قرص درمان قارچ ناخن

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

افراد تصور می‌کنند که هرگونه تغییر در انگشتان پا و دست نشانه‌ی ابتلا به قارچ ناخن است. قارچ ناخن در اصطلاح علمی با عنوان «اونیکومایکوزیس» یا «تینه‌آ» شناخته می‌شود. عفونت قارچی ناخن می‌تواند به‌دلیل رعایت نکردن بهداشت ایجاد شود یا از شخص دیگری به فرد سرایت کند. براساس آمار، بیش از ۱۰ درصد از افراد بزرگسال در کشورهای غربی به قارچ ناخن مبتلا هستند. این میزان در افراد بالای ۶۰ سال به ۲۰ درصد می‌رسد. قارچ ناخن در انگشتان پا بسیار شایع‌تر از انگشتان دست است. فراموش نکنید که بروز هرگونه مشکل یا تغییر غیرعادی در ظاهر ناخن‌ها دلیل بر وجود قارچ نیست. دلایل متعددی برای بروز مشکل و تغییر ظاهر ناخن‌ها وجود دارد. همراه ما باشید، در این مطلب هر آنچه را که درباره‌ی قارچ ناخن باید بدانید، برای‌تان نوشته‌ایم.قرص درمان قارچ ناخن

ممکن است که این موضوع برای شما عادی به نظر برسد و در بسیاری از افراد نیز دیده شود. خط‌خط شدن ناخن‌ها در زمان بارداری شدیدتر می‌شود. این شیارهای عمیق در مرکز ناخن بر اثر ناخن‌ جویدن نیز ایجاد می‌شوند. در برخی موارد نیز شیمی‌درمانی می‌تواند موجب پیدایش این شیارها شود.

با بالا رفتن سن، ناخن‌ها شکننده و دارای شیار می‌شوند و ممکن است که نوک ناخن‌ها لایه‌لایه شود. برای پیشگیری از وقوع پیری ناخن، بهتر است که مراقبت‌های لازم را از ناخن‌هایتان به عمل آورید و ضمن رعایت نظافت از قرار دادن زیاد ناخن‌ها در آب بپرهیزید.

این مشکل می‌تواند در اثر «اونیکولیسیز» یعنی جدا شدن ناخن از بستر خود رخ دهد. تغییر رنگ ناخن نیز به دلیل ورود هوا به زیر ناخن‌هاست. برای رفع زردی یا سفیدی ناخن باید ناخن‌ها را کوتاه کنید و به هیچ عنوان زیر آنها را تمیز نکنید. برای اینکه رنگ بد آنها مشخص نباشد باید از لاک استفاده کنید، برای بهبودی ۲ تا ۳ ماه صبر نمایید. اگر این زردی و سفیدی ادامه پیدا کند، احتمال ابتلا به قارچ ناخن وجود دارد.

قرمزی یا سیاه شدن ناخن پا و دست، بر اثر هِماتوم یا جمع شدن خون در زیر ناخن‌ها به وجود می‌آید که خود ناشی از ضرب‌دیدگی ناگهانی هستند؛ مثل زمانی که به‌طور ناگهانی با چکش روی انگشت خود بکوبید. با رشد ناخن‌ها، این نواحی تغییر رنگ می‌دهند و از بین می‌روند. اگر زیر ناخن‌تان لکه‌ای سیاه می‌بینید که در اثر تروما یا همان ضربه‌ی ناگهانی ایحاد نشده است، باید به متخصص پوست مراجعه کنید و اگر این لکه در ناحیه‌ی پا ایجاد شده بود، حتما با یک متخصص پا ملاقات کنید تا وضعیت را از نظر ابتلا به ملانوما بررسی کند. ملانوما نوعی سرطان پوست است که با سلول‌های رنگدانه‌ای در ارتباط است. یک آزمایش بیوپسی ساده می‌تواند بدخیم یا خوش‌خیم بودن این موضوع را مشخص کند.

سبزی ناخن می‌تواند به‌خاطر وجود باکتری «سودومونا» باشد. این باکتری، در زیر ناخنی که تا حدودی از گوشت جدا شده است رشد می‌کند و باعث ایجاد بوی بدی (بوی پا و دست) می‌شود. برای درمان این وضعیت باید هر ۴ هفته ناخن‌ها را کوتاه کنید و زیر آنها را تمیز نکنید. اگر از رنگ سبز ناخن ناراحت هستید بهتر است از لاک استفاده کنید. باید ۲ تا ۳ ماه صبر کنید و منتظر رفع این مشکل باشید. توصیه مؤکد برای رفع این مشکل این است که دست‌تان را از آب دور نگه دارید و حتی با وجود دستکش هم نگذارید که دست‌ها به مدت طولانی در آب بمانند. بعد از استحمام نیز ناخن‌ها را خشک کنید. اگر مشکل‌تان حل نشد، باید به پزشک مراجعه کنید و داروهای تجویزشده از سوی او را مصرف نمایید.

باکتری «پسوریازیس» می‌تواند عامل ایجاد حفره در ناخن‌ها باشد. سایر مشکلات پوستی نیز می‌توانند پوست زیرین ناخن (ناحیه‌ای که ناخن از آنجا شروع به رویش می‌کند) را تحت تأثیر قرار دهند. پسوریازیس می‌تواند باعث تغییر رنگ ناخن‌ها از رنگ طبیعی‌شان به قهوه‌ای مایل به زرد شود.

این مشکل «پارونیشیا» یا عقربک یده می‌شود و نوعی عفونت ناخن در پوشش شاخی ناخن (کوتیکول) است. اگر عفونت حاد باشد (شروع و پیشروی سریعی داشته باشد)، معمولا علت آن میکروبی است. معمولا قرار دادن انگشت در آب گرم جواب می‌دهد، اما برای تخلیه‌ی چرک ناخن باید به پزشک مراجعه کرد. پارونیشیای مزمن زمانی رخ می‌دهد که کوتیکول ناخن طی مدت طولانی ملتهب یا دارای سوزش باشد. گاهی اوقات، عفونت قارچی از تخریب پوست استفاده و بافت اطراف ناخن را نیز مبتلا می‌کند. درمان این عارضه با دور و خشک نگه داشتن پوست آغاز می‌گردد. اگر مشکل رفع نشود باید حتما به پزشک مراجعه شود. معمولا برای درمان این مشکل آنتی بیوتیک تجویز نمی‌شود، اما شاید در موارد شدیدتر مصرف آنها لازم شود.

آسیب دیدن دائمی ناخن‌ها در اثر ضرباتی که ورزش یا ابزارهای کاری ایجاد می‌کنند، حالتی مانند قارچ ناخن به وجود می‌آورد. برخی از کفش‌های تنگ نیز می‌توانند موجب آزردگی ناخن‌ها شوند. اگر این ضربات و فشارها ادامه داشته باشند و به‌صورت مزمن به ناخن‌ها آسیب وارد کنند، احتمال تغییر شکل ناخن وجود خواهد داشت.

در افراد سالم و عادی، عفونت قارچی ناخن به‌خاطر تعریق و رطوبت ایجاد می‌شود. یکی از مکان‌های اصلی انتقال و ایجاد قارچ، دوش‌های همگانی در استخرها یا باشگاه‌های ورزشی هستند. مراجعه به سالن‌های زیبایی برای رسیدگی به ناخن‌ها نیز عامل دیگری برای ابتلا به قارچ ناخن است. اگر در این مراکز، از وسایل بهداشتی استفاده نشود، امکان انتقال و ایجاد قارچ وجود خواهد داشت. زندگی کردن با شخصی که این مشکل را دارد نیز می‌تواند باعث انتقال قارچ شود.

بنابر مشاهدات، ورزشکاران از افراد دیگر در معرض ابتلا به قارچ ناخن هستند، چرا که کفش‌های تنگی می‌پوشند و جوراب‌شان به پاهایشان می‌چسبد و ناخن‌هایشان نیز در حین تمرین متحمل ضربات زیادی می‌شوند. به همین خاطر وجود قارچ ناخن در این افراد شایع است. ضمن اینکه ضربات مزمن نیز می‌توانند عاملی برای ضعیف شدن ناخن‌ها باشند و آنها را در معرض خطر عفونت قارچی قرار بدهند.

سن بالا و ابتلا به برخی از بیماری‌ها نیز احتمال ابتلا به قارچ ناخن را افزایش می‌دهد. منظور از بیماری‌ها، مشکلاتی هستند که سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند و درنتیجه احتمال عفونت قارچی را افزایش می‌دهند. برای نمونه می‌توان به ایدز، انواع دیابت‌ (دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲ و )، سرطان، پسوریازیس و اشاره کرد. مصرف داروهای سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی مانند استروئیدها نیز می‌تواند تأثیر مشابهی داشته باشد و باعث عفونت قارچی شود.

با وجود اینکه معمولا قارچ ناخن از مکان‌های خاصی به فرد منتقل می‌شود، اما چندان مسری نیست. قارچ ناخن، آن‌قدر رایج است که ابتلا به آن در بیش از یک فرد در خانواده امری تصادفی و عجیب به نظر نمی‌رسد و تنها درصورتی از فردی به فرد دیگر سرایت پیدا می‌کند که تماس فیزیکی مرتب و نزدیکی ایجاد شده باشد.

در اوقات، قارچ ناخن پیش از آنکه درد و ناراحتی به همراه داشته باشد، از نظر ظاهری ناراحت‌کننده است. البته در برخی از افراد درد و ناراحتی نیز وجود دارد. این درد و ناراحتی با پوشیدن کفش، انجام فعالیت و گرفتن ناخن‌ها به‌شکل اشتباه تشدید می‌شود. برخی از انواع قارچ‌‌ها، ناخن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. یکی از شایع‌ترین قارچ‌ها، «تریکوفیتون روبروم» دارد. این نوع از قارچ، گرایش زیادی به عفونی کردن پوست دارد و با عنوان «درماتوفیت» شناخته می‌شود و به روش‌های زیر تکثیر می‌یابد:

به این حالت اونیکومیکوز انتهایی زیر ناخن می‌گویند. این نوع از قارچ شایع‌ترین نوع عفونت است و در ۹۰ درصد از موارد، افراد درگیر با این مشکل، مبتلا به این نوع از قارچ هستند.

اونیکومیکوز در انگشتان پا دیده می‌شود و انگشت بزرگ پا معمولا اولین انگشتی است که قارچ در آن مشاهده می‌شود. عوامل خطر این نوع از قارچ ناخن عبارت است از سالخوردگی، شنا کردن، ابتلا به سندرم پای ورزشکار، پسوریازیس، انواع دیابت‌، وجود قارچ در اعضای خانواده یا داشتن سیستم ایمنی سرکوب‌شده. این قارچ معمولا با تغییر رنگ در گوشه‌ی ناخن بزرگ پا شروع می‌شود و به‌آرامی به سمت ریشه‌ی ناخن می‌رود. درنهایت نیز ناخن‌های پا، شکننده و ورقه‌ورقه می‌شوند. گاهی‌اوقات نیز ممکن است که شاهد نشانه‌هایی از سندرم پای ورزشکار در ناحیه‌ی بین انگشتان یا پوسته شدن کف پا باشید. این حالت اغلب در کنار اونیکومیکوز ایجاد می‌شود که علت اصلی ایجاد آن «تی. روبروم» است.

به این نوع از قارچ ناخن، اونیکومیکوزِ ابتداییِ زیر ناخن گفته می‌شود. از میان انواع قارچ‌ها، این نوع کم‌ترین شیوع را دارد و تنها در ۳ درصد از موارد دیده می‌شود. این نوع از قارچ مشابه با مورد قبلی است، ولی تفاوت آن با قارچ مذبور در این است که از پایه‌ی ناخن شروع می‌شود و به‌آرامی به سمت نوک ناخن کشیده می‌شود. این قارچ ناخن همیشه در کسانی دیده می‌شود که سیستم‌ایمنی بدن‌شان ضعیف است. برخلاف مورد قبل، در این مورد قارچ به‌ندرت زیر نوک ناخن دیده می‌شود. علت عمده‌ی ایجاد این نوع از قارچ نیز «تی.روبروم» و قارچ‌های غیردرماتوفیتی هستند.

عامل این عفونت قارچ کاندیداست و سایر قارچ‌هایی که در بالا عنوان شدند (تریکوفیتون) در ایجاد آن نقشی ندارند. این قارچ در ناخن انگشتان دست دیده می‌شود. افراد مبتلا ممکن است دچار پارونیشیا (عفونت ریشه‌ی ناخن) نیز بشوند. کاندیدا باعث زردی، قهوه‌ای شدن، سفیدی یا سفت و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود. برخی از افراد مبتلا به این قارچ ناخن، در دهان‌شان نیز عفونت قارچی مشابهی را تجربه می‌کنند یا مبتلا به پارونیشیای مزمن هستند که با همین نوع از قارچ ایجاد می‌شود.

در این وضعیت، پزشک می‌تواند ماده‌‌ی پودری سفید رنگی را از روی سطح ناخن بردارد. این مشکل در نواحی گرمسیری رخ می‌دهد. قارچ در این مورد «تریکوفیتون منتاگروفیتس» است.

معاینه‌ی فیزیکی صرف روش مناسبی برای تشخیص قارچ ناخن نیست. شرایط و مشکلات گوناگونی می‌توانند مشابه با قارچ ناخن به نظر برسند. پس کار پزشکان در تشخیص کمی دشوار است. درواقع، مطالعات نشان می‌دهند که تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد از موارد تغییر غیرعادی ناخن‌ها در اثر قارچ ایجاد می‌شوند. بنابراین، همواره برای تشخیص صحیح به معاینات آزمایشگاهی نیاز است.

نمونه‌ای از ناخن، با ایجاد سوراخ یا برداشتن قسمتی از آن برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. در آزمایشگاه نمونه‌ بررسی‌ و کشت می‌شود و به وسیله‌ی واکنش زنجیره‌ای پلی‌مراز (PCR) مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این کار برای تشخیص ژنتیک ارگانیسم‌ها صورت می‌پذیرد. نمونه‌برداری و کشت برای مشخص کردن نتیجه‌ی آزمایش، حدود ۶ هفته طول می‌کشد. اما PCR تنها یک روز زمان می‌برد. البته هزینه‌ی این آزمایش بالاست و از همین رو، کم‌تر انجام می‌شود.

اگر نتیجه‌ی آزمایش بیوپسی منفی باشد و نشانه‌های مشکوکی مانند ناصافی سطح ناخن، تغییر رنگ، سفت شدن و شکنندگی دیده شود، باید آزمایش مجددی برای کسب اطمینان درمورد وجود قارچ یا عدم وجود آن انجام شود.

بسیاری از داروهای درمان قارچ ناخن، دارای عوارض جانبی هستند. بنابراین درانتخاب نوع درمان‌تان دقت کافی داشته باشید.

درمان دارویی اونیکومیکوز برای بیمارانی توصیه می‌شود که به دلیل تغییر در ناخن‌شان درد و ناراحتی را تجربه می‌کنند. بیمارانی با عوامل خطر ابتلا به عفونت جدی‌تری مانند انواع دیابت یا بیماران دارای سابقه‌ی عفونت بافتی در نزدیکی ناخن‌های مبتلا به قارچ نیز می‌توانند از درمان دارویی استفاده کنند. یکی دیگر از دلایل درمان قارچ ناخن، شکل و ظاهر ناسب آن است.

پزشکان متعددی می‌توانند به درمان قارچ ناخن بپردازند. پزشک عمومی، متخصص پوست یا متخصص پا نیز می‌توانند این مشکل را حل کنند. هر یک از این پزشکان قادر به تشخیص قارچ ناخن و تجویز داروهای مناسب برای رفع عفونت هستند. ممکن است که برای درمان، متخصص پا یا پوست بخشی از ناخن یا لایه‌‌ی بالایی آن را بردارند.

سوهان کشیدن، کوتاه کردن و مراقبت از ناخن‌ها تا حد زیادی به کاهش میزان گسترش قارچ ناخن کمک می‌کنند و از این رو به‌شدت توصیه می‌شوند. ضمن اینکه با این مراقبت‌ها، درد ناشی از فشار بر ناخن‌های ضخیم‌شده نیز کاسته خواهد شد. پمادها و داروهای موضعی معمولا تأثیر کم‌تری نسبت به داروهای خوراکی داشته‌اند. علت این است که ناخن سفت‌تر از آن است که بتواند داروهای موضعی را جذب کند و تحت تأثیر قرار بگیرد. ضمن اینکه پیگیری این روش درمانی تا حدودی سخت است. زیرا معمولا برای دریافت نتایج مثبت باید چنین درمانی را به مدت بیش از ۱ سال و به‌طور مرتب انجام داد. البته یکی از مزایای استفاده از درمان‌های موضعی، عدم وجود عوارض جانبی و تداخل مصرف با داروهای دیگر است.

داروهای موضعی برای درمان قارچ ناخن به قرار زیر هستند:

نوعی محلول پزشکی است که برای درمان قارچ ناخن استفاده می‌شود. این محلول برای افرادی با سیستم ایمنی سالم و نوعی از قارچ مناسب است که با ماهک ناخن ارتباطی ندارد. داروی ‌برده تنها در ۷ درصد از موارد جوابگو است. برای کسب نتیجه‌ی مطلوب باید روزی یک مرتبه و به مدت یک سال از این محلول استفاده شود. برای پاک کردن محلول باید هفته‌ای یک‌بار از الکل استفاده شود. شواهد حاکی از آن است که استفاده از محلول ضدقارچ حاوی آمورولفین از بازگشت عفونت پس از درمان جلوگیری به عمل می‌آورد و درصد موفقیت این محلول در کنترل عود عفونت ۷۰ درصد است.

افینوکونازول (جوبلیا) نیز دارویی است که در سال ۲۰۱۴ به تأیید رسید. این دارو نیز به‌صورت موضعی روی پوست استفاده می‌شود. این دارو برای درمان ۲ نوع از شایع‌ترین قارچ‌های ناخن پا یعنی تریکوفیتون روبروم و تریکوفیتون منتاگروفیتس استفاده می‌شود. این داروی موضعی باید روزی یک بار و به مدت ۴۸ هفته استفاده شود. رایج‌ترین عارضه‌ی جانبی این دارو، شکل ناخوشایند ناخن‌ها، درماتیت و درد موضعی است.

تاوابورول (کریدین) داروی جدید دیگری برای درمان قارچ ناخن پاست. این دارو نیز مشابه با افینوکونازول عمل می‌کند و باید به‌طور روزانه در طول ۴۸ هفته استفاده شود. عوارض جانبی آن نیز مانند جوبلیاست.

داروهای خوراکی برای درمان قارچ ناخن معمولا در ۵۰ تا ۷۵ درصد موارد مؤثر هستند و برای پدیدار شدن نتایج این درمان‌ها ۹ تا ۱۲ ماه زمان لازم است. این مدت، زمان لازم برای رشد ناخن‌هاست. حتی در خلال درمان نیز احتمال عود قارچ در ۲۰ تا ۵۰ درصد از موارد وجود دارد. اخیرا درمان‌های خوراکی رفع قارچ ناخن به سایر روش‌ها ترجیح داده می‌شوند، زیرا مدت زمان کم‌تری برای اثرگذاری نیاز دارند و بهتر از سایر روش‌ها، مشکل را درمان می‌کنند. از بین داروهای خوراکی مؤثر در درمان قارچ ناخن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این دارو برای سالیان متمادی به عنوان درمان خوراکی رفع قارچ ناخن مورد استفاده بوده است. گرچه مصرف این دارو خطری ندارد اما برای رفع قارچ ناخن پا، چندان مؤثر نیست. عدم ارائه‌ی نتایج مؤثر باعث شده است تا جایگزین‌های دیگری برای این دارو پیشنهاد شود.قرص درمان قارچ ناخن

این دارو باید به‌طور روزانه مصرف شود، مصرف آن برای درمان قارچ ناخن پا به مدت ۱۲ و برای درمان قارچ ناخن دست تا ۶ هفته به طول می‌انجامد. این دارو مؤثر، بی‌خطر و دارای عوارض جانبی بسیار کمی است. هرچند که باید در افراد مبتلا بیماری های کبدی با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد.

این دارو به‌صورت مقطعی و پله‌ای تجویز می‌شود. مثلا یک هفته در هر ماه و به مدت ۲ یا ۳ ماه. به عبارت دیگر در طول ۲ یا ۳ ماه، ماهیانه به مدت یک هفته از این دارو استفاده می‌شود. البته باید توجه کنید که مصرف این دارو با برخی از داروهای آسم، آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آریترومایسین و تداخل دارد. ایتراکونازول برای درمان قارچ کاندیدا و عفونت‌های قارچی غیردرماتوفیتی استفاده می‌شود.

مصرف این دارو به شکل یک بار در هفته در طول چندین ماه است. اگر عملکرد کبد بیمار مشکل دارد یا داروهای خاص دیگری مصرف می‌کند، حتما باید در استفاده از این دارو دقت کند. این دارو اثربخشی اسپورانوکس و لامیزیل را ندارد و باید در بیماران مبتلا به مشکلات کبدی با احتیاط استفاده شود.

روش‌های درمان خلاقانه‌ی دیگری نیز وجود دارند که همچنان در حال بررسی و آزموده شدن هستند:

روشی دیگر که قطعا به مداوای قارچ ناخن منتهی خواهد شد، جراحی است. در این عمل ناخن برداشته می‌شود. هرچند که این روش به‌طور مقطعی پاسخ می‌دهد و امکان عود مجدد قارچ وجود خواهد داشت. ضمنا امکان استفاده از داروهای موضعی و خوراکی نیز در کنار جراحی وجود دارد. اگر قارچ ناخن در اثر ضربه یا عفونت ایجاد شده باشد، جراحی به‌شکل بهتری این مشکل را درمان خواهد کرد.

با جست‌وجو در اینترنت، با انبوهی از درمان‌های خانگی روبه‌رو خواهید شد. سرکه یکی از درمان‌های خانگی معروف است. برخی از افراد نیز از انواع روغن‌ها مانند روغن درخت چای بهره می‌برند. روغن نارگیل، روغن های معطر و برگ درخت سرو نیز برای رفع قارچ ناخن توصیه می‌شوند. البته تأثیر درمان‌های خانگی قطعی نیست و درمورد آنها شبهاتی وجود دارد. استفاده از هیدروژن-پراکسید و سفیدکننده نیز چندان توصیه نمی‌شود، چرا که پشتوانه‌ی علمی ندارند و ممکن است که باعث ناراحتی‌های پوستی شوند. کوتاه کردن ناخن‌های سفت و شکننده‌ی مبتلا به قارچ کمی دشوار است. استفاده از کِرِم اوره می‌تواند به نرم شدن ناخن‌ها و آسان‌تر شدن فرایند کوتاهی آنها کمک کند. استفاده از این کرم نیازی به نسخه ندارد.

داروهای بدون نسخه، همانطور که از ‌شان برمی‌آید، نیازی به تجویز پزشکی ندارند. گرچه داروهای بدون نسخه (OTC) برای درمان قارچ ناخن بسیار معدود هستند، اما همان تعداد اندک نیز به تأیید سازمان جهانی غذا و دارو نرسیده‌اند. این داروها برای قارچ پوستی مفیدند تا درمان قارچ ناخن‌. برخی از این داروها حاوی موادی چون آندِسلنیک اسید یا پروپیلن گلیکول هستند که مانع از رشد قارچ‌ها می‌شوند، اما از آنجا که میزان نفوذشان در ناخن اندک است، چندان اثربخش عمل نمی‌کنند.

داروهای جدید در افرادی که مشکلات کبدی ندارند، ناراحتی‌های کبدی ایجاد نمی‌کنند. آزمایش خون برای مصرف داروهایی مانند فلوکونازول (دیفلوکان) که یک بار در هفته مصرف می‌شوند، ضرورتی ندارد؛ با این وجود افرادی که دوره‌های طولانی‌تری از این داروها استفاده می‌کنند، باید قبل و در حین درمان با این داروها، عملکرد کبدشان را بررسی کنند. توجه به عوارض جانبی و درمیان گذاشتن آنها با پزشک و دقت کردن به عدم وجود تداخل میان این دارو و سایر داروهای مصرفی بسیار ضروری است.

یکی از ملاحظات درمانی، هزینه است. برخی داروهای جدید درمان قارچ گران هستند و شرکت‌های بیمه نیز این داروها را در دسته‌ی داروهای آرایشی قرار می‌دهند، به همین دلیل تا زمانی که مورد مصرف آنها برای رفع درد و ناراحتی شناخته نشود، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند. البته داروهایی نظیر تربینافین و فلوکونازول ارزان هستند و به عنوان داروهای ژنریک به فروش می‌رسند.

قارچ‌ها در همه جا هستند، پس نمی‌توان دقیقا مشخص کرد که از کجا به آنها دچار می‌شویم. البته با علم به این موضوع که قارچ در نواحی خیس و عرق‌کرده‌ای مانند بین انگشتان پا ایجاد می‌شود، می‌توان از مکان‌ها و شرایطی که برای رشد قارچ مناسب هستند، دوری کرد؛ مثلا دوش‌ها، استخر و کمدهای دردار باشگاه‌ می‌توانند منابع تولید و ایجاد قارچ باشند. البته هیچ شاهدی بر این ادعا وجود ندارد و از نظر علمی ثابت نشده است. لاک و ناخن‌های آکریلیکی نیز مانع از تنفس ناخن می‌شوند و احتمال بروز عفونت‌های قارچی را مهیا می‌سازند.

قارچ همه جا وجود دارد: هوا، خاک، گرد و غبار و . اقدامات بهداشتی مانند استفاده از جوراب‌هایی که ناحیه‌ی انگشتان‌شان تفکیک شده است یا پوشیدن دم‌پایی لاانگشتی می‌توانند کمی به پیشگیری از قارچ کمک کنند. رعایت بهداشت در مکان‌های ورزشی عمومی و پرهیز از تماس با سطوح آلوده، عدم استفاده از کفش‌های تنگ و دوری از شرایطی که مانع تنفس پا می‌شوند نیز می‌تواند مفید باشد. شستن روزانه‌ی پا و خشک کردن بین انگشتان نیز در پیشگیری از ابتلا به قارچ مؤثر است. یادتان باشد قارچ‌هایی که توسط پوشش بدن حیوانات خانگی مانند سگ و گربه حمل می‌شوند، اغلب موجب ابتلا به قارچ ناخن نمی‌شوند. پوشیدن جوراب سفید نیز تأثیری در عدم ابتلا به قارچ ناخن ندارد.

درمان قارچ سخت و زمان‌بر است و ممکن است بیش از ۱۸ ماه به طول بینجامد. در ۴۰ تا ۷۰ درصد از موارد نیز قارچ عود می‌کند. پرهیز از قرار گرفتن در معرض عوامل ایجاد قارچ تا حد زیادی از ابتلا به آن جلوگیری به عمل می‌آورد. افرادی با بیماری‌های دیگر که آنها را در معرض ابتلا به قارچ قرار می‌دهد، کار سخت‌تری برای مدیریت این بحران در پیش دارند.

«تینا پدیس» که به قارچ پای ورزشکار مشهور است، امکان بازگشت زیادی دارد. بنابراین رسیدگی به این موقعیت از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مبارزه با قارچ می‌توان از داروهای بدون نسخه‌ای مانند کلوتریمازول (لوتریمین) یا تربینافین‌ (لامیزیل) استفاده کرد. این داروها، کرم‌هایی هستند که مستقیما روی پوست زده می‌شوند. نظافت پا و کفش‌ها و استفاده از U.V (اشعه‌ی فرابنفش) برای ضدعفونی کردن کفش‌ها نیز می‌توانند برای جلوگیری از عود مجدد قارچ مفید باشند.

قارچ ناخن تنها در ۵۰ تا ۶۰ درصد از موارد ظاهر پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تشخیص قارچ از سایر عواملی که باعث تغییر رنگ و شکل ناخن می‌شوند، حتی برای پزشکان نیز دشوار است. درمان قارچ ناخن معمولا از سوی فرد پیگیری نمی‌شود. اما به دلایل زیر برخی از افراد مراحل درمانی را دنبال می‌کنند:

شکست در درمان قارچ و عود آن نیز بسیار شایع است. پس بهترین کار پیشگیری و مراقبت از ناخن‌هاست. اقدامات زیر در این راه مفید هستند:

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

در متن مربوط به قارچ ناخن نوشته‌اید روغن «ضروری» که ترجمه‌ی درستی نیست. روغن اسنشال یا روغن «اسانسی» درست است. به جای آن می‌توانید بنویسید روغن‌های معطر یا روغن‌های فرّار.

سلام جناب قیصری
قسمتی که بهش اشاره کردید اصلاح شد. البته روغن ضروری ترجمه‌ی کاملا اشتباهی نیست، اما همون‌طور که شما هم فرمودید، روغن معطر ترکیب مناسب‌تریه. ممنون از شما.

خواص خوراکی ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

عفونت ادراری در کودکان؛ علائم، دلایل و راه های درمان

کلم بروکسل؛ ۱۵ خاصیت اعجاب‌انگیز کلم بروکسل برای بدن

ویزای یونان؛ راهنمای جامع ویزای گردشگری و تجاری یونان با VFS GLOBAL

گلوتامین؛ منابع و مکمل ها، فواید و مقدار مصرف آن

جاهای دیدنی اهواز؛ سفر به سرزمین پل‌های ایران


گران‌ترین ساعت‌های مچی و جیبی دنیا


پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند

بهترین فیلم های تاریخ سینما که حداقل یک بار باید ببینید

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

بهترین دانشگاه های جهان که تحصیل در آن‌ها آرزوی هرکسی است


عفونت قارچی ناخن در بین افراد سالمند و میانسال شایع است، ولی می تواند در افراد جوان نیز دیده شود. عوامل مختلفی باعث عفونت ناخن می شوند، مثل پابرهنه راه رفتن، ضعف سیستم ایمنی بدن و کاشت ناخن، ناخن مصنوعی یا پدیکور و مانیکور ناخن در آرایشگاه ها و اماکن مربوط به این کار.




قرص درمان قارچ ناخن

شدت این عفونت مختلف است، برخی افراد فقط یک لکه سیاه روی ناخن خود می بینند، ولی برخی دیگر دچار درد و ناراحتی می شوند.

 

علائم اولیه عفونت قارچی ناخن شامل لکه های سیاه کوچک روی ناخن، زرد شدن ناخن و یا تغییر شکل ناخن است.

 

خوشبختانه روش هایی برای درمان این مشکل وجود دارد.

 

1- ناخن را خشک نگه دارید.

برای خلاص شدن از شر قارچ ناخن باید آن را خشک نگه دارید، زیرا این قارچ در محیط گرم و مرطوب رشد می کند.

لذا موقع سروکار داشتن طولانی مدت با آب مثل شستن لباس یا شستن ظرف، باید یک دستکش پلاستیکی و یا دستکش یک بار مصرف بپوشید تا ناخن شما خیس نشود.

البته باید توجه داشته باشید که هوا در دست های شما جریان داشته باشد تا عرق نکنند.

 

2- لاک ناخن خود را پاک کنید.

برای درمان قارچ ناخن بایستی ناخن در معرض روشنایی و نور قرار بگیرد، زیرا این قارچ در محیط تاریک رشد می کند. لذا به محض مشاهده علائم قارچ ناخن، فورا لاک ناخن خود را پاک کنید.

 

3- از کرم یا پماد ضد قارچ ناخن استفاده کنید.

کرم ها یا پمادهای موضعی ضدقارچ معمولا طی شش هفته عفونت ناخن را درمان می کنند. این پمادها برای عفونت های طولانی مدت همراه با درد مفیدند. از این پمادها طبق دستورالعمل آنها استفاده کنید.

 

4- با مراجعه به پزشک از یک داروی خوردنی استفاده کنید.

اگر عفونت قارچی ناخن با پماد ضدقارچ برطرف نشد، به پزشک متخصص پوست یا پزشک عمومی مراجعه کنید تا داروی خوراکی لازم را برای شما تجویز کند. داروهای خوراکی مختلفی برای درمان قارچ ناخن وجود دارند. برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی مضر، وضعیت سلامتی و تمام بیماری های خود را به پزشک بگویید.

 

5- ناخن عفونی خود را کوتاه کنید.

قبل از مصرف دارو برای ناخن خود با استفاده از ناخن گیر آن را کوتاه کنید سپس لکه های ضخیم ناخن را سوهان ناخن بکشید.

 

6- ناخن گیر یا سوهان ناخن را ضدعفونی کنید و یا دور بیندازید.

عفونت ناخن مسری است. لذا برای جلوگیری از سرایت این عفونت به سایر ناخن ها و یا ناخن دیگران، سوهان ناخن و ناخنگیر مورد استفاده برای ناخن عفونی را ضدعفونی کنید و یا دور بیندازید.

 

7- سرکه سیب و آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن) را نصف به نصف با هم مخلوط کنید. سپس برای چند روز و هر روز مدت 45 دقیقه دست های خود را در این محلول قرار دهید.

 

8- به اندازه یک درپوش قوطی، وایتکس را در یک لیوان بزرگ پراز آب بریزید. سپس ناخن عفونی خود را مدت یک دقیقه در این محلول قرار دهید. چند روز این کار را انجام دهید تا قارچ ناخن برطرف شود.

 

9- 3 لیوان آب گرم را با یک و نیم لیوان سرکه سفید مقطر در یک کاسه بریزید.  15 تا 2 دقیقه ناخن های خود را در این محلول قرار دهید. سپس دست های خود را با آب بشویید و با حوله تمیز خشک کنید.

 

سپس یک تکه پنبه را با روغن درخت چای آغشته کنید. این پنبه را روی ناخن عفونی خود قرار دهید. اگر عفونت قارچی شدید و یا گسترده بود، یک چسب زخم روی پنبه بزنید تا برای مدت 2 تا 3 ساعت پنبه آغشته به روغن درخت چای روی ناخن شما بماند.

 

قرص درمان قارچ ناخن

دوبار در روز این کار را انجام دهید. اگر پوست شما دچار حساسیت و ناراحتی شد، یک با در روز این کار را انجام دهید.

 

1- می توانید از لاک ناخن ضدقارچ که در داروخانه ها می فروشند، استفاده کنید.

 

هشدار

اگر عفونت قارچی ناخن بیش از دو هفته ادامه داشت و یا به سرعت بدتر شد، فورا به پزشک متخصص پوست یا پزشک عمومی مراجعه کنید.

نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

قارچ علیه ناخن

قرمزی و عفونت کنار ناخن

مراقبت از ناخن‌ها

انواع بیماری های ناخن

مقابله با ناخن های شکننده

قرمزی و التهاب کنار ناخن

عوارض ناخن مصنوعی قابل توجه است

ناخن سالم نشانگر سلامتی

ناخن‌هایی که زود می‌شکنند

چرا ناخن در اثر ضربه سیاه می‌شود؟

وقتی گوشه ناخن در گوشت فرو می‌رود

هر مشکل ناخن، نشان از یک بیماری دارد

عفونتی که به دلیل قارچ ناخن درزمانی که یک یا چند ناخن به قارچ آلوده شوند را عفونت قارچی ناخن میگویند . عفونت قارچی ممکن است با ایجاد لکه‌های سفید و زرد در زیر نوک ناخن‌های دست‌وپا شروع شود . در صورت گسترش قارچ به عمق ناخن ممکن است باعث عوض شدن رنگ ، کلفت شدن و ریختن لبه‌های ناخن بشود که می‌تواند مشکل دردناکی باشد .

این عفونت عموماً به دلیل قرار گرفتن در گرما و رطوبت به‌صورت مداوم مانند کفش یا کف حمام به وجود می‌آید . گرما و رطوبت جای بسیار عالی برای رشد قارچ است . بعضی از افراد به‌صورت ژنتیکی مستعد گرفتن قارچ هستند البته شنا و تعریق زیاد می‌تواند فرد را مستعد عفونت قارچی کند .

روش‌های درمانی زیادی برای قارچ ناخن وجود دارد که تمامی آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم .

از روغن درخت چای استفاده کنید . قرن‌ها است که از روغن درخت چای برای ضدعفونی کردن و از بین بردن قارچ مورداستفاده قرار می‌گیرد . چند قطره روغن را به‌صورت مستقیم روی ناخن ریخته یا با استفاده از پنبه به محل موردنظر بزنید . به‌وسیله یک مسواک مقداری محل موردنظر را مالش دهید . حتماً بعد از استفاده به این منظور مسواک را دور بی اندازید .قرص درمان قارچ ناخن

همچنین می‌توانید مخلوطی از روغن درخت چای را با روغن‌زیتون مخلوط کرده و روی ناخن خون بمالید . مصرف روزانه ۲ بار روغن درخت چای پیشنهاد می‌شود البته محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد .

از مخلوط آب‌اکسیژنه ، جوش‌شیرین ، سرکه سفید و نمک استفاده کنید .

مواد زیر را با یکدیگر مخلوط‌کنید :

به مدت ۱۰ دقیقه ناخن‌های خود را داخل آن قرار دهید یا اینکه با پنبه روی ناخن قارچ زده نگه‌دارید . هفته‌ای ۲بار این کار را تکرار نمایید .

از روغن پرتغال کمک بگیرید . مانند روغن درخت چای ، روغن پرتغال نیز خواص ضد قارچی دارد و می‌تواند قارچ ناخن را از بین ببرد . مطمئن شوید که روغن زیر ناخن قارچی نیز برود .

حواستان به آلرژی به روغن پرتغال باشد و قبل از مصرف روی منطقه کوچکی از پوست آن را امتحان کنید .

سیر ضد قارچ طبیعی است . سیر را له کرده و با سرکه سفید مخلوط‌کنید . حتماً سیر را له کنید تا آلیسین موجود در سیر آزاد شود زیرا خواص ضد قارچی دارد . ناخن قارچی را در این مخلوط به تا زمانی که راحت هستید قرار دهید . مصرف سیر خام نیز می‌تواند به دفع قارچ کمک کند .

سرکه سیب می‌تواند به درمان قارچ ناخن کمک کند . سرکه سیب خاصیت اسیدی دارد که با باکتری‌ها مبارزه می‌کند . اسیدی بودن سرکه می‌تواند از پخش شدن قارچ جلوگیری کند درحالی‌که هم‌زمان باکتری‌ها را می‌کشد . به مقدار مساوی سرکه سیب و آب را در یک ظرف ریخته و ناخن قارچی خود را به مدت ۳۰ دقیقه داخل آن خیس کنید . این کار را به‌صورت روزانه انجام دهید و حتماً بعدازآن ناخن را خشک‌کنید .

دهان‌شویه می‌تواند کمک‌کننده باشد . الکل موجود در دهان‌شویه نقش ضدعفونی‌کنندگی دارد درحالی‌که ترکیبات ضد میکروبی می‌تواند به از بین بردن قارچ کمک کند . هرروز به مدت ۱۵ دقیقه ناخن قارچی را در دهان‌شویه غوطه‌ور کنید .

از ویکس کمک بگیرید . دستان خود را خوب خشک‌کنید تا رطوبت نداشته باشد سپس مقدار کمی ویکس روی ناخن بزنید و با جوراب روی آن را بپوشانید و بخوابید .

روی قارچ روغن اسطوخودوس بزنید . روغن اسطوخودوس دارای خواص ضدعفونی‌کننده است و می‌تواند به تحریک پوست کمک کند . مقداری روغن اسطوخودوس را گرم‌کنید ( با ماکروویو یا غیره ) و یک گوله پنبه را در آن خیس کنید و روی ناحیه آلوده‌شده به مدت چند دقیقه نگه‌دارید . روزی چند بار این کار را تکرار نمایید .

روغن مرزنجوش استفاده کنید . مرزنگوش خواص ضد باکتری ، ضدعفونی‌کننده ، ضد انگلی ، ضدویروسی ، ضد درد و ضد قارچی دارد . روغن مرزنگوش می‌تواند برای قارچ ناخن معجزه کند . روزی چند بار و هربار چند قطره روی منطقه آسیب‌دیده بریزید .

آب‌لیموی تازه به قارچ ناخن بزنید . یک لیموی تازه را روی ناخن قارچی آبگیری کرده تا از انتشار قارچ به دیگر ناخن‌ها و مناطق بدن جلوگیری کنید . به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید روی محل آلوده‌شده بماند سپس با آب آبکشی نمایید .

داروهای خوراکی مصرف کنید . اگر درمان‌های خانگی مؤثر واقع نشد به پزشک مراجعه کنید ممکن است نیاز به ضد قارچ‌های خوراکی داشته باشید . ۲ داروی تربینافین و ایتراکونازول عموماً تجویز می‌شود که باید توسط پزشک تشخیص و تجویز شود .

داروهای خوراکی می‌توانند ناخن‌های جدید که رشد می‌کنند را بدون قارچ کند اما باید بدانید که زمان زیادی طول می‌شود تا ناخن جایگزین شود . ۶ تا ۱۲ هفته ممکن است به طول بی انجامد تا از عفونت به‌طور کامل خلاص شوید .

از لاک ضد قارچ استفاده کنید . اگر عفونت شما آن‌قدر قوی نباشد که نیاز به استفاده از داروهای خوراکی باشد ممکن است برای شما لاک ضد قارچ تجویز شود . این لاک‌ها اساساً بدون رنگ بوده و باید روی ناخن آلوده زده شود . روزی ۱ بار از این لاک به مدت ۱ هفته از این لاک استفاده کنید و برای تمیز کردن آن از الکل مالشی استفاده کنید .

طول درمان با لاک ضد قارچ بسیار طولانی بوده و ممکن است تا ۱ سال به طول بی انجامد .

ژل و کرم های موضعی را امتحان کنید . ممکن است پزشک شما برایتان کرم یا ژل ضد قارچ تجویز کند که حاوی اوره باشد که میتواند باعث جذب رطوبت بشود . بعضی از این داروها با نسخه قابل دسترسی بوده و بعضی از آنها به صورت آزاد نیز قابل تهیه و استفاده میباشند .

ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید . برای عفونت‌های شدید ممکن است پزشک شما جراحی را پیشنهاد کند . در این حراجی قسمت از ناخن که آلوده‌شده است را برمی‌دارند و حتی ممکن است کل ناخن را بردارند . نگران نباشید ناخن شما دوباره شروع به رشد خواهد کرد اما ممکن است تا مدتی درد داشته باشد .

لیزر درمانی را امتحان کنید . دکترها قادر هستند تا با لیزر یا فتوداییک تراپی قارچ را از بین ببرند . روش لیزر درمانی فقط چند سال است که مورداستفاده قرار می‌گیرد و ممکن است در همه‌جا قابل‌دسترسی نباشد .

قرص درمان قارچ ناخن

بهداشت فردی خوبی داشته باشید . تا می‌توانید بگذارید تا ناخن هوا بخورد . پوشیدن کفش تنگ ، جوراب تنگ می‌تواند باعث تعرق پا شود که یک محیط مرطوب را فراهم کند که برای قارچ ایده آل است .

ناخن را تمیز ، کوتاه و خشک نگه‌دارید . وسایل بهداشتی و مراقبتی از ناخن را همراه داشته باشید و همیشه ناخن‌ها را در وضعیت مطلوب نگهداری کنید . کوتاه نگه‌داشتن ناخن باعث جلوگیری از به دام افتادن باکتری‌ها در زیر ناخن می‌شود .

از جوراب با تهویه مناسب استفاده کنید . اگر تعریق دارد از جوراب‌های پنبه‌ای و پشمی استفاده نکنید . جوراب‌های مصنوعی که اجازه نمی‌دهند رطوبت در آن‌ها گیر کند گزینه مناسب‌تری هستند .

از دستکش لاستیکی استفاده کنید . در هنگام تمیز کردن خانه و شستن ظرف‌ها از دستکش استفاده کنید . این کار باعث جلوگیری از تماس با باکتری‌ها و خشک نگه‌داشتن دست می‌شود . باکتری‌ها مکان‌های گرم و مرطوب را دوست دارند بنابراین این شرایط را نباید برای آن‌ها فراهم کرد .

در مکان‌های عمومی از صندل استفاده کنید . این مورد مخصوصاً در دوش‌ باشگاه‌های ورزشی خیلی مهم است زیرا گرم ، مرطوب و عرق بدن افراد می‌تواند به تکثیر باکتری کمک کند .

از سالن‌های زیبایی غیربهداشتی و غیرمطمئن استفاده نکنید . شما باید مطمئن باشید که سالن زیبایی مورد نظر شما از وسایل استریل شده استفاده می‌کند . همچنین می‌توانید برای اطمینان وسایل شخصی خود را برده و استفاده کنید .

از رنگ کردن ناخن و استفاده از ناخن مصنوعی به‌صورت هم‌زمان استفاده نکنید . لاک ناخن باعث نگهداشتن رطوبت در ناخن می‌شود که با یک برش کوچک می‌تواند باکتری‌ها را به سمت خود جذب کند .

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر احساس تنبلی می‌کنید یا در کاهش وزن مشکل‌دارید ، اقدام به پاکسازی بدن از سموم کنید . پا

پاک کردن شیشه و آینه اصولا کار سختی میباشد زیرا بعد از تمیز کردن

رام کردن و دستی کردن عروس هلندی کار بسیار جذابی میباشد و میتوانید کارهایی

بوسیله سیر میتوان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد که هم میتوان از سرما

بعضی از غذاها یا مواد غذایی برای گربه بسیار مضر میباشند و باعث به

وسایل مورد نیاز : شامپو حیوانات ۲ تا ۳ عدد حوله شانه یا برس

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

کاربری یا نشانی

رمز

مرا به خاطر بسپار


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرکز همکار کاکرین ایران می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

قرص درمان قارچ ناخن

© 219 All Rights Reserved | Cochrane Iran Associate Centre


 

 

URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-93-fa.html

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *