قرص زینک گلوکونات برای چیست

خواص دارویی و گیاهی

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

خواص و مضرات گیاهان و داروها

موبایل

18 دلیل فشار خون بالامقدار طبیعی فشار خون 12 روی 8 میلیمتر جیوه است. مقدار بین 12 روی 8 تا 139 بر روی 89 به عنوان مرحله پیش از فشار خون بالا در نظر گرفته می شود. فشار خون 14 روی 9 و از آن نیز نشان دهنده ابتلا به فشار خون بالاست.دو نوع فشار خون بالا وجود دارد:1- فشار خون اصلی یا اولیه 2- فشار خون ثانویه فشار خون اولیه علت مشخصی ندارد و 95 درصد افراد مبتلا دچار این نوع فشار خون هستند.فشار خون ثانویه در اثر علت مشخص مثل بیماری کلیوی، تومور و قرص های ضدبارداری رخ می دهد.فشار خون بالا باعث سختی و افزایش ضخامت سرخرگ های خونی می شود (آترواسکلروز) که این امر باعث حمله قلبی، سکته قلبی و سکته مغزی می شودعلل بروز فشار خون بالا1- کشیدن سیگار2- چاقی و اضافه وزن3- بیماری دیابت4- کم تحرکی بدن مثل نشستن طولانی پشت میز کار5- ورزش نکردن6- مصرف زیاد نمک و غذاهای شور7- مصرف کم کلسیم، پتاسیم و منیزیم در غذاها8- کمبود ویتامین D در بدن9- مصرف الکل1- استرس11- افزایش سن12- برخی داروها مثل قرص های ضدبارداری13- زمینه ارثی و ژنتیکی14- سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون بالا15- بیماری مزمن کلیوی16- بیماری ها و یا تومور غدد فوق کلیه17- بیماری ها و یا تومور غده تیروئید18- نواقص مادرزادی موجود در رگ های خونی 6 بیماری ناشی از فشار خون بالاکنترل نکردن فشار خون بالا باعث بروز عوارض زیر در بدن می شود :1- حمله یا سکته قلبیفشار خون بالا باعث سختی و افزایش ضخامت سرخرگ های خونی می شود (آترواسکلروز) که این امر باعث حمله قلبی، سکته قلبی و سکته مغزی می شود.

2- آنوریسمآنوریسم‌ عبارت است از اتساع (باد کردن) یا بیرون‌زدگی دیواره یک سرخرگ در اثر ضعف دیواره سرخرگ‌.پمپ کردن خون در رگ ها علی رغم داشتن فشار خون بالا، باعث ضخیم شدن عضله قلب می شود. در نتیجه قلب به سختی خون را پمپ می کند و دچار نارسایی می شود.3- تنگ و ضعیف شدن رگ های خونی در کلیه هادر این حالت کلیه ها نمی توانند به درستی کار خود را انجام دهند.4- ضخیم شدن، تنگی و یا پارگی رگ های خونی در چشم هادر این حالت بینایی فرد کم می شود.5- سندرم متابولیکسندرم متابولیک یکی از اختلالات مربوط به متابولیسم بدن است که شامل افزایش اندازه دور کمر، تری گلسیرید خون بالا، کاهش کلسترول خوب یا HDL ، فشار خون بالا و افزایش هورمون انسولین است.اگر فشار خون فرد بالا باشد، احتمال ابتلا به سایر اجزای این سندرم زیاداست. هر چقدر اجزای بیشتری از این سندرم را داشته باشید، دچار دیابت، بیماری قلبی و سکته می شوید.6- مشکل حافظه و یادگیریفشار خون بالا روی توانایی فکر کردن، یادآوری و یادگیری فرد تأثیر می گذارد.

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

علل مختلفی می توانند باعث بالا رفتن ناگهانی فشار خون شوند که از جمله آن می توان به استرس یا مصرف برخی از داروها اشاره کرد. در این مقاله به بررسی علل بالا رفتن فشارخون و روش درمان آن می پردازیم.

 می دانیم فشار خون بالا وضعیتی خطرناک است. هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید، فشار خون معمولا اولین چیزی است که کنترل می شود، حتی اگر برای یک سرماخوردگی ساده و یا برای تمدید نسخه به پزشک مراجعه کنید.

فشار خون با دو عدد مشخص می شود که عدد بزرگتر فشار خون سیستولی و عدد کوچک تر فشار خون دیاستولی است. عدد بزرگتر نشان دهنده ی فشاری است که خون در هنگام ضربان قلب به دیواره ی رگ ها وارد می کند و عدد کوچک تر نشان دهنده ی فشاری است که در هنگام استراحت قلب، بین ضربان ها وجود دارد.

فشار نرمال برای عدد بزرگتر حدود ۹۰ الی ۱۲۰ و برای عدد کوچکتر بین ۶۰ تا ۸۰ است. هنگامی فشار خون بالا تشخیص داده می شود که عدد نخست از ۱۴۰ و عدد دوم از ۹۰ باشد. وقتی که فشار خون شما ناگهان افزایش یابد و همانگونه بماند، در این شرایط افزایش ناگهانی فشار خون رخ داده است.

وقتی نیروی جریان خون در رگ های بزرگ از مقداری طبیعی باشد، فشار خون افزایش می یابد که باعث می شود قلب کار بیشتری برای گردش خون در رگ های بدن انجام بدهد. افزایش ناگهانی فشار خون یا فشارخون بالای بدخیم وقتی اتفاق می افتد که فشار خون خیلی ناگهانی و سریع افزایش یابد.

پس چه اهمیتی دارد که وقتی شما نشانه های بیماری قلبی ندارید فشار خون شما اندازه گیری شود؟ به این دلیل که فشار خون بالا به جز در موارد بیماری قلبی شدید علامتی ندارد. بعضی افراد برای چند سال فشار خون بالا ولی بدون علامت دارند، با این حال امکان آسیب به قلب وجود دارد. افزایش ناگهانی فشار خون علائم قابل توجهی دارد و باید جدی گرفته شود.

به ندرت پیش می آید افرادی که فشار خون مزمن دارند علائمی از جمله سردرد خفیف، سرگیجه و خونریزی از بینی را تجربه کنند.

زمانی که این علائم اتفاق می افتند، معمولا در این هنگام فشار خون به صورت ناگهانی و نیزه ای دچار افزایش شده و به اندازه کافی شدید است که یک اورژانس پزشکی در نظر گرفته می شود. به این حالت کریز فشار خون می گویند.

کریز فشار خون به این صورت تعریف می شود که فشار خون سیستولی ۱۸۰ میلی متر جیوه یا بالاتر یا فشار خون دیاستولی ۱۲۰ میلی متر جیوه یا بالاتر باشد. اغلب این اتفاق با فراموش کردن مصرف دارو یا فشار خون بالای ثانویه ایجاد می شود.

اگر شما فشار خون خودتان را بررسی کردید و متوجه شدید که بالا است، چند دقیقه صبر کنید و دوباره آن را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که فشار خون ابتدایی صحیح بوده است. دیگر علائم کریز فشار خون شامل موارد زیر هستند:

بعد از اینکه چند دقیقه صبر کردید، اگر هنوز فشار خونی که بار دوم گرفتید ۱۸۰ یا بالاتر بود، دیگر منتظر نمانید تا فشار خونتان خود به خود پایین بیاید، با اورژانس یا پزشکتان تماس بگیرید. کریز فشار خون اورژانسی می تواند باعث عوارض جدی شود، مانند:

افزایش ناگهانی فشار خون در درصد کمی از افراد مبتلا به فشار خون اتفاق می افتد، دو نوع فشار خون وجود دارد. هر کدام علت متفاوتی دارند. در ادامه به علت هر کدام از این دو نوع پرداخته شده است. این دلایل عبارتند از:

به این نوع فشار خون، همچنین فشار خون essential نیز گفته میشود. این نوع فشار خون به مرور زمان به بدون علت مشخصی ایجاد میشود. افراد به این نوع فشار خون مبتلا هستند. پژوهش ها همچنان درمورد این که چه چیزی سبب این میشود که فشار خون به آرامی افزایش می یابد شفاف نیستند. ممکن است ترکیبی از عوامل نقش داشته باشند. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

بعضی از افراد به صورت ژنتیکی مستعد ابتلا به فشار خون هستند. این ممکن است؛ نوعی جهش ژنتیکی یا اختلال ژنتیکی باشد که از والدین به ارث رسیده است.

اگر چیزی در بدن شما تغییر کند، ممکن است شروع به تجربه کردن مشکلاتی در بدنتان کنید. ممکن است یکی از این مشکلات فشار خون بالا باشد. برای مثال، تغییر در عملکرد کلیه های شما به دلیلی پیری ممکن است تعادل طبیعی بدن شما بین نمک و مایعات را به هم بزند. این تغییر ممکن است باعث افزایش فشار خون شما شود.

در طول زمان، انتخاب های غیرسالم در شیوه زندگی مانند بی تحرکی و رژیم غذایی فقیر میتوانند عوارضی روی بدن شما داشته باشند. شیوه زندگی میتواند منجربه مشکلات وزن شود. اضافه وزن داشتن یا چاقی میتواند خطر ابتلای شما به فشار خون را افزایش دهند.

فشار خون ثانویه اغلب به سرعت ایجاد میشود و می تواند شدیدتر از فشار خون اولیه شود. بعضی از مشکلات که ممکن است باعث فشار خون ثانویه شوند شامل موارد زیر میشوند:

خطر ابتلا به فشار خون در شما با افزایش سن خواهد شد. بعد از ۶۴ سالگی، فشار خون بالا در مردان شایع تر است. زنان بعد از ۶۵ سالگی در خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند.

افزایش فشار خون ناگهانی میتواند به دلیل فعالیت های روزانه و حتی ورزش به وجود بیاید.

داروهایی مانند مسکن های بدون نسخه و استفاده از کوکائین و ماری جوانا میتواند باعث افزایش ناگهانی فشار خون شوند.

سیگار کشیدن به دلیل مواد شیمیایی موجود در سیگار مثل نیکوتین و آسیب به عروق میتواند باعث افزایش ناگهانی فشار خون شود.

عادات غذایی می تواند باعث تغییر در فشار خون شود. بالا بودن مقدار نمک در غذا شما می تواند باعث انباشت مایعات در بدن شما شود، چیزی که فشار خون شما را افزایش می دهد.

پتاسیم به تعادل سدیم در سلول های بدن شما کمک می کند. اگر شما به مقدار کافی پتاسیم از رژیم غذاییتان دریافت نکنید، ممکن است سدیم زیادی در بدن شما انباشته شود.

استرس جزءی از زندگی روزمره ی ما بوده و نگرانی و دغدغه ها می توانند خطر افزایش ناگهانی فشار خون را دو برابر کنند. مقدار بالای استرس می تواند منجر به افزایش موقت فشار خون شود. اگر سعی می کنید با مصرف سیگار به خود آرامش دهید؛ در اصل دارید مشکل خود با فشار خون را افزایش می دهید.

بیماری ها مانند بیماری ها کلیوی ،آسیب نخاعی ،تومور غده ی فوق کلیه ،مشکلات تیروئیدی و اسکلرودرما می توانند باعث افزایش سریع فشار خون شوند. همچنین افزایش ناگهانی فشار خون دلایل مختلف دیگری ممکن است داشته باشد .مصرف مقدار زیادی کافئین و الکل  می تواند تعادل بدن شما را به هم زده و باعث افزایش وزن و تغییر در هورمون های بدن شود.

فشار خون بالا به خصوص در بین افراد آفریقایی تبار، اغلب در سنین کمتر به نسبت افراد سفید پوست ایجاد میشود. همچنین عوارض جانبی جدی، مانند سکته مغزی، حمله قلبی و نارسایی کلیوی، در افراد آفریقایی تبار شایع تر است.

فشار خون بالا زمینه خانوادگی دارد. اضافه وزن داشتن یا چاقی. هر چه وزن شما باشد، خون بیشتری نیاز دارید تا مواد غذایی و اکسیژن به بافت های شما برسند. با افزایش مقدار خونی که در بدن شما و عروق خونی تان گردش می کند، فشار وارد شده به دیواره شریان ها افزایش خواهد یافت.

افرادی که بی تحرک هستند ضربان قلب بالاتری خواهند داشت. هر چه ضربان قلب شما بالاتر باشد، عضلات قلبی شما با هر تپش باید سخت تر کار کنند و نیروی وارد شده به شریان ها شدیدتر خواهد شد. همچنین نداشتن فعالیت جسمانی خطر اضافه وزن در شما را افزایش خواهد داد.

همچنین بعضی اوقات بارداری منجربه فشار خون بالا خواهد شد. گرچه فشار خون در بزرگسالان شایع است، ممکن است کودکان نیز در خطر باشند. برای بعضی از کودکان، فشار خون بالا به دلیل بعضی از مشکلات کلیوی یا قلبی ایجاد می شود. اما برای بعضی از نوجوانان، عادات ناسب در شیوه زندگی، مانند رژیم غذایی ناسالم، چاقی و عدم تحرک باعث ایجاد فشار خون می شود.

همچنین چربی ها میتوانند باعث تخریب و بستن رگ ها شوند که ممکن است سبب بیماری های قلبی جدی و یا سکته ی مغزی شود.

برخلاف بیماری فشار خون بالا که فقط زمانی که به بدن صدمه ای جدی می رسید، افزایش ناگهانی فشار خون هشدار های اورژانسی ای دارد. این هشدار ها غبارتند از:

در افرادی که افزایش ناگهانی فشار خونشان بسیار شدید بوده ممکن است خونریزی از رگ های آسیب دیده، کوری به دلیل آسیب عروق و عصب بینایی و حتی تشنج مشاهده شود.

در این که آیا فشار خون بالا منجر به سردرد می شود اختلاف نظر وجود دارد. بعضی از مطالعات نشان داده اند که ارتباطی بین این دو وجود ندارد، در حالی که دیگر پژوهش ها ارتباطی قوی بین این دو را نشان داده اند.

انجمن قلب امریکا (AHA) از پژوهش هایی که بیان می کنند، سردرد از علائم فشار خون بالا نمی باشد؛ حمایت کرده است. در حقیقت، این انجمن بیان می دارد که افراد دچار فشار خون بالا با احتمال کمتری به سردرد های ایجاد شده مبتلا می شوند. در هر حال یک چیز وجود دارد که ما می دانیم. فشار خون خیلی بالا می تواند منجر به یک اتفاق شود که به عنوان فشار خون بدخیم آن را می شناسیم. فشار خون بدخیم همچنین به کریزهای فشار خون نیز گفته میشود.

درهنگام کریز فشار خون، فشار خون شما در مغزتان به دلیل افزاش ناگهانی فشار خون به مقدار بحرانی می رسد. سردردی که ایجاد می شود شبیه به دیگر انواع سردرد مثل میگردن یا سردرد معمولی نخواهد بود. برای درمان این نوع سردرد، درمان سنتی سردرد مانند آسپرین بی اثر خواهد بود. به علاوه ی سردرد، همچنین فشار خون بدخیم با تاری دید، درد قفسه ی سینه و تهوع در ارتباط خواهد بود.

کل این فرآیند به شدت توسط مرکز استفراغ در مغز کنترل می شود. تحریک خفیف می تواند باعث احساس تهوع شود. اگر این احساس شدیدتر شود، احتمال این که فرد نگران استفراغ کردن شود افزایش خواهد یافت. اگر این مورد مکرر شروع به اتفاق افتادن کند، باید با پزشک مشورت شود، زیرا ممکن است این مورد نشانه ای از یک بیماری جدی تر مانند فشار خون بالا یا عفونت دستگاه گوارش باشد.

تنها فشار خون بالا نیست که باعث استفراغ کردن افراد می شود. دیگر علت ها میتوانند شامل مسمومیت غذایی، مسمویت دارویی، نوشیدن خیلی زیاد الکل و مصرف نیکوتین باشند. بیماری های جدی مانند فشار خون بالا، پریتوئینیت، عفونت معده یا زخم معده اغلب منجربه استفراغ مکرر می شوند.

احساس سرگیجه چیزی است که ما بعضی از اوقات تجربه کرده ایم. زمانی که شخصی احساس سرگیجه میکند، معمولا احساس سبکی سر، عدم پایداری یا بی تعادلی است و ممکن است احساس ضعف نیز به همراه داشته باشد.

افزایش ناگهانی فشار خون نیازمند اقدامات پزشکی فوری و اورژانسی است، در این مواقع درمان تزریقی انجام داده و به دنبال علت می گردند. وقتی فشار خون به مقدار طبیعی برگشت، پزشک سراغ درمان های اضافی می رود که با توجه به شرایط سلامتی و دیگر مشکلات فرد ممکن است متفاوت باشد. برای مثال:

– اگر مایع به ریه ها وارد شود پزشک دیورتیک ( ادرارآور) تجویز می کند تا این مایع از بین برود.

– اگر به قلب آسیب رسیده باشد پزشک داروهای قلبی تجویز می کند.

– بر اساس آزمایش ها پزشک ممکن است داروهایی که فرد مصرف می کند را تغییر دهد یا مصرفشان را قطع کند.

– بعضی بیماری های کلیوی یا تومورها ممکن است نیازمند جراحی باشند.

در سال ۲۰۱۳ حدود ۳۶۰ هزار مرگ در آمریکا به دلیل فشار خون اولیه یا بیماری های مرتبط با آن اتفاق افتاد. هر ساله دولت ها هزینه ای سنگین به دلیل مشکلات سلامتی نیروهای کاری خود، هزینه های سلامتی جامعه و درمان فشار خون می پردازند. با پزشک خود راجع به داروهای فشار خون خود صحبت کنید. در عین حال شما می توانید اقداماتی برای پیشگیری انجام دهید، مانند:

برای دوری از استرس از فعالیت هایی مانند نقاشی، ورزش و سایر فعالیت های جسمانی لذت ببرید.

با پزشک خود درباره ی میزان مصرف کافئین خود صحبت کنید تا برای کاهش آن بره ای تدوین کنید.

یکی از بزرگترین خطراتی که سلامتی را تهدید می کند سیگار است که می تواند باعث بیماری ها قلبی و ریوی و حتی مرگ ناگهانی شود.

برای فشار خون سالم باید از مصرف غذاهای چرب و ناسالم اجتناب کنید.

قلب و بدن سالم نیازمند ورزش منظم روزانه به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است.

کنترل فشار خون، ضربان قلب و قند خون از اهمیت بالایی برخوردار هستند، به خصوص اگر شما سابقه ی فشار خون بالا داشته باشید.

⚠ توجه: نتایج به هیچ وجه تضمینی نیستند و می توانند در افراد مختلف بسیار متفاوت باشند. برای استفاده از درمان های زیر ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

برای جلوگیری از انسداد جریان خون هر روز کرفس بخورید. کرفس حاوی فیتوکمیکال ها بوده که باعث شلی عضلات و افزایش جریان خون می شود.

این ماده حاوی فیبر بوده که به کنترل فشار خون کمک می کند. یک یا دو قاشق از این دانه ها را در آب بجوشانید تا خمیری شود. روزی یک قاشق غذاخوری از آن مصرف کنید.

با مصرف روزی یک یا نصف لیمو می توانید از التهاب پیشگیری کنید و موادی که ممکن است باعث آسیب به عروق بدنتان شود را از بین ببرید.

به دلیل ذخایر ویتامین ث، منیزیم و پتاسیم برای کاهش فشار خون، روزی یک لیوان آب نارگیل بخورید.

یکی از بهترین مواد طبیعی که باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی میشود سیر بوده که رقیق کننده خون نیز هست. حداقل روزی چهار گرم سیر بخورید.

آب پرتقال سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که از سلامت عروق خونی شما محافظت می کنند، همچنین مصرف آن می تواند به درمان و کاهش فشار خون بالا کمک کند. شما می توانید با مصرف روزانه ۲ لیوان آب پرتقال، مقدار توصیه شده ی  ویتامین C، سایر ویتامین ها و مواد معدنی ای که تأثیر مثبت بر روی سلامت شما دارند را دریافت کنید.

اسفناج سرشار از پتاسیم و فولیک اسید می باشد. مصرف اسفناج در درمان فشار خون بالا، کاهش خطر سکته ی قلبی و تقویت بافت عضلانی موثر است.

✴ فردی که فشار خون بالا دارد ممکن است به بیماری های دیگری مثل بیماری های قبلی مبتلا شود.

✴ اگر فشار خون شما ناگهان افزایش یافت باید شما تحت مراقبت پزشکی اورژانسی قرار بگیرید.

✴ برخی دارو ها یا تغییرات هورمونی ممکن است علت فشار خون بالا بدون علایم هشدار دهنده شوند.

✴ اگر شما مبتلا به فشار خون هستید ، با پزشک خود درباره ی سبک زندگی و درمان های طبیعی و رژیم غذاییتان صحبت کنید.

✴ نتایج به هیچ وجه تضمینی نیستند و میتوانند در افراد مختلف بسیار متفاوت باشند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

علت های بالا رفتن فشارخون – چطور می توان فشار خون را کاهش داد – روش های مفید برای کاهش فشار خون بالا

بسیاری از افراد بدون اینکه دلیل آن را بدانند مبتلا به بیماری پر فشاری خون می شوند و وقتی به پزشک مراجعه می کنند دکتر به آنها می گوید که فشار خون بالا دارید. در این مقاله علت بالا رفتن فشارخون را باهم مرور خواهیم کرد.

مصرف نمک، استرس و استعمال دخانیات تنها عوامل افزایش فشارخون نیست و علت های پنهانی نیز در این امر دخیل است. نتایج داده ها نشان می دهد، افزایش فشارخون با بالا رفتن سن به طور معمول اجتناب ناپذیر است. به گفته متخصصان با رسیدن به ۵۵ سالگی، احتمال افزایش فشارخون ۹۰درصد است. اما این موضوع به این معنا نیست که نمی توان از بروز آن پیشگیری کرد. در واقع قدم اول ایجاد تغییر در شیوه زندگی از جمله کاهش وزن، ورزش کردن و اتخاذ کردن بره غذایی سالم است.

برخی از عواملی که در افزایش فشار خون نقش دارند، به شرح زیر است:

*BPA: ماده شیمیایی «BPA» موجود در برخی قوطی ها و شیشه های پلاستیکی می تواند با راه یافتن به مواد غذایی و نوشیدنی، باعث افزایش فشارخون شود. نتایج بررسی ها نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی با بیماری قلبی و فشارخون ارتباط دارد. برای کاهش خطر از محصولات عاری از BPA استفاده کنید. مصرف غذاهای کنسروی را کاهش دهید، از ظروف غیرپلاستیکی مانند شیشه، استیل و چینی برای سرو غذاها و نوشیدنی های داغ استفاده کنید. از قرار دادن غذا در ظروف پلاستیکی ساخته شده با BPA برای گرم کردن آن بپرهیزید. زیرا با استفاده مکرر احتمال شکسته شدن و نفوذ این ماده شیمیایی به مواد غذایی می شود.

*قند: به گفته محققان مصرف قند می تواند از نمک به قلب آسیب برساند. قندی که به غذاها و نوشیدنی های صنعتی افزوده می شود نقش عمده ای در افزایش فشارخون دارد. به نقل از Webmd ،محققان آمریکایی مصرف روزانه حداکثر ۶ قاشق چای خوری شکر را به زنان و ۹ قاشق چای خوری را به مردان توصیه می کنند و نه بیشتر.

*آپنه (ایست تنفسی) خواب: این اختلال به خر و پف کردن، بی خوابی و احتمالاً فشارخون بالا منجر می شود. زیرا با ایجاد تداخل در عملکرد سیستم تنفسی، باعث کاهش اکسیژن در بدن می شود. در این شرایط مغز و سیستم اعصاب علایمی ارسال می کند تا روند اکسیژن رسانی به قلب و مغز افزایش پیدا کند و در نتیجه رگ های خونی تنگ می شود. افت مکرر میزان اکسیژن خون همراه با کاهش کیفیت خواب نیز می تواند ترشح هورمون های استرس زا را تحریک کند و ضربان قلب را افزایش دهد و خطر افزایش فشارخون را کند. تغییر در شیوه زندگی مانند کاهش دادن وزن، می تواند به طور موفقیت آمیزی آپنه خواب را درمان کند.

*احساس تنهایی: احساس تنهایی نه تنها بر اعتماد به نفس و میزان استرس تأثیر می گذارد بلکه باعث بالا رفتن فشارخون نیز می شود. بنابراین، منزوی نشوید و وقت بیشتری را با دوستان و نزدیکان بگذرانید.

*جکوزی و سونا: رفتن به جکوزی و سونا به ویژه در هوای سرد یا زمانی که عضله و مفصل شما درد می کند، باعث آرامش می شود اما اگر فشارخون شما بالاست از رفتن به این دو مکان بپرهیزید زیرا حرارت ایجاد شده از جکوزی و سونا باعث باز شدن رگ ها می شود. همچنین اگر پزشک، شما را از انجام دادن ورزش های متعادل منع کرده است از استفاده از جکوزی و سونا بپرهیزید. کنترل دمای سونا سخت است اما می توانید دمای جکوزی را تنظیم کنید.

*دارو: اگرچه دارو برای درمان و کمک به بهبودی فرد در نظر گرفته شده است اما مصرف برخی داروها باعث افزایش فشارخون می شود. محققان می گویند افرادی که به طور روزانه استامینوفن مصرف می کنند از دیگران در معرض خطر ابتلا به فشارخون بالا قرار می گیرند. مصرف برخی مسکن ها و داروهای ضد التهابی مانند پروفن، ادویل، ناپروکسن سدیم و داروهای ضد افسردگی مانند نپرامین و باعث افزایش فشارخون می شود. برخی مکمل های گیاهی مانند جینسینگ، شیرین بیان و نیز می توانند باعث افزایش فشارخون شوند.

از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا به فشارخون، از بیماری خود آگاه نیستند، توصیه بر کنترل منظم آن وجود دارد، زیرا این بیماری مانند بالا بودن چربی‌های خون، می ‌تواند برای سال ها بی‌ سر و صدا وجود داشته باشد، بدون آن که هیچ گونه علائمی را در شخص مبتلا بروز دهد. از این رو مواردی به شکل توصیه ‌وار در زیر مطرح می ‌گردد و امید است با به کاربندی این موارد، به حل مشکل بالا بودن فشارخون بپردازید:

1 – مصرف  آب  سالم و گوارا را به میزان قابل توجهی در روز توصیه می ‌کنم. یک لیوان آب میوه ی رقیق شده با اندکی پودر ویتامین C ، موجب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی و ترمیم سرخرگ‌ها می ‌شود.

2 – مصرف نان‌ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانید و از نان‌های سبوس‌دار  به خصوص حاوی سبوس جو دو سر استفاده کنید.

3 – مصرف قند و شکر و سایر فرآورده‌های تهیه شده از آنها مثل نوشابه‌ها، مربا، ژله، شکلات، کیک‌ها و شیرینی‌ها را محدود یا حذف کنید.

4 – تحقیقات ثابت کرده است که کودکان پیش دبستانی که هر روز 4 وعده میوه و سبزی و دو وعده لبنیات مصرف می ‌کنند، در نوجوانی فشار خون پایین‌ تری نسبت به سایر افراد دارند و در اصل احتمال ابتلا به حمله ی قلبی، سکته و سایر بیماری های ناتوان ‌کننده در افرادی که زودتر به فشار خون مبتلا می ‌شوند، است.

5 – سعی کنید غذا را کامل بجوید و حتماً غذای خود را در محیطی آرام و به دور از استرس و تشنج میل فرمایید.

6 – با اجتناب از مصرف غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد، اعمال هضمی را بهبود بخشید.

7 – نوشیدن هر نوع نوشیدنی را با غذا و در کنار غذای اصلی به دلیل تداخل در هضم محدود کنید.

8 – از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه ی حرارت‌های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می ‌شوند، خودداری کنید و به خاطر داشته باشید، استفاده ی چند باره از روغن‌های آشپزی عاملی در بالا بردن فشار خون است.

1 – چای، قهوه  و شکلات را بسیار محدود کنید و تا 1 ساعت پس از صرف غذا چای  ننوشید و به جای آنها از چای‌ها و دم‌کردنی‌های گیاهی (مثل گل گاو زبان) استفاده کنید.

11 – از مصرف نمک و غذاهای پُر نمک و ادویه بپرهیزید. به جای نمک می ‌توانید از سبزیجات تازه یا خشک، ادویه‌‌جات مفید (زردچوبه- دارچین و)، پودر سیر  و پیاز و آب لیموی تازه استفاده کنید.

12 – موادی مثل کره، خامه، مارگارین، دنبه، سس‌ها و روغن‌های جامد را از بره ی غذایی حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون- روغن‌های گیاهی مایع و روغن‌ ماهی استفاده کنید.

13 – مغز‌ها  و دانه‌های گیاهی مثل گردو حاوی موادمغذی بی ‌شماری هستند. می ‌توانید از آنها در رژیم غذایی روزانه بهره ببرید. استفاده از آنها در سالادها به خوش طعم و مقوی کردن آنها کمک شایانی می ‌کند.

14 – حداقل 3 بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌های قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.

15 – از استرس  بپرهیزید، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌ کند، استرس و عصبانیت است.

16 – هر روز زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید، کار کردن بی ‌وقفه بیشترین فشار را بر سلامتی شما وارد خواهد آورد. حتی اگر عادت به خوابیدن در میانه ی روز ندارید، برای دقایقی چشم‌ها را روی هم گذاشته و به استراحت بپردازید.

17 – ورزش‌هایی مثل: پیاده ‌روی، شنا، دوچرخه?سواری ورزش‌های مناسبی برای پایین آوردن فشار خون به شمار می ‌آیند. بنابراین حداقل 3 بار در هفته و هر بار حداقل 3 دقیقه ورزش کنید.

18 – از گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد  و به جای نمک استفاده کنید.

19 – سیگار را به طور کامل از بره ی‌ زندگی خود حذف کنید.

امید است با راهکارهای تغذیه ‌ای ارائه شده گامی مؤثر در جهت کاهش فشار خون و از بین علل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بردارید و جاده ی زندگی را با همواری بیشتری طی کنید.

هنگامی که در وضعیتی فوق ‌العاده، اعم از تغییر موقعیت، اضطراب، عصبانیت و قرار می ‌گیریم، بدن ما فعالیت خود را با یک سری تغییرات سریع داخلی تنظیم می‌ کند که یکی از مهم‌ترین آنها، آزاد شدن هورمون آدرنالین از غدد فوق کلیوی است که با افزایش تعداد ضربان قلب و تنگ کردن عروق به کمک یک سری ترشحات دیگر، منجر به بالا رفتن فشار خون و رسیدن خون اکسیژنه به عضلات و مغز می ‌شود.

ثابت شده است که شیوع فشار خون بالا در مناطقی از جهان که مصرف نمک  بالاست، است. مصرف نمک زیاد از دوران شیرخوارگی پایه‌ ای برای بالا رفتن فشار خون در سنین بالاتر خواهد شد. محدود کردن نمک در سال های بعدی برای بازگرداندن فشار خون به سطح مناسب کافی نیست و کمی منجر به بهبودی می ‌شود.

یک قاشق چای خوری نمک حاوی 23 میلی گرم سدیم است که این مقدار معادل کل مقدار مصرفی توصیه شده ی روزانه را تشکیل می ‌دهد.

با اولین پک به سیگار یا پیپ، فشار خون سیستولیک تا 25 میلی ‌متر جیوه افزایش می ‌یابد و علت آن نیز، آزاد شدن آدرنالین است.

تصلب شرایین علت اصلی پرفشاری مزمن خون است که عامل شروع آن، آسیب به جدار داخلی عروق است و به دنبال رسوب کلسیم، کلسترول و فیبرین و در جدار عروق رخ می ‌دهد.

فشار خون بالا در افراد چاق،  دو برابر افرادی که اضافه وزن ندارند و در محدوده وزن طبیعی هستند، شایع ‌تر است. در این موارد، کاهش اندک وزن نیز به پایین آوردن فشار خون شما کمک می‌ کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این مطالعه، در دانشگاه دوم ناپل و براساس یک تئوری نسبتا جدید، که هنوز به‌طور قطعی اثبات نشده، انجام شده است. در این تئوری، به افت 1 تا 2 درصدی فشارخون، در افراد سالم، در شب اشاره می‌شود.

 پیروان این فرضیه معتقدند افت فشارخون، به افراد سالم کمک می‌کند تا دیواره منقبض عروق اندکی شل‌تر از روزها باشد و این استراحت، به سلامت کلیه و قلب نیز کمک می‌کند.

در حالی که گروهی از بیماران، به ویژه سیاه‌پوستان، شب‌ها هم فشارخون بالا دارند، گاهی به مراتب از روزها. تحقیقات نشان داده که این افراد از سایر بیماران، با وضعیت عمومی مشابه، دچار عوارض ناشی از فشارخون بالا، یعنی نارسایی کلیه و مشکلات قلبی می‌شوند.

در مطالعه جدیدی که انجام شده، بیمارانی انتخاب شده‌اند که در این وضعیت بودند. وقتی به این بیماران توصیه شد شب‌ها و قبل از خواب داروهای ضدفشارخون‌شان را مصرف کنند، کاهش قابل‌ملاحظه‌ای در فشارخون‌شان پدید آمد، حدود 7 میلی‌متر جیوه، بدون این که در دوز داروهایشان افزایشی اتفاق افتاده باشد.

بررسی‌های قبلی نشان داده بود از بین بیماران سیاه‌پوستی که دچار مشکلات کلیوی می‌شوند، 8 درصدشان دچار فشارخون بالا در شب بوده‌اند و جالب این که 4 درصد از آنها در شب فشار خونی حتی از روزها داشته‌اند.

تا پیش از این محققان، روی افزایش ناگهانی و جهشی فشارخون در روزها، به ویژه صبح‌ها، تأکید داشتند که می‌شد آن را با بالا رفتن ناگهانی ترشح هورمون‌های استرس، مانند کورتیزول، توجیه کرد. وقوع اکثر حمله‌های قلبی در صبح‌های خیلی زود هم این تأکید را تأیید می‌کرد.

اما به تازگی توجه برخی محققان، به مشکلاتی که شب‌ها برای بیماران مزمن اتفاق می‌افتد، جلب شده است. به‌عنوان مثال، بررسی‌ها نشان داده که حمله‌های آسم در شب‌ها اتفاق می‌افتد.

ترشح اسید معده در شب است و بنابراین احتمال برگشت اسید، که به‌دلیل وضعیت خوابیده بدن هم است، مضاعف می‌شود. بنا به برخی بررسی‌ها، داروهای ضدچربی، موسوم به گروه «استاتین‌»ها  بهتر است شب‌ها خورده شود، چرا که تأثیر آن روی آنزیم‌های کبدی است که در شب فعال‌ترند.

به گفته این محققان، باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد تا بتوانیم به همه بیماران توصیه مشخصی در مورد زمان صحیح مصرف داروهایشان داشته باشیم؛ اما با توجه به ابعاد مسئله و این که اکثر بیماران داروهایشان را که ممکن است از یک نوع باشد، یک وعده در روز مصرف می‌کنند، توصیه کارشناسان این است که فعلا سعی کنید داروهای ضدفشارخون خود را، البته با مشورت پزشک معالج‌تان، در دوزهای منقسم بین صبح و شب مصرف کنید تا از فایده‌های آن، هم در روز و هم در شب، بهره‌مند شوید.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

فشار خون بالا بیماری‌ای است که امروزه به دلیل سبک زندگی کم‌تحرک و رژيم‌های غذایی ناسب به شدت در جوامع مختلف رواج پیدا کرده است. همه‌ی ما معمولا در خانواده‌هایمان با این بیماری از نزدیک برخورد داشته‌ایم و می‌دانیم با اینکه بیماری خاموشی به نظر می‌رسد اما بسیار خطرناک است و اگر درست کنترل نشود می‌تواند عوارض جدی در بر داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم شما را با علائم فشار خون بالا آشنا کنیم. با اینکه به احتمال زیاد خیلی از شما این علائم را می‌شناسید اما به دلیل حساسیت و اهمیت موضوع، خالی از لطف نیست اگر بارها و بارها این مطالب تکرار شوند.

فشار خون بالا یا پُرفشاری خون، یک بیماری مزمن است که معمولا با چند علامت و گاهی هم بدون هیچ نشانه‌ای بروز می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فشار خون به صورت ناگهانی بالا می‌رود و وضعیتی به وجود می‌آورد که بیمار باید تحت مراقبت‌های فوری پزشکی قرار بگیرد.

علائمی که معمولا به ندرت دیده می‌شوند شامل سرگیجه، سر درد و خونریزی بینی هستند.

علائم فشار بالا عموما محدود هستند و گاهی هیچ نشانه‌ای از این بیماری در فرد دیده نمی‌شود. خیلی از افراد بدون آنکه اطلاعی از آن داشته باشند، سال‌ها دچار این بیماری هستند. در حقیقت، فشار خون بالایی که کنترل نشود، به سرخرگ‌ها آسیب می‌رساند و همچنین عاملی خطرناک برای بروز سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های قلبی-عروقی است.

فشار خون بالا معمولا شرایطی حاد و مزمن است. دو دسته‌بندی اصلی در فشار خون بالا وجود دارند: پُرفشاری خون ثانویه و پُرفشاری خون اولیه

خیلی به ندرت پیش می‌آید افرادی که فشار خون بالا دارند این علائم را داشته باشند:

معمولا علائم زمانی دیده می‌شوند که فشار خون به صورت ناگهانی و به شدت افزایش پیدا می‌کند. به این موقعیت «بحران پُرفشاری خون» گفته می‌شود.

بحران پُرفشاری خون که معمولا به دلیل پُرفشاری خون ثانویه رخ می‌دهد، زمانی اتفاق می‌افتد که فشار خون سیستولی (عدد اول) ۱۸۰ به بالا و دیاستولی (عدد دوم) ۱۱۰ به بالا باشد. اگر خودتان فشار خون‌تان را اندازه گرفته‌اید و این اعداد را بر روی فشار‌سنج دیده‌اید، ابتدا چند دقیقه صبر کنید و بعد دوباره فشارتان را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید که عدد مشاهده شده‌ی اول درست بوده است. بعد از اینکه چند دقیقه صبر کردید، اگر عدد مشاهده شده‌ی دوم فشار خون‌تان، هنوز هم از ۱۸۰ است، منتظر کاهش فشار خون‌تان نباشید و در اسرع وقت خودتان را به مرکز اورژانس برسانید. دیگر علائم بحران پُرفشاری خون شامل موارد زیر هستند:

به این حالت فوریت پُرفشاری خون گفته می‌شود و می‌تواند باعث بروز عوارض جدی از جمله تجمع مایعات در ریه‌ها، تورم مغزی، پارگی سرخرگ اصلی قلب، سکته‌ی مغزی و در زنان باردار بروز تشنج شود.

در بعضی موارد، فشار خون بالا در دوران بارداری رخ می‌دهد که می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، از جمله:

اگر فشار خون بالا بعد از هفته بیستم بارداری ادامه داشته باشد، ممکن است مشکلاتی مانند پری‌-کلامپسیا به وجود بیاید. پری‌-کلامپسیا باعث بروز آسیب‌هایی به اندام‌ها و مغز می‌شود و می‌تواند منجر به تشنج‌های خطرناک و حتی مرگ شود.

علائم این پُرفشاری خون، دیده شدن پروتئین در نمونه‌ی ادرار، سردردهای مداوم و تورم بیش‌ از حد دست‌ها و پاها است. فشار خون بالا در دوران بارداری باعث تولد نوزاد نارس، مرگ نوزاد و یا زایمان سزارین می‌شود.

در بسیاری از موارد بعد از تولد نوزاد، فشار خون به حالت عادی برمی‌گردد.

فشار خون اگر مداوا نشود، در طول زمان باعث بروز بیماری‌های قلبی مانند سکته‌ و نارسایی‌های قلبی خواهد شد و حتی ممکن است به سکته‌ی مغزی هم منجر شود.

درمان‌های متنوعی برای فشار خون بالا وجود دارند، از تغییرات در سبک زندگی گرفته تا کاهش وزن و درمان‌های دارویی. پزشکان معمولا بسته به اینکه دچار فشار خون بالا یا پُرفشاری خون هستید، برای درمان شما بره‌ریزی می‌کنند.

تغذیه‌ی سالم یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاهش فشار خون است. توصیه می‌شود غذاهایی که حاوی مقادیر کمتری نمک و سدیم هستند و پتاسیم بیشتری دارند مصرف شوند.

رژیم غذایی «روشی برای توقف فشار خون» که به اختصار DASH یده می‌شود، یک بره‌ی غذایی‌ برای پایین نگه داشتن فشار خون است که پزشکان تجویز کرده‌اند. تمرکز این رژیم غذایی بر غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌داری است که دارای میزان سدیم و کلسترول پایینی هستند. غذاهای زیر برخی از این مواد غذایی مفید برای سلامت قلب هستند:

همچنین توصیه می‌شود از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری شود.

یکی دیگر از تغییرات مهم سبک زندگی برای مدیریت فشار خون بالا، تحرک و ورزش است. انجام ورزش‌های هوازی (ایروبیک) چند بار در هفته برای داشتن قلبی سالم، بسیار مفید است چون باعث بهبود جریان خون می‌شود.

با تغذیه‌ی سالم و ورزش منظم، می‌توان به کاهش وزن نیز کمک کرد. مدیریت وزن باعث کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود و در نتیجه خطراتی که ممکن است در صورت اضافه وزن رخ دهد نیز کاهش پیدا می‌کنند.

یکی دیگر از راه‌های پایین آوردن فشار خون، جلوگیری و از بین بردن استرس است. استرس باعث افزایش فشار خون می‌شود. برای این کار می‌‌توانید روش‌های مختلفی در پایین آوردن استرس مانند ورزش، متمرکز کردن ذهن (مدیتیشن) و موسیقی را امتحان کنید.

اگر تغییر در سبک زندگی بی‌فایده‌ بود، داروهای مختلفی وجود دارند که می‌توان برای درمان فشار خون بالا از آن‌ها استفاده کرد. در اکثر موارد بیش از دو دارو مورد نیاز است.

اگر بعد از درمان‌هایی که در بالا ذکر شد هنوز هم فشار خون‌تان تغییری نکرد، حتما به پزشک مراجعه کنید. پایین نیامدن فشار خون نشان دهنده‌ی دلیل دیگری برای افزایش فشار خون شما است.

اگر هر کدام از علائم زیر را هم مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید:

ممکن است موارد بالا، علائم مشکل دیگری یا عوارض منفی داروها باشند. در این حالت، شاید نیاز باشد که داروی دیگری برای شما تجویز شود که عوارض کمتری برای‌تان داشته باشد.

وقتی متوجه شدید که فشار خون بالا دارید، باید برای همیشه فشار خون‌تان را کنترل و درمان کنید. این احتمال وجود دارد که فشار خون شما به حالت عادی برگردد، ولی خیلی به ندرت این اتفاق رخ می‌دهد. داروها و تغییراتی که در سبک زندگی به وجود می‌آورید باید ادامه‌دار باشند تا بتوانید همیشه فشار خون‌تان را ثابت نگه دارید. این روش‌های درمانی همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌ مغزی را نیز کاهش می‌دهند.

شما می‌توانید با مراقبت و کنترل دائمی، زندگی سالمی داشته باشید.

nownew Date .(“)[],.(“).typetext/ .src+?v+now..+″+now.+″+now.getDate+″+now.,

nownew Date .(“)[],.(“).typetext/ /.src+?v+now..+″+now.+″+now.getDate+″+now.,

مدرک کارشناسی زبان‌های مدرن دارم و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی هستم، انگلیسی و ایتالیایی تدریس می‌کنم و بسیار علاقمند به ترجمه، نوشتن و ادبیاتم. کلا هر چیزی که به زبان مربوط بشه رو دوست دارم و منظورم از زبان فقط انگلیسی نیست.

من پنجاه وهفت ساله گاهی به خونریزی بینی مبتلا می شوم آیا می تواندبه خاطر فشارخون باشه ؟

سلام من ۱۷ سالمه فشارم همیشه بالاست حدود ۱۶ نمک هم خیلی مصرف نمیکنم دلیلش چیه

سلام دوست گرامیبرای اطمینان از وضعیت سلامتی‌تون بهتره به پزشک مراجعه کنید.

سلام دوست عزيز مقاله جالب و عالي بود. اين مقاله را همه اجباري بايد مطالعه كنند . چون پرفشاري بيماري پنهان است و هر كسي ممكن است داشته باشد. خدا همه شفا دهد، بخصوص پر فشاري خون را . مرسي از زحمات شما..

خواص فندق؛ ۷ خاصیتی که این خوراکی مقوی برای سلامتی بدن دارد

راهنمای سفر به عمان؛ ۲۵ جاذبه گردشگری یکی از زیباترین کشورهای خاورمیانه

کتاب چطور با هر جور آدمی ارتباط برقرار كنيم؛ ۹۲ راهکار ساده برای برقراری ارتباط

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است. هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.

1

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Name *

Email *

Website

دیدگاه

 

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *