قرص ضد افسردگی حاد

خواص دارویی و گیاهی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

گوگل +

یافته‌های یک تحقیق گسترده نشان می‌دهد که قرص‌های ضد افسردگی کارا و نتیجه‌بخش است. دانشمندان می‌گویند که این یافته یکی از بزرگترین مباحث دارویی را حل و فصل کرده است.

مطالعه ۵۲۲ آزمایش که در آن ۱۱۶ هزار و ۴۷۷ نفر شرکت کرده بودند دریافت که ۲۱ نوع معمول قرص‌های ضد افسردگی از دارونماها (قرص‌های ساختگی) در کاهش علایم افسردگی حاد در بزرگسالان موثر بوده است. در این مطالعه همچنین تفاوت‌های زیادی در تاثیر انواع داروها مشخص شده است.

نویسندگان این گزارش که در مجله پزشکی لنست منتشر شده، می‌گویند این نشان می‌دهد که افراد بیشتری می‌توانند از این داروها بهره ببرند.

در سال ۲۰۱۷ در انگلستان بیش از ۶۴.۷ میلیون نسخه از این داروها تجویز شده است که این دو برابر موارد تجویز (۳۱ میلیون) ۲۰۱۶ است. اما مباحثی درباره تاثیر آنها وجود داشت و برخی آزمایش‌ها نشان دهنده این بود که این داروها از پلاسیبوها (دارونما) تاثیر ندارند.

کالج سلطنتی روان‌شناسان در بریتانیا می‌گوید “بالاخره جنجال درباره قرص‌های ضد افسردگی پایان یافت”.

این مطالعه همچنین دریافته که میزان تاثیر قرص‌های ضد افسردگی نسبت به دارونماهای پلاسیبو از بیش از یک سوم تا بیش از دو برابر بوده است.

دکتر آندریا کیپرانی، پژوهشگر ارشد در دانشگاه آکسفورد به بی‌بی‌سی گفت:”این تحقیق پاسخ نهایی به یکی از مباحث طولانی درباره نتیجه‌بخش بودن قرص‌های ضد افسردگی است.”

او می‎گوید:”ما دریافتیم که معمول‌ترین قرص‌های ضد افسردگی برای افسردگی متوسط تا حاد نتیجه‌بخش است و فکر می‌کنم این خبر خوشی برای بیماران و پزشکان است.”

کریستین تالبوت، کمدین بریتانیایی می‌گوید که او اولین بار سه و نیم سال پیش بعد از این که “صحبت درمانی” را بی‌تاثیر یافت، شروع به استفاده قرص‌های افسردگی کرد.

دکتر به او گفته بود که افسردگی‌اش به خاطر کمبود میزان سروتونین است که تصور می‌شود در کنترل خلق و خو، عواطف و خواب تاثیر دارد.

کریستین می‌گوید که او در اول برای استفاده قرص‌های ضد افسردگی میلی نداشت به دلیل این که نگران بود که مبادا این داروها حواس او را “بی‌حس” و یا کند بسازد.

اما او می‌گوید زمانی که شروع به گرفتن این دارو کرد، نتیجه‌اش “به طور آنی سودمند” بود.

او می‌گوید: “آنطور نبود که احساس کنم تغییر بزرگی در من به وجود آمده ولی واقعا احساس کردم که باری از دوشم کم شده. اضطراب کمتری داشتم و احساس آرامش می‌‎کردم.”

او می‌گوید که احساس کرده که “داغ ننگی” در گرفتن این داروها در میان مردم وجود دارد.

او می‌افزاید:”نمی‌دانم چرا مردم از آن می‌ترسند و یا درباره آن احساس شرمساری می‌کنند، چرا که این دارویی مثل دیگر داروهاست، تفاوتش فقط این است که این داروها برای سلامتی روان است نه برای مشکلات فیزیکی.”

قرص‌های ضد افسردگی – با بیشترین و کمترین میزان تاثیر

موثرترین:

با کمترین میزان تاثیر:

نویسندگان این تحقیق می‌گویند یافته‌های آنها می‌تواند برای تجویز داروی درست به پزشکان کمک کند اما به این معنا نیست که داروی همه باید تغییر کند.

به این دلیل که در این مطالعه کارایی آن در افراد مختلف با سنین و یا جنسیت متفاوت و یا شدت علایم و دیگر مشخصات نه بلکه اوسط اثر داروها در نظر گرفته شده است.

دلیل آن است که این تحقیق، بر تاثیر دارو بر افراد به طور متوسط تمرکز داشت و گروه سنی آنها یا جنسیتشان، شدت علائم بیماری و عوامل دیگر را در نظر نمی‌گرفت.

محققان می‌افزایند که اطلاعات حاصل از این مطالعه، دوره زمانی هشت هفته‌ای درمان را در نظر گرفته است، به همین دلیل ممکن است این یافته‌ها برای استفاده درازمدت از قرص‌های افسردگی صدق نکند.

آنها می‌گویند این یافته به این معنا هم نیست که داروهای ضد افسردگی همیشه باید نخستین گزینه درمان باشد.

دکتر کیپرانی می‌گوید:”درمان دارویی همیشه باید در کنار گزینه‌های دیگر مثل روان‌درمانی – اگر میسر باشد – در نظر گرفته شود.”

مطالب مرتبط به افسردگی:

پروفسور کارمینه پریانته از کالج سلطنتی روانشناسان می‌گوید:”این مطالعه بالاخره جنجال قرص‌های ضد افسردگی را حل کرد و به طور واضح نشان داد که این داروها در بهتر کردن خلق و خو و کمک به افراد دارای افسردگی نتیجه‌بخش است.”

او می‌گوید:”به خصوص این مطالعه، اطلاعات منتشر نشده‌ای را بررسی کرده که در اختیار شرکت‌های دارویی است، و نشان می‌دهد که موضوع تامین بودجه‌ تحقیقات توسط این شرکت‌ها، در نتیجه تحقیقات دخیل نبوده، و کارآمدی بالینی داروها، تحت تاثیر حامیان مالی آنها نیست.”

گلیان لوئیس استاد اپیدمیولوژی روانپزشکی در دانشگاه کالج لندن می‌گوید که این تحقیق “عالی” “شواهدی قانع‌کننده” برای تاثیر قرص‌های ضد افسردگی ارایه کرده است.

او می‌افزاید:”درباره داروهای ضد افسردگی غالبا تبلیغات بدی شده است اما این مطالعه نشان می‌دهد که این داروها در مهار افسردگی افراد نقش دارد.”

افسردگی, بیماری روحی است که ممکن است هر فردی را در زندگی دست کم یک مرتبه درگیر کند. افسردگی مراحل مختلفی دارد و بسته به شرایط ممکن است خفیف یا شدید باشد. درمان آن نیز با روشهای مختلفی انجام می شود. در درمان دارویی انواع قرص ضد افسردگی تجویز می شود.

قرص ضد افسردگی علائم بیماری افسردگی را از بین می برد و به بهبود شرایط روحی بیمار کمک می کند. این داروها امروزه در 3 نوع مختلف و 4 گروه تولید می شوند. با توجه به گسترش بیماری های روحی و رشد افسردگی در بین افراد تمام جوامع مصرف این دارو ها نیز افزایش یافته است. در ادامه با این داروها, نحوه مصرف و عوارض احتمالی آنها آشنا می شوید.

قرص های ضد افسردگی به چند دسته تقسیم می شود که مهمترین آنها (اس- ان- ار- آی- ز ) سروتونین و نورآدرنالین, (اس- اس- ار- آی- ز) سلکتیو سروتونین,(ام -اِی -اُ- آی-ز) مونو آمینو اُکسیداز و تری سیکلیک ها می باشند. داروهای ضد افسردگی در انواع مختلف و بسته به شرایط بیمار تجویز می شوند. یکی از این داروها موسوم به سه حلقه است که در انواع فلوکستین, ونلافاکسن, دولوکستین, آمیتريپتیلین, اسيتالوپرام, فلووکسامین, پاروكستين, بوپروپيون, سرترالین و دوتيپين که اکثر آنها برای موارد مزمن افسردگی تجویز و مصرف می شود.

از سری دیگر این داروهای می توان به داروهای آرام بخش اشاره کرد که باعث کاهش واکنش ها می شوند. این داروها با های دیمن هیدرینات, دوکسیلامین و ديفن هيدرامين در داروخانه ها عرضه می شوند.

نوع دیگری از گروه داروهای ضد افسردگی برای بیماران اختلال دوقطبی, اختلالات هزیانی و بیماران اسکیزوفرنی تجویز می شود.

همچنین داروهای آرام بخش خواب آور نیز در گروه داروهای ضد افسردگی قرار می گیرند که از آنها می توان زولپیدم, متاکوآلون, كلرال هیدارت اتکلروینول, اسزوپيکلون, گلوتی تیمید, اتیل الکل, متیل تریسرترالین کلراید, گاما هیدروکسي بوتیرات, زالپلون و زوپیکلون را برد.

داروهای ضد افسردگی باعث افزایش کارکرد نوروترانسمیترها در مغز می شوند و از این طریق سروتونین و نورآدرنالین که با افسردگی دچار اختلال شده بودند دوباره فعالیت خود را از سر می گیرند. داروهای افسردگی فقط با تجویز پزشک تجویز و مصرف می شوند. بدون تجویز پزشک نمی توان آنها را استفاده کرد. همچنین گفتنی است که در افسردگی های شدید مانند: اختلالات استرسی, اضطراب شدید, اختلالات وسواسی و اختلالات تغذیه ایی دارو تجویز می شود. اغلب بعد از 3 ماه مصرف این داروها در حدود 6 درصد بهبود در وضعیت بیمار حاصل می شود.


معمولا مقدار دوز دارویی که تجویز می شود با گذشت زمان تغییر نمی کند و در طول دوره درمان همان دوز مصرف می شود. مصرف قرص ضد افسردگی را تا پایان دوران مصرف باید ادامه داد حتی اگر عوارض جانبی مشاهده شد نباید مصرف دارو قطع شود زیرا اکثر این عوارض در عرض چند روز از بین می رود. اما در صورتی که افسردگی درمان نشد و حتی شدت پیدا کرد باید مصرف دارو قطع و به پزشک مراجعه شود. این دارو ها باید در همان ساعت مشخص مصرف شوند و معمولا اثر آن بعد از هفته دوم مصرف مشخص می شود. اگر این دارو قبل از اتمام دوره درمان افسردگی قطع شود احتمال برگشت افسردگی زیاد است.

عوارض هر کدام از داروهای ضد افسردگی ممکن است با هم دیگر متفاوت باشد. به همین خاطر ما عوارض احتمالی هر دارو را جدا بررسی می کنیم. عوارض قرص تری سیلیک شامل: یبوست و اضافه وزن, خشکی دهان, اختلالات خواب و نظم شدن ضربان قلب از موارد شایع هستند.

عوارض قرص (اس- اس- ار- آی- ز) معمولا در 2 هفته اول بروز می کند که شامل: حالت تهوع, سو هاضمه, اختلال عملکرد جنسی و اضطراب می باشد. گفتنی است در صورت مشاهده علائمی مانند از دست دادن تعادل و سرگیجه شدید و اختلال در ادرار حتما به پزشک مراجعه کنید.

(اس- ان- ار- آی- ز ) و مونو آمینو اُکسیداز باعث افزایش فشار خون می شوند لذا در افرادی که فشار خون بالا دارند و همچنین بیماران قلبی باید با احتیاط مصرف شوند. همچنین علائمی مانند: ناراحتی معده, سرگیجه, توهم و اضطراب ممکن است بوجود آید.

به طور کلی قرص ضد افسردگی را در مواقعی که نیاز به کار با هوشیاری بالا دارید نباید مصرف شود. این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شده و یا در تمرکز اختلال ایجاد کند بنابراین باید با احتیاط مصرف شود.

به طور کلی این داروها اعتیاد آور نیستند و می توان بدون مشکل مصرف آن را قطع کرد چون دوز مصرفی آنان با گذشت زمان بالا نمی رود و بدن چنین نیازی نیز پیدا نمی کند.

مصرف قرص ضد افسردگی در دوران بارداری ممنوع است و در صورت لزوم باید به میزان کم مصرف شود. همچنین در دوران شیر دهی نیز بهتر است که مصرف نشود زیرا ممکن است مقداری از دارو همراه شیر به بدن نوزاد نیز منتقل شود.

ممکن است مصرف داروهای ضد افسردگی باعث بروز تحریکات گوارشی شود. لذا توصیه می شود برای جلوگیری از این مشکل دارو را با غذا میل کنید.

از مصرف این دارو همراه با الکل و سیگار خودداری کنید.

به هیچ وجه خود سرانه دوز داروهای ضد افسردگی را کم و زیاد یا قطع نکنید. تمام این اقدامات باید با نظر و تایید پزشک انجام شود.

از مصرف قرص های خواب آور در طی روز بپرهیزید, آنها را نیم ساعت قبل از خواب و در شب میل کنید. گفتنی است مصرف همیشگی قرص های خواب آور باعث می شود که به مرور زمان اختلالات خواب بوجود آمده و خواب سبک شود.

منبع : آرگا


اگر می خواهید عمل زیبایی انجام دهید، بخوانید!



چیانگ مای ، مقصد تاریخی محبوب تایلند


برای انجام جراحی زیبایی به کدام دکترها اعتماد کنیم؟



تصویری بسیار از از جنگل شهری چین


برای پاکسازی پوست چرب از این روش های مطمئن استفاده کنید



هیچوقت این جملات را به زبان نیاورید!

نشانی شما منتشر نخواهد شد.


دکتر ابوالفضل زارعی، جراح پلاستیک و زیبایی بینی، صورت، پلک





آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

امروزه، متأسفانه بیماری افسردگی  یکی از بیماری های رایج در میان اقشار مختلف مردم است. در بیماری افسردگی واکنش ها غیر طبیعی هستند. یعنی انسان در برابر لایمات و شکست ها بیش از حد افسرده می شود. و زمان افسردگی نیز طولانی تر از دیگران ، در همین شرایط است . علل ابتلا به این بیماری  ، ارث ، تغییرات شیمیایی مغز ، از دست دادن والدین در کودکی و حوادث ناخوشایند زندگی ، بیماری های جسمی مختلف و استفاده از بعضی داروهاست. جهت درمان ، بهترین راه ، دارو درمانی  است. اما خیلی از افراد اطلاعات درستی در مورد افسردگی ندارند، به همین دلیل در این بخش از سایت آکاایران قصد داریم تا شما را با بیماری افسردگی و راه های درمان آن آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

با توجه به این که گاه لازم است از شش ماه تا سه سال این داروها مصرف شود تا درمان کامل صورت گیرد تصمیم گرفتیم تمام  داروهای ضد افسردگی را به همراه عوارض جانبی شان معرفی نماییم تا بخصوص از ایجاد تداخلات دارویی در بیماران افسرده جلوگیری شود.

افسردگی

داروهای ضد افسردگی چه نوع داروهایی هستند؟داروهای ضد افسردگی ، گروهی از داروها هستند که برای درمان بیماران افسرده مورد استفاده قرار می گیرند به طوری که  وضعیت روحی بیماران افسرده با استفاده از این داروها  بسیار بهتر شده است.

عملکرد داروهای ضد افسردگی به چه صورت است؟این گروه از داروها برخی ازمواد شیمیایی را در مغز کاهش می دهند. این مواد شیمیایی تحت عنوان نرو ترانسمیترneuro transmitters خوانده می شود. برای عملکرد طبیعی ، مغز به این نرو ترانسمیترها نیاز دارد. داروهای ضد افسردگی با قرار دادن این نرو ترانسمیترها ( مواد شیمیایی طبیعی ) در دسترس مغز،  به بیماران افسرده کمک زیادی می کنند.آیا داروهای ضد افسردگی عوارضی جانبی نیز دارند؟همانند سایر داروها، داروهای ضد افسردگی ممکن است عوارضی جانبی را در فرد مصرف کننده ایجاد کنند. البته کلیه افراد مصرف  کننده به این عوارض جانبی مبتلا  نمی شوند. هر نوع عارضه جانبی که فرد ، به آن مبتلا می شود بستگی به داروی انتخابی پزشک  برای فرد افسرده  دارد.چند نوع داروی ضد افسردگی وجود دارد؟امروزه انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی ساخته شده است، معمولی ترین گروه های دارویی عبارت اند از:1- داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای

2- داروهایی که به طور انتخابی مهار کننده های سرتونینی را تحریک می کنند یا SSRIS

3- مهار کننده های مونوآمینواکسید ازMAOIS

4- سایر گروه های دارویی.

داروهای سه حلقه ای جهت درمان طولانی مدت افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. از داروهای این گروه می توان به داروی آمی تریپتیلینAmitriptyline ( با تجاری الاویلElavil ) ؛ دیسیپرامین Desipramine ( با تجاری نووپرآمینNovopramine) ؛ ایمی پرامینImipramine ( با تجاری جانیمین ، توفرانیلJanimine / Tofranil) و نورتریپتیلینNortriptyline ( با تجاری پاملور،Pamelor ) اشاره کرد.

 

معمولترین عوارض جانبی این گروه دارویی عبارت اند از: خشکی دهان ، تاری دید ، یبوست ، مشکلاتی در ادرار کردن، آب سیاه چشم، اغتشاش فکری و خستگی. این گروه از داروها علاوه بر عوارض قلبی  می توانند بر رویف شارخون و تعداد ضربان های قلب  اثر بگذارند.گروه جدیدی از داروهای ضد افسردگی ، داروهایی همانند: فلوکستینFluoxetine ( تجاری:Prozac )، پاروکستین Paroxetine ( با تجاری : Pxil) و سرترالین Sertraline( با تجاری:Zolof ) هستند.

کلیه این داروها ( منظور گروه جدید داروها) تحت عنوان گروهSSRIS یده می شوند. عوارض جانبی داروهای این گروه از داروهای سه حلقه ای کمتراست. تعدادی از عوارض جانبی که به وسیله داروهای گروهSSRIS ایجاد می شوند عبارت اند از:

کاهش اشتها، تهوع، عصبانیت ، بی خوابی ، سردرد و مشکلاتی در رفتار جنسی. افرادی که داروی فلوکستین  (Fluxetine ) را مصرف می کنند، ممکن است علاوه بر عوارض فوق ، احساس ناتوانی و خستگی شدید ، به طوری که قدرت برخاستن از جا را نداشته باشند، ذکر کنند.

بیمارانی که داروی پاروکستین  (Paroxetine ) برایشان تجویز شده ممکن است از عوارضی مثل خشکی دهان و احساس خستگی شکایت داشته باشند و بیماران مصرف کننده سرترالین (Sertraline) نیز علاوه بر عوارض جانبی عمومی وابسته به داروهای گروهSSRIS  ممکن است از اسهال شاکی باشند.

از گروه دارویی شماره 4 و یا گروه سایر داروهای ضد افسردگی، می توان به داروهای زیراشاره کرد:1- داروی ونلافاکسینVenlafaxine ( با تجاری: Effexor ) که عوارض جانبی زیر را دربیماران مصرف کننده این دارو ایجاد می کند.این عوارض عبارت اند از:تهوع ، کاهش اشتها ، هیجان و اضطراب، سردرد، بی خوابی و خستگی. سایر عوارض جانبی که به نسبت عوارض فوق کمتر معمول هستند، عبارت اند از:خشکی دهان، یبوست ، کاهش وزن ، مشکلاتی در رفتار جنسی ، افزایش فشارخون ، افزایش ضربان قلب و افزایش میزان کلسترول خون.

2 – داروی نفازودونNefazodone) به تجاری : Serzone ) و عوارض جانبی : سردرد ، تاری دید ، گیجی ، تهوع ، یبوست ، خشکی دهان و خستگی .

آیا داروهای ضد افسردگی با سایر داروها، تداخل دارویی ایجاد می کنند؟مصرف داروهای ضد افسردگی، توأم با سایر داروها، می تواند تداخل دارویی ایجاد کند. بنابراین هنگام مراجعه به روان پزشک حتماً باید او را از داروهای مصرفی خود مطلع سازید. از بین گروه داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای با اکثر داروهای مصرفی تداخل دارویی ایجاد می کند.داروهای ضد افسردگی گروهSSRIS می تواند اثر برخی از داروهای مصرفی را شدت بیشتری بخشد. اگر این گروه از داروها  همراه با داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، ضد هیجان و درمان مشکلات بی خوابی مثل دیازپام مصرف شود، اثر داروهای فوق را شدت می بخشد.

سایر داروهایی که با داروهای گروهSSRIS تداخل دارویی دارند: داروهای تنظیم کننده ضربان قلب ، و دارویهالوپریدول است.

داروی ونلا فاکسین با داروهای فلوکستین ، پاروکستین و سرترالین تداخل دارویی دارد. این دارو همچنین با داروی کوئینیدین(Quinidine) دارویی که جهت درمان بی نظمی های ضربان قلب تجویز می شود، تداخل دارویی ایجاد می کند.

ونلافاکسین نیز با داروی تیوریدازین(Thioridazine) تداخل دارویی ایجاد می کند. این دارو میزان جذب ونلافاکسین (Venlafaxine)  را در بدن افزایش می دهد. مصرف داروی نفازودون(Nefazodone) توأم با داروهای تریازولام (Triazolam ) و آلپرازولام (  ( Alprazolamمیزان جذب هر دو داروی فوق را در بدن افزایش می دهد. داروی نفازودون با داروی ترفنادین (Terfenadine  ) که هر دوی داروها جهت درمان مشکلات حساسیتی تجویز می شوند، تداخل دارویی ایجاد می کند ؛ مصرف توأم ِ این داروها باعث بی نظمی ضربان های قلب می شود.

نکته مهم :مصرف هر نوع داروی ضد افسردگی همراه با داروهای ضد افسردگی گروهMAOIS ممکن است کشنده باشد. داروهای ضد افسردگی گروهMAOIS شامل داروهای زیر است:1- فنلزین (Phenelezine )

2- ترانیل سیپرومین (Tranyl Cypromine )

بنابراین هرگاه پزشک معالج خواست، داروی ضد افسردگی جدیدی را برای شما تجویز کند، باید قبل از شروع داروی جدید، مصرف داروی ضد افسردگی گروهMAOIS را برای مدتی قطع کنید، زیرا با این کار وقت کافی برای تصفیه کامل خون از داروی فوق وجود دارد.تبیان

 

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *