختمان پزشکان ساسان پ9 ط5 واحد504

021-22931904

021-22951655

dr.frahmand4

dr.frahmand4

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ninisoal.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنیدقرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی

https://moshavere.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

سلام
و ممنون از توجهتون

برای
طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

سلام
و ممنون از توجهتون

برای
طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

 

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

 

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

قرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی

 

اولین شرکت دارویی متمرکز بر زنان

 

در صورتی که نزدیکی بدون استفاده از یکی از راه های مطمئن پیشگیری از بارداری انجام شود و یا علیرغم استفاده از یک روش مشخص، اتفاقی مانند پاره شدن کاندوم و یا نظیر آن رخ دهد، بهترین و مطمئن ترین روش، استفاده از قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی تنسی می باشد.

قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی تنسی بهترین قرص اورژانسی موجود در کشور محسوب می شود. تنسی با عوارض جانبی کمتر در مقایسه با سایر روش های اورژانسی، درصد موفقیت به مراتب بالاتری دارد. تنسی در دو فرم ۰٫۷۵ میلیگرم (هر بسته حاوی دو قرص) و ۱٫۵ میلیگرم (هر بسته حاوی یک قرص) موجود می باشد.قرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی

قرص های جلوگیری از بارداری اورژانسی به نام “قرص صبح روز بعد” مشهور شده اند. البته این نام مناسبی برای تنسی نیست چون نیازی به صبر کردن تا صبح روز بعد نیست و بهتر است در اولین فرصت بعد از نزدیکی بدون محافظت، از قرص تنسی استفاده شود.

 

قرص لوونورژسترول ( (Levonorgestrelبا نام تجاری تنسی، بعنوان یک قرص ضد بارداری اورژانسی به فروش می رود. تنسی حاوی پروژستین است و در واقع باعث مهار تخمک گذاری می شود و همچنین باعث ضخیم شدن دیواره رحم و افزایش چسبندگی مخاط دهانه رحم شده و بدین ترتیب از بارداری و لانه گزینی جلوگیری می کند.

• اگر از نزدیکی محافظت نشده کمتر از ۱۲ ساعت گذشته باشد بلافاصله یک قرص ۰٫۷۵ میلی گرمی تنسی را مصرف نموده و ۱۲ ساعت بعد قرص دوم ۰٫۷۵ میلی گرمی تنسی را مصرف کنید

• اگر از نزدیکی محافظت نشده بیشتر از ۱۲ ساعت گذشته باشد بلافاصله یک قرص ۱٫۵ میلی گرمی تنسی یا دو قرص ۰٫۷۵ میلی گرمی تنسی را به صورت همزمان مصرف نمایید.

داروهای هورمونی _و به ویژه قرص های اورژانسی پس از نزدیکی محافظت نشده_ تحت شرایط ویژه و با استفاده از فناوری بالایی تولید می شوند (لااقل از نظر استاندارد بین المللی می بایست اینگونه باشند). گذشته از این بر طبق معیارهای جهانی خط تولید این داروها می بایست صرفا محصولات هورمونی تولید کند (مثلا نباید این خط تولید داروی هورمونی تولید کند و خط مجاور آن قرص استامینوفن…) چرا که این هورمون ها بسیار ناپایدار بوده و تحت هرگونه شرایط غیر ایزوله از کیفیت آن کاسته می شود.

کمپانی آتی فارمد به عنوان شریک تجاری کمپانی chemo اسپانیا، فناوری تولید محصولات هورمونی را _مطابق استانداردهای جهانی_ از گروه chemo دریافت نموده و در حقیقت مواد اولیه و روند تولید تحت تایید آن کمپانی می باشد. همچنین از آخرین فناوری بسته بندی قرص ها، برای کلیه محصولات خود استفاده می نماید.

مجموعه موارد فوق به همراه حساسیت بسیار بالای مسئولین نظارت و بازرسی کارخانه، عامل موفقیت بیش از ۹۹٫۸% قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی تنسی گشته است.

– در صورت استفاده از قرص اورژانسی تنسی در ۷۲ ساعت اول پس از نزدیکی محافظت نشده، بیشترین تاثیر را جهت جلوگیری ایفا می کند.

– قرص ضد بارداری اورژانسی تنسی تا ۵ روز پس از نزدیکی محافظت نشده موثر می باشد، ولی بدیهی است که هر چه از زمان مقاربت محافظت نشده بیشتر بگذرد، از تاثیر آن کاسته می شود.

– قرص اورژانسی تنسی (morning after pill)، به هیچ وجه داروی سقط جنین نبوده و صرفا از لانه گزینی تخم جلوگیری می کند؛ یعنی در صورتی که خانمی که از بارداری خود اطلاعی ندارد و قرص جلوگیری اورژانسی تنسی را مصرف می کند، هیچگونه خطری جنین وی را تهدید نمی کند.

مزایای استفاده از روش فوری جلوگیری ازبارداری تنسی

۱- تنسی را می توان بعد از مقاربت از آن استفاده نمود.

۲- استفاده از تنسی آسان است.

۳- در صورت وجود بارداری، مصرف تنسی اشکالی برای جنین ایجاد نمی کند.

۴- مصرف تنسی اشکالی در بارداری های آینده ایجاد نمی کند.

 

در مطالعه بر روی خانم هایی که در چرخه خود قرص اورژانسی تنسی مصرف کرده اند تفاوتی بین نتایج حاملگی زنانی که قرص را مصرف کرده بودند و آن هایی که مصرف نکرده بودند نشان نداد. متغیرها عبارت بودند از سقط جنین، وزن جنین هنگام تولد، ناهنجاری ها، و نسبت جنسیت، که نشان می دهد قرص اورژانسی تنسی بر حاملگی ثابت شده حتی در مراحل اولیه تاثیر نمی گذارد.

پیشگیری از بارداری اورژانسی مانند قرص سقط جنین اولیه نیست. قرص اورژانسی تنسی تنها در چند روز اول پس از مقاربت موثر می باشد؛ قبل از اینکه تخمک از تخمدان خارج شود و قبل از اینکه اسپرم تخمک را بارور کند. سقط جنین در مرحله اولیه بارداری مجاز است، اما نیاز به داروی دیگری دارد. قرص اورژانسی تنسی نمی تواند بر بارداری ثابت شده تاثیر بگذارد یا آن را متوقف کند یا به جنین در حال رشد آسیب برساند.

۱- بهتر است که قرص‌ها با شکم خالی خورده نشود.‌

۲- در صورت استفراغ کردن تا دو ساعت پس از استفاده از روش، خوردن مجدد قرص‌ها ضروری است.‌

۳- حداکثر دفعات مجاز استفاده از این روش در هر سیکل قاعدگی یک بار است. این روش باید در حداقل دفعات ممکن در طول دوران باروری استفاده گردد. مجاز بودن یک بار استفاده از این روش در هر دوره قاعدگی دلیلی بر تایید مصرف آن در هر دوره قاعدگی به عنوان روش پیشگیری از بارداری نیست.‌

۴- با توجه به اینکه این روش برای جنین خطرناک نیست، در صورت وقوع حاملگی، نیازی به سقط جنین نخواهد بود.

۵- استفراغ‌ و اسهال‌ شدید در جذب‌ شکل‌خوراکی‌ این‌ دارو اختلال‌ ایجاد می‌کنندواثربخشی‌ آن‌ را کاهش‌ می‌دهند. به‌ همین‌دلیل‌ طی‌ استفراغ‌ و اسهال‌ شدید با پزشک یا داروساز خود در مورد نحوه صحیح و اثربخش قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی تنسی مشورت نمایید.

اگر هنوز دوازده ساعت از رابطه نگذشته باشد و اشتباها دو قرص ۰/۷۵ را همزمان با هم استفاده کنیم، در روند پیشگیری از بارداری تاثیر میگذارد؟

با سلام
خیر هیچ ایرادی ندارد

من روز اول سیکل قرص تنسی رو استفاده کردم و بعد تخمک گذاریم لکه بینی داشتم الان ۵روزه پریودم عقب افتاده. طبیعیه یا تست بارداری بدم؟

احتمال بارداری خیلی ضعیفه ولی شما تست رو انجام بدید

بعد مصرف قرص حتما باید لکه بینی داشت??? من لکه بینی نداشتم

خیر. موردی ندارد.

سلام من قرص رو نزدیک یه هفتس مصرف کردم اما لکه بینی مثل اکثر خانم ها نداشتم احتمال حاملگی وجود دارد ؟

با سلام

قرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی

چنانچه در زمان قاعدگی معمول شما تاخیر ایجاد شود، تست بارداری انجام دهید.

سلام من رابطه محافظت نشده داشتم اما یکی دو ساعت بعد دو عدد قرص تنسی ۷۵ میلی گرم باهم مصرف کردم بعد از یک هفته دچار خونریزی شدم مشکل چیه؟!

به دلیل ویژگی هورمونی این نوع از قرصها می باشد. ولی چنانچه خونریزی طولانی مدت شود و یا با درد و … همراه شود به پزشک مراجعه نمایید.

من قبل از ۱۲ساعت دو قرص رو باهم مصرف کردم . یک روز بعد از تموم شدن پریودم ‌ . بی ام ای بدنمم ۳۲هست ‌ پریودم معمولا تا منظم . اگه تاثیری نداره روم اچ دی بخورم قبل از ۷۲ساعت مشکلی ایجاد نمیکنه ؟

با سلام

اگر داروی آنتی بیوتیک یا داروی ضد تشنج که با این دارو تداخل دارند، مصرف نکرده باشند، احتمال بارداری بسیار بسیار اندک است.

اين قرص تا چند روز تاثير داره؟اگه بعد ار مصرف دارو نزديكي باشه اثر داره يا نه؟

با سلام

قرص اورژانسی بعد از نزدیکی تا سه روز بهترین تاثیر را دارد، جهت نزدیکی بی خطر می بایست قرص های جلوگیری از بارداری مصرف کنید نه اورژانسی.

سلام
من دیروز رابطه داشتم ک بعد از ظهرش یه قرص تنسی ۱.۵ خوردم
امروز هم رابطه داشتم
و بعدش یه ۰.۷۵ دیگه خوردم
آیا احتمال بارداری هست؟
یا کافیه این قرص ها؟
در ضمن با فاصله حدود ۶ ساعت هم از قرص لاموتریژین استفاده کرده م

مصرف داروهای ضدتشنج نظیر لاموتریژین باعث کاهش اثر قابل توجه داروهای هورمونی می شود و همینطور این داروها تاثیر داروهای ضدتشنج را می کاهند. شما حتما می بایست با متخصص مغز و اعصاب خود مشورت نمایید. چنانچه این دارو را به عنوان ضدتشنج مصرف می کنید، از این پس حتما بروشور داروهای جدیدی که مصرف می نمایید را مطالعه نمایید.

سلام خسته نباشید .من سیکل ماهانم ۷ روزست در روز ۶ رابطه ی داشتم که متاسفانه کاندوم پاره شد .ایا نیازی به مصرف قرص تنسی هست؟ و اینکه ایا دوباره بعد از مصرف قرص تنسی من دوباره عادت ماهانه میشم یا خیر؟ .با تشکر

با سلام

ترجیحا تنسی را مصرف نمایید. عادت ماهیانه روی نمی دهد ولی ممکن است کمی خونریزی یا لکه بینی ایجاد شود که عادت ماهانه محسوب نمی شود.

سلام
من بعد از ۱۲ ساعت از رابطه ی قرص تنسی ۷۵ مصرف کردم، آیا نیاز که بعد از ۱۲ ساعت به جای ۱ قرص ۲ تا قرص مصرف کنم، يا همون ی دونه که مونده؟ یا هم اون ی دونه رو مصرف کنم هم دوتا قرص دیگه رو؟

لطفا قرص ها را مطابق دستورالعمل مصرف نمایید. هر ۱۲ ساعت یک قرص ۰٫۷۵ میلیگرم.

اگر در هنگام پریودی قرص مصرف کنی بده یا نه

در هنگام پریود که احتمال بارداری وجود ندارد دلیلی برای مصرف قرص اورژانسی وجود ندارد. بد از چه نظر؟

سلام.من بعد از ۵ساعت از نزدیکی یک قرص ۱/۵میل تنسی مصرف کردم‌ .و تقریبا چند روز به پریود بعدیم مونده. و حدود ۷کیلو هم اضافه وزن دارم . تاثیر قرص چجوریه با این شرایط.

چنانچه داروی آنتی بیوتیک یا چند دارویی که در بروشور آمده مصرف ننمایید، احتمال بارداری بسیار بسیار اندک است.

سلام خسته نباشید
من همون لحظه بعد از نزدیکی دوتا قرص ۷۵/۰ تنسی خوردم
یک ساعت بعدش دوباره نزدیکی بدون‌محافظه داشتم
باید دوباره قرص بخورم یا همون کافیه

مصرف قرص های اورژانسی، از بارداری در مقاربت های قبل از مصرف قرص محافظت می کند و تاثیری در مقاربت های بعد از آن ندارد.

سلام مرسی از اطلاعات
من ۱ بار از قرص استفاده کردم ولی ۱ هفته بعد دوباره رابطه داشتم باید مجددا قرص را استفاده کنم؟

بله

من یه قرص تنسی ۷۵ مصرف کردم بعد فراموش کردم ۱۲ساعت بعد قرص بعدی رو بخورم چه کار کنم؟؟؟

چنانچه کمتر از ۵ روز از نزدیکی گذشته، یک قرص ۱٫۵ تنسی مصرف کنید.

چنانچه کمتر از ۳ روز از مقاربت محافظت نشده گذشته است، یک قرص ۱٫۵ میلی گرم تنسی مصرف کنید. ولی تا ۵ روز هم موثر است.

سلام
من ۵ ساعت بعد از رابطه قرص ۱.۵ تنسی خوردم
تو بدنم درد داشتم و بعد ۴ روز ی بار دیگه قرص خوردم الان حالم خیلی خراب شده ضربان قلبم رفته بالا چی کار کنم؟

با اینکه شما بدون توجه به دستورالعمل مصرف تنسی، آن را مصرف نموده اید اما درد بدن ارتباطی به مصرف تنسی ندارد.

سلام

من و پارتنرم بدون دخول رابطه داشتیم و من باکره هم هستم و ارتباطمونم فقط درحد تماس انداممون بهم بود و چند دقیقه بعد از ارضای جفتمون بود
الان میترسم ک ممکنه توسط پس اب پارتنرم باردار بشم یا نه؟
من قبل از ۷۲ ساعت دوتا قرص اورژانسی(تنسی) خوردم
الا بعد سه روز خوردن قرص حالت تهوع دارم
ممنون میشم اگر پاسخ بدید

با سلام
احتمال بارداری نزدیک به صفر است ولی چنانچه قبل از دو ساعت از مصرف تنسی، استفراغ کردید می بایست دوز دارو را مجددا تکرار نمایید. در صورت تهوع می توانید از قرص های ضد تهوع استفاده نمایید.

سلام
من و پارتنرم بدون دخول رابطه داشتیم و من باکره هم هستم و ارتباطمونم فقط درحد تماس انداممون بهم بود و چند دقیقه بعد از ارضای جفتمون بود
الان میترسم ک ممکنه توسط پس اب پارتنرم باردار بشم یا نه؟
من قبل از ۷۲ ساعت دوتا قرص اورژانسی(تنسی) خوردم
و بعد از ۳ مصرف قرص حالت تهوع دارم
ممنون میشم اگر پاسخ بدید

با سلام
احتمال بارداری نزدیک به صفر است ولی چنانچه قبل از دو ساعت از مصرف تنسی، استفراغ کردید می بایست دوز دارو را مجددا تکرار نمایید. در صورت تهوع می توانید از قرص های ضد تهوع استفاده نمایید.

سلام
من و نامزدم رابطه معقدی داشتیم البته قبل اومدن ابشون بیرون کشیدن از بدنم ولی بازم میترسم که پیش آبشون روی واژنم ریخته باشه بعد دو ساعت دوتا قرص اووسیز خوردم و۸ساعت بعد هم ۴تا قرص ال دی خوردم آیا امکان بارداری وجود داره؟؟و ایا این دو نوع قزص تداخلی باهم دارند؟؟؟

با توجه به عدم اطلاع از سیکل تولید دارو هایی که در شرکت آتی فارمد تولید نمی شوند از پاسخ گویی معذوریم

سلام میخواستم بدونم از کجا متوجه بشیم که قرص اثر گذاشته و بارداری دیگه ممکن نیست

در صورت مصرف مطابق دستورالعمل ذکر شده و عدم مصرف داروهای تداخل کننده (آنتی بیوتیک، ضد تشنج و …)، احتمال بارداری نزدیک به صفر است.
البته این مورد صرفا برای تنسی صدق می کند و در مورد سایر رقبا بنده نمی توانم اظهار نظری داشته باشم.

من از مقعد رابطه بدون دخول داشتم و باکره هم هستم و منی نزدیک واژنم ریخته و نمیدونم به وازن رسیده یا نه و بعداز سه یا چهار دقیقه خودم را شستم و لباسهام را تعویض کردم الان امکان بارداری هست یا نه و اگر هست چکار کنم و من تقریبا یا هفته ،ده روز به پریودیم مانده .

امکان بارداری بسیار ضعیف است ولی در صورت شک به ورود به واژن، می توانید تنسی مصرف کنید.

عالی دمت گرم

سلام من روز ۷ پریودی که خونریزی تمام شد رابطه داشتم و همسرم نزاشت مایع منی داخل بریزه من برای شک پیش اب ۲ عدد قرص تنسی رو ۱۳ ساعت بعد همزمان خوردم این احتمال بارداری رو کم میکند؟ممنون میشم

با سلام

احتمال بارداری بسیار اندک است

سلام و شب بخیر من بعد از رابطه ک همسرم عمدا مایع را ریخت قرص hd۳تا خوردم و ۱۲ ساعت بعد۲تا….حالا امروز بعد از۴۸ساعت دوتا قرص تنسی خوردم و ۱۰ساعت بعد۲تای دیگ در زمان تخمک گذاری هم بوده آیا احتمال بارداری هست؟لطفا جواب بدید

سلام.من و پارتنم
۴۸ ساعت قبل رابطه داشتیم و من باکره هستم.و دخولی صورت نگرفته.و فقط موقع ارضا شدنش دقیق بین دولایه های من گذاشت و ابش اومد وزود پاکش کرد و خودمم شستم.و تا شبش چندین بار با فشار زیاد اب خودم شستم.بعداز ۴۸ ساعت تنسی مصرف کردم.احتمال بارداری هست؟؟؟

با سلام

احتمالش نزدیک به صفر است.

سلام
من باکره هستم حدودا ۳۲ ساعت پیش با نامزدم رابطه داشتم و روز چهارم پریودم بود ولی دخول صورت نگرفت فقط موقع ارضا شدن نامزدم بدنمون ارتباط داشت
الان ۲قرص تنسی ۰/۷۵ باهم استفاده کردم ،امکان بارداری هست؟

با سلام

این احتمال بسیار بسیار اندک است.

سلام خسته نباشید اگر شب قبل از پریود نزدیکی داشته باشیم که احتمال بارداری وجود داشته باشد روز بعد پریود شویم باز هم باید از قرص اورژانسی استفاده کنیم؟

با سلام

خیر. نیازی نیست.

ايا خوردن يك عدد قرص.٧٥
و لكه بيني داشتن احتمالا بردار شدن از بين ميره يا نه؟

با سلام

خیر. لطفا تنسی را مطابق دستورالعمل ذکر شده مصرف نمایید.

سلام خسته نباشيد
من دوشنبه ۱۳خرداد رابطه داشتم و دخول کامل ولی همسرم آبشو داخل نریخت
من برای اطمینان همون شب یه قرص اورژانسی ۰.۷۵ خوردم و بعد چند روز یکی دیگه هم ۰.۷۵ خوردم
از روز ۴شنبه ۱۵خرداد خونریزی خیلی خفیفی دارم که رنگ قهوه ای ولی علائمی پریود و تو بدنم حس میکنم
حدود دو هفته تا پریودم زمان باقی مونده
این خونریزی نشانه چیه؟
پریوده؟
یا اینکه احتمال بارداری وجود داره؟؟؟؟

این لکه بینی به احتمال قوی ناشی از تطابق هورمونی بدن با دارو می باشد و تا چند روز دیگر متوقف می شود. از سیکل بعد خونریزی قاعدگی شما منظم می شود. چنانچه خونریزی بیش از چند روز آینده ادامه یابد با ما یا پزشک خود تماس بگیرید.

سلام خسته نباشید من و نامزدم بدون دخول رابطه داشتیم و من باکره هم هستم و ارتباطمونم فقط درحد تماس انداممون بهم بود و چند ثانیه بعد از ارضای نامزدم آبشون ریخت روی واژنم ، خودمو شستم و قبل از ۲۴ ساعت قرص تنسی رو مصرف کردم
الان حدود ۱۱ روز گذشته از اون روز
زمان پریود من ب عقب افتاده و از این بابت نگرانم
ایا باردارم؟!

احتمال بارداری بسیار اندک می باشد ولی در صورت شک، تست بارداری انتجام دهید.

سلام روز بخیر.من ۳ روز پیش با همسرم نزدیکی داشتم موقع ارضا همسرم مقدار خیلی کمی از مایع منیشو داخل واژن من ریخته بود بعد از یک ساعت دو عدد قرص ./۷۵ تنسی باهم مطابق دستور مصرف کردم و حدود یک هفته مونده که پریود شم.میخواستم بدونم با مصرف بلافاصله قرص و نزدیک بودن پریودم احتمال بارداریم وجود داره یا نه؟
و اینکه از ناحیه شکم و تخمدان یکم احساس ورم و درد خفیف میکنم و ترشح دارم اینا علائم پریوده یا علائم قرص ضدبارداری ک مصرف کردم؟

با سلام
من و نامزدم روز جمعه رابطه داشتیم ولی دخول نداشتیم و در حد تماس بوده. منتها ظاهرا بعد از دسشویی فک میکنه اسپرم واردش شده و شستتش بعدش. بعد حدود ۱۰ ساعت دو تا قرص تنسی ۷۵/ میلی مصرف کرده و الان بعد ۱۵ ساعت احساس کمردرد و پا درد میکنه ؟ آیا احتمال بارداری هس

با سلام

احتمال بارداری نزدیک به صفر است.

سلام من اون ماه ۴ ۵ ساعت بعد از رابطه قرص تنسی رو مصرف کردم بعد از ۱۲ ساعت یکی دیگ مصرف کردم بعد لز ۱۴ ۱۳ روز پریود شددم.الان حدود ۱۵ روز تا مدقع پریودم مونده اما درد کمر دارم و مقداری ترشح خونی دیدم ایا احتمال بارداری هست؟

سلام خدمت متخصصین محترم
من باکره هستم و روزه قبل رابطه با نامزدم لکه بینی داشتم. در روز رابطه (بدون دخول) و روز اول پریودم دقیق متوجه نشدیم که مایع دقیقا در کجا ریخته شده چون من خیلی سریع پاکش کردم حدود ۵ دقیقه بعد از این موضوع از من مقدار نسبتا زیادی خون خارج شد که برای زمان پریود من عادی هست مقدارش. چون همچنان استرس داشتم یک قرص ۰.۷۵ تنسی رو ۵ ساعت بعد مصرف کردم در عین حال که بعد از رابطه طی حدود ۷ ساعت من چهار بار ازم خون خارج شد . ایا احتمال بارداری وجود دارد ؟
شرمنده من اطلاعاتم خیلی دقیق نیس.
ممنون میشم راهنماییم کنید .

راستی فراموش کردم که بگم من بسته دوم هم از قرص های تنسی تهیه کردم برای اینکه احتمال بارداری صفر باشه چون هنوز اول رابطه هستیم و بفکر بچه دار شدن نیستم اصلا. نیازی به استفاده دومین بسته هست تاثیرش بیشتر میشه ؟

با سلام

خیر مشکلی ندارد.

اگر امکان پاسخگویی سریعتر باشه ممنون میشم چون دوره ۲۴ ساعته قرص اول تموم شده و میخام جواب سوالمو بگیرم که مصرف کنم بسته دوم رو یا خیر و همینطور سوال های دیگم . ممنونم

من همسرم .یه غرص زیر ۱۲ ساعت بعد از رابطه خورد و قرص بعدی جای ۱۲ ساعت بعد یادش رفت ۱۵ ساعت بعد خورد .قرصها ۷۵ بودن مشکلی پیش میاد

تاثیر گذاری قرص اندکی کاهش می یابد

سلام ،اگر یک ساعت بعد از نزدیکی دو عدد قرص ۷۵ تنسی مصرف بشه ، اثر نمیکنه ؟ باید دوباره قرص ۷۵تنسی بگیرم و ۱۲ساعت بعد دوتاشو باهم مصرف کنم ؟ چیکار کنم باردار نشم؟

اگر وزن شما کمتر از ۷۰ کیلو می باشد این میزان کافیست وگرنه دو عدد قرص ۰٫۷۵ میلی گرم تنسی دیگر مصرف کنید.

درود،اگر یک ساعت بعد از رابطه یک عدد قرص
۰/۷۵مصرف بشه و دوازده ساعت دیگه یک عدد
دیگر مصرف بشه،احتمال بارداری چند در صد هستش؟

سلام
یازده روز بعد از پریدم نزدیکی داشتم ، بعد ۳۰ ساعت از نزدیکی ۲تا قرص ۷۵ رو با هم خوردم ۵۳ کیلو وزن دارم آیا احتمال بارداری هست؟وزن چه ارتباطی با دوز مصرف دارو داره لطفا توضیح بدین

سلام من ۱۴روزه که قرص تنسی رو استفاده کردم ولی هنوز پریود نشدم چیکار باید بکنم

با سلام

تست بارداری انجام دهید.

سلام
من قرص را ۱۲ ساعت بعد از نزدیکی خوردم پریودیم ۱۱ ام بود و الان ۳ روز از روز پریودیم میگذره و پریود نشدم از مصرف قرص ها هم ۴ روز میگذره امکان بارداری هست؟

امکان بارداری اندک می باشد. در صورت شک به بارداری، ده روز بعد از لقاح تست بارداری انجام دهید.

سلام . من صبح روز بعد نزدیکی دو تا قرص ۷۵. و باهم خوردم الان یک هفته گدشته اما پریود نشدم . امکان بارداری هست ؟ چه مقدار طول میکشه تا بعد استفاده پریود شم و مطمین شم باردار نیستم ؟

شما سه روز بعد چنانچه پریود نشدید، تست بارداری انجام دهید.

سلام
من ده روز پیش با همسرم نزدیکی داشتم که مقدار خیلی کمی از منی در حین نزدیکی داخل واژن شد. این مسئله یه روز قبل پریودم پیش اومد و من پریود نشدم و ۴۰ ساعت هم بعد از رابطمون یه قرص تنسی ۱.۵ خوردم. الآن ۱۰ روز از این قضیه میگذره و من نه لکه بینی دارم و نه پریود شدم، البته معمولأ پریودم نامنظمه، آیا با این شرایط احتمال بارداری هست؟

احتمال بارداری هست ولی بسیار اندک. ترجیحا تست بارداری انجام دهید.

سلام. من اول خرداد رابطه مشکوک داشتم ک با خوردن تنسی روز چهارم خرداد پریود شدم. زمان پریود اصلیم هشتم خرداد هست همیشه. الان بعد بیست روز ترشحات خونی دارم ک ی تیکه هایی شبیه ب گوشت درون ترشحاتم هست. الان سه روزه ک ادامه داره. دلیلش چیه. درد خفیف شکم هم داشتم. تست بارداری هم انجام دادم منفی بود. لطفا پاسخ بدین. ممنون از اطلاعاتتون.

احتمالا در اثر تطابق هورمونی بدن می باشد. چنانچه خونریزی چند روز ادامه یافت و یا سیر آن غیرطبیعی بود به پزشک مراجعه نمایید.

سلام من دوروز بعد پریودم رابطع داشتم اما فقط تماس بدن هامون بوده دخول صورت نگرفته من باکره ام احتمال بارداری هست ؟؟؟؟الان نزدیک پریودمه اما نمیشم استرس دارم لطفا زود جواب بده

احتمال بارداری بسیار بسیار اندک است.

راستی اینم بگم که درد سینه و درد شکم هم دارم که دوره پریودیم اتفاق میوفته

سلام بعد از رابطه دوتا قرص تنسی خوردم ب فاصله دوازده ساعت بعدش باز رابطه داشتم حدود دوازده ساعت بعد آیا قرص تنسی اثر داره برای رابطه دومم یا خیر

بله اثر دارد ولی این دارو جهت موارد اورژانسی می باشد. موردی که هر روز رخ دهد دیگر اورژانسی نیست و پس از این از روش های پیشگیری کننده استفاده کنید.

سلام.
رابطه داشتیم من پس از رابطه دوتا قرص استفاده شد و یک هفته بعد شخص لکه بینی داشت و دوباره نزدیکی داشتیم و دوباره دوتا قرص خوردند و الان یک هفته گذشته و هنوز چیزی نشده لکه بینی هم نداشتند.
الان احتمال بارداری هست یانه؟
لطفا راهنمایی کنید.
ممنونم

با سلام

جهت اطمینان تست بارداری انجام دهید.

سلام، وقت بخیر
من یک ساعت و نیم بعد از نزدیکی ، به اشتباه دو تا قرص ۷۵ با هم ، مصرف کردم وزن من حدود ۷۵ هست آیا نیاز به مصرف قرص دیگر هست یا خیر؟ در صورت نیاز چه مقدار مصرف کنم؟
سپاسگزارم

شما تنسی را درست مصرف کرده اید ولی با توجه به وزن شما، دو عدد تنسی ۰٫۷۵ میلیگرم در اسرع وقت مصرف نمایید.

سلام من قرص اورژانسی استفاده کردم بعد بعد ۵ روز لکه بینی دارم
احتمال بارداری وجود داره؟

احتمال بسیار اندک است اما صفر نیست.

سلام وقتتون بخیر من الان دوساعته از نزدیکی میگذره کاندوم پاره شد دخول نداشتیم فقط تماس بود با کاندوم بعدش کاندوم پاره شد از منی ریخت روی کلیتوروسم نمیدونم حس میکنم کمی هم سمت واژنم ریخت بلافاصله رفتم بااب خودموشستم احتمال بارداری وجود داره من باکره هستم

احتمال بارداری بسیار اندک است.

سلام . بنده حدود ۳۶ساعت پیش با پارتنرم رابطه داشتم اما فقط به حالت مالش.. باکره هستم و رابطه بصورتی بود که وقتی آب منی ایشون در حال مالش کنار دهانه واژن شروع به ریختن کرد و همینطور سریع آب منی رو روی کمر ریخت.. اما خودش شک داشت که ممکنه در حالت مالش یکم کناره دهانه واژن هم ریخته باشه.. بعد از نزدیکی من خودم رو آب زدم و بعد از یک ساعت خودم رو با صابون کامل شستم. بعد از بعد از ۲۴ساعت قرص اورژانسی ۱.۵ تنسی خوردم و حدودا ۶ساعت بعد احساس سر درد داشتم.. و ۱۵ساعت بعد از خوردن قرص تو بدنم احساس داغی بسیار دارم و انگار از بدنم حرارت میاد. میخواستم بدونم علتش چیه؟ ممکنه باردار باشم؟ و اینکه الان باید چیکار کنم؟

با سلام

به جهت ویژگی هورمونی دارو میباشد.

سلام من بعد از نزدیکی قرص را مصرف کردم
و آخرای سیکل قاعدگیم بود
آیا قاعدگیم به تاخیر میوفته؟؟؟؟
از کجا بفهمم باردارم یا نه؟؟؟؟
تست های بارداری تا چند روز بعد از نزدیکی جواب میدن؟؟؟؟

با سلام
ده روز بعد از نزدیکی تست بارداری انجام دهید.

حتما باید بعد از مصرف قرص تنسی پریودی اتفاق بیفته تا معلوم بشه که بارداری نبوده؟من چندین بار قرص اورژانسی مصرف کردم و تقریبا در زمان معمول دورم پریود شدم نه زودتر

با سلام

ممکن است پس از مصرف تنسی خونریزی اتفاق بیفتد یا اینکه رخ ندهد، ولی هر چه زمان مصرف قرص تنسی زودتر باشد( در ۳ روز اول) به همان میزان از احتمال بارداری کاسته می شود.

با سلام
من آخرای سیکل قاعدگیم نزدیکی داشتم و قرص تنسی مصرف کردم
الان کی پریود میشم؟؟؟؟

با توجه به بدن هر فرد و میزان توانایی بدن جهت برقراری تعادل هورمونی، زمان پریود متفاوت می باشد.

سلام من‌۵ ساعت بعد از رابطه یک قرص ۱/۵ استفاده کردم ولی نمیدونم چند روز دیگه پریود میشم چون نا منظم هستش ایا احتمال بارداری هست ویا باید بازم قرص بخورم؟

با سلام

چنانچه وزن بدن بیشتر از ۶۷ کیلو باشد، توصیه می شود دوز مصرفی قرص تنسی دو برابر شود؛ به جهت متابولیسم بدن.
با توجه به اینکه شما با روش صحیح قرص را مصرف نموده اید، احتمال بارداری بسیار اندک است.
در ضمن ممکن است بعد از مصرف قرص خونریزی رخ بدهد یا رخ ندهد.

سلام
یازدهمین روز سیکلم نزدیکی داشتم و ۲۹ ساعت بعد دوتا قرص ۷۵ رو خوردم الان بیستمین روزه دورمه هنوز پریود نشدم.وزنم ۵۵ کیلو هست ،آیا احتمال بارداری هست؟

احتمال بارداری اندک می باشد.

سلام من قرصا مصرف کردم و چند روز بعدش لکه بینی داشتم
احتمال بارداری هست؟؟؟

چه قرصی مصرف کرده اید؟

من و پارتنرم ۷ روز بعد از اتمام پریود رابطه بدون دخول داشتیم. ولی مقداری از مایع منی روی واژن ریخته شده. قبل از سه ساعت دو عدد قرص ۰.۷۵ همزمان مصرف کردم. الان ۱۴ روز گذشته و تا زمان پریود نرمال من ۷ الی ۱۰ روز باقی مونده. من دو دوره قبل هم طی دو ماه دوبار قرص اورژانسی مصرف کرده بودم. ولی اینبار خستگی زیاد، درد سینه، تهوع و از همه مهمتر افزایش دمای بدن دارم. دست ها و پاهام اکثرا ازش حرارت میزنه بیرون. خیلی هم اضطراب دارم. به نظرتون امکان بارداری هست؟

یکبار اسفند ماه، بعد فروردین. اردیبهشت قرص مصرف نکردم و خرداد دوباره مجبور شدم استفاده کنم.

با سلام

احتمال بارداری اندک می باشد ولی در صورت شک، تست بارداری انجام دهید.

باسلام.۲ ساعت بعد از رابطه یک قرص ۱.۵ تنسی استفاده کردم.بعد چن ساعت کمی خونریزی اتفاق افتاد.بعد۶ روز بااینکه از زمان پریود خیلی جلوتر بود ولی پریود اتفاق افتاد،روز ۷ پریود ،پریود تموم شده.اما الان دو روز بعدشه ک ترشح خونی دارم با دل درد خفیف.دلیلش چیه؟

با توجه به ویژگی هورمونی قرص، اختلال قاعدگی عجیب نیست ولی چنانچه طولانی مدت شود یا با درد همراه بود، به پزشک مراجعه نمایید.

سلام.روز آخر پریودیم بوده و نزدیکی داشتم و مایع منی داخل واژن ریخته شد بطور اشتباهی…از اونجایی ک من عکس رنگی SHGرو دارم و باید روز پنجم بعد از پریودی انجام بدم.میشه از قرص ارژانسی استفاده کنم؟

لطفا به یکی از همکاران محترم متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

سلام ممنونم راهنماییم کنید
من ۶ روز پیش سکس داشتم و از همون روز اول حالت تهوع و استفراغ دارم، الان حالم بدتر هم شده، آیا امکانش هست منی وارد واژن شده باشه؟ بعد از ۵ روز چه کاری باید انجام بدم که جلوگیری کنم از بارداری؟ ممنون میشم جوابمو بدین

اصولا قرص های اورژانسی بعد از ۵ روز موثر نمی باشند. لطفا به پزشک مراجعه نمایید.

سلام دو روز از پریودی من میگذره و با همسرم رابطه داشتیم ، و کاندوم پاره شد ، قصد بارداری ندارم ، ۱۴ ساعت از رابطه میگذره، و من قرص تنسی ۱.۵ رو بعد غذا مصرف کنم یا قبلش، وزنمم ۵۰ کیلو هستش، بیماری قلبی و کم‌خونی فقر آهن هم دارم

موارد ممنوعیت تنسی در بروشور و سایت آمده است. بنده نوع بیماری قلبی شما را نمی دانم. چنانچه ممنوعیتی وجود نداشته باشد، تنسی را مصرف نمایید.

من نامزدم رابطی داشتم آبم ریخت توی رحیش نیم‌ساعت بعد قرص تنسی خورده الا چهار روز کی پروید میشه من زن چاق امکانش هست بادار بش

احتمال بارداری اندک است ولی در صورت تداوم خونریزی به پزشک مراجعه نمایید.

سلام
من یک ساعت بعد مقاربت یه قرص ۰/۷۵ گرمی تنسی استفاده کردم الان اگه اون یکی ۰/۷۵ رو با ۴ ساعت تاخیر بیشتر از ۱۲ ساعت خوردم الان امکان بارداری وجود داره ؟

احتمال بارداری بسیار اندک است

سلام ما رابطه داشتیم از مقعد و احتمال دادم قسمتی از
آب منی روی واژنم ریخته باشه و حدود دوساعت بعد رابطه قرص تنسی ۱.۵ خوردم الان ۲۴ ساعت گذاشته از رابطه و حالت تهوع دارم و هنوز لکه ای ندیدم ایا لازمه بازم قرص مصرف کنم یا نه؟

احتمال بارداری بسیار اندک می باشد.

سلام من ۴۸ ساعت از رابطم میگذره و نمیدونم آبی درون واژنم ریخته شده یا نه میتونم از این قرص استفلده کنم؟؟

با سلام
بله . شما تا ۵ روز بعد از نزدیکی می توانید از این دارو استفاده نمایید. بهنرین زمان مصرف تا ۷۲ ساعت بعد از نزدیکی می باشد.

بعد از رابط یک قرص خوردم بعد ۱۲ ساعت یک قرص خوردم الا پروید نشدم الا استرس دارم احتملا حامله گی وجود هست

بعد از رابط یک قرص خوردم بعد ۱۲ ساعت یک قرص خوردم الا پروید نشدم الا استرس دارم احتملا حامله گی وجود هست

احتمال بارداری بسیار اندک است

با سلام
با نامزدم دخول داشتم در حد ۴الی ۵دقیقه ولی ارضا نشد وچون بدون محافظ بود پشمون شد.وادامه ندادیم.استرس داشتم از پیشاب.و یک قرص اورژانسی ۷۵ بعد۱۲ساعت از رابطه ودیگری بعد ۱۴ساعت مصرف کردم.وبعد از ۸روز علائم پریود داشتم (در صورتی که باید ۲۶یا ۲۷پریود میشدم) با وجود علائم پریود نمشدم.تا ۲روز بعد تا اینکه قطره قطره خون ریزی داشتم خیلی کم تا۲روز بعد پریودم طبیعی شد.وپریودم ۲۵تموم شد.من باید ۲۶یا۲۷پریود میشدم.الان نشدم چکار کنم آیا حامله ام.وچند روز بعدش پریود میشم.

امکان بارداری بسیار اندک است و تغییر زمان عادت ماهیانه در بعضی افراد اتفاق می افتد.

سلام دوروز‌بعدتمام شدن ماهانه نزدیکی بدون جلوگیری داشتم بعد نیم ساعت دوعدد قرص اورژانسی با هم خوردم.یه نوزادشیرهم میدم.آیاتاثیرداره

مقدار بسیار کمی از ماده مؤثره این دارو ممکن است در شیر ترشح شود. اگرچه به نظر نمی رسد برای نوزاد مضر باشد. با این حال اگر نگران هستید، می توانید قرص را سریعاً بعد از شیر دادن مصرف کنید، از شیر دادن به دنبال مصرف تنسی پرهیز کنید، سپس به مدت ۶ ساعت بعد از مصرف تنسی، شیر خود را توسط پمپ های سینه بکشید و آن شیر را دور بریزید. با این کار می توانید مقدار مادة مؤثره ای که حین شیر دادن به بدن نوزاد می رسد را کاهش داد.

سلام من ۱۴ روز پیش بلافاصله بعد از نزدیکی قرص تنسی خوردم .۱۴ روز میگذره پریود نشدم هنوز

و درست همون روز من پریودیم تموم شده بود .داخل واژنم منی ریخته شد.۱ ساعت بعد قرص تنسی مصرف کردم.۱۴ روز میگدره خونریزی نکردم.حتما باید خونریزی کنم بعد از قرص تنسی

با سلام

در برخی خانم از خانم ها پس از مصرف تنسی خونریزی ایجاد می شود. ولی چنانچه تاخیر پریود داشتید تست بارداری انجام دهید.

من بالافاصله بعد از رابطه قرص ۱.۵ تنسی خورد باردار شدم‌ بارها تو‌این پیج پیغام گذاشتم پاک کردین
گچ دست مردم میدین

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آدرس: ایران, تهران, سعادت آباد, بلوار ۲۴ متری, کوچه یکم غربی, خیابان ۲۰ متری دشت بهشت, پلاک ۱۷

۲۲۰۶۹۶۹۶-۲۲۰۶۸۴۸۱

مشاهده نقشه

قرص ضد بارداری

پیشگیری از بارداری ناخواسته

جلوگیری از بارداری ناخواسته

© کپی رایت 1397 Atipharmed. تمامی حقوق محفوظ است. طراحی سایت توسط:Atipharmed

بارداری

۳۶ دیدگاه

همان طور که از اسمش مشخص است تنها در موارد اضطراری و اورژانسی (مثلا پاره شدن اتفاقی کاندوم یا عدم توانایی مرد در بیرون کشیدن آلت هنگام انزال) کاربرد دارد و به هیچ عنوان نباید به عنوان روش پیشگیری در نزدیکی های عادی مورد استفاده قرار بگیرد.

قرصهایی ساخته شده اند که درصورتی که درعرض ۷۲ ساعت (سه روز) پس از مقاربت خورده شوند می توانند از بارداری جلوگیری کنند. این قرصها اصطلاحا به نام قرص صبح روز بعد (Morning after pill) معروف می باشند . این قرصها بعلت داشتن مقادیر زیاد هورمون ، اثر ضد بارداری خود را نشان می دهند .

توجه داشته باشید این روش هیچ پیشگیری در مقابل بیماری های مقاربتی ارائه نمی دهد و با مصرف ان قرص ها با دز بالا میزان هورمون بالایی وارد بدن میشود که ممکن است عوارض بسیار ناخوشایندی را به همراه داشته باشد که تنها در شرایط اضطراری که چاره دیگری ندارید ممکن است قابل پذیرش باشد! این به این معنی است که فقط سالی ۱-۲ بار مجاز به استفاده از روش اورژانسی هستید .
قرص های اورژانسی حامل مقادیر بالایی هورمون هستند پس فقط در مواقع اوژانسی از آن استفاده کنید!

روش های جلوگیری از بارداری به روش های هورمونی و غیرهورمونی تقسیم می شوند. از روش های هورمونی می توان به انواع قرص های ضد بارداری اشاره کرد که در دنیا شایع ترین روش جلوگیری به شمار می روند به طوری که حدود ۶۰ درصد از خانم های متاهل در کل دنیا از این روش استفاده می کنند.قرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی

فرد باید در اولین فرصت ( ۲۴ ساعت اول پس از نزدیکی و نهایتا تا ۱۲۰ ساعت)، قرص ها را مصرف کند:

چگونگی اثر قرص اورژانسی : نامناسب شدن اندومتر برای لانه گزینی، کاهش قدرت نفوذ اسپرم و کاهش تحرک لوله ها ی رحم هستند. میزان شکست این روش ۲ درصد است.

بیشتر عوارضی که در اثر مصرف قرص های ضدبارداری اورژانسی دیده می شود عبارتند از:

بیشتر این علائم دو تا سه روز پس از مصرف قرص از بین می روند.

علاوه بر علائم گفته شده، خانم هایی که دستگاه IUD در رحم خود قرار می دهند عوارض زیر را تجربه می کنند:

عوارض جانبی احتمالی مصرف ( روکین – کنتراسمین – دروسپیل):

عوارض قلبی عروقی، بیماری های سنگ مثانه ،ترومبوز، عوارض گوارشی، ادم، تغییر درسیکل قاعدگی ،ناباروری موقت بعد از قطع مصرف، ملاسما، تغییر در وزن، کاهش ترشح شیر در هفته های اول بعد از زایمان، میگرن، راش، عوارض قلبی ،کاندیدیاز،عدم تحمل لنز های تماسی

تداخل دارویی قرص یاسمین با داروهای دیگر :

زیفامپین، ضد صرع ها، آنتی بیوتیک، آتروواستاتین، اسید اسکوربیک، استامینوفن

مزایای مصرف قرص یاسمین ( روکین – کنتراسمین – دروسپیل):

– درمان PMS (سندرم پیش از قاعدگی)
– کاهش موهای زاید : دروسپیرونون یک آنالوگ اسپیرونولاکتون است که دارای هر دو اثر ضد مینرالوکورتیکوئیدی وضد آندروژنی است و مصرف آن به عنوان یک داروی پروژستینی همراه با اتینیل استرادیول مجاز شمرده شده است. ویژگی های این دارو نشان مید هند که میتواند انتخاب ارجح برای درمان هیرسوتیسم باشد .
– موءثر در درمان آکنه

موارد منع مصرف قرص یاسمین( روکین – کنتراسمین – دروسپیل):

نقص کلیوی، کبدی، آدرنال، بیماری های ترومبو آمبولی وترومبوفلبیت ،بیماری های قلبی و عروقی، دیابت با در گیری عروقی ،سردرد با علائم نورولوژیک ،کارسینوم سینه و آندومتر، نئو پلازی وابسته به استروژن ،خونریزی غیر عادی رحمی، زردی و یرقان، تومور کبدی ،حاملگی یا شک به حاملگی ،افراد سیگاری بالای ۳۵ سال

 

آیا می توان از عوارض جانبی قرص های ضدبارداری اورژانسی جلوگیری کرد؟ اگر نگران عوارض پس از مصرف قرص هستید با پزشک مشورت کنید. پزشک قرص هایی به شما می دهد که تاثیر عوارض جانبی را از بین ببرد به عنوان مثال قرص ضد تهوع.

اگر پس از مصرف قرص ضدبارداری اورژانسی احساس سرگیجه یا حالت تهوع داشتید، بهتر است دراز بکشید و از استفراغ جلوگیری کنید. اگر یک سال پس از مصرف قرص استفراغ کنید باید قرص دیگری بخورید. اگر باز هم احساس بیماری کردید برای مصرف دوباره قرص با پزشک تماس بگیرید.

چه زمانی نیاز است برای برطرف کردن عوارض قرص های اورژانسی قرص های درمانی مصرف شود؟

استفاده از قرص های ضدبارداری اورژانسی باعث خونریزی خفیفی می شود. اما در حالتی که خونریزی شدید باشد مسئله جدی است. اگر خونریزی دارید، احساس سرگیجه می کنید و شکمتان درد می کند با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر خونریزی شما بعد از سه روز متوقف نشد یا شدیدتر شد با پزشک تماس بگیرید. علائم شما نشانه های شرایط جدی هستند که نیاز به درمان و معالجه با دارو دارد.

قرص ضدبارداری اورژانسی بر عادت ماهانه شما تاثیر می گذارد. عادت ماهانه بعدی شما ممکن است یک هفته زودتر یا یک هفته دیرتر اتفاق بیفتد. اگر عادت ماهانه شما بیش از یک هفته به تعویق افتاد حتما آزمایش بارداری انجام دهید. در این مقاله بطور کامل درباره قرص ضد بارداری و عادات ماهیانه توضیح داده شده است.

برخی از خانم ها پس از مصرف قرص ضدبارداری خونریزی خفیفی را تجربه می کنند. این خونریزی سه روز پس از مصرف قرص ها قطع می شود. اگر خونریزی قطع نشد یا شدیدتر شد به پزشک مراجعه کنید. خونریزی نشانه مشکلات جدی تری است.

قرص ال دی

قرص ال دی یا Contraceptive LD یکی از انواع قرص‌های ضدبارداری است. این دارو در زنان جوان زیر ۲۰ سال و یا کسانی که می‌خواهند پیش از نخستین بارداری، مدتی طولانی دارو مصرف کنند، و زنان مسن و چاق بیشتر از قرص اچ دی توصیه می‌شود. البته در افرادی که به دلایلی قصد به تاخیر انداختن دوران قاعدگی خود را نیز دارند کاربرد فراوانی پیدا کرده است.

مزایای مصرف قرص ضدبارداری ال دی

ترکیبات این چهار قرص (یاز – یاسمین – روکین – کنتراسمین – دروسپیل) ، مثل هم بوده و شامل : ۳ میلی گرم دروسپیرنون و ۰٫۰۳ میلی گرم اتینیل استرادیول می باشد.

بسته بندی قرص یاسمین: قرص ۲۸ تایی شامل ۲۸ قرص فعال + ۷ قرص بی اثر می باشد . هم چنین بسته بندی ۲۱ عددی نیز دارد.

بسته بندی قرص روکین و کنتراسمین و دورسپیل: شامل بسته ی ۲۱ عددی فعال می باشد.

شیوه اثر گذاری: کنتراسپتیو ترکیبی با اثر مهار گونادوتروپین ها مهار تخمک گذاری و کاهش موکوس سرویکال و اندومتر

قرص لونژین لوونورژسترول

قرص لونژین یا همان لوونورژسترول یک هورمون مصنوعی است که به هورمون جنسی زنان پروژسترون شباهت دارد. یکی از ترکیبات اصلی قرص های ضدبارداری است. این دارو این دارو با جلوگیری از ترشح گونادوتروپین ها از هیپوفیز قدامی، تخمک گذاری و بلوغ فولیکولی را مهار می کند به این صورت که مخاط دهانه رحم را ضخیم تر می کند بطوری که اسپرم به دشواری می تواند به داخل رحم نفوذ کند و بدین ترتیب جلوی بارداری گرفته می شود.

مصرف قرص اول در۴۸ ساعت اول پس از نزدیکی و ترجیحا بلافاصله پس از نزدیکی مشکوک و قرص بعدی ۱۲ ساعت بعد

· مصرف ۲ عدد یک جا در اولین فرصت در۴۸ ساعت اول پس از نزدیکی مشکوک

هرچه زودتر این داروها مصرف شوند ، موثرتر خواهند بود و گرچه در بعضی از منابع بر اثر بخشی آنها تا ۱۲۰ ساعت ـ ۵ روز ـ پس از یک نزدیکی مشکوک تاکید شده ، بهترین زمان مصرف آنها تا۴۸ ساعت اول ـ۲ روز ـ پس از نزدیکی مشکوک است.

قرص ضدبارداری از باردار شدن شما جلوگیری می کند اما اگر باردار باشید باعث توقف آن نمی شود.

قرص ضدبارداری اورژانسی صد درصد موثر نیست. هر چقدر زودتر قرص را مصرف کنید تاثیر آن بیشتر است. اگر قرص اورژانسی را تا سه روز بعد از نزدیکی مصرف کنید بیشترین تاثیر را دارد اما تا ۵ روز می تواند از بارداری جلوگیری کند. مطابق بررسی های دپارتمان سلامت امریکا، از هر ۱۰۰ نفر خانمی که در سه روز اول بعد از نزدیکی قرص ضدبارداری مصرف می کنند، ۱۵ نفر باردار می شوند. همچنین از هر ۱۰۰ نفر خانمی که در ۵ روز اول از دستگاه IUD استفاده کنند، یک نفر باردار می شود.قرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی

اگر قرص ضدبارداری اورژانسی مصرف کردید و عادت ماهانه شما بیش از یک هفته به تعویق افتاد آزمایش بارداری( علائم بارداری قبل از پریود شدن) انجام دهید.

 

در ابتدای قرن بیستم تعدادی از دانشمندان اروپایی همچون Beard, Prenant و Loeb متوجه نقش ترشحات جسم زرد (corpus luteum) حاملگی در جلوگیری از تخمک گذاری شدند. در سال ۱۹۲۷ دانشمند اتریشی موفق شد با این ترشحات نازایی موقت در موشها ایجاد کند. در ۱۹۳۷ Makepeace نشان داد که پروژسترون خالص می‌تواند تخمک گذاری را در خرگوش مهار کند. Astwood و Fevold یافته مشابهی را در ۱۹۳۹ و در مورد موشها گزارش کردند. در نهایت در سال ۱۹۵۰ Pincus ,Garcia و Rockاثر ترکیبی از پروژسترون و ۱۹-نور پروژستین را در مهار تخک گذاری زنان گزارش کردند.

یکی از ترکیبهای مورد استفاده نوراتینودرل بود که در مطالعات اولیه درصد کمی ناخالصی با مسترانول داشت. دانشمندان با حذف مسترانول از ترکیب متوجه کاهش اثر ضدبارداری و بروز خونریزی تخریبی (breakthrough bleeding) شدند؛ لذا مسترانول را به ترکیب اضافه کردند.

در سال ۱۹۵۰ اولین کار آزمایی بالینی در مورد مصرف قرصهای ترکیبی ضد حاملگی در هائیتی و پورتوریکو انجام شد که با موفقیت صد در صد ترکیب نوراتینودرل-مسترانول در پیشگیری از بارداری مواجه شد. در سال ۱۹۵۹ ENOVID (ترکیب ۹/۸۵ mg نوراتینودرل و ۱۵۰ µg مسترانول) برای مصرف در برخی اختلالات خونریزی زنان مورد تأیید اداره مواد غذائی و داروئی ایالات متحده آمریکا (FDA) قرار گرفت و در نهایت در نهم ماه مه سال ۱۹۶۰، این سازمان، این دارو را جهت مصرف در پیشگیری از حاملگی مورد تأیید قرار داد. (در حال حاضر در آمریکا از لیست دارویی خارج شده است). در سال ۱۹۶۰ اولین داروهایی که تنها شامل پروژسترون بودند و همچنین انواع تزریقی طولانی اثر این ترکیبات هورمونی جهت پیشگیری از حاملگی معرفی شدند.

پس از آن میلیونها زن به مصرف این قرصها رو آوردند تا اینکه در سال گزارش‌هایی مبنی بر اثرات جانبی این دارو به دست آمد. تحقیقات بعدی نشان داد که این عوارض با دوز ترکیبات قرص مرتبط است لذا قرصهای جدیدی طراحی شدند که دوز کمتری از هورمونها را داشتند (قرصهای نسل دوم، ال دی یا low dose). با افزایش مصرف ترکیبات دو فازی یا سه فازی در ۱۹۸۰ دوز هورمونها در این قرصها کاهش بیشتری داشت به طوری که می‌توان این دوز را کمترین مقداری که می‌تواند به طور مؤثری جلوی حاملگی را بگیرد دانست. در ۱۹۹۰ نسل سوم این قرصها(CYCLEN و DESOGEN) که شامل ترکیب پروژسترون با اثرات کاهش یافته آندروژنی بودند به بازار آمدند.

 

بارداری جنسی رابطه رابطه جنسی ضد ضد بارداری عوارض قرص مشکوک مصرف نحوه

فروردین ۲۴, ۱۳۹۷

آذر ۱۵, ۱۳۹۶

آذر ۱۲, ۱۳۹۶

آذر ۲, ۱۳۹۶

آذر ۱, ۱۳۹۶

آبان ۳۰, ۱۳۹۶

شوهرم واسم چنتا از این قرصای اورژانسی گرفته و توقع داره روش جلوگیریمون فقط با همین قرصا باشه در صورتی که باید فقط در مواقع ضروری استفاده بشه
ممنون که این مطالبو میذارید تا سطح آگاهی مردم و امثال شوهرم بالا بره

سلام. من قرص اورژانسی استفاده کردم. تقریبا بعد یه هفته پریود شدم. مدت پریودیم طولانی شده. قبلا ۷ روز بود ولی الان ۹ روزه که هنوز خونریزی دارم. میشه راهنمایی کنین. ممنون

با سلام ، این مورد طبیعی می باشد و بسته به نوع شخص و وضعیت جسمانی در بعضی مواقع تایم پریودی افزایش پیدا میکند.

سلام
شب نزدیکی داشتم و بعدش یک قرص ۰.۷۵ خوردم
صبح دوباره نزدیکی کردم و قرص بعدی ۰.۷۵ خوردم
آیا این کارم موثره و حامله نمیشم؟
ممنون

با سلام ، همانطور که میدانید خوردن قرص ضد بارداری دلیل بر تضمین ۱۰۰% جلوگیری از حاملگی نیس ولی بر اساس زمان خوردن قرص ها به احتمال خیلی زیاد حاملگی رخ نمیدهد .

سلام،من با همسرم در فاصله ی ٢۴ ساعت ٢ بار رابطه محافظت نشده داشتیم و بعد از بار دوم بلافاصله مصرف قرص انجام شد
آیا برای جلوگیری از این رابطه متقطع کافیه؟

سلام ، همانطور که در پاسخ های قبلی گفته شده خوردن قرص دلیل ۱۰۰% برای محافظت و جلوگیری از بارداری نیست ولی عموما با استفاده از قرص های اورژانسی تا ۲۴ اول و حتی ۴۸ ساعت اول با احتمال بسیار بالا میتوان از بارداری جلوگیری کرد .

سلام،من دوتا سوال داشتم،ایا میشه قرص های ۰٫۷۵ رو هر دوش را با هم مصرف کرد؟؟و دیگه اینکه اگر خانم در دوران تخمک گذاری باشه و نزدیکی مراقبت نشده داشته باشه مصرف این قرص تا چند درصد از بارداری جلوگیری می‌کنه؟؟

سلام من یه سوال مهم دارم
با همسرم نزدیکی داشتم که بطور اتفاقی نتونستیم جلوگیری کنیم از قرص اورژانسی خارجی استفاده کردم در روز بعد جواب ازمایشم رو بردم پیش دکتر به دلیل وجود کیست ازم خواستم هرچه زودتر از یاسمین استفاده کنم در نتیجه دوروز بعداز خوردم اورژانسی مصرف یاسمین رو شروع کردم
خواستم ببینم این دو باهم تداخل داره یا نه؟و اینکه احتممال بارداری وجود داره؟
با تشکر از رسیدگی و پاسخ شما

سلام بنده با شوهرم رابطه مقعدی داشتم بعد احساس کردم مقداری منی روی التم ریخته باشه دقیق نمیدونم ایا لازمه قرص بخورم و امکان بارداری هس

با سلام ، برای احتیاط قرص مصرف کنید چون احتمال بارداری هست

سلام من ۳ ماهه روکین مصرف میکنم از روز سوم خونریزی.الان ماه سومه و چنتا از قرصام مونده تا بسته سوم تموم بشه.یک شب بعد از خوردن قرص بالا اوردم که نمیدونم هضم شده یا نه.امروز یه رابطه مشکوک داشتم که حس میکنم مایع منی یکم ریخته باشه روی واژنم.
احتمال حاملگی وجود داره ؟؟لطفا زود جوابمو بدید استرس دارم

با سلام
با توجه به توضیحات شما احتمال بارداری بسیار ضعیف است .

همچنین توجه داشته باشید که خوردن قرص ضد بارداری روین ، از بارداری ۱۰۰% جلوگیری نمیکنه اما با ضریب ۹۹% ، از بارداری پیشگیری میکند .

سلام وقتتون بخیر
من روز چهاردهم سیکل ماهانم رابطه محافظت نشده داشتم و بلافاصله یک قرص٧۵ خوردم. و دوازده ساعت بعد هم یکی دیگه استفاده کردم.میخام بدونم این قرص توی این تایم میتونه تأثیری بزاره؟؟

با سلام ، خوردن قرص های اورژانسی برای پیشگیری با درصد بالایی موثر هستد ، اما بطور صد درصد ضامن جلوگیری از بارداری نیست .

سلام من دو روز پیش رابطه محافظت نشده داشتم و امروز که قصد مصرف قرص اورژانسی رو داشتم عادت ماهانه شدم، الان باید چیکار کنم؟ قرص رو مصرف کنم؟؟ میشه سریع جواب بدهید

باسلام ، اگرپریود شدین نیاز به خوردن قرص نیست .

سلام
اگه بخوام از قرص روکین به عنوان قرص اورژانسی استفاده کنم باید چندتا بخورم چطور استفاده بشه

سلام
من ٢٩دی با همسرم رابطه محافظت نشده داشتم یک ساعت بعدش دوتا قرص٧۵ /.‌ خوردم ششم این ماه از بی بی چک استفاده کردم جواب منفی بود ولی هنوز پریود نشدم احتمال بارداری وجود داره ؟؟؟‌

با سلام ، احتمالش خیلی ضعیف هست ولی جهت اطمینان از تست بارداری با آزمایش خون استفاده کنین چون امکان خطا در بی بی چک وجود دارد.

سلام من با خانومم رابطه داشتم اما قبل از ارضا شدن ابو سریع ریختم بیرون اما ترسیدم که یه قطره ریخته باشه تو و ۱۵ دقیقه بعد یه قرص ۱٫۵ دادم و ۳ روز بعد یه ۱٫۵ دیگه دادم امکان بارداری هست؟

با سلام ، احتمال بارداری خیلی ضعیف هست ولی ناممکن نیست .

سلام ۷ اسفند موقع پریودیش هست صبر کنم تا اون موقع یا اخر این هفته یه بیبی چک بگیرم؟

سلام لطفا کمک کنید پنج شنبه شب نزدیکی داشتم جمعه شب یه قرص۰/۷۵ خوردم یکیشم صبح شنبه خوردم زمان پریودیم دوشنبه بوده ولی هنوز نشده ام و شکم درد هم داشتم طی این چند روز کمکم کنید چکاد کنم

با سلام ، برای اطمینان از بارداری یا عدم بارداری ، بهترین کار این هست که آزمایش بارداری از طریق خون انجام بدین

با سلام من با نامزدم معاشقه داشتم و ایشون موقع ارضا شدن منی رو روی کمرم ریخت ولی یه کمیشم ریخت روی واژنم ولی سریع با دستمال پاکش کردم و من باکره هستم و ۴۵ ساعت بعداز اون ۴ عدد قرص ال دی خوردم ولی دیگه مصرف نکردم چون صبح روز بعدش حالت تهوع شدید داشتم آیا احتمال بارداری وجود داره؟

با سلام ، احتمال بارداری خیلی ضعیف هست .

من سوم اسفند پریود شدم با خوردن این چهارتا قرص ال دی ماه بعد کی پریود میشم؟چه تاثیری میزاره؟دیرتر پریود میشم یا زودتر؟و اینکه از روزی که قرص ال دی رو خوردم زیر شکمم که جای رحمم و مثانم هست احساس میکنم بزرگ شده نشانه چی میتونه باشه؟شایدم بخاطر استرس و خیالبافیه

مدت زمانی که قرص اثر میکنه و طول میکشه که پریود بشین در هر فرد متفاوت هست در بعضی افراد زودتر و در بعضی دیرتر اثر گذاری میکند .
خوردن قرص ضد بارداری بعضی وقت ها موجب در زیر شکم میشه اما بزرگ شدن و … غیرواقعی و احتمالا از بابت فکرها و استرس شماست .
در نهایت برای اطمینان خاطر کامل و رهایی از استرس پیشنهاد میکنیم آزمایش بارداری انجام دهید .

امروز ترشحات سفید رنگ و غلیظی داشتم زیادم بود سردردم دارم آیا اینها میتونه علائم بارداری باشه؟

ممنون

با سلام ، برای اطمینان تست بارداری انجام دهید .

نمیدونم چرا ادامه ی دیدگاه ها واسم نمیاد توی سایت

سلام.من یک روز بعد از پاک شدن از پریودی یک نزدیکی مراقبت نشده داشتم ولی طی ۱۵ دقیقه اول ۲ تا اورژانس با هم خوردم و از همون شب مصرف قرص ال دی رو شروع کردم.
آیا امکان داره باردار بشم

با سلام ، تقریبا امکانش صفر هست .

سلام.من شش روز پیش رابطه داشتم و اب اولیه در هنگام دخول وارد بدنم شد و وقتی خواست ارضا بشه کامل ریختش بیرون ولی من قرص اورژانسی خوردم.و قرص ال دی هم دوبار خوردم چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی،چه زمانی پریود میشم؟احتمال بارداری هستش؟

با سلام ، احتمال بارداری خیلی ضعیف هست . همچنین زمان پریود شدن هر شخص با شخص دیگر فرق دارد بعضی ها ممکن در عرض ۴-۵ روز پریود بشن و بعضی دیرتر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

پیشگیری فوری از بارداری

 

“لوونورژسترول” عنوان دارویی بسیار کارآمد در مورد پیشگیری فوری از بارداری است، اما با کوله‌باری اما و اگر که متاسفانه کمتر کسی در مورد این دارو اطلاعات لازم را دارد.

در بین داروهای پیشگیری از بارداری، لوونورژسترول از جمله داروهای بسیار موثر به شمار می‌رود.

این دارو که نوعی پروژسترون مصنوعی به شمار می‌رود، با جلوگیری از ترشح گونادوتروپین‌های هیپوفیز قدامی، از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند.قرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی

لوونورژسترول همچنین با تغییر در اندومتر رحم از جایگزینی تخم تشکیل شده در رحم نیز پیشگیری می‌کند و در حقیقیت با دو مکانیسم از وقوع بارداری پیشگیری می‌کند.

 

لوونورژسترول را چگونه باید مصرف کرد؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در مورد مصرف داروهای ضدبارداری فوری، عدم اطلاع خانم‌ها از طرز صحیح مصرف این‌ گونه ترکیبات است و همین مشکل در بسیاری اوقات، سبب بروز بارداری‌های ناخواسته در افراد می‌شود.

 

داروی لوونورژسترول به شکل قرص و هر بسته ی آن دو تایی است. اولین دوز این دارو باید طی 72 ساعت از مقاربت کنترل نشده، مصرف ‌شود. سپس 12 ساعت بعد از مصرف اولین قرص، باید دومین قرص را میل کنید. در این صورت، تا حد زیادی احتمال بارداری را کاهش می‌دهید.

 

البته باید گفت که این دارو باید تحت نظر پزشک و با توصیه ایشان مصرف شود و از مصرف خودسرانه آن باید خودداری نمود.

 

نکات لازم هنگام مصرف لوونورژسترول:

ـ در طول یک ماه، بیش از یک بار از بسته‌های دو تایی لوونورژسترول استفاده نکنید، زیرا باعث ایجاد مشکلات هورمونی بسیاری می‌شود.

ـ نامنظم شدن قاعدگی از جمله شایع‌ترین عوارض دارویی لوونورژسترول به شمار می‌رود.

ـ سردرد، استفراغ، احساس ناراحتی در سینه‌ها، اضافه وزن و خونریزی‌های غیرطبیعی از عوارض دیگر لوونورژسترول به شمار می‌رود.

ـ توصیه می‌شود یک تا دو ساعت پس از مصرف این دارو، یک داروی ضد تهوع هم برای پیشگیری از بروز عوارض ناخواسته آن مصرف شود.

ـ این دارو تا 99 درصد از بروز بارداری‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند، اما هرچه زودتر مصرف شود، اثربخشی آن بیشتر است.

دکتر شاهد فدایی‌ فرد – جام جم

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

 

* مطالب مرتبط :

چه کسانی نباید قرص ضد بارداری بخورند؟

فواید قرص‌های ضد بارداری

روش مصرف قرص ضد بارداری

انواع قرص های ضد بارداری

مصرف خود ‌سرانه قرص ال ‌دی ممنوع

قرص ضد بارداری و طول عمر زنان!

قرص‌ های ضدبارداری و بافت مغزی زنان

چرا بعضی زنان از آی‌یودی می‌ترسند؟

آشنایی با IUD

جلوگیری از بارداری با روش تزریقی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

جلوگیری از بارداری اورژانسی

گاهی در رابطه اشتباهی رخ می دهد که به منظور جلوگیری از بارداری ناخواسته باید راهی وجود داشته باشد. به این راه جلوگیری اورژانسی می گویند.قرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی

این روش برای جلوگیری از بارداری پس از برقراری رابطه جنسی بدون داشتن روش پیشگیری و یا نقص غیرقابل پیش بینی در روش مورد استفاده (مانند پاره شدن کاندوم حین مقاربت) مناسب است. اکثرا برای این منظور از قرص های جلوگیری از بارداری به نحو خاصی استفاده می شود. بنابراین بعضی این روش را “قرص روز بعد” نیز می نامند.

این قرص ‌ها که هورمونی هستند در هر زمان در طی 72 ساعت پس از برقراری رابطه جنسی قابل استفاده هستند. بهتر است قبل از استفاده از این روش با پزشک یا ماما مشورت کنید.

علاوه بر قرص، دستگاه درون رحمی (IUD) نیز گاهاً به عنوان وسیله پیشگیری از بارداری اورژانس مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود این روش کمتر برای زنان جوان توصیه می‌شود.

توجه: پیشگیری اورژانسی همان گونه که از نامش مشخص است تنها در موارد اضطراری(مثلا پاره شدن اتفاقی کاندوم) کاربرد دارد و نباید به عنوان روش پیشگیری در مقاربت های عادی مورد استفاده قرار گیرد. این روش هیچ پیشگیری در مقابل بیماری های مقاربتی نمی دهد و مصرف میزان بالای هورمون که در این روش مورد نیاز است عوارض بسیار ناخوشایندی را بهمراه دارد که تنها در شرایط اورژانس که چاره دیگری وجود ندارد ممکن است قابل پذیرش باشد.  درصورتی که بدون مراجعه به پزشک یا ماما اقدام به استفاده از این روش نموده اید، در اسرع وقت جهت مشاوره های بعدی و انتخاب روش مناسب پیشگیری از بارداری برای خود و همسرتان به پزشک یا ماما مراجعه کنید.

این روش چگونه عمل می‌کند؟

هورمون های استروژن با دوز بالا (مقدار زیاد) (HD) می‌توانند از حاملگی بعد از برقراری رابطه جنسی پیشگیری کنند.

تعداد قرص مورد نیاز بستگی به نوع قرص دارد. اولین دوز باید در طی 72 ساعت پس از رابطة جنسی مصرف شود. دوز بعدی 12 ساعت بعد مصرف می‌شود. هر چه سریعتر از این قرص ‌ها استفاده شود، احتمال حاملگی کمتر است. در صورتیکه اولین دوز در طی 72 ساعت اول استفاده شود، خطر حاملگی 89-75% کاهش می‌یابد. امّا در صورتیکه لقاح اتفاق افتاده باشد دیگرمؤثر نیست.

* بعد از مقاربتی که احتمال بارداری وجود دارد، در اولین فرصت 2 قرص خوراکی HD را باهم همراه با شیر یا آب زیاد مصرف نمایید. 12 ساعت پس از خوردن قرصهای نوبت اول، 2 قرص HD دیگر با هم مصرف کنید.

* اگر فرد در طی 2 ساعت پس از مصرف قرصها در نوبت اول یا دوم، دچار استفراغ شد، در اولین فرصت باید 2 قرص HD دیگر مصرف کند. اگر این اتفاق بعد از خوردن قرصها در نوبت اول رخ دهد، قرصهای نوبت دوم کماکان باید 12 ساعت بعد از نوبت اول مصرف شوند. تزریق یک آمپول ب 6 بصورت عضلانی می تواند در کاهش تهوع مؤثر باشد. استفراغ اگر بعد از 2 ساعت از مصرف قرص رخ دهد، اهمیتی ندارد زیرا دارو جذب شده است.

* در صورتی که از قرص های جلوگیری از بارداری نوع LD (نوع با دوز پایین دارو) استفاده می‌کنید بایستی 4 قرص ابتدا و 12 ساعت بعد 4 قرص دیگر باهم خورده شود.

روش دیگر استفاده از قرص لوونورژسترول است

در این روش تا 72 ساعت بعد از نزدیکی فرصت دارید یک عدد قرص 1/5 میلی کرمی یا دو عدد قرص 0/75 میلی گرم را با هم بخورید.

این روش نمی ‌تواند جلو باردار شدن زنی را که پس از مصرف این قرص ها

رابطه ی جنسی بدون داشتن روش مطمئن جلوگیری از بارداری دارد را بگیرد. بنابراین این روش تنها برای زمانی مناسب است که رابطه جنسی بدون داشتن روش پیشگیری مناسب انجام شده است و حال به دنبال روشی برای پیشگیری

به صورت اورژانسی هستید

کارآیی این روش چقدر است؟

از هر 100 زن استفاده کننده از این روش 2-1 نفر حامله می‌شوند. کارآیی این روش به دلیل نحوة استفاده از آن متفاوت از سایر روشها محاسبه می‌شود و نباید با سایر روشها مقایسه گردد. این روش تنها روشی است که بعد از انجام رابطة جنسی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد. هر چه که این قرص ها سریعتر مصرف شوند، احتمال حاملگی کمتر است. بنابراین، حتی باید بلافاصله بعد از رابطة جنسی آن را مصرف نمود و هیچگاه نباید تا صبح روز بعد، چنانکه اسم مستعار “قرص روز بعد” ممکن است به غلط پیشنهاد کند، به تأخیر انداخته شود.

این روش نمی‌تواند جلو باردار شدن زنی را که پس از مصرف این قرص ها رابطه جنسی بدون داشتن روش مطمئن جلوگیری از بارداری دارد را بگیرد. بنابراین این روش تنها برای زمانی مناسب است که رابطه جنسی بدون داشتن روش پیشگیری مناسب انجام شده است و حال به دنبال روشی برای پیشگیری به صورت اورژانسی هستید. اگر هنوز رابطه جنسی نداشتید و به دنبال راهی برای پیشگیری از حاملگی ناخواسته و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی هستید، روش مناسب خود را انتخاب و به درستی و در زمان مناسب از آن استفاده کنید.

از آنجا که جلوگیری از بارداری اورژانس نمی‌تواند همواره‌ از حاملگی پیشگیری کند، بنابراین زنی که در طی 3 هفته پس از مصرف این قرص‌ها قاعده نمی‌شود باید به پزشک مراجعه نماید تا از نظر احتمال بارداری بررسی شود.

پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی

این روش نمی‌تواند از انتقال بیماری های مقاربتی پیشگیری نماید. برای این منظور تنها استفاده از کاندوم می‌تواند مؤثر باشد. در صورتی که فردی خود را در خطر ابتلا به این بیماریها می‌داند، می‌بایستی بلافاصله به پزشک مراجعه نماید.

عوارض جانبی احتمالی

دوز بالای مورد استفاده هورمون در این قرص‌ها، بسیاری از زنان را دچار عوارضی مانند تهوع، استفراغ، دردناک شدن پستان و سردرد می‌کند. این عوارض اکثراً محدود هستند و در طی 2-1 روز خوب می‌شوند.

بعد از مصرف این قرصها، قاعدگی تا مدتی نامنظم می‌گردد.

جلوگیری از بارداری اورژانس برای چه کسانی مناسب است؟

این روش هیچگاه به عنوان روش دائمی پیشگیری از بارداری توصیه نمی‌شود بلکه تنها در شرایط اورژانس کاربرد دارد مانند زمانیکه در حین رابطة جنسی کاندوم پاره شود و یا از آلت بیرون کشیده شود، زمانیکه دیافراگم از محل مناسب خود خارج شود، زمانیکه زنی فراموش کند که قرصهای ضد بارداری را برای 2 روز متوالی مصرف نماید. همچنین در مواردی که فردی به زور به رابطة جنسی بدون روش پیشگیری مناسب مجبور شود نیز کاربرد دارد. درصورتیکه زنی می‌داند که باردار شده است نباید از قرص استفاده نماید. در برخی از بیماریها نیز نباید از این روش استفاده کرد که مشورت با پزشک قبل از مصرف کمک کننده است.

چگونه می ‌توان این قرص ‌ها را تهیه کرد؟

قرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی

در اکثر موارد پزشکان این قرص‌ ها را تجویز می ‌کنند. بسیاری از درمانگاه ها و مرکز بهداشتی نیز این قرص ‌ها را در اختیار قرار می ‌دهند. شما می‌بایستی “در اسرع وقت” پس از انجام رابطه ی جنسی بدون داشتن روش جلوگیری از بارداری مطمئن به پزشک یا این مراکز مراجعه نمایید چرا که هر چه سریع تر از این روش استفاده کنید احتمال بارداری کمتر است.

 

صبح روز بعدتر: اگر قرص ها را درست استفاده کرده باشید، به احتمال زیاد بعد از یک روز دچار عوارض جانبی شده اید: تهوع ، استفراغ، سردرد، سرگیجه، دل درد، لکه بینی، انقباض عضلات، حساسیت و درد پستان ها و…

خیلی هم نگران نشوید. رایج ترین عارضه تهوع است که معمولاً پس از ۲۴ رفع می شود. اگر تهوع و استفراغ خیلی اذیتتان کرد، تزریق یک آمپول ب ۶ عضلانی کمک می کند.

صبح چند روز بعد: هیچ علامت فوری که نشان بدهد قرصها اثر کرده اند یا نکرده اند، وجود ندارد. فقط قاعدگی باید سر موقع اتفاق بیفتد. اگر شروع قاعدگی، بیش از یک هفته به تاخیر بیفتد، باید به پزشک مراجعه کرد.

نکته مهم۱: اگر بعد از مصرف قرصها، دوباره مقاربتی انجام شود که احتمال بارداری در آن وجود داشته باشد، قرصها از بارداری مجدد جلوگیری نمی کنند.

نکته مهم۲: توجه کنید که اگر قرص ها درست هم خورده شوند، در ۱۱ درصد موارد، احتمال حاملگی وجود دارد.

روز بخیر – در رابطه جنسی که داشتم نیمی از منی داخل واژن من ریخته شد ولی بلافاصله دستشویی رفتم و با دوش واژینال از سرکه آب واسه شستشو داخل واژن استفاده کردم و بعد از نیم ساعت از قرص اورژانسی(تکی)استفاده کردم .الان دقیقا سه روز کامل میگذره و اتفاق خاصی نیفتاده . (قابل ذکر است من یکی دو روز قبل از مقاربت دوران قاعدگیم تمام شده بود . الان چیکار کنم ؟!

با عرض سلام و خسته نباشید..من ماه پیش بیستم یه نزدیکی مشوک به بارداری داشتم اما چون فعلا بچه نمیخواستم 5 ساعت بعدش 2 عدد اچ دی و 12 ساعت بعدشم 2 اچ دی دیگر مصرف کردم منتها الان که بی بی چک گذاشتم متوجه شدم باردارم.. نگران هستم نکنه مصرف قرص اچ دی در اون زمان رو جنینم تاثیر منفی بزاره.ممنونم میشم پاسخ گو باشید

قرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی
قرص ضد بارداری اورژانسی دوتایی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *