قرص تنظیم فشار خون پایین

خواص دارویی و گیاهی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

میزان دقیق فشار خون را می‌توان اندازه‌گیری کرد و معمولا هم یک عدد مشخص برای آن به دست می‌آید اما باید این نکته‌ی مهم را دانست که میزان فشار خون، ثابت نیست. فشار خون ممکن است به شدت در نوسان باشد و در فاصله‌ی بین دو بار تپش قلب به میزان زیادی تغییر کند. وضعیت قرار گرفتن بدن، میزان استرس، شرایط جسمانی، ضرب آهنگ تنفسی و نوع داروهای مصرفی فرد از جمله عواملی هستند که در بی‌ثباتی فشار خون، تأثیر دارند. از طرف دیگر، نوع تغذیه‌ی شما و اینکه چه موقع از شبانه روز فشار خون‌تان را اندازه بگیرید هم در کم و زیاد شدن مقدار فشار خون تأثیر دارد. فشار خون معمولاَ شب‌هنگام افت می‌کند و هنگام بیداری به مقدار قابل توجهی بالا می‌رود. براساس باور عامه‌ی مردم، فشار خون بالا خطرناک است و باید به آن توجه داشت چون خطر وقوع سکته‌ی قلبی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، فشار خون بالا، شایع‌تر است. با این همه باید توجه داشت که فشار خون پایین هم یک بیماری است و ممکن است به اندازه‌ی فشار خون بالا خطرناک باشد. پس باید به اندازه‌ی فشار خون بالا، در موردش بدانیم. چه بسا، فشار خون شما و یک فرد دیگر برابر باشد اما فشار خون شما پایین و مال او طبیعی باشد. دلیلش این است که فشار خون آن شخص، در حالت عادی و طبیعی، همین است. به اعتقاد پژوهشگران، بعید است که فشار خون به حالت مزمن درآید مگر این که یک سری عوامل مهم به ایجاد این حالت منجر شوند. با ما و این نوشته همراه شوید تا به اتفاق هم درباره‌ی فشار خون پایین و عوامل آن و نیز عوارض و تأثیراتی که روی بدن انسان دارد بدانیم.حتما بخوانید: غذاهایی که فشار خون را پایین می‌آورند
قرص تنظیم فشار خون پایین

فشار خون یعنی مقدار فشاری که خون در حین پمپاژ شدن توسط قلب، به جداره‌ی رگ‌ها وارد می‌کند. فشارخون معمولا بر مبنای دو عدد سنجیده می‌شود؛ فشار خون انقباضی که حداکثر فشار خون است و فشارخون انبساطی که حداقل میزان فشارخون است.

فشار خون انقباضی (Systolic): عدد اول یا همان عدد در سنجش میزان فشار خون است. این عدد در واقع مقدار فشاری است که قلب در زمان تپش و رساندن خون به اندام‌های بدن ایجاد می‌کند.

فشارخون انبساطی (Diastolic): فشار انبساطی، کم‌ترین مقدار فشار خون است و به مقدار فشار خون در هنگام استراحت قلب اشاره دارد.

در حالت طبیعی، میزان فشارخون باید کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ میلی‌متر جیوه باشد. در اصطلاح رایج به این مقدار فشار خون ۱۲ روی ۸ گفته میشود. عدد ۱۲، فشار خون انقباضی و عدد ۸، فشار خون انبساطی است.

حداکثر و حداقل فشار خون انسان در حالت طبیعی، به ترتیب ۹۰ و ۶۰ میلی‌متر جیوه است. اگر یکی از این دو عدد شما از مقدار گفته شده کمتر باشد فشار خون‌تان پایین است. به عبارت دیگر اگر فشار خون انقباضی شما ، ۱۱۵ میلی‌متر جیوه ( یعنی فشار ۱۱/۵) و فشار خون انبساطی‌تان ۵۰ میلی‌متر جیوه (یعنی عدد ۵) باشد فشار خون شما در حال حاضر کمتر از حد طبیعی است.

کاهش ناگهانی فشارخون حتی اگر در حد کاهش ۲۰ میلی‌متر جیوه باشد ممکن است خطرناک باشد. یعنی اگر به عنوان مثال فشار خون شما ناگهان از ۱۱۰ میلی‌متر جیوه به ۹۰ میلی‌متر برسد خطرناک است. در این حالت، فرد دچار سرگیجه و حتی غش می‌شود چون مغز دیگر نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی، خون دریافت کند.

افت ناگهانی فشارخون اگر در اثر خونریزی شدید، عفونت‌های جدی یا واکنش‌های آلرژیک رخ بدهد بدون شک زندگی فرد را تهدید می‌کند. از طرف دیگر شیوه‌ی زندگی افراد هم بر میزان فشار خون تأثیر خواهد گذاشت. ورزشکاران و افرادی که به طور منظم تمرینات ورزشی انجام می‌دهند معمولا فشار خون پایین‌تری دارند و افراد غیرسیگاری و آنهایی که از رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنند و وزن طبیعی دارند معمولا فشارخون طبیعی دارند. فشار خون در برخی موارد نادر، نشانه است؛ در واقع، یکی از نشانه‌های اختلالات جدی که زندگی فرد را تهدید می‌کنند.

بارداری: سیستم گردش خون زنان در دوره‌ی بارداری به سرعت دچار انبساط می‌شود و رگ‌ها به اصطلاح «بزرگ‌تر» می‌شوند. بنابراین در دوره‌ی بارداری، شدت فشار خون به‌ طور قابل توجهی کم می‌شود. البته این یک امر طبیعی است و فشار خون بعد از پایان دوره‌ی بارداری به سطح قبلی خود یعنی زمان پیش از حاملگی برمی‌گردد.

مشکلات قلبی: چند نوع نارسایی قلبی به فشار خون پایین منجر می‌شود. افت شدید ضربان قلب (bradycardia)، مشکلات مربوط به دریچه‌ی قلب، حمله‌ی قلبی و نارسایی‌های ناشی از آن از جمله این نارسایی‌ها هستند. این عوامل ممکن است به فشار خون پایین منجر شوند چون جلوی گردش کافی خون در بدن را می‌گیرند.

مشکلات مربوط به غدد درون‌ریز: عوارض مربوط به غده‌ی تیروئید و به عنوان مثال بیماری پاراتیروئید، نارسایی غدد فوق کلیوی (بیماری ادیسون)، کاهش قند خون (hypoglycemia) و در برخی موارد بیماری دیابت ممکن است سرآغاز ابتلا به افت فشار خون باشد.

کم آبی بدن یا دهیدراته شدن (Dehydration): وقتی آب بدن‌تان کم می‌شود و بدن از آن که آب دریافت کند آب از دست دهد بدن شما دچار کم آبی شده است. کم آبی بدن حتی اگر از نوع خفیف باشد باعث ضعیف شدن بدن می‌شود و فرد دچار سرگیجه و خستگی می‌شود. تب، اسهال و استفراغ شدید، استفاده‌ی بیش‌ از حد از داروهای‌ ادرارآور و ورزش شدید هم ممکن است به کم آبی بدن منجر شود. عارضه‌ی موسوم به کم حجمی خون (شوک هیپوولمیک)، جدی است. در اینجا بدن به حدی آب از دست می دهد که ممکن است به مرگ فرد منجر شود. وقتی دچار کم آبی شدید می‌شویم حجم خون در رگ‌ها پایین می‌آید. کاهش حجم خون باعث افت ناگهانی فشارخون می‌شود در نتیجه اکسیژن به اندازه‌ی کافی به بافت‌ها نمی‌رسد. اگر شوک هیپوولمیک بلافاصله درمان نشود فرد دچار عارضه در عرض چند دقیقه یا چند ساعت از دست خواهد رفت.

از دست دادن خون: اگر بدن بر اثر ایجاد یک جراحت عمیق یا بزرگ مقدار قابل توجهی خون از دست بدهد یا دچار خونریزی داخلی شود فشار خون به شدت پایین می‌آید.

گندخونی یا عفونت شدید (septicemia): اگر عفونت بدن وارد جریان خون شود گندخونی یا عفونت شدید اتفاق می‌افتد. این عارضه ممکن است زندگی فرد را تهدید کند چون روی فشار خونش تأثیر می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهد.

واکنش‌های آلرژیک شدید (anaphylaxis): آنافلاکسی در واقع، پاسخ آلرژیک شدید به داروها و طیف وسیعی از مواد و داروهای حساسیت‌زا است. آنافلاکسی هم ممکن است زندگی فرد را به خطر بیندازد. به طور معمول آنافلاکسی از مواد غذایی، داروها، سم حشرات و لاتکس (لاستیک خام) نشئت می‌گیرد. این شوک آلرژیک ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی در فرد شود . کهیر، خارش، تورم گلو و افت فشارخون از جمله علائم آنافلاکسی است.

کمبود مواد مغذی موجود در رژیم غذایی فرد: کمبود ویتامین B-12 و فولیک اسید از عواملی هستند که باعث می‌شوند بدن انسان نتواند به مقدار کافی گلبول قرمز تولید کند. این مسئله به کم خونی (anemia) منجر می‌شود و کم خونی، ذاتا فشار را پایین می‌آورد.

پزشکان افت ناگهانی فشارخون یا هیپوتانسیون را با توجه به یک سری علل و عوامل مرتبط به دسته‌های مختلف تقسیم می‌کنند. برخی از انواع فشارخون پایین را با هم مرور می‌کنیم.

این افت فشار خون ناگهانی، هنگام تغییر وضعیت بدن شما بروز می‌کند، مثل وقتی که به شکل ناگهانی از حالت ایستاده به حالت نشسته تغییر وضعیت می‌دهید یا بلافاصله دراز می‌کشید. به طور معمول وقتی بدن در حالت ایستاده است نیروی جاذبه خون را به سوی قسمت‌های پایینی پا می‌کشاند. بدن برای جبران کمبود خون در قسمت‌های بالایی سعی می‌کند ضربان قلب را بالا ببرد تا مطمئن شود مغز به اندازه‌ی کافی خون دریافت می‌کند. این مکانیسم جبرانی در افراد دچار فشارخون وضعیتی با شکست مواجه می‌شود و فرد دچار افت ناگهانی فشارخون می‌شود در نتیجه سرگیجه، سبکی سر و تاری دید را تجربه می‌کند و حتی ممکن است غش کند. افت فشار وضعیتی ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد. از دست دادن آب بدن، دراز کشیدن‌های طولانی، بارداری، دیابت، مشکلات قلبی، سوختگی، گرمازدگی شدید، واریس پیشرفته (که در آن رگ‌ها به شدت گشاد می‌شوند) و اختلالات عصبی خاص از جمله دلایل افت فشار خون هستند. از طرف دیگر مصرف تمام داروهایی که پیش‌تر درباره‌ی آنها صحبت کردیم ممکن است روی این نوع افت فشار اثر بگذارد. داروهایی که برای کنترل فشارخون بالا تجویز می‌شوند هم در این مورد مؤثرند. افت فشار وضعیتی، اختلالی است که در سالمندان دیده می‌شود و می‌توان گفت، تقریباَ ۲۰ درصد از افراد بالای سن ۶۵ سال آن را تجربه کرده‌اند. با این همه افت فشارخون وضعیتی در افراد جوان سالم هم بروز می‌کند. به خصوص وقتی به طور ناگهانی از روی صندلی بلند می‌شوند و می‌ایستند یا کسانی‌که مدت طولانی پاهایشان را روی هم می‌اندازند، یا وقتی که بعد از کار به مدت طولانی، چمباتمه می‌زنند.

افت فشارخون بعد از غذا، در واقع افت ناگهانی در فشارخون بعد از خوردن است و معمولاَ در بزرگسالان مسن‌تر بروز می‌کند. همان‌طور که گفته شد وقتی بدن در حالت ایستاده قرار دارد به دلیل وجود نیروی جاذبه، خون در پا جمع می‌شود. از طرف دیگر بعد از خوردن غذا باید مقدار زیادی خون به دستگاه گوارش بدن برسد. بدن برای رساندن خون به دستگاه گوارش، معمولاَ ضربان قلب را بالا می‌برد. از طرف دیگر توانایی رگ‌های خونی در انتقال خون محدود است به همین دلیل این مکانیسم در برخی افراد مختل می‌شود. به این ترتیب این افراد دچار سرگیجه و غش می‌شوند. افت فشار خون بعد از غذا شباهت بسیار زیادی به فشارخون بالا در افراد یا عملکرد دستگاه عصبی خودمختار دارد؛ به عنوان مثال در بیماری پارکینسون چنین است. کم کردن دوز داروهای فشار خون و پرهیز از پرخوری، وعده‌های غذایی حاوی کربوهیدرات کمتر؛ علائم این اختلال را کاهش می‌دهند.

این اختلال باعث افت فشار خون بعد از ایستادن‌های طولانی می‌شود. سرگیجه، تهوع و غش کردن از جمله علائم و نشانه‌های این اختلال هستند. علت وقوع عارضه افت فشار عصبی، ایجاد اختلال در رابطه قلب و مغز است و در جوانان دیده می‌شود. همان‌طور که گفته شد بعد از ایستادن به دلیل جمع شدن خون در پاها، قلب می‌خواهد خون را به مغز برساند و سعی می‌کند جریان خون را به حالت عادی برگرداند. اما این مکانیسم در افراد مبتلا به اختلال فشار خون پایین عصبی به خوبی عمل نمی‌کند. در این افراد، اعصاب واسط بین قلب و مغز به درستی کار نمی‌کنند. در حالت طبیعی، اعصاب موجود در بطن چپ قلب باید به مغز پیام دهند که فشار خون پایین آمده است. بالعکس، آنها به مغز پیام می‌دهند که فشار خون افزایش یافته است. در نتیجه مغز ضربان قلب را کاهش می‌دهد و این کاهش به افت فشار خون منجر می‌شود. این عمل موجب جمع شدن مقدار بیشتری خون در پاها می‌شود در نتیجه خون کمتری به مغز می‌رسد. در این هنگام فرد دچار سرگیجه و سبکی سر شده و حتی ممکن است غش کند.

دیگر این اختلال، سندرم خجالتی‌هاست. این اختلال نادر در اثر آسیب دیدگی پیشرفته سیستم‌های عصبی خودکاری مثل فشار خون، ضربان قلب، تنفس و گوارش اتفاق می‌افتد. لرزش ماهیچه‌ها،کندی حرکت، ناهماهنگی اندام بدن و گفتار و نیز بی‌اختیاری از علائم شایع این نوع اختلال است اما مشخصه‌ی اصلی آن افت فشار وضعیتی حاد و فشار خون بالا هنگام دراز کشیدن است.

برگرفته از: mayoclinic

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

کارشناسی ارشد، ادبیات نمایشی خوندم. نمایشه و فیلمه می نویسم و عاشق هنر و روانشناسی ام. خوش شانس بودم که با «چطور» آشنا شدم و حالا عضوی از تحریریه این مجموعه و در خدمت مخاطبین درجه یک این نشریه هستم.

قرص تنظیم فشار خون پایین

با سلام، لطفا اگر ممکنه عکس بالا را پاک بفرمایید چون حاوی بیکن گوشت خوک هست. عکس ظرف غذا رو میگم. با فرهنگ و عقاید ما جور نیست.

درود
عکس مدنظر شما حذف شد.

خب نباشه .مشکلش چیه؟تو جامعه هزار تا چیز هست که مناسب فرهنگ ایران نیست. آدم باید خودش مناعت طبع داشته باشه.متاسفم واستون که انسان رو بدون اختیار میدونین.اصلا شما از کجا فهمیدین ک گوشت خوکه؟ نکنه خودتون مصرف کردین؟

منم متأسفم واستون که خیلی راحت به دیگران حمله می کنید و قضاوتشون می کنید.

وقت شما بخیر
بله حق با شماست من ب شما حق میدم کاملا تند رفتم و معذرت میخوام امیدوارم منو ببخشین .

خواص خوراکی ها

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص شنبلیله؛ ۱۳ خاصیت درمانی، نحوه‌ مصرف و عوارض جانبی

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو


معرفی کتاب گوگل چگونه کار می کند

پرتو درمانی چیست و چه عوارضی دارد؟

طرز تهیه فلافل؛ سس‌ها، نحوه سرو، نکات و ارزش غذایی

دیابت بی مزه؛ دلایل، نشانه‌ها، انواع و روش‌های درمان آن

خوشه های خشم؛ فریاد اعتراض کشاورزان فقیر آمریکایی

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟


بهترین کشورها برای زندگی در سال ۲۰۱۹

عجیب ترین خانه های دنیا که شما را بهت‌زده می‌کنند

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۹

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

فشارخون پایین-معمولا با فشارخون سیستولیک کمتر از ۹۰ یا فشارخون دیاستولیک کمتر از ۶۰ شناخته می شود-شرایطی پزشکی است که بنا به دلایل گوناگونی از جمله بارداری ، مشکلات قلبی ، برخی عفونت های شدید یا آلرژی ، از دست دادن خون و خونریزی و یا حتی کم آبی بدن ایجاد می شود.
اگر در طولانی مدت تنها با علائم آن سروکار دارید نیازی به نگرانی جدی نیست اما اگر این علائم را همراه با تغییرات و مشکلاتی در فشارخون تجربه کردید کمک پزشکی بگیرید.

۱-آب زیاد بنوشید:

در برخی شرایط بروز فشارخون پایین به دلیل کم آبی بدن است و تنها با نوشیدن آب ، به میزان کافی قادر به افزایش فشارخون هستید.
میزان مناسب و توصیه شده ی آب ۸لیوان در روز می باشد اما اگر فعالیت های ورزشی یا بیرون از منزل دارید و یا اگر پس از نوشیدن این میزان آب این علائم از بین نرفت باید آب بیشتری نوشید.

۲-وعده هایی با حجم کم و در تعداد دفعات بالا مصرف کنید:قرص تنظیم فشار خون پایین

خوردن وعده های غذایی در تعداد دفعات بالا و اندازه های کوچک به تنظیم فشارخون و قندخون کمک خواهد کرد اما نسبت به سالم و کم کربوهیدرات بودن غذا توجه داشته باشید.

۳-رژیم متعادل داشته باشید:

یکی از مهم ترین راه های تنظیم فشارخون و حفظ سلامت کلی حفظ یک رژیم سالم متعادل می باشد که شامل گوشت کم چرب و ماهی ، غلات کامل و مقدار زیادی میوه و سبزیجات می شود.

۴-مصرف اسید فولیک و ویتامیB۱۲ را افزایش دهید:

این ویتامین ها تاثیر مثبت در عملکرد و گردش خون و همچنین فشارخون سالم را به همراه دارند ، که غلات کامل هر دو مورد را دارا می باشند و از دیگر منابع ویتامین B۱۲: ماهی و محصولات لبنی مثل پنیر ، شیر و ماست و دیگر منابع اسید فولیک: سبزیجات سبزبرگ تیره مثل کلم بروکلی و اسفناج را می توان برد.

۵-میزان مصرف الکل را کاهش دهید:

مصرف الکل ، حتی به میزان معقول موجب بروز کم آبی می شود ، پس اگر مشکل فشارخون پایین دارید باید از مصرف هرگونه ماده ی حاوی الکل خودداری کنید.

۶-کافئین مصرف کنید:

کافئین با تنگ کردن عروق ، موجب افزایش فشارخون می شود ، پس مصرف میزان متعادلی از کافئین به افزایش فشارخون کمک می کند.

۷-داروهای گیاهی را امتحان کنید:

تاثیر درمان های گیاهی موضوعی اثبات شده نیست اما در مورد تاثیر برخی مواد گیاهی در زمینه ی کاهش عوارض فشارخون پایین نظریه هایی وجود دارد ، که این موارد عبارتند از تخم بادیان رومی و رزماری ، که افزودن آن ها به رژیم غذایی مفید خواهد بود اما پیش از این کار حتما با پزشک خود مشورت کنید.
و این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف این مواد به صورت پخته ممکن نیست نتیجه ی یکسانی داشته باشد.

۱-موقعیت بدن را به آهستگی تغییر دهید:

برای کاهش تاثیرات مشکلات فشارخون ، مثل سرگیجه ، باید به آرامی و حساب شده حرکت کنید و برای تغییر وضعیت از حالت دراز کشیده و نشسته به ایستاده محتاطانه عمل کنید.

۲-پاها را روی هم قرار ندهید:

قرار دادن پاها روی هم موجب محدودیت در گردش خون می شود ، پس برای سلامت گردش خون در حالت نشسته زانوها و ران ها را با فاصله قرار بدید.

۳-به صورت معمول ورزش کنید:

ورزش کردن به صورت معمول تاثیر مثبت زیادی در سلامت کلی بدن دارد اما بر تنظیم فشارخون نیز اثر گذار است و ورزشی مثل ۲۰دقیقه در روز کمک زیادی به سلامت جسمی و ذهنی و حفظ سلامت می کند.

۴-جوراب های بلند و تنگ بپوشید:

جوراب های تنگ در کاهش تجمع خون در بخش های پایینی بدن و بهبود گردش خون نقش مفیدی دارند و به تن داشتن آن در حین انجام فعالیت های روزانه ، گردش خون را به صورت طبیعی حفظ می کند.

۵-از استحمام با آب داغ اجتناب کنید:

آب داغ موجب انبساط عروق و مشکلات فشارخون شده و به مشکلاتی از قبیل سرگیجه و از حال رفتن منتهی می شود ، پس برای جلوگیری از این موارد از آب گرم استفاده کرده و از استحمام ، وان آب داغ و جکوزی اجتناب کنید و شاید استفاده از صندلی در زمان استحمام پیشنهاد مناسبی باشد.

۱-اگر دچار تغییرات ناگهانی در فشارخون شدید به فکر مراقبت های پزشکی باشید:

اگر فشارخونی طبیعی یا بالا داشتید و ناگهان به فشارخون پایین دچار شدید باید سریعا برای گرفتن مراقبت های پزشکی اقدام کنید چرا که ممکن است این حالت نشانه ای از یک بیماری مثل دیابت باشد.

۲-برای تغییر نسخه ی دارو درخواست کنید:

قرص تنظیم فشار خون پایین

برخی داروها موجب کاهش فشارخون می شوند ، پس در مورد داروی مورد نظر ، که شاید علت بروز این حالت می باشد با پزشک خود مشورت کرده و احتمال تغییر نسخه و پرهیز از داروی مورد نظر را در نظر بگیرید.

۳-نسبت به برخی بیماری های اساسی آزمایش بشید:

فشارخون پایین ممکن است نشانه ای از ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت ، مشکلات قلبی ، کمبود کورتیزون یا مشکلات تیروئید باشد ، پس اگر پس از تغییرات رژیم غذایی و عادات خود این حالت باقی ماند ، در مورد ارزیابی دیگر موارد با پزشک خود مشورت کنید.

۴-در مورد مصرف داروهای افزایش فشارخون تحقیق کنید:

دلروهایی مثل میدودرین و فلودروکورتیز وجود دارند که به بالا رفتن فشارخون کمک می کنند ، پس در مورد این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

۵-علائم حساس را شناسایی کنید:

اگر فشارخون پایین همراه با دیگر علائم ظاهر شد و یا اگر تا کنون فشارخون طبیعی داشتید و ناگهان به این حالت دچار شدید باید مراقبت های پزشکی دریافت کنید و اگر این شرایط با علائمی به شرح زیر همراه شد سریعا با پزشک صحبت کنید:

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

آدرس


Current ye@r *


Leave this field empty

هموکروماتوز، بیماری است که در آن بدن شما مقدار زیادی آهن را از غذا جذب می کند و این آهن

ازوفاژیت، التهاب در مری است که ممکن است به بافت مری، آسیب برساند. بیماری ازوفاژیت می تواند موجب بلع دردناک،

پریتونیت، به التهاب در پریتونئوم یا پرده صفاقی اشاره دارد که شبیه ابریشم می باشد و در دیواره داخلی شکم

عفونت استافیلوکوکی در اثر باکتری استافیلوکوکوس یا انواعی از باکتری ها که عموما روی پوست یا داخل بینی افراد سالم

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما – فشار خون بالا همانند اغلب بیماری‎‌ها قابل پیشگیری و درمان است فقط کافی است افراد آگاهی‌ درستی در مورد آن داشته باشند چرا که هرگونه باور نادرست و اطلاعات کذب در خصوص بیماری‌ها عواقب خطرناکی به همراه دارد.

به همین منظور به سراغ دکتر محمد حسین نجفی ، متخصص بیماری‌های قلبی وعروقی رفته‌ایم تا درخصوص روش‌های مقابله با فشار خون بالا و عواقبی که این بیماری به همراه دارد اطلاعات مفیدی کسب کنیم با ما همراه شوید.

فشار خون نرمال در رنج طبیعی ۱۲۰ ماکسیموم بر روی ۸۰ مینیموم است. از فشار خون ۱۲۰ تا ۱۴۰ در ماکسیموم و ۸۰ تا ۹۰ مرحله مقدماتی فشار خون گفته می‌شود و از ۱۴۰ تا ۱۶۰ و از ۹۰ تا ۱۰۰ مرحله اول فشار خون است به همین ترتیب فشار خون بالا به مرحله دوم وسوم طبقه بندی می‌شود.قرص تنظیم فشار خون پایین

شایع ترین علامت فشار خون بالا بی علامت بودن است. اگر از افرادی که مبتلا به فشار خون بپرسیم که چه علائمی دارند اغلب می‌گویند که علامتی ندارند و زمانی که بیمار با سردرد صبحگاهی و اختلالات دیگر به پزشک مراجعه کند نشان دهنده آن است که فشارخون بالا باعث عارضه شده که معمولا در موارد بسیار شدید این علائم ظاهر می‌شوند و فشارخون علامت دار می‌شود.

در ۹۰ درصد از موارد هیچ علتی برای فشار خون بالا وجود ندارد و تنها در ۱۰ درصد از موارد می‌توان برای آن علتی پیدا کرد. تئوری‌های خاصی در زمینه فشار خون وجود دارد. از جمله اختلال عملکرد کلیه در ترشح نمک که باز هم در حد تئوری است و به طور قاطع در مورد آن صحبت نمی‌شود.

از طرفی علل ثانویه‌ای وجود دارد مانند مصرف کورتون و غددی که در بدن شروع به ترشح بیش از اندازه می‌کنند که بسیار نادر بوده و پزشک در موارد خاصی به این علل ثانویه فکر کرده و آن را دنبال می‌کند.

 در مواقعی فرد دچار فشار خون بالای ناگهانی می‌شود و دلیل آن این است که  در زمان صبح افراد تحت تأثیر موادی که داخل بدن ترشح می‌شود قرار دارند و تا ۱۲ ظهر فشار خون آنها بالا می‌رود معمولا از این ساعت تا ۱۲ شب این فشار ثابت مانده و در ساعت های بعدی کاهش می‌باید.

همزمان با این علت احساس خشم و عصبانیت تحت تأثیر ترشح برخی از مواد داخلی در بدن می‌تواند باعث افزایش ناگهانی فشار خون شود.

به همین علت بسیاری از افرادی که دچار پارگی عروق مغزی می‌شوند افرادی هستند که یا قرص فشار خون را منظم مصرف نکرده‌اند و یا تحت تأثیر یک مسأله هیجانی دچار افزایش ناگهانی فشار خون شده‌اند.

 

سرفه خشک پایدار، سطوح پتاسیم بالا، کاهش عملکرد کلیه  واکنش آلرژیک غیر معمول (angioedema) به ویژه درافراد با پوست تیره . این داروها نباید همراه با مسدود کننده گیرنده آنژیوتنسین (ARB)مصرف شود.

 

 

 

فشار خون بالا به قاتل رئی مشهور است. همیشه به بیماران می‌گوییم اینگونه نیست که بی علامت بودن بیماری فشارخون بالا به معنی بی عارضه بودن آن باشد بلکه فشارخون تحت عنوان قاتل رئی تمامی اعضای بدن را دچار عارضه می‌کند.

فشار خون در مغز در سنین بالا ایجاد آلزایمر می‌کند و همچنین باعث بروز سکته مغزی می‌شود که در دو حالت ایجاد می‌شود: سکته‌های مغزی ناشی از لخته خون و سکته‌های مغزی ناشی از پارگی رگهای مغزی. از طرف دیگر فشار خون بر روی قلب قادر به گشاد کردن رگ های قلبی به مرور زمان بوده و ایجاد سکته قلبی می‌کند.

در مراحل بالاتر فشار خون بالا فرد را مبتلا به نارسایی قلبی می‌کند. به علاوه این بیماری ( فشار خون بالا) اثرات سوء بسیاری بر کلیه دارد بطوریکه در درازمدت باعث کم کاری کلیه شده به گونه‌ای که فرد مبتلا نیازمند دیالیز می‌شود و بهتر است بدانید دومین علت فشار خون در تمام دنیا بعد از دیابت فشار خون بالا است.

سوالات خود را در زمینه قلب و عروق می توانید از دکتر بپرسید و در سریع ترین زمان پاسخ خود را دریافت کنید

در نهایت فشار خون در چشمها می‌تواند باعث بروز خونریزی در شبکیه شده و یکی از علل کوری باشد همچنین یکی از شایع‌ترین علل ناتوانی‌های جنسی فشار خون بالا است.

روش‌های متفاوتی برای درمان فشار خون وجود دارد از روش‌های غیردارویی گرفته تا روش‌های دارویی. از نظر دارویی حتما دارو باید تحت نظر و تجویز متخصص بر اساس شدت بیماری ، سن بیمار و عوامل خطر مصرف شود. بخش دیگر درمان بر اساس روش‌های غیردارویی است.

مهمترین این روش‌ها استفاده از ورزش منظم است که اگر همراه با کاهش وزن باشد به خوبی قادر به کاهش فشارخون است. یکی دیگر از راه‌های کاهش فشار خون مصرف کم  نمک است و همیشه یکی از توصیه‌های مهم پزشکان به بیماران مبتلا به فشار خون بالا پرهیز از افزودن نمک اضافی به غذا است .

 

برای درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی می توانید از دم کرده ی دارچین و گل گاو زبان استفاده کنید. چای ترش هم در پایین آوردن فشار خون تاثیر بسزایی دارد .

از دیگر عرقیات گیاهی مفید در پایین آوردن فشار خون مصرف روزانه عرق بید مشک است .  استفاده از گل گاو زبان، دمنوش نسترن ، بادرنجبویه و لیمو امانی هم می توانند فشار خون را پایین بیاورند.

البته باید دقت کرد که در مصرف این نوع عرقیات به هیچ وجه افراط نکرد و در حد روزانه یک الی دو فنجان میل کرد.

استفاده از برخی از گیاهان و مواد غذایی برای کاهش فشار خون خیلی توصیه نمی‌شود زیرا طول مدت پایین آوردن فشار خون توسط این مواد پایین است و فرد ممکن است یکی دو ساعت بعد از مصرف این مواد مجدد دچار فشار خون بالا شود.

مصرف میوه‌جات به دلیل اینکه غنی از پتاسیم هستند می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند ولی باز هم به تنهایی کمکی به درمان نمی‌کنند و تأثیر موقتی دارند.

در دنیای امروز داروها ترکیبی هستند به این معنی که اگر سابق بیمار مجبور به استفاده چند قرص برای درمان مشکل خود بود امروز تمامی فوائد دارویی در یک قرص جمع شده است. طبیعی است بر اساس عمر دارو پزشک تعیین می‌کند که دارو در چند مرحله و به چه صورت مصرف شود تا اثر مطلوب را بگذارد.

نکته مهمی که در مصرف دارو های فشار خون وجود دارد این است که مصرف داروهای فشار باید منظم باشد زیرا در غیر این صورت بیمار دچار افزایش ناگهانی فشار خون می‌شود و در این حالت به این دلیل که مغز آمادگی فشار خون بالا را ندارد یکی از عروق آن پاره می‌شود و سکته مغزی رخ می‌دهد. بنابراین مصرف منظم دارو در درمان فشار خون از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

متورال یکی از داروهایی است که می تواند تعداد ضربان قلب را کاهش دهد. در بعضی مواقع می توان از اثرات ضد فشار خون این دارو استفاده کرد اگر چه در مقایسه با دیگر داروهای فشار خون از این دارو کمتر استفاده می شود.

متورال شامل قرص های ۵۰ میلی گرمی می باشد. این دارو عمدتا در بیمارانی که دارای فشار خون بالا و ضربان قلب بالا و تپش قلب می باشند تجویز می شود. همچنین این دارو در بیمارانی که نارسایی قلبی دارند هم تجویز می شود و طول عمر این بیماران را افزایش می دهد. البته این دارو حتما باید تحت نظر پزشک متخصص تجویز شود

گفت وگو : اعظم صفایی

متخصص قلب و عروق و فشار خون

پزشک ها متخصص مرتبط

قرص تنظیم فشار خون پایین

سلام

تجویز دارو بدون ویزیت حضوری کاملا غیر علمی و‌غیر قانونی است

سلاموضعیت شما با ویزیت و بررسی دقیق قابل راهنمایی صحیح استتوسط هر کدام از همکاران کاردیولوژیست

سلام

مصرف همزمان سوتالول با متوهگزال و پروپرانولول بي مورد است

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

اگر فشار خون کسی پایین باشه و همش غش کنه خطرناکه؟ مخصوصا در دوران پریود ؟

من اگه جای شما بودم حتما به متخصص فشار خون مراجعه می کردم

دکتر فشار خون خوب میشناسید فرشته جون؟

فشار خون بالا کشنده است؟

بله دکتر محمد حسین نجفی مطبشون نزدیک حسینیه ارشاد هست

پدر من از فشار خون بالا سکته کرد و سال پیش به رحمت خدا رفت لطفا به این معضل رسیدگی کنید تا زمان دارید.

تفاوت دستگاه های فشار خون را هم توضیح دهید. سپاس گزارم

با سلام. من چند روز پیش بطور ناگهانی مشکل فشار خون بالا پیدا کردم و ناچار شدم به مرکز درمانی مراجعه کنم . که با تشخیص دکتر از قرص زیر زبانی استفاده کردم و بعد از حدود 2 ساعت که فشار خونم چک میشد و کم کم فشارم به حد نرمال نزدیک میشد به منزل برگشتم . اما مشکل اینجاس که ازان روز تا الان استخوان جمجمه ی سرم بشدت درد می کنه . بطوریکه احساس میکنم تمام وجودم از پایین به بالا قصد داره از قسمت بالای سرم بیرون بپره .این درد از عوارض ه اون مشکل ه ؟دکتر همون روز گفتن که طبیعیه .

با سلام لطفا سوال خود را از متخصص قلب و عروق در بخش مشاوره پزشکی بپرسید:

https://nabzema.com/faq

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

ویدیو های سلامت

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مراحل لیفت صورت بدون جراحی

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

تفسیر آزمایش مدفوع

علل و پیشگیری از ابتلا به انواع انگل روده

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *